Ongelma:
Auton meno hyytyy noin puolessa välissä akkua, ei lähde paikaltaan liikkeelle mutta kun työntää vähän vauhtia niin taas jaksaa mennä.
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Auto Pureten alpha,
kone lrp 17x2,
nopari futaba mc 330 (pitäis kestää 13 lankaiseen asti),
akut sanyo 3300nimh ladattu n.10 kertaa.
Tarkista ensimmäisenä säätimen ja koneen lämpötilat siinä vaiheessa kun meno hyytyy.
Eniten tuo kuulostaisi kuitenkin siltä, että akku on yksinkertaisesti loppu.
Mistä tiedät, että akku on puoliksi tyhjä hyytymisen kohdalla?
Kuinka kauan yleensä kerkeät ajaa ennenkuin auto hyytyy?
Hiili kantaa ja tämän seurauksena kollektori on todennäköisesti melko musta ja palanut. Eli kollektori sorvaukseen, uudet hiilet ja hiilikanavien puhdistus. Minimissään kollektorin ja hiilikanavien puhdistus.
Pahimmassa tapauksessa yksi kollektorin lamelleista on kulunut loppuun jolloin ei auta muu, kuin uuden ankkurin osto. Mutta yhdeksän tapausta kymmenestä, kun hyytyy kesken ajon ja lähtee työntämällä taas liikkeelle, johtuu hiilen kantamisesta.
Jep, kannattaa tarkistaa hiilet/kollektori.
Millä laturilla latailet tuota akkuasi?
Akut latailen robbe lader 3 plus laturilla.
Voiko hiilet tai kollektori vaurioitua väärällä käytöllä koska kone on ihan uusi, "sisäänajo" tehty täältä foorumista löydetyillä ohjeilla eli ensin käytetty kahdella kennolla muutama minuutti ja sitten 3 kennolla ja 4 kennolla.
Ja siitä olen aivan varma että akku ei ole siinävaiheessa loppu kun meno hyytyy.
Koita ottaa hiilenjouset poies ja sen jälkeen vetää hiilen johdosta hitaasti hiiltä ulospäin. Jos hiili jumittaa hiilikanavaan edes vähäsen, niin kannattaa hiilikanava "hoonata" puhtaaksi. Jos hiili jumittaa kanavassa niin se todennäköisesti myös kantaa.