RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: vee73 - 20.10.13 - klo: 16.46
-
Haulla en löytänyt vastausta tähän aiheeseen.
Voisko joku valottaa paljonko suurinpiirtein painoon vaikuttaa kun laittaa titaaniruuvit?
-
Riippuu varmaan paljon alkper ruuvit painaa ja mitä materiaalia ne on. Nelkku corrissa säästöä voi varmaan olla 50gr jos vaihtaa teräksiset titaanisiksi.
-
Kiitos :smiley:
Aika huomattavasti tippuu.
-
Niin ja mikä parasta, ruuvit ei nyölläänny niin helposti kuin normit. :wink:
-
Oisko jollain jopa heittää hyvä paikka mistä saa edullisesti?
Nuotahan vois istuttaa kopteriinkin.
-
Mugenin ruuvat todella laadukkaat.
Vaihda tukivarsien tapit ja vantit niin säästyy entistä enemmän painoa.
Jerzi
-
Yokomon BD7:sta kun vaihdoin laihdutus oli 38g
-
Niin ja mikä parasta, ruuvit ei nyölläänny niin helposti kuin normit. :wink:
Jos titaaniruuvit on kiinankuraa niin kantojen toleranssit on mitä sattuu ja nylppäntyy todella helposti. Tässäkin asiassa pätee että laatua ei saa halavalla.
-
Hmm. Oisko ollut aikalailla puolet köykäsempii ku alkup. ruuvi, ainakin honkkareissa.
Toki eroon vaikuttaa hiukan alkuperäisten ominaisuudet ja etenkin ominaispaino, mut tuskin ihan hirveitä eroja on. En oo ikinä punninnu auton ruuvipussia, mut kyl ne jottai painaa ja jos siitä saa puolet pois niin keveneehän se..
Pitänee punnita joku ruuvipussi, niin sitten saa tarkempaa tietoa.
Jarno
-
2sec kun käytti googlettamiseen ja n 20s tämän kirjoittamiseen niin löytyy vastaus ilman arvailuja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Titaani (http://fi.wikipedia.org/wiki/Titaani)
-
Ei mulle vaan selvinny se mitä kysyin vaikka kuinka monta sekuntia katsoin. :grin:
-
Jos teräksen (raudan) tiheys on noin 7.9 g/cm3 ja titaanin 4.5 g/cm3, niin siitä saa laskettua, että titaani on noin 43 prosenttia kevyempää kuin teräs.
Kyllä niillä massaa lähtee autosta, mut onko se joku kymmenen grammaa kaikissa tilanteissa sen euromäärän arvoista onkin eri asia :)
-
Kiits.
Tuota mä just hain, että paljo se mahtaa suunnilleen autoakohden keventää.
-
Jos ne on €uron kolikkoina niin painon pudotus on huomattava, verrattuna setelitukkoon...
-
Kyllä niillä massaa lähtee autosta, mut onko se joku kymmenen grammaa kaikissa tilanteissa sen euromäärän arvoista onkin eri asia :)
Maksaa suunilleen euron per gramma ja titaaniruuvit on yks halvin tapa laihduttaa esim touring autoa.
-
Ensi vaihdetaan pohjalevyyn ~ 20 ruuvia rautaisista titaanisiin. Sitten lisätään sinkkipainoja pohjalevyn yläpuolelle koska auto alipainoinen. Tietysti ylipainoisilla sähköillä ei tuollaista ongelmaa pääse syntymään...
-
Mistä noita titaani ruuveja saa ostettua ? Ja vielä hyvä ?
Ite tarvisin titaani ruuveja lähinnä kestävyyden puolesta, en keveyden.
-
Hyviä (kalliita) Mugen ja Kyosho nyt ainakin.
12.9 teräsruuvit on kylläkin kestävämpiä ja huomattavasti edullisempia.
-
Punnitsin X1 buggyn ruuvit ja vantit, yhteensä mun vaa´an mukaan 220g
Jos ne vaihtaa titaanisiin putoaapi auton paino noin 95g
Jarno
-
Merkittävä painonpudotus siis. Mutta eihän se ilmaiseksi tule.
-
Jos tuijottaa suoraan fysiikankirjoja, niin titaani on hiukan heikompaa kuin teräs. Eli painonpudotusta sekä lisääntynytt kestävyyttä ei välttämättä saa. Toisen kylläkin.
-
Paha suoraan verrata kun ei voi tietää mistä teräksestä kussakin pultit tehty.
Joissain kaikki on 12,9 ja taas niitä heikompiakin löytyy.
Mihin vertasit ? Eikä kiinapulteista aina voi mennä takuuseen :)
Monissa muissa rc vekottimessa voi olla melkein kaikki 8.8.
Mä ajattelin alkajaisiksi laittaa kopteriin titaaniset.
Kaikki runkopultit uusiksi. 8.8 alkuperäisenä, joten lujuutta tulee lisää.
-
Miksi Titaaniruuveja ? Usempaan kohtaan käy alumiiniruuvit. Esim asson aluriuuvit kestää ihan hyvin, tartttee vaan hankkia setti niitä ja jenkkikierretappi niin homma on ihan pulkassa.
-
Ei oikein kehtaa kopteriin laittaa alumiinisia.
Jos joku pettää niin saattaa henki mennä joltain.
-
Merkittävä painonpudotus siis. Mutta eihän se ilmaiseksi tule.
Juuh oot ihan oikeessa, melko kallis setti tuollainen on. Yhen sellasen setin olen myynyt ja muistaakseni hinta oli aikaslailla suolainen...
Jarno
-
Nyt on punnittu pultteja.
8kpl pallopääkantaisia m3x12mm 12.9 kovuisina painaa 5.39g.
Titaanisena 8kpl painaa 3.12g.
Erotusta 2.27g.
Kevennystä yhdellä pultin vaihdolla tulee siis 0,28375g.
Yhden titaanipultin saa helposti yhdellä eurolla. Joten kalliiksi gramma tulee,
-
Riippuu tietysti autosta, mallista ym. mutta esimerkiksi oman honkkari X3 Sabren tavallisten vanttien vaihto titaanisiin tiputti painoa 15 grammaa.
-
Juu varmasti. Mitä isommasta rautaklöntistä on kyse, sitä enemmän painoa tippuu.
Tuommonen pikku pultti on aika pieni yhteen vanttiin verrattuna.
-
Onko muuten kellään tietoa mikälainen murtolujuus on titaaniruuveilla verrattuna vaikka 8.8 tai 12.9 pultteihin?
Mietin vaan että mihin kaikkiin paikkoihin sitä uskaltaa niitä laittaa.
-
Onko muuten kellään tietoa mikälainen murtolujuus on titaaniruuveilla verrattuna vaikka 8.8 tai 12.9 pultteihin?
Mietin vaan että mihin kaikkiin paikkoihin sitä uskaltaa niitä laittaa.
Riippuu ihan seoksesta. Esim. Ti-6Al-4V, mistä ruuveja kai yleisimmin tehdään, on jotain tuolta väliltä (800-1200 MPa). Jos uskallus riittää 8.8:lle, voit käyttää titaania. Jos olet mitoittanut 12.9:lle, menevät laskelmat valitettavasti uusiksi.
-
Tätä mä vähän ounastelinkin. Olen vaihtanut vain 8.8 pultteja titaanisiin. Joten pysytään tällä linjalla. :azn:
-
Eli kuten yllä mainittiin, on titaaniakin montaa laatua.
-
Juu niin on. Ja eipä juuri kukaan ilmoittele mitä laatua myyvät, joten varminta on vaihdella vaan 8.8 pultit.
-
Murtolujuuden 1200 MPa omaavat titaanit ovat todella eksoottisia seoksia (jos niitä onkaan). On aika varmaa että sitä nämä ruuvit eivät ainakaan ole. Eri juttu on tarviiko niin suurta lujuutta missään alunperinkään. Pitää miettiä järjellä miten ruuvit on kuormitettu (tai onko juuri mitenkään). Esim. on turha vetää mitään muoviosaa 12.9 ruuvilla kiinni jos kanta tulee muovista läpi lähes sormineen. Tai millin peltiä jos ruuvi leikkaa pellin kuin vetäisi sormea margariinipaketissa. Tai 3 mm alumiiniosasta leikkautuu kierteet irti ennen kuin ruuvi edes huomaa kuormittuneensa.
-
Kyllä järjen käyttö sallittua :)
Olen näitä vaihdellut 1,6 metriseen kopteriin ja siksi en taho ottaa riskejä.
Pääosin siinäkin käytetty 8.8.
Mutta myös 12,9 joitain.
Jostain kumman syystä kopteripuolella ei ole yleistä titaani ruuveilla hifistely.
Vaikka toisin voisi luulla.
Saatavilla kyllä on vanttejakin mutta autopuolella tuntuu olevan yleisempää hifistellä niillä.
Oisko sitten syynä että kopterissa vantit yleensä menehtyy lento-onnettomuuden sattuessa, eikä siksi niihin rahaa laiteta.
-
Kyllä järjen käyttö sallittua :)
Olen näitä vaihdellut 1,6 metriseen kopteriin ja siksi en taho ottaa riskejä.
Pääosin siinäkin käytetty 8.8.
Mutta myös 12,9 joitain.
Jostain kumman syystä kopteripuolella ei ole yleistä titaani ruuveilla hifistely.
Vaikka toisin voisi luulla.
Saatavilla kyllä on vanttejakin mutta autopuolella tuntuu olevan yleisempää hifistellä niillä.
Oisko sitten syynä että kopterissa vantit yleensä menehtyy lento-onnettomuuden sattuessa, eikä siksi niihin rahaa laiteta.
Ajan turistia ja autoni painaa noin 10 gramman päässä minimi painosta joten turhaa vaihella ruuveja. Ja autoni on ilman puntteja alipainoinen en tiedä miks mut niin sevaan on.
-
Harvoin ruuvi katkeaa RC-autoissa. Ainakin minun kokemuksen mukaan isompi ongelma laadultaan heikkommissa ruuveissa on surkeat kannat.
Ei oo ihan nopea operaatio kisapäivänä dremelöidä useampia ruuveja irti, kun pitäisi muuttaa auton setuppia.
-
Ei pitäis mennä kannat jos oikeita työkaluja käyttää. Phillips kantaisia käytettäessä on olennaista että kärki on OIKEA ! kannattaa hankkia sellainen philips kärkien setti josta köytyy se todella juuri sopiva kärki, niin koon kuin syvyydenkin kannalta. Phillips kannan idea on että kärki nousee urasta kun momentti on oikea. Jos kärki on epäsopiva, niin se pyörähtää ja rikkoo kannan.
-
Olet oikeassa, että työkalut vaikuttaa paljon. Tosin näissä 1/10-skaalan kisapeleissä kaikki kannat on kuusiokololla varustettuja.
Sitten jos on vähänkään epäpuhtauksia kannassa, niin pehmeämmissä ruuveissa ne antaa kohtuu helposti periksi.
-
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on, että 1:10 buggyyn vaikutus on noin 8g.
-
Kiitos tiedosta. 8g ei ole paljon. Vaihdoin 1.6 metriseen kopteriin lähes kaikkii ruuvit.
Kevensin vaan samalla muitakin konsteja käyttämällä. No, lopputulos oli merkittävä vaikutus lentoaikaan, ketteryyteen ym. Kierroksia sai pudottaa 13% ja siltikin kopteri on hätäisempi kuin ennen :azn:
-
Pienistä puroista syntyy suuri virta :police:
Toki isommista autoista lähtee paljon enemmän painoa pois.
-
Kyllä näin ehdottomasti on. Pelkät ruuvien vaihdot ei tee autuaaksi mutta, kaikki muut kevennykset mukaan huomioiden painoa lähtee merkittävästi.
-
Otetaan luullot jo varikolla pois.
Ei pääse kovaa jos ei ole tit ruuveja autossa kiinni.
Jerzi
-
En tiiä mitä tuolla tarkoitit. Ehkä, ehkä en :azn: tä
Mutta mulle tämä on pelkkä harrastus ja ajanviete.
Kisaaminen ei oikein kiinnosta.
Auton tuunaamista on kiva tehdä ihan vaan omasta mielenkiinnosta kehitellä asioita ja värkätä.
:laugh:
Kylki kyljessä ajaminen on paljon kivempaa, kuin yrittää olla ekana maalissa :azn:
:grin: :grin: Onhan se kiva tietää että auto on timmissä.
Ei voi sitä syyttää jossei kurvit mene niinkun toivoo :grin: :grin:
Mutta on tämä ihme harrastus. Emmä ymmärrä mistä nuota autoja sikiää, vaikka yhdellä voi vaan ajaa kerralla.
Nuo täytyy olla lisääntymiskykyisiä ihan itekseen :cool: Voi hyvää päivää :undecided:
-
Se oli puhdasta vitsiä.
Eli jos on ja mainpstat että minun autossa on kalliit kevyet tit ruuvit niin olet jo kuningas vsrikolla.
Pakkohan auton on olla nopea kuin tit ruuvit on kiinni.
Jerzi
-
Nii mä vähä aattelinki :D
Pakko autolla koreilla kun ei ajotaitoa ole :D
No joo. Pakko hiukan mainostaa millaista ajoporukkaa meillä on. Eli me täällä Rovaniemellä ollaan aika ajoystävällisiä. Jos on aloittelijoita mukana niin ei painella timmi tiskisä ohi vaan ajetaan hitaampien mukana.
Ja jos ei jonkun auto kulje niin kovaa kuin oma, ei ajeta ohitte suorilla.
Mennään samaa vauhtia nii pääsee hitaammatkin helpommin hommaan mukaan.
-
Maailmalla on käytäntö 1/8 rata autoissa että KAIKKI radiolevyn yläpuoliset y.m. ruuvit on titaania tai alumiinia. vetoakselit ja akseliholkit, väliakselit on titaania, mutta alatukivarsien puikot on WOLFRAMIA ( raskain tiedetty metalli) ja moottoripukit , akunpidin y.m. isommat osat ovat messinkiä. Tällä tavalla saadaan painopiste hyvin alas. Aijon kokeilla hiilikuituisia väliakseleita ja korin jäykiste kiinnikeitä... Bling Bling...
-
WOLFRAMIA ( raskain tiedetty metalli)
Seitsemänneksi raskain tiedetty metalli :tongue: Tosin niitä raskaampia ei pahemmin rc puolella edes kannattaisi käyttää. Volframi kun kestää kulutusta vähän eritavalla, kuin esmes platina tai iridium, heh.
/saivartelumoodi pois päältä