Kertokaas tälläiselle vähän ajaneelle tulpan vaikutuksesta?Vaihdoin Kyoshon vakion Forceen ja jatkan vanhalla tulpalla.Eli mikä on tapa millä löytää parhaillman tulpan ja mitkä asiat muuttuessaan voi vaatia tulpan vaihtamista?
Ilman lämpötila ja nitron määrä vaikuttaa ainakin....
Hmm..mutta miten?Ja miten se optimi tulpan hakis?Ja mitä oireita jos väärä kuuma/kylmä?
kylmempi ilma = kuumempi tulppa
Enemmän nitroa = kylmempi tulppa
No jos kertoisit mikä kone sulla on ja mitä soppaa sä käytät, niin me (kaikki foorumin käyttäjät) yritettäis auttaa sua tulpan valinnassa! :mrgreen:
Tää tulppajuttu rupesi minuakin korpeamaan vuosi sitten, kun ei värkit oikein laulaneet. Luin pari oopusta aiheesta, jotta edes teoreettisesti ymmärtäisi jotain tulpista.
Kaikki tietous mitä olen lukenut sanoo, että vain kokeilemalla eri tulppia voi saada tietoon mikä on paras tulppa kuhunkin koneeseen ja polttoaineeseen. Joskus tietty ympäristöolosuhteet muuttuvat ja saattavat vaatia tulpan vaihtoa. Kuten jo tästä tekstistä voit päätellä - ei asiaan tule yksiselitteistä vastausta.
Sitten selityksiä. Hehkutulppa toimii samalla idealla kuin oikeankin auton sytytys. Eli tulppa määrittää sytytysajankohdan tietylle polttoaine/ilma seokselle. Oikeassa autossa tämä hetki määräytyy moottorin ulkopuolisilla laitteilla, joten se on helppo muuttaa ja kontrolloida. Valitettavasti hehkutulppaa ei voi säätää tai tarkkailla ulkopuolelta, on siis vain oireista pääteltävä mikä on kulloinenkin tilanne.
Jos kone ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä (olettaen että kaasuseos on oikea) on tulppa liian kylmä eli ei ehdi sytyttämään kaasuseosta. Jos oikeassa autossa sytytys tapahtuu liian aikaisin niin sen sanotaan nakuttavan. Tämä tarkoittaa sitä, että männän noustessa vielä ylös tapahtuu räjähdys. Tämä ei tietenkään paranna moottorin ajohaluja tai sen kestävyyttä. Hehkutulppa on liian kuuma jos sytytys tapahtuu liian aikaisin, jolloin mäntä on vielä matkalla ylöspäin.
Kansanomaisesti sanottuna kylmässä tulpassa on paksumpi lanka ja vastaavasti kuumemmassa ohuempi. Ja kerrataan vielä normaalin ja turbotulpan ero, joka liittyy tiivistämiseen. Standarditulppa tiivistyy sillä messinkirenkaalla kanteen ja turbotulpan tiiveys tulee kierreliitoksen kartiomuodosta.
Sitten sovelletaan oppia. Jos lisäät nitroa polttoaineeseen se on herkempi räjähtämään -> tarvitset kylmemmän tulpan.
Jos madallat koneen kantta eli otat pois niitä korotuspaloja niin palotila pienenee -> seos on räjähtävämpää aikaisemmin -> tarvitset kylmemmän tulpan.
Jos putkesta tulee paljon palamatonta kamaa, voi tämä johtua liian kylmästä tulpasta, jolloin kone ei ehdi polttamaan kaikkea polttoainetta. Mutta voi tämä johtua liian rikkaasta seoksestakin.
Huono kiihtyvyys sekä huippukierrosten puuttuminen on myös liian kylmän tulpan oireita. Samoin kuin jos ulkolämpötila laskee tarvitsee moottori helpommin hehkuvan tulpan (eli kuumemman).
Jos koneen kierrosluku laskee kun otat hehkun pois on tulppa ehkä liian kylmä. Tällöin ei kone lämmitä tulppaa riittävästi.
Jos taas tulppa hajoaa usein on todennäköisesti käytössä liian kuuma tulppa.
Toivottavasti selostus selventää - ei sekoita. Ja onnea tulppakokeiluihin, sitä tarvitaan.
täältä (http://www.rbproducts.com/indexEn.php?part=Services&L=En&pagefaq=faqEn/Choosing%20the%20right%20glowplug) löytyy ohjeita tulpan valinnalle riippuen nitron määrästä, koneen koosta ja ilmanlämpötilasta.
Kiitos jo näin alkuun,lisääkin saa tietty selvitellä.10% ajelen.Tosin tuo litku seissyt viime kesästä,onkohan sillä merkitystä näin harraste kurvailijalle?Vai pitääkö käyttää grillin sytytykseen? :lol:
Lainaus käyttäjältä: "Alfistipohjoosesta"Kiitos jo näin alkuun,lisääkin saa tietty selvitellä.10% ajelen.Tosin tuo litku seissyt viime kesästä,onkohan sillä merkitystä näin harraste kurvailijalle?Vai pitääkö käyttää grillin sytytykseen? :lol:
Meikänkin löpöt ovat viimekesäisiä, mutta hyvin kulkee. Grillin sytyttämiseen en sitä kyllä hirveästi suosittele :lol:
Lainaus käyttäjältä: "Alfistipohjoosesta"Kiitos jo näin alkuun,lisääkin saa tietty selvitellä.10% ajelen.Tosin tuo litku seissyt viime kesästä,onkohan sillä merkitystä näin harraste kurvailijalle?Vai pitääkö käyttää grillin sytytykseen? :lol:
Minusta voit ajaa sillä.
Sitä ei saa missään tapauksessa polttaa vaan pitää viedä ongelmajätteiden hävitykseen. Tämä ei ole vitsi.
No kukaan ei ole pyytänyt vielä tätä OS:n tulppa taulukkoa, mutta tässä se nyt tulee. Ennen kuin joku alkaa kyselemään sitä. :mrgreen:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.phnet.fi%2Fvirtpe%2FRC-autoja%2FO.S.Tulppa_taulukko.jpg&hash=0426f0483d0997ec20129dd021870c75f18c739b)
Lainaus käyttäjältä: "Pekka V"No kukaan ei ole pyytänyt vielä tätä OS:n tulppa taulukkoa, mutta tässä se nyt tulee. Ennen kuin joku alkaa kyselemään sitä. :mrgreen:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fkoti.phnet.fi%2Fvirtpe%2FRC-autoja%2FO.S.Tulppa_taulukko.jpg&hash=0426f0483d0997ec20129dd021870c75f18c739b)
Oisin just kysyny.
offtopic: Viimeksi kun näin tuon listan siinä ei viellä ollut tuota t-max tulppaa... Onko tuo joku ihan speciaali tulppa? Ihan mielenkiinnosta kyselen... :)
No voi kerpele. Just laitoin Hobbypeopleen tilauksen ja oisin ostanut myös varatulpan, mutta kun en tiennyt mikä olisi hyvä niin jätin tilaamatta. Myyjä jolta ostin auton, kertoi että siinä on OSsin tulppa. Mitäs tulppaa suosittelisitte .12 force koneeseen, käytän polttoaineena 15% coolpoweria...
Ossin #8 ja/tai #5
Sillä #8 "the most popular plug ever"
Lainaus käyttäjältä: "noob"No voi kerpele. Just laitoin Hobbypeopleen tilauksen ja oisin ostanut myös varatulpan, mutta kun en tiennyt mikä olisi hyvä niin jätin tilaamatta. Myyjä jolta ostin auton, kertoi että siinä on OSsin tulppa. Mitäs tulppaa suosittelisitte .12 force koneeseen, käytän polttoaineena 15% coolpoweria...
OSsin A3
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"Ossin #8 ja/tai #5
Sillä #8 "the most popular plug ever"
Hyviä tulppi 21. koneeseen, mut ei musta oiken kannata laittaa pikku koneeseen! :mrgreen:
Mä oon ajanut #8 tulppaa 18 ja 21 koneissa, hyvin pelaa ~15% nitro
Jos OS tulppa on pituudeltaan sopiva,kokeilisin A3 tai 8 tulppia.
Oletko yrittänyt löytää valmistajan sivuilta k.o moottorin suositukset?
Noita tulppia on sit eri mittaisia...
ossit on kaikki samoja ja käy esim hpin pannuihin
Hyvä Mika että oikaisit... Siis esim. Novarossin tulppa on paljon pidempi kun OS.. tätä tarkoitin.
Pidemmästä tulpasta käsittääkseni on se hyöty, että siinä palotila jää pienemmäksi ja näin ollen koneesta saa enemmän tehoja irti. Itse olen käyttänyt Novarossin 5 ja 6 tulppia .21 koneessa, jotka nimenomaan ovat pidempiä kuin esim. OS:n tulpat.
Kunhan ei ota mäntään kiinni.... Os:n ja Novarossin kierreosan pituus ero on millin luokkaa. OS on se lyhyempi.
MIkäs hehkutulppa sopis Kyoshon Pureten alpha 3?
Ennen oli OSsin A3, mutta se hajos heti kun vaihdoin hehkuun akun.
#8 käy mainiosti. Sillä on toiminut kaikki koneet mitä mulla on ollut. Ja samoin kavereiden koneet on lähteneet kunnolla käymään tulpanvaihdon jälkeen. #8 on todellakin käytetyin tulppa, enkä yhtään epäile miksi.
Tietääkö kukaan onko Cipolla:n tulpat hyviä?
(cipollan tulppia myydään sabessa)
Kun tulpissa on niitä numeroita niin meneeko ne niin että mitä pienempi numero sitä kylmempi tulppa?
Lainaus käyttäjältä: "waltt"Tietääkö kukaan onko Cipolla:n tulpat hyviä?
(cipollan tulppia myydään sabessa)
Kun tulpissa on niitä numeroita niin meneeko ne niin että mitä pienempi numero sitä kylmempi tulppa?
Se numeron/lämmön suhde on eri merkeissä eri. Tosin vähän hölmösti tehty, ku ei ole samalla tavalla kaikissa. Ei ikinä muista missä merkissä menee mitenkäki päin. :?
tietääkö kunaan miten cipollan tulpissa menee se numerosysteemi?
Cipollan, Novarossin ja RB:n tulpissa numero viittaa suoraan hehkulangan paksuuteen. Mitä paksumpi hehkulanka, sen kylmempi tulppa.
Eli siis suurempi numero, kylmempi tulppa.
Lisäyksenä vielä: kaikilla yllä mainituilla valmistajilla sama systeemi tulppien numeroiden kanssa, eli helppo ostaa toiseltakin valmistajalta.
Tuota tuota....
Tuli mieleen,että kannattaako käyttää kuumempaa tulppaa cmb:ssä?
kun se käy aikasta paljon viileämpänä kuin esim. hyper 8 port pro.(jossa cipollan nr.6)
Eli eroa on n.40 astetta lämpötiloissa.
No kyllähän noi ilmat jo alkaa viilentymään muutenkin,joten vaihto pykälän kuumempaan tulee eteen jokatapauksessa..
Kaivoin tän topicin esiin, ku oli vähän tulppahärdelliä eilen. Mulla on aika vähän ajettu Megan zx 21. sporttikone, joka on ollut aika varmatoiminen tähän mennessä, eikä oo hirvesti ajettu. Vaihdoin sen juuri kasattuun Xrayhin, ja kaikki oli ilman lämpötila mukaan lukien samoin kuin viimeksi. Mikään ei siis muuttunut, muuta kuin auto ja letkut (uusiin).
Kone ei kuitenkaan toiminut muuten, kuin hehku kiinni. Kokemuksesta tiesin, että tulppa p*skana. Tähän asti olen käyttänyt myös Megan tulppia, eri lämpöarvoja, ja aina on toiminut. Viimeksikin kone jäi ajosta kuntoon. Mutta nyt ei auttanut, vaikka kokeilin useampaa Megan eri tulppaa (numerot 5-7), uusia suoraan paketista, ja koneen toiminta oli aivan toivotonta. Nitroa 25%, ei ollut korkki auki, eikä vanha pönttö. Sammui kierroksista riippuen heti tai melkein, kun otti hehkun irti. Säätelin pari tuntia ilman, että montaakaan kierrosta pääsin uudella XB8TQ:lla ajamaan. No eipähän ehtineet renkaat kulua, vaikka löpöä pukilla paloikin.
Aikaisemmin kone pysyi kuitenkin käynnissä, röpöttäen tai booaten, ja vastasi säätöihin loogisesti. Tarkistin letkut ja kaikki, enkä löytänyt vikaa, pakkasin kamat autoon ja lähdin kotiin. Kun ei sunnuntaina saanut muitakaan tulppia testiin. Ja aikaisemmin näillä tulpilla kone nakutti kuin kello. Kyllähän nuo oireet enemmän tulppapuoleen viittas, kuin esim. ilmavuotoon, kun hehkun kanssa paremmin kävi.
No, kotoa löysin vanhan Ossin A3-tulpan kaapin pohjalta, ja kun se hehkui, tuumasin vielä käydä koittamassa, jos sais mielenrauhan. Megan tulpan kierre (paksun)prikan kanssa on saman mittainen, kuin O.S. ilman prikkaa.
Ja kone pärähti heti käyntiin, eikä oireillut mitenkään muuten, kuin vähän röpeltäen, mitä en tietenkään aikaisempien säätöyritysten jälkeen ihmetellyt. Kävi tyhjää todella tasaisesti, ja vastasi kaasuun.
En jaksanut siinä vaiheessa iltaa enää jatkaa, käyn tänään ostamassa noita O.S:n tulppia eri lämpöarvoja, ja kokeilen.
Kyllä potutti se säätö eilen. En tiedä, saattoiko kolme uutta ja pari vanhaa mutta viime ajosta ehjäksi jäänyttä Megaan tulppaa olla jostain systä rikki, vai onko ne jotenkin niin heikkoja kestämään, ettei pukilla käyttöä kestä. Aikaisemmin kesti kyllä.
Pitää vielä hakee se O.S:n taulukko, ja kattoo mihin väliin toi A3 sijoittuu, jos vaikka kasiin vertaa.
Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!
Lainaus käyttäjältä: "ropsan"Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!
Vaikea uskoa, että noin uudessa koneessa vielä olisi kulunut. ei kahta gallonaa ajettu, eikä oo mitenkään huppuihin säädetty.
No, onhan se mahdollista, mutta jos eri tulpalla toimii, niin en taida vielä purkaa konetta. Niin ja noiden tulppien kierteetkin on oikean mittaiset.
Mitenkäs jos kone käy kuumana niin pitääkö silloin olla kuuma tulppa.
Ja vaikuttaako tulppa koneen lämpöihin paljoakaan?
Revossa käytän 20% ainetta ja kyllä tuo OS lc3 ja Traxxas heavy duty tulppa kestää, mutta ongelmana on, että kone pitää olla todella rikkaalla ettei lämpeäisi liikaa > sammuu ja pitää odotella jäähtymistä.
Eli voiko tulpalla vaikuttaa tähän, että sais tehojakin kaivettua esiin?
Sirion 5 tulppa on ainakin .21 hobaossani toiminut hyvin :wink:
Miksei nitroa saa polttaa??
Lainaus käyttäjältä: "Henko"Lainaus käyttäjältä: "ropsan"Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!
No, onhan se mahdollista, mutta jos eri tulpalla toimii, niin en taida vielä purkaa konetta. Niin ja noiden tulppien kierteetkin on oikean mittaiset.
Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.
Niinpä onkin. Eikös siinä oo tiiviste? Onko se kovinkin kiinni, eli repeääkö?
Lainaus käyttäjältä: "Henko"Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.
Niinpä onkin. Eikös siinä oo tiiviste? Onko se kovinkin kiinni, eli repeääkö?
Siinä päätylevyssä on o-rengas joka ei mee miksikään jos avaat.
Luin tuossa ylempänä myös tulppasulkeisistasi... tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.
jep. sorry typo, siis päätylevy (eikä pääte haha)
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.
Pitääpä kattoo. Mutta alkoiko sunkin kone joraamaan, kun vaihdoit eri tulppaan?
Mulla loppu vastarin akku (ja tunnit) eilen, enkä alkanut iltamyöhään enää säätään konetta, enkä mitannut lämpöjä. Eipä sillä, etteikö pukillakin ois voinut vähän säätää ilman radioakin. Mutta sen verran heitin lenkkiä, että auto kyllä toimi, eikä meinannutkaan sammua tyhjäkäynnillä, vaikka tyhjis oli aika pienellä (pysyi käynnissä pienemmällä kuin Megan tulpalla hehku kiinni) . Tosin pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen tukehtui niin kuin normaalia on, ja kuten mainitsin, vähän rikkaalla oli, mutta liikahti silti ketterästi.
Mää luulen, että jos esim. tolla A3:lla tai kasilla toimii niin kuin pitää, ja oikeissa lämmöissä, niin en vielä mitn tee.
Lainaus käyttäjältä: "Henko"Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.
Pitääpä kattoo. Mutta alkoiko sunkin kone joraamaan, kun vaihdoit eri tulppaan?
Mulla loppu vastarin akku (ja tunnit) eilen, enkä alkanut iltamyöhään enää säätään konetta, enkä mitannut lämpöjä. Eipä sillä, etteikö pukillakin ois voinut vähän säätää ilman radioakin. Mutta sen verran heitin lenkkiä, että auto kyllä toimi, eikä meinannutkaan sammua tyhjäkäynnillä, vaikka tyhjis oli aika pienellä (pysyi käynnissä pienemmällä kuin Megan tulpalla hehku kiinni) . Tosin pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen tukehtui niin kuin normaalia on, ja kuten mainitsin, vähän rikkaalla oli, mutta liikahti silti ketterästi.
Mää luulen, että jos esim. tolla A3:lla tai kasilla toimii niin kuin pitää, ja oikeissa lämmöissä, niin en vielä mitn tee.
Muistaakseni Sirion 7 STD tulpalla on ajeltu, melko viileä siis. Tuo tulppa on niin kovin keli/polttoaine yms. sidonnainen. Mitä fuilia sinulla on ollut siis nitromäärä?
Juu ja pata alkoi rokkaamaan kun o-renkaan vaihtoi...
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Muistaakseni Sirion 7 STD tulpalla on ajeltu, melko viileä siis. Tuo tulppa on niin kovin keli/polttoaine yms. sidonnainen. Mitä fuilia sinulla on ollut siis nitromäärä?
25% nitroa.
Kumma juttu, mutta O.S A3 ja 8 tulpilla toimii ihan normaalisti. Ei ongelmia, vaikka se kiertokangen alapääkin on väljä. Kai se vaihtoon menee. Sain muuten hyvän vinkin, mikä paljastaa sen klapin: liikuttelee oikeassa kohdassa vauhtipyörää edestakaisin, niin sen tuntee, pieni naksuntakin kuuluu.
Mutta se vähän hämää, että miks ei toiminut niillä Megan tulpilla, kun ei se mäntäkään niihin yletä. Mystistä.
FireBower:in tulpissa F7 on kuumin ja F2 on kylmin että silleen päin niissä tulpissa.
Voiko johtua viallisesta tulpasta että auto käy vaan hetken ja sammuu sen jälkeen?
Kuinka pitkään hehkun akun pitää antaa latautua?
Ja mikä olisi sopiva tulppa vakio GT12S-CR (Sandmaster ST 2) koneeseen, löpö 16% Byron..?
Kyselee aikuinen amatööri ... :mrgreen: :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Molli"Voiko johtua viallisesta tulpasta että auto käy vaan hetken ja sammuu sen jälkeen?
Voi
LainaaKuinka pitkään hehkun akun pitää antaa latautua?
Riippuu akun kapasiteetista ja laturin puskemasta virrasta.
LainaaJa mikä olisi sopiva tulppa vakio GT12S-CR (Sandmaster ST 2) koneeseen, löpö 16% Byron..?
Kyselee aikuinen amatööri ... :mrgreen: :mrgreen:
Käyttökokemuksia omaavat sanokoon :)