Ostin tuossa äskettäin polttiksen ja kävin sitten tilailemaan varaosia ja kävin katselemaan autoa. Eli, kun moottorin akselissa on kiinni se pinjoni, niin se koskettaa yhtä isoa mustaa ratasta, joka taas pyörittää akselia. Eli siinä on noin yksinkertainen keppiveto. Mutta, missä kohtaa autossa kuuluisi olla diffit?
Lainaus käyttäjältä: "noob"Ostin tuossa äskettäin polttiksen ja kävin sitten tilailemaan varaosia ja kävin katselemaan autoa. Eli, kun moottorin akselissa on kiinni se pinjoni, niin se koskettaa yhtä isoa mustaa ratasta, joka taas pyörittää akselia. Eli siinä on noin yksinkertainen keppiveto. Mutta, missä kohtaa autossa kuuluisi olla diffit?
JOS siinä olisi diffi niin luultavasti niinkö siinä taka(?)akselissa.
diffit ovat onroad autoissa yleensä auton perissä paitsi jos on esim. front one way tai ns. spool. vain crossareissa on keskidiffi ja joissakin offroadeissa ns. slipper clutch diffin tilalla. onko tämä auto josta puhut tuo formula? ei siinä välttämättä ole diffeja lainkaan vaan jäykät akselit. "titailemaan" onpa termi...
Jos "keppi" veto tarkoitat 4wd veto akselia niin siinä on "yleensä" edessä, takana ja keskellä. Jos keskeltä puuttuu tasauspyörästö niin se vaikeuttaa ajamista todella paljon sillä silloin myös veto on yhtä paljon takana kuin edessä ja se on usein miten myös puskeva auto (kokemuksia 1/8 krossi autoista). Polttis krossissa käytetään eri paksuista rasvaa (esim luokkaa 1000-50 000) diffeissä jolla saadaan veto suhde semmoiseksi kuin halutaan.
Jerzi
Ei rata-autoissa (onroad) ole käytännössä koskaan keskidiffiä. vetoa säädetään muulla tavoin kuten säätämällä perien diffejä. se ei tee autosta huonoa, sitä ei vaan tarvita. Tässä esimerkki hihnavetoisesta:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.snrt.net%2Fkamat%2F3.jpg&hash=5748b7a6e24e70d577f9efc5ee992d953b1a9ffb)
kuten näet, keskellä on vain pääratas johon moottorin kytkinkello tulee kiinni sekä jarrulevy. Tässä tapauksessa hihnat vievät vedon periin, keppivetoisessa kardaanit. Perissä sitten voi olla diffit tai ei ole. Yleensä ainakin takana on.
Joo eli minun teksti oli tarkoitettu 1/8 krossi autoille, tosin jossain rata autoissa MIKA on keski diffi mutta yleensä sitä ei ole siinä.
Jerzi
Jep, ymmärsin Jerzi, kaveri kuitenkin tarkoittanee tässä rata-autoa (formulaa?)
Mulla oli Kyosho Superissa eräänlainen keskidiffi, ns. viskokytkin, mutta kyllä se on todella harvinaista. Yhdessäkään TP10 polttiksessa ei ole keskidiffiä ja tuskin missään 1/8 radassakaan. Kerropas joku esimerkki ;-)
1/8 SG COLUMBIA esim.
Jerzi
Mistä muuten tiedät että kaveri jost tässä topicissa tarkoittaa formula rata autoa????
Jerzi
OK. No eipä taida SG olla ihan uusinta mallia vai miten on, ainakaan K:n, Mugenin, HPIn tai GS:n 1/8 radassa ei ole keskidiffiä tietääkseni.
Arvailen vaan kun kaveri kertoo ostaneensa auton ja tossa nimmarin allla lukee formula.
Mutta ei siinä mitään. Totesin vaan ettei keskidiffiä tarvitaa radassa eikä tee autosta huonoa ajaa.
Niinpä ja minä tarkoitin krossi autoja.
Jerzi
PS Eipä tuo SG ihan uutta mallia ole mutta siinäpäs löytyy keski diffi ja se on rata auto.
OT: Jerzi, tuletko Salon kisoihin. En taida ehtiä treenaamaan Lavankoon ennen sitä mutta heti Salon kisjone jälkeen kyllä! Olisi ehdottoman hauskaa mennä kimpassa ajamaan. Kaksi vanhusta hehe :-D
OF TOPIC A LOT
Joo tätynee katsoa mikä on tilanne sinne kisoihin, joo ja sitä ollaan vähän vanhemmasta päästä mutta kuin mieli on niin nuori niin minkäs voit.
Jerzi
Ei tuossa kyllä näy mitään ratasta olevan...Ainoastaan kaksi ratasta. Huom, Jerzille ja muille auto on 2wd keppiveto. Auto on suht. vanha vaikka ei ole kuin sisäänajot ajettu, ja siinä on 2-tomaatti! Eikä autossa ole iskareita, vaan runko joustaa keskeltä. Vaikuttaako se ihan mahdottomasti jos diffiä ei ole?
Mä meen ettii jos löytyis autosta kuvaa. harmi kun ei ole digikameraa...
Sehän on vissiin vähän niinkö Thunder Tiger Uno! Sehän joustaa keskeltä ja on luultavasti samanlainen voimansiirto homme kun tossa.
LOL!
Mattoauto johon on lyöty polttiskone ja rallirenkaat!
Niin missä?
Edit, ai oho, tajusin väärin :oops:
http://www.nitroreview.com/features/ofnaf1.cfm Tollanen?
No, ainakin kovasti näyttää. Oma on kylläkin Mclarenin korilla. Minäpäs luen tuon artikkelin...
Tossa puhuttiin jostain ball diffistä...Olisikohan tässä sittenkin? Ja nähtävästi ostamalla paremmat renkaat, ohjattavuus paranee...
Lainaus käyttäjältä: "noob"Tossa puhuttiin jostain ball diffistä...Olisikohan tässä sittenkin? Ja nähtävästi ostamalla paremmat renkaat, ohjattavuus paranee...
Siinä autossasi ON kuuladiffi, eli rakenne on vastaava kuin ns. mattoautoissa. Irrota se oikea takapyörä ja tutki vetorattaan ympäristöä. Sieltä se löytyy...
Onko siinä tosiaan 2-vaihteinen automaatti? Vakiona tuo on yksivaihteinen...
No, eiköhän se siellä oo ku auto on sama. Kerpele kun en tilannut sitä diffiöljyy ku luulin et autossa ei oo diffejä...Ainakin ohjeissa luki "2-speed transmission" ja kaasuservosta menee kaasun lisäksi vipu vaihteistoon (mielestäni...)
Onko sulla kuvia tosta omasta autostasi?
Sori, Midder. Mulla ei oo mitään kuvia kun ei oo kameraakaa :( . Mutta voin laittaa kuvan tosta autosta sisältä, se on lähes identtinen oman autoni kanssa, lukuunottamatta sitä, että minä käytän Serpentin ilmanpuhdistajaa :mrgreen:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.angelfire.com%2Fmi%2Fmikem%2Fimages%2Fpicf1.jpg&hash=8a764112586b33f2ed0f8d2a4500c4042a41ff84)
Ja mulla on kuviot renkaissa
Lainaus käyttäjältä: "noob"No, eiköhän se siellä oo ku auto on sama. Kerpele kun en tilannut sitä diffiöljyy ku luulin et autossa ei oo diffejä...Ainakin ohjeissa luki "2-speed transmission" ja kaasuservosta menee kaasun lisäksi vipu vaihteistoon (mielestäni...)
Tuohon diffiin et tarvitse diffiöljyä, vaan diffirasvaa. Kaasuservosta lähtee linkit ainakin kaasulle ja jarrulle.
Epäilen edelleen auton olevan yksivaihteinen.
Itselläni on tuollainen ollut joskus...
Juuh, kai se sitten yksivaihteinen on...Milloinhan tuota on alettu valmistaa?
Moottorin kampiakselista tulee 1 vai 2 ratasta???
Öh, sori Matias, olen aloittelija polttiksissa. Otan nyt auton käteen ja sanon miltä se näyttää moottorista katsottuna:
moottorista tulevan akselin päässä on pinjoni, joka koskettaa isompaa mustaa ratasta, joka puolestaan on kiinni akselissa. Muttta joka tapauksessa: autossa on kuuladiffi, enkä tarvitse enää apua. Kiitos kaikille!
Elikkä se on yksivaihteinen.
Kaksivaihteisessa on 2 pinjonia.
Okke, kai se yksivaihteisenakii menee :D
Tässä aiheen sivusta voisin mainita,että setäni osti kerran samanlaisen Carsonin McLaren F1-polttiksen,mutta ei sillä ole kertaakaan ajanut,ei taida olla kasassakaan.............pitäisköhän kysäistä sen kohtalosta,jos vaikka se "lahjoittaisi" sen minulle :mrgreen: ?
Tai jos se möi sen noobille :mrgreen: ?
Muistan hipelöineeni sitä monet kerrat,kun joskus haaveilin polttiksesta,aika mukava peli oli.
Tosi kivan näköinen peli on...En nyt ala julkistaa mitään nimiä, mutta hyvin vahvasti epäilen setäsi myyneen sitä minulle, myyjä asuu Taipalsaarella...Sitten kun vauhti ei enää riitä niin kisakone alle :mrgreen:
Ennen Taipalsaarta auton kotipaikka oli Kouvola. ;)
Ja sitä ennen taisi olla tuolla Mikkelin seutuvilla...
Hei katos Gorexx! Puhumme samasta autosta! Myyjä osti käyttämättömänä auton Mikkelistä Kouvolassa asuessaan ja asuu nyt Taipalsaarella...
Edit: Taas tajusin väärin! Mutta kuiteskii sama auto on kyseessä...