HELP!!!
Mikähän vois olla vikana polttiksessani kun sillä ajaa kaasu pohjassa vähän aikaa niin se jättää kaasun täysille ja ohjaus ei tottele suuntaan taikka toiseen? olen mittaillut antennin johdon, virran kulun ja yleisesti johdot eikä niissä tuntuisi vikaa olevan. se tuntuisi lähetin/vastaanotin vialta mutta kun ei tiedä mistä etsiä. kertokaa jos voitte pystyykö kiteitä mitata et voisko vika olla siellä
Kuulostaisi alhaisen jännitteen aiheuttamalta. Olethan mitannut kaikki ladatulla vastarin akulla? Kun oireet tuli,oliko vastarin ja lähettimen akut järjissään?
Kun vastarin akun jännite vajoaa liian alas,jää servot siihen asentoon missä ne sillä hetkellä oli. Molemmat servot,kaasu ja ohjaus.Vaikkapa kaasu pohjaan. Itsekin tuon kantapään kautta oppineena!
oireet tuli just ladatuilla akuilla ja nyt mittasin testin jälkeen mittari näytti vähän päälle 5V ja akkuja on neljä kpl eli eikös jännitteen pitäs olla täytenä kuusi volttia et paljon se saa sit heittää?
Lainaus käyttäjältä: "topias"testin jälkeen mittari näytti vähän päälle 5V ja akkuja on neljä kpl eli eikös jännitteen pitäs olla täytenä kuusi volttia
Akkujen jännite 1,2V/akku, joten neljällä akulla se on 4,8V. Pattereilla jännite on 1,5V/patteri, ja sillä tulee se 6V. Tuo 5V kuullostaa kohtuulliselta, koska yleensä jännite täytenä on hieman korkeampi kuin annettu. Mutta silti nuo akut eivät ole parhaassa latauksessaan.
Itselläni auto lähti välillä holtittomasti, mutta siitä selvisin kiteiden vaihdolla ja vastarin uusimisella. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt ensin koittaa uusilla kiteillä ja sitten vastarilla, jotta selviäisi kummassa vika oli. Nyt auto toimii hyvin ja mökillä tuli pörrättyä, eikä mitään hajonnut. (IHME!)
Siitä siis loppuu kantomatka? Laita virrat päälle autoon ja ohjaimeen, mutta älä käynnistä auton moottoria. Käske jonkun jäädä auton luokse ja lähde kävelemään autosta pois päin ja kaasuttele koko ajan samalla. Kun se joku, joka on auton vieressä huomaa, että servon liikehdintä loppuu, hihkaisee sulle ja saat tietää kantomatkan. Onko vastaanotin ja kiteet päässeet kastumaan :?:
Itselläni oli melkein sama ongelma. ohjaus ja kaasu toimi ihan hyvin kun auto ei ollut käynnissä, sitten kun auton laittoikäyntiin niin ohjaus eikä kaasutoiminut ollenkaan sitten kun tutkin sitä vähän aikaan niin vikaa ei löytynyt ja sitten päätin vaihtaa paristot nii hommarupsi pelaamaan en tiedä sitten mikä paristoissa oli vikana mutta kun auto oli käynnissä ne eicät toimineet vaikka olivat melkein puolillaan.
jatkoa seuraa... eli ostin nyt uudet patterit lähettimeen ja vastaanottimeen eikä vika hävinnyt kun kävin testaamassa . En itse oikein jaksa uskoa kantomatkan lyhyyteen kun auto saa olla parin metrin päässä ku ongelmat ilmaantuu mutta vain täydellä kaasulla...auttakaa!!!!!!!
Jos sielä autossa on metalli-metalli liitos löysällä jossain perimmässä nurkassa, ni se saattaa aiheuttaa staattista sähköä, joka puolestaan sotkee auton sähkötoiminnan. Tarkista metalli-metalli liitokset! Oletko ihan varma, että vain täydellä kaasulla?
Mulla savage karkas ku kide irtos. Mut sillon servot menee normi asentoon :wink:
Vastaanottimessa kannattaa aina olla täysi akku kun lähtee ajamaan. Itselläni hirtti kaasu kiinni, kun lähdin ajamaan vajaalla akulla. Onneksi savage toppasi lumipenkkaan ja jäi siihen suttaamaan. Kannattaa ostaa fale safe!
Yksi häiriöitä aiheuttava tekijä on myös tärinä. Viime kesänä sähköautoihin tottuneena teippasin vastaanottimen boksin sisälle ja täysillä kierroksilla oli jatkuvasti häiriötä. Boksi täyteen superlonia ja vastari sinne kaiken keskelle auttoi ongelmaan, häiriöt loppuivat heti.
NiMH -akut ei muuten järin hyvin pakkasella toimi, kennot kylmetessään tiputtavat jännitettä ja virrananto vähenee. NiCD toimii paremmin mutta kapasiteettia on huomattavasti vähemmän. Jokainen voi itse testata tätä esim. digikameralla, kylmässä NiMH akuilla ei järin montaa kuvaa saa.
Akku voi näyttää ilman kuormaa ihan mitä tahansa jännitettä, mittaa se kuormattuna.
Laita mittari akun rinnalle ja räppää se kaasu pohjaa vaikka pukin päällä. Jos jännite ei tipu silloinkaan niin sitten vika ei ole akussa.
Kerroit että häiriöt tulee täyskaasupohjassa, oletko tarkistanut että servojen liikeradat (rajat) on kohdillaa? Jos liikeradat eivät ole kohdillaan niin servo jää ns. jurnuttamaan ääriasennossa, silloin virrankulutus on jo aika suuri koska servon sähkömoottori on käytännössä oikosulussa. Tarkista myös ohjausservo
Tuommoista häröilyä oli meilläkin joskus kyöstin kanssa. Siinä oli virtakytkin ja paristopaketti. Virtakytkin pätki ja sitten paristot eivät pysyneet kytkettyinä, kun paristopaketin jouset olivat liian löpsöt. Värkki toimi kun jaksoi. Opetus on, että mikään muu kuin kolvattu ei toimi. Kytkimet heittäkää romukoppaan mieluummin kuin auto kytkimen takia.
en tiedä onko tässä topicissa mitään eloa enää mutta toivon jos voisitte auttaa tähän ongelmaan.
elikkä auto on kyosho pure ten fazer ja ongelma sellainen että auton ohjaus ja kaasu toimii hyvin kun auto ei ole käynnissä ja sitten kun pitäisi lähteää ajamaan niin toimii hetken ja sen jälkeen yhtäkkiä ohjaus ei toimi ja hetken päästä ei toimi enää kaasukaan...vastaanotin ja lähetin uusittu mutta ei auttanut sekään..osaisiko joku neuvoa. menee hermo ku ei se suostu toimimaan!
Ootkohan kokeillu vaihtaa vastarin/lähettimen akkuja/pattereita?
perjantaina vaihdettu ja ajettu kerran..edelliset kesti vaikka kuinka kauan.. en sitten tiedä oliko jotain honkokonkista ostettuja sekunda pattereita..täytyy huomenna käydä ostamassa uudet...mikäli onelma ei häviä nii onko jotai muita neuvoja?
Osta 6.0v akku ja laturi..kuudella voltilla servosi nopeutuu ja tulee lisää vääntöä..
Ja kestää kauemmin, loppupeleissä paljon halvempi ratkaisu kuin kertakäyttöpatterit..myös toimintavarmempi kuin joku patterikotelo..
Heitä se patterikotelo huitin piippiin...
Ongelmasi johtuvat puhtaasti siitä.
Ostat vastariakun niin ongelmasi ovat ohi.
joo eli kokeilin nyt aluks pattereiden vaihtoa ku ei tähän hätään saanut mistää akkua ja heti toimii ku unelma! kiitoksia vinkeistä! :grin: täytyy käydä se akku vaan ostaas viel nii ei tarvi noitten pattereiden kanssa pelata
Patterikotelossa on juuri se ongelma että paristot ovat vain jousen kuormittamina. Eli kontakti on jousen varassa. Jokainenhan ymmärtää että jousen varassa oleva kontakti voi hyvinkin helposti pätkiä tärinästä.
Eli mikäli on polttis kyseessä niin patterikotelot ehdottomasti vasemman olan yli heitettynä mahdollisimman pitkälle.
Vastariakku maksaa noin kympin.
Toimii varmemmin ja tulee parin latauksen jälkeen jo reilusti halvemmaksi kuin paristot.
Tuli Tänään ajettua gigalla niin loppu tankin puolella rupes kaasu jummaa ja ohjaus.(tehnyt ennen saman mutta joskus ei tee ) Seurauksena oli että auto osui peräkärryihin täys kaasu päällä. Auto on ruvennut tekee tätä noin 4 viikon sisällä. Vain käydessä ja täyskaasulla . Servoen liikerata on normaali. Patterit on uudet . Olen epäillyt että tärinä tekee tämän. Eli mitä vaihdan että pääsen luottettavin ajaa.
kuten tuossa aikaisemminkin joku mainitsi.
vaihda se vastarin patterikotelo 6v vastarin akkuun....
Oke kokeilen voi olla tärinä...
En suorita patterikoteloa mutta jos käytät niin teippaa ympäri niin pysyy paristot paikallaan
Lainaus käyttäjältä: Mika R - 20.11.07 - klo: 17.54
En suorita patterikoteloa mutta jos käytät niin teippaa ympäri niin pysyy paristot paikallaan
Eipä muuten auta tuokaan.
Kotelon toisessa päässähän ei ole jousta, eli jos teippaa niin voi tärähdyksestä paristo liikahtaa sen verran että kontakti katoaa tai on todella heikko.
Ainoa apu patterikotelon käyttöön on yksinkertaisesti hävittää se ROSKA.
Noniin sain ton failsafen mtta asiaan:
Mulla on ogelmana että failsafe ei palauta konnolla... Jää puoli kaasua päälle . Eli pystyykö sitä jotenkin säätämään jos pystyy Niin Miten? Ihan vaan varmuuden vuoksi.
pystyy säätää ja kuulukin säätää.
ohjeet varmaan tuli mukana jos ostit uutena????
Juu mutta täyttä enkkuu toi ei oo mikään vahvin laji Niin että voisiko joku kertoo miten säädetään ... Kiitän
Siin on semmone nippeli (useimmissa failsafeissa) niin vedä jarru pohjaan ja paina kerran sitä nippeliä n.5 sec. Voisit lähettää failsafen merkin niin voisin osata auttaa paremmi.
Se on toi http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=GWS7DWHF57&searchlink=yes&search=FAILSAFE&page=1
Eikä tapahdu mitään vaikka painaa jarrua ja painaa ´..... nappulaa.
kannataako hankkia 2,4 ghz fail safea niin kuin 27 ghz mitä mieltä olette otaako 2,4 ghz niin pitkälle että ei tarvii laittaa fai safea
edelleenkin ajat sillä niin kaus ettet autoasi enää näe ilman kiikareita....
Ja failsafeahan ei käytetä sen takia, että pelastaa tilanteen jos ajaa liian kauas. Eihän semmosta tossa tapauksessa tarvis radoilla, koska -kuten miksalo sanoi- niin kauas, että kantama loppuu = et näe autoa. Ja failsafe kannattaa aina, sitä mieltä olet varmasti ainakin sen jälkee ku auto pamahtaa päin puuta ku lähetin sekoo tjsp.
Eli jos joku häiriö tms tai akku loppuu just silloin kun kaasu on pohjassa niin ikävää on kun auto menee kovaa päin jotain ja ei voi kun katsoa avuttomana, ite kannattaisin failsafea vaikken ite käytäkään 2.4 Futaba FASST:n kanssa.
Ainaskin spectrumin 2,4ghz vastaris on sisäänrakennettu fail safe. luulis että futabassakin, en tiedä.
Oon kysynyt tätä aikainsemmin miten failsafe säädetään kun ei palauta kaikkia takaisin . Tuli ohjeet mutta ne on enkkuksi :angry: