RC10.FI

Kilpailut => Kilpailukutsut => Aiheen aloitti: Luigi54/vielä vanhempi - 27.01.14 - klo: 08.56

Otsikko: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 27.01.14 - klo: 08.56
KyPak ja LahUA yhteistyössä järjestävät rc-autokisan Classic Motor Show:n näyttelyssä Lahdessa, Lahden Messukeskuksessa 3.-4.5.2014.
Tarkoitus on ajaa la 3.5. Kerhokisat Kevät Cup viimeinen osakisa luokissa Mini Classic,Mini Comp sekä VTR.
Sunnuntaiksi olemme kaavailleet M-Chassis Endurance joukkue-kisaa, kestoltaan 4-5 tuntia.


Meille varattu tila on 26 x 22 m varikkotiloineen , josta radan koko n. 26x16 m.

Tämän hetkiset AJATUKSET säännöistä:
Tamiya M-Chassis runko, akseliväli vapaa , MUTTA KORI OLTAVA "HISTORIC" , Mini Compin säännöt muilta osin.
Joukkue: väh. 2 ajajaa , joukkuemäärä väh. 10  , max ehkä 20.
Kalusto: 1 auto + vara-auto(joka voidaan ottaa käyttöön tietyin edellytyksin ja sanktioin....)

Nyt kysymmekin MIELIPITEITÄ ja EHDOTUKSIA TOTEUTUKSEN SUHTEEN SEKÄ OSALLISTUMISHALUKKUUTTA  ENDURANCEKISAAN !!

Classic Motor Show:n kävijämäärä 2013 oli 19000 kävijää,ja kaikki enemmän tai vähemmän moottorihenkisiä ihmisiä!!!
Järjestäjän mukaan tämän vuoden paikat on jo nyt loppuunmyyty ja tulijoita olisi pilvin pimein!!
Tässä on nyt pienoisautoilun näkyvyyden kannalta erinomainen näytön paikka !!!


-KyPak & LahUA järjestelytoimikunta-
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: thomsva - 27.01.14 - klo: 12.32
Mukana ollaan!
Onko tarkoitus että myös M04 tai M06 rungolla saisi osallistua? Takatuuppari lähtee niin hyvin viivalta että saisi heti alkuun vähän etumatkaa etuvetoihin.  :grin:
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: TeemuS - 27.01.14 - klo: 14.03
Lauantaina varmasti paikalla.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 27.01.14 - klo: 14.13
Lainaus käyttäjältä: thomsva - 27.01.14 - klo: 12.32
Mukana ollaan!
Onko tarkoitus että myös M04 tai M06 rungolla saisi osallistua? Takatuuppari lähtee niin hyvin viivalta että saisi heti alkuun vähän etumatkaa etuvetoihin.  :grin:

Kyllä nimenomaan etu- ja takaveto M-Chassikset käy, jotta saadaan nekin radalle ... joskus...
JOO , ONHAN SIITÄ SELVÄ ETU , KUN LÄHTEE VIIVALTA HYVIN ......  :cool: :cool: Jää sitten etuvedoille lopun aikaa toipua moisesta katastroofista....

:cool: Barbie´s Garage  :cool:
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: thomsva - 28.01.14 - klo: 11.37
Muutama sääntöjuttu endurancekisaan pohdittavaksi:

Välitykset M04 runkoon
M04 runkoon menee ainoastaan parittomat pinionit joten Mini Comp sääntöjen mukainen HW kone +16 pinioni (välitys 7,25) ei ole mahdollinen. 17 hampainen antaa välityksen 6,82.

Akkujen koko
Jos akkujen kokoa ei rajoiteta saa M06 rungot etua siitä että sinne mahtuu kyytiin touringauton akku. Se toki lisää auton painoa joten ei se ole pelkkää plussaa, mutta ehkä joku rajoitus olisi kuitenkin paikallaan?

Ajatuksena handicap painot?
Sitten vielä ajatuksena että olisiko ideaa kiinnittää liian nopeiden tiimien autoihin lisäpainoja? Esim. aina jokaisen ajetun tunnin jälkeen johtaja-auto saisi "palkinnoksi" vähän metallia kiinnitettäväksi koritolppaan seuraavan varikkostopin yhteydessä. Kakkosautolle tulisi hieman pienempi lisäpaino ja kolmosautolle sitäkin pienempi. Lisäpainot saa ottaa pois jos asemansa menettää mutta jos asema säilyy tulee seuraavan tasatunnin tilanteen mukaan uusia "palkintopainoja". Vähän keinotekoinen systeemi tämä olisi mutta mahdollisesti se toisi lisäjännitystä pitkään kisaan ja myös varikkotaktikointiin (kärkautojen kannattaa ajoittaa varikkostoppinsa juuri ennen tasatuntia). Painot pitää olla sopivan kokoiset että ne vähän hillitsee vauhtia mutta ei tee ajamisesta ikävää (testattava etukäteen onnistuuko).





Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 28.01.14 - klo: 13.04
Otamme kantaa ehdotuksiin , kun niitä alkaa satelemaan lisää ....
Hyvä aloitus, hyvejä pointteja.....

-Barbie´s Garage-
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: IIVONEN - 28.01.14 - klo: 13.57
Täältä ainakin yksi joukkue  mukana.  Minun puolesta compin säännöt on hyvät.  Ainoata mitä hyödyntäisin on
stop and go  sääntöä.    Esim. 1 stop  15s       seuraava  30 s    kolmas  45s   sitten seuraavat  1min.

Alussa voisi olla aika-ajot    3 kierrosta   yksin ajo.      Nopein lähtee ensin ja seuraavat  15 s välein eduroon.
 
     
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Stinde - 28.01.14 - klo: 14.37
Liian monimutkaista kisasta ei kannata tehdä... ja ylimääräistä säätöä mielestäni varikkostoppien aikana kannattaisi vältää.

Turun suunnalla ollaan ajeltu pariin kertaan tunnin kisa, jolloin oli määrä-ajoin kuskin- ja akunvaihto.
Mutta mielestäni näin pitkässä kisassa ei moiseen "aikataulutukseen" pitäisi lähteä.

Aikasakkoa voisi ehkä harkita siinä tapauksessa, että auto ei tule omin voimin varikolle.
Akun loppumisen tai muun teknisen vian vuoksi ja helpoin on varmaan lisätä kierroksia X-määrä/pysäys.
( Pistää miettimään ajo-aikaa / akun kestoa, sekä varikkokäynneillä voisi tarkastella ruuvien kireyksiä )

Aika-ajoilla voisi määritellä ajopaikan valinnan ja sitten lähtö "le-mans"-tyylisesti ( ilman kuskien juoksua ) autojen ollessa vinottain radan reunalla.. aika-ajojen järjestyksessä.

-Timppa
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 29.01.14 - klo: 14.16
Lainaus käyttäjältä: thomsva - 28.01.14 - klo: 11.37
Muutama sääntöjuttu endurancekisaan pohdittavaksi:

Välitykset M04 runkoon
M04 runkoon menee ainoastaan parittomat pinionit joten Mini Comp sääntöjen mukainen HW kone +16 pinioni (välitys 7,25) ei ole mahdollinen. 17 hampainen antaa välityksen 6,82.

Akkujen koko
Jos akkujen kokoa ei rajoiteta saa M06 rungot etua siitä että sinne mahtuu kyytiin touringauton akku. Se toki lisää auton painoa joten ei se ole pelkkää plussaa, mutta ehkä joku rajoitus olisi kuitenkin paikallaan?

Mielipide:
No tuo välitys ei nähdäkseni ole siinä määrin ongelma että aiheuttaisi hengen ahdistusta .....
Mutta tuo akku juttu on; sallisin ainoastaan Mini Classic/Comp. luokan akut.
-Barbie´s Garage-
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 29.01.14 - klo: 14.23
Lainaus käyttäjältä: Stinde - 28.01.14 - klo: 14.37
Liian monimutkaista kisasta ei kannata tehdä... ja ylimääräistä säätöä mielestäni varikkostoppien aikana kannattaisi vältää.

Turun suunnalla ollaan ajeltu pariin kertaan tunnin kisa, jolloin oli määrä-ajoin kuskin- ja akunvaihto.
Mutta mielestäni näin pitkässä kisassa ei moiseen "aikataulutukseen" pitäisi lähteä.

Aikasakkoa voisi ehkä harkita siinä tapauksessa, että auto ei tule omin voimin varikolle.
Akun loppumisen tai muun teknisen vian vuoksi ja helpoin on varmaan lisätä kierroksia X-määrä/pysäys.
( Pistää miettimään ajo-aikaa / akun kestoa, sekä varikkokäynneillä voisi tarkastella ruuvien kireyksiä )

Aika-ajoilla voisi määritellä ajopaikan valinnan ja sitten lähtö "le-mans"-tyylisesti ( ilman kuskien juoksua ) autojen ollessa vinottain radan reunalla.. aika-ajojen järjestyksessä.

-Timppa

Liian monimutkaista ei tulla tekemäänkään, siinä mielessä samoilla linjoilla.
Tuota Le Mans-lähtöä ollaan jo harkittu(ilman juoksuu... kun hyväkuntoiset saavat kohtuutonta etua :grin:  ja pääsevät matkaan minuuttitolkulla ennen normaalia täysikäistä rc-autoilija reppana parkaa ...)
:cool: Barbie´s Garage  :cool:
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 05.02.14 - klo: 14.31
Vähän uutta tietoa asiasta:
Näyttelyn järjestäjän kanssa sovittu lopullinen paikka,joka on ihan Bueno (eli tasainen koko alue) , ja käytössä oleva tila 26x22m, ja siihen kuuluu siis varikotkin ELI ÄKKIÄ LASKIEN RATA:26x16m ja LOPUT TILAT VARIKON JA KIERROSLASKENNAN SEKÄ NÄYTTELYTILAN KÄYTTÖÖN.

Ennakko juttua tulee Classic Motor Shown lehteen ja nettiin sekä Vauhdin Maailmaan ....

Nyt ei muuta kun panostamaan eli kuskeja ja näyttäviä autoja mukaan.

Lisää tietoo seuraa....

-Barbie´s Garage-
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: hana79 - 05.02.14 - klo: 17.13
Hyvä Barbie, hyvin sie järkkäät ! :cool:
Veturin lisäksi voisin voittaa sen Miniendurancen, jos joku päästää tiimiin...
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 05.02.14 - klo: 20.41
Siis tämä legendaarinen :  "KUKAHAN TULEE TOISEKSI..."

:evil: BarbieIlkiö  :evil:

Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: thomsva - 03.03.14 - klo: 18.32
Tehtiin eilen Tikkurilassa vähän endurancetestailua. Kokeilin miten akku kestää HW13t koneella varustetussa M06 autossa. Ajoin yhtä soittoa kunnes noparin lipo-cutoff aktivoitui. Ajoaika tuli vähän päälle 25 minuuttia ja akkuun meni ajon jälkeen 3830mAh virtaa (4000mAh Gens Ace akku).

Laskettiin että endurancekisan akkujen ja latauskaluston tarve määräytyy sallitun latausvirran mukaan. Teoriassa voisi kolme akkua ja kaksi 6A laturia riittää mutta pelivaraa ei jää kovin paljon. Jos halutaan mennä varman päälle tarvitaan kolme akkua ja kaksi 10A laturia tai neljä akkua ja kolme 5-6A laturia.

Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: kaitsu82 - 03.03.14 - klo: 20.25
turvallisuus syistä latausvirta eisaisi olla yli 1C.
Kerhokisoissa on noudatettu samaa sääntöä kuin ftt sarjassa. latausvirta max 1c.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Morris70 - 03.03.14 - klo: 20.58
Mietiskelin vaihtoehtoa ajaa endurance viesti tyylisesti. Kaksi tai useampi kuljettaja ja kaksi autoa / joukkue. Joukkueella on radalla kerrallaan yksi auto ja toinen varikolla renkaiden ja akun vaihdossa. Samalla sais jäähdytettyä moottoria välillä. Kun radalla olevasta akusta alkaa olla akku vähissä, ajetaan auto varikolle, jolloin joukkueen toinen auto lähtee radalle. Joukkueen molempien autojen yhteenlaskettu kierrosmäärä lasketaan joukkueen tulokseksi.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Stinde - 03.03.14 - klo: 22.21
Useammalla autolla ajettaessa.... vähän tuo kestävyysajon perusidea mielestäni kärsii.
Eikös LeMaanssissakin välillä autoa korjata varikolla ( jos se on sinne saatu ajettua ) ja sitten jatketaan taas kisaa ja eniten kierroksia kiertänyt on voittaja.

Timppa

Ps. SC-Endurancessahan on jo "ponderinvaihtoviestiä" testattu, kahden auton taktiikalla  :wink:
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: *HOKE* - 03.03.14 - klo: 23.16
Kahtena vuotena peräkkäin on tikkurilassa pidetty kahden auton joukkue ponderiviesti... En tiedä varmaksi jos tällekin vuodelle tulis samanlainen.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: C1S F1 - 04.03.14 - klo: 01.19
Eipä taida olla enää tuota 1C lataus sääntöä. Ainakin tikkurilan ftt-kisoissa sai ladata suuremmilla virroilla ja eikös ftt ole sm-sarja ja näin ollen akk:n säännöt pitäisi täytyä mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 04.03.14 - klo: 10.09
Joo ....
Järjestäjän taholta tulee hyvissä ajoin sitten säännöt , joita kisassa noudatetaan ... eipä kannata spekuleerata ennen sitä eikä sen jälkeen.

-BarbieThePink-
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: goos - 04.03.14 - klo: 10.40
Lainaus käyttäjältä: C1S F1 - 04.03.14 - klo: 01.19
Eipä taida olla enää tuota 1C lataus sääntöä. Ainakin tikkurilan ftt-kisoissa sai ladata suuremmilla virroilla ja eikös ftt ole sm-sarja ja näin ollen akk:n säännöt pitäisi täytyä mene ja tiedä.
En ole ainakaan huomannut että 1C sääntöä olisi poistettu, Tikkurilan kisassa käytetiin 2012 ohjeistoa missä 1C sääntö löytyy. -> Jos joku latasi isommin kuin 1C se oli kusettamista.

Sääntö löytyy siis ohjeiston liitteistä ja tässä uusimmat liitteet:
http://rc10.fi/index.php?topic=62675.msg570072#msg570072 (http://rc10.fi/index.php?topic=62675.msg570072#msg570072)
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: C1S F1 - 04.03.14 - klo: 14.19
Noihan on parin vuoden takaisia asioita tossa linkissä. Ja itse olin toimitsijana tuolla tikkurilan kisoissa ja näin meille kerrottiin silloin kilpailujohdon kautta, kun Jonnin kanssa kiertelimme tarkastamassa latausvirtoja, joten katsottiin, että lataisivat edes liposäkissä akunsa.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: goos - 04.03.14 - klo: 14.23
Lainaus käyttäjältä: C1S F1 - 04.03.14 - klo: 14.19
Noihan on parin vuoden takaisia asioita tossa linkissä. Ja itse olin toimitsijana tuolla tikkurilan kisoissa ja näin meille kerrottiin silloin kilpailujohdon kautta, kun Jonnin kanssa kiertelimme tarkastamassa latausvirtoja, joten katsottiin, että lataisivat edes liposäkissä akunsa.

Ovat mutta ainoat paperit mitkä on voimassa, kun ei ole Calen jälkeiset yhteyshenkilöt hoitaneet tuota kuntoon. Jarkko sano vielä ohjaajakokousessa että ajetaan vanhoilla säännöillä kun uusia ei ole. Se on tietty harmillista että sitä linjaa on muutettu kisan aikana, kertomatta siitä kisailijoille.
Otsikko: Vs: ENNAKKO:RC-autokisa; Classic Motor Show,Lahti,3.-4.5.2014
Kirjoitti: C1S F1 - 04.03.14 - klo: 14.27
Joo katsoin just itsekkin, että akk sivuilla on vieläkin noi samat vuoden 2012 printit, mutta se tiksin kisa hässäkkä on ollutta ja mennyttä. Kuitenkin sen 1C lataus säännön poistaminen ei ole turvallisuusriski nykyään. Jotkut valmistajat jopa suosittelevat lataamaan isommilla virroilla.