RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Jöördis - 09.08.04 - klo: 21.12
-
Pikkusen olen etuajassa :D mutta kertokaahan mikä rengas pitää lumella ja kumi kestää pakkasen? Tulossa on ensimmäinen polttis talvi,joten antakaa kokemuksen puhua!!
Samoin mitä muutoksia on syytä tehdä talveksi?
-
No jokin oiken isokuvioinen rengas vois lumella pitää...
Itse laittaisn kanne ympärille foliota, sähköt todella hyvin suojaan ja joka ajokerran jälkee auto heti kuivaks ja rasvaa laakereihin...
-
(http://www.prolineracing.com/proline/tires/9019/9019-3.jpg)
En tiedä onko pitävä, mutta lumi lentää(ainakin just sataneella pakkaslumella)! :)
-
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=PROC1045&P=7
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0095p?FVSEARCH=proc1043&FVPROFIL=++
Karkeaa on kuvio ja jälkimmäiseen vois Pelle Peloton liimata kenties jopa nastoja :shock:
-
Tollanen. ;) Saattaa mennä vaan pari ruuvii/pulttii http://www.midmad.com/pictures/mp/Jacks%20Framed%20Back.jpg http://www.midmad.com/pictures/Hybrid%20or%20Big%20Block%20Stuff/MyMP50b.jpg Ei olekkaan mitä vain ruuveja mutta varmaan ruuveillakin pitää aivan hyvin jos on vaikka 8mm kannalla sellasii. :mrgreen:
-
Tollanen. ;) Saattaa mennä vaan pari ruuvii/pulttii http://www.midmad.com/pictures/mp/Jacks%20Framed%20Back.jpg http://www.midmad.com/pictures/Hybrid%20or%20Big%20Block%20Stuff/MyMP50b.jpg Ei olekkaan mitä vain ruuveja mutta varmaan ruuveillakin pitää aivan hyvin jos on vaikka 8mm kannalla sellasii. :mrgreen:
Ja painoa tulee niin paljon että hauskuus kärsii.
Ei muutakun mahdollisimman pitkillä piikeillä olevat renkaat ja hyvin menee.
Lumessa ajamisessa on nimen omaan parasta se kun ei ole paljoa pitoa että voi vetää hienossa sladissa kokoajan.
-
Do diih... nyt olisi ajankohta lähempänä oikeaa...
Milläs fillareilla jengi meinaa talvella vetää? ja miten saa koneen käymään riittävän lämpimänä?
-
Laita kuumempi tulppa. Puressa alkaa vaikuttaa jo nyt ilmojen kylmeneminen (joutuu nykäsee 2 kertaa, ennen lähti yhellä).
Minä vaihdoin os8 osa3 niin alko käymään paremmin
-
Joko Jöördis on renkaansa hankkinut? Mulla on käynyt mielessä vanhojen kumien nastottaminen, mutta millaset nastat kestää kovaa ajoa?
-
Enpä ole vielä renkaita hankkinut...
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0095p?FVSEARCH=proc1043&FVPROFIL=++
Tohon Dirt pawiin on nastoitus suunnitelma kehitteillä..
-
Hhmm, saiskohan noihin popniitit puristettua jotenkin vaikka puoliksi ettei se "varsi" ehdi katketa ja sitten lyhentää sitä.... Siinähän on niinkuin 2 osaa niin ottaa sen joka leviää sitten kun puristaa ja törkkää sen tangon läpi tosta renkaan "nastan paikasta" ja sitten puristais vähän (laittaa kasaaan sen popniitin), kauheen vaikee selittää mutta hyvä jos tajusitte jotain. :mrgreen:
ps. Onnee Mika(t) nimipäivän johdosta!
-
Nastoina on paras käyttää sopivan kokosta puuruuvia.
Liimalla vielä varmistaa paikalla pysymisen.
Paras ja toimivimmaks todettu jo vuosia sitten. :wink:
-
Ja ite on tullut väsäiltyä monsterin renkaisiin hienot lumiketjut, ehkä hieman turhan järeästäkin ketjusta. Viime talvena vanha moottori ei jaksanut pyörittää kunnolla, mutta nyt uudella moottorilla pitäisi jaksaa ruopia ihan kunnolla.
Ne lumiketjut kannattaa tehdä sitten vähän ohuemmasta ketjusta. Itse tein jostain armottomasta pienkoneketjusta ja tuhoaa hieman jousituselementtejä... Mutta hauskaa oli! :)
-
Mites jos autoa juoksuttaa esim. pukilla ja yksi nasta irtoaa? Se saattaa tulla suht äkäisellä nopeudella. Ostaa m3x25 pultteja ja niihin mutterit. Pultin kannan jättää sisäpuolelle ja mutterin kiristää ulkopuolelle. Sitten Dremelillä katkasee pultin sopivasti ja terottaa pään. Saattais toimia, mutta voi olla turhan järeä.
-
Mites jos autoa juoksuttaa esim. pukilla ja yksi nasta irtoaa? Se saattaa tulla suht äkäisellä nopeudella. Ostaa m3x25 pultteja ja niihin mutterit. Pultin kannan jättää sisäpuolelle ja mutterin kiristää ulkopuolelle. Sitten Dremelillä katkasee pultin sopivasti ja terottaa pään. Saattais toimia, mutta voi olla turhan järeä.
Miks noin vaikeesti.
Käyttää puuruveja ja nimenomaan ruuvaa ne sisäpuolelta.
Ei tarvii terotella.
Yksinkertasesti parhaaks todettu. :wink:
-
Tossa pultti ja mutteri hommassa ois se hyvä puoli, että ne pysyis 100% varmasti kiinni noiden muttereiden takia.
Ongelmana on vaan se, että kaikki renkaat on liimattu vanteille eikä niitä saa ehjänä irti. Ja uudet renkaat maksaa ihan tautisesti :?
-
Tossa pultti ja mutteri hommassa ois se hyvä puoli, että ne pysyis 100% varmasti kiinni noiden muttereiden takia.
Ongelmana on vaan se, että kaikki renkaat on liimattu vanteille eikä niitä saa ehjänä irti. Ja uudet renkaat maksaa ihan tautisesti :?
Siis täh?
Miten sä meinaat saada minkään pultin tai ruuvin siihen renkaaseen tai pois jos rengas on liimattu.
Ja kun se mutteri ei kyllä pysy renkaan ulkopuolella yhtään paremmin ku 3x20 puuruuvi kanta sisällä ja vielä liimalla varmistettu.
Näin on tehty jo vuonna miekka ja kilpi, ja on todellakin parhaaks todettu. Pitoa vaan tuntuis olevan vähän liikaa jos paljon laittaa.
-
Eiköhän noita lumelle, jäälle, routaiselle hiekalle, jne... sopivia ketjutuksia/nastoituksia ole vaikka minkälaisia.
Toinen tekee sen puuruuveista ja toinen vaikka kakkosnelosesta.
Ei näistä ole mitään yhtä tapaa millä voi kyseenalaistaa muut viritelmät...kai?
Itse käytän syvällä uralla varustettua rengasta ilman mitään kommervenkkejä ja hyvin pitää niillä alustoilla joilla ajelen talvella.
-
Tossa pultti ja mutteri hommassa ois se hyvä puoli, että ne pysyis 100% varmasti kiinni noiden muttereiden takia.
Ongelmana on vaan se, että kaikki renkaat on liimattu vanteille eikä niitä saa ehjänä irti. Ja uudet renkaat maksaa ihan tautisesti :?
Eikös ne renkaat saa hyvin irti jotenkin keittämällä tai uuniin työntämällä tms? Jostain luin semmosta. Ja vielä tällä foorumilla tais olla.
-
Mulla oli ajatus pistää joko pikku puuruuvit tai isokantaiset pikkunaulat renkaan läpi,sisältä ulos ja liimata kiinni.
Mites mottorin lämpöjen kanssa?
-
En aiokaan saada niitä ruuveja tms. laitettua renkaat liimattuna. Juuri sen kerroin olevan ongelma. Ilmeisesti tekstiä ei ole luettu kunnolla?
Mutta ainakaan itse en ole saanut renkaita irti vanteista yhtään paremmin keittämällä kuin repimällä muuten. Jos taistelin varmaan 2 päivää kädet verillä, että sain renkaat vaihdettua :evil:
-
Yrititkö mattoveitsellä (askarteluveitsi)
En oo ite kokeillu mutta on sellanen kutina että vois lähtä
-
Yrititkö mattoveitsellä (askarteluveitsi)
En oo ite kokeillu mutta on sellanen kutina että vois lähtä
Ja samalla lähtä myös puolet kumista?
-
Mulla talvirenkaat onnistuisi koska on vakiovanteet ja-kumit niin niitä ei ole liimattu, ei vaan raaski mennä talvella lumelle sähköautoa pilaamaan.
-
Kyllä niitä renkaita revittiin veitsillä ja kaikenmaailman työkaluilla, mutta oli niin pirun kovassa kiinni, ettei lähteny millään. Lopuksi viiltelin sellasia millin paloja puukolla pois niistä ja kesti ikuisuuden.
Kyoshon vakiovanteet renkaineen taitaa maksaa jotain yli 100e niin ei oikein kiinnostaa ostaa aina uusia :?
-
Noi Puren vakio renkaat puree uutena muuten aika hyvin sellaiseen karheampaan lumeen, mutta ei tietenkään jäiseen pintaan mitenkään kehuttavasti joissa varmaan pitäisi olla noita nastoja/piikkejä. Itse yllätyin viime talvena niiden pitoa.
-
Mustakin niissä on aivan hyvä pito tossa pihalla kun piha on kolattu niin se ei oo kivikovakaan.
-
Tuli vaan kaheli ajatus mieleen... Mulla kun on aikomus kaahata talvi mun vanhalla TT eb nelosella.. mikäs monsterin vanne/rengas yhdistelmä sopisi siihen? elikäs,minkä vanne on samanlaisella 17mm kuusiolla kiinni.... vois olla talveksi jämpti vekotin..
-
Ootko varma ettei ota isommat renkaat esim: kääntäessä kiinni mihinkään?
Auto on luultavasti m-8?
Ainiin, mielestäni madin vanteet sopii.
-
Heh...ei hajuakaan ottaako kiinni,mutta so what.... jos ottaa niin pitää vähän modifioida...
-
http://www.hobbylinna.fi/tuotteet.php?action=showgroup&pgroup=155&sub=204 Osta adapterit ja laita vaikka savagen renkaat..
-
(http://www.prolineracing.com/proline/tires/9019/9019-3.jpg)
En tiedä onko pitävä, mutta lumi lentää(ainakin just sataneella pakkaslumella)! :)
Mutta mikä vanne ja millanen rengas että ton sais sopimaan MädForceeen, toi ois aika kiva sorakuopalla, menis meinaan :)
Hiltuselta on _aivan_ turha mennä kysymään noista yhtään mitään, se sanoo ettei tohon saa ku vakio renkaita.
-
Toi "kauha" kumi ei kyllä pidä lumella yhtään koska kauhat menevät tukkoon eikä lumi pääse pois, jolloin renkaasta tulee sileä eikä enää pidä.
Lumella pitää olla harva nappulainen/piikkinen rengas jotta lumi ei tartu ja on kokoajan puhdas renkaan pinta lunta vasten.
-
tarpeeks syöttöä niin kai noi kupit puhistaa ittensä,
-
tarpeeks syöttöä niin kai noi kupit puhistaa ittensä,
Ei puhdista lumella ajettaessa.
Ja vaikka pudistuiskin puuterilumella, niin ei silti pidä niinkuin nappularengas.
-
Tarkoitus olis laittaa noin 20mm puuruuveja 10-16kpl/rengas 1/8 krossarin renkaisiin. Onko kokemuksia että vaikuttaako lisääntynyt massa tai mahdollinen epätasapaino renkaassa johonkin, esim laakereiden kulumiseen tms.?
Entä saako noilla terävillä puuruuveilla hyvänkin pidon jäällä, onko verrattavissa vaikkapa pitoon soralla?
-
Laitoin viime talvena 14mm pitkät puuruuvit renkaisiin. Porasin renkaan kumpaankin reunaan 1,5 millin terällä reiät. Eli yhdessä renkaassa nastat oli kahdessa rivissä ja noin 60kpl/rengas. Mitään liimaa en käyttänyt. Autna HoBao Hyper.
Ruuvit kannattaa valita mahdollisimman leveällä kannalla. Talviajoa ei tullut kuin noin neljän litran edestä, mutta yhtään ruuvia ei irronnut. Pito jäällä oli aika hyvä, ei tosin ihan kesätasoa.
Kohta pitäisi alkaa askartelemaan uudet renkaat. Luulen että laitan vähän vähemmän noita nyt, pitää ottaa kuva sitten kun saan ne valmiiksi. Kipinöi muuten aika makeasti asfaltilla/pimeällä...
-
nämä (http://www.prolineracing.com/proline/tires/9019/9019-3.jpg) kannattaa laittaa oikein päin, jos hauaa eteenpäin päästä :)
-
nämä (http://www.prolineracing.com/proline/tires/9019/9019-3.jpg) kannattaa laittaa oikein päin, jos hauaa eteenpäin päästä :)
Etsä mikäää turha jätkä olekkaaan...... :) Tuskin kenenkään järki pistää noita väärin päin.
-
Etsä mikäää turha jätkä olekkaaan...... :)
Kiitos, toi piristi :D
-
Tämän renkaan totesin todella toimivaksi lumella.
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDT99&P=0
Pitää kuin tauti, eikä mene tukkoon. Takavetoinenkin kulki umpilumessa, kun piti vain vauhdin yllä. Polanteisella pihalla keulii kiihdytyksessä, eli pito on ainakin riittävä. Myös hiekalla tietty pitoa riittää :mrgreen: