Aloitteleva polttisrc-harrastelija täällä pahassa pulassa.
Autona on Savage SS ja moottorina Hotbodies .26. Mikäli ette ole huomanneet Savage-topicissa selostusta niin kerrotaan lyhyesti.
Eli sain auton kasaan ja kerkesin käyttää tankillisen. Seuraavana päivänä aloin käyttämään toista tankillista, kun varsinaiset ongelmat alkoivat.
Unohdin 'raota tulppa' - kikan ja sain vetokäynnistimen narun poikki. :oops: Tämä ei ole vielä kovin paha, koska tilasin rotostartin ja toivottavasti jatkossa muistan tuon tulppakikan. :wink:
Vaan pahempi ongelma on sitten se, että jostain syystä eilen kevyesti toiminut kytkin meni tänään varsin jäykäksi(ja saattoi osaltaan auttaa narun katkeamista). Varsinainen pommi on sitten se, että kämmäsin _myös_ vauhtipyörän kiinnittämisessä ja se onneton luistaa nyt kampiakselilla. En siis saa kampiakselin päässä olevaa ruuvia auki jotta pääsisin katsomaan miksi kytkin on niin jäykkä.
Nyt sitten jos joku avulias polttirc-harrasta Tampereen seudulta vois hieman jelpata laittamaan auto kuntoon. Pääsen liikkumaan omalla autolla joten voin tulla paikan päälle. Itse ei tarvitse vaivautua mihinkään. Kunhan nyt vain saisi hieman kokeneemman neuvoja/apua ennen kuin teen jotain peruuttamatonta tuon auton kanssa yrittäessäni itse sitä laittaa kuntoon. :?
Ota pakokäyrä irti ja etsi isoin nippuside mitä löydät. Työnnä pää männän päälle niin että nippuside estää männä ylös asti nousemisen ja käännä ruuvi auki. :wink:
tarkasta tämän jälkeen että kytkimen jouset ovat täysin kunnossa, eikä ole kulunut lyhyemmästä päästä.
Puhdista akseli ja kartio huolellisesti.
Ota papukaija pihdeillä hyvä ot vauhti pyörästä ja kiristä se kunnolla kiinni. Vauhtipyörän kiinnitys mutterissa voi käyttää pientä tippaa (helposti irtoavaa) ruuvilukitetta.
Ei niitä koskaan laiteta ruuvilukitteella kiinni vaan itse olen vääntänyt raa-alla voimalla vauhtipyörän pultin kiinni. Ja hyvin on pysynyt. Hyvä konsti on laittaa se semmoiseen ruuvipenkkiin kiinni varovasti ja sen jälkeen vääntää kunnon avaimella se pultti kiinni.
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Ota pakokäyrä irti ja etsi isoin nippuside mitä löydät. Työnnä pää männän päälle niin että nippuside estää männä ylös asti nousemisen ja käännä ruuvi auki. :wink:
Tämä oli todella hyvä kikka! 8) Suuret kiitokset! Tämä täytyy ehdottomasti ottaa ylös jonnekkin.
Nyt on kytkinkello irti. Jostain syystä sitten, kun sain ruuvia hieman auki niin kytkinkin muuttui huomattavasti kevyemmäksi. Pitääkös tuo ruuvi kiristää erittäin kireällä vai silleen ei niin kireälle ja ruuvilukitteella lukita paikalleen?
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
tarkasta tämän jälkeen että kytkimen jouset ovat täysin kunnossa, eikä ole kulunut lyhyemmästä päästä.
Puhdista akseli ja kartio huolellisesti.
Kytkinpalasten laitto oli kyllä niin v-mäinen urakka, että mieluusti jättäisin ne paikalleen, mutta pakko ne kai on irti käyttää, että saan laitettua vauhtipyörän paremmin kiinni. Täytyy siirtää sitä kiilaa hieman kauemmat moottorista ja kiilata vauhtipyörä paremmin paikalleen kuten kai on tarkoitus?
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ota papukaija pihdeillä hyvä ot vauhti pyörästä ja kiristä se kunnolla kiinni. Vauhtipyörän kiinnitys mutterissa voi käyttää pientä tippaa (helposti irtoavaa) ruuvilukitetta.
Ilmeisesti täytyy käydä ostamassa lisää työkaluja, kun minulla ei ole papukaijapihtiä. Miten tuo vauhtipyörä kiristetään, kun eihän siinä ole kierteitä tai muuta 'kiristyvää'? Ainoa on tuo kiila mitä varten mutteri kiristää vauhtipyörän.
Noniin. Syy tähän kaikkeen 'draamaan' alkaa löytymään. En ollut kiristänyt vauhtipyöränkiristysmutteria tarpeeksi ja se oli päässyt irtoamaan. Käytännössä se oli siis siirtynyt kampiakselin päätä kohden jumittaen kytkimen. Täytyy siis todellakin kiristää se kunnolla.
Sitten yksi kysymys. Onko kytkinpalojen irrotukseen jotain jippoa? Muuta kuin raaka voima? Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään. :?
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään. :?
pienellä talttapää mesellä olen minä vängännyt
Lainaus käyttäjältä: "silleeni"Lainaus käyttäjältä: "Maddis"Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään. :?
pienellä talttapää mesellä olen minä vängännyt
Oletko taivutellut/katkonut sitä jousta jotenkin vai onko se ihan alkuperäisasussa?
Huh, kun on helpottunut olo. Kiitoksia paljon vastanneille! Nyt on kytkin auki/irti ja vauhtipyörä kiristymässä uudelleen ja maailma näyttää huomattavasti valoisammalta. :wink:
Taidan käydä ostaan huomenna 10millin pitkän hylsyn niin saa kiristettyä kunnolla sen mutterin. Kiintoavain ei tahdo oikein mahtua. Kai tuota vauhtipyörää saa putkipihdeillä puristettyä halkaisijan molemminpuolin, että saa mutterin kiristettyä.
Nyt saan samalla säädettyä sen moottorinkin oikealle etäisyydelle, kun aiemmin se oli hieman liian lähellä.
Kyllä on ehdottoman hyödyllinen tämä foorumi! :wink:
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"Kai tuota vauhtipyörää saa putkipihdeillä puristettyä halkaisijan molemminpuolin, että saa mutterin kiristettyä.
Juuri noin tarkoitin että papukaija pihdeillä kiinni ja kiristät sen kiinnitys mutterin.
Putkipihdeillä voit toki myös pitää kiinni, mutta muista että et purista liian lujaa ettei oo entinen vauhtipyörä.
Ja myös se akselin päässä oleva ruuvi kunnolla kiinni.
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Ei niitä koskaan laiteta ruuvilukitteella kiinni vaan itse olen vääntänyt raa-alla voimalla vauhtipyörän pultin kiinni. Ja hyvin on pysynyt. Hyvä konsti on laittaa se semmoiseen ruuvipenkkiin kiinni varovasti ja sen jälkeen vääntää kunnon avaimella se pultti kiinni.
Tää on tää mielenkiintonen väite mille ei löydy mitään perusteita.
Viimeksi eilen nettiä selaillessani törmäsin jonkun auton/moottorin ohjeisiin jossa neuvottiin käyttämään lukitetta.
Kerroppas mitä haittaa siitä on, eli mille perustat tuon väitteen että ei lukitetta koskaan käytetä.
Itse varmistan lukitteella ja hyvin olen irti saanut.
Kaveri joka ei käytä lukitetta on jo neljä kertaa joutunut purkamaan kytkimen kun on mutsku löystynyt ja jumittanut koko kytkimen kerta laakista.
Itsellä oli eka kerta kun kytkimen kasasin enkä uskaltanut hampaat irvessä kiristää, ainut jonka jälkeen tuo mutteri oli löystynyt vaikka oli lukitteella varmistettu. Tuolloin vauhtipyörä oli luistanut niin vähän että sitä luistoa ei kukaan huomannut ennenkuin olin ajanut luistavalla vauhtipyörällä 5 litraa.
Silloin yksi kytkimen jousista oli kulunut kiinnitys mutteria vasten sen verran että se oli muljahtanut yli, jolloin yksi pala jäi hieman kantamaan. Jos ois ollu kisatilanne kun tuo löystyminen tapahtui niin autolla olisi ajettu erittäin helposti vielä maaliin ja myöhemmin kotona ruvettu ihmettelemään auton erilaista käyttäytymistä lopussa. Kun kaveri ei ole käyttänyt lukitetta on kytkin narahtanut totaalisen jumiin heti kun mutsku on edes vähän päässyt löystymään.
Sellasella kytkimellä ei voi ajaa kierrostakaan.
Eli lukitetta kannattaa käyttää ihan vaan varmuuden vuoks ja hyvin vähän, niinkuin lukitetta muutenkin pitäisi annostella. Mutta huom. sen kannattaa olla sitä normaalia irtoovaa mallia.
Jees. Täytyy tänään kiristää se loppuun. Käyttää ensin auki ja laittaa kuitenkin sitä ruuvilukitetta ettei pääse sama tapahtuun toistamiseen. Rotostarttikin on matkalla, niin hyvällä säkällähän tässä pääsee ajeleen loppuviikolla. :)
Kiitoksia vielä neuvoista.
Käytä sitten siinä kytkimessä nimenomaan sinistä (medium) ruuvilukitetta. Tämä pitää varmasti kiinni ja kuitenkin lähtee kohtuullisella voimalla irtikin. Eli ruuvilukitetta tulee sen mutterin alle ja ruuviin, joka pitää kytkinkelloa kiinni. Olen nähnyt jo liian monta kertaa, kun vauhtipyörä tai kytkinkello on lähtenyt irti. :cry:
Jos kytkimen kanssa on vielä ongelmia, niin katso Internet-sivuiltani ohje kytkimen kunnostamisesta. Se on siellä polttomoottori-osiossa. Sieltä voi löytyä apu.
Juu. Sinistä lukitetta olen käyttänyt joka paikassa. Sekin tarttuu yllättävän tiukkaan, mutta ainakin vielä on kaikki mutterit/pultit auenneet.
Itse en ole koskaan käyttänyt moottorin osissa ruuvilukitetta ja hyvin ovat kiinni pysyneet aina. Ja ne saa vieläpä purettua aivan kohtuullisella vaivalla. Koskaan ei ole tarvinnut moottoria lähteä irroittamaan moottorin vauhtipyörän pultin irtoamisen takia.
Ainoat asiat ovat olleet kytkinkellon vaihto, kytkinjousen katkeaminen tai muuten sisuskalujen vaihto/putsaus.
Ja vieläpä jossain Pienoismalli-lehden krossiartikkelissa mainittiin erään kisakuskin toimesta, että vauhtipyörän pultti kiinnitetään voimalla eikä ruuvilukitteella.
Humm.. Laitetaan se sitten kiinni lukitteella ja voimalla vaan ei taidolla. :lol:
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Itse en ole koskaan käyttänyt moottorin osissa ruuvilukitetta ja hyvin ovat kiinni pysyneet aina. Ja ne saa vieläpä purettua aivan kohtuullisella vaivalla. Koskaan ei ole tarvinnut moottoria lähteä irroittamaan moottorin vauhtipyörän pultin irtoamisen takia.
Ainoat asiat ovat olleet kytkinkellon vaihto, kytkinjousen katkeaminen tai muuten sisuskalujen vaihto/putsaus.
Ja vieläpä jossain Pienoismalli-lehden krossiartikkelissa mainittiin erään kisakuskin toimesta, että vauhtipyörän pultti kiinnitetään voimalla eikä ruuvilukitteella.
Seli seli.
Mitäs jos onnistuu vääntämään kierteen soossiks tai akselin päässä oleva pultti poikkeaa sisään.
Mielummin kiristän kunnolla ja varmistan lukitteella kuin väännän asenteella, enkä silti ole varma pysyykö.
Moottorissa/kytkimessä tapahtuvat lämpötilojen vaihtelusta johtuvat tekijät saavat mutterit erittäin helposti löystymään vaikka kuinka vääntäisi.
Eikö jokainen hae autoonsa varmuutta joka tilanteeseen.
Kun jo niin moni selittää kaikkialla että lukitetta ei käytetä niin voisko joku perustella miksi varmistus on huono idea.
Kun käyttää oikeaa lukitetta niin kyllä se irti lähtee.
Lukitetta käytettäessä ei pultti/mutteri kuitenkaan liimaudu kiinni vaan se on vähän sama asia kuin käyttäisi jossain nyloc mutskua tai tavallista.
Nyt vois joku oikeesti sanoa miks ei lukitetta käytetä, tai lopettaa sen turhan jankuttamisen lopullisesti.
Kukin tallaa tavallaan. Aina on ollut niitä, jotka tykkäävät keräillä irronneita ruuveja ja osia pitkin ajopaikkaa. Osa näistä kyllästyy keräilyyn ja iskee kierteisiin kaiken kestävää ruuvilukitetta ja ihmettelee, kun ruuvit eivät enää aukene. Sitten on niitä, jotka ovat tässä välimaastossa mediumlukitteidensa ja maltin kanssa.
Olen kuullut vain yhden seikan, joka estäisi lukitteen käytön vauhtipyörää kiristettäessä. Monet ruuvilukitteet antavat periksi lämmössä, ja kampiakseli voi lämmetä reilustikin moottorin käydessä. Tästä huolimatta olen käyttänyt ruuvilukitetta, joka ei ole ainakaan vielä antanut periksi itsekseen.
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Kukin tallaa tavallaan. Aina on ollut niitä, jotka tykkäävät keräillä irronneita ruuveja ja osia pitkin ajopaikkaa. Osa näistä kyllästyy keräilyyn ja iskee kierteisiin kaiken kestävää ruuvilukitetta ja ihmettelee, kun ruuvit eivät enää aukene. Sitten on niitä, jotka ovat tässä välimaastossa mediumlukitteidensa ja maltin kanssa.
Olen kuullut vain yhden seikan, joka estäisi lukitteen käytön vauhtipyörää kiristettäessä. Monet ruuvilukitteet antavat periksi lämmössä, ja kampiakseli voi lämmetä reilustikin moottorin käydessä. Tästä huolimatta olen käyttänyt ruuvilukitetta, joka ei ole ainakaan vielä antanut periksi itsekseen.
Juuri näin.
Olen kokoajan tarkoittanut medium lukitetta.
Vaikka lukite antaisikin periksi lämmössä (mitä oma Biltema versio ei ole tehnyt) niin mitä se haittaa.
Jos sen lukitteen pettämisen jälkeen mutsku irtoaa itsekseen niin oishan se sillon irronnu ilman lukitettakin.
Eli miksi niin moni neuvoo laittamaan kytkimen/vauhtipyörän ilman lukitetta?
Jaa-a, mutta tämä nyt vain sattuu olemaan oma mielipiteeni ja omalla kohdallani se on toiminut piste.
Ja itse olen käyttänyt muissa auton metalli-metalli liitoksissa ruuvilukitetta ja hyvin on kestänyt. Kesti se tosin vuoden ilman lukitetta, mutta kun perä levisi kesken hypyn päätin alkaa käyttämään sitä lukitetta. Mutta moottoriini en sitä tunge vaikka kuinka haluaisitte.
Ja kytkimeen en varmaankaan tunge ruuvilukitetta kuten et sinäkään jos tavallista keskipakoiskytkintä käytät.
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Jaa-a, mutta tämä nyt vain sattuu olemaan oma mielipiteeni ja omalla kohdallani se on toiminut piste.
Ja itse olen käyttänyt muissa auton metalli-metalli liitoksissa ruuvilukitetta ja hyvin on kestänyt. Kesti se tosin vuoden ilman lukitetta, mutta kun perä levisi kesken hypyn päätin alkaa käyttämään sitä lukitetta. Mutta moottoriini en sitä tunge vaikka kuinka haluaisitte.
Ja kytkimeen en varmaankaan tunge ruuvilukitetta kuten et sinäkään jos tavallista keskipakoiskytkintä käytät.
Täh? Kytkimeen tunge?
Kyllä ihan normaali keskipakokytkin.
En tietenkään tunge ruuvilukitetta mihinkään kytkinpaloihin vaan kiinnitys mutteriin/ruuviin.
En halua että tunget lukitetta yhtään mihinkään.
On vaan typerää olla aina kaikkien neuvomassa minne ei kannata/saa lukitetta laittaa, ilman että on mitään perusteluita. Muutaku kyllä se on ennenki pysyny. Jokainen varmasti tajuaa että koskaan lisävarmuus ei haittaa.
Näkeehän ton jo F-ykkösissäkin. MC Laren toivoo että auto pysyy nipussa maaliin kun taas Ferrari pistää auton kestämään ja tulee maaliin.
Siinävaiheessa kun joku johtaa esim. polttis crossi kisaa ylivoimasesti kun on rakentanut niin perhanan nopeen auton ei tarvitse paljoa miettiä miten käy jos jostain syystä se mutsku ei pitänytkään vauhtipyörää paikallaan ja ajo jää siihen.
Perässä tullut varmistelija ajaa maaliin ykkösenä ja tulee sanomaan että kannattaisko siitä autosta rakentaa mahdollisimman varmatoiminen...
HAH!
moottorin ruuveihin, kuten jäähdytyskannen kiinnitysruuveihin EI kannata laittaa lukitetta.
Ja minä en muuten ikinä käytä lukitetta vauhtipyörän mutterissa, mutta mun käsillä saa ihan hyvän vääntömomentin aikaiseksi, vaik ei luulis. Ihan riittävästi avaimia/ruuveja jne p*skaks tänä kesänä
Itse laitan aina vauhtipyörän mutteriin lukitetta ja prkl tiukkaan kiinni; muuten se moottoria käynnistäessä saattaa löystyä ja lopulta irrota, jotka et todellakaan esim kisatilanteessa halua. Vetarilla/roto/sähköstarteilla varustetuissahan tuo ei ole niin noko-nuukaa kun vauhtipyörään ei juuri kosketa, se vain pyörii mukana. Mutta starttiboxia käytettäsessä on parempi lukittaa se vauhtipyörä lukitteella kiinni.
Eli sulla ei ole vääntömomentit kohdallaan mika:-)
Lainaus käyttäjältä: "JQ"moottorin ruuveihin, kuten jäähdytyskannen kiinnitysruuveihin EI kannata laittaa lukitetta.
Ja minä en muuten ikinä käytä lukitetta vauhtipyörän mutterissa, mutta mun käsillä saa ihan hyvän vääntömomentin aikaiseksi, vaik ei luulis. Ihan riittävästi avaimia/ruuveja jne p*skaks tänä kesänä
MIKSI EI????
Mitä haittaa???
Voisko nyt edes joku perustella.
Niinkuin jo aikasemmin mainitsin, on erittäin typerää vain sanoa että ei saa tai kannata, jos ei ole mitään perusteluita.
Kannen ruuveista ei ollut edes puhe.
Niihin ei kohdistu samanlaista edestakas pyörivää voimaa.
Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.
No hyvä mies nehän saa pois.
Käytetään sopivaa avainta ja varsinkin sopivaa lukitetta.
On kyllä kumman heiveröä porukkaa jos ei vauhtipyörän mutskua auki saa.
Tuo mulle jos on vauhtipyörän mutsku tiukalla niin isi näyttää :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.
Tällähetkellä mun autossa on yks ruuvi pohjassa niin kireellä että väänty kuuskulma kun yritin sen irti saada. Ruuvi on uudesta lähtien ollut kiinni ilman lukitetta. Kaikki jotka on lukitteella kiinni on irronnut hyvin.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Eli sulla ei ole vääntömomentit kohdallaan mika:-)
Saattaapi olla, näin on joskus käynyt kun on jäänyt löysälle se mutteri. No ehkä lukite on vähän liioittelua mutta sanotaan että ainakin tiukkaan kiinni se mutteri. .21 koneissahan on yleensä SG -akselin kartio jonka saa ilman lukitettakin pysymään ihan hyvin
... mutta joissain malleissa (ilman kartiota ja sg-akselia) vauhtipyörä tulee niin hatarasti kiinni ettei pysy ilman lukitetta tai pysyy huonosti
on mullakin mennyt ruuvien kantoja p*skaks useampi sinisen lukitteen takia hyvilläkin työkaluilla. kandee käyttää vähän ja harkiten. Neljän vuoden kokemuksella ei vieläkään aina onnistu avaus kuten pitää vaan liian tiukassa on :D
HOKE: Itse et saa sitä edes tarpeeksi tiukalle ettei tarvis lukitetta 8)
Lainaus käyttäjältä: "JQ"HOKE: Itse et saa sitä edes tarpeeksi tiukalle ettei tarvis lukitetta 8)
Katsopas ruipelo mun profiilista harrastukset.
Muutaman vuoden vakavamman treenauksen jälkeen voin tulla vääntämään vaikka koko autos mutkalle.
Tommosten riisitikkujen on helppo vääntää mutteri kireelle kun käyttää kaikki voimat mitä löytyy. Ei oo pelkoo että kierteet menee.
Ai no nyt selvisi mistä noi rennot mielipiteet :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Ai no nyt selvisi mistä noi rennot mielipiteet :mrgreen:
Nii mitä tarkotat?
Siis niinku on rennot vai liian kireet?
Saattaa olla vaikee tulkita mun mielipiteitä kun on vähän perhe huolia tällähetkellä.
Mieliala vaihtelee laidasta laitaan ja saattaa olla että välillä tulee vähän liian jyrkkään.
Mut aina oon rennolla meiningillä mukana ja molemmin puolisia mielipiteitä haluankin saada, mutta tuntuu vaan että tällä foorumilla kukaan ei pidä siitä jos haluan perusteluita väitteille.
Esim. tää topic.
Mut ihan vaan mielenkiinnolla, kumpaa tarkotit tolla kommentilla?
Jaaha. Taas on säpinä aihe meneillään. Ja eikun mukaan tappelemaan saako laittaa lälliä mutterin ja urhokierteen väliin.
Itse en laita, koska kartioliitos pysyy vähäisillä voimillanikin kiinni. Eli ruuvilukite on tarpeeton tässä käyttötarkoituksessa. Kiinni on kiinni eikä kiinnimpi. Vertauskuvallisesti sanottuna on ihan sama hukkuuko kahden metrin syvyiseen veteen vai sadan. Lopputulos on sama.
Taisin muuten eilen tavata tämän foorumin aktiivin. Puolta lyhyempi poju käveli suoraan päin minua. Minä siihen, että katsoppas vähän mihin kävelet. No sieltähän tuli sitten, että "v***n h**o". Toivotin hänelle hyvää loppuelämää tuolla asenteella. Ja hei tämä on minulle vitsi.
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Katsopas ruipelo mun profiilista harrastukset.
Muutaman vuoden vakavamman treenauksen jälkeen voin tulla vääntämään vaikka koko autos mutkalle.
WAU!
Hitto (anteeksi kirosana), eikö tässä asiassa nyt voida tehdä sopuratkaisua kun kerran jo kahdessa eri topicissa kiistellään samasta asiasta. Myönnettäköön, että minä saatoin aloittaa tämän homman sanomalla, ettei SAISI laittaa lukitetta väliin. Se oli hieman jyrkkä ja joku alkoi kinaamaan vastaan.
Sanon tähän vielä saman minkä sanoin tuolla toisen topiikin puolella: Nämähän ovat vain mielipiteitä, eikö? Ja kukin tyylillään. Ei kai siitä nyt kannata mitään sen kummempaa haloota nostaa jos joku laittaa vauhtipyörän pulttiin lukitetta tai ei.
Minä ainakin aion pysyä lukitettomalla linjalla, samoin kuin JQ (btw, "ruipelo" on suomen johtavimpia polttiskrossikuskeja) joten aivan väärässä en minäkään voi olla... Ja hyvin pysyy kiinni.
Edelleenkään kukaan ei ole tainnut sanoa miksi EI saisi laittaa lukitetta? :shock:
Itse laitoin lukitetta ja jätin viimeisen(tm) kiristyksen tekemättä niin säilyi kierteet ja toivottavasti pysyy kiinni. :mrgreen:
Näinhän se on ettei lihas ja aivot istu samaan kroppaan.. Mitähän nappeja sitä ite salilla vetäs enskerral.. :mrgreen: (huumorilla kiitos)
Jos kuitenkin keskustellaan RC autoista niin onhan se tietysti hyvä väittää vastaan jos joku useita vuosia maailmaa huipputasolla kiertänyt ja paljon kokemusta omaava vaivautuu tänne kitinä foorumille kertomaan, ettei sitä lukitetta sinne tarvitse tunkea...
Hose sanoo ettei lukitetta tarvi ni sitä ei käytetä(piste)
Hot Bodiesin motista en tiedä, mutta Savagen ohjekirjassa neuvotaan laittamaan lukitetta. Itse laitoin Loctiten medium lukitetta, eikä aukaisussa ole ollut mitään ongelmia. Vauhtipyörän mutterin kierteet on tosin ns. itsestään kiristyvää mallia samaan tapaan kuin rälläkän laikan mutteri, mutta jos käytetään starttiboxia, niin nestelukon sattuessa mutteri saattaa lähteä löystymään.
Kun nyt pääsitte sydäntänne purkamaan niin voisko edes joku tajuta mikä on kokoajan ollu pointti.
MIKSI SITÄ RUUVILUKITETTA EI SAA/KANNATA VAUHTIPYÖRÄÄN KÄYTTÄÄ?
Haittaa siitä ei ole.
Tiedän tasan tappiin kuka JQ on. Mitä sitten? Perustelut ei silti ole millään muulla tasolla kuin: Hei kato mä oon JQ ja kun mä jotain sanon niin asia on näin.
Kukahan se alotti ton naurettavan mussuttamisen.
"HOKE: Itse et saa sitä edes tarpeeksi tiukalle ettei tarvis lukitetta"
Tarkotettiinko tällä mua?
"Taisin muuten eilen tavata tämän foorumin aktiivin. Puolta lyhyempi poju käveli suoraan päin minua. Minä siihen, että katsoppas vähän mihin kävelet. No sieltähän tuli sitten, että "v***n h**o". Toivotin hänelle hyvää loppuelämää tuolla asenteella. Ja hei tämä on minulle vitsi."
Naurettavaa!!!
Joo otan tän huumorilla vaikka silti yrität vedota järjelliseen tasooni.
"Näinhän se on ettei lihas ja aivot istu samaan kroppaan.. Mitähän nappeja sitä ite salilla vetäs enskerral.. (huumorilla kiitos)"
Kokosi on sitä luokkaa että ei siinä enää tolla iällä napit auta, ei kyllä vaikuttais sulla järjen tasoon heikentävästi ku ei oo mitään mikä heikkenis.
Mitä tuohon sali hommaan tulee niin olen siis nyt kymmenen vuotta puntannut ja siitä viimeset 4 vuotta voimanosto periaatteella.
Lihas massaa olen saanut huimaan 172 pituuteeni hommattua 84kg ja tavoitteena on saada täksi jouluksi penkki 190kg:n pintaan.
Olen siis varmasti tässä lajissa kokeneempi kuin te.
Silti erittäin mielelläni annan neuvoja ja varsinkin kerron PERUSTELUT niitä pyytämättäkin.
TEILTÄ kun pyytää perusteluita edes johonkin asiaan niin taso on juuri tämä minkä havaitsemme tässä topicissa. Kun ei osata perustella niin vedetään tommosia i*iootti kommentteja tuntematta edes toista osapuolta: "Ei sul oo ees voimaa kiristää tarpeeks kireelle". Ja ku mainitsen että kyllä varmasti on niin kaikilla kukkakepeillä tulee heti hirvee tarve keulimiseen.
Vetäkää nyt joku luuseri taas herne nenään niin voidaan saada joskus edes kunnon vastauksia/PERUSTELUITA.
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Lainaus käyttäjältä: "Mika"Ai no nyt selvisi mistä noi rennot mielipiteet :mrgreen:
Nii mitä tarkotat?
Siis niinku on rennot vai liian kireet?
Saattaa olla vaikee tulkita mun mielipiteitä kun on vähän perhe huolia tällähetkellä.
Mieliala vaihtelee laidasta laitaan ja saattaa olla että välillä tulee vähän liian jyrkkään.
Mut aina oon rennolla meiningillä mukana ja molemmin puolisia mielipiteitä haluankin saada, mutta tuntuu vaan että tällä foorumilla kukaan ei pidä siitä jos haluan perusteluita väitteille.
Esim. tää topic.
Mut ihan vaan mielenkiinnolla, kumpaa tarkotit tolla kommentilla?
Nooh, ei mitään sen kummempaa, kunhan heitin. Ehkä se liittyy tohon Ho Bao uhoon :D Eikä siinä mitään, loistava auto.
Don't worry
.mika
Lainaus käyttäjältä: "Jakke"Hot Bodiesin motista en tiedä, mutta Savagen ohjekirjassa neuvotaan laittamaan lukitetta. Itse laitoin Loctiten medium lukitetta, eikä aukaisussa ole ollut mitään ongelmia. Vauhtipyörän mutterin kierteet on tosin ns. itsestään kiristyvää mallia samaan tapaan kuin rälläkän laikan mutteri, mutta jos käytetään starttiboxia, niin nestelukon sattuessa mutteri saattaa lähteä löystymään.
Tässä yksi missä neuvotaan käyttämään.
Ja kerrotaan kuinka on irronnut.
Lainaus käyttäjältä: "Mika".. No ehkä lukite on vähän liioittelua mutta sanotaan että ainakin tiukkaan kiinni se mutteri. .21 koneissahan on yleensä SG -akselin kartio jonka saa ilman lukitettakin pysymään ihan hyvin
... mutta joissain malleissa (ilman kartiota ja sg-akselia) vauhtipyörä tulee niin hatarasti kiinni ettei pysy ilman lukitetta tai pysyy huonosti
Käyttäisin minäkin edelleen.
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Lainaus käyttäjältä: "Mika"Ai no nyt selvisi mistä noi rennot mielipiteet :mrgreen:
Nii mitä tarkotat?
Siis niinku on rennot vai liian kireet?
Saattaa olla vaikee tulkita mun mielipiteitä kun on vähän perhe huolia tällähetkellä.
Mieliala vaihtelee laidasta laitaan ja saattaa olla että välillä tulee vähän liian jyrkkään.
Mut aina oon rennolla meiningillä mukana ja molemmin puolisia mielipiteitä haluankin saada, mutta tuntuu vaan että tällä foorumilla kukaan ei pidä siitä jos haluan perusteluita väitteille.
Esim. tää topic.
Mut ihan vaan mielenkiinnolla, kumpaa tarkotit tolla kommentilla?
Nooh, ei mitään sen kummempaa, kunhan heitin. Ehkä se liittyy tohon Ho Bao uhoon :D Eikä siinä mitään, loistava auto.
Don't worry
.mika
No en mä ny niin oo uhonnu.
Olinhan mukana vastaan valittamassa kun eräs jäsenistä ylisti HoBaon parhaaks.
Olen aina vaan ollut perustelemassa miksi kannattaa ajaa HoBaolla. Mut siihenkin on tullu vaan kommentteja tasoltaan että HoBaon laatu on surkeeta, mut missä on taas perustelut?
Jos mulla ois varaa, eikä ois muita harrastuksia niin mullahan ois kaikki merkit.
En siis uhoo vaan puolustelen ja kehun jos joku pyytää kehumaan.
Joo, olen lukenut viestit ja ymmärrän hyvin pointtisi kuten olen sanonutkin aiemmin. Täällä vaan täytyy olla konsesusta u know ja jättää ne näytöt sinne radalle
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Lainaus käyttäjältä: "Mika".. No ehkä lukite on vähän liioittelua mutta sanotaan että ainakin tiukkaan kiinni se mutteri. .21 koneissahan on yleensä SG -akselin kartio jonka saa ilman lukitettakin pysymään ihan hyvin
... mutta joissain malleissa (ilman kartiota ja sg-akselia) vauhtipyörä tulee niin hatarasti kiinni ettei pysy ilman lukitetta tai pysyy huonosti
Käyttäisin minäkin edelleen.
Niin käytän minäkin edelleen.
Kun ei haittaakaan ole.
Hyötyä kylläkin.
Jos saan kunnon perustelut sille miksi ei kannata käyttää niin ehkä, siis ehkä sitten lopetan.
Mutta kuten näimme niin vastausten taso näiltä meidän huippu kuskeilta on sitä tasoa että en ainakaan vielä edes harkitse käytön lopettamista.
Taidan vaan lisätä. :mrgreen:
Koska alkuperäinen kysyjä on saanut jo ongelman toivottavasti riittävästi ratkaistua ja linja on mennyt pelkästään kinaamiseksi ja toisten hakkumiseksi, laitan tämän lukkoon.