RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: ylikar-h - 17.01.15 - klo: 15.50

Otsikko: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: ylikar-h - 17.01.15 - klo: 15.50
Tässä pohtinut, miten saisi tollaiseen 1/5 sähköautoon saman tyyppisen killerin kuin vastaavan kokoisessa  bensamöhkössä ?
Onko joku tehnyt  sellaista ?
Varmasti onnistuu, ainakin jollain tapaa sellaisessa säätimessä,  missä erillinen virtakatkaisin,  mutta monessa taas säätimen ohjelmointi tapahtuu sen katkaisimen kautta.
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: transewaves - 17.01.15 - klo: 19.03
mikä semmonen on?
db killeri?
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: ylikar-h - 17.01.15 - klo: 19.14
Lainaus käyttäjältä: transewaves - 17.01.15 - klo: 19.03
mikä semmonen on?
db killeri?

Siis, millä saa sähköt poikki, mikäli jostain syystä esim. "kaasu" jää päälle..
Bensa-autoissahan saa moottorin sammutettua "killerillä"  vastaavassa tilanteessa.
Tollainen 1/5 sähköauto painaa melkoisesti akkuineen, ja jos se lähtee menemään hallitsemattomasti , voi tulla pahaa jälkeä.

Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: tomppa82 - 17.01.15 - klo: 19.26
FailSafe?
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: ylikar-h - 17.01.15 - klo: 19.39
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 17.01.15 - klo: 19.26
FailSafe?

No sehän toimii periaatteessa silleen, jos ohjain ei saa yhteyttä ja auton sähköt muuten ok, mutta jos ESC  syystä tai toisesta jättää "kaasun" täysille, ei failsafe pelasta siinä tilanteessa, eli ESC:istä pitäisi saada virrat poikki...
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: Miksu L - 18.01.15 - klo: 19.51
Laskuvarjo? :grin:

Multikoptereissa on laskuvarjoja alettu käyttämään ja vois se autossakin toimia, ainakin hidastaa vauhtia.. :grin:
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: 4wdkanootti - 18.01.15 - klo: 21.19
Mä en nyt varmaan ymmärtänyt kaikea!
Ei kai kukaan enää noin isoon yritä laittaa tasavirta, harjallisia koneita? *

Harjaton nopari ei anna kaasua, ellei se saa yhteyttä vastariin.
Useimmat mallit varmentaa neutraalin- & epa-rajojen tallenteen kelpoisuuden jollain äänellä.

Jos yhteys katkee, vaikka horjahtava kuski heilauttaa kahvaa, ja patterit putoaa, meno loppu just.
Vastarille opetettu failsafen asetus että jarruttaa, tai vain rullaa. Jos et optea mitää, se sammuttaa neutraaliin. Nopan ja vastarin välinen piuha on ollut spurrin välissä liiankin monta kertaa, eikä tee tollasia.

Mikään harjattomien noparin toimintahäiriö ei yli kymmenen vuoden sähläilyillä ole osannut hajota niin, että tuulesta tempais kaasukäskyä. (* harjallinen saattoi palaa kytkemään tasajännitteen läpi.)

Vettä saanut, tai kohta hajoava gigaradion vastarikaan ei ole neutraalia poikkeuttanut, kun korkeintaan  sekunniksi. Sitten arvot alkaa olla noparin mielestä heb****, ja se sulkeutuu ainakin.
En muista kenenkään käyttäneen aikoihin kidevehkeitä ja harjattomia yhdessä. Ne sekoili jotain , mut ei noin mulla.
Missään nimessä ei ole mennyt kovan kaasun asetuksille käskemättä mikään yhdistelmä, jossa harjaton.
Olisko mulla vian ollut onnea?
Jäätynyt sormi on ainoa joka tulee mieleen heti!

ps 1
Ehkä auton asiaton g- voima, tai asento, vois sulkea myös, jos oikein kysellään apuja.
ps 2
lompsa opettaa sitten lisää ton sormen hallintaa kyl....
Otsikko: Vs: Sähköautoon killeri
Kirjoitti: ylikar-h - 18.01.15 - klo: 21.52
Ok..jos asia on noin, niin hyvä, tuli vain mieleen, kun muistan tosiaan noita  harjallisia laitteita, niissä kyllä jäi " kaasu" päälle, ja tuhoa tuli.
Kyllähän  virran saa katkeamaan  akulta erillisellä kauko-ohjaimen releellä, pitää olla vain tarpeeksi järeä rele.
Mutta sehän on turhaa, jos harjaton säädin ei anna kaasua "vahingossa"