Terveeks...
Aloitin tämän polttisharrastuksen vasta hetki sitten mutta noita 1:1 autoja on tullu räpläiltyä hieman enemmän.
Virittämisestä innostuneena kaverini kanssa aloimme hieman modifoimaan hänen GS15R moottoria.
Laskimme sorvilla kantta 1mm (Juu tiedetään, puristukset ovat jotain aivan kamalaa) ja kokeilussa auto rupesi "räpättämään" suurilla kierroksilla.
Hetken mietittiin ja ajateltiin jos moottori lähti "nakuttamaan" ylisuurien puristusten vuoksi ja 1:1 autoilusta tuttuna konstina lisäsimme polttisbensan sekaan hieman tolueenia oktaaniluvun nostamiseksi.
Räpätys loppui ja moottori alkoi ottamaan kierroksia erittäin herkästi. Emme saaneet säätöjä ihan kohdalleen ja sadekkin pilasi ajelut mutta kirjoittelen tänne myöhemmin lisä infoa jos saamme auton toimiin tai moottorin atmosfääriin :lol:
Huomasitteko moottorissa suurta eroa tuon kannen laskemisen johdosta?
Enpä ole ennen lukenut, että olisi kantta polttiksesta laskettu. Tuli tässä mieleeni että onkohan siitä mitään höytyä, jos pakokäyrää hieman viilaisi, kun näyttää hieman karkeasti muotoillulta sieltä sisältä. Onko mitään apua pienestä viilauksesta?
http://www.madforce.net/madjedi/firstrun_general.html Tossa on ainakin alkua hieman viilailtu.. Kaipa siinä pitäs pakokaasujen kulkee paremmin-> hieman lisää tehoa.
Lainaus käyttäjältä: "mKA"....Hetken mietittiin ja ajateltiin jos moottori lähti "nakuttamaan" ylisuurien puristusten vuoksi ja 1:1 autoilusta tuttuna konstina lisäsimme polttisbensan sekaan hieman tolueenia oktaaniluvun nostamiseksi....
Ihan vaan ihmetyksenä kuinka metanolista nostetaan oktaanilukua? Sillähän ei ole mitään tekemistä bensiinin kanssa, joka on öljypohjainen. Metanoli taas on alkoholi.
Eikös se ole Etanooli joka on alkoholi Vai onko se muka metanoolia...
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"Eikös se ole Etanooli joka on alkoholi Vai onko se muka metanoolia...
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/kemia/kemia2/alkoholi.html
Kyllä ne molemmat, metanoli ja etanoli näyttää olevan alkoholia :)
Täytyykin kokeilla tuota käyrän viilaamista, kun se näyttää ihan samalta kuin tuossa kuvassa. Jos sillä olisi vaikka jotain vaikutusta...
Edit. muokkasin hieman :oops:
Lainaa
Kyllä se metanoli on alkoholia ja etanoli jotain muuta
Siis häh? Kannattasko vilkasta toi Mikan linkki?Tai kaivaa vaikka yläasteen/lukion kemian kirjat esille.
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Täytyykin kokeilla tuota käyrän viilaamista, kun se näyttää ihan samalta kuin tuossa kuvassa. Jos sillä olisi vaikka jotain vaikutusta...
http://www.snrt.net/tuning.html#9
Alkoholia tai ei niin ainakin auttoi. Kyllä moottorin luonne muuttui selvästi kierrosherkemmäksi, eriasia on kuinka pitkäikäinen tuo moottori on.
Mutta kuitenkin kaveri myi minulle alkomahoolihimoissaan tuommoisen paketin kohtuu edullisesti:
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis2.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/polttis3.jpg
Auto oli kyllä aika hirveässä kunnossa ja tolkuttoman likanen mutta nyt se on täysin osina ja odottelen Atala RC:stä uusia osia että pääsee hieman ajelemaan.
Hyvä setti polttisharrastuksen alkuun mielestäni mutta parit kysymykset olisi mielessä:
Tuoko se "viriänkkäri" tuohon koneeseen paljonkin lisää potkua ja kestääkö tuo pakillinen "vaihteisto" oikeasti mitään?
Mun kaverilla on tollanen auto ja oon purkanu se miljoona kertaa...
Tuo vaihteisto on kyllä todella huono. se ei kestä mitään. kannattaa hankkii vain suoravaihde eteen päin tai 2 vaihdetta eteen. toi auto muistaakseni tuli markkinoille joskus 97 tai 98..
Lainaus käyttäjältä: "Raipe"Mun kaverilla on tollanen auto ja oon purkanu se miljoona kertaa...
Tuo vaihteisto on kyllä todella huono. se ei kestä mitään. kannattaa hankkii vain suoravaihde eteen päin tai 2 vaihdetta eteen. toi auto muistaakseni tuli markkinoille joskus 97 tai 98..
Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...
Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG
Lainaa
Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...
Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG
Tuoko nuo viritykset paljonkin lisää iloa? Ja mitä suosittelet ensinmäiseksi hankinnaksi?
Lainaus käyttäjältä: "mKA"Lainaa
Minultakin löytyy tuollainen!
Siinä on kyllä vähäsen viripalikkaa...
-2-vaihteinen, kuulalaakerit, tehoputki ja kaikke muuta...
Tossa on kuva (keltainen): http://koti.mbnet.fi/tux10/novarossi.JPG
Tuoko nuo viritykset paljonkin lisää iloa? Ja mitä suosittelet ensinmäiseksi hankinnaksi?
Jos kiinnostaa niin laitas uus topiikki siit asiasta pystyyn, niin tulen sinne kirjoittelee... Muuten tä menee aika paljon ohi...
Taas hieman edistystä. Litran verran kerkesi ajamaan 25% aineilla kunnes meno loppui. Ohessa mahdollinen syy moottorin sammumiseen :lol:
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/eikesta.jpg
Tarvii kokeilla jos tuon saisi vielä korjattua TIGillä ja sorvilla..
No, voihan tuota yrittää korjata, mutta ei nuo osat maksa juuri mitään, joten tuskin kannattaa alkaa itse väsäämään. Tosin, tee niinkuin minä, osta vaikka Epic .18 motti, on kohtuu hintainen, toimii loistavasti ja tehoa on huomattavasti enemmän kuin tuossa alkuperäisessä...
Mutta sehän se on se räveltämisen ilo ja kun saa tekeleen repimään vetarit kieroon ja voimansiirron sileäksi niin siinä se on se virityksen viehätys :wink: Se toimii :D
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"Mutta sehän se on se räveltämisen ilo ja kun saa tekeleen repimään vetarit kieroon ja voimansiirron sileäksi niin siinä se on se virityksen viehätys :wink: Se toimii :D
Juuri näin! :lol:
Kampiakseli korjattu (vaikkakin turhaan kun löytyi .12 koneesta tismalleen samanlainen).
Mutta jälleen uudet tuulet puhaltaa, ja seuraavaksi luvassa jotain aivan käsittämättömän typerää! :P
.21 moottorin sylinteriputki, mäntä ja männäntappi laitettiin tilaukseen ja tarkoituksena olisi sovittaa ne tuohon .15 moottoriin. :twisted:
Hieman huolestuttaa kun porauksen jälkeen nuo kannenpulttien reiät tulee aika lähelle sylinteriputkea mutta kuvia ja juttua lisää kunhan homma etenee. :lol:
Hmm... Siinäpä haastetta. Halkasija tuskin tulee ongelmaksi, onhan näin myös ns. big bore koneissa, mutta se, että teillä on lyhyt iskuinen kampiakseli, ja sylinterin aukot on sijoiteltu pitkäiskuisen mukaan, niin voipi tulla päänvaivaa saada sylinteri oikealle korkeudelle...
Tänään haettiin sylinteriputki, mäntä sekä männätappi.
Maanantaina aloitetaan koneistukset mutta jälleen alkoi mietityttäään eräs asia. Eli "lohkon" ja sylinteriputken väliin jäävät kanavat pienenevät huomattavasti kun sylinteriputken halkaisijaa kasvatetaan.
Ensi viikolla ollaan jo paljon viisaampia uuden stroukatun moottorin kanssa tai huomataan kuinka #¤tun tyhmiä me olemme yhden rikotun GS15R motin kanssa. :lol:
Ootan kyllä mKa mitä käy. :lol:
no, kuinka on käynyt moottori virityksen jälkeen?
Laiska koneistaja sai vasta tänään työstettyä moottorin.
Jospa huomenna saisi savut.. :roll:
Suunnitelmat uusiksi. Kone tehdään .12 "lohkosta" :roll:
Lisää tulossa...
Niin ja tulevaan ajonesto pulveriinkin on nyt varauduttu. :wink:
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nastat1.jpg
http://kotiweb.kotiportti.fi/kaj.makela/nastat2.jpg
Jääradalle lähinnä nuo tein mutta kaippa ne hieman lumellakin pitää.
Wau, ihan kivat renkaat. Pitäisiköhän itsekin kokeilla moisia nastoja. Mistä teit nastat? Ruuveista?
1.5x6 ahtoniiteistä.
Onko renkaan sisällä mitään? Ettei nastat painu sinne renkaan sisustaan kolisemaan. Täytyy jostain hommata moista tavaraa ja laitella itsekin. Tosin monsteriin ketjujen kanssa :)!
Jokainen niitti on liimattu erikseen sikaflexillä ja kuivumisen jälkeen peitin kaikki niitit samalla aineella.
Kone kasausta vaille valmis...
No pistä se äkkiä kasaan
Herätellääs tätä topiccia taas henkiin GS-15R aiheisella asialla. Kyseessä on em. mainitun moottorin lämmöt.
Tässä pienen rakenteluvimman ajamana raiskasin Zaboonin ja PTA 1 GP:n yhteen ja pick-upin korilla varustettuna tuli melko autenttisen näköinen pick-up. Tässä en kommentoi mitään auton kestävyydestä saati laadusta.
Auton voimanlähteenä on GS-15R ja ongelmana ovat lämmöt. Omat 6 vuoden aikana tarttuneet taidot eivät kyseisen moottorin ongelmien kanssa enää tahdo riittää, saati järki. Moottori on tiivistetty "pulloksi" ja polttoainejärjestelmän pitäisi kaiken järjen, tieteen, taiteen ja muiden sääntöjen mukaan toimia, mutta ei. Moottori käy kyllä ihan hyvin ja kulkee melko hyvin. Moottorissa on vetokäynnistin ja en tiedä jos hornii ilmaa laakerin tai sen tiivisteiden välistä. Ei näytä todennäköiseltä, mutta ainahan siihen jää pieni rako ja ilmaa pääsee läpi.
Ongelmana ovat liian korkeat lämmöt. On tiedossa, että moottorityypin julkistamisesta asti on ominaisuutena ollut hyvin kovat lämmöt jotka ovat johtaneet liialliseen lämpenemiseen ja sammumiseen. V-One S:n kanssa markkinoitiin isolla jäähdytyskannella varustettua versiota ja sitä saa myös viritysosana ja näiden moottoreiden kanssa ei ongelmaa ole enää esiintynyt.
Säädöissä ei pitäisi olla mitään vikaa, sillä neulaa on kokeiltu 1.5 kierroksesta aina 9 kierrokseen asti. Joka kerta on tuloksena ollut ylikuumeneminen. Yleisesti on käytetty 2-3 kierrosta auki. Tulppana toimii Team Infinityn kullanvärinen kylmä tulppa. Polttoaine on quickfireä, neljän lirtan pönttöön sitä on vielä lisätty noin desilitra risiiniöljyä (Castrolin M:ää tai vastaavaa).
Eli onko jotain viisasta ihmistä joka mahdollisesti voisi tarjota minulle kätevääpätevää vastausta ja ratkaisua ongelmaan. Kieltäydyn ottamasta neuvoja alle 14 vuotiailta kaikkitietäviltä neroteineiltä jotka loppujen lopuksi kyselevät vain onx hyvä ja kulkeex kovaa?. Vain tuohon hemmetin moottoriin liittyviä vastauksia. Kiitosta ja hyvää päivänjatkoa.
Ei oo mitään viisasta vastausta, mutta mitä hyötyä tosta risiiniöljystä tuolla bensan seassa on? Tai oikeestaan on hyvä vinkki. viritää siihen neste jäähsytyksen, en kyllä keksi kuinka...
Missä lämmöissä nyt sitten mennään?