Mitäs mieltä olette hyper .21 pro-mottorin mukana tulevan "manuaalin" sisäänajo-ohjeista, kun siellä neuvotaan ajamaan moottori aluksi 4% nitroa sisältävällä löpöllä erittäin kylmänä ja vasta myöhemmin laittamaan 16-25% löpöä? Atala-rc:ssä myyjä väitti ettei kukaan sillä tavalla tee, enkä itsekään viitsisi tuota laihaa litkua vain muutaman tankillisen tähden viitsisi ostaa. Onko kokemuksia?
PS. yritin kyllä hakea foorumilta vastaavaa keskustelua, muttei osunut silmään.
Lainaus käyttäjältä: "artell"Mitäs mieltä olette hyper .21 pro-mottorin mukana tulevan "manuaalin" sisäänajo-ohjeista, kun siellä neuvotaan ajamaan moottori aluksi 4% nitroa sisältävällä löpöllä erittäin kylmänä ja vasta myöhemmin laittamaan 16-25% löpöä? Atala-rc:ssä myyjä väitti ettei kukaan sillä tavalla tee, enkä itsekään viitsisi tuota laihaa litkua vain muutaman tankillisen tähden viitsisi ostaa. Onko kokemuksia?
PS. yritin kyllä hakea foorumilta vastaavaa keskustelua, muttei osunut silmään.
Samaa polttoainetta käytetään sisäänajossa ja lopullisessa ajossa, eli 25% 8)
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Samaa polttoainetta käytetään sisäänajossa ja lopullisessa ajossa, eli 25% 8)
Näin olen minäkin tehnyt, mutta tuon manuskan ohjeet tässä ihmetytti, ei kai ne turhaan siellä ole?
Itselläni on juuri tuo Hyper 8port kone sisäänajossa. 3 tankkia olen nyt tähän asti prätkytellyt paikalla. Ja polttoaineena on 15% Cool Poweria. Säädöt seuraavat sisäänajossa. Pääneula 6 kierrosta auki. Alakierosten neula 6½ kierrosta. Ja keskikierrosten neulaan ei kosketan eli se on rungon kanssa tasan, siis 1½ kierrosta auki.. ja varmaan 1/8 siihen päälle vielä.. Ei muuta ja hyvin pelaa!
Ja kone käy siinä lämpötiloilla tuolla ulkona -5C pakkasessa ja sukka kannen päällä.. Ei oikeen raaski sormea pitää siellä tulpan juuressa :wink: Että sopivat lämmöt luultavasti..
Ja jatkan samaan malliin..
Ja itse en ainakaan jaksa mitään tuollaisia ihmeellisiä juttuja ajatellakkaan.. Ainetta tankkiin ja kone käymään.. 15%
Yleensähän valmistajan ohjeita kannattis noudattaa, mutta yleisesti moottorit ajetaan sisään samalla poltttoaineella, mitä niissä tullaan jatkossakin käyttämään, eikä ilmeisesti kovinkaan moni valmistaja suosittele sisäänajoa pienemmillä nitromäärillä. Toi Hobao taitaa olla tässä asiassa poikkeus...
Joo.. Semmosia kompromissejä tekee noiden ohjeiden kanssa.. Soveltaa pikkasen.. :wink:
Sama löpö käy sisäänajoon kuin muutenkin. Itse ajoin vanhempia HoBaon moottoreita sisään polttoaineella jossa oli enemmän öljyä koska ne koneet oli SAIRAAN tiukkoja sylinterin/männä sovituksen osalta.
Ite ajoin hyperin 8portin sisäään, pannuhuoneessa (lämpösessä) silleen että säädin kaikki neulat niin rikkaalle ku et kone pysy just käynnissä, sit kaasu pohjaan, ja taas säädin vähän rikkaammalla silleen että kone kävi tasasesti mutta todella rikkaalla. Ei muuten kauaa tankki kestäny vaikka oli tyhjäkäynti kierrokset, tuli niin julmasti ainetta yli.
Itselläni kestää 30min tuolla tankillisella päästää paikallaan, kun on sisäänajosäädöissä.
Hommasin just Hobaon Hyper 7 Pro-r:n ja siinä on uusi Hobaon hyper .21 8-port pannu kiinni ja olisi tarkoitus alkaa sisäänajaa sitä ,mut nyt kaipaisin hieman selvennystä että mikä neula sijaitsee missäkin? ja muutakin neuvoo voi antaa ,että mitä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkee tarvitsen esim. ilmanputsariöljy?,afterrun oil? ja jne....
Starttilaatikko,hehku ja löpöö on.
Ennenkuin alatte vinoileen niin sanoisin ,että en ole koskaan aikaisemmin ollut missään tekemisissä polttisten kanssa.
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Hommasin just Hobaon Hyper 7 Pro-r:n ja siinä on uusi Hobaon hyper .21 8-port pannu kiinni ja olisi tarkoitus alkaa sisäänajaa sitä ,mut nyt kaipaisin hieman selvennystä että mikä neula sijaitsee missäkin? ja muutakin neuvoo voi antaa ,että mitä pitää ottaa huomioon ja mitä kaikkee tarvitsen esim. ilmanputsariöljy?,afterrun oil? ja jne....
Starttilaatikko,hehku ja löpöö on.
Ennenkuin alatte vinoileen niin sanoisin ,että en ole koskaan aikaisemmin ollut missään tekemisissä polttisten kanssa.
Ihan kaikkea en jaksa nyt tähän listata, mutta ekaks tarviit sen ilmanputsariöljyn.
Neulat ovat:
-Ylin neula on pää seos jolla myös yläkierroksia säädetään.
-Keskellä luistissa (siinä mikä siis liikkuu) on servon puolella alakierrosten seos ruuvi jolla säädetään kuinka nopeesti kone vastaa kaasuun.
-Vastakkaisella puolella olevaan ruuviin (pakoputken puolella) ei kosketa.
-Alhaalla viistossa olevalla ruuvilla säädetään tyhjäkäynti, eli kuinka paljon kaasun kurkku on auki kun kaasua ei paineta.
Aluksi säädät yläruuvin eli pääseos ruuvin noin 5,5-6 kierrosta auki jolloin kone käy todella rikkaalla.
Annat käydä tyhjäkäyntiä tällä säädöllä pari kolme tankillista.
Jos ei pysy käynnissä niin pidä vaikka kaasulla konetta käynnissä, mutta muistat että konetta ei kaasutella vielä vaan annat tosiaan käydä tankin lähes loppuun ja lisäät löpöä.
Kannattaa lämmittää kone ensin hyvin vaikka föönillä ja tosiaan kannattaa jossain lämpösessä paikassa päristää se muutamatankki ainakin.
Ja muista aina kääntää mäntä ala-asentoon kun koneen sammutat.
Siinä noin aluks.
Muistat vaan ettei niihin muihin ruuveihin tarvii ihmeemmin koskea kun siisään ajoa teet.
Vasta kun rupeaa olemaan siisäänajot tehtynä niin voi ruveta alaseosruuvia säätämään ja syhjäkäynti kohdalleen.
Ja tuohon *HOKE*:n juttuun vielä.
Jokaisen tankillisen välissä koneen on annettava jäähtyä sisätiloissa. Niin että kone on ihan huoneelämpöinen joka puolelta.
Tämä on siis se ns. lämpökäsittely.
Olen ymmärtänyt, että pukin päällä käyttäessä (eli lähinnä muutaman ensimmäisen sisäänajotankillisen aikana) kannattaa antaa moottrin jäähtyä tankillisten välissä. Ja tosiaan se mäntä ala-asentoon, jos ja kun ei ole aikeissa käynnistää moottoria heti uudestaan..
Edit: Matias kerkes sitte ensin...
Kun Jankka tietämyksesi on vähäinen, suosittelen että luet tätä foorumia viikon verran ennen kuin edes haaveilet moottorin käynnistämisestä. Se kannattaa varmasti. Oletan, että asut Suomessa, niin mitään kiirettä ei taida olla...
Tässä kuitenkin aluksi muutama vinkki, muut saavat jatkaa.
Kirjaa ylös ala ja pääneulan kierrokset. Eli kierrä ne sisään huolellisesti laskien kierrokset. Älä luota muistiin - pistä paperille. Sitten voit palauttaa neulat alkuperäiseen arvoon tai hieman enemmän auki.
Uuden koneen puristuksia saa alas jättämällä tulppa vähän auki. Tällöin aavistuksen vuotaa ilmaan pois puristustahdin aikana. Ja toinen varsin oleellinen varsinkin talvella on esilämmittää, vaikka föönillä, moottorin kantta tovin. Se luonnollisesti suurentaa sylinteriä.
Sitten yksi varoitus metanolista, jota polttoaineessa on. Ne jotka ajavat esim pannuhuoneessa värkkejään, eivät taida paljon miettiä sitä tosi asiaa, että ylivoimaisesti paras tapa imeyttää myrkkyjä/=nautintoaineita itseensä on hengittäminen (jos suoneen pistäminen jätetään pois). Täällä foorumilla oli tovi sitten iso debatti metanolin räiskymisen ja juomisen vaaroista, mutta kukaan ei ottanut hengittämistä esiin. Eli älkää suorittako sisäänajoa sisätiloissa, kun palamatonta polttoainetta on sisäilma pullollaan. Moottori oikein toimiessaan kyllä polttaa metanolin pois, mutta niin ei taida aina tapahtua sisäänajossa ja käynnistysyrityksissä.
Ja onnittelut vielä hyvän harrastuksen aloittamisesta.
Sähköautojen parissa on tullut puuhailtua aiemmin, joten tämä polttis touhu on hieman oudompaa ,mutta otan mielelläni neuvoja vastaan. Metanolin haitoista ja vaaroista olen kyllä tietoinen, mutta kiitos varoituksesta kumminkin ,ehkäpä joku toinenkin aloittelija lukee tätä topickia.
Tarkoituksena olisi saada ajettua toi kyseinen moottori kunnolla sisään ja sitä myöten pitkäikäiseksi. Yksi kysymys olisi, että mitä öljyä tuossa ilmanputsarissa voi käyttää? ja toinen kysymys, että mitä voi käyttää afterrun-öljynä?
Hyvä ja halpa filtteriöljy on sama öljy mitä käyttävät motocrossimiehet ilmanputsareissaan. Eli paikallisesta moottoripyöräkaupasta saat loppuelämäsi filtteriöljyt alle 10 euron hintaan.
Afterrunöljyksi en uskalla sanoa mitään. Siitä saa tällä foorumilla sanansäilällä turpaan. Se oli vitsi. Myönnän, huono sellainen.
10e:lla saa max 1 litran ja sillä ajaa sen yhden kauden.. ;-)
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Sähköautojen parissa on tullut puuhailtua aiemmin, joten tämä polttis touhu on hieman oudompaa ,mutta otan mielelläni neuvoja vastaan. Metanolin haitoista ja vaaroista olen kyllä tietoinen, mutta kiitos varoituksesta kumminkin ,ehkäpä joku toinenkin aloittelija lukee tätä topickia.
Tarkoituksena olisi saada ajettua toi kyseinen moottori kunnolla sisään ja sitä myöten pitkäikäiseksi. Yksi kysymys olisi, että mitä öljyä tuossa ilmanputsarissa voi käyttää? ja toinen kysymys, että mitä voi käyttää afterrun-öljynä?
Jos tosiaan haluat sisäänajaa hyvin tuon koneesi ja niin että siitä varmasti tulee pitkäikäinen niin unohda talvella käyttämiset... odota rauhassa kesään niin voit hoitaa homman kerralla ja kunnolla loppuun.
Itse en missään nimessä sisäänajoa suorittaisi talvella tai edes syksyllä.
1 litra/kausi :!: Ajoin noin sata litraa, eli filttereitäkin kului, lainasin öljyä kavereille, ja vielä ainakin puolet jäljellä
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"10e:lla saa max 1 litran ja sillä ajaa sen yhden kauden.. ;-)
Juuri niinkuin JQ tuossa yllä sanoi niin kyllä riittää normaali kuskilla ainakin kaks kautta ja vielä voi kavereillekkin vipata eikä tee edes tiukkaa.
Yhteen suodattimeen kun menee niin naurettavan vähän kun se vaan on oikein öljytty ettei voi sanoa öljyn edes kuluneen 10 suodattimen jälkeen.
Mulla jäi pohjat litran purkista enää jäljelle.. Vaikka oli sateinen kesä
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"Mulla jäi pohjat litran purkista enää jäljelle.. Vaikka oli sateinen kesä
No mihin ihmeeseen oot lotrannu sitä oljyä???
Sitä jää suodattimaan niin vähän että ei voi litraa kaudessa mennä ellet lorota maahan sitä.
Ihan normaalissa käytössä
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"Ihan normaalissa käytössä
Montako suodatinta apaut meni että sait sen määrän menemään?
Siis jos öljyät suodattimen niin etkö purista sitä ylijäävää osuutta takaisin purkkiin?
Meinaatko siis että käytit yli kaks kertaa enemmän suodattimia kuin Jose viimekaudella?
Epäilen suuresti.
En tullut laskeneeksi =)
pussissa öljyän, ja ylimääräiset puristan pussiin.. eri juttu jaksanko aina käyttää niitä jämäöljyjä
En ole väittänyt että oisin käyttänyt suodattimia enemmän tai ajanut enemmän kuin Jose. Ajoin 73 litraa.
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"En tullut laskeneeksi =)
pussissa öljyän, ja ylimääräiset puristan pussiin.. eri juttu jaksanko aina käyttää niitä jämäöljyjä
Eihän ne mitään jämäöljyjä ole, kun puhtaan suodattimen öljyää niin se jäljelle jäävä öljyhän on aivan yhtä hyvää ja puhdasta kuin suoraan pänikästä otettu...
No mut tosiaan kun toi öljykään ei maksa paljoa niin samapa tuo on jos joku litran kaudessa kuluttaa.
En sanonutkaan että se olis likaista. Mutta jokatapauksessa..
Filttereitä kannattaa öljytä seuraavalla tavalla.
Laitetaan läjä filttereitä läpinäkyvään muovipussiin. Kaadetaan hieman öljyä sekaan. puristellaan pilttereitä niin että kaikki on tasaisesti öljyisiä. Kaadetaan tarvittaessa enemmän öljyä sekaan. Jatketaan sormijumppaa.
Se on siinä. Ennen asennusta autoon pitää poistaa ylimääräinen öljy esim puristamaalla filtteri lyttyyn vaikka WC-paperin avulla
Sitten yksi varoitus metanolista, jota polttoaineessa on. Ne jotka ajavat esim pannuhuoneessa värkkejään, eivät taida paljon miettiä sitä tosi asiaa, että ylivoimaisesti paras tapa imeyttää myrkkyjä/=nautintoaineita itseensä on hengittäminen (jos suoneen pistäminen jätetään pois). Täällä foorumilla oli tovi sitten iso debatti metanolin räiskymisen ja juomisen vaaroista, mutta kukaan ei ottanut hengittämistä esiin. Eli älkää suorittako sisäänajoa sisätiloissa, kun palamatonta polttoainetta on sisäilma pullollaan. Moottori oikein toimiessaan kyllä polttaa metanolin pois, mutta niin ei taida aina tapahtua sisäänajossa ja käynnistysyrityksissä.
hei tuukka, en mä sentään sisällä ollu sillo ku kone oli käynnissä. Eheeen, siellä ei kauaa tajusäilyis.
Eeen minä ainakaan vielä ole kuollut, enkä sokeutunut, vaikka tankillisen röpöttelinkin sisällä :wink: :twisted:
niin, mutta on tyhmää tehdä terveydelle haitallisia asioita turhaan
Jose: Onko tuo paperiin puristaminen välttämätöntä? Luulis paperin imevän aika rajusti öljyä pois?
Mä olen pussin kuivaan yläosaan aina puristellut ylimääräiset pois, mutta paperilla en ole koskaan kokeillut..
joo pitäis puristaa paperiin. Mr Picco rupes äänestämään mulle EM skaboissa kun en puristellu tarpeeks kuivaks
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Jos tosiaan haluat sisäänajaa hyvin tuon koneesi ja niin että siitä varmasti tulee pitkäikäinen niin unohda talvella käyttämiset... odota rauhassa kesään niin voit hoitaa homman kerralla ja kunnolla loppuun.
Itse en missään nimessä sisäänajoa suorittaisi talvella tai edes syksyllä.
No ajattelin hommata hieman kokemusta noista polttis autoista ja niiden nikseistä nyt talven aikana ,ettei tarvitse koko kesää tuhlata siihen ,vaikkakin kai niissä aina opittavaa on. Kesäksi voin ostaa sitten vaikka koneen tai pari ja ehkäpä uuden autonkin.
Jos talous ei kaadu koneen/sisuskalujen ostoon niin mielestäni kannattaa alkaa jo opettelu eikä suotta odottaa kesää.
ja kuka jaksaisikaan oottaa jos on just hommannu uuden auton. :wink:
Omana neuvona voisin mainita infrapunalämpömittarin.
Helpottuu toi säätäminen ihan tarpeeks paljon.
Nimimerkillä:Ajelinpa vähän laihalla ja kone pääs käymään hiukka kuumana,
Sit seuraavaks sainki ostaa uuden moottorin.
Väitin, että saat litralla loppuelämän filtteriöljyt. Nyt kun se ei ilmeisesti riitäkään kuin muutamaan kauteen, niin toivon kuitenkin sinulle pidempää ikää. :D
Ja vielä päivän niksi. On kuulemma hyvä laittaa mäntä alas sylinteristä, kun se jäähtyy seuraavaa käyttöä varten. Kannattaa merkitä vauhtipyörään tussilla tai raapimaalla tuo alakohta.
Heh...
Joo toivotaan pidempää ikää..
Ei se niin tarkkaa ole että tarvii merkata.
Ihan hyvin sen tuntee kun sormella vauhtipyörästä kääntää.
Jos sen merkkaa niin pitää olla sit aina varma että vauhtipyörä on samassa asennossa kun huoltaa tai jotain.
Kunhan se on apaut ala asennossa niin riittää.
Ilmanputsariöljy on nyt hankittu ja sitten seuraava kysymys ,että mikähän mahtaa hyvä käyntilämpötila kyseiselle moottorille? ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?,tarkoituksena on sisäänajaa moottori isossa lämpöisessä autotallissa. Ainiin se afterrun-öljy eli mitä kannattaa käyttää ,koska auto tulee seisoon välillä viikon tai pari.
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Ilmanputsariöljy on nyt hankittu ja sitten seuraava kysymys ,että mikähän mahtaa hyvä käyntilämpötila kyseiselle moottorille? ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?,tarkoituksena on sisäänajaa moottori isossa lämpöisessä autotallissa. Ainiin se afterrun-öljy eli mitä kannattaa käyttää ,koska auto tulee seisoon välillä viikon tai pari.
Käynti lämpötila ois hyvä pysyä aina alle 120 celssiusta.
Sisäänajossa tuo ei ole niin kummoinen juttu koska seokset ovat niin rikkaalla ettei lämmöt pääse tuhon edes nousemaan.
Kunhan vaan päristät muutaman tankin tyhjäkäyntiä niin rikkaalla että putkesta roiskii.
Ja sitten käännät hieman pääruuvia pienemmälle ja ajat hiljalleen muutaman tankin edelleen todella rikkaalla niin että auto vaivoin kulkee.
Siitä voit sitten pikkuhiljaa kiristellä ruuvia ja ajella edelleen nätisti lman että kone ottaa korkeita kierroksia.
Itse ajoin reilun 10 litraa ennenkuin kiristin ruuveja lähellekkään oikeaa säätöä ja rupesin ajamaan kovempaa.
Afterrunista en sano mitään koska itsekin sitä vielä ihmettelen että mitä ja mistä ostais :oops:
Ei oo vaan saanu hankittua.
Hyperi saa käydä aika lämpöisenä.. Silloin kun hyperillä ajoin, käytin sitä 120-140 asteessa. Hyperi ei sais kuitenkaan käydä juurikaan yli 140, tai ainakaan 150. Hirveesti en alle ton 120 asteen menis hyperin koneella.
Edit: Normaali ajosta siis puhuin tietysti, sisäänajo asia erikseen ...
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"ja onko eri moottoreilla yleensä paljon eroja käyntilämpötiloissa ?
On.
Koneen eri käyttölämpötiloista, otetaan vaikka esimerkkinä CMB ja Hyper.
Ite käytän CMB:tä noin 90-100c
CMB:n ohjeessa suositellaan 80-110c.
Itse keitän hyperin pannuja ihan 135-145c.
Ohjeessa suositellaan 100-120c.
Hyperin kyllä ilmoittaa kun käy liian kuumana. Sen huomaa suoralla kun on juuri ottamassa täydet kierrokset niin sanoo booo eikä kierrä. Silloin 1/16 rikkaammalle ja taas jatketaan ajamista.
Ja sit kaikille talvirässäilijöille tiedoksi!!!
ÄLÄ SIDO FOLIOTA KONEEN YMPÄRI ERKALLA! (eristysteippi) SE SYTTYY TULEEN TODELLA HERKÄSTI!!! nimim. kokemusta on... :mrgreen:
Laittakaa sen folion päälle vaikka kuminauha, muttä ÄLKÄÄ LAITTAKO ERISTYSTEIPPIÄ!!!
After run öljyä saa rc-liikkeistä. Ei sitä kannata ruveta ettimään mistään ihme paikoista, ainakaan minä en jaksanut. Se maksaa 3.5€ hobbylinnassa semmonen purkki, josta riittää kyllä todella pitkäksi aikaa. Sitähän ei, tai ainakaan mä en oo laittanu ku ~6 tippaa ajojen jälkeen. Männän päälle jä sit vähä kaasarista. Pyöräyttelee konetta niin kaikki sekoittuu suojaamaan konetta joka puolelta.
Tässä on linkki josta näkee neulojen sijainnit ja muitakin ohjeita http://www.ofna.com/pdf/eng-hyper21.pdf tiedoksi vaan muillekkin aloittelijoille.
Ite ajan Hypereillä selaisessa 120-130 Celsiusta.
Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan
Ehkä muut eivät vaadi siltä niin paljoa? Ainakaan pihasudittelijat. :D
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Mulla ne ei toiminut jos ei ollu 150 astetta. Sit pelitti hyvin. Siis sportti malli. Pro-mallia en saanu ikinä toimimaan. En tiedä miksi, koska kaikki muut näyttävät saavan
Mun Pro kone käy erittäin viileenä... mitattu kireillä säädöillä ja aurinkoisella kelillä 102 astetta.
No ,nyt on konetta käytetty n.4 tankillista ja ihan hyvinhän se sujui pienten alkuvaikeuksien jälkeen. Pienenä vinkkinä sanoisin aloittelijoille, että tarkistakaa servojen varsien asennot ja radion säädöt vielä kerran ennenkuin aloitatte uuden moottorin sisäänajon, niin homma helpottuu huomattavasti. :D
Pääasiallisesti moottoria on nyt käytetty n.2 tankillista tyhjäkäynnillä ja sit 2 tankillista pientä kaasuttelua pääneulan ollessa yli 5.kierrosta auki eli aikas rikkaalla, moottorin annettiin jäähtyä tankillisten välissä noin kädenlämpöiseksi. Huomenna jatketaan vielä muutama tankillinen pääneulaa varovasti kiristäen tankillisten välissä ,kun ei vielä ole tuota lämpömittaria. Sitten taas uusi kysymys viikonloppua ajatellen, että kauanko tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ja pitääkö koneen yhtään "röpöttää" täydellä kaasulla vai pitääko sen "laulaa kovaa ja korkeelta" ?
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.reidrc.com%2Fimages%2Fcarb2004r250.jpg&hash=83c0b377f30176b0c4652cbd62292300669df6fa)
Joku kaipas tota?
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Sitten taas uusi kysymys viikonloppua ajatellen, että kauanko tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ja pitääkö koneen yhtään "röpöttää" täydellä kaasulla vai pitääko sen "laulaa kovaa ja korkeelta" ?
Pitää laulaa kovaa ja korkealta.
Lämpömittari olis kyllä kova sana tossa hommassa mutta kyllä se oikee säätö löytyy sitten radalla viimestään kun parit tankit on pärränny putkeen.
Jos juuri ennen kierrosten nousua täysille kone hyytyy niin on liian laihalla.
Ok, tänään siis jatketaan sisäänajoo ja kiristellään ruuvia. Kiitoksia kaikille neuvoista, kyselen lisää sitten jos ongelmia tulee.
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Ok, tänään siis jatketaan sisäänajoo ja kiristellään ruuvia. Kiitoksia kaikille neuvoista, kyselen lisää sitten jos ongelmia tulee.
Jep.
Ja sit ku toi pääruuvi on säädöissä niin siirrytään alaruuvin säätöön...
Tuli vielä mieleen ,että kuinka paljon tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ?, tuntuu vaan olevan rikkaalla vaikka oli enää vajaat 3 kierrosta auki ja sit alaneulan säädöt olis kiva tietää noin suunnilleen, keskimmäiseen ei varmaankaan tarvi koskee kunhan vaan katsoo että on rungon kanssa tasassa.
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Tuli vielä mieleen ,että kuinka paljon tuota pääneulaa uskaltaa kiristää ?, tuntuu vaan olevan rikkaalla vaikka oli enää vajaat 3 kierrosta auki ja sit alaneulan säädöt olis kiva tietää noin suunnilleen, keskimmäiseen ei varmaankaan tarvi koskee kunhan vaan katsoo että on rungon kanssa tasassa.
Keskimmäiseen putken puoleiseen ruuviin ei kosketa.
Millä tavalla se tuntuu olevan rikkaalla?
Jos ajat suoraa niin kovaa kun se auto liikkuu niin ei ole vielä ainakaan liian laihalla. Jos menee liian laihalle niin auto ei ota huippuja vaan meinaa sammua juuri ennen kuin kierrokset on täydet.
Silloin käännät ruuvia apaut 1/6 kierrosta auki ja mielellään mittaat koneen lämmöt, siis mikäli mittari löytyy.
Mitäs polttoainetta muuten käytät?
Polttoaineena käytän 25% fuilia ,mut merkkiä en muista ,Atalasta ostettu. Autolla pystyy ajaan pintakaasulla ja jos painaa kaasua enemmän niin se alkaa röpöttään ja jos painaa nopeesti kaasun pohjaan niin se sammuu. Polttoainetta tulee putkesta samalla ,kun painaa kaasun pohjaan, joten omasta mielestäni oireet olis että se on vieläkin liian rikkaalla.
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"Polttoaineena käytän 25% fuilia ,mut merkkiä en muista ,Atalasta ostettu. Autolla pystyy ajaan pintakaasulla ja jos painaa kaasua enemmän niin se alkaa röpöttään ja jos painaa nopeesti kaasun pohjaan niin se sammuu. Polttoainetta tulee putkesta samalla ,kun painaa kaasun pohjaan, joten omasta mielestäni oireet olis että se on vieläkin liian rikkaalla.
Se on rikkaalla ainoastaan alapäästä.
Kokeiles ensin niin että käännät sitä pääruuvia vaikka sinne 3,5-4 kierrokseen asti auki ja ajat muutaman kerran lämpimällä koneella kaasupohjassa pitkän suoran niin että varmasti pääsee täyteen vauhtiin.
Sit vasta kun oot kiristelly niin että vauhti on täys ja sit se meinaakin sammua täydessä vauhdissa niin äkkiä ruuvia isommalle.
Tee se nyt ekana niin sit sen jälkeen säädetään se alaruuvi.
Ok, tehdään niin. Täytyy varmaankin odotella paripäivää ,että pakkanen hieman hellittää täällä n.-10C tällä hetkellä, mut palataan asiaan. Mikähän tuohon alaneulaan olisi hyvä lähtökohta ruveta säätään?
Ajat koneen lämpimäks, sit pysäytät etkä kaasuttele vaan annat olla 10 sekuntia. Sit polkaset kaasun pohjaan nykimättä, jos sammuu -> liian rikkaalla.
Sitten kun olet kiristänyt ja tehnyt ton niin monta kertaa, ettei sammu, niin kokeillaan ettei ole liian laihalla.
Kone kuumaks ja pysäytät. Otat kellosta aikaa 30 sekuntia ja sit painat kaasun suoraan pohjaan. Jos sit ei sammu tai räi, niin se on liian laihalla.
Siihen väliin tähtäät sen alapään säädön ni on hyvä.
Ja tuo Matiaksen vinkki toimii! Nimimerkillä kokeiltu on ja hyväksi havaittu! Suosittelen! :D
No ,nyt alkais pääneula olla kohdallaan ja täytyy seuraavaksi täytyy kokeilla tuota Matiaksen alaneulan säätö-ojetta. Yksi kysymys vielä , että kosketaanko tuohon keskialueen neulaan ollenkaan missään vaiheessa?
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"No ,nyt alkais pääneula olla kohdallaan ja täytyy seuraavaksi täytyy kokeilla tuota Matiaksen alaneulan säätö-ojetta. Yksi kysymys vielä , että kosketaanko tuohon keskialueen neulaan ollenkaan missään vaiheessa?
Lyhyesti ja ytimekkäästi, kiertelemättä ja kaartelematta, vastausta pitkittämättä voisin vastata suoraan mutkankautta kiertämättä että.... Ei :D
Eli se ruuvinkanta rungon kanssa tasan? , sillä kysyin kun mulla se on tuossa koneessa alunperin varttikierroksen sisässä. No ,joka tapauksessa kiitos kaikille vielä kerran avusta, kone käy ja kiertää nyt hienosti.