RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: kc67 - 19.12.04 - klo: 18.48

Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: kc67 - 19.12.04 - klo: 18.48
Onko kokemusta takaspoilerin merkityksestä krossissa esim vaikuttaako sen säätäminen juuri mitenkään auton käyttäytymiseen, vai onko se enemmän "turvakaari"kaatoja varten ?
Otsikko: Re: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: tux10 - 19.12.04 - klo: 19.07
Lainaus käyttäjältä: "kc67"
Onko kokemusta takaspoilerin merkityksestä krossissa esim vaikuttaako sen säätäminen juuri mitenkään auton käyttäytymiseen, vai onko se enemmän "turvakaari"kaatoja varten ?


Takapitoon vaikuttaa TODELLA paljon...
Ei siihen varmaan ihan turhaan niitä kulman säätöreikiä tehdä, niin kyllä kai se kulmakin vaikuttaa, itse en ole sitä kulmaa paljotta vaihdellut!

EDIT:  Olis tätä voinut tuollakin kysyä: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4666&start=210

EDIT2: Meillä oli siinä tuollainen aika liukas rata, hiekkaa ja multaa... Kovalla savi radalla ei varmaan vaikutakkaan yhtä paljotta....
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Niki - 19.12.04 - klo: 19.55
Mä en takapidosta sano mitään, mutta yritäppä hyppyyttää autoasi ilman spoileria. Se ei todellakaan onnistu ei sitten huonostikkaan.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 19.12.04 - klo: 23.00
Kesällä tuli ajettua pari-kolme treenikertaa ilman siipeä kun siipituki meni HoBaosta poikki.. Ihan hauskaahan se oli, muuten käytöksessä ei hirveetä eroa ollut paitsi että ilmassa tosiaankin sai käyttää sitä kaasua reilusti :)

Hiukan levottomampi auto oli, mutta perää ei irti radasta jyrkkälässä saanut.

"Tavallisella" savella eron pidossa varmasti huomaa.

Kulman muuttamisesta muilla radoilla ei ole sen enempää kokemusta, mutta HoBaossa ainakin muutaman litran jälkeen siiven kulma säätyy automaattisesti ajon aikana  :wink:
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: JQ - 20.12.04 - klo: 09.15
aika pieni ero vaikka ottaisi koko siiven pois. Hypyissä vaikuttaa eniten, vähän myös normaalissa ajossa. Ei siivenkulmaa koskaan säädetä
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: kc67 - 20.12.04 - klo: 15.17
Sitä minä vähän mietinkin kun autotekniikkaa lukeneena ja moottoripyöräilyä harrastavana olen oppinut ja kokenut että ilmanvastus alkaa vaikuttaa huomattavasti vasta yli 60km/h nopeuksissa ja noi krossissa tilannenopeudet pyörii varmaan siinä 60 kympin tietämillä  ja alle mutta noita hyppy ominaisuuksia en huomannut ottaa huomioon ollenkaan eli kiitos asiaa valaiseille :mrgreen:
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Tuukka - 20.12.04 - klo: 16.32
Helppo ja hauska tapa testata siiven vaikutusta on pistää kaveri ajamaan 1/1 autoa vaikka 40 km/h ja itse pitää siipeä auton ulkopuolella. Tuskin siiven voimat paljon muuttuvat jos muuttaa sen verran kuin takasiiven kulmaa saa 1/8 autossa säätää.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: kc67 - 20.12.04 - klo: 17.15
Niin ehkä JQ:n tulisi testata ,kun kerran tehtaan miehiä on mikä on alaspäin painavavoima eri jättökulmilla ja nopeuksilla :lol: voisi tehdä tuloksista jutun vaikka Pm:ään..no se oli vitsi mutta se juttu aikoinaan kitkakertoimista oli hyvä, itse kun olin Tekussa 80-luvun lopulla niin oppikirjassa sanottiin jotenkin näin"kitkakerroin ei voi olla yli 1:n,mutta poikkeuksen muodostaa dragsteri tyyppiset kilpailut joissa kitkakerroin on yli 1 "ja kun asiaa tivattiin opelta niin se oli vaan vaikean näköinen,tiesi varmaan enemmän suksen voitelusta kun autourheilusta.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: jerzirccar - 20.12.04 - klo: 18.44
Sen verran osaan itse kertoa että kuin ajoin skabaa (stanu luokka) 1/10 2 wd krossi autoilla niin jos siipi irtosi niin ajosta ei todellakaan tullut yhtikääs mitään. Jos te nyt vertaatte 4 wd 1/8 krossi autoa joka painaa n. 3.5 kg 1.5 kg taka vetoseen krossi autoon niin on niissä eroja joten ei sitä voi mitenkään yleistää että siipeä ei tavita. En usko että 1/8 krossi autossa siipeä tarvitaan mutta kuin on nuo hiton hyppyrit niin pakko ne on olla siellä perällä koristeena.
Jerzi
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Tuukka - 21.12.04 - klo: 10.19
1/8 autosta oli nimenomaan kyse. Ilmeisesti sen auton paino on niin iso verrattuna siiven antamaan alaspäin voimaan, että käytetyillä nopeuksilla siiven vaikutus jää alhaiseksi. Lennossa sen sijaan renkaat eivät raavi tienpintaa, eihän se lentoa muuten olisikaan, ja silloin siiven antama voima merkitsee jotain. Tämä kaupunkilaisjärjellä ja nukutuilla fyssan tunneilla pääteltynä. Tosiaan jollekin harrastelijalle oikein hyvä koulutyöaihe siiven antamista voimista/kulma/ilmanopeus.

Miksi jerzirccar vihaa hyppyreitä?
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: jerzirccar - 21.12.04 - klo: 22.01
Joo on minulla paljonkin hyppyreitä vastaan kuin ne ovat todellakin liian överiätä kuten nuo tuolla yhdellä radalla on. Olis todellakin kiva tietää kuinka paljon on mennyt varaosiin rahaa noitten takia, no ajetaan niinkuin minä nuo läpi, varmasti ja huolellisesti läpi joka on todellakin hitain eteniminen mutta eipä mene mitään rikki ja ajo senkun jatkuu :wink: . Sittenhän on kaikki hyvin jos hyppyrit ovat makeet ajettavat mutta kuin ne eivät ole sitä (minun mielestä) ja siihen ei kylläkään vaikuta siiven asento mitenkään miten sen voi ajaa hyvin. Tiedän yhden kuskin joka on laittanut tuon radan boikotti listalle jo pelkästään noitten isojen hyndien takia. Hitto että oli tuo vanha rata hyvä kuin siellä oli nuo asfaltitkin ja eikä mitään älöttimin kokoisia hyppyreitä.
SÄÄLI OLI HIENO RATA, JA SÄÄLI NE JOTKAT EIVÄT PÄÄSEET KOKEILEMAAN SITÄ.
Jerzi
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Tuukka - 22.12.04 - klo: 09.28
Makuasioita sanoi kettu kun muniansa nuoli.

Itse olen huomannut, että auton hajoittaminen tyhmällä ajolla opettaa kuskiani paremmin kuin auton ehjänä pitäminen. Täysin jakomielitautinen lause, mutta toimii. Se syö miestä (pientäkin), kun muut ajaa ja oma raaseri on varikolla levällään.

Onhan niihin hyndiin jokunen euro mennyt, mutta ei kohtuuttomasti verrattuna yleisiin kustannuksiin.

Menee kyllä otsikosta sivuun, mutta mielestäni ainakaan asfaltti ei rataa tai kustannuksia paranna. Asfaltti tietää nopeuksien kasvua -> isommat mällit ja pehmeät krossirenkaat kuluvat nopsasti.

Makuasioita... pitäisi olla enemmän harrastelijoita, jotta olisi mahdollisuus erilaisiin ratoihin - kullekin oman tyylinen. Taitaa tämä keskustelu olla oman otsikon paikka.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: kc67 - 22.12.04 - klo: 10.40
Joo tohon rata homman on vaikea ottaa kantaa kun ei ole kokemusta ,täällä Oulussa ajetaan vasta pellolla , mutta ne jotka on radan tehneet varmaan tekee sen mieleisekseen ja muut vaan ajavat sillä.
Asia mikä minua on ruvennut vaivaamaan on tämä "uusavuttomuus"näissä harrastus hommissa ennen lennokkimiehet teki balsasta vaikka p..ll..un mutta ei saanut hajua siihen nyt ne ostaa koneet valmiina styroksistä ym,ja rc auto hemmot sitte,jos niille ehdottaa tai kysyy vinkkiä johonkin tee se itse hommaan niin ne  vääntää asian vitsiksi eli "spede hommaksi" kyllä jossakin mättää teillä on varmaan liian suuret viikkorahat tai jotain sillä kyllä sen esim starttiboxin on joku tehnyt itse siellä taiwanissakin :mrgreen:
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: paimio1 - 22.12.04 - klo: 20.46
KC67 OMA BOXI ON USEIN PAREMPI JA AUTOON SOPIVAMPI ISOMMALLA MOOTORILLA JA TUNTEELLA TEHTY EIKÄ OLE MIKÄÄN IHME KISAPAIKOILLAKAAN ELI EI MUUTA KUIN VÄSÄÄMÄÄN  PS OMAN KADEN JALKEÄ ON ILO SILMÄILLÄ JA ASIASTA TOISEEN VANTAAN SM SKAPAT ON VOITETTU ILMAN TAKA SIIPEÄ OOISKO OLLUT TIMPPA JA TORSTI HÄVIS JA JULLE MYÖS
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: SLem - 22.12.04 - klo: 22.17
^Timppa voitti joo eikä näyttänyt siiven puute menoa haittaavan. Löytyy kyseinen ajo nauhalta siiven tippumista myöten. ^Ja ne välimerkit ym...^
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: kc67 - 22.12.04 - klo: 23.47
Asiaa voisi testa esim siten että varma kuski joka kykenee ajamaan 10 kierrosta täysillä ilman virheitä, ajaa ko kierrokset siivellä ja ilman siipeä ja ajot kellotetaan . 8)
Mutta mistä autot nostettaisiin pystyyn kisan aikana jos ei siivestä ?

Starttiboxin moottoriksi sopiva moottori voisi olla japsi moottoripyörissä käytettävä Mitsuba starttimoottori, sopivan pieni mutta tehokas ja löytyy 12v ja 6v malleja,eikä sisällä bendix pyörää niinkuin auton startti ja romuttamoilla pilvin pimein.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: marko__ - 30.12.04 - klo: 18.51
Siirryn nyt noista krosseista pois ja kysyn merkitseekö rata autoissa sitten tuo spoileri mitään.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: Mr Cale - 30.12.04 - klo: 19.11
Kyllä merkitsee. Ilman spoileria hommasta ei tule mitään.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: jarkko - 30.12.04 - klo: 19.21
Siiven eli takaspoilerin merkitys on 1:10 touringissa erittäin suuri.

Se kuinka suuri selvisi meille viime kesänä Kuusankosken Touring Rally kisan yhteydessä. Päivää ennen kisaa olimme harjoittelemassa ko. radalla ja kuskimme (11v.) oli tosi tyytyväinen autoon. Allekirjoittanut mekaanikkokin tykkäsi, että asetukset toimivat melko hyvin.
Radalla samaan aikaan harjoittelemassa ollut toinen kuski kiinnitti huomiota automme siipeen, joka oli normaali Subarun WRC koriin kuuluva siipi. Saman kokoisilla ajetaan touringin muide luokkien kilpailuja. Meiltä oli jäänyt huomaamatta, että Rally Touringin säännöt sallivat vain melko pienen siiven. Takaisin mökille päästyämme oli edessä siiven melko radikaali pienennys sekä lyhentämällä että kaventamalla. Näin päästiin sääntöjen edellyttämiin mittöihin.

Seuraavana aamuna kisapaikalla ensimmäinen treeni oli shokki. ainoa muutos, jonka autoon teimme oli siiven selvä pienentäminen. Edellisenä päivänä hyvin toiminut auto oli yhtäkkiä aivan mahdoton ajaa. Alkuerät meni  miten meni - onneksi kuskin pinna juuri ja juuri kesti, vaikka kyllä harmitti koko tiimiä.
Olemme harjoitelleet säätämistä vasta melko lyhyen aikaa ja omat neuvot  olivat vähissä. Kokeiltiin erilaisia muutoksia ilman merkittävää parannusta.
Onneksi pari kokeneempaa kuskia tuli ennen viimeistä finaalia jeesaamaan ja heidän neuvoillaan teimme jousitukseen ja renkaisiin muutoksia, joiden avulla viimeisen finaalin ajo jo onnistui kohtuullisesti.

Oppia tuli siis roimasti siiven merkityksestä ja vaikutuksesta.

Toinen paikka havaita siiven merkitys on silloin, kun siipi kesken kisaa irtoaa kokonaan tai osittain. Auto muuttuu erittäin vaikeaksi ajaa.

1:10 kokoisten autojen nopeus on parhaimmilaan suorilla jopa 70 km/h. Jos kerrotaan se skaalan mukaan luvulla 10 päästään nopeuteen 700 km/h. Formula I ja muut nopeat 1:1 autojen luokat käyttävät poikkeuksetta autoissa siipeä ja sielläkin se on olennainen osa aerodynamiikkaa vaikka nopudet ovat vain "puolet" pienoisautojen skaalanopeuksista.

Kannattaa kokeilla erilaisilla siivillä. Vaikutus kasvaa nopeuden mukana.
Otsikko: Takaspoilerin merkitys 1/8 krossissa
Kirjoitti: GolluB - 30.12.04 - klo: 19.27
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"

1:10 kokoisten autojen nopeus on parhaimmilaan suorilla jopa 70 km/h. Jos kerrotaan se skaalan mukaan luvulla 10 päästään nopeuteen 700 km/h. Formula I ja muut nopeat 1:1 autojen luokat käyttävät poikkeuksetta autoissa siipeä ja sielläkin se on olennainen osa aerodynamiikkaa vaikka nopudet ovat vain "puolet" pienoisautojen skaalanopeuksista.

Kannattaa kokeilla erilaisilla siivillä. Vaikutus kasvaa nopeuden mukana.


...joka on täysin väärä tapa laskea skaalanopeuksia.