RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Kyosho => Aiheen aloitti: Marko41 - 08.08.17 - klo: 22.00

Otsikko: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Marko41 - 08.08.17 - klo: 22.00
Olen lapseni asialla tällä palstalla, kun hän osti itselleen kyoshon rc-auton. Auton lisäksi myyjä kehotti hankkimaan pikalaturin ja lisä akun. Auton toiminta on muuten ollut hyvää, mutta akut kestävät yhteensä 30min ja niiden lataaminen 2h. Tämä yhdistelmä on tietysti nuorelle aika järjetön. Akut on suurimman osan ajasta latauksessa ja illan aikana ei kerkee kun muutaman lyhyen pätkän ajamaan.

Auto: kyosho wheelie
Akut 2000ma ja 2700ma

Kysymys kuuluukin, että löytyykö jotain kohtuuhintaista keinoa nostaa ajoaikaa vaikka lähemmäs tuntia? Auton hinta lisä akkuineen oli 330€, joten suhteessa pitäisi pysyä. Kyoshon sivuilla myydään 3700ma akkuja jotka maksavat 50€/kpl. Onko tuo hyvä hankinta, vai löytyisikö joku vielä parempi vaihtoehto? Entä lataus? Ostetusta pikalaturista löytyy 1-4A lataus. Myyjä ilmoitti että akkua pitäisi ladata max3A teholla. Löytyykö akkuja joita voi isommalla virralla ladata?

Itse en näistä mitään ymmärrä, mutta hiukan tarvitsee lapsen vuoksi yrittää  :tongue:
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: mikari - 08.08.17 - klo: 23.00
Ennen vanhaan ladatiin koko yö ja ajettiin 10min :D

Akkuja nyt voit ostaa mistä tahansa kunhan katsot sopivat liittimet ja nekin voi vaihtaa tarvittaessa.

Nykyään nimh akut on pitkälti korvattu lipo akuilla mutta jos säätimessä ei ole lipo cut-offia niin niitä ei saa ajaa tyhjäksi vaan lopettaa ajaminen kun auto selvästi hidastuu, muuten lipo akku voi hajota.

Lipo akkuja voi ladata huomattavasti kovemmalla virralla laturin kyvyistä riippuen. Kannattaa kysyä lisää kyosholta tai muista RC liikkeistä. Nimh akkuihin ei kauheesti panostais, mutta kyllä niilläkin pärjää ja alottelijalle ovat helpompia käsitellä, joten ymmärrän että niitä suositellaan harrastuksen alussa aloittelija luokan autoihin.
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Marko41 - 09.08.17 - klo: 11.24
Mistä saan selville onko autossa lipo-cutoffia? Nimh akut siinä tuli mukana.
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: mikari - 09.08.17 - klo: 11.27
Kerro säädin merkki ja malli. Mutta katson mikä on Kyosho wheelie..
edit: siis tämähän ei varsinaisesti ole Kyoshon valmistama vaan joku muu, vain Suomen Kyoshon jälleenmyymä.
http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=06.NH93107 (http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=06.NH93107)
en löytänyt tietoja säätimestä, oletan ettei cut-offia ole mutta voisi selvitä manuaalista. Ajaminen pitää siis lopettaa kun auto hyytyy, ei sen kummempaa. Laturin pitää tietysti olla myös lipo yhteensopiva. Mikä on lapsen ikä ? Tästä voidaan varmaan porukassa vääntää mutta en laittais lipoa alle kouluikäiselle.
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Chosen4 - 09.08.17 - klo: 14.18
Oletan että laturi on tämä jos samasta liikkeestä on ostettu:
http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=07.30227 (http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=07.30227)

Tuo kyseinen laturi kykenee lataamaan niin Nihm- sekä Lipo-akkuja. Lipo-akku antaa autolle hieman lisää tehoa sekä ajoaikaa. Kannattaa melkein varmistaa suoraan myyjäliikkeestä auton nopeudensäätimen ominaisuudet ellei niitä ole manuaaliin merkitty, tämä lipo-cut off on kyllä yleensä merkitty nopeudensäätimen tietoihin jos ko. laite on ominaisuudella varustettu. Lipo-cut off siis pysäyttää auton automaattisesti jos akun jännite laskee liian alas, tällä estetään lipoja vahingoittava liian alhainen jännite.

Esim. tällä akulla jonka pitäisi autoon sopia (hinta ihan kohtuullinen ja liitin on suoraan sopiva) voisi olettaa olevan ajo-ajan tuolla autolla jossakin puolen tunnin paikkeilla. http://kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=07.PEK544 (http://kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=07.PEK544)
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: mikari - 09.08.17 - klo: 19.33
Samaa mieltä, hyvä!
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Marko41 - 09.08.17 - klo: 21.52
Juurikin tuo kyseinen laturi on hankittu. Poika on 12 vuotias. Niin onko se lipo akku jotenkin vaarallisempi? Vai vaan hankalampi käyttää?
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: mikari - 09.08.17 - klo: 21.56
12-vuotiaalle ei mitään ongelmaa. Juttele liikeessä lisää, he neuvovat loppuun kyllä!
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Chosen4 - 10.08.17 - klo: 08.10
Juurikin tuo kyseinen laturi on hankittu. Poika on 12 vuotias. Niin onko se lipo akku jotenkin vaarallisempi? Vai vaan hankalampi käyttää?

Lipo akut ovat turvallisia käyttää, onhan niitä käytössä meidän joka päiväisissä laitteissammekin (puhelimet, tabletit yms.). Ainoastaan pitää pystyä olemaan varma ettei lipo pääse liian tyhjäksi, tällöin akku voi mennä oikosulkuun ja se voi syttyä palamaan, tästä syystä lipo-cut off on todella tarpeellinen. Toki Lipo-akut eivät kestä myöskään kolhimista tai lommoutumista niin että kennot akun sisällä menisivät rikki, tuo esimerkki akku jonka linkitin näyttää olevan kovakuorinen joten se saattaa kestääkin jonkin näköisen tippumisen ilman vahinkoa. Autojen sisällä akut ovat tavallisesti turvassa vaikka autolla ajettaisiin melkeinpä miten vaan.

Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: Kimmo S - 10.08.17 - klo: 09.04
Kannattaa ehdottomasti lukea ainakin tämä http://rc10.fi/index.php?topic=35315.msg326537 (http://rc10.fi/index.php?topic=35315.msg326537)

Lipot ovat turvallisia ja suositeltavia oikein käytettynä, mutta vaativat kunnioitusta. Ne hajoavat heti kun ne ajetaan liian tyhjäksi. Yksi kerta riittää. Mielestäni ilman lipocutoffia ei kannata ajaa kun aikuisellekin on vaikeaa malttaa lopettaa ajoissa. Lisäksi jännite putoaa lopuksi aika nopeasti, eli oikein selkeää hidastumista ei kestä kovin pitkään.

Liittimet kannattaa olla myös sellaiset, että niitä ei saa kytkettyä väärinpäin tai laitettua oikosulkuun. Väärinpäin kytkettynä nopeudensäädin hajoaa yleensä heti. Oikosulussa (Varmaan NiMHien kanssa myös) lentää ihan kunnon kipinät ja esim. metalliset liittimet sulaa siitä kohtaa mistä ovat oikosulussa. Usein myös akku vaurioituu lyhyestäkin oikosolusta. Oikosulun saa aikaiseksi helposti esim. niin, että latausjohdot ovat akussa kiinni, mutta irti laturista, jolloin laturipään banaaniliittimet osuvat toisiinsa.

Laturissa on myös osattava valita oikea lataus ohjelma, eli Lipo Balance ja kennojen määrä oikein.

Lipojen kanssa auto voi myös mennä aika kovaa, eli tekee kipeää kun osuu jonkun jaloille tai vaikka koiraan. Lisäksi moottori lämpiää mahdollisesti enemmän ja saattaa joutua harkitsemaan jäähdytyssiilin tai -tuulettimen käyttämistä. Nopeampi vauhti tarkoittaa myös kovempia törmäyksiä esteisiin, eli osia hajoaa enemmän/pahemmin lipojen kanssa.


Mutta, kyllähän se auto kulkee paljon pidempään ja siistimmin lipojen kanssa. Me ei poikien kanssa kauaa jaksettu ajaa NiMH:eillä, kun suorituskyky lipojen kanssa on ihan eri luokkaa. Jos auton mukana tulee NiMHit, niin niillä on hyvä aloittaa, mutta kyllähän LiPot ovat kiistatta paremmat.

Meidän vuoden saldo ratakäytössä rikottuja lipoja on: yksi hajalle nokkakolarissa, yksi aidan tolppaan ja kaksi vastaanottimen LiFe-akkua ajettu liian tyhjäksi, kun ei ole cutoffia. :)
Otsikko: Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
Kirjoitti: TeemuL - 10.08.17 - klo: 09.24
Itse antaisin kyllä ääneni ehdottomasti lipolle, kun sille sopiva laturikin jo löytyy.