RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Beris - 13.01.05 - klo: 15.02

Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Beris - 13.01.05 - klo: 15.02
Keskustelua ja väittelyä RTR:stä ja KIT:stä...
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Sami L - 13.01.05 - klo: 15.16
Topicceja ei saisi aloittaa sanomatta itse kyseisestä aiheesta mitään.

Asiaan:

Itse tykkään KITeistä, koska:
-Ne ovat usein laadukkaampia (poikkeuksia löytyy ja suunta parempaan)
-Oppii tuntemaan auton ja tietää mistä etsiä vikaa
-Kokoaminen on hauskaa ja mielenkiintoista
-Voi laitella diffeihin ja iskareihin mieleisensä öljyt (purkamatta autoa ensin)
-Saa mieleisensä koneen jne...
-Luotan omaan taitooni kokoamisessa, joten en pelkää sitä mitenkään.

RTR:n etuja:
-Valmis paketti = ei tarvitse ostaa ja pähkäillä kaikkea erikseen.
-Helppo koota  :wink: =hyvä aloittelijalle, vaikka useimmat heistäkin osaisivat auton koota (ainakin isän avuilla)
-Nopeasti ajossa (mikäli on kiire)
-Yleensä halvempia

Halvoissa RTR-autoissa on useimmiten jotain mummon vanhaa vaseliinia diffeissä (liian vähän sitäkin), ruuvilukite on unohdettu tärkeistä liitoksista ja renkaista saattavat insertit puuttua.

Poikkeuksia siis todellakin löytyy useita ja RTR:ien suosio on kasvanut ja laatu parantunut. (Palkokasvien viljelyä hengitysteihin ei kannata aloittaa, vetoan mainitsemiini poikkeuksiin.  :D )
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: waltt - 13.01.05 - klo: 15.41
Ittellä ei kittiä ole ollut ikinä niin ei oikeen hyvä ole ottaa kantaa, mutta muulisin että kun koot itse autosi niin opit tuntemaan sen.
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: jeejee - 13.01.05 - klo: 15.44
Kyllähän sen oppii tuntemaan manuskoistakin.
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Jakke - 13.01.05 - klo: 16.10
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Kyllähän sen oppii tuntemaan manuskoistakin.

Ei se ihan aina näinkään ole! Manuaalista/räjäytyskuvasta ei välttämättä saa selkeätä kuvaa miten joku osa irroitetaan tai missä järjestyksessä esim. diffikotelo. Molempia on tullut kokeiltua ja itse olen rakennussarjan kannalla.
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: ossi v - 13.01.05 - klo: 16.22
Kai se on niin kuin kaikessa muussakin eli auton vasta kun se leviää lopuulisesti :lol:
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Antti S - 13.01.05 - klo: 16.40
No mulla on kokemusta vain RTR:ästä ja tohon oppimiskysymykseen sen verran että itse en manuskoja lukenut lainkaa ja sitten kun purin auton niin kyllä siinä ihan hyvin muisti/tiesi mikä osa kuului mihinkin vaikka ne olisvat vain yhdessä kasassa... :wink:
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Paraislainen - 13.01.05 - klo: 16.44
Jotkut taas ovat luonnostaan lahjakkaita :roll:
Otsikko: RTR vs. KIT
Kirjoitti: jeejee - 13.01.05 - klo: 19.24
En määkään kyllä paljon manuskoja uutuuden jälkeen kattele.. Silloin kun autoo ei saa hiplata niin sitten manuskoja plärätään. :D Mää nään ainakin suurinpiirtein että mikä irrotetaan ensin että toi irtoo.. Kyllähän se kit ois varmaan hyvä jos haluu kasata.  :mrgreen:  Itellä on ollut 2 rtr autoo eikä paljon valittamista oo, sittenko tulee tarves/aikaa niin pistää difiin ainetta yms..
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: driftipirjo - 06.10.10 - klo: 21.06
Kysyn tyhmän kysymyksen, Mikä on RTR ?
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: SLap - 06.10.10 - klo: 21.09
Ready To Run, eli ajovalmis auto, joka sisältää yleensä itse auton, ohjaimen, akun ja laturin.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: driftipirjo - 06.10.10 - klo: 21.10
Ready To Run, eli ajovalmis auto, joka sisältää yleensä itse auton, ohjaimen, akun ja laturin.
Kiitos !
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: rottapaavo - 06.10.10 - klo: 21.10
Ready to Race eli RTR. Elikkäs pakkaus on valmis ajoon. Auto valmiiksi koottu ja sähkötkin on valmiina. Yleensä akku ja laturi pitää hankkia erikseen

Edit:SLap kerkes
Kysyn tyhmän kysymyksen, Mikä on RTR ?
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Hyper - 06.10.10 - klo: 21.27
Tuossa kitin kasaamisessa väitetty etu että oppii tuntemaan auton parhaiten ei välttämättä pidä mielestäni paikkaansa. Vaikka ostaakin rtr-mallin niin kyllä sitäkin joutuu huoltamaan ja aukomaan ajojen välillä. Ehkä väittäisin että se suurempi hyöty tulee siitä että on suurempi itseluottamus "katsoa mitä se on syönyt" kun sen kerran on kokoon parsinutkin.

Kun rengas ei pyöri tai jossain voimansiirto katkeaa niin ei olla heti ekana tekemässä uutta ketjua ärseekymppiin vaan otetaan auto pöydälle ja aletaan hommiin. Vähän aikaa kun pyörittelee renkaita niin se vika varmasti löytyy ja on helppo korjata. Pääosin homma on vain ruuvien kiristämistä ja osien vaihtamista.

Kit-malli on mielestäni hyvä vaihtoehto sellaiselle jolta löytyy aikaisempia rc-laitteita. Radiot, servot, noparit, laturit ja pienemmät hilppeet kuten tarvittavat rasvat, nesteet, kytkinkellot ja muut varret ja pikkupalikat tekevät nopeasti ison rahan jos ne kaikki joutuu ostamaan isossa pompsissa kitin kanssa. Jos ne löytyy valmiina niin se ei ole iso homma lyödä palikat kiinni. Ja joillekin se kasaaminen on sitä mukavaa puuhaa. Ja nykyaikaisen rc-auton kasaaminen on 95% tapauksissa todella helppoa.

Rtr-malli on mielestäni aina paras tapa aloittaa rc-harrastus tai ostaa se eka auto. Rtr:n ostamalla saastyy myös siltä osien edestakaisin ramplaamiselta mitä voi olla edessä jos on esimerkiksi vaikka yksi moottori, yhdet sähköt jne.

Manuskoista näitä hommia ei opi. Itse tekemällä oppii. Lukee vain ne ohjeet ja netistä sitten lisätietoa niin pärjää pitkälle.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Veskuvaan - 06.10.10 - klo: 23.42
RTR autojen jotkut osat ei joillain valmistajilla ole ihan samaa tavaraa kasattavien kanssa ja joidenkin valmistajien RTR sähköt on myös hieman kyseenalaisessa maineessa :cool:
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Voyager - 06.10.10 - klo: 23.54
Itse olen KIT rakennus sarjan puolella.

Itse kun rakentaa, niin osaa parhaiten huoltaa ja korjata autoa.
Rakennus sarjassa mielestäni parasta on se,
että siihen voi suoraan laittaa laatu tekniikat.

Useimmiten RTR auton tekniikka, kuten esimerkiksi ratti, servo, kone ja nopari
menee suoraan vaihtoon, kun on päässyt alkuun harrastuksessa ja nälkä kasvaa.

Toni
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Bonzer - 07.10.10 - klo: 06.35
Ja useasti RTR autot on lähes pelkkää muovia kun taas kitit on päivitettyjä versiota.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Sampo-Ahola - 07.10.10 - klo: 16.22
Ja useasti RTR autot on lähes pelkkää muovia kun taas kitit on päivitettyjä versiota.
Ei minua se ärsytä että ne on pelkkää muovia muttakun RTR autoissa käytetty muovi on usein erittäin huonolaatuista niin se niissä ärsyttää.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: InfernoSP4 - 07.10.10 - klo: 16.44
RTR:ssä on kyllä sellainen huono puoli, että sitten kun siitä haluaa päästä parempaan laitteeseen, joutuu helposti ostamaan kaikki palikat uusiksi. Eli rtr:n mukana tullut perusradio ei tyydytä, polttisautossa moottori loppuu kesken, jne. Ja ainakin Kyoshon tapauksessa osa optio-osistakin on sellaisia, että niitä ei pysty hyödyntämään muissa autoissa. Esim. Orionin pakoputki on sellaisella mitoituksella, että se sopii vain Kyoshon koneelle sovitettuun pakokäyrään. 

Eli vaikka alkuinvestointi kit-tyyppiseen autoon on selvästi isompi, nälän kasvaessa rahaa kyllä säästynee. Mutta silti on varmaan niin, että aloittelijalle rtr on se helpoin tie tutustua harrastukseen.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: tomp_pa - 17.10.10 - klo: 14.05
Ite en RTR:ää osta,
on se vaan niin mukavaa koota laitetta ilta/pari kun syyhyää niin hitosti päästä ajaa mut pitää vaan kasata.

Ja samalla todellakin oppii paremmin kun manuaaleja lukemalla...
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Hyper - 17.10.10 - klo: 15.18
Itse ostin tuossa rtr-auton jokunen aika sitten ja vaikka olikin rtr niin silti aukaisin sen auton heti ekana ja katselin että mitä se on syönyt. Jonkun osan vaihdoin heti tuhdimpaan ja shimmailin esimerkiksi pyöränlaakerit joka kulmasta jolloin varmasti myös laakerit kestävät pidempään.

Itse en kyllä sanoisi että rtr-paketti on valmis paketista suoraan ajoon. Kriittisimmät kiristysruuvit on syytä tarkistaa ja joitakin niitä varten autoa joutuu jonkin verran purkamaan. Tämän kyllä suosittelen tekemään aina kun uuden auton saa käsiisnsä ja siinä oppii hyvin paljon auton tekniikasta.

Toki pro-mallia kasatessa oppii vielä enemmän jos diffit ja iskarit joutuu kasaamaan ja korin maalaamaan. Mutta ei nyt niin paljoa enempää jos rtr:llekin ne perustarkistukset tekee ennen ensimmäistä ajoa.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Olkku - 17.10.10 - klo: 16.30
Oma mielipide asiasta:

KIT:
+ Auton oppii tuntemaan hyvin heti kun kasaa sen.
+ Ei tarvitse pettyä RTR tason sähköjen tasosta.
+ Laadukkaampia (poikkeuksia tietenkin löytyy)
+ Loppujen lopuksi jopa halvempia.
- Ekaksi autoksi 6v pojalle/tytölle ei hyvä.

RTR:
+ Hyvä ekaksi autoksi.
+ Kaikki tarvittava mukana.
+ Ei tarvitse ostaa mitään isoa erikseen.
- Huono sähköjen laatu.

Olkku
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: kallekaahari - 18.10.10 - klo: 21.31
Melkein ostaisin kitin, muttakun ei taas viittis hyvään autoon huonoja sähköjä ja konetta ostaa :p. Tulee jo 2 kertaa kalliimmaks ku rtr... Pähkäilen tässä hyper 8.5 (tai 9) rtr/kitin välillä. ysistä ei taida olla rtr versioo...
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Duster1 - 18.10.10 - klo: 22.27
No mitäs välimallia esim. Honkkarin Scrt 10 ja Hobao 10 SC sitten ovat, kun tulevat valmiiksi kasattuina, mutta ilman sähköjä.
Ei nuo voi olla rtr autojakaan, koska ovat parhaat Sc autot mitä markkinoilla on, mutta eivät ole kit versioitakaan, kun kasattu valmiiksi.

Eli onko nuo sitten pa..... valmiiksi kasattuja autoja, joissa ei edes tule sähköjä myytäväksi mukana.

Mulle on ihan sama onko auto rtr vai kit. Pääasia, että auto on laadukas ja kyllä kun mulla aikoinaan oli Hobaon Hyper 8 ja ST rtr versioina niin olihan ne hyviä ja kestäviä autoja.
Toki radiot ja servo vaihtui heti parempiin kun sellaset oli jo valmiina, joten en nähnyt mitään syytä ostaa kit versiota ainakaan sen takia että olis "niin" paljon parempia kuin rtr versiot.

Kisaajille toki kaikki pitää olla parasta, mutta soramontun pohjalla pärjää autolla kuin autolla kun se vaan on laatupeli.

Joten rtr vs´ kit on joillain merkeillä iso ero, mutta alunperin laadukas on sitä myös rtr mallina, eikä tuo kitin ylivertaisuus tule niin paljon esiin.

Enkä paljoa anna arvoa sillekään pitääkö auto kasata itse vai ei. Ei tuota mulle vaikeuksia purkaa/kasata autoa, vaikka sitä en alunperin ole kasannutkaan.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: pjp - 18.10.10 - klo: 23.12
Makuasioita sano koira, kun ******** nuoli.
Muutama eka oli RTR:iä (yks Kyosho Ja pari Hobao crossia)
Nykyään kaikki tulee ostettua KITinä, kun se kasaaminen on niin kivaa ja siksi tulee joskus niitä heräteostoksiakin.
Esim. SC:n meinasin hommata, mutta kaikki taitaa olla RTR.iä, niin jäivät hyllyyn.
Ainut poikkeus tuli kesällä, kun käytettynä hommasin Axial SCX 10:n.
Ei sillon ollut kittiä ja himo oli kova...Mitä nyt radion vaiddon vanhaan tuttuun ja jotkun toiset sähköt tilalle. Siitä olen yllättynyt kunka suorituskykyinen se on "suoraan" laatikosta, eikä vielä mitään rikki.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: peitsamo - 18.10.10 - klo: 23.20
No mitäs välimallia esim. Honkkarin Scrt 10 ja Hobao 10 SC sitten ovat, kun tulevat valmiiksi kasattuina, mutta ilman sähköjä.
Ei nuo voi olla rtr autojakaan, koska ovat parhaat Sc autot mitä markkinoilla on, mutta eivät ole kit versioitakaan, kun kasattu valmiiksi.

Taitaa mennä tuollaiset paketit lyhenteellä ARTR (tai ATR) (Almost Ready to Run). Hobaot ja honkkarit ovat suurelta osin just tuollaista välimallia.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Penkku-99 - 06.03.11 - klo: 20.57
Lainaus käyttäjältä: jeejee
Kyllähän sen oppii tuntemaan manuskoistakin.
Ei se ihan aina näinkään ole! Manuaalista/räjäytyskuvasta ei välttämättä saa selkeätä kuvaa miten joku osa irroitetaan tai missä järjestyksessä esim. diffikotelo.
Kyllä stampedeen ja hpi firestormiin on aina löytynyt ihan asianmukaiset räjäytyskuvat ja manuskat! Ainakin netistä! Mulla on muuten applen kone! :grin:
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: nestori - 06.03.11 - klo: 22.10
Miten helvetissä sun kone liittyy auton kasaamiseen?
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: ghhgtd - 06.03.11 - klo: 22.14
melkomoiseksi tää maailma menny jos omenista kasataan tietokoneita :shocked:
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: Chili - 06.03.11 - klo: 22.27
Itse en enää edes RTR:riä arvosta, ellei mukana tule sähköjä jota juuri silloin tarvitsen.
Kiteissä tai ARTR tulee parempia osia ja sähköjen valinnan vapaus on ihan mukava asia, jos niistä vain jotain ymmärtää.
Koskaan en ole kittiä kasannut, mutta mieli tekisi, jos tulisi hyvä auto kit vastaan.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: OklaMokla - 13.03.11 - klo: 11.19
Ensiksi pidin rtr:iä parempana, koska auton oppii tuntemaan manuskoista. No, ostin ensimmäisen kit autoni.
Kitissä on se hyvä puoli, että jos jokin menee rikki voit korjata sen ilman manuskaa sillä muistat suurimman osan auton osista.

RTR
- Laatu
- Ruuvit ei ole ikinä kiristetty kunnolla.
- Voiteluaineita puuttu.
- Sähköt ovat huonoja monesti.

+ Ei tarvitse koota
+ Helppo aloittaa harrastus.
+ Halpa


KIT
- Joudut ostamaan sähköt itse ja eteen tulee todennäköisesti paljon probleemia.

+ Kasaat auton itse, se on kivaa.
+ Opit tuntemaan auton
__________

Pidän kittiä parempana
Otsikko: Rtr
Kirjoitti: mikari - 13.03.11 - klo: 12.22
Ei noita miinuksia voi yleistää. Esim. Tuo rb krossi on ihan kuin itse kasaamani.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: nestori - 13.03.11 - klo: 12.25
Mun meilestä kitti on parempi.Voit ostaa mitkä sähköt haluat ja tulee se halvemmaksi kuin ostaa RTR ostaa siihen päivitysosia että se kestää ja ne sähköt mitkä haluat.
Otsikko: Vs: Rtr
Kirjoitti: Koheltaja - 13.03.11 - klo: 13.45
Esim. Tuo rb krossi on ihan kuin itse kasaamani.

Onko se hyvä vai huono asia... :wink: :grin:

Molemmissa on puolensa, se mikä puuttuu vaihtoehdoista on hyvin kasattu ARTR. Valmiiksi kasattu auto mihin ite saa valita mieleiset sähköt, RTR autoissa kun yleensä vakiosähköt on jotain muuta mitä haluaa.

Kilpurit taas pitää olla kittejä, silloin tietää miten ne on kasattu ja kasatessa tulee tekniikka tutuksi sekä auton saa heti kasaan mieleisillä öljyillä.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: mikari - 13.03.11 - klo: 15.52
No on se nyt aika hyvä asia, koska itse en olis pystynyt parempaan. Mieti siitä.

Ja voishan tähän vetää toisenkin esimerkin: erään modernin auton osissa on ollut toleranssivikoja ja vääränmallisiakin osia. Siinäpä sitten aloittelija tuskailee kun ei saa autoa edes kasaan. RTR on ainakin siinä suhteessa varma että auto on kasassa.
Ja tuo Italialeinen BMT on kyllä ihan makee mutta kasausohjeet oli sitä luokkaa että saa olla aika kokenut jos meinaa saada sen niillä ohjeilla kasaan ilman ulkopuolista apua esim. diffien osalta. Onneksi pähkäilyn ja järkeilyn kautta homma onnistui mutta se ei mennyt ihan kuin elokuvissa.

Mut olen nähnyt RTR autoista huonojakin esityksiä mihin edellä viitattiin. Eräässä autossa oli hienot alumiiniset diffit mutta ruuvit punaisella lukitteella niin tiukassa ettei niitä saanu auki. Ei todellakaan kovin hyvä juttu.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: P.R - 13.03.11 - klo: 23.26
Racerollerista hyvä vaihtoehto kunnon setupeilla heti alkuunsa :wink:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_48/products_id/151897/n/Mugen-MBX6-M-Spec-1-8-Off-Road-Competition-Race-Roller-Buggy-w-Wheels-Tires-Stickers
Tuohon vaan kunnon kamat kyytiin..
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: HMS77 - 13.03.11 - klo: 23.39
Ensiksi pidin rtr:iä parempana, koska auton oppii tuntemaan manuskoista. No, ostin ensimmäisen kit autoni.
Kitissä on se hyvä puoli, että jos jokin menee rikki voit korjata sen ilman manuskaa sillä muistat suurimman osan auton osista.

RTR
- Laatu
- Ruuvit ei ole ikinä kiristetty kunnolla.
- Voiteluaineita puuttu.
- Sähköt ovat huonoja monesti.

+ Ei tarvitse koota
+ Helppo aloittaa harrastus.
+ Halpa


KIT
- Joudut ostamaan sähköt itse ja eteen tulee todennäköisesti paljon probleemia.

+ Kasaat auton itse, se on kivaa.
+ Opit tuntemaan auton
__________

Pidän kittiä parempana

Kuten jo mainittu, ainoatakaan noista miinuksista ei voi yleistää eivätkä ole mikään yleissääntö.

"Joudut" ostamaan sähköt???? SAAT ostaa sähköt ite eikä tarvii maksaa mistään RTR-susisähköistä joilla ei tee hevonkukkuakaan liian monen auton kanssa.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: *HOKE* - 14.03.11 - klo: 13.04
Varsinkin tuo että tulee paljon probleemia, ihmetyttää meikäläistä suuresti.

Miten ihmeessä kun kaikki ne parhaat PRO autot ja parhaat sähköt ovat aina erikseen ostettavia ja pitää itse vielä laittaa kasaankin... miten ihmeessä ne voi olla niitä parhaiten toimivia jne jos edessä onkin probleemia???

Lähinnä nimenomaan niillä RTR sähköillä niitä ongelmia tulee.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: pate - 14.03.11 - klo: 15.27
monessa rtr autoissa on huonot vakio sähköt, mutta traxxasissa on hyvät jo valmiina jos ostaa harjatomana :grin:



Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: nestori - 14.03.11 - klo: 16.06
Joo paitsi noparia ei voi ohjelmoida mitenkään,Katkoo lipolla ajaessa liian aikasin ja vakioradio on huono vaikka onkin 2.4Ghz.
Otsikko: Vs: RTR vs. KIT
Kirjoitti: RC-sakké* - 14.03.11 - klo: 19.53
Traxxas Revosta kun olisi kit versio, niin siinähän olisi mahtava peli  :azn: Mutta hoituuhan se näinkin, että sitä mukaa, kun vanha osa menee rikki, ostetaan alkuperäistä parempi tilalle!  :cheesy:
KIT vai RTR? Riippuu aina autosta (y)