RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: JUkka-san - 05.10.20 - klo: 19.03

Otsikko: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: JUkka-san - 05.10.20 - klo: 19.03
EFRA:n vuosikokous lähestyy. Käykää perehtymässä EFRA:n sivuilla oleviin ehdotuksiin ja kommentoikaa minulle.

Säännöissä on muutamia uudistusehdotuksia. Vitoskrossin moottoreiden sylinteritilavuutta halutaan muuttaa. Kasikrossiin tulisi kaudelle 2022 16% nitropolttoaine EU-lainsäädännön takia. Ratakasien koreista on keskustelua, mutta mitään päätöstä ei ole vielä tarkoitus siitä asiasta tehdä, ennemminkin punnita vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: Lehtibakka - 05.10.20 - klo: 19.43
Moottoreiden suurentamista olen hiukan vastaan vitoskrossissa. Miksi suurentaa kun nykyisillä saadaan aivan riittävästi tehoa autoihin?

Tietysti tehojen mukana huiput kasvaa myös kun välityksiä voidaan pidentää. Mitenköhän esimerkiksi nostajien turvallisuus saadaan taattua kovemmilla nopeuksilla?
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: insjuip - 06.10.20 - klo: 12.15
Onkohan kellään kokemusta että miten paljon kasikrossissa tuo polttoaineen muutos vaikuttaa. Toivottavasti moottorit ja moottorisäännöt voisi kehittyä siinä samalla siten, että teho- ja vääntövaikutus saataisiin kompensoitua. Eli yksinäisenä muutoksena vastustaisin seossuhteen muutosta, varsinkin kun ei tunne muutoksen vaikutuksia. Kova kiekuva ääni, hurja vauhti ja isot tehot kuuluvat lajiin. EU:n lainsäädäntöä varmasti mukailtava, mutta oleellinen asia on, että voisiko samalla muuttaa jotain muutakin, että houkuselementit ja lajin vaativuustaso säilyvät.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: mikari - 06.10.20 - klo: 12.18
samalla tavalla ne kiekuu, ehkä vähän huonommin voi käydä, nitrohan vaikuttaa metanolin palamiseen koska se palaessaan vapauttaa happea joka edesauttaa metanolin palamista.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: Screwed - 06.10.20 - klo: 16.39
Onkohan kellään kokemusta että miten paljon kasikrossissa tuo polttoaineen muutos vaikuttaa. Toivottavasti moottorit ja moottorisäännöt voisi kehittyä siinä samalla siten, että teho- ja vääntövaikutus saataisiin kompensoitua. Eli yksinäisenä muutoksena vastustaisin seossuhteen muutosta, varsinkin kun ei tunne muutoksen vaikutuksia. Kova kiekuva ääni, hurja vauhti ja isot tehot kuuluvat lajiin. EU:n lainsäädäntöä varmasti mukailtava, mutta oleellinen asia on, että voisiko samalla muuttaa jotain muutakin, että houkuselementit ja lajin vaativuustaso säilyvät.
Ratapuolellahan on ajettu jo useampi vuosi 16% nitrolla eikä se tehoihin vaikuta kuin jonkun hassun prosenti. Suurin vaikutus ehkä se että moottoreiden säätäminen menee tarkemmaksi ja käyntilämpötila nousee. Eli se moottorin hyvän toiminnan ikkuna on kapeampi ja vaatii tarkempaa neulan säätöä kuin aikaisemmin. Nitro metanolimoottoreissa toimii aika lailla kuten ahdin eli se lisää vääntöä. Mutta mitä suurempi määrä on sen pienempi prosentuaalinen merkitys tehoihin sillä on. Suomeksi siis jos verrataan 0% nitron ja vaikka 10% nitron tehoeroa niin se on samaa luokkaa kuin 10% ja 30% nitron eroa. Sitten kun mennään yli 35% nitroa niin säätäminen menee taas vaikeammaksi. Helppokäytööisyyden kannalta nitron 10-25% määrä on juuri se oikea määrä.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: insjuip - 06.10.20 - klo: 17.09
Mutta jos hyvissä säädöissä on vielä kapeampi kaistale ja jos moottori käy kuumempana ja tehoja häviää, vaikka häviävän pienesti, niin onko se parempaan suuntaan.

Osaatteko sanoa miksi kone käy kuumempana pienemmällä nitrometaanin määrällä. Vähemmän vapautuvaa happea ja todennäköisesti vähemmän itse metanolia, niin ei jäähdy yhtä hyvin. Osuukohan arvaukseni oikein?
Mites on vaikuttanut moottorien kestävyyteen jos ratapuolella on kokemusta ja ajettu 16 % nitrolla jo tovin. Eli onko kovemmat lämmöt ja/tai mahdollisesti pienempi voiteluaineenkin määrä vaikuttaneet moottorien kestävyyteen mitenkään?
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: Screwed - 06.10.20 - klo: 22.00
Mutta jos hyvissä säädöissä on vielä kapeampi kaistale ja jos moottori käy kuumempana ja tehoja häviää, vaikka häviävän pienesti, niin onko se parempaan suuntaan.

Osaatteko sanoa miksi kone käy kuumempana pienemmällä nitrometaanin määrällä. Vähemmän vapautuvaa happea ja todennäköisesti vähemmän itse metanolia, niin ei jäähdy yhtä hyvin. Osuukohan arvaukseni oikein?
Mites on vaikuttanut moottorien kestävyyteen jos ratapuolella on kokemusta ja ajettu 16 % nitrolla jo tovin. Eli onko kovemmat lämmöt ja/tai mahdollisesti pienempi voiteluaineenkin määrä vaikuttaneet moottorien kestävyyteen mitenkään?
Moottoriin ei voi syöttää enää yhtä rikasta seosta kun nitroa on vähemmän. Sen takia lämmöt nousee. Mutta yksi tai kaksi jäähdytysripa enemmän kompensoinee sen asian.

Syy 16% nitroon mun tietääkseni EU-säädökset jotka kieltävät yli 40% painoprosentin nitroseosten myyminen ja suomi ja ruotsi on ainakin tiukentanut tuon 30 painoprosenttiin. Se on yhtä kuin 23 tilavuusprosenttia ja kaikki fuilit ilmoitetaan tilavuusprosenteissa. Sitä en vaan tiedä että miksi krossissa on ollut erivapaus tässä asiassa?

Kyllä se moottorien kehitys on jatkuvaa eikä se nitron vähentämien varmasti 5 vuoden aikajanalla ole tehoon vaikuttanut yhtään. Moottorit paukkuu ratapuolella mutta se johtunee enemmänkin siitä että eri fuilivalmistajat pyrkivät saamaan enemmän tehoa vähentämällä öljyn määrää.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: JUkka-san - 07.10.20 - klo: 09.38
EU-lainsäädännön mukaan alle 16 painoprosentin nitrometaania saa ostaa kuka tahansa, suuremman painoprosentin tavaraan tarvitaan viranomaisen myöntämä lupa. Linkki lakiin  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1599806504733&fbclid=IwAR3YKLc4eKFrn-s47JVBVTNsfASqpMVTwk4a3Y46MRqXYngfK4Mra1fJVyU&uri=CELEX:32019R1148#d1e32-17-1 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1599806504733&fbclid=IwAR3YKLc4eKFrn-s47JVBVTNsfASqpMVTwk4a3Y46MRqXYngfK4Mra1fJVyU&uri=CELEX:32019R1148#d1e32-17-1).

EFRA on ollut mukana lausunnunantajana yhdessä muiden Euroopan harrastejärjestöjen kanssa.
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: mikari - 07.10.20 - klo: 14.39
Alle ?

Siis 16 tai alle eikö vain Jukka ?
Otsikko: Vs: EFRA AGM 2020
Kirjoitti: Screwed - 07.10.20 - klo: 14.49
EU-lainsäädännön mukaan alle 16 painoprosentin nitrometaania saa ostaa kuka tahansa, suuremman painoprosentin tavaraan tarvitaan viranomaisen myöntämä lupa. Linkki lakiin  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1599806504733&fbclid=IwAR3YKLc4eKFrn-s47JVBVTNsfASqpMVTwk4a3Y46MRqXYngfK4Mra1fJVyU&uri=CELEX:32019R1148#d1e32-17-1 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1599806504733&fbclid=IwAR3YKLc4eKFrn-s47JVBVTNsfASqpMVTwk4a3Y46MRqXYngfK4Mra1fJVyU&uri=CELEX:32019R1148#d1e32-17-1).

EFRA on ollut mukana lausunnunantajana yhdessä muiden Euroopan harrastejärjestöjen kanssa.
16 painoprosenttia nitroa tarkoittaa fuilissa n. 12,5 tilavuusprosenttia nitroa. Tähän asti fuileissa oleva nitromäärä on ilmoitettu tilavuusprosenteissa. Nyt joku ei täsmää.