RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: feenovi - 27.10.02 - klo: 15.47

Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 27.10.02 - klo: 15.47
Mihin Luokkaan kuuluu asso tc3 perus setti(ilman virityksiä) eli jos omistaa kyseisen auton niin mihin luokkaan sillä pääsee?
kehtaako rtr versiolla mennä kisaileman tekee vaan ihan sikana mieli mennä kisaamaan?! :oops:  :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: PJEP - 27.10.02 - klo: 16.30
Eiköhän sillä näin talvikaudella voi ajaa joko TS-10, jos on 12.lankainen ns virimoottori tai TJ-10, jos on 27-lankainen vakiomoottori. Nämä ovat viralliset sarjat Suomessa. Lisäksi eri kerhoilla saattaa olla omia epävirallisia sarjoja. Pääsääntöisesti sarjan ratkaisee moottori.
Otsikko: Re: mihin luokkaan?
Kirjoitti: VesaK - 28.10.02 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Mihin Luokkaan kuuluu asso tc3 perus setti(ilman virityksiä) eli jos omistaa kyseisen auton niin mihin luokkaan sillä pääsee?
kehtaako rtr versiolla mennä kisaileman tekee vaan ihan sikana mieli mennä kisaamaan?! :oops:  :roll:

Vielä samaa asiaa, mutta vähän eri sanoin:
Koska feenovi ilmeisesti et ole kovin kokenut rc-kisaaja, täsmälleen oikea luokka sinulle on TJ-10, jossa ajetaan 27-lankaisilla vakiomoottoreilla.

Ja ne oikeat kisapaikat: Riihimäellä Alue 8-kisoissa (=pääkaupunkiseudun +lähiympäristön kerhot) oli sunnuntaina 28.10.02 valtavasti vasta-alkajia - hienoa! Juuri näihin kisoihin sinunkin pitää mennä. Kisasarja kiertää kaikki alueen kerhot, yhteensä on tarjolla kuusi eri kisaa, joista siis yksi on jo takana, ja seuraava pidetään Lohjalla 3.11.02.

Toinen tarjolla oleva mahdollisuus on VAU:n kerhokisat Rajatorpan kallioluolassa.

Ja harjoittelemaan kannattaa mennä aluksi VAU:n Hiekkaharjun kerhoiltoihin sunnuntaisin klo 16-20 (paitsi silloin kun VAU:lla on kerhokisat, jolloin kaikki tietenkin ovat Rajatorpassa).
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 28.10.02 - klo: 20.29
VesaK: Ajetaanko helsingissä noita kisoja koskaan :?:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 28.10.02 - klo: 20.37
Helsingissä ei järjestetä minkäänlaisia rc-autokisoja, satunnaisia messutapahtumakisoja lukuunottamatta (ModelExpo).
Lähimmät kisat sulle ovat VAU:n kisat Vantaan Rajatorpassa. Hgin rautatieasemalta noin 10 km. Ei paha.

Edit:
Oletko minkä verran ajanut rc-autoilla sisäradoilla? Voisi olla hyvä, että menet mukaan kerhoiltoihin, esim Hiekkaharjuun. Ja käyt katsomassa yhdet kerho- tai Alue-8 -kisat, niin tiedät, mistä on kysymys.
Kun järjestät itsesi Lohjalle ensi sunnuntaina edes pariksi tunniksi klo 8 ja 16 välillä, niin tiedät asioista sen jälkeen paljon enemmän.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 28.10.02 - klo: 20.42
no ei tod paha jos vertaa mua... :cry:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 28.10.02 - klo: 21.03
VesaK: En tiedä puhuitko mulle tosta mutta kuitenkin kyselen vähän : Missä päin toi Rajatorppa on taikka mikä sivu siis tosta puhelinluettolosta (voisi joku päivä mennä ainakin tsiigaamaan? Täs on vaan vähän nolojuttu kun mä en omista tällä hetekellä mitään sähkö "sisä autoa" Mutta kova hinku ois päästä kisailemaan....Maksaako muuten toi Rajatorpan kisa mitään?(ei mitääs väliä toivottovasti maksaa niin tommoset kunnon rc tyypit saa kunnon tukea noihin kisoihin) :!:  :?:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 28.10.02 - klo: 21.22
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
VesaK: En tiedä puhuitko mulle tosta mutta kuitenkin kyselen vähän : Missä päin toi Rajatorppa on taikka mikä sivu siis tosta puhelinluettolosta (voisi joku päivä mennä ainakin tsiigaamaan? Täs on vaan vähän nolojuttu kun mä en omista tällä hetekellä mitään sähkö "sisä autoa" Mutta kova hinku ois päästä kisailemaan....Maksaako muuten toi Rajatorpan kisa mitään?(ei mitääs väliä toivottovasti maksaa niin tommoset kunnon rc tyypit saa kunnon tukea noihin kisoihin) :!:  :?:


Jeah. Elleivät ole muuttaneet vanhan karttani koordinaatteja, niin paikka on ruudussa 83/46.
Näet ruudussa Rajatorpantien. Luola sijaitsee sen varrella, pohjoispuolella (yläpuolella) suunnilleen siinä kohdassa  missä lukee "Käsityöasema". Puolisen kilometriä Vihdintien risteyksestä (ruutu 82/45). Jos ei löydy, niin ehkä oma karttani ei ole enää ajan tasalla.

VAU:n kerhokisa Rajatorpassa maksaa 5€. Edelleen suosittelen kokeiluajoa Hiekkaharjussa ja yhden kisan seuraamista, elllet ole rata-autolla ennen ajanut. Ymmärrät miksi, kun näet.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 29.10.02 - klo: 08.07
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Edelleen suosittelen kokeiluajoa Hiekkaharjussa ja yhden kisan seuraamista, elllet ole rata-autolla ennen ajanut. Ymmärrät miksi, kun näet.


samaa mieltä :wink:
Otsikko: Kokeilu
Kirjoitti: CAi - 29.10.02 - klo: 09.00
VesaK: Alue 8 edustajana olen asiasta hieman eri mieltä, ymmärrän kuitenkin ideasi.

Kerhokisat on tarkoitettu nimenomaan aivan aloittelijoiile, jos Vantaa poikkeaa tästä kaavasta se ei missään nimessä koske muiden kerhojen järjestämiä kerhokisoja !

Kerhokisoissa saa rytistä jne. Katsot vaan, että koneeesi on vakiokone

Mukaan vaan !
Otsikko: Re: Kokeilu
Kirjoitti: VesaK - 29.10.02 - klo: 13.10
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Kerhokisat on tarkoitettu nimenomaan aivan aloittelijoiile, jos Vantaa poikkeaa tästä kaavasta se ei missään nimessä koske muiden kerhojen järjestämiä kerhokisoja !
Kerhokisoissa saa rytistä jne. Mukaan vaan !

Just niin se on!
Vaikka VAU muuten on suuri ja kaunis, ja sillä on maan paras aloittelijatoiminta, niin jossakin on tullut myös takkiin: kerhon oma spesialiteetti, Syndicate-luokka kasvoi niin suosituksi, että se keräsi kaikki TJ-kuskitkin, seurauksella, että TJ-10:ä ei ole tänä syksynä ollut.

Hiekkaharjulaisten kannattaa varmasti tutkailla, minkä verran TJ-10:iin olisi uusia tulijoita.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: JesseT - 29.10.02 - klo: 14.29
No onkos se sitten niin paha asia. Yhtä hyvin sinnekin voi aloittelija lähteä kokeilemaan siipiään kisoissa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 29.10.02 - klo: 15.38
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Yhtä hyvin sinnekin voi aloittelija lähteä kokeilemaan siipiään kisoissa.

Olet oikeassa. Myös vasta-alkajat ovat aina tervetulleita Syndicate-luokkaan.

Tästäpä palautuukin mieleeni ensimmäiset muistikuvani ystävästäni Winqqusta noin puolentoistavuoden takaa: Rajatorpan kerhokisassa huomio kiinnittyi Syndicate-luokassa mokeltelevaan sinnikkääseen vasta-alkajaan. Ja hänen uskomattoman kestävään autoonsa.
Se oli Winqqu. Joka viime sunnuntaina ajoi ekan TS-kisansa. Miten se meno Riksussa olikin niin samannäköistä kuin Torpassa  puolitoista vuotta sitten :mrgreen:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: winqqu - 29.10.02 - klo: 16.24
VesaK:   :mrgreen:

Arvasin että sinusta tulee leuhka, heti kun pääseet A-finaaliin. Meikäläisen Viri-debyytti ei ollut ihan niin paha kun luulin, en särkenyt muiden autoja (vai?).

Special THX:
Kiitos Aakelle ja TeamKoskivuolle stanukoneiden lainasta, ehkä stanukuskimme ajaa joskus OMILLA koneilla.
(http://www.dvdplaza.fi/forums/images/smilies/thumbsup2.gif)
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 29.10.02 - klo: 16.42
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Arvasin että sinusta tulee leuhka, heti kun pääseet A-finaaliin.


... kun nyt otit puheeksi tuon A-finaalin, heh.. palatakseni tämän topicin alkuperäisen nimeen "Mihin luokkaan?", niin olenkin tuota tässä alkanut harkita siirtymistä kaltaisteni joukkoon, Tepon, Juho L:n, Jouko T:n & kumppaneiden sakkiin.

Nimim. Minä ja muut A-finalistit
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Aake - 29.10.02 - klo: 18.10
Syndicateenhan pääsee tänä talvena (Vaun kisat) mukaan myös TJ- koneella, juuri sen takia ettei kenenkään tartte yksin ajaa. Hiekkaharju on kuitenkin oikea paikka aloittaa sisätreenit.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 29.10.02 - klo: 19.53
Maksaakos tuo Hiekkaharjussa käyminen? Tuolla sähköautot puolella meinaan lukee että 20 ajokertaa 95 e kaksi ajokertaa päivässä yksi ajokerta 10 min. Vai tarkoittaako tuo nyt vain jotain auton lainaamista?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 29.10.02 - klo: 20.28
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Maksaakos tuo Hiekkaharjussa käyminen?

Hiekkaharjussa käyminen ei maksa mitään! Se on todella hyvä paikka aloittaa ja saada opastusta (jos haluaa).
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 29.10.02 - klo: 20.36
No se on hyvä että ei maksa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 30.10.02 - klo: 19.16
VesaK: Joo rc-pistten paikka tuli nyt selväksi :!:  :wink:
Miten muuten asia on jos menen kisaan ja menen esim.ekaan mutkaan ja kolhin jonkin auton niin joudunko maksavaan vai mitä tapahtuu :?:  :|
Niin ja onko yleensä kisoissa jotkut "autopojat" jotka nostavat laittavat autot takaisin paikoilleen radalle jos sen kaataa vai joutuuko itte mennä nostamaan sen auton :?: Niin ja mites onko yleensä esim.Alue sarjassa varikkomiehet jotka sitten vaihtavat akut sun muuta ja pitääkö alue-sarjassa olla lisenssit siis ne akk-lisenssi ei kait ainakin luin jostain mutta mitä ne lisenssit edes auttaa :?:
Kiitoksia kaikille jo vastauksista :!:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 30.10.02 - klo: 19.42
Itse olisin käsittännyt niin noista säännöistä, että: on radalle nostajat, ja kilpailiat ovat radalle nostajia ja kilpailia ei voi olla radalle nostovuorossa silloin jos hän kilpailee seuraavassa erässä. Toivottavasti ymmärsit. Ja VesaK tai joku muu joka on perillä noista asioista niin voi korjata jos oon v
väärässä.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 30.10.02 - klo: 19.54
Siis että muut kilpailijat ovat "apureita" toisille sehän on hyvä juttu jos se niin on :!:  :)
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 30.10.02 - klo: 20.40
Kai siis varmistakaa joku olenko oikeassa
Otsikko: Kisoista
Kirjoitti: PJEP - 30.10.02 - klo: 21.41
Kisoissa jokainen sitoutuu kilpailemaan omalla vastuulla. Jos oma auto rikkoutuu kolarin tai ulosajon seurauksena, kukaan muu ei ole siitä vastuussa eikä velvollinen korvaamaan (ei kanssakilpailija eikä kisajärjestäjä).
Nostaminen kisoissa on jokaisen kilpailijan velvollisuus, yleensä oman vuoronsa ajaneet nostavat autot seuraavassa lähdössä. Kuljettaja itse ei saa poistua ajajakorokkeelta.
Lisenssit on oltava AKK:n alaisissa kisoissa ,kerhokisoissa niitä ei tarvita. (Käsittääkseni aluekisoissa on oltava myös lisenssi).Alle 16-vuotiailla on oltava huoltajan suostumus kilpailuun tai jos huoltaja on mekaanikkona, huoltajalisenssi.
Lisenssiin sisältyy vakuutus.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 30.10.02 - klo: 21.55
Mä kuulin et alle 16 vuotiaan hultajallakin täytyy olla lisenssi vaikka ei toimiskaan varikko miehenä. kahdelta kysysin ja molemmilta tuo vastaus.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 30.10.02 - klo: 22.46
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Miten muuten asia on jos menen kisaan ja menen esim.ekaan mutkaan ja kolhin jonkin auton niin joudunko maksavaan vai mitä tapahtuu?
Niin ja onko yleensä kisoissa jotkut "autopojat" jotka nostavat laittavat autot takaisin paikoilleen radalle jos sen kaataa vai joutuuko itte mennä nostamaan sen auton? Niin ja mites onko yleensä esim.Alue sarjassa varikkomiehet jotka sitten vaihtavat akut sun muuta ja pitääkö alue-sarjassa olla lisenssit siis ne akk-lisenssi ei kait ainakin luin jostain mutta mitä ne lisenssit edes auttaa?


Vielä saman kertausta:
- jos sinun autosi aiheuttaa jonkun muun auton rikkoontumisen, et joudu maksamaan.
- kaikki osanottajat toimivat vuorollaan "nostajina" eli nostavat kaatuneet autot takaisin radalle.
- varikkotyöt jokainen hoitaa itse. Akun vaihdon, latauksen, auton huollon, renkaiden pitoaineen...
- aluesarjassa ei tarvitse olla kilpailulisenssiä. Lisenssi on eräänlainen rekisteröityminen AKK:n alaiseen kilpailutoimintaan.
Otsikko: täh ?
Kirjoitti: Tumppi - 31.10.02 - klo: 12.15
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Mä kuulin et alle 16 vuotiaan hultajallakin täytyy olla lisenssi vaikka ei toimiskaan varikko miehenä. kahdelta kysysin ja molemmilta tuo vastaus.


Siinä tapauksessa olet saanut väärää tietoa !

Mikäli ko. huoltaja ei osallistu millään tavalla ko. toimintaan, vaan pyörii siellä vain katsojan roolissa ei silloin häneltä mitään lisenssiä vaadita.

Alle 16 vuotiaalla täytyy olla nimetty "kilpailun aikainen huoltaja", jolta moinen lisenssi vaaditaan. Ja tämä "kilpailun aikainen huoltaja", on eri asia kuin mamma ja pappa. Se voi olla esim. kerhonohjaaja tms.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 31.10.02 - klo: 13.45
Mites se huoltajan suostumus kisaan, miten se toteutetaan, siis vedetäänkö nimi johonkin paperiin alle?
Otsikko: Ilmoittumisesta...
Kirjoitti: Tumppi - 31.10.02 - klo: 14.25
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Mites se huoltajan suostumus kisaan, miten se toteutetaan, siis vedetäänkö nimi johonkin paperiin alle?


Jep. Jokaisen kilpailijan tulisi ilmoittautua kilpailuun kirjallisesti ja nimen omaan alle 16vee kilpailijalta, vaaditaan ko. ilmoittautumiskuponkiin juridisen holhoojan allekirjoitus, eli useimmiten mamman tai papan allekirjoitus.

Tuosta on ikävä kyllä paljon lipsuttu.. jotkut vaatii tuon kirjallisen ilmoittautumisen ja jotkut sitä ei vaadi... Kuitenkin se on asia joka sääntöjen mukaan pitää olla kunnossa ja viimeistään kilpailupaikalla, ilmoittautumisen/katsastuksen yhteydessä moinen ilmoittautumiskaavake tulisi järjestäjälle antaa..

Tämä on yksi asia, minkä vuoksi ei ole voitu antaa varoituksia yms. kilpailijoille, jotka eivät olekaan tulleet kilpailuun, vaikka "puheiden" mukaan ovatkin ilmoittautuneet, mutta jos ei ole kirjallista kuponkia niin, silloin ko. kaveri ei ainakaan virallisesti ole kilpailuun ilmoittautunut...
Ja tiukan paikan tullen mainittakoon myös, että sähköistä allekirjoitusta kun Suomen laissa ei vielä ole hyväksytty, niin silloin sähköposti ilmoittautumiset eivät myöskään ole virallisia... on kuitenkin kilpailun järjestäjän oma asia päättää minkälaisilla menetelmillä kilpailijoita ottaa mukaan.. käytäntö on varmaankin tänä päivänä semmoinen, että lähes tulkoon kaikki hoidetaan joka tapauksessa sähköisesti... mutta ns. rangaistuksia yms. ei voida antaa, vaikka niitä on monesti pyydettykin...
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 31.10.02 - klo: 15.03
kiitos. :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: pete|| - 31.10.02 - klo: 19.31
Tumppi kirjoitti:
Lainaus
Alle 16 vuotiaalla täytyy olla nimetty "kilpailun aikainen huoltaja", jolta moinen lisenssi vaaditaan. Ja tämä "kilpailun aikainen huoltaja", on eri asia kuin mamma ja pappa. Se voi olla esim. kerhonohjaaja tms.



Pitääkö näissä kerhokisoissa mitkä nyt ovat alkaneet niin olla tuo "kilpailun aikainen huoltaja" ? Vai saako niissä olla itse ihan koko oma tiimi ?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 31.10.02 - klo: 21.42
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Pitääkö näissä kerhokisoissa mitkä nyt ovat alkaneet niin olla tuo "kilpailun aikainen huoltaja" ? Vai saako niissä olla itse ihan koko oma tiimi ?

Hyvä kysymys. Eipä ole tullut tilannetta vastaan eikä mietityksi, mites tosiaan aluekisoissa asia on.
En ole mikään "virallinen" alue-8:n heppu, mutta uskaltaisin sanoa, että kerhokisoissa ja aluekerhokisoissa, josta A8-Cupissakin on kysymys, kilpailun aikaista huoltajamääräystä ei ole.

On kovin hyvä, jos nuoremmilla kisailijoilla on omasta takaa huoltaja mukana. Siksi, että harrastuksen jatkuminen ja siinä kehittyminen on varmempaa, kun kotoväki on jollakin lailla innostunut ja sitoutunut.
Ei ole välttämättä helppoa saada jatkuvaa rahoitusta harrastuksensa pyörittämiseen, jos kassanhoitaja ei tiedä, mistä on kysymys.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 31.10.02 - klo: 22.19
Siis Hetkinen :!:  ,Onko yleensä esim.Alue 8-kisoissa semmonen juttu että kesken kisan ei yleensä käydä varikolla ja Kauanko tommonen kisa kestää ja kestääkö akku ja jos käy varikolla vaihtamassa renkaat niin kukas ne vaihtaa jos "ajaja" ei saa kerran tulla "ohjauspaikasta" pois :?:  :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 31.10.02 - klo: 22.49
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Siis Hetkinen:!: Onko yleensä esim.Alue 8-kisoissa semmonen juttu että kesken kisan ei yleensä käydä varikolla:?: Kauanko tommonen kisa kestää ja kestääkö akku ja jos käy varikolla vaihtamassa renkaat niin kukas ne vaihtaa jos "ajaja" ei saa kerran tulla "ohjauspaikasta" pois:?:

Ei ihan noin. Otetaanpa alusta.

Harjoittelu kisojen alussa
Kisojen alussa on yleensä mahdollisuus vapaaseen harjoitteluun 5 minuutin pätkissä. Harjoituseristä "varataan" paikka seinältä olevalta listalta, johon merkitään oma kidetaajuus, ja varmistetaan, että samaa taajuutta ei kukaan muu ole jo varannut samalle harjoitteluajalle.
Harjoittelujen välissä huolletaan ja säädetään autoa varikolla ja ladataan akkuja.

Aika-ajot
Kaikki erät ajavat A8-Cupissa 2 aika-ajoerää, jossa katsotaan, miten monta kierrosta kukin kuljettaja erän aikana ehtii ajamaan. Autoon kiinnitetään pieni transponderi, joka antaa kierroslaskurille sykäyksen aina maalilinjan ylittyessä, ja siitä se ajon pituus tulee.
Oman ajoerän jälkeen palautetaan transponderi, viedään auto katsastustarkastukseen, ja mennään seuraavan erän nostajiksi etukäteen merkityille paikoille. Kun sekin erä on ajettu, voi mennä varikolle/limsalle/juttelemaan kavereiden kanssa/katsomaan muiden ajoa, ihan miten haluaa. Mutta ennen seuraavaa omaa erää, joka on noin tunnin kuluttua, on ladattava seuraava akku, ehkä huollettava autoa varikolla ja laitettava pitoainetta renkaisiin. Myös renkaiden liimaukset kannattaa opetella tarkistamaan ennen jokaista erää.

Finaalierät
Aika-ajojen perusteella kaikki saman luokan kuskit laitetaan paremmuusjärjestykseen ja jaetaan A-finaaliin, B-finaaliin jne niin paljon kuin osanottajia riittää. Finaalin lähdöt tapahtuvat formulan malliin lähtöruuduista, ja ruutulippulähettäjä suorittaa lähetyksen, kun kaikki on valmista. Erän voittaja on se, joka 4 minuutin ajoaikana ajaa pisimmälle. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys. Kummankin finaalierän tulokset lasketaan yhteen ja koko kilpailun voitto kussakin luokassa ratkeaa yhteispisteistä.
Ja erien välissä ollaan jälleen yksi erä nostovuorossa, ja muuten huolletaan autoa ja ladataan akkuja varikolla. Ja turistaan kavereiden kanssa.

Ekakertalaisille tulee aina yllätyksenä, että koska kisoissa ajetaan yhteensä noin 30-60 erää, niillä on oltava minuutintarkka aikataulu, ja siitä pidetään myös kiinni. Ei ole harvinaista, että kokematon kuski herää lataamaan akkuaan liian myöhään, tai ei saa autoaan lähtövalmiiksi oman erän alkuun mennessä. Eikä tarvitse olla niin kokematonkaan, kun näin sattuu. Pientä joustoa myöhästelijöille on aina annettu, mutta silloin on kysymys vain minuuteista.

Unohtuikohan jotakin tärkeätä? Ai niin se vastaus: juu, erien välissä, kun oma nostovuoro on suoritettu, ajaja voi olla missä haluaa, mutta käytännössä hän on varikolla.

Edit: pieniä korjauksia ja lisäyksiä
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 01.11.02 - klo: 13.22
VesaK: Juups kiitos tiedoista oot aika paljon nähnyt mun takia vaivaa kun kirjotat noin pitkiä viestejä mutta kiitoksia :!:  Kyl nyt pitäis olla kaikki leikisti tiedossa  :D
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 13.56
Lisäyksenä vielä tuohon edelliseen, kun tuli näköjään kirjoitettua koko rc-kisan käsikirjoitus - tässä tapauksessa siis Alue 8:n kisoille.

Ennakkoilmoittautuminen
Ennakkoilmoittautuminen suoritetaan kisakutsussa annetun ohjeen mukaisesti tiettyyn ajankohtaan mennessä, joko sähköpostilla tai kirjallisesti.
Aina on muistettava ilmoittautumisen yhteydessä antaa vähintään kolme käytössään olevaa kidetaajuutta, joiden perusteella erien laatijat jakavat autot alkueriin siten, että samaan erään ei milloinkaan tule kahta samaa taajuuttaa käyttävää autoa.

Ilmoittautuminen paikan päällä
Harjoitusten aikana tapahtuu ilmoittautuminen ja kisamaksun maksaminen kisajärjestäjille. Tällöin kilpailija saa kisaohjelman erälistoineen (luettelo kaikista osanottajista) ja aikatauluineen, numerotarrat autoonsa, ja ilmoituksen, mitä kolmesta kidetajuudestaan hän alkuerien aikana saa käyttää. Huom. kidetaajuus saattaa muuttua jälleen finaalieriin, kun niiden eräjaot ovat selvinneet.

Ajajakokous
Harjoitteluajan päätyttyä, ennen alkueriä pidetään muutaman minuutin kestoinen ajajakokous, jossa kilpailujohtaja esittelee kisajärjestäjät tehtävineen ja kertoo kilpailussa noudatettavista käytännöistä jne.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 01.11.02 - klo: 19.04
VesaK: Tuli muuten vaan mieleen kun puhuit tosta että pitää ilmoittaa kolme eri kidetajuutta niin onko sillä väliä minkä merkkistä kidettä käyttää ja onko kide merkeillä yleensä mitään eroja :?:
Niin ja mitens jos erät yleensä kestää sen 5min niin kestääkö Tc3 "Tavallinen" Akku ton 5min :?:  :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 19.11
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
VesaK: Juups kiitos tiedoista oot aika paljon nähnyt mun takia vaivaa kun kirjotat noin pitkiä viestejä mutta kiitoksia :!:  Kyl nyt pitäis olla kaikki leikisti tiedossa  :D

Ihan pelkästään sun takiasi en sitä tehnyt, vaan ajatuksella, että toivottavasti sillä olisi muitakin kiinnostuneita lukijoita. Merkeistä päätellen nimittäin tänä syksynä kisoihin on tullut ja tulossa mukaan paljon uusia harrastajia.
Sinä toimit hyvänä virikkeenä :)

Jos kenellä on jotakin kysyttävää kisailuun liittyen, kuten stoppareista, pitoaineesta, piikkauksesta, katsastuksesta, eräharjoituksesta, renkaiden merkitsemisestä, milloin ohitettava antaa tietä ja milloin ei, radiosäilöstä, sun muuta sun muuta, niin kysyy vaan...
Ekoissa kisoissa on paljon helpompi olla, kun on kuullut asioista jo etukäteenkin.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 19.27
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
VesaK: Tuli muuten vaan mieleen kun puhuit tosta että pitää ilmoittaa kolme eri kidetajuutta niin onko sillä väliä minkä merkkistä kidettä käyttää ja onko kide merkeillä yleensä mitään eroja :?:
Niin ja mitens jos erät yleensä kestää sen 5min niin kestääkö Tc3 "Tavallinen" Akku ton 5min :?:  :roll:

Kiteillä on sillä tavalla väliä oman ohjaimen ja vastaanottimen kannalta, että kuulemani mukaan jotkin laitteet toimivat luotettavasti ainoastaan omilla kiteillään. Käytäntö taitaa olla toinen, kiteitä nimittäin myös lainaillaan ja myydään käytettyinä.

Akun kestäminen on kiinni
- akusta: kun itse ajan TJ-10 luokkaa, käytän 2000 mAh -akkuja, ja niihin jääkin vielä virtaa 5 min erän jälkeen. Toisaalta vähän kokeneemmat kaasuttelijat saavat 2400 mAh -akunkin loppumaan.
- ajotavasta: ahkera kaasun pumppaaminen tyhjentää akun nopeammin, vrt. edellinen kohta.
- radasta: kiemurainen rata, jossa jatkuvasti kiihdytellään, kuluttaa akkua nopeammin.
- moottorista: TJ-10 -moottori, katso edellä. TS-10 -moottori on lähes kaksi kertaa tehokkaampi, ja kuluttaa enemmän virtaa. TS-10 -kuskeilla onkin joko 3000 tai 3300 mAh -akut.

RC-autoissa käytettävät akut ovat 3300, 3000, 2400, 2000 (ja 1700) mAh. mAh kertoo akun kapasiteetin (sen virtamäärän, jonka akku pystyy varastoimaan) ja se on lyhenne sanoista milli + Ampeeri + tunti.
Tällä oivalluksella pystyy myös aika tarkkaan laskemaan akun lataamisajan: jos lataat 4 A:n laturilla 2400 mAh (=2,4 Ah) akkua, kuluu siihen aikaa 2,4 / 4 = 0,6 tuntia eli 36 minuuttia. Plus muutama minuutti häviöille.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 01.11.02 - klo: 19.28
Niin muuten saako tuolla Alue 8-Kisoissa käyttää vain ja ainoastaan hajutonta pitoainetta :?:  Ja mitä iskariöljyä muuten yleensä kisailijat pitää siis mitä 20w vai mitä ne käyttää yleensä :?:  (varmaan kuskin oma mielipide) :!:  :?:  :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 19.40
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Niin muuten saako tuolla Alue 8-Kisoissa käyttää vain ja ainoastaan hajutonta pitoainetta :?:  Ja mitä iskariöljyä muuten yleensä kisailijat pitää siis mitä 20w vai mitä ne käyttää yleensä :?:  (varmaan kuskin oma mielipide) :!:  :?:  :roll:

Just niin. Nykyisin kaikissa sisäkisoissa ainoastaan hajuttomat pitoaineet ovat sallittuja.
Iskariöljy on jonkin verran auto-, rata- ja kuskikohtainen juttu. Yleensä käytetään etuiskareissa vähän jäykempää (isompi W-arvo) kuin takana. Itselläni on edessä 60 W ja takana 40 W. Tämä siis sisäradoilla.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 01.11.02 - klo: 22.40
VesaK: Ootko sä siis menossa huomenna sinne Alue-8 kisaan?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 23.00
Lohjan Alue-8 -kisat on sunnuntaina. Olen menossa sinne.
Otsikko: Kisoista..........
Kirjoitti: pete|| - 01.11.02 - klo: 23.07
Joo VesaK tarkkaan on tullut luettua, kiitos hyvästä infosta  :D

Kun nyt nämä kerhokisat ovat alkaneet niin kannattaisko mennä kisaamaan mattoautolla vai krossarilla (kisailisin ekaa kertaa !)
Musta vähän tuntuu että mattoautoluokassa on aika kova taso ja taas kaverit ajaa krossareilla, koska heillä ei mattoautoja ole.
Minusta melkein olis kivempi ajaa mattoautolla, mutta heilun nyt siinä rajoilla että kumpaan menisin..

Riittääkö 4 akut kisoihin ? Jos taas ajaisin mattoautolla kisaa niin saisin mun 4 akuista noin viidet akut jos kun muuttaisin ne 4-kennoisiksi,kun en niitä kaikkia eri akkuja viitsi keskenään sekoittaa! Muutenhan niistä saisi 6 akut.

Entä kuinka pitkä aikaväli on yleensä omien ajovuorojen välissä?
Otsikko: Re: Kisoista..........
Kirjoitti: VesaK - 01.11.02 - klo: 23.32
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Kun nyt nämä kerhokisat ovat alkaneet niin kannattaisko mennä kisaamaan mattoautolla vai krossarilla (kisailisin ekaa kertaa !)
Musta vähän tuntuu että mattoautoluokassa on aika kova taso ja taas kaverit ajaa krossareilla, koska heillä ei mattoautoja ole.
Minusta melkein olis kivempi ajaa mattoautolla, mutta heilun nyt siinä rajoilla että kumpaan menisin..

Riittääkö 4 akut kisoihin ? Jos taas ajaisin mattoautolla kisaa niin saisin mun 4 akuista noin viidet akut jos kun muuttaisin ne 4-kennoisiksi,kun en niitä kaikkia eri akkuja viitsi keskenään sekoittaa! Muutenhan niistä saisi 6 akut.

Entä kuinka pitkä aikaväli on yleensä omien ajovuorojen välissä?

Kiitos, on hyvä kuulla, että joku jaksaa lukeakin näitä.

Ekassa 8-kisassa oli yksi mattoauto ja kaksi krossaria. Samat kaksi taisivat olla ilmoittautuneet Lohjallekin.

4 akkua riittää niukin naukin kerhokisoihin, jossa ajetaan yhteensä 4 erää plus harjoittelut. Yleensä NiCd-akkuja ladataan vain kerran päivässä, mutta monet lataavat useamminkin, varsinkin, jos akut eivät ole mitään kalliita kisa-akkuja. Akun täytyy kuitenkin olla täysin jäähtynyt ennen uutta latausta.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: pete|| - 01.11.02 - klo: 23.39
Ja uudet hyvät akutkin maksavat sitten jo aika paljon, ja kun on vielä budjetti vähän tiukalla kun toi mattoautokin onnistuu aina hajoamaan (minkähän takia  :?  :lol: ) Tänäänkin kolari Erkin kanssa ja tukivarsi poikki ja vielä pohjalevu halki  :cry:


____________________________
maksaa,maksaa. Säälikää nuoria =D
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.41
VesaK: kysyn nyt kun noista akuista jutellaan niin että täytyykö NiMh akkujen myös olla täy´sin jäähtyneitä ennen uutta latausta ?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: pete|| - 01.11.02 - klo: 23.48
Vaikka minä en olekkaan VesaK niin luulusin saavani vastata tähän kysymykseen.
Niidenkin pitäisi antaa jäähtyä (koskee Ni-Cd ja Ni-Mh akkuja molempia !)
Myös moottorin pitäisi antaa jäähtyä ennen seuraavaa ajoa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.49
juu, eli nyt vaan ostamaan mini-tuuletinta kaupasta jolla puran akut ja jäähdytän moottorin  :D
Otsikko: Kysymyksiä ja vastauksia
Kirjoitti: PJEP - 02.11.02 - klo: 00.16
Tässä keskusteluaiheessa on ollut paljon hyviä kysymyksiä ja vastauksia alottelijoille.  Hyvät vastaukset ovat tulleet myös väärinymmärretyiksi.

Suosittelisin kaikille kiinnostuneille ottamaan selvää, missä on lähin kerho ja rohkeasti mukaan vaan. Aina parempi, jos saa huoltajan (isäpapan tai mamman) lähtemään mukaan. Kerhoissa saa parhaiten vastauksia kysymyksiin sekä ohjausta harrastukselle. Myös kilpailuihin osallistumista suosittelen heti alusta saakka. Kilpailut ovat ehdottomasti lajin suola ja niissä oppii parhaiten. Pelkkään ajeluun ja pihasuditteluun kyllästyy nopeasti.

Säännöistä ja lajista saa varminta tietoa AKK.n sivulta http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Vihrea - 02.11.02 - klo: 00.33
oliko tuo jonkin näköinen muistutus?  :D
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 03.11.02 - klo: 10.13
Onko mitään kisoja missä ajetaan NM(nuorten mestaruus sarjaa)?
Olen itse 13v ja pääsisin kait NM:ään :?:  Siellä mä voisin varmaan pärjää jopa paremmin  :D :?:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 10.11.02 - klo: 15.42
Otin VesaK:oon vinkistä vaarin ja kävin tänään katsomassa VAU:n kerhokisoja Rajatorpassa. Onko noissa kerhokisoissa yleensäkkin noin paljon kolarointia kuin tuolla oli? Voihan se olla että tuo oli ihan normaalia mutta kun en itse ole koskaan nähnyt touring autoa livenä liikkeellä saati sitten itse ajanut mikä toivottavasti korjautuu ensi viikolla.

Laskettiinko tuolla nyt sitten vain paras alkuerä suoritus? Mitä silloin tapahtuu kun keskeyttää jommassa kummassa finaalissa? Joutuuko vain finaalin viimeiseksi ja voi jatkaa seuraavassa finaalissa?

Itse kiinnitin huomiota tuohon kun joka iikka sudittelee paikallaan ennen lähtöä. Tasoittaako tuo kenties jontenkin pitoaineen vai mitä hyötyä siitä on?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 10.11.02 - klo: 15.51
Mun käsitääkseni se sudittelu lämmittää renkaita. en ole varma.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 10.11.02 - klo: 16.34
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Otin VesaK:oon vinkistä vaarin ja kävin tänään katsomassa VAU:n kerhokisoja Rajatorpassa. Onko noissa kerhokisoissa yleensäkkin noin paljon kolarointia kuin tuolla oli? Voihan se olla että tuo oli ihan normaalia mutta kun en itse ole koskaan nähnyt touring autoa livenä liikkeellä saati sitten itse ajanut mikä toivottavasti korjautuu ensi viikolla.

Laskettiinko tuolla nyt sitten vain paras alkuerä suoritus? Mitä silloin tapahtuu kun keskeyttää jommassa kummassa finaalissa? Joutuuko vain finaalin viimeiseksi ja voi jatkaa seuraavassa finaalissa?

Itse kiinnitin huomiota tuohon kun joka iikka sudittelee paikallaan ennen lähtöä. Tasoittaako tuo kenties jontenkin pitoaineen vai mitä hyötyä siitä on?

Kyllä kisoissa tapahtuu kolarointia. Sitä enemmän, mitä kokemattomampia ajajat ovat. Jos huomasit, niin TS-erän osaavat kuljettajat eivät mukeloineet juuri lainkaan, kun taas me siellä Syndicaten loppupäässä...

Alkueristä noteerataan paras suoritus ja se määrää lähtöruudun finaalissa.

Keskeytystä ei sen kummemmin noteerata, ainoastaan kunkin erän tulos, eli miten pitkälle on ajanut. Jos keskeyttää puolessa välissä, tulos jää tietenkin laihanlaiseksi. Seuraavassa finaalierässä lähtöpaikka on taas kuten ekassa erässäkin, alkuerien perusteella.

Sudittelulla tosiaan tasataan ja vähän kuivataankin renkaita pitoaineesta.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 10.11.02 - klo: 16.39
öö... mitä hyötyy siitä pitoaineen kuivaamisesta on? eikö se silloin huononna pitoa?

onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 10.11.02 - klo: 17.07
Ajoiko siellä kukaan vakio moottorilla? Onko noissa transpondereissa jotkut pienet akut jotka ladataan aina välillä? Pyysyykö tuo rata aina samanlaisena vai vaihtuuko se joka kerta?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 10.11.02 - klo: 17.24
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Ajoiko siellä kukaan vakio moottorilla? Onko noissa transpondereissa jotkut pienet akut jotka ladataan aina välillä? Pyysyykö tuo rata aina samanlaisena vai vaihtuuko se joka kerta?


tuosta vakio moottorista, mä ajan vakiokoneella ja itse asiassa siinä asiassa pärjää yllättävän hyvin virikoneille. kunhan vaan oppii enää ajamaan kunnolla mutkissa takapotkulla... :roll:

yleensä radat vaihtuu jatkuvasti... vois olla pikkasen tylsää jos koko ajan ajaa samalla radalla
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 10.11.02 - klo: 17.36
Niin muuten onkos siitä haittaa jos laittaa likaa pitoainetta ennen kisaa/erää:?: Niin ja miten tota ton sudittelun/renkaiden lämmittelyn kanssa niin miten se tapahtuu onko se silleen että limppu pohjaan mutta pidetään autoa paikoillaan,eikös se vähän kuluta rattaita :?:
Niin ja mitäs renkaita käytitte siellä rajatorpassa tänään cs-22 :?:  :o
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 10.11.02 - klo: 19.02
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
öö... mitä hyötyy siitä pitoaineen kuivaamisesta on? eikö se silloin huononna pitoa?

onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Renkaiden sudittamisesta on se hyöty, että liian märät renkaat kuivuvat liiasta pitoaineesta. Sinänsä vähän kyseenalainen tapa, jonka seuraukset näkyvät pian matossa. Fiksumpaa on pitää mukana rättiä, johon liika pitoaine kuivataan juuri ennen erän alkua.
Ei siis kannata alkaa erikseen opetella tätä tapaa.

Rajatorpan (VAU:n) kisoissa vakiomoottorit ajavat Syndicate-luokan mukana, mutta jos niitä on useampi, niillä on silloin oma luokkansa. Tänään taisi yhdessä autossa olla vakiomoottori, jota muuten ajoi todella hienosti aivan ensikertalainen, uusi lupaava kyky! Hän pääsi heti Syndicate-luokan A-finaaliin varsin kovatasoisessa seurassa ja tuli siellä kuudenneksi! Uskomaton suoritus. Yhteensä luokassa oli 13 osanottajaa.

Transpondereissa on tosiaan pienet akut, jotka on ladattu ennen kisaa tai ladataan sen aikana.

Rata pysyy Rajatorpassa pääsääntöisesti samanlaisena. On ollut yritystä vaihtaa profiilia välillä vaihtelun ja mattojen tasaisemman kulumisen vuoksi. Tämä ei ole niiden ajajien mieleen, joilla on pitkältä ajalta vertailudataa samalle profiilille, jolloin he voivat tutkia pienimpienkin muuttujien merkitystä kierrosaikoihinsa. Toinen asia on, onko kerhon ja muiden kerholaisten tuettava tätä toimintaa, sillä kenttätestaamisen tulokset menevät tallikuskien kautta myös heidän työnantajiensa eli autojen ja varusteiden valmistajien hyödyksi.

Rajatorpassa monet käyttävät CS-27 -renkaita hyvän pidon vuoksi.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 10.11.02 - klo: 19.57
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
onko haittaa jos pitoaineen laittaa paljon ennen ajoa tai just heti ennen ajoa? kuinka usein sitä lisätään? joka akullisen jälkeen vai?

Kuinka paljon ennen erää pitoaine laitetaan, riippuu pitoaineesta. On sellaisia, jotka laitetaan noin 20+ minuuttia ennen erää, ja sellaisia, joiden annetaan vaikuttaa vain viitisen minuuttia tai vähemmän.

Pitoaine vaikuttaa pehmittämällä renkaan kumia. Jo tästä voi päätellä, että ne eivät ole varsinaisesti terveyttä edistäviä aineita, joskin tietoa niiden haitallisuudestakaan ei juuri ole. Olen kuullut kerrottavan, että allergioista kärsiville pitoaineet eivät ehkä ole sopivia aineita käsitellä.
RC-autoharrastuksessa pelaillaan valitettavasti useilla muillakin kemikaaleilla, joiden käyttö sisäilmassa ei ole itselle eikä ympäristölle kovin terveellistä: puhdistusaineet, pikaliimat, pikaliiman kovettimet.

Pitoainetta laitetaan renkaisiin ennen jokaista erää.
On myös ratoja, joilla pitoaineiden käyttö on kielletty ympäristön ja mattojen sotkeentumisen vuoksi, esim. VAU:n Hiekkaharju.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 10.11.02 - klo: 20.27
Kiitos VesaK!
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: feenovi - 10.11.02 - klo: 21.16
Jeps kiitos tiedoista taas olen pikkasen järkevämpi :!:  :D
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 10.11.02 - klo: 21.20
Kiitos kiitoksista pojat.
Aina ei tarvitse erikseen kiittääkään, mutta joskus on kiva saada palautetta, että jollekin on ehkä ollut hyötyäkin näistä jutuista.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 10.11.02 - klo: 21.40
Joo on ollut hyötyä varsinkin tuosta kilpailun käsikirjoituksesta ja varsinkin vinkistä käydä katsomassa kisoja. Olisi meinaan ensimmäisissä kisojen alkuerissä käynyt niin että ei olisikaan lähtenyt liikkeelle kun kuuluttaja kuulutti oman auton numeron. Joten kiitos vain paljon VesaK:oolle vastauksista.
Otsikko: Rajiksen jutuista vielä
Kirjoitti: Cruisaaja - 11.11.02 - klo: 09.20
VesaK: Oma mielipiteeni tuon ko pitoaineen osalta on se, että terveellisempää on "puhdistaa" ne siihen tiettyyn kohtaan mattoa johon suurin osa porukasta sen tekeekin, koska silloin ei tarvii koskea enää niihin  pitoaineesta märkiin renkaisiin uudestaan mikä lie monelle parempi vaihtoehto ja myös luulen että sudittamalla niitä hetken saat sen pidon paremmin käyttöön heti ensikierroksista alkaen ja samalla pahimman kiukun  pois kennoista jolloin ajokin lähtee kulkemaan rauhallisemmin ilman ylimääräisiä keulimisia;) Olen vaan entisenä aktiivina huomannut sen seikan vuosien varrella että joillakin vehkeet kulkee hiitin alussa aivan turhan lujaa kun on punchia liikaa niin tilanteet tulee silmille. Näin siis oma mielipiteeni asiasta... voi kommentoida vapaasti.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 11.11.02 - klo: 12.09
Vielä lisäys kisakäsikirjoitukseen, koska Rajatorpan kerhokisa ei tätä tuonut esiin:

Stop and Go -rangaistus eli stoppari
Auton aiheuttaessa kanssakilpailijoille haittaa, kuten kiivaassa ajorytmissä usein helposti tapahtuu, käytetään kisoissa "stop and go" -rangaistusta. Rataan on merkitty tätä varten alue, ja se myös osoitetaan kisan alussa ajajakokouksessa. Rangaistuksen saanut (kuulutuksella erän aikana) auto ajaa tälle alueelle ohittaessaan paikan seuraavan kerran, pysähtyy siihen, ja lähtee liikkeelle vasta, kun kuulutus antaa luvan. Pysähtymisaika on yleensä parin-kolmen sekunnin luokkaa.

Tyypillisiä rangaistuksen ansaitsemiskeinoja ovat
- varaslähtö
- peräänajo, josta edelläajanut auto kärsii
- varomaton radalletulo, josta jokin toinen auto kärsii (kun on itse ajanut ulos radalta, niin paluu sille tapahtuu helposti varomattomasti pienessä paniikissa)
- tien sulkeminen nopeammalta ja kierroksella ohittavalta autolta (harvoin käytetty, vaikka syytä olisi)
Sen sijaan tietämäni mukaan autojen kylkikosketuksesta ei rangaistusta määrätä, vaikka toinen auto ajaisi sen seurauksena ulos, ellei tilannetta ole katsottu tarkoitukselliseksi kiilaamiseksi.

Tuomarilinja ja -työskentelyn tarkkuus vaihtelee huomattavan paljon. Kerhokisoissa (VAU) rangaistuksia ei yleensä ole ollut käytössä, sen sijaan huomautuksia on jaeltu. Alue8-kisoissa rangaistuksia on käytetty maltillisesti, ovathan kyseessä uusille ja kokemattomille kisaajille tarkoiteut "harjoituskilpailut".

Toiselle aiheutetun vahingon voi hyvittää myös pysähtymällä ja odottamalla, että kärsinyt auto pääsee taas jaloilleen ja edelle. Tämä on paitsi hyvin fiksua, myös epävirallinen käytäntö välttää "stop and go".

Mutta eräs käytäntö on syytä opetella jokaisen uuden tulokkaan: selvästi nopeammalle autolle, joka on ohittamassa kierroksella, on aina annettava tietä!
On tuskin olemassa tehokkaampaa tapaa häiritä ja ärsyttää kanssakilpailijoitaan, ja saada itse tumpelon maine, kuin kisailla auton kanssa, joka on ohittamassa kierroksella tai useammalla! Tätä eivät yleensä vasta-alkajat ja kaikki vähän kokeneemmatkaan ymmärrä tehdä, koska ovat itsekin yrittämässä ajaa mahdollisimman hyvää tulosta. Mutta niin se vain on.
Asian tärkeyden ymmärtää kunnolla vasta sitten, kun on itse samassa tilanteessa: oma ajo sujuu hyvin, takaa-ajajat ovat lähellä, ja sitten hitaammat autot sulkevat tien, eivät päästä ohitse, ja pahimmassa tapauksessa kilkkaavat nopeamman auton ohitusyrityksessä pöpelikköön.

Tien antaminen tapahtuu yksinkertaisesti vähentämällä nopeutta sopivassa kohdassa ja tekemällä ajolinjalle tilaa. Mutkat ovat usein sopivia paikkoja, jolloin väistävä auto hidastaa vähän ja ajaa ulkokaarretta pitkin.

Miltä kuulostaa?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 11.11.02 - klo: 13.53
Tuo kuulostaa nyt aika helpolta ja yksinkertaiselta mutta entä sitten kisoissa keskittyy omaan ajoon eikä tajua että tuohan ohittaa minut kierroksella jolloin pitäisi päästää ohi. Toivottavasti kuulutukset ovat "oikeissa" kisoissa hieman kova äänisempiä sillä itse en useimmista kuulutuksista saanut mitään selvää jolloin taas ei noudata käkyjä tai sitten noudattaa jollekin toiselle annettuja käskyjä.

Miten tuo transponderi muuteen kiinnitetään autoon? Kuinka paljon se suunnilleen painaa?

edit: Lisäsin kysymyksen
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 11.11.02 - klo: 14.09
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tuo kuulostaa nyt aika helpolta ja yksinkertaiselta mutta entä sitten kisoissa keskittyy omaan ajoon eikä tajua että tuohan ohittaa minut kierroksella jolloin pitäisi päästää ohi. Toivottavasti kuulutukset ovat "oikeissa" kisoissa hieman kova äänisempiä sillä itse en useimmista kuulutuksista saanut mitään selvää jolloin taas ei noudata käkyjä tai sitten noudattaa jollekin toiselle annettuja käskyjä.

Olet ihan oikeassa. Rajatorpan kisoissa on varsin tuttavallinen ja "vakiintunut" meininki, ja siksi myös kuulutuksetkin ovat "epämuodollisia". Isommissa kisoissa kiinnitetään jo enemmän huomiota kuulutuksiin ja kuuluvuuteen. Toivottavasti mahdollisimman moni uusi tulokas pääsee katsomaan tai osallistumaan Alue8-osakilpailuun Rajatorpassa 23.11.02. Laitan siitä vielä tänään ilmoituksen näkyville.

On myös tosi, että varsinkin uudempi tulokas kisoissa keskittyy niin omaan ajoonsa, että ei ole enää ajaessaan selvillä, kuka on ohittamassa kierroksella, ja kuka ei. Erissä, jossa on kokemattomampia mukana, tämä on aivan normaalia, ja se tietenkin ymmärretään hyvin. Ei siis pidä ottaa paineita, tuntuma kyllä kehittyy itsestään kokemuksen karttuessa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 11.11.02 - klo: 15.39
Siitä sudittelusta vielä. kun joku sanoi että sitä ei sais tehdä että matot pysyy kunnossa.

eikös se ole hyvä asia kun kumia jää siihen? ja kun mattojen paikkoja vaihdetaan jatkuvasti niin sehän parantaa pitoa kun kumia on vähän joka puolella... ei kai se ole pääasia et matot näyttää hienolta.

Oon varmaan väärässä, korjatkaa pois... :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 11.11.02 - klo: 16.07
No uskon kyllä että kaikki menee ihan hyvin sitten kun osallistun ensimmäisiin kisoihin. Ensimmäiset kisat tulevat varmaan olemaan Alue-8 kisasarjan viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Tuohon Rajatorpan kisaankin voisi muuten osallistua mutta varmaan menisi koko kisa pelkäksi kolaroimiseksi kun ajan touring autolla ensimmäistä kertaa todennäköisesti viikonloppuna Hiekkaharjussa ja kisa olisikin sen jälkeen heti seuraavana viikonloppuna.

Olisi mukavaa jos joku vastaisi aikaisemmassa viestissä olevaan transponderi aiheiseen kysymykseen.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 11.11.02 - klo: 16.15
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Olisi mukavaa jos joku vastaisi aikaisemmassa viestissä olevaan transponderi aiheiseen kysymykseen.

Tarkoitat, onko siinä pientä akkua? Taisinpa jo vastata siihen, mutta: "ponderissa" on pieni akku, joka ladataan ennen kisoja.

Ponderi on muuten juttu, jonka kai jokainen ainakin kerran unohtaa laittaa autoonsa. Ja vielä usempi unohtaa ottaa sen sieltä pois heti erän jälkeen.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Cruisaaja - 11.11.02 - klo: 16.17
Siitä, missä transponderi yleensä sijaitsee, riippuu minkä merkkinen auto sinulla on, joko rungon vasemmalla tai oikealla puolella tai sitten eteen puskurin foamin päälle koritolppien väliin etc.... mutta yleisesti ottaen voit sen laittaa vaikka leksan koriin kiinni kunhat olet tehnyt siihen reiän sitä varten. Yleisin paikka lienee on "konepellin" kohdalle ja ISO sokka sekä plastic-prikka siihen mukaan jotta pysyy kiinni. Transponderi painaa n. 23g ja jos etsit netistä joitain kisa kuvia niin ymmärrät paremmin sen sijoittamisen koska jo enemmän harrastaneet sijoittaa sen niin että painonjakautuma pysyisi optimaalisena.

Edit: Isoissa kisoissa on muuten yleensä "suditusmattopala" johon kaikki ennen hiittiä käyvät hankaamassa renkaansa kuiviksi.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 11.11.02 - klo: 16.19
Transponderi kiinnitetään auton koriin ellei parempaa paikkaa ole. Moneen, ellei kaikkiin autoihin saa lisävarusteena transponderin pidikkeen, mutta sellaisen voi helposti tehdä itse muovinpalasesta joka kiinnitetään johonki sopivaan kohtaan auton runkoon. Yksinkertaisimmillaan pidike voi olle, kuten minulla treeniautossa, iso korisokka kiinnitettynä dekkiin nippusiteellä. Helpoin on tietenkin hätäpäissään juuri ennen ensimmäistä ajoa koriin tehty reikä, joka on ruma, mutta täysin toimiva ratkaisu :)

Transponderi painaa n.23g, ja auton tulee painaa 1500g ILMAN transponderia. Transponderin kanssa auto siis painaa vähintään 1523g.

Edit: Noniin. Kaikki sitten vastaskin samaan aikaan...
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: matti - 11.11.02 - klo: 16.21
MattiM: Itse olen käynyt nyt ajamassa touringautollani neljä kertaa Kiimingissä, kahdella kerralla on ollut kisat. Eli joka toisella ajokerrallani olen päässyt kisaamaan. Kummassakaan kisassa en ollut viimeinen :) Sinne vaan sekaan, mutta kannattaa muistaa rauhallisuus niin ei tule pahasti kalustovaurioita.
Ponderin voit kiinnittää autoosi varsinaisella ponderitelineellä, joka tulee joidenkin autojen mukana rak. sarjassa. Tai sitten teet oman telineen esim. lexan liuskasta, jonka kiinnität auton etuosaan mahdollisimman alas.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 11.11.02 - klo: 16.58
No vastauksia ainakin tuli monta. Tuo oli muuten hyvä tieto että auton paino raja on 1500 g ilman transponderia. Meinasin jo kirjoittaa että autoni menee ilman lisäpainoja ali 1500 g mutta kun punnitsin autoni niin en tietenkään laittanut koria päälle joten menihän se vähän yli.

Niin no eihän se tietysti varmaa ole ettenkö osallistuisi tuohon kisaan Rajatorpassa. Täytyy nyt ensin kokeilla autoa ennen kun päättää että tarvitseeko lisäharjoitusta.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 11.11.02 - klo: 20.48
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Ensimmäiset kisat tulevat varmaan olemaan Alue-8 kisasarjan viimeinen tai toiseksi viimeinen osakilpailu. Tuohon Rajatorpan kisaankin voisi muuten osallistua mutta varmaan menisi koko kisa pelkäksi kolaroimiseksi kun ajan touring autolla ensimmäistä kertaa todennäköisesti viikonloppuna Hiekkaharjussa ja kisa olisikin sen jälkeen heti seuraavana viikonloppuna.

Jep, kypsästi ajateltu.
Tosiasia on, että auton ajaminen radalla mahdollisimman lujaa ei ole ollenkaan helppoa. Ekalla kerralla se tuntuu hyvinkin vaikealta, sekä suoralla että mutkissa. Mutta uskomattoman nopeasti auton hallitsemiseen alkaa saada tuntumaa siten, että rataa pystyy kiertämään lujempaa ja lujempaa.

Kerho- ja aluekisoihin ovat tervetulleita myös aivan vasta-alkajat. Käytännön neuvona sanoisin kuitenkin, että ekasta kisasta jää itselle paljon parempi maku suuhun, yleensä jopa kisahimo, kun sinne mennessään on jo jonkin verran harjoitellut.
Luulen, että ymmärrät asian ansimmäisen ajokertasi jälkeen, kun olet jo käynyt kisojakin katsomassa.
Alue8-kisoissa muuten on ollut paljon vasta-alkajia, kuten tarkoitus onkin. Rajatorpassa oli nyt vain yksi kisa-ekakertalainen, joka tosin ajoi kuin vanha tekijä.

Ja vihjeeksi: ei pidä pelästyä, vaikka ekasta, toisesta, ja myöhemmin vielä monesta kerhoillasta lähdet kotiin rikkinäisen auton kanssa. Vasta-alkajilla on taipumus joutua radalla kuin radalla törmäyksiin, jossa jokin osa autosta rikkoutuu. Näin ainakin meille kävi, sekä juniorin, että omalla kohdallani.  Tästä ei pidä lannistua, sillä varaosien kulutus vähenee nopeasti ajokertojen myötä.

Nimim. Oma autoni särkyi Rajatorpan finaaleissa
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 12.11.02 - klo: 07.07
Sen ainakin olen huomannut että crossilla ja mattoajelulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa... crossia olen ajellut jonkin aikaa ja kun tulin ekaa kertaa matolle niin kyllä tuntui vaikeelle! ja melkeen yhtä vaikeelle se vieläkin tuntuu :)
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Vihrea - 12.11.02 - klo: 09.12
Hullu, vaikka ei oo viel sitä krossi kokemusta mutta tuntuu jotenkin siltä et se on helpompaa ja siistimpää  :D
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 12.11.02 - klo: 15.46
Lainaus käyttäjältä: "Vihrea"
Hullu, vaikka ei oo viel sitä krossi kokemusta mutta tuntuu jotenkin siltä et se on helpompaa ja siistimpää  :D


niinhän se onkin! :mrgreen:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 12.11.02 - klo: 18.37
Mut eiks sulla oo Team losin auto?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 13.11.02 - klo: 12.35
Muutamien rohkaisevien palautteiden innoittamana, joista kiitokset, kisa-käsikirjoitussarja jatkuu..

Radiosäilö
Kilpailun ajan kaikki kilpailijat säilyttävät radio-ohjaimensa järjestäjien osoittamassa radiosäilössä, ensimmäisestä alkuerästä tai eräharjoituksesta alkaen. Ohjain haetaan sieltä vasta oman erän alkaessa ja palautetaan sinne heti oman erän jälkeen.
Tämä on ainoastaan kilpailun häiriöttömän kulun varmistamiseksi, että kukaan ei varikolla laittaisi radiota päälle, mikä aiheuttaisi yllättäviä tilanteita par'aikaa samalla taajuudella ajavalle kilpailijalle.

Heti oman ajoerän jälkeen muuten onkin pientä hässäkkää: transponderi irroitetaan ja palautetaan, ohjain viedään radiosäilöön, auto jätetään katsastukseen, ja ajaja itse siirtyy omalle (numeroidulle) nostopaikalleen ennen seuraavan erän alkua.

Usein tapahtuu, että ohjaintaan ei kisojen päätyttyä muistakaan hakea radiosäilöstä. Jo tästä syystä ohjaimet on aina varustettava omalla nimellä!

Katsastus
Kaikissa isoissa kilpailuissa, ja usein pienemmissäkin, suoritetaan autojen katsastus. Se voidaan tehdä periaatteessa milloin vain, mutta yleisenä käytäntönä on, että autot viedään katsastuspaikalle erän jälkeen, kun itse siirrytään seuraavan erän nostajaksi. Nostoerän jälkeen oman erän autot yleensä ovat valmiit noudettavaksi.
Ei ole harvinaista, että katsastus tapahtuu jo ennen omaa ajoerää, ja transponderi luovutetaan vasta hyväksyttyä katsastusta vastaan. Tätä varten on tietenkin varattava muutama minuutti ylimääräistä aikaa.

Katsastuksessa tarkastetaan, ettö auto on sääntöjen mukainen. Sääntökirja sanoo näin:

TS-10 ja TJ-10  
pituus (esikuvan mukaan)
leveys max. 200 mm
leveys ilman koria max. 190 mm  
akseliväli max. 273 mm
korkeus (ajokunnossa) min. 115 mm
renkaan leveys 18-26 mm
vanteen halkaisija max. 48 mm
siipikaaren pituus max. 40 mm
siiven leveys max. 190 mm
siiven sivulevy max. 40x25 mm
siiven takaylitys max. 10 mm
siiven maksimikulma  (esikuvan mukaan)
minimipaino  1500 g
ajoakun akkukennojen määrä 6 kpl

Olen lihavoinut ne mitat, jotka vähintään aina tarkastetaan. Kilpailusta riippuen muitakin mittoja käydään läpi. Onpa esimerkiksi moottoreitakin avattu ja tarkastettu.
Listasta muuten näkyy puuttuvan tärkeä mitta:
maavara (ajokunnossa) min. 5 mm

Kysyttävää?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 13.11.02 - klo: 14.13
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Ainoa luokka jossa tiedän olevan maavarasääntöä on C12/Cj12 jossa maavaran on oltava 3mm ENNEN ajoa. Solukumit kuluu, ja tästä syystä ilmeisesti mitataan maavara ennen ajoa...
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 13.11.02 - klo: 14.26
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Kas, olenkohan ymmärtänyt väärin, eikö 5 mm olekaan vaatimus?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 13.11.02 - klo: 14.29
VesaK, voiko siihen radioon kuitenkin koskea silloin kun se on säilössä esim. vaihtamalla mahdollisesti kiteen?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 13.11.02 - klo: 14.40
Totta kai, eihän tämä niin ehdotonta ja vakavaa ole. Kaikessahan on takana jokin tarkoituksenmukaisuus, kuten tässä tapauksessa radiosäilön tarkoituksena on estää tahaton ohjaimen päällelaittaminen tai -unohtuminen.

Radiosäilöllä käydään ilman muuta vaihtamassa kiteet, jos siihen on aihetta. Tai ohjaimen akkuja/pattereita. Eräkierrosten välissä on käytännössä myös mahdollista käyttää omaa ohjaintaan esim. korjatun tai uudelleen säädetyn auton ohjauksen testaamiseksi. Tällöin kuitenkin on kysyttävä tähän lupa joltakin kisajärjestäjistä, joka sen myös aina antaa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 13.11.02 - klo: 14.49
VesaK: no hyvä, sitä mä ajattelinkin :)  mä ainakin varmasti laittaisin ohjaimen vahingossa päälle jos ei tota säilöa olis.

mut eikös sitä voi testata ilman lupaa kun laittaa tollasen johdon tohon vastarin ja lähettimen välille, mulle ainakin tuli radion mukana sellanen.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 13.11.02 - klo: 15.24
Radioon ei saa koskea ilman kilpailunjohtajan/katsastuspäällikön lupaa, ja aina kun testataan autoa se tapahtuu erien välissä, tai vaihtoehtoisesti niin että jätetään moduuli radiosäilöön, mutta joka tapauksessa siihen on AINA kysyttävä lupaa.

Oikeastaan radiota ei edes saisi hakea säliöstä ennen kun edellinen erä on LOPETTANUT ajon, eikä kuten nykyään, seistään radio kädessä odottamassa omaa vuoroa...
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 13.11.02 - klo: 15.26
eli sitä akkua ja kidettä ei saa vaihtaa erien välissä?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 13.11.02 - klo: 16.00
Akkua saa periaatteessa vaihtaa, mutta kidettä ei yleensä ole mitään syytä vaihtaa erien välissä, ellei niin määrätä jolloin tietenkin on lupa vaihtaa sitä. Kidettähän ei omin päin mennä vaihtamaan, vaan käytetään sitä kidettä mikä ilmoittautumisessa on sanottu, ellei sitten toisin kerrota.

Jos kiteessä on vikaa/ongelmaa, niin mennään katsastukseen kysymään jos vaikka vois koittaa toisella kiteellä, sillä vain katsastus (tai vastaava) tietää mitkä kiteet kenelläkin on käytössä, ja näinollen ainoastaan he voivat antaa luvan kiteen vaihtoon.

Kaikki toimeenpiteet jotka vaativat sähkön kytkeminen radioon on ehdottomasti kysyttävä lupaa, oli sitten piuha tai ei välissä. Kaikki tämä jotta muut voisivat rauhassa keskittyä omaan suoritukseen ilman mitään vahingossa päällekytkettyjä radioita...

Niin, ja alkuerien jälkeen, kun finaalit tehdään, niin käydään taas läpi kidelistat, jolloin mahdolliset päällekkäiset kiteet korjataan, ja huonommin sijoittunut, päällekkäisellä kiteellä ajava kuljettaja kutsutaan katsastukseen kiteen vaihtoon tässä vaiheessa. Jos tällöin ei olis tiedossa mahdolliset kiteidenvaihdot niin voitte arvata millaisen sopan siitä syntyis.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 13.11.02 - klo: 16.06
jos kidettä joutuu erien välissä vaihtamaan niin miten se ilmoitetaan
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 13.11.02 - klo: 16.23
Siis kidettä ei ensimmäisen ja viimeisen alkuerän välissä joudu vaihtaa muuta kuin erikoistapauksessa (vaikka jos on jotain häiriöitä), mutta jos on tarvetta vaihtaa niin asiasta kyllä ilmoitetaan, joko kuuluttamalla tai sitten joku järjestäjistä etsii ko.kilpailijan henk.kohtasesti käsiinsä ja ilmoittaa asiasta. Hiukan riippuu paikasta ja mahdollisuuksista. Yleensä kuitenkin kuuluttamalla.

Ennen finaaleja sitten kuulutetaan (tai muutoin tiedoitetaan) kaikille jotka joutuvat vaihtamaan kiteet ennen finaaleja.

Polttiksissa sitten näitä kuulutuksia saattaa tulla jokaisen finaalin välissä, koska polttiksissa ajetaan nousufinaaleja, jolloin aina siirtyy uusia ajajia seuraavaan finaaliin, ja kiteitä saattaa joutua vaihtaa jatkuvalla syötöllä.

Kuitenkin aina huonommin sijoittautunut vaihtaa kiteen, ja jos ei omista kuin yhden taajuuden, niin sitten on jostain saatava lainaksi joku sopiva, ellei sitten toinen (siis kenellä sama taajuus on) ole myötämielinen ja suostuu vaihtamaan kidettä vaikka ei olis pakko.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: RChullu - 13.11.02 - klo: 17.00
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Polttiksissa sitten näitä kuulutuksia saattaa tulla jokaisen finaalin välissä, koska polttiksissa ajetaan nousufinaaleja, jolloin aina siirtyy uusia ajajia seuraavaan finaaliin, ja kiteitä saattaa joutua vaihtaa jatkuvalla syötöllä.


Toivottavasti noi muut jutut on samat polttiksissa kun on sillä silmällä tätä lukenut... :roll:
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 14.11.02 - klo: 07.56
No entä pitääkö etulasi olla läpinäkyvä entä muut lasit? Itse ainakin ymmärsin näin lukiessani AKK sivuilta sääntöjä. Mitenkä tuo läpinäkyvyys oikein määritellään? Omassa korissani on kaikkien lasien yli vedetty muutaman kerran mustalla sprayla nopeasti yli niin että näkymä on kuin todella vahvat aurinko lasit tämä ei taida olla läpinäkyvä vai onko?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: -Tony- - 14.11.02 - klo: 08.11
MattiM: Mielestäni etulasin ja muidenkin lasien tummuusasteen voisi määritellä siten että jos pystyt lukemaan esim sääntökirjaa tai jotain muuta kivaa tekstiä lasien läpi normaalissa valaistuksessa niin silloin sävytysasteesi on onnistunut.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: PJEP - 14.11.02 - klo: 08.15
Parasta on.kun tuulilasiin ei koske lainkaan,vaan antaa olla sen kirkkaana, ei tule katsastuksessa tulkintaerimielisyyksiä.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 14.11.02 - klo: 08.43
RChullu: Kaikki noi muut jutut vissiin pätee polttispuolella, paitsi mitä nyt autojen mitoissa yms. voi olla pieniä eroja, ja ajokavio on eri, koska ajetaan nousufinaaleja, ja polttiscrossissa vielä erillinen junnufinaali ennen alkueriä.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: MattiM - 14.11.02 - klo: 09.42
Onko taka ja sivu laseilla väliä ovatko ne läpinäkyvät?
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Nappe - 14.11.02 - klo: 11.15
Polttissäännöistä ainakin löytyi maininta:

"tuulilasin ja muitten ikkunoiden pitää olla läpinäkyvät."

Yleiset määräykset myös kertovat:

"Autoissa on oltava ikkunoita ja korin aukkoja lukuunottamatta läpinäkymätön ja joustava muovikori"

Näistä tulkitsen että kaikkien ikkunoiden on oltava läpinäkyvät.

En edelleenkään maalais/tummentais ikkunoita jos haluaisin olla varma että auto läpäisee katsastuksen.
Pitääkö helposta asiasta tehdä niin vaikea?

SÄÄNNÖT löytyy kaikkien katseltavaksi osoitteesta:
http://www.akkry.fi/Lajit/Pienois/pien1.htm
Otsikko: Lasien tummennuksesta
Kirjoitti: Cruisaaja - 14.11.02 - klo: 14.09
-Tony-: Tuo sääntökirjanluku juttu aika hyvä kommentti sulta :mrgreen:  Itse ajoin viimetalven kisat omalla "hopeanuolella" aikas tummilla ikkunoilla ja  ei muualla paitsi LMM:n kisoissa asiaan puututtiin ja lopputulos oli että sain ajaa ko korilla kun siitä näkyi kupolin KIRKAAT halogenvalot läpi :shock: Ja tuokin vaan meikäläisen turhamaisuutta koska mielestäni hopeinen kori huutaa tummia ikkunoita, vai mitä mieltä Medasecin Jare on asiasta... oliko se ME...???
Otsikko: re: cruiser
Kirjoitti: m.e. - 14.11.02 - klo: 14.27
taitaa olla minun kesäinen Andy-Yokomon kori, jota tarkoitat. siihen liittyy pieni tarina :lol: , joka selittää voimakkaat tummennukset:

... maalarimestari (allekirjoittanut) halusi päästä nopeasti eroon maalausurakasta ja päätti vain sutaista vannehopean koriin kiinni. ensimmäisen maalikerroksen jälkeen maalarimestari huomasi unohtaneensa ikkunamaskit kahvipöytään, joten ikkunoiden maalikerroksen hiominen oli ainoa vaihtoehto sillä hetkellä.

ko. korilla, jossa ikkunat olivat "huurteessa" (siis hiotut, eivät sävytetyt), ajeltiin yksi kisa, jonka jälkeen kanssakilpailijoiden rohkaisevat (!) mielipiteet pakottivat maalarimestarin urakoimaan ikkunoihin voimakkaan tumman sävytyksen...
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 17.11.02 - klo: 19.48
En viitsinnyt tästä tehdä uutta topicia, mutta nyt asiaan. Eli minulla on moottorina Peak Starotos 17*3. Ja nyt olen ostammassa toista moottoria millä vois kilpailla kun en viitsi osallistua tuohon viriluokaan. Ei hyvä luokka aloittelialle? Nyt vaan on kysymys Vakiokone vai Syndicatekone?
Tilanne on aika "fiftyfifty". Eli jos "gurut" vois antaa mielipiteen.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 17.11.02 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Nyt vaan on kysymys Vakiokone vai Syndicatekone?

Riippuu ihan siitä, missä aiot osallistua kisoihin. Jos VAU:n kerhokisoissa (seuraava sunnuntaina 24.11.02), niin sitten ilman muuta Syndicate, koska näissä kisoissa ei TJ-10:a tällä hetkellä ole. Tosin TJ-moottorilla saa osallistua Syndicate-luokkaan.
Jos aiot kisata missä tahansa muualla, kuten Alue8-kerhocup, mitkä tahansa muut kerhokisat, tai FinnTrack, niin sitten TJ-kone on ehdottomasti oikea valinta, koska niissä ei ole Syndicate-luokkaa.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 18.11.02 - klo: 16.48
Niin oon kyllä vielä niin aloittelia eli kai tuo syndicatekone taitaa olla se oikea valinta. Onko tietoa koska ajetaan sitä "pro stocia"? siihen minulla on jo sitten moottori, mutta kuinka usein kesällä on noita syndicate kisoja
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: VesaK - 18.11.02 - klo: 17.54
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Niin oon kyllä vielä niin aloittelia eli kai tuo syndicatekone taitaa olla se oikea valinta. Onko tietoa koska ajetaan sitä "pro stocia"? siihen minulla on jo sitten moottori, mutta kuinka usein kesällä on noita syndicate kisoja

Syndicate-luokkaa ajetaan aina ja vain VAU:n kerhokisoissa. Talvikaudella 6-7 kisaa ja kesäkaudella 4-6.

ProStockia ei ole ajettu vielä kertaakaan, vaan se on aivan uusi luokka. Sitä tullaan kokeiluluontoisesti ajamaan valtakunnallisen FinnTrack-sarjan yhteydessä täyteluokkana. Kuitenkin niin, että kun varsinaiset kilpailuluokat TJ ja TS ajetaan lauantaisin, niin ProStock (ja TSF ja C-12) ajetaan sunnuntaisin. Näihin kisoihin on oltava kilpailulisenssi. Kerho- ja aluekerhokisoissa lisenssipakkoa ei ole.
Otsikko: mihin luokkaan?, kisoista (ja vähän muutastakin)
Kirjoitti: Juho.nordgren - 18.11.02 - klo: 18.34
Niin eli taidan ostaa tuon vakiokoneen. Ja sit kesäisin vois ajella myös vähän tuota pro stockia(jos siis sitä ajetaan).