RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: ratia69 - 07.12.20 - klo: 09.20

Otsikko: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: ratia69 - 07.12.20 - klo: 09.20
Olen hiljattain aloittanut RC-harrastuksen "pienen" tauon jälkeen. Enimmäkseen sähköautoja, mutta mielenkiinnosta ostin nitron (LRP:n Rebel? Z.21 moottorilla) ja polttis alkoi enemmänkin kiinnostamaan. Kuitenkin ongelma saada tulppa kestämään. Käynnistyi hyvin, mutta 5 min ajon jälkeen moottori pysähtyi kuin seinään. Toistuvasti tapahtui näin tulpan vaihdon jälkeen. Lämpötila 0 tietämissä, tulppa muistaakseni medium hot, tai ainakin lämpimän puolella. Käykö moottori liian laihalla vai mikä on vikana? Väärä tulpan lämpötila? 
Otsikko: Vs: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: mikari - 07.12.20 - klo: 09.30
näillä keleillä saa olla ainakin reilusti kesä säätöjä rikkaammalla

väljä kiertokanki aiheuttaa tulpan palamista
Otsikko: Vs: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: mustikka - 07.12.20 - klo: 10.44
Kannattaa ainakin aloittaa moottorin säätämisellä.
Tässä hyvä JQ:n tekemä video asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=zLqwj41Q2YQ&t=1804s (https://www.youtube.com/watch?v=zLqwj41Q2YQ&t=1804s)

Video alkaa sunnilleen säätökohdasta, mutta jos kaasarin toiminta ei ole selvillä, niin kannattaa katsoa video alusta asti.

Yksi vinkki talvella ajamiseen on myös pyöräyttää muutama kierros foliota moottorin kannessa olevien jäähdytys ripojen päälle. Tämä auttaa pitämään moottorin kylmällä ilmalla paremmin käyntilämpötilassa. Tässä kannattaa sitten käyttää lämpömittaria, jotta moottori ei rupea käymään liian kuumana. Moottorin säädöt vaikuttavat paljon lämpöihin, joten säädä moottori ensin ja mittaa lämmöt ennen ja jälkeen folion.
Otsikko: Vs: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: Mönkkiinen - 07.12.20 - klo: 11.39
ostitko uutena vai käytettynä?pajonko on ajettu?
0nko mahdollista että moottori on väljä,eli kun saavuttaa määrätyn
lämpötilan niin sylinteri laajenee suhteessa mäntään liikaa
ja mäntä lyö ylhäällä tulpanlankaan ja rikkoo tulpan.
no moottorin voi kyl rikkoa jo sisäänajossakin.
Otsikko: Vs: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: ratia69 - 08.12.20 - klo: 13.35
Video on hyvä säätämiseen, käytän sitä! Luulen, että on liian laihalla. Ainakin Lämpöisemmällä (+5 +10) auto toimi pitempään ja, kun ajoin 0 tuntumassa alkoi polttamaan herkästi tulppaa. Ostin auton käytettynä, en tietenkään tiedä, onko väljä, mutta ensimmäisenä laitan nuo seokset kuntoon (ylhäällä ja alhaalla), sen jälkeen mietin, onko moottorissa vikaa (väljyyttä). Kiitos ohjeistuksista!
Otsikko: Vs: Tulpan kestävyysongelma
Kirjoitti: RadDaddy - 13.05.21 - klo: 11.53
Tässä tiivistetyt ohjeet minun 1986 luettelosta. Mikään ei ole muuttunut paitsi ehkä polttoaineen nitropitoisuus.
Klikkaa isoksi ja tutustu hartaudella...

Lisäksi voi mainita että "laittaa motin säätöihin" ja kuvittelee että säädöt on sillä hoidettu.. EI PIDÄ PAIKKAANSA !!
Joka päivä, uudella ajokerralla täytyy moottori ensn ajaa oikeisiin lämpöihin, ja vasta sitten alkaa säätää.
Säädöt muuttuu ilman lämpötilan ja ilman paineen sekä kosteuden vaikutuksesta. Ne saattaa olla huomattavan erilaiset kisapäivän aamulla ja iltapäivällä.
Säätöön auttaa infrapuna lämpömittari ja hyvä sävelkorva, joka erottaa rikaalla röpötyksen liian laihalla kirkumisesta..
Tämä saattaa tuntua aloittelijasta vaikealta, mutta myös saattaa olla se harjaantuneen nitroharrastajan "harrasteen suola"