RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Antti S - 05.07.05 - klo: 21.36

Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Antti S - 05.07.05 - klo: 21.36
Nyt kun on ajettu suurin osa M8 SM-kisoista, niin radiohäiriöiden määrä on ollut suuri. Nytkin juuri Ulvilan SM-kisoissa radiohäiriöitä oli aivan liikaa.
Mikä selitys näille on?
Ulvilan kisoissa pyydettiin sammuttamaan kännykät korokkeelle mentäessä mutta silti häiriöitä oli. Joidenkin mukaan radiohäiriöt Ulvilassa johtuivat peltiseinästä, mutta miten sitten selitetään häiriöt Imatralla ja Vantaalla?
Radiohäiriöt ei tietääkseni ole ihan normaalia niin joku voisi pohtia ja kertoa näihin jonkun pätevän selityksen?  :?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.05 - klo: 21.58
Mulla radiohäiriöitä esiinty Imatralla vain yhden nostajan kohdalla ja auto sekos totaalisesti heti kun kyseinen nostaja kävi kääntämässä mun auton.
Muuta selitystä siihen en keksiny kuin taskussa olleen kännykän.

Ulvilassa oli finaalissa pientä häröilyä kahdella peräkkäisellä kierroksella ja samassa paikassa.
Antennipilli oli taittunu siiven alle joka ei ainakaan auttanut asiaa.
Seuraavassa tankkauksessa antenni nostettiin ylös ja häikät loppu.

Yleisesti mulla ei oo ollu ongelmia tosiaan muuten ku Imatralla koska noi Ulvilan häikät oli niin pieniä ettei se pahemmin haitannut.

Samaa olen kyllä myös ihmetelly että kun Lavangossa on iso läjä kuskeja ajamassa, jopa parhaillaan enemmän kuin kisoissa niin ei mitään hamminkiä, mut sit kun on kisat nii todella moni kärsii noista.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: HVoltage - 05.07.05 - klo: 22.03
Mielenkiintoista, itselläni ei ole ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä missään kisassa. Itselläni ei ole sen ihmellisempiä laitteita kuin muillakaan.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.05 - klo: 22.09
Hmmm...

Nyt muuten muistin että noi häiriöt on mulla esiintyny vaan kiteitten vaihdon jälkeen.

Imatralla ei häikkää ollu ennenku vaihdoin kiteet ja ulvilassa noi naurettavan pienet oli tosiaan vaan finaalissa johon vaihdoin kiteet.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Hermanni - 05.07.05 - klo: 22.22
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Hmmm...

Nyt muuten muistin että noi häiriöt on mulla esiintyny vaan kiteitten vaihdon jälkeen.

Imatralla ei häikkää ollu ennenku vaihdoin kiteet ja ulvilassa noi naurettavan pienet oli tosiaan vaan finaalissa johon vaihdoin kiteet.


Jompi kumpi (Lähettimen tai vastarin) kide on joko saanut "siipeensä" tai on viallinen.
Käytitkö muuten "alkuperäisiä" kiteitä, vai "kolmannen osapuolen" valmistamia?
PS. Niinsanotuissa kiteettömissä radioissa on myös kiteet.  :wink:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jarkkom - 05.07.05 - klo: 22.24
Kantsii varmistaa, että käytössä on kisakäyttöön soveltuva lähetin (näitä on markkinoilla vain kourallinen) ja lähettimen moduli vielä lähetysteholtaan hengissä sekä vastari puhdas/toimiva.

Siinä ne perusasiat. Mielestäni millään RTR-kitin radiolla ei kantsi lähtee ajaa kisaa vaikka yksin treenatessa ei millään ottais häikkää.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.05 - klo: 22.28
Ihan saman valmistajan kiteitä ja toimivia ovat. Tuleekin siis lähinnä mieleen että päässy pölyä väliin. Ja tosiaan häiriöt oli ulvilassa niin minimaaliset että huomasin ainoastaan siinä ekassa hyndässä että eturenkaat vähän väpätti ilmassa ja pääsuoran jarrutus meni kerran pikkusen pitkäks kun ei komento menny kunnolla perille. Imatralla taas ei tosiaan muuten ollu kans ongelmia kun sen yhden nostajan kanssa.

Kiteet on aivan uusia ja toimii täysin.
Eli ainut mitä tosiaan keksin on tuo väliin päässy pöly joka on ehkä aiheuttanut vajaan kontaktin ja on siis ollut herkempi häiriöille.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Antti S - 05.07.05 - klo: 22.34
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Mielenkiintoista, itselläni ei ole ollut minkäänlaisia radiohäiriöitä missään kisassa. Itselläni ei ole sen ihmellisempiä laitteita kuin muillakaan.


Ei ole kyl mullakaan. Se oliskin jo kamalaa jos jokasella niitä olis.
Mutta radiohäiriöiden takia aika moni lähtö viivästyi.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: solar4 - 05.07.05 - klo: 23.25
Mulle on varikon häiriöt tuttuja. Auto ottaa häiriötä kun se makaa starttiboksilla tai pukilla. Pukilla ollessa ei paljon, mutta renkaat väpäjää, failsafe ei sentään iske jarrua pohjaan. Starttibokseista tuntuu häiriötä tulevan joskus tuskaisenkin paljon. Radalle lähtiessä häiriöt katoaa, mutta mystisesti palaavat kun auto pukilla törröttää vaikkei yksikään starttiboksi pyörisi. Turussa tuota esiintyy vähemmän, mutta varsinkin Lavangossa sitä on ja Ulvilassakin jonkin verran. Tämä ei oo ajamista estävää, mutta olis kyllä siitäkin kiva päästä eroon jos jollain hienoja niksejä olis. Radiolaitteetkin ovat nyttemmin vaihtuneet, kiteitä on koitettu useita.

Turun kisat olivat ainoa jossa oikein häiriötä esiintyi, keskellä pääsuoraa (about korokkeen edessä) auto otti muutaman metrin matkalla hepulit. Oli pakko repiä failsafekin pois kun omasta autosta - failsafen takia jarrut päällä ollessaan - tuli vaarallinen kilpakumppaneille.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Juuzmo - 05.07.05 - klo: 23.36
Ulvilassa on muuallakin joskus jotain häikkää  :roll:  esim koulun kentällä mikä on parin kilometrin päässä radalta niin alkaa aina välillä auto karata käsistä vaikka patterit on ihan täys ja auto kunnossa  :roll:  ja juuri sen takia ajoin hanat syöttölautasta päin ja auto lensi noin 5m ilmassa ja souraan  kaverin mopoa päin  :lol:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: rs tuning - 05.07.05 - klo: 23.57
Ulvilassa oli monsterikisojenkin aikaan paljo häiriöitä. mutta
meni päällekäisten kiteitten ja "juniorien" varomattomuuden
piikkiin! Olikohan se kuitenkaan kokototuus?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 06.07.05 - klo: 00.47
Onneksi on FUTABAN laitteet joten olen säästynyt noista häriöistä ja kide on hyvin erikoien kooltaan.
Jerzi
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: uni - 06.07.05 - klo: 00.54
Itselläni ei ole ottanut häiriötä muutamaa yksittäistä nykäisyä lukuunottamatta kun vaihdoin GRAUPNERin laitteisiin. XS-6 on toiminut luotettavasti.

ja </mainos> ;)

ps. ihan maksamaton sellainen, toi vaan on toiminut hyvin :)
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: rs tuning - 06.07.05 - klo: 00.58
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Onneksi on FUTABAN laitteet joten olen säästynyt noista häriöistä ja kide on hyvin erikoien kooltaan.
Jerzi

Onneks on Sanwa M8 ja spectrumi :wink:
On parikertaa ollu pientä servonykimistä...
...kun vastarinakku loppu :lol:

Ei se riitä että on Futaba, se riippuu taajuusmodulaatiosta
myös! Esim mulla oli Futaba megatech 2PL (40 AM) jota
käytin yksissä kisoissa enkä voinu ajaa yhtään kolmesta
finaalilähdöstä ku sekoili ja se johtu vaan siitä että kahella
tyypillä oli viereiset taajuudet!
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tuukka - 06.07.05 - klo: 07.48
Tässä meidän Ulvilan radiohäiriöt:

Vehkeinä tänä keväänä hankitut Futaba 3PK HRS vastarilla ja kopropon digiservoilla. Käytettiin kahta eri uutta kidettä 40.735 ja .665. Vastarin antenni putken verran pystyssä loput radiokoteloon tungettuna. Ajopaikka keskivaiheilla lähempänä koppia. Missään ja milloinkaan muuten ei radiohäiriötä ole ilmennyt näillä vehkeillä. Sekä lähettimessä että vastarissa oli varmasti riittävästi puhtia.

Kun auto oli siinä varikon pukilla ohjaus vipatti ja pari kertaa radalla teki omiansa. MUTTA syy miksi peltikoppia epäilen johtuu siitä, että kun lähetin oli käännetty antenni ulospäin kopista, niin radiohäiriöt poistuivat ja ne saatiin takaisin kohdistamalla radion antenni peltikattoon. Ja tämä voitiin toistaa. Joten kuski sitten ajoi radio "pihalla".
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 06.07.05 - klo: 10.22
Minun radio on niitä todella vanhoja futaban laitteita ns, tiiliskivi malli (fm) ja ei ole viellä antanut ongelmia minulle, käytän sanwan vastaria.
Jerzi
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: JaniA - 06.07.05 - klo: 20.31
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Tässä meidän Ulvilan radiohäiriöt:

Vehkeinä tänä keväänä hankitut Futaba 3PK HRS vastarilla ja kopropon digiservoilla. Käytettiin kahta eri uutta kidettä 40.735 ja .665. Vastarin antenni putken verran pystyssä loput radiokoteloon tungettuna. Ajopaikka keskivaiheilla lähempänä koppia. Missään ja milloinkaan muuten ei radiohäiriötä ole ilmennyt näillä vehkeillä. Sekä lähettimessä että vastarissa oli varmasti riittävästi puhtia.

Kun auto oli siinä varikon pukilla ohjaus vipatti ja pari kertaa radalla teki omiansa. MUTTA syy miksi peltikoppia epäilen johtuu siitä, että kun lähetin oli käännetty antenni ulospäin kopista, niin radiohäiriöt poistuivat ja ne saatiin takaisin kohdistamalla radion antenni peltikattoon. Ja tämä voitiin toistaa. Joten kuski sitten ajoi radio "pihalla".


Voipi olla hyvinkin näin mutta mutta...
Radiohäiriöitä oli käsittääkseni vain murto-osalla porukasta.Miksi tämä katto ei olisi vaikuttanut muiden "aaltoihin" kun kuitenkin olimme kaikki siinä samassa pömpelissä...
Itselläni ei ainakaan yhtään häiriöitä yhdistelmällä Sanwa/ Sanwa.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 06.07.05 - klo: 22.11
Häiriöiden mahdollisia syitä on sähköautoissa tunnetusti todella paljon, mutta polttiksissa mahdollisuuksien määrä pitäisi olla jo maltillisempi, koska suuria virtoja ei radiolaitteiden lähettyvillä ole.

Hyvin usein unohdettu asia on vastaanottimen puhdistus sisältä. Nimenomaan pölyisissä olosuhteissa se pitäisi tehdä usein. Tämän opimme itse kantapään kautta ja kokeneempien neuvosta.

Toisena vinkkinä kehottaisin olemaan käyttämättä ladattavia paristoja, koska niiden jännite on selvästi kertakäyttöparistoja alempi. Jännitteellä, joka kertautuu paristojen määrällä, yleensä 8x, on suuri merkitys lähetystehoon.

Mutta varsinainen asiani koskee M8-kisojen nostojärjestelyjä. Muistaakseni viime kesänä oli pinnalla aihe, voidaanko alle 10-vuotiaiden junnujen sallia suorittaa nostotehtäviä, vaikka he osallistuvat kilpailuun. Muistaakseni joku AKK:a edustava taisi ilmoittaa yksitotisesti, että heidän ei vain sallita, vaan heidät velvoitetaan siihen. On kuulemma täysin turvallista. Ja onhan AKK:n määräämä pakollinen vakuutus, jos sattuu pahasti.

Tämä topikki viimeistään todistaa sen, että alle 10-vuotiaiden paikka ei missään tapauksessa ole olla M8-kisojen nostotehtävissä. Itse asiassa ikäraja saisi olla jossakin 12-14 vuoden vaiheilla. Jos autoissa tosiaan esiintyy edes satunnaisesti radiohäiriöitä, ne ovat todella vaarallisia lapsille! Lasten fysiikka, tarkkaavaisuus- ja huomiokyky eivät ole samaa kuin aikuisilla. Siksi esim. ajokortin saamisen ikäraja on 18v.

On käsittämätöntä, että kaikki mahdolliset uhkaukset ja rangaistukset pilkuntarkasti säätänyt AKK/lajiryhmä ei ole puuttunut tällaiseen todelliseen asiaan. Kuka ottaa vastuun, kun ensimmäinen vahinko tapahtuu. Mennäänkö silloinkin pykälien taakse piiloon?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tappi - 06.07.05 - klo: 23.50
Muistat oikein, viime kesänä nostamisesta keskusteltiin ja samantien M-8 sarjasääntöihin tehtiin muutos. Kohta 4.4. nostaminen antaa mahdollisuuden kilpailunjohtajan luvalla huoltajan toimia nostajana. Käytännössä jokainen kilpailunjohtaja luvan myöntää, koska ei varmaankaan halua ottaa ylimääräisiä riskejä.

Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.

4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Matias V - 07.07.05 - klo: 00.03
Ulvilassa ilmeni sellainen jännä seikka.
Jos tipuit semifinaalista, ja lähdit paikalta ennen finaalia, etkä ollut nostamssa finaalia. Tästä olisi tehty raportti AKK:lle, ja sieltä olisi joko rangaistus tai varoitus.
Onko tämä oikein? Tapin laittamissa säännöissä ei mainita mitään tällaisesta.


btw, Ainakin Lavangon kisoissa finaalin nostivat vapaaehtoiset...
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jtp - 07.07.05 - klo: 00.39
Lainaus
On kohteliasta osallistua palkintojen jakoon. Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojen jaosta voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi.


Noin sanotaan pienoisautoilun säännöissä. En tiedä mikä on riittävä syy pois lähtöön ennen kisojen loppumista, mutta pitkä matka ei kuitenkaan se voi olla kun olisihan sitä pitänyt olla loppuun asti jos finaaliin olisi päässyt.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: copter - 07.07.05 - klo: 03.51
Yleensä edellinen erä nostaa seuraavan. Jos seuraava lähtö on finaali ja itse olit ajamassa edeltävää semiä, niin tietenkin pitää silloin nostaa se seuraava lähtö eli finaali. Itse radiohäiriöiden takia tipun Imatralla ekassa nousufinaalissa jatkosta, mutta silti nostin melkein kaikki lähdöt vapaaehtoisesti finaaliin saakka (yhtä lukuunottamatta).

Säännöissähän sanotaan että nostovuoron laiminlyömisestä voidaan langettaa rangaistus.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 07.07.05 - klo: 07.35
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
Muistat oikein, viime kesänä nostamisesta keskusteltiin ja samantien M-8 sarjasääntöihin tehtiin muutos. Kohta 4.4. nostaminen antaa mahdollisuuden kilpailunjohtajan luvalla huoltajan toimia nostajana. Käytännössä jokainen kilpailunjohtaja luvan myöntää, koska ei varmaankaan halua ottaa ylimääräisiä riskejä.

Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.

Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?

Hyvä, että edes tuollainen muutos on sääntöihin tehty. Ellen ihan väärin muista, niin taisinpa itse tehdä sääntömuutosesityksen aiheesta. Kiva kuulla, jos siitä on ollut jotakin iloa.

Mutta itse sääntö on juuri sellainen, jolla ainoastaan vapautetaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta vahingon sattuessa, ei muuta. Osaan hyvin kuvitella, että pahan vahingon sattuessa kaikki instanssit vetoavat siihen, että huoltajan olisi pitänyt ymmärtää, että esim. 8-vuotias lapsi ei voi toimia nostajana.

Jos sääntö olisi tehty siten kuin se tässä tapauksessa lajin riskit huomioonottaen pitäisi tehdä, pitäisi kaikenlainen radalla liikkuminen olla erän aikan alle 12-vuotiailta kiellettyä.
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:

Tämä esimerkki kertonee, miten epäloogisesti turvallisuussäännöt on laadittu. Sääntöjen laatijoiden nahkan pelastamiseksi, ei pienimpien harrastaja-alkujen suojelemiseksi.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 07.07.05 - klo: 07.56
En muista että viimeisestä semifinaalista olis tippuneet pakotettu nostamaan pääfinaalin ja olen ties kuinka monessa 1/8 krossi kisoissa ajannut. Sinne on mennyt vapaaehtoiset ja muistan yhden kisan missä mekkari toimi nostajana ja se oli hauskaa.
Olen nähnyt LIVEnä kuin auto on iskeytynyt lippumiestä jalkaan täydellä vauhdilla ja hän kaatui suorilta jaloin taaksepäin hirveässä tuskissa, näissä on voimaa ja myös painavat joten jälki on todella hurja jos joutuu alle. Voin vain kuvitella mitäs jos tulee radio häriö tuolla ulvilassa pääsuoran lopussa, minkälainen kimmon ottaa siittä kuin se on viellä kallistettu mutka--->härre gyyd en då, ei nuoria sinne.

Jerzi
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 07.07.05 - klo: 15.13
Eli kun mä osallistun junior luokkaan niin mun ei tarvii mennä nostamaan.  :mrgreen:

Mä oon ikinuori.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tumppi - 07.07.05 - klo: 15.15
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"

....
Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.
....

Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?
.....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:
....
....



Kilpailijoiden kanava -> AKK:n Tiedote 2-2005
Lähetetty: 02.05.2005 13:46    Viestin aihe:

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

***
....
VesaK
...
Yhdistämällä kaksi yllä olevaa kohtaa, voidaan todeta : jos kerho/tiimi ns. toimii ja sieltä kerhosta/tiimistä saa jonkun henkilön, joka toimii alle 18v kilpailijalla kilpailun aikaisena huoltajana sillä samalla kilpailijalla voi olla mekaanikko (esim. oma isä !), jolla ei tarvitse olla lisenssiä ja hän toimii myös tuon saman "lisenssillä varustetun" huoltajan piikkiin.
...

***
...
...



Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tuukka - 07.07.05 - klo: 15.26
Kun nyt nostokeskusteluun on ryhdytty, niin otetaan se ikähaarukan toinenkin laita mukaan. Ulvilassa nosteli joku vähän vanhempikin kaveri autoja. Siinä voi olla aivot rautaa, mutta fysiikka on jo iän kankeuttama. Laitetaankos tämäkin kaveri sitten hyllylle?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 07.07.05 - klo: 15.44
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???


Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?

Aihe, joita olen itse edellä käsitellyt, koskee alaikäisten turvallisuusnäkökohtien huomoimista M8-luokan nostotehtävissä. Ja Jerzziccarin kirjoituksen perusteella varsin todellisesta syystäkin.

Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä. Ja tämä nimenomaaan turvallisuusnäkökohtien vuoksi. Mielestäni tässä on M8-luokan vaarallisuuteen nähden huutava ristiriita.

Huoltajalisenssiä sinänsä en ole ole arvioinut tai arvostellut tässä yhteydessä. Se keskustelu on käyty jo aikaisemmin, eikä se millään tavalla liity tähän.

Nyt kun asia on esillä ja kaikkien oikeiden ihmisten tiedossa, vetoan teihin tässä ja nyt, että laitatte välittömästi voimaan määräyksen, joka kieltää alle 12-vuotiailta (raja voi olla korkeampikin harkintanne mukaan) pääsyn radalle erän aikana.
Älkää vedotko pykäliin ja sääntömuutosesitysten jättämisaikoihin ja lajiryhmän kokousten aikatauluihin. Pystytte hoitamaan asian, jos tahdotte.
Ellette sitä tee, tulen olemaan mukana huolehtimassa, että olette vastuunkantajia, mikäli vahinkoa tapahtuu.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tumppi - 07.07.05 - klo: 15.50
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
.....
.....
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:
....
....



Tämän topicin alla ko. komenttiasi halusin informoida tämän päivän tasalle..

Ko. nostotyö on yhteydenottojen alla ja katsotaan mitä sille tehdään..
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tumppi - 07.07.05 - klo: 15.56
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???

Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?
...
Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä.
...
.


Lainainaukset huoltajalisenssitopicciin, nimen omaan tuon takia, että jos tietyt "reunaehdot" täyttyvät, niin se aikuinen isä voi astua sinne rata-alueelle, vaikka hänellä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä. Ko. tietosi on sen suhteen vanhentunut... Ymmärretty ?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 07.07.05 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainainaukset huoltajalisenssitopicciin, nimen omaan tuon takia, että jos tietyt "reunaehdot" täyttyvät, niin se aikuinen isä voi astua sinne rata-alueelle, vaikka hänellä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä. Ko. tietosi on sen suhteen vanhentunut... Ymmärretty ?


Mistä alkaen tuo on voimassa? Missä muutoksesta on informoitu?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Yippo - 07.07.05 - klo: 19.24
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: TTKoo - 07.07.05 - klo: 19.59
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).


Kyllähän sitä on syytä noudattaa sääntöjä, vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!
Näin olen antanut kertoa itselleni.....
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: OttoL - 07.07.05 - klo: 20.07
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Kännyköistä puheenollen:

Sääntökirjasta:

3.3.3.
...
Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Eli EI KÄNNYKÖITÄ lavalle tahi radalle (nostotehtäviin mukaan).


Kyllähän sitä on syytä noudattaa sääntöjä, vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!
Näin olen antanut kertoa itselleni.....


Mutta sitä voi kyllä kokeilla ensi kisassa, vaikkei tuottaisikaan mitään tulosta.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 07.07.05 - klo: 20.12
Jotkut kännykät antavat mielettömät häiriöt autolle.
Olen itse ollu todistamassa kun lavangossa joku oli mun ja kaverin vieressä ja sillä alko känny soimaan. Heti alko molemmissa autoissa sen tason sätkiminen että oksat pois... Heti kun kyseinen kaveri siirty syrjään niin häiriö katos.

Ottakaa huomioon että pienikin häiriö on pahaks jos niitä pieniä häiriönlähteitä on paljon ja erilaisia=niin iso häiriö että se vaikuttaa jo ajamiseen.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: TTKoo - 07.07.05 - klo: 20.35
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Jotkut kännykät antavat mielettömät häiriöt autolle.
Olen itse ollu todistamassa kun lavangossa joku oli mun ja kaverin vieressä ja sillä alko känny soimaan. Heti alko molemmissa autoissa sen tason sätkiminen että oksat pois... Heti kun kyseinen kaveri siirty syrjään niin häiriö katos.

Ottakaa huomioon että pienikin häiriö on pahaks jos niitä pieniä häiriönlähteitä on paljon ja erilaisia=niin iso häiriö että se vaikuttaa jo ajamiseen.


Tuo oli muuten hyvä havainto!
Eli kun kännykkään soitetaan, niin "jotain tapahtuu".

Ihan kotona kukin voi todeta asian:
Kun teille soitetaan kännykkään, niin kulkekaapa esim. suljetun/valmiustilassa olevan TV:n ohi.

TV:ssä "myös soi".......

Ainakin silloin on täysin mahdollista, että se antaa näin herkille laitteille häiriöitä!

Selvyydeksi lisään sen, kuten edellisessä viestissäni myös totesin:
Noudatetaan sääntöä, vaikka sen sanamuoto ehkä olisikin tarkkaanottaen hieman tulkinnanvarainen!

Ei tuo ole mikään vaiva jättää sitä kännykkää pois, ja tietenkin olisi hyvä, jos kuuluttaja siitä muistuttaisikin vielä!

Lisätään näin jälkikäteen vielä sekin, että vaikka puhelimen soitto ei radiota häiritsisikään, niin kyllä se ajajien keskittymistä häiritsee soidessaan!
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jarkkom - 07.07.05 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

TV:ssä "myös soi".......


Oletko vielä koittanut vastata?  :mrgreen:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: AssoRacing - 07.07.05 - klo: 22.09
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

TV:ssä "myös soi".......


Oletko vielä koittanut vastata?  :mrgreen:


 :lol:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: TTKoo - 07.07.05 - klo: 22.10
Tuosta tulikin mieleen, että onneksi ei silitysraudasta ole ääniä kuulunut....

Olis muutakin paketissa kuin kädet.......  :mrgreen:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Stilo - 07.07.05 - klo: 23.42
Menee offtopiciks, mutta pakko heittää:
Tulevaisuudessa voi tulla mielenkiintoisia tilanteita 1:1 autojen kanssa, kun ne muuttuvat aina vaan elektroonisemmiksi. Miltä kuulostaa sähköohjauksella varustettu auto ajamassa Saksan autobahnalla 200kmh kun kännykkä alkaakin soimaan......
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Heuli - 08.07.05 - klo: 08.15
OT jatkuu: Italialaisissa "laatu"autoissa eli Ferrareissa (osassa niistä) on piilenyt sellaista vikaa että tietyillä bensa-asemilla niiden sähköjärjestelmät ovat menneet pimeeksi asemien lähettämien signaalien takia. Avain tähän ongelmaan on kuulemma työntää Ferrari 100 metrin päähän asemasta niin johan toimii, pitää siis kiertää tietyt bensa-asemat riittävän kaukaa  :mrgreen:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 08.07.05 - klo: 13.10
Kun nyt sitten OT-suuntaan lähdettiin kulkemaan. Sattui kantautumaan korviin, että muutamat, ilmeisesti ikäänsä vastaavaa kehitysastetta hieman verkkaisemmin edenneet heput saivat jälleen piristettä kesäiseen mitääntekemättömyyteensä: VesaK jälleen heittämässä keskustelua OT:ksi.  :wink:
Tarkoittaa ilmeisesti vääntöäni tässä topikissa saada M8-luokkaan sääntömuutos nuorimpien kilpailijoiden suojelemiseksi.

Tietenkin on erinomaista, että nämä hengen pikkujättiläiset ovat edes jollakin saralla aktiivisia. Parempi sekin kuin täydellinen apaattisuus. Mutta, olikohan tämä ihan OT-tapaus?

Otetaan asia rautalangasta. Kysehän tässä topicissa on radiohäiriöistä M8-luokassa, joita alussa kerrottiin esiintyneen yhä useammin.
Jos M8-luokassa esiintyy radiohäiriöitä, se tiettävästi aiheuttaa auton/autojen holtitonta ja hallitsematonta menoa radalla sekä nopeutensa että ohjauksensa suhteen. Tiedetään myös, että nämä autot ovat kohtuullisen tehokkaita, melko painaviakin, ja kulkevat täydellä kaasulla varsin lujaa.

Voisi siis päätellä, että hallitsemattomasti ryntäilevä M8-auto ei ole ihan vaaraton kapistus? Onkohan tällä asialla mitään tekemistä sen kanssa, että meidän kilpailuissamme sallitaan, jopa velvoitetaan kaikkein nuorimmatkin osallistujat suorittamaan nostotehtäviä? Onko vai ei? Syyllistyinkö offtopic-kirjoitteluun? Itse olen näkevinäni asioissa hyvin selvän yhteyden.

Kyllä, otin ihan rehellisesti herneen nenään. En niinkään itse asiasta, vaan harmistuin siksi, että porukassa on niin lapsellista aikuisväestöä, joilla ei ole muuta panosta antaa lajiin kuin kytätä aktiivisempien yrityksiä saada asioita paremmalle tolalle. Ja yrittää vaimentaa sekin vähä asiakeskustelu, mitä joskus harvakseltaan esiintyy. Toivoisin kovasti, että aikuistuisivat joskus sen verran, että pystyisivät niin sanotusti menemään vähän itseensä.

Väärinkäsitysten välttämiseksi, tässä yhteydessä en lainkaan heittele kiviä lajiryhmän tai AKK:n suuntaan.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jarkkom - 08.07.05 - klo: 13.16
Pointti oli minun mielestä varsin selvä. Nostovelvoite on ja pysyy niinkuin pitääkin. Kukaan ei kiellä huoltajaa hoitamasta nostovuoroja. Ehkä joku suositus olisi paikallaan, että alaikäisen kisaajan huoltaja hoitaisi nostovuoron? Kielto olisi jälleen yksi kielto lisää ja täten vaikuttamassa siihen, että lisää itkemistä siltäkin saralta tulisi, kun vaikkapa huoltajana toimiva kisakaveri ei jaksakaan nostaa kokoajan?

Toisaalta minun mielestä 16-vuotias tai vanhempi osaa jo senverran katsoa ettei tule auto päähän; saahan sen ikäisenä ajaa kevytmoottoripyörälläkin 1:1 autojen seassa liikenteessä. Nuorempia noin 10-13v kavereita noissa kisoissa ei sitten taida ollakaan?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 08.07.05 - klo: 13.46
Aihe lähti viime kesäisestä keskustelusta, jossa tuli esiin, että kisoja on  kiertänyt muistaakseni 8-vuotias kaveri. Sellainen on kyllä liian pieni ottamaan päälle tulevasta M8-ohjuksesta koppi. Hänen päänsä on samalla korkeudella kuin isompien vyötärö, ja siten todennäköisemmin auton lentoradan korkeudella kuin isommalla kaverilla. Hänen fyysinen elimistönsä on vielä paljon keskeneräisempi kuin isommilla. Puhumattakaan harkintakyvystä tiukassa paikassa. Tästä sain innoitukseni aiheeseen.

M8-luokka on poikkeava muihin luokkiin nähden juuri autojen voiman ja liike-energian vuoksi. Minusta ei ola lainkaan yliammuttua, jos säännöissä olisi määrätty, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa. Kilpailujärjestäjen ja sääntöjen kannalta tämä on ainoa tapa olla joutumatta vastuuseen vahinkotapauksessa, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä ei ole toteutettu. Vakuutusturvalla on turha lohduttautua, kun terveys, jopa ihmishenki voi olla kyseessä.
Sääntö määrittelisi itse asiassa myös aidon, oikean ja tarpeellisen huoltajatehtävän, joita muuten ei oikein olekaan.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tuukka - 08.07.05 - klo: 15.06
VesaK: Missä on käyty keskustelu 8 vuotiaan kaverin kisailusta? Ja keiden välillä?

Ja kuka on tämä mystinen 8 v kaveri, jota itse en tunne, vaikka kaikki viime vuoden kisat olen kiertänyt?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 08.07.05 - klo: 15.32
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
VesaK: Missä on käyty keskustelu 8 vuotiaan kaverin kisailusta? Ja keiden välillä?

Ja kuka on tämä mystinen 8 v kaveri, jota itse en tunne, vaikka kaikki viime vuoden kisat olen kiertänyt?

En viitsi alkaa kelata vanhoja keskusteluja, mutta jossakin viime kesän aiheissa oli lyhyt mutta vilkas keskustelu asiasta. Se alkoi muistaakseni tämän nuoren kisaajan isän aloitteesta.

Jos olet kiertänyt kaikki viime vuoden kisat, pakosta olet ollut samoissa kisoissa. Olen käyttänyt muotoa "muistaakseni 8-vuotias", koska en muista, oliko kaveri tuolloin 6- 7-, 8- vai kenties 9-vuotias. Joka tapauksessa pieni heppu. Mutta tuskin kovin mystinen.

Asian sisältö lienee kuitenkin tullut selväksi. Onko siitä jotakin huomauttamista tai hyviä mielipiteitä?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Juha - 08.07.05 - klo: 17.14
Pieniä huomioita riskeistä nostotehtävissä.
Miettikää yleisesti mikä painaa 3,5kg ja liikkuu 80 km/h, mahtaako riittää. Esim. Vauva painaa saman verran ja maantiellä liikkuvassa autossa on nopeus sama. Eli äkki pysähdyksessä vauvan päähän kohdistuisi, sen osuessa ikkunaan, aika lähelle sama liike-energia, kuin minkä nostaja voi saada päähänsä auton asuessa siihen. Ja kaikkihan tietää miten ne vauvat on autoon köytetty, jotta ne ei lähde liikkeelle.

Toinen huomio. Kuinka moni olisi valmis ottamaan vastaan polttista, joka heitettäisiin liikkuvasta autosta, jonka nopeus olisi 80km/h. Saatikka antaisi sen vapaasti osua itseensä. Minä en ainakaan lupaudu kokeilemaan.

Jos ajatellaan yhteiskuntaa, niin työturvallisuuslaki ei sallisi missään tapauksessa päästämään lasta töihin paikkaan, jossa olisi samat riskit kuin nostotehtävässä. Ja aikuisellekkin vaadittaisiin turvavarusteet. Ainakin turvakärjellä varustetut jalkineet, kypärän ja ehkä hanskat.

Koska AKK on säännöissään vaatinut nostamisen, olisi sen ehkä hyvä miettiä siihen liittyvät riskit sekä miten niitä voidaan välttää tai niiltä suojautua. Lisäksi ehkä kannattaisia tosiaan miettiä minkä ikäinen voidaan määrätä nostamaan.

Kannattaisi miettiä ennen kuin sattuu. Nimittäin tapaturman satuttua ollaan liemessä, jos mitään ei ole yritetty tehdä.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 08.07.05 - klo: 17.21
Taitaa se nuori kaveri olla nimenomaan Tuukan jälkikasvua  :wink: .
Itse en ainakaan nuorempia kavereita kisoissa nähnyt, mutta enhän mä ookkaan ajanu kun vasta tän kesän.

Vastuu siitä kumpi nostaa on juniorin huoltajalla.
Ja tässä tapauksessa ainakin homma on pelannu loistavasti.
Paremmin tämä nuori jamppa on ollu tilanteen tasalla kuin erittäin moni vanhempi.
Ulvilan finaalissa näki kuinka paikkaa välillä vaihdettiin isän ja pojan kesken ja homma pelas kiitettävästi.

Toisinkuin parilla muulla uskoakseni täysi-ikäisellä joiden keskittyminen oli kyllä niin kateissa että vaikka kaato auton kahen metrin päähän ja paino kaasun pohjaan että kuulis katollaan olevan auton niin ei mitään tajua.

Siinä kun ois radiohäkkä tullu ja ois autolla ampunu kaasupohjassa suoraan jalkaan niin vahinkoa ois varmasti tullu, toisin kuin tämän ainoan oikeasti juniorin kanssa ei vahinkoa olis sattunu koska katse oli radalla liikkuviin autoihin.

Ymmärrän kyllä täysin pointin siitä että nuorella on fysiikka vielä kehittymässä ja vahingot voivat siten olla pahemmat jos/kun vahinko tapahtuu.

Silti en ole sen kannalla että ainakaan kielletään esim alle 16 vuotiailta nostaminen.
Jos huoltaja kokee touhun liian vaarallisena niin silloin hän kyllä pitää itse siitä huolen kumpi nostaa.
Ja ajatellaampas tilannetta jossa alaikäsellä on esim isä mukana ihan vaan kuskina ja henkisenä tukena, eikä hanellä ole mitään kokemusta noista laitteista, korkeintaan nähnyt kun juniori niillä ajaa ja räpeltää.
Semmonenko pitäis laittaa sinne radalle nostamaan kun ei se edes tiedä miten se auto pitää nostaa ja mihin siinä uskaltaa koskea.

Esim jos olisinkin alottanu tän homman sillon kun mun tää piti jo alottaa, eli 13 vuotta taaksepäin... Mun äitikö sinne ois pitäny nostajaks pistää? Siinä ois kyllä tullu vahinkoa sekä äidille että myös kaikille radalla pärtsääville kun totaalisen tietämätön ois siellä ihmetelly.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 08.07.05 - klo: 23.38
Olen täysin VESAn linjalla. Olen tässä miettinyt kuin olen ajannut kilpaa itse jostain -87-88 nurkilta että tämä nosto hommat on polttis puolella aika erikoinen juttu sähkö luokkiin verrattuna koska nosto ajat ovat pidemmät. Itse kuin siinä seisoo 25min putkee ja tuuli puhaltaa pölyt suoraan silmiin niin silloin keskittyminen on välillä aika haparointia (sori kuljettajat jos olen mokannut teidän auton kohdalla pahasti). Huoltaja vaan kehiin jos on poika nuoremmasta päästä, onneksi ne ovat luvuillaan aika pienet viellä  (onneksi). Semmoinen homma viellä että jos sä kaadat sen auton ja nostaja ei sitä heti huomaa ja sitten viellä pannu todellakin sammuu niin ei voida kokonaan syyttä sitä nostajaa siitä stumppaamisesta todellakaan, ja ei siinä ajajakorokkeella kannata huutaa koska se ei todellakaan kuulu tuonne nostajalle pahimmassa tapauksessa vieressä kuljettaja herpantuu siitä( HUOM HOKE tietää miten sen homman tekee nätisti)...........

Jerzi

PS Mibnä olen oppinut ajamaan hieman rauhallisemmin jotta vältyn tuon kaatamisen tempun( vaimo sen opetti minulle)
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 08.07.05 - klo: 23.49
Juha: Tosi hyvä kirjoitus!

*HOKE*: Jos vastakkain ovat lapsi-ikäisen nostajan turvallisuus ja aikuisen nostajan ketteryys, ei asioista voida puhua edes samana päivänä. Ne eivät ole vaihtoehtoja.

Mitä nostajan ketteryyteen ja tarkkaavaisuuteen tulee, niin sähköautokisoissa olen viimeisten lähes viiden vuoden aikana nähnyt suorituksia aivan laidasta laitaan. Tyypillinen ongelma on, että nostaja seuraa kärkiautojen kisaa, eikä omaa reviiriään. Ja jos suoritusten taso (= tarkkaavaisuus ja toiminta & päätöksenteko kriittisessä paikassa) on mittarina, niin kyllä ikähaitarin nuoremmasta päästä ehdottomasti löytyvät ne mieleenpainuvimmat tapaukset. Tätä en sano missään tapauksessa syyttäen, sillä ymmärrän täysin nuoren kaverin kykyjen ja hoksottimien rajallisuuden.  

Mutta tämä alkaa mennä OT:ksi, vaikka saavathan lajimme korppikotkat siitä jälleen märehdittävää :wink:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: copter - 09.07.05 - klo: 00.15
Jos katsotaan mallia isommista luokista, kuten vaikka esim. rallista, niin siellä vaaditaan jokaiseen EK:lla sijaitsevaan tehtävään 18 vuoden ikä. Tosin merkkivahtina käsittääkseni saa toimia 16 ikäinen jamppa, mutta se nyt tosiaan ei käsitä mitään muuta kuin yhden reitillä sijaitsevan merkin vahtimista.

Tietysti kyseessä on isompi luokka ja itse lajin, sekä siihen liittyvien tehtävien luonne on erilainen kuin mistä nyt keskustelemme. Silti omasta mielestäni alle 18v kisaajien huoltajien tulisi suorittaa nostaminen, ainakin polttisluokissa taikka jotenkin muuten määritellyissä ns. "nopeammissa luokissa". Tällä tarkoitan luokkia joissa auto voi saavuttaa massan ja nopeuden suhteen yhtälön, jonka voidaan sanoa olevan hengenvaarallinen "äärimmäisessä tilanteessa". Äärimmäisellä tilanteella taas tarkoitan pahinta mahdollista tilannettta tyyliin auto karkaa radiohäiriön takia ja kaasu hirttää ennen hyppyriä taikka korkeaa kanttaretta suunnaten suoraan nostajaan joka on muutaman metrin päässä ja lentoradalla tms.

En sano etteikö moni esim. 13-15v ikäinen pystyisi nostamaan  "turvallisesti", eli käyttäen päätään nostaessaan ja näin ollen varoen ja maltillisesti suorittaa tehtävänsä, mutta ihan vain nostajan turvallisuuden takia. On kuitenkin hyvä huomata että esim. 15v ja 18v ikäisten ihmisten luustollisessa jne kehityksessä on huomattavia eroja. Tietysti on tilanteita joissa sillä ei ole merkitystä vaikka auto osuisi viimeisen päälle kunnossa olevaa 25v atleettia, silti sattuu ja voi käydä huonosti. Kuitenkin ruumiinrakenteellisesti kehittyneemmällä henkilöllä on huomattavasti parempi mahdollisuus selvitä näistä tilanteista pienemmillä vammoilla taikka ruhjeilla.

Ehkäpä ammun yli joissain asioissa, mutta mahdollista kuitenkin.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Juuzmo - 09.07.05 - klo: 00.27
Eli nostaja siis heittää auton oikein päin jos lentää katolleen? näin minä olen  tajunnut lukiessani näitä viestejä :roll:
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: MakeH - 09.07.05 - klo: 01.48
Jatketaan vielä tätä radiohäiriö -juttua:

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
.... vaikka kännykät eivät toimikaan radiotaajuuksilla!

Tietääkseni puhelimetkin toimivat radiotaajuuksilla, matkapuhelinhan on radiolähetin ja -vastaanotin.
--
Olisiko mahdollista, että autot ja muut ajajakorokkeen lähellä olevat härvelit saattaisivat aiheuttaa radiohäiriöitä lähettimelle..:?: Rupesin epäilemään tätä, kun kaverin kotona, lähellä kulkeneet autot ja mopot aiheuttivat häiriötä tv-kuvaan.
-
Mistä se muuten johtuu, kun polttiscrossarin käydessä, esim. jäädytyskanteen koskettaessa jollakin metalliesineellä, servot alkavat nykiä?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 01.54
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
( HUOM HOKE tietää miten sen homman tekee nätisti)...........


 :lol:  :lol:  :lol:

Joo kyllähän mä sen tiedän, mut vielä kun muistais sen samalla kun on ite korokkeella... :lol:  :lol:

Tää on vähän sama juttu kun joku sanoo toiselle että älä tee niinkuin minä, vaan tee niinkuin minä sanon, ali ainahan mä voin olla sanomassa että ota ihan iisisti niin hyvin se menee, mut sit kun oon ite ohjaimen päässä niin jotenkin se vaan lähtee räpylästä.

Vai voiko joku mut tunteva sanoa että oon jotenki hermoileva tai huonolla tuulella oleva jamppa normaalisti. Yleensä aina otan rennosti kaikki hommat, mut kun on ohjain kädessä ja koen edes pienimmänkin vääryyden niin jotenki ne keuhkot vaan tulee pihalle. :lol:  :lol:  :lol:

Anteeksi siitä.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 02.16
Mutta kuten jo ylempänä mainitsin, niin mielestäni huoltaja on edelleen vastuussa lapsestaan niinkuin kaikessa muussakin aisiassa. Kai sit pitäis keksii ikäraja kouluun menemisestäkin, kun siinä on yks vaarallinen tien ylitys...

Hei comoon oikeesti... vanhemmat ovat niitä jotka ovat aina eniten huolissaan jälkikasvunsa hyvinvoinnista ja päättävät kuinka lapsensa kasvattavat, joten he päättävät milloin nuori nostaa ja millon ei. Vaarallisempiakin asioita sentään on olemassa ja silti todella harva pätkääkään välittää.

Sääntö on tältäosin täysin järjellä harkittu ja se on hyvä näin.

Täysin turha on säännöillä rajata miten vanhemmat lapsiaan kasvattaa.

Ja en ole hetkeäkään puhunut täysikasvuisen ketteryydestä vaan tarkkaavaisuudesta (joka on kaikkein tärkeintä kun puhutaan nostajan turvallissudesta). Niinkuin jo mainitsin niin todella moni nostaja on totaalisen muissa maailmoissa koko nosto vuoronsa aikana, toisinkuin tämä ainoa juniori joka on tarkasti lähellä liikkuvien autojen menossa mukana.

Jos siis tällaisessa tilanteessa tulee esim radio häiriö niin tämä ainoa juniori joka tällähetkellä on meidän kanssa kisaamassa on tilanteessa mukana ja ehtii väistämään, kun taas nämä jotka unelmoivat uusista viripalikoista autoonsa eivät tajua vaikka auto lentäisi kohti pääkuuppaa kaasu pohjassa.

Tällä ei siis ole mitään tekemistä nostajan ketteryyden kanssa vaan tarkkaavaisuuden kanssa jossa erittäin monesti nuoremmat ovat parempia kuin me täysi-ikäiset.

Tätä yritin tuossa aikaisemmassa vistissä viestittää, mutta koska emme kasvotuste ole mielipiteitämme vaihtamassa niin ei voi olla varma meneekö tarkoitus perille asti... näköjään ei mennyt... ymmärtääkseni.

Kuten jo aikaisemmin olen sanonut niin vanhemmat ovat vastuussa lastensa turvallisuudesta ja he myös ovat tehtävässään ylivoimaisesti parhaita. Siitä meidän kaikkien on täysin turha väitellä.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Hermanni - 09.07.05 - klo: 07.59
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ja en ole hetkeäkään puhunut täysikasvuisen ketteryydestä vaan tarkkaavaisuudesta (joka on kaikkein tärkeintä kun puhutaan nostajan turvallissudesta). Niinkuin jo mainitsin niin todella moni nostaja on totaalisen muissa maailmoissa koko nosto vuoronsa aikana, toisinkuin tämä ainoa juniori joka on tarkasti lähellä liikkuvien autojen menossa mukana.

Jos siis tällaisessa tilanteessa tulee esim radio häiriö niin tämä ainoa juniori joka tällähetkellä on meidän kanssa kisaamassa on tilanteessa mukana ja ehtii väistämään, kun taas nämä jotka unelmoivat uusista viripalikoista autoonsa eivät tajua vaikka auto lentäisi kohti pääkuuppaa kaasu pohjassa.

Tällä ei siis ole mitään tekemistä nostajan ketteryyden kanssa vaan tarkkaavaisuuden kanssa jossa erittäin monesti nuoremmat ovat parempia kuin me täysi-ikäiset.


Samaa mieltä olen, vanhempien velvollisuus on valvoa onko lasten tekemiset ja harrastukset turvallisia ("junoirit" kun eivät välttämättä "näe" vaaroja missään, nimim. itse kiipeillyt pentuna pystysuorilla kalliolekkauksilla ym muuta "typerää").
Tosin järjestäjät voisi nuo "juniorit" sijoittaa radalla vähemmän vaarallisiin paikkoihin "nostomiehiksi", eikä mihinkään "tuplahyndien" päähän koppariksi (Hitaamille shikaaneille ym).

Sori offt topic.... menee jo aikas lailla ohi radiohäiriöiden..... pitäskös tehdä oma topic.... RC pienoisautoilun turvallisuus?
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tuukka - 09.07.05 - klo: 08.53
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Jos olet kiertänyt kaikki viime vuoden kisat, pakosta olet ollut samoissa kisoissa. Olen käyttänyt muotoa "muistaakseni 8-vuotias", koska en muista, oliko kaveri tuolloin 6- 7-, 8- vai kenties 9-vuotias. Joka tapauksessa pieni heppu. Mutta tuskin kovin mystinen.


Juuri tämänkaltainen luulon arvuuttelu ottaa kupoliin. Sinä et tiedä tämän kaverin ikää. Kaikki arvauksesi ovat vääriä, mutta olet kuitenkin tietävinäsi että 12 vuotta tai jopa 14 on minimi nostotehtäviin. Vai onko kyseessä pituusongelma? Vai se, että tämä juniori ei ole nopeilla hiilihydraateilla läskitetty puskurilliseksi? Ja miksi et VesaK ole vastannut siihen ikäkysymyksen toiseen päähän? Siis saako vanhus toimia nostajana? Arvuuttelenpa että siksi ettei yläikärajaa myöskään pysty määrittämään.

Jos ja kun halutaan nostajan turvallisuudesta huolehtia, niin olkaamme rehellisiä itsellemme. Se ei ole kenellekään täysin turvallista. Toki nuoremman keho on heikompi ottamaan vastaan autoa, mutta nuoripa on useimmin hieman vanhempaa ketterämpi. Se että unelmoiko hän nostotehtävissä uusista viripalikoista ei taida olla iästä kiinni. Tuodaan yksi blondi radan reunaan ja ainoastaan juniorini ja tämä vanhus seuraavat radalla kiertäviä autoja. Tämä esimerkkinä ihmisten erilaisuudesta.

Ulvilassa vaadittiin yhden nostopaikan nostajan olevan kyykyssä, jotta kuskit näkevät hyvin autonsa radalla. Onko tämä hyvä asia? Kyykytetään aikuinen lapsen tasolle!

Jos halutaan nostajien toiminta täysin turvalliseksi/turvallisemmaksi niin se vaatisi esimerkiksi suojaseiniä nostajien avuksi, suojavälineiden hankintaa nostajille, ajon keskeyttämistä nostamisen ajaksi jne...

Mielestäni nykyinen sääntö on täysin riittävä. Huoltajalla on mahdollisuus nostaa ja vastuu nostajan turvallisuudesta. Olen esimerkiksi poikani nostopaikan vaihtanut ainakin kerran. Lavangossa takahyndien nostamispaikka vaihtui Kyyröjen avustuksella toiseen paikkaan, koska se ei ole LYHYELLE hyvä paikka. En ymmärrä miksi säännöistä tulisi taas tehdä ehdottomia vaikka tarkoitus on hyvä.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 09.07.05 - klo: 14.41
Tuukka, älä anna ottaa kupoliin. Nyt käsiteltävän aiheen osalta on täysin epäoleellista, kuka on se tapaus, johon joskus on viitattu. Oleellista on se, ovatko M8-luokan nostotehtävät sopivia ja turvallisia nuorimmille kisaajille. Vai mitä?

Kun asia niin kovasti vaivaa, niin kaivoin kuitenkin esille sen threadin, jossa asiaa käsiteltiin. Hupaisaa, että kyseessä näyttäisi olleen oma poikasi, ja olet myös itse osallistunut tuohon keskusteluun. Tosin et tuonut nimenomaan tätä nostaja-aihetta esiin, vaan kyse oli lajin rangaistuspolitiikasta. Minä tartuin tuolloin nostoaiheeseen.
Poikasi ikä oli näköjään 10 vuotta eikä 8, mutta enpä väittänytkään muistavani sitä välttämättä oikein.

Tuo mainittu keskustelu on täällä, keskellä kaikkea muuta leppoisaa rupattelua (threadin 2. sivun loppupuolella):
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7230&postdays=0&postorder=asc&start=30


Hyviä mielipiteitä esitetty edellä, miksi nuorimmatkin olisivat sopivia suorittamaan nostotehtävänsä. Olen kuitenkin edelleen oman elämänkokemukseni ja ymmärrykseni perusteella eri mieltä. Myös siitä, onko pelkästään huoltajan tehtävä arvioida, onko nostajan paikka vaarallinen vai ei. Tällaista harkinnanmahdollisuutta ei pidä jättää, koska asia on hyvin yksiselitteinen: nostajan tehtävä radalla ei ole lasten hommeleita.

Tekee mieli kysyä, että miksi mopokortin voi saada vasta 15v., ja ajokortin vasta 18v.? Tai miksi teollisuudessa ikäraja moneen hommaan on 18v.? Miksi nämä ikärajat on lainsäädännöllisesti määrätty? Miksi ei jätetä huoltajien päätettäväksi, milloin lapsukainen on kykenevä autoa tai mopoa ajamaan? Jos jätettäisiin, tekisivätköhän kaikki huoltajat ihan oikeita päätöksiä?

Tässä juuri on tärkeä pointti. Mistä vasta-alkajajunnun vasta-alkajaisäpappa tietää, miten vaarallista tai vaaratonta on seistä crossiradalla hyppyrin takana? Ja syöksyä radan poikki nostamaan kaatunutta autoa? Jotkut tietävät, tai osaavat arvioida, jotkut eivät. Tai ovat liian ”kunniantuntoisia” pystyäkseen tekemään objektiivista arviota.
Kun kokematon isäpappa laittaa poikansa radalle, hän ei siis välttämättä tiedä, minkä riskin hän silloin ottaa. Pojalla itsellään taas ei ole harkintakykyä arvioida sitä, vaan hän tekee, niin kuin isäpappa käskee.

Juuri siksi mielestäni vastuu on kilpailusääntöjen laatijoilla. Ja siksi on hyvä olla perussääntö, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa.
Miten muuten on muissa M8-luokkaa ahkerasti ajavissa maissa, onko tietoa?

Mutta ei asia tästä enää tämän kummemmaksi tule. Viesti ja tieto on annettu, ja sääntöjen laatijat korjaavat asian, tai ovat korjaamatta. Jos eivät korjaa, ja tapahtuu onnettomuus, joka olisi ollut estettävissä, kuka on vastuussa?
Tieto on mennyt lajiryhmälle asti, joten tietämättömyyteen ei voi vedota.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: uni - 09.07.05 - klo: 18.25
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Itselläni ei ole ottanut häiriötä muutamaa yksittäistä nykäisyä lukuunottamatta kun vaihdoin GRAUPNERin laitteisiin. XS-6 on toiminut luotettavasti.

ja </mainos> ;)

ps. ihan maksamaton sellainen, toi vaan on toiminut hyvin :)


Joo. Mut onhan tää kuitenkin moottoriurheilua, aina voi joku osa pettää.. niinku esim radiot.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Tuukka - 11.07.05 - klo: 10.47
Vastaan tähän VesaK aloittamaan aiheeseen viimeisen kerran tässä foorumissa.

Jos VesaK olisit tätä lajia paremmin seurannut, niin olisit tietänyt, että käytännössä viittaa koko ajan vain meihin. SINÄ otit tämän yksilön esille ja koska HÄN on käytännöllisesti katsottuna ainut tähän sääntöön mahdollisesti koskeva henkilö, niin eikö silloin hän voi toimia ikätovereidensa esimerkkinä?!

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Ja kysyt kuka on vastuussa. Viitsisinkö toistaa, että olen vanhempana vastuussa lapseni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ja sinä VesaK olet vetämässä akk:ta oikeuteen, jos vahinko sattuu ilman nostajaikärajaa.

Nostovelvoitteen noudattamatta jättämiskeskustelu, johon olen osallistunut, ei liity tähän, joten sen sentään jätän kommentoimatta.

Hyvää kesää kaikille! Jään kuulostelemaan tuleeko kieltolaki voimaan.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Juha - 11.07.05 - klo: 21.24
Isompana ongelmana asiassa näkisin sen, että loukkaantumis riskiä ei yritetä millään pienentää. Esim. kypärän käyttö nostotehtävissä, ainakin vaarallisimmissa paikoissa, laskisi riskejä hyvin paljon. Se olisi myös osoitus tahdosta välttää loukkaantumiset. Ainakin vakavat.

Monissa lajeissa on käytössä suojia, jotka estävät pahimmat kolhut. Aina tietysti voi käydä jotain, mutta vakavimmilta vältytään.

Kuinka monessa lajissa itse suoritus on turvallisempi, kuin siihen liitetty velvoite. AKK vaatii nostamaan, mutta antaa mahdollisuuden valita kuka menee. Kuitenkin auton osuessa päähän, joka on kaikin haavoittuvin paikka, voi vamma olla kuolettava oli kyseessä aikuinen tai lapsi. Tämä on se pointti mitä itse ajan takaa. AKK:n olisi hyvä miettiä konsteja millä alentaa riskiä ja osoittaa se vaatimuksena säännöissä. Tällöin kuljettaisiin turvallisimmilla vesillä kaikkien osalta.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 16.07.05 - klo: 00.41
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Jos VesaK olisit tätä lajia paremmin seurannut, niin olisit tietänyt, että käytännössä viittaa koko ajan vain meihin. SINÄ otit tämän yksilön esille ja koska HÄN on käytännöllisesti katsottuna ainut tähän sääntöön mahdollisesti koskeva henkilö, niin eikö silloin hän voi toimia ikätovereidensa esimerkkinä?!

Jos kerran koko ajan tiesit tämän, miksi et kertonut? Aiheesta voi kai silti keskustella, vaikka tämä nimenomainen tapaus olittekin sinä ja poikasi? Voihan olla, että poikasi ei olisi viimeinen alle 12...14 -ikäinen harrastaja tässä lajissa?

Älä ota niin henkilökohtaisesti, itse olen koko ajan kirjoittanut aiheesta yleisesti, en teistä.

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Surullista, mutta näköjään totta. Et edelleenkään ole tainnut ihan hiffata, mistä tässä keskustelussa on kysymys?

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Ja kysyt kuka on vastuussa. Viitsisinkö toistaa, että olen vanhempana vastuussa lapseni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ja sinä VesaK olet vetämässä akk:ta oikeuteen, jos vahinko sattuu ilman nostajaikärajaa.

Periaatteessa kuka tahansa huoltaja voi tehdä ja teettää lapsellaan mitä haluaa. Mutta siltä varalta, että huoltajalla suhteellisuudentaju sattuisi hämärtymään, esimerkiksi oman kunnianhimon tai ylpeyden tai välinpitämättömyyden tai vastuuntunnon puutteen vuoksi, asettaa yhteiskunta (lastensuojelu-)rajoja. En tarkoita, että sinun kohdallasi olisi niin, mutta mistäpä kukaan voi tietää, miten kunkin arvomaailma on rakentunut. Siksi tarvitaan rajoja.

Tässä tapauksessa "yhteiskunnan tehtävää" hoitaa, tai sitä pitäisi hoitaa lajin itselleen ominut järjestö. Jos se ei ymmärrä tehtäväänsä turvallisuusmääräysten laatimisessa, ottaa se itselleen suuren vastuun siinä missä huoltajakin.

En ole vaatinut mitään sellaista, mikä olisi lajille tai sen harrastajille haitaksi. Kaikkein pienimpien suojelemisesta on kysymys.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: TTKoo - 16.07.05 - klo: 10.06
Lainaus
XXXXXX kirjoitti:

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Asiaa sen suuremmin kommentoimatta, totean vain tuohon esimerkkiin:

- ko. lajissa (= motocros) on todella tiukat määräykset turvavarusteista, alkaen kypärästä.......sinänsä mielenkiintoista, että lain mukaan alle 12v. ei esim. saa ajaa traktoria edes omalla (vrt. äidin/isän) pellolla, ei päältä ajettavaa ruohonleikkuria omalla pihallaan, jne.....
Toki tiedän, että kun radan ympärille laitetaan SE AITA, siitä tulee SULJETTU KILPARATA...........

- ajamaan ei pääse kuka tahansa, joka vain varikolta sinne "käsketään".... (yleensä käydään pitkä kurssi "tasamaalla" harjoitellen käsittelyä jne. ....)

"Ilma-aluksien" kiinniottamiseen sallitaan, jopa määrätään vaikka kuinka nuoria, ilmeisesti milläänlailla "kurssitettuja" tehtävään... ( ? )
Hyvä niin, että edes on sallittua tilalle mennä jonkun muun, kuin vain kilpailijan!

Osaan jo mielessäni kuvitella, kuinka suuri hulapaloo siitä syntyy, kun ensimmäinen esimerkkitapaus loukkaantuminen tulee...........
Toivotaan vaan, että siitä selvitään ennalleen, eikä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut......
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 16.07.05 - klo: 10.29
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Tätä hengetuotetta kommentoin tässä erikseen.
Nostajien turvallisuus ei parane pätkääkään sillä, että huoltajan on suoritettava esim. alle 12-vuotiaan nostotehtävät. Nostotehtävä on ja pysyy vaarallisena. Kyse on siitä, että vaaralliseen tehtävään ei laiteta alle 12-vuotiaita. Syistä, jotka on jo edellä läpikäyty.

Mitä tulee "rangaistusasteikkoon", överiksi meni siinäkin. Lajimme edeskäyvien kyllä tiedetään hekumoivan kurilla ja rangaistuksilla, mutta itse näen tämän puolen täysin toisin:
Jos olisin päättävässä asemassa, laatisin varsin vikkelästi ikärajan nostotehtävään, ennen kaikkea pienimpien suojelemiseksi, mutta myös oman nahkani ja mielenrauhani vuoksi. Jos nimittäin onnettomuus tapahtuisi jollekin juniorille, ja tietäisin laiminlyöneeni turvallisuusmääräykset, tuskinpa saisin vähään aikaan öitäni nukutuksi.

Rangaistuksia ei tarvita. Ikärajasääntö riittää vapauttamaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta. Myös moraalisesti. Sen jälkeen vastuu on vain ja ainoastaan huoltajalla.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: Rph - 16.07.05 - klo: 11.33
Ulvilan Savage race kilpailussa kerholaiset toimivat nostajina, koska valta osa kilpailijoista oli pieniä lapsia. Emme halunneet ottaa riskiä että joku lapsista loukkaisi itsensä. Samaa kaavaa haluamme noudattaa kerho ja sm kisoissa, joihin järjestävänä seurana meillä on oikeus ennen tuomari kokousta kertoa radalla oleva käytäntö tuomareille.Eli ei lapsia nosto tehtäviin, ja mitä tulee nostajien turvallisuuteen olen samaa mieltä, asialle pitäisi tehdä jotain? Ulvilan sm kisoissakin oli pari vakavaa läheltä piti tilannetta.

T:Rami

OT. sori, asia ei liity radioihin mutta aihe koskettaa meitä järjestävänä seurana.
Otsikko: Kisojen radiohäiriöt
Kirjoitti: VesaK - 16.07.05 - klo: 12.06
Hatunnosto ulvilalaisille! On hienoa, että kisajärjestäjä tuntee aidosti vastuuta, ja pystyy kasvamaan tehtävässä silloinkin, kun lajin piällysmiesten kyvyt tai ymmärrys loppuvat kesken.

Kyllä asia liittyy vahvasti radiohäiriöihin, sillä niillä on välitön yhteys nostajien turvallisuuteen!

Pieni lisä-OT: uusien, dynaamisten kerhojen loistavia suorituksia on saatu nähdä myös sähköautopuolella. On vain harmi, että juuri sellaisia näyttäisi lajimme jostakin syystä haluavan nujertaa, kisojen myöntämisten muodossa. Nämä kerhot, jos mitkään, ansaitsevat mahdollisuuden suurten kisojen järjestämiseen.