RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Mr Cale - 22.01.06 - klo: 19.52

Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Mr Cale - 22.01.06 - klo: 19.52
Kauden mittaan tulee varmaan monelle mieleen erilaisia parannus-/muutosehdotuksia FinTrack Tour -sarjaan. Aina kun jotain kehitetävää tulee mieleen, kirjoita perusteltu ehdotuksesi tänne, jotta ne löytyvät helposti ensikauden ohjeistoa tehtäessä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: rc-juhis - 23.01.06 - klo: 15.23
Joo olishan se kiva että stanu ja viri ajaa samana päivänä.
ite kun stanuu ajan niin saishan siinä oppia ja paljon.

ens vuonna sitten :lol:
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: CAi - 23.01.06 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: "rc-juhis"
Joo olishan se kiva että stanu ja viri ajaa samana päivänä.
ite kun stanuu ajan niin saishan siinä oppia ja paljon.

ens vuonna sitten :lol:


Olen samaa mieltä.
Nyt kun mekkausvastuu on siirtynyt pojalle. Olisi kiva auttaa ja neuvoa  aloittelijoita. Siirtymä lopetettuaan aktiivi harrastamisen järjestäjäpuolelle on ihmeen vähäistä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: rc-juhis - 23.01.06 - klo: 18.34
joo. itekkin aika paljon kyselen viri kuskeilta meidän seurassa että mitä täytyy tehdä jne jne......
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: ALi - 25.01.06 - klo: 13.36
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.

Kollektorin sorvaaminen voisi jo pikkuhiljaa jäädä historiaan...   :roll:

Koko syksyn kun ajeli harjattomalla eikä tarvinnut nysvätä moottorin kanssa tuli harjoituksissa paljon enemmän aikaa keskittyä auton säätämiseen ja itse ajamisen opetteluun.

Tuntuu kuin olisi palannut kivikaudelle kun FinnTrack sarja alkaa ja taas saa palata 'sorvin' ääreen  :mrgreen:
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: TTKoo - 31.01.06 - klo: 16.42
Ehdotan kaudelle 2007

Jos alkueriä vain kolme, niin silloin yksi huomioidaan.
Jos alkueriä neljä, niin silloin kaksi niistä huomioidaan.

Elikäs aina pysyisi tuo kahden epäonnistumisen mahdollisuus. (vrt. Kapinat 4/6)
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Vesa - 31.01.06 - klo: 17.56
Ehdotan kaudelle 2007

-molempien päivien ajosuunta sama, tällöin pito on sillä puolella mutkaa jossa sitä enempi tarvitaan
-lauantaina ajetaan c-12, tss-10 ja tsp-expert
-tsp-expert olisi avoin 17t kisaluokka, johon saavat kaikki osallistua
-sunnuntaina ajetaan tsm ja tsp-10
-kisarata on AINA kaikille uusi, eikä sitä olla ajettu metriäkään ennen kisoja kisaprofiililla
-stanukuskeilta lasketaan paras tulos alkuerissä, c-12,tsp ja tsm kuskeilta 2/4 tai 2/3 tuloksista
-renkaaksi Sorexin 28R, vapaa insertti ja vanne
-samat mittavälineet joka kisassa(siipi, puntari ja korkeusmitat yms)
-nostovuoron suorittamatta jättämisestä hylätään OIKEASTI se paras tulos,eikä vain pelotella sillä.
-ratatuomareihin yritetään OIKEASTI panostaa hankkimalla ja innostamalla uusia henkilöitä tehtäviin..

ja muuta...

-sovitaan yleisesti että turhat naureskelijat ja narisijat eivät osallistu kisoihin tai niiden sääntöihin liittyviin kommentointeihin, jos ei oikeasti ole mitään rakentavaa sanottavaa, ainoastaan valittamista tai jos aihe on " kisoista kahdeksaksi kotiin" tai "kisoihin on liian pitkä matka".

-jokainen kisajärjestävä on velvollinen ilmoittamaan kisasta paikallismediassa, jotta uusia harrastajia saadaan mukaan.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: nikoprkl - 31.01.06 - klo: 18.24
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.


Olen ehdottomasti myös harjattomien kannalla, mutta ennemmin sitten sallitaan vain tietyt koneet, kuin tiputetaan kennoja. Ei touringautoja ole suunniteltu 4 kennolle ja tuo 4 kennoa pakottaisi muutenkin liian suuriin muutoksiin. Kyllähän harjattomiakin löytyy montaa eri tehoista, varmasti myös prostockin vauhtiin sopivia.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Yippo - 31.01.06 - klo: 18.35
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.


Olen ehdottomasti myös harjattomien kannalla, mutta ennemmin sitten sallitaan vain tietyt koneet, kuin tiputetaan kennoja. Ei touringautoja ole suunniteltu 4 kennolle ja tuo 4 kennoa pakottaisi muutenkin liian suuriin muutoksiin. Kyllähän harjattomiakin löytyy montaa eri tehoista, varmasti myös prostockin vauhtiin sopivia.


ALi:n ehdotus on mielestäni ihan hyvä mutta touring menee 4 kennolla stanun vauhtia, että 5 kennoa olisi siinä parempi mutta silloin saadaan mielenkiintoinen ongelma akkujen kanssa aikaiseksi. Joutuu ostamaan 5 pakettia josta saa 6 ajopakettia joista yksi saattaa olla melkoisen epätasainen.

Vesa ehdotus kisaformaatista, radasta ja ajosuunnasta oli hyvä. Kannatan. Ellei Vesan ehdottama kelpaa, niin seuraava ehdotus on 2 päiväinen kisa, mutta se on tuntunut olevan valitettavan huono idea kaikkien etelän ihmisten mielestä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: uni - 31.01.06 - klo: 19.01
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Ellei Vesan ehdottama kelpaa, niin seuraava ehdotus on 2 päiväinen kisa, mutta se on tuntunut olevan valitettavan huono idea kaikkien etelän ihmisten mielestä.


Sen verran pakko kommentoida että tuo kaksipäiväisyys ei ole niinkään välttämättä kaikille maantieteellinen ongelma kuin myöskin sitä että joillakin on esmes perhe jotka ei välttämäti diggaa siitä että niistä 52 viikonlopusta ollaan toistakymmentä reissussa kokonaan. Ja joillekin se ei edes ole käytännössä mahdollista työjärjestelyiden yms. takia.

Harjattomat koneet myös tiputtaisivat prostockingkin kustannuksia jotka on tällä hetkellä hurjimmillaan pari hiiliä per hiitti tai kaksi..
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Jani S - 31.01.06 - klo: 19.08
Ite olisin pro stock harjattoman kannalla myös. Niko idea mielestäni hyvä enkä lähtis 4-5 kennoon tiputtaan akkuja vaan 6 kennolla. Mielestäni pro stock yksityyppi kone esimerkiksi Reedy star1-2, ei varmasti tehoiltaan ole 17 rankempi peli. Harjaton viel helppo ja huoleton ajaa sekä myös tiputtaisi pro stock kuluja. Ei enään koneen tunauksia, sika kalliiden koneiden tilauksia jenkiläst vaan samat myllyt alle ja menoks.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Heuli - 31.01.06 - klo: 19.21
Jenkeissähän on ajettu "prostock"-kisoja 8,5t koneilla ihan hyvällä menestyksellä. Novakilta löytyy suoraan 8,5t paketti (http://www.teamnovak.com/products/brushless/ssplus_system/index.html) (säätimineen n. 200 eur) ja tietääkseni LRP:n "1 star" kone on juuri tuo 8,5t. Tehoa noilla on n. 200 wattia mikä vastannee aika hyvin viimeisen päälle viritettyä 17t konetta?
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: ALi - 31.01.06 - klo: 19.30
Tuo on harjattomien käämi rajoitus on parempi ajatus kuin tuo kennojen vähentäminen ProStock luokkaa ajatellen. Autot on kuitenkin suunniteltu (ainakin vielä) kuudelle NiMH kennolle.

Näyttää siltä että valmistajat ovat löytäneet yhteismitalliset määritykset moottoreille jolloin voisi laittaa rajoitukseksi Heulin ehdottamia lukemia.

Mikä vaan on parempi kuin nykyinen. ProStock koneissa alkaa olemaan enemmän työtä kuin viri-luokassa..
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: TeemuR - 31.01.06 - klo: 19.44
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
...
-lauantaina ajetaan c-12, tss-10 ja tsp-expert
-tsp-expert olisi avoin 17t kisaluokka, johon saavat kaikki osallistua
....


Muuten Vesan ehdotukset ovat vallan mainioita, mutta itse en kannata tuota tsp-expert luokkaa, silloin olisi periaatteessa "pakko" ruveta laittamaan rahaa 17t ankkuriin/ankkureihin ja pitäisi tulla jo lauantaina treenimielessä kisaamaan kisabaanaa 17t koneilla ja näin ollen mahdollisesti olla yksi yö lisää kisapaikalla(pe-la) kun nykyisellä formaatilla tulee mahdollisesti vain yksi yö. Ennemmin vain noi c12 ja tss-10 ja illaksi treenimahdollisuus tsp ja tsm kuskeille.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: l150040 - 31.01.06 - klo: 19.49
8,5 lankainen on siinäkin hyvä vaihtoehto, että se on käytännössä 17 lankainen nykyisellä kytkentätavalla. Virta siis kulkee kahden 8,5 kiekkaisen käämin läpi kerralla (8,5 + 8,5 = 17).
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: CAi - 31.01.06 - klo: 19.58
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"


-molempien päivien ajosuunta sama, tällöin pito on sillä puolella mutkaa jossa sitä enempi tarvitaan
-.


- Siis pidossa ei ollut mitään ongelmaa. Ajoiko joku C-12 autolla ulkomutkassa :mrgreen: Tosiasiassa pito jakaantui laajalle alueelle mutkan sisään sekä ulostulo alueelle

- Mediapakosta olen maininnut jo vuosia sitten. Se olisi oltava pakollinen.

- Mieluimmin TSM ja TSS loogisesti lauantaina ja C-12 sekä TSP sunnuntaina. Stanutkin näkisivät virimiesten meininkiä niinkuin on puhuttu. Samalla erät jakautuisivat tasaisemmin.

-Tuomaristo asia on vaikea. Se ei ole helppo tehtävä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: VesaK - 31.01.06 - klo: 20.01
Olli sai taas uusien ideoiden kokeilijana hommia: 2006 Kapinoihin ProStock-luokka harjattomilla.

Samalla MMr voisi muuten testata uutta vapauttakin: kilpailun ei tarvitse enää pokkuroida AKK:n sääntöjen kanssa, vaan kansallisia kilpailuita saa vihdoinkin järjestää vapaasti. Aikaisemminhan siitä olisi seurannut lisenssin menetys kisaajilta ja kisajärjestäjän ja toimitsijoiden rankaiseminen.

ProStockin yhtenä visioijana ja puolestapuhujana otan myös kantaa moottorisääntöön: Taidamme juuri nyt elää vaihetta, jossa TSM-luokassa alkaa tapahtua ratkaiseva siirtyminen harjattomiin. ProStock-kisaajia voi kuvailla sanoilla ennakkoluuloton, avarakatseinen, rohkea, kokeilunhaluinen, ja vastaavilla. Heitä ei siksi pitäisi kovin kauaa pidätellä tästä muutoksesta, vaan se pitäisi tehdä niin pian kuin se sopivan moottorityypin määrittelyn ja sääntömuutoksen teknisen toteutuksen puolesta on mahdollista.
Itse suorittaisin prostockilaisten keskuudessa kattavan kyselyn, ja jos enemmistö asiaa kannattaa, tekisin sääntömuutoksen jo kesäkaudelle. Tietenkin siten, että edelleen myös 17t-koneet ovat sallittuja.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Vesa - 31.01.06 - klo: 20.22
Puupäät.......  jos ajetaan toisena päivänä eri suuntaan, jälkimmäisenä päivänä aloitettaessa pito on mutkasta lähdössä eikä sisään tulossa, koska sisääntuloon se pito kertyy enempi ku ulostuloon, eikä kumirenkailla pitoa kerry sisään menoon samalla tavalla kuin foameilla.

Ehkä joku tajus.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: CAi - 31.01.06 - klo: 20.55
Vesa: kyllä kaikki tajus. Pitoa vaan oli ihan riittävästi.
Otsikko: Hiilettömät prostock luokkaan
Kirjoitti: jarkkom - 31.01.06 - klo: 21.09
Onko olemassa mitään helppoa keinoa todeta kisapaikalla tuon hiilettömän koneen käämimäärä?

On nimittäin aivan turha luulo, että siitä koneiden virittelystä ja optimaalisen koneen teosta päästäisiin eroon asettamalla esimerkiksi tuo 8,5T raja.

Uskallan tässä ennustaa, että jo kesällä saadaan spekseihin sopivia hiilettömiä koneita käsin tehtynä, eikä merkki ole LRP/Novak.

Mutta tosiaan, kun näiden kahden herran menoa katteli Kuusalla, niin tuli kyllä mieleen onko tossa sorvaamisessa enää yhtään mitään järkeä.  :mrgreen:
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Vesa - 31.01.06 - klo: 21.19
Cai, pointtina olikin että sisään menossa oli taxiautoilla huomattavasti vähemmän pitoa kuin esim aikaisempina vuosina, mielestäni. Pito ei ollut tasainen läpi mutkan. Tästä aiheutuu ainakin mun mielestä kolaritilanteita, kun tullan mutkaan ja pitoa ei ole tasaisesti vaan autot luistaa... ei tosin niitä tahallisia kolareita edes ajosuunta poista.... Ainakaan mun mielestä kuusaan radalla ei ollut sellainen pito kuin ollaan aikaisempina vuosina totuttu. Tai sitten kaikilla muuten vain autos sladitti, merkkiin katsomatta.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Jani S - 31.01.06 - klo: 21.20
Samaa mieltä Jarkon kans ettei toi käämirajoitus ole mikään kovin järkevä pro stock. Se vain tarkoittais et koneita pitää haalia sieltä sun täältä ja testata kovasti. Ja varmasti tehokkain merkki ei ole LRP/Novak joka noihin spekseihin menee.

Mielestäni harrastelialuokkaan = pro stock olis paras jos olis yks tyyppi harjaton paketti. Edullinen vaihtoehto, eikä tarvis koneita testata repullista ennen kisoja ( vaihtoehtona vois olla vaik Heulin mainitsema Novak ).
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: jarkko - 06.02.06 - klo: 09.40
Kimmoke tähän tuli ajotapoja koskevasta toisesta keskustelusta sekä omista havainnoista Kuusankoskella launtaina.
Alempana oleva ehdotukseni voitaisiin ottaa käyttöön jo tänä vuonna.

Ajamisen siistimiseen ja mahdollisten epäreilujen otteiden karsimiseen liittyy sekä kunkin kuskin oma vastuu käyttäytymisestä radalla että myös tuomaritoiminta. Painopiste vaihtelee sen mukaan mitä luokkaa/finaalitasoa tarkastellaan.

Kommentoin itse lähinnä stanun vinkkelistä. TSS-10 -luokassa, jota itse seurasin tiiviisti, tilanne on erilainen. Tiimipeliä tai tahallista huonoa käytöstä ei esiinny vaan jokainen ajaa omaa kisaansa. Ongelmat stanun puolella liittyvät lähinnä nuorten kuskien
-ylenpalttiseen kisainnokkuuteen
-vähäiseen kisakokemukseen
sekä
-suuriin nopeuseroihin saman erän sisällä.

Aktiivista ja jämäkkää ratatapahtumien seurantaa ja tarvittaessa tuomaritoimintaa tarvitaan stanussa muistuttamaan sääntöjen mukaisesta ajamistavasta. Selkeällä ja määrätietoisella tuomaroinnilla junioriluokassa rakennetaan vastuullista ja osaavaa ajajakuntaa nopeampiin luokkiin.

Kuusankoskella nimettiin erätuomarit nuorten kisaajien joukosta. Nämä kaverit joutuivat yllättäen vaativaan tehtävään, johon monillakaan ei ollut aikaisempaa kokemusta eikä välttämättä tarkkaa tietoa säännöistäkään. Tältä pohjalta tuomarointia ei käytännössä paljoa tapahtunut, vaikka tarvetta olisi ollut kovastikin.

EHDOTUS:
-minusta ratatuomarina voi toimia myös sellainen juniorikisaajan huoltaja/mekaanikko, jolla on jo kisakokemusta takana, vaikkakaan ei välttämättä kovin paljon radio kädessä. Näin voidaan LISÄTÄ RESURSSEJA TUOMAROINTIIN.
-tuomaroinnin profiilia junioriluokassa tulee nostaa ja tehdä selväksi kaikille kuskeille, että ajamista tarkkaillaan ja sääntöjen vastaiseen ajamiseen puututaan oikeasti.

Kuusankoskella en valitettavasti päässyt seuraamaan sunnuntain kisaa ja kommentoin  siksi näin stanun vinkkelistä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: jarkko - 28.02.06 - klo: 18.32
Kommentti sisältää ehdotuksen finaalien eräjakoon liittyen.

Nyt on takana toinen (Ylistaro) sisäkauden kisoista ja ensin pitää todeta selkeä parannus tuomarointilinjassa.
Tuomarointiin oli otettu Pohojanmaalla huomattavasti kauden ensimmäistä kisaa aktiivisempi ote ja ainakin stanussa vaikutukset olivat selkeästi positiivisia. Hyvä näin ja tällä linjalla kannattaisi minusta jatkaa. Jokaisessa kisassa toivottavasti on mukana uusia kuskeja, mutta tarkka linja on tärkeää pitää myös kokeneempien mielessä.

Ylistaron kokemukset pistivät miettimään finaalien eräjakoa. Kisassa noudatettiin voimassaolevaa FTT-ohjeistusta [http://rc10.fi/viewtopic.php?t=14437] finaalijaosta, jonka mukaisesti stanun 16 kuskia jaettiin siis 10 kuskia A-finaaliin ja 6 B-finaaliin.

FTT-ohjeistuksen mukainen eräjako finaaleihin sopii Kuusankosken ja Ylistaron kokemusten perusteella huomattavasti paremmin viriin ja prostockiin kuin stanuun.
Kuusankosken kisan tulosaineiston pohjalta voidaan tehdä seuraava vertailu A-finaalien sisäisistä tasoeroista. Tämä ei ole täydellinen numeroaineisto finaaleista, mutta kertoo tilanteesta hyvin.

1. Ero best lap -ajoissa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         1,16 sek (13,643 vs. 14,805)
> prostock    0,65 sek (12,901 vs. 13,552)
> viri            0,34 sek (12,411 vs. 12,750)

2. Ero erätuloksessa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         25,5 sek / noin 1,8 kierrosta
> prostock      6,0 sek / noin 0,5 kierrosta
> viri              8,1 sek / noin 0,6 kierrosta

3. Kuinka monta kuskia mahtuu erätuloksen perusteella 1 kierroksen sisään
> stanu           5 kuskia 1 kierroksen sisään
> prostock     16     -”-
> viri             21     -”-

Tästä nähdään, että stanun A-finaalissa on laskutavasta riippuen noin 2-4 kertaa suuremmat tasoerot kuin muissa luokissa.

Tiedän hyvin kuinka tärkeää junioreille on päästä mukaan A-finaaliin (tai aikaisempaa omaa suoritusta ylempään finaaliin), mutta sen vastapainona on se millaiseksi koko finaali muodostuu suurten tasoerojen vuoksi. Junnuthan eivät aiheuta ongelmia erässä tahallaan. Jos vahinkoja sattuu, ne ovat seurausta kisajännityksestä, innokkuudesta ja  kokemattomuudesta. Ylistaron ensimmäinen A-finaali oli hyvä osoitus em. asioiden ja tasoerojen vaikutuksesta koko erän tapahtumiin. Opettavainen puhuttelu koko ryhmälle oli ihan paikallaan.

EHDOTUS:
FTT 2006 I ja II osakilpailujen kokemusten ja niitä tukevan yllä olevan vertailun perusteella ehdotan, että stanussa siirryttäisiin jatkossa käyttämään nykyohjeistusta tasaisempaa osallistujien jakoa finaaleihin A/B/C jne. Jos kisassa on mukana 16 kuskia olisi 8 + 8 parempi jako finaaleihin kuin 10 + 6  jne.
Tämän muutoksen voisi toteuttaa jo kuluvalla kaudella 2006.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: CAi - 28.02.06 - klo: 19.24
Kannatan yo. ehdotusta. Nyt on paljon uusia kisaajia "liikenteessä" ja kierroksella ohitukset varmasti raastavat hermoja enemmän kuin on tarve :lol:  Kesällä tosin rata on pidempi.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: nihel - 28.02.06 - klo: 20.49
Samma här, kannatan ehdotusta.

Olin itse tuomarina viikonloppuna ja mielestäni finaaleissa sattui ja tapahtui koko ajan, jopa liikaa. Ainakin verrattuna viime vuosien A-finaaleihin.  
Ja niinkuin edellä on kirjoitettu, vaihtuvuus on ollut suuri viime vuodesta.

Tämä ei ole pelkästään huono asia, saadaan taas uutta mestarisukupolvea joka on alusta asti oppinut tiukaan kilpailuun. Kuitenkin nopein voittakoon.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: CAi - 28.02.06 - klo: 21.13
Lainaus käyttäjältä: "nihel"


Olin itse tuomarina viikonloppuna ja mielestäni finaaleissa sattui ja tapahtui koko ajan, jopa liikaa. Ainakin verrattuna viime vuosien A-finaaleihin.  
.


Nykyinen Juniori sukupolvi kehittyy ja parin vuoden päästä ajetaan taas lujaa jne...
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Mr Cale - 28.02.06 - klo: 23.23
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
EHDOTUS:
FTT 2006 I ja II osakilpailujen kokemusten ja niitä tukevan yllä olevan vertailun perusteella ehdotan, että stanussa siirryttäisiin jatkossa käyttämään nykyohjeistusta tasaisempaa osallistujien jakoa finaaleihin A/B/C jne. Jos kisassa on mukana 16 kuskia olisi 8 + 8 parempi jako finaaleihin kuin 10 + 6  jne.
Tämän muutoksen voisi toteuttaa jo kuluvalla kaudella 2006.
Ihan hyvä ehdotus. Stanuissa nuo tasoerot kärjen ja muiden välillä ovat kyllä aina olleet melko suuret. Joten 8 auton maksimikoko finaaleihin (ja alkueriin) olisi varmasti hyvin perusteltu. Aikatauluhan tuosta saattaa joissain tapauksissa hieman venyä, mutta lauantaina se ei ole mikään ongelma.

Lähinnä tähän kaipaisin vielä joidenkin sellaisten kuskien tai mekaanikkojen kommentteja, jotka taistelevat juuri noista finaalin loppupään paikoista.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: petka - 01.03.06 - klo: 13.26
Jarkko laittoi peliin mielenkiintoisen ehdotuksen, jossa on sekä hyviä että huonoja puolia. Kyseessähän on kuitenkin erittäin suuri muutos, jota tulisi pohtia huolellisesti useammasta näkökulmasta. Tässä joitakin ajatuksia keskustelun jatkoksi.

Kuusakoskella finaalit olivat mielestäni riittävän tasokkaita ja  kaikki kuljettajat mahtuivat hyvin radallle. Ylistarossa oli sitten suurempia ongelmia, johtuen pääasiassa kahdesta eri syystä: Kuljettajia, jotka olivat ajaneet Kuusankosken A-finaalissa oli jäänyt pois (Hiihtolomaviikko + pitkä matka), jolloin erot kierrosajoissa kärjen ja tyven välillä kasvoivat melkoisiksi. Ylistaron rata oli lisäksi mahdutettu 4m kapeampaan tilaan kuin Kuusankoskella ja tämä näkyi rataprofiilissa. Vastapäivään kierrettäessä lähdön jälkeiset kolme mutkaa aiheuttivat kolarisuman kaikissa kolmessa A-finaalissa.

Stanussa eräjakoa pitäsi varmaan miettiä aina kilpailukohtaisesti (ei ehkä aina mahdollista) niin, että otettaisiin huomioon radan koko (leveys ja pituus) ja profiili sekä toisaalta kilpailuun osallistuvien lukumäärä. Kilpailijamäärissä ongelmallisimpia lukuja ovat 17, 25 ja 33 jolloin finaalit näyttäisivät esimerkiksi seuraavilta: 17 osallistujaa (A=7, B=5, C=5), 25 osallistujaa (A=8, B=6, C=6, D=5) ja 33 osallistujaa (A=8, B=6, C=6, D=6, E=5). Nämä siis vain esimerkkejä, jos A-finaaliin tulee maksimissaan 8 osallistujaa.

Saattaisi olla jopa hyvä, että alemmissa finaaleissa olisi vain 5-8 kilpailijaa, niissähän sattuu ja tapahtuu vielä enemmän kuin A-finaaleissa.

Alla joitakin plussia ja miinuksia.

+ A-finaalin taso nousee
+ Sattuman vaikutus tuloksiin pienenee
+ A-finaalissa kalustoa säästyy
+ B-finaalinkin taso nousee

- Moninaisuus pienenee (10 autoa finaalissa luo omaa tunnelmaansa vs. 5-8 auton tynkäfinaali)
- Suurempi kynnys päästä A-finaaliin --> junnuille tärkeä.
- Aikataulu venyy

Tähän kysymykseen löytyy varmasti selkeitäkin mielipiteita, joita olisi hyvä kuulla. Oma tiimimme sopeutuu tilanteen mukaan eli meillä ei ole selkeää kantaa ehdotukseen.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: jarkkom - 01.03.06 - klo: 14.01
Hyviä pointteja yllä. Nyt kun tarkka ohjeistus on tehty, haluttaisiinkin lisää vapautta kisajärjestäjille.. hmm. :)

Mutta olisiko täysin mahdottomuus jos stanussa myös B-finaali ajaisi kolme finaalia? Ei varmaankaan jäisi niin paljoa harmittamaan silloin jos kuljettaja ei aivan mahtunutkaan 8 kuskin A-finaaliin.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Mr Cale - 29.03.06 - klo: 16.19
Nykyinen eriinjakojärjestelmä vaatii kehittämistä.

Edellisen kilpailun tulosten perusteella eriin jakaminen toimii muuten ihan ok, mutta edellisestä kisoista poissaolleiden sijoittaminen sekoittaa homman joissain tapauksissa ikävästi.

Edit:

* * *

Alla muutamia vaihtoehtoja:

1. Nykyinen
Edellisen kisan tulokset. Edellisestä kisasta poissa olleet sijoitetaan sen mukaan, miten pärjäsivät edellisessa ajamassaan kisassa.

2. Sarjatilanne
Kylmästi sarjatilanteen mukaan. Mutta mitä tehdä vajaan sarjan ajaneiden osalta?

3. Sarjatilanne miinus huonoimmat pisteet
Pistetilanteen mukaan mutta siten, että jokaiselta jätetään huonoin sijoitus huomioimatta. Tämä huonoin voi olla esim.  kokonaan kisasta poissa olo tai vaikka radiohäiriöihin tuhrautunut kisa. Tässä tyylissa kesken kauden aloittanut nopea kaveri kärsii koko loppukauden.

* * *


Toivoisin ehdotuksia toimivammasta eriinjakosysteemistä. Systeemin tulisi olla yksinkertainen ja oikeudenmukainen. Jos ei halua tänne kirjotella, niin sähköpostitse tai puhelimella voi myös tavoitella. Ja samaten kisapaikoilla voi tulla juttelemaan.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: ripa_k - 29.03.06 - klo: 17.29
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

2. Sarjatilanne
Kylmästi sarjatilanteen mukaan. Mutta mitä tehdä vajaan sarjan ajaneiden osalta?

Heitetään ilmaan äkkisältään mieleen tullut idea, että vajaan sarjan ajaneiden ns. puuttuvaksi tulokseksi laskettaisiin kuljettajan ajamien kisojen tuloksien keskiarvo.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: JQ - 29.03.06 - klo: 20.25
Pärstäkerroin. Pääsis Arikin joskus parempaan erään:-)
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Mr Cale - 04.04.06 - klo: 12.27
Nyt minulla itselläni olisi heittää tähän eriinjako-ongelmaan ratkaisuehdotus.

"FTT Ranking -lista"

Lista muodostusi siten, että jokaiselta kilpailijalta katsottaisiin 3 heidän viimeksi ajamaansa osakilpailua. Näistä kolmesta kahden parhaan pisteet huomioitaisiin. Kuitenkin siten että yli vuoden vanhoja suorituksia ei huomioida. Eli tällä hetkellä viimeinen huomioitava kisa olisi FTT 4 2005. Tasapisteissä viimeksi ajetun kilpailun sijoitus ratkaisee. Jos tätä ei löydy, niin edellinen kilpailu jne.

Pointteja:

- Minä ylläpitäisin listaa ja se olisi täällä kaikkien nähtävänä

- Järjestäjän olisi helppo tehdä erät valmiin "ranking-listan" mukaan

- Listassa mukana kaikki viimeisen vuoden aikana luokkaan osallistuneet kilpailijat, joten "vajaan sarjan ajaneita" tai "edellisestä kisasta poissaolleita" ei ole aiheuttamassa poikkeustilanteita.

- "Ranking" kuvastaisi paremmin kuljettajan realistista nykyvauhtia, kuin esim. sarjatilanne. Nykysysteemiin verrattuna yhden kisan ongelmat eivät vielä vaikuttaisi eräsijoitteluun.

- Kenellekään ei tarvi laskea kuvitteellisia keskiarvopiteitä vaan pisteet perustuvat todellisiin suorituksiin.

- Lista toimisi jatkuvasti, joten kesä-/talvikauden tai vuoden vaihtuminen ei sotkisi listaa.

- "Äärimmäisiä" poikkeustilanteita sekä mahdollisia vierailevia maailmantähtiä varten jätettäisiin tietenkin harkintavara.


Alla vielä esimerkkinä miltä lista näyttäisi tällä hetkellä.

TSM-10
Sij.   Nimi   Seura   Pist. Yht.

1.   Simo Ahoniemi   HyUA   190
2.   Sakke Ahoniemi   HyUA   182
3.   Juho Levänen   RiiUA   180
4.   Teemu Leino   VAU   176
5.   Christer Andersson   MMRc   172
6.   Panu Vehniäinen   ÄkiUA   154
7.   Tommi Torikka   RauUA   144
8.   Jouko Termonen   SRC   135
9.   Pekka Koivula   TamUA   132
10.   Pauli Helin   TamUA   129
11.   Vesa Yli   OUA   123
12.   Jarno Siltanen   JyvSRK   118
13.   Sebastian Trzaska   JyvSRK   118
14.   Ari-Pekka Kyykkä   EPUA   112
15.   Joseph Quagraine   VAU   107
16.   Viljami Kutvonen   VAU   107
17.   Tony Raikas   KyPak   102
18.   Teppo Kauppinen   VAU   99
19.   Kalle Lehto   KyPak   97
20.   Ari Salminen   RiiUA   96
21.   Kenneth Södergård   VUA   94
22.   Mika Mänty   OUA   92
23.   Ivan Laptev   RUS   90
24.   Teemu Rytsy   LMM   90
25.   Carl-Magnus Fager   VAU   90
26.   Petri Laitala   SRC   86
27.   Teemu Saarinen   HyUA   85
28.   Tatu Rintamäki   EPUA   84
29.   Marko Salminen   RiiUA   78
30.   Joni Minkkinen   LMM   74
31.   Henri Eskman   TamUA   68
32.   Veini Mäkinen   JärvSRK   64
33.   Juho Koskivuo   VAU   62
34.   Miko Teponoja   TamUA   60
35.   Jarno Mattila   SRC   60
36.   Alexandr Naumov   RUS   58
37.   Jussi Luopajärvi   VUA   58
38.   Pekka Reittilä   JärvSRK   58
39.   Jesse Kähkönen   SRC   54
40.   Miika Kaukovalta   JärvSRK   52
41.   Arto Viitalähde   OUA   52
42.   Visa Helmijoki   TamUA   49
43.   Jyri Similä   SRC   48
44.   Matti Eskelinen   JyvSRK   44
45.   Sami Sinisalo   TUA   40
46.   Kari Sinisaari   HyUA   40
47.   Ari Heinonen   VAU   37
48.   Sami Salmela   VAU   36
49.   Matti Hölttä   VAU   35
50.   Olev Pihl   EST   34
51.   Tero Kupari   LohUA   33
52.   Priit Luman   EST   30
53.   Sami Haapsaari   TUA   29
54.   Alexey Egorov   RUS   24
55.   Joni Mielonen   LMM   22
56.   Petri From   TUA   19
57.   Alexey Dudnik   RUS   4


TSP-10
Sij.   Nimi   Seura   Pist. Yht.

1.   Jarkko Mustonen   VAU   200
2.   Jyri Konoila   VAU   172
3.   Mika Silvasti   JärvSRK   172
4.   Ari Lappi   MMRc   169
5.   Kenneth Södergård   VUA   158
6.   Björn Södergård   VUA   156
7.   Vitaly Karpov   RUS   148
8.   Matti Korvenmaa   MikUA   140
9.   Niko Vuorenmaa   RiiUA   138
10.   Niko Putkonen   TamUA   138
11.   Henry Salmén   LahUA   132
12.   Jukka-Pekka Huhtala   EPUA   129
13.   Risto Koskinen   TamUA   126
14.   Harri Nyman   LMM   126
15.   Jukka Penttinen   LahUA   120
16.   Risto Bloigu   OUA   115
17.   Jouko Näätänen   VihUA   114
18.   Jomi Pulli   KyPak   110
19.   Joni Hiltunen   SWK Fin   109
20.   Lauri Hautanen   EPUA   100
21.   Kalle Mäki   TUA   99
22.   Jethro Lehtojärvi   TUA   98
23.   Juha Jokinen   TamUA   96
24.   Timo Keränen   LahUA   92
25.   Tero Lindeman   LMM   86
26.   Janis Klimenkovs   LAT   78
27.   Mihail Tsistovski   LahUA   78
28.   Joni Siitonen   KyPak   72
29.   Jani Seppälä   OUA   72
30.   Tero Suoniemi   TamUA   70
31.   Henri Ahola   KyPak   68
32.   Tommi Wikstén   VAU   64
33.   Janne Pikaloff   TUA   61
34.   Mikael Hellbom   VUA   56
35.   Iina Mäkelin   KyPak   56
36.   Mika Laasanen   OUA   55
37.   Satu Harmokivi   LahUA   54
38.   Jouko Laine   TUA   50
39.   Ville-Pekka Karhu   OUA   48
40.   Teemu Karvanen   SaiKart   44
41.   Mika Kettunen   OUA   42
42.   Marko Vähäkuopus   OUA   40
43.   Jorma Kupari   LohUA   35
44.   Tero Tuomisto   LahUA   31
45.   Jouko Saarinen   LohUA   26
46.   Markus Honkala   LahUA   26
47.   Boris Martynenko   RUS   22


TSS-10
Sij.   Nimi   Seura   Pist. Yht.

1.   Joonas Holsti   VAU   200
2.   Matias Kuusinen   VAU   190
3.   Jaakko Sernola   OUA   176
4.   Harri Lukkari   MMRc   172
5.   Otto Laurila   RiiUA   166
6.   Vertti Aito   VAU   144
7.   Jussi Neirola   EPUA   138
8.   Tomi Mairue   SRC   135
9.   Matias Vikstedt   VAU   133
10.   Jyrki Lehto   ATAK/UA   121
11.   Kim Haapaharju   EPUA   120
12.   Lauri Sundström   RiiUA   118
13.   Tommi Himanen   MikUA   115
14.   Niko Lindvall   VAU   110
15.   Lauri Aulin   ATAK/UA   110
16.   Niko Sinervo   RiiUA   109
17.   Aleksi Kaasinen   VAU   107
18.   Mikko Möller   VAU   105
19.   Miika Laurila   OUA   104
20.   Jami Oksanen   SRC   100
21.   Toni Niinivirta   MMRc   97
22.   Jesse Kallio   SaiKart   94
23.   Juha Nyrhinen   EPUA   94
24.   Roope Grönroos   RiiUA   70
25.   Jaakko Huhmarsalo   VUA   66
26.   Anssi Savolainen   TUA   65
27.   Jere Peltola   RiiUA   60
28.   Risto Rönnqvist   -   60
29.   Mikael Vainionpää   EPUA   60
30.   Veli-Pekka Taimioja   KyPAK   58
31.   Teemu Pölkki   LMM   55
32.   Jarmo Viljakainen   SRC   50
33.   Jukka Kerola   OUA   46
34.   Michail Ananyev   RUS   38
35.   Petteri Kauppinen   RiiUA   34
36.   Karri Salmela   VAU   30
37.   Markus Jetsonen   PihtUA   30
38.   Jani Pohjalainen   SaiKart   28
39.   Pekka Kumpulainen   PihtUA   21
40.   Markus Mattola   PihtUA   18


C-12
Sij.   Nimi   Seura   Pist. Yht.

1.   Simo Ahoniemi   HyUA   200
2.   Sakke Ahoniemi   HyUA   190
3.   Teemu Saarinen   HyUA   172
4.   Vesa Yli   OUA   154
5.   Mika Mänty   OUA   152
6.   Tony Raikas   KyPAK   151
7.   Joni Mielonen   LMM   150
8.   Veini Mäkinen   JärvSRK   139
9.   Antti Ollinmäki   JärvSRK   135
10.   Simo Tammela   OUA   129
11.   Carl-Magnus Fager   VAU   129
12.   Olli Löflund   JärvSRK   129
13.   Ari Salminen   RiiUA   124
14.   Viljami Kutvonen   VAU   114
15.   Pekka Heikkilä   MäntsMK   111
16.   Matti Korvenmaa   MikUA   105
17.   Risto Bloigu   OUA   96
18.   Teemu Harju   OUA   94
19.   Pekka Reittilä   JärvSRK   92
20.   Niko Putkonen   TamUA   90
21.   Teemu Karvanen   SaiKart   88
22.   Jani Hovi   HyUA   78
23.   Matti Aaltonen   HyUA   76
24.   Jarno Tammi   SaiKart   74
25.   Miika Kaukovalta   JärvSRK   72
26.   Jaakko Huhmarsalo   VUA   70
27.   Matti Iivonen   KyPAK   66
28.   Oskari Vähäkangas   OUA   63
29.   Tatu Rintamäki   EPUA   60
30.   Janis Klimenkovs   LAT   52
31.   Kim Haapaharju   EPUA   50
32.   Lauri Hautanen   EPUA   48
33.   Jussi Neirola   EPUA   46


Edit: typoja + pari pointtia lisätty
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: Yippo - 04.04.06 - klo: 13.13
Nykyinen tapa ei ole OK. Itse lähdin lauantaina mattoautossa toisessa erässä viidentenä, edelläni Joni (joka kyllä kuuluikin edelle), Copter, Nappe ja Heikkilän Pekka. Kolme viimeksi mainittua olivat ajaneet vain Kuusankoskella ja eivät olleet siellä a-finaalissa. Itse olen ajanut 2 kisaa ja ollut molemmissa A-finaalissa.

Itse mietin sellaista vaihtoehtoa että puhtaasti sarjatilanne josta huonoin kisa (eli mahdollisesti poissaolo) pois. Tällöin suosittaisiin sarjan ajamista ja kuitenkin yhden kisan epäonni ei "hyvää sarjaa" pilaisi. Toki silloin ongelmana kesken kauden yhden kisan ajavat vierailevat tähdet.

EDIT: Kallen ehdotus on kyllä myös erittäin toimiva. Etenkin tuo "vierailevat tähdet" pykälä on tärkeä.
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: JQ - 04.04.06 - klo: 14.16
Lehdon ehdotus on paras
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: petka - 04.04.06 - klo: 15.48
Mr Calen ehdotus vaikuttaa oikein hyvältä. Ainakin stanussa lista muodostuu suhteellisen oikeaksi. Esim. Joonas Holsti nousee ensimmäiseen ryhmään mihin kuuluukin. Sarjasijoituksen perusteella Jonas voisi joutua selkeästi hitaampiin alkueriin (vaikka jätettäisiin huonoin tulos huomioimatta).
Otsikko: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
Kirjoitti: jarkko - 04.04.06 - klo: 16.14
Kannatan Kallen ehdotusta.

Stanun vinkkelistä tämä malli on sopivan joustava ja ottaa huomioon force majeure -tyyppiset poisjäämiset vaikka useammastakin kisasta. Hyvin pärjännyt kuski lähtee "oikealta" paikalta vaikka olisi joutunyt jättämään parikin kisaa väliin.