RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Molli - 31.07.06 - klo: 12.23

Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Molli - 31.07.06 - klo: 12.23
Mistä saa uusia kytkinkelloja ja kytkimiä?
Hajos omasta kytkinkellon rattaat kun kone pääsi irti ajossa, ajattelin jos sais alumiinisen hammastuksen niin rupeis kestämään.
Onko olemassa eri hammastuksella noita kytkin kelloja, jos haluis kulkupuolta hieman lisää?
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Duster1 - 31.07.06 - klo: 12.29
Kaupastahan niitä uusia saa.

Mikä auto ja kone?

On eri hammastuksella.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Affu - 31.07.06 - klo: 12.32
Jos se on kyöstin auto nii suosittelen lämpimästi atala RC:tä
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Molli - 31.07.06 - klo: 12.50
Kyoshon Sandmaster  :oops:  :oops:

Ja koneena se orkkis GT12S-CR.

Oisin ostamassa GX21 konetta josta puuttuu kytkin, sitäkin mietiskelin..Voi olla sopivasti liikaa voimaa tuohon takavetoon.. :roll:
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Hyper 7 TQ - 31.07.06 - klo: 15.12
Kytkimistä puheenollen, missä on vika:
Ajelin Kauhavan Kärppämäessä normaalisti saviradalla HoBao hyper seiskallani ja kytkinkellosta meni rattaat. Vaihdettiin uusi (samanverran hampaita) joka oli hiukan leveämpi mutta ei pitäisi haitata koska ei hinkkaa mihkään. Kun kokeiltiin miten toimii niin kuului aivan ihmeellinen ääni. Kuulosti ihan hiiren vinkaisulta. Auto liikkuu jos työntää hiljaa mutta jos hiukan lujempaa työntää niin jarru menee päälle ja se vinkaisee/vinkuu. Välillä eturenkaat meni toiseen suuntaan kuin takarenkaat ja kun hiukan laitettiin kytkinkellon sisäpuolelle prikkoja niin renkaat menee normaalisti mutta vinkuu jarru päällä.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: camshaft6 - 31.07.06 - klo: 15.26
Tarkista että sulla on pieni välys siinä kytkinkellon ja isorattaan välissä,kuulostaa vähän siltä kuin sulla ei ois siinä välystä ollenkaan.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Hount - 01.08.06 - klo: 00.38
Niin, ja pitkittäissuuntainen välys hoidettu maalaisjärjellä, eli siten, ettei kytkinlaakerit ole puristuksissa, ja ettei mikään prikoista kosketakkaan laakereiden ulkokehää.

 - Hount
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 01.08.06 - klo: 00.46
Jos se vinkasee kun autoa työntää hieman lujempaa niin kytkinlaakerit on aivan loppu... Varmati hajoaa erittäin nopeasti.
Kytkinlaakerit ovat kulutuskamaa ja mikäli kellon joutuu vaihtamaan niin aina vaihdetaan myös laakerit.

Laakereita kannattaa vaihtaa kohtalaisen usein. Gallonaa ei samoilla laakereilla aja kuin kamikaze.
Laakerit jos paukahtaa niin saattaa samalla mennä kytkinkello ja pahimmassa tapauksessa myös kytkin ja pääratas.

Eli vaihdellaan niitä laakereita vähintään parin litran välein... Mielummin jopa litran.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Molli - 04.08.06 - klo: 11.44
Käyköhä noi JP-Nitroracingilta saatavat SPM:n metalliset kytkinkellot Kyoshon koneeseen? Hintaakaan ei olis kun 10€..Vai pitäskö ostaa koko SPM:n kytkin-vauhtipyörä hässäkkä ja toi kello?!

Netistä löytyy näköjään hyvin vähä tietoa, kuvia yms..
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 04.08.06 - klo: 12.28
K-Factoryn kellot ainakin sopii ja ne on todella hyviä oman kokemuksen mukaan, lisäksi edullisia

En tiedä saako Jartsalta kytkinkelloja K-Factory tuotteiden valikoimassa
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Duster1 - 04.08.06 - klo: 14.26
Juu itsekin huomasin Revossa, että kytkin laakerit kuluu nopeesti.
Eka kerran kun laakeri meni niin rätis, rutis ja kokoajan oli vetopäällä tai pysähdyksissä sammu.
Nyt sit gallonan jälkeen vaihteistoremonttia tehdessä tarkistin taas laakerit ja oli jo toinen finito.

Tietysti ne molemmat samalla uusia, ettei heti toinen hajoa.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Sami L - 04.08.06 - klo: 15.42
"jo" gallonan jälkeen.

Niiden vaihtovälinä pitäisin jotain ihan muuta kuin gallonaa, mutta jos tykkää siinä säästää ja ostella sitten mahdollisesti rattaita laakereiden (60snt kipale) sijasta, niin valintahan on jokaisen oma.

Ilmanputsarin vaihto ja kytkinlaakereiden vaihto ovat molemmat normaaleja toimenpiteitä polttomoottoreiden parissa touhaaville, eikä mitään erikoista tai ihmeellistä. "Nynne hajos, tää on ihan romu" "Nysse putsari likaantu näis on varmaa joku valmistusvika"
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Duster1 - 08.08.06 - klo: 20.47
Kummat on paremmat laakerit kytkinkelloon. Kumi suojatut vai normaalit ilman kumia?

Jotenkin kun aattelin, että kumisuojattu sulais lämmöstä, mutta sit kuulin että Lst on kumilla.

Eli kumillisetko kestää?
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 08.08.06 - klo: 21.06
Kumilliset on paremmat.

Pitää edes hieman likaa loitolla.

Kytkinlaakerithan ovat sitten aivan puhtaasti kulutus tavaraa.
Erittäin hyviksi, kestäviksi ja edullisiksi olen todennut JP-Nitroracingin keraamiset laakerit.

Millään muilla en ole koskaan pystynyt ajamaan niin pitkään luottaen täysin toimivuuteen.

Yksillä ja samoilla laakereilla ajoin tosiaan ensin treeniä puolisen gallonaa ja tämän jälkeen 2 täysin kurakelissä ajettua kisaa.
Noissa varsinkin moottorin lämmöt nousivat aivan huippuunsa.
Laakerit tosiaan kestivät tuon rääkin läpi...
Tämän jälkeen ne toki oli vaihdettava.

Mutta mutta... yhdetkään normaalit kumisuojatut laakerit eivät pysy ehjänä tuota aikaa.
Silloin kun ajoin aivan normaaleilla laakereilla, vaihdoin ne kerran jopa kisan aikanakin.

Eli siis suosittelen.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Jartsa - 09.08.06 - klo: 00.02
Kiitos Hoke palautteesta. Tehtaan "keraamisille" laakereille antama elinikäennuste on 5-10 x tavallisen laakerin ikä.
 
Näistä laakereista vielä sen verran, että niiden suojat ei ole kumista, vaan niissä on metallilaipat, jotka on päällystetty kumimassalla.
 
Tavallisissa kumisuojatuissa laakereissa on ollut ongelmia lämmön kanssa, josta syystä moni niitä on vierastanut vielä nykyäänkin. Meillä myytävät laakerit ovat ns. non contact -laakereita, eli kumitettu laippa on kiinnitetty sisempään, akseliin tulevaan kehään. Ulompaan kehään ei laippa koske, vaan laipan ja kehän välissä on erittäin tarkka sovitus. Niin tarkka, ettei öljy pääse ulos ja lika sisään.
 
Tästä johtuen laakeri kestää 170 asteen lämpötilaa rikkoontumatta ja kumimassan pehmentymättä. Jos lämpötila ylittyy kytkinlaakerissa, on autossa jo muitakin murheita kuin kuluvat kytkinlaakerit.
 
Tällä viikolla tulee "keraamisia" kytkinlaakereita, oikeastihan ne on hybridilaakereita, meille lisää niin paljon, että varmasti riittää loppukaudeksi!
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Duster1 - 09.08.06 - klo: 08.00
Pitääpä noita keraamisia sit hommata, mutta tuolla Jp-Racing kaupassa ei ollut mun tarvitsemaa kokoa eli 5x11x4  :(
Otsikko: Keraaminen/hybriidi
Kirjoitti: ropsan - 09.08.06 - klo: 14.09
Kyseistä laakeria  MR 115-2RS  5*11*4mm löytyy tavallisena laakerina Jartsalta. Tätä MR 115-2RSC laakeria ei löydy, koska muistaakseni keraamiset laakerit ovat kiellettyjä monstereissa. Jos nyt kuitenkin niille löytyy kysyntää, niin varmaan Jartsa, pyydettäessä, niitä rupeaa toimittamaan!
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Boltsi - 09.08.06 - klo: 14.13
Kiellettyjä  :?:  :?:  Jos näin on niin miksi ja kenen toimesta??
Valaiskaa tietämätöntä...
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Duster1 - 09.08.06 - klo: 15.52
Mäkin tartteen valaistusta.

Tuleeko noista autoista jotenkin vaarallisempia sivulliselle vai meneekä soramontun hiekat pahemmin sekaisin jos keraamisia käyttää :lol:

Eli joko niitä on tai ei. Siinä mitään ylikireitä kilpailu sääntöjä piha-ajeluissa tartte ja isompi ostaja kunta se huvikseen ajelee eikä kilpaile tosissaan.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: ropsan - 09.08.06 - klo: 17.09
Silloin, viime vuoden keväällä, kun päätettiin keramisten laakereiden tilaamisesta, oli tilanne se , että oli kova keskustelu keraamisten osien kestävyydestä ja niiden sallimisesta monsterikisoihin. Näin jäi nämä laakerit tilaamatta! Ymmärrystä ja uskoa keraamisten laakereiden ylivertaisuudelle ei liioin monsteriväen keskuudessa siihen aikaan ollut, se oli toinen syy!
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 09.08.06 - klo: 19.12
nuo jartsan puolikeraamiset laakerit ovat erittäin hyviä..suosittelen myös
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Jartsa - 09.08.06 - klo: 19.40
Tänään tuli sitten keraamisia kytkinlaakereita lisää! Hakekaas omanne äkkiä pois :D Nää viedään käsistä  :)
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: rcoss - 11.08.06 - klo: 09.11
Kytkin luistaa.

Kytkinkellossa on kulumisesta muodostuneet urat sisäpuolella. Kaksipalaisen (alumiinia) kytkimen kuluneisuudesta en oikein osaa sanoa mitään. Siis päälle päin ei näytä kovinkaan kuluneelta.

Kysymys: tarviiko ostaa vain uusi kello vai myös kytkinpalat ?
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 11.08.06 - klo: 10.36
Itse aloittaisin kellon vaihdolla jos urat ovat huomattavat ja jos ei auta niin sitten palat
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 28.12.06 - klo: 21.30
Taas kytkinongelmia. Kyseessä on hyper 7 ja O.S. FS40-C moottori. Kytkin ei tahdo pitää, ei millään. Olen kokeillut muutamia kytkintyyppejä, huonoin tuloksin. SMP:n kytkin ei pidä ja vauhtipyörä on liian pieni, starttiboksi ei jaksa pyörittää käyntiin. Kyoshon alkuperäinen vauhtipyörä on riittävän suuri, mutta se on kahdella tapilla. Mutta, lähtökohtana on pidettävä, että siihen vauhtipyörään olisi löydettävä pitävät osat. Nyt siinä oli ne Kyostin ns. kestävimmät palat, piti hetken ja sitten kärvähtivät totaalisesti. Antakaahan vinkkejä, millä eteenpäin!!
Otsikko: kytkin
Kirjoitti: -PM- - 28.12.06 - klo: 21.42
Lainaus
Taas kytkinongelmia. Kyseessä on hyper 7 ja O.S. FS40-C moottori. Kytkin ei tahdo pitää, ei millään. Olen kokeillut muutamia kytkintyyppejä, huonoin tuloksin. SMP:n kytkin ei pidä ja vauhtipyörä on liian pieni, starttiboksi ei jaksa pyörittää käyntiin. Kyoshon alkuperäinen vauhtipyörä on riittävän suuri, mutta se on kahdella tapilla. Mutta, lähtökohtana on pidettävä, että siihen vauhtipyörään olisi löydettävä pitävät osat. Nyt siinä oli ne Kyostin ns. kestävimmät palat, piti hetken ja sitten kärvähtivät totaalisesti. Antakaahan vinkkejä, millä eteenpäin!!


-löysemmät jouset
-löysempi välitys
-paremmat palat, alumiiniset jos semmosia löytyy. Alumiinisetkin saa kulumaan nopeasti mutta auttaa jos ei laita ihan niitä kireimpiä jousia.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 28.12.06 - klo: 22.16
Fioroni turbo slide.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: MarkusH - 28.12.06 - klo: 22.51
Haha, itse ajelin savagen alkuperäisillä kytkinlaakereilla yli 5 gallonaa, välillä tosin tutkin laakereiden kuntoa. 5 gallonan jälkeenkin olivat hyvässä kunnossa, mutta päätin vaihtaa huvikseni kun kaikki muutkin auton laakerit vaihdoin...
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 28.12.06 - klo: 23.02
Mitään huvittavaa en tuossa näe.
Täytyy näet ottaa huomioon olosuhteet missä ajetaan, kytkin, rata ja moottori...

Savagen kytkinlaakerit käyttöön M8 kisoihin kisakireellä koneella jne.
En ajais alkueriä pidempään kun jo vaihtaisin.

Kokeiles enskesänä huvikses keraamisia laakereita...
Mikäli tosiaan olet saanut  5 gallonaa kestämään vakiolaakerit niin saat nämä kestämään 15 gallonaa.

Ps: otetaan huomioon polttomoottorin elinikä niin sähän et tarvii uusia laakereita ku korkeintaan kolmannella koneella.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 28.12.06 - klo: 23.11
MarkusH tee testi: ruiskuta sinne autoon vähän vettä pohjalevyn kautta ja jatka ajoa niin paljon kun lähtee puoli tuntia välillä vettä lisäten, kato kestääkö :D

niin että savage näyttää tältä sisältä
(http://www.snrt.net/Matrix/r6.jpg)

brutales, mulla on vanhemmat komposiitti/teflon kytkinpalat ja ne kestää, uudempia paloja jotka **näyttää** samalta en ole vielä testannut, katotaan sitten hajooko nekin kuten sulla
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 29.12.06 - klo: 00.24
Turboa en ole kokeillut, ja on sen verran hintava etten kokeilekaan, koska en oikein usko sen pitävän juurikaan paremmin. Onko niissä jotain erityistä, että pitäisi paremmin, entä vauhtipyörä? Jos käytän normaalikokoista vauhtipyörää, niin loppuu hyvistäkin starttibokseista potku, tai ainakin moottori pitää asetella tarkkaan puristustahdin yläkoulokohtaan startissa ja toivoa että startti jaksaa pyörittää.

Alupaloja olen kokeillut, ei pidä edes ultralöysillä jousilla/ paloihin vielä lisää painoa... Ainut miten pitää, on kääntää ne palat väärinpäin, pehmeät jouset jne, mutta sitten vääntyy vauhtipyörän tapit :?

Onko muita vaihtoehtoja? Vai pitääkö ostaa kyöstin uusi komposiitti/teflon-palasarja ja lisätä niihin painoa? Välitykset ei ole pitkät, 18Z kello ja 48Z pääratas.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Team PSR - 29.12.06 - klo: 08.48
Aika mielenkiintoinen ongelma, "pitävän kytkimen metsästys!"

Mikä vauhtipyörä sinulla on tuossa SPM:n kytkimessä? Suurin läpimitaltaan oli muistaakseni 39 mm.

Jos kiinnostaa, niin Jartsa voi tilata koemielessä alupalat Blade Racingilta. Niillä on jokin toinenkin materiaali kokeilussa, vois kokeilla sitäkin, ellei se ole vielä "salainen".

Joskus 50-luvulla oli Peugeoteissa puoliautomaattivaihteet. Kytkimenä toimi rautajauho! Rautajauho oli muodoltaan pitkänomaista, ei tavallista purua. Vauhtipyörän ympärillä oli koppa, ja kopassa rautajauhoa. Kun sähkövirtaa johdettiin koppaan ja vauhtipyörään, magnetoitui rautajauho, rautaluiskat kohosivat ja muodostivat sillan kopan ja vauhtipyörän välille!

Mitä enempi virtaa, sitä parempi pito! Tällaisen jos teet, ei olisi varmaan muilla :D
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 29.12.06 - klo: 10.01
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Onko muita vaihtoehtoja? Vai pitääkö ostaa kyöstin uusi komposiitti/teflon-palasarja ja lisätä niihin painoa? Välitykset ei ole pitkät, 18Z kello ja 48Z pääratas.


Ero "vanhan" ja "uuden" 2-palaisen kytkimen välillä on että vanhassa on pikkasen pidemmät palat --> ottaa aikasemmin kiinni. Materiaali tosiaan näyttää samalta. Samaan pääsee löysemmällä jousella. Vanha tuli LMI:n moottorin mukana ja uusi esim. tuossa ST US:ssä. Vanhassa pilot shaftin halkaisija oli pienempi joten palat on pari milliä pidemmät.

Tässä näkyy kytkin http://www.snrt.net/STUS/scan.pdf (mutta ei osanumeroa)

Välitykset on ollett about samat, vanhojen palojen kanssa ei ole ollut ongelmaa, uusia en ole kokeillut.

Fironissa on leveät palat ja sellanen rakenne että voisi itse asiassa kestää hyvinkin. Saisitkohan lainattua jostain kokeeksi? Mutta sen vauhtipyörä ei ole kuin jotain 36mm halkaisija

tässä on **tosi** kytkin :D
(http://www.snrt.net/fs_clutch.jpg)

eBay (http://cgi.ebay.com/STIHL-CLUTCH-FS38-FS40-FS44-FC44-PT-4130-160-2000_W0QQitemZ160067822461QQihZ006QQcategoryZ82248QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: moukari - 29.12.06 - klo: 12.34
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Turboa en ole kokeillut, ja on sen verran hintava etten kokeilekaan, koska en oikein usko sen pitävän juurikaan paremmin. Onko niissä jotain erityistä, että pitäisi paremmin, entä vauhtipyörä? Jos käytän normaalikokoista vauhtipyörää, niin loppuu hyvistäkin starttibokseista potku, tai ainakin moottori pitää asetella tarkkaan puristustahdin yläkoulokohtaan startissa ja toivoa että startti jaksaa pyörittää.

Alupaloja olen kokeillut, ei pidä edes ultralöysillä jousilla/ paloihin vielä lisää painoa... Ainut miten pitää, on kääntää ne palat väärinpäin, pehmeät jouset jne, mutta sitten vääntyy vauhtipyörän tapit :?

Onko muita vaihtoehtoja? Vai pitääkö ostaa kyöstin uusi komposiitti/teflon-palasarja ja lisätä niihin painoa? Välitykset ei ole pitkät, 18Z kello ja 48Z pääratas.


Moro Meille on seuraavassa tilauksessa tulossa Hong Norin kolmea eri materiaalia oleevaa "muovipalaa" musta, punainen ja valkoinen (3 lapaisia). Tuota valkoista varmaan kannattaisi kokeilla pitäisi olla kaikista paras pito. Mutta eihän mitään pysty lupamaan ku koneenahan taitaa olla nelari? Ja alut on jo kokeiltu jotka ovat erittäin hyväksi testattu crossissa ja Truggyssa.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 29.12.06 - klo: 13.19
No, tänään jatkoin kokeilua. Käänsin ne Kyöstin palat toisinpäin (väärinpäin), nyt pitää hienosti, mutta kytkeytyy liian aikaisin, eli miltein tyhjäkäynnillä. Ongelmana lienee vanha (pidempi) pala ja uudenmallinen pilot --> pakottaa palat jo valmiiksi melkein kiinni kelloon.

Pitäisi siis joko löytää vanha, pienempi pilot (tai sorvaan tuon uuden) tai vaihtaa palat. Nelarissa on juuri se ongelma, että siinä on tyhjäkäynniltäkin vääntöä todella reilusti, eli kytkin joutuu kovalle koetukselle.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 29.12.06 - klo: 14.28
lyhennä paloja sen verran ettei ota kiinni
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 29.12.06 - klo: 18.58
Niin pitää tehdä, koska palat väärinpäin tuo tuntuu toimivan ihan hyvin. Pitää jo pienillä kierroksilla hyvin, eli nelarin vääntöä pääsee hyödyntämään.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: JK - 30.12.06 - klo: 22.43
Löytyykö keneltäkään kokemusta useammasta kytkintyypistä? Eli:

-Tavallisesta kolmipalaisesta alumiini ja muovipaloilla.
-Fioronin slide ja turboslide kytkimistä.
-Kyoshon vanhasta kaksipalaisesta.
Vielä jostain muusta?

Omia kokemuksia:

Kössin vanha kaksipalainen oli todella surkea. Reiät veny yhdessä kisassa pilalle. Joskus tosin jousi katkesi ennen sitä. Paloja meni vähintään yhdet per kisa. Toisinaan tuli täystuhoja. Belli atomeina, laakerit kappaleina, paloista tullut tapit läpi ja jousi poikki. Kyseessä oli tosin Kyoshon bellit jotka oli karkaistu älyttömän koviksi ja hauraiksi ainakin vielä runsaat viisi vuotta sitten.

Nykyiset kolmipalaiset toimii hyvin alumiinipaloilla. Kestää useita kisoja ainakin Mugenin paloilla. Mugenkin mustat palat pitää vaihtaa parin kisan välein. Reiät venyy. Muistaakseni jossain vaiheessa tuli mugenilta myös valkoisia paloja. Eivät juuri kummempia, kuin mustatkaan. Alumiinipalat eivät ole koskaan aiheuttaneet sammumisia. Myöskään Mugenin bellit ei ole posahtanut tai kulunut sisäpinnalta liikaa. Menevät vaihtoon hampaiden kulumisen takia jo aikaisemmin. Alumiinipaloilla meno saattaa myös jatkua vaikka laakerit olisivat vähän kärsineet.

Fioronin slide on toiminut kohtuudella. Joskus tosin on laakerit levinnyt ja kytkinpalat hypännyt pois kiskoiltaan. --> Sammuu varmasti jos renkaat lakkaa pyörimästä. Tiedä sitten mitä on tapahtunut ensin. Onko palat pyrkinyt pois kiskoiltaa ja samalla ahdistaneet belliä eteenpäin jolloin laakerit on levinnyt? Vaiko kenties laakerit vain lauenneet ja kytkipalat on sitten pompanneet pois johteiltaan, kun kerta tilaa on?

Joskus myös kokeilin SVM:n kolmipalaista kytkintä, jossa palat oli valmiina. Otti liian myöhään kiinni ja piti huonosti. Vaikea purkaa ja kasata. Kokeilut jäi siten lyhyeen.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Niko - 30.12.06 - klo: 22.53
Ari, Jose, Artsi, Hoke ja monet muut tykkäävät Ultimate Racing Compak kytkimestä. Edullinen, yksinkertainen ja pitkäikäinen. Jose ajanut jo pitkään ko kytkimellä. Suomen mestari.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: full - 30.12.06 - klo: 23.07
Lainaus käyttäjältä: "JK"
Löytyykö keneltäkään kokemusta useammasta kytkintyypistä?


Itsellä aikalailla samat kokemukset kuin sinulla eli kössi, spm ja mugen alupaloilla..

kössi = surkea jopa vakiokoneella
spm = vaikeahko kasattava ja alakierroksilla huono pito
mugen alupaloilla on mielestäni jo riittävän hyvä. tällähetkellä myöskin käytössä ja voin suositella lämpimästi.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Sami L - 30.12.06 - klo: 23.13
Turboslideä juoksuttanu pari kesää, palat menee vielä helposti kolmannenkin, mutta taidan sääliä ja jättää ne pakkiin varalle. Aina toiminut buenosti, luotettava, toimiva, ei hinnaltaan älytön.

Huolivapaa ja toimiva värkki. Ei sikäli ihme, että ovat lähes aina lopussa.  :lol:
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Niko - 30.12.06 - klo: 23.18
Mugen kytkin on alupaloilla liian on off ja kuuluu liian nopeasti kuten kaikki alumiinikytkimet. Alaruuti on myös tämän takia huono koska tarraa liian lujaa.

Pro-neuvo: 2 muovipalaa + 1 alumiinipala. Jos haluaa enemmän pitoa niin sitten 2 alupalaa ja yksi muovinen. Näin ajavat kovaa Mugen kytkimellä ajavat kuskit. Itse sain tämän neuvon maailmanmestarilta Jukka Steenarilta, joka on suunnitellut Team Losi Eight auton :) Muovipalat voitelevat alupalaa jolloin alupalakin kestää paketissa mukana.

Jousina 1,0mm jouset aina radalla kuin radalla. Jos vieläkään ei lähde alhaalta on kyseesä kone jossa ei ole alavääntöä.

Laita aina uudet palat ja jouset kisaan.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 31.12.06 - klo: 00.00
Xrayn alupalakytkimestä kokemuksia erijäykkyisillä jousilla ja eripainoisilla paloilla.

Riuhtoo ja repii, sekä on on/off tyyppinen.
Käytin eniten painavaa palaa ja 0,9 jousia...
Parhaimmaksi koin radalla kun oli 2 jousta katkennut...
Kiihtyi parhaiten ja toimi jouheiten.

Fironi turbo slide on loistava jokapaikanhöylä.
Ottaa pehmeästi ja kohtalaisen matalalta...
Tosin kaipaisin itse hieman matalammalta ottavaa...
Uusia 2 osaisia paloja en ole ehtinyt koettaa... Näillä ilmeisesti vielä alempaa ottava ja pehmenee entisestään... Uskoisin siis että toimii jopa paremmin kuin vanhemmat palat.

RMV SpeedIII automatic
Paras millä olen koskaan ajanut.
Erittäin pehmeä, mutta silti tarraa kun tarvitaan.

Ultimate toimii jouheasti ja varmasti...
Kovinkaan paljoa en ole vielä ajanut, mutta esim englannissa tuntui toimivan kivasti jopa eritittäin liukkaalla alustalla.
Aikalailla turbosliden tapainen tuntuma.

HoBaon vakio komposiittipalakytkin.
Toimii kivasti... Pehmeähkösti... Ihan ok treenikytkin.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Niko - 31.12.06 - klo: 15.01
Tolla HoBaon kytkimellä ajaa Greg Degani 2006 melkein maailmanmestari  :mrgreen:

Niin ja Jeremy Kortz. Batllesta en tiijä. En oo kysnyt. Sillä vois olla jotain kytkinjippoja kanssa.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: JQ - 31.12.06 - klo: 19.07
ultimate
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Tounison - 31.12.06 - klo: 21.27
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Xrayn alupalakytkimestä kokemuksia erijäykkyisillä jousilla ja eripainoisilla paloilla.

Riuhtoo ja repii, sekä on on/off tyyppinen.
Käytin eniten painavaa palaa ja 0,9 jousia...
Parhaimmaksi koin radalla kun oli 2 jousta katkennut...
Kiihtyi parhaiten ja toimi jouheiten.


Hyvin on toiminut Xrayn 1.71g palat 1.1 mm jousilla, mutta kuluivat aika nopeaan ja maksavat maltaita. Samat jouset mutta castle racing alu palat olivat kestävät ja 3 osan halvemmat, mutta vähän painavammat.

Hobaon komposiitti palat on tainnut kestää pisimpään ja ottavat OK kohdassa kiinni.

Seuraavaksi tekisi mieli koittaa  V6 CRF kytkintä (http://www.teamorion.com/Products/Nitro+Clutches) eipä ole hirveästi tullut kommentteja
 :?:
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: miksu69 - 31.12.06 - klo: 21.31
Kaikkee on tullut kokeilleeks mut mullla on ainakin toiminut parhaiten Fironi turbo slide
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Niko - 31.12.06 - klo: 21.43
Jeppe koitti Orion kytkintä ja ei ilmeisesti ollut hyvä.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 01.01.07 - klo: 01.59
No, minä sain kytkimen toimimaan tuon nelarin kanssa hienosti. Nuo X-rayn 1,71 palat ei siinä pitänyt, mutta tuo kyöstin teflonpala hieman muokattuna toimii hyvin. Palat pitää kääntää väärinpäin, eli ottavammaksi. Paloja piti hitusen lyhentää ja kytkinpintaa hioa paremman muotoiseksi. Nyt kytkin ottaa alhaalta ja sopivan pehmeästi, mutta kuitenkin pitää jo liki tyhjäkäynniltä asti. Losissa taas on Lamberto Collarin isolohko (.32). Siinä luisti myös kytkin ja syykin löytyi heti. Siinä minulla oli kaksi x-rayn 1,71 palaa ja yksi Losin komposiittipala. Se komposiittipala oli sulanut ja levittänyt sitä sulaa myös alupaloihin, ja pito hävisi kokonaan. Ilmeisesti kytkimessä ei ollut pito riittänyt ja luisto nosti kellon ja palojen lämpötilan niin korkealle että se suli. Pitää tuohonkin koettaa keksiä jotain, seuraavaksi pelkkiä alupaloja.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Juhanu - 01.01.07 - klo: 12.29
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
No, tänään jatkoin kokeilua. Käänsin ne Kyöstin palat toisinpäin (väärinpäin), nyt pitää hienosti, mutta kytkeytyy liian aikaisin, eli miltein tyhjäkäynnillä. Ongelmana lienee vanha (pidempi) pala ja uudenmallinen pilot --> pakottaa palat jo valmiiksi melkein kiinni kelloon.

Pitäisi siis joko löytää vanha, pienempi pilot (tai sorvaan tuon uuden) tai vaihtaa palat. Nelarissa on juuri se ongelma, että siinä on tyhjäkäynniltäkin vääntöä todella reilusti, eli kytkin joutuu kovalle koetukselle.


Vai väärin päin.On kumma kokeilu :shock:
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 01.01.07 - klo: 15.25
Ei siinä ole mitään kummallista.
On olemassa tilanteita jolloin on käytetty ihan kilpailuissa alumiinipaloja toisinpäin.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Tounison - 01.01.07 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
On olemassa tilanteita jolloin on käytetty ihan kilpailuissa alumiinipaloja toisinpäin.

Toimiiko komposiittipala nurinkurin :?:
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: mmrc - 01.01.07 - klo: 16.30
Onko kenelläkään ollut kellojen kestävyyden kanssa ongelmia itsellä kun on haljennut jo kolme kelloa kahdessa eri autossa,kytkimenä on ollut Fioronin turbo slide ja kaksi kelloa on ollut Fioronin yksi Xrayn nyt koitan Mugenin kelloja niitä kun on kehuttu mutta mikä on sitten halkeilun syy huonot aineet vai mikä? laakeriden takia ei ole yksikään kello hajonnut.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *HOKE* - 01.01.07 - klo: 16.31
Lainaus käyttäjältä: "Tounison"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
On olemassa tilanteita jolloin on käytetty ihan kilpailuissa alumiinipaloja toisinpäin.

Toimiiko komposiittipala nurinkurin :?:


Toimii.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: *Ari* - 01.01.07 - klo: 19.58
hobaon kytkin kello on hyvä
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Niko - 01.01.07 - klo: 21.06
Hyvät kytkinkellot:

Mugen
Kyosho
HoBao


Huonoja en kehtaa luetella :)
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: moukari - 01.01.07 - klo: 23.12
Hong Norin kytkikello on kanssa osottautunut hyväksi. Kahden alupala  kierroksen jälkeen kello on täysin ajettavassa kunnossa ja ei saanut siipeensä edes siinä kun oli kiinnitys ruuvi päästä irronnut ja laakerit murusina(välys vähä pepullaan) laatu on kohdallaan. Noista Alukytkin paloista olen saanut palautetta että on pehmeät ajaa 1.0mm jousilla testi tehtiin englannissa ja jos kyseinen kaveri on tän sattuu lukeen niin voi kirjoitella lisää siitä kytkimestä ja mielipiteestä miten se toimi. Itselläni on tällä hetkellä SH:n mustat alu palat ja kulutus kestävyys on yllättänyt todella paljon, palat on treenin ja kisojen jäljiltä vasta sisäänajetut. Voin suositella lämpöisesti ja ei muute luista sitten kirveelläkään  :D ja tässä kytkimessä ei kyllä alapotku häviä ainakaan 1,1mm jousilla millä itse ajan se tuli todistettua.  Englannin linko hypyssä ku meni välil vahingossa vähä aikasempi pomppu pitkäks ja montun pohjalla eiku lutikka tiskiin ja menoks yli, kyllä varmaan voiman siirtoo Vi..ti! Ai että se oli hieno hyppyri propsit englannin pojille vielä kerran radasta.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 02.01.07 - klo: 17.23
Brutales, otin auki Kyöstin kellon, kytkinpaloissa ei 1/2 tankillisen jälkeen ollut juurikaan kulumaa, palat näyttivät käytännössä uusilta. En usko että kulahtavat pidemmänkään ajon aikana... Nämä siis ne "uudet" lyhyemmät palat.
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: JK - 02.01.07 - klo: 17.53
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Brutales, otin auki Kyöstin kellon, kytkinpaloissa ei 1/2 tankillisen jälkeen ollut juurikaan kulumaa, palat näyttivät käytännössä uusilta. En usko että kulahtavat pidemmänkään ajon aikana... Nämä siis ne "uudet" lyhyemmät palat.


Siis 3-4 minuutin ajokokemuksen perusteella arvelet palojen kestävän??

Ei nyt mikään varsinainen kestotesti.  :D
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Catiska - 02.01.07 - klo: 17.58
No, ei varsinainen kestotesti. Mutta tuo nelari yleensä tappaa kytkimen nopeamminkin jos se on hajotakseen...
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: Mika R - 02.01.07 - klo: 19.57
Lainaus käyttäjältä: "JK"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Brutales, otin auki Kyöstin kellon, kytkinpaloissa ei 1/2 tankillisen jälkeen ollut juurikaan kulumaa, palat näyttivät käytännössä uusilta. En usko että kulahtavat pidemmänkään ajon aikana... Nämä siis ne "uudet" lyhyemmät palat.


Siis 3-4 minuutin ajokokemuksen perusteella arvelet palojen kestävän??

Ei nyt mikään varsinainen kestotesti.  :D


Kyllä :D Tossa nelarissa tankki kestää 15-20 min
Sen verran monta repäisyä vedin että olis se osoittanut hajoamisen merkkejä jos sikseen tulee, näin uskon, perustuen siihen mitä brutales on kertonut
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: JK - 02.01.07 - klo: 20.18
Löytyykö kokemusta neulalaakerilla varustetuista belleistä? Neulat on kuitenkin suurempia kuin tavallisten laakerien kuulat. Vaan mahtaako tulla muita ongelmia?

http://www.hobbyman.fi/store/index.php?act=viewProd&productId=148
Otsikko: Kytkimistä..
Kirjoitti: JQ - 02.01.07 - klo: 20.33
Ei kestä
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: Lindström - 12.11.13 - klo: 19.02
Onkos tuosta Fioroni turbo slide kytkimestä mihinkää? Onko kokemuksia? Kannattaako hankkia vai onko joku muu kytkin setti parempi? Ei ainakaan vielä tule kisakäyttöön. Enemmän pihasuditteluun ja satunnaiseen radalla ajoon. Auto on Xray xb8 ja kone Alpha F850.
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: Andy the man - 30.04.14 - klo: 20.52
Hellou.
Kysäisen tässä kun haulla nyt ei suoraan vastausta tunnu löytyvän. sorry...

Mulla on honkkarissa P-S-R 3v2 kytkin, palat alkaa olemaan valmiit. "normi palat" ei käy ko. kytkimeen, netin ihmeellisestä mailmastakaan ei tunnu löytyvän kuin muutamasta paikasta. alu/hiilari sekotuksia engelsmannilasta ja zekeistä alumiinisia. tsekkilän kaupassa ei käy paypal, menis kai tuo sekotuskin. mutta aluset hakusessa. mistähän sais?

-Andy
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: foursquare - 01.05.14 - klo: 23.53
Jos siis normi kolmipala kytkin niin tossa vaikka yhet vaihtoehdothttp://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-kytkimen-osat/alu-clutch-shoes-light-171g-cnc-machined-3-358561 (http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-kytkimen-osat/alu-clutch-shoes-light-171g-cnc-machined-3-358561) Kaikki noi kolmipalaset pitäis käydä keskenään merkistä riippumatta. Ihan vaan kuskin mieltymyksestä kiinni mistä tykkää.
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: Andy the man - 02.05.14 - klo: 09.38
Niinhän niiden pitäisi... Oletin samoin.
Noita normi kytkimen paloja tuli tilailtua ja eivät käy, tuo psr pala on hiukan pienempi, eri mallinen ja pienemmällä reiällä kuin normi pala. Valmistajallakaan ( power-save-racing.de (http://power-save-racing.de) ) ei näyttänyt olevan kuin noita sekoituksia.
Sinne sai kyllä "sähköposti vahdin" että ilmoittelevat kun taas tavaraa saatavilla, saas nähdä milloin...
Täytynee varmaan hommata normi hilut odottelun ajaksi, semmoiseksi "pysyväisväliaikais ratkaisuksi".  :grin:

-Andy
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: Andy the man - 06.05.14 - klo: 22.35
Noh... Kytkin ongelma ratkesi,

näkyy olevan samanlainen tämä psr 3v2

(http://www.power-save-racing.de/system_d/images/stories/v3%20bild%20alu%20packungsinhalt.jpg)

kuin tämä Star-motor / Sirion vastaava

(http://hobby-magasinet.com/uploads/2c7c416bc9e665cc75e129c5fab40a7c.jpg_thumb_800x800.jpg)

samat palat ainakin käy kun sellaiset satuin saamaan, lisää vaan pitää tilata...

-Andy
Otsikko: Kytkinpalojen vaihtoaika
Kirjoitti: micsa.fi - 21.05.14 - klo: 22.25
Mikä olisi hyvä nyrkkisääntö kytkinpalojen vaihtoajankohdaksi? Voiko paloilla ajaa esim. juuri siihen asti, että jousen ura on kulunut niin matalaksi että itse jousi nousee pintaan ja koskettaa kytkinkelloa? Jossain lähteissä olen kuullut väitteitä jopa 2 gallonan kestosta / palat, mutta ainakaan itse en pääse edes gallonaa samoilla.

Oheisessa kuvassa näkyy Answerin alumiinipalat, ajettu noin 2-3 litraa. Kuluneet selvästi, mutta jousi ei ole ihan vielä pinnassa.

https://www.dropbox.com/s/wsykoz9ez5c78vc/Kytkinpalat.JPG (https://www.dropbox.com/s/wsykoz9ez5c78vc/Kytkinpalat.JPG)
Otsikko: Vs: Kytkinpalojen vaihtoaika
Kirjoitti: Potski - 21.05.14 - klo: 23.16
Moi,

Mä olen treeneissä ajellut palat aina siihen pisteeseen, kun alkaa jouset juuri tulla uran reunan tasalle. Kesto riippuu kytkimestä, jousista ja ajotyylistä. Jos luistattelee kytkimellä, palat luonnostaankin kuluu nopeammin. Itse pääsen yleensä paloista riippuen 4-8 litraa paloilla. Kello on yleensä samalla myös vähintäänkin heikohkossa kunnossa. Kisaan sitten ekaan treeniin uudet palat, niin kytkin pysyy suurin piirtein samanlaisena koko kisan ajan. Jos jousi pääsee hankaamaan kelloon, olen yleensä vaihtanut nekin varoiksi, niin ei ajot häiriinny kun kytkin jousi katkeaa ennen aikojaan.

Käytettyjen kytkinpalojen ajettavuutta ja kestoa voi hieman parantaa viilailemalla syntyvät purseet pois aika ajoin ja hiomalla kevyesti palan kosketuspintaa.

Joku viisaampi voi vielä täydentää, jos jotain puuttuu.

Samppa
Otsikko: Vs: Kytkinpalojen vaihtoaika
Kirjoitti: Jolokkonen - 22.05.14 - klo: 05.53
Answerin kytkinpalat on suurinta shittiä mitä itse oon kokeillu... Tähän astisista paloista mitä oon kokeillu niin parhaan kestävyyden on tarjonnut kyoshon "heavy duty". Maksaa vaan +30€...  :shocked: Myös xrayn palat on kestäny ajaa hyvän tovin...
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: topcat - 19.06.14 - klo: 09.21
Mahtaako 4-palakytkimiin olla saatavilla erikseen tuota palojen päälle tulevaa kruunua (alumiininen JVD)?
Kruunusta oli lohjennut pala yhden vauhtipyörän tapin reiän reunasta...
Liekö tuolla lohkeamalla edes merkitystä, kolmilapaisissa tuota kruunua ei taida yleensä edes olla?
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: nakkikioski - 04.07.14 - klo: 21.46
Tuo vasemman puoleinen (alkuperäispalat) kestivät melkein gallonan kunnes kivi meni päärattaan ja kytkinkellon väliin tuhoten päärattaan, vääntäen kytkinakselin ja mursien toisen noista paloista. Sitten ostin alumiiniset (keskellä) ja niillä on ajeltu puoli gallonaa ja ovat noin kuluneet. Ovat jo niin kuluneet että jousi osuu kellon. Olivat tuon näköiset uutena (oikealla). Onko tämä joku käyttäjän virhe vai miksi nuo palat ovat noin kuluneet? Ja mitkä olisi hyvät tilalle (moottori gxr18sp ja auto Kyosho dbx 2.0). Niin ja ne alumiinipalat ovat nämä: http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.ifw136&BildLopNr=01 (http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.ifw136&BildLopNr=01)
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: ebbo - 29.07.14 - klo: 17.19
Sain tossa kaverilta ultimate racingin compak kytkimiä ja nyt pitäisi hommata kytkinkello niihin, kun tuntui ettei alphan eikä kyoshon (joku ikivanha perus kello) ei kävisi niihin. Vaikutti kovin väljältä kun kokeilin vain kytkimen päälle? Voin toki olla väärässäkin. Onko sitten kytkinkellojen sisämitoissa eroja eri valmistajilla? Mutta mikä olisi hyvä kytkinkello kyseiselle kytkimelle, olisiko kellään hyviä suosituksia/kokemuksia kyseisestä kytkimestä?
Koitin googlettaa ja etsiä foorumilta vastausta aiheeseen muttei sattunut minun silmääni.

-eepo
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: mikari - 29.07.14 - klo: 18.57
Mä heittäisin kompakin mäkeen ja laittaisin sen kyoshon ikivanhan teräskellon (olettaen että ei mikään rtr mallinen) ja perus 3-pala kytkimen niin säästyy turhalta harmilta ja vaivalta
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: P.R - 29.07.14 - klo: 19.10
Mä heittäisin kompakin mäkeen ja laittaisin sen kyoshon ikivanhan teräskellon (olettaen että ei mikään rtr mallinen) ja perus 3-pala kytkimen niin säästyy turhalta harmilta ja vaivalta

Mitäs harmia tuon kytkimen kanssa on?
Otsikko: Vs: Kytkimistä..
Kirjoitti: mikari - 29.07.14 - klo: 21.03
eikös niissä aina ole jos on jotain eksoottista :)

no ehkä vedin vähä liian yli, taitaa tuo olla kuitenkin aika perus kytkin - sorry  :tongue: