RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: PJEP - 28.01.03 - klo: 22.51

Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 28.01.03 - klo: 22.51
Sääntömuutosten yhteydessä keskusteltiin paljon kustannusten pienentämisestä etenkin alottelijoitten eli TJ- luokassa. Sen varjolla tehtiin sääntömuutoksia mm ajoajan lyhentäminen. Mutta miten on todellisuudessa?
Kaikki vempaimet ovat samoja kuin TS-luokassa, auto,radio,renkaat, nopeudensäätimet, servot jne. Asioita, joissa TJ-luokka voi tulla halvemmaksi ovat akut ja moottori. Käytännössä kukaan TJ:n huippukuski ei aja vanhoilla ajoakuilla puhumattakaan moottoreista. Puolivuosittain markkinoille tulee uusia tehokkaampia moottoreita (ainakin niin väitetään) ja niitä hankitaan.
Jos olen oikein käsittänyt, viriluokassa ei vastaavaa moottorirulettia tunneta. Haen tässä niitä asioita, missä kohden viriluokka tulee harrastuksena TJ:tä kalliimmaksi sen jälkeen, kun alkuinvestoinnit on tehty?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: JesseT - 29.01.03 - klo: 10.43
Ainakin renkaita menee ihan eri tahtiin.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 29.01.03 - klo: 19.46
Aivan oikeasti asia taitaa olla niin, että jos pitää valita kustannusten ja rajoitusten välillä, niin mieluummin halutaan valita mahdollisimman vapaat kädet . Aika pitkälle puheet kustannusten vähentämisestä ovat kosmeettisia lukuunottamatta rengassääntöjä, mikä on hyvä asia.

Voitaisiinko pienoisautoilussa ottaa mallia formuloista? Siellähän tulee voimaan melkoiset rajoitukset, esim samalla moottorilla on ajettava 6 kisaa peräkkäin (muistaakseni).
RC-autoilussa se merkitsisi, että esim 2 moottorilla on pärjättävä koko kausi tai että samoilla akuilla (n kpl)olisi ajettava koko kausi tai että kausi ajettaisiin samalla autonrungolla. Mitä mieltä?
Otsikko: rajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 29.01.03 - klo: 20.42
Kyllä tuo rajoittaminen voisi stanuissa olla mahdollista, mutta ei virissä. Lisäksi valvominen olisi erittäin vaikeaa. Ja loppujen lopuksi erot ois aika samat, kuin rajoittamattakin.

Jenkkityyliset stanukisat ois ehkä se mitä haet. Kisamaksu on suurempi, mutta siihen sisältyy kone,jotka on numeroitu ja saa valita "käsituntumalla" itselleen oman. Ei ole ainakaan suomen sarjakisojen aikataulussa aikaa viritellä koneita jenkkityyliin,joten saatttais olla tasaisempaa. Toisaalta kuskit häviäis kisoista koska osallistmismaksu ois korkee.

Jollain kulkee aina kovempaa kuin toisilla, näin nyt, ja näin aina tulee olemaan.

Nyky Tj-luokassa pärjää ihan varmasti kunhan ajaa puhtaan ajon, ei tarvi olla kymmeniä akkuja ja koneita.
Otsikko: Re: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 02.02.03 - klo: 15.07
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Sääntömuutosten yhteydessä keskusteltiin paljon kustannusten pienentämisestä etenkin alottelijoitten eli TJ- luokassa. Sen varjolla tehtiin sääntömuutoksia mm ajoajan lyhentäminen. Mutta miten on todellisuudessa?

Erittäin hyvä aihe. On tärkeätä avoimesti arvioida,  miten sääntömuutokset ovat tavoitteissaan toteutuneet.
Tässä ajatuksia vain TJ:n osalta. Eli CAi:n terminologialla ”kinaamista”.

4 minuutin ajoaikamuutoksen taustalla oli hyvä tahto tehdä TJ-10 aikaisempaa halvemmaksi luokaksi kilpailla ja vasta-alkajille helpommaksi sisääntuloluokaksi.

Nykyiset TJ-10:n A- ja osin B-finalistit ovat eräänlainen väliinputoajaryhmä, koska useimmat heistä ovat olleet kilpailutoiminnassa mukana jo aiemminkin. Heidän kohdallaan muutos 4 minuutin eräpituuteen ei käytännössä mitenkään pienennä kustannuksia, koska kilpailuissa käytettävät varusteet, ja ennen kaikkea tottumukset ovat jo entuudestaan olemassa. Akut ovat hyviä 2400 tai 3000mAh, ja moottorin sorvaus tapahtuu yhtä usein kuin ennenkin.
Mutta, tämän ryhmän kannalta sääntömuutosta ei pidä liiemmin arvioida, koska he ovat ”aikansa lapsia” ja siirtyvät vuoden-parin sisällä TS:iin. Muutosta pitää tarkastella enemmän uusien kilpailijoiden kannalta.

Uudelle tulokkaalle ”kilpailukelpoisuuskynnys” on akkujen osalta periaatteessa madaltunut, sillä jopa 1700mAh akku riittää hänelle hyvin 4 min erään. Toinen asia on, onko hyviä 1700 ja 2000mAh akkuja saatavana, oleellisesti halvemmalla, ja vaikka onkin, ostaako TJ:ssa kilpaileva niitä? Kaikki nimittäin puhuu sen puolesta, että kehitys on menossa kohden NiMH-akkuja, joiden kapasiteetti alkaa 3000mAh:sta. Se on luonnollinen suunta niin hinnallisesti, ympäristöongelmien kuin saatavuuskysymystenkin kannalta.
4 minuuttia ajavalla, ”normaaleja akkuja” käyttävällä taas on se ongelma, että akkuun jää 4 min erästä vielä runsaasti latausta, joka on osattava purkaa pois oikealla tavalla. Osaavatko ja ymmärtävätkö vasta-alkajat sen?

Minuuttia lyhyemmän ajoajan sanotaan säästävän moottoria ratkaisevasti. Tämä vähentää sorvaustarvetta, ja on siten hyvä asia. Sorvaustarve ei kuitenkaan poistu, eli myös aloittelevalla kilpailijalla on joko itsellään oltava sorvi, tai kavereita, joilla on.
Aloittelevalla, taskurahabudjetilla ajavalla kilpailijalla on tyypillisesti yksi tai kaksi moottoria pakissaan, joita hän käyttää myös kerhoilloissa. Niissä ajoaika on niin pitkä kuin akussa puhtia riittää, eli 6-10 minuuttia. Ei siis ole erityisen suurta säästäväisyyttä ajaa kisoissa muutaman kerran vuodessa 4 minuutin eriä, kun samalla moottorilla ajetut harjoitteluajot kestävät tuplasti pidempään.

Kaikesta huolimatta, ajatus luokan käyttökulujen halventamisesta ja kilpailutoiminnan aloittamisen helpottamisesta on hyvä.
Alkaneessa FT-sarjassa on runsaasti uusia kilpailijoita, toivottavasti he kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään, onko valittu suunta oikea. Ja myös ajatuksia, miten säännöt, kisojen järjestäjät ja kokeneemmat kisaajat voisivat vielä paremmin huomioida uudet tulokkaat.


Tuossa oli siis ajatelmia ulkopuolisen näkövinkkelistä. Lopuksi gallup-kysymykset omalle tallillemme 4 min ajoajasta:

JuhoK: 5 min oli ehdottomasti parempi.

VesaK/isäpappa: 4 min on parempi, koska kilpailun seuraamisen sietämätön jännitys loppuu vähän aikaisemmin.

VesaK/satunnainen TJ-kuski: 5min on parempi, koska rc-autoilu on hauskaa ja kilpaa ajaminen vielä hauskempaa. 4 minuuttia on ajonautintona aivan liian lyhyt aika. Kehitys kulkee ennemminkin kohti pidempiä eriä kuin lyhyempiä.


Mitäs muut ovat mieltä? Muistakaa, että kisaajien oma mielipide lopulta eniten ratkaisee. Gallup-vastauksia, please.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Matias V - 02.02.03 - klo: 15.21
Minun mielestä 5 minuuttia on juuri sopivan mittainen erän pituus, siksi että akkuihin EI jää liikaa virtaa eikä niistä ehdi virta loppua kesken!!

eli

4MIN liian lyhyt ajoaika
5MIN juuri sopivan mittainen erä!
6MIN ongelma onkin että akuista loppuu puhti!!
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Pexi - 03.02.03 - klo: 12.46
Siihen aikaan kun minä opettelin ajamaan ja ajettiin vielä mattoautoilla oli asia niin, että treeneissä harjoitteli viri ajoa eli 8 min eriä ja jos pystyy keskittymään pitemmän ajan kuin varsinainen kisa erä on ei ole ongelmia sitten kisoissa. Polttomoottori autot ovayt siitä hyvä esimerkki että finaalissa pitää keskittyä jopa 45min. Eli jos erät on pidempiä keskittymiskyky harjaantuu, sekä tulee ajometrejä enemmän mikä on todella tärkeää aloittelioille.
Siinä tuli mun mielipide vaikka sitä ei multa kysytty:)
Otsikko: ..
Kirjoitti: Vesa - 03.02.03 - klo: 13.55
Joo, Pexin kanssa samaa mieltä. Silln muutama vuosi takaperin kun PExinkin kanssa stanua 1/12 autoilla ajettiin, sai hyvän pohjan ajorutiinille ja tasaisuudelle, koska treenasi aina hieman pidempää "aikaa" kuin varsinaiset kisaerät ovat. Nykyisinkin pidän ajovirettä yllä 1/12 autoilla touring kisaamisen ohessa. Jos siis pystyt ajamaan 8 minuuttia virheettä, 5minuuttia on "vain pala kakkua".  :wink:

Eikä multakaan kyllä kysytty mitään, vastasin vaan  :lol:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: TeemuR - 03.02.03 - klo: 15.50
Eikös se olis hyvä että ajetaisiin vaikka 10min. ja 5min. kohdalla olisi kaikilla pakollinen akun vaiho eli ns.varikko pysähdys. :lol: . yksin ajamaan tuleet eli ne kellä ei ole erillistä mekaanikoa mukana(isi) eivät kyllä voi osallistua, :(  mutta kuiteski :wink: .
Otsikko: Re: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 03.02.03 - klo: 17.06
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Erittäin hyvä aihe. On tärkeätä avoimesti arvioida,  miten sääntömuutokset ovat tavoitteissaan toteutuneet.
Tässä ajatuksia vain TJ:n osalta. Eli CAi:n terminologialla ”kinaamista”.



Eipäs VesaK liioitella  :wink:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: pete|| - 03.02.03 - klo: 17.47
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Eikös se olis hyvä että ajetaisiin vaikka 10min. ja 5min. kohdalla olisi kaikilla pakollinen akun vaiho eli ns.varikko pysähdys. :lol: . yksin ajamaan tuleet eli ne kellä ei ole erillistä mekaanikoa mukana(isi) eivät kyllä voi osallistua, :(  mutta kuiteski :wink: .


Toi tuskin olis mahdollista, koska silloin pitäisi akkuja olla taas tuplasti enemmän ellei eriä sitten vähennetä. Ja kun yrittää vaihtaa akut yhtä nopeasti kun formulat tankataan niin luulempa että säätimiä hajoaa joka kisassa, kun johdot menevätkin kiireesti katsottuna väärinpäin (itse ainakin katson 5 min että akkujohdot on oikeinpäin kiinni  8) ).

10:ssä miinuutissa ehtii jo moottorikin kuumeta niin paljon että kori sulaa sen päältä.  (:roll:)
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Vesa - 03.02.03 - klo: 18.03
On kaksi eri asiaa ajaa 8minuuttia kovaa, ja "ajella" 10-15minuuttia. 8)
Otsikko: Re: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 04.02.03 - klo: 10.45
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Eipäs VesaK liioitella  :wink:


Tervehdys, entinen, nykyinen ja tuleva hyvä ystäväni CAi!  :D
Miksi et saman tien laittaisi kommenttejasi ja ajatuksiasi tähän aiheeseen? Olet yksi Suomen parhaista TJ-asiantuntijoista - vielä jonkin aikaa, koska nythän mielenkiintosi kohdistuu jo TS:iin ja polttikseen. Kerro ihmeessä näkemyksiäsi!
Jos kerrot, en lupaa olla mahdollisesti jatkamatta keskustelua, mutta lupaan olla hyökkämättä päälle - jos sinäkin lupaat. Keskustellaan asioista, mutta ei tehdä niistä henkilökohtaisuuksia. Jookos?

BTW, tuossa tuli muuten uusi mielenkiintoinen näkemys 5 minuutin ajoajan puolesta: 5 minuutin sanotaan antavan ihan eri tavalla kisakokemusta ja keskittymisharjoitusta kuin 4 minuuttia.

Ja gallup-vastauksia tarvitaan edelleen: mitä mieltä TJ-kuskit ja -isäpapat olette? 4 vai 5 minuuttia?
Otsikko: eristä
Kirjoitti: matti - 04.02.03 - klo: 12.12
Aloittelevana TJ-kuskina tuo 4 minuuttia tuntuisi paremmalta ainakin kaluston kannalta (=halvempi?), niinkuin tässä on jo tullut ilmi. Eri asia on, miten se ajokokemukseen vaikuttaa. Vesan ja Pexin kommenteissa on varmasti perää.
Kerholla on ajettu 5 minuutin eriä aina Prostock ja ts-luokissa, ja tällaisen jälkeen 4 minuuttia tuntui huomattavasti lyhemmältä. Loppupäässä, siis tuon viimeisen kiistellyn minuutin aikana, auton ominaisuudet alkavat muuttua ihan eri suhteessa, kuin tuossa 4 minuutin erässä 3:sta->4 minuuttiin. Akuista alkaa loppua potku ja mutkat täytyy ajaa eri tyylillä, kuin täysillä akuilla. Lyhyemmässä erässä tätä "romahdusta" ei tule tai sitä ei erota niin selvästi. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Onko muuten tuota moottorin kulumista viimeisen minuutin aikana tutkittu, kun siitä on täälläkin ollut puhetta?

EDIT: Kaluston erothan näkyvät selvemmin tuossa 5 minuutin vaihtoehdossa, joten kaluston ja budjetin kannalta 4 min olis parempi. Tästähän ei ole tarkoitus tehdä mitään budjetin venyttämisharjoitus luokkaa aloittelijoille, vaan ajotaitoa kehittävä luokka jossa ajotaito ratkaisee menestyksen?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Jassu - 04.02.03 - klo: 12.58
Arin mielipide on vankasti 5min kannalla (ja omani), koska nuorethan juuri tarvitsevat ajamista. Moottorien kuluminen viimeisen minuutin kohdalla ei ole sen suurempaa, kuin sen edellisen minuutinkaan kohdalla.
Varsinaiset moottori vauriothan pääsääntöisesti tapahtuvat jo ensimmäisellä minuutilla.
Otsikko: Re: eristä
Kirjoitti: VesaK - 04.02.03 - klo: 13.01
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Loppupäässä, siis tuon viimeisen kiistellyn minuutin aikana, auton ominaisuudet alkavat muuttua ihan eri suhteessa, kuin tuossa 4 minuutin erässä 3:sta->4 minuuttiin. Akuista alkaa loppua potku ja mutkat täytyy ajaa eri tyylillä, kuin täysillä akuilla. Lyhyemmässä erässä tätä "romahdusta" ei tule tai sitä ei erota niin selvästi. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Onko muuten tuota moottorin kulumista viimeisen minuutin aikana tutkittu, kun siitä on täälläkin ollut puhetta?

Hyviä pointteja, kiitos Matti!

Olen ymmärtänyt moottorin kulumisella tarkoitettavan tässä sitä, että ajon aikana kuumetessaan saattaa se viimeisen minuutin aikana saavuttaa sellaisen lämpötilan ("osaavissa" käsissä jopa pitkälle yli 100°C), joka on vahingollinen moottorin magneeteille. Kuumuushan on magneettien vihollinen.
Luulisin, että asiaa on dynamometrin avulla tutkittukin. Olisi reilua, että tuloksista kerrottaisiin niille, joita asia koskee - ainakin, jos se oli yhtenä syynä ajoaikamuutokseen.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: TeemuR - 04.02.03 - klo: 13.14
mun mielestä 4minuuttia on parempi kun ei tartte jännitää niin kauan.paitsi 5 miinuutissa jännitys kerkeis jo haihtua :lol: ,paitsi akut kerkeis ehkä menetää jo parasta puhtiaan. miten olis 4.5minuuttia :lol:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 04.02.03 - klo: 13.27
Ei TJ:ssä ole ollut pitkään aikaan akkuongelmia, mutta lyhyemmällä ajoajalla niitä saattaa tulla, koska purkaminen vie runsaasti aikaa ja on vaativampaa. Huipulla käytetään  3300- akkuja. Moottorin kuluminenkin vaikuttaa teoreettiselta.
Kaikenkaikkiaan ole erittäin skeptinen kustannusten pienentämiseen, ainakaan TJ:n kärjen osalta.
Kaluston rajoitus nähdäkseni on ainut konsti vähentää kustannuksia, mutaa sitä tuskin halutaan.
Otsikko: noniin
Kirjoitti: hellgren - 04.02.03 - klo: 16.28
Aloitteleva TJ kuski kun olen, niin laitanpa kommenttini. Vaikka 5 min kuulostaa aikana paremmalta, luulen, että kalustoni sopii paremmin 4 minuuttiin. 2000mAh, jo kohtuu ikään päässeissä akuissani riittää puhtia mielestäni tyydyttävästi vielä erän viimeiselläkin minuutilla. Voi olla, että puhtia riittäisi vielä pisempäänkin, mutta todennäköisesti erot kalustossa tulisivat selvemmin esiin, joten ainakin tältä osin tunnen olevani paremmassa asemassa 4 min erässä.

Niin ja sorvia kun ei ole käsillä, niin kollektoria en ole sorvailemaan päässyt, ja tuskin tulenkaan sorvailemaan, joten jos 5 min tekee merkittävästi enemmän tuhoa kollektorille kuin 4 min, niin tämäkin tukee 4 min eriä minun osaltani.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Ismael - 04.02.03 - klo: 18.33
Kyllä se 5 min oli mun mielestä parempi. Eroa en ole huomannut muuta kuin lyhyemmässä ajoajassa. Kyllä sitä konetta joutuu sorvailemaan yhtä tiuhaan tahtiin kuin ennenkin että pysyy eräiden perässä :wink: ...
Otsikko: Re: eristä
Kirjoitti: CAi - 04.02.03 - klo: 22.56
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Luulisin, että asiaa on dynamometrin avulla tutkittukin. Olisi reilua, että tuloksista kerrottaisiin niille, joita asia koskee - ainakin, jos se oli yhtenä syynä ajoaikamuutokseen.


Kyllä minä asiaa olen hieman tutkinut...
Eräs Green Machine 3 koneemme antoi 20 Amp. vastakuormalla 101W tehoa ja Hyötysuhde oli 68%.
Kun sitten ajoimme k.onetta 12 Amp vastakuormaa vastaan ja ja samalla reaaliajassa mittasimme infrapuna mittarilla kannun ulkolämpötilaa
huomasimme että n. 4 min. kuluessa lämpötila nousi yli 60 asteen niin teho tippui 80 W (12 Amp kuorma) äkisti 50 Amp. samalla hyötysuhde laski 50%:tiin eli energia muuttui nopeasti lämmöksi.
Testin jälkeen kun kone oli jäähtynyt ajoimme taas koneen 20 amp vastakurmalla sorvauksen jälkeen ja teho laski 93 W:tiin.

Eli kaiken A ja O stanussa on pyöreät ajolinjat ja mahdollisimman pitkä välitys. Ei kiihdytyksiä nollasta täyteen vauhtiin.
kone mahd. kylmänä ja akut piikattuna viime tingassa ja Huom. auto kannetaan lähtöviivalle ei ajeta!
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 04.02.03 - klo: 23.28
Cai:

Vihdoinkin tulee sitä testattua tietoa,jota kansa janoaa. Kiitti!
Kaikilla kun ei ole mahdollisuuksia ja kykyä tutkia ja testata koneita.

 :lol:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 07.03
... ja konkreettisia perusteita ajoajan lyhentämisen puolesta. Päätöksellehän kyseltiin aikoinaan syitä. Näitä tietoja olisi pitänyt silloin saada kehiin.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Jassu - 05.02.03 - klo: 07.34
Samaa mieltä Cain kanssa, mutta muutamia ajatuksia kuitenkin heitän. Dynottaminen niin mukavaa kuin onkin, ei vastaa ajamista esim 4min erää, koska eihän kilpailun aikana tule tasaista rasitusta koneelle vaan on kiihdytystä ja ilman kaasua ajamista. Toiseksi tämä lämpötilahan on ollut suuri ankkurissa ja magneeteissa, jo paljon ennen kannun kuoren kuumenemista. 4min ja 5min vaikutusta todellisuudessa on helppo mitata kellolla ja huomata, ettei kierrosajoissa tapahdu merkittäviä muutoksia edellyttäen että akut riittää.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 09.31
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Samaa mieltä Cain kanssa, mutta muutamia ajatuksia kuitenkin heitän. Dynottaminen niin mukavaa kuin onkin, ei vastaa ajamista esim 4min erää, koska eihän kilpailun aikana tule tasaista rasitusta koneelle vaan on kiihdytystä ja ilman kaasua ajamista. Toiseksi tämä lämpötilahan on ollut suuri ankkurissa ja magneeteissa, jo paljon ennen kannun kuoren kuumenemista. 4min ja 5min vaikutusta todellisuudessa on helppo mitata kellolla ja huomata, ettei kierrosajoissa tapahdu merkittäviä muutoksia edellyttäen että akut riittää.
.
Dynottaminen ei todellakaan vastaa todellista tilannetta, mutta olen yrittänyt miettiä mikä olisi keskimäärärinen kuorma radalla ja sillä tavoin löytää mahdollisimman todenmukainen ympäristö dynolla, jos mahdollista.

Stanu kone antaa eniten tehoa n. 16.000-17.000 kierroksen kohdalla ja 30-32 Amp kuormaa vastaan, kuitenkin tämä tilanne on radalla vain mutkasta kiihdyttäessä. On erittäin tärkeää, että ajetaan pyöreitä linjoja ejolloin kone ei kuumene (32 amp tilanne) ja käytetään ehkä 20 amp aluetta ja 20.000 kierrosaluetta. tämän keskimäärärisen kierroslukualueen voi laskea ratakohtaisesti esim. viime vuoden NM rata Laukaalla keskimääräinen koneen kierrosluku oli n. 18.600/min.

kyse on aloittelijaluokasta ja aloittelijasta  .... osaako hän ajaa pyöreästi ja kiihdyttää konetta tarkasti kuumentamatta sitä ? Joten varmasti viimeinen minuutti on kova koneelle ja magneetit on ns, sököt.
Varmasti kokeneilla kärkipään kuskeilla ei niin käy, kellollahan se selviää, tosin on niilä akuissakin potkua.

Kun kannun pintalämpötila kesken mittauksen nousee 60 asteeseen on ankkurin lämpötila jo lähes 100 astetta.

EDIT: lisäys asiaan liittyen toisen palstan jutustani:
"Snip"
Stanussa koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas  . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on "Snip"
Otsikko: Siis, voi hyvää päivää
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 10.09
Stanu huipulla käytetään nyt  3300- akkuja.

Siis, ei voi kun huvittuneena seurata mihin stanu nykyään on mennyt kun noille pojille pitää hommata oikein 3300 akut jotta voi ajaa sen 4 min!!! Eräältä kauppiaalta kun tilasin ko akkuja itselleni, niin häntä suuresti huvitti se että eräät stanua ajavien isipappa tahot tilasivat oikein kiireesti gp3300 akkuja pojilleen etteivät vaan jää ilman - Haloo - Mihin tämän luokan varustelu on menossa? Sitten joku ihmettelee mitkä ovat todelliset kustannukset tj vs. viri ??  Sitäpaitsi ihmettelen myös tiettyjä nimeltä mainitsemattomia stanu poikia jotka on ajaneet ko luokkaa jo vuosia ja jatkavat yhä siinä sivussa varustellen vehkeitään niin kalleilla ja uusimmalla vehkeillä kuin löytyy. Tähän kannanottooni  en odota kenenkään vastausta, kunhan totesin oman mielipiteeni ko asiasta sitä jo pitkään siinä sivusta seuranneena.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 10.23
Cruisaaja: Käsitykseni mukaan viime vuoden kärki on noussut TS-luokkaan. Eli Christer, Tenhusen Henkka, Kilpeläisen Tomi ja Turo Mäkinen ??
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: winqqu - 05.02.03 - klo: 10.37
Onko oikeasti niin että junnuluokan ajoajan lyhentämisen taustalla, on akkukustannusten pudottaminen ??

Jos kisaaja on uusien akkujen tarpeessa, niin mistä saa niin huonoja ja halpoja akkuja että ne kelpaavat vain 4 min eriin ??
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Nappe - 05.02.03 - klo: 10.47
Todella huvittavaa että stanussa käytetään 3300mAh akkuja, luulis että käytettäisiin ne kennot jossa on suurimmat voltit, eikä eniten ajoaikaa... Itse ainakin käyttäisin jotain 2400mAh NiCD akkuja tai sen tyyppistä patteria jos panostaisin stanuun.

Lisäksi vielä 3300-akut nostavat stanussa kustannukset aivan pilviin, kun pitäis olla kunnon purkulaite jolla hallitusti purkaa pois sellaiset 1000-1500mAh niistä hyper-hinnakkaista akuista erän jälkeen... Lamput voi unohtaa jos panostus muutenkin on sellaista että pitää olla uusinta (siis kalleinta) akkuteknologiaa käytössä.

Ja mitä kollektorin sorvaamiseen tulee, niin stanukisoissa varmasti kannattaa sorvata joka erän välissä, oli ajoaika sitten 3min tai 8min.

Auton herkkyys on kaikest huolimatta yksi tärkeimpiä tekiöitä. Jos auto ei rullaa hyvin/herkästi niin sillä on ihan turhaa kyvitella pärjäävänsä stanukisoissa... Moottori irti, ja pikkasen vauhtia autolle. Jos se ei rullaa huoneen toiseen päähän niin siitä vaan herkistelemään...

Off-topiccina mainittakoon että ajoin turengin A8-kisassa TS-10 luokassa suhteellisen hyvällä menestyksellä wanhalla syndicate-ankkurilla (17*2) huonossa kannussa vanhoilla hiilillä ja treeniakuilla (3000HV ja SMH). Silti nopeus oli ihan ok, akut kesti maaliin ja tuloskin tyydytti :) Eikä paras kierrosaikakaan hävennyt muille, päin vastoin...

Tärkein ei ole suurin teho, vaan tiukat, pyöreät ajolinjat JA VIRHEETÖN AJO![/u]
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Ismael - 05.02.03 - klo: 11.55
Lainaus
Tärkein ei ole suurin teho, vaan tiukat, pyöreät ajolinjat JA VIRHEETÖN AJO!

I agree. Näin on, pelkällä puhtaalla ajolla saa jo huimia tuloksia ja siinä ajossa on AINA hiomista enemmän tai vähemmän.
Otsikko: ...
Kirjoitti: matti - 05.02.03 - klo: 12.04
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Jos kisaaja on uusien akkujen tarpeessa, niin mistä saa niin huonoja ja halpoja akkuja että ne kelpaavat vain 4 min eriin ??


Ite oon ainaki saanu käytettyjä 2400mAh akkuja todella halvalta entisiltä stanukuskeilta. 10e/kpl ei varmaan oo paha hinta tollasesta parikymmentä kertaa ladatusta akusta. Nicadit tietääkseni potkivat kuitenki paremmin stanussa kuin 3000H-akut.
Mielenkiintoiseksi menee, jos 3300-akkuja pitää stanuun ostaa. Kun tuota erääkin on lyhennetty.
Sorvauksesta on paha mennä sanomaan... Itellä ei oo sorvia, eikä oo ekana ostoslistalla. Kavereilla (onneksi) saa pientä maksua vastaan sorvattua millon haluaa.
Sitä se kilpavarustelu on.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: TeemuR - 05.02.03 - klo: 12.21
minulla on 2kpl3000mah akkuja ja 4kpl 3300 akkuja ja ajan stanua, enkä kuulu lähellekään kärkijoukkoa, mutta miksi ostimme nämä huippu akut? vastaus1: koska haluan ajaa kerholla mahdollisimman pitkään ja nauttia ajosta. vastaus2: minulla oli ennen 2400mah akkuja2kpl jotka sain auton mukana, ne sanoivat työsopimuksensa irti joten hankimme tillalle uudet akut.

mitä mieltä olisite 4.5 minuutin ajoajasta?
Otsikko: Stanuista vielä
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 12.22
Cai: Yksikään noista nimistä jotka sinä luettelit ei liittynyt siihen aiemmin mainitsemaani juttuun pojista jotka ovat pesiytyneet stanuun :mrgreen:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 12.52
Toisten hankintoihin ja satsaamiseen puuttuminen ei mielestäni ole kovin korrektia. Se on täysin jokaisen oma asia.

Meillä stanua ajetaan 2400mAh:lla, mutta en pidä tuota 3300 mAh-akkuakaan hankintana mitenkään ihmettelyn arvoisena. Luulisin, että niiden hinta ei juuri poikkea 3000mAh:sta(?). Ja 3000mAh taas on saman hintainen tai peräti jo halvempi kuin 2400mAh. Juuri tästä syystä sinänsä hyvää tarkoittava TJ-luokan akkukustannusten alentamistavoite ei toteudu.
Matin linja käyttää hyviä käytettyjä akkuja on hyvä. Se on ollut meidänkin linjamme.

Mitä tulee moottorin lämpenemisaiheeseen, niin on todella hyvä, että siihen saatiin edes vähän faktaa kaiken mutuilun taakse. Mutta tyhmänä on kysyttävä, että eikö samaa ongelmaa ole TS-koneilla, jotka kuluttavat huomattavasti suuremman määrän energiaa? Energiaa, josta kaikki ei suinkaan mene auton liikkeeseen. Kuten eräs arvostettu asiantuntija ilmaisi: "kaikki alle 17-lankaiset ovat modifioituja lämmityslaitteita".

Enkä täysin ymmärrä, voivatko magneetit "löystyä" kerrasta: en ole havainnut selvää tehon laskua koneilla, jotka olivat jatkuvassa 5 minuutin kilpakäytössä ja kuumenneet moneen kertaan ja pahasti. Magnetointeja emme ole suorittaneet kertaakaan. Jos teho laskisi käytössä tapahtuvan kuumenemisen myötä, pitäisi sen näkyä jo yhden kisan kuluessa kaiken aikaa huononevina tuloksina. Mutta kun ei näy. Mikä siis mättää?

Mutta fakta on faktaa. Asiaa olisi hyvä tutkia enemmänkin ja systemaattisesti. Tiedettäisiin enemmän ja luultaisiin vähemmän.
Otsikko: Re: ...
Kirjoitti: winqqu - 05.02.03 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: "matti"
10e/kpl ei varmaan oo paha hinta tollasesta parikymmentä kertaa ladatusta akusta.


Ja kun nuo akut hyytyvät voidaankin ehdottaa 3 min eriä.  :mrgreen:
(vitsi)

Tai siirtyä stanussa neljään kennoon, tämäkin on nähty.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Nappe - 05.02.03 - klo: 13.31
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

Mitä akkujen hintoihin tulee, niin tässä muutama esimerkki:

Team Corally Akut:
VRS MAX RC2400-Competition  65e
VRS MAX RC2400-Pro Team  79e

VRS MAX Sanyo RC3000HV-Competition  69e
VRS MAX Sanyo RC3000HV-Pro Team  85e

MAX-30 GP3300 - Team Spec 105e

Panasonic Ultra-Metal 3000 - Team Spec 119e

Eli myös tässä valossa käyttäisin itse, jos vakioluokassa kilpailisin, noita 2400mAh akkuja.

Tietenkin akut, kuten muu kalusto on jokaisen oma valinta, mutta jos ostaa uusinta teknologiaa niin ei ainakaan tarvitse äänestää luokan kalleudesta, kun pärjäis paljon edullisemmillankin vehkeillä.

Se nyt vaan on psykologinen juttu, että jos naapurilla on ferrari, niin pitäähän minullakin olla... ISIiiiii osta mulle tollaset....
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 13.49
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

quote]

Totta ja kyse on taas siitä, mitä haluat, jos haluat, että vehkeet on 10+ kunnossa joka kisoissa ne pitää tzäpätä aina ennen kisaa varmistaaksesi maks. tehon. Tämä on sitä nysväystä parhaimmillaa  :lol:

Samalla lailla ne magneetit häviää viri koneistakin.
10mm ennakkoa ja piiitkä välitys niin varmaa on, että kone ei erän jälkeen ole samassa kunnossa.
Ja ei kun partikkelit riviin tzäppäyksellä ja taas menee lujaa eli kannut saa aina takaisin samaan kuntoon kuin ne oli ostaessa.
Otsikko: Kuluista
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 14.12
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Toisten hankintoihin ja satsaamiseen puuttuminen ei mielestäni ole kovin korrektia. Se on täysin jokaisen oma asia.


Mielestäni tuo jos mikä on hyvä tuoda ajatuksena esille niistä paljonpuhutuista "säästöistä" stanussa, koska sinä VesaK ja joku muu olette aina puhuneet tj:stä aloittelija luokkana. Onko sen tuolla edellämainitulla tavalla toteutumismalli tulevaisuudessa?? Meinaan vaan että onko se toiminta malli, että stanun terävimpään a-finaaliin pääsylippu on että pakista löytyy joka kisaan useita uusia dynottuja koneita ja gp3300 akkuja pilvinpimein.

Turha mielestäni on ruokkia enää ajatusta että stanu on vaan aloittelija luokka, jossa pärjää pienellä panoksella ja hyvällä ajotaidolla. Mutta kaikkihan saa itse päättää minkä verran ovat valmiit niistä tinakupeista maksamaan.  

Hommatkaa aina vaan kalleinta mitä löytyy stanuun niin sillä ne kustannukset pysyy hanskassa ja muutkin seuraa perässä tuota varustelukilpailua jos vaan kaikkien innokkaiden isipappojen (pojathan vaan ajaa) lompakko kestää, vai??

No, itse en ole ajanut ko luokkaa enää kahteen vuoteen, joten kaipa te itse tiedätte mitä teette.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 14.20
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

Mitä akkujen hintoihin tulee, niin tässä muutama esimerkki:

Team Corally Akut:
VRS MAX RC2400-Competition  65e
VRS MAX RC2400-Pro Team  79e

VRS MAX Sanyo RC3000HV-Competition  69e
VRS MAX Sanyo RC3000HV-Pro Team  85e

MAX-30 GP3300 - Team Spec 105e

Panasonic Ultra-Metal 3000 - Team Spec 119e

Jaahas jassoo... ovatkos akut tosiaan noin kalliita! Meilläpäin kallein akku so far on 55€, ja sekin on harvinaisuus. Siitäköhän siis menestys onkin ollut kiinni? :wink: Tämä vain vahvistaa sitä käsitystäni, että hyvien käytettyjen akkujen ostaja säästää tuntuvia summia.

Ihan vakavasti, moneen kertaan toistettu totuus pitää edelleen paikkansa: vasta aivan terävimmässä kärjessä saattaa moottorien ja akkujen eroilla olla merkitystä... jos ollenkaan. Kaikkien muiden kohdalla ajotaito, ajolinjat ja pelkkä tuuri vaikuttavat kertaluokkia enemmän kuin akkujen milliAmpeeritunnit tai testausvoltit.

Muuten, onko olemassa tietoa, missä suunnilleen menee "kynnyslämpötila", jossa magnetoituminen heikkenee? Se ei kai ole mikään terävä lämpötila-alue?

Ja kysymys kaikkien vasta-alkajien puolesta: kuka suorittaa magneettien "zäppäystä" ja mitä se maksaa?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 14.33
Aivan oikein VesaK, ajotaito ja alustan säätö  on yli 90% suorituksesta, loppu on onnea ja muuta.

Uudelleen magnetisointiin tarvittavat laitteet on myyjistä ainoastaan
Yllätys, yllätys kellä muulla kuin RC-PISTEELLÄ. :shock:

He tekevät ko. toimenpidettä itse myymiinsä koneisiin.

Eli kantsii miettiä mistä laitteet ostaa ja myös ns. elinkaarikustannuksia...

Muistaakseni Laukaan Moottori miehillä on myös ko. laite ja sen huomaan poikien autojen kulussa ps. on heillä dynokin !
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 14.39
Cruisaaja: Ihan asiaa mietiskelet. Mutta se vain on niin, että harrastajat harrastavat lajia erilaisista lähtökohdista ja erilaisin vakavuusastein. Varmasti tulee aina olemaan paljon eroja rahallisen (samoin kuin ajallisen) satsausten määrissä, luokasta riippumatta. Mutta kaikki mahtuvat hyvin porukkaan. Erilaisuus on rikkautta.

Eivätkä erilaiset harrastamistavat sulje pois sitä totuutta, että ennen kuin ajotaito ja auton säätämisen taito on todella hyvin hanskassa, ei rahallisella satsaamisella ole oikeastaan mitään voitettavissa. Eli pakista löytyvät kalliit vempeleet eivät tuo kenellekään menestystä, mutta huippukuskin pakissa olevat laadukkaat välineet ovat luonnollinen asia. Eiköhän se ole sama TS-luokassakin: taidot ja satsaukset ovat kai jonkinlaisessa suhteessa keskenään jokaisella osaamisen tasolla? Siten, että satsaukset ovat seurausta taitojen kehittymisestä, ei päinvastoin.

Ja lopuksi on kyllä ihan pakko vähän röyhistellä, ja osoittaa heti yksi poikkeus tuohon äskeiseen: olen ostanut itselleni upo-uuden radion!  :mrgreen: (Koska käytettyjä ei ollut markkinoilla)
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 14.49
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Cruisaaja: Ihan asiaa mietiskelet. Mutta se vain on niin, että harrastajat harrastavat lajia erilaisista lähtökohdista ja erilaisin vakavuusastein. Varmasti tulee aina olemaan paljon eroja rahallisen (samoin kuin ajallisen) satsausten määrissä, luokasta riippumatta. Mutta kaikki mahtuvat hyvin porukkaan. Erilaisuus on rikkautta.

Eivätkä erilaiset harrastamistavat sulje pois sitä totuutta, että ennen kuin ajotaito ja auton säätämisen taito on todella hyvin hanskassa, ei rahallisella satsaamisella ole oikeastaan mitään voitettavissa. Eli pakista löytyvät kalliit vempeleet eivät tuo kenellekään menestystä, mutta huippukuskin pakissa olevat laadukkaat välineet ovat luonnollinen asia. Eiköhän se ole sama TS-luokassakin: taidot ja satsaukset ovat kai jonkinlaisessa suhteessa keskenään jokaisella osaamisen tasolla? Siten, että satsaukset ovat seurausta taitojen kehittymisestä, ei päinvastoin.



On ihan kiva muistella Sinun kirjoituksia n. 2 vuotta sitten kontra esim ylläolevaan ja todeta sinun saavuttaneen jonkinlaisen RC-kypsyyden
Otsikko: TJ akkupeliä
Kirjoitti: Mika M - 05.02.03 - klo: 14.50
Itse jos ajaisin vielä TeeJiitä, niin ajaisin nyt 4 minuutin ajoajan aikoina
esim. seuraavilla akuilla:

esim. Medasec (ilmainen mainostus pojille...)
10-rc1700p
RC1700 NiCd-akku (6), matched
29,50 €

Ja hinta ei todellakaan päätä huimaa ja noilla vetää kyllä helposti 4 minuutttia vakiokoneella ja nuo on ihan äärimmäisen hyviä kennoja nuo RC1700 kennot. Itse vakioaikoinani ajoin RC1700 kenoilla ja pysyivät 2 vuotta lähes uuttavastaavina (sillointällöin ProTrackillä testailin kuntoa. Noissa myös jännite oli aina korkampi myös kuin 2400 akuissa joita myös omistin). Uudet Nimh kennot maksaa 3 kertaa enemmän ja kestää ainakin 3 kertaa lyhyemmän ajan hyväkulkuisina... Ostakaapa stanukuskit kokeeksi edes yksi paketti noita ja kokeilkaa. Varmasti pääsette 4 minuuttia ihan kilpailukykyistä vauhtia.

Tähän kai on pyritty 4 minuutin ajoajalla, mutta kaikkialla vain hypetetään, että tarvii 3300 akkuja stanuun, niin niitä kaikki sitten sokeana ostaa. Ei ole minun lompakosta kyllä pois, mutta silti ihmettelen...
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 14.57
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
...jonkinlaisen RC-kypsyyden

 :D  :D  :D
Jätä vielä se "jonkinlaisen" pois, jätäthän?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Nappe - 05.02.03 - klo: 15.00
CAi: Yllätys yllätys, mutta myös Future-RC http://www.rc-kauppa.com tekee kannujen uudelleen magnetointia, eli zäppäystä.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 15.05
VesaK: Oman mielipiteeni jo sanoin ko aiheesta.


Toinen asia:

Cai: Tuo Similän zäppäys hommasta vielä sen verran että ihmetyttää se niitten politiikka: "että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" Muistan kysyneeni joskus aikoinaan Erkiltä, että zäpäättekö te akkuja kun teillä on vehkeet? Vastaus kuului: Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu. Vastasin että ei ole, johon Erkki loihe lauseman: EI onnistu!!!! Asiasta ei sen koommin ole tarvinnut keskustella.

Näin jälkeenpäin vaan mietin miksei niille raha kelpaa koska ei niissä muualta ostetuissa tuotteissa lie kovin suuria eroja voi olla Similältä ostettuihin? Aika moni muukin varmaan haluaisi käytää kyseistä palvelumuotoa, mutta jos ei käy niin minkäs teet. Viet sitten muualle missä ei valkata asiakkaita...
Otsikko: Stanu
Kirjoitti: Vesa - 05.02.03 - klo: 15.16
Joo, Mikan kanssa ihan samalla linjalla. Liian moni junnu katselee kärkikuskien pakkeja ja pöytiä jotka notkuu ja on täynnä 3300 akkuja.
Uskallanpa väittää, että kuka tahansa TS kärkikuskeista pistäis nykyistä stanuporukkaa päihin ihan 6-0, vaikka ajais 2400 akuilla. Vaikka suomen taso onkin maailman kärkitasoa nykyään.

Näin se on nyt ja tulee aina olemaan. Ajettiinpa omina stanuaikoina virikuskien Expert Cj-12 kisa, jossa paalutulos oli "isoilla pojilla" kierroksen parempi kuin meillä jotka olimme sillon stanukuskeja. Muistaakseni kyseisen kisan stanukärki oli Juho L, Timo R...

Eli siinä vaiheessa kun on ihan varma ettei voi parantaa ajoaan yhtään, voi harkita vähän parempia akkuja. Ajon tasaisuus on oltava luokkaa 0,2-0,3s toleranssissa/5 tai 8 minuuttia.

Ei hyvillä tai huippuakuilla voi korjata radalla tehtyjä virheitä. Ja nykyisten Gp ja muiden 3300 akkujen elinkaari on niin lyhyt, ettei ikuiseen oravanpyörään kannata lähteä. 2400 akuilla sen sijaan ajaa  varmasti 3 kertaisen määrän akullisia. GP:t kun alkavat olla "valmiita" ku mittarissa pari kolmekymmentä latausta....Huipputehotkin tulee vain muutamalla ekalla latauksella. :cry:

Eipä ole kyllä penniäkään kiinni stanutouhuissa, ei siis koske minua. Ajattelin vaan tuoda oman näkemyksen/kokemuksen peliin. :D
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 15.18
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"

Cai: Tuo Similän zäppäys hommasta vielä sen verran että ihmetyttää se niitten politiikka: "että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" Muistan kysyneeni joskus aikoinaan Erkiltä, että zäpäättekö te akkuja kun teillä on vehkeet? Vastaus kuului: Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu. Vastasin että ei ole, johon Erkki loihe lauseman: EI onnistu!!!! Asiasta ei sen koommin ole tarvinnut keskustella.

Näin jälkeenpäin vaan mietin miksei niille raha kelpaa koska ei niissä muualta ostetuissa tuotteissa lie kovin suuria eroja voi olla Similältä ostettuihin? Aika moni muukin varmaan haluaisi käytää kyseistä palvelumuotoa, mutta jos ei käy niin minkäs teet. Viet sitten muualle missä ei valkata asiakkaita...


Tuskin Ferrari tekee mitään McLarenille, ja Toisaalta Veho ei huolla ns. maahantuojan ohi tuomia autoja. Miksi kauppias palvelisi ja hoitaisi muiden liikkeiden puolesta, jos liikkeet eivät itse pysty asiakasta palvelemaan ?

Tosin en ole kuullut että Similä voi AKKUJA zäpätä.

Ja omat moottorit Erkki zäppää veloituksetta !
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: winqqu - 05.02.03 - klo: 15.22
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu.

Tää on just tätä, Ei kannettu vesi kaivossa pysy !!

Mistähän tullaisen Zäppäri -vehkeen saisi ostettua, se ei esim. seuran kimmppaostoksena varmaan kauheita maksaisi ...
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
"että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" ...


Tuntematta mitenkään ko. toimenpidettä, voisin kuvitella kyseessä olevan enemmänkin palvelutoiminto asiakkaille kuin bisnis. Jos niin on, ymmärrän täysin, ja niin tekisin itsekin, että tarjoaisin palvelua ainoastaan omille asiakkailleni.

Ja miksi kieltää kaupallisuutta, senhän ympärillä lajimme pyörii mitä suurimmassa määrin? "Magnetointipalvelu" on mitä hienoin myynninedistämiskeino. Vaikka ko. liike ei sitä ole missään hyödykseen käyttänytkään. Se vain osoittaa, että palvelu on sille enemmän riesa kuin tulolähde.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Teppo - 05.02.03 - klo: 15.44
Kuten jossain jo mainitsinkin niin uusimmat kannut eivät niin kipeästi edes tarvitse zapperia. Kunnollinen zapperi on tehtävä itse jos haluaa että sillä on muutakin kuin psykoloogista apua. Itserakentamalla, pummimalla, suhteita hyväksikäyttämällä varmaankin toimivan zapperin saa ihan muutamalla vanhalla tonnilla. Tuohon zappaamiseen ehkä on herätty vähän myöhään kun vertaa mikä hyöty zapperilla oli vanhoihin kannuihin esim ennen vuotta 2000. Itse mittailin kisakannua tuolla Tampereen fintrack kisassa ja kahdella kannulla ajaen, hieman moottoria erien jälkeen jäähdyttäen kannut palautuivat kun käytin niitä joka toisessa erässä.

Mitä GP akkuihin tulee en ole kyllä huomannut Vesan mainitsemaan tehon alenemista tai lyhyttä käyttöikää. Nyt varmaankin puhutaan siitä että Nimh kennot lopettavat toimintansa kokonaan siinä ennen 500 latausta, kun vanhat Nicadit ottavat ikuisesti latausta tosin huonontuen jokaisella latauksella? Panasonic akut ovat olleet viimeaikoina kuuluisimpia siitä että ajoaika häviää parhaiden latausten jälkeen, vaikka potku säilyy, omissa GP akuissa en ole huomannut sekuttien enkä potkun huononevan edes 10 latauksen jälkeen vaan kisoissakin näyttää tehoja piisaavan.
Mitkään nykyiset akut eivät ole enää parhaimmillaan 30 latauksen jälkeen mutta nimeltä mainiten Josen akkuja kannattaa käydä vertailemassa aina kun omat tuntuvat loppuvan kesken... Poika ajaa "polttiskädellä" RC3000 akuilla kilpaa kovempaa kuin monet kuljettajat upouuslla GP3300 akuilla.  :D
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 15.47
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Mistähän tullaisen Zäppäri -vehkeen saisi ostettua, se ei esim. seuran kimmppaostoksena varmaan kauheita maksaisi ...

Teillä THR:ssä nyt on aina sen verran zäpinää, että siinä enää mitään zäppäreitä tarvita... omasta takaa häiriösignaalit vaan pannuun ja rataa kiertämään.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 15.53
No voi jestas. Miten tähän nyt saatiin Ferrarit ja Macit sotkettua kun ollaan pienoisautoilun saralla ja näitä harrastavia kun ei varmaan ole riesaksi asti kauppiailla täällä Suomenniemellä ja niitä jotka tuota palvelumuotoa tarvitsisi lähinnä kilpailukäyttöä silmälläpitäen vielä vähemmän, mutta ei voi auttaa. No ei voi enää mitään kun jo otin asian puheeksi niin loppukaneettina totean että moottorini magnetoinnin hoitivat jo silloin RC-Future eikä Sakke todellakaan kysynyt mitä kannuja olet kiikuttamassa heille riesaksi :roll:

Btw: Näin autoalaa jo tovin nähneenä voin Cai kertoa sinulle että maanlaajuinen monia eri automerkkejä edustava konserni jossa työskentelen mm. pääkaupunkiseudulla huoltaa varmasti kaikki merkit mitä meille vaan tuodaan ja voidaan räätälöidä palvelu varmasti asiakasta tyydyttävälle tasolle.

BMW Rules
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Nappe - 05.02.03 - klo: 16.47
Vesak: Magnetismin perusoppia:

Luvatta lainattu, lähde: http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/fysiikka6/magneett.htm

-------8<---------
Ferromagnetismi

Raudassa, nikkelissä ja koboltissa sekä monissa metalliseoksissa nämä atomaariset magneetit järjestyvät alueiksi, joissa alkeismagneeteilla on sama suunta. Näitä alueita kutsutaan ferromagneettisiksi domeeneiksi tai Blochhin alueiksi. Kun aine joutuu magneettikenttään, kentän suuntaisesti magnetoituneet alueet kasvavat ja vastakkaissuuntaisesti magnetoituneet alueet pienenevät. Näin aineen sisäinen magneettikenttä kasvaa herkästi ulkoisen kentän mukana. Kun ulkoinen kenttä kasvaa riittävästi, pyörähtävät lopulta kaikki alkeismagneetit kentän suuntaisiksi. Näin käyttäytyviä aineita kutsutaan ferromagneettisiksi aineiksi. Muilla aineilla lämpöliike sekoittaa alkeismagneetit niin, että yhtenäisiä alueita ei pääse syntymään. Niissä aineissa magneettikenttä kasvaa vain heikosti. Näitä aineita kutsutaan paramagneettisiksi aineiksi. On myös aineita, joissa ulkoinen magneettikenttä pienenee. Niitä kutsutaan diamagneettisiksi aineiksi.
-------8<---------
Ferromagneettiset aineet muuttuvat paramagneettisiksi, kun lämpötila kasvaa riittävästi. Korkeassa lämpötilassa lämpöliike sekottaa alkeismagneettien suunnat ja yhtenäiset magneettiset alkeisalueet häviävät. Muutoslämpötilaa kutsutaan Curielämpötilaksi (tai Curiepisteeksi). Monet tavallisissa lämpötiloissa paramagneettiset aineet muuttuvat ferromagneettisiksi riittävän alhaisissa lämpötiloissa.
-------8<---------

Lisää textiä on, käykää lukemassa, nuo kappaleet olivat lähinä kiinnostavia kun puhuttiin tuossa lämpöhaitoista.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Nappe - 05.02.03 - klo: 17.04
Mitä tuohon Curiepisteeseen tulee, niin tein pienen hakutoimeenpiden yleisesti saatavilla olevalla hakukoneella, ja tuloksena oli vallan mielenkiintoinen sivu. Valitettavasti juuri nyt ei ole aikaa perehtyä noihin saloihin (pitää nimittäin lähtee torppaan treenaa) mutta bongasin sieltä sen Curiepisteen, joka näille (wet-type) magneeteille näyttäisi olevan 450-460°C, joten välitöntä vaaraa ei taida olla, tai sitten kyllä päädyt savuaa ;)

Tässä linkki: http://www.pmc.co.kr/en/products/ferrite_sintered.html


Ongelma ei ole mitä kysyä, vaan miten asettaa kysymyksen ;)
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Jassu - 06.02.03 - klo: 08.29
Kirjoituksesta päätellen Cruisaajalta on jäänyt muutama "munakuppi" hankkimatta ja kauppiaatkin myyneet pelkkää "ei oota". Meillä ainakin akkujen hankinnassa oli seuraavavat pointit:
 -hintaero oli pieni, joten mielummin uudempaa teknologiaa.
 -Näistä akuista toivottavasti jää viriin siirryttäessäkin vielä meille kisa-akut.
Meillä edellisestä akkujen hankinnasta kulunut 1/2 vuotta, jolloin ostimme 2kpl Medasec:in akkuja ja sitä ennen olikin vierähtänyt 1,5 vuotta...
Maininta luokkaan jämähtäneistä hieman hämmästyttää, koska Cai:han luetteli kärjen siirtyneen jo viriin ja kuitenkaan näitä ei kirjoituksessa tarkoitettu, eli keitä sitten? Mielestäni ainakin vaihtuvuus luokassa on ollut nopeaa, ehkä jopa liiankin nopeaa.
Eräässä kirjoituksessa vertailu TS/TJ- kärjen 6-0 erosta on hieman ylilyönti, koska ei 0-4 vuotta harrastaneet voi pärjätä EM/MM tason kavereille, oli akkuina mitkä hyvänsä.
Monelta tuntuu unohtuneen, että TJ-luokka on kilpaluokka siinä missä TS:kin. Sielläkään ei voi antaa etumatkaa toiselle kaluston tai minkään muun suhteen, esim Turengin paalu tuli 0.01 sekunnin erolla. TJ:n kärki olisi aikojen perusteella ollut TS:n A-Finaalissa....
Luokassa opittujen taitojen avulla noustaan TS:ään, joskus jopa kiusallisen korkealle vanhojen partojen kannalta, kuten Cain tiimi on osoittanut.

T:Jari Salminen
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 06.02.03 - klo: 09.35
Keskusteluhan lähti siitä, että kustannuksiltaan on kutakuinkin sama, ajaako TS vai TJ:tä, lukuunottamatta ehkä rengaskuluja. Olen ollut huomaavani, että viriporukka pärjäilee vähemmällä moottorivalikoimalla kuin vakioluokka - tai sitten otos on ollut liian pieni.

Ero virin ja vakion välillä on se, että vakioautot kulkevat hitaammin. Aiemmin virin ongelmana oli akkujen hyytyminen loppukierroksilla, mutta sekin lienee mennyttä aikaa, viimeisiä kierroksia ei enää madella maaliin.

Kysymys on vain siitä, hyväksytäänkö yleisesti, että pärjätäkseen TJ-luokassakin on satsattava menestykseen? Huipulla otetaan pois ne viimeisetkin sekunnit pois, jos se vain rahalla on saatavissa! Viimeisten sekuntien nipistys voi olla todellista tai psyykkistä, mutta lähtöviivalla kaikki pitää olla viimeisen päälle varmaa.

Toistan mitä aiemmin olen todennut, että todellisiin kustannussäästöihin päästään vain kalustorajoituksilla. Kuka sitä valvoo ja onko se käytännössä mahdollista onkin eri asia.

Muuten TJ:stä viriin siirtyminen oli positiivinen kokemus - enää ei ahdista ajatus A-finaaliin pääsystä, voi ottaa rennommin. :lol:


P.S.Muuten pitkästä aikaa mielenkiintoista ja kiitettävän asiallista keskustelua
Otsikko: Kerran vielä
Kirjoitti: Cruisaaja - 06.02.03 - klo: 11.03
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Kirjoituksesta päätellen Cruisaajalta on jäänyt muutama "munakuppi" hankkimatta ja kauppiaatkin myyneet pelkkää "ei oota"
-Näistä akuista toivottavasti jää viriin siirryttäessäkin vielä meille kisa-akut.
T:Jari Salminen


Omituinen oikoluku mielestäni, mutta ei sen väliä. Osia olen saanut kyllä aina kun on tarvista ollut, jopa useiden eri kauppiaiden taholta, eli jos yhdeltä et saa, niin toiselta kylläkin.


Mitä niihin munakuppeihin tulee, niin niitä on tullut vuosienvarrella sen verran paljon että on vaikka teillekin antaa jos oikein pakottavaa tarvetta ilmenee.

Mukavaa että olette ajatelleet viriin siirtymistä

Hyvää kevään jatkoa teillekin
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Jassu - 06.02.03 - klo: 12.43
Samaa mieltä PJEP:n kanssa, harrastuksen hinnan ero varmaan mitätön TJ/TS välillä. Näin tulee jatkumaankin, koska kyse on kuitenkin nopeus- kilpailusta. Sääntömuutokset ainoa keino vaikuttaa lajin hintaan, mutta siinäkin varmaankin löytyy paljon mielipide eroja, jotka varmaan selviää Tumpin kyselystä, muttei varmaankaan ratkea pelkästään sen avulla.

Kuinka kauan ylipitäen "saa ajaa" TJ-luokkaa on mielenkiintoinen asia, koska se meidänkin lyhyellä harrastus jaksolla on tullut monesti esiin?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: PJEP - 06.02.03 - klo: 13.18
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"

Kuinka kauan ylipitäen "saa ajaa" TJ-luokkaa on mielenkiintoinen asia, koska se meidänkin lyhyellä harrastus jaksolla on tullut monesti esiin?


Kenenkään ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että ajaa TJ-luokassa. Luokassahan voi ajaa niin kauan, kuin se tuntuu kivalta. Ketään ei voida patistaa lajista pois lukuunottamatta AKK:n sääntöjä,jossa sanotaan:

Lainaus
Ajaja joka sijoittuu SM kilpailussa parhaaseen kolmannekseen on saman PA-ryhmän kilpailuissa kahden seuraavan vuoden ajan kilpakuljettaja, eikä saa osallistua tämän ryhmän vakioautojen NM tai sarjakilpailuihin
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Otsomaani - 07.02.03 - klo: 23.14
Mistähän tullaisen Zäppäri -vehkeen saisi ostettua, se ei esim. seuran kimmppaostoksena varmaan kauheita maksaisi ...[/quote]

Googlella hain ja sian selville että niitä saa Japanista ja ne maksavat vaivaiset 2500 dollaria :!:  :!:  :shock:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: MattiM - 08.02.03 - klo: 14.00
Täältä löytyy jonkinlaisia zappereita: http://secure400.automatedshops.com/cgi-bin/ams/shopzone30.cgi/~wfp16353/st_main.html?p_catid=21 . Ainakaan tuon Dcx3000 hinta ei näytä noin pahalle kun tuohon vielä saa lisävarusteena magneettien zäppäys jutun. Tuosta oli juttua täällä: http://www.xtremerc.com/ . Jostain syystä tuo sivu ei enää näy minulla. Onko jollain tarkempaa tietoa siitä että tekeekö tuolla mitään?

Itse olen ainakin 5 min erien kannalla. Tämä ainakin näin alussa takaisi mitä todennäköisemmin paremman kilpailumenestyksen minulle. Syinä tähän olisivat se että akkujen paras puhti häviäisi vähän jonka takia radalla pysyisi helpommin ja kolarit vähentyisivät, olen myös huomannut yrittäväni ensimmäisillä minuuteilla aivan liikaa -> lisää kolarointia ja pääsen paremmmin rytmiin kun ajaa kerralla kauemmin.

Tämä moottorien kuumenemisen väheneminen ei ole mikään säästö sillä normaalisti kun harjoittelen niin ajan jonkun 7-8 minuuttia ja harjoittelua on kuitenkin paljon enemmän kuin kilpailua. Moottorien kuumeneminen ei vielä ole minun ongelma sillä tuon 8 miinutin jälkeenkään moottorin ulkokuori on korkeintaan 40-45 astetta.

Akuiksi olen hankkinut 3000 teemu12 mainitsemasta syystä eli jotta voisin ajaa niillä pitkään harjoitellessani. Ne eivät maksaneet kuitenkaan kuin 16/33 euroa kappale. Tällä hinnalla en kuitenkaan saanut mitään Sanyo 3000HV tai 3300 akkuja. Vaikka olisin jompia kumpia ostanut niin en olisi siitä mitään hyötynyt sillä silloin kun siitä paremmasta akusta olisi hyötyä niin nämä olisivat joko vanhentunutta teknologiaa tai sitten niin paljon käytettyjä että ne eivät niitä ominaisuukia mitä uutena niissä on ne eivät enää pysty tarjoamaan.

On tullut myös huomattua että mitä pitempään yhdellä akulla on ajanut niin sitä helpommin purkaminen on käynyt. Ongelma on siinä kohtaa kun laittaa akut purkautumaan laturiin ennen tasapurkua. Nämä laturit, joissa ei ole säädettävää purun katkaisu jännitettä taitaa olla optimoitu purkaman akkua jossa on vähemmän virtaa kun 3 min ajon jälkeen ja 20 amp. kuuteen volttiin purkamisen jälkeen. Tämän jälkeen kun akun laittaa laturiin purkautumaan ja odottaa että laturi katkaisee purkamisen pari kennoa menee alle 0,1 voltin eikä nouse takaisin. Toivottavasti nämä ongelmat häipyvät kun saan tehtyä uuden purkulaitteen.

Tässä tosin oli suurin osa jo sanotun toistoa mutta hyviä ajatuksiahan kannattaa kopioda :D .
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: CAi - 08.02.03 - klo: 21.09
Niin tuon magneetti zäpperin hintahan on 695$ eli täällä kotosuomeessa veroineen ja rahteineen (painaa paljon jos on hyvä laite!)  n. 1000€.
Kone on muuten 110V. Eikä sekoteta Magneetti ja akku zäppäreitä keksenään.
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Otsomaani - 09.02.03 - klo: 11.39
Samalta sivulta myös sain selville että zapperin magneetit on samaa materiaalia kuin Japanilaisten magneetti junien magneetit. Japanissa saa ilmaseksi zapattua kannunsa, kunhan menee vaan hieromaan sitä raiteeseen :lol:
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: Cruisaaja - 10.02.03 - klo: 09.17
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Samalta sivulta myös sain selville että zapperin magneetit on samaa materiaalia kuin Japanilaisten magneetti junien magneetit. Japanissa saa ilmaseksi zapattua kannunsa, kunhan menee vaan hieromaan sitä raiteeseen :lol:


Jep, kunhan vaan muistaa niitten junien aikataulut, ettei käy niin että olet äkkiä ilman kättä (ja kannua) :wink:  jolla menet sitä kannuasi hieromaan raiteeseen. Sitä paitsi nehän ajaa siellä muun liikenteen yläpuolella poissa muiden tieltä?! Voisi olla aika huvittava juttu (jos siitä selviää hengissä) selittää paikalliselle poliisille, että roikuin siellä vaan sen takia kun piti zäpätä kannut kisoja varten :mrgreen:  Eikös ne muuten muistaakseni ollut niitä suprajohteisia juttuja joilla ne siellä Japanissa toimii?
Otsikko: TJ/TS kustannukset
Kirjoitti: JesseT - 10.02.03 - klo: 11.00
NIB (Neodymium Iron Boron) magneetteja taitavat käyttää. Aivan yleistä kamaa, mutta eivät kestä lämpöä. Tommoset kannuun, niin saisi hyvän kiihdytyskoneen.