RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: l150040 - 04.02.03 - klo: 11.06

Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: l150040 - 04.02.03 - klo: 11.06
Tuli vain viimeksi pitempään ajellessa mieleen seuraava idea moottorin jäähdyttämiseksi. Onko kukaan kokeillut jäähdyttää moottoria kylmäsprayllä. Moottorin saisi ainakin nopeasti pudotettua alempiin lämpötiloihin. Onko haittavaikutuksia tai hyötyä? Kannattaako edelleen turvautua puhaltimiin tarvittaessa? Olisiko mitään hyötyä ottaa moottori "pakkasesta" juuri ennen ajoa, eli vaikka kylmäsprayllä jäähdyttää moottori reilusti miinuksen puolelle? Lämpeneminen liian kuumaksi ainakin venyisi pitemmälle.
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: APK - 04.02.03 - klo: 11.31
Vastaan voisi tulla se että magneetit voisivat haljeta nopeista lämpötilan muutoksista. Samoin kannun metallimateriaalissa olisi se lämpölaajenemisseikka...


Kyllähän treeneissä joskus kiiressä (=kun on pakko ajaa kaks akkua melkein perä perään samalla motilla) niin tulee se motti PRF:llä jäähdytettyä, mutta sitä tulisi välttää.

Orionilla on V2-konsepti meneillään, ja yhdessä vaiheessa päädyn päässä oli n. päädyn kokoinen puhallin, joka siis toimi ajon aikana. V2 tulee olemaan varmasti mielenkiintoinen kunhan tulee markkinoille.
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Otsomaani - 04.02.03 - klo: 12.14
No sitten kun käämin johdot halkee lämpötilan vaihtelusta, niin hyvä tulee :D
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: TeemuR - 04.02.03 - klo: 13.21
onko säänöissä kielletty korin sisässä olevaa puhallinta? tietokoneen prosessori tuuletin vois toimia hommassa vallan mainiosti
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: solar4 - 04.02.03 - klo: 13.41
Pari vuotta sitten lueskelin paljonkin juttua jenkkifoorumeilta siitä, että moottoreita jäähdytettiin hiilihappojäällä (dry ice), mutta ilmeisesti sitä ei hirveästi enää suosita. Käsittääkseni magneetit heikkenevät nopeista lämpötilavaihteluista ja hiilihappojään ollessa jotain 70 pakkasasteen lähellä, voidaan kuvitella minkälaisia lämpötilavaihteluita moottoriin tulee.

Käytännössä jos moottorin saisi hitaasti jäähdytettyä kylmäksi, ei magneetit heikkenisi yhtä paljon ja moottori tarjoaisi maksimitehoa pidemmälle.. Joku jenkki olikin kehittänyt jonkin "kylmäpussin" joka laitetaan moottorin päälle ja jäähtyy hitaasti. En muista miten se oli tehty, mutta nestekiertoon ja jonkinlaiseen lauhduttimeen se muistaakseni perustui. Sama hemmo oli tehnyt myös "kylmälaukun" missä säilyttää akkujaan, mutta se menee mielestäni jo aika pitkälle jeesustelun puolelle.

Mutta ilmaa kylmempi esinehän myös "huurustuu" eli kondensoi ilmankosteutta pintaansa, eikä sähkövehkeille kosteus koskaan hyvää tee. Vaikka eipä silti, moottori varmaankin lämpeää varsin nopeasti vaikka hieman pakkasenkin puolella erän alussa olisi.

Itse kyllästyin moottoreita kärventämään ja vaihdoin turistin mattoautoon. Enää ei pala hiilet, eikä tarvitse leikkiä puhaltimien kanssa..

Ja tuskin säännöissä on puhallinta kieletty. Prosessorin cooleri ei välttämättä olisi paras vaihtoehto, sillä se pyörii varsin laiskasti 7.2 voltilla. Komponenttikaupoista pitäisi löytyä 5 voltin tuulettimia ja sopiva halkaisija voisi olla jotain 4-6 sentin välillä.
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: CAi - 04.02.03 - klo: 13.47
Stanussa kesällä koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas 8) . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: winqqu - 05.02.03 - klo: 10.45
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.


CAi,
Oletko kokeillut dynossa pakastettua moottoria, olisi mielenkiintoista
nähdä erot tehossa/hyötysuhteessa ?
Otsikko: Lisää kamaa mukaan
Kirjoitti: Cruisaaja - 05.02.03 - klo: 12.32
Tuossa siis oli selkeä vinkki kaikille, jotka sen ymmärsivät!!! Porukoille seuraaviin kisoihin vaikka sellainen jää/viileä kaappi mukaan niin siinähän ne kulkee samalla piirakat, limsat, jätskit ja moottorit omissa lokeroissaan samalla kertaa mukana :wink:
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: winqqu - 05.02.03 - klo: 12.50
Mulla löytyisi sellainen kätevä 200 L arkkupakastin jonka voisi raahata aina kisapaikalle mukaan.  :mrgreen:

Siellä voisi myös viilentää kiihkeitä isäpappoja ja A-finalisteja !!
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: VesaK - 05.02.03 - klo: 13.04
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Mulla löytyisi sellainen kätevä 200 L arkkupakastin jonka voisi raahata aina kisapaikalle mukaan.  :mrgreen:

Siellä voisi myös viilentää kiihkeitä isäpappoja ja A-finalisteja !!
Juu, isäpappa moottori kädessä pakastimeen puoleksi tunniksi ennen junnun starttia.
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: CAi - 05.02.03 - klo: 14.01
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.


CAi,
Oletko kokeillut dynossa pakastettua moottoria, olisi mielenkiintoista
nähdä erot tehossa/hyötysuhteessa ?


Olen kokeillut. Kun ajat konetta uudestaan ja uudestaan dynolla tehot laskevat n1-2% per ajo. Viilentämällä saat koneen takaisin alkuperäisiin tehoihin + hieman paremman hyötysuhteen sekä enemmän kierroksia.

Mieltä kohottaa myös koneen metalliseksi muuttunut ääni  8)
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Teppo - 05.02.03 - klo: 15.13
Joo jokaiselle arkkupakastin matkaan ja kisoihin!
Testailin omaa kannua hieman mittarin kanssa, normaalilämmössä, pakkasessa ja hellalla... eli ulkona oli se -20 astetta keskimäärin sisällä kämpässä +20 astetta ja hellan levyllä varmaankin 50-100 asteeseen, en sentään ihan punasella levyllä kehannu kokeilla..
Lopputulos on arvattavissa eli eniten magneettia pakkasessa ja vähiten liedellä... (vähän ei-tieteellinen koe  :oops:  )

Sama koskee radalla ajamista jos auto tuntuu kulkevan hyvin(kokopaketti, auto,moottori,akut,renkaat yms.) ei kaasun päällä tarvitse seistä vaan "pintakaasulla" pitelee sen vauhdin yllä, kiihtyy kevyesti ja erän jälkeen moottori on viileä ja akussa virtaa. Jos taas auto ei tunnu kulkevan tai moottorissa on esim. liiaksi ennakkoa yms niin parempi tulla korokkeelta alas kuin lämmittää vehkeet pilalle.

Nykyisten ja vanhempien kannujen erona on juuri tuosta lämpenemisestä palautuminen ja sen sietäminen. Muutaman vuoden vanhojen kannujen(esim. Trinity D4) vertaaminen uusimpiin (Reedy Ti ja Orion Core) tuo ensinnäkin eron uutena esiin, mutta suurempi ero on parin tai kymmenen akun jälkeen. D4 menettää parhaan teränsä akullisessa ja ei oikeastaan palaudu kuin pitkän ajan tai zapperin kanssa. Core kannu taas pitää pintansa huomattavasti paremmin ja jo muutaman tunnin jälkeen se voi olla samoissa kuin uutena.
Zapperi siis palauttaa vanhemmat ja myös uudemmatkin magneetit kohdilleen, riippuen tosin zapperin voimasta. Tarpeeksi voimakkaita zappereita ei Suomessa taida olla kuin muutama.
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Vesa - 05.02.03 - klo: 15.19
Voinhan mä tuoda lunta teille etelän pojille, niin ei moottorit helteessä lämpene :wink:
Otsikko: lunta
Kirjoitti: Kuupo - 07.02.03 - klo: 16.04
hehe kyllä täällä etelässä on lunta ihan riittävästi, liikaakin jopa  8)
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: PJEP - 19.02.03 - klo: 23.50
Onko kukaan testannut, kuinka paljon moottorin viilentäjän tehoa vähentää moottorin päällä oleva etiketti?
Tarra viilentäjän ja moottorin välissä on ainakin jonkinmoinen eriste.
Hiomalla kaikki paperi ja maali moottorinpinnasta pois saadaan viilentäjästä suurin mahdollinen hyöty. Onko vain teoreettinen ajatus?

Ainakaan moottorin ilma-aukkoja ei kannata tukkia jäähdyttimellä, vai kuinka on? :?
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: TeemuR - 20.02.03 - klo: 15.17
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"


Ainakaan moottorin ilma-aukkoja ei kannata tukkia jäähdyttimellä, vai kuinka on? :?


mulla asson lisä jäähyts jutussa on rekä moottorin omia jäähytys reikiä varten
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pete|| - 20.02.03 - klo: 15.22
Oliskohan järkevämpää ajaa ilman sitä pientä siiliä ?
Silloinhan moottori ei meinaan saa ilmaa kun siili tukkii aukot. Pohjan puolella on sitten toiset ilmanottoaukot (moottorissa), mutta olisko parempi kun ilma kiertäisi koneessa tasaisesti ?
Otsikko: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Juho.nordgren - 20.02.03 - klo: 15.52
Saakos muuten autoon asentaa tuuletimen? esim. viilentämään moottoria.
Että onko se säännöissä kiellettyä?
Otsikko: Hedgehog
Kirjoitti: mustavihannes - 20.02.03 - klo: 19.52
Kyllä se alumiinipalikka kandee pitää siinä, koska se johtaa lämmön pois moottorista ja sitten ilma jäähdyttää ne rivat... Sähkömoottorin ilmankierto on paljon vähäpätöisempi seikka kun esim. polttomoottorissa vastaava
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 16.36
onko olemassa sähkö moottoreita joissa on sisään rakennettu jäähdytin?? ku toi mun kyosho ultima db:n moottori vetäs eilen vähä kuumaks ja liittimet suli samalla akun ja noparin väliltä ja sit menin koskee jäähdytys siileen ja kahtee solmee palovammat ...
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Chili - 09.07.11 - klo: 16.50
Joissain moteissa on pikku tuuletin roottorissa kiinni, mutta ei se mitään tee.
Päivitä jäähdytyssiiliä ja vaihda välitykset ja akku sellaiseksi että auto ei kuumene halutussa ajoajassa liikaa.
Itselläni kuumenee auto 15min päästä, jolloin ajan toisella autolla 20min ja jatkan sitten edellisellä autolla uudestaan.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 16.54
onko olemassa sähkö moottoreita joissa on sisään rakennettu jäähdytin?? ku toi mun kyosho ultima db:n moottori vetäs eilen vähä kuumaks ja liittimet suli samalla akun ja noparin väliltä ja sit menin koskee jäähdytys siileen ja kahtee solmee palovammat ...
Käsittääkseni ei. Noissa SC autoissa on vielä sellainenkin ongelma, ettei moottorin ulkopuolista jäähdytystä oikein saa käytettyä, koska moottorin ympärillä on joka puolella jotain.  :sad: Mutta kyllä tuo sinun tilanteesi kuulostaa ihan siltä, että auton välitykset ei nyt ole ihan oikeat.. mitä olet muuttanut siihen autoon oston jälkeen?

4WD SC autoissa käytetään kai isompia 550 koon mootoreita, koska ne kuumenevat vähemmän ja jäähtyvät paremmin. Mutta mitä olen itse katsonut, niin niissä on tajuttomasti tehoa 2WD autoon. Osaisiko joku vinkata jotain isompaa moottoria 2WD SC autoon, jossa olisi 300-500W tehoa 2S LiPO akulla?

(Upea löytö muuten tämä aihe vuodelta 2003  :wink:)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Chili - 09.07.11 - klo: 17.06
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 17.08
sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 17.09
tää mun auto on taka veto :)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 17.11
mul kuumenee alle viiessä minuutissa :D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 17.16
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
                                                                                                                                                                    eikö tuo linkin moottori ole harjaton ???
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Chili - 09.07.11 - klo: 18.02
on, koska puhuin jokelalle.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 18.07
aa okei ;P
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Peku - 09.07.11 - klo: 18.11
Alkaa muuten jäähtymään! :grin:
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/nav_prod_dryice
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 18.16
eikai ny ihan tollasta ripotella moottorin päälle ??? ;D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 18.22
moottori hajoo/räjähtää tollasesta kylmyydestä ;D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 18.31
sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)
Aika jännää. Olettaisi, että täysin RTR säädöissä oleva auto hoitaisi tämän asian kunnolla... Mutta kyllä sinulla varmaan on siinä autossa liian suuri pinjoni (moottorin akselille tuleva ratas). Kun sen tilalle vaihtaa pienemmän rattaan, niin auton huippunopeus pienenee vähän, mutta toisaalta moottori ei kuumene niin paljoa ja auto kiihtyy paremmin. Voisit kokeilla vaikka 2 hammasta pienempää kuin se nykyinen.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 18.35
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
Kiitos tiedosta, näyttää kiinnostavalta! Osaisitko sanoa, millä jännitteellä tuota ajat ja kuinka tehokasta normi-540 moottoria se sinusta vastaa?

Kv (rpm/v)    3500
Max Current (A)    89
Max Voltage (V)    0
Power(W)    0

Kun nuo kiinalaiset on ovelasti ilmoittaneet, että se ottaa 89A, mutta ei mitään tietoja, millä jännitteellä.  :grin:
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 18.39
mutta saisiko sen viilenemään jos vaihdan 550 koon moottorin ???
:)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 18.44
mutta saisiko sen viilenemään jos vaihdan 550 koon moottorin ???
:)
No, varmaan, mutta se sun nykyinen ratas olisi sillekin moottorille väärä. Noita rattaita kertyy vähitellen sellainen 5-10 kappaletta, koska niillä säädetään sen auton välitys moottorille sopivaksi. Minusta on kyllä edelleen outoa, että se sinulle myyty ratas kuumentaa moottoria noin paljon.  :shocked:

Jos ostit sen naamatusten jostain kaupasta, niin vie auto sinne ja selitä asia. Jos olet kova kauppamies, niin voit vaatia minusta toista ratasta takuuseenkin - eihän se toimi tuon nykyisen kanssa. Joka tapauksessa noita rattaita on ihan hyvä olla muutama erilainen.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 18.47
joo mutta kun se on vakio ei ole vaihdettu enkä ostanut sitä liikkeestä vaan käytettynä (parikertaa käytettynä):/
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 19.18
joo mutta kun se on vakio ei ole vaihdettu enkä ostanut sitä liikkeestä vaan käytettynä (parikertaa käytettynä):/
No, tuossa autossa on ilmeisesti 48pitch rattaat ja se on varmaankin yleisin rattaiden hammasväli. Mars vaan johonkin RC liikkeeseen ja sieltä niitä saa. Vaihtoehtoisesti saa kyllä kaikista nettikaupoistakin.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 19.43
kiitti neuvoista :)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: goudha - 09.07.11 - klo: 20.44
Kv (rpm/v)    3500
Max Current (A)    89
Max Voltage (V)    0
Power(W)    0

Kun nuo kiinalaiset on ovelasti ilmoittaneet, että se ottaa 89A, mutta ei mitään tietoja, millä jännitteellä.  :grin:

Mielenkiintosesti tosiaan ilmotettu... ei paljon lohduta jos heität esim. 4S lipon kiinni ja kone ei kestä... no ottihan se sen ilmotetun 89A sisään 16.8V:lla ennen ku kärähti :evil:
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 21.08
haha :D vähä nauroin tolle :D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Peku - 09.07.11 - klo: 21.20
moottori hajoo/räjähtää tollasesta kylmyydestä ;D

Kuitit kuittina! :grin:
Kestää kuuttakin kennoa... :tongue:
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.11 - klo: 22.17
sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)

Ei sillä ole väliä jos olet laittanut auttoon samaan kokoluokan moottorin kuin vakio...
Sillä moottorin käämityksellä on se merkitys mikä välitys pitää olla.

Saman kokoluokan moottoreista kun löytyy käämitykset maasta taivaaseen ja moottorit tarvitsevat täysin erilaiset välitykset.
Mikäli sun moottori kuumenee alle viidessä minuutissa tulikuumaksi niin välitystä selvästi lyhyemmäksi...
Eli pienempää pinionratasta.
Mikä auto ylipäätään on kyseessä?
Mikä moottori?
Mitkä renkaat?

Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 22.56
Kyosho Ultima DB/SC moottori on kyoshon G20 moottori ja rengas on Ultima DB/SC :)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.11 - klo: 23.01
Eli onko moottori sama kuin autossa vakiona tuleva???
Siis käämityksiltään?
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 23.14
ei kuiva jäätä auto räjähtää ;D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 09.07.11 - klo: 23.14
Eli onko moottori sama kuin autossa vakiona tuleva???
Siis käämityksiltään?
Pastesin moottorin nimen googleen ja tuloksista sanoisin, että on se. 20T harjallinen. (saunamakkara kertoi tuossa aikaisemmin ostaneensa auton käytettynä, joten hän ei ole välttämättä nähnyt, mikä motti siinä oli uutena kiinni.)

http://www.familyland.com.au/index.php?main_page=product_info&products_id=2406

EDIT: Montako piikkiä pienemmän pinjonin ostaisit HOKE pelkästään tuon "5 minuutissa ylikuumenee" tiedon perusteella?
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 23.17
peke on ihme kuivajää mainostaja ;D
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 09.07.11 - klo: 23.27
on siis 20 kääminen :) ihan vakio on koko auto :) mutta miks lämpenee niin paljon siintä mä en tierä ://
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.11 - klo: 23.46
Jos ei tiedä vakiokoneen käämitystä niin miten voi sanoa koko autoa vakioksi  :huh: ?

Joko moottori on vakiomoottoria pienemmällä käämimäärällä, tai sitten auton voimansiirto ei pyöri herkästi.

Eli mikäli moottori on vakio niin sitten vikaa täytyy lähteä etsimään koko voimansiirrosta.
Ensimmäisenä epäilen aivan liian tiukkaa pinionin ja spurrin välystä.
Seuraavaksi pyörien laakerointia.
Kenties autossa muovihexit jolloin renkaat kunnolla kiristäessä saattaa alkaa hiertämään.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: ripa_k - 10.07.11 - klo: 00.21
Vaihtuivatko renkaat suuremmiksi tuossa SC muunnoksessa?
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 10.07.11 - klo: 00.22
Ei, koska kyseisen auton vakio renkaat ovat SC renkaat.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: JiiVee - 10.07.11 - klo: 09.49
vakiona siinä on juurikin tuo kösän g20 motti ja vakio välit on 19/82
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 10.07.11 - klo: 10.26
tiiätte siintä enemmän ku mie  :shocked:???
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Chili - 10.07.11 - klo: 10.57
Varmaankin koska vastaajalla on ultima ja on harrastellut aika pitkään jo..
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 10.07.11 - klo: 11.05
miten ne välit pystyy kattoo ???  :shocked:
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Janne Rantaruikka - 10.07.11 - klo: 11.11
(http://4.bp.blogspot.com/_5dGU_fiKwK8/S0reARLigaI/AAAAAAAAA-g/5GJKOQ-Fl54/s1600/ultima_DB_05.jpg)

Tuossa on kuva rattaista minkä koot haluat tietää (pienempi on pinjoni ja isompi on spurri) ja myöskin, että onko niiden välinen välys liian tiukka.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 10.07.11 - klo: 11.15
no sain myyjän kiinni facebookin kautta ja hän sanoi että pitää laskea montahammasta pinion rattaassa on ja jos on liian suuri niin mun pitää ilmottaa ja hän hakee kyosholta ja lähettää postissa uuden pienemmän :)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: JiiVee - 10.07.11 - klo: 12.00
Rattaiden väli säädetään sopivaksi niin että laitetaan rattaiden väliin ihan tavallista tulostus paperia ja sitten moottori painetaan niin kiinni rattaisiin kun se menee ja kiristetään siihen sitten paperi pois ja hyvä tuli.

Liian iso välys ja ratas on hyvin äkkiä sileä (kokemusta on) liian tiukka kuluttaa rattaita turhaan aiheuttaa liikaa kitkaa ja täten kuumentaa moottoria(myöskin noparia eli nopeudensäädintä ja akun sekä noparin liitintä) tolkuttomasti.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 10.07.11 - klo: 12.39
okei mutta isoveli saa laittaa sen en ite lähe kopeloimaan :)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: saunamakkara - 11.07.11 - klo: 16.57
oke homma selvisi pinion rattaassa oli 21hammasta kun vakio on 19hammasta ja sitten syy moottorin lämpenemiseen oli että moottorissa oli sisäinen jäähdytys tuuletin ja menin tukkimaan sen tuulettimen jäähdytys aukon jäähdytys siilellä :D oonko vähä tyhmä ???? :DD
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: JiiVee - 11.07.11 - klo: 18.12
Ethän sinä tyhmä ole ei sitä vaan aina kaikkea voi hoksata tai tietää. Nimim cen minimadnesin vakiomoottorin tilalle 15t moottorin vakio väleillä laittanut. ei kauaa tarvinu nurmikolla ajaa kun jo savu nousi moottorista  :grin:
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Peku - 11.07.11 - klo: 18.25
oke homma selvisi pinion rattaassa oli 21hammasta kun vakio on 19hammasta ja sitten syy moottorin lämpenemiseen oli että moottorissa oli sisäinen jäähdytys tuuletin ja menin tukkimaan sen tuulettimen jäähdytys aukon jäähdytys siilellä :D oonko vähä tyhmä ???? :DD

Voihan siihen laittaa vaikka hyttysverkkoa (ja testata miten lämpenee) niin ei mene pikkukivet sisälle.
Tosin kerää äkkiä ruohoa...
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 11.07.11 - klo: 20.16
oke homma selvisi pinion rattaassa oli 21hammasta kun vakio on 19hammasta ja sitten syy moottorin lämpenemiseen oli että moottorissa oli sisäinen jäähdytys tuuletin ja menin tukkimaan sen tuulettimen jäähdytys aukon jäähdytys siilellä :D oonko vähä tyhmä ???? :DD

Voihan siihen laittaa vaikka hyttysverkkoa (ja testata miten lämpenee) niin ei mene pikkukivet sisälle.
Tosin kerää äkkiä ruohoa...

Se moottori on $27 Amainilla (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_1889_222/products_id/172911/n/Kyosho-G20-540-Class-Silver-Can-G-Series-Motor) ja ainakin minun kaikki koneeni ovat hyvin kestäneet kivien hakkaamista, joten en kyllä itse suojaisi sitä mitenkään. Nytkin on GM:n 10.5T harjaton kone ihan kolhuilla, kun kivet pääsee sitä lyömään, mutta ei se ulkokuoren kunto vaikuta toimintaan mitenkään. Sen sijaan veden kanssa olen saanut koneen rikki - sitä sopii varoa.

(Tämä ei sitten tarkoita, että ostan uusia moottoreita hajonneiden tilalle.  :tongue:)
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 12.07.11 - klo: 00.54
Eri asia jos moottorin ulkokuoreen kivet naarmuttelee, kuin se että harjallisen moottorin sisään menee tuuletusaukosta kivi sisään.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: pijokela - 12.07.11 - klo: 11.39
Eri asia jos moottorin ulkokuoreen kivet naarmuttelee, kuin se että harjallisen moottorin sisään menee tuuletusaukosta kivi sisään.
No, kirjoitin hiukan epäselvästi: siinä GM:n moottorissa on sen verran isot tuuletusaukot, että on kiviä mennyt sisäänkin. Ulkokuoren vauriot ovat vain todiste siitä. Minun kokemukseni on tosiaan harjattomista.

Ja olisihan se totta kai parempi suojata, mutta kun kuumeneminenkin on ongelma ja tuossa Blitsissä se moottori roikkuu siellä takarenkaiden takana alimpana (niin kuin ultimassakin), niin enpä ole oikeasti toimivaa suojaa keksinyt.  :undecided: Ja tosiaan - positiivisesti on yllättänyt tuo moottorin kestävyys.
Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: Joel - 12.07.11 - klo: 14.07
Ja olisihan se totta kai parempi suojata, mutta kun kuumeneminenkin on ongelma ja tuossa Blitsissä se moottori roikkuu siellä takarenkaiden takana alimpana (niin kuin ultimassakin), niin enpä ole oikeasti toimivaa suojaa keksinyt.  :undecided: Ja tosiaan - positiivisesti on yllättänyt tuo moottorin kestävyys.

Mul on toiminu hyvin tee-se-itse suoja, harjallisen motin kanssa. Nyt ei enää tarvii ku on harjaton velineon :wink:

Nyt on lumiketjut tehty ja oli niissä kyllä tekemistäkin.  :wink: Tiukat on renkaitten päällä, mutta ainakin pysyy.

+ Moottorin suojana pakkausmuovista tehty suoja ja toimii kesällä ja talvella.  :mrgreen:

(http://i790.photobucket.com/albums/yy188/Joel9424/Ultima%20DB/Kuva082.jpg)
(http://i790.photobucket.com/albums/yy188/Joel9424/Ultima%20DB/Kuva083.jpg)
(http://i790.photobucket.com/albums/yy188/Joel9424/Ultima%20DB/Kuva084.jpg)

Otsikko: Vs: Moottorin viilentäminen
Kirjoitti: *HOKE* - 12.07.11 - klo: 18.56
Eri asia jos moottorin ulkokuoreen kivet naarmuttelee, kuin se että harjallisen moottorin sisään menee tuuletusaukosta kivi sisään.
No, kirjoitin hiukan epäselvästi: siinä GM:n moottorissa on sen verran isot tuuletusaukot, että on kiviä mennyt sisäänkin. Ulkokuoren vauriot ovat vain todiste siitä. Minun kokemukseni on tosiaan harjattomista.

Ja olisihan se totta kai parempi suojata, mutta kun kuumeneminenkin on ongelma ja tuossa Blitsissä se moottori roikkuu siellä takarenkaiden takana alimpana (niin kuin ultimassakin), niin enpä ole oikeasti toimivaa suojaa keksinyt.  :undecided: Ja tosiaan - positiivisesti on yllättänyt tuo moottorin kestävyys.

Ihan mahdollisesti toimivaa viritystä aikaisemmin heitettiin.
Hyttysverkkoa jos saa eteen niin se jo estää niiden isompien kivien sisään pääsy.
Nämä isommat kivet jotka juuri mahtuvat tuuletusaukosta sisään, ovat yleisimmin niitä jotka rikkovat moottorin hiilet, tai jopa katkaisevat käämilankoja.
Hienojakoinen pöly tai ylipäätään hyttysverkosta läpi pääsevät jyvät harvemmin tekevät muuta kuin tottakai kuluttavat moottoria.
Tuskin hyttysverkko vielä niin kummoisesti tuollaisen vakio harjallisen koneen ilmanvaihtoon vaikuttaa että siitä oikeasti ongelmia tulisi.
Kokeilemalla ainakin selviää.