RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: reittila - 09.03.03 - klo: 18.13

Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 09.03.03 - klo: 18.13
Tähän asti ovat renkaat toimineet mielestäni seuraavasti :
Kuusankoski : CS-27 ok
Tampere : CS-22 ok
Turku : CS-22 ok
Oulu : ?
Tuleva Mäntsälä : CS-22 ?

Sekä kaikki alue8-kisat : CS-22 ok

Milläs Oulussa ajettiin ?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: TeemuR - 09.03.03 - klo: 18.32
itse ajon oulussa 22:kkosilla
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Matias V - 09.03.03 - klo: 20.51
minun mielestäni CS-27 ovat aivan liian "liukkaat" matolle kuin matolle, kuusankoskesta en kyllä tiedä koska en siellä ollut. Aloitan vasta Fintarck-sarjan kiertämistä.
Jopa Rajatorppaan, jossa on hemmetin hyvä pito (kiitos Foami- renkailla ajaneille) CS-27 ovat mielestäni liian liukkaat.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 09.03.03 - klo: 21.00
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
minun mielestäni CS-27 ovat aivan liian "liukkaat" matolle kuin matolle, kuusankoskesta en kyllä tiedä koska en siellä ollut. Aloitan vasta Fintarck-sarjan kiertämistä.
Jopa Rajatorppaan, jossa on hemmetin hyvä pito (kiitos Foami- renkailla ajaneille) CS-27 ovat mielestäni liian liukkaat.


No nyt on tarkoitus, että tähän vastaisivat vain ne, joilla _on_ sitä kokemusta, että saataisiin AKK:n suuntaan tieto siitä, onko tuleva rengassääntö kuolleena syntynyt vai ei.
Rajatorpassa ei ole ajettu, eikä ajeta FT-kisoja tänä keväänä.
Otsikko: renkaat
Kirjoitti: Vesa - 09.03.03 - klo: 21.18
Oulussa ajettiin/ajetaan Cs-22 renkailla.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: ville - 09.03.03 - klo: 21.31
jos akk haluaa että matoilla luistellaan ni miksi ei sorvata jääkiekoista kunnon umpikumi renkaat ni sitte rupee olee kuskista kiinni kuinka kovaa ajetaan. mutta onhan noi cs27 vähä liian kovaa seosta
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 09.03.03 - klo: 21.46
CS-27 ovat meillä testeissä toimineet hyvin.
Kierrosaika on laskenut vain vähän
Auto on loogisempi ajaa ja etupää ei ole niin määräävä.
Tietenkin auto pitää säätää uudelleen.
Renkaat myös kestävät hyvin
Seteillä on voinut ajaa jopa 20 akkua ja ominaisuudet ovat pysynyyt hyvinä. vrt. CS-22 noin 3-6 akkua ja ominaisuudet aivan eri kuin ekalla akulla.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Nappe - 09.03.03 - klo: 21.48
Rajatorpassa CS-27 ovat todella hyvä valinta, kestävät ajoa reilusti enemmän kun 22:t jotka hajoavat käsiin pienimmänkin sladittelun seurauksena.
Ja torpassa ajettiin A8, jolloin CS27 varmasti oli OK ;)

Itse ajoin kuusankoskella CS27 renkailla, kaikkialla muualla (paitsi torpassa) olen käyttänyt CS22 renkaat.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 09.03.03 - klo: 23.18
Kaikilla kisaradoilla on CS-22 ollu parempi tänä kautena.
Samoilla renkailla pääsee useamman kilpailuin helposti.
Joillakin radoilla 27-renkailla autosta saa puskevan, jonka toki voi hoitaa myös autoa säätämällä 22 renkailla.
 
27-renkailla autoa voi murjoa mutkaan sisään täysillä ja sladittaa kaasupohjassa ympäriinsä rataa.. auton säädöt eikä ajolinjat tällöin häiritse turhaa... sladitettaessa kaasupohjassa ei varmaankaan kilvan ajosta voi puhua.  

Tottakai 27 renkailla voi ajaa rataa ympäri, mutta jos Suomen matoilla kilpaa halutaan ajaa olisi 22 renkaat sallittava. Jos sääntöä kiristetään niin ehkä kuljettajan vapaa valinta 22/27 välillä ja yksi autollinen renkaita kisaan ja niillä ajetaan?

Ne jotka haluavat ymmärtää 22/27 eron kannattaa videokuvata ajoa... kummillakin renkailla, tämän jälkeen katsoa takaperin tuota ajoa... varmaan arvaatte kuinka hassulta näyttää, kun auto pakittaa rataa kylkiedellä toisilla renkailla...

Mitä torppaan tulee tuo vapaa valinta toimisi sielläkin...  :wink:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Yippo - 10.03.03 - klo: 00.06
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 10.03.03 - klo: 08.21
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...


Enpä ole huomannut tuota repeilyilmiötä 22:ssa. Pientä liimausten korjailua silloin tällöin, muttei mitään sanottavaa.
Olisko liimaustekniikoissa eroja ;)
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: TJ - 10.03.03 - klo: 08.59
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...


Enpä ole huomannut tuota repeilyilmiötä 22:ssa. Pientä liimausten korjailua silloin tällöin, muttei mitään sanottavaa.
Olisko liimaustekniikoissa eroja ;)


CS22 pysyy huonosti vanteella kiinni muihin renkaisiin verrattuna. Lisäksi eturenkailla on tapana hajota beltin vierestä kokonaan ainakin Torpassa, joka on pidoltaan muista radoista poikkeava. Renkaan rakenne ei yksinkertaisesti kestä..

Tästä huolimatta yhdyn Tepon mielipiteisiin CS22/CS27 mielekkyydestä. CS27:lla pystyy ajamaan Torpassa ja Kuusankoskella, mutta muualla on vaikea saada tarpeeksi pitoa edes CS22:een. Yhä kasvavalla tehomäärällä kisaamisesta tulee melko slalomia Suomen vanhoilla matoilla jos siirrytään CS27aan talvikaudellakin..
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Yippo - 10.03.03 - klo: 11.08
Lainaus käyttäjältä: "TJ"

CS22 pysyy huonosti vanteella kiinni muihin renkaisiin verrattuna. Lisäksi eturenkailla on tapana hajota beltin vierestä kokonaan ainakin Torpassa, joka on pidoltaan muista radoista poikkeava. Renkaan rakenne ei yksinkertaisesti kestä..


Juurikin tuota beltin vierestä repeämistä tarkoitin. Vesalla ja MikaM:llä hajosi yksi rengas Kuusankoskella tällä tavalla ja minulla yhdellä kerhokerralla 2 rengasta. Rengas pettää beltin reunasta missä kumi on ohuimmillaan. Ilmaa renkaaseen jättävä tai erityisen pehmeä insertti varmaankin avustavat tapahtumaa...

Jos saisi ehdottaa niin ensi talveksi kokeiltaisiin jonkun muun valmistajan rengasta minkä valintaan vaikuttaisivat kuskit jotka ovat oikeasti ajaneet kisaa useammilla renkailla ja tietävät asioista.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 10.03.03 - klo: 11.24
On varmaan niin, että CS-22 on pro-kuskille selvästi parempi (=nopeampi) vaihtoehto. Mutta jos puhutaan pelkän kierrosajan lisäksi renkaan muista ominaisuuksista, niin CS-27 on mielestäni selkeästi parempi. 27 on kestävämpi (kuluu hitaammin eikä repeile) ja säilyy  melkolailla samanlaisena koko elinkaarensa ajan. Ja ainakin itse olen törmännyt tänä talvena CS-22:n kanssa laatuongelmiin.  Täysin samoista osista (vanteet, insertit) kasattut settit toimivat aivan eri tavalla. 27:n kanssa en tähän ole törmännyt.

Liukasta tai ei - kaikille sama.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: JesseT - 10.03.03 - klo: 11.24
Mikä tahansa ennemmin kuin cs-22. Kumit repeilevät ihan omia aikojaan liimauksen vierestä, vaikka liima pitää. Joka akun jälkeen saa olla jostakin liimaamasta. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, jos vaikka cs-27 olisi se uusi rengas. Tosin miksi yksityyppirenkaan on oltava sieltä kalliimmasta päästä?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 10.03.03 - klo: 11.51
Käyttökokemuksia on monenlaisia näköjään, minulla kaikki 22/27 renkaat ovat olleet laadultaan samanlaisia. Kotiradalla saa 22 renkaan kyllä ajettua loppuun, jolloin rengas repeää beltin ja reunan välistä, mutta tätä ennen olen ajanut Fintrack kisan ja reilun kympinsäkin treeniä... varmaan liukkaammilla radoilla saa ajaa useampia akkuja ennenkuin renkaat ovat loppu.
Sopivia renkaita tuskin löytyy kovinkaan montaa vaihtoehtoa tällähetkellä, jos mainitsen millä on ajettu maailmalla menee varmaankin jonkun mielestä mainostamiseksi, joten miltäs kuulostaisi tämä:

Kilpaluokka TS-10  foamit tai kunnolliset kumi renkaat, 12-lankanen
Kisaluokka  prostock 17-lankanen+ 27 renkaat tai vastaavat saippuakiekot
Vakioluokka vakiomoottori ja 27 renkaat...

mutta mistä olikaan alunperin kyse?
kustannusten säästöstä? kisaluokka on tuo budjettiluokka, samoin vakioluokka... kilpaa ajettaisiin siis edelleen, mutta vain ne, jotka haluavat ajaa kunnolla pitävillä renkailla... tästä jokainen löytäisi omansa...

Kommentti mikä tahansa ennemmin kuin 22, voisin odottaa mikä se vaihtoehto olisi?
Otsikko: renkaat
Kirjoitti: J.M. - 10.03.03 - klo: 13.39
Sehän riippuu ihan matoista ja radasta kummat toimii paremmin cs-22 vai cs-27, mutta omasta mielestäni 22 toimii paremmin yleensä.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 10.03.03 - klo: 18.19
Eipä ole mullakaan ollut laatuongelmia 22:n kanssa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: JesseT - 10.03.03 - klo: 18.42
Teppo: Tarkoitin nyt vaan sitä, että kun nyt kerran viimekädessä kuitenkin harrastajat aivan itse saa päättää sen renkaan millä ajetaan, niin onko CS-22 tosiaankaan järkevä vaihtoehto? Rengas maksaa 15€ / pari, on todella lyhytikäinen ja aiheuttaa jatkuvasti harmaita hiuksia harrastajille. Aikaisemmin kun ajettiin esim. Pitin 20:lla, niin rengashan oli matolla lähes ikuinen ja piti vähintäänkin sen minkä cs-22:nenkin. Halpa sekään ei tosin ollut. Jos vaan joku näkisi vähän vaivaa, niin aivan varmaasti löytyisi rengas joka maksaisi 7€ / pari, olisi parempi ajaa ja kestäisi kauemmin kuin nykyinen rimpula. CS-27 on mielestäni kaikin puolin mukava rengas. Se on kyllä fakta, että sillä ei pääse samaa vauhtia, kuin cs-22:lla kaikilla radoilla. Sama se on kaikille. Jotkut ei pidä kierrosaikojen hidastumisesta ja jotkut ei välitä. Pointti oli se, että CS-22 ei todellakaan ole mikään hyvä rengas verrattuna esim. sen edeltäjään SSA:han. Mielestäni kierrosaika ei ole se ainoa kriteeri millä yksityyppirengas tulisi valita.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 10.03.03 - klo: 19.28
hieman mahdoton on yhtälö... 7€ renkaalla, pitoa, kestävyyttä, laatua...
Pito tuskin on ainoa kriteeri, mutta nykyisillä tehoilla ja 15 vuottavanhoilla matoilla joilla ei pitoa ole, on mahdotonta ajaa liukkaalla renkaalla.

Rengassetti taitaa maksaa about renkaatx2 30€, foamit 10€, vanteetx2 16€ .. tää on siis about hinta arvaus...  mut silti 50-60€ välillä.

Foamisetti taitaa pyöriä siinä 17-20€ paikkeilla, eli 30-40€ välillä.

Niille ketkä viimeiseen hengenvetoon puoltavat CS-27 siirtymistä voin kertoa että ne nopeimmat kuskit voittavat silti... tosin jäämällä kotiin.

Taidan siirtyä tästä sivuun... olen oman ääneni (1/100 kisakuljettaa) jättänyt jo kyselyvaiheessa AKK:n edustajalle...
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 10.03.03 - klo: 19.46
Kyse ei varmaankaan ole kierroaikojen parantumisesta, siltä osinhan tilanne on kaikille sama.
Kyse on pikemminkin siitä, voiko liukkailla renkailla ylipäätään ajaa kisaa. Vastaus on melko selkeä ei. Ei pelkästään se, että liukastelu ei kuulu luokan luonteeseen vaan myöskin se, että huono pito aiheuttaa ongelmia tasapäisten kuskien puskuri-puskurissa ajamiseen, koska auton tarkka hallinta ei ole mahdollista liukkailla renkailla.
Liukastelu aikeuttaa varsinkin aloittelijoilla entistä enemmän kolaritilanteita (=lue: auton rikkoutumisia) , joka todennäköisesti ei ainakaan lisää muutenkin verenvähyyttä kärsivän lajin suosiota lisääntyvien varaosakustannusten vuoksi.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 10.03.03 - klo: 20.01
Äänestetäämpä tässä myös, vaikka jossain vastaavassa topicissa olen tainnut tämän jo sanoakkin...
Eli, jos cs-27 renkaat tulee yksityyppi renkaaksi tulee uuden rengas satsin merkitys kasvamaan, jolloin osa ostaa 2sarjaa/kisa.
Mutta jos Jätetään edellinen sääntö eli 22/27 ja pistetään pykälä että vain yhtä sarjaa saa käyttää kisassa, säästää tämä jo puolet kustannuksista.
Ja kahden satsin osto kisaan on hyöty 0.
Tämä on minun ehdotus, mutta jos akk haluaa että meininki on kuin rallissa niin mikäs siinä. Testasin nimittäin jossain (jääköön nimittämättä) Alue-8 kisassa uudenkarheita 27 renkaita ja voin sanoa että kieli keskellä poskea sai ajaa että stanu pysyi radalla...

Juho
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 10.03.03 - klo: 20.17
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Äänestetäämpä tässä myös, vaikka jossain vastaavassa topicissa olen tainnut tämän jo sanoakkin...
Eli, jos cs-27 renkaat tulee yksityyppi renkaaksi tulee uuden rengas satsin merkitys kasvamaan, jolloin osa ostaa 2sarjaa/kisa.
Mutta jos Jätetään edellinen sääntö eli 22/27 ja pistetään pykälä että vain yhtä sarjaa saa käyttää kisassa, säästää tämä jo puolet kustannuksista.
Ja kahden satsin osto kisaan on hyöty 0.
Tämä on minun ehdotus, mutta jos akk haluaa että meininki on kuin rallissa niin mikäs siinä. Testasin nimittäin jossain (jääköön nimittämättä) Alue-8 kisassa uudenkarheita 27 renkaita ja voin sanoa että kieli keskellä poskea sai ajaa että stanu pysyi radalla...

Juho


Jep. Kilvanajon tarkoitushan lienee se, että ajetaan kilpaa ? Ei se, että kuskin koko energia menee auton pitämiseen radalla ?
Jos pito on ongelma jo stanussa niin kuis sitten virissä ?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: -Tony- - 10.03.03 - klo: 21.53
Omat kokemukseni CS-27 renkaista ovat olleet lähinnä positiivisia. Normaalipitoisista mattoradoista (siis pois lukien Torppa) olen ajanut 27:lla Hyvinkäällä, Kuusankoskella (kerho-olosuhteissa) ja Mäntsälässä. 27:jen perusluonne on selkeästi puskevampi kuin 22:ten. Mitään takapito-ongelmia mulla ei ole ollut millään noista radoista vaan lähinnä auto on puskenut (aliohjannut). Auton säätöjä muuttamalla puskeminen on saatu poistumaan ja ajo on sujunut ihan mukavasti.
Ja se miten Christerin auto toimi Mäntsälän kertsillä 27:lla ni oli todella hienoa katseltavaa. Christer oli varmasti nopeampi niillä 27:lla kuin 10 akullista ajetuilla 22:lla!
Testatkaa nyt ensiksi niitä 27:a kunnolla, erillaisilla setup:lla ja kertokaa sitten vasta kritiikkinne tai  :) .
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 10.03.03 - klo: 22.23
Juu kokeiltu on CS-27 renkaita ja ne toimivat mainiosti mm. torpassa. Mieleeni ei silti ole tullut ajaa näillä muualla. Henkilökohtaisesti tykkään ajella pitävällä autolla siistejä linjoja turhia sladittelematta.

Omaa autoani pystyn säätämään, niin puskevaksi, kuin yliohjaavaksi näillä molemmilla renkailla, jopas 27/22 yhdistelmällä, joten tämäkään ei mielestäni ole ongelma. Tiedän että esimerkiksi Asson auto tuntuu olevan "liian hätäinen" ajettava monille tuolla 22-renkaalla ja olenkin nähnyt hienosti toimivia autoja 27-edessä ja 22-takana yhdistelmällä, näin autoa voi ehkä ajaa agressiivisemmin ilman monestikin mainittuja ongelmia renkaitten tai auton kanssa. (pitsuilla ajettiin 20 takana ja 25 edessä)

Syytä muuttaa rengassääntöä CS-27 suuntaan en edelleenkään näe, korkeintaan tuohon yhden autollisen määrä sääntöön voisimme siirtyä.
Kuten mainittua, Kuusankosken, Mäntsälän ja Hyvinkään radoilla 27-renkaalla ajaminen onnistuu, mitäs tehtään jos kisoja jatkossa järjestetään Oulussa, Turussa, Lohjalla, Laukaalla, Tampereella... todetaanko että 27-rengassääntö toimi hienosto kolmella radalla ja 5 radalla auton pitäminen radalla olo mahdotonta...  :shock:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: PJEP - 10.03.03 - klo: 22.37
Tiimillämme ei ole kokemuksia 27-renkaista, mutta vasta nyt kun CS-22 renkaat ovat jäämässä  pois tajusimme, että kisoihin on syytä hankkia aina uusi rengassarja! Kuluneitten ja uusien renkaiden pidossa on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Miten on CS-27 renkaiden kanssa? Kuinka nopeasti niissä pito vähenee suhteessa ajokertoihin vai onko parasta hankkia  uudet sarjat kisoihin?

Yleensäkin, kuinka monen käyttökerran jälkeen renkaat ovat kisakelvottomat?

Editointia: Cai mainitsi yllä, että 27 renkailla voisi ajaa 20 akullista ja 22:lla 3-6 akullista. Ollaanko asiasta samaa mieltä?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 11.03.03 - klo: 09.39
27:n pito vähenee hitaammin ts. rengas säilyttää ominaisuutensa pitempään. Tähän on syynä ainakin se, että 27 on seokseltaan kovempi kuin 22.
27 käyttäytyy myös täsmällisemmin, niinkuin CAi jo aiemmin totesi, mutta on myös pidoltaan heikompi kuin 22, juuri kovuudesta johtuen.
Ongelman ydin lienee nyt se, ettei TakeOffilta löydy sopivaa kompromissia matolle.
Osasyynä tähän on myös se, että eri autoilla saadaan renkaista hieman erilaisia kokemuksia.
En edelleenkään keksi mitään syytä, miksei matolla voitaisi sallia molempia tyyppejä ja kesällä sitten vaikka pelkkä 27.
Molempien tyyppien salliminen ei oleellisesti lisäisi kustannuksia, koska yleensä on tiedossa, mitkä renkaat toimivat milläkin matolla, jolloin ylenmääräistä testaamista tuskin tarvittaisiin.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: winqqu - 11.03.03 - klo: 09.39
Nyt kun aihe on tapetilla, ja 27.lla kuitenkin tullaan ajamaan jonkin aikaa, mikä on sopiva insertti 27 snagalle ?
Tiedän että renkaan mukana tuleva sisäkumi on kelvoton, mutta onko aihetta asentaa pehmeät insertit mattokauteen, meediumit asvaltille, vai miten on ?
Pelkkiä vietereitä löysentämällä pito ei juuri parane.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 11.03.03 - klo: 10.28
Kestävyydestä, itse olen ajellut pehmeillä JB sinisillä inserteillä ja CS-22 renkaalla, kestävyys on laskujeni mukaan siinä hieman yli 20 paikkeilla. Tähän vaikuttaa myös ajotyylit, autonsäädöt, pitoaineet yms. Itse käytän kahta settiä illassa, koska jos ajan 10 akullista putkeen aina pidottaen välillä, tulee kumista liiankin pehmeää, jolloin repeäminen on mahdollista helpommin, eikä pitokaan ole parasmahdollinen. CS-27 setti kestää pidempään hieman yli 30 akullisen paikkeilla.
Molemmilla renkailla, kuten kaikilla pyörillä tässä maailmassa on tuo 3-6 ensimmäistä akullista parempi pito kuin 15-25 akkua ajetuilla. Kuten Montoya myös formuloissa totesi, on auton balanssi usein parempi käytetyillä renkailla, vaikka itse huippupito onkin alhaisempi.  Balanssiin voi vaikuttaa myös insertin ja kumin lisäksi vanteen leveydellä ja joustavuudella.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Yippo - 16.03.03 - klo: 02.06
Otetaanpas osaa keskusteluun. Kokeilin tänään treeneissä 27:ja. Ne olivat pehmeillä inserteillä. Säätöjä en muuttanut ollenkaan. 22:lla ajan vanhalla Proton Stratuksella. 27:lla auto puski melkoisesti joten kokeilin V2:sta ja se toimi huomattavan paljon paremmin vaikkakin puski vielä. Etuvakaajan pois ottaminen olisi muuttanut tilannetta varmaan paljonkin parempaan suuntaan. Auto oli toki liukkaampi mutta kierrosajat olivat lähes samoja kuin 22:llakin. Oma mielipiteeni on ehdottomasti 27:jen kannalla koska tänäänkin kerholla repesi 4kpl 22:sia käyttökelvottomaan kuntoon ja itse liimasin renkaita joka toiselle akulliselle. 27:t pysyvät ehjinä ja vanteilla ja kesävät kauemmin. IMHO
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 16.03.03 - klo: 07.23
Repeytymisongelma on tainnut tulla CS-22:n myötä ja vasta viime kuukausien aikana?
Jos sitä ongelmaa ei olisi, siis jos rengas kestäisi, olisiko tilanne toinen, ja kaikki varauksetta kannattaisivat nykyistä sääntöä, josssa sallitut ovat CS-22 ja 27? Ainakin sisäkaudella?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 16.03.03 - klo: 07.51
Kyllä mulla 22:t on repeilly ihan alusta asti. Ei siis mikään uusi ilmiö. Mä olen ihan tyytyväinen tulevaan 27 sääntöön.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 16.03.03 - klo: 10.52
Mietin tuossa, jos ajettaisiin Mäntsälän kisa niin, että uuden rengassäännön kuljettajat ajaisivat 27 renkailla, koska se toimii paremmin ja kierrosajat ovat samoja. Itse voin uhrautua ajamaan noilla repailevillä... sopimattomaksi kisatouhuun todetuilla 22 renkailla? :lol:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 30.03.03 - klo: 15.08
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Mietin tuossa, jos ajettaisiin Mäntsälän kisa niin, että uuden rengassäännön kuljettajat ajaisivat 27 renkailla, koska se toimii paremmin ja kierrosajat ovat samoja. Itse voin uhrautua ajamaan noilla repailevillä... sopimattomaksi kisatouhuun todetuilla 22 renkailla? :lol:

Ajoin testimielessä ja Tepon kehoitusta noudattaen Mäntsälän kisat CS27 renkailla. Renkaat eivät olleet kenties aivan yhtä nopeat kuin CS22:set mutta erittäin miellyttävät ajettavat. Renkaat säilyivät samanlaisina koko erän pituuden ja ainakin talven aiempiin kisoihin verrattuna selvisin vähemmällä renkaiden paikkaamisella. Tänään kertsillä löysin eilisiin setuppeihin verrattuna inserttiä ja koria vaihtamalla vajaa 3 kymppää lisää vauhtia kierroksella. joten eilinen vauhdin puute saattoi johtua (kuskin kädettömyyden lisäksi) jostain muusta kuin kumiseoksesta. En tiedä mistä Tepon ongelmat Mäntsälässä johtuivat, mutta ainakin ulospäin näytti vähän siltä, että renkaat olisivat ylikuumenneet...

Jokatapauksessa tuli todettua, että CS27 on vähintänkin aivan käyttökelpoinen rengas myös matolla kilpailtaessa. Meidän mattoradalla minun autolla minun ajamana CS27 on tällä hetkellä noin 15 satkua kierroksella nopeampi kuin CS22 ja säilyttävät nopeutensa koko erän ajan. Ja molemmille renkaille on haettu omat setupit.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: APK - 30.03.03 - klo: 16.05
Mr Cale: Tarjoudun ajamaan oman Seinäjoen kisan CS22 renkailla jos itse ajat CS27 renkailla, voin antaa vielä sulle -5 sekan edun alkuerätulokseen?  :wink:  :mrgreen:

No aika näyttää kuinka 27 renkailla homma sujuu. Asfaltilla (lumen peittämänä) viimeistään toukokuussa  :D
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 30.03.03 - klo: 16.08
Eipä ollut renkaiden kanssa ongelmia, päin vastoin varsinkin finaaleissa renkaat ja vauhti oli kohdallaan jos olis saanut ajaa... Alkuerissä tuntui olevan liian monta autoa radalla, jotta olisi saanut ajaa ongelmitta. Radio ongelmat häiritsivät aamulla ilmeisesti maan poiston jäljilta tai sitten läheiset kiteet tekivät muuten vaan kiusaa, ei auttanut CE merkintä radioissa tähän ongelmaan.. Kun kuitenkin näistä huolimatta peruutin finaaliin.. taisi olla onni ja Alonsolta kopioitu kuumeessa ajaminen suurempi syy kuin renkaat..

Itseasiassa suurin osa A-finaali kuljettajista totesi ettei edes 22-renkaalla olla kunnon pitoa ja kommentti 27-renkaista oli "ei tartte ajaa".  Samoin samat kuljettajat olivat yhtämieltä asiast ettei tuolla pidolla voi autoa saada kaatumaan renkaista johtuen. Jos auto kaatui niin ja edes 27-rengas ei tuo apua on varmaan sanomattakin selvää että jossain muualla on jotain pahasti vialla...

Jos rataa ei olisi "pidotettu" perjantaina ei olisi noilla 27 renkailla varmaan pysynyt edes maton puolella...

No mitä tulee ensitalveen ja 27-pakkoon, ei tartte ajaa on edelleen monen kanta. Niillä voi kiertää noin 50% talvisista mattoradoista, mutta kilvan ajoksi harvoin voi tätä luistelua kutsua. Erot alkuerissä varmaan tasoittuvat jos näihin siirrytään, kärki jää pois, muut luistelevat tasaisesti koska erojen muodostuminen on sudittelemalla pientä.

Nykyisessä säännössä ei tähän verrattuna ole juurikaan valittamista. Jos yhtä innokkaasti olisi haettu se oikea setuppi autoon/renkaisiin/insertteihin/ajoon niin varmaan 22-renkaat olisivat osoittautuneet myös 27-käyttäjille toimiviksi?
Jos ajetaan foameilla kilpaa, erot tulevat olevaan niin suuria että monet kokevat hyödyttömäksi kiertää rataa 5 kierrosta perässä, laitteisto ratkaisee ja siirrytään pian 12-luokan tilaan..

cale, älä mun takia pilaa kisoja ajamalla 27-renkailla, mutta katsotaan onko tuo ero mitä luokkaa Seinäjoella ja Laukaalla 22/27 välillä... veikkaan että renkaitten eroja voidaan mitata kalenterilla... :lol:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 30.03.03 - klo: 22.20
Formula 1:ssä neuvotellaan uudestaan aika-ajoista.
Olisiko meidän syytä neuvotella uudestaan rengassäännöstä..???

Miten olisi Sorex, Orion tai jopa uusi LRP valmiiksi vanteelle liimattuna....??

Nykyisillä CS22 renkailla ei tarvi ajaa 10 (6)akun jälkeen, CS 27 ei pidä vaikka muuten on tasapainoinen.
Leväsen Juhon mukaan Orionin rengas senkuin paraneen akusta akkuun ???

Ei ole pakko seurata Eurooppaa ja ajaa kaikkien mielestä huonolla renkaalla! EM-kisoihin voi harjoitella ennen kisaa CS- renkaalla!

Kannatan rengastyypin vaihtoa jo kesäksi !
Jälleenmyyjät ei siitä kärsi.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Juho - 30.03.03 - klo: 22.44
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Kannatan rengastyypin vaihtoa jo kesäksi !
Jälleenmyyjät ei siitä kärsi.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 31.03.03 - klo: 11.06
Kesän varmaan selviämme CS-27 renkaalla jos saamme helteitä?

Talvikaudeksi varmaan kerkeisimme tehdä jotain kuitenkin.
Eli kuten yllä mainittiin, mitkä olisivat vaihtoehdot jos 22/27 ei kelpaa.
Orionin renkaat on todettu matoilla ja myös ulkona kestäviksi ja toimiviksi(lukuun ottamatta MM-kisoihin toimitettua erää jotka oli kiireellä prässätty neliskanttisiksi) ja näitä varmaan kohtuu hintaan saisimme kaikille myyjille hoidettua. Pidoltaan Orion asettuu 22 ja 27 väliin tosin tarjoten paljon paremman ajettavuuden kaikilla pidoilla esim. eivät kaada autoa kovallakaan pidolla.  

Toinen vaihtoehto voisi olla tuo uusi LRP rengas josta tosin ei ole enemmälti kokemuksia, ehkä LRP masterssien jälkeen tiedämme enemmän niin kestävyydestä kuin toiminnasta. Pidoltaan ainakin 22 rengasta enemmän pitoa, joka varmaankin tietäisi monelle 27-renkaan suosijalle lisää ongelmia.

Sorex renkaista omat kokemukset ovat sen suuntaiset kyllä että pari ensimmäistä erää ovat nopeita ja sen jälkeen rengas kestää ja toimii ok muttei sillä enään kisavauhtia pääse.

Mitkä renkaat ikinä valitaan pidän Mäntsälän perjantai foam pidotusta parhaana parannuksena mihin uudet kokeilut ovat johtaneet, vastaavaa kannattaisi kokeilla jatkossa kaikissa kisoissa, myös ulkona.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Pexi - 31.03.03 - klo: 13.22
Nyt kun sain itseni hyväksytettyä viimeinkin tähän keskusteluun ajattelin myös antaa kommenttini.

Itselläni ei juurikaan ole valittamista CS 22 renkaasta ja sen kestävyydestä, ja olenkin ihmetellyt miten muilla kuljettajilla pois lukien Teppo on renkaan hajonneet ym.

Enemmänkin on viimeaikoina mietityttänyt uusi rengas sääntö, joka mielestäni vie pidon ja siistin ajamisen mahdollisuuden matto olosuhteissa.
Asvaltilla 27 rengas on varmaan ihan jees etenkin kun EM kisat ajetaan niillä. Kuusankoskella jossa luultavasti on pakkasta voi olla ko rengas aika syvältä :)

Mielestäni uusi rengas olisi jo hyvä saada syksyksi sääntöihin, olisi se sitten Orionin hyväksi todettu rengas tai vaikka LRP:n kumi josta ei ole vielä juurikaan kokemusta ole.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 31.03.03 - klo: 14.10
Lainaus käyttäjältä: "Pexi"
Nyt kun sain itseni hyväksytettyä viimeinkin tähän keskusteluun ajattelin myös antaa kommenttini.

Kuten näette, ponnistelen kovasti, että taso pysyisi korkealla  :mrgreen:
Noiden Tampereen poikien kanssa pitää olla erityisen tarkkana...

Terv. Mode
P.S. Turkulaisilta ei ole kuultu vielä pihaustakaan?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: JesseT - 31.03.03 - klo: 14.38
Kiektämättä tuo Orionin rengas ensi mattokaudeksi olisi aika järkevä ratkaisu. Kesä kannattaa jo rauhoittaa, koska se on jo NYT  8) (paitsi Kiimingissä). Itselleni pito on aivan sivuseikka, mutta kuulun selvästikin vähemmistöön. Sen sijaan renkaan tulisi kestää pitkään ja olla tasapainoinen ajettava.
Otsikko: renkaat
Kirjoitti: Vesa - 31.03.03 - klo: 17.35
JesseT: MItä lumen määrään tulee, sitä ON paljon enemmän kuin esimerkiksi viikonloppuna Mäntsälässä..... :)

Joo, Pohjoisen eläjien äänenkannatajana heitän omat sanani soppaan... :)

CS-22 kanssa olen törmännyt muutamaan otteeseen JB inserttejä käyttäessäni repeämisongelmiin. Rengas repeää joko beltin vierestä kokonaan "läpi asti" tai tämä perinteisempi liimasauman irvistäminen.

Kyseisen rengastyypin kanssa olen kuitenkin mieluummin noidenkin ongelmien kanssa, kuin että ajaisin 27 renkailla. Mutta kun paremmasta renkaasta on koko ajan puhe... Ymmärtääkseni Orionin renkaat toimivat erittäin hyvin, ja toivoisinkin hieman tarkemmin asian tarkastelua ennen uuteen rengassääntöön siirtymistä, erityisesti talvikaudeksi.

Itse olen toisaalta tyytyväinen että harmistunut kesän rengastyypin ollessa CS-27. Hyvä asia on se että samat renkaat ovat EM kisoissa, jonka ansiosta niistä on jokaisella ainakin jotain kokemusta, eikä renkaita tarvi huhuilla ja hommata kaukaa ja kalliilla.

Huonoksi puoleksi katson lyhyen kesän, jonka aikana varsinaisia hellepäiviä on varsin vähän, tietysti toivon ettei näin olisi. :)

Renkaasta aiheutuu ainakin se ongelma, ettemme itse pääse asiaan käsiksi kuin vasta useita viikkoja jälkikäteen etelään verrattuna, johtuen lumen määrästä sekä ehkä lämpimien päivien vähäisemmästä lukumäärästä. Tai onhan meillä Suomen ainoa lämmitetty asvalttirata, mutta ei ainakaan omat nappulat ja monopoli paperit riitä sen lämpimänä pitämiseen niin usein kuin haluan. :)

Ehkä tuon kesänki juuri ja juuri selviää läpi muutaman etelän "treenisession" avulla. Valitettavasti kaikki vain maksaa...Myös "laatuaika" baanalla.

Jos mielipide ei tullut selväksi..... Talveksi ehdottomasti jokin muu rengas kuin 27. Ja kesäksi tulisi sallia myös 22, koska juuri noina 15 celsiuksen ajopäivinä hommasta voi tulla aika vastenmielistä sutimista....
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 31.03.03 - klo: 23.02
Kuinka moni on oikeasti testannut 27:lla sisällä ja ulkona?

Viime keväänä alle 10 asteen lämpötilassa ajettaessa Kuusankosken ulkoradalla 27 oli alle pari kymppää 22 hitaampi nopeimmalla kierroksella ja paljon tasaisempi ajettava. Joten kesällä 27 ei ole mikään ongelma.

Ja edelleen viittaisin omaan ajooni Mäntsälässä. Jos 27 renkaat olisivat todella onnettomat ja mielettömän liukkaat, niin olisin varmaan ollut hieman alempana tuloslistalla. Tony voi kertoa myös osaltaan sivusta kerhossa seuranneena, millaista meno on ollut minulla 22/27 akselilla. Voi toki olla, että renkaiden erot näkyvät eri tavalla eri merkkisissä autoissa.

En kuitenkaan ole missään nimessä sitä vastaan, että ensi talveksi valittaisiin jokin parempi rengas (esim. Orion).
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: -Tony- - 01.04.03 - klo: 08.21
Kyllähän se Cale on ollut yleensä tän näkönen  :evil:  kun se on tullu radalta varikolle ku se yrittää ajaa CS22:lla Kuusankoskella. 22:lla takanakit (varsinkin oikean puoleinen)ovat tahtoneet lämmitä "hieman" yli ja eturenkaat ovat määränneet suuntaa liian aktiivisesti. Mutta aina on aamu kirkastunut kummasti kun Cale on käynyt tyyppäämässä CS27:lla. Päässä olleet sarvet on vetäytyny takasin ja naama on ihan messingilla  :D  .
Omatkin kokemukset 27:sta ovat olleet ihan positiivisia. Toki täytyy miettiä millä radalla niillä ajaa (ei varmaankaan tarvi ajaa esim Turussa tai Tampereella). 27:lla varsinkin aloittelijoiden on huomattavasti helpompi ajaa koska 27:t ovat selvästi aliohjaavammat kuin 22:t. Eikä mulla ole ollut mitään ongelmia 27:lla takapidon kanssa joten ihan mukava niillä on ollut ajella.
Jos joku hyväntahtonen hemmo lainais mulle niitä Orionin renkaita ni voisin ihan hyvin kokeillakin. Jotain testituntumaa tarvii olla ennen kuin voi sanoa oman mielipiteensä asiasta.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 01.04.03 - klo: 10.33
Tony tervetuloa Suomen parhaalla testiradalle kokeilemaan Orioneita. Todettakoon että myyntihinnaltaan Orionin renkaat ovat samaa luokkaa kuin Take off, jos eivät jopa aavistuksen halvempia. Balanssi Orion renkailla on ehkä lähempänä 27-renkaita, kuin 22-renkaita, mutta omasta mielestäni parempi kuin kumpikaan näistä. Todettakoon että ajomukavuuden kannalta foam pidottamine perjantaina kyllä auttaa sama millä renkailla päätetään ajaa.

Ymmärrän kyllä että varsinkin Asso kuskeilla on ongelmia 22-renkaan kanssa, kun auto käyttää agrssiivisesti renkaita ja lämmittää helposti varsinkin takarenkaat, kun liikaa heittää autoa mutkiin. En tiedä auttaisiko tähän auton säätöjen vaihtaminen, ainakin Xray autoa pystyy säädöillä muuttamaan niin 22-renkaille kuin 27-renkaille sopivaan balanssiin. Myös ajotyylillä on huomattava ero renkaitten lämpenemiseen, näitä eroja on helppo seurata videoilta kisojen jälkeen. (Kiitos VesaK) Liialla paiskomisella ja kiireellä lämmittää kaikki pitävämmät ja pehmeämmät renkaat niin matolla kuin ulkonakin. Kovemmat renkaat antavat helpommin anteeksi ajo- ja säätövirheet.

edit kirotusvihreet
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 06.04.03 - klo: 09.42
Akullinen Torpassa Orionin renkailla, virikoneella, testikuljettajana JuhoK: auto kulki sekä kuskin että radanreunustarkkailijan mielestä tasapainoisemmin kuin CS-renkailla. Parhaasta kierrosajasta, jota on seurattu nyt kolmen kuukauden ajan, putosi heti 0,2 sek. Se on tässä vaiheessa iso juttu.

Haastattelin Teemua (Leino), joka harjoittelussaan käyttää Orionin renkaita: hänellä CS-22 kestävät käyttökelpoisena noin 6 akkua, kun taas Orionit kestävät 20-30 akkua! CS-27 ei anna riittävästi pitoa hänen vauhdilleen edes Torpassa.

Jos sääntöjen yksityyppirenkaalla (CS-27) pyritään säästämään lajin harrastajien rengaskuluja, mitä mieltä on ohittaa tällainen rengas kuin Orion - tai vastaavat, olettaen että muita yhtä hyviä on olemassa?
Taisi joku sanoa myös, että samalla Orionilla ajettiin viime vuoden EM-kisatkin. Sopii siis hyvin myös asfaltille.
Mitä vielä odotamme? Onko kysymys kauppapolitiikasta?

Koska sääntöjen tempoilu (SS-sarja -> CS-22 ja CS-27 -> CS-27) on tapahtunut yllätyksellisesti ja nopeassa tahdissa, on pakko sanoa, että vallitsee melkoinen epäluottamus siitä, mitä seuraavaksi. Siksi asiasta pitää keskustella.

Aikooko lajiryhmä harkita rengassäännön muuttamista, ja jos niin milloin?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Henkka - 07.04.03 - klo: 15.52
Oma mielipiteeni on se, että CS-27 rengas on ihan ok kesäksi mutta talvelle jää pikkaisen sellanen kutina ettei pito riitä ja porukkaa ajautuu joko pois kisoista taí "pro" kuskit menevät ajamaan foamilla.Tämä Tepon mainitsemaa ja muiden kehumaan Orionin rengasta ei kannata jättää pois vaihtoehdoista... Ja onko se nyt sen halvempaa kun yleensä kisoihin (ainakin TS) lähdetään uudella rengas setillä. :?:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 08.04.03 - klo: 15.48
Mites te jotka olitte LRP mastersseissa, miltä ne renkaat tuntui?

Juho
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Juho - 08.04.03 - klo: 20.11
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Mites te jotka olitte LRP mastersseissa, miltä ne renkaat tuntui?

Juho


Ainakin tuolla toimi hyvin. Ei oo mitään tietoa että miten ne toimii ulkona, Orionit menee joka säällä hyvin.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 10.04.03 - klo: 14.17
Leike syksyisestä rengassääntökeskustelusta (lihavoinnit ovat omiani):

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

"Miksi CS-27 renkaat ?
Kyselyn perusteella, jonka teimme, lajiryhmä tuli siihen tulokseen että CS-22 renkaan pudottaminen pois TJ-10 luokasta on perusteltua.
----
Miksi sitten päädyttiin siihen, että sama rengassääntö tulee myös koskemaan TS-10 luokkaa ?
- Lajiryhmän yksimielisellä päätöksellä kuultuamme alan asiantuntijaa, tulimme siihen tulokseen, että samoilla yllä olevilla perusteluilla luodaan ko. sääntö koskemaan myös TS-10 luokkaa

Ja koittakaa jo uskoa, että tuleva mattokausi ajetaan nykyisellä rengassäännöllä eli CS-22 ja CS-27 renkailla ajetaan myös kevään 2003 FTT-kilpailut. Ja tuon kevään aikana punnitaan uudestaan, onko tehty rengassääntö ollut oikea, myös mattokautta ajatellen vai ei. Jos todetaan kaikesta nykyisistä perusteluista huolimatta, että se ei toimi, niin sitten ilman muuta otetaan uudestaan harkitaan CS-22 renkaan hyväksyminen mattokaudelle 2004. Aivan samoin perusteluin EFRA teki sellaisen säännön jossa "palattiin" takaisin ei ehkä parhaaseen mahdolliseen renkaaseen, mutta sellaiseen jonka kaikki tietävät ja tuntevat. Ensi keväänä varmaankin saamme kuulla usealta kuljettajalta "testituloksia", kierrosaika vertailuja yms.. CS-22 ja CS-27 välillä . Ja muistetaan, että ajettava rengas ja luokkaan sopimaton rengas on kaksi eri asiaa! Kesä ajetaan sitten CS-27 renkailla."


Nyt elämme kevättä ja viimeisien mattokisojen aikoja. Tässä topicissa on kirjoiteltu tuntemuksia ja mielipiteitä, juuri kuten tarkoituskin oli.

Mistään ei kuitenkaan kuulu pihaustakaan, onko rengasasia lajiryhmän harkinnassa, tai tulossa harkintaan. Ja kuuluuko siihen vaihtoehtona tässäkin topicissa esitettyjä muita kuin CS-renkaita?
Jos säännön korjaamista harkitaan, siitä voisi kertoa, koska keskustelukin saisi heti uuden ulottuvuuden, ja lisää painavia näkökohtia tulisi varmasti esiin. Niitä kai kuitenkin halutaan?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 27.04.03 - klo: 20.28
Referoin Tumpin infoa Seinäjoella, sekä jutusteluani Tonyn kanssa:
Orionin rengas nykyisellään tiedetään hyväksi. Ongelmalliseksi katsotaan se, että sitä on "päivitetty" ominaisuuksiensa osalta kahdesti lyhyen ajan sisällä.

Renkaan valintaan liittyvät näkökohdat ovat:
- varmuus laadun pysymisestä tasaisena
- varmuus renkaan saatavuudesta
- renkaan saatavuus kaikkien rc-kauppojemme kautta
- hinta
plus tietenkin ominaisuuksiin ja kestävyyteen liittyvät tekijät

Orionin ohella myös muita hyväksi tiedettyjä renkaita on tarjolla, ja niihin pätevät samat edellytykset.

Lajiryhmä käsittelee aihetta kokouksessaan toukokuussa. Mahdollinen uuden renkaan määrittely talvikaudelle 2004 edellyttää nopeita selvityksiä em. asioiden suhteen, mutta ymmärsin, että kaikki on tässä vaiheessa vielä mahdollista.

----
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: winqqu - 28.04.03 - klo: 09.34
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Renkaan valintaan liittyvät näkökohdat ovat:
- varmuus laadun pysymisestä tasaisena
- varmuus renkaan saatavuudesta
- renkaan saatavuus kaikkien rc-kauppojemme kautta
- hinta
plus tietenkin ominaisuuksiin ja kestävyyteen liittyvät tekijät


Nuo ovat ehtoja joihin yksikään rengastuottaja pysty antamaan varmuutta. Kun kerran näköjään suuri osa haluaa ajaa orioneilla, eikö viksuinta olisi poistaa koko rengassääntö.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 28.04.03 - klo: 10.51
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


----
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.


Kannatetaan !!!
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 28.04.03 - klo: 10.54
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.
Mielummin vaan jompi kumpi. Useimmilla formulatalleilla on suuremmat budjetit, kuin keskiverto RC-kisaajalla.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 28.04.03 - klo: 11.05
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.
Mielummin vaan jompi kumpi. Useimmilla formulatalleilla on suuremmat budjetit, kuin keskiverto RC-kisaajalla.

Jos pitää valita niin LRP. Mastersseissa rengas toimi upeasti jokseenkin sopimattomilla inserteillä. Jos renkaaseen vielä laittaat hyvät insertit niin pito ongelmia ei ole. Kestävyyskin oli hyvää luokkaa !
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 28.04.03 - klo: 11.47
Orion rengas täyttää ainakin nuo vaatimukset.
Toimii ulkona, sisällä ja on kestävä.
Renkaiden saatavuus ja laatu on taattu.
Maahantuojalta, voi jokainen kauppias ottaa myyntiin renkaat.
Hinta asettunee samalle tasolle kuin take-off, joten kestävyyden kanssa rengaskustannukset tulevat laskemaan.
Toimivat insertti/vanne/pitoaine ratkaisut ovat kaikkien tiedossa, joten ylimääräinen "uusienrenkaiden" kallis testaaminen jäisi pois.  

LRP renkaasta ei juuri kokemuksia taida olla kuin LRP kisan osalta. Saatavuus on ainakin toistaiseksi ollut nolla, jopa kisoihin osallistuvien osalta. Rengas on pehmeämpi kuin Orion ja CS22 joten pitoa tämä tarjoaisia Suomen liukkaille sisäradoille.(se sopii mulle :) ) Ulkona tällä renkaalla tuskin pystyy ajamaan ja kuten todettua voisi ehkä miettiä erirengasta sisä ja ulkokaudeksi.

Mitä ikinä päätetäänkin tulee siitä sanomista, puolesta ja vastaan.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 28.04.03 - klo: 11.58
Minä olisin kyllä tähän asti kuulemani perusteella Orionin renkaiden kannalla.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Yippo - 28.04.03 - klo: 12.03
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Orion rengas täyttää ainakin nuo vaatimukset.
Toimii ulkona, sisällä ja on kestävä.
Renkaiden saatavuus ja laatu on taattu.
Maahantuojalta, voi jokainen kauppias ottaa myyntiin renkaat.


Eikös Teppo ole kohtalaisen jäävi    :wink:
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 28.04.03 - klo: 12.31
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Mitä ikinä päätetäänkin tulee siitä sanomista, puolesta ja vastaan.

Niinpä se voi olla. Mutta sittenkin on parempi, että asiasta esitetään erilaisia näkemyksiä ja perusteluja nyt, kun kaikki on vielä avoinna.

En ihan ymmärrä, miten renkaiden saatavuus voisikaan olla ongelma. Jos on, ei toimittajaa ole joko informoitu tai sitoutettu oikein.
Kyllä markkinatalous pelaa tälläkin saralla, ja yhden valtakunnan, tosin pienen, yksityyppirengassäännön pitäisi bisnismielessä kiinnostaa valmistajia ja maahantuojia. Puhumattakaan referenssiarvosta, onhan meillä useita maailman kärkinimiä.

Jos öbaut 50 aktiivikisaajaa käyttää vuodessa kisaamiseensa ja testaamiseensa keskimäärin 15 rengaskertaa ja 100 vähemmän aktiivista vaikkapa 5 rengaskertaa, on maassa käytettyjen renkaiden määrä jossakin 5.000 kpleen paikkeilla. Joka on yli 40.000 euron bisnis vain renkaiden osalta. Luulisi kiinnostavan.

Omasta ja juniorin puolesta kannatan Orionia.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 28.04.03 - klo: 13.14
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Orion rengas täyttää ainakin nuo vaatimukset.
Toimii ulkona, sisällä ja on kestävä.
Renkaiden saatavuus ja laatu on taattu.
Maahantuojalta, voi jokainen kauppias ottaa myyntiin renkaat.


Eikös Teppo ole kohtalaisen jäävi    :wink:


Se vaikeuttaa osallistumista keskusteluun, että olen toiminut Suomen virallisen Orionin maahantuojan hommissa. Olen koittanut lähinnä kertoa kisakuskina mielipiteet ja muistathan sinäkin että päätöksen viimekädessä tekevät lajiryhmän kaverit. Taitaa sielläkin olla tuo jääviys ongelma joillakin? Yllä olevasta kommentista voin todeta että nämä vaateet renkaalle/toimittajalle mainittiin ja hölmöltä olisi tuntunut olla sanomatta että renkaita saadaan maahan tarvittaessa.
Näin pienissä piireissä lähes jokainen on jotenkin tekemisissä tiettyjen merkkien kanssa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: -Tony- - 28.04.03 - klo: 14.02
Teppo: Onko sulla kokemuksia pitkältä ajalta Orionin renkaista? Lähinnä tarkoitan sitä että onko renkaiden laatu / ajettavuus muuttuneet 1,5 vuoden sisällä?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 28.04.03 - klo: 14.27
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Teppo: Onko sulla kokemuksia pitkältä ajalta Orionin renkaista? Lähinnä tarkoitan sitä että onko renkaiden laatu / ajettavuus muuttuneet 1,5 vuoden sisällä?

En ole Teppo, mutta olen kuullut että rengasta on parannettu pariin - kolmeen otteeseen niinkuin pitääkin. CS- tosin on pysynyt yhtä huonona  :lol:
Maahantuojat kuitenkin ostavat pieniä eriä joten tuotekehitys ei haittaa kisaajia.

Tuotekehitys on tässäkin lajissa ehdottoman tärkeää !
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: -Tony- - 28.04.03 - klo: 14.44
CAi: Tarkoitatko että kun alkukaudesta ostaa esim 5 kier renkaita ja sitten kuukauden päästä tulee uusi erä kauppoihin joka todetaan 0,5s/kier paremmaksi niin harrastaja on kovinkin tyytyväinen kun pakista löytyy vielä pari ajamatonta kierrosta vanhasta erästä (joilla ei "tarvi ajaa")? Onko tämä sitä tarkoittamaasi hyvää tuotekehitystä?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 28.04.03 - klo: 14.52
CAi on oikeassa. Tuotetta on oltava mahdollisuus parantaa jatkuvasti. Esim. Orion vaikuttaa jo nykyisellään niin hyvältä, että sen ominaisuudet eivät voi suuresti muuttua.

Paljon parjattu CS-22 on todellakin esimerkki siitä, miten käy, kun kehitystä ei tapahdu. Jos sen ongelmat olisivat poistuneet kauden kuluessa, olisi kritiikkikin paljon vähäisempää, ja CS-sarjakin olisi yksi vaihtoehdoista.

Joka ostaa useamman rengassarjan kerralla, kuluttaa ne myös nopeasti pois. Jos kulutus ei ole suurta, ostetaan vain yksi, max 2 sarjaa kerrallaan.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Vesa - 28.04.03 - klo: 14.59
Se mitä itse olen kuullut Orionin renkaista, on juuri tuo laadun vaihtelevuus. Sitä ilmiötä en ainakaan itse ole huomannut 22 renkailla. Renkaita tulisi testata muutakin kuin kahta settiä, ennen kuin valitaan renkaaksi väärä merkki. Onhan Orionin kumit varmaankin parantuneet laadun suhteen...?
Paha tarkemmin kommentoida kun ei kyseisiä renkaita ole ollut mahdollista kokeilla.  :?

Jokatapauksessa saatavuus ja laadun pieni toleranssi ovat tärkeitä asioita jos kisoihin halutaan lisää porukkaa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 28.04.03 - klo: 15.12
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
CAi on oikeassa. Tuotetta on oltava mahdollisuus parantaa jatkuvasti. Esim. Orion vaikuttaa jo nykyisellään niin hyvältä, että sen ominaisuudet eivät voi suuresti muuttua.
No tuo kuullosti lähinnä typerältä. Katotaan vaikka 5 vuoden päästä onko Orionin tämän hetkinen rengas kilpailukykyinen.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Joka ostaa useamman rengassarjan kerralla, kuluttaa ne myös nopeasti pois. Jos kulutus ei ole suurta, ostetaan vain yksi, max 2 sarjaa kerrallaan.
Jos saman renkaan ominaisuuksia muutetaan koko ajan kesken kauden voi siitä  seurata ainakin seuraavia ongelmia:
- Kauppiaiden ei kannata ostaa suurta erää renkaita kerralla, koska uusi ja nopeampi versio voi tulla koska vaan, eikä kukaan halua ostaa sen jälkeen enää vanhaa rengasta. Tästä seurauksena hinnat ovat korkeammat ja kaiken lisäksi voi renkaat loppua kaupasta kesken.
- Maahantuojille ja tiimikuskeille tieto uudesta renkaasta (ja usein myös uusi rengas) tulee kuitenkin ennen rivikisaajaa, ja näin kisoissa osalla porukkaa on käytössään paremmat renkaat kuin muilla. Ja sellaiset, mitä kaikilla ei vielä siinä vaiheessa ollut edes mahdollisuutta ostaa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: CAi - 28.04.03 - klo: 15.14
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
CAi: Tarkoitatko että kun alkukaudesta ostaa esim 5 kier renkaita ja sitten kuukauden päästä tulee uusi erä kauppoihin joka todetaan 0,5s/kier paremmaksi niin harrastaja on kovinkin tyytyväinen kun pakista löytyy vielä pari ajamatonta kierrosta vanhasta erästä (joilla ei "tarvi ajaa")? Onko tämä sitä tarkoittamaasi hyvää tuotekehitystä?


Otetaanpa Tony rauhassa 8)
Ensinnäkin todella, todella harva ostaa pakkiin 5 settiä uusia renkaita (tietenkin vanteineen)

Olen todellakin sitä mieltä, että tuotekehitys on vain hyväksi !

Jos renkaat,moottorit, auto, uusi kori tms paranee TOTTAKAI kaikki siihen vaihtaa. Jos joku on ostanut 5 settiä hidasta koria tms. voi katsoa vain peiliin ja todeta, että liidokin lennättäminen on halvempaa, kuin kilpa-autoilu, jossa tuotekehitys todellakin on kaiken A ja O. :lol:

CS-22 on pysynyt surkeana renkaana alusta saakka, CS 27 taas ei pidä, minkäs teet. :?

Miten sitten LRP tai SOREX ?
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Vesa - 28.04.03 - klo: 15.21
Voin kertoa teille etelän ihmiset.... :wink: , että meillä täällä pohjoisemmassa ei osteta joka settiä erikseen, koska esim tilaaminen maksaa, vaan meilläpäin hommataan usein "kasa" noita mustia "snagoiksikin" mainittuja renkuloita. :wink:  

Ensinnäkin: postikuluja tulee jos joka setin tilaa erikseen
Toiseksi: kun treenaa, ei viiti aina olla kaverin pakilla kumeja lainaamassa.

Joten tuo esim kyseinen 5 setin määrä on ainakin CS-22 mittapuulla allekirjoittaneella viime kesään viitaten kahden päivän treenirenkaat. Eikä ihan viittis varmaan kukaan joka kolmas päivä arpoa, toimiikohan tilatut renkaat entisiä paremmin. Mr Calen esimerkki oli hyvä, ei kukaan myyjä uskalla ostaa varastoa täyteen sekundaa. Ja homma menisi renkaiden suhteen "rahalla saa" peliksi.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 28.04.03 - klo: 15.28
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
CAi on oikeassa. Tuotetta on oltava mahdollisuus parantaa jatkuvasti. Esim. Orion vaikuttaa jo nykyisellään niin hyvältä, että sen ominaisuudet eivät voi suuresti muuttua.
No tuo kuullosti lähinnä typerältä. Katotaan vaikka 5 vuoden päästä onko Orionin tämän hetkinen rengas kilpailukykyinen.

Typeryyksiä kirjoittaessani ajattelin sitä ajanjaksoa, jonka rengassääntö meillä vähintään on voimassa, eli yhtä kisakautta, joka on käytännössä noin 4 kuukautta. Oletan, että sinä aikana ei tällä hetkellä huipulla oleva rengas muutu vallan mahdotttomasti. Saatan toki olla väärässäkin.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Mr Cale - 28.04.03 - klo: 15.36
Käsittääkseni Orionin "sama" rengas on muuttunut ominaisuuksiltaan viimeisen 1,5 vuoden aikana useita kertoja. Tämän hetkinen versio renkaasta on kuitenkin kaiken kuulemani mukaan erittäin toimiva.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 28.04.03 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Joten tuo esim kyseinen 5 setin määrä on ainakin CS-22 mittapuulla allekirjoittaneella viime kesään viitaten kahden päivän treenirenkaat. Eikä ihan viittis varmaan kukaan joka kolmas päivä arpoa, toimiikohan tilatut renkaat entisiä paremmin. Mr Calen esimerkki oli hyvä, ei kukaan myyjä uskalla ostaa varastoa täyteen sekundaa. Ja homma menisi renkaiden suhteen "rahalla saa" peliksi.

Jossakin tuolla ylempänä kerroin Teemu Leinon kokemuksista Orionista vs. CS-22:sta: Siinä missä 22 kestää hänellä noin 6 akullista (Rajatorpassa), Orion kestää 20-30 akullista.
Voit siis kaimapoikani siirtyä ostamaan yhden setin kerrallaan, koska se saattaa kestää saman ajan kuin aiemmat 5 settiäsi  :wink:

Mitä tulee "rahalla saa" -peliin, niin eikö tämä keskustelu ole juuri tähtäämässä parempaan kilvanajoon, ja .... oleellisesti pienempiin kustannuksiin!
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Vesa - 28.04.03 - klo: 15.43
Kesällä CS-22 meni Oulun baanalla puhki 4-5 akullisella AINA vähintään yks rengas.
Ei siis ainakaan niitä kesän kisoihin :)
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: reittila - 28.04.03 - klo: 15.55
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Kesällä CS-22 meni Oulun baanalla puhki 4-5 akullisella AINA vähintään yks rengas.
Ei siis ainakaan niitä kesän kisoihin :)


Tästähän lienee jo olemassa jonkinasteinen konsensus tai ainakin AKK:n säännöissä lukee niin ;)
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Vesa - 28.04.03 - klo: 15.56
Kyllä, tiedossa on, mutta kunhan vain vertasin. :)
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 28.04.03 - klo: 18.54
Erehtyy tekemään töitä niin täällähän tapahtuu :)
Joo siis mä en oo kuullut kuin yhdestä erosta Orion renkaan kanssa.
Eli tuonne Afrikan MM-kilpailuihin tehtiin suuri erä "worlds" renkaita jotka eivät olleet laadultaan tasaisia. Tämä tietääkseni johtui samasta syystä kuin mm. Corallyn renkaitten ongelmat hollannin EM kisoissa. Eli renkaita prässättiin kasaan suuri määrä pienessä ajassa ja näin esim. beltit olivat miten sattuivat. Afrikassa muistelen että allekirjoittaneella oli suuriva vaikeuksia liimata neliön muotoiset renkaat pyöreällä vanteelle.  :shock:

Aivan erilaisia renkaita oli sitten tarjolla "Efra" renkaina joissa ainakaan minulla ei ole ollut ongelmia laadun kanssa. Suurin osa tämän talven renkaista kun on nimen omaan noita ennen EM kisoja hommattuja Orion renkaita ja hyvin niillä olen kerennyt huippujen vauhtiin harjoituksissa.

Virallisilta myyjiltä ostaessa tuskin renkaitten laatu/nopeus muuttuu kisakauden aikana. "Harmaat" ja muut mahdollisesti kaapinpohjalla lojuneet renkaat tosin voivat olla eri vuosikertaa.

Kysyin tuossa ihan muodon vuoksia pystyykö Orion toimittamaan esim. 1000 autollisen = 4000 renkaan lähetystä ja lupasit sen mahdolliseksi joskin toimitus aikaa toivoivat hieman pidempää kuin pariviikkoa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 02.07.03 - klo: 12.51
CS-27:n kulumisvauhtia katsellessa voitaneen todeta, että CS-22:n pudottaminen pois oli oikea toimenpide. Sisäratakausi on tietenkin asia erikseen...

Mutta onkos rengasasian työstäminen loppunut, lajiryhmän suunnalla siis? Muistaakseni sain kuulla, että toukokuun kokouksessaan lajiryhmä ei olisi asiaa käsitellyt tai vienyt sitä eteenpäin?

Alkukesän rengasraatoja katsellessa on ainakin itselleni kirkastunut se mielipide, että meillä pitää olla rengas, jolla on mahdollisimman hyvä kulutuskestävyys. Sanomattakin selvää, että myös pito-ominaisuudet ovat tärkeitä.

Jotta juupas-eipäs-tasolta päästäisiin pois, olisi mielestäni lajiryhmän asiana tehdä/teettää luotettava selvitys vaihtoehdoista, ja tehdä sitten vikkelästi päätöksiä.
Kenties näin on tapahtumassakin - toivottavasti on. Mutta siitäkin olisi rauhoittavaa saada tietoa.
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Tumppi - 02.07.03 - klo: 13.08
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Mutta onkos rengasasian työstäminen loppunut, lajiryhmän suunnalla siis? Muistaakseni sain kuulla, että toukokuun kokouksessaan lajiryhmä ei olisi asiaa käsitellyt tai vienyt sitä eteenpäin?


Asia oli meillä toukokuun kokouksessa käsittelyssä ja pitkän pohdinnan jälkeen totesimme, että vaihtoehtoja on monia, toinen toistaan parempia ja huonompia, edullisia ja kalliita.. asia todettiin kokonaisuudessaan vaikeaksi. Ja toistaiseksi todettiin, että pysytään tehdyssä päätöksessä. Ja mietitään koko ajan uusia parempia vaihtoehtoja, joskos semmoinen vielä löytyisi, emme tässä vaiheessa halunneet lähteä, juupas eipä leikkiin, monet ovat tyytyväisiä tehtyyn päätökseen ja monet ovat sen tuominneet... parempaa vaihtoehtoa odotellessa emme tee siis muutoksia tässä vaiheessa jo tehtyyn päätökseen !


Rengaskysymyksiä yleensäkin, kannattaa katsella minkälaisia vaihtoehtoja on tehty esim. Legens, karting ja eri formulaluokissa... vaikea asia se on ollut myös ns. isoissakin autoissa ja jonnekin ne linja vedot on niissäkin tehty...

Huvittavaa on lukea esim. .. legends autojen juttua renkaista

http://www.legendscars.fi/

Autossa on Yamaha FJ 1200 moottoripyörän moottori, joka tuottaa noin 125 Hv:n tehot. Hevosvoimat eivät ole suurin tekijä Legends-luokassa, koska säännöt sallivat ainoastaan 13"/60 BF Goodrich renkaiden ja 7" leveiden vanteiden käytön autossa. Renkaat ovat verrattain kovaseoksiset ja muutokset renkaisiin ovat kiellettyjä.

Ajettaessa ¼-mailin sora- ja asfalttiovaalilla, kuljettajat huomasivat, että on lähes mahdotonta käyttää yli 80% tehoista renkaiden rajallisen pidon takia. Tämä rajoittaa loppujen 20% tehojen käyttöä ja estää kuljettajaa ajamasta mutkissa "nasta laudassa" ja antaa lisävaikeutta sekä hauskuutta ajoon. Tämä on hyvä keino halventaa moottorikustannuksia ja moottorin vaihtaminen tehokkaampaan ei paljon etua toisi, koska renkaat eivät tehoa tiehen saisi siirrettyä. Kovan kumiseoksen ansiosta renkaat myös kestävät monta kilpailua (25-30) ja auttaa täten kustannuksien alhaalla pitämistä.

RENKAAT: BFGoodrich T/A Comp HR4 .Legends Edition. 205/60R13. Renkaita ei saa kemiallisella tai muulla tavalla pehmentää, urittaa, raspata tai pinnoittaa. Renkaan höylääminen on sallittu. Renkaanlämmittimien käyttö on kielletty. Teksti ja logo on aina oltava ulospäin käännettynä.


ps. ko. auton testiajoa itse tässä odottelen kuumeisesti, semmoinen on edessä...
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: VesaK - 02.07.03 - klo: 13.40
Kiitos tiedosta Tumppi! Kuten sanottu, jo tieto siitä, missä mennään, rauhoittaa.

Esimerkkejäsi lukiessa tuli jälleen mieleen, ihan vain ajatusleikkinä, että mitäs jos meilläkin olisi käytettävissä tietty tyyppi kahdelta eri rengasmerkiltä?
Kaupalliset ongelmat pienenisivät (siirtyisivät myyjäpuolelle taisteluksi laadun ja hinnan paremmuudesta), olisimme riippumattomampia mahdollisista toimitusvaikeuksista ja laadunvaihteluista. Se olisi kilpailua kilpailijoiden hyväksi.
Otsikko: re
Kirjoitti: m.e. - 02.07.03 - klo: 14.34
ajatusleikkinä toimii, mutta realiteetti on, että vain toinen renkaista on nopeampi... eli kilpaileva (hitaampi) rengasmerkki olisi se, joka jäisi kauppiaille hyllyihin pyörimään. ja myyjäpuolella varmastikaan renkaan laatua ei juuri pystytä parantamaan, tehtaan sedät sen tekevät. =) eli periaatteena yksityyppi on paras -> ei arpomista kenellekään, ei kauppiaille eikä kuskeille.
Otsikko: Re: re
Kirjoitti: VesaK - 02.07.03 - klo: 15.04
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
ajatusleikkinä toimii, mutta realiteetti on, että vain toinen renkaista on nopeampi... eli kilpaileva (hitaampi) rengasmerkki olisi se, joka jäisi kauppiaille hyllyihin pyörimään. ja myyjäpuolella varmastikaan renkaan laatua ei juuri pystytä parantamaan, tehtaan sedät sen tekevät. =) eli periaatteena yksityyppi on paras -> ei arpomista kenellekään, ei kauppiaille eikä kuskeille.

Mutta eikös tässä ole juuri kysymys markkinatalouden perusmekanismista: kilpailusta.

Kävisi varsin todennäköisesti niin, että toinen kahdesta tyypistä jäisi hyllylle. Mutta so what? Kun hyllyrenkaan omat tiimikuskitkin kaikessa hiljaisuudessa käyttäisivät "väärää" rengasmerkkiä, olisi viesti hyllyrenkaan valmistajalle selvä. Vaikkakaan ei kovin kuuluva, näin meikäläisistä ympyröistä.
Ja seuraavalle kaudelle valittaisiin menestyneen tyypin rinnalle uusi haastaja-rengas vaihtoehdoksi.

Eipä siinä, kyllä yksityyppirengas on toimiva ratkaisu. Mutta se edellyttää, että valittu rengas on määriteltyjen ominaisuuksiensa suhteen yksi parhaista tai paras.

Juniori on muuten joskus esittänyt ajatuksen yhdestä sallitusta rengaskerrasta per kilpailu. Mitäs mieltä siitä? Rahastonhoitajan ominaisuudessa kannatan ajatusta lämpimästi.
Otsikko: re
Kirjoitti: m.e. - 02.07.03 - klo: 15.56
mutta taas mennään sinne suuntaan, että kauppiaat eivät uskalla ottaa paljoa renkaita hyllyyn, ennen kuin on huolella testattu, kumpi tyypeistä on parempi. ja sitten kun on se testattu, niin ei tarvitse enää käyttää/myydä hitaampaa (ehkä kestävämpää) rengasta.

suomen pienistä ympyröistä lähtee ainoastaan pienten ihmisten hiljainen protesti, joka vaimenee jossain siperian nurkilla... tehtaille ei siitä ole mitään vaikutusta. suuret rengaspäätökset (isot kisat) tehtänee aina rahalla, ei suinkaan renkaan laadulla/kestävyydellä.

itse olisin ehdottomasti yhden rengassetin kannalla/kisa. mutta se on totta, että jos säädöt ovat hiemankin kriittiset (ts-luokka), niin liukastelua siitä saattaa syntyä. ja siihen eivät ole kuskit tyytyväisiä. stanuluokassa voisi hyvin säännöissäkin määrätä 1 setti/kisa, jotta kuluja saataisi kuriin. suuri osa kuskeista varmastikin ajaa jo 1 setti/kesä tms. periaatteella, mutta eipä tulisi kiusausta hankkia toista settiä (vain, koska isot pojatkin käyttävät). =)
Otsikko: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
Kirjoitti: Teppo - 02.07.03 - klo: 21.57
Jep, voisimme palata noihin paremmin toimiviin CS22 renkaisiin :wink:  tai sallia jopa molemmat... ja vain yksi kierros renkaita per kisa... Itse olen ajanut CS27 setillä nyt yli 25 akullista kilpavauhtia ja vieläkään renkaat eivät ole puhki... tulee mieleen että jos myös kova 27 rengas menee puhki 2-5 akussa niin mahdollisesti kannattaa jo etsiä vikaa vaikka peilistä tai autosta...  :shock:
25:des akullinen ei varmaan ole lähellekään yhtä nopea kuin ensimmäinen mutta jos kaikilla olisi yhtä monta erää alla.. eli maksimissaan yhdessä kisassa, erätreeni, 3 alkuerää ja 3 finaalia.. eli 7 erää.. kyllä kaikilla renkailla tuon selviää...
Mitä renkaan merkin valintaan tulee niin siihen valintaan vaikuttaa se erittäin pieni piiri.. "joka tekee riippumattomia päätöksiä harrastajan etujen nimissä" ...joopa joo  :mrgreen: