RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: matti1983 - 02.09.07 - klo: 18.47

Otsikko: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: matti1983 - 02.09.07 - klo: 18.47
Eli siis täällänen kysymys koskien kaverin autoa. Moottori sammuu heti lämmettyään ja käynnistyy huonosti sammumisen jälkeen. Mistä tälläinen voisi johtua?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: usa-1 - 02.09.07 - klo: 18.52
Väljähän se. Yleensä tekee juuri tuota, sylinteriputkihan on tiukempi kylmänä joten lähtee helpommin kylmänä.  :smiley: Tietysti voihan ongelma olla muuallakin, mutta vahvasti epäilen väljyyttä.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: matti1983 - 02.09.07 - klo: 18.56
auto on ollu noin 30 kertaa käynnissä ja ajettu 5 kertaa :grin: eikai se nyt väljä oo
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Tikkeri - 02.09.07 - klo: 18.58
Ikävä kyllä se voi olla väljä. Huonolla sisäänajolla ja jättämällä mäntä yläkuolokohtaan saadaan kone tuhottua nopeamminkin.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: matti1983 - 02.09.07 - klo: 19.07
auto on uudesta lähtien jo oireillut noin
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Hotti - 02.09.07 - klo: 19.08
Väljä tai säädöt siellä missä ei pitäs  :lipsrsealed:
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: touring - 03.09.07 - klo: 08.04
Väljä tai säädöt siellä missä ei pitäs  :lipsrsealed:

Kyllä! Ei siinä oikeen muu voi olla. Oletko ostanut auton käytettynä, vai oletko tehnyt sisäänajon itse oikein?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Täikampa - 06.09.07 - klo: 15.01
Väljä se kyllä on mielestäni? En pääse siitä mihinkään.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Jerry.T - 06.09.07 - klo: 15.45
Jos se on uusi peli niin luulisi että takuusta saa uuden koneen? Tai ainakin osat tuohon koneeseen.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Futaba - 06.09.07 - klo: 16.13
Ei saa ellei ole selkeä valmistusvika.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: tomppa82 - 08.09.07 - klo: 11.20
auto on uudesta lähtien jo oireillut noin


Saahan sen vaikka ekan käynnstyksen yhteydessä väljäksi. Kone käyntiin  --> lämpimäksi --> sammutus --> männän jättö yläkuolon --> koneen jäähdytys = väljä kone. Sylinteriputki on hieman kartiomainen kaveten yläpäätä kohti. Lämmetessään metallit laajenee, sama koskee luonnollisesti sylinteriputkea. Eli lämmin sylinteripuki on ylhäältä tilavampi ja mäntä mahtuu kulkemaan siellä paremmin. Kun taas kone jäähtyy, niin sylinteriputki supistuu. Jos nyt on mäntä yläkuolossa, niin putki puristuu mäntää vasten, eikä supistu tarpeeksi. Seuraavalla kerralla lämmetessään sylinterputken yläpää laajeneekin jo sitten liika ja on lämmettyään väljä... Asia olisi eri, jos näissä käytettäisiin männärenkaita, mutta kun ei käytetä...
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 16.09.07 - klo: 16.09
.itse olen hankkimassa inferno mp-7.5 miten sitä sitten kiristetään ennen ensimmäistä ajoa. Tai ylipäänsä miten säädän mottoria ennen ekaa ajoa etten saa sitä heti hajotetuksi.. Iskarit pitää kattoo kun oon testannu et millaset ois mulle sopivat.. Ois myös kiva jos antasitte ohjeita kun ekaa kertaa on polttis.. Eli ohjeita aloittelialle esim.miten sitä säädetään, miten jätän koneen ajon jälkeen..?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Joel P - 16.09.07 - klo: 16.51
Todennäköisesti (lähes 100% varmasti) moottori on sisäänajosäädöissä tehtaalta tullessaan. Sisäänajo-ohjeita löydät oikeassa yläkulmassa olevalla haulla johon kannattaa tutustua. Perussääntönä aina se että moottoria ei revitetä täysillä heti paketista otettuaan.

Itse ajoin Hyperin moottorin näin sisään:

3 tankillista pukin päällä tyhjäkäyntiä rikkaalla röpöttäen (=pakoputkesta voi tulla palamatonta öljyä, ei vaarallista kun et päähäs sitä saa.

4 tankillista hiukan neuloja kiristäen, niin, että jaksaa lähtä kun painaa sievästi kaasua.

3 tankillista neuloja kiristellen, hiukan rikkaalla kuitenkin.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: tomppa82 - 16.09.07 - klo: 20.44
miten jätän koneen ajon jälkeen..?

Mäntä alakuoloon. Ei siinä oikeastaan muuta erikoista ole. Ja tuonhan siis huomaa, kun pyörittää konetta vauhtipyörästä. Eli silloin kun tuntuu selvästi vastusta, niin mäntä on yläkuolossa ja siitä kun pyöritetään kierros, niin pitäisi taas tuntua selvästi enempi vastusta männän tullessa uudestaan yläkuoloon. Alakuolo on luonnollisesti näiden puolivälissä
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 16.09.07 - klo: 23.15
kiitos pitää muistaa tehä niin kun auton ajon jälkeen kotia tuon
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 16.09.07 - klo: 23.25
Todennäköisesti (lähes 100% varmasti) moottori on sisäänajosäädöissä tehtaalta tullessaan. Sisäänajo-ohjeita löydät oikeassa yläkulmassa olevalla haulla johon kannattaa tutustua. Perussääntönä aina se että moottoria ei revitetä täysillä heti paketista otettuaan.

Itse ajoin Hyperin moottorin näin sisään:

3 tankillista pukin päällä tyhjäkäyntiä rikkaalla röpöttäen (=pakoputkesta voi tulla palamatonta öljyä, ei vaarallista kun et päähäs sitä saa.

4 tankillista hiukan neuloja kiristäen, niin, että jaksaa lähtä kun painaa sievästi kaasua.

3 tankillista neuloja kiristellen, hiukan rikkaalla kuitenkin.
tuohon sisään ajossahan menee monta litraa nitroa jos 3tankillista tyhjä käyntiä avataanko sillo kaasua ollenkaan.. Ja mikä on toi "neulojen kiristäminen"4tankillista vähä tollasta vähä kaasuttelua.. Vai..?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Ilmari_S - 17.09.07 - klo: 07.56
Mun mielestä 3 tankkia pukilla on jo vähän liikaa. Ykhdenkin luulis riittävän...
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: touring - 17.09.07 - klo: 09.17
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: *HOKE* - 17.09.07 - klo: 10.04
Männän siirtäminen alakuoloon ei ole hifistelyä.
Varsinkin kun moottori on uusi ja hyvin tiukka.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: tomppa82 - 17.09.07 - klo: 17.35
Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä,

EI ole. Sen tekemättä jättäminen on varmin konsti saada moottori väljäksi, kun sylinteriputki ei pääse jäähtyessään supistumaan tarpeeksi, vaan mäntä panee vastaan. Näissähän ei ole männänrenkaita tiivistämässä männän ja sylinteriputken välistä rakoa...
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 17.09.07 - klo: 18.07
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.
   no pitää lukee ohjekirjasta tuo "sisään ajo" osio että paljon on se suositus.. Senkö jälkeen saa revitellä..? Millon sitte saa niitä huippuja kokella..?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Ilmari_S - 17.09.07 - klo: 18.08
Kyllä läpi kannattaa väh. pari litraa syöttää. :)
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: pjp - 17.09.07 - klo: 21.08
Hosumalla ei tuu kun k**i päisiä kakaroota. Koittakaa vaan malttaa tehdä se sisäänajo huolella!!!
Kyllä sillä kerkiää sitten revitellä ihan tarpeeksi. Ja kun hosuu niin on aivan turha valittaa kun kone on
p**kana ja sammuilee kuumana. Kyllä jämpti on näin.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 18.09.07 - klo: 01.12
pitääkö antaa kierroksia yhtään sisään ajon aikana..?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Ilmari_S - 18.09.07 - klo: 07.48
Kyl sen liikkua pitää... Ekalla tankilla ei tarvi pistää edes virtoja päälle. Voi kädellä muuttaa pikkiriikkisen kaasua. (Röpöttää tyhjäkäynnillä) Tokalla tankilla voin röpötttää ajella sit jo parkiksella ja pikku pikku hiljaa kiristellä ruuveja, siinä se sitten alkaa kulkemaan. Ei saa kyllä liikaa hosua. Kone kestää kauemmin, jos jaksaa tehdä sisäänajon kunnolla. Mä olen itte noin 8 tankin jälkeen saanut koneen kokonaan sisäänajettua, tietty useamman kaverin avustuksella! Kiitos heille!
-Ilmari
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: *HOKE* - 18.09.07 - klo: 09.28
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 19.09.07 - klo: 02.18
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.

   nytte on kaikki muu selvää paitsi tuo neulojen kiristäminen.. En tiiä mikä se on ja miten sitä kiristetään.. En ole hoppuilemassa kysyin siksi että tiedän suunnilleen tuon sisään ajo ajan, etten vaan pukinpäällä tyhjä käynnin jälkeen ala heti revittelee ja viikossa uus kone tilaukseen.. xD Entäs millaiset kelit olisi parhaat tälle sisäänajolle..? Onko mutta mitä mun pitää huomioida sisäänajon aikana..? 
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 19.09.07 - klo: 02.21
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.

   nytte on kaikki muu selvää paitsi tuo neulojen kiristäminen.. En tiiä mikä se on ja miten sitä kiristetään.. En ole hoppuilemassa kysyin siksi että tiedän suunnilleen tuon sisään ajo ajan, etten vaan pukinpäällä tyhjä käynnin jälkeen ala heti revittelee ja viikossa uus kone tilaukseen.. xD Entäs millaiset kelit olisi parhaat tälle sisäänajolle..? Onko mutta mitä mun pitää huomioida sisäänajon aikana..? 
niin ja tuota "rikkaalla en tajunnu, mitä se meinaa? Nitron vahvutta?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: joksa - 19.09.07 - klo: 07.03
niin ja tuota "rikkaalla en tajunnu, mitä se meinaa? Nitron vahvutta?

Rikkallaa ja laihalla tarkoitetaan polttoaineen ja ilman suhdetta eli seosta.

Rikas = paljon polttoainetta suhteessa ilmaan, kone ei ota kierroksia ja "booaa" jos kaasu sipaistaan nopeasti pohjaan. Polttoainetta tulee pillin päästä reippaasti. Kone käy kylmempänä (2-tahti).

Laihalla = polttoaineen määrä pieni suhteessa ilman määrään. Kone on ottaa terävästi kierroksia ja kiertää ns. huiput. Motti käy kuumempana. Sisäänajon jälkeen kone säädetään piikille eli laihemmalle mutta piha-ajokit kannattaa jättää hivenen rikkaan puolelle eli täyskaasulla kiihdytettäessä pillin päästä tulee selvästi savua. Liian laihalla savua ei tule  ollenkaan -huom- kisakoneet erikseen -huom-.

Näistä on kirjoiteltu jo monet kerrat ja varmasti löytyy haulla lisää.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: *HOKE* - 19.09.07 - klo: 08.24
Ikävä sanoa mutta mikäli ei tiedä moottoreista edes mitä tarkoitetaan neulan kiristämisellä jne niin en suosittele mitään polttomoottorilla toimivaa laitetta.
Älä ainakaan missään nimessä mene käynnistämään autoa mikäli olet noin retuperällä.

Pikkuisen otat asioista enemmän selvää...
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 19.09.07 - klo: 15.25

Pikkuisen otat asioista enemmän selvää...
SITÄHÄN MÄ TÄSSÄ TEEN...!
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: *HOKE* - 19.09.07 - klo: 15.49
Omatoimisesti vois edes hieman yrittää.
Tämäkin foorumi tursuaa tällaista perustietoa.
Lue vaikka alla olevat jutut läpi.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/)
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: peitsamo - 19.09.07 - klo: 19.32
Noi "Ari-Pekan RC-sivut" on kyllä todella hyvät, asiaa on ja vaikka millä mitalla, sen oikeellisuudestakaan ei tarvinne väitellä. Olen tavannut sivuja läpi lähes päivittäin ja näin aloittelijana (ainakin omasta mielestä) oppinut sieltä todella paljon. Omasta puolestani suosittelen lämpimästi ja yhdyn Hoken näkemykseen aiheesta.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 19.09.07 - klo: 20.23
Omatoimisesti vois edes hieman yrittää.
Tämäkin foorumi tursuaa tällaista perustietoa.
Lue vaikka alla olevat jutut läpi.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/)
okei kävin lukemassa siellä ja tuli vastaan tuo neulojen kiristämisen vaikka en osaa omin sanoin sitä selittää mutta sieltä kaasarista säädellään neuloja (pää pääneulaa)joka vaikuttaa miten polttoaine menee koneeseen, rikkaalla(=matalat kierrokset) eli paljon polttoainetta suhteessa ilmaan tai laihana(=korkeat kierrokset) vähän poltto ainetta suhteessa ilmaan...

Meni oikein..? Ymmärsinkö asian..? Ps. Se poikki leikkaus kuva oli siellä tosi hyvä..
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Lapanen - 20.09.07 - klo: 15.57
"Ari-Pekan RC-sivut" oli kyllä ihan loistavat. Eilen löysin kyseiset sivut surffaillessani, ja näin alle kuukauden harrastaneena voin sanoa että löysin sivuilta vastauksen moneen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen. Jokaiselle aloittelevalle harrastajalle/vähän edistyneemmillekin hyvä tietopakkaus. Kiitokset sivun tekijälle!  :cool:
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 20.09.07 - klo: 19.39
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.
yksi asia on vielä epäselvä, kun neuloja kiristetään niin kumpaan suuntaan on rikas? Avataanko vai kiristetäänkö, sitä pääneulaa..?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Breweri - 20.09.07 - klo: 21.45
avataan -> rikkaammalle
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 20.09.07 - klo: 22.01
avataan -> rikkaammalle
avataan varmaan niin auki ku vaan aukee kun tehdään tuo sisään ajo.. Vai?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Ilmari_S - 20.09.07 - klo: 22.16
Eieiei, kaasareihin/moottoreihin on ihan omat "perussäätönsä."
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 20.09.07 - klo: 22.28
avataan -> rikkaammalle
aa eli siis kun pääneulaa kiristetään niin pääneula menee seosventtiliin eli polttoaineen kulku vaikenee mutta ilman kulku ei muutu.. Ymmärsinkö pääventtiilin merkityksen..? Alaneula taas menee seos venttilin sisään kun sitä kiristetään eli poltto aineen kulku vaikenee avatessa polttoaine pääsee helpommin kaasarin kurkkuun.. Entä ymmärsinkö alaneulan merkityksen.. Jos on jotain lisättävää tai korjattavaa niin korjatkaa..
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 20.09.07 - klo: 22.51
mitä eroa on gx-21 ja gs21r pytyillä..???
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: chimairarocks - 21.09.07 - klo: 15.20
Kun kerran olet "aloittelija"(?)  :huh: , niin tässä toisen puolialoittelijan kertomiset säätämisestä(jos kaasarissas on kolme neulaa; pääneula, tyhjäkyntineula ja tyhjäkäyntiseosneula(niillä voi olla muitakin nimiä):

Sisäänajossa moottorin säätöihin ei sen tehtaalta tultuaan kannata isommin koskea. Jos niitä tuli kuitenkin räplättyä, niin tässä ohje millä saa sen varmasti rikkaalle ja kuitenkin käymään.
1.Avaa pääneula ja tyhjäkäyntiseosneula kokonaan(siis irrota ne pois koko roskasta).
2.Kierrä niitä noin puoli-1 kierrosta sisään(myötäpäivään) tai niin että ne juuri ja juuri pysyy ja vielä abauttia 1/4 kierros sisään.
3.Käynnistä moottori(lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella auttaa, ei kuitenkaan liian paljon eli täysillä ihan kiinni moottorissa).
4.Tarkkaile sen käyntiä(siis moottorin, ei kuumailmapuhaltimen!). Jos(ja kun) moottori sammuu ennen menoveden loppumista, käynnistä se uudelleen TARKKAAVAISESTI: jos se lähtee käyntiin alempaa kuin normaali tyhjäkäynti(kuulee äänestä) vähän ajan ryvittyäsi vetokäynnistintä tai pyöritettyäsi sähköstarttia, se on rikkaalla. kierrä tyhjäkäyntiseosruuvia kiinni(myötöpäivään) vähän kerrallaa se kokeile uudestaan. Sitten kun se käy hyvin niin älä kiristä enempää tässä vaiheessa.

Kysele vaan lisää jos kysytyttää.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 21.09.07 - klo: 16.57
Kun kerran olet "aloittelija"(?)  :huh: , niin tässä toisen puolialoittelijan kertomiset säätämisestä(jos kaasarissas on kolme neulaa; pääneula, tyhjäkyntineula ja tyhjäkäyntiseosneula(niillä voi olla muitakin nimiä):

Sisäänajossa moottorin säätöihin ei sen tehtaalta tultuaan kannata isommin koskea. Jos niitä tuli kuitenkin räplättyä, niin tässä ohje millä saa sen varmasti rikkaalle ja kuitenkin käymään.
1.Avaa pääneula ja tyhjäkäyntiseosneula kokonaan(siis irrota ne pois koko roskasta).
2.Kierrä niitä noin puoli-1 kierrosta sisään(myötäpäivään) tai niin että ne juuri ja juuri pysyy ja vielä abauttia 1/4 kierros sisään.
3.Käynnistä moottori(lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella auttaa, ei kuitenkaan liian paljon eli täysillä ihan kiinni moottorissa).
4.Tarkkaile sen käyntiä(siis moottorin, ei kuumailmapuhaltimen!). Jos(ja kun) moottori sammuu ennen menoveden loppumista, käynnistä se uudelleen TARKKAAVAISESTI: jos se lähtee käyntiin alempaa kuin normaali tyhjäkäynti(kuulee äänestä) vähän ajan ryvittyäsi vetokäynnistintä tai pyöritettyäsi sähköstarttia, se on rikkaalla. kierrä tyhjäkäyntiseosruuvia kiinni(myötöpäivään) vähän kerrallaa se kokeile uudestaan. Sitten kun se käy hyvin niin älä kiristä enempää tässä vaiheessa.

Kysele vaan lisää jos kysytyttää.
tuo tyhjäkäyntiseosruuvi on varmaan sama kuin seos venttiili, alaneulaan ei varmaan tarvitse koskea sisään ajossa, ja pääneulaa ja (keskineulaa)seosventtiiliä ruuvataan saman verran sisään kun on, ensin ottanu ne pois. Ja sitten kiristellään kumpaakin sisäänajossa..
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jarkko_h5 - 21.09.07 - klo: 17.55
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.
Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.
Tässä on hyvä sisäänajo ohje.Huom tämä on kisakuskin sisäänajo. :police:Mut miksi tehdä näin?Kun voi tehdä jonkun toisen alottelian neuvoilla ja pilata/hajottaa motin :huh:       
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 21.09.07 - klo: 19.39
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.
Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.
Tässä on hyvä sisäänajo ohje.Huom tämä on kisakuskin sisäänajo. :police:Mut miksi tehdä näin?Kun voi tehdä jonkun toisen alottelian neuvoilla ja pilata/hajottaa motin :huh:       
entäs seosventtiili ari-pekan rc sivuilla neuvottiin säätämän seosventtiliä ja pääneulaa samaan aikaan..  Vai onko se erijuttu sisäänajossa..? Ps.sori jos kyselen paljon, en vaan halua rikkoa moottoria tekemällä jotain väärin..
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: peitsamo - 21.09.07 - klo: 21.29
En tiedä minkä auton / motin olet hommannut tai olet aikeissa hommata, mutta ainakin niissä autoissa, joita minä olen omistanut (kaikki HPI:n autoja) on aina tullut mukana yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kanssa. Tämän lisäksi paketissa tulee DVD, jossa asiat on ihan videon avulla selvitetty. Auton mukana tulevien ohjeiden pohjalta auton saa aloittelijan ja hieman edistyneemmänkin käskijän tarpeisiin kyllä varmasti säätöihin. Kun ostat auton, tutustu huolellisesti ohjeisiin, lue ne läpi vaikka pariin kertaan ennen kuin edes kosket autoon. Sen jälkeen tekeminen opastaa jo tekijäänsä. Taitaa vaan olla niin, että puhtaasti kyselypohjalta ei tyhjentäviä vastauksia tule, käytännön kokemus/näkemys auttaa. Käy nyt vielä tavaamassa vaikka sieltä Liljeroosin sivuilta kohta polttomoottorit/säätö, siellä se kaikki on asiallisesti ja kohtuullisen tyhjentävästi kerrottu.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 21.09.07 - klo: 23.12
En tiedä minkä auton / motin olet hommannut tai olet aikeissa hommata, mutta ainakin niissä autoissa, joita minä olen omistanut (kaikki HPI:n autoja) on aina tullut mukana yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kanssa. Tämän lisäksi paketissa tulee DVD, jossa asiat on ihan videon avulla selvitetty. Auton mukana tulevien ohjeiden pohjalta auton saa aloittelijan ja hieman edistyneemmänkin käskijän tarpeisiin kyllä varmasti säätöihin. Kun ostat auton, tutustu huolellisesti ohjeisiin, lue ne läpi vaikka pariin kertaan ennen kuin edes kosket autoon. Sen jälkeen tekeminen opastaa jo tekijäänsä. Taitaa vaan olla niin, että puhtaasti kyselypohjalta ei tyhjentäviä vastauksia tule, käytännön kokemus/näkemys auttaa. Käy nyt vielä tavaamassa vaikka sieltä Liljeroosin sivuilta kohta polttomoottorit/säätö, siellä se kaikki on asiallisesti ja kohtuullisen tyhjentävästi kerrottu.
liljeroosin sivulta olen lukenut tuon kaasarin säädöt pariin kolmeen kertaan.. Eli kyseessä on mad force ms21x koneella, varmaan on metsä se paikka jossa pystyy ajella ilman valituksia. En kauheesti viitsi panostaa auton laatuun tässä vaiheessa kun voi olla et vuoden päästä into loppuu tai sitten ei ja alan ajamaan ihan kisoja.. :D
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: HYPER 11 WRC - 21.09.07 - klo: 23.24
 :cry: eli no voi itku :cry: :cry: :cry:
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: jesse-m-90 - 21.09.07 - klo: 23.32
:cry: eli no voi itku :cry: :cry: :cry:
ei nyt niinkää.. Tuntuu pahemmalta jos ostaa kalliin auton mutta sitten vuoden päästä se jää nurkkiin pyörimään... :cry:
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Pööki - 26.09.07 - klo: 20.26
Nyt tarttis viisaampien apua. Mulla on autossa Ninjan kone joka on toiminut kesä olosuhteissa loistavasti. Tulppana Ninjan 5:nen. Nyt kävin ajamassa pitkästä aikaa (viimeksi ajanut heinäkuussa) ja ajettuani hetken moottori sammui. Sain sen vielä joten kuten käyntiin mutta hetken kuluttua se sammui taas. Tämän jälkeen en meinannut saada moottoria käyntiin millään. Kesti ainakin 15min. ennen kuin kone suostui käynnistymään. Sama toistui, auto sammui ja taas kesti vartin että sain käyntiin , se käynnistyi vasta kun kone jäähtyi.

Liian kuumana kone ei tuntunut käyvän missään vaiheessa. Olen uusi harrastaja ja johtuen autossa olleissa ongelmista, en ole päässyt ajamaan kuin muutaman tankillisen koko kesänä. Näin ollen en ole päässyt/ehtinyt opetella koneen säätöä. Aina kun auto on ollut kasassa, olen halunnut vain päästä ajamaan.

Kone on väljentynyt, sen olen huomannut kun sormella pyörittää konetta. Onko tämä syynä? Vai onko säädöt pielessä näille syyskeleille? Yritin avata pääneulaa mutta kone tuntui sen jälkeen käyvän liian rikkaalla.

Mistä kannattaisi lähteä tätä ongelmaa ratkomaan?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Rcede - 26.09.07 - klo: 20.35
Lämpimämpi tulppa saattaisi auttaa näin syyskeleillä   :afro:
Mutta näin aloittelijana voisin vain veikata :o
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: *HOKE* - 26.09.07 - klo: 20.42
Ensinnäkin koska moottoria ei ole käytetty pitkähköön aikaan, täytyy tulppa vaihtaa.
Sanoisin että vaihdat uuden tulpan ja puhtaan öljytyn putsarin niin kaikki pelaa taas kuten ennenkin.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Pööki - 26.09.07 - klo: 20.50
Tulpan vaihdoin mutta tuo putsarin vaihto on tekemättä, eli täytyypi sekin vaihtaa. Sain Maahantuojalta äskettäin puhelimitse perus ohjeistuksen säätämiseen. Kiitos Teemulle! Hienoa asiakaspalvelua!

Kiitos myös teille Rcede ja *HOKE* vinkeistä! Ei muuta kuin säätämistä opettelemaan, putsarin vaihdon jälkeen...
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: tomppa82 - 28.09.07 - klo: 14.13
Kone on väljentynyt, sen olen huomannut kun sormella pyörittää konetta. Onko tämä syynä? Vai onko säädöt pielessä näille syyskeleille? Yritin avata pääneulaa mutta kone tuntui sen jälkeen käyvän liian rikkaalla.

Mistä kannattaisi lähteä tätä ongelmaa ratkomaan?

Jos kone on kylmänäkin selvästi väljä, niin tilanne ei ainakaan parane koneen lämmetessä, kun sylinteriputken lämpölaajeneminen kuitenki on suurempaa, kuin männällä. Näissähän ei ole männänrenkaita tiivistämässä männän ja sylinteriputken rakoa. Väljä rc-nitrokone nimenomaan on huono käymään kuumana. Vaivaan ei ole oikeastaan muuta lääkettä kuin uusi mäntä-sylinteriputkisetti. Mäntä tulisi aina pyöräyttää alakuoloon, kun ajaminen lopetetaan. Mutta tästäkin aiheest on aiempiakin keskusteluja, eli kokeile hakua... 
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: tontsa96 - 30.09.07 - klo: 13.06
MIKÄ AUTO SIL OIKEE ON..... mut mä luule väljää konetta
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Kyöstimään - 06.10.07 - klo: 21.12
Tollaseen kyöstiin saa suhteellisen edullisesti männän. Se oli muistaakseni 60e.
Kone on väljä,jos saat kevyesti vauhtipyörää pyörittäen sen pyörimään eli kuuluu flop.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Jute - 12.12.21 - klo: 18.49
Lainataanpa vanhaa aihetta vaikka sopisi kyllä aloittelijoiden kysymyksiinkin. Ostin hiljan käytetyn nitrobuggyn ja olen nyt pari kertaa kiusannut  naapureita sillä. Kone lähtee nätisti käymään ja toimii ihan kohtalaisen nätisti vielä kohtuu viileällä koneella. Ongelmat alkaa, kun kone alkaa olemaan ajolämpötilassa eli tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä kovinkaan pienelle ilman, että kone sammuu. Muutenkaan kone, tai säädöt, ei toimi hirveän loogisesti eli välillä tuntuu, että käy hirveän rikkaalla ja välillä taas liian laihalla. Ja näin siis vaikka säätöihin ei juurikaan koske tai liikkeet ovat pieniä ja varovaisia.

Tänään tuli ruoviteltua pihassa ja ajettua kone lämpimäksi, niin yhdessä kohtaa koneen sammuttua kokeilin pyörittää vauhtipyörää ja puristuksia ei tuntunut juuri nimelsikään. Tästä siis oma tulkintani olemattomalla kokemuksella, että kone on väljä. Varsinainen kysymykseni siis kuuluukin, että kannattaako koneeseen hankkia uutta mäntää ja sylinteriä vai ostaa kenties kokonaan uusi kone? Auto on siis vanha RTR rassi, jolla lienee kilsoja takana jo paljonkin, joten lähinnä tässä pohdiskelen, että kannattaako loppujen lopuksi kumpikaan toimenpiteistä vai onko hommalla lähinnä lumipalloefekti ja päästään ongelmista toiseen?

ps. Aika hiljaiselta vaikuttaa nykyään ko. palsta. Onko polttisten aika jo kuollut?
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: mustikka - 12.12.21 - klo: 18.57
Kuullostaisi juuri siltä, että kone on loppuun ajettu.

Eipä näitä koneita oikein kannata ruveta korjaamaan, kun hinta on korjatun kanssa melkein sama kuin ihan pakasta vedetyn kanssa.

Jos auto on siistissä kunnossa, niin koneen vaihto kannattanee. Se on vähän sellainen asia johon ei voi vastata.

Saattaa ehkä olla tulossa vanha kisa auto myyntiin jokinlaisella koneella. Pistä yv:tä, jos kiinnosta.
Otsikko: Vs: moottori sammuu lämmettyään?
Kirjoitti: Jute - 12.12.21 - klo: 20.22
Kuullostaisi juuri siltä, että kone on loppuun ajettu.

Eipä näitä koneita oikein kannata ruveta korjaamaan, kun hinta on korjatun kanssa melkein sama kuin ihan pakasta vedetyn kanssa.

Jos auto on siistissä kunnossa, niin koneen vaihto kannattanee. Se on vähän sellainen asia johon ei voi vastata.

Saattaa ehkä olla tulossa vanha kisa auto myyntiin jokinlaisella koneella. Pistä yv:tä, jos kiinnosta.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Nopealla googlettelulla tuli itsekin todettua, että tuo mäntä-sylinteri kombo on posteineen siinä 60-70€ välimaastossa ja uusi kone reilun satasen ja ylöspäin. Kun siis katsoo konetta, joka nyt käy tuohon pihapyöritykseen.

Palataan tuohon kisa-autoon sitten, kun kuski ja mekaanikko saa enemmän kilsoja alle.  :grin: