RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: feenovi - 01.04.03 - klo: 20.09

Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 01.04.03 - klo: 20.09
Elikkä mitens huollatte noita koneita kysäisin nyt ihan vaan stanusta eli kuinka usein vaihdatte hiiliä ja sorvaatte koneita ja miten putsaatte niitä? Eli tartteen vähän tommosta tietoa kun sain tässä ekan turistin ja ois tarkotus mennä kisailemaan kahen viikon kuluttua. Kiitos etukäteen vastauksista.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 01.04.03 - klo: 21.01
Jos satut tulemaan huomen torppaan niin kerron tarkemmin! Kerron/näytän sulle kuinka se kone putsataan viimeistään hiekkiksessä ens sunnuntaina!


Itse asiaan:
Ota moottorin hiilet ja jouset pois, katso kuinka tummat ne on, jos ne on kovin tummat silloin hiilet ovat palaneet. (ihan päästä mustat/siniset)
Sorvata pitää silloin kun olet sitä mieltä, eli auto ei jaksa mennä minnekkään ja muuta vastaavaa, tai silloin kun kollektori on musta.
Kun putsaan moottoria otan ankkurin pois ja puhallan siihen lievästi LRP:n Xtra Cleaneria, jolla lähtee pois musta palanut moska. Pyyhi kannu sisältä kuivalla/kostutetulla Xtra Cleanerilla. Laakereihin tippa kuulalaakerirasvaa, kone kasaan ja lievä sisäänajo (ajelee aika rauhallisesti ekaks) Sitten ei muuta kuin takas Baanalle vaan!


Oma tapani putsata kone on tuollalailla!

Jos on jotain korjattavaa niin pistäkääs paremmaks!

 :mrgreen:
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 01.04.03 - klo: 21.11
Joo kiitos noista vinkeistä huomenna en torppaan pääse mutta sunnuntaina hiekkikseen tuun kattomaan jos huollat motin niin nään sen hyvin vaikka jo viimeeks näytit vähän :D
Mut katotaan sitten sunnutaina.


Pitäis hommaa vau:n lisenssit niin pääsis torppaan vaikka oon kyllä vieläå kunnon aloittelija että sitten kun osaan vähän ajaa niin rupeen käymään torpassakin varmaan. :mrgreen:
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: tuukka.m - 02.04.03 - klo: 06.47
Minun käsittääkseni konetta kannattaa todellakin sorvata useammin kuin silloin kun se hyytyy. Sillä jos kollektori pääsee pahasti "palamaan" siinä ei enää sorvaus auta. Eli siis älkää ennen sorvausta ajako ankkuria ihan loppuun.
Ja sitten peakilla on myynnissä erittäin kätevä moottorin/hiilien putsaus puikko. Jolla hiilet ja kollektori putsaantuu helposti.Maksaa muistaakseni noin 10e.?!
Ja tuosta cleanerista sen verran että muista antaa sen kuivua tarpeeksi kauan ettei sen seurauksena ankkuri "pala".

Kokeneemmat kisakuskit voisivat oikaista juttuani jos meni jotain pahasti pieleen...
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: MattiM - 02.04.03 - klo: 07.03
Hiilikanavatkin olisi järkevä puhdistaa jollain. Eli vaikka vanupuikkoon (semmonen millä voi myös puhdistaa korvia) cleaneriä ja hankaamaan. Kannattaa kuitenkin antaa vähän aikaa kuivua sillä jos sitä cleaneriä joutuu hiiliin niin voiteluaineet lähtevät ja hiilet palavat nopeasti.

Tuosta sorvaamisesta tuli mieleen, että ne pienet kuparin hiukkasethan saattavat voida aiheuttaa oikosulun kollektorissa eli voi olla järkevää vähän puhdistaa sitä kollektoria.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 02.04.03 - klo: 07.36
Sorvaamisen jälkeen kannattaa puhdistaa kollektorin raot koska muuten se menee oikariin!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Otsomaani - 02.04.03 - klo: 14.12
Tosta hiilien sisäänajosta vaan sen verran että itse teen sen näin:
Laitan hiiliin kollektoritippoja (se pehmentää hiiliä vähän että ne muotoutuu paremmin), pärrään moottoria puol minuuttia (4kennon akulla), sitten taas kollektoritippoja ja puol minsaa. Sitten niin kun Matias sano niin alkuun rauhallisemmin.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 05.04.03 - klo: 22.18
kuinka usein jotain stanu konetta kannattaa sorvauttaa huoltaa oon nyt ajanu 5akkua ja huomenna ajan toiset 5akkua niin sitten tulee yhteensä 10akkua niin kannattaako jo sen jälkeen huoltaa se kun sitten seuraavan kerran kun ajan on jo kisat?
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: VesaK - 05.04.03 - klo: 22.33
Kyllä kannattaa. Auto kyllä kulkee vielä melko hyvin, mutta ankkurin kollektorin pintaan "kasvaa" syvenevä kerros palanutta pintaa. Kun sen poistaa (sorvaa) pois usein, ei tarvita kuin hiuksenohuen lastun poisto.
Jos sorvauksesta tinkii, palaa kollektorissa pieni alue syväksi, ja koko kollektorista on silloin sorvattava paksumpi kerros pois.

TJ-moottorissa sopiva sorvausväli on, ajotavasta ja välityksestä riippuen, siinä 4-10 akullista (mitä pidempi välitys, sen nopeammin kollektori palaa). Tiukassa kisassa jopa vain 2-3 akullista.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 05.04.03 - klo: 22.50
Eli jos haluu ajaa mahd. kauan ilman huoltoja kannattaa ajaa pienillä välityksillä.? Ok.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 05.04.03 - klo: 23.10
Niinhän se on mutta vauhti taas ei ole mitään päätä huimaavaa!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 06.04.03 - klo: 09.31
Hmm taidan tänään ajaa vähän pienemmillä välityksillä ettei tarttee ennen kisaa sitten sorvailla...
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 06.04.03 - klo: 13.50
EI!

Teet nytten näin!

1.Soita Aakelle ja kysy voiko se ottaa sorvin mukaan Hiekkikseen!
2.Jos Aake ottaa sorvin mukaan, niin pyydä sitä sorvauttamaan sinun koneesi.
3.Aja kone sisään sorvauksen jälkeen.
4.Aja sellaisilla välityksillä joilla ajat kisassa!

Noin yksinkertaista se on!

Ps. Aakella maksaa sorvauttaminen 5€+Hiilet5€ =10€!!!!!
Otsikko: Jees..
Kirjoitti: hellgren - 06.04.03 - klo: 17.26
Mutta feenovi:

Luulenpa, että vauhtisi ei ole kiinni koneen sorvailusta, tietenkään sitä ei kannata pilata.. Mutta jos kone ei ole uusi, niin se tuskin ihan viimesen päälle kunnossa on muutenkaan. Eli en usko että sorvailu vähän väliä on sulle nyt ihan se ykkösjuttu, jos se tuottaa ongelmia. Tietty jos mahdollista, niin silloin tällöin tottakai se on järkevää, mutta jos auto pysyy lapasessa niin ja näin, niin ehkä kannattaa ennemmin keskittyä ajotaidon hiomiseen..


-----------------------


(( Itse en ole koneitani päässyt sorvailemaan, mikä johtunee pääosin saamattomuudestani. Hyvin koneilla olen kuitenkin päässyt ja sorvautan heti kun mahdollisuus tarjoutuu. Tottahan ainakin toinen kone on liian pitkään sorvaamatta ollut, eikä se sille hyvää tee. ))
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 07.04.03 - klo: 20.30
Jep annoin aakelle koneen sorvattavaksi mutta nyt iski paniikki elikkä:
Nyt kun kone tulee sunnuntaina (jolloin mulla on kisat) niin mitäs nyt pitääkö se jotenkin sisään ajaa vai? Eli mitä teen äkkiä apua!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 07.04.03 - klo: 20.44
Pistätä koneen kiinni autoon. HUOM ilman pinjonia!
Aja puolella kaasulla KOLME minuuttia, kollektoritippojen kera!

Niin hyvä tulee!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 07.04.03 - klo: 20.47
Ei oo kollektori tippoja :D Eli voitko lainaa jos sulla on sitten?
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 07.04.03 - klo: 20.59
¨jep
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: tuukka.m - 07.04.03 - klo: 21.28
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Jep annoin aakelle koneen sorvattavaksi mutta nyt iski paniikki elikkä:
Nyt kun kone tulee sunnuntaina (jolloin mulla on kisat) niin mitäs nyt pitääkö se jotenkin sisään ajaa vai? Eli mitä teen äkkiä apua!


Se on nyt semmonen homma että: kasaat jostain sun vanhasta tai muuten vaan ylimääräsestä akusta 4kennoisen sisäänajo akun ja sillä sisään ajat ne hiilet eli laitat akun suoraan kiinni koneeseen eli sitä konetta ei tarvitse vielä siinä vaiheessa autoon laittaa.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 07.04.03 - klo: 21.59
ei löydy mistään  neljä kennoista joten tyydyn tohon matiaksen ehdottamaana ratkaisuun.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: PerttuP - 07.04.03 - klo: 22.05
No tarvit siihen vaan muutaman johdon jolla otat siitä akusta (6kennoa) vaan neljän kennon virran.täts it.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Otsomaani - 07.04.03 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: "PerttuP"
No tarvit siihen vaan muutaman johdon jolla otat siitä akusta (6kennoa) vaan neljän kennon virran.täts it.


Se vaan muuttaa niitten kennojen latauksen epätasaiseksi, mutta jos feenovella on purkulevy niin no problem.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 07.04.03 - klo: 22.22
ei oo purkulevyy siks aina pitää nyysiäkkin matiakselta purkuri no mut se matiaksen purkuri on semmonen just et se purkaa mun akun silmänräpäyksessä eli joku 0,7sek. =D Pitäis hankkii varmaan mut ei oo kerinny.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 08.04.03 - klo: 15.36
se purkas sen niin nopsaan ku siin akus ei ollu virtaa paljo mitään!
Otsikko: sisäänajelut
Kirjoitti: m.e. - 08.04.03 - klo: 17.08
hiiliä ei kannata ajella liikaa sisään, vain sen aikaa, että ne koskevat koko pinnaltaan kollektoriin. ja jos kollektori on oikean muotoinen ja hiilet uutukaiset, niin käytännössä pyöritystä pienellä jännitteellä (3-5 kennoa) vain puolisen minuuttia. kireällä aikataululla kisoissa olen pyöräyttänyt kovallakin jännitteellä koneita eikä siitä ole vahinkoa tullut. voit tietenkin välillä kurkistaa, onko hiili ottanut kollektoriin koko pinnaltaan... siis aika ei ole tärkein kriteeri, vaan kosketuspinta. =)

kollektoritippoja en ole koskaan käyttänyt (enkä käytä..) ja useimmiten sisäänajo on onnistunut kohtalaisen hyvin. siis ei lainkaan pakollista...
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: tuukka.m - 08.04.03 - klo: 18.02
Olen kuullut että uritettuja hiiliä ei saisi sisäänajaa kuin korkeitaan 5s. Onko tässä mitäänperää?
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 08.04.03 - klo: 18.19
Eli mul ei oo kun kuus kennosia akkuja 2kpl (2400amh) niiin teen silleen vaan että en laita pinjonia kiinni vaan ajan 3minuuttia puol kaasulla onko homma selvä ja sen jälkeen kisaamaan?   :?
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: tuukka.m - 08.04.03 - klo: 18.31
Lainaus käyttäjältä: "feenovi"
Eli mul ei oo kun kuus kennosia akkuja 2kpl (2400amh) niiin teen silleen vaan että en laita pinjonia kiinni vaan ajan 3minuuttia puol kaasulla onko homma selvä ja sen jälkeen kisaamaan?   :?


Ihan vaa huomautus:se on mah(milliamppeerituntia). Voi olla että kirjoitit vain väärin mutta kuitenkin.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 08.04.03 - klo: 19.32
Joo meni vähän senat sakasin :D
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 10.04.03 - klo: 20.14
Mitens usein tota Hpi-LRP Syndicate konetta huollatte kun kuulin tai oon kuullu et siin on pitkät huoltovälit niin must tuntuu et munkin kannattaa ostaa semmonen tulee vähän halvemmaks.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Yippo - 10.04.03 - klo: 21.07
Siinä on pitkä huoltoväli sillon kun ajetaan syndicate välityksellä ja huono puoli on se että sitä ei voi itse huoltaa jos ei halua sitä sinettiä rikkoa... Eli aina täytyy viedä se Aakelle ja maksaa huollosta... Mulla on semmonen kone, sillä on ajettu yks syndicate kisa viime kesänä... Se vois kyllä joutaa myytäväksi jos kiinnostaa...
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 11.04.03 - klo: 23.15
miten noi syndicate koneet on valmistettu kun ne kestää ihan mielettömän pitkiä aikoja?

Aake voisi varmaan valaista asiaa, hä kun näitä koneita kauppaa niin varmaan tietää miksi ne kestävät!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 11.04.03 - klo: 23.20
Niimpä paha sanoa. Tänään kun katoin tommin konetta (syndicate) niin ei hiilet ollu kulunu juur ollenkaan vaikka se on jo ajanu aika paljon. Mietin just et tulee halvemmaks ostaa syndicate, kun sorvailla tota standartia aina.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 11.04.03 - klo: 23.20
Hiilet voi "ajaa sisään" laittamalla hiilet koneeseen ja pyörittää konetta vaikka dremelillä niin hiilet muotoutuvat kollektorin mukaisiksi. :mrgreen:
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 11.04.03 - klo: 23.23
Mä sain kyllä tommilta neljäkennosen akun lainakksi että sillä ajan sen "sisään".

Offia:Muuten matias voitko lainaa kisoissa sitten akun purkuria kun ei siin kauaan aiikaa mee jos mä ajan akun loppuun :D Ei nyt aina tartteee purkaa mutta jo joka kolmas kiitos. :)
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Matias V - 11.04.03 - klo: 23.29
voin lainaa!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: feenovi - 11.04.03 - klo: 23.30
hyvä,kiitos!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: tuukka.m - 12.04.03 - klo: 18.54
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
miten noi syndicate koneet on valmistettu kun ne kestää ihan mielettömän pitkiä aikoja?

Aake voisi varmaan valaista asiaa, hä kun näitä koneita kauppaa niin varmaan tietää miksi ne kestävät!



Koneen käyttöaikaa pidentää mm. se että käyttää löysiä hiilen jousia ja pitkäikäisiä hiiliä.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Teemu L - 28.04.03 - klo: 19.07
jeh, avasin tuossa juuri Reedyn rage koneeni, viime kerralla ajamassa se haisi. Sisällä oli kamalat kasat semmosta epämäärästä mönjää, saakohan nuo sillä Xtra cleanerilla pois? sama vika taita olla reedyn MVP:ssäni!
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Otsomaani - 29.04.03 - klo: 09.55
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
. Sisällä oli kamalat kasat semmosta epämäärästä mönjää, saakohan nuo sillä Xtra cleanerilla pois? sama vika taita olla reedyn MVP:ssäni!


Hiilipölyä. Lähtee cliinerillä js rätillä alta aikayksikön! 8)
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: VesaK - 29.04.03 - klo: 11.21
Lainaus käyttäjältä: "tuukka.m"
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
miten noi syndicate koneet on valmistettu kun ne kestää ihan mielettömän pitkiä aikoja?

Aake voisi varmaan valaista asiaa, hä kun näitä koneita kauppaa niin varmaan tietää miksi ne kestävät!


Koneen käyttöaikaa pidentää mm. se että käyttää löysiä hiilen jousia ja pitkäikäisiä hiiliä.

Jos kyse on moottorin pitkästä huoltovälistä, niin siihen vaikuttaa kaksi asiaa, moottorin ennakko ja auton välityssuhde.
Syndicate-moottorissa ennakko on muistaakseni jossakin 14-17° hujakoilla, joka on vielä lievähkö. (Vertailuksi: mahdollisessa uudessa TJ-moottorissa ennakko on vain 5°, joka lupaa erittäin vähäistä sorvaustarvetta per kilpailu)

Syndicate-luokan välityssääntö on 8,10. Tämä aikaansaa sen, että auto kiihtyy nopeasti ja kevyesti (huippunopeuden kustannuksella), mikä säästää huomattavasti moottoria. Pidentämällä välitystä myös Syndicate-moottori saadaan nopeasti sorvattavaan kuntoon.

Ylläoleva pätee tietenkin mihin tahansa moottoriin. TS-moottorinkin saa kestämään pitkään, kun käyttää pientä ennakkoa ja hitaampaa välitystä.
Nykyinen TJ-moottori sen sijaan on tuomittu melko lyhytikäiseksi suuren kiinteän ennakkonsa (muistaakseni 24-27° vaiheilla) ja liukulaakereidensa vuoksi.
Otsikko: Kisamoottorin huolto?
Kirjoitti: Aake - 01.05.03 - klo: 11.32
Syndicate moottorissa on ennakko 0 tuntumassa, kuulalaakeroitu ja sitten vielä käyttämällä L-merkittyä hiiltä se kestää kilpailukauden hyvänä. Se kannattaa silti sorvauttaa n 2 kertaa vuodessa (5 e/sorvaus). Tietenkin jos treenaa paljon samalla koneella, niin sorvaus pitää tehdä useammin. Testattavana oleva uusi TJ-kone on huomattavasti tehokkaamman oloinen kuin Syndicate -kone, vapaat hiilet, vapaa välitys, ennakkoa enemmän, ja näin kisatouhuissa huollettava useammin.