RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: opa - 14.04.03 - klo: 18.51

Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 14.04.03 - klo: 18.51
Kannattaako siis ostaa tälläistä autoa? ---> http://www.nitroreview.com/features/landmax.cfm

Hyvät ja huonot puolet?
Mitä kannattaa maksaa käytetystä, jos on hyväkuntoinen?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 14.04.03 - klo: 19.13
No eikös toi oo vähän malli, joten ei varmaan kandee ostaa uutena? Mielummin ehkä LandMaxII
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: @rcman@ - 14.04.03 - klo: 19.13
riippuu tietysti mitä siitä pyydetään.
itse en kyllä ostaisi koska se on aika vanha malli (tai no jos parilla sataa sais niin sitten ehkä harkitsis)
en ylipäätänsä suosittele käytettyä autoa.
itsellä ollut vain huonoja kokemuksia.
no mutta voihan se olla ihan hyvä, itsehhän sinä sen päätät ostatko vai et.
mutta jos olet ostamassa niin kannattaa maksaa siitä täys pakettina noin 300-400€.
Otsikko: Re: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 14.04.03 - klo: 19.19
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Mitä kannattaa maksaa käytetystä, jos on hyväkuntoinen?


Ai joo, tota en huomannut, joten tosiaan riippuu hinnasta. Motti voi olla finaalissa jos paljon ajettu.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 14.04.03 - klo: 19.36
Auton pitäisi olla hyvässä kunnossa ja sillä on ajettu n. 10 tankillista! Onko se paljon? Koko setti kaikkineen päivineen on 400e, joka ei siis kai ole ihan kauhea hinta? Käytetyn ostan lähinnä kustannusten takia, kun ei ole kovia pljoa rahaa juuri nyt, enkä muutenkaan halua kaikkea sijoittaa! Minkä verran ne uudemmat maksavat uutena?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: @rcman@ - 14.04.03 - klo: 20.41
no uudet maksaa aika paljon.
jos samaa autoa uutena haet niin se on noin 600€ siis täys paketti.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 14.04.03 - klo: 22.32
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Auton pitäisi olla hyvässä kunnossa ja sillä on ajettu n. 10 tankillista! Onko se paljon?


No eihän tuo ole paljon, melkein sisäänajon verran, olettaen että se on tehty asianmukaisesti. (Jos ei, niin pahimmassa tapauksessa saat motin vaihtaa heti, mutta selvitä se myyjältä.) Noin vähällä ajamisella luulis olevan ihan kunnossa.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 14.04.03 - klo: 23.59
Anteeksi...kirjoitin väärin! Autolla onkin ajettu 10 tankillista! Pahentaako se hirveästi asiaa? Mitä autosta pitäisi tarkistaa, kun sitä menee ostamaan? Ja mistä huomaa onko autossa vikaa...esim. koneessa  :roll:
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: blenheim - 15.04.03 - klo: 07.51
No, se on edelleen se sisäänajomäärä se 10 tankillista, ihan sopivassa kunnossa se moottori jollei sinne ole päässyt mitään likaa, tjsp. Katso ostaessasi, toimiiko iskunvaimentimet pehmeästi, entäpä pyöriikö renkaat pehmeästi, kuuluuko tasauspyörästöistä mitään, jos kuuluu niin silloin on rattaat p*skana. Moottorista ei päältäpäin huomaa vikoja, mutta jos käynnistät, ja tuntuu sammuvan lämpimänä, niin silloin on väljä. Tee jokin sopimus myyjän kanssa: Jos ei toimi kunnolla, osat rahoista takaisin!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 15.04.03 - klo: 08.58
Joo just näin, ja tulppa kiinni ja kaasari suljettuna ei pitäs hirveä helpolla vauhtipyörän pyöriä vaan pitäs löytyä jonkinlaiset puristukset. Kysy miten on sisäänajettu. Toivottavasti ei oo hirveästi ajettu lumessa/vedessä,se ei tee hyvää laakereille. Mut sitäkään et huomaa jos on laitettu WD40:stä päälle eli tuntuu herkältä.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 15.04.03 - klo: 09.33
Opa, Landmax on aivan loistava auto. Vaikka onkin käytetty, niin se luultavasti on aika hyvässä kunnossa. Onkohan siihen vaihdettu uusi moottori, jolla tuo 10 tankkia on ajettu? Jos on, niin silloinhan autolla on voitu ajaa paljon enemmänkin toisella moottorilla.

Ja jos koneessa on vääljyyttä, niin se hoituu tod.näk. sylinterin ja männän vaihdolla, jotka maksavat settinä noin 50 ekiä.

Uusi landmax II kaikkine varusteineen maksaa 1000 €. Eli sinun kannattaa todella harkita tuon käytetyn auton ostamista. Varaosia löytyy joka lähtöön, ja viriosiakin mielen mukaan. Uudemman Kyoshon GS21R-motin osat käyvät päikkäin vanhemman koneen kanssa, eli tarvittavat osat voi hankkia uuden moottorin osaluettelon perusteella.

Mulla on ihan hyviä kokemuksia landmaxista. Se oli mun eka polttis, joten käyntivaikeudet selittyvät sillä. Kaikin puolin ihan jees!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 15.04.03 - klo: 15.05
Nyt korjaan virheeni oikein! Autolla on ajettu siis n. 10 Litraa, eikä 10 tankillista! Tuo 10 tankillista n. 4 vuodessa olisikin aika vähän...
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 15.04.03 - klo: 15.26
okei, no toi muuttaakin asiaa. Ei kai 10L mikään paha ole, mutta tsekkaa se moottorin kunto ja koeaja jos voit.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 15.04.03 - klo: 19.36
Osaatteko sanoa minkä verran korit maksavat noihin, kun se näytti olevan hieman heikossa kunnossa? Jossain luki n. 550mk, mutta onko se todellinen hinta?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 15.04.03 - klo: 20.13
opa,  katso yksityiset viestisi! Laitoin sinne faktaa koreista.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 22.04.03 - klo: 20.02
Nyt on auto jo ostettu ja ensimmäinen ajokerta on takana! Ohjeissa sanotaan, että "ruuvia" (kone on GS-21R) joka on kaasarissa pitäisi avata 3½ kierrosta, mutta huomasin, että auto ensinnäkin räkii polttoainetta pakoputkesta ja auto ei lähde liikkeelle muuten kuin todella varovasti yrittämällä! Kun neulaa kiertää kireämmälle, niin kiihtyvyys paranee huomattavasti, eikä kone meinaa sammua! Eli olen käynnistänyt auton 3½ kierrosta auki, mutta sen jälkeen kiristänyt ruuvia! Kun ruuvia kiristää, niin auto ei pysy paikoillaan, ellei kaasu-vipua työnnä eteenpäin (ratti-ohjain), vaan renkaat alkavat pyöriä aika kovaa ja auto kulkee ns. "tyhjäkäynnillä" jonkun verran!

Ajoin autolla tankillisen tänään ja lopuksi sammutin auton, eikä se suostunut enää pysymään käynnissä ilman hehkua! Aiemmin ei ole tälläisiä ongelmia ollut, mutta nyt ilmeni. Eli auto käynnistyy aivan loistavasti ja pysyy tasaisesti käynnissä, mutta heti kun hehkun ottaa pois, niin auto sammuu. Mikä mahtaa olla vikana? Tulppa?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: joksa - 22.04.03 - klo: 23.24
Se että auto tahtoo lähteä tyhjäkäynnillä liikenteeseen johtuu liian korkeasta tyhjäkäynnistä. Tyhjäkäynnin saat säädettyä kohdalleen ottamalla ilmanputsarin pois ja katsomalla/säätämällä luistin noin 1 mm. auki. Ethän säätänyt seosta liian laihalle? Sillä korkea tyhjäkäynti saattaa johtua myös liian laihasta seoksesta. Tiedät seoksen olevan kohtuu sopivalla kun auto tuprauttaa jokaisella kiihdytyksellä pillistä pöllähdyksen.

Jos et saa huippukierroksia säädettyä kohdalleen koneen ollessa lämmin saattaa motti olla jo väljä.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 22.04.03 - klo: 23.31
Hienoa opa, että ostit kunnon auton! Kulkeeko kivasti?

Mulla on samanlainen ongelma Rossin koneen kanssa Landmaxissa. Starttiboksin päällä, kun käynnistää, ja ottaa hehkun pois, niin sammuu ihan yhtäkkiä. Kaasun painaminen auttaa silloin kyllä, mutta täytyy vain katsoa, että renkaat voivat pyöriä vapaasti ilmassa, jolloin kytkin ei turhaan kulu tai auto karkaa omille teilleen.

Vaihdoin tulpan kuumemmaksi, ja käynti tuli jonkin verran paremmaksi. Sen neulaventtiilin säätö voi olla vähän pielessä. Ei sitä kannata sisäänajon jälkeen ruuvailla takaisin 3 1/2 kierrosta auki -asentoon, se on tarkoitettu vain ensimmäisiin kaynnistyksiin. Jatkossa se voi hyvinkin olla valmiiksi siellä 2 - 2 1/2 tietämissä, tai siis tulpallesi ja polttoaineellesi sopivassa asennossa. Kannattaa muutella neulaventtiilin asentoa maltillisesti eli vain 1/4 kierrosta kerrallaan ja tutkia miten vaikuttaa parin minuutin ajon aikana.

Mites on, saitko sopivan korin Maxiisi?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 22.04.03 - klo: 23.38
Kierrokset nousevat, kun venttiilistä väännetään nopeasti, vaikkei tyhjäkäynti olisikaan ihan pielessä. Samalla tavalla kuin kierrokset nousevat benzan loppuessa täysillä ajettaessa.

Jos auto ei kiihdy kunnolla, kannattaa yrittää säätää kaasarin päässä olevaa alakierrosruuvia. Se määrittä, kuinka rikas seos on pienillä kierroksilla.

Ja jos auto meinaa sipata korkeilla kierroksilla, niin kyseessä ei välttämättä ole koneen väljyys, vaan liian laiha seos. Yleensä 1/4 kierrosta neulaventtiilistä rikkaammalle korjaa tilanteen. Ja liian rikkaalla ajaminen on aina parempi kuin liian laihalla, tuntien GS21R koneen aika kuumana käymisen..
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 23.04.03 - klo: 21.22
Ajoin tankillisen taas tänään ja koneen viime kertainen "temppuilu" käynnistymisen suhteen johtui varmaankin koneen kuumuudesta. Aurinko paistoi todella lämpimästi ja ajoin aika rajusti tankillisen ja heti sen jälkeen tankkasin ja yritin uudelleen! Nyt auto lepäsi yös ja lähti kuin uusi käyntiin!

Tyhjäkäynti tosiaankin kuulostaa aika korkealta, mutta on paha sanoa onko se sitä, kun ei ole ennen ollut polttisautoa, enkä muutenkaan ole mikään asiantuntija. Ohjaimessa on nuppi, jossa taitaa lukea "throttle"...mitä se mahtaa tarkoittaa? Ja miten tätä tyhjäkäyntiä säädetään? Huom. Mielestäni zzs:n sivujen kuvassa oli samanlainen ohjain, joten jos ohjainta voi jotenkin säätää/parantaa, niin neuvot ovat tervetulleita.

Tänään käynnistin koneen neulaventtiili 3½ kierrosta auki ja annoin käydä hetken aikaa ja vähensin sen n. 1.5-2 kierrokseen. Kone saattoi käydä hieman laihalla, koska pitkän kiihdytyksen jälkeen kone ei tuntunut käyvän ihan täydellisesti yläkierroksilla! Minkä verran pakokaasua saisi tulla putkesta kiihdytettäessä?

Auto kuitenkin kulkee aivan loistavasti ja olen oppinut jo hieman ajamaan sitä. Uutta koria en ole vielä hankkinut, enkä taida ihan heti hankkiakaan...pari kertaa olen autolla vahingossa ajanut puuhun/rotvalliin ja uusi kori olisi varmaan jo mennyt rikki! Täytyy ensin vähän harjoitella ja ehkä sitten hankkia hienompi kori.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: blenheim - 24.04.03 - klo: 08.01
Aina kannattaa ajaa hieman rikkaammalla seoksella koska laiha kuluttaa konetta. zzs tuossa jo mainitsikin että 2-2½ on semmoinen optimi.
Sen pitäisi pruutata pakoputkesta pakokaasua kiihdytettäessä kovaa, mutta ei bensaa.

Hyvä että auto on toiminut ja kaikki ookoo, hyvää jatkoa vaan!!! Kori kannattaa ajaa ihan rikki, varsinkin aloittelijan. Sitten vasta ostaa uusi kori, sillä ne maksaa 30-50€ per kipale.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 24.04.03 - klo: 09.15
Eli tarkoitat kai Hitec Lynx -ohjaintani? Siitä throttle-nupista voidaan säätää kaasuservon asentoa. Se kannattaa säätää niin, että normaaliasennossa liukukaasutin on minimissään ja jarrutkaan eivät vielä pelaa. Sitten tyhjäkäyntiä säädetään kaasuttimen oikeanpuoleisesta jousiruuvista. Kiristämällä 1/8 kerrallaan kierrokset nousevat ja päinvastoin.

Siinä ohjaimessa on liipasinkäden peukalon kohdalla säätöpotikka, josta ruuvaamalla ohjauksen herkkyyttä pystyy säätämään. Tästä on suurta hyötyä varsinkin lujaa ajettaessa.

Pakokaasua pitäisi tulla sen verran, että sen huomaa. Jos tulee liikaa, niin kaasarin liu'usta löytyy ruuvi, josta voidaan säätää rikkaammalle/laihemmalle pienillä kierroksilla. Eli juuri kaasu-pohjassa-kiihdytyksen säätöä varten.

Voisit käynnistää sen 2 1/2 kiekkaa auki ja jättää säädön siihen. Hienosäätöä sään mukaan tietenkin voi tehdä. En näe tarpeelliseksi nelaventtiilin ruuvaamista aina käynnistyksen ajaksi rikkaammalle.

Missäspäin ajelet?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 24.04.03 - klo: 13.37
Samasta ohjaimesta on kyse! Löysin säätö-jutun ja koitan kuinka se vaikuttaa, kunhan pääsen taas ajelemaan. Mutta kiitos taas neuvoista ja kunhan saan uuden tiivisteen, joka tulee koneen ja pakoputken väliin, kun on haljennut! Nuo korit ovat kyllä tietääkseni paljon kalliimpia, kuin tuo 30-50e. Yhden korin löysin 50e hintaan, mutta esim. Tietonikkarissa kori+tarrat maksaa n. 100e  :evil: Ja Tampereella ajelen...
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 24.04.03 - klo: 14.03
Älä osta mitään kyoshon tiivisteitä, koska niitä menee aika paljon Landmaxissa. Halvin keino on ostaa autovaraosaliikkeestä 1,0 mm:n tiivistepahvia, joka kestää kuumuutta. Sitten vain alkuperäinen tiiviste muotiksi, ja leikkaamaan. Ei tarvitse olla ulkomitoiltaan ihan samanlainen alkuperäiseen verrattuna, sillä reunat voi trimmata sitten, kun tiiviste on paikoillaan. Eurolla tällaisia tiivisteitä voi saada kymmenittäin. Ja kyoshon maksavat varmasti kymmenen kertaa enemmän.

Kannattaa hommata kuusiokoloruuvit siihen pakosarjan liitokseen, jotta voi kiristellä niitä aika ajoin kätevästi. Ne nimittäin löystyvät tosi helposti.

Vai että ihan 100€, jopahan on kallista :|
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 24.04.03 - klo: 14.35
Taisin selittää tämän "tiiviste-jutun" hieman huonosti. Kyseessä on siis se silikoni-letku, joka laitetaan nippusiteillä pakoputken ja koneen väliin. Yritin eilen korvata letkua normaalilla puutarhaletkulla, mutta se ei taipunut tarpeeksi hyvin. Yleensä juuri RC-autoihin tarkoitetut erikois-osat saattavat olla hyvin kalliita ja kannattaa käyttää järkeä, jos saa samanlaisen osan 10 kertaa halvemmalla, vaikka se ei juuri RC-autoon olisikaan tarkoitettu! Käyn kysymässä tänään osan hintaa ja mietin, että kehittelenkö tilalle jotain muuta...

Korien hinnat sanottiin olevan 95-100e ja postikulut tampereelle vielä 12e siihen päälle, että taidan ihan suosiolla ajella vielä hetken tällä korilla  :D
Otsikko: Kumi/muovikauppa
Kirjoitti: APL - 24.04.03 - klo: 15.22
Moi

Käyhän katsomassa paikallisessa Etolassa ( tai mikä se siellä sitten onkin, kumi ja muovitarvikkeita myyvä liike) niin aikaisemmin niillä on ollut hyvä valikoima erilaisia silikoni letkuja. Yleensä ovat läpinäkyviä toisin kuin näissä harrasteliikkeissä ne värillisä ( hienoja neonvärejä).  :)

Ja on ainakin aikaisemmin saanut ostaa pienstä pätkästä isoon pätkään eli ovat myyneet metritavarana tai sentti tavarana.

-APL
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 24.04.03 - klo: 15.28
Kyllä RC-kaupatkin myy noin 15cm pitkiä letkuja noin 6 €
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 24.04.03 - klo: 15.46
Oikeastaan ainoastaan Teollisuus Etola myy silikoniletkua (ja pieninäkin pätkinä esim 10 cm) muutaman euron hintaan. Ainoastaan silikoniletku kestää kuumuutta eli yli 100 astetta hyvin. Suosittelen! Itselläni on esim pakoadapterin ja pillin välissä. Halkasijat on muistaakseni jotain 10 ja 12 mm, paksuus 1,5 tai 2 mm ja se venyy hyvin.

HPI:n korit on edullisempia kuin Kyoshon ja käyvät useimpiin Kyoshon malleihinkin ainakin touring puolella
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 24.04.03 - klo: 22.32
Eipä taida HPI:ltä löytyä sopivaa koria Landmaxiin, valitettavasti. Olisi nimittäin vähän vaihtelua Kyoshon suhteellisen pieneen (ja kalliiseen) tarjontaan nähden.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 25.04.03 - klo: 10.10
joo, näinhän se taitaa olla. Yhteensopivia taitaa olla vain 1/10 ja SuperSize (1/9) korit. LandMaxiin (1/8) ei taida noi SuperSize koritkaan istua..edes leikkaamalla? Mulla on yks uus Mitzu "Tommi" 300mm WB jos haluat kokeilla.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 25.04.03 - klo: 11.47
Landmaxissa on WB 325. Ja leveyttäkin enemmän. Ja hommasin äskettäin yhen Kyoshon korin uutena 25€, joten pärjäilen kyllä sillä ja 3 muulla korillani.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 25.04.03 - klo: 12.05
OK!  :D
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 26.04.03 - klo: 22.08
Mikä mahtaisi olla syynä, kun tänään yritin autoani käynnistää ja olin hieman säädellyt sitä, niin bensaa ei näyttänyt virtaavan lainkaan tankista kaasariin. Voiko vikana olla liian pitkä letku tai liian mutkainen letku? Laitoin suoraan kaasariin bensaa ja käynnistyi, mutta ei jostain syystä imenyt tankista ollenkaan sitä. Mikä avuksi?

ps. jos joku osaa sanoa tuohon Landmaxiin sellaiset yleispätevät säädöt kaasarin kaikkiin ruuveihin jne. niin olisi mukava tietää!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: joksa - 26.04.03 - klo: 22.22
Käytäppä kaikki letkut irti ja puhalla ne puhtaaksi, elä ime :!:.
Sitten voitkin tarkastaa suurennuslasilla ne letkut ettei jossain vain ole halkeamaa. Onko tankista kaasariin menevässä letkussa löpöfiltteri vai onko se filtteri tankissa? Saattaa olla tukossa.

Paineletkukin saattaa temppuilla eikä tarvitse isoa halkeamaa niin paineet karkaa harakoille. Tosin oma auto käy todella hyvin ja ottaa kierroksia vaikka paineletku olisi irti.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Tatti - 27.04.03 - klo: 10.00
Otappa sellainen urakka, että vaihat kaikki letkut uusiin, niin ei tarvi pitkään aikaan vaihtella!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 27.04.03 - klo: 16.36
Vaikka tää keskustelu onkin jo mennyt "vähän" eri suuntaan tuosta otsikosta, niin ajattelin kirjoittaa kysymyksiä tähän samaan topicciin, ettei tarvitse uutta aloittaa.

Saako noita polttoaine-letkuja jostain muualta, kuin rc-liikkeistä...alkaa nyt jo mennä hermot niihin hintoihin, vaikka en ole mitään vielä ostanutkaan  :D

Nyt sain vaihteeksi auton käyntiin ja ajelinkin sillä hetken, mutta ilmeni uusi "vika". Ajoin ensin n. 5 minuuttia rauhallisesti ja sen jälkeen pari kertaa ohjaus ja kaasuunvastaaminen katosi  :shock:  Menin auton luokse ja koskis siihen on/off-säätimeen, jonka jälkeen auto taas toimi. Tämä toistui pari kertaa ja lopuksi menin taas auton luokse jä koskis vipuun ja auto tuntui taas kääntyvän jne.. muutta kun kaasutin auton liikkeeseen, niin kääntyminen ei enää toiminutkaan ja kaasu oli "juuttunut" n. puolenvälin yläpuolelle! Auto lähti sitten suoraan pois pihasta ja meni melkein koiraa päin ja lopuksi parkissa olleen auton alle suoraan rengasta päin  :cry:  Vaurioita ei tullut, mutta nyt alkoi pelottämään että uskaltaako sitä enää lähteä ajamaan mihinkään, jos vaikka käy samalla tavalla ja auto menee täysillä seinää päin tai vaikka tappaa jonkun mummon! Tämän napin, jota sanon siis on/off-säätimeksi ympärillä on hieman likaa, jonka ajattelin nyt aluksi puhdistaa pois ja laittaa ehkä hieman öljyä, jotta nappi liukuu paremmin.

Mitä muuta kannattaisi tehdä, jotta välttyisin samalta tulevaisuudessa?

ps. Vielä yksi kaasariin liittyvä kysymys! En tiedä oikeita termejä, mutta kun siihen lyhyeen putkeen katsoo, johon ilmanputsari kiinnittyy, niin kuinka suuri sen kaasarissa liikkuvan osan ja putken välin pitäisi olla? Ohjeissa taisi olla n. 1mm vai? Entäs kaasu pohjaan painettuna? Miten seokset saa säädettyä kohdalleen tai mistä tietää jos seos on huono?

Tuli todella epäselvää kieltä ja anteeksi siitä, mutta auttakaa jos osaatte!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: lada - 27.04.03 - klo: 18.46
nii tosta bensa letkusta sen verran, että itse ostin viimevuonna Etolasta semmosta muoviletkua, ihan saman olosta ja tuntusta kamaa kuin mitää liikkeissä myydään. hyvin on toiminu. muistaakseni kyllä hinta oli aika paljon halvempaa kuin alan liikkeissä.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 27.04.03 - klo: 22.29
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä mahtaa olla etola?

Auton säätäminen edistyi taas tänään ja se toimi ihan kivasta paria pikku seikkaa lukuunottamatta.

1. Kone ei pysy käynnistyksen jälkeen käynnissä, ellei aja pari minuuttia "sytkä" kiinni tulpassa!

2. Kone ei ole aivan niin puhdikas alakierroksilla, kuin voisi olla ja ei kiihdy kunnolla. Myös toiminta yläkierroksilla ei ole aivan huippua! Tuntuu ns. "röpöttävän" vähän. Eli auto ei tunnu kiihtyvän yhtä hyvin, kuin ennen eikä myöskään tunnu kulkevan yhtä kovaa. Mitä ruuvia pitäisi säätää ja mihin suuntaan?

3. Autolla on vaikea ajaa suoraan ja se tuntuu ehkä kääntyvän hieman itsestään. Miten auton saisi menemään paremmin suoraan?

Tulipa taas kysymyksiä  :?

Halukkaat voi neuvoa esim. priivaatisti, ettei tule liikaa viestejä tähän topicciin...jos se nyt jotain haittaa!

ps. kertokaa joku vielä, että mikä on kaasarissa oleva pieni ruuvi? Ja mikä se ruuvi on, jonka pää tulee pakoputken viereen?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: joksa - 27.04.03 - klo: 23.23
1. Tulppaa vois varmaan harkita uutta.

2. Onko se nyt sitten liian rikkaalla? Käännä pääruuvia (isoin ruuvi yleensä ja sojottaa taivasta kohti) 1/8 kiekkaa kiinni. Kokeile miten käyttäytyy.

3. Säädä ohjaimesta trimmiä saadaksesi renkaat suoraan. Onhan alustan osat kunnossa?

ps. kaasarissa saattaa motista riippuen olla kaksikin pientä ruuvia. Onko pakoputki kiinni ruuveilla?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 27.04.03 - klo: 23.30
Tulpan voisin tosiaan vaihtaa! Auto on 4 vuotta vanha ja tulppa on edelleen alkuperäinen. Miten ohjaimesta säädetään trimmiä  :roll:  Ohjain on Hitec Lynx! Alustan osista en osaa sanoa, mutta iskarit pelaa ihan kivasti...mitä muuta voisi tarkistaa vielä? Mottihan on se GS21-R muistaakseni ja pieniä ruuveja on vain 1. Pakoputki ei ole kiinni ruuveilla!

ps. Tässä on kuvia, jos ne helpottavat!

http://212.246.82.86/rc/index.html
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: joksa - 28.04.03 - klo: 00.29
Eli trimmit on ne kaksi pientä kirkasta pyöriteltävää napukkaa siinä "ratin" vieressä, ST (steering) on ohjausservon ja THR (throttle) on kaasuservon trimmejä joilla saadaan keskitettyä servot keskelle/optimaaliseen asentoon paikalleen asennuksen jälkeen.

Eli se pikkuruuvi säätää tyhjäkäyntiä tuossa koneessa. Säädä mielellään vain koneen käydessä. Ja muista että pääneula eli pääruuvi on ensin säädetty kohdalleen. Tyhjäkäynti on sopiva kun auto ei liiku moottorin käydessä vaikka jarrua ei painetakkaan.

Voit tarkastaa renkaiden haritukset ja auraukset irrottamalla ylätukivarret ja ohjausvarret ja mitata ne työntömitalla että ovat samanpituiset. Saat renkaat samaan asentoon molemminpuolin.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 30.04.03 - klo: 21.18
Käväsin taas tänään ajelemassa, mutta en ehtinyt ajaa kuin 5min. ja huomasin, että "viritykseni" eli kumiletku koneen ja putken välissä ei kestänyt kuumuutta. Se paloi puhki alta aikayksikössä ja autosta alkoi kuulua mukava Formulatyylinen ääni  :D  Sain tänään kuitenkin uuden alkuperäisen osan ja asennan sen kunhan kerkiän. Auto toimi muuten ihan hyvin, mutta tuntui ettei se kulje aivan niin hyvin, kuin voisi! Kone ei meinannut tukehtua ja pääruuvi oli mielestäni oikeassa kohdassa kuten tyhjäkäyntikin, mutta jotenkin tukkoiselta kone tuntui. Toisaalta kone toimi aika normaalisti, mutta ei tuottanut tarpeeksi tehoa. Voiko se johtua tiivisteen rikkoutumisesta, koska pakoputki ei ollut käytännössä ollenkaan käytössä? Miten säätöjä voisi hakea kohdalleen?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 30.04.03 - klo: 22.58
Sun kannattaa odotella, kunnes ulkona on +10 C tai enemmän. Kylmemmällä säällä joutuu turhaan säätelemään, ja taas sitten takaisin, kun ilmat lämpenevät inhimillisiksi. Mitä lämpöisempi ilma, sitä paremmin kulkee. Mutta jos haluat ajaa, niin kylmällä säällä neulaventtiiliä tiukemmalle eli laihemmalle.

Tosin sama systeemi ei oikein tänään toiminut mun Maxissa. Kone ei yksinkertaisesti pysy käynnissä, eikä ajoa voi edes kuvitellakaan.

Huomasin muuten konetta avattaessa, että männässä on männänrengas 8) Ei taida joka pojan myllystä löytyy sellaista :lol:
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: joksa - 30.04.03 - klo: 23.43
opa: elä aja ilman putkea tai että putki ei ole täydellisesti käytössä. Puuttuu vastapaineet ja koneen saa kohtalaisen helposti särki ja ehjääminen maksaa aina.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 30.04.03 - klo: 23.51
Tästä topicista alkaa tulla jo vähän "ajopäiväkirjan" tyylinen  :D  No ei se kai niin vakavaa ole...ainakin olen yllättävän hyvin saanut tällä tavalla neuvoja auton säätämiseen ja KIITOS siitä kaikille auttaneille.

Tampereella ei mielestäni ollut tänään alle 10 C lämpöä, mutta en ole ihan varma! Kyllä auto ihan kivasti kulki, mutta kaikki tehot eivät tuntuneet olevan tänään läsnä. En ole tiennytkään, että lämpötila vaikuttaa noin paljon auton kulkevuuteen...vaikka pari viikkoa sitten ajelin todella kuumalla säällä ja auto kulki aivan h*lvetisti.

Kuinkas kylmällä sitä oikein ylipäätänsä uskaltaa enää ajaa, jos tota neulaa joutuu säätämään tosi kireälle? Luulisi ettei kone tykkää, jos täytyy ajaa neula esim. ½ kierrosta auki?

ps. Jos autoon rakentelisi sellaisen pakoputken, jonka ulostulo olisi auton perässä, niin olisiko pahoja haittavaikutuksia? Putken pituushan kasvaisi aika reilusti. Vähentäisikö se tehoa tai jotain muuta kauheaa?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 01.05.03 - klo: 10.19
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Käväsin taas tänään ajelemassa, mutta en ehtinyt ajaa kuin 5min. ja huomasin, että "viritykseni" eli kumiletku koneen ja putken välissä ei kestänyt kuumuutta. Se paloi puhki alta aikayksikössä ja autosta alkoi kuulua mukava Formulatyylinen ääni  :D  


Kuten kirjoitin sulle tuolla aiemmassa viestissä että ainoa joka kestää on SILIKONI letku, mitään muuta on turha yrittää  :mrgreen:  Sitä saa siis halvalla sieltä Teollisuus Etolasta.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 01.05.03 - klo: 10.24
Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Huomasin muuten konetta avattaessa, että männässä on männänrengas 8) Ei taida joka pojan myllystä löytyy sellaista :lol:


Erikoista.. yleisempiä nelitahdeissa. Kilpamoottoreissa puristukset asettuu kohdalleen vasta moottorin saavuttaessa oikean lämpötilan jolloin vasta silloin mäntä mahtuu kokonaan hieman kartion muotiseen sylinteriin lämpölaajenenemisen ansiosta. tästä syntyy huima teho.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: zzs - 01.05.03 - klo: 11.05
Tossa mun motissa kun ottaa kannen pois ja pyörittää konetta, niin mäntä jumittuu n. puoli senttiä ennen huippua ja työntää sylinterin mukanaan. Ja se on siinä tiukasti. Eikö sisäänajon tarkoitus olisi kuluttaa juuri nämä jutut pois? No, kyllä kone kävi ihan hyvin lämpimällä säällä.

Ja en kyllä yhtäään ihmettelisi, vaikka tosta Rossin sporttikoneesta löytyi vielä venttiilitkin ym. nelitahtisen vermeet, on sen verran erikoinen ja outokäytöksinen kone :roll:

Opa, toivottavasti et ostanut sellaisia makeen neonvärisiä silikoniputkia, 2 kpl niitä maksoi mulle yhtä paljon kuin samasta RC-kaupasta ostamani "bulk"-silikoniputki (n. 15 cm pitkä, harmaa), josta saa 5 kpl vastaavia pakoputkisilikoneja. Kumpikin maksoi noin 6,50€. Oli muuten aika reilu juttu joskus viime syksynä, just vaihdoin uuden sellaisen keltaisen silikonin pakoputkeen, ja ekalla ajokerralla pilli kääntyi rajussa hyppyrissä paikoiltaan ja halkaisi uuden silikonin. No ei se pahin menetys ollut, myös alusta taittui ajokelvottomaksi.

Ja siitä takapakoputkesta, Landmaxiin saa sellaisen! Se on 2-putkinen putki, komposiittimuovia tai jotain. Jotkut ovat väittäneet, että joku osa putkesta voisi sulaa kovissa lämpötiloissa ja varmaan tekeekin niin. Tehoja ei tule lisää, mutta on coolimman näköinen. Ja sitten kun vielä vedättää jotain letkua/metalliputkea alemmas oikean auton pakoputkien paikoille, niin realismi on täydellinen. Jostain löytyi muuten kuva tällaisesta virityksestä... ootahan kun etsin.. oho, sivu on poistettu. No ei voi mitään, mutta siisti se oli! Putki ei ole kovin kallis, jotain 25 egee. Tulee siis Landmaxin takapäähän poikittain. Towerista löytyi kuvat kaikkiin tarvittaviin osiin:

GT002 n. 25e:(http://www2.gpmd.com/image/k/kyoc4678.jpg)

GT007 n. 7e:(http://www2.gpmd.com/image/k/kyoc4580.jpg)

FD-33 n. 3e:(http://www2.gpmd.com/image/k/kyoc6131.jpg)
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 02.05.03 - klo: 22.25
Tänään tuli ajokilometrejä kahden tankillisen edestä lisää  :D  Lämpöä ei ollut kuin n. 6 C mutta silti auto toimi suhteellisen hyvin. Pieniä ongelmia oli letkun kanssa, joka kulkee äänenvaimentajasta bensatankkiin, mutta sekin saadettiin hoidettua! Muuten auto toimi ihan kivasti, mutta huippunopeutta ei tuntunut olevan samaan malliin, kuin lämpimällä ajettaessa...johtuiko sitten lämpötilasta? Myös pienoisia ongelmia oli käynnissä pysymysen kanssa, mutta nopealla toiminnalla sain kopan kiinni sammuttamatta autoa! Johtuvat nuo ongelmat todennäköisesti tuosta säästä, mutta ei voi mitään kun tekee mieli ajaa. Pitäisikö vain odottaa ilmojen lämpenemistä vai alkaa säätämään autoa, että saisi viimeisetkin tehonrippeet ulos...toisinsanoen voiko lämpötila vaikutta merkittävästi koneen tuottamaan tehoon?

Tuon "tupla" putkiston hankin kyllä ennen pitkää ja myös 2-vaihteinen loota on listalla...saa nähdä, että alanko tätä konetta virittämään vai vaihdanko sen tehokkaampaan! Suosituksia saa antaa ihan vapaasti ja kaikki järkevät kommentit ovat tervetulleita!
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: hermo1989 - 02.05.03 - klo: 22.49
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä mahtaa olla etola?


Se on tämönen etola-yhtiöt, missä on kauppuja http://www.etola.fi/
Hän kai tarkotti talou-etolaa http://www.etola.net/
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 03.05.03 - klo: 19.55
Että tuollainen Etola. En ole koskaan kuulutkaan...ei näyttänyt olevan yhtään myymälää Tampereella. Mahtavatko nuo lähettää tuolta Etolasta postin kautta, jos tilaisin jotain kivaa sieltä?
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: Mika R - 03.05.03 - klo: 22.49
Lainaus käyttäjältä: "zzs"
Tossa mun motissa kun ottaa kannen pois ja pyörittää konetta, niin mäntä jumittuu n. puoli senttiä ennen huippua ja työntää sylinterin mukanaan. Ja se on siinä tiukasti. Eikö sisäänajon tarkoitus olisi kuluttaa juuri nämä jutut pois? No, kyllä kone kävi ihan hyvin lämpimällä säällä.


ei ole. jos mäntä pääsee vapaasti ylös asti, koneesi on liian väljä ja on aika vaihtaa osat. jos kone on tuossa kunnossa kun kerroit, se on juuri niinkuin pitää. tai ainakaan se ei missään tapauksessa saa liikkua niin että tulee vapaasti päädyn reunojen yli (siis ikäänkuin läpi ulos asti).
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 04.05.03 - klo: 18.17
Huoooh! Lisää ongelmia  :cry:

Kävin äskettäin taas "ajamassa" eikä onnistunut aivan täysin nytkään. Ensin asensin ilmanputsarin vahingossa väärin ja se tuli liian lähelle pakoputkea ja kuumeni ikävästi. Korjasin asian ja ajelin kauniilla ilmalla (aika lämmin) ja auto kulki aluksi ihan hyvin, mutta aika nopeasti tehot laskivat ikävästi. Ajattelin, että parempi sammuttaa auto ja katsoa, niin huomasin, että kone oli aika pirun kuuma. Neulaventtiili oli mielestäni sopivasti auki, joten laihalla en tietääkseni ajanut! Ilmanputsari oli kyllä aika pirun likainen...voiko tämä johtua siitä? Tehot siis häipyivät ja kone kävi kuumana. Neuvokaa ihmeessä jos osaatte...alkaa kohta mennä jo toivo, kun koskaan ei voi keskittyä ajamiseen  :evil:
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: RChullu - 04.05.03 - klo: 18.32
ilmansuodatin on sellainen asia, että sen kanssa ei saa leikkiä. heti kun se on likaantunut niin vaihdat uuteen (niitä saa vaihtaa crossissa todella tiuhaan tahtiin) ja öljyät huolellisesti. jos ilmansuodatinta ei käytä niinkun pitäisi, siitä voi tapahtua kauheita.
Otsikko: Kannattaako ostaa?
Kirjoitti: opa - 04.05.03 - klo: 18.36
Tiedetään, mutta voiko nuo edellämainitut ongelmat johtua liian likaisesta putsarista vai säädöt pielessä?