RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: maunissimo - 02.07.08 - klo: 23.34
-
löytyi nurkista lapsuuden jäännöksiä..
tunnistaako kukaan mikä peli tämä on?
haluttaisi saada ajo kuntoon kyseinen auto...servot pelaa mut puuttuu moottori.
eli onko noi moottorit standardi kokoisia ja suurin brobleemi on et mulla ei ole tallessa motin päähän kuuluvaa hammaspyörää. niitä on varmaan sit lukematon koko määrä...
voisiko joku auttaa linkittimällä mulle noi tarpeet eli kone ja hampaat ja lisäksi akut ois poikaa.
tässä ois kuvia. ois hauskaa jos jollain ois kokemuksia tällaisesta, on nimittäin yli 20 vuotta vanha auto.
ei perhana...kuvat liian isoja..muokkausta
no niin...joko nyt.
-
Etupuskuri muistuttaa maruin autoista tuttua...aikoinaan big bearin omistaneena, hei olisikohan tuo? CJ-7 -kyllä!
http://cgi.ebay.ph/Marui-CJ-7-Golden-Eagle-NIB-new-vintage-Tamiya-gift_W0QQitemZ270238905021QQihZ017QQcategoryZ2565QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
-
Autosi on Maruin Super Wheelie CJ-7 Golden Eagle
-
Lue ari-pekan rc-sivuilta mitä kaikkea tarvit auton liikuttamiseen, siinä on sellainenkin kuin nopeudensäädin. Jos on vanha mekaaninen, elä rasita alle 27t koneella.
Tekniikaksi ei kannata laittaa 2,5r harjattomia, kannattaa tehdä vaan kruisailuauto.
Jos hiilellinen, vaikkapa:
Kone http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1905 (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1905)
Nopari http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=2968 (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=2968)
Tai hiiletön paketti, ei välttämättä kannata kiusata voimansiirtoa tällä:
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=2207 (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=2207)
Tuossa olis budjettiratkaisuja. Tuo hiili Mabuchi on aika tehoton, mutta kruisailussa.
Kai sulla on sulla on ohjain/lähetin ja vastaanotin?
Se hammasratas on pinjoni, tietääkä kukaan mikä dpi tuossa on? 32dpi?
Tekstistä saa selvää, mutta isot kirjaimet on silti kivoja.
-
löytyi nurkista lapsuuden jäännöksiä..
Itse en ole omistanut, mutta kaverilla oli... Jos se on sun lapsuuden jäännöksiä, niin tiedät varmaan, että ton sai keulimaan laittamalla akun tonne takarenkaiden päällä olevalle telineelle. Mutta ei sillä sitten enää normaalisti pystynytkään ajamaan. :cheesy:
"eli onko noi moottorit standardi kokoisia": Oliskohan 540-kokoinen "mabuchi" tai "johnson" Siis ihan peruskone, joita tulee miltei jokaisen 1/10 auton mukana. Käytettyjä (ja uusia) löytyy varmaan täältäkin.
Rattaista en ole varma. Itsellä oli tuolloin Tamiyan Astute crossi, ja siinä kai oli 32dpi rattaat. Mutta muistan, että jonkun kaverin autossa oli tuota harvempi hammastus. Joku voisi sulle varmaan kertoa miten hammastus lasketaan (tai ehkä se on tuolla A-P:n RC-sivuilla), jollei sinulla ole esimerkiksi mahdollista poiketa RC-kauppaan joko auton tai sen rattaan kanssa, joka pinjonia vasten tulee. Koko auton, kun ottaa mukaan, on pinjonin koko tietty mahdollista sovittaa. Tietty joku foorumilaisista voi omistaa ko. auton, niin selviää tämäkin asia.
Kuvista näkee, että autossa on mekaaninen nopeudensäädin, joten tarvitset vain moottorin ja sopivan pinjonin. Joidenkin vaan pitää heti päästä hifistelemään tiedoillaan. Toki jos haluat satsata RC-autoiluun löytyy noista linkeistä vinkkiä, mutta sitten lienee paikallaan kyllä toisen auton hankintakin.
-
Wouw...
Aikanaan olen tuollaisen omistanut.
Kaverin kanssa hiekkakentällä keulittiin kilpaa.
Hyvä akku ja ERP 16x2 moottori oli paikallaan, jolla auto nosti keulaa kovastakin vauhdista.
Keuliminen jatku parhaimmillaan lähes koko hiekkakentän päästä päähän.
Ja siis akku ihan nätisti omalla paikallaan auton pohjalla.
Voimansiirto yms vaan luokattoman huonokestoinen.
Alustan toimivuudesta / ajo-ominaisuuksista ei voida edes puhua.
Mutta hauska peli.
Perän rattaat olivat eri kuin bigbearissa... Hitto kun ei kirvelläkään muista oliko tossa tosiaan 32 hammastus vaiko mikä...
Vai ettei olis ollu jopa niin että tossa oli ihan tuttu 48 ja bigbearissa 32
-
Pistän "paremmaksi": mulla on kädessä tommosen ohjekirja, jos joku tahtoo,
ni yksityisviestiä.
Koneen päässä pinion-ratas on jaoltaan 32dp ja koko 11 T
Alkuperäinen on niin pehmeetä alumiiinia, ettei se pidä ruuvinsa kierteitä..
Jos semmosen silti haluaa, niin metal-parts-bag on tilattava.
Maahantuojana Tamiyan autoille silloin kun hommasin toimi NYPA KY pitäjänmäessä,
takkatie jotain...ei muista enempää
-
Tamiyan kotisivujen mukaan Suomen maahantuoja on vieläkin Nypa Ky.
-
mahtavaa et tullu tällä tavalla apuja ja juttua...KIITOKSIA.
autoon on kaikki muu tarpeellinen tosiaaan paitsi akku, moottori ja se pinjoni.
-
Ainut vaan että tuohan ei ollut Tamiya, vaan MARUI
Pinjoniksi käy mikä tahansa merkki, kunhan jako ja koko on oikea.
-
No eikai astutessa mitään 32 rattaita enää ollut :shock:
Jerzi
-
Joo, sähläsin: lukis tossa manuaalissakin se marui jos lukis :evil:
Ja toiseen asiaan: nopeuden säätämiseen.
Kuvasta nään mekaanisen noparin. Saattaa toimia vakiokoneella, mutta taloudellista sillä ei ole ajaa.
Toki eri asia jos hakee aikansa-mukaisuutta eikä ajo ole pääasia.
Siksi jokatoinen puhuu noparin (elektroonisen) laittamisesta siihen. Samalla voi jättää kyydistä radioitten erillisen paristo(akku-)kotelon.
Vaikka mekaanisissa nopareissa toisinaan on suorasähkön välistäveto radioille, en sen käyttöä suosittele useastakaan syystä. On vaan varottava, ettei aja akkua matalaksi: kone kuljettaa kivasti alle 3;lla voltilla autoa, mutta samasta ottaessaan radio on jo himmennyt.
Nykyaikanen nopari taas omaa hakkuripohjaisen bec-piirin, joka hallitusti ruokkii radiota vaikka koneelta jo virta alkaa hyytymään. Ja vastuksiin ei panna vajaateholla loppuja konetehoja, vaan niitä ei vaan käytetä..
-
No eikai astutessa mitään 32 rattaita enää ollut :shock:
Jerzi
Kyllä muuten oli.
Super Astutessa oli hienojakosemmat.
Aikanaan itsellä molemmat vessat peräkanaan oli...
-
No eikai astutessa mitään 32 rattaita enää ollut :shock:
Jerzi
Kyllä muuten oli.
Super Astutessa oli hienojakosemmat.
Aikanaan itsellä molemmat vessat peräkanaan oli...
Pitihän asian tarkistaa ja viellä Italiaa myöten (siellä asuu tuo tamiya asiantuntija) ja astutessa on 0.6 moduulinen ratas ja super astutessa on tuo 0.4 joka on pienempi hampainen. Noissa vanhoissa tamiyoissa kuten frog,hotshot niissä on tuo 0.8 moduuli joka vastaa tosi lähellä tuota 32dp.
Että silleen :wink:
Jerzi
-
No niin. Purin sit voimansiirron ja voi voi...
Siitähän puuttuu hammasratas ennen tota tasurin ratastakin, luoja tietää missä on mut ei kerro.
Saiakohan tohon mistään osaa/osia siis oisko jollain myyrä?
Meniskö tohon muuten suoraan se big bearin taka osasto kuorineen päivineen??
Oon soitellu ympäri suomea sen pinionin perässäkin (ei oota myyvät) ennenkuin tajusin et puuttuu muutakin.
-
Mulla saattas olla käytetty tohon käypä, laskujeni mukaan 25/9 alenninratas! Kevytmetallia.
Muistot alkaa olla karvan haaleet, mut must ton auton osa. (Kuva virkisti)
On käytetty, mutta ei vapaalla silmällä reilua vinoutumaa kummassakaan rattaassa..
Akselinreikänsä alle moottorin (3.17mm) eli aika 3 ...
-
Ei varmaan kannata myydä omaa jos saan kuntoon. :grin: :grin:
Katsokaas tätä.. tosin mullahan on vaan jeeppi.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380003257333&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=260242701767&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget&_trksid=p284.m184&_trkparms=algo%3DDR%26its%3DS%252BI%252BSS%26itu%3DISS%252BUCI%252BSI%26otn%3D4
-
Mistä sais marui big beariin etupuskurin ja renkaat? Auto on myytävänä klikkaa! (http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82405219)
-
Onkohan Jeeppi edistynyt tämän jälkeen?
Oma valkoinen menijäni sai hajonneen nopeudensätimensä tilalle kiinalaisen lennokisäätimen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6468
ja akuksi kolmikennolipon:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6306
ja ohjustaminen tapahtuu 2.4 lennokiradioilla.
Kokeilun jälkeen siitä katosi toinen etujousi. Korjasin ottamalla vasemmanpuoleisen takajousen, lyhentämällä sen ja taas mentiin, takajousituskin parani ;-)
Max. nopeudeksi jäänee 41km/h. Toistoilla ollaan jatkuvasti 38-41 haarukassa.
Kuvassa konffaus ja näkyy puuttuva takajousikin...
-
Näissä vanhemissa autoissa on kyllä tyyliä.
-
Näissä vanhemissa autoissa on kyllä tyyliä.
Hmm, joo.
-
Erittäin hieno auto omasta mielestäni koppa päällä. Ei mikään tasan tarkka jäljennös vaan sopivan "lelu" mainen.
-
Itsellä on aikanaan ollut kyseinen auto hupihärvelinä.
En muista mikä oli moottorin lankamäärä jonka siihen paikalleen laitoin, (olisko ollu joku 12 tai 10) mutta senaikaisilla NiMh akuilla oli tehoa senverran että jeeppi veti keula pystyssä kokonaisen urheilukentän päästä päähän.
Keuli vaikka oli hieman vauhtiakin alla.
Rattaat ei kyllä montaa akullista kestänyt, mutta hupia oli sitäkin enemmän tehdä urheilukentälle yksinkertainen rata ja siinä kaverin kanssa samanlaisilla hirmukeulijoilla kisailla.
-
Jep, oli muuten itselläkin tuommoinen ja tajuton laatikko lähes kaikkia uusia varaosia tuohon + big beariin. Sittemmin myin suurimman osan jollekin kaverille kun asuin vielä Espoon Nöykkiössä. Saattaisin löytää omastakin varastosta vielä jotakin tuohon.
-
Itse tässä kyllästyin tohon nitro-projektin jatkuvaan hajoiluun ja kaivoin vanhan Big Bearini esiin. Sitä lähetiin tekemään samalla mentaliteetillä kuin nitroakin eli parasta hinta/teho suhdetta oleva kone kiinni.
No Big Bearissa istuu nyt LRP Vector X-11 3.0t (oli 30e power racingil ja joku 750w) ja noparina on LRP SPX8. Nopariin päädyin ku halusin pakillisen ja tuo makso vaa 9e enemmä ku Bullet reverse, mutta kykenee LRP:n mukaa antamaan 364 amppeeria enemmä / phase. Volttejakin pitäis kestää enemmä.
Vähän joutu modaa tuota moottori kiinnitystä että sais sensori johdo kiinni, mutta muuten auto on VIELÄ pysyny kasassa. Eihän se kyllä mitään muuta tee kun sudittele.
-
Itse tässä kyllästyin tohon nitro-projektin jatkuvaan hajoiluun ja kaivoin vanhan Big Bearini esiin. Sitä lähetiin tekemään samalla mentaliteetillä kuin nitroakin eli parasta hinta/teho suhdetta oleva kone kiinni.
No Big Bearissa istuu nyt LRP Vector X-11 3.0t (oli 30e power racingil ja joku 750w) ja noparina on LRP SPX8. Nopariin päädyin ku halusin pakillisen ja tuo makso vaa 9e enemmä ku Bullet reverse, mutta kykenee LRP:n mukaa antamaan 364 amppeeria enemmä / phase. Volttejakin pitäis kestää enemmä.
Vähän joutu modaa tuota moottori kiinnitystä että sais sensori johdo kiinni, mutta muuten auto on VIELÄ pysyny kasassa. Eihän se kyllä mitään muuta tee kun sudittele.
Kaipa se 1 kaasutuksen kestää :lol:
Jerzi
-
Myytkös jamesi BBsi mulle kun muut osat porsii?
-
Aihe osui kun nyrkki silmään.
Kaverin tallista hyllynpäältä pongasin :)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2544335.jpg)
Asiaan enemmän vihkiytyneet osaavat varmaan kertoa mikä auto on kuvassa oikealla?
Ilmeisesti kyseessä on joku Maruin auto.
-
Se on joko marui hunter tai galaxy. Kuplan renkaat on väärinpäin :lol:
Jerzi
-
Marui hunter
-
Kiitoksia tiedosta.
-
Marui hunter
Onhan se voinnut vaihtaa tuon iskarin noitten vakio galaxyen tilalle.
Jerzi
-
Itse tässä kyllästyin tohon nitro-projektin jatkuvaan hajoiluun ja kaivoin vanhan Big Bearini esiin. Sitä lähetiin tekemään samalla mentaliteetillä kuin nitroakin eli parasta hinta/teho suhdetta oleva kone kiinni.
No Big Bearissa istuu nyt LRP Vector X-11 3.0t (oli 30e power racingil ja joku 750w) ja noparina on LRP SPX8. Nopariin päädyin ku halusin pakillisen ja tuo makso vaa 9e enemmä ku Bullet reverse, mutta kykenee LRP:n mukaa antamaan 364 amppeeria enemmä / phase. Volttejakin pitäis kestää enemmä.
Vähän joutu modaa tuota moottori kiinnitystä että sais sensori johdo kiinni, mutta muuten auto on VIELÄ pysyny kasassa. Eihän se kyllä mitään muuta tee kun sudittele.
Et muuten tule saamaan mitenkään tuohon koneeseen sopivaa välitystä aikasiks.
Kone tai nopari tulee kyllä sanomaan työehtosopimuksensa irti todella nopeasti.
Bigearin välitys kun tuppas olemaan turhan pitkä jo vakio koneellekin...
Saati että 3.0T kone...
Tai jos saat sen edes jotenkuten kiihtymään tuolla välityksellä ja asvalttisuoralla ajat niin auto tulee kulkemaan suoraansanottuna niin naurettavaa kyytiä että tuon vanhan ajo-ominaisuuksiltaan todella pahasti vajaan härvelin tiessä pitäminen on toivotonta...
Veikkaanpa kyllä että ennemmin saat savut ulos kuin edes yhtä akullista ajoa.
-
Silloin ennen - pistettiin BigBearin perä, jossa välitykset isoille kumeille, Golden Eagleen juuri saadaksemme välityksiä sopivammaksi. Sitten alkoi teräksisen pinionin saalistus, kun alumiinisen vakkarin tehonläpäsy oli rajallaan. Ajo-ominaisuudet on kyllä parhaiten kohdillaan liki vakkarikoneilla.
-
http://www.nettimarkkina.com/sahko-rc-auto-4-veto/731955 Mikäs tuo auto on?
-
http://www.nettimarkkina.com/sahko-rc-auto-4-veto/731955 Mikäs tuo auto on?
paketissa lukee smartech rally w2p ja sen kun kirjoittaa kuukkeliin niin löytyy kyllä tietoa jos on kiinostunut
-
Alako kyllä kiinostamaan, kiitos tiedosta. :smiley:
-
Silloin ennen - pistettiin BigBearin perä, jossa välitykset isoille kumeille, Golden Eagleen juuri saadaksemme välityksiä sopivammaksi. Sitten alkoi teräksisen pinionin saalistus, kun alumiinisen vakkarin tehonläpäsy oli rajallaan. Ajo-ominaisuudet on kyllä parhaiten kohdillaan liki vakkarikoneilla.
Juuri näin... Mutta tarkennan vielä tähän että tosiaan bigbeariin ei kyllä saa lyhyempää välitystä aikasiks kuin itse rakentamalla koko vaihteiston...
Nallen välitys ei siis missään nimessä sovellu tuollaiselle kierroshirmu koneelle ei sitten niin mitenkään.
Se ei ole edes lähellä...
-
No niinhän siinä kävi ettei nalle kestäny kauaa. Pihalle asti en ees kerinny vaan perä (ei siis renkaat tällä kertaa) alko lyömään tyhjää. Muutaman komean pyöräytyksen se tossa keittossa kesti ennen laukeamista.
En vaan nyt keksi miten tuon sais korjattua kun ei sieltä ykskään ratas lauennu mutta jotenkin ne varmaan pääsee siellä kotelossaan muljumaan niin etteivät välitä voimaa renkaille.
Korjausvinkkejä otetaan vastaan. Ja koneen vaihto ei ole korjaamista.
-
Miten sä nyt voit klasikko autoa tuhota tuommosella koneella. :shocked:
-
No niinhän siinä kävi ettei nalle kestäny kauaa. Pihalle asti en ees kerinny vaan perä (ei siis renkaat tällä kertaa) alko lyömään tyhjää. Muutaman komean pyöräytyksen se tossa keittossa kesti ennen laukeamista.
En vaan nyt keksi miten tuon sais korjattua kun ei sieltä ykskään ratas lauennu mutta jotenkin ne varmaan pääsee siellä kotelossaan muljumaan niin etteivät välitä voimaa renkaille.
Korjausvinkkejä otetaan vastaan. Ja koneen vaihto ei ole korjaamista.
Minä veikkasin 2 kaasutusta, taisin olla aikas oikeassa :lol:
nyt alat etsiä tuota ratasta niin saat kyllä kaivaa monta kiveä ennenkuin sen löydät.
Jerzi
PS Minkälaisen opetuksen tämäkin antoi, joo eli kuuntele mitäs kokeneemmat sanovat.
-
Itselläni on myös tälläinen Maruin Golden Eagle CJ-7 alkuperäisessä laatikossaan ohjeineen päivineen, kasausta joku on hiukan aloittanut, mutta kai innostus loppunut... Mitäköhän tälläisella on arvoa jos vaikka myis pois?
(http://i65.photobucket.com/albums/h227/bofteam/romua/marui004.jpg)
lisää kuvia:
http://i65.photobucket.com/albums/h227/bofteam/romua/marui001.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h227/bofteam/romua/marui002.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h227/bofteam/romua/marui003.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h227/bofteam/romua/marui.jpg
-
Joku voi tietää tarkemmin, mutta kuten rahoissa ja postimerkeissä, niin näissäkin täysin koskematon loota on aina kallein. Pätee varmasti myös siihen keräilysarja-Ferrariin.
-
moro. löysin vuodelta 1988 olevan tekniikan maailman. siellä oli juttu MRP PRO 110 (model racing products inc usa) taka veto rc krossi autosta. onko kenellekkään tuttu auto? lehdessä hyväksi kehuivat. siis sähkö peli.
-
moro. löysin vuodelta 1988 olevan tekniikan maailman. siellä oli juttu MRP PRO 110 (model racing products inc usa) taka veto rc krossi autosta. onko kenellekkään tuttu auto? lehdessä hyväksi kehuivat. siis sähkö peli.
Joo yksi kaikkien aikojen huonon krossari mitä on tehty. Jopa NIKKO on kaikinpuolin parempi.
Iskareissa takana on myös jousi männän alapuolella joten se toimii myös toiseen suuntaan.
Jerzi
PS Hieno on sen kori.
-
No niinhän siinä kävi ettei nalle kestäny kauaa. Pihalle asti en ees kerinny vaan perä (ei siis renkaat tällä kertaa) alko lyömään tyhjää. Muutaman komean pyöräytyksen se tossa keittossa kesti ennen laukeamista.
En vaan nyt keksi miten tuon sais korjattua kun ei sieltä ykskään ratas lauennu mutta jotenkin ne varmaan pääsee siellä kotelossaan muljumaan niin etteivät välitä voimaa renkaille.
Korjausvinkkejä otetaan vastaan. Ja koneen vaihto ei ole korjaamista.
Kovasti tulee mieleen ehdottaa tätä:
Jospa siinä onkin hampaat ehjiä, ja moottorin päässä olevan pinionrattaan ruuvi leikkasi kierteet rattaasta! Seurauksena vetoa ei tule, kun akseli pyörii rattaassa. Mulle meni ko autossa alkuperäistä pehmytmetallia olevasta rattaasta sisällä matonreunana nykäsystä..
Korvaava kovapinnoitettu/(tai teräs) 32dp11T ratas kaupasta korjasi ongelman.
-
Vikahan selvis tossa tovi sitten. Voima meni akseleille asti mutta se messinkinen osa, mikä siirtää voiman akselilta renkaalle, pyöri sen akselin ympäri tyhjää. Tarkotuksena oli kertoa tämä höystettynä videolla missä BB liikkuu tolla 3.0t koneella, mutta enhän minä osannu editoida noita videoita, eikä tuo kamerakännykän laatukaan oikein vakuuttanu.