RC10.FI
Muut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: masse - 30.07.03 - klo: 12.12
-
Pistin tällaisen topicin pystyyn herättämään keskustelua harrastuksen kustannuksista.
Onko toisiaan niin että kisareissut on turhia ellei ole kahta rengassatsia mukana? Entä kuinka nopeasti kumit todellisuudessa menettävät ominaisuutensa? Mikä on akkujen merkitys esimerkiksi stanussa?
Pelkästään renkaisiin kuluva rahamäärä on hirvittävä! Kierrättääkö kukaan vanteita ja inserttejä, noinhan voisi vähän alentaa rengaskustannuksia? Olen kyllä joskus koittanut, mutta aika tuskaisaa on.
Tarjolla on kaikkea liimoista liittimiin ja yleensä yhdistävä tekijä kaikilla alan tarvikkeilla on se, että ne maksavat mahdottomasti!
Onko RC-merkkivalmistajien laakeriöljyillä, rengasliimoilla ja muilla tilpehööreillä jotain eroa rautakauppojen ja markettien tarvikkeisiin? Itseäni ihmetyttää joskus RC-valmistajien monialaisuus; kuinka jonkin valmistajan voidaan kuvitella tekevän parasta elektroniikkaa, kemikaaleja ja öljyjä ja parasta mekaniikkaa?
Hinnathan ovat selitettävissä pienellä kysynnällä ja siitä johtuvilla tuotannon kustannuksilla, mutta mihin kaikkeen rahojaan kannattaa laittaa?
Olen uusi lajin parissa, käsittämättömät hinnat ovat kuitenkin pakottaneet pohtimaan vaihtoehtoisia menetelmiä tarvikkeiden kanssa.
Kertokaa ihmeessä kokemuksianne ja mielipiteitänne!
-
Itse aloitin nyt kierrättämään inserttejä, vanteitakin yritin, mutta se oli jo liian vaivalloista saada ne kumin riekaleet irti vanteesta. Ruuveja isä ostaa wurthilta, tosin sieltä ei ole ostettu tuumasia ruuveja, vain millissiä. Renkaiden kulumisesta: Kyllä niitä se 2 satsia menee, kuten minulla meni laukaassa, tosin osa syynä tähän oli erittäin kuuma sää. Tämän uude CS-27 säänön ansiosta talvi kisoissa ei varmaaankaan kulu ihan niin paljon renkaita.
-
Minulla on budjettina 1 rengassarja per kisa, ja kisan jälkeen renkailla niin paljon treeniä että ne ovat puhki. Ja vanteita kierrätän todella ahkerasti. Kaikkein helpoin tapa liimattujen kumien irroittamiseen vanteesta on varmastikkin laittaa renkaat asetooniin likoamaan. Itse ostan asetoonia Starkista ja muistaakseni purkin kyljessä lukee Kiilto.
Mitä akkuihin tulee alkuun stanussa ei varmastikkaan tarvitse ajaa kovin kummaisilla akuilla, mutta jos haluaa todella kisata korkeimmasta pallista niin akkujen ja koneen täytyy olla aika viimeisen päälle.
-
Joo ja varmaan ajotaitojenkin täytyy olla kunnossa. :)
Hyvä neuvo toi asetoonijuttu, täytyy koittaa!
-
Joo ja varmaan ajotaitojenkin täytyy olla kunnossa. :)
Hyvä neuvo toi asetoonijuttu, täytyy koittaa!
Hei, muistakaas sitten että asetoni on todella kovaa myrkkyä joten sitä pitää käsitellä todella varovasti... Renkaat kannattaa ottaa jollakin tikulla pois sieltä asetonista ettei vaan joudu paljaalle iholle...
-
Ja ne vanteet kannattaa pestä sen liottelun jälkeen todella hyvin!
-
Ja läheskään kaikki vanteet ei kestä asetonia. ProLinen vanteet kestää, mutta esim Yokomon vanteet katoaa liimojen mukana purkin pohjalle tunnistamattmaksi mönjäksi.
-
Joo noi yokomot ei tunnu kestän. Ja yks mikä kans on mulla kestänyt on noi orionin vanteet.
-
Kyllä tuolla stanuissa todellakin saa rahat hukattua, mutta kannattaa miettiä mihin. Renkaita meillä on mennyt 1 sarja/kilpailu,
mutta tässäkin automerkillä on hieman merkitystä. Uusia renkaita ei todellakaan tarvitse aina. Ei aloitus vaiheessa mitään huimia budjetteja tarvita.
Tuosta asetoonista sen verran, että työpaikoilla missä se on voitu korvata muilla aineilla, se myös on tehty, asetoonihan aiheuttaa syöpää.
-
Sama pätee nitroon ja liimoihin kuten CA, joten kaikkia noita myrkkyjä pitäs välttää niin paljon kuin mahdollista eikä päästää iholle ja huolehtia tuuletuksesta
-
Juu kyllähän sitä rahaa palaa tässä touhussa oiken kunnolla. Itselläni oli stanussa 2 settiä per kisa tosin toinen setti oli aina eri incertillä. Kun ajoi 2:della setillä niin niillä pystyi vielä ajamaan seuraavassa kisassa.
-
Joo täytyy katsella tuota stanua sitten kun uusi kausi alkaa. Mietityttää tuo asetoonin kanssa räppääminen, ehkä se ei ole kovin viisasta. Toisaalta jos pitää itsestään huolta niin ei kai siinä pitäisi kuinkaan käydä.
Jos vanteita ja inserttejä pystyy kuitenkin kierrättämään niin ei ne kulut silloin ihan valtavia ole. Olettaen että yksi setti renkaita per kisa riittää. Onhan niitä kuluja tietenkin paljon muitakin. Mutta onko nuo rengaskulut silti yleensä suurimmat?
Mitenkäs öljyt, puhdistusaineet, liimat yms. Onko niissä markettitavaraan verrattaessa eroja?
Mun auto on asso, ja kyllä niihin varaosiinkin saa rahaa poltettua. Tietenkin olisi parempi olla mälläämättä. :) Paukautin tässä joskus kokemattomana one-wayn toisen ulostulohahlon, uusi setti (2kpl) maksoi jotain 35 euroa! Eli kyllä ne osat on hinnoissa.
-
Nuo rengaskulut eivät ole ehkäpä kaikista suurimmat, vaikka incerttejä pystyy kierrättämään pari kertaa. Riippuu ihan itsestään aika paljon, että mällääkö autoa seinään niin, että se on tuhannessa eri palassa. Tietysti, kun ruetaan ajamaan aivan kärjen tuntumassa niin akut maksavat paljon ja koneet, vaikka niitä ei tarvitsekkaan ostaa koko ajan.
Ihan noin jos alottaa vasta kilpauran niin aika pienellä rahasummalla pääsee alkuun.
-
Kolme kisaa yhdellä rengassetillä. Moottori vaihtoon kun kollektori kuluu puhki (tai mahdollisesti pelkkä ankkurin vaihto). Varaosia ei tarvi, kun ei riko mitään, kulutusosia tosin menee pakostakin.
Kyllä se vähän niin on, että harrastaminen on suunnileen niin kallista kuin haluaa sen olevan. Kohtuullisen halvallakin pääsee kohtuullisesti, vielä kun pystyy myöntämään että huonollakin kalustolla vauhti on enemmän kiinni taidosta kuin kalustosta, niin ei tule kalliiksi...
-
Itse olen keitellyt vanteita tähän mennessä joskus taannoin, ja nyt arveluuttaa se kestääkö insertit asetonin, eli onko insertit kunnossa vielä sen myrkyn jäljiltä?
-
Eiköhän kannata ottaa insertit irti ennen asetoniin laittamista :lol:
Stanun kulut on todella itsestä kiinni.
Kannattaa muistaa, että oikeilla ajolinjoilla pääsee helposti A-finaaliin! Jopa huonoilla vehkeillä !
Olen hieman huolestunut uusien stanu kuskien määrästä.....
Esitin viime vuoden Mäntsälän kapinoissa, että virikuskit hankkisi tuttava / perhepiiristä ns."kummi" aloittavan stanukuskin. Olisikohan siinä järkeä ?
-
Olen hieman huolestunut uusien stanu kuskien määrästä.....
Esitin viime vuoden Mäntsälän kapinoissa, että virikuskit hankkisi tuttava / perhepiiristä ns."kummi" aloittavan stanukuskin. Olisikohan siinä järkeä ?
En usko, että siinä ainakaan mitään haitta olisi ja ihan järkevä ajatus. Meinaa kun nyt näyttää jos uusia stanu kuskia ei ala pikku hiljaa tulla niin stanu puoli kuolee kokonaan :( Mitä todennäköisemmin niin stanusta lähtee nyt vähintään parikuskia viriin.
-
Yksi suurimpia RC-autoilun huolenaiheita tällähetkellä on stanu kuskien vähyys ja kisoja kiertävien yleensäkin.
Pitäis olla kaikkien aktiivikilpailijoiden huolenaihe no 1 hankkia heitä lisää.
Kynnystä lähteä kisailemaan pitäisi madaltaa, mutta miten??
-on tää niin haitekkiä-
-
Jos nyt viriin on menossa stanusta noin 4-6 kuskia ,niin entä sitten? aina tulee lisää.
Minä lähen kiertämään talvisarjan stanussa ja siitä eteenpäin mennään taas kesäsarjaan. Tämä kesä olisi pitänyt kisata stanussa ja ajaa kaikki kisat, mutta ajaminen on jäänyt vähiin, kun meillä on kotona talonlaajennus kesken joka on jo melkein valmis.
Sitäpaitsi minulla on juuri kesken uuden auton säätäminen yms.. juttujen hakeminen kohdalleen.
noniin, broidi huutaa pihalta että B3:sesta loppu akku, mennääs vaihtaa....
-
Mulla tämä loistava harrastus loppu siihen kun ei yksinkertaisesti raha vaan riitä!
-
mulle vähän selkkausta:
stanu--> suomeks
insertti-->kans suomeks
-
Stanu= standarti= vakio , eli vakioluokka jossa ajetaan vakio koneilla(27 lankaa)
Insertti= renkaan sisällä oleva rinkula jolla käytännössä säädetään renkaan ilmanpainetta.
-
Itse en suositele asetonilla pelleilyä, vaan kannatan keittämistä. Itse kestän renkaita noin 1h kumeineen, jolloin kumit lähtee irti repimällä. Inserttejä voi tehdä itse vaahtomuovista.
Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....
Fenoovi lopetitko tämän harrastuksen?
-
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:
-
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:
En mä asteista tiedä , loppu infrapunamittarista asteikko kesken ( näyttää 290 astetta), mutta 6:sella minä niitä vanhassa kattilassa keitin.
-
keität renkaita? siis niinku kattilassa? monessako asteessa? :shock:
No eikös se ole jo opetettu yläasteen fysiikantunnilla, että veden kiehumispiste on 100 astetta, eikä sitä saa sen kuumemmaksi vaikka keittäis kuin. Jos infrapuna mittari näyttää jotain 290 tjsp., niin silloin se mittaa kattilanpohjan lämpöä veden läpi.
Anteeksi oli pakko. :wink:
-
Mä en ainakaan luota tohon keittämis juttuun, meinaa jos se vanne vähänkin kiero niin uusi rengas ei sitten välttämättä toimi.
Jos oikein muistan niin oon joskus kuullut, että niitä renkaita pitäis pitää semmosessä vedesssä ettei se vesi ihan kiehu kunnolla, mutta vähän.
-
niinkö että sen veen lämpötila ois jotain 80-90C..[/code]
-
Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....
Todellakin!
Kun vähäsen kattoo vaikka alamäki pyöräily varusteita!
Ei RC autoilu kallista ole jos vähän kattoo mitä ostaa :wink:
-
Onhan ne muukin harrastukset kalliita, esim karting,motocross,jääkiekko jne jne jne ....
Todellakin!
Kun vähäsen kattoo vaikka alamäki pyöräily varusteita!
Ei RC autoilu kallista ole jos vähän kattoo mitä ostaa :wink:
tulee aika kalliiksi mun harrastukset, kun harrastan rc-autoilua, lätkää ja kaikkee muuta. Kyllä se lätkä on aika kallista kun minäkin oon maalivahti. Seura osti ennen varusteet mutta nyt pitäs ostaa itse vähän listaa mitä oon ostanu tällä kaudella ja minkä hintasia varusteet on
olen ostanut:
wall-active maski - 240€
kaksi mailaa(ccm ja heaton) - 160€
sherwood patjat - 700€
nyt ei tule muuta mieleen. noitten hinta 1100€ eli aika paljon
Minun varusteet:
räpylä TPS - 550€
kilpi bauer - 333€
rintapanssari bauer - 333€
housut koho - 75€
luistimet bauer 100€
patjat sherwood - 700€
munarit koho - 20€
kaulasuoja koho - 20€
maila heaton - 80€
maski wall-active - 240€
Yhteensä: 2451€
-
Kartingiakin voi harrastaa monella tavalla, mutta omalla autolla ja kamoilla voi olla auton koon suhteuttaen verrattavissa näihin pienempiin.
-
No ei muuta kuin kaikki harrastamaan 1:1 Rallia. Sinne saa rahaa palamaan niin paljon kuin sitä vain löytyy. Esim pelkät varusteet:Sitten vielä kaikki kilpailujen osallistumismaksut 100 - 500e ja viimeisenä AUTO. Jonkun n-ryhmäläisen Astran saanee alle 20 ke, mutta kunnon peleistä joutuu maksamaan aivan eri hinta luokkaa esim vanhan WRC:n voisi saada 1 Me.
Itse olen laittanut rallin hiukan jäähylle ja touhunut taas enemmän näiden RC-laitteiden kanssa. Kaikkea ei ehdi ja pysty harrastamaan. Vaikka onhan mulla vielä ensimmäinen Ralliautoni vuoden -72 1600 Ford Escort Mexico noin 175 hp, jos kipinä vielä iskee.
No nyt kun aloin laskemaan kuinka paljon mulla on mennyt viimeisen puolen vuoden aikana RC-laitteisiin niin pääsin noin 1500e, mikä ei nyt hirveän paljoa ole, mutta en ole ostanut yhtään uutta, paitsi laturin, pari akkua, servoja ja moottoreita.
-
Veit sanat suustani "topemu"...
Aloittanut pojan kanssa rc-harrastuksen uudelleen sen halpuuden vuoksi, jos vertailukohtana on 1:1 autot ja moottoripyörät.
Olen vuoden aikana hankkinut alan tarvikkeita n. 3000 e edestä...,
mutta pidän sitä kuitenkin kohtuullisena panostuksena kehittävään harrastukseen, sekä pojalle, että itselle...
(Unohdit "topemu" ne ulosajojen korjaukset...maksaa pikkasen enempi 1:1 autoilla, ja aina roiskuu, kun rapataan...)
-
Jaa täälläkö kinastellaan... Noh pannaan omat kustannukset autoharrastukseen.
Auto n: 300e Siihen lisätään rahti mikä on noin 200e.
:mrgreen:
Nojoo. Ei minkään luokan ralliautoahan sitä pitäisi tuosta tehdä. Millä kävisi räppäämässä sorateitä. Ei viittis noita katuautoja pilata ajamalla offroadia :mrgreen:
Pitäisi myös vaihtaa tuo käyttöauto mikä maksaa pauttirallaa 10,000e :roll: