RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Mr Cale - 23.12.09 - klo: 12.10
-
FinTrack Tour 2010 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12
Päivitetty 28.4.2010
1 Osakilpailut ja yhteyshenkilöt
FinTrack Tour 2010 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesä- osakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella. TSP-10 –luokassa ajetaan erilliset sisä- ja ulkosarjat.
1.1 FinTrack Tour talviosakilpailut
FTT I 30.-31.1.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT II 20.-21.2.
Tampereen Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Heikki Helin, heikki.helin (a) kuljetinsahko.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT III 20.-21.3.
Oulun seudun pienoisautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT IV 17.-18.4.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailut
FTT V 22.5.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT VI 12.6.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT VII 24.7.
Raision seurakunnan RC-autokerho
Yhteyshenkilöt: Lasse Hiltunen, lasse.hiltunen (a) stxeurope.com
Rauli Louhi, rj.louhi (a) dnainternet.net
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT VIII 15.8.
Uudenmaan Autourheilujat
Yhteyshenkilö: Jarkko Kuusinen, jarkko.kuusinen (a) fountainpark.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
1.3 FinTrack Tour –yhteyshenkilö
Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
2 Ajettavat luokat
TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) FinTrack sekä Nuorten Mestaruus –sarja
C-12 avoin Suomen Mestaruus -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2010 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
Kilpailija saa osallistua ainoastaan yhteen touring-luokkaan samassa osakilpailussa.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.
2.1 Osallistumisrajoitukset
TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.
TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...
- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kipailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija (tämä vaikuttaa käytännössä vasta kaudella 2011)
3 Ilmoittautuminen
Kilpailuhin ilmoittaudutaan AKK:n kiti-järjestelmän kautta. Kiti-ilmoittautminen on sitova!
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy torstaina reilua viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
4 Kilpailuformaatti
Kilpailu aloitetaan klo 8:00
• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
4.1 Talvella
Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan TSS-10 ja C-12 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.
Touringluokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
C-12 luokassa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.
4.2 Kesällä
FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjassa.
4.3 Lähetystapa
Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisessa järjestyksessä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 Kilpailunumerot
Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan. Numerotarroja on saatavilla katsastuksessa.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.
6 Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus
Lisäksi ennen erää voidaan katsastaa LiPo-akkujen jännite. C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää. Ennen erää tehtävä katsastus on läpäistävä, ennen radalle pääsyä.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.
6.1 Lisäykset sääntökirjan tietoihin
Tourinluokkien renkaat
Talvi
rengassetti TTR-0128M4 koostuu:
- Xenon 28 shore rengas
- Xenon keltainen insertti TIR-0001
- Xenon vanne WHE-0012W
Kesä
- kuivan kelin rengas: 65034 VTEC 30X, Pre-Glued Asphalt Wheels (4pcs)
- sadekelin rengas: 65055 VTEC Rain Tire Dunlop D20 pre-glued
Kuivan kelin kisarenkaat ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä kilpailun järjestäjältä. Hinta 25 € / rengassarja. Sadekelin renkaat voi jokainen kilpailija hankkia itse. Sadekelin rengas on sama kuin esim. viime kesänä, joten vanhoillakin saderenkailla voi ajaa.
Valmiiksi liimattujen rengassettien renkaiden ja vanteiden muokkaaminen kielletty (pois lukien renkaan pinnan hiominen ja liimaaminen).
Renkaiden kemiallinen käsittely
Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ja pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut hajuttomat puhdistusaineet sallittu. Jarrukliinerit, moottorisprayt yms. auto- tai apteekkikemikaalit ehdottomasti kielletty!
Painorajat
Touringluokat min. 1350 g.
C-12 min. 730 g.
Korilistat
EFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.
Touring siivet
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.
TSS ja TSP-10 moottorit
TSP-10:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290
TSS-10:
CS Super Sport Brushless Motor 17,5T
- Valmistajan osanumero: C110305
Speed Passion Ultra Sportsman Stock - 17,5T
- Valmistajan osanumero: SPF175
Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen.
LiPo-akut
Touring luokissa EFRA-listan mukaiset akut.*
C-12 EFRA-listan + Lajiryhmän LiPo-akkusäännön mukaiset akut (Liite 5)
*varmistuu lajiryhmän akkusäännön valmistuttua
6.2 Renkaiden merkkaus
Touring-luokissa kilpailija ostaa kisarenkaansa järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Renkaat merkitään sinetillä renkaan ja vanteen saumaan tässä vaiheessa. Kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.
Kilpailuissa käytettävät renkaat on ostettava järjestäjältä. Myös edellisessä kilpailuissa käytettyjä renkaita saa käyttää (pitää löytyä aikaisemman kisan tarrat ja sinetit), mutta nämä lasketaan myös sallittuun maksimirengasmäärään kilpailua kohti.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka Normaali Sade
TSM-10 8 4
TSP-10 sis. 4 / ulk. 8 4
TSS-10 sis. 4 / ulk. 8 4
6.3 Ympäristö
Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.
7.1 Lopputulokset
Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf@pettersson.as
8 Tuomarointi
Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan ja tuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa.
8.1 Tuomarointikohteet
Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
9. Korokekäyttäytyminen. Kanssakilpailijoille tulee antaa keskittymisrauha. Korokkeelta poistuminen kesken erän sekä turha metelöinti on ehdottomasti kielletty.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan kaikissa luokissa A-finalistit, B-finaalin 3 parasta ja alempien finaalien voittajat. Lisäksi TSS-10 –luokassa palkitaan kaikki alle 18 vuotiaat kilpailijat erillisillä Nuorten Mestaruus –palkinnoilla (esim. mitalein).
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti. TSP-10 kiertopalkinto jaetaan talvisarjan perusteella.
10 Sarjapisteet
Pisteet lasketaan eri luokissa seuraavasti:
C-12 SM-sarja 3 / 4
TSM-10 SM-sarja 6 / 8
TSS-10 NM-sarja 6 / 8 vain alle 18 vuotiaat huomioidaan
TSS-10 FinTrack-sarja 6 / 8
TSP-10 FinTrack-sarja 3 / 4 (talvi)
TSP-10 kesäsarja 3 / 4 (kesä)
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan FinTrack-sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 10 kilpailijaa. TSS-10 NM-pisteitä jaetaan riippumatta luokan kokonaisosallistujamäärästä.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2009/FTT2009pistejako.jpg)
11 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiin
Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10) kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. FTT-rankin löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
Kuljettajien jako finaaleihin
(http://users.tkk.fi/~ktlehto/FTT2007/FTT2007finaalijako.JPG)
Liitteet
Liite 1 - Kilpailijanumerolista
Liite 2 - 1/12 korilista
Liite 3 - EFRA 1/10 korilista
Liite 4 - Harjattomat sähkömoottorit
Liite 5 - LiPo-akut
* * *
Edit 12.1.2010: C-12 korilista päivitetty uuden EFRA-listan mukaisilla koreilla
Edit 23.3.2010: Kesän rengassääntö lisätty
Edit 1.4.2010: Kohtaan 6.1. lisätty tarkennus sääntökirjan pitoainesääntöön
Edit 14.4.2010: Touring korilistaan lisätty kesällä sallituiksi tulevat EFRA 2010 -korit
Edit 26.4.2010: Sadekelin rengas lisätty ohjeistoon. Rengas on sama kuin viime kaudella.
Edit 28.4.2010: Päivämäärämuutos FTT VIII -kilpailun kohdalla.
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 1 - Kilpailijanumerolista
Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2010 ohjeistosta.
Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.
Numerotarroja on saatavilla kilpailupaikalla katsastuksessa.
TSM-10
1 Andersson Christer MMRc
2 Trzaska Sebastian KyPak
3 Rytsy Teemu LMM
4 Minkkinen Joni LMM
5 Kuusinen Matias UAU
6 Kutvonen Viljami UAU
7 Teponoja Miko TamUA
8 Lehto Kalle KyPak
9 Helin Pauli TamUA
10 Lukkari Harri MMRc
11 Salmén Henry LahUA
12 Mairue Tomi SRC
13 Kyykkä Ari-Pekka EPUA
14 Niinivirta Toni MMRc
15 Ahoniemi Sakke HyUA
16 Laurila Otto RiiUA
17 Ahoniemi Simo HyUA
18 Kivijärvi Antero UAU
19 Rinne Miika SuSeKa
20 Holsti Joonas UAU
21 Salminen Marko RiiUA
22 Vehniäinen Panu TamUA
23 Hiltunen Joni TUA
24 Heinonen Ari UAU
25 Leino Teemu UAU
26 Levänen Juho RiiUA
27 Laurila Miika OUA
28 Yli Vesa OUA
29 Mustonen Jarkko UAU
30 Pitkä Nikke RiiUA
31 Pihl Olev EST
32 Luman Priit EST
33 Koivula Pekka TamUA
34 Poutiainen August TUA
35 Laptev Ivan RUS
36 Rönnqvist Risto JärvSRK
37 Rönnqvist Ville JärvSRK
38 Erkkilä Taneli FED
39 Mäkelin Iina KyPak
40 Kiiski Janne RiiUA
41 Salo Lassi HyUA
42 Kähkönen Jesse SRC
43 Kesseli Samuli RiiUA
44 Salmela Karri UAU
45 Salmela Sami UAU
46 Ilvessalo Lasse UAU
47 Linvall Niko UAU
48 Heinonen Arto UAU
49 Hölttä Matti UAU
50 Kallio Jesse SaiKart
51 Trofimov Cyrill RUS
52 Kerola Jukka OSPA
53 Tenhunen Henri LMM
54 Valander Joel RiiUA
55 Penttinen Sakari JklSRK
56 Sinervo Niko RiiUA
57 Eklund Valtteri KyPak
58 Haug Risto EST
59 Tiit Jörg Miikael EST
60 Aspinen Janne JklSRK
61 Rinne Jussi JklSRK
62 Valkola Jari UAU
63 Lehtojärvi Jethro TUA
64 Torikka Tommi ATAK/UA
65 Södergård Kenneth EPUA
66 Södergård Björn VUA
TSP-10
1 Myöhänen Tomi UAU
2 Södergård Kenneth EPUA
3 Korvenmaa Matti UAU
4 Penttinen Jukka LahUA
5 Wikstén Tommi UAU
6 Konoila Jyri UAU
7 Takkinen Sami LahUA
8 Haapsaari Sami TUA
9 Lindvall Niko UAU
10 Hölttä Matti UAU
11 Kerola Jukka OUA
12 Södergård Björn VUA
13 Koskinen Risto TamUA
14 Salmela Sami UAU
15 Keränen Timo LahUA
16 Heinonen Arto UAU
17 Vuorenmaa Niko RiiUA
18 Valtanen Janne OUA
19 Seppälä Markku UAU
20 Kiiski Janne RiiUA
21 Egorov Alexey RUS
22 Lehtojärvi Jethro TUA
23 Anttonen Mika OUA
24 Vähäkuopus Marko OUA
25 Valkola Jari UAU
26 Nordman Sten UAU
27 Kulkas Juho UAU
28 Haug Risto EST
29 Pulli Jomi KyPak
30 Hyppönen Ville UAU
31 Rintala Juha EPUA
32 Naumov Alexander RUS
33 Luoto Antti OUA
34 Ilvessalo Lasse UAU
35 Karpov Vitaly RUS
36 Häkämies Jukka LohUA
37 Ahola Jari UAU
38 Karvanen Teemu SaiKart
39 Hovi Jani HyUA
40 Iivonen Matti KyPak
41 Kaasinen Harri UAU
42 Tsistovski Mihail LahUA
43 Pyörre Petri LahUA
44 Kaasinen Aleksi UAU
45 Sojakka Thomas UAU
46 Lindeman Tero LMM
47 Martynenko Boris RUS
48 Minkkinen Pentti LMM
49 Sipola Ville OSPA
50 Menna Juha TUA
51 Näätänen Jouko HyUA
52 Eklund Valtteri KyPak
53 Hiltunen Joni TUA
54 Mäkelin Iina KyPak
55 Erkkilä Taneli FED
56 Oksanen Petri MMRc
57 Vehkomäki Taneli RaiSRK
58 Kauppinen Teppo UAU
59 Mustonen Jarkko UAU
60 Ström Petri JoeUA
61 Nyman Harri JyvSRK
62 Huovinen Sami OSPA
63 Seppälä Jani OSPA
64 Huhtala Jukka-Pekka EPUA
65 Mihail Golubkov RUS
TSS-10
1 Poutiainen August TUA
2 Luukkonen Eetu MMRc
3 Salmela Karri UAU
4 Louhi Jaakko RaiSRK
5 Savolainen Anssi TUA
6 Ahola Juha LahUA
7 Salo Lassi RiiUA
8 Kallio Jesse SaiKart
9 Malinen Lauri LahUA
10 Kauppinen Petteri RiiUA
11 Pohjalainen Jani SaiKart
12 Suni Joni MMRc
13 Valander Joel RiiUA
14 Sampo Tommi Jkl SRK
15 Hujanen Niko LMM
16 Pitkä Nikke RiiUA
17 Kanniainen Antti OUA
18 Taimioja Veli-Pekka KyPak
19 Rantala Jarkko KyPak
20 Vehkomäki Taneli TUA
21 Rantala Miika KyPak
22 Oksanen Joonas LahUA
23 Kesseli Samuli RiiUA
24 Koliseva Otto LMM
25 Mustonen Jere OUA
26 Lehtonen Atte LMM
27 Aspinen Janne Jkl SRK
28 Kaasinen Harri UAU
29 Kuronen Pekka UAU
30 Kutvonen Aake UAU
31 Rinne Jussi Jkl SRK
32 Huhta Sami UAU
33 Marttinen Tomi AAU
34 Söderholm Juha UAU
35 Luoto Antti OSPA
36 Tiainen Tuukka UAU
37 Otsavaara Tuomo UAU
38 Malinen Jyrki LahUA
39 Mikkelä Juho KyPak
40 Pesonen Eetu LahUA
41 Iivonen Matti KyPak
42 Toivonen Axel UAU
43 Mäkynen Janne JklSRK
44 Penttinen Sakari JklSRK
45 Iivonen Pekko KyPak
46 Anttonen Eemeli OSPA
47 Jokinen Jiri UAU
48 Riekkinen Matias HyUA
49 Riekkinen Markus HyUA
50 Laineaho Niko UAU
51 Toivonen Teemu KyPak
52 Pausio Tommi RaiSRK
53 Levänen Timo RiiUA
54 Ilvessalo Lasse UAU
55 Laurén Kalle UAU
56 Valli Harri VääUA
57 Kanerva Henry TamUA
58 Kiuru Wille TamUA
59 Pausio Valtteri RaiSRK
60 Laine Jukka VUA
61 Marttinen Tomi AAU
62 Raudaskoski Petri AAU
63 Vuolteenaho Mikko OSPA
64 Korkiakoski Matti OSPA
65 Kangas Jukka OSPA
66 Kaasinen Aleksi UAU
67 Bloigu Risto OSPA
68 Mäläskä Mika EPUA
69 Hujanen Miro LMM
C-12
1 Levänen Juho RiiUA
2 Ahoniemi Simo HyUA
3 Andersson Christer MMRc
4 Yli Vesa OUA
5 Raikas Tony KyPak
6 Saarinen Teemu HyUA
7 Vehniäinen Panu TamUA
8 Minkkinen Joni LMM
9 Salminen Ari RiiUA
10 Kutvonen Viljami UAU
11 Leino Teemu UAU
12 Kuusinen Matias UAU
13 Koivula Pekka TamUA
14 Penttinen Jukka LahUA
15 Heinonen Arto UAU
16 Munck Sami TamUA
17 Holsti Joonas UAU
18 Laurila Miika OUA
19 Heinonen Ari UAU
20 Vähäkuopus Marko OUA
21 Vuorenmaa Niko RiiUA
22 Niinivirta Toni MMRc
23 Mäkinen Veini JärvSRK
24 Kerola Jukka OUA
25 Kivijärvi Antero UAU
26 Fager Carl-Magnus UAU
27 Kaukovalta Miika JärvSRK
28 Lindvall Niko UAU
29 Iivonen Matti KyPak
30 Ahoniemi Sakke HyUA
31 Anttonen Mika OUA
32 Rinne Miika SuSeKa
33 Vähäkangas Oskari OUA
34 Laptev Ivan RUS
35 Mäkinen Mikko VMF
36 Lappi Ari MMRc
37 Siltanen Jarno JklSRK
38 Huovinen Sami OSPA
39 Kalves Tom TamUA
40 Haapsaari Sami TUA
41 Putkonen Niko TamUA
42 Kauppinen Teppo UAU
43 Lento Pasi OSPA
44 Jäppinen Lari TamUA
45 Valtanen Janne OSPA
46 Salo Lassi HyUA
47 Seppälä Jani OSPA
48 Helin Pauli TamUA
49 Salmén Henry LahUA
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 2 - 1/12 korilista
Andys
#8217 Sauber Mercedes
Associated
#3169 Jaguar GTP
#3171 Corvette GTP
#3174 Nissan GTP90
Black Art
#BA001 Audi R10
#BA003 Pacemaker (R10)
#BA004 AM
Bolink
Nissan NPT90
Ferrari WSC
Buds Nissan NPT90
Nissan NPT90
#2018 Porsche 962
CEFX
#14501 DBA4 (Reynard 02S)
#14502 Courage Peugeot
Corally
#78100 Nissan GTP (Long)
#78105 Nissan GTP (Short)
#78110 Ferrari WSC (Hot)
#78115 Nissan GTP (Hot)
#78120 Mercedes
CRC
#4160 Courage Peugeot C60 Evo3
Hot Bodies
#12202 Ferrari WSC
#12201 Nissan GTP
#????? Toyota GT1
#66831 Reynard 02S
#66832 Moorespeed 908
Kawada
#K071 Sauber
Parma
Nissan NPT90
#10210 Zytec
#10207 EE1
Protoform
Courage C-41 WSC
#1603 Nissan P-35
#1607 LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609 Speed 12 GTP ( Bentley )
#1611 AMR12
Yokomo
MS-2
* * *
12.1. lisätyt EFRA 2010-korit punaisella
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 3 - EFRA 1:10 korilista
Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella.
Kesäkaudella sallitaan kaikissa luokissa uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.
Blitz
4023 Lexus ISF
East Coast Bodies Tune/King Golden Ltd.
4006 Euro-R
4007 M-Speed 6
4008 IS 250
4009 Evolution-X
4010 320 SI
4021 Mazda 6
Frewer
FR29N Dodge Stratus
GM
93430 Alfa Romeo
HPI
7316 Dodge Stratus
7381 Vauxhall Astra
4013 HB type C
4014 Alfa Romeo 159
4015 Mazda 6
4016 Mazda 6 MPS
Parma International
10124 MG X-20
10089 Alfa Romeo 156
4011 M-Type Mazda 6
Protoform
1427 Dodge Stratus
1429 Vauxhall Vectra
1460 Alfa Romeo 156 2,0
1463 Vauxhall Astra BTCC
1467 MG ZS
1449 Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476 Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465 Mazda 6 (190mm) Protoform
4012 Mazda Speed
4017 Mazda Speed 6
4018 Lexus ISF
4019 Saab Concept Vehicle
4020 Audi A4 DTM Version
1465-00 Mazda 6
Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo
Titan
T600260002 Alfa Romeo 156
TRT/SLB
4022 SLB Audi A5 ConCept
Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser
Rayspeed
RS-26 Honda Accord
Kesäkaudella sallituiksi tulevat EFRA 2010 -listan mukaiset korit merkitty punaisella.
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 4 - Harjattomat sähkömoottorit
EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2010 K. Lehto
HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:
Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:
a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.
b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.
c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:
- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.
Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.
- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C
d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36,02 mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34,00 mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50,00 mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 – 25,4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.
Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19,30 mm ja enimmäispituus 21,00 mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12,50 mm ja enintään 16,00 mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0,35 +/- 0,05 mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.
Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.
Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0,125 tuumaa (3,175 mm). Ainoastaan yksiosaiset neodyymi- tai ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23,00 mm ja enintään 27,00 mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15,50 mm.
e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi pysyvästi merkittynä moottorin päädyssä.
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo akut
LiPo-akkujen lataussäännöt AKK-Motorsport ry:n alaisissa PA kilpailuissa 2010
1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali), joka täyttää seuraavat kriteerit:
a. 1S (3.7V) akut
i. Tekninen määritys
1. Maksimi pituus 93 mm
2. Maksimi leveys 47 mm
3. Maksimi korkeus 18.5 mm
4. ym. mittoihin ei lasketa johtoja mukaan, eikä akkujen mahdollisia jalkoja (”tabs”) lasketa mukaan korkeusmittaan
5. Akun kaikki kennot tulee olla kytkettynä rinnakkain
6. Akun liittimet tulee olla suojattuna siten, että akkua ei ole mahdollista saada oikosulkuun sijoittamalla sitä sähköä johtavalle alustalle.
7. Akku saa olla maksimissaan kahdessa eri osassa, jolloin molempien osien tulee olla kovakuorisia ja ne yhdistetään liitäntäjohdolla.
8. Maksimi kapasiteetti 5500 mAh
9. Maksimi nominaali jännite 3.70 V
10. Kahdessa eri osassa olevan akun (”saddle pack”) tulee kokonaisuudessaan mahtua ym. mittojen sisään kun akun osat ovat sijoiteltuna vierekkäin ilman välijohtoa.
11. Akun kotelossa täytyy olla tehtaalla merkityt tekniset tiedot, joiden tulee sisältää vähintään:
a. Kennojen lukumäärä taikka nominaali jännite
b. Kapasiteetti
c. Tuotteen mallimerkintä tai valmistaja
ii. tai hyväksytty EFRA 2010 listalla (ei julkaistu liitteen kirjoitushetkellä, kts. kohta 11)
iii. tai hyväksytty EFRA 2009 listalla osana 2S akkua
1. Alkuperäisen akun tulee olla ”saddle pack” -tyyppinen
2. Akusta saa käyttää ainoastaan yhtä puolikasta
3. Akun maksimi nominaali jännite 3.70 V
4. Kaikkien kennojen tulee olla kytkettynä rinnakkain
b. 2S (7.4V) akut
i. Hyväksytty EFRA 2009 listalla
ii. tai hyväksytty EFRA 2010 listalla (ei julkaistu liitteen kirjoitushetkellä, kts. kohta 11)
iii. tai hyväksytty ROAR 2010 listalla (päivätty 20.1.2010)
1. ROAR 2010 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.
2. Akusta ei saa poistaa mitään alkuperäisiä merkintöjä tai tarroja.
a. Mikäli akun merkinnät ovat kuluneet normaalin käytön yhteydessä siinä määrin, että akkua ei voida todeta niiden perusteella lailliseksi voidaan akun laillisuus todeta esikatsastuksessa katsastuspäällikön toimesta.
i. Tässä tapauksessa kilpailijalla on velvollisuus todistaa akun laillisuus ja päätös akun laillisuudesta sekä päätökseen johtaneista tekijöistä kirjataan katsastuspöytäkirjaan kilpailijan sekä katsastuspäällikön allekirjoituksilla varustettuna.
ii. Katsastuspäällikkö voi ajosuorituksen jälkeisessä katsastuksessa todeta akun laittomaksi mikäli sitä ei ole esikatsastuksessa aiemmin todettu lailliseksi, vaikka kilpailija pystyisikin todistamaan akun lailliseksi tässä vaiheessa.
3. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.
a. Poikkeuksena akun pohjassa olevat jalat (”tabs”) saa lyhentää, mikäli akun kuori ei heikkene leikkauksen yhteydessä.
4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) –latausohjelmalla
a. Maksimi jännite latauksen jälkeen:
i. 4.20 V (1S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.02 V)
ii. 8.40 V (2S akut) (mittaustoleranssi +/- 0.04 V)
5. 2S akkujen latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee olla:
a. Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin tasausliittimeen.
b. tai ulkoinen niissä tapauksissa, joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen tasaajaa. Soveltuvia tuotteita ovat mm.:
i. Graupner LiPo Balancer Plus
ii. JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
iii. LRP Precision Parallel LiPo Balancer
iv. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
6. Akkujen lämmittäminen on kielletty.
7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.
8. Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)
9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita ovat mm:
a. Speed Passion Lipo Safe Bag
b. MaxAmps Lipo Sack
c. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
a. Musta lippu
b. Tuloksen hylkäys
c. tai muu tilanteen vakavuuden mukainen rangaistus
11. EFRA 2010 lista otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.
-
C-12 1S saddlet pitäs olla näinä päivinä jenkeistä saatavilla, joten tuo kennotyyppi kannattaa myös huomioida
-
FinTrack Tour 2010 Ohjeisto
LIITE 5 - LiPo akut
Lajiryhmä päivittää säännön (lähinnä C-12 -autoja koskien) ja se julkaistaan mahdollisimman pian.
Olikos tähän jo sääntöä olemassa? Virallisessa ohjeistossakin on viite, että LiPo asia varmistuu, kun tämä liite julkaistaan.
Kisoihin aikaa alle 2 viikkoa, eikä vieläkään ole varmaa tietoa akuista joilla ajetaan kilpaa? :police:
-
Kisoihin aikaa alle 2 viikkoa, eikä vieläkään ole varmaa tietoa akuista joilla ajetaan kilpaa? :police:
http://rc10.fi/index.php?topic=20621.msg404008#msg404008
-
Terve,
Tässä 2010 akkusääntö liitteenä. Kirjoitan sen vielä tuonne viestiin ylemmäs ketjuun. Kuten aikaisemmin jo todettu, niin EFRA 2010 lista ei valitettavasti ole vielä tullut ja sen takia tämä asia on hieman venähtänyt.
EFRA 2010 akkulista kuitenkin julkaistaan tässä ihan lähipäivinä ja se otetaan meillä käyttöön välittömästi. EFRA:ssa se otetaan käyttöön 15.2.2010, joka tarkoittaa sitä että uusi akkulista on voimassa jo Mäntsälän EM-kisoissa.
-
Hieman summauksena mainittakoon:
Muutoksia yleisesti:
- Akun rinnalle tuleva balanseri on sallittu
- Rangaistus / seuraamus virheellisestä latauksesta on muuttunut, jätetty enemmän pelivaraa kilpailun järjestäjälle asian ratkaisemiseksi (koska ongelmia ei ollut 2009).
Hyväksytyt akut:
- 1:10 autoissa 2S akuissa hyväksytty akut EFRA 2009 ja ROAR 2010 listalta. EFRA 2010 listaa ei ole tullut vielä, mutta heti kun se tulee, niin sillä olevat akut ovat myös sallittuja.
- 1:12 autojen 1S akuista ei vielä ole olemassa listaa. ROAR:lla on tietysti jotain, mutta sielläkin lista on melko vanha. BRCA listaus myös olematon. Tämän takia 1:12 1S akuista on nyt tekninen määritelmä meidän omissa säännöissä, jonka sisään istuvat akut (kaikki, ei väliä vaikka ei olisi ROAR / EFRA listalla) ovat sallittuja. Tämän lisäksi tulevalla EFRA 2010 listalla olevat akut ovat sallittuja.
-
Mites kun GM:n akuista irtoo merkinnät käytännössä ekan ajokerran aikana? Onko tuote vaan niin p*ska ettei sillä saa ajaa , vai voidaanko nämä hyväksyä jotenkin?
-
Terve,
Tässä 2010 akkusääntö liitteenä. Kirjoitan sen vielä tuonne viestiin ylemmäs ketjuun. Kuten aikaisemmin jo todettu, niin EFRA 2010 lista ei valitettavasti ole vielä tullut ja sen takia tämä asia on hieman venähtänyt.
EFRA 2010 akkulista kuitenkin julkaistaan tässä ihan lähipäivinä ja se otetaan meillä käyttöön välittömästi. EFRA:ssa se otetaan käyttöön 15.2.2010, joka tarkoittaa sitä että uusi akkulista on voimassa jo Mäntsälän EM-kisoissa.
EFRA saisi merkittävästi nopeuttaa omaa toimintaansa näissä asioissa. Siellä tunnutaan toimivan jollain antiikkisella kellotaajuudella.
Kilpailukykyisten akkujen hankkiminen ei amatööreille onnistu ihan sormia napsauttamalla. Sen vuoksi pitäisi tieto sallituista akuista olla enemmän ajoissa kaikkien tiedossa.
-
1S akkujen suhteen hyvä juttu että kaikki toistaseksi sallittuja. EFRA vois todellakin vähän aktivoitua, tai sitten Suomi vois irtaantua käyttämästä tuota olematonta listaa tekemällä oman EFRA + omat -listan.
-
Mitä tulee EFRA toimintaan, niin normaalistihan uusi akkulista tulee vasta voimaan myöhemmin keväällä. Nyt kun 1:12 autoissa on siirtymä LiPo akkuihin myös, niin toimintaa on nopeutettu jotta uusi akkulista saadaan jo aikaisemmin ajettaviin EM kisoihin käyttöön.
On totta että EFRA voisi toimia asiassa hieman nopeammin, mutta jotta 1:12 EM kisoihin LiPo akut saataisiin käyttöön, niin EFRA:lle oli pakko antaa hieman enemmän aikaa listan tekemiseksi. Muuten lista olisi tullut aikaisemmin, mutta ilman 1S LiPo akkuja -> EM kisat olisi ajettu metallipattereilla pelkästään.
-
Mainittakoon tässä yhteydessä vielä, että GM:ltä on tullut ProStock koneesta uusi versio joka on samalla osanumerolla kuin edellinen (#97290). Tämä uusi kone on sisuskaluiltaan identtinen aikaisemman kanssa. Kannussa on erilaiset kevennykset / ilmanottoaukot sekä sensoriliitin on siirretty pystyasentoon.
Uusi versio on myös sallittu FTT sarjassa.
-
Joo 1/12 akkujen kanssa tilanne on vähän hankala. MM-kisojen suhteen lienee sama ongelma akkulistauksessa - tarvittavat kennot kun tarvii olla saatavilla kai edelleen 6kk ennen kisoja ja niitä tarvii olla myyty muutama tuhat, joten juuri julkaistujen kennojen myyntimäärät eivät vielä täytä sitä, mutta siihen päästään pian. Sen tiedän EFRA:sta, että akkuvalmistajat odottavat laskua EFRAlta, jotta saisivat kennonsa listalle. Kennot on lähetetty ja niitä on käsitykseni mukaan tulossa listalle melko monia, EFRA ei vain ole ilmeisesti laskuttanut firmoja vielä (tais olla 500e/hyväksyttävä akku). Firmoilla kuitenkin oli tieto että heidän kennonsa ovat listalle tulossa.
-
EFRA:n toiminnasta vielä sen verran, että valmistajilla on mahdollisuus toimittaa akkuja EFRA:lle hyväksyttäväksi aina kuluvan vuoden loppuun saakka (31.12.2009 oli nyt 2010 listalle rajana). Tämän jälkeen akut täytyy vielä testata, lista koostaa ja loppujen lopuksi vielä odottaa että valmistajat maksavat hyväksyntää edellyttävät maksut.
En itse sanoisi että EFRA toimii hitaasti, koska kuitenkin akkujen toimitushetkestä on 3 viikkoa kulunut aikaa ja tiedän, että lista on tehty ja tällä hetkellä he odottavat että valmistajat maksavat maksunsa, jonka jälkeen vasta lista voidaan julkaista.
Enemmän näen ongelmaksi sen, että ajankohta jolloin lista koostetaan on meidän kannalta väärä, koska sarjamme ensimmäiset kisat ovat jo tammikuussa. Näin ei ole kaikissa maissa, koska eri maissa sarjat alkavat hyvin eri aikoihin ja sen seurauksena EFRA:n on mahdotonta tehdä listaa juuri silloin, kuin se olisi kaikille soveliasta. Meillä kuitenkaan ongelma ei ole pahin, koska esim. Saksassa sarja alkaa jo syksyllä ja päättyy myöhään keväällä. Heillä siis EFRA lista tulee aina kesken kauden. He eivät myöskään muuta sääntöjä kesken kauden, joten heillä uusi lista tulee aina viiveellä käyttöön.
Itse tätä asiaa mietiskelin juuri eilen ja mielessäni kävi, että ehkä olisi syytä vakioida tuo listan ilmestymisajankohta, jonka perusteella sitten eri maat voisivat ajoittaa sarjansa alkamishetket oikeaan ajankohtaan. En usko että listan tekeytyminen nopeutuu juurikaan, mutta jos ajankohta milloin se olisi valmiina olisi vakio (ja luotettava), niin silloin sarjat / kilpailut olisi mahdollista aikatauluttaa paremmin.
Aikaisemmin Suomessahan EFRA:n listat otettiin viiveellä käyttöön, jolloin ongelmia ei esiintynyt. Tästä on haluttu päästä eroon ja nyt kun niin on tehty, niin olemme riippuvaisia tietysti EFRA:n aikatauluista enemmän. En usko että kuitenkaan kukaan haluaa palata siihen että listat otetaan viiveellä käyttöön, joten tilanteeseen vain täytyy mukautua.
-
Enemmän näen ongelmaksi sen, että ajankohta jolloin lista koostetaan on meidän kannalta väärä, koska sarjamme ensimmäiset kisat ovat jo tammikuussa. Näin ei ole kaikissa maissa, koska eri maissa sarjat alkavat hyvin eri aikoihin ja sen seurauksena EFRA:n on mahdotonta tehdä listaa juuri silloin, kuin se olisi kaikille soveliasta. Meillä kuitenkaan ongelma ei ole pahin, koska esim. Saksassa sarja alkaa jo syksyllä ja päättyy myöhään keväällä. Heillä siis EFRA lista tulee aina kesken kauden. He eivät myöskään muuta sääntöjä kesken kauden, joten heillä uusi lista tulee aina viiveellä käyttöön.
Itse tätä asiaa mietiskelin juuri eilen ja mielessäni kävi, että ehkä olisi syytä vakioida tuo listan ilmestymisajankohta, jonka perusteella sitten eri maat voisivat ajoittaa sarjansa alkamishetket oikeaan ajankohtaan. En usko että listan tekeytyminen nopeutuu juurikaan, mutta jos ajankohta milloin se olisi valmiina olisi vakio (ja luotettava), niin silloin sarjat / kilpailut olisi mahdollista aikatauluttaa paremmin.
Hyväksytyt akut:
- 1:10 autoissa 2S akuissa hyväksytty akut EFRA 2009 ja ROAR 2010 listalta. EFRA 2010 listaa ei ole tullut vielä, mutta heti kun se tulee, niin sillä olevat akut ovat myös sallittuja.
Tässähän se ongelma tällä erää on
-FTT-kisaan aikaa 9 päivää
-halutaan olla mahdollisimman kilpailukykyisellä kalustolla mukana
-hyväksyttyjen akkujen listaa odotetaan EFRAlta
-valmistajat tietävät omien akkujensa tilanteen julkaisemattoman listan suhteen, mutta markkinoilla ja kisaajilla tietoa ei ole.
Tämä ei ole asiasta valittamista enkä nyt syyttele ketään hitaudestakaan, kunhan kirjasin miltä tilanne tässä tiimissä näyttää.
>>> 45C ja 50C 2S akkuja on ollut saatavissa maailmalta jo jonkin aikaa, mutta vielä ei ole tietoa niiden sallittavuudesta 9pv päästä ajettavassa kisassa.
No, sama vaiva tietty kaikilla TSM-kuskeilla.
MAHTAVAA on kuitenkin Stock-luokan (TSS) lupaavalta näyttävä nuosukiito!!!
-
No EFRA 2009 listan akut ovat kyllä olleet tiedossa jo pitkään ja niillähän suurin osa on ajanut nyt talvikaudella treenitkin.
Mitä tulee akkujen tehoihin, niin en usko että virissä se tulos jää siitä akun C arvosta kiinni kun konerajoitusta ei ole. Auton kyllä saa kulkemaan tarpeeksi lujaa sisäkaudelle varmasti myös aikaisemman listan akuilla.
Ehkä jotain eroa voi olla TSS ja TSP -luokissa, mutta sanoisin että sielläkin kyllä voiton avaimet löytyvät muualta kuin akun C arvosta.
-
LiPo sääntöä vielä hieman muokattu EFRA 2010 listan käyttöönoton osalta sekä myös otettu kantaa akkuihin, joiden tarrojen merkinnät ovat kuluneet.
Muutokset voidaan summata:
- EFRA 2010 lista otetaan käyttöön kun se tulee (kuten jo oli aiemmin), mutta ainoastaan kilpailuihin joiden ilmoittautuminen ei ole vielä mennyt kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lista julkaistaan nyt ennen Kuusankosken kisaa, niin se tulee voimaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä pyritään estämään "yllätykset" mikäli EFRA päättääkin julkaista kisan esim. perjantaina illalla juuri ennen seuraavan päivän osakilpailua jne.
- Akut joiden merkinnät ovat kuluneet voidaan tietyin ehdoin esikatsastaa. Huomioimisen arvoinen asia on, että ne tulee nimenomaan hyväksyttää ennen niillä ajamista, eli erän jälkeisessä katsastuksessa se on jo liian myöhäistä.
-
LiPo sääntöä vielä hieman muokattu EFRA 2010 listan käyttöönoton osalta sekä myös otettu kantaa akkuihin, joiden tarrojen merkinnät ovat kuluneet.
Muutokset voidaan summata:
- EFRA 2010 lista otetaan käyttöön kun se tulee (kuten jo oli aiemmin), mutta ainoastaan kilpailuihin joiden ilmoittautuminen ei ole vielä mennyt kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos lista julkaistaan nyt ennen Kuusankosken kisaa, niin se tulee voimaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä pyritään estämään "yllätykset" mikäli EFRA päättääkin julkaista kisan esim. perjantaina illalla juuri ennen seuraavan päivän osakilpailua jne.
- Akut joiden merkinnät ovat kuluneet voidaan tietyin ehdoin esikatsastaa. Huomioimisen arvoinen asia on, että ne tulee nimenomaan hyväksyttää ennen niillä ajamista, eli erän jälkeisessä katsastuksessa se on jo liian myöhäistä.
Saakos näillä akuilla nyt ajaa tulevassa Kiimingin kisassa (FinTrack Tour III 2010)?
http://news.efra.ws/fileadmin/news/2010/01/2010%20EFRA%202S%20Stick%20LiPo%20List%20V2%20pdf.pdf (http://news.efra.ws/fileadmin/news/2010/01/2010%20EFRA%202S%20Stick%20LiPo%20List%20V2%20pdf.pdf)
-
Saa ajaa.
-
Minä kysyisin rengassäännöstä seuraavaa. Eli mikä on käytäntö jos kuljettajalla hajoaa rengas / vanne kesken kisan sellaiseen kuntoon että sitä ei saa enään parsittua kasaan ? Saako hajonneen renkaan korvata samanlaisella renkaalla vai jääkö ajot sitten ajamatta lopuista lähdöistä ? Mukaan tulossa Kiiminkiin ja Laukaaseen.
-
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki :wink:.
-
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki :wink:.
Kiitoksia tiedosta. Tarkennatko vielä tällaisen seikan. Eli jos rengas / vanne hajoaa, joudunko ostamaan koko setin järjestäjiltä vai kelpaako jos jos omasta pakista löytyy samaa rengasta ? Nuita Xenoneita kun löytyy avaamattomina vielä.
-
Yhden rengassetin luokissa (talvella TSS ja TSP) hajonneen renkaan saa vaihtaa. Katsastukseen vaan hajonneen renkaan kanssa. Jos yhdeltä kuskilta alkaa mennä "epäilyttävän paljon" renkaita niin jossain vaiheessa katsastusmiehen harkinnan mukaan peli vihelletään poikki :wink:.
Kiitoksia tiedosta. Tarkennatko vielä tällaisen seikan. Eli jos rengas / vanne hajoaa, joudunko ostamaan koko setin järjestäjiltä vai kelpaako jos jos omasta pakista löytyy samaa rengasta ? Nuita Xenoneita kun löytyy avaamattomina vielä.
Kisoissa käytettävät renkaat pitää olla kilpailupaikalta ostettuja. Myös aiemmista kisoista ostetut ja kisapaikalla leimatut renkaat varmaankin käypi..
-
Juuri niinkuin _jtr_ tuossa edellä sanoi. Eli pitää olla joko tämän talven kisoissa käyttetty rengas tai sitten uusi. Välttämättä ei tarvi ostaa koko settiä. Esim. Tampereen kisassa oli katsastuksessa irraliisia yksittäisiä uusia renkaita.
-
Kesän rengas on kai jo päätetty?
Yt Tuukka
-
Päätös näyttäisi tämän mukaan jo olevan olemassa
http://rc10.fi/index.php?topic=45606.msg424366#msg424366
Järjestyksen vuoksi olisi nyt hyvä saada asialle vahvistus myös päättävältä taholta. Olisi mielenkiintoista samalla kuulla hieman valintaprosessista ja kriteereistä.
Hankintamenettely lienee sama kuin talvella eli renkaat ostetaan kisajärjestäjältä?
-
Kauppias otti tuossa ilmoittamisessaan pienen varaslähdön, mutta asiaa se ei miksikään muuta.
Kesän 2010 FTT rengas on siis
- LRP VTEC 30X, Pre-Glued Asphalt Wheels (4pcs) (tuotenumero 65034)
Kisarengaskäytäntö on renkaiden hintaa myöden kesällä sama kuin nyt talvella. Eli kisarenkaat ostetaan järjestäjältä kilpailuaamuna hintaan 25 e/setti. Rengasmäärät ohjeiston mukaan. Kisarenkaiden maahantuoja on Power Racing Oy.
Renkaan valinta suoritettiin lajiryhmän ja luokkayhteyshenkilön toimesta. Viime kesänä ei päästy testaamaan renkaita ja tarkoituksena oli jatkaa samoilla edelliskauden renkailla vielä tämä kesä. Kyseisten renkaiden valmistus on kuitenkin jo lopetettu.
Valinnan perusteita olivat
- varma saatavuus
- kohtuullinen hinta
- kesän 2010 MM-kilparengas
Esillä oli myös pari muuta vaihtoehtoa, mistä toinen hylättiin huomattavan korkean hinnan vuoksi ja toinen testaamattomuuden sekä laatuongelmien vuoksi.
-
Eli taas valittiin rengas jota ei oo testattu. No toivotaan että nyt homma toimis paremmin kun edellisen renkaan kanssa.
-
Ainakin lähtökohdat ovat hyvät.
Valitun renkaan "edeltäjä", jonka valmistuksen LRP lopetti tuodessaan tilalle nyt valitun renkaan, oli kaikinpuolin laadukas rengas. LRP 30X:n insertti on ollut käytössä jo aikaisemmin ja vanne on maahantuojalla olevan tiedon mukaan sama kuin jo tutussa LRP CPX renkaassa.
Kumiseos on tässä hieman kovempi (30 vs. 27) joka tarkoittanee hieman pitempää käyttöikää ja sitä kautta pienempiä rengaskustannuksia. Paremman kestävyyden hintana voisi odottaa olevan hieman heikompi pito, mutta se on kuitenkin kaikille sama.
-
Kyseisellä renkaalla ajettiin mm 2009 EM-kilpailut Luxenburgissa.
-
Kysyisin tässä renkaisiin ja xenoniin liittyen kysymyksen. Saako rengasta puhdistaa erien välissä, esimerkisi brakecleanerilla ?
-
Tavalliset jarrukliinerit on kielletty mutta esim. CS:ltä löytyy hyvää puhdistusainetta renkaille.
-
Tavalliset jarrukliinerit on kielletty mutta esim. CS:ltä löytyy hyvää puhdistusainetta renkaille.
Kiitos tästä, eipähän tule hylättyä tulosta kisoissa =D. saako vielä udella miksi jarrucliineri on kieletty ?
-
Siksi, ettei ne ole kovinkaan terveellisiä. Voit kuvitella tilanteen että 80 turistikuskia suhuuttelee kliineriä suljetussa tilassa.
-
Siksi, ettei ne ole kovinkaan terveellisiä. Voit kuvitella tilanteen että 80 turistikuskia suhuuttelee kliineriä suljetussa tilassa.
Näin hieman ajattelinkin. Kiitoksia vastauksista.
-
Tuli tuollaiset 30X renkaat jo ostettua ja käsissä niitä väänneltyä ja on niissä liimaukseta ainakin tehty niinkuin kuuluu.
-
Tavalliset jarrukliinerit on kielletty mutta esim. CS:ltä löytyy hyvää puhdistusainetta renkaille.
Tässä kohtaa on pakko kysyä sääntökohtaan tarkennusta:
"3.5.6. RENKAAT ja PITOAINEET
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saata-
vat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu
(kaikki cleanerit yms kielletty)."
Eli sääntökirjan mukaan KAIKKI cliinerit on kielletty, eikä sarjasännöissäkään ole mitään tarkentavaa klausuulia. Käytäntö on siis ilmeisesti kuitenkin toinen?
-
Tuo mainitsemani CS myydään pitoainepurkissa ja on pitoaineen kaltaista, mutta kyljessä lukee Grip Cleaner. Aineen hajottumuudesta voidaan olla kyllä tietty montaa mieltä... :angel:
-
Niin, kyllähän ne kaikki jollekki haisee. On tosin makuasia mikä on toiselle haju ja mikä tuoksu. Muchmoren rengaskliinerit tuoksuu myös varsin pistävälle, siis haisee. Eiku...
-
Tuo mainitsemani CS myydään pitoainepurkissa ja on pitoaineen kaltaista, mutta kyljessä lukee Grip Cleaner. Aineen hajottumuudesta voidaan olla kyllä tietty montaa mieltä... :angel:
Eli tässäkin kohtaa "Pitää Vaan Tietää(tm)", että se cliineri ei olekaan cliineriä vaan pitoainetta. :grin:
-
Eli sääntökirjan mukaan KAIKKI cliinerit on kielletty, eikä sarjasännöissäkään ole mitään tarkentavaa klausuulia. Käytäntö on siis ilmeisesti kuitenkin toinen?
No nyt on tarkentava klausuuli sarjasäännöissä.
Sarjasäännöt kohta 6.1.
Renkaiden kemiallinen käsittely
Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ja pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut hajuttomat puhdistusaineet sallittu. Jarrukliinerit, moottorisprayt yms. auto- tai apteekkikemikaalit ehdottomasti kielletty!
Tulkinta on ollut tuo vuodesta 2005 tai 2006 asti kun sääntö tuli sääntökirjaan. Valitettavasti sääntö oli silloin kirjattiin lopulta sääntökirjaan väärin, eikä sitä jostain ihmeen syystä ole tähänkään päivään mennessä saatu sinne korjattua.