RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Pööki - 21.01.10 - klo: 22.29

Otsikko: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Pööki - 21.01.10 - klo: 22.29
Haluaisin avata keskustelun nyt, kun ensi kauteen on vielä runsaasti aikaa. Ajan itse ns. "pääluokkana" LS-5:sta. Talvikaudelle päätin alkaa ajamaan TSS-10 luokkaa kun tuo ikäraja tälle kaudelle poistettiin. Mutta säännöissä on edelleen tämä pykälä "ei saa olla sijoittunut parhaaseen kolmannekseen muissa luokissa".

LS-5 luokassa ei osallistujamäärä ole hirveän suuri joten on teoriassa mahdollista että ensi kesän jälkeen en ole oikeutettu osallistumaan TSS-10 luokkaan koska olen ollut LS-5:sten lopputuloksissa parhaassa kolmanneksessa.

Tämä ei silti varmasti tarkoittaisi sitä etteikö junnut menisi minusta TSS-10 kisoissa ohi vasemmalta ja oikealta. Enkä myöskään näe tarvetta tai halua siirtyä poroon. Mutta mikäli tämä sääntö pysyy tälläisena, ei minulle anneta mahdollisuutta valita luokkaa.

Mieluusti pysyisin stanussa ja kehittäisin ajoani 17,5:sen antamalla vauhdilla. Olisiko siis mitään mahdollisuutta muuttaa sääntöä ensi kaudeksi ja vapauttaa hieno luokka kokonaan? Jo nyt on nähtävissä että osallistujamäärät ovat kasvaneet huimasti ja varmasti tulisi lisää "kesälajien" kuskeja mukaan mikäli rajaa ei olisi.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: copter - 21.01.10 - klo: 22.36
Hyvissä ajoin olet liikenteessä. Asiasta voi tehdä sääntömuutosehdotuksen kirjallisena ja lähettää sen eteenpäin lajiryhmän käsiteltäväksi.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Heuli - 21.01.10 - klo: 22.39
Pööki: Sähkötouringin vakioluokka on tietääkseni tarkoitettu junioreille ja uusille harrastajille. Onko SM-sarjaa kärkisijoilla ajava kuljettaja mielestäsi sopiva junnujen joukkoon kisaamaan?

Jos ajat kovaa LS-5 sarjassa niin se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että ajotaitosi on kehittynyt ja pystyt hallitsemaan vaivattomasti prostock-luokankin autoa sähkötouringissa. Viime kesän perusteella "kielto vakioluokkaan" tulisi LS-5 SM-sarjassa kärkikymmenikköön sijoittumisesta.

Itse näen että jonkinlaiset rajat on hyvä olla vakioluokkiin, toki niitä tämän vuoden aikana saatujen kokemuksien mukaan kannattaa hienosäätää.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: peitsamo - 21.01.10 - klo: 22.43
Mielipiteeni on, että osallistumisrajoituksia ei tulisi kokonaan poistaa. Jos rajoitukset kokonaan poistetaan, voi jälleen kerran niillä "aidoilla" aloittelijoilla olla mukaan tulemisen kynnys liian korkealla. Mielestäni tämän luokan yksi tarkoitus on kuitenkin tarjota helppo mukaan pääsy sekä sähköturistiin, mutta myös koko rc-kilpailemiseen.

Se, onko nykyiset rajoitukset hyvät vai huonot, onkin jo vaikempi kysymys.

Selvää tietysti on, että tämä ainakin on edistysaskel aiemmasta ikärajallisesta versiosta, mikä sitten on seuraava oikea askel tässä kehityslinjassa?

Mielestäni stanun pitäisi tarjota mahdollisuuden kilpailuun lähinnä seuraaville ryhmille:

a) nuoret ja aloittelevat kuskit
b) "papat", joille ei aika ja kyvyt enää riitä riitä muuhun
c) muut, joiden halu/kyky kilpailla nopeammissa luokissa on rajoittunut.

Se, että sijoitus esim. polttiskrossissa parhaaseen kolmannekseen estää osallistumisen stanuun, ei nähdäkseni palvele tätä luokkaa. Omasta kokemuksesta voin tunnustaa, että polttiskrossiradalla hankitut kokemukset eivät käytännössä millään tavalla edesauttaneet turistiautolla ajamisen opettelua. Uskoakseni samaa pätee sähkökrossiin, paitsi siellä tietysti jo oppii puljaamaan pattereiden ja latureiden kanssa..

Jos stanuun osallistumista rajoitetaan esim. viri- ja poromenestyksen perusteella, on varmasti perusteltua, kenties jopa menestys C-12 ja TP-10 (ja LS-5)-luokissa, mene ja tiedä, ovathan ne kuitenkin rataluokkia ja siinä mielessä yhtymäkohtia on ainakin krossia enemmän.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: copter - 21.01.10 - klo: 22.46
Mielestäni silloin on jotain pielessä jos SM -luokan kärkikymmenikköön kuuluvat kuljettajat ilmoittaa, että vakiokonetta tehokkaampi moottori ei pysy lapasessa.

Vaihtoehtoja on näin pikaisesti mietittynä kaksi:

1) LS-5 luokan taso
2) LS-5 luokan arvo (SM)

EDIT: Muutettu monikkoon
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Jonni - 21.01.10 - klo: 23.27
LS5-luokan taso on aika lavea. Kärjessä mennään kovaa,
mutta ei tarvitse kovin pitkälle tuloksissa mennä kun tasoero rupeaa olla aika kova jo A-finaalin sisällä
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Mr Cale - 21.01.10 - klo: 23.41
Itse näkisin tilanteen mieluummin niin, että jos TSP-10 -luokan auto menee liian lujaa LS-5 kärkipään (A-finaali) tasoiselle kuskille, niin ehkä meidän pitäisi hidastaa luokkia entisestään.

TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: copter - 21.01.10 - klo: 23.44
Cale on ihan oikeassa. Ennen vuodenvaihdetta tulleet uudet säätimet ovat muuttaneet luokkien nopeuksia.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 22.01.10 - klo: 09.10
Ja ne kohta kauppoihin tulevat säätimet vievät vauhtia taas pykälää kovemmalle tasolle. Tämä oli hyvin selvästi havaittavissa DHI Cupissa, kun stock luokassa kohta kauppoihin tulevien uusimpien säätimien haltijat menivät suoralla ja ulos mutkista aivan eri vauhtia kuin ns. SPX-sukupolven säätimillä ajavat.

Minusta vauhtien tiputtaminen olisi oikea suunta stock-luokissa. Pienehköllä radalla TSP-moottorilla moni viriin Kuusaallekin ilmoittautunut kuski tekisi paremman erätuloksen, kuin sillä virimoottorillaan.

Minusta FTT-luokkia tulisi kaikkia arvostaa omina luokkinaan yhtä korkealle, eikä niin että vähävauhtisemmat luokat muka olisivat vain alempia portaita joilta jokaisen tulee yrittää "nousta" viriin.
Harrastuksen ja lajin kannalta kumpikin on yhtä tärkeä päämäärä (ei välietappi)
1) maksimaalisen nopea erätulos
2) rehti ja hyvä kilpailu joka tuottaa iloa ja onnistumisen tunteita
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.01.10 - klo: 09.49
Tässä hyvä resepti jos haluaa stanuluokkaan ajamaan :wink:
Älkää ajako SM luokkia kuten minä niin pääsee helposti stanuluokkiin ajamaan ilman sen enempää vänkäämistä :lol:

Olikohan tuo SM arvo LS-5 luokalle nyt se oikea ratkaisu :shock:

Jerzi
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: TTKoo - 22.01.10 - klo: 09.51
Kolme edellistä viestiä on niin hyviä, että on sääli katkaista ketju.

No niin, jerzi ehti jo kumoamaan tämänkin, eli kolme ennen jerziä olevaa postausta....

Otin sieltä "väärästä ketjusta (kilpailukutsu) käsitellä tätä asiaa" lainauksen, jossa asia on puettu siten kuin sen itse näen, eli Stiloa kompaten....

Että TSS-10 luokkaa ei vain nähtäisi aloitusportaana, josta automaattisesti siirrytään viritettyyn TSM-10 luokkaan. Uskon, että kaikilla ei vain ole rahkeita menestyä TSM-10 luokassa. Eikä tarvitse olla. Sallittakoon ymmärrys, että jokainen luokka tarjotkoon tasoiselleen harrastajalle haasteita ja menestymisen myönteisiä kokemuksia.

Tätä varten on se prostock keksitty, eli niille ketkä haluaa pysyä harrasteluokassa, mutta ei halua lähteä haastamaan Suomen ja koko maailman huippunimiä TSM luokassa. Stanu mielestäni vain niille kelle se oikeasti kuuluu, eli aloittelijoille. Tietty jos pysyy kokoajan sielä stanun kärjen ulkopuolella niin mikä, ettei sielä voisi ajaa. Mutta stanua ei tule pitää luokkana jonka kärkitaisteluihin voi jäädä roikkumaan vuodesta toiseen.


....sillä jos näin kävisi, alkaisi aloittelijoiden mukaantulo hiipua. (johan se on aikoinaan koettu)

Aikoinaan myös haluttiin, että saataisiin harrastajaluokka, eli ProStock-luokka.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 22.01.10 - klo: 09.56
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Pitäskö jengillä alkaa pikkuhiljaa sisäistämään se fakta, että muutamaa vollottajaa varten ei perusteta aina uutta luokkaa sen takia, että heillä on pakottava tarve päästä ajamaan kärjessä? Herrat on hyvät ja ottaa radiot kouraan ja menee radalle treenaamaan tuon valittamisen sijaan. ja SM-tason top 10 kuskeilla ei kyllä ole minkäänlaista tarvetta ajaa suomessa vakioluokkaa. Vai mikä se semmonen SM-taso oikeen on?
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 22.01.10 - klo: 09.58
Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että prostokkiluokka menee liian kovaa, 13.5t kone olisi parempi vaihtoehto TSP-luokkaan.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: LasHi - 22.01.10 - klo: 10.01
Niin se on jo tullut selväksi että kaikki papat haluais ajaa stanua...  ;)

Mutta minua kyllä kiinostais tietää mitä mieltä nämä nuoret on jotka stanua ajaessaa nyt "joutuvat" ajamaan pappojen kanssa kilpaa.

Nuorten kuskien ikä haarukka stanu kisoissa on osittain aika alhaalla joten 3 kymppinen kuski vieressä on aika pappa ja hmmm ... ehkä vähän pelottavankin ISO ... 
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 22.01.10 - klo: 10.07
Veikkaan, että Kuusaalla stock-luokassa nuoremmat vie ja papat vikisee  :mrgreen:

... ainakin radalla

Tulee mielenkiintoista katsottavaa.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 22.01.10 - klo: 10.08
Edelleenkään sillä kuskin fyysisellä koolla ei ole merkitystä tai rajottavaa tekijää luokkaan pääsyyn vaan ne harrastusvuodet eli kisatulokset sen määrää. Maailmalla "jonkin verran" kisoja kiertäneenä voin kertoa, että kyllä stokkiluokissa se keski-ikä on siellä 30v paikkeilla. Ja on siellä toki junnujakin mukana.

Pitäskö nyt kuitenki muistaa, että siellä radalla liikkuu autot, ei ihmiset.

Tuossa hyvä artikkeli aiheeseen myös:

http://www.redrc.net/2010/01/ernest-provetti-open-letter-to-rc-industry/
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.01.10 - klo: 10.11
Kolme edellistä viestiä on niin hyviä, että on sääli katkaista ketju.
No niin, jerzi ehti jo kumoamaan tämänkin, eli kolme ennen jerziä olevaa postausta....


No tämä on vain se tosi asia  :wink:
Oletkos ollut paikanpäällä katsomassa mikä on LS-5 luokan taso ja onhan se nyt kuitenki SM arvoinen. Jos haluat parhaaseen kolmanekseen niin riittänee että ajat auton maaliin joka kilpailussa niin olet siellä katsomatta mikä sinun taso on. Ei millään pahalla luokkaa kohtaan mutta tuo laji on vetännyt sellaista porukkaa että harrastaminen on tärkeämpää kuin itse kisan saadut pisteet ja palkinnot ja mikä varmasti on tärkeintä tämän luokan kuljettajille on se että LS-5 luokka on vain niin hiton makee luokka ja sen kuljettajat ovat todella rentoja ja mukavia tyyppejä, mutta sitten kuin talvella halutaan omalla tasolla sitä ei siteen saa SM arvon takia.
HUOM, vain minun mielipiteeni asiasta.
Jerzi
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: TTKoo - 22.01.10 - klo: 10.17
Olen ollut katsomassa LS-5 luokan kisoja.

Sanamuotoni koski tosiaan niitä kolmea edellistä postausta, ehdit vain väliin viesteinesi, kun klikkasin viestini lähteväksi.

En ota kantaa viestiisi, vaan yhdyin kolmen edellisen kirjoittajan mielipiteeseen.

Anteeksi jos loukkasin tahtomattani!

PS. Lainaaminen on tosi vaikeaa, vaikka ei meni pankkiinkaan  :mrgreen:
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.01.10 - klo: 10.25
OK :wink:

Toivottavasti nämä LS-5 luokan kuskit pääsevät ajamaan tuota stanuluokkaa koska sinne suurin osa kuuluu ajaa eikä prostockissa.
Jerzi
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: HarriK - 22.01.10 - klo: 10.44
Veikkaan, että Kuusaalla stock-luokassa nuoremmat vie ja papat vikisee  :mrgreen:

... ainakin radalla

Tulee mielenkiintoista katsottavaa.

Itseäni tämä ei häiritse yhtään. Näinhän sen pitääkin mennä.
Syy miksi itse päätin lähteä kyseistä luokkaa ajamaan.
TSP vaan menee meikäläiselle liian kovaa. Itse haluan nautiskella enemmän siitä ajamisesta/kisaamisesta, vaikkakin vähän hiljempaa.
Olisi ehkä pitänyt harrastus aloittaa 35v sitten.

T:Yli keski iän ylittänyt
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Pööki - 22.01.10 - klo: 10.49
Koska te monta vuotta lajin parissa olleet olette sitä mieltä että stanu on aloittelijoille ja prostock menee liian lujaa niin siinähän se ratkaisu on.

Jos siis stanu halutaan pitää uusien junnujen luokkana niin miksi ei tiputettaisi poron vauhtia jotta tällaiset harrastajatkin löytäisivät oman luokkansa?

Kuten tuossa aiemmin on jo Jerzi ja Jonni kertoneet, LS-5 luokan taso on todella kirjava. Ja nyt puhun vain itsestäni mutta painotan siis että olen harrastaja. Enkä myöskään ole edes stanussa a-finaali tasoa. En myöskään tappele verissäpäin sijoituksista sillä minulle on ihan sama olenko 12. vai 13. tourinkia ajaessani. Pyrin enemmänkin kartuttamaaan kisakokemustani.

Toinen vaihtoehto olisi että stanusta täytyy nousta jos pärjää tarpeeksi hyvin. Ja Ilpo tuolla toisessa topicissa jo ehdottikin että junnuille jaettaisiin omat pisteet. Ja mikä opettakaan junnuja paremmin ajamaan siististi kun lauteilla on treeneissä ja kisoissa vanhoja harrastajia joilla nämä taidot jo on.  
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Jonni - 22.01.10 - klo: 11.03
Jos siis stanu halutaan pitää uusien junnujen luokkana niin miksi ei tiputettaisi poron vauhtia jotta tällaiset harrastajatkin löytäisivät oman luokkansa?

Vauhtien pudotus ei vaan taida enää onnistua, kun koneet on valittu käsittääksen kahdeksi kaudeksi eteenpäin?
Viljami ajoi Torpan Alue 8 kisassa Prostockillä ja virillä parhaat kierrokset kymmenyksen sisään, joten vauhtia on prostockissa aivan liikaa harrastetasolle.

Kaikki eivät ole tekemässä tästä lajista ammattia vaan ovat mukana pitämässä hauskaa.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Mr Cale - 22.01.10 - klo: 11.45
Vauhtien pudotus ei vaan taida enää onnistua, kun koneet on valittu käsittääksen kahdeksi kaudeksi eteenpäin?
Nykyiset TSS- ja TSP-koneet valittiin kesäksi 2009 ja kaudeksi 2010. Eli ensi vuodeksi ei ole mitään esteitä tehdä uusia konesääntöjä.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkkom - 22.01.10 - klo: 12.31
Viljami ajoi Torpan Alue 8 kisassa Prostockillä ja virillä parhaat kierrokset kymmenyksen sisään, joten vauhtia on prostockissa aivan liikaa harrastetasolle.

Kaikki eivät ole tekemässä tästä lajista ammattia vaan ovat mukana pitämässä hauskaa.

Varmasti Viljami olisi ajanut lähelle virin aikoja FTT-kisamoottorillakin, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli 'laiton' kone.

Yritetään pitää nämä keskustelut asiallisina, eikä vain yritetä pönkittää omaa näkemystä mutu-tietojen perusteella. Kiitos.

PS. ei se tsp-10 pannut nyt niin kovaa kulje, etteikö sitä voisi hetken harjoittelun jälkeen hallita. Mutta jos kisoissa pitää pystyä pärjäämään treenaamatta, niin ehkä sitten täytyy muokata säännöt sen mukaan uusiksi.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Tomi R - 22.01.10 - klo: 13.03
Ja siitä olen kyllä samaa mieltä, että prostokkiluokka menee liian kovaa, 13.5t kone olisi parempi vaihtoehto TSP-luokkaan.

Hankimme juuri sellainen (orion merkkisen) kokeeksi - saako sillä ajaa prostockia esim. Alue 8 kilpailuissa ? Vai onko 10,5 pakollinen ?
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Ralo - 22.01.10 - klo: 13.24
Itse ko. luokan kuskin huoltajana vastustan ikärajan poistamista. Ei se kovaääninen iso aikuinen siinä rinnalla ainakaan oloa helpommaksi tee. 

Rauli Louhi
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: peitsamo - 22.01.10 - klo: 13.38
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Ootkos vesa ajatellut, että 37-vuotiaskin voi olla aloittelija?

Olen ajanut ensimmäiset RC-kisani noin 2 vuotta sitten, koko harrastusta takana vajaa neljä vuotta. Mielestäni olen yhtälailla aloittelija, kuin se 13-vuotias jannukin, joka on ajanut kilpaa pari vuotta. En tartu tässä asiassa ns. ikärasisimiin, mutta 20 vuotta lajia harrastaneilla on usein harhakäsitys, että kaikki muutkin ovat saaneet rc-geenit äitin tissistä.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 22.01.10 - klo: 13.41
PS. ei se tsp-10 pannut nyt niin kovaa kulje, etteikö sitä voisi hetken harjoittelun jälkeen hallita.

tsp-10 moottorin hallinnan vaativuutta ei kannata aliarvioida. Viime kaudella a-finalistit kyllä pääsääntöisesti hallitsivat tsp-moottorin tehot hyvin, mutta jo b-finalistien suorituksissa alkoi näkyä enemmän tai vähemmän vajaalla olevaa hallintaa, puhumattakaan c-finalisteista.

Lainaus
Aika vähän on TSS-10 luokan kuskeilta mielipiteitä kysytty. Itse ko. luokan kuskin huoltajana vastustan ikärajan poistamista. Ei se kovaääninen iso aikuinen siinä rinnalla ainakaan oloa helpommaksi tee.  

Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan. FTT-kisoissa ainakin on pyritty pitämään huolta kaikkien ajorauhasta.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.01.10 - klo: 13.46
Kuinka monta pro stock luokan kuskit kuuluu itse asiassa rehellisesti tuohon stanuluokkaan, noin ajotaidollisesti tarkottaen.
Väitän että ainakin C-finalistit ajaisivat paremman tuloksen stanukoneella, vai olenko väärässä tässä :huh:
Jerzi

Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Tuukka T - 22.01.10 - klo: 13.47
Yhtään FTT-kisaa en ole ikinä ajanut, 3 kerhokisaa stanulla. Ikä 35. Ainoa oikea luokka meikäläiselle on stanu, mutta kuten Raimo peräänkuuluttaa alla, jospa tätä nyt katsoisi vähän nuoremman polven vinkkelistä ja painottaisi heidän etuaan, niin sanoisin ikärajan olevan periaattessa hyvä asia. Ongelma on enemmänkin ProStockin säännöissä, koska ei 10,5T koneilla ja nykyisillä säätimillä voi paljon "Stockista" puhua, vauhtia on turhan paljon.

Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

No tässä viestissä ei kyllä ollu mitään uutta, jota ei olisi sanottu jo moneen kertaan... mutta kun on niin kiva jankuttaa :police:
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 22.01.10 - klo: 13.55
Näin sivusta seuranneena tuntuu pikkasen hullulta, miksi 25v kisoja kiertäneiden ukkojen tarvii päästä ajamaaan alottelijoille tarkotettua luokkaa? Joko huumorintaju on outo tai sitten jokin on menny harrastevuosien varrella pahasti ohi, jos tarvii kisata juuri alottaneita/pari vuotta ajaneita vastaan.

Ootkos vesa ajatellut, että 37-vuotiaskin voi olla aloittelija?

Olen ajanut ensimmäiset RC-kisani noin 2 vuotta sitten, koko harrastusta takana vajaa neljä vuotta. Mielestäni olen yhtälailla aloittelija, kuin se 13-vuotias jannukin, joka on ajanut kilpaa pari vuotta. En tartu tässä asiassa ns. ikärasisimiin, mutta 20 vuotta lajia harrastaneilla on usein harhakäsitys, että kaikki muutkin ovat saaneet rc-geenit äitin tissistä.


Enhän mä tossa missään kohti kirjoitustani sanonut noin, miten viittaat?

Tossahan lukee että 25v kisoja kiertänyt ei ole mielestäni aloittelija. Ja jos aiemman postauksen luit, kirjoitin myös että stokkiluokissa porukan keski-ikä nimenomaan on myös maailmalla siellä 30+v, kuten myös useat vasta-alkaneet.

Ulkolukutaitoa nyt peräänkuulutetaan :)
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: goos - 22.01.10 - klo: 14.00
Jos koneiden oli tänä vuonna pysyttävä samoina, niin ikärajan poisto tälle vuodelle oli hyvä asia (oma lehmä tukevasti ojassa), mutta ehkä jo ensi vuonna voisi olla taas oikea nuorten stanu ja rinnalla kesympi ProStock 13,5T koneilla. Eiköhän sellaista jo paimenna kohtuudella vamhempanakin lajin pariin tullut ajomies tai -nainen.

13.5t voi olla turhan kiree myös, uusi säädinteknologia on todellakin lisännyt vauhtia/tehoa REILUSTI. Itse jouduin stanusta lyhentämään välityksen melkeen kuuteen(oli 4.17) kun vaihdoin Tekiniin ja 13.5t koneilla ajetaan seiskan molemmin puolin. Paljos virikoneilla on, 8-9?

Uskon että ensi vuodeksi varmaan testataan ja hastatellaan ihmisiä ja selvitetään mikä voisi olla hyvä prostock vauhti vuoden päästä. (toki teknologia voi laittaa kapuloita rattaaseen uudestaakin).
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Bulvaani - 22.01.10 - klo: 14.08
Niin se on jo tullut selväksi että kaikki papat haluais ajaa stanua...  ;)
Mutta minua kyllä kiinostais tietää mitä mieltä nämä nuoret on jotka stanua ajaessaa nyt "joutuvat" ajamaan pappojen kanssa kilpaa.
Nuorten kuskien ikä haarukka stanu kisoissa on osittain aika alhaalla joten 3 kymppinen kuski vieressä on aika pappa ja hmmm ... ehkä vähän pelottavankin ISO ... 

Vastaan 10-vuotiaan juniorini huoltajana-mekaanikkona-kannustajana hänen puolestaan. Hän lähtee nyt ajamaan toista FTT-kauttaan, joten vähän kokemusta jo on taustalla. Asiasta hänen kanssaan keskustelleena häntä huolettavat seuraavat asiat(lähes suorat lainaukset):
-"Kuinka sieltä korokkeelta näkee radalle isojen välistä"
-"Mitä sitten jos tekee virheen ja joku aikuinen hermostuu ja alkaa huutaa"
-"On kyllä paha kun ei tiedä mitkä autot samassa erässä on niitä nuoria...että kenen kanssa ajaa kilpaa (...vaikka pisteet lasketaankin NM-kuskeille erikseen) 
-"Mitä tulee omasta ajosta, kun erät tehdään kaikkien kuskien nopeuden mukaan ja jos vaikka sen takia joutuukin sellaiseen erään, jossa on kaikki aloittelijat" (...tarkoittaen niitä aivan ensikertalaisia, joiden ajotaidot ovat vielä omaakin heikommat)

Eli summa summarum, eniten tuntuu jännittävän ajajakorokkeella tapahtuvat asiat ja se, millaista ajaminen sekaerissä on. Itsekin olen lähdössä aloittelevana ~40v. pappana TSS-viivalle ja meillä papoilla on nyt todella suuri vastuu, jotta emme sössi meille annettua mahdollisuutta omalla käytöksellämme. Ja kyllä, heti jos alan pärjäämään, siirryn pro stocin puolelle. Ei meidän ikäisten paikka pysyvästi saa olla NM-sarjan kuskien joukossa. Aluekisoja nähneenä vielä sellainen huomio, että Alue 8-kisoissa TSS-sarjaa nyt dominoineet papat ovat heittämällä viiden sakissa FTT-tourilla. Joillakin ratti pysyy paremmin kädessä kuin toisilla - riippumatta kilpailijakokemuksen laadusta tai määrästä.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Pööki - 22.01.10 - klo: 14.27
Komppaan kyllä tuota Bulvaanin siteerausta pienen pojan huolista. Enkä myöskään halua sanoa että kaikki rajoitukset stanusta pitää poistaa. Ajatuksenani ei ole karkoittaa junnuja hienon lajin parista, päinvastoin. Mutta jos rajoitukset pidetään, olisi sitä vastoin pro stockista hyvä tehdä hitaampi luokka meille ikääntyneille harrastajille. Kyllä se 10,5 kone vie autoa ihan liian lujaa ainakin meikäläiselle joka pääsee ajamaan kerran joka toinen viikko. Ei siinä ajokilometrejä liikaa kerry. Jo stanunkin pitäminen radalla 5min yhteen soittoon on hyvä suoritus.

Ja vielä. Omalta kohdaltani voin sanoa että itselle nousee lähinnä hymy naamalle kun pienet pojat tulevat Alue-8 kisassa ohi vasemmalta ja oikealta. Pyrin myös aina huolehtimaan etten seiso kenenkään edessä jotta jokainen korokkeella näkee radan hyvin. Sama koskee myös huutelua korokkeelta. Lähtökohtaisestihan sieltä ei saa huudella mitään ja kun vierellä seisoo 10-v. poika niin ei tulisi mieleenkään avata suutaan sanoakseen hänen ajamisestaan mitään ellei kysessä ole kehuminen. Tällä tasolla virheitä sattuu kaikille eikä vähiten itselle.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Vesa - 22.01.10 - klo: 14.33
Kannattaa heittää ne älyttömät ennakkoluulot ja asenteet roskikseen ja lähtee vaan kisoihin mukaan. Jokainen on joskus alottanu. Ei sieltä tietääkseni ole kukaan traumoja saanut tai itkukurkussa kotiin lähtenyt. Ei siellä lavalla toisten sylistä tai takaa ajeta, vaan vierekkäin. Ja ajaessa keskitytään omaan autoon, ei sinne erään laiteta MM-tason kuskeja ajamaan aloittelijoide kanssa yhtäaikaa.

Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: copter - 22.01.10 - klo: 14.55
Toimin Kuusankoskella kilpailunjohtajana lauantaina ja näitä Bulvaanin esilletuomia seikkoja olen kyllä miettinyt paljon etukäteen. Näistä asioista tullaan antamaan kilpailun harjoitusten aikana sekä ohjaajakokouksessa normaalia tarkempia ohjeistuksia. Samoin myös tietysti koko kilpailun ajan tilannetta tarkkaillaan ja epäkohtiin puututaan erittäin aktiivisesti.

Etukäteen voin jo sanoa, että vakioluokan aikuisten käyttäytyminen on lauantaina ehkäpä eniten tarkkailtu asia, johon myös tullaan puuttumaan välittömästi rangaistuksin mikäli korokkeella ei käyttäydytä kuten lasten seurassa normaalistikin käyttäydytään.

Tuskin kukaan kotonakaan kotona olohuoneessa huutaa ja kiroilee lasten nähden niin sikamaisesti kuin mitä jotkut kuljettajat korokkeella kauden 2009 kisoissa. Tämä näin ennakkotietona asian suhteen.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: AAKE K. - 22.01.10 - klo: 15.27
Se on varma, että kilpailu paranee ja tiukkenee TSS-10 -luokassa. Siinä on ollut isojakin vauhtieroja A-finaalissa esim. viime vuonna. Tämä kannattaa ottaa positiivisena asiana.
Se joka pääsee A-finaaliin, niin voi olla tyytyväinen vauhtiinsa. Junnuille tämä luo edellytykset kehittää ajoaan ja mekaanikolle puntaroitavaa. Osallistujamäärä on ainakin kohdallaan ja arvostus samalla. Toivottavasti kolme nopeinta pappaa heitetään ulos ko luokasta vuosittain. (en nyt muista miten sääntö menee).
SM-kisaluokissa on hyvin iso ero ajotaidoissa. Kun katsoo Kuusankosken SM C-12 osallistujalistaa, niin siellä täytyy ajon onnistua nappiin, että pääsee 50% sisään. Sieltä en päästäisi ketään stanua ajamaan.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: peitsamo - 22.01.10 - klo: 15.36
Tuskin kukaan kotonakaan kotona olohuoneessa huutaa ja kiroilee lasten nähden niin sikamaisesti kuin mitä jotkut kuljettajat korokkeella kauden 2009 kisoissa. Tämä näin ennakkotietona asian suhteen.

Tämä on hyvä huomio.

Ulkolukutaitoa nyt peräänkuulutetaan :)

No näinhän se varmaan oli.. :p

Pointtini varmaan tuli esille, joten ei muuta kun ajamaan kilpaa.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: ripa_k - 22.01.10 - klo: 16.23
Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan.

Hieman ehkä aiheen vierestä mutta.. Kai nyt sentään vaaratilanteista varoittaminen on edelleen sallittua tai ennemminkin varsin suositeltavaa. Jos vaikka onnistuu rollaamaan auton katolleen keskelle pääsuoraa, niin siitä varoittamatta jättäminen aiheuttaa todennäköisesti kalustovaurioita sekä itselle että viattomalle pahaa-aavistamattomalle kilpakumppanille, vähintäänkin erän pieleen menemisen.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 22.01.10 - klo: 16.27
Eihän sieltä korokkeelta kukaan saa päästää mitään ääniä, oli kuskin kokoluokka mikä vaan.

Hieman ehkä aiheen vierestä mutta.. Kai nyt sentään vaaratilanteista varoittaminen on edelleen sallittua tai ennemminkin varsin suositeltavaa. Jos vaikka onnistuu rollaamaan auton katolleen keskelle pääsuoraa, niin siitä varoittamatta jättäminen aiheuttaa todennäköisesti kalustovaurioita sekä itselle että viattomalle pahaa-aavistamattomalle kilpakumppanille, vähintäänkin erän pieleen menemisen.

Rataturvallisuuteen liittyvien asiallisten varoitusten antaminen on tietty sallittua ja suositeltavaakin. Tosin niidenkin kohdalla tulisi toimia niin, ettei samalla pelastytä korokkeella olevia muita kuskeja.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Koheltaja - 22.01.10 - klo: 16.34
Ja silloinkin käytetään soveliasta kieltä, ei sellaista haukkumista/nimittelyä/solvaamista mitä poikani joutui vuosi sitten kuuntelemaan kun oli nostovuorossa krossikisoissa kun ei heti sillä sekunnilla osannut katsoa mihin kuski oli töpeksinyt autonsa nurin.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 23.01.10 - klo: 20.44
TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.

Tänään nähtiin Torpassa ihan uudelle tasolle noussutta vauhtia sekä stock-luokassa että pro stockissa.
Jo jonkin aikaa markkinoilla olleet säätimet Speed Passion GT 2.0 ja Tekin RS oli molemmat päivitetty maahantuojiensa hankkimilla viimeisillä softaversioilla ja johan alkoi rataennätykset paukkua.
TSS-10 luokan vauhti vuonna 2010 on jotain AIVAN MUUTA kuin taannoin peltikennoaikoina ja lajiryhmän harkitessa stockiin sopivaa moottoria. Kärkikuskit eivät enää jää paljoa alkusyksyn pro stock -vauhdista ja aloitteleville kuskeille nykyinen vauhti ei kovin nopeasti ole "hallittava".
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: JuhaS14 - 23.01.10 - klo: 20.50
TSS-10 on tarkoitus olla luokka aloittelijoille. Käytännössä siis niin hidas, että aloitteleva kuljettaja pystyy sillä ajamaan hajoittamatta autoaan ja kokemaan onnistumisen riemua, mutta toisaalta niin hidas, että kehittyneemmät kuskit turhautuvat hitaaseen vauhtiin ja haluavat jotain nopeampaa (TSP tai TSM).

Säännöt eivät vaan pysy teknisen kehityksen perässä ja taas menee stanut ja porot lujempaa, mitä edellisillä moottorisäännöillä vaikka LiPo-sääntöjen tullessa vauhteja oli tarkoitus hidastaa.

Tänään nähtiin Torpassa ihan uudelle tasolle noussutta vauhtia sekä stock-luokassa että pro stockissa.
Jo jonkin aikaa markkinoilla olleet säätimet Speed Passion GT 2.0 ja Tekin RS oli molemmat päivitetty maahantuojiensa hankkimilla viimeisillä softaversioilla ja johan alkoi rataennätykset paukkua.
TSS-10 luokan vauhti vuonna 2010 on jotain AIVAN MUUTA kuin taannoin peltikennoaikoina ja lajiryhmän harkitessa stockiin sopivaa moottoria. Kärkikuskit eivät enää jää paljoa alkusyksyn pro stock -vauhdista ja aloitteleville kuskeille nykyinen vauhti ei kovin nopeasti ole "hallittava".


Komppaan, me ollaan ajettu Goosin kanssa kuitenkin jo suht pitkään ja jouduttiin kumpainenkin vääntämään säätimestä reilusti punssia pois että ajamisesta tuli edes jotenkin järkevää.

Se vauhti on ihan jotain toista kun SPX:llä.

Ajoin Torpan pääsuoralla (joka ei ole edes kovin pitkä) "vanhanmallisen stanun" perässä alle puolikaasulla. Nyt tuleekin mielenkiintoista kun erissä on sekä näitä "nopeita autoja" ja "hitaita autoja", että mitä siitä ajamisesta tulee.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Koheltaja - 23.01.10 - klo: 21.15
Nyt tuleekin mielenkiintoista kun erissä on sekä näitä "nopeita autoja" ja "hitaita autoja", että mitä siitä ajamisesta tulee.

Pujottelua?

Samaa kuulin tänään K-kaupassa että uusilla säätimillä mennään todella kovaa stockki-luokassa. Joutuu varmaan päivittämään softa säätimiin tai sitten jatkossa kisaillaan pelkästään pojan kanssa ja paahdetaan peräkanaa, järjestys on jo tuttu... :wink:
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: the_man - 23.01.10 - klo: 23.01
Osaatko Jarkko sanoa, millä ohjelmalla ajoivat SP:n säätimellä?? V1.32 ja sieltä 107?? Vai oliko jo uudempaa tyrkyllä? Ja kenties välitystä? Ei tähän aikaan enään Artsille kehtaa soittaa...  :grin:
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jarkko - 24.01.10 - klo: 00.28
the_man: laitettiin Artsin avustuksella mun stock-auton SP GT 2.0 LPF (se halvempi versio) tuolta
http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=55
kohdasta downloads se uusin stock-ohjelmistoversio (ilman LCD-laitetta en nyt saa ojelmaversioita esille, mutta siellä on tuore versio 091107Stock ja muistaakseni oli myös 091110Stock joka mulla nyt käytössä). Hommaan tarvitaan PC + asennusohjelma (tuolta sivuilta myös) + se noparin ohjelmistofilee + SP:n LCD säätömokkula, jossa USB-johto (Artsilla ja RF:llä Vähäkyrössä ainakin).

asennuksen jälkeen noparista ei ollut edes ihan kaikki nupit kaakossa, kun Matias ajoi 12,5 ja Artsi 12,7 best läpit. Se on vain noin 0,8 sek hitaampi kuin nopeimmat viriautot.

Omassa ajossa jouduin tiputtamaan puntsin VIII > III ja ennakkoa vähemmälle, että alkoi tehot olla lähempänä omaa ajo-osaamista. Ja siltikin oli vähän turhan paljon. Loppupäivän ajoin kaasun EPA asetuksella 90%. Ajokokemusta en ole ehtinyt turistilla paljoa kerätä, niinpä syksyn ajan käyttämäni WGT 10.5T moottorilla ja 1S lipolla tuntuu tällä hetkellä helpommalta hallita. Meinasin lähteä Kuusankoskelle mukaan stock-luokkaan, mutta parempi harjoitella vielä rauhassa ja ehkä sitten Tampereelle...

Okei, Torpan taas kovaksi kehittynyt pito ei tee ajamisesta kovin helppoa tällä hetkellä millään vehkeellä. Ehkä 17.5T + SP GT 2.0 tuntuisi normipidolla helpommalta tällä aika vähäisellä ajokokemuksella.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: peitsamo - 24.01.10 - klo: 10.12
Eilisen perusteella täytyy myöntää, että uusilla säätimillä mennään taas pari pykälää kovempaa, kuin tähän astisilla huippusäätimillä. Voi kai todeta SPX:nkin osalta sen olevan jo "so last season".

Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kehityksen kehittymistä vastaan, päinvastoin on hienoa nähdä ja todeta, että sitä todella tapahtuu. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos Stock-luokista halutaan tasaväkiset ja kilpailijan näkökulmasta "edulliset", pitää koneiden lisäksi vakioida myös säätimet.

Tällä hetkellä stanut kulkee jo todella kovaa ja ollaan nähdäkseni aika kaukana siitä perusideasta, että kuka tahansa aloittelija saa auton pysymään radalla ja että vauhtiin kyllästyy nopeasti, jolloin olisi välitön tarve siirtyä nopeampiin luokkiin. Myös porojen vauhti on hyvin lähellä virien vauhtia, eikä kovinkaan moni kuski pysty ajamaan yhtään nopeampaa vapaalla koneella.

Tässä on tainnut käydä niin, että nopeasti kehittyvät laitteet ja niiden tekninen kehitys on kampittanut sääntöpykälät 6-0. Tälle kaudelle ei mitään ole tehtävissä, mutta näkemykseni on, että sääntöjä pitää muokata tavalla tai toisella tuleville kausille, jotta eri luokkien perustarkoitukset voivat toteutua, ne tarkoituksethan itsessään ovat ihan hyvät ja sopivat.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: goos - 24.01.10 - klo: 12.41
Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.

Onneksi monet uusista säätimistä ovat päivitettäviä, ainakin Speed passion ja Tekin RS jolloin ei tarvitse kesäksi tai syksyksi ostaa uutta vaan päivittää vaan softan säätimen. Tämä on minun mielestä hyvä suunta ja toivottavasti pitää harrastajan kustannukset paremmin hanskassa. Toki tulee lisää kustannuksia/harmeja tarvittavasta PC:stä mutta monella on jo tämmöiset olemassa ja riittää että jollain on semmoinen mukana niinkuin kolvi esimerkiksi.

Itse olen nyt ajanut 3 päivää tolla uudella säätimellä, ja Peitsamon takana oli todella vaikea ajaa koska tehot olivat niin erilaiset ja sitä mukaa myös ajolinjat muuttuivat. Ennen me pystyttii ajaa hyvin kontissa pitkäänkin kun kummallakin oli SPX.

Ja tehoja joutui tosiaan rajaamaan pois ei tuo stanu pysy enään käsissä vaikka koko syksyn treenannu.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: JuhaS14 - 24.01.10 - klo: 13.07
Harmillista asiassa tietysti on se, että säätimet maksaa sen parisataa euroa kipale. Jos kuvittelee omistavansa esim. kaksi stock-autoa, menee säätimien päivitykseen helposti 400-500 euroa.


Itse olen nyt ajanut 3 päivää tolla uudella säätimellä, ja Peitsamon takana oli todella vaikea ajaa koska tehot olivat niin erilaiset ja sitä mukaa myös ajolinjat muuttuivat. Ennen me pystyttii ajaa hyvin kontissa pitkäänkin kun kummallakin oli SPX.

Ja tehoja joutui tosiaan rajaamaan pois ei tuo stanu pysy enään käsissä vaikka koko syksyn treenannu.

Tuo on se isoin ongelma: Ajolinjat muuttuvat niin paljon, että ohituksista tulee vähintäänkin haasteellisia. Varsinkaan kun se oma ajotaito ja muiden ajajien ajotaito ole ihan samalla tasolla kun esim. virissä.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: copter - 24.01.10 - klo: 13.49
Laitan tänne nyt saman viestin kuin mitä tuonne sähkökrossipuolelle:

Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta laitetaan nyt tähän kuitenkin.

Säätimien osalta "ongelma" on kyllä tiedostettu, mutta kuten tässä on jo aikaisemminkin todettu, niin asialle ei ole mitään tehtävissä koska kausi alkaa ensi viikonloppuna TSS-10 -luokan osalta. Myöskään "faktoja" ei ole vielä pöydässä tarpeeksi, eli siis asioiden muuttaminen olisi myös aika hatusta repimistä.

Mielestäni jos meillä on vakioluokan sääntöjä teknisten rajoitusten suhteen, niin silloin rajoituksien tulisi olla samat krossi- ja ratapuolella.

Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.

Pari kuukautta sitten oli jo nähtävissä, että säätimien kehitys tulee vaikuttamaan luokkien nopeuksiin kaudella 2010. Valitettavasti siinä vaiheessa ei kuitenkaan ollut vielä tiedossa, kuinka paljon, joten asialle oli hyvin vaikea tehdä yhtään mitään. Tälläkään hetkellä mielestäni tietoa ei ole tarpeeksi.

Kuinka asian kanssa sitten edetään?

Nykyiset vakioluokkien koneet (TSS-10 ja TSP-10) on vuonna 2009 valittu vuosille 2009-2010. Tarkoittaa sitä, että ensi kausille 2011 - 2012 tullaan myös katsomaan uusia koneita. Tietysti olisi myös mahdollista jatkaa samoilla koneilla, koska ne on hyviksi todettu. Tässä tapauksessa täytyy tietysti selvittää nykyisten koneiden saatavuus jne, koska yleensä saatavuus on asia jo muodostuu ongelmaksi silloin kun ajetaan samoilla koneilla pitkään.

Koska vakioluokkien nopeutta on tarve tiputtaa, niin uusille koneille kuitenkin on selkeä tarve, mutta tietysti tämä punnitaan sitten myöhemmin kesäkauden loppupuolella, kun on enemmän tietoa järjestetyistä kilpailuista, että miten vauhdit ovat kehittyneet kauden aikana, kuinka ne mahdollisesti ovat tasaantuneet vuoden aikana jne. Paljon on vaikuttavia tekijöitä.

Siis loppukaudesta tullaan miettimään uusia koneita. Käytännössä tällöin mietitään:

A) Onko uusille koneille tarvetta?
   - Jos on, niin mitkä käämitykset niissä pitäisi olla eri luokkiin? Mitä muita mahdollisia ominaisuuksia niistä etsitään (kiinteä pääty, umpinainen design jne).
   - Jos ei, niin silloin kauden aikana on keksitty joku muu ratkaisu rajoittaa tehoja

B) Voidaanko säätimiä jotenkin rajoittaa?
   - Tämä hyvin paljon riippuu siitä miten kauden aikana säätimien vaikutus näkyy.
   - Käytännössä tämä on hyvin vaikea toteuttaa, joten esim. yksityyppisäätimen määrittäminen on automaattisesti mielestäni pois laskuista, samoin myös salittujen säätimien lista olisi huono ratkaisu.
   - Jäljelle siis oikeastaan jää säätimien hintakatto. Tämäkin on vaikea valvoa, mutta tällä pidettäisiin kustannukset kurissa. Kenenkään valmistajan tuotteita ei varsinaisesti blokattaisi pois. Tekninen kehitys siis saisi mennä rauhassa eteenpäin, mutta vakioluokissa tämä pidettäisiin kurissa kustannusten osalta.

Tuohon hintakattoon liittyen, niin tälläkin hetkellä sekä aina aikaisemmin tekniikka on kehittynyt. Se on normaalia. Mielestäni kaluston uusiminen tietyin rajoin kuuluu lajin kehitykseen ja ei voida olettaa että jokainen kaupasta saatava tuote olisi kilpailukykyinen. Näin on ollut aikaisemminkin. Jos mietitään hieman kahta edellistä kautta:

- 2008
  - Speed Passion säätimet yleistyivät, mutta eivät olleen yhtä nopeita kuin harrastajien suosiossa olleet LRP säätimet
  - LRP Sphere oli nopeampi
  - LRP Sphere TC Spec oli vielä nopeampi

- 2009
  - LRP TC Spec oli kauden alussa "vakio"
  - LRP SPX tuli juuri ennen kautta, alkukauden aikana hyvin moni siirty käyttämään sitä, koska oli nopeampi
  - Speed Passion säätimet eivät olleet kehittyneet vastaamaan LRP säätimien nopeutta kauden aikana
  - Kauden jälkeen (nyt) SP säätimien uusi softa päihittää SPX säätimen

Tuossa noin hyvin pikaisesti näkemys kahdesta edellisestä kaudesta. Hyvin on siis nähtävissä, että säätimien kehitystä on tapahtunut aina ja aina on ollut vakioluokissa pieni kilpajuoksu säätimien välillä. Jos säätimille tulisi joku hintakatto, niin silloin nämä lajiin mielestän kuuluvat tekniset kehitykset olisivat edelleen sallittuja, mutta räikeimmät tapaukset voitaisiin jättää ulos.

Tarkoitan tällä nyt sitä, että markkinoille tulee joku täysin ylivoimainen säädin, jonka myyntihinta onkin sitten se 400 EUR tms, jolloin käytännössä kaikilla se pitäisi olla jos meinaa ajaa voitosta, mutta taas puolestaan investoinnin hinta on normaalia kalliimpi. Tuon tämän esille sen takia, koska AE Black Diamond säädin maksaa jenkeissä sen 400 USD ja Suomessa sen jälleenmyyntihinta olisi lähempänä 500 EUR mikäli sitä joku alkaisi tuomaan maahan. Säädin oli loppuvuodesta 2009 nopein mitä sai, joten säädin oli tietyissä jenkkilän kisoissa pakkoinvestointi niille jotka halusi pärjätä. Onneksi tilanne on nyt hieman muuttunut Tekin RS säätimen softapäivityksen muodossa sekä muiden säätimien päivityksellä myös, eli siis enää AE säädin ei ole ainut omassa luokassaan.

Nämä nyt tosiaan ovat vain asioita jotka pyörivät mielessä tällä hetkellä. Näistä kauden aikana jalostuu enemmän, kun nähdään hieman FTT kisan antia sekä tietysti mitä uusia tuotteita tulee tämän kauden aikana jne.

Ja vielä lopuksi hieman näistä säätimistä ja niiden hinnoista. Eli siis listataan nyt hieman näitä "uusia nopeita säätimiä", jotta ei taas olla siinä hämärän varjossa että kaikki eivät tiedä faktoja:

- Tekin RS
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Axelsco
  - Hinta 200 EUR
  - Vaatii PC linkin jotta voidaan säätää "maksimiin". Samalla linkillä voi päivittää softan. Maahantuoja päivittää pyydettäessä myös softan + asetukset.
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43661.0

- LRP SXX Stock Spec
  - Saatavilla Suomesta, maahantuojina RC-Piste ja Power Racing
  - Hinta 225 EUR
  - Ei vaadi PC linkkiä, softa ei päivitettävissä
  - http://rc10.fi/index.php?topic=43403.0

- AE Black Diamond
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta jenkeissä 399 USD
  - http://www.teamcrc.com/crc/modules.php?name=Shopping_Cart&file=product&c_op=viewprod&prodID=7719089

- Ko-Propo / Team Orion VFS-1 BMC V 1.5
  - Ei saatavilla Suomesta (tietääkseni)
  - Hinta ulkomailla 225 USD + lisäksi pitää hankkia erillinen siili + tuuletin (~ 20 USD). Muuten käryää vakiokoneellakin.
  - Vaatii PC linkin, jotta tehot saa irti
  - http://www.kopropo.com/america/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=28&Itemid=139
 
- Speed Passion GT 2.0 Pro
  - Saatavilla Suomesta, maahantuoja Racing Factory
  - Hinta 169 ER
  - Vaatii PC linkin jotta softa voidaan päivittää uusimpaan, mutta asetusten teko onnistuu kyllä ilman. Maahantuoja varmasti päivittää softan myös pyydettäessä.
  - http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-GranTurismo-20-PRO-Carbon-Black-108022

Muitakin nopeita on, mutta nämä lienevät nyt eniten esillä / puheissa olevat tuotteet.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Pööki - 24.01.10 - klo: 15.24
Näyttää sittenkin siltä etten avannut tätä keskustelua turhaan enkä etenkään liian aikaisin kuten noissa topicin ensimmäisissä vastauksissa minulle sanottiin.  :wink:

Nyt on hyvää aikaa kerätä kokemuksia tämän kauden kisoissa ja tehdä uudet suunnitelmat sen mukaan. Mikäli pro stockin vauhti tippuisi esim. SPX-stanu kauden tasolle, voisin itsekin mielellään siirtyä ajamaan sitä ensi kaudella, olkoon säätimet ja koneet mitä tahansa. Se vauhti tässä kuitenkin on se tärkein kriteeri luokkaa valitessa.

Mutta sehän on selvää että jotain on tehtävä (ja varmasti tullaan tekemään, sitä en epäile yhtään) jos kuskit jo nyt sanovat ettei stanu meinaa pysyä hanskassa ja tehoa on laskettava säätimestä. Mitä se on sitten pro stockissa...
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: ripa_k - 24.01.10 - klo: 15.57
Mainitsisin tuohon nopeudensäädin-listaan vielä yhden, ratapuolella hieman oudommalta valmistajalta,
- Castle Creations Mamba Max Pro
  - Voi säätää ennakonlisäyksen kierrosalueineen
  - Ei saatavilla Suomesta (ainakaan tällä hetkellä, Sabella on kyllä muita ko. valmistajan tuotteita)
  - Hinta jenkeissä 128 USD
  - USB-adapteri säätöön ja päivitykseen kuuluu hintaan (mukana kuponki jolla sen voi tilata ilmaiseksi)
  - http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro.html

Itsellä on tuollainen, ihan hyvin tuntuu kulkevan, jarrut nopeasta vauhdista vaan hieman turhan heikot. Valmistaja lupasi että seuraavan softaversion pitäisi auttaa asiaan.

Tuohon säätimien rajoitukseen, se olisi varsin vaikeaa toteuttaa, sillä sama säädin eri softaversiolla tai asetuksilla voisi olla sekä laiton tai ei. Eli toimia "kerssillä" tai ilman, jos tuota siis oltaisiin kieltämässä.
Tekniikan kehitys on välillä ikävä asia näin murrosvaiheessa, mutta vaikea sitä kehitystä on estääkään.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: jerzirccar1 - 24.01.10 - klo: 15.58
Meneekös tämä nyt siihen että se voittaa jolla on sponssina PAPPA BETALAR  :lol:
Jerzi
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: peitsamo - 24.01.10 - klo: 17.57
Tämä menee jo ohi aluperäisen aiheen, mutta aloittaja voi muuttaa otsikoksi vaikka:

FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.

Mutta jatketaan. Säännöillä ei pidä pyrkiä jarruttamaan kehitystä, kun se kuitenkin tapahtuu. Eli nopeiden säätimien poisjättäminen olisi mielestäni huono ratkaisu. Sen sijaan hyväksyttyjen säätimien lista voisi toimia, toimiihan se moottoreiden osaltakin? Softan todentaminen katsastuksessa ei liene kovin yksinkertaista, mutta jos lähtökohtaisesti uuden softan saa ilmaiseksi tai vähällä rahalla, niin onko asialla sitten merkitystäkään.

Tietysti yksinkertaisin tapa olisi ottaa kertaluokkaa miedommat koneet käyttöön. Stanuun esim. 21,5T ja Pro Stockiin 15,5T. Mikä näiden käämityksien tarjonta ja saanti on, en tiedä.

Noilla koneilla luokkien perusidea ja tarpeet tulisi mielestäni ihan hyvin täytettyä, Sen lisäksi jäisi vielä askel ylöskinpäin, eli viriin siirryttäessä autot menisivät taas hieman lujempaa, nyt kun tilanne on monen kilpailijan kohdalla hieman kyseenalainen. Virimiehetkin uskaltaisi ottaa hyvillä mielin sen 8,5T koneen käyttöön ilman suuria tunnon tuskia ja ajaa sellaisella koneella, jolla nopein tulos tulee.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Pööki - 24.01.10 - klo: 18.18
Otsikko muutettu Peitsamon ehdottamaan. Nyt otsikko vastaa paremmin tätä syntynyttä hyvää ja rakentavaa keskustelua.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: Mika R - 24.01.10 - klo: 19.10
Tietysti yksinkertaisin tapa olisi ottaa kertaluokkaa miedommat koneet käyttöön. Stanuun esim. 21,5T ja Pro Stockiin 15,5T. Mikä näiden käämityksien tarjonta ja saanti on, en tiedä.

En tiedä olenko väärässä mutta kun ostin 13.5T koneen niin siinä on merkintä "stock" eli onko jenkeissä stock luokka 13.5T ? Ajattelin itse kokeilla sitä poroon Alue-8 :ssa jos se yhtään pysyy lapasessa, niin en ole sotkemassa nuorison kuvioita stanussa. Toisaalta jos osallistujia on stockissa 20 ja porossa 6, niin mielummin osallistun tuohon isompaan koska siinä on enemmän kisafiilistä kun kuskeja on enemmän.

Kyllähän sitä muutenkin hyppäis varmaan mielellään vaativampaan luokkaan ja tasollekun taidot karttuu, mutta ei taida kauheesti kiinnostaa jos luokan koko kolmasosa tai jotain, mielummin heiluu siellä missä on säpinää enemmän. Tietäähän myös usein myös taas rahanmenoa tavalla tai toisella.

Ja kyllä voisin kuvitella että se on uusillekin hyvä kokemus jos saaajaa kokeneempaa vastaa, siinähän ne taidot karttuu. Eräthän kuitenkin jaetaan tason mukaan. Ja onko se nyt se kokekeen jampan vika jos kukaan ei pysty sitä peittomaan; onko se sitten jotenkin alentavaa siirtyä sieltä viriluokasta alaspäin ottamaan päänahka jos pystyy siltä kuskilta joka siellä stanussa heiluu pidempään keulilla.

No tässä tuskin mitään sellaista mitä ei olis jo aiemmin sanottu; meinaan vaan että minusta arvostetuin on se luokka jossa on eniten kuskeja, ei välttämättä nopein tai haastelissin. Kaikki eivät edes halua tähdätä ajamaan jotain maailman luokan kuskeja vastaan.

Yksi juttu vielä kun tuosta iästä oli jossain vaiheessa puhe niin  R/C on hieno laji koska minusta, ammunnan ja tikanheiton lisäksi, sen ei pitäsi katsoa missään vaiheessa kuljettajan ikää ts. on ikään katsomatta yhtä hienoa kaikille. Kuinka monessa muussa urheilussa se on mahdollista? Nuorella on ikä puolellaan fyysisellä puolella, vanhemmalla taas kokemus eli puntit menee tasan eikö vain.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Vesa - 25.01.10 - klo: 14.44
Kyllä about kaikki 8.5t koneita löysemmät on yleisesti nimetty stokkikoneiksi maailmalla. Ei se tarra siinä koneessa mitään laillisuutta takaa, tai hyvyyttä kerro.

Jenkeissä 13.5 ja 17.5 taitaa olla stokkeja, 10.5 superstock tms, euroopassa nimitys stoc spec.

Eri valmistajien samoillakin käämeillä on hurjan isoja eroja nopeuksissa.

Se että jenkeissä ajetaan jotain luokkaa ei tarkoita että meillä tarvis näillä harrastajamäärillä ajaa samoja luokkia täällä. Ensin kuskit, sitten vasta luokka, ei toisinpäin.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 25.01.10 - klo: 14.46
Aivan, kiitos Vesa. En minäkään tarroihin usko, tuli vaan mieleen.
Otsikko: Vs: TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset
Kirjoitti: HVoltage - 25.01.10 - klo: 22.38
Säätimien "uusi generaatio" on ollut tuloillaan jo hetken aikaa eikä tämä nyt mikään juuri tänä viikonloppuna ilmennyt asia ole. Jo edellisellä kaudella oli nähtävissä säätimien tehoerot. Viimeissä FTT osakilpailussa tämä mainittu SP GT 2.0 säätimen päivitetty softa oli jo radalla. Tosin silloin virallista päivitystä ei ollut olemassa, vaan softa oli saatu tehtaalta "pöydän alta". Syksyn mittaan eri säätimiä on varmasti testattu ja myös ulkomaan kisojen tuloksista on ollut nähtävissä että kehitystä on tapahtunut. Itse myös ajoin viimeisessä FTT kisassa erään säätimen proto -softalla, joka oli juuri vakioluokkiin tehty.

Tässähän tämä vakioluokkien mielekkyys ilmenee juuri tavalla jota juuri yritetään vakioluokista säännöillä kitkeä pois. Painoarvo sanalla "pöydän alta" ja "proto".

Näissä kun aina jollakin "sisäpiirillä" tjms. on jotakin mitä ei kaupasta saa. Tälle tosin ei oikein voi mitään, saati sitten valvoa jos säännöillä rajattaisiin...

Tähän nojaten voisi ihan hyvin vapauttaa nuo moottoritkin "vapaiksi" vakiomoottoreiksi kun kerran EFRAkin niistä kerran ihan sääntöjä rustaa. Moottori saati akku kun ei enää ole se välttämättä tärkein komponentti kärryssä...   ja ihan kaikille muistiksi että kuski on se tärkein komponentti...
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 10.32
On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: jarkko - 26.01.10 - klo: 10.37
Yksi lajiryhmän tehtävistä on testaaminen ja uusien teknologian jne. kehitysaskelien suhteuttaminen kilpailutilanteeseen, jotta saadaan laadittua parhaat mahdolliset säännöt seuraavalle kaudelle. Tätä tehdään välillä myös kisaolosuhteissa, missä saa oikeimmat ja parhaat vertailukohdat.

En kuulu lajiryhmään, mutta olen silloin tällöin mukana sen hankkeissa, jotka tähtäävät parhaan pelikentän tarjoamiseen lajillemme.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 10.42
Koska editoin hieman kommenttiani, lisäään sen uudelleen tälle sivulle, ok :

On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:

testauksen toki ymmärrän, sitä pitää tehdä - mutta avoimuus ei haittaa. kerrotaan että tässä ja tässä kisassa ajetaan kokeeksi nyt sillä ja sillä vehkeellä, joten erot selviävät .. joka on lajillemme hyödyksi.

ja muistaneette että nyt on kyse stock -luokasta, siellä kilpailemisen ei pitäisi olla veristä, eihän
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: jarkkom - 26.01.10 - klo: 10.47
On se kyllä jotenkin ihmeellistä että Copterin viestin lukemalla saa kuvan että ne jotka asioista tietää eniten niin sitten hyödyntävät niitä aukkojakin kaikin mahdollisin keinoin jotta menestys on taattu. Tyhmä kansa tulee jälkijunassa.

Tai no asiaa kun hieman miettii niin ei se nyt ihmeellistä ole, kuten korkeajännitys toteaa edellä.

Minusta asiaa - tätä kabinettihommaa ja lievää salamähkäisyyttä - voisi olennaisesti parantaa avoimella "yhteen hiileen" puhaltamisen toteuttavalla tiedottamisella eli kerrotaan kilpailijoille selkeästi mitä on saatavilla stanu luokkaan kaupasta tai tiskin alta ja kuka milläkin ajaa, jotta ei tule epäselvyyksiä ja tarjotaan kaikille samat mahdollisuudet. Se on sitten itsestä kiinni mitä kukin käyttää tai ei käytä. Olisko ideaa? Ko. sivusta pitäsi pitää jokin puolueeton ja sitoutumaton taho - onko sellaista  :grin:


Ei siinä ole mitään salamyhkäisyyttä. Kannattaa käydä radoilla, kisoissa ja treeneissä katsomassa ja juttelemassa millä ne nopeat kaverit ajavat. Sekä tietysti kyllähän asiansa osaavat kilpatuotteita myyvät kaupatkin osaavat suositella ne parhaat kisakamat, jopa silloinkin, kun niitä ei löydy omasta valikoimasta. Kannattaa myös osata erottaa oikea hype bullshit hypen sijaan foorumeilta.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 10.50
Nooo Jarkkoo.. kaikki ei voi juosta joka kisassa..maantieteellisestikin mahdotonta ja nyt ollaan 2010 -luvulla ja netti on keksitty... mä en ainakaan osaa erottaa bullshit hypeä oikeasta hypestä.. kun en asioita tunne. Avoimuus ja rehti tiedotus olis kannatettavaa. Ei ainakaan haitaksi - vai onko jarkko?

hehe.. ja sitä paitsi - kaikki eivät ole edes niin hirveän halukkaita "jauhamaan p****a" silloin kun ne treenaa.. olen kyllä radoilla käynyt harjoituksissa ja kisoissa......
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: jarkkom - 26.01.10 - klo: 11.06
Tuskin tarvitsee mitään lehdistötilaisuuksia järjestää asiasta? Jos ei ole radoilla (treeneissä/kisoissa) tarpeeksi sosiaalisesti aktiivinen, niin tietysti jää asioista ulkopuoliseksi.

Ja edelleenkin se ajaminen ainakin toistaiseksi tapahtuu siellä radalla, eikä täällä netissä. Toki täällä foorumillakin hypetetään ties mitä laitteita, mutta niitä ei sitten kuitenkaan kisoissa näy tai jos näkyy, niin muualla, kuin kärjessä.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 11.14
Niinpä niin, koita nyt siinä sitten.. kommenttini eivät tarkoita että olis tehty jotain huonosti aiemmin, päin vastoin, nythän on loistava tilanne ja hyvä hetki viedä sitä eteenpäin..

Miten tohon maailmankuuluun lajiryhmään tai FTT päätöselimeen pääsee muuten mukaan? Tai onko jotain kokouksia jossa käsitellään ehdotuksia ja tiedotetaan kilpailijoille? Sori kun en tiedä tätäkään vielä..
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: LasHi - 26.01.10 - klo: 11.40
Kabinetti hommia
Salamyhkäisyyttä
"yhteenhiileen"
"jauhamaan p****a"


Tää on muuten taas loistava esimerkki miten rakentuu seuraava "suuri perjatainväätötopicci III".
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 11.41
Okei. Ymmärrän. Kiitos  :laugh:
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: HVoltage - 26.01.10 - klo: 12.42
Ja edelleenkin se ajaminen ainakin toistaiseksi tapahtuu siellä radalla, eikä täällä netissä. Toki täällä foorumillakin hypetetään ties mitä laitteita, mutta niitä ei sitten kuitenkaan kisoissa näy tai jos näkyy, niin muualla, kuin kärjessä.

Tätä tuossa omassa viimeisessä lauseessani yritin tuoda julki, kaikkea hypeä ei kannata ottaa niin vakavasti...   En tiedä kuinka monta säädintä tälläkin jupakalla/hypellä on nyt saatu myydyksi. Niitten lisääntyvien tehojen käyttöä kun pitää osata myös hyödyntää.

Turha tässä on mielestäni ketään syyttää mistään, se nyt vain on sähköluokkien luonne että kehitys menee hurjaa vauhtia ja joillakin on etuoikeus käyttää tätä kehitystä ripauksen aikaisemmin. Jos tätä ei kestä niin ainahan voi ajaa polttiksilla...

EDIT: Niin lisätään vielä että tuo "proto-ongelma" on enemmän kansaivälinen ja tehdaskuskeja koskeva kuin kotimainen, DHI:ssahan taidettiin rullata säätimillä joita ei kaupasta saa vieläkään...   Fakta kuitenkin on että jos meinaa kärkipaikoista taistella pitää käryyn ruuvata sitä uusin uutta, valitettavasti...
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: jarkko - 28.01.10 - klo: 12.04
Mikä erottaa stock eli stanu luokan moottorin viriluokan moottorista?

Erot näkyvät esim. tässä BRCAn säännöistä poimitussa lainauksessa
"Stock Motors - Only 27 turn rebuildable stock motors with a maximum fixed timing of 24
degrees"

Tuossa puhutaan vielä hiilellisistä, mutta ne erot tulevat hyvin esiin eli rajoitettu käämitys ja KIINTEÄ MAKSIMI ENNAKKO.

Eilen Torpassa totesin, että nykyään näistä vain toinen on voimassa. Stock-luokan käämi on sama kaikilla.
Sen sijaan porukka vasemmalla ja oikealla pohdiskeli että kuinka paljon laittaisi moottorille ennakkoa SÄÄTIMEN OHJELMOINNIN KAUTTA. Yksi kuskeista totesi, että nyt on ennakkoa 55 astetta ja kun ottaa turbo-asetukset käyttöön saa sieltä vielä 11 astetta ennakkoa lisää.

Ja tämä sitten näkyy ja tuntuu vauhdissa. Stock/stanu luokkiin on nyt tullut uusi säämiselementti myös - nopeudensäätimen monipuolisilla asetuksilla voidaan hyvinkin monipuolisesti vaikuttaa auton ajettavuuteen.

Onkohan tässä vaarana liika fokusointi moottoriin ja nopeuteen, kun ainakin minusta näissä luokissa huomion pitäisi olla ajotaidossa ja auton alustan säätämisessä. Kuusankoskella stock-luokissa on ihan normaalin kisailun lisäksi tarjolla muutakin ihmeteltävää.

Ennen oli stanussa kisaaminen selkeää, erien välissä piti moottoriin liittyen sorvata ankkuri ja tehdä moottorin sisäänajo. Onko niin, että jatkossa mennään erän jälkeen tietokoneelle aletaan hakea muuttuneisiin pito-oloihin ja kuskin toivomuksiin sekä kisatilanteeseen tarvittavaa uutta konfiguraatiota säätimelle ja moottorille.

Kaikki aloittelevat kuskit vaan mukaan stanuun/stockiin.....
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: LasHi - 28.01.10 - klo: 12.18
Juu mukaan vaan kun on näissä uusissa ja vanhoissa systeemeissä vielä yksi yhteinen nimittäjä.

Saadaksesi parhaan tehon ulos säätimestä, moottorista, renkaista ja autosta täytyy treenata paljon ja osata ajaa. Jotta pystyy hyödyntämään nuo kaikki pienet uutuudet ja erot.

Joten jos ei ole kuski taitotaso laitteiden tasolla voi kysyä onko niistä oikeesti hyötyä ?
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: Vesa - 28.01.10 - klo: 12.27
Kyllähän se ongelmaksi muodostuu, koska stanussa on kuitenkin vehkeiden liikuttava yhtälailla samaa kovaa kuin kilpakumppaneilla, ettei suoralla jne ole jaloissa. Kyllähän tosiasia on, että stokkiluokissa vauhti on noussut selkeästi, tosin Suomessa ollaan "pikkasen" jälkijunassa, nimittäin nuo säädinkuviot ja muut kikkailut oli kuvioissa jo 2008 vuoden lopussa ja 2009 vuoden alussa jos vähänkin on ollut asioista perillä, täällä on vaan herätty 2vkoa ennen kisoja ajatukseen, että säätimillä ja ennkoilla voi oikeesti pelata. Totta tietty on ettei Advanceja ja Tekineitä ollut vielä 2008, mutta SPX-sukupolven säätimet oikein välitettynä sekä esim. GM on jo kauan tarjonnut softaa jolla nuo parametrin on säädettävissä.

Enteilin jo kesällä 1S lipojen tulon myötä, että tähän tultaisiin (joka kuukausi uus nopari/softa), eikä tuo kauas heittänyt veikkaus. 1S-kennoja silmälläpitäen nuo uudet laitteet on kuitenkin suunniteltu ja 1S kennoilla on veivattu jenkkilässä jo pari vuotta, joten tietoa haluava saa sitä, jos on seurannut jenkkimenoa/kisannut ulkomailla.

Mutta kaikki silti ennakkoluulottomasti mukaan stanuun! Hieno nähdä runsaslukuinen osanottajamäärä Kuusaalla!
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: HVoltage - 28.01.10 - klo: 12.31
Kyllä se varmasti kuitenkin menee niin että loppupeleissä ne voiton avaimet ovat ratinveivaajan ja hyvän taustatuen yhteistyön tulos. Pelkällä säätimellä ei voittoja oteta...
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: peitsamo - 28.01.10 - klo: 13.36
Ei kisoja voiteta pelkällä säätimellä, tämä on totta. Kuitenkin jos kaksi (kärki)kuljettajaa on hyvin lähellä toisiaan ajotaitojen ja muun tekniikan suhteen, säädin voi olla se ratkaiseva elementti.
Otsikko: Vs: FTT vakioluokkien säännöt ja osallistumisrajoitukset.
Kirjoitti: jarkko - 28.01.10 - klo: 14.09
Hyvää ajotaito on menestymisen perusedellytys, se on selvä juttu. Ja ajotaidon puutetta ei 5 minuutin suorituksessa voi kovin pitkälle korvata muilla avuilla.
Kun kärjen kalusto on viime aikoina ollut hyvin tasaista vauhdiltaan, on ajotaidon merkitys korostunut menestystekijänä yli kaiken muun.

Nyt mukaan kärkitaistoon tulee uusia tekijöitä. Mielenkiintoista nähdä niiden vaikutus kun mennään isolle radalle, missä on piiiitkä suora ja tilaa ohittamiseen.