RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: pate - 08.03.10 - klo: 20.17

Otsikko: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: pate - 08.03.10 - klo: 20.17
onko mitään kikkaa miten pystyy lataa akkuja ajon aikana.elikkä jokin laite mikä lataa akkua samalla kun ajaa :grin:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: m@sse - 08.03.10 - klo: 20.19
ikiliikkujan keksimistä odotellessa

edit: regen-jarrutus (regenerative braking, KERS jne) on toki mahdollinen, mutta kotikonstein toteuttaminen ei onnistu eikä valmiita ratkaisuja juuri taida löytyä. Osta suosioilla isommat akut/lisää akkuja.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: maironi - 08.03.10 - klo: 20.19
jos rc autoa meinaat, ja sellaista joka pitää auton akun lähes täytenä.   SE ON IKILIIKKUJA, ja sellaista ei ole olemassa
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: JL- - 08.03.10 - klo: 20.21
Juuri ehdin toiseen topicciin varottamaan mutta ei tainnut tepsiä :undecided:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: pate - 08.03.10 - klo: 20.23
no alotin jo uuden ja haluaisn tietää vaan on mitään kikkaa miten voi ees jonkin verran pidentää ajoaikaa mutta ei vähentäis tehoja
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: sjos - 08.03.10 - klo: 20.30
no alotin jo uuden ja haluaisn tietää vaan on mitään kikkaa miten voi ees jonkin verran pidentää ajoaikaa mutta ei vähentäis tehoja

On yksi erittäin hyväkin kikka.
Jos sulla oli 3300mah akku, nin silla saat hyvinkin 1-1,5h ajoaikaa.
Kun ostat vaan oikeanlaisen auton.

Eli crawlerin tai scalen.
Menee hitaasti = kuluttaa vähän virtaa = pitkä ajoaika.

Ja jos siirryt vielä lipo aikaan ja heität n 5ah akut.
Kyllästyt jo ajamiseen yhdelläkertaa ennenkun akku on tyhjä.

e: korjattakoon, ei siis tyhjä tyhjä tuo lipo.
Vaan n 3v kenno.jännitteeseen ajettu.
Ettei tule rakkuloita nenuun. :grin:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: JL- - 08.03.10 - klo: 20.31
Osta akku jossa on isompi kapasiteetti (=enemmän milliampeeritunteja mAh). Pääset halvimmalla ja säästyt turhalta virittelyltä, ja tehoa tulee korkeintaan lisää, ainakaan mitään ei lähde :wink:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: pate - 08.03.10 - klo: 20.37
mutta haluis tehdä vähän erikoisemman auton.ja tietää onko semmonen ees mahdollista,mutta kun tulee aina vi**u niin turha ees yrittää.ja jos tostakin tulee bannit niin tulkoon ,koska eilen tuli yhes pelis.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Koheltaja - 08.03.10 - klo: 20.44
Tottakai kaikki on mahdollista ja saa siihen laitettua vaikka polttokennon tai mikro kokoisen ydinreaktorin tuottamaan sähköä. Ei tarvita muuta kuin sitä oikeaa tietoa, fyrkkaa sekä luovaa hulluutta niin kaikki onnistuu, helppo homma.

Mitkä sähköt sulla on nyt siinä kiinni ja kuinka kauan niillä ajaa?

Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: SH. - 08.03.10 - klo: 20.47
Suosittelen jättämään sikseen ja hommaamaan(niin kuin muutkin mainitsi)isompi akku.
hyötysuhde on sen verta olemantonta,että luultavasti pelkkä painonlisäys vie Kennon tuoman hyödyn mennessään.

Tämä neuvona ja ilman niitä "pakasteherneitä"

Toki yrittää saa jos on luovuutta.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: peitsamo - 08.03.10 - klo: 21.05
onko mitään kikkaa miten pystyy lataa akkuja ajon aikana.elikkä jokin laite mikä lataa akkua samalla kun ajaa :grin:

Ydinreaktoria en suosittele, koska STUK on laittanut isommatkin toimijat alalla hieman ahtaalle.

Aurinkokennokaan ei ole pelastus, koska joskus voi tehdä mieli ajaa pilvisellä säällä tai jopa sisätiloissa.

Polttokenno voisi olla hyvä ratkaisu, mutta ottaen huomioon, että autoteollisuus on panostanut siihen jo muutaman miljardin ilman kunnollista ja toimivaa ratkaisua, en suosittele sitäkään.

Mutta nou hätä, ratkaisu on sittenkin olemassa. Osta kaksi akkua ja laita se toinen lataukseen sillä välin, kun ajat toisella.  :wink:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: m@sse - 08.03.10 - klo: 21.12
Polttokenno voisi olla hyvä ratkaisu, mutta ottaen huomioon, että autoteollisuus on panostanut siihen jo muutaman miljardin ilman kunnollista ja toimivaa ratkaisua, en suosittele sitäkään.

Autoteollisuus taitaa olla myös panostanut sähköautotekniikkaan muutaman miljardin, mutta niissäkään ei vielä kovin kunnollisia ja toimivia ratkaisuja ole nähty. RC-puolella sen sijaan sähköt jyrää  :cool:

Polttokennoja ei liikaa ole rc-puolella näkynyt, mutta kaupallista ratkaisua on jo tulossa kyllä: http://www.teknolelu.fi/lelut/h-cell-2-0-vedyn-voimalla-kilparadoille/
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Jabe - 08.03.10 - klo: 21.57
Laita toinen moottori (hiilellinen) kiinni autoon ja siihen tasasuuntaaja ja regulaattori perään niin saat virtaa ulos.
Mitään järkeä asiassa ei ole mutta tee jos haluat välttämättä tehdä.
Jos haluat oikeasti lisää ajoaikaa, niin panosta hyötysuhteeseen, eli akut, nopari ja moottori kunnollisiksi ja liittimet siinä välissä myös.
Jotkut noparit "lataa" jarrutettaessa, mutta siitäkään ei ole todellisuudessa mitään hyötyä kun jarrutettaessa tulee suuri piikki virta mitä akut ei pysty ottamaan vastaan, kuin ehkä osan.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: peitsamo - 08.03.10 - klo: 22.29
Jotkut noparit "lataa" jarrutettaessa, mutta siitäkään ei ole todellisuudessa mitään hyötyä kun jarrutettaessa tulee suuri piikki virta mitä akut ei pysty ottamaan vastaan, kuin ehkä osan.

Mikäs sellainen nopari on?
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Soo - 08.03.10 - klo: 22.36
Eli konkkaan menee virtaa jarruttaessa, mikä purkautuu seuraavassa kiihdytyksessä =).
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: peitsamo - 08.03.10 - klo: 22.40
Mutta, ei kai se energia jarrutuksesta tule, vaan sieltä akusta? Täh?
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Soo - 08.03.10 - klo: 22.47
Yep totta.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: OV - 08.03.10 - klo: 22.56
mutta haluis tehdä vähän erikoisemman auton.ja tietää onko semmonen ees mahdollista,mutta kun tulee aina vi**u niin turha ees yrittää.ja jos tostakin tulee bannit niin tulkoon ,koska eilen tuli yhes pelis.

Erästä henkilöä lanatakseni tyhmiin kysymyksiin saa tyhmiä vastauksia. Kuten:


Osta 12V 7Ah lyijyhyytelöakku ja iskelipolaturi siihen kiinni. Sitten joku simppeli kytkentä, että se lataa toista akkua tosta 7Ah akusta ja kun virta loppuu noparille virtaa syöttävästä akusta niin vaihtuu toiselle akulle ja taas alkaa lataamaan toista. Kannattaa sitten olla joku min 2C lipo laturi. Toki sitten kun tuo 12V akku on loppu niin ei enää latailla.

Paitsi jos rakennat itsellesi radan mikä on käämitetty ja auton pohjaan käämit ja tuon 12v akun lataus suoriutuu induktion avulla. Tai sitten paras idea olis laittaa siihen autoon 230v-12v invertteri ja ajaa jatkojohdon päästä. Sovellat sitäkin vaikka jostain vanhasta imurista niin että siinä on se kelausmekanismi. Muuten menee johto solmuun. Tai sitten hukataan tollanen turha invertteri ja otat auton tupakansytkäristä 12v suoraan eli ei tartte enää sitä hyytelöakkuakaan. Siitä vaan pieni troikka rc-auton persuksiin ja kantamakin kasvaa kun voit ajaa 1:1 autolla sen rc auton perässä tai edessä tai sivulla.

Vielä virtalähteenä vois sovelttaa vaikka noita aurinko kennoja. Dealextremestä saa niitä halvalla. Tosin niiden teho on muodollinen ja aurinko paistaa joskus ja jouluna täällä suomessa. Mutta jos ostat kirkkaita halogeeni valaisimia honkkarista ja rakenant 1:1 autoosi telineitä mihin niitä laittaa roikkumaan ja sitten ajelet sen rc auton perässä niin että kennot saa virtaa. Mutta nyt olis ainakin johdoton versio ja ilman sitä lyijy akkua niin vois toimiakkin :O ?

Sky is da limit....

Olen myös kuullut sanonnan, että ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä vastauksia. Tiedä sitten kumpi on oikeassa XD


Niin ja tuli css:stä bannit vai? Tuliko taas terveiltyä jotain? Ei niitä turhasta jaeta...
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Vege - 09.03.10 - klo: 08.30
Polttokenno voisi olla hyvä ratkaisu, mutta ottaen huomioon, että autoteollisuus on panostanut siihen jo muutaman miljardin ilman kunnollista ja toimivaa ratkaisua, en suosittele sitäkään.

Autoteollisuus taitaa olla myös panostanut sähköautotekniikkaan muutaman miljardin, mutta niissäkään ei vielä kovin kunnollisia ja toimivia ratkaisuja ole nähty. RC-puolella sen sijaan sähköt jyrää  :cool:

Polttokennoja ei liikaa ole rc-puolella näkynyt, mutta kaupallista ratkaisua on jo tulossa kyllä: http://www.teknolelu.fi/lelut/h-cell-2-0-vedyn-voimalla-kilparadoille/

No mun mielestä toi Tesla motorsin tekniikka on jo ihan toimiva ja kunnollinen. 400-500km toimintasäde ja 201km/h huiput. Pikalataus noin 80% muistaakseni 1,5h. Joku vois sanoo tota kalliiksi, mutta niin ovat harjattomat sähkölaitteet ja Lipoakutkin RC-käytössä, jos vertaa vanhempaan tekniikkaan.

Jottei ihan OT:ksi menisi, niin taitaa olla kohtalaisen haastava tehtävä saada auto lataamaan akkua. Pikkunen laturi autoon ja pitkä jatkojohto???

Vege
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: MirosHima - 09.03.10 - klo: 09.15
Kyllähän tuollaseen autoon olis mahollista rakentaa jarrutusenergian talteenotto!

eli moottori toimii 3-vaiheisena generaattorina sillon kun ei paineta kaasua=rullataan tai jarrutetaan.

Se että onko moisesta mitään hyötyä on täysin toinen asia. Jarrutukset ja rullaukset on niin lyhkäsiä vs. kiihytykset/täyskaasu ajo radalla ajettaessa. Kaiken lisäksi jos halutaan vastaavan tehonen jarrutus kuin oikeella jarrulla niin virtaa pitäs ottaa generaattorista hurjia määriä jonnekkin. Ei ainakaan tämänhetkisiin akkuihin!

Normaalissa tieliikennekäytössähän moinen tekniikka pelaa varsin mainiosti, jos vaan kuski sitä osaa "käyttää". 

Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: peitsamo - 09.03.10 - klo: 09.31
Varmaan se teknisesti mahdollista olisi. Ymmärsin aikaisemmista viesteistä, että olisi jo olemassa sellainen nopari, joka ottaa virtaa jarrutuksesta.

Joissakin säikeissä puhutaan aika yleisesti ns. KERS-säätimistä. Tämä nimityshän on todellakin harhaanjohtava, koska ainakaan ne kyseiset noparit eivät toimi Kinetic Energy Recovery System- periatteella, vaan tehonlisäys saadaan aikaan muuttamalla elektronisesti moottorin ennakkoa (+muita parametrejä).
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Veskuvaan - 09.03.10 - klo: 09.53
eikös mekaanisella noparilla olisi mahdollisuus ladata akkua "jarrutuksessa" :huh: laittaa vaan diodin miinus puolelle ettei moottori rupea pyörimään väärinpäin jarruttaessa, eikös se silloin toimisi niinkuin tasavirtalaturi ? tai ainaskin melkein :roll:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: seppomikael - 09.03.10 - klo: 10.08
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Duster1 - 09.03.10 - klo: 10.19
No höh. Et olis vielä totuutta kertonut. Mukava oli lukea, kun jarruttamalla sais virtaa :lol:
Moottoria jarruttaessa + ja - virta vaan kulkee navoissa toisinpäin = myös pakittaminen.
Mitenkö muuten hiilikone pyörisi toiseen suuntaan  :wink:
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Jonni - 09.03.10 - klo: 10.20
Itse aloittaessani harrastusta 90-luvun puolivälissä,
joissain huippusäätimissä oli käsittääkseni akun lataus jarruttaessa-toiminto.
Tällöin ei tietenkään hiilettömistä koneista oltu vielä kuultukaan.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Toni - 09.03.10 - klo: 10.37
Itse aloittaessani harrastusta 90-luvun puolivälissä,
joissain huippusäätimissä oli käsittääkseni akun lataus jarruttaessa-toiminto.
Tällöin ei tietenkään hiilettömistä koneista oltu vielä kuultukaan.

Kyllä tuohon aikaan kaikki kisasäätimet latas akkuja jarrutettaessa.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Jämsä - 09.03.10 - klo: 11.29
Mullakin on ollut 10 vuotta sitten käytössä oikosulkumoottorin kanssa sellainen säädin, joka latasi akkuja jarrutuksessa. Vaikutuksen huomasi hyvin mutkasta lähtiessä. (Esim. Tekin 411P)

Kyllä näihin hiilettömiin monivaihemoottoreihinkin sellaisen sais varmaan tehtyä, mutta vaatii lisäkilkettä säätimen sisään. Asiaa auttaa, jos moottorin pyörijässä on suuri pyörivä massa. Silloin tulisi energiaa enemmän. Haaste voi olla siinä, että pyörijän nopeus hidastuu nopeasti.

Oikosulkumoottori on paljon helpompi tämän asian suhteen kun pyörijässä on suurempi massa ja tarvitaan yksinkertaisempaa elektroniikkaa.

En oikein heti usko, että polttokenno korvaa akut kokonaan. Niistä ei taida saada kovin suurta piikkivirtaa, joten sen takia pitää olla jonkinmoinen akku piikkivirran tasaamiseen.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: *HOKE* - 09.03.10 - klo: 13.14
Mullakin on ollut 10 vuotta sitten käytössä oikosulkumoottorin kanssa sellainen säädin, joka latasi akkuja jarrutuksessa. Vaikutuksen huomasi hyvin mutkasta lähtiessä. (Esim. Tekin 411P)

Kyllä näihin hiilettömiin monivaihemoottoreihinkin sellaisen sais varmaan tehtyä, mutta vaatii lisäkilkettä säätimen sisään. Asiaa auttaa, jos moottorin pyörijässä on suuri pyörivä massa. Silloin tulisi energiaa enemmän. Haaste voi olla siinä, että pyörijän nopeus hidastuu nopeasti.

Oikosulkumoottori on paljon helpompi tämän asian suhteen kun pyörijässä on suurempi massa ja tarvitaan yksinkertaisempaa elektroniikkaa.

En oikein heti usko, että polttokenno korvaa akut kokonaan. Niistä ei taida saada kovin suurta piikkivirtaa, joten sen takia pitää olla jonkinmoinen akku piikkivirran tasaamiseen.


Ainut vaan että toi harjaton myllyhän ei ihan samalla tapaa tuota virtaa kuin perus hiilellinen.

Perushiilellinenhän toimi sitä ulkopuollisesti pyörittäessä dynamona... eli kehitti pyöriessään tasavirtaa.
Kuinkas tuon virrantuotto ominaisuuden kehität harjattomasta koneesta?
Mielenkiintosta olis nähdä semmonen härveli joka tuon tosiaan tuuppais sähkönä takas akulle päin.

Ja tosiaan... sillon aikanaan ne jarrupäällä lataavat säätimet... paljonko huomasitten niillä saavutettavan lisää ajoaikaa??
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Funk - 09.03.10 - klo: 13.20
Minulla oli myös 90-luvun alussa Tekin, joka latasi jarruttaessa. Tarkemmin en tiedä oliko säätimessä sisällä konkkia jotka varattiin, vai syötettiinkö jarrutuksessa syntyvä energia ihan akkuun asti. Ulkoista konkkaa säätimessä ei ollut. Itse asiassa tämä säädin on minulla edelleen tallessa, mutta muistaakseni se on rikki.

Kyllähän esim. nostureissa taakkaa laskettaessa moottori toimii generaattorina ja syntyvä energia syötetään jarruvastukseen. Joissain isommissa on käytössä myös taajuusmuuttajia, jotka osaavat syöttää takaisin verkkoon päin.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: *HOKE* - 09.03.10 - klo: 13.52
Joo... mutta käytetäänko noissa härveleissä harjattomia moottoreita???

Harjallisella koneella ei oo temppu eikä mikään ottaa sitä energiaa talteen...

Mut miten ihmeessä se tehdään harjattomalla koneella ?
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Funk - 09.03.10 - klo: 14.27
Niin sä HOKE ehdit kirjoittaa oman vastauksesi tohon väliin... Tekinillä pyöriteltiin joo hiilimoottoreita, enkä itse ainakaan nuorena kossina osannut sanoa eroa edes akun kestossa. Ainoana erona ennen Tekiniä olleeseen nopariin huomasin, että Tekin oli useammin hajalla.  :laugh:

Syötetäänkö harjattomaan koneeseen tavallaan kolmea vaihetta? Niinkuin taajuusmuuttaja syöttää 3-vaihemoottoriin? Tai oikeastaan taajuusmuuttajahan syöttää tasavirtaa nopeina pulsseina, jolloin se saadaan näyttämään vaihtovirralta. Jos näin on, niin vastaavaa tekniikkaa käyttäen saisi noparin syöttämään jarrutuksen energiaa takaisin akulle.

Mutta mitään todellista hyötyä siitä ei varmasti ole. Jos jarrutusenergian talteenotolla saadaan 1 sekunti lisää ajoaikaa, siitä ei kannata maksaa maltaita.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Jabe - 09.03.10 - klo: 16.52
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.
Noinhan se taitaa mennä harjallisessa moottorissa, mutta eikös harjattomassa (kolmivaihe) syötetä virtaa aina yhteen vaiheeseen kerrallaan jolloin kaksi niistä tuottaa virtaa jarrutettaessa.
Ja tämän takaisin tulleen virran nopari joko hukkaa lämpönä tai fiksummin yrittää tunkea sitä takaisin akkuihin. Todellisuudessa akut ei pysty ottamaan kaikkea vastaan kun virta on hyvin korkea ja lyhyt eli piikki, jolloin osa menee kuitenkin lämpönä ilmaan, tästä syystä ne kondensaattorit auttavat/parantavat jossain nopareissa jarruja.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: MirosHima - 09.03.10 - klo: 21.02
Sotkenpa minäkin taas.

Täällä kun puhutaan jarrutusenergian talteenotosta...
Miettikääs arvon raatilaiset että millä sähköautoa jarrutetaan. Aivan oikein! Moottorilla.
Ja miten? Taaskin oikein! Pyrkimällä hidastamaan moottorin pyörimistä.
Ja miten? Taaskin oikein! Syöttämällä moottoriin virtaa. Sitä enemmän mitä kovemmin jarrutetaan.
Taitaa käytännössä tehokas jarruttaminen viedä virtaa yhtä paljon kuin tehokas kiihdyttäminen. Tai jopa enemmän.
Ainoa hetki jolloin sähköautosta saa virtaa takaisinpäin on se kun auto rullaa vapaasti.

Autoa voidaan myös jarruttaa lataamalla, mitä enemmän koneesta otetaan latausvirtaa sitä enenmmän sen pyörittämiseen vaaditaan voimaa = jarruttaa.  Ei se sähköteho siellä generaattorissakaan tyhjästä synny.

Harjattomasta koneesta per aatteessa saadaan sinijännitettä esim a-b napojen väliltä.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: Funk - 09.03.10 - klo: 21.25
Juuri näitä Jaben ja MirosHiman juttuja yritin selittää myös tuolla nosturivertauksella.

Taakkaa laskettaessa pudotusta hidastetaan moottorilla jarruttamalla, jolloin moottorista tuleekin generaattori. Syntynyt energia pukataan jarruvastukseen tai fiksummat invertterit syöttää takaisin verkkoon.

Vapaalla rullaavaa autoa jarrutetaan moottorilla, josta tulee tässä tapauksessa myös generaattori. Syntynyt energia hukataan lämmöksi.
Otsikko: Vs: akkujen lataus ajaessakin
Kirjoitti: cvd - 09.03.10 - klo: 21.27
Vaihtovirtageneraattorilla saadaan sähköä=kolmivaihe oikosulkumoottori ja semmosiahan nämä on. Valmiita lataussäätimiä(muuntajalla) on netti pullollaan. Joku mekaaninen kytkin tarvitaan kytkemään jarru, vaikka servo.