RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: AkiM - 21.03.10 - klo: 07.09

Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: AkiM - 21.03.10 - klo: 07.09
Yksityppirengas? Korruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Spif - 21.03.10 - klo: 12.57
Yksityppirengas? Kurruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:
Korruptio on varmasti iskenut tähänkin luokkaan, mutta uskallan väittää syy ei ole tämän kilpailun yksityyppirengas...

Yksityyppirenkaaseen on useita syitä. Ensinnäkin toive yksityyppirenkaista on tullut kuljettajilta. Sekä harrastajilta että maailman huippukuskeilta. Toisekseen radan materiaali on tekonurmi, joka on kaikille uusi materiaali ja se tarkoittaa järjettömien rengasmäärien kuskaamista kisapaikalle. Voisin kuvitella, että varsinkin ulkomaalaisille on helpompi tulla kisoihin, jos renkaat saa kisapaikalta ja siten kustannukset pysyvät järkevinä. Myönnetään, yksityyppirengas ei kuulu lajin luonteeseen, mutta mitä sitten? Kenelle asiasta koituu harmia, jos sitä kokeillaan?

Kannattaa muistaa, että nyt ei ajeta Suomenmestaruudesta vaan tämän kilpailun tarkoitus on markkinoida lajia suurelle yleisölle. Tämä tarkoittaa, että perinteitä tullaan aivan varmasti sekoittamaan. Jos yksi ainut kilpailu tehdään eri filosofialla, niin riskit lajin kehityksen kannalta on minimaaliset. Kenenkään maailmanmestaruus tai Suomenmestaruus ei tähän kilpailuun kaadu, mutta se saattaa luoda hurjasti mahdollisuuksia lajin tunnettavuuden parantamiseksi tai herättää uusia ajatuksia esim. kisaformaatin osalta.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: hmort - 21.03.10 - klo: 19.33
Yksityppirengas? Kurruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:
Korruptio on varmasti iskenut tähänkin luokkaan, mutta uskallan väittää syy ei ole tämän kilpailun yksityyppirengas...

Yksityyppirenkaaseen on useita syitä. Ensinnäkin toive yksityyppirenkaista on tullut kuljettajilta. Sekä harrastajilta että maailman huippukuskeilta. Toisekseen radan materiaali on tekonurmi, joka on kaikille uusi materiaali ja se tarkoittaa järjettömien rengasmäärien kuskaamista kisapaikalle. Voisin kuvitella, että varsinkin ulkomaalaisille on helpompi tulla kisoihin, jos renkaat saa kisapaikalta ja siten kustannukset pysyvät järkevinä. Myönnetään, yksityyppirengas ei kuulu lajin luonteeseen, mutta mitä sitten? Kenelle asiasta koituu harmia, jos sitä kokeillaan?

Kannattaa muistaa, että nyt ei ajeta Suomenmestaruudesta vaan tämän kilpailun tarkoitus on markkinoida lajia suurelle yleisölle. Tämä tarkoittaa, että perinteitä tullaan aivan varmasti sekoittamaan. Jos yksi ainut kilpailu tehdään eri filosofialla, niin riskit lajin kehityksen kannalta on minimaaliset. Kenenkään maailmanmestaruus tai Suomenmestaruus ei tähän kilpailuun kaadu, mutta se saattaa luoda hurjasti mahdollisuuksia lajin tunnettavuuden parantamiseksi tai herättää uusia ajatuksia esim. kisaformaatin osalta.

Mikähän rengas se nyt on millä ajetaan
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *Ari* - 21.03.10 - klo: 20.11
Ei oo vissiin sillä tiedolla hirvee kiire vielä.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 01.33
Eipä oo kieltämättä vielä kiire...

Kunhan tuo tieto tulee tarpeeks nopeesti, ettei tartte kaikkien ihmetellä että mistä saa kun porukka kuitenkin käy välittömästi hamstraamassa laatikkotolkulla samantien kun tieto tulee.

Toivottavasti maahantuojat jne pystyy reagoimaan tuohon tarpeeks nopeesti.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Zakko - 22.03.10 - klo: 01.44
Miksi niitä pitäisi hamstrata? Niillä ajetaan yksi kilpailu.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 01.48
Enpä sanonutkaan että pitäisi... Vaan kun porukka käy jokatapauksessa hankkimassa jo ennen kisoja itselleen riittävästi.
Onhan se kiva että on renkaita se määrä mikä juuri tuon yhden kisan ajamiseen tarvitaan.
Varsinkin kun muistetaan että nehän on kakspäiväset kisat.
Ei ihan yhdellä tai kahdella setillä viikonloppua vedellä.
Varsinkaan tuollaisella alustalla.

Ja jos suomesta lähemmäs sata kuskia kuitenkin osallistuu niin aika perhanan monta rengasparia niitä hankitaan...
Tähänasti ei ole tullut nähtyä että yhtäkään rengasta olis aikasemminkaan niin paljon maahantuojilla ollut että ne olis koskaan riittänyt tuohon määrään... siis edes yhteen settiin per naama.

Ja kuten on ennenkin nähty niin ei niitä renkaita ole ihan viikossa pöllähtänyt isoja määriä.

Kunhan vaan totesin että toivottavasti päätös tulee niin ajoissa että siihen ehtii maahantuojat ja kuskit reagoimaan ettei jotku jää ilman ja joillakin renkaita liian vähän jne.
Ikävä ajaa toinen päivä slikseillä ihan vaan sen takia ettei olis renkaita ollut tarpeeksi maassa.

Niin ja vielä kun muistetaan että rengas sarja maksaa pyöree 40e kierros...
Niitä jos tarvitaan kisaviikonlopun läpi viemiseen edes se 4-5 kierrosta niin on se aikamoinen menekki yhtäkkiä.
Porukka haluaa ostaa renkaita sillon kun on rahaa.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: JQ - 22.03.10 - klo: 02.51
onko käyny mielessä että ne renkaat pitää mahdollisesti ostaa kisapaikalta? Yleensä ykstyyppirengaskisoissa on sellainen käytäntö.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 03.06
Toki kävi mielessä sekin...
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Spif - 22.03.10 - klo: 08.27
Rengasta ei ole vielä päätetty ja tieto julkaistaan heti kuin mahdollista. Tarkoitus on tosiaan se, että renkaat ostetaan järjestäjältä. Toisin sanoen renkaiden saatavuus ei pitäisi olla ongelma.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 09.06
En kyllä pysty käsittämään, miten jonkun mielestä yksityyppirengas on kalliimpi ratkaisu kuin vapaa rengas. Muistaakseni Temppakin kertoi, että viime kesän EM-kisoja varten se sai n 100 paria renkaita joissa oli 10+ eri mallia jne. Onko toi sit halvempi vaihtoehto kuin että ei ole vaihtoehtoja? Yksi muuttuja vähemmän ja varmasti vähemmän stressiä ja rahan menoa kuskeille. Ja kisojahan ei kannata kiertää jos ei budjetti riitä.

Järki käteen taas. Ja kisatki on vasta elokuussa. Jussi järkkää varmasti yhden hienoimmista kisoista ever made, joten...
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 12.58
Enkä minä käsitä miksi asiasta kitiset kun ei kukaan ole kalliimmaksi sanonutkaan.

Järki käteen nimenomaan eikä huudella ilman syytä tuollaisia...
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 13.10
M-8 kuskien ja muiden välinen keskustelu on ennenkin aiheuttanut väärin ymmärryksiä, joten vetoan siihen, jos tajusin väärin. :)

Anyway, ykstyyppirengas M-8 krossissa sais ainaki monta uutta kuskia mukaan, kun ei tarvis arpoa renkaiden kanssa ja testata kaikkea mahdollista. Renkaat on kuitenki ehkä merkittävin yksittäinen tekijä auton toimivuudessa karkeesti sanottuna, joten vois keskittyä muuhun. Ois varmaanki ihan aiheellinen keskustelunaihe myös suomenkisoihin, esim max 3 eri rengastyyppiä tms jos ei yhteen voi rajata.

Kauppiaille iso menetys mutta harrastajille suuri voitto.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 13.38
Niin pitkään kun suomessa on kuskeja hiljalleen kasvamassa KV kisoihin (joissa kuitenkin ajetaan vapaalla renkaalla) ja ratojen pinnat on todella vaihtelevia... radat myös hieman kortilla... ei vaan oo järkee laittaa koko sarjan sääntöihin rengas sääntöä.

Asiaa vatvottu joka ikinen vuosi niin pitkään kun minä olen ajanut.
Aina vieläpä idea tulee juuri siltä osastolta joka ei edes aja kyseistä luokkaa jne.

Ymmärrän pointin, mutta tuossa ei oteta huomioon isompaa kuvaa.
Eikä sen takia myöskään ideaa.

Vieläpä kun ajais kyseistä luokkaa niin tietäis että eipä siellä kovin montaa eri rengasta ole porukka käyttänytkään.
Aikalailla on mennyt merkkiuskollisuuden mukaan ja vieläpä niin että maksimissaan kolmella erilaisella renkaalla on lähes jokainen kuski ajellut.
Eikä näitä muutamaa rengasta ole edes tarvinnut ihmeemmin ostella ja testailla jne.
Senkus pyytää joltain kierroksen kokeiltavaks niin selviää miten se toimii.

Esimerkkinä itse ajoin viimekaudella 3 erilaisella rengaskuviolla.... Loppukesän yhdellä.
Tuleva kausi edetään pääsääntöisesti yhdellä... Riippuen kelistä ja radan kunnosta mahdollisesti toisella...
Jyväskylä on sitten varmaan se joka vaatii itselle sen kolamannen erilaisen renkaan.

M8 rengas touhu saattaa jonkun mielestä näyttää sekavalta ja kalliilta kun pitäis testata isoa kasaa renkaita.
Todellisuus vaan on huomattavasti yksinkertaisempi... oikeesti.
Senpä takia ei ole tuollaisia sääntöjä hyväksyttykään.


Ja tuo että on kauppiaille iso menetys...
Se on sitäkautta myös harrastajille vielä suurempi menetys.
Mistä sponssit kisojen järjestämiseen, ratojen parantamisiin jne...
Eipä tarvii pääkaupunkiseudulla sen jälkeen ajaa sisäkrossia kun myyjille tulee menetys.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 13.47
Isot rahat renkaista myyjille = isot rahat kuskeilta, jotka maksaa ne renkaat.

Toihan on vähä sama asia ku nostettas polttoaineen hintaa että saatas valtiolle lisää verorahoja, kaikille paras ratkaisuko?

En nyt mitenkään pysty hahmottamaan miksi M-8 luokassa se renkaan ykstyyppi tai kakstyyppisääntö ois jotenki hankalampi toteuttaa ku muissa luokissa? Meinaatko oikeesti ettei ois halvempaa ja stressittömämpää mennä kisoihin ku ei tarvis olla ku max 2 eri tyyppiä renkaita mukana? Kyllä ne rahat tehdään ratakisoissakin ykstyyppirenkailla, joista otetuilla voitoilla saadaan kustannuksia kateettua. Kyllä ne katteet myös yleensä on pikkasen parempia ku ei oo 10 eri merkkiä joista tilausmäärät on 10x pienempi vs. ykstyyppirengas jota tilattais vaikka 100000kpl vuodessa.

Mut onhan se vähän kommunistimeininkiä, jos tarvii ajaa samalla renkaalla ku toisen merkin kuskit, joten parempi varmaan jatkaa samalla säännöllä niin raha kiertää paremmin :P

Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 13.56
Ei ole yhtään sen stressittömämpää...
Kun ei tarvii olla nykyäänkään kahta rengasta enempää.
Yleensä ei tartte olla kuin yhtä rengasta.

Siinäpä se kun ei koko homma ole ollenkaan hankala millään tavoin.
Ainoastaan selallaisten mielestä on olevinaan joku ongelma, jotka eivät edes aja kyseistä sarjaa.

Tähänkään mennessä ei ole ollut mikään ongelma eikä tästä tarvitse myöskään ongelmaa keksiä.

Ota auto kainaloon ja suuntaa radalle... minä voin kertoa mikä rengas toimii jokaisella suomen radalla.
Ei tartte hommata kuin yhtä rengasta.

Monet ajelee erilaisilla renkailla ihan vaan koska haluaa ajaa eri merkillä kuin valtaosa... Ja jotku muutenvaan haluua ajaa erilaisella kuviolla jne.
Mutta kuten jokainen vuosi on nähty niin joka vuosi nousee yksi rengas muita edelle... ja toinen on hyvänä kakkosena...
Muilla jäädäänkin jo sitten jalkoihin.

Juuri siksi ei ole mitään tarvetta rajoittaa, koska siihen ei oikeasti ole mitään tarvetta.

Vielä kun otetaan huomioon että suomeen on tullut uusia edullisempia merkkejä... esim viimevuonnakin.
Merkkejä joiden renkailla pärjää, mutta jotka ovat jopa tuntuvasti edullisempia.
Kaikki kun ei halua maksaa sitä mitä se ykstyyppi tulis maksamaan...
Jotku haluaa ajaa sillä ja tällä tarjousrenkaalla ja pärjää sillä sen minkä pärjää.

Suosittelen muutaman vuoden taukosi jälkeen tulla kiertämään kisasarja läpi...
Huomaat hyvin helposti millä renkaalla ajetaan.
Pääset aivan yhtä helpolla eteenpäin kuin minäkin...
Eli otat kisapäiväksi yhtä ainoaa rengasta pari kierrosta mukaan.
Jotku sadekelin renkaat varaksi...
Ja ehkä edellisessä kisassa puoliväliin kulutetut renkaat...

Kulutetuilla pääset nätisti erätreenit...
Alkueriin uudet gummit... Näillä päästelet vähintään alkuerät kokonaisuudessaan... Radan pinnasta riippuen jopa semit...
Finaaliin uusi kierros...
Koko finaali yhdellä kierroksella ja renkaaseen jää vielä niin paljon kulutuspintaa että näillä kisoissa käytetyillä renkailla voit ajella kisojen väliset treenit ehkä jopa kokonaisuudessaan...

Koko viimekauden rengaskulut oli itsellä maksimissaan 2 kierrosta renkaita per kisa.
Treenejä varten ei tarvinnu ostaa uusia kun edellisen kisan renkaissakin oli vielä pintaa jäljellä.

Eli ihan oikeesti mitään ongelmaa ei ole.
Miksi sillon pitää ongelma keksiä
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 14.03
Oot hoke liian lähellä metsää ku et nää metsää puilta.

Sun mielestäsi on vain 2-3 rengasta jolla tarvii ajaa. Otetaanpa esimerkki, ettet ole paikalliselta radalta ja valintoina on vaikka 20 erilaista rengasta. Paikalliset kyllä tietää mikä toimii, mutteivat muut. Jos muuttjina eli renkaina on enemmän kuin 1 tyyppi, sulla on heti yhtä monta vaihtoehtoa renkaaksi kuin on valittavissa olevia renkaita.

Se ei ole mikään peruste, että Hoke tietää millä tarvii ajaa ja että hoken mielestä on vaan pari rengasta jolla tarvii ajaa. Miks esimerkiksi EM kisoissa tarvii olla kymmeniä settejä renkaita jos hoke kerta tietää että on vaan pari jolla tarvii ajaa? Jos ne renkaat ois ennalta määrätty, niin veikkaan ettei tarvis käydä tuota prosessia läpi joka kisassa vaan vois keskittyy olennaiseen. Se ykstyyppirengas ei tarkota että siksi tarvis valita joku kokomuovirengas, vaan joku niistä käytetyimmistä tottakai.

On vissiin vuositulot niin p*skat etten tajua miksi toi on niin vaikeaa teille suurituloisille. En vaan pysty repimään siitä  :mrgreen:
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.12
Vesa hyvä....

Mistä ihmeestä edes keksit noi EM kisojen rengastarpeet???
Otas ja kysypäs nyt vaikka joosepilta montako erilaista rengasta on tarvinnut olla.
Tai arilta... leinolta...

Ja kun nyt puhutaan kuitenkin suomen radoista.
Täällä toimii ne muutama erilainen rengas...
Joo... paikalliset tietää mitkä toimii parhaiten...
Ja kun tässä luokassa sattuu vielä vallitsemaan niin jännä juttu kuin tuo hyvä henki...
Ei ole ongelma kysyä mikä toimii.
Siihen kun tulee välittömästi vastaus ja vieläpä rehellinen vastaus.

Ps: Sillon kun sut viimeksi M8 kisoissa näin niin sillonkin oli se yksi toimiva rengas... Crime fighter...
Sillon radat kulutti rengasta vielä vähemmän kuin nykyään.
Yhdellä setillä veti kokonaisen kisan helposti.
Nykyään radat kuluttaa rengasta karvan enemmän... toki riippuen radasta.
Eniveis....

Vaikka yrität luoda vaikean kuvan tästä touhusta niin se ei sitä oikeesti ole.

Ei ole tarvinnut yksiinkään EM eikä MM kisoihin ottaa paria rengasta useampaa...
Ja sekin aika turhaa, koska kisapaikalta saa renkaita jokatapauksessa.

Vieläpä kun rengaskin on jopa tiedetty ennen kisoja.
Ei niin pienintäkään ongelmaa.

Eiköhän tästä täysin turhasta asiasta vääntämisen vois lopettaa.

Ps: väitänpä että mun tulot on selvästi pienemmät kuin 90% koko polttiskrossia harrastavien.
Silti mulla on vara hommata rengas mikä toimii... Niitä kun on korkeintaan se kaks millä itse ajan... ja nämäkin kaks on niistä neljästä toimivasta valittu.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: CluBBaH - 22.03.10 - klo: 14.13
Suomen radoilla toi ei kyllä muodostu ongelmaksi, senku nykäsee paikallisen hihasta ja sanoo taikasanat. "Hei, mikä rengas toimii tällä radalla"

Itse käyn vilkasemassa a-finalistien pöydiltä että mitä renkaita siellä notkuu ja ajan sitte sillä.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 14.16
heh, nimenomaan leinon kanssa juttelin aiheesta viime kesänä. Tais olla n 100 paria renkaita tulossa EM kisoihin, että kerkee testata siellä treenissä niistä useimmat. Eli ei oikeen pure toi sun selitys.

Ja edelleenkin, alkuperäiseen ongelmaan. Miksi se ois ongelma ajaa toi kisa ykstyyppirenkaalla, koska kisan ajaa yhdellä setillä renkaita, ja siihen varmaanki on varaa jos on varaa se kalustokin hommata?
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 14.18
Suomen radoilla toi ei kyllä muodostu ongelmaksi, senku nykäsee paikallisen hihasta ja sanoo taikasanat. "Hei, mikä rengas toimii tällä radalla"

Itse käyn vilkasemassa a-finalistien pöydiltä että mitä renkaita siellä notkuu ja ajan sitte sillä.

Toi toimii ehkä jos et aja top 10 sijoituksista, mutta ainakin AINA kun sähkökrossissa oli vapaa rengas, ne loppui ennen kisan kriittistä hetkeä, ja hups, ei ollutkaan renkaita taviksille.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.19
Suomen radoilla toi ei kyllä muodostu ongelmaksi, senku nykäsee paikallisen hihasta ja sanoo taikasanat. "Hei, mikä rengas toimii tällä radalla"

Itse käyn vilkasemassa a-finalistien pöydiltä että mitä renkaita siellä notkuu ja ajan sitte sillä.

Vihjasetkos vielä minkälaisesta paletista finalistejen renkaat koostui?

Montako eri merkkiä sieltä löyty mistä tartti valita, vai oliko valinta kenties hyvin yksinkertainen.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.22
heh, nimenomaan leinon kanssa juttelin aiheesta viime kesänä. Tais olla n 100 paria renkaita tulossa EM kisoihin, että kerkee testata siellä treenissä niistä useimmat. Eli ei oikeen pure toi sun selitys.

Ja edelleenkin, alkuperäiseen ongelmaan. Miksi se ois ongelma ajaa toi kisa ykstyyppirenkaalla, koska kisan ajaa yhdellä setillä renkaita, ja siihen varmaanki on varaa jos on varaa se kalustokin hommata?

100 paria ei kerro mitään siitä montako erilaista rengasta tuossa oli.
Leinon tietäen sponssi rengas kyseessä...
Eli valitsi jopa yhden merkin sisältä.

Ja vieläpä nimenomaan kuski joka testaa enemmän kuin kukaan muu tässä maassa.
Testaa aivan kaiken.
Kiertää kaikki ulkomaiden arvokisat jne.
Älä siihen asiaan vertaa mitä hän siellä ulkomailla testaa... Varsinkin tiimikuskina jonka tehtäviin se testaaminen kuuluu.

Kysypäs leinolta montaako rengasta tartti käyttää tässä maassa minkä rengas säännöstä nyt väännät. Äkkiseltään en muista nähneeni leinolla 2 rengasta useampaa... Ja näistäkin se toinen oli se millä huomattavasti useemmin ajoi.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 14.25
Et nyt taas nää metsää puilta. Oiskohan se vähän eri asia mennä finaalissa kattoon niitä jengin renkaita, kun kaikki on jo päätyny samaan, kuin että ensin ajat sen 2pv treeniä, testiä, ja alkueriä ja nousuja ennen sitä? Vai väitätkö tosissas että eka kerran ku isket autos baanalle uudella radalla, sulla on aina oikeet renkaat heti? Saatto tietty olla joku toinen teemun leinon näkönen jätkä, joka tota rengasrulettia dissas, voin olla väärässä.

Ehdottaisin minimiläppiä tohon kisaan, saatais tosi tasanen finaali, ku kaikilla ois hirvee skarppi päällä ettei mee liian lujaa!
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.35
No otetaanpas nyt sitten esimerkki suomen kisoista...
Käytetään tähän hieman leikkimielisesti vaikkapa aria.

Ennen kisoja tavaroiden pakkaus.
Kisapaikalle sapuminen hyvissä ajoin.
Auto kuntoon...
Baanalle.
Renkaat toimi hyvin.
Autoon pientä setuppi viilausta...
Keli vähän muuttu päivän aikana ja kuski haluu kokeilla jotain muuta...
Kokeilee toista rengasta...
Joo... ehkä kymmenyksen sai kierrosaikaa paremmaksi... rengas ei ollu kuitenkaan yhtä tasainen ajaa... (tämän ties jo ennen kisoja... ei mitään uutta)
laitetaan se yks ja sama rengas alle.
Oho... voitto.

Ilman korkeanpaikan leiriä.. ilman päivien rengastestejä... Ilman telemetrioita.

Suomessa nimenomaan ekan kerran kun isken auton uudelle radalle, mulla on heti toimiva rengas alla.

Sehän kun koko jutun juuri onkin.
Tässä luokassa kun on monta toimivaa rengasta.
Ei siis ole sitä yhtä ainoaa rengasta mikä on kyseisellä radalla selvästi paras.
On muutama merkki mistä voit melkein arvalla valita.
Ja näiden merkkejen sisällä käytännössä se yksi rengas joka suomen radoilla toimii tasaisimmin ja toinen joka saattaa jossain tilanteessa olla vähän nopeempi.

Mun laskuopilla 2 rengasta mitkä tarttee olla mukana.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: MirosHima - 22.03.10 - klo: 14.37
Mikä ihme on että pitää alkaa vänkään taasen renkaasta, jos järjestäjä ilmottaa 1 tyyppi renkaan niin sillä ajetaan. Mikäli järjestely ei miellytä niin pakko ei ole ajaa.

Ite en ole ajamassa kys kisaa, ei riitä taidot, nopeus, pärstäkerroin jne.. 

jos vaan suinkin mahdollista niin kuvaushommissa vois ollakin (tuskin vaan saa tulla kuvaamaan tuota kisaa ilman jonkin sortin media passia)
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.39
Aivan...

Sanoppa kuule muuta.

Miksi vääntää kun ei vääntöön oikeaa syytäkään edes ole.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Vesa - 22.03.10 - klo: 14.41
Uskomatonta. Ehkä muissa luokissa ja lajeissa ollaan tosiaan vaan liian kommunisteja, ettei tajuta yhteistä hyvää > vapauttakaa rengassääntö. Toivon kuitenkin että Jussin skabaan tulee ykstyyppirengas, jotta ahdasmielisimmätkin pääsis ees kerran avaamaan nitropurkkinsa kisan aihettamasta stressistä. (Huom.polttoainetta ei saa juoda).

Anyway, hyvää duunia, Jussi! Jatka samaan malliin.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 14.57
Tuo tämän kisan ykstyyppirengas asia oli hyvin perusteltu.
Siihen vaikutti radan materiaali mikä on hyvin poikkeava yleisestikin ottaen ympäri maailman.

Ja nimenomaan kysehän on kansainvälisestä kisasta.
Tuohon se vaikuttaa.

Ei meidän suomen sisäisiin touhuihin missä tosiaan mitään rengas ongelmaa ei ole ollutkaan.

Joka vuosi näistä asioista ihan oikeasti sääntöjä duunaavien ja kuskejen kanssa on juteltu.
Jokakerta on selkeä linja ollut.
Ongelmaa ei vain ole eikä silloin tarvitse mitään tehdä.

Se ainoa ongelma kun tulee silloin kun lähdet ulkomaille KV kisoihin.

Siihen ei missään nimessä suomen ykstyyppi sääntö tois yhtään mitään helpotusta...
Eikä se tois helpotusta edes suomen sisällä.
Senkin näkee katselemalla tulosliuskoja.

Muutama merkki millä on tasaisesti pärjätty.
Jokainen voi arvalla heittää millä merkillä ajaa seuraavan kauden.
Tai sitten vaan tekee sen yksinkertasimman...
Katsoo vaikka arin, josen tai joonaksen renkaat.
Valitsee niistä ihan vaan oman fiiliksen mukaan merkkinsä ja ajelee sillä koko kauden.
Aka, JC, Proline
Heitä noista vaikka arvalla.
Yksikään ei mene pieleen.
Yksikään noista ei vaikuta siihen pärjääkö vai ei.
Yksikään noista ei myöskään vaikuta rahanmenoon sen enempää kuin toinenkaan... Varsinkin jos nyt sitten valitset noista vaikkapa sen halvimman ja ajat sillä.
Toimii... ja jokaisella on voitosta taisteltu aivan yhtä tasaisesti, radasta ja autosta riippumatta.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Heuli - 22.03.10 - klo: 15.43
Yksityppirengas? Korruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:

Tämän kaltaiset viestit voi jatkossa jättää kirjoittamatta jos ei ole parempaa sanomista. Mistä näitä trolleja oikein tulee?


Tuo tämän kisan ykstyyppirengas asia oli hyvin perusteltu.

Amen.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: HVoltage - 22.03.10 - klo: 15.52
Tähän kisaan ehdottomasti yksityyppirengas tätä puolustaa uniikki "OneTimeOffer" rata ja keinonurmipinta.

Vesan avaamaan keskusteluun yksityyppirenkaasta M8 luokkaan on absurdi. On lähes mahdotonta löytää sellaista rengasta joka toimisi kaikilla suomen baanoilla.

Otetaan vaikka kaksi pidoltaan ääripäätä, Kauhava ja Jyrkkälä. Kauhavalla pito oli jotenkin ajettava jollain "ultrasoft" seoksella joka jyrkkälässä kestää kaksi kierrosta kunnes sulaa alle. M8 luokassa tarvitsee kahta eri seosta kahdesta tai kolmesta eri mallista, Jose listasikin nämä renkaat jo johonkin (oisko ollu Bow-tie, caliper ja revolver), tätä listaa pääpiirteissään vastaavia renkaita saa monilta valmistajilta. Ei tartte siis M8 luokassa rengasruletilla pelata.Tärkeämpää on lukita itselleen sopivat rengasmallit kauden alussa ja säätää auto ja kuski niille, tällä saavuttaa parhaan tuloksen.

[Jotta olisi jotain asiaakin]

Tuohon jyskylän yksityyppirenkaaseen pitäisi olla joku "enduro" tyylinen kumi. PL Knuckles, GRP Endurance tjms...

[/Jotta olisi jotain asiaakin]

PS: Meilläpäin on kyllä ihan avoimesti kerrottu millä kumilla kannattaa ajella, enkä ole muillakaan baanoilla ilman tätä tietoa jäänyt vaille...
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Tuukka - 22.03.10 - klo: 16.01
Ja luokkayhteyshenkilön kanta on, että sekarenkailla jatketaan.

Ymmärrän kyllä tämän kisan yhteydessä olevan yksirengasidean.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: mmrc - 22.03.10 - klo: 17.23
Tän talven aikana olen ajellut jonkin verran tekonurmella tosin M-8e autolla, ja tuolle  pinnalle sopivia renkaita on karkealla kuviolla olevat renkaat. Renkaan kuluminen on tekonurtsilla todella kova, verrattuna saviradalle jopa blue grooviin.
Markkinoilla on suht. vähän hyvin toimivia renkaita tuolle pinnalle. Tosin vain n.10 eri mallin ja n.4 eri merkkin rengasta olen testannut.

Ongelma renkaan valitsijoille vasta tulee, kun pitäis löytää rengas mikä toimii ja valmiiksi liimattuna edes finaalin kestävälle vanteelle ja finaalin keställä seoksella ja kuviolla.

Olis hyvä tietää tuo yksityyppirenkaan merkki ja malli jo pikapuoliin koska testaus mahdollisuus tekonurmikolla on kumminkin suht rajallinen. Kesällä kun ei muutenkaan kiinnosta sisällä testailla.

Toivottavasti radasta ei ole tulossa monella erilaisella pinnalla varustettua. Muuten menee ihan oikeaksi Neste ralliksi.
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Poinas2 - 22.03.10 - klo: 19.24
Sitten ei kun Lahteen/Vääksyyn testaamaan. Sieltä löytyy samalta radalta, astroa, asfalttia, kiveä/betonia ja hiekkaa.  :wink:
Otsikko: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.10 - klo: 19.28
Otetaan vaikka kaksi pidoltaan ääripäätä, Kauhava ja Jyrkkälä. Kauhavalla pito oli jotenkin ajettava jollain "ultrasoft" seoksella joka jyrkkälässä kestää kaksi kierrosta kunnes sulaa alle.

Pieni pilk nus...

Itseasiassa kauhavalla ajettiin aivan samalla softi seoksella kuin turussakin on ajettu...
Kunhan vaan merkki oli oikee.
Aka rengas toimi kauhavalla... Sen näki kaikki.
Ja samainen rengas toimii myös jyrkkälässä sulamatta alle.

Jose myös ajellut M3 proolainilla lavangossa sillon kun rata söi todella paljon rengasta...
Hienosti toimi ja kulu minkä kulu.
Varmaan sama seos toimi myös kauhavalla.

Mutta eniveis. Renkaita on monia eri merkkejä ja eri seoksia.
Homma menee juuri noin kuten kuvailtiinkin.
Tekee päätöksen renkaista millä ajelee ja pitäytyy niissä.
Totuus kun on että monelta valmistajalta löytyy aivan yhtähyvin toimiva rengas ja kuvio joka toimii kaikilla suomen baanoilla.
Ei siis mitään syytä hommata jokaisen valmistajan jokaista mallia ja jokaista seosta, mennä viikkoa aikaisemmin kisapaikalle testaamaan jne.
Täysin tarpeetonta.
Ja juuri tämän takia ei voida missään nimessä sanoa että tarttis rajotella jotta sais kustannukset pieneks.

Renkaat tiedetään jo mitkä toimii ja tiedon saa kuka tahansa kuski ihan niinkin helposti kuin kysymällä.

Näitä tietoja jaellaan hyvin avoimesti tässä luokassa.

Toki jokaisella on oma näkemyksensä mikä sen merkin pitää olla... mutta se on taas aika toissijainen mielipide, koska lähes kaikilta valmistajilta löytyy vastaava rengas.
Senkus valkkaa valmistajan millä haluaa ajaa.

Jyväskylän tilanne on niin eri suomen muiden rengas juttujen kanssa että sitä ei tosiaan voida mitenkään verrata tähän...

Siksi totesinkin että perustelut oli hyvät.

Toivottavasti vaan tosiaan saadaan ajoissa tietää mikä se rengas on ja vieläpä se että pitääkö renkaat hommata kisapaikalta vai voiko renkaat hommata jo etukäteen.
Otsikko: Vs: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Tuukka - 23.03.10 - klo: 14.44
Olishan se aika hauska lisämauste, jos kisassa saisi käyttää vain yhden setin renkaita. Silloin joutuisi vähän miettimään miten kisa kannattaa läpi ajaa ja mikä kumi alle laittaa.

Olisiko ideaa tämmöiselle kokeilukisalle?
Otsikko: Vs: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: MirosHima - 23.03.10 - klo: 14.52
Olishan se aika hauska lisämauste, jos kisassa saisi käyttää vain yhden setin renkaita. Silloin joutuisi vähän miettimään miten kisa kannattaa läpi ajaa ja mikä kumi alle laittaa.

Olisiko ideaa tämmöiselle kokeilukisalle?

aika kaameeta sutimista alkas oleen viimeset finaalit. Silläkin vähäsella ajolla mitä ite on ajanut tietää ettei rengas kestä moista määrää ajoa.

edit: tietty renkaastahan se on täysin kiinni,
Otsikko: Vs: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Tuukka - 23.03.10 - klo: 15.01
Joskus sliksi on yhtä nopea kuin kuvioitu.

Toiseksi voisihan sitä rengassääntöä lieventää a finalistien kohdalla, että saa vaikka vaihtaa renkaat finaalissa 20 minuutin ajon jälkeen. Tulis varikollekin toimintaa.
Otsikko: Vs: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: MirosHima - 23.03.10 - klo: 15.18
Joskus sliksi on yhtä nopea kuin kuvioitu.

Toiseksi voisihan sitä rengassääntöä lieventää a finalistien kohdalla, että saa vaikka vaihtaa renkaat finaalissa 20 minuutin ajon jälkeen. Tulis varikollekin toimintaa.

joutavaa puuhastelua
Otsikko: Korit uusiksi kuraformuloihin !!
Kirjoitti: MrOllinmaki - 24.03.10 - klo: 10.39
Mielipiteitä??

http://www.redrc.net/2010/03/roar-clamping-down-on-radical-body-shell-designs/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29

-A-
Otsikko: Vs: Korit uusiksi kuraformuloihin !!
Kirjoitti: MirosHima - 24.03.10 - klo: 10.40
Mielipiteitä??

http://www.redrc.net/2010/03/roar-clamping-down-on-radical-body-shell-designs/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29

-A-


Ei kyll oikee buggyyn tuollanen sovi,

eikä tämä sovi rengaskeskusteluun
Otsikko: Vs: Korit uusiksi kuraformuloihin !!
Kirjoitti: jarkko - 24.03.10 - klo: 11.26
Mielipiteitä??

http://www.redrc.net/2010/03/roar-clamping-down-on-radical-body-shell-designs/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RedRc+%28Red+RC+-+RC+Car+News%29
-A-


Pahan näköinen. Moottorin jäähdytyksen kannalta muoto varmaankin on hyvä.

Nyt olisi ajankohtaista saada markkinoille sellainen buggyversio, jossa on tehokas lumilinko. Sillä olisi hyvä käydä näin keväisen auringon paisteessa ohentamassa rataa inhottavan paksuna peittävää lumikerrosta.

OT:tä tämäkin, sorry.

Lisää OT:tä:  mistä löytyy M-8 kisapäivät?
Otsikko: Vs: Korit uusiksi kuraformuloihin !!
Kirjoitti: peitsamo - 24.03.10 - klo: 11.33
Mistä löytyy M-8 kisapäivät?

Tuolta (http://rc10.fi/index.php?topic=41792.msg391034#msg391034).

Kuten jarkko (vaiolikosejokumuu) aikaisemmin totesitkin, M8/Vantaa ja FTT/Raisio on päällekkäin (tai ainakin samana viikonloppuna).
Otsikko: Vs: Korit uusiksi kuraformuloihin !!
Kirjoitti: jerzirccar1 - 24.03.10 - klo: 20.33
Mistä löytyy M-8 kisapäivät?

Tuolta (http://rc10.fi/index.php?topic=41792.msg391034#msg391034).

Kuten jarkko (vaiolikosejokumuu) aikaisemmin totesitkin, M8/Vantaa ja FTT/Raisio on päällekkäin (tai ainakin samana viikonloppuna).

Eikös se ole niin että elämä on valintoja täynnä :wink:
Jerzi
Otsikko: Vs: M8-rengaskeskustelu
Kirjoitti: Niko - 08.04.10 - klo: 23.16
Muistettakoon että mikäli kisa on AKK:n alainen ja ajetaan yksityyppirenkaalla on renkaat yleisesti kilpailutettava.

Edellä puhuttiin, että tämä ei ole hyvä kauppiaille että on yksityyppirenkaat. Kuitenkin uskon, että tässä on taustalla vain kaupallinen tarkoitus, jolloin renkaita toimittava kauppa saa myydä renkaita paljon kerralla ja mahdollisesti kisan järjestäjä saa myytävien renkaiden hinnasta siivun.

On myös suurenneltu rengastarpeita kisapiireissä. Renkaat ovat tähänkin asti olleet monelle henkilökohtainen asia ja kukin on ajanut muutamalla eri tyypin renkaalla ja seoksella.

Huom myyn itsekkin renkaita, mutta kulissien takana kyräily voitaisi jättää pois tästä lajista, mikäli sellaista on.