RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Philip - 15.10.03 - klo: 17.06

Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 17.06
Kun juuri sain mun ensimmäisen polttiksen niin kysyisin miten saan sen käyntiin koska minä en tiedä se ei vaan mene. Ja miten saa niin että tulee bensaa letkuihin? Auto on landmax.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: mike_87 - 15.10.03 - klo: 17.51
No ekaksi otat sen letkun joka tulee pakarista tankkiin. puhallan pakarin päästä niin että toiseen letkuun tulee nitroa, niin että se on täynnä. sit laitat "paineletkun" takasin pakariiin.


 sit hehkun laitan koneen päältä jäähdytyskannen keskelle niin että ne ottaa kiinni siihen tulpannippaan.

 sit käynnistät, kun lähtee käyntiin niin otat hehkun pois ja painaiset kaasuvipua niin että lumi pöllyää.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: blenheim - 15.10.03 - klo: 17.53
Ja on ehkä syytä pitää sitä hehkua siinä tulpassa sen verran, että kone ehtii lämmetä. Itselläni se toimii parhaiten ja takaa varmimman käynnin.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 18.08
En tiedä miksi, mutta hehkutulppa ei lämpene yhtään.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Rean - 15.10.03 - klo: 18.14
Onko hehkun akussa virtaa? ;)
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 18.17
No on virtaa mutta miks ei lämpene?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 18.36
Kuinka lämpöseks se hehkutulppa pitää tulla?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Tomsson - 15.10.03 - klo: 18.36
Ota se tulppa irti koneesta kytke se siihen hehkulaitteeseen. Jos lanka hehkuu punaisena, niin siinä ei pitäisi olla vikaa.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 18.45
Nojoo, paitsi että hehkulanka on juuri ja juuri lämmin... , tässä on joku pieni patteri, pitänee ostaa uus...  :(
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 15.10.03 - klo: 18.58
siis useimmissa hehkuissa on "patteri" sisällä, oikeammin akkukenno. Oletko ladannut tuota hehkua yön yli?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 15.10.03 - klo: 19.00
... paitsi ettei mulla oo laturia, eli se pitää ostaa...
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Poju12 - 15.10.03 - klo: 20.33
Käyppä tossa alla olevassa osotteessa nii siellä on kuvia mun puretenin hehku jutusta.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 16.10.03 - klo: 19.23
Nojoo, nyt mulla on uus hehku saan auton käyntiin että se pysyy käynnissä parisen sekunttia, miks se ei pysy kauempaa??? Pitääkö se ruuvi jolla pitää ilmata ne bensa letkut olla auki vai kiinni??? Miks pakoputkesta tulee sitä polttoainetta aika paljon???
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 16.10.03 - klo: 19.38
No ruuvaappa vähä sitä bensan säätö neulaa pienemmälle jos tulee liikaa bensaa pakkarist... kyl sielt sitä bensaa vähä on hyvä tulla ulos. Kone saa liikaa bensaa ja tukehtuu jos on liian rikkaalla
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: todd - 16.10.03 - klo: 19.45
Ja sitä ne ihan uudet koneet yleensä aluks tekee että ei meinaa pysyä käynnissä... Sit kun saat tankillisen gasoo kulutettua niin pysyy jo huomattavasti paremmin käynnissä. Näin oli ainakin oman PureTenin kanssa.  8)
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 16.10.03 - klo: 19.59
Kyl mulla anaki lähti heti ekal käyntii toi mun oma tr-15 rally tos viime sunnuntaina  8)  oli n. 1½ kiekkaa auki
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: BoOsTeR - 16.10.03 - klo: 20.08
Tuota, ne neulat siinä moottorissa ei suinkaan ole ilmausruuveja. Vaan niillä säädetään moottorin seosta.

Sinun tapauksessa tarkastaisin ensin pääneulan asennon, (se neula jota voi kääntää yleensä ilman työkalua) tämän kyseisen neulan tulisi olla asetettu niin, että väännät sen ensin kokonaan kiinni ja sitten aukaiset 2.5 kierrosta. Ei enempää.

Seuraavaksi sinun täytyy tarkastaa siis se mainittu tulpan hehkuminen. Ruuvaa tulppa irti ja hehkuta sitä silla hehkulaitteella. Tulpan tulee hehkua "oranssin keltaisena", ei kuitenkaan valkoisena jolloin tulppa palaa nopeasti pilalle, toisaalta ei taasen vaikkapa punaisena, koska silloin moottorin käynnistyminen on epävarmaa. sitten kun tiedät että tulppa on kunnossa ja hehkuu, niin ruvaa se takaisin moottoriin.

Nyt sinun täytyy ryypyttää moottoria, painele tankissa olevaa ryypytys "nastaa" niin kauan kunnes polttoaine on mennyt letkussa moottoriin asti ja vielä muutama painallus päälle. Jos tankissa ei ole tätä ryypytys "nastaa", niin ryypytys onnistuu myös niin että pyörität moottoria vetokäynnistimellä tai startterilla, kumpi siinä autossasi on. ja samalla tukit pakoputken sormella. Ryypytyksen aikana kaasu tulee olla täysillä. Hehku ei saa olla ryypytyksen aikana paikallaan, jottei moottori käynnistyisi arvaamatta.

Sitten kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, tulisi moottori lähteä käyntiin helposti ja käydäkkin ainakin jonkin aikaa. Uudet moottorit tahtovat olla ekalla tankillisella hankalia saada pysymään käynnissä, mutta seuraaavalla tankillisella jo helpottuu. mottoria tulisi aja sisään paikallaan muutama tankki, sa samalla valvoa että moottori ei kuumene liian kuumaksi.

Käynnistys onnistuu, kun laitat hehkun ryypytettyyn moottoriin ja sitten käynnistät moottoria sillä vetokäynnistimella tai startterilla. Moottorin pitäisi käynnistyä melko helposti.

Kun moottori käy ja samalla röpeltää ja sylkee polttoainetta pakoputkesta ja sitten sammuu, se tarkoittaa, että moottori on rikkaalla. Tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa kiinni päin hieman noin 5 min, (siis sitä jonka tulee aluksi olla 2.5 kierrosta auki, kerroin alussa) Moottorin täytyy kuitenkin kuitenkin uutena ollakkin hieman rikkaalla, eli jos moottori käy eikä sammu, niin sitten älä tee mitään, vielä tässä vaiheessa.

Kun moottori käy ja kiljaisee ja kerää kovat kierrokset ja sammuu silloin seos on liian laihalla, tässä tapauksessa sinun tulee aukaista pääneulaa. vaikka se sama 5 min kerrallaan niin kauan että moottori käy.

Kun olet saanut noilla neulan asetuksilla moottorin toimimaan ja käytettyä sitä paikallaan 2-3 tankillista, niin sitten voit jo kokeilla ajoakin. Tällöin sinun täytyy seurata ettei moottori pääse liian koville kierroksille ja samalla kuunnella että käynti on "röpeltävää" eli moottori ei saa vielä kuullostaa Formula ykköseltä, vaan moottorin tulisi ottaa kuitenkin kierroksia, mutta samalla "röpeltää" ja savuakin saisi tulla pakarista. Tällä tavalla sinun täytyy ajaa 2 tankillista.

Sitten kun olet ajanut 2 tankillista edellä kerrotulla tavalla, niin voit säätää neulaa kiinni päin eli laihemmalle taas noin 5 minuuttia. Jolloin moottorin alkaa ottamaan enempi kierroksia ja toimii herkemmin. mutta vieläkään ei kannata säätää aivan "piikille", eli moottori ei saa "kiljua" täysillä. Aja 2 tankillista näillä asetuksilla.

Eli jos moottori kiljuu ja ottaa herkästi kierroksia, käännä neulaa auki päin jotta saat seosta hieman rikkaammalle, taas se 5 min kerrallaan.

Jos taasen moottori "röpeltää" niin paljon ettei se jaksa edes kulkea, tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa laihemmalle eli kierrät kiinni päin. taasen vain se  5 min kerrallaan.

Tyylini on neuvoa moottorin seos-säätö tuolla minuutti tyylillä. Tarkoitan tuolla että yksi neulan kierros on 60 minuuttiia, eli 5 minuuttia on 1/12 osa kierrosta ja vaikkapa 30 minuuttia on puolikierrosta ja 15 minuuttia on 1/4 osa kierrosta. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, kerro jos et.

Toivottavasti näillä eväilla saat autosi liikkumaan. kysy sitten lisää ohjeita hienosäätöön ja tyhjäkäynnin säätöön kunhan ensin olet ajellut ohjeiden mukaan jonkin aikaa. :wink:
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Labcettaa - 16.10.03 - klo: 20.51
Sisäänajossa kannattaa käyttää lankunpätkää auton alla siten, että renkaat ovat irti maasta. Ne paikallaan "ajettavat" tankilliset olisi hyvä ajaa tyhjäkäynnillä. Itselläni on tuossa PureTenissä ns. pitkä pakoputki, ja huomasin, että sisäänajossa putkeen kerääntyi aika paljon öljyä. Tuo öljy luonnollisesti vaikeuttaa tyhjäkäyntiä, joten sitä kannattaa valutella pois autoa kallistelemalla.

BoBsTeR: Tarkoituksenani ei ole viilata pilkkua, mutta "minuutti" on asteen osa. Jos nyt mitään muistan perukouluajoista..  :wink:
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 16.10.03 - klo: 22.29
Kiitos vastausista, jos kellään on vielä jotain lisättävää niin voin nyt heti sanoa että auto on käytetty ja moottori on jo sisäänajettu.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 17.10.03 - klo: 08.37
Lainaus käyttäjältä: "Labcettaa"
Sisäänajossa kannattaa käyttää lankunpätkää auton alla siten, että renkaat ovat irti maasta. Ne paikallaan "ajettavat" tankilliset olisi hyvä ajaa tyhjäkäynnillä.


siis tää riippuu ihan moottorista, ei sovi kaikille, kannattaa tehdä ohjekirjan mukaan. Esim kisakoneet on hyvä ajaa sisään liikkeessä että saavat jäähdytystä eikä paikallaan.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 08.59
Latasin yön yli hehkun ja se hehkuu ihan niinkuin pitää, vielä eilen illalla se meni ihan hyviin käyntiin ja sillon mulla oli se seoshana ihan kiinni. Nyt vaikka miten se on niin se ei edes lupaile, mitä pitäis tehä?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: l150040 - 17.10.03 - klo: 09.24
Lainaus käyttäjältä: "Philip"
Latasin yön yli hehkun ja se hehkuu ihan niinkuin pitää, vielä eilen illalla se meni ihan hyviin käyntiin ja sillon mulla oli se seoshana ihan kiinni. Nyt vaikka miten se on niin se ei edes lupaile, mitä pitäis tehä?


Jos seoshana/ruuvi on ihan kiinni ja se on muuten kunnossa, niin kone ei varmasti käy tai lähde käyntiin. Tällöin kone ei saa käytännössä yhtään polttoainetta. Laita ne kaikki ruuvit ohjeissa annettuihin alkuarvoihin ja etsi säädöt uudelleen kohdalleen koneen ollessa lämmin, eli se on käynyt muutaman minutin.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 09.29
Eilen meni helposti käyntiin vaikka se oli kiinni mutta sehän toki pysähtyi parisen sekunnin kuluttua. Ite tykkään että se olis liian märkä mutta vaikka avaan hehkutulpan niin ie sieltä tuu mitään polttoainetta.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: blenheim - 17.10.03 - klo: 09.39
Silloin ei saa yhtään bensaa. Se on vahingollista moottorille eli avaappas sitä seosruuvia se parisen kierrosta.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 09.42
Mutta ei kuitenkaan mee käyntiin...
Otsikko: ...
Kirjoitti: Alfa - 17.10.03 - klo: 09.48
Jos se moottori on liian kylmä? Lämmitä sitä vaikka kuumailmapuhaltimella, tai hiustenkuivaajalla...
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: RC_seniori - 17.10.03 - klo: 10.05
Lainaus käyttäjältä: "Philip"
...mutta vaikka avaan hehkutulpan niin ie sieltä tuu mitään polttoainetta.

Jos tulppa on poissa ja nyit narusta, niin tulpan reiästä pitäisi tulla sumuna polttoainetta. Jos ei tuu mitään, niin kone ei saa löpöä. Joko pääseosruuvi on liian kiinni (1), tai ryypytys on tehty huonosti (2) ja kone ei jaksa imeä polttoainetta tankista.

(2) Puhalla silloin reippaasti siihen letkuun, joka menee pakoputkesta tankkiin, paineletkuun. Puhallat vaan niin kovaa ja kauan kun jaksat. Sen jälkeen toisessa letkussa pitäisi näkyä polttoainetta.

(1) Jos taas ryypytys on tehty hyvin muttei silti tule tulpanreiästä sumua, niin avaa sitä seosruuvia n. 2.5 - 3 kierrosta täysin kiinni asennosta. Alapään neula GS21R:ssä : neularuuvin kierteet pitää olla kokonaan pois näkyvistä. Kanta jää juuri ja juuri näkyville.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 11.58
Nyt se toimii, kiitos kaikille vastanneille. Mutta nyt tuli semmosta että kun olen ajanut vähän aikaa niin sit se pysähtyy, no se on varmaan vaan antaa sille enemmän bensaa.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 17.10.03 - klo: 15.12
Lainaus käyttäjältä: "Philip"
Nyt se toimii, kiitos kaikille vastanneille. Mutta nyt tuli semmosta että kun olen ajanut vähän aikaa niin sit se pysähtyy, no se on varmaan vaan antaa sille enemmän bensaa.


Mitä toi tarkottaa?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 19.17
No just sitä että nyt autolla voi ajaa, mutta kun olen ajanut puolisen tankillista niin sit se pysähtyy
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: todd - 17.10.03 - klo: 19.25
Hmm... monta kierrosta sulla on seosruuvi auki? Jos se on liian vähän auki niin kone lämpenee likaa ja sammuu.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 19.49
2 kierrosta.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 17.10.03 - klo: 19.55
Kyl ton pitäis riittää et kone ei käy liian kuumana?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: todd - 17.10.03 - klo: 20.06
joo'o... en tiedä kyl sitten. Kulostaaks se siltä että se tukehtuis?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 20.26
joo, tykkään että se nimenomaan tukehtuis.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 17.10.03 - klo: 20.48
No sit sun pitää taas ruuvaa sitä seosneulaa kiinni et kone ei sais bensaa nii paljo et tukehtuu... ittellä ehkä vähä alle 1 ja puol kiekkaa auki. Vois pitää kyl köyhemmälläki
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: gekko - 17.10.03 - klo: 21.25
Joo mullakin on sillee että vähän alle puolitoista kierrosta ja kyllä se sillä toimii. Onko muuten koneelle terveellistä säätää sitä seosruuvia silleen että pistää kaasun täysille ja sitten sitä ruuvaa ja kattoo että millon tulee kimelin ääni ja millon pyörät pyörii kovempaa? Näin olen tehnyt ja kyllä on toiminut ihan hyvin.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 17.10.03 - klo: 22.18
Lainaus käyttäjältä: "OzmO"
No sit sun pitää taas ruuvaa sitä seosneulaa kiinni et kone ei sais bensaa nii paljo et tukehtuu... ittellä ehkä vähä alle 1 ja puol kiekkaa auki. Vois pitää kyl köyhemmälläki


ymmärrän että olet uusi forumissa mutta se EI ole BENSAA vaan NITROA tai POLTTOAINETTA kiitos
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 17.10.03 - klo: 22.25
Anteeks äiti...
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 17.10.03 - klo: 22.33
täällä aika moni noviisi puhuu bensasta ja kyllä se alkaa pitkän päälle tuntua aika typerältä kun se ei sitä ole. huomaat sen ajan myötä jos jaksat hengata forumissa. on tässä muitakin huomautettu asiasta etkä ole ainoa (eli koskee kaikkia).
Se on vähän sama kuin puhuis sähköpuolella PATTEREISTA AKKUJEN sijaan
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 17.10.03 - klo: 22.53
Kestää noin 1,5 sekuntia kauemmin kirjottaa "polttoaine" kuin "bensa" ja kaikki ymmärtää vaikka kirjotan "bensa". Mä en aja nitrolla koska ajan nitrometaanilla että sillä viisin, no ihan miten haluat.
Otsikko: ...
Kirjoitti: Alfa - 17.10.03 - klo: 22.56
Hei, noniin jätkät lopetetaan tämä tähän,ok? No hyvä, nimittäin kukaan ei enään jaksa lukea tästä juujaa sopasta. Moderaattori on nyt oikeassa ja pojat pitää naamansa ummessa. :?  :o
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 17.10.03 - klo: 22.59
Lainaus käyttäjältä: "Philip"
Kestää noin 1,5 sekuntia kauemmin kirjottaa "polttoaine" kuin "bensa" ja kaikki ymmärtää vaikka kirjotan "bensa". Mä en aja nitrolla koska ajan nitrometaanilla että sillä viisin, no ihan miten haluat.

tiedän mutta silti, käytetään sitten sanaa nitro, ok? se on yhtä pitkä. tänks
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: mascot - 17.10.03 - klo: 23.48
Phillip ja tuskin ajat pelkällä nitrolla vaan seoksella jossa on öljyä about 20% ja nitroa 5%-25% ja loput metanolia... jos aletaan viilaamaan sitä itseään ;)


voithan toki kokeilla montako kymmentä sekuntia moottorisi pysyy käynnissä pelkällä nitrolla (ilman voitelua), jos yleensä saat sitä käyntiin. Nitro kun on huonommin syttyvää tavaraa kuin metanoli...

sytyttyään nitro tosin tarvitsee vähemmän happea palaakseen kuin metanoli...

mutta käyttäkää asioista niiden oikeita nimiä niin ei ala tympimään tämä homma...
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 18.10.03 - klo: 09.07
No, joo, joo saitte ylipuhuttua, jospa puhuisin nitrosta sitten...Ootteko ylpeitä?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Mika R - 18.10.03 - klo: 11.38
Foorumi kiittää  :D
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 18.10.03 - klo: 13.06
No joo eihä se oo kyl bensaa... yritän muistaa kirjoittaa ens kerral nitrosta, mut ku se bensa tulee aina vaa mielee ekana
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 18.10.03 - klo: 15.01
Kun olen ajanut noin 10 minuuttia niin se auto alkaa pysähtyä koko ajan onko se sitä et se käy liian lämpösenä?
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: todd - 18.10.03 - klo: 15.06
"alkaa pysähtyä koko ajan"? siis se sammuu? Jos on näin niin sitten se käy ehkä hiukkasen liian lämpösenä. Eli seosruuvia pikkusen auki. Ja kannattaa kattoo että tankissa on nitroa, koska ei se tankillinen kauheesti sen kauempaa kestäkään...
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: OzmO - 18.10.03 - klo: 15.12
Nii sitä nitroa pitää muistaa lisää sinne tankkiin tietyn väliajoin ku ajaa  :lol:
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Philip - 18.10.03 - klo: 18.34
En tiennyt että sitä pitää tankata vaikka se nitro loppuu :shock: vitsi, vitsi.
Otsikko: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: todd - 18.10.03 - klo: 20.09
No nyt tiedät! (enkä mä nyt tota ihan tosissani tohon laittanu..)
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Blacksatin - 19.07.19 - klo: 11.30
Tuota, ne neulat siinä moottorissa ei suinkaan ole ilmausruuveja. Vaan niillä säädetään moottorin seosta.

Sinun tapauksessa tarkastaisin ensin pääneulan asennon, (se neula jota voi kääntää yleensä ilman työkalua) tämän kyseisen neulan tulisi olla asetettu niin, että väännät sen ensin kokonaan kiinni ja sitten aukaiset 2.5 kierrosta. Ei enempää.

Seuraavaksi sinun täytyy tarkastaa siis se mainittu tulpan hehkuminen. Ruuvaa tulppa irti ja hehkuta sitä silla hehkulaitteella. Tulpan tulee hehkua "oranssin keltaisena", ei kuitenkaan valkoisena jolloin tulppa palaa nopeasti pilalle, toisaalta ei taasen vaikkapa punaisena, koska silloin moottorin käynnistyminen on epävarmaa. sitten kun tiedät että tulppa on kunnossa ja hehkuu, niin ruvaa se takaisin moottoriin.

Nyt sinun täytyy ryypyttää moottoria, painele tankissa olevaa ryypytys "nastaa" niin kauan kunnes polttoaine on mennyt letkussa moottoriin asti ja vielä muutama painallus päälle. Jos tankissa ei ole tätä ryypytys "nastaa", niin ryypytys onnistuu myös niin että pyörität moottoria vetokäynnistimellä tai startterilla, kumpi siinä autossasi on. ja samalla tukit pakoputken sormella. Ryypytyksen aikana kaasu tulee olla täysillä. Hehku ei saa olla ryypytyksen aikana paikallaan, jottei moottori käynnistyisi arvaamatta.

Sitten kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, tulisi moottori lähteä käyntiin helposti ja käydäkkin ainakin jonkin aikaa. Uudet moottorit tahtovat olla ekalla tankillisella hankalia saada pysymään käynnissä, mutta seuraaavalla tankillisella jo helpottuu. mottoria tulisi aja sisään paikallaan muutama tankki, sa samalla valvoa että moottori ei kuumene liian kuumaksi.

Käynnistys onnistuu, kun laitat hehkun ryypytettyyn moottoriin ja sitten käynnistät moottoria sillä vetokäynnistimella tai startterilla. Moottorin pitäisi käynnistyä melko helposti.

Kun moottori käy ja samalla röpeltää ja sylkee polttoainetta pakoputkesta ja sitten sammuu, se tarkoittaa, että moottori on rikkaalla. Tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa kiinni päin hieman noin 5 min, (siis sitä jonka tulee aluksi olla 2.5 kierrosta auki, kerroin alussa) Moottorin täytyy kuitenkin kuitenkin uutena ollakkin hieman rikkaalla, eli jos moottori käy eikä sammu, niin sitten älä tee mitään, vielä tässä vaiheessa.

Kun moottori käy ja kiljaisee ja kerää kovat kierrokset ja sammuu silloin seos on liian laihalla, tässä tapauksessa sinun tulee aukaista pääneulaa. vaikka se sama 5 min kerrallaan niin kauan että moottori käy.

Kun olet saanut noilla neulan asetuksilla moottorin toimimaan ja käytettyä sitä paikallaan 2-3 tankillista, niin sitten voit jo kokeilla ajoakin. Tällöin sinun täytyy seurata ettei moottori pääse liian koville kierroksille ja samalla kuunnella että käynti on "röpeltävää" eli moottori ei saa vielä kuullostaa Formula ykköseltä, vaan moottorin tulisi ottaa kuitenkin kierroksia, mutta samalla "röpeltää" ja savuakin saisi tulla pakarista. Tällä tavalla sinun täytyy ajaa 2 tankillista.

Sitten kun olet ajanut 2 tankillista edellä kerrotulla tavalla, niin voit säätää neulaa kiinni päin eli laihemmalle taas noin 5 minuuttia. Jolloin moottorin alkaa ottamaan enempi kierroksia ja toimii herkemmin. mutta vieläkään ei kannata säätää aivan "piikille", eli moottori ei saa "kiljua" täysillä. Aja 2 tankillista näillä asetuksilla.

Eli jos moottori kiljuu ja ottaa herkästi kierroksia, käännä neulaa auki päin jotta saat seosta hieman rikkaammalle, taas se 5 min kerrallaan.

Jos taasen moottori "röpeltää" niin paljon ettei se jaksa edes kulkea, tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa laihemmalle eli kierrät kiinni päin. taasen vain se  5 min kerrallaan.

Tyylini on neuvoa moottorin seos-säätö tuolla minuutti tyylillä. Tarkoitan tuolla että yksi neulan kierros on 60 minuuttiia, eli 5 minuuttia on 1/12 osa kierrosta ja vaikkapa 30 minuuttia on puolikierrosta ja 15 minuuttia on 1/4 osa kierrosta. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, kerro jos et.

Toivottavasti näillä eväilla saat autosi liikkumaan. kysy sitten lisää ohjeita hienosäätöön ja tyhjäkäynnin säätöön kunhan ensin olet ajellut ohjeiden mukaan jonkin aikaa. :wink:

Kummasta noista ruuvista tässä ohjeessa puhutaan? Tuo mihin menee polttoaineletku? Ja missä asennossa sitten sen toisen olisi hyvä olla?
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: RoddeR - 19.07.19 - klo: 13.26
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Blacksatin - 19.07.19 - klo: 19.18
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.07.19 - klo: 19.49
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...

Rodder, Onko sulla teräslankaa kotona😂😂
Jerzi
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: RoddeR - 19.07.19 - klo: 20.19
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...

Sori olisi pitänyt olla perusteellisempi. Pääneula mistä tuossa viestissä puhutaan on sama kuin yläneula, Ymmärsitkö nyt?
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Blacksatin - 20.07.19 - klo: 13.22
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...

Rodder, Onko sulla teräslankaa kotona😂😂
Jerzi

Kummasta säätö ruuvista tuossa pitkässä ohje tekstissä puhutaan
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: RadDaddy - 20.07.19 - klo: 14.24
Vähän tuntuu että jollakin on vaikeuksia hahmottaa luettu teksti... Tuosta polttoaineesta. Nykypolvella on helppoa kun motit mitä käytetään RC autoissa ovat pääsääntöisesti hehkutulppa sytytteisiä. Toista oli kun olin skidi.
Kipinästytteisissä käytettiin tosiaankin bensaa, Dieseleissä Petrolin ja eetterin seosta ja tietenkin öljyä.
Jos erehtyi laittamaan BENSAA näihin vempaimiin, oli seurauksena tulipalo ja kaikkien silikoni tiivisteiden tuho. Ei kovin hauskaa, joka johtui tietämättömyydesta tai laiskuudesta käyttää olikeita termejä.
Tuosta kaasarista vielä. Ota ilmanputsari pois ja mieti miten RC auton luistikaasuttaja toimii...  Ei siinä kovin montaa komponenttia ole: LUISTI joka säätää ilman määrää sekä tyhjäkäynnin seosta. kun luisti on lähes kiinni on luistin sivussa ruuvi joka rajoittaa sen sulkemista- välin täytyy olla noin 0,5-1mm  Luistin päässä on tyhjä'käynnin seos säätö joka täytyy säätää"korvakuulolta" jos kierrokset nousee luistin ollessa kiinni on seos liian laihalla, aukaise säätöneulaa vastapäivään 1/8 kierosta kerrallaan. Jos taas moottori menee rikkaammalle (röpöttää) on tuo neula liian  ulkona. Kierrä myötäpäivään1/8 kierrosta kerrallaan. Täyskaasuneulan "tehdas asetus" on yleensä seosruuvin kanta holkin tasossa. Se kannattaa ruuvata tästä asetuksesta yksi kierros vastapäivään eli auki, jolloin moottori kaasua annettaessa pörrää rikkaalla ja sylkee pakoputkesta öljyä ja savua
Jos sinulla ei ole infrapuna lämpömittaria, hyvä oikean käyntilämpötilan testaus on ruikauttaa vähän vettä jäähdytyskannelle, sen tulisi sihahtaa kiehuen pois, tällöin lämpötila on noin 100-120 C, hyvä lämpötila sisäänajoon, jolloin ABC (alumini mäntä kromatussa messinkiputkessa) sovitus on optimi. Katso vain että seos on rikkaalla että voitelu pelaa Mitä enemmän ajat mottia sisään, sen enemmän-lämpötilan laskiessa- täytyy pääneulaa laittaa laihemmalle  eli "piikimmälle". loppujen lopuksi olet tilanteessa että motin ylä kuoliokohta on timmi mutta ei liian tiukka, ja se käynnistyy herkästi, hiukan vauhtipyörään napauttamalla, edellyttäen että kaikki muu : tuore polttoaine jota on ravistettu ennen käyttöä että öljy on varmasti sekaisin polttoaineessa, tankki ja kaikki letkut ovat tiiviit ja kaasuttajaan ei ole kuivunut öljy jäänteitä ja että tulppa on kunnossa ja hekulaite hehkuttaa sitä oranssin värisenä.  Valitetavasti Nitro motti touhu ei ole "PLUG & PLAY" vaan "THINK-WORK & PLAY" mutta sitten sitä hupia piisaakin...
Otsikko: Vs: Polttiksen käynnistys?
Kirjoitti: Blacksatin - 20.07.19 - klo: 16.16
Vähän tuntuu että jollakin on vaikeuksia hahmottaa luettu teksti... Tuosta polttoaineesta. Nykypolvella on helppoa kun motit mitä käytetään RC autoissa ovat pääsääntöisesti hehkutulppa sytytteisiä. Toista oli kun olin skidi.
Kipinästytteisissä käytettiin tosiaankin bensaa, Dieseleissä Petrolin ja eetterin seosta ja tietenkin öljyä.
Jos erehtyi laittamaan BENSAA näihin vempaimiin, oli seurauksena tulipalo ja kaikkien silikoni tiivisteiden tuho. Ei kovin hauskaa, joka johtui tietämättömyydesta tai laiskuudesta käyttää olikeita termejä.
Tuosta kaasarista vielä. Ota ilmanputsari pois ja mieti miten RC auton luistikaasuttaja toimii...  Ei siinä kovin montaa komponenttia ole: LUISTI joka säätää ilman määrää sekä tyhjäkäynnin seosta. kun luisti on lähes kiinni on luistin sivussa ruuvi joka rajoittaa sen sulkemista- välin täytyy olla noin 0,5-1mm  Luistin päässä on tyhjä'käynnin seos säätö joka täytyy säätää"korvakuulolta" jos kierrokset nousee luistin ollessa kiinni on seos liian laihalla, aukaise säätöneulaa vastapäivään 1/8 kierosta kerrallaan. Jos taas moottori menee rikkaammalle (röpöttää) on tuo neula liian  ulkona. Kierrä myötäpäivään1/8 kierrosta kerrallaan. Täyskaasuneulan "tehdas asetus" on yleensä seosruuvin kanta holkin tasossa. Se kannattaa ruuvata tästä asetuksesta yksi kierros vastapäivään eli auki, jolloin moottori kaasua annettaessa pörrää rikkaalla ja sylkee pakoputkesta öljyä ja savua
Jos sinulla ei ole infrapuna lämpömittaria, hyvä oikean käyntilämpötilan testaus on ruikauttaa vähän vettä jäähdytyskannelle, sen tulisi sihahtaa kiehuen pois, tällöin lämpötila on noin 100-120 C, hyvä lämpötila sisäänajoon, jolloin ABC (alumini mäntä kromatussa messinkiputkessa) sovitus on optimi. Katso vain että seos on rikkaalla että voitelu pelaa Mitä enemmän ajat mottia sisään, sen enemmän-lämpötilan laskiessa- täytyy pääneulaa laittaa laihemmalle  eli "piikimmälle". loppujen lopuksi olet tilanteessa että motin ylä kuoliokohta on timmi mutta ei liian tiukka, ja se käynnistyy herkästi, hiukan vauhtipyörään napauttamalla, edellyttäen että kaikki muu : tuore polttoaine jota on ravistettu ennen käyttöä että öljy on varmasti sekaisin polttoaineessa, tankki ja kaikki letkut ovat tiiviit ja kaasuttajaan ei ole kuivunut öljy jäänteitä ja että tulppa on kunnossa ja hekulaite hehkuttaa sitä oranssin värisenä.  Valitetavasti Nitro motti touhu ei ole "PLUG & PLAY" vaan "THINK-WORK & PLAY" mutta sitten sitä hupia piisaakin...

Kiitos perusteellisesta ja asiallisesta vastauksesta. Tälläkin foorumilla noita päänaukojia näyttää löytyvän...