RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Mika R - 21.10.03 - klo: 11.02

Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 21.10.03 - klo: 11.02
Syitä moottorin huonosti käymiseen tai käynnistymättä jättämiseen voi olla todella monia. Seuraavassa on muutamia mahdollisia syitä (listan toimittanut ansiokkaasti forumin Vanhempi jäsen l150040):

- Pääneula on liian laihalla tai rikkaalla (ei saa polttoainetta tai tukehtuu)
- LowSpeed-neula on liian laihalla tai rikkaalla (ei saa polttoainetta tai tukehtuu) (tätä neulaa ei ole kaikissa kaasareissa)
- Tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle
- Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu
- Moottorissa on ilmavuotoja
- Ilmanputsari on likainen tai väärin asennettu
- Polttoaineen syötössä on likaa tai muu häiriö
- Moottori on väljä, jolloin lämmetessä väljenee entisestään
- Sylinteriputki on väärässä asennossa
- Pakoputki on irti
- Moottori ei saa riittävästi jäähdytystä
- Väärä tulppa tai se on vioittunut
- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin
- Paineletku on irti
- Polttoaine on vanhentunutta tai väärää
- Tarkista polttoainesuodatin ja puhdista tarvittaessa

Jos haluat vielä apua muilta forumilaisilta, kuvaa ongelmasi mahdollisimman tarkkaan ja tarkista nämä asiat ensin.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: RC_seniori - 25.10.03 - klo: 12.29
Mitä tarkoittaa "Moottori on väljä, jolloin lämmetessä väljenee entisestään" ?

Useimmissa moderneissa polttmoottorikoneissa mäntä on alumiinia ja sylinteri messinkiä kovakromipinnoitteella. Ja todellakin, sylinteri laajenee näissä ABC-tyyppisissä koneissa enemmän kuin mäntä.

A = aluminium (mäntä)
B = brass (messinki/pronssi sylinteri)
C = chrome (sylinterin pinnoite)
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 29.10.03 - klo: 12.25
Talvella ajamista on kyselty paljon, tässä aiheesta (ote artikkelista http://www.rccaraction.com/rc/articles/ht_snoproof.asp ) :

DON'T START AN ICE COLD ENGINE. Ever heard of a cold-weather package option for full-size cars? This option usually includes a heater for the engine block to make cold-weather starting easier (and sometimes, there are also butt-warmers in the seats—nice). Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too. Starting a very cold (as in left-out-in-the-garage-all-night) engine can be very harmful; the coldness of the metal can put extra stress on rods and pistons and could break them. Before trying to start an engine, it's important to heat it with a hair dryer or a heat gun. This allows the metal to expand, and it gets the engine closer to an appropriate starting temperature. You should also be careful to properly cool the engine after a run; fast cooling from a 220-degree operating temperature to a frigid ambient temperature may distort the piston and sleeve and cause a loss in performance. Once you have finished running your car for the day, get it indoors where it can cool off at a more reasonable pace.

Siis suomeksi:
- älä käynnistä kylmää konetta, mäntä, kiertokanki ym joutuvat liian kovalle rasitukselle ja vaikka kone ei rikkoutusi kylmäkäynnistys rasittaa konetta (vrt. oikeat autot). Käytä lämmitintä tai käynnistä kone lämpimässä.
- ajon jälkeen kone tulee jäähdyttää rauhallisesti (ei pakkasessa), liian nopea jäähtyminen voi vahingoittaa mäntää ja sylinteriä, joka näkyy tehojen menetyksenä. Anna koneen jäähtyä sisätiloissa välittömästi ajon jälkeen.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 26.01.04 - klo: 18.23
Sorry kaverit, mutta ei panna viestejä tähän topicciin. Ainostaan ohjeeksi.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: tux10 - 17.04.05 - klo: 16.48
Autoissa jossa on tankissa ryyppypumppu on sattunut sellaista että tankin ryyppypumppun tiivisten on irronnut ja siten estää bensa pääsyn letkuihin. Yllensä oireena, että auto ei käynnisty ilman että pumppaa ryyppyä ja silloinkin käy vain muutaman sekunnin.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: 99999 - 11.05.05 - klo: 20.49
joskus käynti ongelmat on johtunu kannenpulttien löysyydestä. parille tuliuudelle koneelle on käynyt niin...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: klasu - 02.09.05 - klo: 13.45
Millä lämmitätte moottoria jos ei ole mahdollista käyttää verkkovirtaa(lämpöpuhallin)
Oiskohan auton tupakansytyttimeen saatavana jotain lämpöpuhallin hommelia, en ainakaan googlaamalla löytänyt vastausta.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 02.09.05 - klo: 13.51
Ne mitä löytyy on liian heikkotehoisia tai ainakaan niillä ei helpolla saa syntymään sitä 60-100 stetta jota tarvitaan. Koita löytää sellanen rata jossa on verkkovirtaa 220
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: juska - 02.09.05 - klo: 14.35
siihen hommaan käy myös sellainen kosaanitöhistin, biltemasta tai motonet
 NESTEKAASUPOLTIN
 
Tuotenro 17599
16,90 €

biltemasta
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Juuzmo - 02.09.05 - klo: 15.51
Lainaus käyttäjältä: "juska"
siihen hommaan käy myös sellainen kosaanitöhistin, biltemasta tai motonet
 NESTEKAASUPOLTIN
 
Tuotenro 17599
16,90 €

biltemasta
Välttämättä en kyllä kosaanilla mottia lämmittäis  :shock:
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: tapsa92 - 02.09.05 - klo: 16.01
Jos bensaletkus alkaa palaa, niin se on menoa, sillä se metanolikin palaa, vaikkei helposti syty :lol: .
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: klasu - 03.09.05 - klo: 20.59
tossa alussa sanotaan "jos polttoaine on vanhentunutta"
Vanheneeko se nopsasti jos sitä jää tankkiin?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: tapsa92 - 03.09.05 - klo: 21.04
No se vanhentuu helposti tankissa, jos tankissa on fuilii, niin suosittelen kaatamaan pois :wink: .
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: HelpDesk - 16.09.05 - klo: 16.16
--------------------------------------------------------------------------------
 
juu, kato ettei oo fuelia liikaa motissa.. siis ettei se huku.. tarkista ilmaputsari. tulpan pitää hehkua punaisena tai oranssia, Katso että pakoputki on kiini, ja ettei ole moottorissa tai kaasarissa mitää aukkoja.. ja kun käynistät pisä vaikka kaasupohjaan samalla ku käynistät. Ja jos ei toimi mikää niin ota kaadat 1-3tippaa bensaa kaasariin.. siis otat ilmafiltterin pois ja kaadat vähän.. Ja pöriikö mottori hyvin ja on vähän vastusta kun pyörität vauhtipyörästä. Onko Käynistys mekanismi kunnossa? Säädöt mene läpi vielä 300kertaa... Muistathan hehkuttaa samalla kun käynistät  
Onko moottori kylmä? jos on lämmitä se! Kai muistat pistää se ON pääle autossa ja radiossa . Jos ei lupaa on yleesä vikana että hehku ei hehku tai että liikaa bensaa moottorissa eli ota tulppa irti ja vedä narstatritta tai miten se nyt käynistetään..sitten tulppaa kiini ryppyyä hehkuta käynistä. Low Speed(alaneula) neula liian rikkaalla? Tai Yläneula liian rikkaalla tai laihalla. Jos roiskuu bensaa kun otat pois tulpan ja pyörität ni laita laihemalle.. Onko moottori ylikuumentunut? Kai soppaa on tankissa? Bensa 10-20% nitroa, eikai ole vanhaa bensa? Onko moottori kunossa? Eikai ole väljä? Eli pyöritä sitä vauhtipyörää..Kai osaat käynistää ja hehkuttaa oikein? Suosittelen että otat jonkun kokeneemaan tulemaan ja auttamaan... Ja viimeisenä Tarkista Kytkin, pura moottori, tarkista kaasari.. Jos olet mennyt ja tehnyt kaiken tämän ja mennyt läpi ja sanot että ei siltikkää starttaa.. Valehtelet!!. Tai valehtelyt että olet menny tämän kaiken "oikein" läpi! JA TOISIAAN KÄY SITTEN SE KÄYNISTYS MEKANISMI LÄPI! PURA SE JA TARKISTA TARKKAAN!!
Voitele moottori After-Run öljyllä ja pyöritä.. näin viimesenä.
Onnea
  :wink:
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: HelpDesk - 16.09.05 - klo: 16.17
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
No se vanhentuu helposti tankissa, jos tankissa on fuilii, niin suosittelen kaatamaan pois :wink: .


Viisas mies sanoo että hyvää bensaa ei kannata heittää pois!
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: klasu - 16.09.05 - klo: 22.54
Joo kyllä se nyt toimii, kiitos vaan vinkeistä, lämmitin moottoria hiustenkuivaimella ja heti lähti pörräämään, nyt kun usea tankki takana, lähtee startterillakin ihan hipaisemalla  :D
Vielä kun tietäis millon on seos sopivalla, kun pelottaa jos se on liian laihalla  :?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: jeejee - 24.09.05 - klo: 15.40
Voiko olla että ei lähde käyntiin kun  löbö on ostettu ennen kesää että se on vanhaa löböökin  pitäs saada? Moottorin neulat on reunan tasalla, sitä on lämmitetty, tulppa hehkuu... Ei edes yritä? Kuuluuko männässä olla noin karstaa? http://img395.imageshack.us/img395/7387/dsc002444ic.jpg
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 24.09.05 - klo: 18.38
Mäntä voi karstottua, eikä tuon pitäisi vielä vaikuttaa käyntiin lähtöön, mutta karstan voi myös hioa varovasti pois. Tämä tietysti edellyttää koneen purkamista.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: jeejee - 24.09.05 - klo: 20.02
Joo se oli vaan vähän sivuseikkana. Onko muita mahiksia muutako että on löbö vanhaa vai voiko jossain olla niin paha ilmavuoto?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 24.09.05 - klo: 21.39
Ymmäsrin kyllä :D Oletko tarkistanut että pannu saa fuilia? Moottorin nippa tuppa joskus likaantumaan --> ei saa polttoainetta
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Juuzmo - 24.09.05 - klo: 21.50
Mulla oli alaneula liian laihalla ohjekirjan säädöillä,eli ei käynnistynyt millään ja kävi sen pari sekunttia...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: jeejee - 25.09.05 - klo: 09.07
Kyllä se sai löböö kun nestelukko tuli pariin otteeseen. Pitää  testata uudella löböllä jahka saa. Pitäskö vaihtaa helicoolpowerista vaikka 16% sidewideriin?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Divi - 25.09.05 - klo: 11.11
Tuo sidewinder on ihan hyvää ainetta. Mä tiedän että heti joku tulee sanomaan että älä osta, byroni on 1000 kertaa parempaa, siitä en tiedä mutta winderiä mä oon käyttäny ja hyvin on toiminu  :wink:  tällähetkellä kylläkin 20% winduu
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: 13.Warrior - 04.12.05 - klo: 11.34
Mitä tarkoitetaan kun jotkut sanoo että laittavat talviajoa varten motin ympärille foliota.   :oops:
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Jartsa - 04.12.05 - klo: 11.38
Lainaus käyttäjältä: "13.Warrior"
Mitä tarkoitetaan kun jotkut sanoo että laittavat talviajoa varten motin ympärille foliota.   :oops:

Koittavat pitää moottorin lämmöt mahdollisimman tasaisena ajon aikana.
Mutta minun mielestäni lumi pärskeet kannen päällä eivät vaikuta juurikaan palotilan lämpöihin tai muutenkaan lohkon sisäiseen lämpötilaan.(vaikka tiputtavatkin ehkä "huomattavasti" kannenlämpöä)  :)
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: 13.Warrior - 04.12.05 - klo: 12.44
voiko moottorin lämpöä nostaa tai parantaa jollakin poppakonsteilla ,talviajoa varten ,niinkuin jotkut käyttävät esim foliota?  :roll:
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Divi - 04.12.05 - klo: 12.46
No just tuolla foliolla ja kuumemmalla tulpalla...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hermanni - 18.12.05 - klo: 19.14
Traxxas on julkaissut sivuillaan Winter Operating Tips ohjeet http://www.traxxas.com/support/howto/winter_operating_tips.htm
Eli kuinka "toimia" auton kanssa talvella.........
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: ldlz - 11.04.06 - klo: 15.33
Eikai tuo folio ole lumipärskeiltä suojaamassa, vaan tasoittaa lämpötila eroa, koska talvellahan on pakkasta ulkona ja kone on tulikuuma..
Esim. kun ajon lopettaa niin kone jäähtyy hieman hitaammin kun kannen päällä on folio..
Foliohan on metallia niin kuin kansikin, joten ei siitä lumisuojana ole mitään hyötyä.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: waltt - 11.04.06 - klo: 20.01
Folio autaa pitämään lämmön kannen ympärillä ajon aikana...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: PoisonHeart - 17.04.06 - klo: 11.41
Tuo tulppa vaikuttaa todella paljon auton käynnissä pysymiseen talvella. Talvella pitää olla "kuuma" tulppa ja kesällä "kylmä" tulppa. ja tietenkin säädötkin vaikuttavat siihen.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: ballu - 24.06.06 - klo: 14.14
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Jartsa - 24.06.06 - klo: 14.27
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: ballu - 24.06.06 - klo: 22.15
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.


muistan säätäneeni sitä aika korkeille kierroksille, tuntui vähän liian kovilta tyhjäkäynnille ja tuossa HPI:n videossa kierrokset olivat paljon alhaisemmat
Otsikko: Re: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensi
Kirjoitti: jooka - 29.06.06 - klo: 01.58
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"

- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin


Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?
Otsikko: Re: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensi
Kirjoitti: Hermanni - 29.06.06 - klo: 02.27
Lainaus käyttäjältä: "jooka"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"

- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin


Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?


Normaalikytkin jousia kiristämällä jos halutaan sen ottavan myöhemmin kiinni (Ja päinvastoin), sitten on kisakytkimiä joissa on erilaisia säätömahdollisuuksia.
Ainakin Revossa on jousi joka kiertää kytkinpalojen ympäri, sitä voi lyhentää tarvittaessa, toinen "kikka" on leikellä kytkinpaloista mattopuukolla tms ylimääräistä materiaalia (Painoa) palojen sisäreunoilta pois.
Kummallakin konstilla saadaan kytkin ottamaan myöhemmin kiinni.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Molli - 20.07.06 - klo: 22.11
voiko kone olla niin väljä ettei lähde edes käyntiin?!
pitää tulppa tarkastaa vielä...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Jazza - 20.07.06 - klo: 22.35
voi
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hengga - 20.07.06 - klo: 22.45
Jos oikeen olen ymmärtänyt niin väljyyden voi helposti testata ottamalla kone irti ja pyörittämällä siitä...    jostain!!! Niin silloin tulee semmosia raskaampia kohtia vähän väliä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: PoisonHeart - 26.07.06 - klo: 11.46
Jos vauhtipyörästä pyörittää niin silloin tulee niitä "raskaita" kohtia jos vaan koneessa on vielä puristuksia. voihan sitä vetaristakin kokeilla että pyöriikö välillä pysähtäen...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: *HOKE* - 26.07.06 - klo: 15.55
Heh... Mitenkäs sitä vetarista pyörittelee kun kytkin lyö kuitenkin tyhjää???

Kampuraako tarkoitit?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: PoisonHeart - 26.07.06 - klo: 16.34
Kampuraa. Siis jos vetarista vetää niin eihän sen kytkimen tarviikkaan liikkua?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: *HOKE* - 26.07.06 - klo: 16.36
Jaa niin tarkotit vetokäynnistintä...
Ajattelin suoraan vetoakselia, koska se yleisin mitä tarkotetaan vetarilla on kyllä vetoakseli...

Eli pienehkö väärinkäsitys...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: PoisonHeart - 26.07.06 - klo: 16.37
Aijoo, sori vähän epäselvästä käsitteestä
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Juhanu - 04.08.06 - klo: 21.10
Onkos sitte se väärä tapa ryypyttää kun tukkii pakoputken ja nykii vetokäynnistimestä :?:  :?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Jazza - 04.08.06 - klo: 21.16
Se on se normaali tapa, ei väärä.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: nissanpro - 07.09.06 - klo: 22.31
Lainaus käyttäjältä: "klasu"
Millä lämmitätte moottoria jos ei ole mahdollista käyttää verkkovirtaa(lämpöpuhallin)
Oiskohan auton tupakansytyttimeen saatavana jotain lämpöpuhallin hommelia, en ainakaan googlaamalla löytänyt vastausta.


Moi! Siinä vaihees on varmaan aiheellista hommaa autoon invertteri, jolla muutetaan 12volttia kätevästi 220-240volttiin ja johan alkoi lämpöpuhallin pöhistä!! =) Eikä invertterit niin kalliita nykypäivänä oo jottei raaskis ostaa.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: JK Nitro - 07.09.06 - klo: 22.57
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: nissanpro - 07.09.06 - klo: 23.21
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.


Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Harri88 - 03.12.06 - klo: 19.43
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

 
 
Mulla meinaa olla samaa vikaa inferno 7,5:sessa, eli saakohan se kone nyt liikaa soppaa vai liian vähän? kun eikös se siitä ala kierrosten säätö ruuvista pidä nyt korjaantua, olen ruuvaillut edes takaisin mutta meinaa vaan töpeksiä vieläkin :|  :?:
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Futaba - 03.12.06 - klo: 20.28
Ota trimmi pois ja kokeile sitten.  Luultavasti jarruttaessa servo painaa kaasarin kokonaan kiinni. Säädä jarrulinkkiä niin, ettei servon tarvitse tehdä suurta liikettä jarruttaessa, eikä kaasari mene kokonaan kiinni.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 28.12.06 - klo: 18.44
tommonen tuli vastaan liittyen polttoaineisiin http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: *HOKE* - 28.12.06 - klo: 20.13
Siis hetkinen nyt...

Kaasulinkistön täytyy painaa kaasu nimenomaan kokonaan kiinni... Linkistössä olevan jousen pitäisi jopa antaa hieman periksi kun kaasu on neutraalissa asennossa...
Eli siten että vaikka kaasuun hipasee niin itse kaasarin luisti ei vielä liiku, vaan ainoastaan linkistö liikkuu.

Mikäli moottori tosiaan sammuu jarruttaessa niin silloin on tyhjäkäynti liian pienellä.
Säädä tyhjäkäyntiruuvilla...
MUTTA VASTA KUN LINKISTÖ ON LAITETTU OIKEIN.
(Eli kuten yllä kuvailin)
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: peitsamo - 02.01.07 - klo: 21.42
Kertokaapas viisaammat minulle kertaalleen vielä tuo kaasun säätämisen perusteet. Sain tässä joulun alla tuollaisen HPI MT2:n käsiini ja kyllä, vaikka on videot katsottu ja oppia haettu eri foorumeista, on silti totuus se, että säätäminen on aikas herkkää touhua. Ihan tällä "kokemuksella" on helppo yhtyä edellisiin kommentteihin eri asioiden vaikutuksista.

Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.

En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia, että kaasun täytyy mennä kokonaan kiinni?  :? Voisikos joku vielä valaista asiaa, näin aloittelijallekin. Tämähän lienee nyt ihan perusjuttuja, mutta olisihan se kiva tietää jos jotain periaatteellista on terveellään, ettei tartte tuolla parkkarilla näpit kohmeessa kaikkee yksin opetella. Niin, joo ja kiitos kärsivällisyydestä ihan etukäteen, tätäkin asiaa on varmaan sataan kertaan jahkattu.

Olen lähtenyt liikkeelle valmistajan ohjeiden mukaisista perus setupeista, joista hieman "laihentanut" seosta sekä ylä-, että alaruuvin osalta.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hermanni - 02.01.07 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: "peitsamo"
Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.

Kytkinkinlaakerit voi olla se syy miksi sammuu tyhjäkäynnillä, ainakin itse joskus etsin ko vikaa epätoivoisena....
Silloinkin kello pyöri normaalin tuntuisesti, mutta lähempi tarkastelu paljasti että laakeri jumitti hivenen silloin tällöin ja kone tietenkin tyhjäkäynnillä sammui heti.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hount - 02.01.07 - klo: 23.39
Lainaus käyttäjältä: "nissanpro"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.


Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)


Niin, no invertteri kyykkää & hajoaa liian suuren kuorman alla. Pleikkarit sun muut ei vie millään mitään kilowattia, hyvä kun hehkulampun edestä ottaisivat töpselistä virtaa. Eli en lähtisi kokeilemaan mitään kuumailmapuhallinta liian pienellä invertterillä, ja oikeastaan nuo invertterit on halpishintaluokassa kaikki semmoisia vehkeitä, etten niiden perään laittaisi mitään ihmeellisempää tai herkempää laitetta.

 - Hount
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: rc auto - 12.02.07 - klo: 14.51
Voiko polttis autolla ajaa talvella (madForce) ja voiko sitä ajaa sisään talvella?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: mitmit - 12.02.07 - klo: 15.47
Itse ajoin revoni sisään kymmenen asteen pakkasella, pitää vain olla sitä alumiinifolioa koneen kannen ympärillä jotta lämmöt pysyy sisällä ja seoksia tavallista rikkaammalle.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Taski - 08.03.07 - klo: 00.41
meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vikketsi - 08.03.07 - klo: 08.42
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.


Kun auto on käynnissä, katso ettei tankista kaasarille menevässä letkussa ole ilmakuplia. Mikäli niitä näkyy, letkut tai tankki vuotaa jostakin, eli saa ilmaa jostakin välistä. Tähän auttaa monesti kun vaihdat vain letkut. Jos kuplia näkyy yhä, on viallinen aika varmasti tankki tai mahdollisesti polttoainesuodatin.

Toinen mikä voisi olla syynä, on että letkut ovat jostain hieman lytyssä.

Kun nuo olet tarkistanut, eikä vikaa löydy niin kokeilisin aukaista hieman yläneulaa(vastapäivään).
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Taski - 09.03.07 - klo: 02.28
letkut vaihdettu, suodatin lisätty, tankki ei näytä vuotavan. Jostakin kaasarin läheltä tuntuisi tulevan ainetta pihalle, sillä lika tarttuu niillemain kuin tauti. Täytynee vähän sitten purkaa koko vehjettä :E vai olisiko jollain hyvää kikkaa, millä tuon vuodon saisi koneen päästä tutkittua?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Juhiz - 09.03.07 - klo: 10.41
Vilkaiseppas seuraava linkki, jos olis vähän apua..

http://www.rchobbies.org/engine-tuning.htm

 :)
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 11.03.07 - klo: 10.13
Olen ajamassa Mega zx21 konetta sisään, mutta en saa sitä käymään kunnolla. Kone lähtee kyllä kohtuu hyvin käyntiin, mutta kun otan hehkun irti niin kone sammuu melkein samantien. Kaasuläpän avaaminen ei auta sammumiseen. Hehkuttimen avulla koneen saa pysymään käynnissä tovin...
Kaasarin pääneulaa on avattu 1/2 kierrosta (vastapäivää) tehdasasetuksista, koneen manuaalin mukaisesti. Tulppana Mega Hot 5 ja hehkuu hehkutettaessa.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia, eli osaako kukaan sanoa onko syy sökö tulppa, kaasarin säädöt pielessä, ilma liian kylmä vaiko jotakin muuta?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 11.03.07 - klo: 11.13
Yleensä "alaneulaa" eli oikeesti tyhjäkäynnin säätöneulaa (huom. ei siis se jolla säädetään luistin minimiä) joutuu säätää sisäänajovaiheessa niin ettei sammu. Eli kiristä sitä joku 1/4 kierros myötäpäivään ja katso pysyykö sitten käynnissä. Näin mä olen ainakin tehnyt.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 11.03.07 - klo: 15.49
Eipä lähde käyntiin enää koko roska  :?  Täytynee jatkaa homenissa harrastuksia. Jos kokeilis esim. toisen lämpöarvon tulppaa. Onko vihjeitä mihin suuntaan kannattaisi mennä?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 11.03.07 - klo: 17.42
Ei se tulpasta ole kiinni - saako se varmasti fulia ja hehku ladattu yön yli?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 11.03.07 - klo: 17.57
Polttoainetta pitäisi saada, mutta hehku ei ollut yön yli latauksessa. Itse asiassa mulla ei ole tällä hetkellä laturia tuohon hehkuun. Täytyy käydä huomenna siis hakemassa, kun sellaista myöhemmin kuitenkin tarvitsee.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: mitmit - 11.03.07 - klo: 22.39
Jos ajat sisään alhaisilla ulkolämpötiloilla niin motti pitää luonnollisesti olla vieläkin rikkaammalla kuin kesällä.
Mutta röpöttääkö se tyhjäkäynnillä?
yksinkertaista; jos röpöttää -> hiukkasen laihemmalle
jos ei -> rutkasti rikkaammalle.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 13.03.07 - klo: 19.25
Noniin nyt on hehkut latailtu ja totta tosiaan kone pörähti käymään, mutta... Ei vain pysy käynnissä ilman hehkua. Eli ilmeisestikkin kaasarin säädöt ovat toodella pahasti pielessä. Yritin säätää konetta tuloksetta. Noin puolen kierroksen verran uskalsin säätää konetta laihemmalle ja vastaavasti rikkaammalle säädin jotakuinkin 1/4 kierrosta. En huomannut juurikaan eroa koneen käynnissä. Alaneulaa säätämällä noin 1/4 kierrosta laihemmalle kone pysyi hetken pidempään hengissä ilman hehkua, mutta lisää laihemmalle säätäminen ei tuntunut auttavan asiaan. Rikkaammalle säätäminen ei vaikuttanut käyntiin lainkaan. Muutenkin säädöillä tuntui olevan melko vähän vaikutusta koneen käyntiin. Olisiko sitten kuitenkin pitänyt säätää hieman ronskimmalla kädellä... Jotenkin tuntuisi, että kone käy kuitenkin hieman liian rikkaalla. Näin päättelin, koska polttoaine ei ilmeisesti jaksa syttyä ilman hehkua... -> liikaa löpöä koneeseen?

Osaatteko antaa ylä -ja ala-neulalle perussäätöä tälläiselle lämpötilalle. Vai onko tuo niin konekohtainen, ettei nyrkkisääntöä ole. Tällä hetkellä yläneula on noin 3 1/2 kierrosta auki ja alaneula 5 1/2 kierrosta auki.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: HVoltage - 13.03.07 - klo: 20.13
Kovasti kuulostaa että koneesi on hyvin rikkaalla, itselläni on noita zx21 koneita ollut kaksi kappaletta ja alussa oli kyllä hieman vaikeuksia saada neulat edes kohtuullisille säädöille. (Kun ne tehdassäädöt eivät ole oikein mitkään säädöt)

Rohkeasti mutta järjellä vain neuloja säätämään että saat koneen käyntiin ja kukkumaan...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 13.03.07 - klo: 20.32
Ok, täytynee siis kokeilla huomenissa säätää seosta vielä enemmän laihemmalle. Et muista yhtään mitkä sulla olivat toimivat säädöt neuloille. Niistä voisi olla hyvä lähteä liikkeelle.

Miten muuten olet mieltä tuosta zx21 koneesta?
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: HVoltage - 13.03.07 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: "Vulvisti"
Ok, täytynee siis kokeilla huomenissa säätää seosta vielä enemmän laihemmalle. Et muista yhtään mitkä sulla olivat toimivat säädöt neuloille. Niistä voisi olla hyvä lähteä liikkeelle.

Miten muuten olet mieltä tuosta zx21 koneesta?


Ei ole kyllä mitään muistukuvaa neulojen säädöistä. Itse asiassa senkin takia että tuli vaihdettua pääneula runkoineen OS:n valmisteeseen. Koska mielestäni tämän oma ei ole aivan parhain toiminnaltaan. Tosin omalle kohdalle osui myös tehtaalla vioitettu pääneulan o-rengas...

Muutoin kyllä ihan laatukoneita, Picco ne valmistaa. Parjanen ajoin hienosti viidenneksi DS2 mallilla (oli vielä siinä vaiheessa allekirjoittaneen moottori) ;) tuolla Koski Challenge kisoissa. Pitkäikäisi koneita on. Muistaa vain vaihtaa laakerit heti kun on aihetta...
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 13.03.07 - klo: 21.45
Lainaus
Ei ole kyllä mitään muistukuvaa neulojen säädöistä. Itse asiassa senkin takia että tuli vaihdettua pääneula runkoineen OS:n valmisteeseen. Koska mielestäni tämän oma ei ole aivan parhain toiminnaltaan. Tosin omalle kohdalle osui myös tehtaalla vioitettu pääneulan o-rengas...


Ei kait sitten auta muu kuin vain säätää.

Lainaus
Muutoin kyllä ihan laatukoneita, Picco ne valmistaa. Parjanen ajoin hienosti viidenneksi DS2 mallilla (oli vielä siinä vaiheessa allekirjoittaneen moottori) Wink tuolla Koski Challenge kisoissa. Pitkäikäisi koneita on. Muistaa vain vaihtaa laakerit heti kun on aihetta...


No ei se nyt sitten täysin surkea rakkine taida olla, jos sillä on viidenneksi ajetto.  :)  Ei pysty ainakaan konetta syyttämään  :wink:  Mistäs muuten erottaa, että onko DSII vaiko vanhempaa mallia? Olen ymmärtänyt, että ekassa versiossa oli joitakin ongelmia aikoinaan.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: HVoltage - 14.03.07 - klo: 08.33
Lainaus käyttäjältä: "Vulvisti"
Mistäs muuten erottaa, että onko DSII vaiko vanhempaa mallia? Olen ymmärtänyt, että ekassa versiossa oli joitakin ongelmia aikoinaan.


Jäähdytyskansi on isompi; korkeampi, taitaa siinä kannessa vielä se lukeakkin. Ei niissä varsinaisesti mitään näkyvää eroa ole kuin tuo kansi, käsittääkseni kiertokanki on hieman väkevämpi ja vääntökäyrä tasaisempi. Nyt tarkoitan sitten Race malleja...    Niin ja DSII mallin mukana tuli eri pilli koska se vanha 087 on nykyään "kisalaiton".
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 14.03.07 - klo: 18.40
Mulla ei lue kannessa tuota DSII, joten taitaa olla tuo vanhempi malli. Mulla tuli tosin 069 pillin kanssa. No menee vähän off-topiciin.

Kokeilin R&B:n 6 tulpalla. Ei auttanut tulpan vaihtokaan. Olen ilmeisesti saanut kaasarin säädöt niin pahasti pieleen, etten saa konetta enää käyntiiin uudella enkä vanhalla tulpalla. Äääh, alkaa pikkuhiljaa sapettamaan. Kokeilin säätää pääneulaa 3-4 kierroksen välillä. Voiko toi kone olla noin tarkka kaasarin säädöistä käynnistäessä? Entä kuinka tarkka kone on tuon low-speed neulan säädöstä käynnistettäessä? Kokeilin sitäkin säädellä 5 - 6 kierroksen välillä.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Goomikko - 16.03.07 - klo: 18.58
Onko sulla varmasti hehkussa virtaa? Itellä käyny pari kertaa sillee, et kuvitellu et kai toi nyt tolla lähtee, mut toisin kävi... Ja sit helpottaa huomattavasti, ku lämmittää sitä myllyä ensin vaikka hiustenkuivaimella.
Otsikko: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Vulvisti - 18.03.07 - klo: 22.18
Otin koneen myyjään yhteyttä ja alkuperäinen vika oli sitten kuitenkin ollut tulpassa. Olin tosin saanut ruuvvailtua kaasarin tehdas säädöt sen verta sekaisin, että kokeneemmallakin kesti jonkin aikaa saada kone säätöihin. No nyt rokkaa :) Kiitoksia kaikille avusta!
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hotti - 27.03.07 - klo: 09.38
Kysytäänpäs täällä!

Kertokaa syitä moottorin "takakaasu" ilmiöön?

Suljetaan tankin/letkujen/suodattimen ilmavuoto pois.Ei siis sieltä vuoda.Koneen vuoto on hiukan niin ja näin,en usko siihen.vaikka alaneulaa avaat viikon niin silti jättää takakaasua.Tyhjäkäyntikään ei ole niin suurellaan että siitä olisi.

Kone kiekuu suoran päässä jo mielestäni tarpeeksi vaikka lämmöt ovat 80c.Voiko takakaasu olla kuitenkin siitä että kone olisi yläpäästä liian rikkaalla?Korvakuulolla tosin kiekasee jo tarpeeks.Kertokaa?
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: auvo - 27.03.07 - klo: 13.34
Kysytäänpäs täällä!

Kertokaa syitä moottorin "takakaasu" ilmiöön?

Suljetaan tankin/letkujen/suodattimen ilmavuoto pois.Ei siis sieltä vuoda.Koneen vuoto on hiukan niin ja näin,en usko siihen.vaikka alaneulaa avaat viikon niin silti jättää takakaasua.Tyhjäkäyntikään ei ole niin suurellaan että siitä olisi.

Kone kiekuu suoran päässä jo mielestäni tarpeeksi vaikka lämmöt ovat 80c.Voiko takakaasu olla kuitenkin siitä että kone olisi yläpäästä liian rikkaalla?Korvakuulolla tosin kiekasee jo tarpeeks.Kertokaa?



Itsellä samanlaista...jos tarkoitat että kaasu jää huutamaan hetkeksi ennenkuin palaa tyhjäkäynnille.
Nyt lauantaina koskissa säätelin piikimälle niin että lämmöt nousi 115 asteeseen ja alaneula sitten tämän 30sek ohjeen mukaan, takakaasu ilmiö hävisi....ilmeisesti oli vaan rikkaalla. Harmi vaan kun ajoaika loppui kesken että olisi oikeen kunnolla päässyt testaan, mutta kulkua ainakin tuli kunnolla lisää.
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hotti - 27.03.07 - klo: 14.11
Testataan.
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hotti - 27.03.07 - klo: 18.40
Autto ihan niin paljon että voi sanoa että halvalla ei saa hyvää :mrgreen:
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 29.03.07 - klo: 14.57
Laatu pata siis? Siksi mulla on RB, veetun kallis mutta ongelmaton
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Hotti - 29.03.07 - klo: 17.13
No nyt on pari ossia pakissa ja ekana v-specci paikalleen :afro:
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: DamFast - 18.04.07 - klo: 12.42
"Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too"

Hei. Kerrotko mita eroa on nitro cars ja RC cars ?

Ylipaataan, onko polttis-autoissa paljonkin erilaisia polttoaineita?

Tarkoitan lahinna suurempia eroja kuten voiko esim 3 kuutioista ajaa tavalisella 2-t bensalla tai sen jollakin seoksella? jos ei niin miksei? Olen aivan uusi tassa asiassa ja tuollainen perustieto kiinnostaa.
Otsikko: Vs: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
Kirjoitti: Mika R - 22.04.07 - klo: 21.47
Jos lukee tuon tekstin kontekstissa jossa viitataan oikeisiin autoihin ja niiden lohkolämmittimiin, niin käännettynä tässä tarkoitetaan "vaikka lohkoa ei saa lisävarusteena nitro autoihin, niin lämmitys on eduksi myös RC autoille (siis niiden moottoreille)". Selkis? Siis periaatteessa tässä puhutaan vain ja ainostaan RC autojen nitro moottoreista. Tarkemmin: Sana "option" ei ole tässä "vaihtoehto" kuten voisi luulla vaan "lisävaruste".

edit: Mitä p-aineisiin tulee niin et voi ajaa mitään nitro moottoria koosta riippumatta (2-t tai 4-t) bensiinillä. Pitää olla metanolia. Nitroa on p-aineissa siksi että auttaa metanolin sytytyksessä ja palamisessa. Järkevintä on käyttää RC auto nitromoottoreille tarkoitettuja polttoaineita koska niissä on metanolin ja nitron lisäksi myös voitelu ja korroosionestoaineet mukana.