RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jukka - 28.04.10 - klo: 18.45

Otsikko: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Jukka - 28.04.10 - klo: 18.45
Tämän vuoden Maastosarjan säännöt löytyvät täältä (http://www.teamentisetkuskit.com/jukka/Maastosarja%202010.pdf) tai viestin alaosasta liitteenä.

Kilpailunumerot http://rc10.fi/index.php?topic=46135.0

Sääntöihin tehty tarkennus:

2.5.1 Rengassäännöt

LISÄYS 10.5.2010: Renkaiden rakenteen muokkaaminen on kielletty molemmissa luokissa. Ilmareikien teko ja pintakuvion muokkaaminen on sallittu.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: samae - 28.04.10 - klo: 22.04
"Mikäli kilpailija tarvitsee kauden aikana enemmän numeroita vastaa hän itse niiden hankkimisesta. Numeroiden aihiot löytyvät AKK:n sivuilta Fintrack Tourin sääntöjen yhteydestä."

Oisko tähän linkkiä?

Saako renkaan pintakuviota muokata?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 28.04.10 - klo: 22.09
Tuolta löytyy numerot: http://www.autourheilu.fi/attachements/2007-03-23T10-40-2712.pdf
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 28.04.10 - klo: 22.58

Saako renkaan pintakuviota muokata?

Kerrotko mitä olet keksinyt? Eiköhän nappulat saa leikata sekä ajaa kuluneilla renkailla, mutta ei ole näille vielä esiintynyt tarvetta...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Janne A - 28.04.10 - klo: 23.09
Poimitaampas tämä nyt esiin, niin ei tule yllätyksenä kenellekkään:

Lainaus
1.3. Kilpailuluokat
Kilpailuluokkina Maastosarjassa ajetaan SM-luokat M2-10 ja M4-10 sekä kansallisina
kilpailuina M4-10 ja SC-10 (2wd ja 4wd yhdistettyinä).
Kansalliset kilpailut ajetaan mikäli niihin ilmoittautuu määräaikaan mennessä
vähintään viisi (5) kilpailijaa. Näitä luokkia ei ajeta sarjakilpailuina.

Eli
Lauantai: M2-10 SM + M4-10 kansallinen
Sunnuntai: M4-10 SM + SC10 2WD/4WD yhdistettynä kansallinen
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: samae - 28.04.10 - klo: 23.27

Saako renkaan pintakuviota muokata?

Kerrotko mitä olet keksinyt? Eiköhän nappulat saa leikata sekä ajaa kuluneilla renkailla, mutta ei ole näille vielä esiintynyt tarvetta...

Juu... Ei ole krossia tullut paljoakaan ajettua, joten ei voi tietää, mutta helpommalla pääsee kun homma ei riipu katsastustoimihenkilön edellisen illan ohjelmistosta :afro:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mop - 29.04.10 - klo: 00.53
Poimitaampas tämä nyt esiin, niin ei tule yllätyksenä kenellekkään:

Eli
Lauantai: M2-10 SM + M4-10 kansallinen
Sunnuntai: M4-10 SM + SC10 2WD/4WD yhdistettynä kansallinen

Onkos pointtina se, että SC on mukana, vai se että nelkku ja tuuppi on samassa?

Ihan jees, että koppiautot on täytteenä mukana, mutta sääli että ei pääse tuupeilla kunnolla kisaamaan. Niitä on kuitenkin ollut ainakin noissa sisäkerhokisoissa nelkkuja enemmän. On se näin SC10-kuskin näkökulmasta vähän tylsää ajaa kisaa ihan eriluontoisia autoja vastaan. Varsinkin liukkaalla alustalla noi autojen suorituskyvyn erot on huomattavat. Ehkä se on aika sitten harjootella välillä tota krossarilla ajoa, ellei sitten satu käsiin vaikka joku halpa honkkari jostain.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Hegetus - 29.04.10 - klo: 02.21
Ihan jees että SC:t pääsee mukaan, vaan missä on M2-10 kansallinen?
Ei ainakaan osallistujien puutteen takia kai olla lopettamassa?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 29.04.10 - klo: 20.40
Ihan jees että SC:t pääsee mukaan, vaan missä on M2-10 kansallinen?
Ei ainakaan osallistujien puutteen takia kai olla lopettamassa?

Ehkä juuri sen (osallistujien puutteen) vuoksi?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Hegetus - 29.04.10 - klo: 21.39
Ihan jees että SC:t pääsee mukaan, vaan missä on M2-10 kansallinen?
Ei ainakaan osallistujien puutteen takia kai olla lopettamassa?

Ehkä juuri sen (osallistujien puutteen) vuoksi?


Eikös se ole jo WJ sarjassa nähty, että tuuppiin on kai porukkaa tulossa?
No ei tartte käydä kun M2-10 ajamassa lauantaina, ja voi lähteä kotiin.(Siis jos ei sada)
Säästyypähän yhdeltä hotelli yöltä.....
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 29.04.10 - klo: 21.45
Keräsin tähän viime kesältä osallistujamääriä eri luokittain:

Lauantai
M2-10 SM: 31 +  30 + 28 + 27 : KA 29
M4-10 kansallinen: 9 + 11 + 10 + 16 : KA 12

Sunnuntai
M4-10 SM: 35 + 29 + 30 + 33 : KA 32
M2-10 kansallinen: 6 + 4 + 6 + 6 : KA 6

SC-luokassa on ollut nyt kova noste talven aikana niin eiköhän sinne saada kesäksi ainakin tuplamäärä kuskeja viime kesän sunnuntain m2-10 kisoihin verrattuna.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 29.04.10 - klo: 21.59

SC-luokassa on ollut nyt kova noste talven aikana niin eiköhän sinne saada kesäksi ainakin tuplamäärä kuskeja viime kesän sunnuntain m2-10 kisoihin verrattuna.

Todellakin. Nyt vaan kaikki CORR-kuskit :mrgreen: mukaan niin saadaan teillekin kilpaskeneä edistettyä. Ja ehkä myös intoa osallistua niihin pienipyöräisempiinkin.

Panostukset lisenssiin ja mahdollisesti EFRA-akkuihin kannattaa kyllä.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: _jtr_ - 29.04.10 - klo: 22.03
Eikö olis järkevämpää nyt kun corrit on saatu mukaan semmoseen kilpasarjaan mihin ne kuuluukin (openit), palata maastosarjassa näihin kahteen pääluokkaan myös kansallisessa kisassa??  Suurimman osallistujamäärän sais luultavasti ajattamalla lauantaina nelkun SM-kisa ja tuupin kansallisen ja sunnuntaina sitten toistepäin..

Edittiä: SC:n kuulumisella open-sarjaan tarkoitan esikoiskautta ulkokisoissa ennen virallisiin kisoihin mukaantuloa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 29.04.10 - klo: 22.11
Ihan jees että SC:t pääsee mukaan, vaan missä on M2-10 kansallinen?
Ei ainakaan osallistujien puutteen takia kai olla lopettamassa?

Ehkä juuri sen (osallistujien puutteen) vuoksi?


Eikös se ole jo WJ sarjassa nähty, että tuuppiin on kai porukkaa tulossa?
No ei tartte käydä kun M2-10 ajamassa lauantaina, ja voi lähteä kotiin.(Siis jos ei sada)
Säästyypähän yhdeltä hotelli yöltä.....

Olihan sitä porukkaa tuupissa viimevuonnakin. Mutta ei enää sunnuntaisin kun oli jo SM-kilpailu takana.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 29.04.10 - klo: 22.14
Eikö olis järkevämpää nyt kun corrit on saatu mukaan semmoseen kilpasarjaan mihin ne kuuluukin (openit), palata maastosarjassa näihin kahteen pääluokkaan myös kansallisessa kisassa??  Suurimman osallistujamäärän sais luultavasti ajattamalla lauantaina nelkun SM-kisa ja tuupin kansallisen ja sunnuntaina sitten toistepäin..

Edittiä: SC:n kuulumisella open-sarjaan tarkoitan esikoiskautta ulkokisoissa ennen virallisiin kisoihin mukaantuloa.


Itse ainakin mieluummin ajaisin SC:llä SM-sarjan yhteydessä järjestettävissä kisoissa.

Jos nelkun SM-ajettaisiin lauantaina, tuskin kukaan nelkun kansallista (monet osallistujista taitaa vain treenata seuraavan päivän SM-kilpailua varten) enää sunnuntaina ajaisi kun on SM-kisa takanapäin. Tuskin se siis osallistujamääriä kasvattaisi.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: _jtr_ - 29.04.10 - klo: 22.19
Eikö olis järkevämpää nyt kun corrit on saatu mukaan semmoseen kilpasarjaan mihin ne kuuluukin (openit), palata maastosarjassa näihin kahteen pääluokkaan myös kansallisessa kisassa??  Suurimman osallistujamäärän sais luultavasti ajattamalla lauantaina nelkun SM-kisa ja tuupin kansallisen ja sunnuntaina sitten toistepäin..

Edittiä: SC:n kuulumisella open-sarjaan tarkoitan esikoiskautta ulkokisoissa ennen virallisiin kisoihin mukaantuloa.


Itse ainakin mieluummin ajaisin SC:llä SM-sarjan yhteydessä järjestettävissä kisoissa.

Jos nelkun SM-ajettaisiin lauantaina, tuskin kukaan nelkun kansallista (monet osallistujista taitaa vain treenata seuraavan päivän SM-kilpailua varten) enää sunnuntaina ajaisi kun on SM-kisa takanapäin. Tuskin se siis osallistujamääriä kasvattaisi.
Vahvasti uskon että nelkkuja olis sunnuntain kansallisessa enempi viivalla kun mitä tulee olemaan SC-autoja, mutta se on vain oma arvaus ja selviää vasta kesällä. SC-tyyppinen eteneminen radalla saattaa myös hämärtää nelkussa ajolinjalla ajamisen merkitystä..
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 29.04.10 - klo: 23.17
Onko tosiaan tuuppari alkanut menettämään ajajia ??? =/
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: _valtsu_ - 29.04.10 - klo: 23.56
No viimekaudella tuupin kansallisesiin osallistui esim. Vaasassa 4 kuskia ja Jyväskylässä 6. Joten mielestäni kansallinen on aika turha, kun sm-kisa on jo takanapäin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Hegetus - 30.04.10 - klo: 00.17
No itse tulen ainakin tuuppiin 20v kilpailu tauon jälkeen liikkuvaksi pujottelukepiksi....
Ja siis SM sarjan kaikki neljä osakilpailua olisi tarkoitus käydä ajamassa.
Ehkä parempikin jos porukka vähenee, on oma sijoitus korkeammalla.

Vaan jottei ihan Offtopic menisi, olisiko jollain tietoa miten isoporukka jo on ennakkoon ilmoittautunut M2-10 SM luokkaan?
Onko kuljettajia tulossa todellakin niin vähän, ettei kansallista M2-10 kannata enään järjestää?
Viimevuoden osallistuja määrät ovat olleet kyllä vähäisiä, vaan miten tänä vuonna?
Harrastaja määrät ovat mielestäni kasvaneet myös M2-10:ssä jos WJ sarjaa katsoo?
Luulisi SC kuskeissa tuuppikuskejakin olevan, joita kansalliseen M2-10 luokkaan olisi saanut ajamaan?

Itse olin varautunut jäämään jokaiselle kilpailupaikkakunnalle myös sunnuntaiksi, (lue emännältä on lupa kysytty, ja saatu koko vkl) koska pääsee silloin ajamaan kansallisen M2-10:n.
Ja olisihan sitä varmaan kerinnyt nostajanakin olemaan M4-10 ja SC luokissakin sunnuntaina, vaan jos en itse sunnuntaina pääse ajamaan, miksi kilpailupaikalle enään sunnuntaina tulisin?

Tuo kansallinen M2-10 olisi ollut mielestäni minulle hyvä syy paikalle tulla viellä sunnuntainakin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: _jtr_ - 30.04.10 - klo: 07.27
Kyllä tuuppeja SM-kisassa on varmasti normaalia enempi, ja taso tulee olemaan todella kova, koska mukana on semmosiakin kovia nimiä jotka eivät tuuppia ajaisi jos ei olisi MM-paikkojen metsästyksestä kyse..
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 30.04.10 - klo: 07.28
Älkää nyt sekoittako M2-10 SM:ää siihen M2-10 kansalliseen! Kyllä niitä kuskeja siellä M2-10 SM:ssä riittää, ei kukaan vain halunnut enää sunnuntaina ajaa kansallista kun oli jo ajanut SM:n edellisenä päivänä.

Niin ja toki seuraavana päivänä kun ajetaan M4-10 niin suuri osa lauantain M2-10 kuskeista taitaa ajaa sen M4-10 SM:n mieluummin kuin M2-10 kansallisen...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 30.04.10 - klo: 07.43
Vaan jottei ihan Offtopic menisi, olisiko jollain tietoa miten isoporukka jo on ennakkoon ilmoittautunut M2-10 SM luokkaan?
Onko kuljettajia tulossa todellakin niin vähän, ettei kansallista M2-10 kannata enään järjestää?
Kyllähän kuskit sen SM:n ajaa... mutta harvemmin kansallista. Aika moni taitaa ajaa sekä M2-10 että M4-10 SM:n, ei ehdi enää ajamaan lisäksi tuupin kansallista.
Lainaus
Luulisi SC kuskeissa tuuppikuskejakin olevan, joita kansalliseen M2-10 luokkaan olisi saanut ajamaan?
Toisaalta ei kovin montaa luokkaa päivässä ehdi ajamaan mielekkäästi, joten SC-kuskit varmaankin ajaisivat sitten vain sen SC:n eikä M2-10. Ja jos ajaa molemmat, niin varmaankin lauantaina M2-10 ja sunnuntaina SC-10.
Lainaus
Ja olisihan sitä varmaan kerinnyt nostajanakin olemaan M4-10 ja SC luokissakin sunnuntaina, vaan jos en itse sunnuntaina pääse ajamaan, miksi kilpailupaikalle enään sunnuntaina tulisin?
Nostajat taitaa yleensä mennä niin, että eri erien kuljettajat toimivat muille nostajina. Esim B-finaalin kuskit A-finalisteille jne.

Lainaus
Tuo kansallinen M2-10 olisi ollut mielestäni minulle hyvä syy paikalle tulla viellä sunnuntainakin.


Suuremman otannan eri harrastajia saanee, kun sunnuntaina on jokin muu luokka kuin M2-10, olettaen että SC-kuskit nyt kisoissa rupeavat sitten pyörimään...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 30.04.10 - klo: 07.44
Onko tosiaan tuuppari alkanut menettämään ajajia ??? =/

Tuskin on.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 30.04.10 - klo: 09.51
Mä kysyisin sellasen noobkysymyksen. Eli keneltä voisin kysyä kilpailunumeroni maastosarjaan ?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 30.04.10 - klo: 09.53
tuossa tän topikin alapuolella eli:

http://rc10.fi/index.php?topic=46135.0
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Haze - 09.05.10 - klo: 01.43
Nuo säännöt ei ainakaan suoraan kiellä renkaiden leikkelyä ja liimausta, mitä on nähty tuupin eturenkaiden osalta joskus. Kuitenkin sama homma on tainnut olla edellisissä säännöissä ja joissain kisoissa on väännetty pykälistä. Silloin taidettiin penkoa efran pykäliä...

Eli nyky säännöillä sallittua vai ei esim. renkaiden leikkaus kahteen osaan ja läjään liimaaminen niin, että materiaalia on poistettu halutusta kohdasta?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jtp - 09.05.10 - klo: 11.32
Sääntökirja sanoo seuraavaa"Maastoluokat: Maastoradalla ajettaessa solukumirenkaiden
(pl. sisärengas / ”insert”) käyttö on kielletty ja
renkaiden muu käsittely kuin pesu vedellä on kielletty." Eli lieko tuo kohta kieltää leikkaamisen ja liimaamisen??
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Haze - 09.05.10 - klo: 12.05
Niin no ilmeisesti tuo kieltää, mutta kai ollut sama teksti jo aikaisemmin ja silti on ollut sallittua vaihtelevasti leikellä ja liimailla.

Eli nyt virallista varmistusta asiaan ja pitävä linja kauden ajaksi!
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: kisaaja - 09.05.10 - klo: 12.12
Eikös eturengas ole vapaa, eli mun tehtaalta tulee kapeempaa nelkkupyörää.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.10 - klo: 12.16
Renkaan kuvio on vapaa, mutta tuo käsittelysääntö koskee kaikkia renkaita.

Vai meinaatko että koska pitoaine on kielletty niin eturenkaat saiskin pidottaa???


Eniveis.... Mä en tota sääntöä ymmärrä että kieltäis leikkelyn.
Siinähän puhutaan vain käsittelystä... jolla viitataan lotraamiseen.
Tai jos käsittelyn haluaa mieltää leikkelynä myös niin voishan tässä alkaa saivartelemaan ja sanomaan että et saa renkaita koskea koko päivänä... pelkkä renkaiden kantaminen on jo käsittelyä.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 09.05.10 - klo: 19.38
Mitä autolle kannattaa tehdä aina huoltojen aikana. Tietysti siis korjata vaurioita jos autoon sellaisia tulee. Esim turistissa renkaat yleensä puhdistetaan, auto twiikataan ja säädetään jos tarvis on. Lyhyesti siis, mitä asioita autosta kannattaa tarkkailla erien välissä kun aikaa on.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Jukka - 10.05.10 - klo: 18.48
Sääntöihin tehty tarkennus:

2.5.1 Rengassäännöt

LISÄYS 10.5.2010: Renkaiden rakenteen muokkaaminen on kielletty molemmissa luokissa. Ilmareikien teko ja pintakuvion muokkaaminen on sallittu.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: kisaaja - 10.05.10 - klo: 22.43
Jep. Kuka ostaa läjän nelkun etupyöriä? Leikattuja ja leikkaamattomia, uutta ja vähän ajettua :evil:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 16.05.10 - klo: 10.33
SC-säännöistä kysymys:

"Erikseen lisättävät siivet tai ilmaohjaimet on kielletty, korin pitää olla yksiosainen."

Tarkoittaako tuo, että Asson ’09 Championship Body (tulee myös SC10FT:n mukana) on laiton, jos siihen ruuvaa kiinni nuo takaosan numerokyltit tms? Eli kisoihin ne pitäisi irroittaa?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 16.05.10 - klo: 10.52
Eikös tuo sääntö ole ihan selkeästi kirjoitettu eikä siitä pitäisi syntyä mitään tulkinnanvaraa? Eli ilman niitä pleksejä saa ajaa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Koheltaja - 16.05.10 - klo: 11.40
En kyllä luokittelisi numerokylttien pleksejä ilmanohjaimiksi tai siiviksi, mutta jos tulkinta on tuo niin eipäs laiteta numerokylttejä omiin autoihin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 16.05.10 - klo: 11.53
Tuo on vain oma tulkintani, mutta jos numerokyltit tekee Suomen 1:10 kilpanumeroiden kokoon niin aika isot ylimääräiset ilmanohjaimet siitä saa (vähän nykyformuloiden takasiipeen asti jatkettujen takakatteiden tapaan).
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 16.05.10 - klo: 11.58
Ilmanohjaimet tai ei, niin tuo ei täytä tuota yksiosaisuuden vaatimusta.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Koheltaja - 16.05.10 - klo: 17.15
Olen ajanut sekä numerokylteillä ja ilman, eikä mitään eroa kierrosajoissa tai ajettavuudessa ollut havaittavissa. Autojen aerodynamiikka on sitä luokkaa että pari puolikkaan stidiaskin kokoista numerokylttiä katon takana ei tee paranna kilpailukykyä millään tavalla.

Tämä numerokylttiasia sulkee kisoista pois RTR autot joissa on kyltit valmiina. Toki ne on poistettavissa mutta...

Ykisosainen kori? Oma kori on sitten sääntöjenvastainen, sivuikkunat poistettu sekä "takapeltiin" leikattu "tuulettimien" reiät korin alle kertyvää ilmaa varten. Näihin reikiin on laitettu verkko näyttävyyden takia, nythän kori ei ole enään yksiosainen joten hylkyyn menee katsastuksessa. Jos tukin reiät jesarilla niin silloinkaan kori ei ole yksiosainen, eli joko reiät tai leikkaamaton kori?

Mihin vedetään saivartelun ja järkevän sääntötulkintojen raja?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Lusikka - 30.05.10 - klo: 16.32
Terve!

Olisi tarkoitus osallistua kolmeen viimeiseen kisaan M2-10 ja M4-10.

Voiko siis aikaisemmin efra hyväksytyillä NiMH- akuilla ajaa vielä?
Viimeksi ajoin 2008 ja silloin omat akut hyväksyttiin leikkiin mukaan.

Säännöissä lukee:
"2.5.2 Akkusäännöt
NiMh-akkujen osalta noudetaan voimassa olevaan Efran akkulistaa"

Ja Efra-listassa lukee:
"APPROVED NiMH BATTERY LIST. 2010.
Only cells detailed below are approved for EFRA Sanctioned Events."

Itsellä siis käytössä ainakin vuoden 2007 listasta löytyvät Grepowin 4200 akut.
http://www.ps93.ch/reglement/akkuliste-2007.pdf


PS. Käyttääkö kukaan oikeastaan näitä NiMH-akkuja kisoissa?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 31.05.10 - klo: 14.43
PS. Käyttääkö kukaan oikeastaan näitä NiMH-akkuja kisoissa?
Tähän vois vastata hyvin yksiselitteisesti että ei käytä. Ja jos joku väittää että käyttää niin saattaa joku satunnainen kuski ajaa vielä peltikennoilla mutta tuskin on top 20 sisällä tuloksissa, korjatkaa toki joku jos olen väärässä.
Jos haluat oikeasti kisata niin suosittelen ostamaan yhden kunnon lipon jolla voit ajaa koko kisa kauden.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Matti Räsänen - 31.05.10 - klo: 15.41
Sakke ei varmaankaan tarkoita etteikö nimheillä ajaa voisi tai pärjäisi, mutta lipo on NIIN helppo käyttöinen vs. peltikenno. Itse ostaisin ehkä sen pari lipoa että kisan aikana aina toinen akku saa huilia ja latautua rauhassa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Lusikka - 31.05.10 - klo: 18.34
Kiitos vastauksista. Kyllä niihin lipoihin tässä varmasti siirrytään kohtapuoliin.

Jos nyt kuitenkin tulisin vielä yhden kisan ajamaan peltikennoilla, niin saako juuri noilla akuilla siis ajaa? Eli Grepow 4200. Löytyy vuoden 2007 Efran listasta (http://www.ps93.ch/reglement/akkuliste-2007.pdf), mutta ei vuoden 2010 listasta.

Edit. Kukaan ei tiedä tai sit on tyhmä kysymys?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 05.06.10 - klo: 15.00
Mielestäni sallitut akut on listattu 2010-listassa. Oman ja muiden terveyden vuoksi noilla vanhoilla NiMheillä ei kenenkään kannata harrastaa...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.07.10 - klo: 17.12
Noniin nostetaampa asia nyt tapetille täälläkin.
http://rc10.fi/index.php?topic=48279.msg452118#msg452118 (http://rc10.fi/index.php?topic=48279.msg452118#msg452118)
Tämmöinen toiminta tulee kohottamaan kisaamisen kustannuksia kohtuuttomasti niille jotka joutuvat ajamaan kisoihin pitkän matka. Koska jos haluat menestyä radalla jolla kisat ovat pakotetaan tällä toiminnalla käymään kisapaikalla reenaamassa ja hakemassa säädöt autoon jo etukäteen toisin kuin aikasemmin jolloin perjantaina on ollut hyvää aikaa säätää auto ja hakea radan ajolinjat kohdalleen siinä kunnossa kun rata tulee kisassa olemaan.

Ja nyt on sitten kenenkään aivan turha vedota siihen että samaan tyyliin toimitaan rata/turisti puolella koska crossi on aivan eri laji. :azn:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 01.07.10 - klo: 20.45
Ei vaan samaan tyyliin toimitaan krossissa.

Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.07.10 - klo: 20.51
Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.
No eiköhän se Josen tekemisen taso oo ihan jotain muuta kuin muiden kuolevaisten kuskien ajot..  :grin:
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa... Siellä finaalissa kun ei oo kuin rajallinen määrä paikkoja ja 3/4 kisasta lasketaan niin jätetään se yks pohjanoteeraus jo valmiiks pois niin pistää vähän yrittään kovempaa seuraavissa kisoissa. :)
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: mof - 01.07.10 - klo: 20.59
Ja mitenkäs se Jose voitti jyväskylässä vaikka pitkältä tulikin eikä ollut treeniä alla...
Ja mitenkäs se pysty voittamaan aivan uudella takatuupilla jolla ei ollut treenannut ja ehtinyt hakemaan niitä säätöjä ennen kisapaikalle tuloa.
No eiköhän se Josen tekemisen taso oo ihan jotain muuta kuin muiden kuolevaisten kuskien ajot..  :grin:
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa... Siellä finaalissa kun ei oo kuin rajallinen määrä paikkoja ja 3/4 kisasta lasketaan niin jätetään se yks pohjanoteeraus jo valmiiks pois niin pistää vähän yrittään kovempaa seuraavissa kisoissa. :)

Paraskin puhumaan kun en ole kisoissa käynyt, mutta eikö nimenomaan kannattaisi mennä sinne kisoihin ajamaan että oppisi? Jos Josen tekemisen taso on... korkea... niin eikö silloin ole ihan oikeutettua että sellaiset pärjää ja ne joiden tekemisen taso ei ole niin korkea, niin ei sitten niin hyvin pärjää. Enkä edes tiedä miten olet pärjännyt, mutta ihan yleisesti.

Ja finaali se on Ö-finaalikin  :huh:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.07.10 - klo: 21.07
Paraskin puhumaan kun en ole kisoissa käynyt, mutta eikö nimenomaan kannattaisi mennä sinne kisoihin ajamaan että oppisi? Jos Josen tekemisen taso on... korkea... niin eikö silloin ole ihan oikeutettua että sellaiset pärjää ja ne joiden tekemisen taso ei ole niin korkea, niin ei sitten niin hyvin pärjää. Enkä edes tiedä miten olet pärjännyt, mutta ihan yleisesti.
Ja finaali se on Ö-finaalikin  :huh:
Ohan tuo totta mutta itsellä kun ei tätä nykyä ole mahdollista työn takia reenata edes koti radalla niin mielummin ajan viikonloppuna sen 10 tuntia reeniä kuin ne 35-45min kisalähtöjä.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: to_lat - 01.07.10 - klo: 22.35
Lainaus
MISSÄ PERJANTAIN 16.4 VAPAAT HARJOITUKSET 
Kiitokset tiedosta PERUN ilmottautumiseni kisoihin kun perjantaina ei pääse harjoittelemaan.

Lainaus
Auton hajoaminen ja radion pimentyminen kisaa edeltävissä reeneissä on riittävä syy.

Lainaus
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa

Nyt on sitten oikeesti jollain on puurot ja vellit sekaisin. Mikähän näistä nyt olisi uskottava selitys. Ensin perutaan, kun ei ole treenejä. Sitten hajoaa auto tai radio ja kuitenkin ollaan mennossa treenaamaan johonkin muualle kisojen aikaan.

Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Hegetus - 01.07.10 - klo: 22.59
Lainaus
MISSÄ PERJANTAIN 16.4 VAPAAT HARJOITUKSET 
Kiitokset tiedosta PERUN ilmottautumiseni kisoihin kun perjantaina ei pääse harjoittelemaan.

Lainaus
Auton hajoaminen ja radion pimentyminen kisaa edeltävissä reeneissä on riittävä syy.

Lainaus
Ja ihan oman osaamattomuuden takia mielelläni jätän sen kisan pois missä ei oo mitään mahollisuutta ajella finaalissa mielummin meen sen viikonlopun reenaan tosissaan että on sit niissä kisoissa missä on jotain mahkuja niin ajamassa kovempaa

Nyt on sitten oikeesti jollain on puurot ja vellit sekaisin. Mikähän näistä nyt olisi uskottava selitys. Ensin perutaan, kun ei ole treenejä. Sitten hajoaa auto tai radio ja kuitenkin ollaan mennossa treenaamaan johonkin muualle kisojen aikaan.




Tuohan on ihan selvää epäurheilijamaista käytöstä.
*HOKE*:N sanoin lahjattomat treenaa......
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 01.07.10 - klo: 23.24
jose on aivan kuolevainen siinä missä muutkin.
Voitettavissa ja voitettukin moneen kertaan.... Minäkin.
Ja ilman sen enempiä treenejä.

Joku jo sanoikin että eikös sitten nimenomaan kannata mennä kisoihin kun siellähän sitä oppii.
Juuri niin.
Pitää opetella ne auton säädöt jne niin että auton saa säädettyä ekoissa erätreeneissä ja loput viilaukset alkuerissä.
Vieläpä kun otetaan huomioon että toimiva auto toimii hyvin radasta riippumatta... Ainoastaan hienosäätkä tarvitaan.
Jos kisoissa pärjääminen meinaa olla hankalaa niin siihen tarvitsee ainoastaan lisää kisakokemusta.

Kisoihin siitä!    :afro:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 02.07.10 - klo: 16.33
Minä en ole töiden takia päässyt kiertämään vielä yhtäkään krossikisaa. Jyväskylä meni töiden takia ja nyt Salo. Mutta Vaasaan lähden vaikka väkisin, pääasia että kisaamaan pääsee ja katsomaan muiden ajoa,oppimaan ja kyselemään neuvoja yms. Sen tiedän jo varmaksi että näillä treenimäärillä ei voiteta edes sitä Ö-finaalia vaan ollaan liikkuvana pujottelukeppinä. Mutta kisoista ainakin itselle jää niin paljon käteen vaikka sijoitus olisi häntäpäässä. Vinkkejä,neuvoja, uuden opettelua ja sitä ajamistakin. Noh vielä kun ei ole kokemusta paljoa niin uutta oppii kokoajan. Sikäli ymmärrän jos joku oikeasti osaava ajaja jättää kisat väliin sen takia koska ei edellis päivänä pysty treenaamaan.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 02.07.10 - klo: 18.53
"Hei mutsi mä en ooo syöny mun lääkkeitäää.."

Sakke vähää pipoo löysemmälle, ei aina voi voittaa... tai koskaa edes.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 03.07.10 - klo: 00.52
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 03.07.10 - klo: 03.46
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 03.07.10 - klo: 08.21
Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.

Eipä siitä reenaamisesta haittaakaan olis, itellä ei ainakaan ole mitään hajua auton säätämiseen. Tuupparilla ajanu vasta tänä keväänä/kesänä ulkona.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.10 - klo: 02.33
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...

Jos ne perjantain treenit on ja sinne menee ne "kädettömät" treenaamaan niin aina sinne tulee niitä osaaviakin.
Eli ero on sama koska molemmat pääsee treenaamaan.
Ainoastaan sillä että ne nopeimmat kuskit jätetään treenejen ulkopuolelle ja ainoastaan ne muut saa treenata, saadaan hieman tasoitettua eroa...

Se että kukaan ei pääse, on kaikille sama.
Ei oo kaikilla mahdollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna joo...
Tuota... tuo heitto meni siinämielessä meikäläiseltä vähän ohi, koska tuohon voidaan laskea jokainen kuski mukaan.
Ja se että perjantaina (arkipäivä jolloin ihmiset tekevät töitä) ei kaikilla myöskään ole mahdollisuutta treenata.

Ja MirosHima... No mene treenaamaan... jollekin radalle.
Sillä treenillä on nimenomaan merkitystä tottakai.
Sen hajun auton säätämiseen saa ihan miltä tahansa radalta.
Ei siihen tarvita mitään tiettyä rataa.
Tai edes päivää juuri ennen kisoja... Ihan vaikka se oma lähin rata riittää siihen opetteluun.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: _jtr_ - 05.07.10 - klo: 17.53
snakepoisonilla aivan oikea asenne. Kisoissa oppii moninkerroin enemmän kuin treenipäivänä.

Mutta.... Oikeesti osaava ei tartte perjantain treeniä juuri ennen lauantain kisaa, koska hän osaa kyllä säätää sen auton parilla kierroksella ja pärjää ilman sitä treeniäkin.... Kuten on jo moneen kertaan nähty.
Niin kyllähän ne jotka osaa pärjää mutta jos ne reenit ois niin kädettömätki kykenis vähän paremmin pärjäämään. Ei kaikilla oo mahollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna reenaas radalla...

Jos ne perjantain treenit on ja sinne menee ne "kädettömät" treenaamaan niin aina sinne tulee niitä osaaviakin.
Eli ero on sama koska molemmat pääsee treenaamaan.
Ainoastaan sillä että ne nopeimmat kuskit jätetään treenejen ulkopuolelle ja ainoastaan ne muut saa treenata, saadaan hieman tasoitettua eroa...

Se että kukaan ei pääse, on kaikille sama.
Ei oo kaikilla mahdollisuutta käydä edellisenä viikonloppuna joo...
Tuota... tuo heitto meni siinämielessä meikäläiseltä vähän ohi, koska tuohon voidaan laskea jokainen kuski mukaan.
Ja se että perjantaina (arkipäivä jolloin ihmiset tekevät töitä) ei kaikilla myöskään ole mahdollisuutta treenata.

Ja MirosHima... No mene treenaamaan... jollekin radalle.
Sillä treenillä on nimenomaan merkitystä tottakai.
Sen hajun auton säätämiseen saa ihan miltä tahansa radalta.
Ei siihen tarvita mitään tiettyä rataa.
Tai edes päivää juuri ennen kisoja... Ihan vaikka se oma lähin rata riittää siihen opetteluun.

No ei todellakaan ole sama.. Kokenut kuski pääsee "hieman" nopeammin sujuiksi uuden radan ja kuten tässä salon tapauksessa täysin erilaisen alustan kanssa. Kaikki kyllä tajuaa halutessaan myös sen ettei se tutulla radalla hinkkaaminen ole ratkaisu asiaan. Ihan esimerkkinä nyt vaikka näin että tietty ajamisen taso on jo saavutettu, ja sitä kotirataa pystytään kiertämään hyvällä nopeudella ja jopa varmuudella, ei todellakaan tarkoita sitä että täysin vieraalle radalle mennessä setupit ajotyyli ja profiilin omaksuminen jotenkin helpottuis.

Tästäkin asiasta tietty pystytään vääntämän täysin mitäänsanomatonta tekstiä kyllä sivutolkulla jos tälle linjalle halutaan lähteä. Mun pointtina tässä olis laatia sarjalle säännöt jotka muokkaisivat osakilpailut sarjan sisällä samankaltaisiksi, ettei yllätyksiä ja pettymyksiä suotta tulisi.

Selvää on että 90% sähkökrossikuskeista on tottunut ja haluaa säilyttää tuon perjantain treenipäivän, ja lisäämällä se ensikauden sääntöihin, ei uusilla järjestäjilläkään tule suurempaa tuskaa selvitellä miten on aikaisemmin menty..
Lapsikin jo ymmärtää että on turha osotella ketään sormella tyyliin "ei mekään saatu ajaa teillä kun sato.." Sillon mahdollisuus on ollut olemassa, ja thats it, Kelejä kukaan ei voi vaatia tasapuolistamaan.

Tohon tasogappiasiaan vielä semmonen huomio, että kehitys hidastuu tietyn rajan saavuttaneilla kuskeilla joka lajissa. Eli ette te pikkuautoilun Hoket ja muut RC-loordit pääse meitä kädettömiä karkuun vuosi toisensa perään, sen voin luvata!!  :grin:

 

Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Janne A - 05.07.10 - klo: 23.46
^ Komppaan Jussia, eli samanlainen kaava kaikkiin kisoihin ja pe-treenit sääntöihin.

Salon kohdalla vaan taisi käydä sellainen "huti", että ei vaan yksinkertaisesti tiedetty sähkökrossissa vallinneesta tavasta.

Monella kuskilla vauhti nousee perjantain treenien ansiosta ihan eri tasolle uudelle radalle mentäessä. Kokemattomalla kuskilla auton säätäminen, uusien hyppyreiden omaksuminen ja alustan tottuminen on huomattavasti hitaampaa. Itse olin viimekaudella keltanokkana Maastosarjassa ja ilman perjantain treenejä olisin ollut täysin kassalla, kun lauantaina alettiin ajamaan kelloa vastaan.

Tietty voitaisiin tehdä, niin kuin polttispuolella tehdään, mutta kun tämä ei ole polttiskrossia, vaan sähkökrossia ja tälläkin luokalla on omat vakiintuneet (hyvät) tavat.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: kojootti - 06.07.10 - klo: 08.53
Sähkökrossikisoissa on ollut ammoisina aikoina käytäntö, että rata muokataan uuteen uskoon ennen kisaa, jolloin sitä ei ole kukaan treenannut metriäkään. Esimerkiksi ajosuunnan muutos, ja sen vaatimat muutokset hyppyreihin saa hyvällä talkooporukalla tehtyä ripeästi. Kaikki jotka ajoi Ulappatorin radalla talvella, muistavat mikä oli vaikutus pelkällä ajosuunnan muutoksella.
 
Tuon on yksi vaihtoehto.

Mutta tehdään niin tai näin, niin aina siellä on samat "loordit" kärjessä! :afro:

Sattumaa? Ei vaan, yksinkertainen fakta, että ajamalla paljon, oppii paljon.
Ei kai kukaan kiellä ajamasta muilla radoilla muutenkin kuin kisa viikonloppuina?

Toki perjantai treenillä saa auton säädettyä kyseiselle baanalle hyväksi ja oppii löytämään ne ajolinjat. Mutta ne jätkät, jotka aina on kärjessä, ajaa kyllä joskus muulloinkin kuin perjantain treeneissä.

Itsekkin olen sen kannalla, että asiasta tehdään sääntöihin merkintä, jolloin kaikki voi noudattaa yhteistä linjaa ilma näppisrallia ja harrastaa löysemmällä pipolla!

-Henkka
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 06.07.10 - klo: 10.49
Aivan.

Tilanne on tasapuolisin ainoastaan mikäli rata tehdään uuteen uskoon juuri ennen kisaa, eikä kukaan saa ajaa metriäkään ennen kilpailua.

Treenaamalla ne auton säädöt oppii paljon...
Ajamalla paljon, oppii paljon.
Juuri esimerkiksi omalla kotiradalla paljon treenaillessa, välillä vaikka ajeleekin väärään suuntaan tai jotain... oppii paljon.

Mitä enemmän ajat, sitä vähemmän tarvitset aikaa tutustua uuteen rataan.
Mitä useammin ajat itsesi siihen tilanteeseen että joudut kisoihin täysin kylmiltään tuntemattomalle radalle, sitä paremmin opit myös sisäistämään radan ja setuppimuutokset nopeasti.

Ihan oikeasti kun suurimmaksi osaksi uudella radalla joutuu vain sisäistämään radan itselleen.
Ei setupin hakemiseen.
Hyvin toimiva auto kun toimii kyllä jokaisella ulkobaanalla niin että sillä pystyy ajamaan kovaa.
Tottakai pieniä setupin viilauksia pitää tehdä, mutta nehän osaat tehdä kun opettelet setuppien vaikutukset vaikkapa sillä kotiradalla.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: snakepoison - 06.07.10 - klo: 12.16
Jep tuohan se tosiasia on. Treenaamalla ja ajamalla oppii. Paha puoli itsellä on se että ei ole rataa missä treenata =(. Itse olen ottanut selvää millainen rata missäkin on, alusta yms. Tämän jälkeen vaan valmiit set-upit asson sivulta jotka sopivat radan pintaan yms. Winter Jumpsissa auto toimi ihan hyvin näin, vielä kun Janne A antoi pari vinkkiä niin ajo olikin mukavaa. Auto toimi mutta kuskissa ois ollut toivomisen varaa =).

Itsellä oli aika suuri kynnys lähteä ajamaan, mutta ensimäinen kisa osoitti että kisat ovat todella hyvä homma. Vaikka kilpailu olikin liseenssitön ( BCR ) sen viikonlopun aikana oppi enemmän kuin kuukauteen itse rassaamalla autoja.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Janne A - 28.07.10 - klo: 15.39
Millon seuraava kisa nyt on ja missä?

RC10:n kalenteri (http://rc10.fi/index.php?action=calendar;year=2010;month=9) sanoo näin:
11-12.9. Maastosarja #4 Vaasassa
18-19.9. Maastosarja #3

"Lopullinen kalenteri (http://rc10.fi/index.php?topic=41792.msg391034#msg391034)" sanoo näin:
21-22.8. Maastosarja #3
11-12.9. Maastosarja #4 Vaasassa

AKK:n pistetaulukko (http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-07-26T22-22-15255.pdf) sanoo näin:
21-22.8. Maastosarja #3
11-12.9. Maastosarja #4 Vaasassa

AKK:n kalenteri (http://kiti.akk-motorsport.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1&VID=default&A=closeall%2copen%3akiti%3acompetition_findform%2cset%3asession.thisid%3a%2cset%3asession.menutabid%3acompetitions%2cset%3abuffer.menutabid%3acompetitions&S=2&C=74665) sanoo näin:
21-22.8. Maastosarja #3
11-12.9. Maastosarja #4 Vaasassa
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: APK - 28.07.10 - klo: 15.48
Mun mielestä tuo ensimmäinen vaihtoehto on oikein, 11-12.9 Vaasa ja 18-19.9 Hyvinkää. (näin omaan kalenteriin merkannut alkukesästä)
Kaippa kisojen järjestyskin on sitten kumminkin 3 ja 4, eikä toisinpäin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Haze - 28.07.10 - klo: 16.01
Tämä taitaa olla virallisin tieto:

Maastosarjan viimeinen osakilpailu ajetaan viikko Vaasan kisan jälkeen. Kilpailunpäivämäärät on 18-19.09.2010. Järjestäjä toivoi kilpailun siirtoa ja ainut vapaa paikka oli kalenterissa oli viikko Vaasan kisan jälkeen. Keskustelin eilen Jukan kanssa asiasta ja päädyimme tähän ratkaisuun.

Terveisin Toni Latvio / Lajiryhmän sähköluokistavastaava
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Janne A - 28.07.10 - klo: 16.13
Jos tosiaan on näin, niin asianomaisten pitäisi kyllä päivittää kaikki mahdolliset kalenterit viittaamaan oikeaan päivämäärään.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 28.07.10 - klo: 16.34
AKK:lla tuo päivitystahti on aika hidasta ja tuntuu että tänä vuonna kitissäkin on päivät olleet miten sattuu. Sarjasäännöissä on kilpailujen päivät ja numerot ilmoitettu ainakin oikein.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: to_lat - 28.07.10 - klo: 22.09
Kitin kalenteria ei ole päivitetty vastaamaan kilpailujen oikeita päivämääriä. Olen AKK:lle lähettänyt oikeat päivämäärät, mutta niitä ei ole päivitetty.

Toni
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: SS - 28.07.10 - klo: 22.26
Tämä taitaa olla virallisin tieto:

Maastosarjan viimeinen osakilpailu ajetaan viikko Vaasan kisan jälkeen. Kilpailunpäivämäärät on 18-19.09.2010. Järjestäjä toivoi kilpailun siirtoa ja ainut vapaa paikka oli kalenterissa oli viikko Vaasan kisan jälkeen. Keskustelin eilen Jukan kanssa asiasta ja päädyimme tähän ratkaisuun.

Terveisin Toni Latvio / Lajiryhmän sähköluokistavastaava

Kirjoittakaapa tämä nyt omiin kalentereihin. Tämä Tonin mainitsema ajankohta on se jolloin aiomme kilpailun järjestää.

Jos sarjan lopputulokset ei Vaasassa miellytä, vedetäänkin vikan kisan jälkeen kolmas kisa :grin:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: kisaaja - 29.07.10 - klo: 16.38
Ja tää viimeinen kolmas kisa on ilmeisesti Hyvinkäällä?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: SS - 29.07.10 - klo: 20.18
Eiköhän tää polttisradoilla kurvailu riitä tälle kesälle...eli ajetaan tarkoitukseen soveltuvalla Hyvinkään radalla.

Eipä silti, kyllä mä tykkäsin kahdesta edellisestä kisastakin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 21.08.10 - klo: 11.57
Kysymys akuista.

Tästä on ollut keskustelua aikaisemminkin mutta en löytänyt yksiselitteistä vastausta.
Eli, minulla on listalla olevat akut jotka on avattu ja tasurin johdot vaihdettu ehjiin. Saako näillä akuilla ajaa?
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 21.08.10 - klo: 12.02
Säännöissä ei tuohon ainakaan ole mitään suoraa kohtaa mutta jos "3. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen."-kohta täyttyy niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 21.08.10 - klo: 12.09
Akkukotelot on liimattu kiinni rengasliimalla, eli niitä ei enää aukaista. Alkuperäisen muotoinen kyllä.

Mielelläni lukisin vastauksia niiltä, jotka ovat katsastamassa autoja maastosarjan viimeisessä kilpailussa. Olisi turhauttavaa tulla ensimmäisiin tämän tason kisoihin ja lähteä pois ajamatta yhtään...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Heuli - 21.08.10 - klo: 12.12
On noita liimattuja/teipattuja hardcasekoteloita ollut kuskeilla käytössä ja mennyt katsastuksesta läpi.  :wink:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.09.10 - klo: 12.22
Kausi 2010 kun alkaa kohta oleen paketissa niin olisiko syytä avata keskustelua 2011 kesäkaudesta ja tulevasta kalenteristakin ettei crossin puolella jouduta hyytävän kylmiin kuraleikkeihin ensikaudellakin...
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 01.09.10 - klo: 12.40
Keskusteluahan voi aina käydä, mutta Suomessa tuojotetaan valitettavan paljon kv-kisakalenteria ja pelätään kisojen päällekkyyttä herran pelossa. Noin 4-5 viikon välein jos kisat olis, niin kisarytki olis sama kuin talvisarjan kisoissa, ja sehän on todettu toimivaksi. Tai jos kisoja alkaa olla jokainen viikonloppu kesässä, pitäisikö vaan vähentää kisojen määrä ja laskea kaikki kisat pisteisiin. Mielestäni talvella sarjakisaformaatti toimii huomattavasti paremmin kuin kesällä, koska luokkia ei ole kuin rataluokat SM-sarjana.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.09.10 - klo: 13.17
Keskusteluahan voi aina käydä, mutta Suomessa tuojotetaan valitettavan paljon kv-kisakalenteria ja pelätään kisojen päällekkyyttä herran pelossa. Noin 4-5 viikon välein jos kisat olis, niin kisarytki olis sama kuin talvisarjan kisoissa, ja sehän on todettu toimivaksi. Tai jos kisoja alkaa olla jokainen viikonloppu kesässä, pitäisikö vaan vähentää kisojen määrä ja laskea kaikki kisat pisteisiin. Mielestäni talvella sarjakisaformaatti toimii huomattavasti paremmin kuin kesällä, koska luokkia ei ole kuin rataluokat SM-sarjana.
Jotain pistä kyllä tehdä sillä tämän kesän kalenteri ainakin crossin osalta on melkoinen "floppi". Joten toivottavasti tästä viisastutaan ja katsotaan että ensikesänä touhussa olisi joku järkevä rytmi. Eihän se turistillakaan ole kiva ajella syksyllä mutta kyllä se kostea asvaltti on jotenkin siedettävämpi kuin kuravelli lälly jossa slipperi savuaa ja mekkaustuokio koostuu siitä että saa autonsa kaivettua kuran sisältä sormet jäässä.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Stilo - 01.09.10 - klo: 13.42
Kyllä mää ainakin ennemin putsaan savimöykkyä kuin ostelen sateessa palaneita 100-200e nopareita/vastareita yms.  :tongue:
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 01.09.10 - klo: 13.59
Kyllä mää ainakin ennemin putsaan savimöykkyä kuin ostelen sateessa palaneita 100-200e nopareita/vastareita yms.  :tongue:
Sanoin ehkä hiukan väärin en siis tarkottanut että turisti pitäs änkee syksyyn vaan se että pitäs saada ne kisat tasattua paremmin.
Pitäs varmaan miettiä tota kalenteria siltä kantilta että verrattas osallistuja listoja ja kateltas että minkä luokkien kanssa on vähiten kuskien kanssa päällekkäisyyksiä ja lyötäs vaan raakasti kisat päällekäin jos muuten ei viikonloput riitä. Ja sit jos on esim. arvokisoja samassa luokassa päällekkäin niin voitas ne ottaa mukaan laskentaan esim. jollain kertoimella. Ja nyt ei siis ole tarkotus provota ketään näillä ideoilla vaan jos päästäs jotenki järkevään ratkasuun ettei päädyttäs ens kesänä samaan tilanteeseen että joku virallinen SM-luokka kärsii oletettavasti parempien kesäpäivien riittämättömyydestä.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: SS - 02.09.10 - klo: 09.02
Kausi 2010 kun alkaa kohta oleen paketissa niin olisiko syytä avata keskustelua 2011 kesäkaudesta ja tulevasta kalenteristakin ettei crossin puolella jouduta hyytävän kylmiin kuraleikkeihin ensikaudellakin...

Lajiryhmässä on yleensä paikkoja tarjolla, tämä vuosi ei ole poikkeus. Kun osallistuu kalenterin tekemiseen itse, saa vaikuttaa enemmän kuin tässä topicissa.
Ongelma on se että kun pitäisi ajatella muidenkin etua, alkaa suurin innostus yleensä laantua. Vastuun ottaminen ei tunnu kiinnostavan.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 02.09.10 - klo: 12.16
Kausi 2010 kun alkaa kohta oleen paketissa niin olisiko syytä avata keskustelua 2011 kesäkaudesta ja tulevasta kalenteristakin ettei crossin puolella jouduta hyytävän kylmiin kuraleikkeihin ensikaudellakin...
Lajiryhmässä on yleensä paikkoja tarjolla, tämä vuosi ei ole poikkeus. Kun osallistuu kalenterin tekemiseen itse, saa vaikuttaa enemmän kuin tässä topicissa.
Ongelma on se että kun pitäisi ajatella muidenkin etua, alkaa suurin innostus yleensä laantua. Vastuun ottaminen ei tunnu kiinnostavan.
Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta panostaa ajallisesti yhtä paljon kuin toisilla tähän lajiin. Ja sitä en tajua että jos muiden etujen ajaminen vie crossilta mahdollisuudet eikös tässä nyt tässä nyt kurjuutta koiteta kaikille tasaisesti jakaa. ;)
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 05.09.10 - klo: 18.15
Niin.. Lähdetään nyt vaikka ensiksi siitä että ei sitä aikaa minullakaan ole yhtään enempää kuin muilla. Jos kukaan ei ole sattunut huomaamaan, niin en itse ole tänä kautena ajanut kertaakaan kisoissa (pl. yksi kerhokisa), koska kaikki aika on mennyt kisoissa muihin tehtäviin, arvokisojen järjestämiseen, lajiryhmätoimintaan, sääntöjen laatimiseen jne. Kuitenkin olen tänä vuonna varmaan kiertänyt enemmän kisoja Suomessa kuin kukaan muu. Kyse on siis enemmänkin priorisoinnista, koska aikaa kaikilla on yhtä paljon käytettävissä (24 tuntia vuorokaudessa). Ja kyse ei todellakaan ole siitä ettenkö haluaisi ajaa.

Noh se käytettävissä olevasta ajasta. Mitä tulee taas sitten kalenteriin, niin alkuperäisessä kalenterissa oli tasan yksi kisa merkitty syksylle ja se oli ensi viikonlopun Vaasan kisa. Muiden kisojen piti olla aikaisemmin. En nyt ala sen enempää keskustelemaan taustoista, mutta totean vain että toista nyt syksyllä ajettavaa kisaa siirrettiin syistä, että järjestävällä seuralla ei ollut mahdollisuutta järjestää kisaa ajankohtana mille se oli alunperin merkitty. En myöskään itse ollut asiasta edes samaa mieltä, eli siis en itse kisaa olisi halunnut siirtää. Itseasiassa tähän asiaan liittyen minulla ei ollut mitään tekemistä, vaan asiasta sopi järjestävä seura, luokkayhteyshenkilö ja lajiryhmän toinen jäsen. Kuulin itse asiasta vasta jälkikäteen.

Kuitenkin jos kisaa ei olisi siirretty, niin sitä ei olisi myöskään järjestetty. Eli siis varmaan on kuitenkin parempi yksi kisa syksyllä kuin ei kisaa laisinkaan?

Mitä tulee taas sitten kalenteriin noin muuten, niin tänä vuonna kv-kalenterissa oli hieman ylimääräistä ohjelmaa (siirtyneet MM-kisat), jonka takia tämän kauden kalenteri oli todella tiukka.

Mitä taas tulee "turhaan" kv-kalenterin kyttäämiseen, niin on hyvä muistaa että ensi vuonna on krossin MM-kisat Suomessa. Tämän kauden tulokset vaikuttavat siihen ketkä saa paikat näihin kisoihin. Suomelle tulevien paikkojen määrä ei ole vielä tiedossa, joten on mitä todennäköisintä että paikoista tulee kova "vääntö". Tämän kauden 2010 tulokset vaikuttavat siihen ketkä nämä paikat saa, joten on mielestäni vähintäänkin reilua että kaikilla on täydet mahdollisuudet saada paikka näihin kisoihin. Mikäli Maastosarjan kisoja olisi päällekkäin kv-kisojen kanssa, niin jotkut kuljettavat joutuisivat valitsemaan tavoittelevatko hyvää sijoitusta tämän kauden 2010 EM/MM-kisoissa vaiko paikkaa kaiden 2011 MM-kisoihin. Mielestäni heillä tulee olla mahdollisuudet molempiin.

Ja jos nyt mietitään tätä kv-kalenterin kyttäistä vielä hieman, niin mitäpä Kiimingissä oltaisiin mieltä jos meillä olisi OsPa:n järjestämä FTT-viikonloppu samaan aikaan kuin ajettaisiin C-12 -luokan EM-kisoja jossain muualla? Ei varmaan olisi hyvä kombinaatio sekään ja osuu täysin samaan kategoriaan tämän "liiallisen" kv-kalenterin kyttäämisen kanssa.

Toki aina pyritään parantamaan, mutta koska kilpailunjärjestäjistä on huutava pula ei aina voida tehdä kaikkea optimaalisesti. Tilanne tämän osalta on ollut sama jo valitettavan pitkään. Kuten kaikki tietävät, niin Maastosarjassa on 4 osakilpailua. Näin olisi tarkoitus myös kaudella 2011. Kauden 2011 kilpailujen anomispäivämäärä on jo päättynyt ja tällä hetkellä on (tietojeni mukaan) vastaanotettu 2 kilpailuanomusta Maastosarjan osakilpailuihin. Tarkoittaa siis sitä, että tällä hetkellä meillä on 2 osakilpailua ensi kaudella. Tilanne on tosin ollut täysin sama edellisinä kausina tähän aikaan ja tästä seuraa se, että allekirjoittanut ottaa puhelimen käteen ja alkaa soittelemaan seuroille, että kuka haluaa (suostuu) järjestämään kisat ja milloin. Tämä vaatii minulta uskomattoman paljon aikaa ja järjestelyjä, että kisat saadaan sovitettua yksiin. Varsinkin juuri tässä tapauksessa, koska seura ei itse ole alunperin suunnitellut edes järjestävänsä kisoja. Tästä seuraa se, että seurat alkavat miettimään milloin heille sopisi kisan järjestäminen (jos järjestävät ylipäätänsäkään) ja siitä taas puolestaan se, että kalenteria pitää alkaa tosissaan sovittamaan ja viilaamaan, että kaikki saa pitää kisansa silloin kuin itse kullekin parhaiten sopii. Kesällä ajettavia virallisia kilpailujahan on yhteensä 24 kpl kun lasketaan myös muut luokat / sarjat mukaan ja tilanne kaikissa luokissa on sama, joten siis palettia mitä pyörittää kyllä riittää. Tietysti sitten tulee vielä päälle kv-kalenteri, joka siis tiedetään vasta marraskuussa.

Ja nyt en missään tapauksessa halua arvostella kilpailujen järjestäjiä. Uskokaa pois, minä jos joku arvostan vapaa-aikaa ja ymmärrän että kisat halutaan järjestää silloin kun se parhaiten sopii, koska elämässä on paljon muutakin kuin pienoisautoilu.

Mielestäni jos kesän 24 kisasta 22 menee "OK" ja 2 kisan osalta tulee polemiikkia että ajankohta on huono, mutta silti pystytään tarjoamaan tasapuoliset mahdollisuudet MM-paikkoihin kaikille kuljettajille ja otetaan huomioon "ylimääräiset" kisat kv-kalenterissa, niin mielestäni lopputulos ei ole hirveän huono kokonaisuutta ajatellen. Ja nimenomaan kokonaisuutta tässä yritetään katsoa.

Eli summa summarun siinä ajatuksia tästä. Kaikelle on syy ja syylle on seuraus. Arvostelijoita aina löytyy, mutta kun tarvitaan tekijöitä niin vähissä on kädet. Tämä nyt ei tietenkään koske kaikkia ja tästä maasta löytyy kyllä ihmisiä vielä, jotka onneksi ovat valmiita lajin eteen tekemään. Näiden henkilöiden lukumäärä on kuitenkin valitettavasti laskemaan päin ja lujasti. Kaikki vain haluavat ajaa ja mielellään tulla valmiiksi katettuun pöytään, jossa istuesssa pitää tietysti vielä valittaa kun lautasliinat ovat väärän värisiä. Toki vielä asian kruunaa se, että asiasta ei edes mitään sanota kun aika ja paikka on oikea, vaan asiasta purnataan ensiksi pienemmässä piirissä ja sen jälkeen asia tuodaan esiin täällä foorumilla myöhemmässä vaiheessa kun herne on nenässä suuresta vääryydestä jota on koettu.

Ensi kaudelle lajiryhmäpaikkoja on tietääkseni vapautumassa 2 kpl, eli siis kun lajiryhmän kokoonpano on 3 henkeä niin se tarkoittaa että olen ainut joka on jatkamassa kyseisessä instituutiossa. Myös Maastosarjan luokkayhteyshenkilön paikka on vapautumassa, eli sinne myös kaivataan miehitystä. Jos joku nyt sitten sattuu kiinnostumaan näistä tehtävistä, niin minulta voi kysellä tarkemmin tehtävän sisällöstä. Hakemukset lajiryhmään lähetetään AKK:lle ja luokkayhteyshenkilön valitsee/hyväksyy lajiryhmä.

Eli näin tällä kertaa..
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 05.09.10 - klo: 18.50
On huono verrata Suomen talvi- ja kesäkautta. Se että kisat pitää suomessa anoa jo maalis-huhtikuussa, ja kv-kisakalenteri tehdään syksyllä, kuten todellisuudesssa myös suomen kalenteri, on hyvin syvältä.

Talvikausi
- 4kk eli kisat ajetaan 16 viikon sisään
- Suomessa on talvella 4 SM-kilpailua
- Arvokisoja on talvikaudella tasan 2kpl eli C-12 EM sekä Indoor TC EM
- sisäkaudella ajettavia luokkia ei ole kuin kaksi
- DHI CUP ja LRP Masters muita kv-kisoja, joissa muutamat käyvät myös Suomesta

yhteensä 8 viikonloppua kisoja

Suomen kesäkausi taas on aikalailla seuraavanlainen:
- kisat 17-18 viikon sisään
- luokkia 5 (m-10, tsx-10, tp-10, ls-5 ja m8)
- SM-kisoja 20kpl
- EM-kisoja 7kpl (myös B-EM-kisat siis mukana M8 ja TP-10 osalta)

yht 27 viikonloppua kisoja

Ketkä olivat ne kuljettajat joiden MM-kisat 2010 sotkivat ja eivät mahdollistaneet SM-kisojen ajamista? Ketkä MM-kisoja ajaneista edes ajoivat Suomessa kisoja kesällä luokkaan katsomatta?

Ei kalenteria voi tehdä yhden tai kahden kuljetajan varaan. MM-kisat kotimaassa toki ovat iso juttu kuten asiaan kuuluukin. Kriitikkini koski lähinnä kalenteria yleensä, viimekauden kesäkrossikisat ajettiin n 7 vkon sisään kaikki, ihan vaan referenssinä tämän vuoden kalenterille.

Tuossa ihan vaan muutamia pointteja pohdittavaksi kuninkaalliselta maaperältä Kiimingistä.

Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 05.09.10 - klo: 19.04
Faktat kuntoon. Talvikaudella ajetaan 8 SM osakilpailua ja kesällä 24.

Esittämäni vertaus on täysin validi vaikka kyseessä onkin eri vuodenaika. Esittämiisi kysymyksiin vastaukset löytyvät arvokisojen tuloksista sekä sarjojen lopputuloksista, eli siitä vain kaivelemaan.

Yksittäiset kuljettajat eivät ole koskaan olleet kalenterin tekemisen perusta, mutta toki pyritään ottamaan huomioon että samalle päivälle ei laiteta useaa kilpailua joissa on todennäköisesti päällekkäisiä kilpailijoita.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 05.09.10 - klo: 19.20
8 osakilpailua = 4 viikonloppua jos kerta aletaan saivartelemaan ja pätemään.

Joka tapauksessa - toivon mukaan jatkossa kalenterissa olisi enemmän järkeä, eli siis edes vähäsen, verrattuna viimeaikaisiin esityksiin.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 05.09.10 - klo: 20.16
Jos nyt hieman keräillään näitä kommentteja asiasta, niin olen kuullut seuraavia:

- Toukokuussa ei tarvitse ajaa koska on niin kosteaa ja radat on huonossa kunnossa
- Elokuun lopussa taikka varsinkaan syyskuussa ei tarvitse ajaa, koska on niin märkää ja sataa
- Heinäkuussa ei voi ajaa koska silloin on suurimmalla osalla kesäloma

Eli laitetaanko sitten kaikki kisat kesäkuulle? Ainiin, silloin alkaa koulujen kesälomat ja juniorit lähtevät maalle / mökille jne..

Koskaan ei siis ole hyvä aika. En tiedä mihin Vesa referoit viimeaikaisilla esityksillä, mutta tietääkseni Kiimingissä kisat saatiin ajaa juuri silloin kuin toivottiin. Maastosarjan osalta on hyvä huudella kun ei itse edes ajeta koko luokkaa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 05.09.10 - klo: 21.15
Hyvä nimenomaan on huudella, koska itse jätin krossikauden kisat ajamatta tänä kesänä, koska puolet kaudesta ajetaan sisäkauden kanssa päällekkäin ja MM-valmistautuminen vei aikaa ennen juhannusta ajetusta kisasta.

En tiedä miten Kiimingin skabat liittyy tähän keskusteluun mutta sanotaan vaikka että - okei.
Talvikauden kisoista ei tiettävästi kauheesti tarvitse keskustelua käydä, kun kisoja on siis vain 4 viikonloppuna Suomessa, kuten edellä mainittu.

Kesällä ei liene parempaa aikaa harrastaa kuin kesäloma. Toukokuun alussa ei todellakaan tarvitse ajaa, se on selvää. Jos kesäloma on lomailua varten, aletaan ajamaan kisatkin viikolla että viikonloppuna voi olla kotona?

En tietääkseni ole ainoa joka kalenteriasiasta on mielipiteensä ilmaissut kuten yllä voi lukea. Toisinaan toivoisin ehkä hieman vapaampaa vastaanottoa yleisön mielipiteille, tai lähinnä kritiikin kestoa/virheiden myöntäminen ois välillä ihan tervetullutta.

Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 05.09.10 - klo: 22.19
En usko että olisit kyllä ajanut, kunhan nyt vain haluat huudella "paremmin tietävänä". Ajoit kaudella 2008 viimeksi krossia ja jätit kauden 2008-2009 Winter Jumpsit ajamatta, kauden 2009 ajamatta ja kauden 2009-2010 Winter Jumpsit ajamatta. Nyt sitten yhtäkkiä olisit ajanut 2010 kisat.. Varmaan sillä vanhalla protovessalla vielä kaiken lisäksi? :mrgreen:

Kumma juttu jos kalenterissa on niin paljon vikaa, niin miksi kukaan ei ole asiasta minua lähestynyt vaan saan lukea asiasta täällä foorumilla. Kuten jo aikaisemmin todettu niin hyvä se on täällä foorumilla huudella aina perästä, mutta itse olla tekemättä asian eteen yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Vesa - 05.09.10 - klo: 22.38
Ei nyt taida olla uskon kanssa tekemistä tällä asialla, joten en ymmärrä mikä sua henk koht hiertää? Ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus edes ajaa winterjumpseja koska ne on sisäkauden kanssa päällekkäin, keväällä 2010 ajoin jyväskylän jumpsit toki. Kamat on toki olleet valmiina mutta em. syistä johtuen en ajanut, viime kesänä asiaan vaikutti työtilanteet.

Eihän sua ole saanut kiinni millään puhelimella tms kuukausiin kukaan, niin se on vähän vaikea lähestyä... Kannattaa ottaa kritiikki rakentavana vastaisuutta varten, ei kaikkea vastaan tarvitse heti hyökätä, jos ei sun kanssas ole samaa mieltä, kuten sulla on puheenjohtajan ominaisuudessa näköjään tapana. Mun kritiikkini kisakalenterin suhteen ei ollut Sinulle henkilöity, jos niin luulit, vaan totesin vaan aiemmin että tarttis tehdä jotain, ettei vastaisuudessa tule viimekausien tapaisia kalenterisekoiluja. Mutta otit asian kuitenkin omaan piikkiisi.

Mikäs vanhassa protovessassa on vikana?  :)

Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 05.09.10 - klo: 22.58
Muistaakseni sinunkin kanssa keskustelin puhelimessa viimeksi tällä viikolla, joten linjojen pitäisi toimia ihan Ouluun saakka? En nyt kyllä mistä revit että minua ei kukaan ole kuukausiin saanut kiinni kun joka viikonloppu olen ollut kisoissa ja puhelimessakin ollaan juteltu. Ennen tämän viikon puhelua taidettiin sitä ennen soitella viikko sitä ennen? Eli siis kahdesti kahden viikon sisään.

Ainut asia joka mua hiertää on se, että riittää ihmisiä kertomaan jälkikäteen kertomaan miten asiat pitäisi tehdä. Tämän vuoden kalenteri on julkaistu aikoja sitten muistaakseni tammikuussa ja nyt sitten yllättäen VIIKKO ennen kisoja joku ottaa asian puheeksi. WTF?! Haloo teillä on ollut 8 kuukautta aikaa! Jos asia on kerta niin ilmiselvä ja niin päin tervettä niin luulisi että joku olisi sen tajunnut aikasemmin.

Jos kritiikkiä kohdistetaan lajiryhmää kohden, niin tietysti otan sen henkilökohtaisesti koska edustan kyseistä instituutiota ja ollut mukana tekemässä lähes jokaista päätöstä ja konkreettista toimenpidettä (lajiryhmän toimesta) joka tätä lajia koskee tässä maassa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Koheltaja - 06.09.10 - klo: 08.22
- Heinäkuussa ei voi ajaa koska silloin on suurimmalla osalla kesäloma

Muusta en tiedä mutta millä tavalla tämä vaikuttaa kisakalenterin tekoon? Jos ei pääse niin sitten pysyy anoppilassa kitkemässä kasvimaata :evil:

Kyllä se on muissa lajeissa ainakin niin että kisat päättäjät puukkaa kisat kalenteriin ja kisaajat rukkaa aikataulut sopiviksi. Ampumaurheilussa ja rallissa, missä on joskus pyöritty mukana, lyötiin kalenterit käteen ja sen mukaan mentiin, ei siellä rakennettu kalentereja netissä huutoäänestyksillä ja siten miten mikäkin ajankohta kellekkin parhaiten sopii. On jokaisen oma valinta kilpaileeko vai, ei ja haluaako sovittaa vapaata kisoihin tai ei.

Toki päällekkäisyyksiä tulee välttää mutta esim Heinäkuun sulkeminen kisakalenterista kesälomien takia kuulostaa enemmän ja vähemmän huvittavalta. Sama kun vuorotyöläiset alkaisi vaatia viikkokisoja koska joka 7 viikonloppu on vapaata ja sekin pitää pyhittää perheelle. Herätys ihan oikeesti.

Tämä kritiikki on harrastajia kohtaan, ei lajiryhmää kohtaan joka yrittää tehdä parhaansa lajin hyväksi.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 06.09.10 - klo: 09.18
Voisi kuvitella että jengillä on enemmän aikaa heinäkuussa harrastaa kuin on vapaata.
Jerzi
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Mr Cale - 06.09.10 - klo: 09.20
- Heinäkuussa ei voi ajaa koska silloin on suurimmalla osalla kesäloma

Muusta en tiedä mutta millä tavalla tämä vaikuttaa kisakalenterin tekoon? Jos ei pääse niin sitten pysyy anoppilassa kitkemässä kasvimaata :evil:

Taisi olla copterin listaus vähän kärjistäen tehty  :wink:

Mutta heinäkuu on osottautunut sitä kautta ongelmalliseksi, että ei meinaa löytyä järjestäjiä. Kisaajia varmaan riittäisi, mutta monta kertaa on törmätty siihen, ettei seurat pysty/halua/suostu järjestämään kisoja ns. lomakaudella. Kilpailijoita varmaan riittäisi.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: copter - 06.09.10 - klo: 09.35
Kalle on oikeassa. Heinäkuun listasin juuri siksi, että heinäkuussa ei kovinkaan moni halua järjestää kisoja koska puuhamiehet ovat lomalla. Ja kuten yllä sanoin tähän liittyen, niin ymmärrän kyllä että ihmisillä pitää olla myös lomaa.

Moni seura on ilmoittanut minulle että heinäkuussa eivät kisoja järjestä. Joskus on myös ollut jopa kilpailuanomukseen ollut merkittynä ajankohdaksi "mikä tahansa muu paitsi heinäkuu".

Kiitos Raisiolle, joka järjesti kisat tänä vuonna heinäkuussa (kuten jokunen muukin). Tämä ajankohta ei ollut se mitä alunperin suunniteltiin, mutta kun Lasse Hiltunen minulle ilmoitti että kisat heinäkuussa onnistuu heillä, niin hymyilin leveästi kun moni palikka tämän johdosta loksahti kohdilleen kauden 2010 kalenterissa.
Otsikko: Vs: Maastosarja 2010 säännöt
Kirjoitti: Spif - 06.09.10 - klo: 16.14
Tässä ote EFRA:n sääntökirjasta, joka on yksi syy arvokisojen tarkkailuun kalenteria rakennettaessa.
Lainaus
3.2.10 A member Association cannot organize a National Championship race on the same days of a European Championship in the same class/section.