RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: jperala - 31.05.10 - klo: 15.38

Otsikko: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 31.05.10 - klo: 15.38
Onko kukaan vielä ajellut tämän firman tuotoksilla.
http://www.df-models.com/

Tuli tilattua jr-hobbysta 1:8 firefighter kesäleluksi, tulee varmaan muutaman päivän päästä niin voi kertoilla sitten ihan omia kokemuksia  :grin:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jerzirccar1 - 31.05.10 - klo: 16.07
Ihme on tapahtunut, ei ollut kyseessä KYOSHO merkkisestä autosta  :lol:
Jerzi
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 31.05.10 - klo: 16.23
Ihme on tapahtunut, ei ollut kyseessä KYOSHO merkkisestä autosta  :lol:
Jerzi

Voisiko tästä ymmärtää että kyosho liittyy usein näihin kysymyksiin ?  :police:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: vilzuh - 01.06.10 - klo: 13.30
AINA.
 :grin: (Omakin on kössi)
lähes aina kun joku ihmettelee, että "miksi tää ei toimi!??!!", kyseessä on kössi.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: ironmanxxxx - 01.06.10 - klo: 18.33
tämä on täysin sama auto kuin BSD racingin ja red cat racingin valmistama brushless 1/8 buggy eli ihan kiina auto mutta ei millään pahalla itsekkin ihailin autoa ja ajattelin ostaa sen jr-hobbysta kun siinä tulee se ohjain missä on myös rc-simulaattori mukana
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 02.06.10 - klo: 11.33
Tänään tuon käyn hakemassa postista, joten alkaa sitä "kokemusta" tulla.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 02.06.10 - klo: 17.14
No niin, nyt kun odotellaan akun saavan sen verran virtaa että pääsee kokeilemaan niin härveliä hieman tutkittu. Alumiinirunko ei muovia, ihan uskottavan oloinen rc auto.. ajamaan pitäisi päästä  :afro:

Motti tuossa on 2200kv, mitä se sitten tarkoittaa  :cheesy:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: P.R - 02.06.10 - klo: 17.52
tarkoittaa 2200kierrosta per voltti.
eli 11,1voltilla kiertää 24420 rpm jne..
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 02.06.10 - klo: 17.58
tarkoittaa 2200kierrosta per voltti.
eli 11,1voltilla kiertää 24420 rpm jne..

Mitähän lipo akkua tuolle uskaltaa tarjota ja mitähän kokoluokkaa tuo moottori vastaa, mitat pituus 60mm ja halkaisia 36mm. 8.4v akulla tuli tuo paketti.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: cjakyto - 02.06.10 - klo: 19.12
(suositus: 2x Li-Po akku 7,4 V tai 2x suurikapasiteetti MiMh 7.2V)
Eli varmaan 4S max. Kone vastaa L-koon moottoria.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 02.06.10 - klo: 19.21
Vajaalla akulla piti käydä kokeilemassa, mutta liikkuihan tuo ainakin 150 km/h  :grin:
Äkäinen laite, verrattuna niihin sähkövehkeisiin mitä on joskus ajanut.. eikä tuo paljoa hitaammalta tuntunut kuin polttis pajero millä 3 vuotta sitten ajelin.

Radion kantavuus on ihan toista luokkaa, en ole noilla gighertsi vehkeillä vielään ajanut.. naama jäi leveään virneeseen ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 03.06.10 - klo: 06.26
Tänään sitten hobbylinnasta parempi laturi, ei oikein jaksa osotella 7 tuntia akun latautumista  :cry: jos sieltä löytyy joku 8.4v akku niin sellainen myös, pitää noita lipoja miettiä myöhemmin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 04.06.10 - klo: 07.30
Vielä yksi kysymys akuista, jos lykkään autoon 7,4v lipon niin tarkoittaako se että kone kiertään vähemmän kuin 8,4v nimhillä ? vai tulekooo vauhtia lisää..

esim: http://www.hobbylinna.com/linnaproducts-5200mah-battery-p-23099.html

Vähän pihalla näistä lipo akuista, sorry  :shock:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: Youha - 04.06.10 - klo: 11.42
Lipo-akun virranantokyky on niin paljon parempi kuin NiMh-akulla että kyllä lipo lennättää autoa paremmin vaikka onkin alhaisempi jännite. NiMh-akku tuppaa "kyykkäämään" kun sitä kunnolla kuormittaa eli sen jännite putoaa kun siitä otetaan paljon virtaa, varsinkin jos kerran kyseessä on painavampi 1:8 auto.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: Pete_69 - 04.06.10 - klo: 12.18
nii ja lisätään vielä, että tuon 2S lipon (7.4v) jännitehän on täyteen ladattuna myös tuo 8.4v eli siis sama kuin tuon nimhin :smiley:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: Penguin - 04.06.10 - klo: 12.26
...ja täyteen ladatun 7-kennoisen NiMH-akun jännite on 10,5V. Noilla jännitteillä täyteen ladattuna ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, vaan vertailu pitää tehdä nimellisjännitteiden ja virranantokyvyn mukaan.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 04.06.10 - klo: 18.47
Pientä askartelua  :grin:

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0396.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 05.06.10 - klo: 20.51
Nyt on sitten konehuone pistetty uuteen järjestykseen.

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0398.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: SLap - 05.06.10 - klo: 20.52
Noparista näkee heti, että on ezrun 35 tai 60 amppeerinen malli.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: Veskuvaan - 05.06.10 - klo: 20.59
kolmeviitosessa konkka on flektin alla joten toi on kuuskymppinen kun siinä on konkkapari piuhojenpäässä
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: jperala - 05.06.10 - klo: 21.03
kolmeviitosessa konkka on flektin alla joten toi on kuuskymppinen kun siinä on konkkapari piuhojenpäässä

60A on hän.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy
Kirjoitti: Koheltaja - 05.06.10 - klo: 21.06
Noparin elinikää ei kannata kovin suureksi ennustaa, kestää minkä kestää ja sen jälkeen kiinni 1:8 sähköille tehtyä noparia.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: SLap - 06.06.10 - klo: 08.07
Minusta kannattaisi myydä tuo jo nyt, että siitä jotenkin hyötyy, ja ostaa vaikka hobbywingin 80, 120 tai 150 amppeerinen versio.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 06.06.10 - klo: 08.42
Minusta kannattaisi myydä tuo jo nyt, että siitä jotenkin hyötyy, ja ostaa vaikka hobbywingin 80, 120 tai 150 amppeerinen versio.

Saishan tuosta varmaan 30€ kun on käytetty esc, mutta antaa nyt olla vielä hetken paikallaan.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jannes28 - 06.06.10 - klo: 09.15
miten hyvin autoon saa varaosia?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 06.06.10 - klo: 09.40
miten hyvin autoon saa varaosia?

Auto on sama mitä red cat racing myy, ja jr-hobby kertoi että osia löytyy nyt jo suomesta ja loput tilaamalla. Osia ei välttämättä löydy kuitenkaan joka kioskilta, mutta esim. iskareita voi soveltaa muilta valmistajilta kun kiinnitykset on ihan perus kauraa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: ironmanxxxx - 06.06.10 - klo: 11.26
samaten joka osan saa modelsport uk:sta koska bsd racingillä on sama auto myös ja kyseinen kauppa myy sitä
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 07.06.10 - klo: 13.39
Nyt tuli vedettyä ensimmäinen lipo akullinen ja antoihan se puhtia hieman enemmän, sora lensi loppuun asti  :grin: roiskesuojat toimivat paremmin modauksien jälkeen eikä mitään ole autosta hajonnut vielään. Tuli sitten pestyä auto kunnolla kun alkoi sitä likaa olemaan tarpeeksi. Ei valittamista auton toiminnassa vieläkään.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 08.06.10 - klo: 11.39
Kannattaa näemmä kalibroida nopari tehtaan jäljiltä, ihmettelin kun löi kaasun pohjaan niin punainen valo palaa noparissa.. kalibroinnin jälkeen kaasu pohjassa ja valo on vihreä.

Näin sen varmaan pitäisi olla ?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jon.lindgren - 08.06.10 - klo: 11.57
Riippuu noparista. Molempia esiintyy.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 09.06.10 - klo: 11.22
Seuraava projekti pinionin vaihto, ajattelin heittää 16T tilalle joku 18-19T. Noin pienellä muutoksella ei varmaan mottia vielään polteta, mutta tuleeko vauhtia lisää ?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Janezki - 09.06.10 - klo: 13.43
Oletan että autossa on normaalit 1/8 buggy diffit ja spurrissa on 46 hammasta.
16 piikkisellä pinionilla, 8.4 voltilla ja vakiorenkailla vauhtia on teoriassa 44,58km/h.
18-hampaisella huiput 50,15km/h ja 19-hampaisella 52,93km/h. Nämä siis teoriassa ja laskennallisia arvoja.
Arvelisin kuitenkin akuista puhdin loppuvat ennemmin - kannattaa tarkkailla akun ja noparin lämpöjä jos/kun muutat välityksiä pidemmäksi.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 12.06.10 - klo: 14.28
Väliaika mietteitä autosta kun se on osina pöydällä, mihin tuo nyt soveltuu ? itse en sitä enään veisi kovin röykkyiselle radalle, sitä varten varmasti ovat nuo sc autot. Painoa on sen verran että eturipustuksen on kovilla jos autoa meinaa "paiskoa" niin ehkä ei paras vaihtoehto siihenkään. Mutta omillaan tuo on hiekkakentällä, tai paikassa jossa on tilaa vedättää sladissa ja lennättää soraa oikein kunnolla. Pohjan ruuvit ovat kovin pehmyttä tavaraa, hajoavat muutamasta osumasta siihen kuntoon että avaamiseen tarvitaan dremeliä  :police:

Nyt on tulossa etuhubit vahvempaa tavaraa, katsotaan miten sen jälkeen kestää.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: P.R - 12.06.10 - klo: 18.45
Onkos tuo nyt siten jotensakin kevyttekoisempi kuin normi polttisbuggy?
Nämähän on tarkoitettu nimenomaan siihen hyppimiseen ja armottomaan tykittelyyn :azn:
Ainakin tunnetumpien valmistajien buggyt ei meinaa hajota normi bäshäyksessä millään.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 12.06.10 - klo: 18.57
Ei tuokaan ajamisesta hajonnut, en tiedä monta osumaa kalliit kestävät mutta tämä ei kestänyt toistuvaa eturenkaalla radan laitaan tökkäämistä. Olin kyllä autolla muutaman kerran puuhun osunut vauhdista ja pariin kiveen joten paha sanoa mikä näistä osumista oli sitten liikaa ??

Mutta oli noissa hubeissa selkeä suunnitteluvirhe, se ohuin kohta sitten petti.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 13.06.10 - klo: 18.39
Tuli sitten tehtyä erikoisempi ratkaisu auton ja varaosien suhteen, purin vanhan varaosiksi ja sähköt siirtyy rullaavaan runkoon (uusi) jossa enempi alumiiniosia ja paikat kahdelle lipoakulle. Käyn hakemassa toisen akun ja haaroituspiuhan esc:lle.

Olipahan pinioni liimattu hyvin kiinni, ei auennut millään työkalulla.. piti tuhota moottoripukki ja pinjoni ennen kuin sain pois koneen pukista irti  :evil:

Mutta nyt on säkillinen varaosia  :grin:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 15.06.10 - klo: 12.38
Nyt on sitten sähköt päivitetty 2. akulle, xerun 150A + moottori combo  :police:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: JiiPee - 15.06.10 - klo: 19.06
Sanoko se kuuskytamppeerinen sitten lopulta sopimuksen irti?
Ei nyt tietenkään olis mikään superylläri.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 15.06.10 - klo: 19.38
Sanoko se kuuskytamppeerinen sitten lopulta sopimuksen irti?
Ei nyt tietenkään olis mikään superylläri.

Vähän avustin hommassa :)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 15.06.10 - klo: 20.55
Heh, jos kehuskelin että värkki meni kovaa niin nyt se menee älyttömän kovaa... ei pystynyt ajelemaan piha-alueella hana pohjassa... asfaltille piirsi neljällä pyörällä viivaa kun löi hanaa. Onneksi kaasu ei toimi on/off periaatteella, soralla aika villi ajettava kaasupohjassa.

Ilta menee hieroessa kalustusta kuntoon.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 15.06.10 - klo: 22.08
Jotain muutoksia tehty edelliseen verrattuna esim. etuhubit huomattavasti tuhdimmat, alukorkit muovi-iskareissa ja ohjausvivustossa löytyy myös alupaloja.

Ei ainakaan huonompaan suuntaa ole menty  :grin: onneksi tuli hommattua 15T pinioni, isommalla ei viitsi edes kokeilla.

Setuppi on tosiaan 2x7,4 lipo sarjassa, exrun 150A ESC ja moottori on se 2200kv
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 16.06.10 - klo: 13.01
Tänään tuli sitten vedettyä kunnon testiajo, ajoin vahingossa vieläpä kunnon lätäkköön  :grin: mutta onneksi oli vauhtia niin ei tullut kuin roiskeita. Yhdet kunnon voltit, oman auton kylkeen vieläpä pysähtyi matka :evil:

Mitään ei hajonnut, 1:1 autoon tuli pieni jälki muistoksi siitä että pysäköin väärään paikkaan. p****a oli sitten auton sisällä enemmän kuin laki salli, sen lätäkön jäljiltä, mutta 45min putsauksen jälkeen näytti taas rc autolta  :grin:

Pitäisi varmaan heittää pienempi pinjoni, lähtee soralla lapasesta täydellä kaasulla.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: OzKi - 16.06.10 - klo: 13.09
Isommalla pinjonilla ei sudi niin herkästi ja huiput nousee sekä lämmöt.
Pienemällä sitten toisin päin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 16.06.10 - klo: 15.35
Sisustaa, noparin suojana tiheä verkko että kivet ei mene väärään paikkaan, virtakytkin kivasti oranssissa ilmapallossa  :grin: aika ahdasta alkaa olemaan.

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0411.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 17.06.10 - klo: 13.04
Vaihdoin autoon 13T pinionin ja 5oW öljyt iskareihin ja tuli paljon rauhallisempi ajaa, itse asiassa järkyttävän paljon parempi. Enään ei auto mene minne sattuu, vaan pyrkii menemään sinne minne ohjaa. Vauhtia vielä piisaa, kun ei tuo mikään kiihdytyspeli ole kuitenkaan.

Säästyy tuolla varmaan moottorikin, vaikka lämenee se vielä.. esc ei ole moksiskaan, vähän kättä lämpöisempi.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 18.06.10 - klo: 22.48
Onko kukaan mittaillut valmiiksi eri valmistajien moottoreita, tähän kun sopii ainoastaan noin 60mm pitkät koneet eikä halkaisia saa juurikaan kasvaa 36mm. Kun nykyinen mikä lie moottori ei varmaan ole ikuinen ja tilalle pitäisi löytää jotain.

Helpoiten tietenkin homma hoituu kun menee mittojen kanssa kauppaan ja sanoo "haluan tällaisen" ja lyö taalat tiskiin.. mutta jos joku on saman aiheen kanssa paininut jo valmiiksi ?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: *HOKE* - 18.06.10 - klo: 23.06
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Harjattomat-moottorit-ja-roottorit/Speed-Passion-Silver-Arrow-II-85R-108665

Kenties tuo...
pituus saattaa kyllä ahistaa.

En löytänyt mistään pikaisella surffauksella moottorin mittoja, mutta soittamalla varmasti selviää.


LRP vastaavat moottorit näyttäis olevan mitoiltaan 66x41
Lerpuissa on isohkot jäähdytysrivat ympäri koneen joka tekee koneesta paksumman kuin suurin osa vastaavista.

Onko niin tarkka sovitus ettei pienellä muokkauksella saa muutamaa milliä lisätilaa?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 18.06.10 - klo: 23.15
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Harjattomat-moottorit-ja-roottorit/Speed-Passion-Silver-Arrow-II-85R-108665

Kenties tuo...
pituus saattaa kyllä ahistaa.

En löytänyt mistään pikaisella surffauksella moottorin mittoja, mutta soittamalla varmasti selviää.


LRP vastaavat moottorit näyttäis olevan mitoiltaan 66x41
Lerpuissa on isohkot jäähdytysrivat ympäri koneen joka tekee koneesta paksumman kuin suurin osa vastaavista.

Onko niin tarkka sovitus ettei pienellä muokkauksella saa muutamaa milliä lisätilaa?

Muuta milli saa olla pidempi, mutta siinä se sitten on. Ei pysty ottamaan mistään pois kun yläkannen kiinnitykset tulevat vastaan. Halkaisia ei saa kasvaa yhtään, ei jää säätövaraa tuolle 13T pinionille, nyt on jo kalusteissa kone kiinni.

edit: mahtuu noin 66mm kone jos piuhat eivät lähde takaa päin, vaan koneen päältä.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: *HOKE* - 18.06.10 - klo: 23.26
Toi SP kone on ohuempi, koska ei ole jäähdytysripoja.
Pituutta en tiedä, mutta karu veikkaus että lähellä tuota LRP:n mittoja, eli muutama milli tarttis tilaa tehdä.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 20.06.10 - klo: 08.47
Tuon vehkeen vakio 9kg servo vaihtuu turnigyn 16kg servoon seuraavaksi, varmaan tuo 9kg tuossa kestäisi tovin mutta on aika laiska servo.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: hk - 22.06.10 - klo: 02.23
Ihan vaan mielenkiinnosta, oletko tullut laskeneeksi paljonko suunnilleen tuon värkin hinnaksi sulla tähän mennessä on tullut päivityksineen kaikkineen?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 22.06.10 - klo: 09.37
Runko - 149€
ESC - 150€
Akku - 55€
servo - 25€

Ei tuo nyt kovin kallis ole ollut vielään, muut romut tuli toisesta autosta.
Mutta vauhti on ihan toista luokkaa kun jollain vakio 300€ autolla.


edit: mikä tuossa nyt kiehtoo itseä, on saman kokoinen kuin esim. slash mutta painaa melkein 1,5kg enemmän kuin verrokki mikä näkyy ajossa, auto ei hyppele pienistä esteistä. Viime ajokerralla jäi mieleen kuin nykäisin auton lujaa aika paksun oksan yli, ei mitään poukkoilua tai perän heittoa, nätisti ylitti ilman turhia liikkeitä. Tässä kokoluokassa valmiina isot iskari, aluminirunko ja varsinkin nyt kun ajaa 14,8v niin voimaa riittää.
4wd ja 3 diffiä on ihan mukava lisä tällaiseen halpisautoon ja nyt kun varaosia on valmiiksi kaapissa niin ajaminen on aika huoletonta  :grin: en nyt kuitenkaan pyri ajamaan kiinteitä esteitä päin, tai tehdä 30m ilmalentoja  :cool:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: ToniP - 22.06.10 - klo: 12.18
Näin tämän auton Sastamalan RC-meetingissä viime sunnuntaina ja täytyy kyllä sanoa että onpahan kevyt! Setuppina oli orkkis eli 60A noppa ja 8.4V NiMh akku. Käsipunnituksella aarvioisin 2-2.2 kg.

Vaikutti ihan perussetiltä eli prässätty pohjalevy "vakio-pursoa", valu-alu-ohjauspalat, muoviosia paljon, ainakin taka-aurauspala alumiinia, siitä plussaa. Erilliset alumiiniset kaksiosaiset ylädekit tekee rungosta melko kestävän ja vaikeuttavat huoltoa vain vähän.
*edit* Todellakin keskidiffi on The Ominaisuus missä tahansa RC-autossa. Ilman ei vaan toimi.

Aivan varma juttu on että M8 radalle ei kannata lähteä ilman varaosia ajamaan mutta perus piha-suddausta pitäis kestää kunhan ei ole korkeeta hyndää tai ainakina on kunnon alastuloramppi. Pohjalevy korkkaa takuulla isoissa ländeissä ja epäilen hieman vetari/diffitekniikan kestävyyttä isommilla tehoilla.

60A noppa ei ruoki konetta läheskään tarpeeks. Voi olla että alottelijalle riittää jos heittää 3-kennosen lipon ja 2-3 piikkiä isomman pinionin. Tosin lämmöt voipi sillon karata. Kulku ei vakiona NiMh:illä ihan riitä. Tosin paljon ei puutu mutta esim. ajamisen opetteluun tehoa on liian vähän.

Diffi- ja iskarisetuppi toimii vakioilla, yhdellä akulla mutta muutoksia täytyy hakea varmasti jos aikoo päivitellä.

Ihan kelpo sähkövessa ja varmasti ainakin hintansa väärti. Meinaan noilla Pärälän muutoksilla paitti 12kg riittää aivan varmasti kunhan on alle 0.11 nopee.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 22.06.10 - klo: 12.29
Kävin juuri puntarilla ja värkki painaa noin 3,4kg ajokunnossa. Tuhdimmat öljyt auttoi aika paljon tuohon pohjaamiseen ihan perusajossa, pitää nyt kokeilla vain eri setuppeja iskareiden kanssa ja katsoa mikä vaikuttaa parhaimmalta.

Ei tällä kisata tosiaan, mutta ihan mukavaa terapeuttista ruuvaamista tuo virittely ja hierominen on, moottori menee varmasti vielä vaihtoon... ja on tuo paljon mukavampi ajaa nyt kuin vakiona, ero on selkeästi havaittavissa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 23.06.10 - klo: 14.20
Nyt sitten tuli testattua turnigyn 16kg servo, loppui se etupyörien vetely saman tien. Vanhalla servolla kun painoi hanaa niin etupyörät alkoi menemään ihan omia reittejä  :grin:

Takajousitus vaati vielä säätöä.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 24.06.10 - klo: 08.42
Seuraavaksi kokeillaan tällaista mottia, ebay missä valikoima on yleensä runsasta ei tahtonut löytää mittoihin sopivaa konetta joka tarkoitettu 1:8 autoille.

Speed Passion - Silver Arrow 1/8 V10 Comp Motor, 6.5R

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/3789_0.jpg/_small.jpg)

Tämä oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto, muut olivat sitten XL kokoisia.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 27.06.10 - klo: 19.10
Ajojen välillä vähän hierottu ulkonäköä pienillä jutuilla  :grin:

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0666.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 28.06.10 - klo: 22.18
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana, osumia on tullut ja on heitetty kuperkeikkaa, en ole tavattomasti "säästellyt" autoa. Voiko nyt sanoa että kyllä nuo halpisvehkeet ajoa kestää siinä kuin kalliimpi verrokki ? tarkoitan nyt tällaista harrasteajoa.. kisavehkeet on varmasti kovemmalla rasituksella enkä nyt niihin vertaa millään tavoin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: bluebeetle - 28.06.10 - klo: 22.32
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana, osumia on tullut ja on heitetty kuperkeikkaa, en ole tavattomasti "säästellyt" autoa. Voiko nyt sanoa että kyllä nuo halpisvehkeet ajoa kestää siinä kuin kalliimpi verrokki ? tarkoitan nyt tällaista harrasteajoa.. kisavehkeet on varmasti kovemmalla rasituksella enkä nyt niihin vertaa millään tavoin.

No ei oikein voi, jos kokemusta on tasan yhden auton verran.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 28.06.10 - klo: 22.37
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana, osumia on tullut ja on heitetty kuperkeikkaa, en ole tavattomasti "säästellyt" autoa. Voiko nyt sanoa että kyllä nuo halpisvehkeet ajoa kestää siinä kuin kalliimpi verrokki ? tarkoitan nyt tällaista harrasteajoa.. kisavehkeet on varmasti kovemmalla rasituksella enkä nyt niihin vertaa millään tavoin.

No ei oikein voi, jos kokemusta on tasan yhden auton verran.

Kenellä, luuletko nyt jotain vai arvailetko aikasi kuluksi..  :grin: itsellä ollut rc vehkeitä vuodesta -85 lähtien varmaan 15kpl näin nopeasti laskettuna. Sähköä ja nitroa, eikä puhuta mistään nikoista yhdenkään kohdalla.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: bluebeetle - 28.06.10 - klo: 22.54
Siis tarkoitin otantaa, taidat olla ainoa joka tuommoisen on uskaltanut ostaa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 28.06.10 - klo: 23.02
Siis tarkoitin otantaa, taidat olla ainoa joka tuommoisen on uskaltanut ostaa.

Tuo pitää varmaan paikkansa  :grin: mutta olen huomannut että monesti tulee tehtyä toisin kuin viisaammat neuvoo  :huh:
Mutta ihan hauska projekti ollut tähän asti, eikä tavattomia pettymyksiä ole vastaan tullut.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.10 - klo: 08.07
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana

Jos olet ajanut 2 viikon aikana 6-7 kertaa niin se ei kerro kestävyydestä mitään, jos olet ajanut 2 viikon aikana 6-7 kertaa päivässä niin silloin voidaan jo sanoa kestäväksi.

Tuollainen 6-7 stinttiä krossiradalla menee yhdellä ajoreissulla ja auton/sähköjen pitää kestää näitä stinttejä päivästä toiseen.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 29.06.10 - klo: 08.34
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana

Jos olet ajanut 2 viikon aikana 6-7 kertaa niin se ei kerro kestävyydestä mitään, jos olet ajanut 2 viikon aikana 6-7 kertaa päivässä niin silloin voidaan jo sanoa kestäväksi.

Tuollainen 6-7 stinttiä krossiradalla menee yhdellä ajoreissulla ja auton/sähköjen pitää kestää näitä stinttejä päivästä toiseen.

Kuinkahan moni takapiha päristelijä ajaa 6-7 kertaa päivässä tai 5 tuntia ? jotenkin arvasin että oikeasti lajia harrastavat alkavat selittämään kuinka auto pitää kestää rasitusta bla bla jne. Siksi laitoin ihan Suomen kielellä että kisavehkeet ovat ihan oma lukunsa, mutta taisin kirjoittaa liian pienellä  :grin:

Jos näitä vehkeitä hajoilee ensimmäisellä ajoreissulla tai parin akullisen aikana niin siihen nähden halpisrimpula on kestänyt kohtuu hyvin, mutta laitetaan nyt pieni selvennys että kukaan ei ota itseensä kun kehuskelen halpisautolla.

Auto ei varmastikkaan kestä yhtään kisareissua ja osaavan kuskin käsissä hajoaisi ensimmäisen kierroksen aikana paloiksi. En suosittele kenellekkään joka aikoo viettää radalla 10 tuntia joka päivä.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 29.06.10 - klo: 09.07
Laitetaan vielä selvennyksen selvennys että ei tarvitse turhaa vääntää kättä. Pointti koko jutulla on ollut se että halpa ei välttämättä ole aina huono, olen yrittänyt tehdä selväksi että tämä ei ole mikään "voittaja" auto tai kisamiesten unelma  :grin:

Vaan jos ajelet omaksi iloksi ja buggy on se juttu niin ei ole huono vaihtoehto siihen hommaan (takapihakurvailuun), pienellä virittelyllä auton saa jopa kulkemaan kovempaa kuin sen 35 km/h.

Lukijan vastuulle jää valitettavasti ymmärtääkö sen mitä yritän sanoa, en yritä verrata tätä kaikkien muiden autoon.. jookos  :wink:

Itse olen jo täyttänyt 40 ja perhettäkin on, en pysty käyttämään joka päivästä 5 tuntia autolla ajeluun ja kun lomat loppuvat niin ajopäivät varmaan harventuvat, joten auton hajoamisprosentti varmaan pienenee nykyisestä  :grin:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.10 - klo: 09.23
Sulla on ihme tyyli, ensin haluat vahvistuksen omiin käsityksiisi ja sen jälkeen haluat tietää onko laite kestävä kun mitään ei ole hajonnut kahden viikon aikana 6-7 akullisen aikana. Kun siihen vastataan niin heti alkaa vastaan vänkääminen ja selittely, ei koske pelkästään tätä topiccia.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 29.06.10 - klo: 09.33
Sulla on ihme tyyli, ensin haluat vahvistuksen omiin käsityksiisi ja sen jälkeen haluat tietää onko laite kestävä kun mitään ei ole hajonnut kahden viikon aikana 6-7 akullisen aikana. Kun siihen vastataan niin heti alkaa vastaan vänkääminen ja selittely, ei koske pelkästään tätä topiccia.

Se että siinä oli kysymysmerkki ei tarkoita sitä että asia pitäisi "vahvistaa" joltain taholta. Ihme tyyli on alkaa arpomaan että miten kumma jätkä toi kirjoittelija on.
Mutta jos nyt haluat väkisin keskustella minun persoonasta niin tehdään se privana, kiitos.

Oudosta asiasta sinäkin otit itseesi ??
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: *HOKE* - 29.06.10 - klo: 11.32
Yksi selkeä pointti...

Osaavissa käsissä se nimenomaan ei hajoa vaikka kisavauhtia ajettaisiinkin.
Osaava kun ei kaada jne.

Homma joka nähtiin espoon radalla viimetalvena.
Oli autoja jotka eivät kestäneet hyvä kun yhtä akullistakaan... Silti moni kärkikuskeista ajeli aivan samaisella autolla montakymmentä akullista hajoittamatta.

Ja jokatapauksessa on turha verrata autojen kestävyyttä oikeastaan mitenkään, varsinkin kun ajomäärät on noin vähäisiä.
Mitä vähemmän on ehtinyt ajaa, sitä vähemmän on tärskyjä tullut.
Ja vieläpä jos ihan pihasudittelua ajaa niin sillonkin on erittäin vaikea sanoa mistään kestätyydestä.
Siellä kun osumat ovat niin random kamaa että ei ole mitään verrokkia.

Jos radalla ajelet ja teet samanlaisia kaatoja kuin muutkin... silloin pystyt hieman sanoa onko kestävä vai ei.
Tai no voihan jokaista autoa sanoa kestäväks... Ajelen kentällä 20 akkua millä tahansa autolla hajoamatta.

Lisäys:
Esim viimetalvena ajoin eräällä merkillä suuren osan talvesta.
Ties kuinka monta harrastajaa sanoi minulle että auto ei kestä, hajoo pienestäkin kosketuksesta blaa blaa...
Etubulkki ei kestä pientä kaatoakaan.

No itse onnistuin ajamaan jo toissatalvesta lähtien yhdellä ja samalla bulkilla monta kilpailua ja vielä enemmän treeniä.
Auto sai osakseen tolppaan ajoja... hyppyrissä vastapalloon osumisia... rajuja nokkakolareita muiden autojen kanssa jne.
Kertaakaan ei kyseinen osa hajonnut joka kuulema ei kestänyt yhtään mitään.
Noh en silti sanonut kellekään koskaan muuta kuin että kyllä se osa kestää aikalailla tärskyjä... mutta joskus ne osat vaan antautuu kun on tarpeeks paljon saanut osumaa tai kuski tekee pahan virheen.

Fakta on että jokainen auto on kestävä... ja samaan aikaan heikko...
Jokaisessa autossa on jokin heikko lenkki mikä ennemmin tai myöhemmin hajoo...
Kestävyydestä on aina aika hankala lähteä sanomaan mitään ennenkuin kokemusta kyseisestä härvelistä on paljon.
Omasta mielestä kestävyydestä on turha mainita mitään ennenkuin autolla on ajettu lähemmäs 100 akullista... Ja sillonkin voidaan vain todeta että se joko kesti tai ei kestänyt...
Ja huom... tässäkin kohtaa vain omat kokemukset.
Jollain toisella on saattanut mennä jätesäkillinen osaa siinä vaiheessa kun toisella on mennyt yksi parin euron osa.

Eli lähinnä mä keskityn aina löytämään autosta sen useimmin rikki menevän kohteen ja katselen sitten muutamien hajoamisien jälkeen voisiko asialle tehdä jotain... Jokaisesta autosta se löytyy kun tarpeeksi tekee testiä.
Enkä oikeastaan totea vielä siinäkään kohtaa ihmeemmin että onko auto kestävä vai ei... se nyt ei vaan sattunut kestämään niitä rysäytyksiä mitkä sille aiheutin...
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.10 - klo: 11.40
Siksi puutuin tuohon ja pyysin tarkennusta että näistä laitteista mitään tietämätön saisi realistisen kuvan laitteiden kestävyydestä. Monet lukee juttuja kuin piru raamattua ja näillä oikaisuilla ja kommentoinneilla pyrin tuomaan toisen näkemyksen asioihin.

 
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 29.06.10 - klo: 14.15
Siksi puutuin tuohon ja pyysin tarkennusta että näistä laitteista mitään tietämätön saisi realistisen kuvan laitteiden kestävyydestä. Monet lukee juttuja kuin piru raamattua ja näillä oikaisuilla ja kommentoinneilla pyrin tuomaan toisen näkemyksen asioihin.

 

No omista kokemista voin ainoastaan puhua, vaikea sanoa että auto on ihan skeida kun se toimii kuitenkin niin kuin pitää. Aika selkeästi sanoin että en vertaa autoa kisapelehin ja painotin pihasudittelua. Johan täällä yhden ajokerran jälkeen on manattu autoja alimpaan hel.. mikä on tietenkin normaalia jos se peli sanoo sopimuksen irti ensimmäisellä ajokerralla.

Jos vertaan nykyistä autoa aikaisempiin omiin autoihin niin on tämä ehdottomasti kestävintä tekoa, mutta miten sen asian sitten ilmaisisi ettei joutuisi selvittelemään sanomisiaan koko päivän  :grin: mutta edelleen, jos auto olisi ihan pilipali tekoa niin olisi varmasti rikki jo tuollakin ajolla mitä olen sen kanssa ajanut. Edelleen painotus pihasudittelussa, ei päivittäisessä rata-ajossa.

Ne aloitteliat jotka mahdollisesti ketjua lukevat ja tekevät päätöksiä, en tietenkään voi taata että auto pysyy kaikkien käsittelyssä ehjänä edes sitä yhtä ajokertaa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Koheltaja - 29.06.10 - klo: 22.30
Käännetään asia toisinpäin, se mikä kestää kisakäytössä, kestää myös pihasuttauksessa ja palvelee suttaajaa hamaan tulevaisuuteen. Vaikka laatupelit maksaa enemmän niin laitteen käyttö/jälleenmyyntiarvo on aivan toista luokkaa kuin edullisten "käytä ja heitä" laitteiden. Tämä on yleisluontoista pohdintaa eikä ole suoraan suunnattu kyseiseen autoon.

Se että autolla on ajettu 6-7 akullista, ei juurikaan kerro muuta kuin sen että se on kestänyt sen 6-7 akullista. Kovin on aikaista alkaa puhua auton kestävyydestä vielä tässä vaiheessa. Sitten kun ajomäärä on 10-30x niin siinä vaiheessa alkaa vasta hahmottua auton kestävyys/toimivuus, eikä siihen tarvita kisa olosuhteita, pihasuttauskin kertoo karua kieltään.

Meillä on yhdet autot yhtä ahkerasti kisa kuin pihakäytössä ja toi 6-7 akullista tulee yhdellä ajokerralla täyteen. Kestävyydestä sen verran että toisella noista on ajettu noin 25 akullista ja mitään ei ole vielä korjattu, siitä huolimatta en vielä ala puhua mitään auton kestävyydestä.

Taas toisen auton sähköillä on ajettu kohta kaksi vuotta eri krossi/turistipaanoilla ja varovainen arvio on että 250-300 akullista on takana. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa voidaan jo hyvillä mielin puhua kestävyydestä.

 
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 29.06.10 - klo: 23.19

Meillä on yhdet autot yhtä ahkerasti kisa kuin pihakäytössä ja toi 6-7 akullista tulee yhdellä ajokerralla täyteen. Kestävyydestä sen verran että toisella noista on ajettu noin 25 akullista ja mitään ei ole vielä korjattu, siitä huolimatta en vielä ala puhua mitään auton kestävyydestä.

Taas toisen auton sähköillä on ajettu kohta kaksi vuotta eri krossi/turistipaanoilla ja varovainen arvio on että 250-300 akullista on takana. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa voidaan jo hyvillä mielin puhua kestävyydestä.


Uskoisin että meidän harrastustausta rc-autoilussa eroavat niin paljon toisistaan ajomääriltä ja kalustolta että vertailu missään muodossa on aika turhaa. Olen tässä ketjussa puhunut tuosta halpisvehkeen rakentelusta ja huomioista tähän asti, sanot että ei pitäisi auton kestävyydestä puhua kuin 200 akullisen jälkeen, tätä tahtia siihen menee 1,5 vuotta  :grin: et voi vaatia että minun pitäisi ajaa yhtä paljon ja pitkään kuin sinä ja sitten saan luvan puhua auton kestävyydestä.
Se että joku ei halua jutella autostaan tai sen kestävyydestä ei estä minua turisemasta, vaikka voihan tällainen tarinointi turhauttaa tekijämiehiä mutta koittakaa nyt kestää.

Tänään väsäsin läheiselle työmaalle "radan" maapohjainen ja osittain hiekkaa, päästelin sitten urkku auki niin pitkään kuin virtaa riitti, osumia tuli kiviin ja pitkiä voltteja heiteltyä pelillä, ensimmäinen kerta kuin sain noparin edes vähän lämpiämään  :wink: ei mennyt rikki, ehkä seuraavalla kerralla. Toki alkaa muoviosat olemaan jo käytetyn näköisiä, kivet vain on myrkkyä, jos ajelisi vain maapohjaisella radalla niin ennustaisin osille kohtuullista kestävyyttä.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 30.06.10 - klo: 09.42
Nythän näitä sitten ei saa suomesta uusina, paitsi jos jr-hobbyn konkurssipesästä löytyy :) itse hakisin jos asuisin vieressä. Minulla taitaa olla tällä hetkellä paras valikoima varaosia kyseiseen autoon (suomessa).

edit: seuraava auto varmaan slash/bliz akselilla, ehkä niihin löytyy vielä osia :)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Koheltaja - 30.06.10 - klo: 09.59
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana, osumia on tullut ja on heitetty kuperkeikkaa, en ole tavattomasti "säästellyt" autoa. Voiko nyt sanoa että kyllä nuo halpisvehkeet ajoa kestää siinä kuin kalliimpi verrokki?

Tästä lihavoidusta tekstistä lähti koko kestävyys keskustelu liikkeelle. En ole vaatinut sinulta mitään vaan tuonut esillelähtökohtia milloin voidaan alkaa puhua kestävyydestä.

Tuon lainauksen kun lukee niin siitä saa sellaisen käsityksen että, vaikka viimeisen lauseen lopussa on kysymysmerkki, vertaat sen kestävyyttä laatumerkkin 6-7 akullisen peruteella.

Lopuksi lyhyesti vastaus tuohon lihavoituun tekstiin: Ei voi.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 30.06.10 - klo: 10.04
Nyt on 2 viikkoa vedetty 4s setupilla noin 6-7 ajokertaa eikä tuosta mitään ole rikki mennyt tuona aikana, osumia on tullut ja on heitetty kuperkeikkaa, en ole tavattomasti "säästellyt" autoa. Voiko nyt sanoa että kyllä nuo halpisvehkeet ajoa kestää siinä kuin kalliimpi verrokki?

Tästä lihavoidusta tekstistä lähti koko kestävyys keskustelu liikkeelle. En ole vaatinut sinulta mitään vaan tuonut esillelähtökohtia milloin voidaan alkaa puhua kestävyydestä.

Tuon lainauksen kun lukee niin siitä saa sellaisen käsityksen että, vaikka viimeisen lauseen lopussa on kysymysmerkki, vertaat sen kestävyyttä laatumerkkin 6-7 akullisen peruteella.

Lopuksi lyhyesti vastaus tuohon lihavoituun tekstiin: Ei voi.


Ihan hyvä vastaus :) paitsi viittasin ainoastaan "kalliimpaan" joka tietenkin on aika laaja käsite ja helposti voi ymmärtää että kaveri vertailee autoaan huippumerkkeihin.. mikä nyt ei tietenkään ollut tarkoitus.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 30.06.10 - klo: 19.31
Tuli sitten kolvailtua speed passionin 6.5T kone kiinni (3 kerta jo, en osaa kolvata) eka kerralla kolvaus irtosi yhdestä piuhasta ja matka loppui lyhyeen  :undecided: ihan hirveän näköinen kolvaus nyt, mutta toimi ainakin eka testiajon.

Pelkäsin että menee ihan mahdottomaksi kun kone speksattu 3190kv, jätin ajoituksen vakiolle, kokeilin ensin sillä miedoimmalla mutta meni ihan mopoksi  :grin: vakiona asetuksilla liikahtaa aika kivasti, puhtia tuli jonkin verran lisää vakiokoneeseen verrattuna... mutta ei liikaa. ESC ei lämmennyt reissulla, joten tuskin pelkoa että se päästäisi savut.

Koneeseen tulossa huomenna siili+tuuletin yhdistelmä, jota joutuu kyllä vähän modaamaan että menee moottoriin kiinni, nyt ilman tuuletinta lämpesi kylläkin mutta ei sentään ihan punahehkuiseksi.

edit: kokeilen aluksi pelkällä siilillä, voi olla vaikea sovitella isoa siiliä ja tuuletinta tuohon pakettiin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 02.07.10 - klo: 18.27
HoBaon vanteet+prolinen Crime fighterit ja taakse traxxasin tuhdimmat jouset  :grin:
Aamulla purin moottorin piuhakolvaukset ja tein uudet, ainakin vähän paremmat  :roll:

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0786.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 03.07.10 - klo: 09.27
Tukivarsiin tein suojat, niihin kohtiin joihin sitä osumaa tuntui tulevan koko ajan, kumiletkua ja nippuside  :grin:

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0787.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 03.07.10 - klo: 16.34
Kun on liikaa aikaa niin pitää kokeilla kaikkea, tuohon jotkut siistit tarrat.

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0792.JPG/_small.jpg)

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0793.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Pete_69 - 03.07.10 - klo: 16.37
saako antaa ehdotuksia tarroille?  :tongue:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 03.07.10 - klo: 16.50
saako antaa ehdotuksia tarroille?  :tongue:

Anna palaa vain  :grin:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Pete_69 - 03.07.10 - klo: 16.59
Batteryn tai karhun tarrat  :wink: tosin en tiedä miten alkoholi sopii rc autojen kanssa yhteen mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: -HL- - 03.07.10 - klo: 19.31
Joku oikean näköinen karhu voisi sopiakkin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: vilzuh - 03.07.10 - klo: 20.26
Pandakarhu? :p
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: -HL- - 03.07.10 - klo: 20.28
Vaikka nallekarhu. :wink:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 04.07.10 - klo: 10.41
Räjäytyskuva  :grin:

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0798.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jotzez - 06.07.10 - klo: 22.16
Itelällä kyseinen malli.
 Kysyisin että voisiko puörien heilunta johtua eturenkaissa olevista metalli kiinnittimistä.
 kiertteet on vähän huonot alhaalta päin ja näin ollen saattaa johtua siitä.
auton eturenkaat vispaa ajettaessa. Heiluuko jperalalla?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 06.07.10 - klo: 23.09
Itelällä kyseinen malli.
 Kysyisin että voisiko puörien heilunta johtua eturenkaissa olevista metalli kiinnittimistä.
 kiertteet on vähän huonot alhaalta päin ja näin ollen saattaa johtua siitä.
auton eturenkaat vispaa ajettaessa. Heiluuko jperalalla?


Kannattaa kiristellä ne ruuvit joilla ne alumiiniset ohjauspalat on kiinni siinä muovi hubissa, ylä ja alapuolelta. Omassa välys on niin pientä kuin vain on mahdollista tuollaisessa kokoonpanossa. Katso myös muut ruuvit joita on esim. servoseiveri hässäkässä.
Se alkuperäinen ohjausservo on aika "väljä" parempi servo auttaa kummasti, omassa se on vaihdettu kunnolliseen 16kg servoon.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 07.07.10 - klo: 13.31
Tulikin H.A.R.M mainosauto :) väri sointui iskarin väreihin..  :p

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0799.JPG/_small.jpg)

(http://esory.kuvat.fi/kuvat/RC%20Buggy/IMG_0800.JPG/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: horna - 08.07.10 - klo: 02.46
jperala, olet urhoolisesti painanut tätä topikkia eteenpäin. Hieno suoritus vaikka on yrittetty painaa `maan rakoon`.Olen seurannut topikkiasi koska näistä 1:8 sähkövehkeistä on aika vähän juttua. Itse päädyin LRP:n trukkiin ja hyvinhän se on toiminut, mutta nyt näyttäisi siltä että pitäisi päivittää jousia ja iskarareita.Tai jouset ja iskariöljyt. Perä tuntuu painuneen aika alas, ja Lavangossa tuntui pohjaavan. Mitä iskari ölyjä olet käyttänyt radalla?
P.s jatka toki momologia vaikka muut eivät uskalla tai viitsi/jaksa viestiä kirjoittaa, silti meitä muitakin harrastajiakin löytyy, kuin H....
Eli hienoa että joku jaksaa kertoa muillekin omista valinnoistaan. Ja parannusehdotuksista, voi kun itsekin jaksaisi ja osaisi noita juttuja laittaa (esim kuvat).
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 08.07.10 - klo: 09.52
jperala, olet urhoolisesti painanut tätä topikkia eteenpäin. Hieno suoritus vaikka on yrittetty painaa `maan rakoon`.Olen seurannut topikkiasi koska näistä 1:8 sähkövehkeistä on aika vähän juttua. Itse päädyin LRP:n trukkiin ja hyvinhän se on toiminut, mutta nyt näyttäisi siltä että pitäisi päivittää jousia ja iskarareita.Tai jouset ja iskariöljyt. Perä tuntuu painuneen aika alas, ja Lavangossa tuntui pohjaavan. Mitä iskari ölyjä olet käyttänyt radalla?
P.s jatka toki momologia vaikka muut eivät uskalla tai viitsi/jaksa viestiä kirjoittaa, silti meitä muitakin harrastajiakin löytyy, kuin H....
Eli hienoa että joku jaksaa kertoa muillekin omista valinnoistaan. Ja parannusehdotuksista, voi kun itsekin jaksaisi ja osaisi noita juttuja laittaa (esim kuvat).

50w ölpät iskareissa ja takana tippasen tuhdimmat jouset. Koska omat ajot on enemmän "huonolla" pinnalla, soraa ja pikkukiveä oli takapään pohjaaminen pakko saada loppumaan, muuten olisi kulunut pohja pois :)

Mielummin katselen lievää pompottamista kuin sitä että pohja lyö kipinää koko ajan, soralla ja pikkukivillä siis. Radalle löysempää iskaria/jousta.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: MaI - 09.07.10 - klo: 18.36
Tervehdys,

 Ensimmäinen postaus tähän forumiin. Tuli hankittua Df Modelsin 1:8 Speedfighter X JR Hobbystä. Noista on harvinaisen vähän asiaa netissä, lienee niin tuoreita malleja.

 Varaosien saanti taitaa olla valmistajan varassa, vai onko tiedossa mistä noita kannattaisi tilailla? Entäpä hintataso?

 Auto sen verran tuore tapaus, että 2x 2S Lipot + laturi on etsinnän alla, tod.näk. 5400mAh >= 30C paketit. Yhdellä 7.2V nimhillä vasta pari minuuttia autoa testasin, mutta eipä tuo arvaten juuri antanut itsestään ko akulla hääppöistä kuvaa, huiput ehkä 40km/h :).

 - MaI

 ps. Taustaa 1:10 offroadeista alkaen -85 -vuodelta sekä 1:8 polttiksista -87. Sitten tuli 20v gäppi. Jospa tätä harrastusta nyt pyrkisi hieman aktivoimaan.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 09.07.10 - klo: 18.42
Parhaiten osia varmaan esim. red cat racing sivuilta, sama auto kuin backdraft 8e. Vakiona ei tosiaan vauhti päätä huimaa, ainakin omassa eroa on kuin yöllä ja päivällä :)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jotzez - 09.07.10 - klo: 22.19
Joo ja muillekkin tiedoksi että nitroRCX:Tä saa kyseiseen malliin kaikki varaosat...

Mutta kysyisi että mitä mieltä olisitte jos laittaisi tämmöisen motin kiinni.

http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9127&Product_Name=Turnigy_Brushless_Car_Power_System_2350Kv/150A

Ja vielä miten ootte ite parannellu/mistä osat?

Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 09.07.10 - klo: 22.44
Joo ja muillekkin tiedoksi että nitroRCX:Tä saa kyseiseen malliin kaikki varaosat...

Mutta kysyisi että mitä mieltä olisitte jos laittaisi tämmöisen motin kiinni.

http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9127&Product_Name=Turnigy_Brushless_Car_Power_System_2350Kv/150A

Ja vielä miten ootte ite parannellu/mistä osat?



Jos olet aihetta lukenut niin selviää aika pitkälle mitä olen autolle tehnyt. Mutta lyhyesti, moottori, esc, servo ja takajouset. Osia maailmalta ja suomesta  :laugh:

Tuosta moottorista, eikös vakiomoottori ole saman kv arvon omaava ? antaako tuo paketti muuta kuin isompi amppeerisen noparin ? ei tuolla 21T pinionilla ainakaan mitään tee..
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 13.07.10 - klo: 12.33
Kyseisen auton omistajilee tiedoksi, varaosa-auto tulee myyntiin joten jos haluaa varmistaa varaosien riittävyyden suosittelen ottamaan yhteyttä :)
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: MaI - 15.07.10 - klo: 00.22
 Onko omankäden kokemusta riittääkö 4S settinä 2x 5000mah 20C (=100A) virranantokyky Speedfighter X:lle käytännössä. Vaikuttaisi, että ainakin burstit pistävät akut koville. Havaittavaa eroa suorituskyvyssä?

 Mistä, jperälä, tilasit nuo hobaon renkaat&vanteet? Pätevän näköinen setti vakiopizzojen tilalle.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jperala - 15.07.10 - klo: 06.15
Onko omankäden kokemusta riittääkö 4S settinä 2x 5000mah 20C (=100A) virranantokyky Speedfighter X:lle käytännössä. Vaikuttaisi, että ainakin burstit pistävät akut koville. Havaittavaa eroa suorituskyvyssä?

 Mistä, jperälä, tilasit nuo hobaon renkaat&vanteet? Pätevän näköinen setti vakiopizzojen tilalle.

Ebey maailmasta löytyi vanteet, renkaat pitäjänmäeltä RF liikkeestä. Omasta kokemuksesta 2*5000mAh 25c riitti varsin mainiosti.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Blue One - 18.07.10 - klo: 21.39
Itse kävin hakeen tuolta JR-Hobbyn loppuumyynnistä Speedfighterin ja eka koe ajolla ohjaus servo heitti n.20m ajon jälkeen savut.Mut seki servo pääsi melkein samoin tein uusio käyttöön ku kaverilla meni omasta servosta rattaat (muovi) sileeksi tässä ne kuitenki oli metallia.Mut ny on laina servo käytössä ja kaks akullista ajettu hyvin toimii.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: juuttaanjunttura - 21.07.10 - klo: 21.32
Ai perhana kun on komia toi musta koppa! :tongue:
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Blue One - 31.07.10 - klo: 19.36
Ny on laitettu ohjaukseen Futaban s3305 servo pitäs kestää.Johto vaan meinas käydä lyhyeksi ku vastari on niin kaukana mut siirretään sitä sit talvella ku on enemmän aikaa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: -HL- - 31.07.10 - klo: 19.53
Monille ei ton teho/nopeus luokan servo riitä, itselle kumminkin. Mullekin on suositeltu min.12kg servoa slashiin.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jotzez - 31.07.10 - klo: 22.04
Itekki vaihon 16kg servon niin joha tuli tarkkuutta lisää.. Pysyykö teillä eturenkaiden vieressä olevat ruuvin kiinni, Eli tarkotan niitä millä ne alumiini palkut on kiinni alhaaltapäin. Itellä hukkuu niitä ruuvejä siitä semmosta tahtii et huh huh...
Nyt sitten ostin ruuvilukiyetta ja saa kuivua yön yli.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: jannes28 - 09.08.10 - klo: 06.26
Ny on laitettu ohjaukseen Futaban s3305 servo pitäs kestää.Johto vaan meinas käydä lyhyeksi ku vastari on niin kaukana mut siirretään sitä sit talvella ku on enemmän aikaa.

Osta siihen jatkojohto niin ei tarvitse mitään siirrellä. Ei maksa montaa euroa.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: MaI - 04.10.10 - klo: 10.06
Vieläkö lienee tällä thredillä lukijoita?

Kertokaapa Speedfighter X kokemukset kesän ajalta - kestikö loppujen lopuksi vai ei? Itselläni ko kokoonpanolla takana vasta n. 10 akullista. Kovaa kohtelua auto on kyllä joutunut jo tuossakin ajassa kokemaan, mutta ihmeen vähän on osia mennyt. Oikeastaan ainoa "hajonnut" osa on jo puheena ollut ohjauksen ruuvi, joka pitää etupäässä metallisia "ohjauspaloja" C-hubissa. Kyseinen ruuvi vääntyi, ja katkesi alumiinisen ohjauspalan (steering knuckle) sisään heti ensimmäisellä akulla ilman suurempaa rasitusta tai ajovirheitä. Yritin porata jämät pois, mutta ei tuosta uudenveroista saanut. Joutunut nyt kikkailemaan Plastic Paddingin kemiallisen metallin avulla kunnes saa joskus varaosat tilaukseen. Yllättävän hyvin on keinometallikorjaus kestänyt normiajoa.

 Iskariöljyt päivitetty 50wt tasolle, mutta muuten vakioilla mennään. Jäykemmät bigbore jouset (HPI) tilasin, mutta näyttäisi HPI:llä olevan millin isompi jousen halkaisija. Ei mennyt vakioiskarien kuppeihin mukisematta. Ennalta hankitut diffiöljyt sisään jatkossa ehkä setupilla 5-7-2. Nyt vielä vakiorasvoilla.
 
 Ohjauksessa ja yleensäkin rengasripustuksissa on kyllä melkoisesti "klappia", johtuneeko sitten tosiaan servosta, servo saverista vai mistä. Varsinkin radan pidemmät nopeat suorat ovat hieman levottomia ohjastaa. Alustan viritys ei itsellä kyllä ole viimeisen päälle radalle sopiva, enemmänkin ylijäykäksi säädetty.

 Kokonaisuutena hintaansa nähden erittäin kelpopeli. Tehoa X-mallissa kyllä on riittävästi (2x LRP Lipo 5900mAh 50/100C -akut). Vielä jos DF-models/Redcat Racing/BSD saisi uuden edustajan Suomeen, ja varaosajakelun kuntoon.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Timitii - 07.10.10 - klo: 09.56
Mitä nuo ovat maksaneet uutena?
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: MaI - 11.10.10 - klo: 15.40
Mitä nuo ovat maksaneet uutena?

 Jos viittaat koko RTR-pakettiin, niin kahden lipon X-mallin ovh oli JR Hobbyssä jossain 400€ pinnassa, joskin konkurssimyynnistä irtosi vielä halvemmalla. Hinta ilman akkuja ja laturia kylläkin. Tuliko muilla muuten em. kamoja mukaan? Mielestäni RTR-tulisi toimittaa nimensä mukaisesti ajovalmiina pakettina.
Otsikko: Vs: 1:8 harjaton buggy (df-models)
Kirjoitti: Blue One - 18.09.16 - klo: 19.13
Onko vielä porukalla otsikon autot ajossa? Ite pitkä tauon jälkeen innostuin sen kaivaan naftaliinista ja kovaa ajoa. Ny on sit osia tilattu jo useamman kerran. Takapyörän sisemmät laakerit jouduin vaihtaan, ilmeinen syy on eturenkaista lentävä moska. Kaks ruuvia on menny ohjauksesta poikki mut niitä saa uusittua. Servoseiverin väljyys omassani johtui väljistä messinkipuslista, mut RcMartista sinne kuulalaakerit (YB6011M/S10) on tilattu ja vaihdettu niin väljyys loppui.