RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Heuli - 06.09.10 - klo: 17.39

Otsikko: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Heuli - 06.09.10 - klo: 17.39
Viime viikonloppuna nousi keskusteluissa muualla esiin kerta-SM:ien palauttaminen, joten kysytään foorumilaisten mielipidettä asiaan.

Nykyinen sarjamuotoinen SM on toiminut mielestäni hyvin, mutta muutamia selkeitä ongelmia on alkanut ilmenemään kun SM-luokkia ja -sarjoja on tullut lisää. Kesän kisakalenteri on liian täyteen ahdettu eikä SM-osakilpailuja saada ajettua tasaisin välein vaan välillä voi olla parinkin kuukauden tauko ja osa kisoista on viikon sisään. Lisäksi SM-kisojen vaatimukset ovat niin kovat että harvalla kerholla on niiden järjestämiseen henkilöstöä ja nykyisten sarjojen ylläpito kuormittaa todella paljon pientä osaa aktiivihenkilöistä - riittääkö kisajärjestäjiä enää tulevina vuosina pitkiin SM-sarjoihin?

Vielä viitisen vuotta sitten Suomen mestaruudet ratkaistiin kerrasta poikki -menetelmällä kaksipäiväisinä kisoina. Etuina tuossa oli autotyypille sopivat radat (ei enää touringkisoja mattoautoradoilla, mattoautokisoja touringradoilla ja 1:10 sähköcrossikisoja 1:8 polttiscrossiradoilla) ja pitkän kaavan  ajoformaatti, jossa on riittävästi treenejä ja alkueriä ja (sähköautoissa) kaikki finaalit kolminkertaisina. Nykyisistä 7 SM-sarjasta voisi siirtyä 7 erilliseen SM-kisaan ja sarjoina ajettaisiin kansallisia cuppeja, jolloin saataisiin uusia kisajärjestäjiä kun toimitsijalisenssivaatimukset eivät olisi kohtuuttoman kovia.

Tappaako SM-statuksen pois vienti sarjat vai onko tuo kerta-SM + kansallinen sarja todellinen vaihtoehto korvaamaan nykymuotoiset SM-sarjat?
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 06.09.10 - klo: 17.48
FT sähkötouring:

Talvi sarjana.

Kesä kerrasta poikki.

Tuleehan siitä tietenkin sanomista mestaruuksien lisääntymisenä, mutta noille on kyllä perusteetkin olemassa....mm. kesän kelit, ja sen vaikutus sarjan kyseessä ollessa liikaa kokonaistuloksiin.

Kesällä on myös ruuhkaa kisojen suhteen....

Edit:
TTKoo ja rrike ilmeisesti puhuvat FinTrack-sarjasta ja nimenomaan sähkötouringautoista? Kun kommentoitte niin mainitkaa myös luokka/sarja mistä puhutte, esim. polttiscrossin 4 osakilpailun sarja hieman eri asia kuin sähkötouringin 8 kisan mittainen kiertue...

Hyvä huomautus, mutta kun sitä kesän sarjaa on nimenomaan pitänyt perustelemistani syistä juuri sähkötouringin ongelmana, niin jäi mainitsematta.

Sähköcrossia ei kelit mielestäni niinkään haittaa, eli ei muutostarvetta.


 Eli: FT sähkötouring
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: rrike - 06.09.10 - klo: 17.49
Fin Track Tour
Talvi ja kesä sarjana.

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 06.09.10 - klo: 17.54
http://rc10.fi/index.php?topic=46726.msg467148#msg467148

tuonne aiheesta eilen vähän pohjustinkin, heuli tais ainoana ottaa vinkistä vaarin :)

mun viestissä SM-kisojen määrässä tarkoitin M2-10 ja M4-10 -luokkia yhtenä luokkana koska ne ajetaan aina samana viikonloppuna aina, toisinkuin muut.

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Heuli - 06.09.10 - klo: 18.03
TTKoo ja rrike ilmeisesti puhuvat FinTrack-sarjasta ja nimenomaan sähkötouringautoista? Kun kommentoitte niin mainitkaa myös luokka/sarja mistä puhutte, esim. polttiscrossin 4 osakilpailun sarja hieman eri asia kuin sähkötouringin 8 kisan mittainen kiertue...
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: mikari - 06.09.10 - klo: 18.17
kuten krossin PM, minusta kaikkien nitro luokkien mestaruudet voidaan ratkoa kerrasta poikki periaatteella. mietin tuossa eri näkökulmia asiaan ja tuohon tulokseen tulin hyvät ja huonot puolet punnittuani.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Pööki - 06.09.10 - klo: 18.18
Itse kannattaisin kerrasta poikki yhden viikonlopun aikana. Omat työt verottavat osallistumismahdollisuuksia aika pirusti ja tämä mahdollistaisi tasapäisen mahdollisuuden taistella sijoituksista.

Rinnalle sitten cup-muotoinen kansallinen sarja jotta kokemusta pääsisi kartuttamaan niin kisaajat kuin uudet kisajärjestäjätkin. Ja puhun nyt siis sähköcrossin kesäkisoista.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 06.09.10 - klo: 18.22
Sähkötouring ja C-12 luokat, joissa SM-arvo minusta edellyttää jokseenkin tolkullisia ja tasaisia olosuhteita, voisivat ajaa pelkän sisäratasarjan. Sarja voisi alkaa jo vaikka marraskuussa.
-vaihtoehto A) yhteinen sarja nykymalliin ja 6 osakilpailua
-vaihtoehto B) erilliset sarjat 'a 4 kilpailua

Polttisluokat ja sähkökrossi saisivat lisää tilaa kalenterista, jos em. "mattoluokkien" SM-kisoille ei tarvitsisi jättää viikonloppuja.
Suomessa joka kesä toistuvan sääloton vuoksi ulkona tarvitaan useamman kilpailun sarjat.

Sähkökrossikin on hyvä laji, mutta sitä kommentoikoot asiantuntevammat.

JOS PULLONKAULAKSI nähdään kisäjärjestäjien määrä, niin mikä estää kokeilemasta lyhyempiä sarjoja tai jopa SM-kertapläjäyksiä.

TOIMITSIJALISENSSIEN määrästä tai niihin liittyvistä vaatimuksista on paha vetää mitään johtopäätöksiä tai ennusteita, kun ihmisten osallistumista kisäjärjestelyihin ohjaavat enemmän muut asiat.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Bulvaani - 06.09.10 - klo: 18.28
Tappaako SM-statuksen pois vienti sarjat vai onko tuo kerta-SM + kansallinen sarja todellinen vaihtoehto korvaamaan nykymuotoiset SM-sarjat?

Kommentti sähkötouring -osastolta: Tappaa. Ei ole.

En ajattele asiaa oman ajankäyttöni tai mukavuuden näkökulmasta, siinä tapauksessa toivoisin mahdollisuutta ajaa kisat videoneuvotteluna kotisohvalta.

Tämä erilaisten sisä- ja ulkoratojen sekametelisoppa kaudella tammikuusta elokuuhun takaa sen, että sarjamuotoisen SM:n voittaa monipuolisin, mukautuvin ja taitavin kuljettaja. Eli pitkä sarja, tänk juu. Vaihtoehtoina esim. 3+3 tai 4+4/4+3, ehkä mieluummin jälkimmäinen.

Vaikka nuorten mestaruussarjalla ei virallista SM -arvoa olekaan, myös junioreiden on hyvä oppia siihen, että vielä yhden putkeen menneen kisan jälkeen ei kannata alkaa leijumaan. Pitkäjännitteisyys palkitaan ja näin kasvatetaan kilpailemiseen nöyrästi suhtautuvia kuskeja, joilla on menestymisen edellytykset myös kv-kilpailuissa.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 06.09.10 - klo: 18.48
Yli kalenterivuoden kestävät sarjat on mielestäni AKK:n alaisena mahdottomuus. Jostain löytynee pykälä, koska sellaien on.

Wanhaan hyvään aikaanhan talvella ajettiin 2 sarjakisaa syksyllä ja 2 keväällä + kerrastapoikki-SM. Näin siis vielä vuosituhannen vaihteessa.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: copter - 06.09.10 - klo: 18.57
Olen jossain välissä väläytellyt sarjamallia 4+3+1 .. Tämä siis FTT osalta. Tarkoittaen että ajettaisiin normaali sisäkausi, ulkokisa ja sitten palattaisiin vielä sisälle kesän jälkeen ajamaan sarjan viimeinen kisa. Välikuukausi kesällä voisi olla esim. heinäkuu, jolloin FTT sarjan kiertäjät (ja järjestäjät) saisivat pitää kuukauden loman.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: JQ - 06.09.10 - klo: 19.28
Tätä kokeiltiin ennen ja M8 luokka kuoli samantien pois. Näin olen kuullut. Sitten kun siirryttiin taas sarja SM kisaan, niin luokka elpyi.

Osittain voin uskoa tarinaan, sillä porukka lähtee herkemmin SM-kisaan, kuin kerhosarjan kisaan.

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: *Wimmu* - 06.09.10 - klo: 19.54
TSM/TSP/TSS-10 sarjat 3 osakilpailua sisällä talven/kevään aikana, 1 kesän aikana yhdessä LS-5+TP-10, 3 syksyn aikana

M2/M4-10 1 osakilpailua loppu kevään aikana, 2 kesä- elokuun välillä, 1 syyskuussa

M-8 4 osakilpailua kesän aikana ( 1 toukokuussa, 1 kesäkuussa, 1 heinäkuussa, 1 elokuussa)

LS-5+TP-10 4 osakilpailua samaan aikaan kesän aikana ( 1 toukokuussa, 1 kesäkuussa, 1 heinäkuussa, 1 elokuussa)

Tuossa oman näkemykseni mukainen malli. TSM/TSP/TSS-10 sarjat olisivat pääsääntöisesti ohjelmassa silloin kun ulkona ajaminen on mahdotonta eli puhtaasti sisäratasarjoina.
Vapautuisi resursseja kesän kisoihin ja jopa lomaa pienoisautoneppailuista!!

Jäi mainitsematta se seikka että kalenteriin tulee täytettä kaiken maailman kyläkisoista jotka on ihan jees mutta ei sitten kuljettajien pidä avautua tiukasta kilpailukalenterista!!
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Mr Cale - 06.09.10 - klo: 20.24
Tätä kokeiltiin ennen ja M8 luokka kuoli samantien pois. Näin olen kuullut. Sitten kun siirryttiin taas sarja SM kisaan, niin luokka elpyi.

Osittain voin uskoa tarinaan, sillä porukka lähtee herkemmin SM-kisaan, kuin kerhosarjan kisaan.

Myös sähköturisti ja C-12 osallistujamäärät kilpailuissa kasvoivat huomattavasti, kun siirryttiin kerrasta poikki SM-kisasta SM-sarjaan.

Tuota sähkötouringin muuttamista vaan sisäluokaksi en allekirjoita ollenkaan. Arvokisat on (MM ja EM) on ajettu kautta aikain ulkona asfaltilla. Lisäksi meiltä Suomesta löytyy ratoja, jotka on rakennettu sähkötouringia varten. Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Matti Räsänen - 06.09.10 - klo: 21.00
Toivon että sähkökrossiluokat säilytytettäisiin SM-sarjana. Homma on toiminut hyvin tähän asti joskin tämä kesä on ollut hieman omituinen kisojen ajankohtien suhteen. Toivotaan ettei vastaava toistu, mutta otan sen mitä tarjotaan, kunhan kisoja on.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Tappi - 06.09.10 - klo: 21.03
Kerrasta poikki meinasi tosiaan tappaa koko M-8 luokan. Kertakisan rinnalle kehiteltiin sittemmin M-8 CUP, josta hiljalleen tuli paljon arvostetumpi kuin SM:sta, eli koko homma keikahti päälaelleen.
Heitänpä tähän yhden idean, joka antaa kansainvälisiä kisoja ajaville mahdollisuuden pärjätä myös SM tasolla ja antaa myös muille enemmän valinnanvaraa kisojen suhteen:
Ajetaan 4 osakilpailua joista lasketaan 3 (kuten nykyään), MUTTA viimeinen kisa on SM finaali (1 tai 2-päiväinen). Tästä kisasta jaetaan tuplapisteet.
Samalla voidaan kolmen ensimmäisen osakilpailun järjestäjien vaatimustasoa keventää, niin saadaan järjestäjiä helpommin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 06.09.10 - klo: 21.16
...
Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.

Samaa mieltä. Tähän tulisi päästä.

Kun EFRAssa on pystytty ottamaan ohjelmaan sisä-EM ja ulko-EM, niin luulisi AKK:nkin pystyvän samaan linjaukseen täällä kotimaassa.
Sisä-SM ja ulko-SM on perustellusti syytä nähdä erillisinä sarjoina. Autot ovat kuivalla kelillä pääosin samoja kuin matolla, mutta ne keskimäärin 50% märkiä kesäkisoja ovat ihan riittävästi eri lajia kuin sähkötouring matoilla.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: nikoprkl - 06.09.10 - klo: 21.17
Omalta osaltani kannattaisin seuraavaa:

Sähkötouring: Kesä ja talvi erikseen, yksi SM kisa molempina ja kansallinen sarja esim. lisäksi. Mielestäni tämä nostaisi SM-arvon arvostusta enemmän ja saataisiin koko suomen kärkikuskit ajamaan tittelistä kun kalenteriin ei tarvitsisi kaikkien kv kisojen lisäksi vielä änkeä kuutta kappaletta sm kisoja.

Sähkökrossi: ehdottomasti yhen sm kisan kannalla. Varsinkin kun suomesta tällä hetkellä löytyy tasan kaksi siihen sopivaa rataa. Jos järjestäjiä riittää, niin miksipä ei erikseen 2wd ja 4wd sm kisat eri radoilla?  

M8: Toimii minusta hyvin sarjana. Kuskeista ei tunnu olevan pulaa ja ratoja riittää.

TP-10: yhden kisan SM, paljolti samasta syystä kuin sähköissäkin. Myös kesän keliarvonta vähenisi. SM tittelistä kyllä ajetaan siinä yhdessä kisassa, satoi tai paistoi.
 
LS-5: En ota kantaa, en ole koskaan edes kisaa nähnyt.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 06.09.10 - klo: 21.46
Tuota sähkötouringin muuttamista vaan sisäluokaksi en allekirjoita ollenkaan. Arvokisat on (MM ja EM) on ajettu kautta aikain ulkona asfaltilla. Lisäksi meiltä Suomesta löytyy ratoja, jotka on rakennettu sähkötouringia varten. Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.

----------------------------------------------------------------------------
EDIT:
Ei kai sitä kukaan ollut halukas muuttamaan pelkäksi sisäluokaksi.
Kausien eriyttäminen palvelisi kumpaakin "leiriä".
Se että allekirjoittanut tätä esittää, on monien pyyntöjen summa siihen suuntaan.
Ao. kilpailijat sitä eivät oikein uskalla esittää, koska foorumilla on ollut tapana omien mieltymysten mukaan nujertaa muut.
Nyt voin todeta, oikeassa ovat olleet.

------------------------------------------------------------------------

Ymmärrän tuon hyvin, Kuusankoskella on hiljattain panostettu paljon uuteen rataan, eräällä toisella paikkakunnalla tietojeni mukaan tullaan panostamaan jne....

Mikään, paitsi kenties toimitsijapula (tuskin kuusankoskella), ei estä järjestämästä vaikka minkälaista sarjaa ilman SM-arvoa.... niitä pitäisi olla jopa enemmän, vaikka sitten kerhokisan nimikkeelläkin, joe vain puhtia on.

Mutta saadakseen SM sarjapisteitä ollakseen listalla riittävän korkealla seuraavana vuonna (rankinglistasta huolimatta), ettei tarvitse taas seuraavaa kautta aloittaa ö-alkuerästä, voi olla kallista suomen keleissä.

Yksi kesäkisa vaikka sitten neljän talvikan kanssa sarjassa, näissä suomen keleissä, ja sen mahdollinen ajamatta jättäminen, ei vaikuttaisi niin paljoa,
Siis jos huonoimman pisteet jää pois.

Voi olla haastetta ostaa muutama säädin kesäkisojen kelien takia.

Tai sitten täysi sarja kesälle.... erikseen.

Eikös porossa porukka äänestänyt jaloillaan kesäkisat, joten ennekuin niin käy muissakin sähköluokissa, niin josko ilman sarjapakkoa annettaisiin ajaa niiden joilla kantti, rahat ja kansainvälinen motivaatio sitä vaatii....
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: NPu - 06.09.10 - klo: 21.58
Kerrasta poikki SM:n systeemiä on kokeiltu epäonnistuneesti, joten en tiedä syytä miksi toimisi nyt sen paremmin. Esimerkiksi TP-10 on luokka missä parhaillakin menee kisa pieleen aina välillä, joten ehdottomasti neljän kisan sarjana. Kalenteri oli kyllä varsinkin TP-10:n osalta tänä kesänä harvinaisen huono. 1. ja 2. kisan välillä yli kahden kuukauden väli. Sellainen pitäisi pystyä kyllä välttämään.

Kansallisten kisojen järjestäjiä ei luultavasti ole montaa, M8:a lukuun ottamatta, joten kisoja olisi kerta SM-kisan lisäksi yksi tai kaksi ja kovin moni ei varmaan kalustoa niitä varten hankkisi. Tällöin luokkia kuihtuisi väkisin pois.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Heuli - 06.09.10 - klo: 22.07
TTKoo: Kesän sähkötouringkisoista satoi vain Laukaalla ja aika hyvällä prosentilla siellä ajettiin maaliin asti joka hiitissä. Omat "ylimääräiset" kulut sadekisasta tuli reilun parin kympin laakerisarjasta jotka vaihdoin kisan jälkeen autoon vanhojen tilalle. Prostockin FTT-sarja päättyi jo talvella ja poro on ollut aika monen muun luokan kuskin talviharjoitteluluokka, toisinkuin viri- ja stanuluokassa missä kuskeja oli hyvin myös kesän kisoissa.

Aika outoa ajatella sähkötouringia vain matolla ajettavana luokkana, koska sinne sitä ei ole suunniteltu vaan asfaltille.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: PMi - 06.09.10 - klo: 22.11
Ehdotan kuutta osakilpailua, kolme talvella ja kolme kesällä. Myöskin vanha malli käy. Pisteet kuuden mallilla viidestä ja kahdeksan mallilla kuudesta. Kolmeen kisaan talvikaudella ja kesäkaudella löytyy varmasti tekijät. Sitten vielä voitaisiin arpoa kesäkauteen yksi kisa josta tuplapisteet.

Sehän on tosi, että kesällä sataa vettä. On se vaan kumma, kun on koko talvi aikaa rakentaa sadesuojauksia, niin niitä yritetään sitten tehdä kun jo sataa.
Meidän teamilla on ajouran aikana mennyt yksi nopari vesikeleissä, sen kun piti olla vielä vedenpitävä, mutta eipäs sitten ollutkaan.

Mitenköhän ne sähkökrossissa sitten kestävät? Tietääkseni ne maksaa yhtäpaljon kuin touringissa?

C12 voitaisiin ajaa ihan omana sarjana tai yhdistettynä kolme kisaa tourinkien kanssa ja yksi oma kisa tuplapisteillä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 06.09.10 - klo: 22.31

Enhän minä missänvaiheessa ole ollut estämässä ajoa kesällä, jopa ehdottanut kesäkisojen lisäämistä, jos katsoo muutaman viestin aiempana.

En myöskään ehdottanut muuttamista pelkäksi sisäkauden sarjaksi, vaan joko niiden eriyttämiksi omikseen, tai SM:n osalta kesäkisojen vähentämistä.

Otin kantaa SM sarjaan.

Tämä kesä oli tämä kesä, esim. viimekesän (2009) yleisin vitsailun aihe oli , että sataa, kun on kisat.

Ensi kesänä voi olla jompi kumpi, tai molempia.

Mitä tulee crossarin eroon, niin jos sitä katsoo, niin kori kulkee alustan kupeita myöden, useimmilla on saumassa vielä tarranauhat.

Ensin kysytään mielipidettä, sitten se....

Ei muuta kuin kattamaan radat, niin yksi ongelma vähemmän.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 06.09.10 - klo: 22.44
Ehdotuksia ainakin tulee, kun niitä pyydettiin.

Heuli tuolla aikaisemmin totesi, että sähkötouringit on suunniteltu nimenomaan asfaltille. Voi olla niin, tosin eka kerta kun sellaisen kommentin luen/kuulen, mutta ainakaan niitä ei ole suunniteltu suomen kesäilmastoon.

Jos vaikka tänä kesänä olikin ehkä vain yksi sähköturistien kisapäivä märkä, niin fakta on se, että pienoisautojen SM-kisapäivistä puolet on jo useana kesänä ollut märkiä. Luokkakohtaisesti kelionni voi vaihdella.

Tässä vielä yksi versio sähkötouringiin. sisäkaudella 4 kisa ja ulkokaudella 2, joista lasketaan 4/6. Ulkokisojen tulisi ajoittua niin, että ne toimivat warm-uppeina arvokisoihin lähtijöille.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: SS - 06.09.10 - klo: 22.49
Touringiin kesä- ja talvimestaruus erikseen, talvella neljä kisaa, kesällä neljä kisaa.

Krossiluokkien SM sarjana nykymuodossa.

Useampi krossikuski ajaisi touringia talvella, jos voisi osallistua koko sarjaan. Katsokaa FTT:n loppupisteitä, monella kuskilla neljän viimeisen kisan saldo nolla, vaikka neljästä ensimmäisestä on tullut pisteitä.

Pentti, ne krossiauton pyörät pyörivät siellä korin ulkopuolella ja kori on itsessään "sadesuoja". Sataa jos sataa, ei sille mitään mahda, meidän tiimikuski ajoi Laukaan kisan ja sijoitus oli kauden paras.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: copter - 06.09.10 - klo: 22.50
Kyllä mielestäni ulkona ajaminen kuuluu lajiin. Myös "todelliset" mestaruudet jaetaan asfaltilla (EM/MM). Sisäkisat ovat tulleet EFRA:n vasta viime vuonna ja niiden suosio / arvostus on huomattavasti pienempää kuin ulkona ajettava EM.

Sade on osa ulkona ajamista. Kun mennään ajassa muutama vuosi taaksepäin niin sade ei ollut mikään ongelma, mutta nyt edellisinä vuosina joku neiteily on iskenyt lajiin ja välillä tuntuu että jos ennuste kuukautta ennen sanoo että sataa, niin kisat täytyy ehdottomasti siirtää.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Heuli - 06.09.10 - klo: 22.56
jarkko: Touringin erinomaisuus on juuri siinä että niillä voidaan ajaa ympäri vuoden täysipainoisesti. Asfaltille luokka sopii mielestäni paremmin, sitä en kuitenkaan varmaksi tiedä edustanko enemmistöä vai vähemmistöä mielipiteineeni. Isoimmat arvokisat kuitenkin ajetaan asfaltilla ja jos Suomesta ollaan lakkauttamassa tai rajusti supistamassa kesäajamista niin siinä ammutaan itseään jalkaan ja pahasti.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkkom - 06.09.10 - klo: 23.07
jarkko: Touringin erinomaisuus on juuri siinä että niillä voidaan ajaa ympäri vuoden täysipainoisesti. Asfaltille luokka sopii mielestäni paremmin, sitä en kuitenkaan varmaksi tiedä edustanko enemmistöä vai vähemmistöä mielipiteineeni. Isoimmat arvokisat kuitenkin ajetaan asfaltilla ja jos Suomesta ollaan lakkauttamassa tai rajusti supistamassa kesäajamista niin siinä ammutaan itseään jalkaan ja pahasti.

Ongelma tuleekin siinä, että radat on aina niin pölyisiä ja liukkaita, renkaat kestää ehkä 10 hiitiä max. eikä kuskeja ei ole tarpeeksi ajamassa. Tästä syystä kuskeja näkyy sähkötouringissa lähinnä kisoissa, jos niissäkään. Edelletykset kuitenkin isommallekin sähkötouring-scenelle olisi, jolloin baanatkin toimisivat paremmin, mutta ilmeisesti kesällä jengi ajaa mielummin muita luokkia.

Mielestäni SM-titteleitä jaetaan nykypäivänä ihan liikaa...
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 06.09.10 - klo: 23.13
Suomessa ei ole mielestäni ollut enää vuosiin aktiivista touringkulttuuria kesäisin, ei likaisella radalla kukaan viitsi treenata. Aktiivisimmat ulkomaankiertäjät (Simo, Temppa, Juho, Krisu) voisivat kommentoida, kuinka hyvä Suomessa on treenata esim kv-kisoja varten. Lähinnä ongelma on kai siinä, ettei ratoja ylläpidetä kuten Euroopassa on tapana (kaupalliset radat, eri henkilöt tekee vs jotka ajaa). Touringautoilu ja rataluokat yleensäkkin on kyllä hienoja kesällä puhtaalla ja kuivalla kelillä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 06.09.10 - klo: 23.20

Jarkkom heitti kaksi hyvää pointtia. Esim. tattarisuon radalla lähes koko UAUn porukka ajaa vain kisat sähkötouringissa. Onko syy lajin huonossa sopivuudessa vallitseviin olosuhteisiin vai siinä, että mieluummin ajetaan toisia luokkia.

Ulkokauden kalenterissa on 19 viikonloppua ja noin 31 kisaa (plus erilaiset ulkom. arvokisat). Pitäisikö sarjasäännöillä selkiyttää koko lajin vuosikalenteria vai pakottaa kuskit ajamaan luokkaa, jonka sijaan samana viikonloppuna ajaisi mieluummin jotain muuta.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Pepess - 06.09.10 - klo: 23.38
.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: copter - 06.09.10 - klo: 23.46
Päällekkäisiä kilpailujahan meillä ei ole kalenterissa, paitsi tänä kesänä tasan yksi viikonloppu oli kaksi kisaa samanaikaisesti. Edellisellä kaudella taikka sitä edeltävällä ei myöskään ollut päällekkäisiä. Joten siis kisojen päällekkäisyys ei pitäisi olla ongelma.

EDIT: Nyt kun asiaa muistelen ja tarkistelin vanhoja viestejä, niin tämä kyseinen Raision FTT kisa oli myös alunperin tarkoitus ajaa eri viikonloppuna. Kisaa kuitenkin jouduttiin siirtämään, koska alueella oli jotain muuta toimintaa johtuen kaupungista jonka alueella kilpailu pidettiin. Mikäli kisaa ei olisi siirretty, niin sitä ei olisi voitu järjestää laisinkaan. LasHi varmaan osaa kertoa yksityiskohdista tarkemmin mikäli tarvetta.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: APK - 07.09.10 - klo: 00.35
Olen itse sähkötouringin osalta sitä mieltä että 3+3 ( tai 2+2 ) ennemmin kuin kerrasta poikki SM. Sarjoissa yhteensä viiden (tai neljän) kisan pisteet, siten että pelkällä sisä tai ulko-osallistumisella ei voi saada "helppoja pisteitä". Eli esim. 3+2 parhaan tuloksen pisteiden laskeminen yhteen. Pointtina tässä on se että ei voisi olla saada SM hyviä SM pisteitä vain pärjäämällä sisällä tai ulkona. Vaihtoehdot siis mistä pisteet lasketaan kuljettajalle:
a) 3 (sisä) + 2 (ulko)
b) 3 (ulko) + 2 (sisä)

Tällä laskentakaavalla sekä ulko, että sisäkisojen arvostus on "taattu". Tämän vuoden 6/8 laskentatavassahan jotkut saattoivat saada pisteet menestymällä kesällä, tai sisällä.
Sinänsä vuoden 2009 pistemenettelyssä ei mielestäni ole mitään väärää, omahan mokahan se on jos ei ole kaikissa kisoissa tai menesty joka paikassa. (ts. En ajattele asialla omaa etua jälkikäteen koska SM TOP10 sijoitus ei ole omalla kohdalla muutenkaan niin tärkeä, vaan osallistuminen on.)

SM kisoista järjestäjien käteen jää selvästi vähemmän rahaa kuin ennen. Syynä on pitkälti lisääntyneet kulut (lähinnä tilakustannukset). Suomessa kisojen järjestäminen on sinänsä haastavaa, että kaikki asiat pitää olla kunnossa ja koneistolta vaaditaan paljon. Jos joku pieni, mutta oleellinen asia, on päin honkia kyllä negatiivinen palaute on taattu.
SM:n järjestämistä varten lajiryhmä tietääkseni suunnitteleekin jo osallistumismaksujen korottamista mikä on hyvä juttu järjestäjän kannalta.

EFRA:n uudesta Indoor touring EM:stä taisin kuulla talven aikana, että koko sisä EM idea ei ehkä elä pitkälle Efran puolesta jos osallistujia on niin vähän kesän kisoihin nähden. En muista kuulinko tämän sivuteitse, lähteenä kumminkin taisi olla Efran Dallas (?).
Eli harrastajat arvostavat sisä EM kisaa selvästi vähemmän kuin ulko EM. Toki tämän myös näkee tiimien osallistumisessa, selvästi panostetaan enemmän ulko EM kisaan.

Sähkökrossiin toivoisin kilpailuja, jotka ajetaan radoilla jotka on suunniteltu sähkökrossareille paremmin kuin radat joilla kierroksen ajaminen muistuttaa selviytymistä.
Kunnes sähkökrossareille paremmin sopivia ratoja löytyy lisää, onko syytä vaihtaa juuri tähän kerrasta poikki SM:n, toinen toisella radalla ja toinen toisella? Voiko olla kerta SM vuonna 2011, ja taas sarja SM vuonna 2012 jossei järjestäjiä ole? En tiedä onko AKK:n puolesta estettä tähän.
Tosin kaudella  2011 mahdollisesti SM kisojen pitämistä varten uusia paikkoja olisi Sotkamo ja Oulu (?), jos he haluavat&pystyvät järjestämään.

TP-10, M8 ja LS-5 SM sarjoihin en ota kantaa ilman kokemusta.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 07.09.10 - klo: 00.52


Muistan ajat, jolloin oli SM kertakisasysteeminä, kisa tulossa Hyvinkään radalla.

Monena viikonloppuna ennen kisaviikonloppua oli Hyvinkään rata miltei täysi treenaajia.
Kisaviikonloppua edeltävällä viikolla radalla asuttiin (asuntovaunuja/-autoja) ja treenattiin.

Kisa oli kaksipäiväinen.

Systeemin huono puoli oli se, että potti ei jakaantunut.

Mutta Vesan mainitsemaan kulttuuria oli kyllä silloin asfaltilla.

Neljä talvella sisällä, kaksi kesällä ulkona.

Vaikka sitten niin, että keväällä kaksi sisällä, kaksi syksyllä, ja asfalttikausi välissä.
Pisteet sisältä kolmesta, ulkoa toisesta.

Kunnon katetut varikot radoille, niin siellä voi sitten vaikka pidellä sadetta.

Mattiksille mahtuu siten oma sarjansa talven aikana, varsinkin jos tulee kaksi luokkaa.

APK mainitsikin jo sähköcrossiradoista....ne tosiaan pitäisi soveltua ko. autoille.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 07.09.10 - klo: 00.57
kaudella 2003 ajettiin 7 sisä FTT kisaa kevään aikana ja 6 kesällä + kerta SM hyvinkäällä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 07.09.10 - klo: 07.15
Heuli:

Mites tämä kisa:

http://rc10.fi/index.php?topic=36104.0

http://www.ajo-opetus.fi/~w409951/FT5Hyvinkaa/finals.htm

Kuinka monella meni nopareita teidän kisoissa.
Jerzi

Varmaan kaikilla... perinteisesti :grin:

Paitsi niillä jotka lopettivat ajamisen treenien jälkeen  :cool:

Joku syy että nimi ei näy listalla finaaleissa....säästö- (?)

http://www.ajo-opetus.fi/~w409951/FT5Hyvinkaa/f3r0.htm

Olimme Ahvenistolla, ja kiirehdimme sieltä katsomaan Hyvinkään kisaa.
Ihmeteltiin että miksi tuli vastaan sellaisia 1/1 autoja joiden olisi pitänyt olla kisapaikalla.
Kisapaikalle tultuamme vallitsi lähinnä autius.


Toki nähtiin Myöhäsen Tomin hieno sooloajo....ja kait jonkun muunkin

Aivan, näitä esimerkkejä voidaan kaivaa tarkoitushakuisesti, vaikka mielipidetiedustelun lomaankin.

Kansainväliset kuskimme poimittavissa listoilta.

Mennyt kesä oli 1800 luvun lopun jälkeen lämpimin, silti sadepäiviäkin oli.
Tuli lämpöennätys 1900 luvun alkuvuosien jälkeen.

Edellinen kesä oli sellainen tyypillinen suomalainen kesä.

Edelleenkään en ole kieltämässä/lopettamassa ulkokisoja, mutta se vääristymä joka tulee esim. rankinglistaan siitä, että maksaa ilmoittautumismaksun ja saa kenties aina kauden parhaan sijoituksen, saaden pisteitä joilla noustaan seuraavan vuoden alkuerissä paremmalle paikalle.

Vähintäänkin talvelle ja kesälle eri listat.

Mieluimmin eri sarjat.


Vuoropuhelu, jossa käy ilmi jumpikin puoli:

Mielestäni talvisarja ja muut luokat kärsivät tästä järjestelystä enemmän kuin mitä kesäsarja voittaa. On paljon muita hienoja sähkö- ja polttomoottoriluokkia, joiden kalusto sopii paljon paremmin Suomen vähälumiseen suveen. Ajettakoon niitä luokkia kesällä ulkona ja TS-10 luokkia talvella sisällä.



Tuoring autoilu on nimenomaan asfaltti- ja ulkoluokka!!!
Sade sinänsä on ikävä höyste, mutta Suomessa sitä ei voi välttää.

Ja samat sanat sanon kyllä koko kesäsarjan väkisin ymppäämisen hienon talvisarjan jatkeeksi.

Itseasiassa talvikisat on ympätty väkisin kesä SM-kisaan.

Kiitos järjestäjille hyvin läpiviedystä kisasta!

 
2. Nykyinen sm-sarjan malli "PAKOTTI" meidän ajamaan lauantaina, kun kaiken järjen mukaan EI OLISI PITÄNYT.


..tässä on kiteytettynä ongelman juju. Vapaaehtoisen harrastuksen pitäisi olla vapaaehtoista ja mukavaa. Nykymallilla se ei aina ole sitä. Talvi ja kesätouringilla on yhtäpaljon yhteistä kuin sulkapallolla ja tenniksellä. Voisivathan ne olla kaksi erillistä sarjaakin..

-A-


Tuskin tarvinnee kaivaa lisäesimerkkejä.
Tämäkin esimerkki vain siksi, että omin silmin tuli todettua tuo.

Keli ei ole järjestäjän, kilpailukalenterin tekijän syy, mutta seuraukset maksaa kilpailija, ellei ole sponssattu.

kaudella 2003 ajettiin 7 sisä FTT kisaa kevään aikana ja 6 kesällä + kerta SM hyvinkäällä.

Silloin oli arvostus varmasti korkeampi kuin nykyisin, ja SM oli kertakisana.

Olisiko siinä jätkeä, että olisi nykyinen määrä ulkokisoja, joista esim. kaksi olisi SM kisoja, ja sitten keleistä riippuen, toiset kaksi ikäänkuin varakilpailuja. (?)

Eka kisa, ja tolkuton sade.
Kisa muutetaan muuksi kuin SM kisa, ja seuraava, ei SM kisaksi nimetty ilmoitetaan varakisaksi (voidaan päättää jo ennen kauttakin.

Suraavat kaksi kisaa samoin.
Tai talvisarja ja kesäsarja erikseen.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-09-21T20-11-23255.pdf

Kauden parhaat pisteet, ajamatta finaaleja (helppo poimia, esimerkkik
isasta ( Kisa N:ro 5)

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: rrike - 07.09.10 - klo: 08.12
Mutta riittäkö sitten ulos enää osallistujia,
jos niiden arvostus laskee ja kisoja vähennetään? :huh:

Eikä se sade ainakaan
Laukaassa kovin paljon säätimiä rikkonu, kuten Heuli toteskin jo.

Mutta jos sen vääristymän saisi pois sillä,
että uuden kauden alussa otetaan viime kauden
sisä ranking (eli pisteet 3 sisä kisasta)
ja sitten kun alkaa ulko kausi niin otetaan viime ulkokauden ranking.

Siinä, pelkästään sisäkaudella ajanut kuljettaja pääsee heti tasoiseensa alkuerään.
Ja uudet kuljettajat aloittavat "hitaimmasta" erästä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 07.09.10 - klo: 09.12
....
Keli ei ole järjestäjän, kilpailukalenterin tekijän syy, mutta seuraukset maksaa kilpailija, ellei ole sponssattu.

Olisiko siinä jätkeä, että olisi nykyinen määrä ulkokisoja, joista esim. kaksi olisi SM kisoja, ja sitten keleistä riippuen, toiset kaksi ikäänkuin varakilpailuja. (?)

Eka kisa, ja tolkuton sade.
Kisa muutetaan muuksi kuin SM kisa, ja seuraava, ei SM kisaksi nimetty ilmoitetaan varakisaksi (voidaan päättää jo ennen kauttakin.

Suraavat kaksi kisaa samoin.
Tai talvisarja ja kesäsarja erikseen.

Tässä on ideaa ja lisäksi tuoretta ajattelua.

Jos jostain kumman syystä ei päästä sähkötouringissa erillisiin sarjoihin, vaikka se tuntuu saavan paljon kannatusta, niin sitten ylläolevaan suuntaan
> 3-4 kesäkisasta lasketaan mukaan loppupisteisiin ne kaksi, joissa on eniten osallistujia per sarja
> kaikkien sähkötouring kesäkisojen osallistumismaksut jaetaan tasan kilpailunjärjestäjien kesken (ennakkoon pienemmäksi arvioidun kisan järjestäjän riskiä pienemmäksi)
> FTT kisan osallistumismaksu 40€ (alle 18v 30€)
> sisäkisoja 4
> pistelasku sisältä 3 ja ulkokaudelta 2

Mutta tavoitteeksi tulisi ottaa erilliset sarjat.
Sähkötouring jakaa mielipiteet aika voimakkaasti. Mielipiteissä, kannanotoissa ja esille kaivetuissa lainauksissa näkyy kaksi selkeästi erillistä kuppikuntaa
1. Sähkötouring on nimenomaan kesälaji
2. Sähkötouring ei sovi Suomen olosuhteissa ulkolajiksi

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: mikari - 07.09.10 - klo: 09.36
Edellä kirjoitettiin ettei kotimaan likaisilla asfalttibaanoilla viitsi treenata onroadia. Onhan se niinkin. Kaikki eivät kuitenkaan tähtää kansainvälisiin kisoihin upeille radoille joten on tyydyttävä kotimaiseen tarjontaan. Ei siis minusta vähennä harrastuksen/kilpailemisen arvoa että suomen radat "eivät täytä kansainvälisiä" mittoja. Toisaalta tämä puoltaa kerrasta poikki SM-titteliä? Jos kerran radat ovat sitä mitä ne on niin eikö yksi kisa ole ihan riittävästi ja tosikuskeilla jää enemmän aikaa ajaa kunnon radoilla (=ulkomailla).

e: Ehkä se kirjoitus vittasi enemmän sähköpuolelle, omani taas viittaa nitroihin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 07.09.10 - klo: 09.42
Ei ole pakko ajaa kv-tasolla, mutta se heijastuu myös sinne.

Jos ekat 5-10 akkua radalla ovat kaikki pidon suhteen erilaisia, se vähentää mielekkyyttä treenata. Ulkoradoilla on suomessa harvassa ne aktiivit, jotka jaksavat nähdä pidotuksen vaivan joka kerta ennen kuin aloittavat ajamaan (tunnin-parin projekti).
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Haze - 07.09.10 - klo: 09.58
Sähkökrossissa on toiminut hyvin sarja muotoinen SM ja luokan osallistujamäärät sekä arvostus ovat kasvaneet viime vuosina suorastaan valtavasti, joten eiköhän se toimiva formaatti ole löytynyt.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkkom - 07.09.10 - klo: 10.22
Edellä kirjoitettiin ettei kotimaan likaisilla asfalttibaanoilla viitsi treenata onroadia. Onhan se niinkin. Kaikki eivät kuitenkaan tähtää kansainvälisiin kisoihin upeille radoille joten on tyydyttävä kotimaiseen tarjontaan. Ei siis minusta vähennä harrastuksen/kilpailemisen arvoa että suomen radat "eivät täytä kansainvälisiä" mittoja. Toisaalta tämä puoltaa kerrasta poikki SM-titteliä? Jos kerran radat ovat sitä mitä ne on niin eikö yksi kisa ole ihan riittävästi ja tosikuskeilla jää enemmän aikaa ajaa kunnon radoilla (=ulkomailla).

e: Ehkä se kirjoitus vittasi enemmän sähköpuolelle, omani taas viittaa nitroihin.

Viittasin nimenomaan sähkötouringiin. TP-10/GT-8/LSD-5 ei niinkään ole kranttuja pinnasta ja renkaatkin on paremmat sekä rata voidaan ajaa 'puhtaaksi' helpommin. Uskon, että nämä luokat tulevat kasvamaan ensi kesänä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Grasshopper - 07.09.10 - klo: 10.36
On se kumma mihin tämän touhu on mennyt, 90-luvun alussa me ajettiin solukumirenkailla pölyisillä radoilla A-10 ja C-10 luokkia todella paljon kesäisin ja kilpailuissa riitti porukkaa oikein hyvin ja homma oli oikein mukavaa eikä kenellekään tullut mieleenkään kesäkisoja vähentää olosuhteiden takia....Talvella treenattiin kesää varten.  Mutta tuohon aikaan SM oli kerrasta poikki ja silti Cup-kisoissa oli porukkaa ja niitä myös järjestettiin joten lajin suosio oli kai jotain ihan muuta kuin nykyään.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Ja se homma nyt on minun mielestäni niin että kun esim. noita viritetyn luokan TSM-10 autoja katselee matolla niin kyllähän ne suorastaan huutavat isoille baanoille joissa on pitkiä suoria ja nopeita mutkia.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: peitsamo - 07.09.10 - klo: 11.08
Sarjamuotoinen SM on mielestäni ihan hyvä, kelit on mitä on, mutta senhän kaikki tietää.

Voisin kuvitella, että Kansallinen sarja yksittäisen SM-kisan yhteydessä ei vedä samalla tavalla, kuin nykyinen systeemi.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Erillisestä kesä- ja talvisarjasta olen samaa mieltä. Kommentina tuhon loppulauseeseen totean, että on olemaasa myös paljon niitä harrastajia/kilpailijoita, jotka haluavat ajaa kesällä niillä autoilla, joissa on erillisjousituksen ja nelivedon lisäksi ääni ja haju.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 07.09.10 - klo: 11.15
Erona siihen 90-luvun alkuun on se, että sillon ei sisällä ajettu muita luokkia kuin 1/12 ja krossicupit. Luokkien määrä on moninkertaistunut viimeisen 10v aikana, varsinkin viimeisen 5 vuoden aikana. Ja Suomessa kun jengiä on vähän, niin luokatkin on pieniä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Grasshopper - 07.09.10 - klo: 11.17
Sarjamuotoinen SM on mielestäni ihan hyvä, kelit on mitä on, mutta senhän kaikki tietää.

Voisin kuvitella, että Kansallinen sarja yksittäisen SM-kisan yhteydessä ei vedä samalla tavalla, kuin nykyinen systeemi.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Erillisestä kesä- ja talvisarjasta olen samaa mieltä. Kommentina tuhon loppulauseeseen totean, että on olemaasa myös paljon niitä harrastajia/kilpailijoita, jotka haluavat ajaa kesällä niillä autoilla, joissa on erillisjousituksen ja nelivedon lisäksi ääni ja haju.

Joo ymmärrän täysin :)
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: rrike - 07.09.10 - klo: 12.06
Tossa 7 vuotta sitten käytyä keskustelua samasta aiheesta.
Silloin porukka oli sarjan kannalla.

http://rc10.fi/index.php?topic=2167.0
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Heuli - 07.09.10 - klo: 17.27
APK:lta hyviä pointteja sähkötouringista ja sähköcrossista!

TTKoo: Eipä tule mieleen toista kisaa milloin olisi vettä tullut niin paljon kuin Hyvinkäällä 2009 kisa-aamun treenien jälkeen. Touringia pystyy ajamaan hyvin sateessakin nykyhiilettömillä, mutta siinä vaiheessa kun rata alkaa muistuttamaan järveä niin ei ole enää mieltä ajaa. Tuokin riippuu paljon radasta: Laukaalla ei järviä pääse muodostumaan kuten Hyvinkäällä sisämutkiin kanttarien viereen.

Edelleenkään en ole kieltämässä/lopettamassa ulkokisoja, mutta se vääristymä joka tulee esim. rankinglistaan siitä, että maksaa ilmoittautumismaksun ja saa kenties aina kauden parhaan sijoituksen, saaden pisteitä joilla noustaan seuraavan vuoden alkuerissä paremmalle paikalle.

Vähintäänkin talvelle ja kesälle eri listat.

Ennenhän kuskit jaettiin eriin SM-pisteiden mukaan mutta nyt käytössä ollut FTT Ranking poistaa siitä aiheutuneet ongelmat aika tehokkaasti. Sekä stanussa että virissä on kärkijoukoissa kuskeja, jotka eivät ole kesällä ajaneet ollenkaan mutta pääsevät kuumaan hiittiin talven ensimmäiseen kisaan - miksi tarvittaisiin kaksi listaa kun yksikin toimii?
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: PMi - 07.09.10 - klo: 18.13
Olisikohan niin, että osa harrastajista haluaa mennä vaan ajamaan. Sisäkisat ovat helppoja, senkun menee ja touhuaa. Ei tarvitse palella eikä pelätä vettä. Siistiä sisätyötä. Toisaalta, mihin unohtui viimetalven sotkurenkaat, rengaslotto ja liukkaus.
Ulkokisoihin pitää varustautua eritavalla. Voi olla hellettä, pakkasta tai muutenvain huono ilma, voi sataa vettä tai jopa luntakin. Autot likaantuu, pohjalevy naarmuuntuu, rata on likainen ja märkä. Tuulee ja voi olla jopa tyynä. Hikin saatta tulla.
Äkkinäinen voisi sanoa että sisällä on mukavampaa, mutta kyllä ulkokisat aina sisäkisat voittaa.
Joten 3/3 tai 4/4 ja ulkokisoille isompi painoarvo.
Kyllä tämän hetkiset asfalttiradat kansainväliset mitat täyttää, kirkkasti. Se on sitten toinen asia arvostetaanko niitä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: genlee - 07.09.10 - klo: 19.11
Täytyy kyllä sanoa, että ehdottomasti sarja ja niin paljon kisoja, kun se vain järjestäjille on mahdollista. Ajaminen ja varsinkin kilpaileminen on vain yksinkertaisesti mukavaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi töiden takia pääse kisaamaan, mutta jos kilpailukalenteri julkaistaan ennen kautta, niin onhan siinä nyt kuitenkin aikaa järjestää vapaita viikonloppuja. Ja tarviiko tätä ottaa niin vakavasti ja murehtia sitä kisan väliin jäämistä.

Kauden 2 parasta kilpailua, ei välttämättä tuloksen puolesta vaan muuten, mielestäni oli tällä kaudella ulkokisoja (kuusankoski ja laukaa). Kuusankoski sen takia, että ensimmäistä kertaa pääsi ajamaan nopeaa asfalttirataa ja laukaan olosuhteet antoivat mukavan haasteen ja uuden kokemuksen tästä lajista.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: copter - 07.09.10 - klo: 20.11
Jo on neiteilyksi mennyt tämäkin kun ulkona ei haluta ajaa. Voidaan toki ulos laittaa se joku talvisarja jolla ei ole SM arvoa ja sitten ulkokaudelle vasta SM, kuten ennenkin. :mrgreen:

Ehkä siinä sitten porukka treenaa sisällä ja ajaa kilpaa ulkona.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 08.09.10 - klo: 00.50

Jaahas, mielipidekysely saatiin päätökseen  :cool:
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: #61# - 08.09.10 - klo: 12.05
Sarjamuotoinen
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: CAi - 09.09.10 - klo: 21.45
Kerrasta poikki SM.

Kesä SM. 3 päivän kisa sade varauksella.
Talvi SM. 2 päivän kisa.

Erillinen FT sarja joka sisältää SM kisat.

Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 17.09.10 - klo: 12.43
Ollin (CAi) ehdotukselle myös kannatusta, mielestäni aivan loistava yhdistelmä molempia. Nostaisi SM-kisan ja tittelin statusta kun useammalla olisi mahdollisuus taistella tittelistä kun SM-kisa olisi vain se yksi johon panostetaan, eikä 8kk kestävä sarja.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Christer - 21.09.10 - klo: 19.49
Ollin (CAi) ehdotukselle myös kannatusta, mielestäni aivan loistava yhdistelmä molempia. Nostaisi SM-kisan ja tittelin statusta kun useammalla olisi mahdollisuus taistella tittelistä kun SM-kisa olisi vain se yksi johon panostetaan, eikä 8kk kestävä sarja.

Komppaan,

Nykyinen järjestelmä vain pakottaa väkisin kiertämään kaikki kisat läpi, itselläni ei ole tähän aikaan, kun pitäisi keskittyä opiskeluihin ja kiertää ulkomailla samaan aikaan. Sm:ällä olisi enemmän arvoa, jos se olisi vain yksi kisa, johon kaikki antaa kaikkensa. Nykyään tuntuu, että kisoihin mennään vain ja katsotaan vähän edellisenä iltana että auto toimii jotenkin.
   Ennen, kun oli vain yksi ratkaiseva kisa SM:stä, kisoihin testattiin todella paljon ja mentiin oikeasti kovaa.
Nykyään myös harvoin näkee suomen kovimpia kuskeja samaan aikaan lavalla, Yhden kisan järjestelmä kannustaisi kaikkia kuskeja ottamaan osaa ja silloin se olisi oikeasti kova juttu voittaa se SM. Nykyinen järjestelmä tuntuu vain CUP voitolta kun on jaksanut kiertää kaikki kisat.

Myös treenaamisen motivaatiokin lisääntyisi kun tietää että esim. jos Hyvinkäällä järjestetään SM:ät. Tietää että aina on porukkaa ajamassa. Nykyään kuten mainitsin porukkaa näkyy enimmäkseen edellisenä iltana ajamassa.


Saksassa pidetään joka vuosi mestaruus kisat ja se on siellä ns. "isokisa" johon kaikki treenaavat täysille mm. Rheinhard,völker etc.

Ja voitaisi myös sopia etukäteen missä "Yhdestä poikki Sm:ät" pidetään, kuten maailmanmestaruus-kisat ym. 2011 kesällä Keski-Suomessa, 2012 Pohjanmaalla. Eihän kukaan ole koskaa MM-kisoista itkeny jos ollaa pidetty Thaimaassa? Aina se rata on jotain lähempänä :)

Kustannusten kannalta myös yhdestä poikki olisi kannattavampaa kun ei tarvitse pistää 200e osallistumismaksuihin jos haluaa ajaa SM:stä.

Kuitenkin Sarja ja SM tulisi pitää erillään. Ne saa kiertää sarjaa ketkä haluavat. Voisi ottaa rennommin senkin.

-CA
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: AAKE K. - 21.09.10 - klo: 21.43
Jos mietin yksinomaan Viljamin tulevia kisavuosia, niin kannatan ehdottomasti kerrasta poikki systeemiä kaikissa luokissa.
Mutta jos mietin muita n 20 kaveria, jotka haluaa kehittyä ja harjoitella kovaa kisaamista, niin ei se niin yksinkertaista ole. Nyt SM-kisat sähkötouringissa ovat olleet korkeatasoisia ja tiukkoja monta vuotta. Siitä on hyvä ponnahtaa eteenpäin kansainvälisille areenoille.
Kerrasta poikki systeemi ei anna takuuta sille, että siellä olisi myös KAIKKI Suomen kansainväliset tähdet. Kesällä on aina jotkut isot kisat maailmalla tulossa tai menossa, ettei kaikki jouda tai sitten sataa.
Olen nähnyt kerrasta poikki kausia ja sarjakausia. Kansainvälisiä kisoja kiertäville kisaajille on parempi kerrasta poikki ja muille, etenkin nuorille, sarjasysteemi.

Se että 8 kisaa on liikaa ja sopivampi määrä on 6, on toinen juttu ...   
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: sakke_ - 22.09.10 - klo: 10.49
Sarja mielestäni on paras, mutta jos homma toimii yhtä hyvin kuin tällä kaudella niin silloin ehdottomasti ensivuonna kerrasta poikki.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: AAKE K. - 22.09.10 - klo: 19.22
LS-5, TP-10 ja M-8 -luokkien osalta uskoisin, että sarjamuoto on paras. Tätä näkemystä tukee se, että kaikissa näissä luokissa on lähes kaikki Suomen parhaat ovat mukana.

C-12 -luokan osalta houkuttelee kerrasta poikki SM, 3-päiväisellä kisalla. Lokakuun puolessa välissä ajettuna.

Sähköcrossi: ?? Ei näin kuten tänä kesänä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 22.09.10 - klo: 21.35
Jos kaikissa luokissa ajettaisiin vain yksi, monipäiväinen kilpailu, antaisi se halukkaille paremmin mahdollisuuden osallistua monen eri SM-luokan SM-kilpailuun.

-A-
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 22.09.10 - klo: 23.00
...
Sähköcrossi: ?? Ei näin kuten tänä kesänä.

Sähkökrossi ei ole mikään itsenäinen saareke, vaan osa PA-kilpailukalenteria. Jos muutoksia ei tehdä ensi kesänä sarjamalleihin, niin edessä on sama ongelma
> noin 30 kilpailua ahdetaan noin 19 viikonlopulle
> hesalaisista iso osa viettää heinäkuussa lomaa jossain muualla eli ei löydy kisaorganisaatiota joka viikonlopulle

On helppo heittää kritiikkiä ... ja on turhan yleistä, että vaan odotetaan pääsyä valmiiksi katettuun pöytään.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 22.09.10 - klo: 23.11
Sen voin ainakin luvata, että Ouluun/Kiiminkiin anotaan krossikisat vuosittain 2012 > ja samoin sisäkisa on meidän osaltamme aina kalenterissa kunnes toisin todistetaan.

16v kisoja järjestäneenä voisin todeta lyhyesti, että niillä jotka eivät ole SM-tason kisoja järjestäneet, ei ole edes oikeutta "äänestää" järjestelyihin liittyvistä asioista eli siitä aktiivisuudesta siis. 

Suomessa ongelma on -kuten olen jo vuosia todennut ääneen - se, että kuskit on se järjestävä organisaatio, ei erilliset toimitsijat ja puuhamiehet. Suomesta puuttuu sellainen kulttuuri.

Ollin ehdotus oli siis mielestäni äärimmäisen hyvä, mutta sarjojen arvostus ja kysyntä laskee ehkä kerta-SM:n myötä. Jokaisessa on omat hyvät puolensa. Myös 3+3 kisaa touringissa joista 5 parasta lasketaan olisi hyvä ja harkittava vaihtoehto.

Briteissä ajetaan C-12 luokat siten, että lauantaina stanu ja sunnuntaina viri. Viimeinen sarjan kisoista ajetaan kuitenkin "finaalina" eli se on kaksipäiväinen ja muistaakseni vain virikisa. Tuossakin olisi pohtimisen aihetta, mikäli sarjaa lyhennetään. tällöin yksi spesiaalimpi kisa viimeisenä toisi lisäarvoa ja kiinnostusta, uskoisin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Christer - 23.09.10 - klo: 19.54

"Viimeinen sarjan kisoista ajetaan kuitenkin "finaalina" eli se on kaksipäiväinen ja muistaakseni vain virikisa."

Olisi tosi makeeta, jos tämän finaalin voisi järjestää siten että esimerkiksi Top10-sijat ratkaistaisiin Reedy Race-formaatilla. sijoista kymmenen eteenpäin perinteisellä tyylillä. Suomessa kuitenkin viriluokassa kymmenen nopeinta kuskia ovat niin kovatasoisia, että tulisi varmasti näyttävää ajoa. Ehkäpä vain toiveajattelua.  :smiley: 

ei vaan, reedy race menisi jo liikaa arvanveto puolelle SM:än ratkaisemiseksi. Se sopisi hyvin erillissarjan "finaalin"
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: PMi - 11.01.11 - klo: 14.06
Keskusteluja käytiin taas, kerrasta poikki vai sarja? Itse olen ollut sarjan perään, mutta enpä ole enään, rupeaa sarjat käymään hiukan raskaiksi itselle ja kuskille.
SM-kisat ehdottomasti kerrasta poikki-systeemillä ja kaksipäiväisenä vähintään. Omat kisat matolle ja asfaltille.
C-12 myös kerrasta poikki ja eri aikaan kuin touring-kisat.
FTT- sarjaa voisi ajaa nykyisellä systeemillä tai kerhokisa-tyyliin siten että kisoja riittäisi keväälle ja syksylle, nelisen kilpailua/vuosi.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 11.01.11 - klo: 14.39
Täältä kannatusta PMi:n ehdotuksille.

Aikansa kutakin ja nykymallilla on menty jo ainakin 5 vuotta.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkkom - 11.01.11 - klo: 14.48
Samaa mieltä kaiman ja Pentin kanssa.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 11.01.11 - klo: 15.40
Keskusteluja käytiin taas, kerrasta poikki vai sarja? Itse olen ollut sarjan perään, mutta enpä ole enään, rupeaa sarjat käymään hiukan raskaiksi itselle ja kuskille.
SM-kisat ehdottomasti kerrasta poikki-systeemillä ja kaksipäiväisenä vähintään. Omat kisat matolle ja asfaltille.
C-12 myös kerrasta poikki ja eri aikaan kuin touring-kisat.
FTT- sarjaa voisi ajaa nykyisellä systeemillä tai kerhokisa-tyyliin siten että kisoja riittäisi keväälle ja syksylle, nelisen kilpailua/vuosi.

Nyt uskallan jatkaa siitä, mitä piti aiemmin jo kirjoittaa.

Juuri noin, mutta olisi toivottavaa että kisoja (kerho- tai milla nimikkeellä sitten kutsutaankin) olisi nykyistä enemmän, ympäri suomea.
Eli väki haluaa kyllä kisoihin, mutta kohtuullisen lyhyellä matkalla, ja ilman paineita.
Uskoisin, että näin myös saadaan uusia harrastajiakin lisää.

Se, miksi viimeksi lähdin asiaa "äänestämään", johtui siitä, että kentällä minulle viestitettiin asiasta juurikin noin.

Moni kun ajaa vielä monia luokkia, niin eipä montaa viikonloppua jää muulle.

Myös se jäi kesken, että oli halua kunnon kisaan, eli esim. kaksipäiväinen (alla esim. harjoituspäivä vielä)

Monet pitivät aiempaa Mäntsälän kapinaa arvokkaampana kuin sm-sarjaa, juurikin kisan formaatin takia.

Ei mulla muuta, nyt sain minulta pyydetyn viestin välitettyä.... niin, ja olenhan itsekin ollut tuolla kannalla....

- Tapsa

Majoituspaikat on kisapaikkakunnalta löydyttävä....

Edit:  ....tai kohtuullisen matkan päästä.
Seinäjoella olemme aina yöpyneet, kun Ylistaron kisoissa olemme käyneet.... ei mikään liian suuri matka sekään. Ylistaroa kisajärjestäjänä on muutenkin ikävä!!!!
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: rrike - 11.01.11 - klo: 15.50
Aluksi olin sarjan kannalla, mutta nyt alkaa tajuamaan kun itse maksaa osan että kalliiksi tulee kierrellä ympäri Suomea.

Ehkä tämä kerrasta poikki SM lisäisi kuskien siirtymistä myös kansainväliselle tasolle, kun kaikkia rahoja ei tarvitse tunkea kotimaan kisoihin vaan jää rahaa joihinkin ulkomaan kisoihin kuten ETS :huh:
Ja formaattikin muistuttaisi enemmän isoja kisoja.

Eli piste kerrasta poikki kisalle! 
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: mikari - 11.01.11 - klo: 15.53
kuten krossin PM, minusta kaikkien nitro luokkien mestaruudet voidaan ratkoa kerrasta poikki periaatteella. mietin tuossa eri näkökulmia asiaan ja tuohon tulokseen tulin hyvät ja huonot puolet punnittuani.

toistanko itseäni - toistan

kerhokisoja lisää, isoja vähemmän
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Bulvaani - 11.01.11 - klo: 16.20
Aluksi olin sarjan kannalla, mutta nyt alkaa tajuamaan kun itse maksaa osan että kalliiksi tulee kierrellä ympäri Suomea.

Ehkä tämä kerrasta poikki SM lisäisi kuskien siirtymistä myös kansainväliselle tasolle, kun kaikkia rahoja ei tarvitse tunkea kotimaan kisoihin vaan jää rahaa joihinkin ulkomaan kisoihin kuten ETS :huh:
Ja formaattikin muistuttaisi enemmän isoja kisoja.

Eli piste kerrasta poikki kisalle! 

Nyt puhun sähkötouringista.
Tuppaa olemaan niin, että jos kisasarjaa ei ole pakko kiertää, ei myöskään opi kilpailemaan. Sarjan kiertäminen maksaa - totta - mutta mielelläni ne kulut maksan, jos tuloksena on erilaisissa olosuhteissa ja rataympäristöissä kilpailemaan oppivat kuljettajat. Tästä on todisteena se, että nämä viisi vuotta FTT-sarjaa kiertäneet kaverit ovat nyt niitä virin top10:ssä ajavia. Ei kansainvälisen tason kuskiksi muututa menestymällä kerrasta poikki SM:ssä.
Ei-pakollista kerhokisasarjaa ei takuulla lähdetä kiertämään samalla aktiivisuudella kuin FTT:a nyt kierretään ja tämä hiivuttaisi kerhokisat vähitellen pieniksi paikallisiksi kylätappeluiksi. Tällä hetkellä kerhokisat toimivat FTT:a ruokkivana, kuten pitääkin olla.

Mielestäni sarjan tappamiselle ei argumentiksi kelpaa se, että pitkään FTT:a kolunneita alkaa reissaaminen kyllästyttää.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 11.01.11 - klo: 16.38
Viime viikonloppuna Tanskaan "jaksoi hinautua" kolmen päivän kisaan 16 kuskia Suomesta. Meikäläisten joukkue oli 2. suurin isäntämaan jälkeen.

Mäntsälän Kapinoihin osallistui muistaakseni jokaisena näkemänäni vuonna enemmän kuskeja kuin yhteenkään ko. vuoden FTT-kisaan. Ja taas tuolla Tanskankin reissulla haikailtiin Kapinoiden perään, kun siitä monipäiväisestä formaatista tykkää niin moni.

Isojen kisojen osalta linja saisi olla "harvemmin, mutta kerralla enemmän".
Koko viikonloppu joka kuukausi kevään ajan on paljon aikaa pois muulta perheeltä.

Kerhokisat on sitten joka mielessä ihan oma kuvionsa, eikä niitä kannata sekoittaa SM-pohdintoihin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: rrike - 11.01.11 - klo: 16.51
No ehkei niitä kerho kisoiksi
tarvii kutsua josse osallistuja määrä on siitä kiinni. Kaikkille "kerho" kisoille vetävä nimi. Kuten Mäntsälässä mäntsälän kapinat.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Mr Cale - 11.01.11 - klo: 17.21
...Mäntsälän Kapinoihin osallistui muistaakseni jokaisena näkemänäni vuonna enemmän kuskeja kuin yhteenkään ko. vuoden FTT-kisaan...


Kapinat oli kiva kisa, mutta tuo ei vaan pidä paikkaansa.  :wink:

En nyt jaksa joka vuodelta tarkastaa, mutta vaikkapa vuodelta 2008*

2008 FTT I: 117 (TSS: 19, TSP: 46; TSM: 23, C-12: 29)
2008 Kapinat: 90 (TSS: 12, TSP: 27, TSM: 24, C-12: 16, Tamiya Mini: 11)

Ja jos Minit pudotetaan pois, niin Oulun kisaa lukuunottamatta (jossa oli yksi kisaaja vähemmän) jokaisessa FTT-talvikisassa oli enemmän kuskeja.

* Kapinoiden osalta luvut olivat ilmoittautuneiden määriä ja FTT luvut toteutuneita kilpailijamääriä. Sattui listat olemaan tuossa kun molempiin kisoihin erät ja aikataulut tein.


Itse asiaan voisin kommentoida sen verran, että ajatus SM-kisasta, missä kaikkien luokkien kuskit ajaa sitä yhtä SM-luokkaa kuullostaa houkuttelevalta, ja varmasti sitä kautta SM-tittelin arvoa saadaan nostettua, mutta mihin hintaan? Riittääkö esim. sähkörataluokkien osalta kansalliseen sarjaan tai yksittäisiin kilpailuihin aktiivisia kilpailijoita? Miten käy vakioluokkien?
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: MrOllinmaki - 11.01.11 - klo: 22.41
Äänestän Kerta-SM-kisan puolesta.

-A-
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 12.01.11 - klo: 00.28
Itse asiaan voisin kommentoida sen verran, että ajatus SM-kisasta, missä kaikkien luokkien kuskit ajaa sitä yhtä SM-luokkaa kuullostaa houkuttelevalta, ja varmasti sitä kautta SM-tittelin arvoa saadaan nostettua, mutta mihin hintaan? Riittääkö esim. sähkörataluokkien osalta kansalliseen sarjaan tai yksittäisiin kilpailuihin aktiivisia kilpailijoita? Miten käy vakioluokkien?

Joku syy, miksi ne pitäisi kaikki yhndistää, mahtuuhan nykyäänkin ne samaan kisaan, eli myös kansalliset luokat, ja SM-luokka.

Vakioluokkien tilanne pysyy vähintäänkin samana.

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Kyllä tämä maa ja kilpailijat haluaisivat edes yhden kansainvälisen kisan formaatilla olevan kilpailun.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Mr Cale - 12.01.11 - klo: 00.38
Joku syy, miksi ne pitäisi kaikki yhndistää, mahtuuhan nykyäänkin ne samaan kisaan, eli myös kansalliset luokat, ja SM-luokka.

Mahtuuhan ne, mutta voisin kuvitella, että kerta SM-kilpailun yhteydessä ajettavat vakioluokkien (TSS ja TSP) kisat ei juuri vedä kuskeja, jos vaihtoehtona on osallistua SM-kilpailuun. Näin se oli ainakin silloin kun edellisen kerran ajettiin kerta SM-kisoja sähkötouringissa.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Bulvaani - 12.01.11 - klo: 08.54
Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Eli moni on kertonut, että kipinä harrastukseen on sen verran hiipunut, että ei enää haluaisi nähdä sitä vaivaa, minkä sarjan kiertäminen vaatisi. Ei oo todellista... Onko tämä maailma todella mennyt tällaiseksi, että myös harrastamisesta ja siihen kuuluvasta kilpailemisesta  saatava mielihyvä ja glooria pitäisi saada mahdollisimman kompaktisti ja vähällä vaivalla: "- ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa -". En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaista lähestymistapaa. Antaa sitten ihan vapaasti niiden jäädä pois joille turnee on liian paljon vaadittu. Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta. Kollektiivinen kehittäminen ja kehittyminen toteutuu sarjamuotoisessa kilpailussa mitä parhaimmalla tavalla.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 12.01.11 - klo: 08.59
Kaikkihan on tietty omista valinnoista kiinni, mutta "tärkeiden" kilpailujen määrä kevät- ja kesäkaudella on ainakin omalla kohdalla liian suuri.

Jos ei karsi, niin
-tammikuussa SM ja DHI-Cup = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-helmikuussa SM ja sisä EM = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-maaliskuussa SM ja LRP Masters = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin
-huhtikuussa SM ja lajin markkinointitapahtuma Model Expo = 2 kokonaista viikonloppua ja vähän päällekin

Ja ETS-sarjan kisat olisi tuon päälle.

Yllä mainituissa kv. kisoissa juoksevien määrä lienee 6-16 kuskin haarukassa eli ei suinkaan koske kaikkia SM-kisoissa ajavia.

Omaa karsintaa on jo tehty eli tämä on vähän jossittelun puolella, mutta mietityttää kuitenkin olisiko olemassa tapaa keventää kisakalenteria.

Kalenterin kevennysten ulottaminen kesäajan kisakalenteriin olisi myös paikallaan. Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.

Tuossa ei tullut tarjottua ratkaisua, kunhan konkretisoin omasta vinkkelistä tilannetta ja perustelua sille miksi kannatan FTT-sarjan kisamäärän vähentämistä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 12.01.11 - klo: 09.50
Itselläni on tänä keväänä viikkoon 13/14 mennessä 8 kisaviikonloppua kisoja suomessa ja muualla. Olen silti sarja-SM:n kannalla, mutta kuten tainnut aiemminkin sanoa, kisojen määrää voisi pudottaa talvella neljästä kolmeen. Tosin kovin moni ei aja kv-kisoja joten heidän ajamistaan ei tulisi karsia. Itse ainakin karsin kisat suomen kisoista eli SM-sarjasta, jos jostain on tarve karsia.

Kerrasta poikki -SM-kisat tosin tukisi monien (myös omaa osallistumistani) muihin kuin siihen yhteen luokkaan talvella. Mutta vaarana on, että muihin kisoihin ei sen jälkeen saada kuljettajia. Sen sijaan kuten aiemminkin olen maininnut, mielestäni 3 turistiluokkaa Suomessa on liikaa, ja asiaa tulisi tarkastella tulevaisuudessa eri vinkkelistä, jotta ns.kansallisten luokkien arvostusta saataisiin nostettua entisestään yhtenäisellä stokkiluokalla, kuten ulkomaillakin ajetaan. Mikään ei estä palkitsemasta juniorikuljettajia entiseen tapaan sijasta riippumatta.

Kuten ehkä muutamat saattavat jo tietää, olen seuraavat kaksi kautta (2011-2012) pienoisautoilun lajiryhmässä. Tarkoituksenani ei ole ajaa luokkien harrastajamääriä alas, vaan keksiä keinoja niiden nostamiseen, tai ainakin ylläpitämiseen, mikä on aina sekin jo haaste kuten vuodet osoittavat. Oma visio tulevalle "kaksivuotiskaudelle" on myös saada Suomen rata-autokisaamiseen enemmän kansainvälisyyttä ja liikkuvuutta muista maista tänne ja toisinpäin. Myös kisaamisen aloituskynnystä pitää saada alemmas keinolla tai toisella. Lisenssittömät kisat tuntuvat vetävän jengiä vaikka kyse on vain muutamasta kympistä. Asia vaatii tarkastelua.

edit: infoa lisätty
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: PMi - 12.01.11 - klo: 09.52
Asia joka ei tule esille juurikaan näissä keskusteluissa tällä foorumilla on se, että onko kohta näille kaikille kisoille tekijöitä? Tuntuma on se että kilpailujen rakentaminen on muutamien aktiivien hartioilla. Kauanko he jaksavat ja onko jatkajia?

Onhan kärkikuskeilla toinenkin vaihtoehto, jota muutamat kuskit jo toteuttaa, lähdetään maailmalle ajamaan ja jätetään kotimaan sarjat. Sitten taas valitetaan että on ne kummaa porukkaa kun ei omat kisat kelpaa. Ole sitten siinä.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 12.01.11 - klo: 09.59
Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

Eli moni on kertonut, että kipinä harrastukseen on sen verran hiipunut, että ei enää haluaisi nähdä sitä vaivaa, minkä sarjan kiertäminen vaatisi. Ei oo todellista... Onko tämä maailma todella mennyt tällaiseksi, että myös harrastamisesta ja siihen kuuluvasta kilpailemisesta  saatava mielihyvä ja glooria pitäisi saada mahdollisimman kompaktisti ja vähällä vaivalla: "- ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa -".

Olen ymmärtänyt, että kiinnostus ei ole hiipunut, mutta pitkän sarjan kiertäminen asettaa taloudellisesti siihen tilanteeseen, ettei viitsi sitten lainkaan osallistua, kun koko sarjan kiertäminen on "ylivoimaista".

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

 . Antaa sitten ihan vapaasti niiden jäädä pois joille turnee on liian paljon vaadittu. Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta. Kollektiivinen kehittäminen ja kehittyminen toteutuu sarjamuotoisessa kilpailussa mitä parhaimmalla tavalla.

Ne jäävät/ovat jo jääneet.

Miten ihmeessä muuten olympiamitali arvostetaan korkeammalle, kuin esim. sarjan maailmanmestaruus.
Olympialaisethan ovat joka neljäsvuosi (?)

Moni on kertonut, ettei viitsi lähteä kahlaamaan noin monen kisan sarjaa, joten jää pois sitten kokonaan.

En kerta kaikkiaan ymmärrä tällaista lähestymistapaa.   
Tämä ainakin minun silmissäni vain lisää kisasarjan kiertäneiden arvostusta.

Kestävyyskisana vai varallisuusmahdollisuutena.

Ei tästä nyt sentään makseta miljoonia ammattina/palkintoina....

Tulihan tämä nyt sitten ymmärretyksi oikein, että kerron kuulemiani mielipiteitä, ja osin välitän niitä pyynnöstä.
Eivät uskalla sitä tehdä itse, ja ymmärrän sen oikein hyvin, kun taas ketjua luen....

Kisoja saa edelleenkin olla nykyinen määrä, tai vaikka lisääntyä, kukin osallisttu mihin rahkeet riittävät, ja kisajärjestäjiä löytyy....
Kun ne vielä ajoitetaan sopivasti ennen jotain suurempaa kisaa, niin se palvelisi hyvänä harjoituksena....

Oma mielipide:
Touring: SM yhtenä kisana!
Sähköcrossi: kuten nykyään!


Edit:
Olikin kirjoitukseni aikana tullut tämä viesti:

Asia joka ei tule esille juurikaan näissä keskusteluissa tällä foorumilla on se, että onko kohta näille kaikille kisoille tekijöitä? Tuntuma on se että kilpailujen rakentaminen on muutamien aktiivien hartioilla. Kauanko he jaksavat ja onko jatkajia?

Onhan kärkikuskeilla toinenkin vaihtoehto, jota muutamat kuskit jo toteuttaa, lähdetään maailmalle ajamaan ja jätetään kotimaan sarjat. Sitten taas valitetaan että on ne kummaa porukkaa kun ei omat kisat kelpaa. Ole sitten siinä.


Siinä myös hyvä näkökohta.... jotenkin tuo on jo alkanut näkyä käytännössäkin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Bulvaani - 12.01.11 - klo: 10.28
Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.

Eipä tule heti mieleen montaa muuta lajia, jossa samat kilpailijat osallistuvat niin erilaisilla vehkeillä toisen lajin mestaruusmittelöihin kuin pienoisautoilussa. No ehkä maantiepyöräilijät joskus käyvät maastopyöräkisoissa. Miksi pienoisautoilussa pitää SM-tasolla olla mahdollisuus Elmoiluun, jos se ei muissakaan urheilulajeissa ole tavoitteena? Jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin sitten vähän harmittaa ja sillä selvä. Toki pienoisautoilun harrastajien määrä on yksi vaikuttava tekijä, mutta taustalla toimintakulttuuria muokkaava ajatusmalli on tärkeämpi.

Kuten moneen kertaa on todettu, useammassa eri luokassa ajaminen on ensisijaisesti kuljettajien valinta. Silloin on ihan hassua, että purnataan siitä, että kisoja sitten on liikaa. PMi:ä mukaillen kuljettajien mukavuutta enemmän pitäisikin ajatella kisajärjestäjiä. KV-kisoihin osallistuu hyvästä tahdosta huolimatta vain murto-osa harrastajista, joten ei heidän poissaolonsa parista kotimaan kisasta koko sarjaa raunioita. Aloittelijat eivät (poikkeuksia lukuunottamatta) ole heti osallistumassa kv-kisoihin ja eikö kotimaan kisasarjan yksi funktio olekin juuri kasvattaa kilpailijoita taidoiltaan valmiimmiksi kv-kisoihin  :roll:

TTKoo: Ei kai foorumilla ketään ammuta? Ketjun aloittaja toivoi keskustelua, mielestäni sitä on käyty ihan mukavasti. Syvät kurkut ja muut mesenaatit kuulopuheineen hämmentävät keskustelua ja synnyttävät mielikuvaa siitä, että asiallistakin mielipiteen ilmaisua pitäisi jotenkin pelätä. Päinvastoin, siihen pitää rohkaista.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Hegetus - 12.01.11 - klo: 10.49
Täältä ääni sarjamuodon säilyttämiselle sähkökrossin puolella.
Työttömänä pystynyt hyvin kiertämään, niin M2-10 SM sarjan viime kesänä, kuin nyt talvella WJ sarjaa.
Budjetti ollut 200€ reissu, ja suht hyvin riittänytkin se.
(Kulkeminen kisapaikoille ollut 2hengen kimppakyyti, alle 5l bensaa satasella vievällä autolla, ja yöpymiset hotellissa.)

Eli ei ainakaan kilpailijoiden kustannusten takia pitäisi palata kertamuotoiseen SM titteliin.
Jos joku haluaa ajaa 10 eri luokkaa, se on omavalinta.
Ja jos lompakko ei sitä 10 luokkaa kestä, se on jostain karsittava sitten.


Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Pepess - 12.01.11 - klo: 12.05
.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: jarkko - 12.01.11 - klo: 12.09
Muistaakseni laskin että viime kesänä kalenterissa oli 32 kisaa jaettuna 19 viikonlopulle.
Jälleen päällekkäisyydet koskevat pahiten niitä jotka haluavat ajaa useamman luokan SM-kisoja. Tai ovat mukana kisojen järjestämisessä.
Eipä tule heti mieleen montaa muuta lajia, jossa samat kilpailijat osallistuvat niin erilaisilla vehkeillä toisen lajin mestaruusmittelöihin kuin pienoisautoilussa. No ehkä maantiepyöräilijät joskus käyvät maastopyöräkisoissa. Miksi pienoisautoilussa pitää SM-tasolla olla mahdollisuus Elmoiluun, jos se ei muissakaan urheilulajeissa ole tavoitteena? Jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin sitten vähän harmittaa ja sillä selvä. Toki pienoisautoilun harrastajien määrä on yksi vaikuttava tekijä, mutta taustalla toimintakulttuuria muokkaava ajatusmalli on tärkeämpi.

Kun kommenttini on irroitettu asiayhteydestään, niin toistan, että sanoin että
-kysymys on omista valinnoista
-ja esitin oman tiimin näkökulmasta tilanteen

SM-tasolla ajettavia pienoisautoluokkia en pidä eri lajeina, vaan ne kaikki tukevat kehittymistä pienoisautoilijana oli oma pääluokka mikä tahansa. Voi vaikka katsoa, mitä kaikkia eri luokkia lajimme ammattilaiset ajavat.

Pääluokkaa tulisi pystyä vaihtamaan kesä/talvikausien välillä. Ei siis niin, että sarjamalli pakottaa ajamaan asfaltilla samaa luokkaa kuin ajaa matolla.

Vahva kannatus täältä huolelle kisajärjestäjien riittämisestä kaikkien kymmenien kisojemme aikaansaamiseen.

Tulevaisuuden kannalta olisi eduksi käyttää enemmän aikaa uusien kasvojen saamiseen mukaan harrastukseen ja vähän vähemmän aikaa kisojen järjestämiseen pirstaloituneelle ja pienenevälle vanhojen harrastajien joukolle.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: TTKoo - 12.01.11 - klo: 12.24
Jarkon tekstiin lisäyksenä....

Mahdollisuus, ja aikaa ajaa eri kilpaluokkia, mahdollistaa siten "oman lajin" löytämisen.


Herättääkö tämä jotain ajatuksia:

Touring  TSM 10

http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-12-13T11-03-14255.pdf

Ellen ihan väärin katsonut, niin vain 12 kuskia ajoi sen kuusi kisaa kahdeksasta  (  6/8  )
Eli pisteethän tulevat 3/4  +  3/4

49 kilpailijaa pisteitä keränneenä.

Eli valintoja on tehty....
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Janne A - 12.01.11 - klo: 12.38
Ainakin sähkökrossissa kannatan sarjamuotoista SM:ää. Viime kesänä oli neljä kisaa, mikä on sopiva määrä. Luokkien määrät ovat pysyneet lapasessa, kun virallisia luokkia on 2kpl (M2-10 ja M4-10).

Jos sarjakilpailulla on SM-arvo, niin siihen suhtaudutaan järjestäjän taholta vähän virallisemmin ja sitä kautta se pitäisi näkyä järjestelyissä ja niin se on mielestäni näkynytkin. Itse ainakin arvostan kilpailuja missä säännöt ovat selkeät, määritellyt tuomarit ja kaiken lisäksi hyvä ja tasainen taso.

Ja mitä touringiin tulee niin:
ajoin vuosi sitten touringissa sisäkilpailut ja ne ovat olleet parhaiten järjestettyjä kilpailuja, missä minä olen ollut mukana. Hankala kuvitella, että isompia saleja vuokrattaisiin ja roudattaisiin mattoja vartavasten ympäriinsä, jos kyseessä olisi "vain kerhokisa". Sitten ne samat kisat ajettaisiin ahtaammissa treenimestoissa. 1 kpl isoja sisäkilpailuja vs 4 kpl korkean luokan sarjakilpailuja. Varsinkin aloittelijat tarvitsevat toistoa ja sitä tulee sarjan muodossa. Jos vanhat parrat alkavat kyllästymään "aina vaan samaan" formaattiin, niin se ei mielestäni ole motiivi muutoksiin.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Pepess - 12.01.11 - klo: 12.48
.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Pepess - 12.01.11 - klo: 12.58
.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Janne A - 12.01.11 - klo: 13.05
Hankala kuvitella, että isompia saleja vuokrattaisiin ja roudattaisiin mattoja vartavasten ympäriinsä, jos kyseessä olisi "vain kerhokisa". Sitten ne samat kisat ajettaisiin ahtaammissa treenimestoissa.
Heitin tuossa puhdasta laskentaa kustannuksista ja miksi aloituskynnys saattaa muodostua korkeaksi verrattuna kerhokisoihin. Kerhokisojahan ajellaan yleensä treenimestoissa. Kysymys on siitä, että millä tavalla kynnystä siirtyä kerhokisoista ajamaan FTT-kisoja voisi madaltaa - ei siitä, että FTT-kisat korvattaisiin kerhokisoilla. Kerhokisat on tosi hyvä juttu missä aloittelijat pääsevät tutustumaan kisaamiseen ja saavat kokemusta ja neuvoja yms. myös sitä kautta.

En ottanut kantaa kenenkään viestiin erityisesti, kerroin vain näkemykseni.
Tämä siitä johtuen, että aihe menee helposti eipäs-juupas-keskusteluksi, jos aletaan kommentoimaan sellaisia asioita, mitkä vaatii spekulointia.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Stilo - 12.01.11 - klo: 13.12
Vähän Jannea kompaten pelottaa se ajatus siitä, että kerta SM siirryttäessä ajettaisiin suomessa enään mahdollisesti yksi isompi mattokilpailu vuodessa. Voisi veikata, että kun nykyäänkin järjestäjiä joudutaan "pakottamaan" tekemään FTT kisoja, niin isompien kisojen järjestäminen loppuisi täysin. Vaikka varmasti esimerkiksi Oulussa riittäisi kiinnostus järjestää kerhokilpailuita, niin on ihan turha odottaa arvottomaan fintrack kisaan kuskeja sitäkään vähää määrää kuin nykyään.

Myös SM arvoisen FTT sarjan kisat ovat varmasti asiallisesti järjestetty, isohko vähän ison maailman tasoa oleva rata. Edes jonkunlainen tuomarointi joka ei aina kerhokisoissa toteudu, tarkka katsastus yms. jotka opettavat juuri kuskeja tulevaisuutta varten. Ei tarvi sitten siinä vuoden ainoassa isossa kisassa niitä kaikkia opetella kerralla. Jollekkin suhteellisen aloittelija kuskille ei varmaan myöskään tunnu kivalta että on ihan ok vauhdissa, mutta esim. kalustorikon tjm. oman kämmin takia menee se vuoden isoin kisa pilalle ja joutuu odottelemaan taas vuoden verran, että pääsee kokeilemaan uusiksi. Siinä helposti kokeneemmallakin kuskilla loppuu mielenkiinto. Kerta SM myöskin pakottaa vielä varmemmin pitämään sen yhden viikonlopun vapaana, kun FTT sarja antaa mahdollisuuden edes vähän pyöritellä aikatauluja koska kaikkia kisoja ei lasketa...

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että FTT sarjasta voitaisiin helposti tiputtaa 1 kisa talvelta ja 1 kisa kesältä pois. Syksyllä voitaisiin ajaa vielä joku Kapinoiden tyyppinen FTT prologi jossa voisi olla panoksena jotain bonusta sarjaan. Myös Maastosarjasta voisi omasta mielestä tiputtaa yhden kisan pois, veikkaan että voisi parantaa muittenkin sarjojen tilaa.
Otsikko: Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
Kirjoitti: Vesa - 12.01.11 - klo: 13.18
Ouluun/Kiiminkiin on suunnitteilla kv-tason ratakisa syksylle 2011 josta tullaan infoilemaan myöhemmin. Ajankohta tulee olemaan marraskuussa - joulukuun alussa.