RC10.FI

Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Spif - 17.05.11 - klo: 08.57

Otsikko: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Spif - 17.05.11 - klo: 08.57
Sähköcrossin MM warm up lähestyy kovaa vauhtia ja ensimmäiset ruotsalaiset saapuvat jo tänään pelipaikalle. Huomenna tulee ensimmäiset tehdastiimit paikalle. Ilmoittautuminen on päättynyt, mutta muutamia peruutuksia on tullut eli mukaan pääsee vielä.

Aikataulu on julkaistu ja tässä linkki http://www.mm2011.fi/uutiset.html?13

Usein kysytyt kysymykset:
K: Onko telttapaikkoja riittävästi?
V: Kaikille osallistujille on telttapaikka.

K: Onko pöydät ja tuolit?
V: Kaikille löytyy 1m2 pöytätilaa ja yksi tuoli.

K: Saako renkaita kisapaikalta?
V: Kyllä saa, mutta on suositeltavaa tehdä varaus, niin meidän elämä helpottuu renkaan myyjinä. Tässä linkki varauslomakkeeseen http://www.ifmar2011.com/lomake.html?id=3

Tervetuloa Vaasaan!
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: kisaaja - 19.05.11 - klo: 22.25
AAaawww! Brian Kinwald ja Jared Tebo mukana!! Isolla nimmari tussilla lähdettävä ksoihin!! :afro: :laugh:
Tuleeko tänne erälistat vai arvotaanko ne paikanpäällä?
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: APK - 21.05.11 - klo: 08.23
Liveseuranta:
http://www.ifmar2011.com/15
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: APK - 21.05.11 - klo: 11.49

Tuloksia:

http://rc10.fi/results/2wd/Q1.pdf
http://rc10.fi/results/2wd/Q2.pdf
http://rc10.fi/results/2wd/Q3.pdf
http://rc10.fi/results/2wd/Q4.pdf
http://rc10.fi/results/2wd/QUALIFY.pdf

Finals:
A Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/A1.pdf
B Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/B1.pdf
C Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/C1.pdf
D Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/D1.pdf
E Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/E1.pdf
F Final 1 - http://rc10.fi/results/2wd/F1.pdf
A Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/A2.pdf
B Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/B2.pdf
C Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/C2.pdf
D Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/D2.pdf
E Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/E2.pdf
F Final 2 - http://rc10.fi/results/2wd/F2.pdf
A Final 3 - http://rc10.fi/results/2wd/A3.pdf

Final results after finals:
A Final - http://rc10.fi/results/2wd/AFINAL.pdf
B Final - http://rc10.fi/results/2wd/BFINAL.pdf
C Final - http://rc10.fi/results/2wd/CFINAL.pdf
D Final - http://rc10.fi/results/2wd/DFINAL.pdf'
E Final - http://rc10.fi/results/2wd/EFINAL.pdf
F Final - http://rc10.fi/results/2wd/FFINAL.pdf
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: hmort - 21.05.11 - klo: 22.51
HYVÄ JQ !!!!!!!!!!!!!!!!!  Hieno suoritus.........
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Janne A - 21.05.11 - klo: 23.58
(https://lh5.googleusercontent.com/_0sQShRNSxEg/Tdgm0F4Q4YI/AAAAAAAAKxU/NXWCAAbliG8/s640/_DSC0710.jpg)

Lisää kuvia: http://bit.ly/Worlds2011_WarmUp
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Janne A - 22.05.11 - klo: 06.56
Videota: Youtube playlist: IFMAR 2011 Electric Buggy Worlds Warm-Up (http://bit.ly/Worlds2011_WarmUp_Vids)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Midder - 22.05.11 - klo: 10.25
Onkos kellään tietoa mitä autoja A-Finalisteilla oli?
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Aland - 22.05.11 - klo: 11.22
Losi
Asso
Kyosho
Tamiya
Losi
Kyosho
Losi
Asso
??
Asso
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: APK - 22.05.11 - klo: 12.04
Tuloksia - sunnuntai:
http://rc10.fi/results/4wd/Q1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/Q2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/Q3.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/Q4.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/QUALIFY.pdf

http://rc10.fi/results/4wd/H1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/G1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/F1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/E1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/D1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/C1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/B1.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/A1.pdf


http://rc10.fi/results/4wd/A2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/B2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/C2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/D2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/E2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/F2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/G2.pdf
http://rc10.fi/results/4wd/H2.pdf

http://rc10.fi/results/4wd/A3.pdf



Final results after finals:
A Final - http://rc10.fi/results/4wd/AFINAL.pdf
B Final - http://rc10.fi/results/4wd/BFINAL.pdf
C Final - http://rc10.fi/results/4wd/CFINAL.pdf
D Final - http://rc10.fi/results/4wd/DFINAL.pdf
E Final - http://rc10.fi/results/4wd/EFINAL.pdf
F Final - http://rc10.fi/results/4wd/FFINAL.pdf
G Final - http://rc10.fi/results/4wd/GFINAL.pdf
H Final - http://rc10.fi/results/4wd/HFINAL.pdf
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Janne A - 23.05.11 - klo: 00.54
Kuvia tältä päivältä:

(https://lh6.googleusercontent.com/_0sQShRNSxEg/TdmEf3KJL8I/AAAAAAAAK0o/WzK0rtglrGI/s400/_DSC0819.jpg)

Lisää: http://bit.ly/Worlds2011_WarmUp (http://bit.ly/Worlds2011_WarmUp)
Huomenna julkaisen nelivedon A-finaalivideot.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Koheltaja - 23.05.11 - klo: 06.49
Jaa etteikö Suomesta löydy kansainvälisellä tasolla nopeita kuskeja? Jumalaut Jose ja Ari, hieno suoritus!!!
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: JyrkiL - 23.05.11 - klo: 07.40
Lainaus
Onkos kellään tietoa mitä autoja A-Finalisteilla oli?
RedRC:stä kun katsoin, niin siellä merkit oli seuravanlaisesti:

Losi
Asso
Kyosho
Tamiya
Asso
Kyosho
Losi
Asso
Durango
Asso

Eli erona vain tuo Maifieldin ajama Asso, Alandin listalla merkitty Losiksi. Ja RedRC:llä "tiesivät", että Neumann ajoi Durangon protolla.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Janne A - 23.05.11 - klo: 08.18
Nelivedon A-finaalit nyt netissä.

(http://1.bp.blogspot.com/_0sQShRNSxEg/Sj6YeEpk1AI/AAAAAAAAC-w/exmzFuXap04/s200/finRCVideos.jpg)

Youtube playlist: IFMAR 2011 Electric Buggy Worlds Warm-Up (http://bit.ly/Worlds2011_WarmUp_Vids)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Midder - 23.05.11 - klo: 09.42
Entäs mitä autoja nelkun A-finalisteilla oli? Olin jostain lukevinani ettei A-finaaliin päässyt yhtään Losi kuskia. Lisäksi, että pojat olisivat vieläkin ajaneet vanhoilla XX4 kaaroilla mikä itselleni hieman järkytys  :shocked:
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 23.05.11 - klo: 09.48
Losin tiimi ajoi XXX-4 ei tupla-X:llä.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: *HOKE* - 23.05.11 - klo: 10.23
No senkus kattoo kuvan A finalisteista.
Paidoissa lukee... Ja ne joilla ei teksti ihan näkysällä ole, on hyvin helppo kuitenkin heittää...
Ari ja Jose Durangolla.
Eli autot järjestyksessä


Tamiya
Asso
Asso
Durango
Kyosho
Durango
Durango
Asso
Durango
Schumacher
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: RikuRassi - 23.05.11 - klo: 12.57
Kuvia perjantain testipäivältä:

https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmupPerjantaiTestit?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmupPerjantaiTestit?feat=directlink)


Aloitustilaisuus lehdistölle (Maifield, Andersson, Adachi)

https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmupAloitustilaisuusLehdistolle?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmupAloitustilaisuusLehdistolle?feat=directlink)


La 2wd päivä

https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmup2WD?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmup2WD?feat=directlink)


Vielä 4wd.

https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmup4WD?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/RikuTolonen/MMWarmup4WD?feat=directlink)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Janne A - 27.05.11 - klo: 12.22
Kommentoidaan nyt todella hienoa tapahtumaa näin rapsan ja plussien/miinuksien muodossa!

Vaikka paikkaa MM:issä ei ollut vielä plakkarissa, niin silti halusin päästä kokeilemaan vauhtia ja fiilistä ns. isoja poikia vastaan ajaessa. Reissu tehtiin lyhyellä kaavalla: lauantaina päivällä Vaasaan, sunnuntaina nelivedon kisat ja illalla himaan.

Kerkesimme suunnitelmien mukaan Vaasaan sopivasti takavedon alkuerien aikana. Finaaleja odotellessa kerkesi liimailla pari kierrosta kisoissa käytettäviä JConcepts:in Flip Outseja. Yhdet oli tarkoitus käyttää perjantain vapaissa treeneissä ja sunnuntaille oli varattu kaksi kierrosta.

Kuvasin A-finaalit takavedosta ja mieleen jäi isojen poikien ajon eleettömyys. Autot kiersivät siististi rataa tekemättä ylimääräisiä kommervenkkejä, kokoajan täysi kontrolli.

Lauantain treenit:
Kun takaveto oli ajettu ja palkinnot jaettu, päästiin tositoimiin. Lähdin Jyväskylän kisan setupilla haistelemaan pitoa ja auton käytöstä. Heti kävi ilmi, että auto oli liian löysä ja kömpelön oloinen, auto ei suoristunut hyvällä pidolla tarpeeksi nopeasti mutkasta lähtiessä. Autoa piti saada myös kääntymään lisää, Flip Outsien passiivisuus Double Dees:eihin oli selkeä. Autoa jäykentämällä ja perää keventämällä sain mielestäni kohtuu ajettavan setupin aikaiseksi. Kerkesin vetää illan aikana kahdeksan stinttiä ja kellon mukaan (http://www.mylaps.com/practice/showLaptimes.jsp?tid=1153&transponder=2500309) ajo näytti ihan hyvältä. Illalla kävästiin safkaamassa ja sitten editoin takavedon videot julkaisukelpoisiksi.

4WD: Alkuerät:
Aamu alkoi Youtuben kanssa pelatessa, mutta nopean aamupalan kautta selvittiin radalle. Treenit meni rauhallisesti ajellessa ja koitin hakea varmaa linjaa. Tein eräni parhaan tuloksen ja pääsin lähtemään ensimmäiseen alkuerään piikiltä. Flip Outsit osoittautui ensimmäisellä akulla liukkaiksi. Koitimme vähentää tätä efektiä sutimalla ennen erää savella, toisen kaverin pitäessä siivestä kiinni. Se näyttikin tepsivän ja pito oli huomattavasti parempi jo lämmittelyjen jälkeen.

Ensimmäinen alkuerä meni muuten hyvin, mutta tein pitkän kaadon ja 36 sekunnin kierroksen, muiden läppien pysyessä 25,5 sekunnin tienoolla. Kierroksen sijoitus oli 31:s (https://picasaweb.google.com/lh/photo/Py3ZA4QbM8vPbn5eycJJgg?feat=directlink), mutta samaa vauhtia ilman kaatoja olisin 15.-25. nopeimman joukossa.

Toinen alkuerä oli ensimmäisen erän kopio, mutta pitkää kaatoa  ei tullut. Tulos olikin jo hyvällä tasolla 12k 14,322s ja se oikeutti 17. sijaan (https://picasaweb.google.com/lh/photo/cgWZwIOxxBmqv4Q3o4lKMg?feat=directlink) kierroksella. Auto toimi hyvin ja "mummottelumentaliteetillä" ajelu näytti riittävän yllättävän korkealle tuloksissa. Kävin liimaamassa toisen kierroksen kumeja valmiiksi finaaleja varten.

Kolmannella kierroksella alku meni hyvin käydessä tiukkaa sekunttikamppailua eräläisteni kanssa. Loppupuolella kävi vähän huono tuuri, kun osuin kierroksella ohitettavaan kaatuneeseen, joka oli vielä nostajan takana. Läpistä tuli 7 sekkaa ekstraa, joka riitti pudottamaan tiukassa sekunttitaistossa kierrossijoitukseni 33:nneksi (https://picasaweb.google.com/lh/photo/FTO59G_8ukTrrSabtSSDHg?feat=directlink). Olin tässä vaiheessa pisteissä menossa C-finaalin viimeisille paikoille, mutta parempi tulos oli saatava, että tavoitteeksi asetettu C-finaali pysyisi hyppysissä.

Viimeiseen alkuerään lähdin hyvin, mutta pari virhettä tiputti minut kärjestä. Pienten konfliktien jälkeen sain ajon kulkemaan ja ajan täyttyessä tulin lopulta eräni parhaalla tuloksella viivan yli. Eräkierroksen tulos riitti alun sähläilystä huolimatta 22. sijaan (https://picasaweb.google.com/lh/photo/EL7d5QMpih_kvYske6PjkA?feat=directlink) ja yhteistulokseksi tuli pisteet 17 + 22 = 39 pistettä. Tämä tulos oikeutti C-finaalin 8. ruutuun (https://picasaweb.google.com/lh/photo/L3QS_BPFrEoLEESeLKRGyA?feat=directlink).

4WD: Finaalit:
Finaaleihin vaihdoin uudet renkaat ja olo oli lauteilla yllättävän "tärrätön". Lähtö meni rauhallisesti ja pääsin muutaman sijan ylöspäin. Autoja keskeytti edestä ja sijoitus nousi kokoajan. Olin erän loppupuolella parhaimmillaan kolmantena, mutta virhe keskialueella päästi Oskar Levinin ohi. Vielä viimeisellä kierroksella tulin normaaliin tapaan pääsuoran päähän, mutta paikoitellen raffiin kuntoon kulunut rata lennättikin autoni yllättäen kärrynpyörin kohti reuna-aitoja. Tässä rytäkässä ohi kuittasi vielä Chris Jarosz ja sudittelin maaliin viidentenä (https://picasaweb.google.com/lh/photo/RNIksgCgoyeyeAeg52MGKg?feat=directlink).

Toiseen finaaliin koitin lähteä varovasti, mutta tökkäsin Chrisua neulansilmässä. Jäimme kiinni toisiimme ja tipuimme joukon hännille. Onni onnettomuudessa tämä jätti sen verran gäppiä edessä meneviin, että kun triplan jälkeiseen monttuu kerääntyi hirveä suma kaatuneita autoja, puikkasin toiseksi. Truhe ajoi edessä ja hetken jo elättelin toiveita, että saisin hänet kiinni, mutta vauhtini ei aivan riittänyt siihen. Loppuerän köröttelin yksinäisyydessä puhtaalla radalla toiseksi (https://picasaweb.google.com/lh/photo/MLND1E5gZXNwHO05ARdFiA?feat=directlink).

Ensimmäisen finaalin 5. ja toisen finaalin 2. antoivat seitsemän pistettä, joka oikeutti pistevertailun kautta kolmanteen sijaan (https://picasaweb.google.com/lh/photo/2ybe-R42u8HNjuvLg_6R4A?feat=directlink).

Summa summarum koko kisat meni hyvin ja Vaasan rata oli mainio niin pidoltaan, hypyiltään, kuin profiililtaan. Oli hauska ajaa nyt viimein nelivedolla ns. oikealla 1:10 sähkökrossiradalla, jossa auto meni pääsääntöisesti sinne, minne sen käskee menevän. Näitä sais olla enemmänkin Suomessa.

Maanantaina Heuli soitti ja ilmoitti minulle varatusta MM-paikasta.  :afro:

Plussat ja miinukset:
+ Rata oli mainio
+ Järjestelyt
+ Auto
+ Kuskin otteet ajoittain
+ Isot pojat ajaa hienosti
+ Ennakkokatsastus
+ Meininki varikolla
+ Korvenmaan selostukset
+ Aurinko paisto

- IFMAR:in hölmö sääntö, että akun jännite pitää olla tasan 8.40v
- Triplan jälkeinen kuoppa oli oikeastaan ainoa elementti, mitä ei MM-radalla mielellään näkisi.

VaasanUA saa varmasti unohtumattomat kisat aikaiseksi heinäkuussa. Nyt eikun kovaa treeniä!
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 27.05.11 - klo: 12.54
Vinkki VUA:n ja kisajärjestäjän scrutineering tiimille akkujen mittaamiseen, jotta ei tule arpomista, ja ilmoitatte jännitteen selkeästi ennen katsastuksen aloitusta.

Hommatkaa katsastukseen yleismittari, mielellään Fluken kalibroitu ja tsekattu malli, josta siis saa enemmän kuin 2 digittiä ulos. Viimeisimmissä kahdessa C-12 EM- ja MM-kisoissa järjestäjästä riippuen akun jännite on ollut 4.209V tai 4.200V.

Yleensä viimesellä digitillä ei ole ollut merkitystä kunhan on alle 4.21V ollut 1S luokassa.

Suomessahan maximi on 8.44 ja 4.22V eli +-0.02V nimellisjännitteeseen. Useimmat tai poikkeuksetta kaikki laturit eivät lataa akkuja "oikein".

Mitään hylkäyksiä ylijännitteestä ei todellakaan tule antaa jos jännite tsekataan ennen erää, latureissa on eroja ja jostain syystä jännite heittelee vaikka laturi olisikin kalibroitu. Se että hylkää kuskin kisasta jännitemittauksen takia on ihan hullu ajatus jota on kuulemma jossain turistikisoissa käytetty. Sitä vartenhan se mittaus on että vielä voidaan vaikuttaa asiaan.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: mof - 27.05.11 - klo: 14.38
Jännitemittaukseen kommentoin sen verran, että säännöt sanoo näin:

2S LiPo/LiFe batteries may be charged to a maximum of 8.40v (LiPo) resp. 7.40v (LiFe).
Overcharging is a safety hazard and will not be tolerated.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: goos - 27.05.11 - klo: 14.54
Hommatkaa katsastukseen yleismittari, mielellään Fluken kalibroitu ja tsekattu malli, josta siis saa enemmän kuin 2 digittiä ulos. Viimeisimmissä kahdessa C-12 EM- ja MM-kisoissa järjestäjästä riippuen akun jännite on ollut 4.209V tai 4.200V.

Yleensä viimesellä digitillä ei ole ollut merkitystä kunhan on alle 4.21V ollut 1S luokassa.

Numerot näytöllähän ei kerro laitteen tarkkuutta, joten kannattaa myös huomioida mikä laitteen oikea tarkkuus on.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 27.05.11 - klo: 14.56
Jos muissakin luokissa on käytetty tuota em. mallia jonka mainitsin, olettaisin että se olisi hyvä soveltaa myös täällä. Briteissä 8 kisaa talven aikana ajaneena siellä toimittiin em. tavalla joka erässä (akut mitattu 48 kertaa), ja samat tyypit olivat rataluokkien EM ja MM-kisoissa myös katsastuksessa päsmäreinä. Ranskan EM-kisoissa jänniteraja vaihteli riippuen mittaajasta. Kunhan katsastuksessa on yhteinen linja niin se on ok. Pointti vaan oli, että jos raja on 8.400V niin aika monta kertaa saa katsastus ehkä mitata että jengi saa laturinsa kalibroitua koska muualla on ajettu eri rajalla. Mitä korkeampi raja, sitä vähemmän työtä.

Krossissa sinänsä ei ole merkitystä suorituskykyyn onko jännite 8.400V vai 8.409V. Mutta jos sääntö on ilmoitettu 2 desimaalin tarkkuudella, niin kolmas ei ole sillon merkitsevä.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: mof - 27.05.11 - klo: 14.59
Kun nyt säännöistä oli puhe, niin MM-kisoihin osallistuvien kannattaa myös tarkistella korisäännöt, ettei turhaan joudu teippailemaan liian isoja reikiä sitten kisoissa korista umpeen.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 27.05.11 - klo: 15.00
Joo, ei kerro tarkkuutta mutta kisoissa tulee olla vain yksi mittari ja selkeästi ilmoitettu raja. Warmupissa aika monet normijampat joilla latureita ei tietentahtoen ole modattu, joutui jatkuvasti rukkaamaan rajaa alemmas, koska ilmeisesti mittari oli hyvin epätarkka ja vain 0.01 V tarkkuudella ilmoittava.

Yhdet MM-kisat on tullut katsastuksessa työskenneltyä, ja voin kertoa, että jos hommat ei ole selvillä ennen kuin ruletti alkaa, niin saattaapi tulla hässäkkää. Lipojen kanssa kun on muitakin oleellisia mittoja kuin jännite.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Zakko - 27.05.11 - klo: 15.05
Joltain nelkun E-Finalistilta jäänyt radio Vaasaan. Tunto merkkejä vastaan voidaan sopia luovutuksesta.

Yhteyttä maililla: jaakko.huhmarsalo(a)vaasanua.net


MM-kisoihin tulee kalibroitu mittari. Kaikki kisa vermeet leimataan katsastus päivänä akut, koneet, rungot, siivet, korit yms. yms.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Spif - 31.05.11 - klo: 14.37
No niin, itsekin on selvitty kisoista ja sen jälkeisestä reissusta. Isot kiitokset kaikille osallistujille ja tuollaisia osallistujamääriä ei ole nähtykään hetkeen. Hienoa, että suomalaiset lähtivät joukolla mukaan tähän esikilpailuun! Tämä oli meille järjestäjinä todella hyvä testikilpailu.

Meillä ei ollut edes tarkoitusta järjestää kaikkia osa-alueita viimeisen päälle, vaan kokeilla ja testata erilaisia käytäntöjä MM-kisoja varten. Tätä tavoitetta vasten esikilpailu onnistui odotusten mukaan. Osa asioista sujui mallikkaasti ja osaa asioita pitää muuttaa. Valitettavasti warm up tuli loppuun asti matalamalla prioriteella, koska tämän kokoisella seuralla meinaa loppua rahkeet vetää kunnialla läpi sekä warm up että MM-kisat. Haluankin osoittaa todella suuren kiitoksen koko järjestävälle porukalle!

Nyt alkaakin hurja kuuden viikon puristus, että kaikki saadaan valmiiksi ennen kisoja. Itse MM-kisoihin tarvitaan vielä vapaaehtoisia mukaan eli osoitteesta http://www.mm2011.fi/19 löytyy lisäinfoa.

Joo, ei kerro tarkkuutta mutta kisoissa tulee olla vain yksi mittari ja selkeästi ilmoitettu raja. Warmupissa aika monet normijampat joilla latureita ei tietentahtoen ole modattu, joutui jatkuvasti rukkaamaan rajaa alemmas, koska ilmeisesti mittari oli hyvin epätarkka ja vain 0.01 V tarkkuudella ilmoittava.

Yhdet MM-kisat on tullut katsastuksessa työskenneltyä, ja voin kertoa, että jos hommat ei ole selvillä ennen kuin ruletti alkaa, niin saattaapi tulla hässäkkää. Lipojen kanssa kun on muitakin oleellisia mittoja kuin jännite.
Eiköhän tuo jänniteraja ole sääntökirjassa mainittu. Tässä kilpailussa ei ollut ajatustakaan hommata Flukea riittävän pienellä toleranssilla, mutta itse MM-kisoihin niitä on tulossa jo jonoksi asti. Tiedossa ovat nuo muutkin mitat akuista ja miten niitä tullaan tulkitsemaan eli ei syytä huoleen. Katsastusta on käyty läpi moneen kertaan Paul Worsleyn kanssa ja omalla porukalla on asioita mietitty aika moneen kertaan. Ítse luulen, että meidän katsastusporukalla nimenomaan on hommat selvillä ja hyvin tarkkaan tiedossa ne haasteet, joita MM-kisoissa tulee. Toki alan ammattilaisille on aina lisätarvetta, että tervetuloa joukkoon  :wink:
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: JQ - 03.06.11 - klo: 11.48
http://areena.yle.fi/video/1306428323020
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: AAKE K. - 03.06.11 - klo: 13.18
Video (http://areena.yle.fi/video/1306428323020)
noin 6 min. kohdalla.

Artikkeli (http://www.yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/05/rc-autoilun_huiput_hakivat_tuntumaa_mm-rataan_2623476.html)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: RikuRassi - 03.06.11 - klo: 14.03
Joo, ei kerro tarkkuutta mutta kisoissa tulee olla vain yksi mittari ja selkeästi ilmoitettu raja. Warmupissa aika monet normijampat joilla latureita ei tietentahtoen ole modattu, joutui jatkuvasti rukkaamaan rajaa alemmas, koska ilmeisesti mittari oli hyvin epätarkka ja vain 0.01 V tarkkuudella ilmoittava.

Yhdet MM-kisat on tullut katsastuksessa työskenneltyä, ja voin kertoa, että jos hommat ei ole selvillä ennen kuin ruletti alkaa, niin saattaapi tulla hässäkkää. Lipojen kanssa kun on muitakin oleellisia mittoja kuin jännite.

Jeps, itse luin myös juuri läpi IFMAR säännöt, ja esim tuo jänniterajan ylityksestä tuleva rangasitus on mukavasti heti kilpailusta sulkeminen, jos kirjan mukaan mennään. Se nimenomaan ilmoitettu siten että mikäli havaitaan edes että joku lataa yli niin suljetaan ulos. Pitänee katsoa mitä laturin näytössä lukee jos Dallas tms kiertää tarkistelemassa...

Toinen aika mielenkiintoinen on tuo Lipojen mitta. IFMAR antaa hyväksyntää varten maksimipaksuuden ilman akun asemointikyhmyjä 25,1mm.
Esim Intellectin ja GM:n akku uusimmassa listassa ilmoitettuna paksuudeksi valmistajan taholta 25,1mm, mutta IFMARin hyväksyntää varten saamassa setissä mitta ollut 25,4mm. Jos kisassa mitataan paksuus, ja saadaan tulos 25,4mm tai jotain muuta yli 25,1mm niin mitenkäs sitten toimitaan? Akku toki listalla, mutta ei täytä määräyksiä... edes sen setin osalta minkä avulla se on listoille saatu..  :shocked:

Painot näyttää olevan aika hyvin haarukassa kaikilla merkeillä.

 
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 03.06.11 - klo: 14.10
Niin todettakoon vielä että mun aiempi postaus koski sitä miten noi kisoissa tehdään oikeesti, se on aina eri asia mitä valmistaja ilmoittaa ja miten ne säännöt tulkitaan kirjasta. ;)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Spif - 03.06.11 - klo: 14.56
Toinen aika mielenkiintoinen on tuo Lipojen mitta. IFMAR antaa hyväksyntää varten maksimipaksuuden ilman akun asemointikyhmyjä 25,1mm.
Esim Intellectin ja GM:n akku uusimmassa listassa ilmoitettuna paksuudeksi valmistajan taholta 25,1mm, mutta IFMARin hyväksyntää varten saamassa setissä mitta ollut 25,4mm. Jos kisassa mitataan paksuus, ja saadaan tulos 25,4mm tai jotain muuta yli 25,1mm niin mitenkäs sitten toimitaan? Akku toki listalla, mutta ei täytä määräyksiä... edes sen setin osalta minkä avulla se on listoille saatu..  :shocked:
Ote tämän vuoden sääntökirjasta:
2S Battery: - Maximum external case sizes:
- Length: 139.0 mm
- Width: 47.0 mm. (The max. width includes any side exit. wires).
- Height: 25.1 mm. (Chassis location features additional to this dimension are allowed)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 03.06.11 - klo: 15.21
Rata MM:ssä oli ISO kasa akkuja jotka oli toki oikeella tarralla varustettuja mutta liian isoja, listalta myös löytyivät, mutta niitä ei saanut merkattua kisaan koska akun koko oli isompi kuin säännöissä sanotaan. Eli tästä asiastahan taisteltiin viimeksi kevään C-12 EM-kisoja ennen, kun todellisuudessa akut on muuta kuin miten ne on speksattu, johtuen siitä, että valmistajat saattavat tunkea isompia ja uudempia kennoja samaan koteloon, joka on alunperin tehty pienemmille kennoille. EFRAssa vihdoin mentiin siihen, että niitä akkuja ei enää kisoissa mitata tai punnita, mutta MMssä ei näin kuitenkaan ole, tai ainakaan ollut vuosi sitten.

Tästä syystä heitinkin, ilman sen kummempaa pätemistä, että kannattaa olla aika valppaana, ja tietää kalustonsa laillisuus ennen kisoja. Sama koskee jännitteen mittausta, joka meni MM:ssä niin että viimeinen digitti oli vapaa, kunhan jännite on sen 4.20X V, eli jeeppiautoissa 8.40X V. Ihan sama mitä säännöissä lukee niin niitä voi aina tulkita. Eikä siellä MM:ssä ketään ole kotiin lähetetty jos jännite on korkea, ihan täyttä sontaa. Voi lukea sääntökirjassa, mutta edelleen korostan että kannattaa tietää myös se miten se käytännössä menee - ja on mennyt :)
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: RikuRassi - 03.06.11 - klo: 23.40
Parempi toki niin että tulkitaan sääntöjä järkevästi, mutta vielä parempi olisi jos säännöt luotaisiin myös samalla tavalla. En valita enkä rissaa, kunhan tuon asian esille jotta siitä ei tarvitse suomalaiskuskien olla ihmeissään sitten kisassa. Kilpailijan kun odotetaan myös tuntevan kilpailuluokkansa säännöt...

Ainakin isojen autojen luokissa sääntötulkinnat ja tarkennukset liitetään heti sääntöihin kun niiden tarvetta ilmenee, ei kisakohtaisia sovelluksia vaikka ne kuinka tarpeen olisivatkin. Tulkinnathan eivät ole isoja ongelmia ennenkuin ne jätetään kirjaamatta ylös ja sen jälkeen joku tekeekin vastalauseen kalustosta. Sen jälkeen katsotaan vain sääntökirjoihin painettua tekstiä ja kokouksissa kirjattuja päätöksiä.

Tulisipa jo heinäkuu, olisi Juhannus takana ja saisi nauttia hyvistä kisoista! Omasta puolestani muuten kiitos myös Warm-upeista, kaikki meni niin sujuvasti ettei oikein jäänyt mitään mieleen, ja sehän on hyvien järjestelyiden merkki!

Riku
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: mof - 04.06.11 - klo: 07.45
Ifmarin listassa on GM:n akkujen kohdalla mahdollisesti kirjoitusvirhe. 25,1mm on maksimi, ja maksimin ylittäviä ei hyväksytä.

Tarroja ei lasketa mukaan korkeuteen.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Heuli - 04.06.11 - klo: 20.05
Ifmarin sähköcrossisäännöt (http://www.ifmar.org/pdf/rules/ifmar_wc_electric_offroad_2011.pdf) kannattaa lukea ennen kisoja, esim. korien rei´itys menee erilailla kuin efrassa:

Lainaus
Body shell holes/vents: The front and rear ends of the shell must retain some of the original profile
of the two ends of the shell. Front and rear facing areas within the body shell surface which are
´marked´ with the intention of removal to form ”air scoops/ vents“ are allowed to be removed,
within a maximum dimension of 10mm in any direction regardless of the manufacturers marking.

If no ”marked“ air scoops/vents are designed in the original mould to assist airflow to the motor or
ESC, then material may be removed to a maximum of 10 mm in any given direction within a
maximum square area of size 30 mm x 30 mm, in two places only. Windows are not allowed to be
removed or include holes, other than for the purpose of the antenna.

Aika moni crossikori menee laittomaksi tuon perusteella jos leikkaa valmistajan viivojen mukaan jäähdytysreiät.
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: J.Hovi - 05.06.11 - klo: 10.10
Olisi kyllä kiva tetää ennakkoon suhtautuminen ulkomittoihin esim.Gm5200 saddlepack:ien kohdalla. Kyseinen akkuhan siis löytyy kaikilta listoilta juu, mutta ainakin vanhemmat näistä akuista ovat jo alunperin pallon muotoisia, eivätkä keskiosaltaan mene millään annettuihin mittoihin (reunoilta kyllä).

Eli pitääkö mennä akkukauppaan vai ei?
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: mof - 05.06.11 - klo: 11.36
Tjaa, varmistetaanpas vielä...
Otsikko: Vs: Virallinen MM warm up topikki
Kirjoitti: Vesa - 05.06.11 - klo: 18.06
akut mitataan paksuimman kohdan mukaan, jos on turvonnut niin ei mene läpi. Näin on toimittu aiemmin ainaki MM-kisoissa, mikrometrillä (ruuvi) ne ainakin saksassa mitattiin kympän tarkkuudella about. SMC akut ei uudekseltaan menneet läpi vaikka uusia ja virallisissa koteloissa ja tarroilla olivatkin.


Kannattaa tarkistaa noi Worsleylta, se oli rata-MM:ssä katsastuksessa akkuja mittaamassa 2010.