RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 18.39

Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 18.39
akselin päässä oleva ruuvi jämähtänyt... ei viitsisi konetta irrottaa ja vääntötilaa on kovin vähän... kyseisessä ruuvissa on todennäköisesti lukitetta... löystyttääkö kuumennus lukitetta ( esim kolvi? )

Ja jos joku asiantuntija vaivautuisi kertomaan hobaon kytkinkellon sopivuudesta mp-6:seen?
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Erkhart - 12.03.04 - klo: 18.55
kyllä se kone melkeen kannatta irrottaa. Eihän se niin paha homma ole, 4 ruuvia + bensaletkut irti ja se on siinä!
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 19.11
kävi kyllä mielessä se irrotus ja bensaletkukin jo pois tieltä valmiiksi... unohdit pillin irrotuksen ;) ellei sitä nosta mukana... no otetaa motti irti !
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sludge - 12.03.04 - klo: 19.54
Itselläni lähtee kytkinkellon ruuvi, kun moottori on irrotettu, niin sitten vain vasemmalla kouralla kunnon puristus vauhtipyörästä (niin, että se ei pääse pyörimään) ja sitten vain toisella kädellä ruuvi irti ja tietenkin isolla ja tukevalla meisselillä. (sellaisista pikku tikuista ei ole mihinkään...  :) )
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 12.03.04 - klo: 20.05
HilariouS: Kai siinä kampiakselin päässä on kuusiokoloruuvi? Jos sulla on ristipäinen ruuvi siinä, niin sitä ei saa kiristettyä tarpeeksi tiukkaan ja avaamisessa tulee ongelmia. Kuusiokoloruuvi on ehdoton.
Ja siinä ruuvissa ei tarvitse käyttää ruuvilukitetta, kun kiertää sen tarpeeksi tiukalle. Papukaijoja voi käyttää apuna pitämässä vauhtipyörää paikallaan.
Kuusiokoloruuvia ei tarvitse lämmittää, mutta jos sulla on ristipää, olet käyttänyt ruuvilukitetta, etkä saa ruuvia auki, niin kannattaa lämmittää sitä tehokkaalla kolvilla.
Jos ruuvi kuitenkin kaikesta huolimatta päässyt pyöreäksi, pitää dremelin laikalla tehdä kunnon ura ruuviin, ja ruuvata talttapäällä pois.
Ja jos vieläkään ei onnistu, niin ei auta kuin ottaa pora kauniiseen käteen.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 20.50
nappasin motin irti ja lähti ruuvi ( ristipää ) irti heti... sai kunnon väännön meisselillä ja vauhtipyörästäkin otteen... jotakin sieltä puuttuu tai jotain... kuuluuko sen pyörän ( jossa on jousi ) olla kahdessa osassa... vai onko se lohjennu -_-;; ei näyttäis lohjenneelta mutta en tiedä... ja sit ku kokoon sen homman ni kuulusko siinä kytkinkellon ja akselin välissä olla jotain laakereita... itselläni siinä on tyhjää ja kello heiluu... ( outoako? )
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sludge - 12.03.04 - klo: 21.01
Kyllä se kunnossa on. Ja sen kytkimen nimenomaan kuuluukin olla kahdessa osassa, koska sen toimintaperiaate perustuu siihen, että kierrosten kasvaessa nämä palaset erkanevat toisistaan ja ottavat kitkan avulla kiinni kytkinkelloon, jolloin välitykset kytkeytyvät.
 :wink:
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: gekko - 12.03.04 - klo: 21.01
Kytkin on ihan normaali, eli jaettu kahteen osaan, jotta se pystyy tarpeeksi kovan keskipakovoiman avulla ottaa kiinni kytkinkelloon ja pyörittää kelloa. Sinulla kuuluisi olla joko neulalaakeri tai kaksi kuulalaakeria kytkinkellon ja akselin välissä. Suosittelen kuulalaakereita.

EDIT: Samaan aikaa Sludgen kanssa kirjoitimme. Toivottavasti selkisi  :wink:
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 12.03.04 - klo: 21.07
Kytkinpalat ovat yleensä kaksi- tai kolmeosaisia, joten ei ole lohjennut. Yksiosainen kytkin ei välttämättä toimisi parhaalla mahdollisella tavalla =)

Siihen kampiakselille tulee kaksi kuulalaakeria tai yksi neulalaakeri, jotka menevät kytkinkellon sisään. Ilman niitä se tod. näk. heiluu aika rankasti  :wink:
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 21.07
Kyllä siinä joku laakeri on, mutta eikö sen laakerin kuuluisi tiivistää kytkinkellon ja akselin väli? Se heiluu aivan liikaa. Jotain hajonneita muovinpaloja sieltä avatessa tuli.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 12.03.04 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Kyllä siinä joku laakeri on, mutta eikö sen laakerin kuuluisi tiivistää kytkinkellon ja akselin väli? Se heiluu aivan liikaa. Jotain hajonneita muovinpaloja sieltä avatessa tuli.

Ei oikein terveeltä kuulosta... Jos digikameran omistat, niin kuva voisi valaista asiaa kummasti.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 12.03.04 - klo: 21.20
Taitaa olla se kohdistaja muoviosa lohjennu paloiksi. ( LD-70 nimellä manuaalin hajotuskaaviossa ) Siitä syystä kytkinkello heiluu, eikä osu päärattaaseen. Nyt ollaan lähellä toimimattomuuden lähteitä.

Kiitokset kaikille tähänastisista avuista!
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 17.03.04 - klo: 19.48
Neulalaakeri siellä taitaa olla. Luulin, että sieltä puuttuu laakerit kokonaan ( tottunu semmosiin rullaluistimien isoihin ) näppituntumalta siinä kumminkin oli joku laakeri. Niin ohut, että ei sitä edes huomaa. Eli jos haluan siirtyä kuulalaakereihin niin pitääkö ostaa uus kytkinkello vai pelkät laakerit ja tunkea ne sinne?

Alkanu pikkuhiljaa selviämään toi auton maailma. Eka purkanu motin todennu, että kappas sähkökotelonkin vois puhdistaa ja servot ja melkeen kaikki nippelit. ;)
Millä sais tankista ton tahmeen bensan pois? Huuhtelin vedellä ja sit paperilla ja lopuksi pikkasen vanupuikolla.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Mika R - 17.03.04 - klo: 21.47
Älä käytä vettä.. muuhun kuin korin pesuun ennen maalausta.  Käytä tankin putsaamiseen WD-40 tai vastaavaa. Neulalaakerit voi tosiaan korvata kuulalaakereilla mutta voi joutua vähän sovittelemaan shimmeillä (prikoilla) tmv.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 17.03.04 - klo: 22.08
Kiilasin vanupuikon tohon tankin kanteen, että se pysyy auki ja kuivaa. Eikä tuo ajo vielä niin ajankohtaista ole, että tankin kastuminen haittaisi. Samalla tarkastin suodattimet ja muut tilpehöörit.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 03.04.04 - klo: 11.51
Eli autoni on mp-6 ja sain sen vihdoin toimimaan, mutta:
Millä systeemillä jarrujen säädöt sais sopivan tiukalle. Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle? Nyt kun jarrutan niin pyörät ei mee kunnolla kiinni. Onko tässä jotain huomioitavaa juttua.

Toinen kysymys RC autojen yleisestä toiminnasta. Jos liipasin on nollilla (ei kaasu, ei jarru) niin autohan on tyhjäkäynnillä. Miten lujaa RC-auton tulee edetä tällöin? Pysyä lähes paikallaan vaiko eikö?
Mielestäni tyhjäkäynnillä ei tee mitään, koska jarruthan sen paikallaan pitää.
Tässä nämä simppelit kysymykset ja kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 03.04.04 - klo: 13.19
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Eli autoni on mp-6 ja sain sen vihdoin toimimaan, mutta:
Millä systeemillä jarrujen säädöt sais sopivan tiukalle. Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle? Nyt kun jarrutan niin pyörät ei mee kunnolla kiinni. Onko tässä jotain huomioitavaa juttua.

En tiedä miten tehokkaat nuo mp-6 jarrut on, ja onko ne edes tuplat, mutta lukemani perusteella eivät ole niin tehokkaat kuin uusimmissa autoissa. Joten kannattaa ihan ensin lähteä siitä liikkeelle, että kaasuservo on tarpeeksi voimakas. HoBaon jarrut ainakin saa toimimaan jotenkuten vakioservolla, mutta pitkänpäälle ei ole kovinkaan kannattava ratkaisu.

Mitä tarkoitat "Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle?"? Minne väliin?

Lainaus käyttäjältä: "Hilarious"
Toinen kysymys RC autojen yleisestä toiminnasta. Jos liipasin on nollilla (ei kaasu, ei jarru) niin autohan on tyhjäkäynnillä. Miten lujaa RC-auton tulee edetä tällöin? Pysyä lähes paikallaan vaiko eikö?
Mielestäni tyhjäkäynnillä ei tee mitään, koska jarruthan sen paikallaan pitää.
Tässä nämä simppelit kysymykset ja kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Tyhjäkäynnillä auton on pysyttävä paikallaan. Jos näin ei ole, on tyhjäkäynti liian suurella tai kytkimessä vikaa.
Ja kun kaasuservo on neutraalilla, niin silloin ei myöskään kannata turhaan säätää jarrua päälle. Jarrua ainoastaan silloin kun jarruttaa.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 03.04.04 - klo: 13.24
Jotain sinne väliin, eli palojen ja levyn väliin, jolla sen saisi oikealle kireydelle. Jos ne vetelee kiinni, niin se jarruttaa koko ajan.
( Mp-6:sessa on vain yhdet levyt. )
Eli kannattaisi ostaa tehokkaampi servo myös kaasulle ja jarrulle?
( HS-625? vai mitä suosittelisitte? )
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 03.04.04 - klo: 13.34
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Jotain sinne väliin, eli palojen ja levyn väliin, jolla sen saisi oikealle kireydelle. Jos ne vetelee kiinni, niin se jarruttaa koko ajan.
( Mp-6:sessa on vain yhdet levyt. )
Eli kannattaisi ostaa tehokkaampi servo myös kaasulle ja jarrulle?
( HS-625? vai mitä suosittelisitte? )

Ei sitä sieltä säädetä, vaan työntötankojen stopparien paikkaa muutetaan.

Mulla on jääny vakavia traumoja Hitecistä, mutta merkin valinta on jokaisen oma asia  :wink:

Suosittelen kuitenkin ostamaan sellaisen servon, että ei tarvitse miettiä riittääkö se vääntö vai ei. Mitä enemmän sitä on, sitä pienemmällä rasituksella servo on, ja sitä pidemmän iän saa servolle. Eli kallis servo maksaa yleensä itsensä takaisin, jos se on oikein asennettu.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Sami L - 03.04.04 - klo: 13.41
Ai kappas joo, näinhän se asia onkin. Säädin noita työntötankojen kuusiokoloja. Ja nyt alko heti jarruttaa tehokkaammin. Pitää vielä ajaa ja hienosäätää. Kiitokset!
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: tux10 - 03.04.04 - klo: 20.01
Ei kaasuservon tarvii olla mikään voimaservo!!
Itselläni on TT EB-4:ssä Hitec HS-303 kaasuservona ja jarrut menee asfaltilla lukkoon!!  :mrgreen:  Mitä hittoa siinä tekee jollain voimaservolla. Kyllä kai sellainen nyt ihan leuka on, mutta ei silit! Se on kyllä miehestä kiinni, jos ei saa kunnon jarruja vakioservolla tehtyä.
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Joona H - 03.04.04 - klo: 20.07
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.

= "Servon rattaat venyy ja paukkuu :mrgreen: "
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Antti S - 03.04.04 - klo: 20.20
Lainaus käyttäjältä: "Jonttu"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.

= "Servon rattaat venyy ja paukkuu :mrgreen: "


No mulla ei mennyt kuin alkukaudesta pari ratasta, sekin johtui vanhoista servoista. Käytän nytkin vakioservoa ohjauksessa! :wink:
Otsikko: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 03.04.04 - klo: 20.23
Niinkuin sanoin, ne eivät ole kovin pitkäikäisiä. Kaasuservon hajoaminen johtaa myös usein karkaamiseen.
Ja kaasussa kun on hidas servo, niin siitä on jo sellaisiakin haittoja, että ilmassa, kun autoa pitää pystyä hallitsemaan nopeasti kaasulla / jarrulla, niin vakioservolla se on hankalaa sen hitauden takia. Varsinkin pienemmissä hyppyreissä, kun huomaa vasta hetken ennenkuin auto koskettaa maata, että se on tulossa nokilleen, niin ei vakioservo ainakaan helpoita auton suoristamista =)
Toki vakioservollakin pärjää, sitä en ole kiistänyt.

Kengänpohjallakin pystyy ajamaan, jos oikein yrittää, mutta jotkut asiat vaan helpoittavat harrastusta kummasti  :wink: