RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bigbear - 23.10.11 - klo: 09.26

Otsikko: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Bigbear - 23.10.11 - klo: 09.26
Olen aloittelemassa uutta harrastusta ja kohteena otsikon kaltaiset pelit.

Renkaista olikin jo hyvä säie olemassa, mutta moottoreista en löytänyt vastaavaa.

Minkäläisella kokoonpanolla ajelette ja miten/miksi olette päätyneet kyseiseen vaihtoehtoon?
Onko alalla jokin ylivertainen combo vai onko kaikki lähestulkoon samalla viivalla?

Entä pitääkö olla sensoriton vai sensorillinen moottori?

Ajelen Losin STCE autolla ja noparina halpis kamaa kiinasta eli Hobbykingin 150A nopari. Varmaankin hiukan ylimitoitettu ja painava, mutta toimii. Moottoriksi tulossa TenShockin 401.

Minkälaisia virtoja huippumoottorit ottavat ja kuinka suuri merkitys akulla on? Riittääkö esim 4A 20C akku vai pitääkö sen olla 6A ja 60C?

Tuossa hiukan alkua.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Hazard - 23.10.11 - klo: 10.04
Tuo sinun kaavailemasi moottori ottaa yli 100A kuormia ja on erityisen kova pala akuille. Itse en ajelisi alle 40C purkuvirran akuilla ja kapasiteetiksi riittää 5000mAh hyvin.

Lajin mekassa pitävät tällä hetkellä kovinpana moottorina Tekinin Pro4:n variaatiota. Kallis moottori mutta samalla ainoa sensorillinen 4-pole moottori ja 540 kokoinen eli ehkä 70-90g kevyempi kuin yleisesti käytössä olevat 550 sarjan moottorit. Yleisin nopari foorumin mukaan on saman valmistajan RX8.

Kaks vuotta sitten kun nuo ekat 4x4 SC autot tulivat, useilta valmistajilta tuli 550 koon moottoreita ja niitä yleisesti suositeltiin vaikka moni ajoikin ja ajaa edelleen pienemmillä. Itse valitsin silloin Novakin HV moottorin ja CS Rocket 1/8 noparin. Ajoin parilla laakerin vaihdolla melkein 2 vuotta tuolla moottorilla ja nopari on edelleen käytössä. Nyt moottorina on Novakin uudempi malli tuosta pitkästä moottorista. Käsittääkseni noi 550 moottorit ovat kaikki hyvin samanlaisia eikä niissä ole mitään kehitystä tapahtunut. Vähän enemmän vääntöä kuin perinteisissä ja pitäisi lämmetä hieman vähemmän?

70g eroa valmistajan ilmoittamissa painoissa. 

(http://c0456141.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/images/medium/tek/tektt2500.jpg) (http://c0456141.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/images/medium/vip/vip8vst045xl1.jpg)

Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: HVoltage - 24.10.11 - klo: 14.46
Tuo moottorin paino on muuten erittäin huomattava muutos, ainakin SC10 4x4:ssä. Hyvä vinkki tuo Pro4, pitää varmaan laittaa jostain sellainen tulemaan :)
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Jämsä - 27.10.11 - klo: 13.20
Mitäs kun olette ajaneet näillä "4 pole" moottoreilla, niin paljonko laskee kierrokset
vaikka on 4.5 moottori verrattuna 550 pitkäkannuiseen 4.5 moottoriin?


Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: pijokela - 27.10.11 - klo: 13.49
Kun tuossa otsikossa ei suoraan sanota, että aihe koskisi vain 4WD autoja, niin kerronpa hiukan omista tuuppikorrikokemuksistani:

Olen ollut nyt tosi tyytyväinen HW13.5T sensorimoottoriin Xerun 60A noparin kanssa. Noparin uusilla softilla olen vääntänyt dynaamiset ennakot kaakkoon ja siinä on saman verran huippunopeutta kuin 10.5T koneessa oli kohtuullisilla staattisilla ennakoilla. Sen lisäksi 13.5T moottorissa on pienillä kierroksilla kivampi kaasutuntuma ja enemmän vääntöä - koska se on 13.5T moottori.

Minulla on ollut tuossa autossa siis 8.5T, 10.5T ja nyt tuo 13.5T moottori. Kun ennakoiden säätämiseen on nyt kunnon työkalut, niin tuo laiskin kone on saanut pysyväispestin autossa. Kesvävyydestä en osaa vielä sanoa, mutta lämpöä siinä on aika lailla saman verran kuin noissa muissakin. :smiley:

Mielelläni kuulisin muidenkin tuuppikuskien moottorikokeiluista... onko kukaan esim. kokeillut noita 550 kokoisia moottoreita tai jotain muuta tuupissa?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Tapsa - 27.10.11 - klo: 14.35
Mua kiinnostaisi kans kokemukset 550 moottorista tuupparissa.
Itse olen ajellut Blitzillä jossa LRP Vector 10,5 ja LRP Ai -säädin. Akkuna 25c 4amp Lipo.
Nopeutta tuolla paketilla piisaa ainaki toistaiseksi omasta mielestä liikaakin, mutta kaasuun vastaaminen voisi olla jotenki terävämpää.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: jon.lindgren - 27.10.11 - klo: 14.40
Itse en laittaisi tuuppiin pidempää konetta. Rasitus moottorilevylle on melkoinen eikä moottoria saa tuettua toisesta päästä. Tai moottorilevy pitäisi tehdä paksummasta materiaalista ja jyrsiä vahvistusuria.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: micsa.fi - 27.10.11 - klo: 18.27
Itse en laittaisi tuuppiin pidempää konetta. Rasitus moottorilevylle on melkoinen eikä moottoria saa tuettua toisesta päästä. Tai moottorilevy pitäisi tehdä paksummasta materiaalista ja jyrsiä vahvistusuria.

Rasituksen lisäksi ongelmaksi voisi muodostua painopiste. Suurimmassa osassa tuupeista on moottori taka-akselin takapuolella jolloin lisäpaino saattaa tehdä auton takapainoiseksi.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: kojo - 27.10.11 - klo: 20.33
Itse ajelin sc10 assolla  7,5-9,5 koneilla ja nopein (radalla) sekä mukavin ajaa oli cs:n 9,5 super sport. Omasta mielestäni juuri väännön takia, pystyi käyttämään melko pitkiä välityksiä ja homma ei mennyt pelkäksi sutimiseksi.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: micsa.fi - 31.10.11 - klo: 00.14
Onko kukaan testannut Leopard Hobby -nimisen kiinanpajan moottoreita corrissa?

Leopardilta näyttäisi löytyvän kohtuullisen laaja valikoima 4-pole moottoreita sekä lyhyellä kannulla (50mm) että pidemmillä 60mm, 65mm ja 74mm kannuilla. Sekä mikä on poikkeuksellista, että nuo lyhytkannuiset 50mm moottorit on 3.175mm akselilla joka mahdollistaa niiden käytön tuuppicorreissa. Toki sensoreita noissa ei ole. Yleensä kaikki 4-pole moottorit on 5mm akseleilla jolloin niiden käyttö tuupeissa menee hankalaksi kun noita tuupeissa käytettyjä 48dp pinioineita ei juuri löydy 5mm akselille.

http://www.leopardhobby.com/product/index.asp?functionID=01020203 (http://www.leopardhobby.com/product/index.asp?functionID=01020203)

Onko jollain kokonaiskuvaa siitä miten eri tekijät toimivat moottoreissa:

- 4 pole vs. 2 pole
- sensorillinen vs sensoriton
- korkea kv vs. matala kv yhdistettynä dynaamiseen ennakkoon säätimessä
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: pijokela - 01.11.11 - klo: 17.39
Onko jollain kokonaiskuvaa siitä miten eri tekijät toimivat moottoreissa:
- 4 pole vs. 2 pole
Ei kokemusta.
- sensorillinen vs sensoriton
Hobbywingin noparithan toimivat sensorilla ja vaihtavat automaattisesti sensorittomaan toimintaan, jos sensorijohdon poistaa. Ero ei ole noilla nopareilla kovin iso. Pienillä nopeuksilla sen huomaa, mutta kovemmassa vauhdissa ei. Dynaaminen ennakko vaatii käsittääkseni noilla nopareilla toimivan sensorin.

- korkea kv vs. matala kv yhdistettynä dynaamiseen ennakkoon säätimessä
Olen kokeillut 2300KV+ennakko, 3800KV ja 4000KV moottoreita ja paras minusta on 2300KV+ennakko. Matalammalla KV:llä oleva moottori jaksaa hitailla kierroksilla vääntää autoa eteenpäin ilman mitään nykimistä tai muuta. Noilla isomman KV:n moottoreilla on molemmilla ollut liikkeelle lähdössä pientä nykimistä. Kunnon liikkeessä ei sitten ero enää ole kovin suuri. Pidän siitä että ennakkosäädön turbo -ominaisuus tekee kunnon eron siihen, kun kaasu on pohjassa ja näin muu kaasun säätö on helpompaa.

Aluksi yritin saada dynaamisen ennakon toimimaan tuon 10.5T/3800KV moottorin kanssa, mutta se ei onnistunut ilmeisesti siitä syystä, etten saanut välitystä tarpeeksi lyhyeksi. Eli tuo dynaaminen ennakko vaatii toimiakseen todella kevyen välityksen: muuten moottori ei vain ota kierroksia. Tästä on lisää tuolla Ezrun/Xerun aiheessa.

Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia, koska tämä nyt ei ollut mitenkään kaikenkattava raportti.  :smiley:
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: MirosHima - 01.11.11 - klo: 21.43
2wd slash menee kivasti CS:n 4,5 koneella, piisaa kulkua.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Jabe - 09.11.11 - klo: 11.18
Tenshock julkaisi näköjään oman koneensa sensorillisiin sc-moottoreihin. Tenshock SC411
(https://lh3.googleusercontent.com/-QlMupEnrHGs/TrlafMRJ4CI/AAAAAAAABCI/OUj9gZx29LU/s400/IMG_5207_%2525E5%252589%2525AF%2525E6%25259C%2525AC.jpg) (https://lh4.googleusercontent.com/-h57HspTBhXU/TrlafTRVNAI/AAAAAAAABCQ/D0HMUB_HQx0/s400/IMG_5194_%2525E5%252589%2525AF%2525E6%25259C%2525AC_%2525E5%252589%2525AF%2525E6%25259C%2525AC.jpg)
Sitä voi sitten vaan veikkailla että mikä on kopio prosentti Tekinin Pro4 koneesta.
Juuri nyt tuota ei taida olla myynnissä kuin CK-Hobbyssa ameerikoissa.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 21.11.11 - klo: 21.07
hankin Losiin Tekinin pro sc4 myllyn se on 550 kokoinen ja 4600kv nopeuksinen. Minkälaista ennakkoa moottorilla kannattaa käyttää?

Ilmeisesti dynaamista ennakkoa ei näissä saa käyttää?

Onko joku mitannut konkreettisia tehoja eri ennakoilla?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: jon.lindgren - 21.11.11 - klo: 21.13
Dynaaminen ennakko ei ole kielletty nyt ajettavien sarjojen säännöissä. Mitään hyötyä siitä tuskin on kun koneitakaan ei ole rajoitettu kuin koon mukaan.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 21.11.11 - klo: 21.57
Dynaaminen ennakko ei ole kielletty nyt ajettavien sarjojen säännöissä. Mitään hyötyä siitä tuskin on kun koneitakaan ei ole rajoitettu kuin koon mukaan.

ilmaisin asiani huonosti.

Tarkoitin sitä kun kone kiertää sen 4600kv, niin voiko dynaaminen ennakko rikkoa moottorin vai onko lämpö ainoa rajoittava tekijä näissä laitteissa?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Soo - 21.11.11 - klo: 22.08
Kannattaa rauhassa testata miten kone lämpenee etc ja sen mukaan säätää dynaamista ennakkoa. Perjaatteessa dynaamisen ennakon avulla moottoriin saadaan tasainen vääntö koko kierrosalueelle.

Tässä vielä selitettynä tuo GM ohjeista.

(http://koti.mbnet.fi/soozz/ajoitus_v%e4%e4nt%f6.jpg)
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 21.11.11 - klo: 22.33
Ristiriitaista.. novak myy comboa SC autoille ja mainostaa novak prossa mm. Dynaamista ennakkoa. Sitten myöhemmin sen käyttöä ei suositella 3.5-5.5T moottoreissa. Mun motti on 4.5T. Ota nyt sitten selvää..
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: goos - 21.11.11 - klo: 23.26
Ristiriitaista.. novak myy comboa SC autoille ja mainostaa novak prossa mm. Dynaamista ennakkoa. Sitten myöhemmin sen käyttöä ei suositella 3.5-5.5T moottoreissa. Mun motti on 4.5T. Ota nyt sitten selvää..

Riippuu paljonko ennakkoa annat, 10.5 ja löysemille voi antaa semmosta 60-80 astetta ennakkoa, kun taas kireemmät ei oikeen tykkää jos sitä on enemmän kuin 30. Mut eipä tuota ennakkao tarvii juuri antaa SC autossa. Itse ajelen 2wd:ssä 10.5t ja todella maltilliset ennakot joku 20-30 astetta.

Normaalisti 10.5t kiertää sen 30-40k, jos annat n 60 astetta ennakkoa oikein niin se kiertää lähemmäs 70k
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: jerzirccar1 - 23.11.11 - klo: 13.16
Ristiriitaista.. novak myy comboa SC autoille ja mainostaa novak prossa mm. Dynaamista ennakkoa. Sitten myöhemmin sen käyttöä ei suositella 3.5-5.5T moottoreissa. Mun motti on 4.5T. Ota nyt sitten selvää..

Minulla käytössä nyt cs 10.5 ja kukaan ei mennyt juurikaan siitä ohi eilen.
Tuo lankamäärä riittänee todella hyvin sc autoihin.
Jerzi

PS 4.5 koneella ei ole mitään järkeä radalla ajella.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: HVoltage - 23.11.11 - klo: 14.15
8.5T - 10.5T Tuuppiin, jos pitoa on rajoitetusti niin sitten säätimen Bunch alas ja slipperiä löysemmälle.


Nelkkuun sitten niin paljon tehoa kun auton paino vaatii, mielummin 550 sarjalainen...
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: lättyäijä - 23.11.11 - klo: 22.03
Osaiskohan arvon raati suositella tai antaa jotain suuntaa harjattomalle combolle, lähinnä tuolta hobbykingiltä budjetin takia. Autona tuuppi slash ja budjetti varmaan siinä satkun luokkaa.

Oon pelkkiä rtr systeemejä omannut ja nekin hiili pohjasia. Autolla en tosiaan aja minkkään sortin kilpaa, paitsi itteni kanssa, itse tehdyillä ns. radoilla.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kv:t sais olla jotain 2000-4000 luokkaa ja lankoja siinä 10,5 +-. Ja ilmeisesti sensorillinen olis myös hyvä homma, en vaan tiedä miksi  :embarrassed:

Mutta sitten onkin tämä nopari homma, paljonko noita amppeereja pitää olla tai siis ilmeisesti sietää?
Ja entä sitten tässä se sensori homma, kummalla nyt toimii molemmat moottorit, jos vaikka joskus siirrän sen johonkin missä ei olekkaan sensoria?

Juottaminen on hallussa paitsi deansit k*sin aivan totaalisesti  :grin:  joten päädyin EC3 liittimiin, ja noi banaanithan on aika pitkälti samanlaiset.

Joten olisko esim. tällanen setti sielläpäinkään?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html)
ja
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html)

Entä onko tollanen ohjelmointi kortti pakkohankita? Ei ne toki mitään maksa, mutta en mä oo tosta radiostakaan mitään muuta oo säätäny ku että menee suoraan.

Ja ilmeisesti tällä budjetilla ei tarvi hirveesti toivoa waterproof luokitusta?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: goos - 23.11.11 - klo: 22.09
Osaiskohan arvon raati suositella tai antaa jotain suuntaa harjattomalle combolle, lähinnä tuolta hobbykingiltä budjetin takia. Autona tuuppi slash ja budjetti varmaan siinä satkun luokkaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kv:t sais olla jotain 2000-4000 luokkaa ja lankoja siinä 10,5 +-. Ja ilmeisesti sensorillinen olis myös hyvä homma, en vaan tiedä miksi  :embarrassed:

Mutta sitten onkin tämä nopari homma, paljonko noita amppeereja pitää olla tai siis ilmeisesti sietää?
Ja entä sitten tässä se sensori homma, kummalla nyt toimii molemmat moottorit, jos vaikka joskus siirrän sen johonkin missä ei olekkaan sensoria?
60A säädin riittää helposti 2wd autolle. Sopiva käämimäärä on siinä 8.5-10.5t paikkeilla, riippuen säätimen toiminnoista.

Sensorit auttavat toimintaa kun lähdetään paikalta tai pienestä vauhdista. Estää pienen nykimisen. Sensorittomalla pärjää varmasti hyvin piha-ajossa.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 23.11.11 - klo: 22.19
Lainaus
PS 4.5 koneella ei ole mitään järkeä radalla ajella.

mihin tämä perustuu? Novak ja Tekin mainostaa juuri tuollaisia 4500-5000kv motteja sc4 autoille.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: goos - 23.11.11 - klo: 22.31
Lainaus
PS 4.5 koneella ei ole mitään järkeä radalla ajella.

mihin tämä perustuu? Novak ja Tekin mainostaa juuri tuollaisia 4500-5000kv motteja sc4 autoille.

yks puhuu mummoista ja toinen vaarista. 2wd ja 4wd autoissa on täysin eri vaatimukset.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Veskuvaan - 23.11.11 - klo: 22.38
Novakin 4.5T 540 Ballistic:n kv arvo on 9000 ja 550:n kv on 5000 eli pannuissa ja pannuissa on myös eroja
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 23.11.11 - klo: 22.52
all right.

Mä olen tottunut vain kv arvoihin ja en ajatellut moottorin koon vaikuttavan noin eritavalla samalla tavalla langoitettuun mottiin.
Oletin, että kierrosten määrä vastaa aina samaa kv arvoa.
Eli mulla siis 550 kokoinen ja jotain 4600kv kiertävä motti nelkussa kiinni.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: goos - 23.11.11 - klo: 22.55
all right.

Mä olen tottunut vain kv arvoihin ja en ajatellut moottorin koon vaikuttavan noin eritavalla samalla tavalla langoitettuun mottiin.
Oletin, että kierrosten määrä vastaa aina samaa kv arvoa.
Eli mulla siis 550 kokoinen ja jotain 4600kv kiertävä motti nelkussa kiinni.

Moottorin kiintee ennakko (mittaus hetkellä) vaikuttaa myös kv arvoon reilusti mutta nykypäivän säätimillä se ei oikeen realisoidu sit eroksi radalla.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: jannes28 - 24.11.11 - klo: 00.02
Osaiskohan arvon raati suositella tai antaa jotain suuntaa harjattomalle combolle, lähinnä tuolta hobbykingiltä budjetin takia. Autona tuuppi slash ja budjetti varmaan siinä satkun luokkaa.

Oon pelkkiä rtr systeemejä omannut ja nekin hiili pohjasia. Autolla en tosiaan aja minkkään sortin kilpaa, paitsi itteni kanssa, itse tehdyillä ns. radoilla.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kv:t sais olla jotain 2000-4000 luokkaa ja lankoja siinä 10,5 +-. Ja ilmeisesti sensorillinen olis myös hyvä homma, en vaan tiedä miksi  :embarrassed:

Mutta sitten onkin tämä nopari homma, paljonko noita amppeereja pitää olla tai siis ilmeisesti sietää?
Ja entä sitten tässä se sensori homma, kummalla nyt toimii molemmat moottorit, jos vaikka joskus siirrän sen johonkin missä ei olekkaan sensoria?

Juottaminen on hallussa paitsi deansit k*sin aivan totaalisesti  :grin:  joten päädyin EC3 liittimiin, ja noi banaanithan on aika pitkälti samanlaiset.

Joten olisko esim. tällanen setti sielläpäinkään?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html)
ja
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html)

Entä onko tollanen ohjelmointi kortti pakkohankita? Ei ne toki mitään maksa, mutta en mä oo tosta radiostakaan mitään muuta oo säätäny ku että menee suoraan.

Ja ilmeisesti tällä budjetilla ei tarvi hirveesti toivoa waterproof luokitusta?

Jos noparista on säädetty kunnolla löylyä, niin 10.5t moottorillakin tuo minun SC keulii kovalla pidolla. Vaikka moottori on keskellä, eikä takana. Eli eiköhän se ole ihan riittävä. 60A on noparille näissä riittävä arvo, kun harvemmin mennään 8.5t tehokkaampiin motteihin näissä.

Tuolla tavalla kulkee mun 10.5t

TRFT - Venom Gambler Action Footage HD (http://www.youtube.com/watch?v=uNrzRFNiV3w#ws)
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: sudittaa - 25.11.11 - klo: 14.55
Osaiskohan arvon raati suositella tai antaa jotain suuntaa harjattomalle combolle, lähinnä tuolta hobbykingiltä budjetin takia. Autona tuuppi slash ja budjetti varmaan siinä satkun luokkaa.

Oon pelkkiä rtr systeemejä omannut ja nekin hiili pohjasia. Autolla en tosiaan aja minkkään sortin kilpaa, paitsi itteni kanssa, itse tehdyillä ns. radoilla.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kv:t sais olla jotain 2000-4000 luokkaa ja lankoja siinä 10,5 +-. Ja ilmeisesti sensorillinen olis myös hyvä homma, en vaan tiedä miksi  :embarrassed:

Mutta sitten onkin tämä nopari homma, paljonko noita amppeereja pitää olla tai siis ilmeisesti sietää?
Ja entä sitten tässä se sensori homma, kummalla nyt toimii molemmat moottorit, jos vaikka joskus siirrän sen johonkin missä ei olekkaan sensoria?

Juottaminen on hallussa paitsi deansit k*sin aivan totaalisesti  :grin:  joten päädyin EC3 liittimiin, ja noi banaanithan on aika pitkälti samanlaiset.

Joten olisko esim. tällanen setti sielläpäinkään?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html)
ja
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html)

Entä onko tollanen ohjelmointi kortti pakkohankita? Ei ne toki mitään maksa, mutta en mä oo tosta radiostakaan mitään muuta oo säätäny ku että menee suoraan.

Ja ilmeisesti tällä budjetilla ei tarvi hirveesti toivoa waterproof luokitusta?

Pistin tonne Slash topicciin esimerkin hyväksi todetusta budjettivoimantuottopaketista:

Lainaus
Halpa ja hyväksi todettu setti:

Hobbywing Ezrun 60A säädin, Ebaystä $41 (~31EUR) kotiin kannettuna.
http://www.ebay.com/itm/Hobbywing-EZRun-60A-SL-Brushless-ESC-1-10-12-RC-Auto-V2-/250927119954?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a6c6bfe52 (http://www.ebay.com/itm/Hobbywing-EZRun-60A-SL-Brushless-ESC-1-10-12-RC-Auto-V2-/250927119954?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a6c6bfe52)

Tacon harjaton moottori, just nyt näyttäis olevan halvennuksessa $24. Tuolla vaan ei ole kovin huokeat postimaksut ulkomaille, niin moottorille tulee hintaa ~$49 (37EUR) posteineen. kv lukemat oman maun mukaan:
http://www.hobbypartz.com/ta11ofmo.html (http://www.hobbypartz.com/ta11ofmo.html)

Eli kombolle tulee hintaa vajaat 70EUR. Toki ulkomailta tilaillessa saa ootella romppeita aina tovin.

Tollaset palikat on omassa Slashissä ja riittää ihan kilvanajoonkin. Moottoriksi suosittelisin 3000 - 4000kv. Noi Taconin 3650 moottorit on sisuskaluiltaan samanlaisia kuin Traxxas Velineon, Velineonissa vaan fiksummat piuhat, mut noittenkin kanssa pystyy elämään. Ja Taconeissa runsaasti eri kv-lukuja valittavaksi.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
Kirjoitti: Bigbear - 09.06.12 - klo: 15.22
Tulipahan testattua Tenshockin tehot. Motin kv arvo 5200 ja autona losi scte. Akkuna turnigy nanotech. Tehoa löytyi. 950W ja virtaa meni 135A:n verran :). Kaverin LRP otti muistaakseni 750W. Tarkennetaan tuo LRP malli myöhemmin.

Noparina on muuten Hobbykingin 100A halpis malli.

Onko joku vaihtanut tuohon tenshockiinn jotoja? Avasin myllyn, mutta siitä ei selvinnyt onko moottorin johdot yhtäpuuta käämeistä asti vai onko ne liitetty jollakin putkella?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Volvospede - 09.06.12 - klo: 18.54
Paljonkos lämmöt oli testeissä, saavutettiinko uusia ennätyksiä?!
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Bigbear - 09.06.12 - klo: 19.05
kymppishokki oli haalea ja lrp lämmin. Testit suoritettiin asfaltilla kiihdyttelemällä. Kokeiltiin myös kuinka paljon tehoa voimansiirto ottaa vapaasti pyöriessään. Sensorittomana tehon tarve oli noin 20W eli motti otti tuon verran tehoa minikaasulla, jotta renkaat pyörivät ilmassa. Sensorillimem vei alle tuon koska lähtee pyörittämääm pienemmällä kaasulla.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: LorenttioRC - 09.06.12 - klo: 21.31
Tenshockin johdot ei ole suoria käämien jatkeita ja niitä on turvallista leikata. Itse olen leikannut omastani, kun vakiona ovat todella pitkät. Johtojen vaihtamisesta en tiedä, että onko helppoa.

5200kv pitää kyllä radalla välittää varovaisesti, 4600kv käy 13t pinjonilla melko kuumana (n. 70 astetta), mutta vääntöä ja nopeutta löytyy. Olen ajanut myös 11t pinjonilla, silloin lämpöjä ehkä hieman vähemmän samoin vauhtia. Nollaennakkoa olen aina käyttänyt.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: LiukuLaakeri - 09.06.12 - klo: 21.34
moi. kestääkö lrp blast 10 sc:n voimansiirto harjattoman compon? ja mitä suosittelisitte vähän yli sadalla eurolla jotain harjatonta compoa???

-joakim
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: kaitsu82 - 10.06.12 - klo: 09.13
http://www.ebay.com/itm/TORO-KV4600-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-SKYRC-IM850-/270955804620?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3f163977cc (http://www.ebay.com/itm/TORO-KV4600-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-SKYRC-IM850-/270955804620?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3f163977cc)

onko kellään mitään tietoa kyseisestä koneesta?
aika edullinen sc moottorihantoi olis... hobao hyper 10sc:hen tulisi.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Jukis - 10.06.12 - klo: 10.22
Ei ole tietoa kyseisestä koneesta mutta skyrc ei ole niitä ihan huonoimpia kiinavalmistajia. Esim Imax laturit on niiden tekeleitä.
http://www.rcecho.com/SKYRC-TORO-4600-KV-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-IM850.html (http://www.rcecho.com/SKYRC-TORO-4600-KV-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-IM850.html) tuolta löytyy tuo sama motti hintaan $45.90 josta wish2012 koodilla 5% alennusta. Itsellä kahden tilauksen verran kokemusta tuosta puljusta ja nopeasti on tavarat tulleet.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Loomis - 10.06.12 - klo: 21.37
Vaikuttavat aika herkiltä laitteilta nuo täällä ehdotetut noparit, kun auto osuu ensimmäiseen mutakuoppaan taitaa meno loppua siihen :) hpi:llä on jotain hintavia vaihtoehtoja vedenpitävistä nopareista, mutta kaikki "halpis" mallit taitavat olla sellaisia joissa on tuuletin ja vedenkestömättömyys vakiona?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Jukis - 10.06.12 - klo: 21.41
http://fi.eurorc.com/product/1604/hobbywing-ezrun-sc8-wp-esc (http://fi.eurorc.com/product/1604/hobbywing-ezrun-sc8-wp-esc) tuo kestää vettä kyllä. Ei ehkä ihan uimista mutta kyllä tehdas senkin näköjään lupaa.. Eri asia sit toteutuuko lupaus ja varsinkaan takuutapauksessa :)
http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278 (http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278)
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Datajätkä - 29.08.12 - klo: 16.44
Uusia 550 kokoluokan vaihtoehtoja tullut markkinoille!!

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24425__Turnigy_TrackStar_SCT_4T_Sensored_Brushless_Motor_5120KV_550_size_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24425__Turnigy_TrackStar_SCT_4T_Sensored_Brushless_Motor_5120KV_550_size_.html)

Kuka hommailee ekana testiin?
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: micsa.fi - 29.08.12 - klo: 18.28
Uusia 550 kokoluokan vaihtoehtoja tullut markkinoille!!

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24425__Turnigy_TrackStar_SCT_4T_Sensored_Brushless_Motor_5120KV_550_size_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24425__Turnigy_TrackStar_SCT_4T_Sensored_Brushless_Motor_5120KV_550_size_.html)

Kuka hommailee ekana testiin?

No eipä ole hinnalla pilattu. Tosin moottori näyttäisi olevan perinteinen pitkäkannuinen 2-pole, joten auton kevennystä haikaileville tästä ei ole apua.

Mulla on henkilökohtaisesti kaksisuuntaisia kokomuksia Hobbykingin moottoreista. Lennokkimoottorit ovat olleet todella kestäviä, mutta yksi comboon sisältynyt auton moottori zippasi totaalisesti vuoden ajeluiden jälkeen.
Otsikko: Vs: SC (CORR) moottorit
Kirjoitti: Veskuvaan - 29.08.12 - klo: 21.14
no jos haluaa vastavaa 4-pole pannua niin Tenshockilta  (http://www.tenshock-motors.de/Tenshock-Brushless-Motor-Buerstenlose-Motoren-4-Pole-TSx411-Car-Motor) löytyy, hinta on vaan kaksinkertainen :sad: