RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Tuukka - 06.03.12 - klo: 12.06

Otsikko: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 06.03.12 - klo: 12.06
Hei

Tässä linkki sääntöihin: http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-03-05T13-42-3712.pdf (http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-03-05T13-42-3712.pdf)   Säännöt on nyt 10.5.2012 päivitetty. Päiväys pahus puuttuu liitetiedostosta. Lisätään jos vielä tulee muokattavaa.

Muutokset edelliseen vuoteen ovat marginaaliset. Tässä muutokset:

- Renkaiden pitoaineet on kiellettyjä. (Muutos 2.5.2012)
- Kilpailukutsussa on oltava maininta  radan aukiolosta ennen kilpailua.
- Muutama uusi pilli LISÄÄ hyväksyttyjen listalle, vanhoja ei ole poistunut.
- Alimpien nousufinaalien A- ja B-haarojen yhdistäminen sallitaan ettei tarvitse ajaa kahta finaalia peräkkäin, jossa "kaikki liiikkuvat autot nousevat". (Muutos 8.5.2012)
(- Gomez viittasi kirjeessään uuteen puskurisääntöön tai sen tulkintaan, en tiedä sisältöä, mutta jos jotain uutta tulee niin se löytyy EFRAn sääntökirjasta. Se julkaistaan lähiaikoina. Ja on luonnollisesti käytössä meillä. )

Sääntöjen lopuksi on lähinnä aloittelijalle tarkoitettu vapaamuotoinen tarina tämän luokan kilpailemisesta Tutustu, tule ja rakastu lajiin!

Kaikki mukaan kilpailemaan!
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 02.05.12 - klo: 09.45
Sääntöihin tulee lisäys.

Renkaiden pitoaineet on kiellettyjä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 04.05.12 - klo: 13.03
Sääntöihin lisäys alimpien nousufinaalien yhdistämisestä:

- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa.

Tällä voidaan järkevöittää kisapäivän toimintaa, kun alimpiin finaaleihin jää yhteensä 9 - 12 kuljettajaa tai 10 auton eräformaatilla 7- 10. 
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 08.05.12 - klo: 23.16
http://rc10.fi/index.php?topic=66066.msg603291#msg603291 (http://rc10.fi/index.php?topic=66066.msg603291#msg603291)

Tuolla käyty keskustelu yllämainitusta sääntömuutoksesta varmaan kuuluu mielummin tänne.

Eli siis tuli vain yhtäkkiä mieleen että helpottaako tai parantaako kyseinen sääntö lopulta mitään?

Tuli siis lähinnä mieleen että jos siihen yhdistettyyn alimpaan finaaliin tulee esimerkiksi yhteensä 10 kuskia ja nykyään ajetaan 12 kuskin finaaleita, eli 8 on suoraan omassa finaalissaan ja 4 nousee alemmasta...
Niin eikös silloin olisi helppoa lyödä kyseiset kuskit vain suoraan tähän ylempään finaaliin ja ajaa kyseinen finaali esim 13 kuskilla.
Tällöin säästetään aikaa ja varsinkin härdeliä joka syntyy tuosta yllä olevasta.
Eli kun siitä yhdistetystä alimmasta finaalista nousee  A ja B haaraan molempiin neljä kuskia niin A haaraan nousevilla mekkaus aika erien välissä on todella lyhyt.
Autot pitää katsastaa ja numerotarrat vaihtaa.
Joka taas tarkoittaa sitä että B haaraan nousevien taas pitäisi jättää autot parkferme alueelle A haaran ajon ajaksi jotta molempiin haaroihin nousseilla olisi tasapuoliset mekkaus mahdollisuudet.
Muutenhan siis B haaraan nousevat saavat automaattisesti reilu 20 minuuttia enemmän aikaa huoltamiseen.

Toki nimenomaan yhteen lyöty alin finaali kuulostaa fiksummalta kuin ajattaa kahta haaraa mistä lähes jokainen pääsee jatkoon...
Mutta varjopuolena tosiaan tulee mieleen tuo katsastus ja mekkaus... ja kenties parkferme "sotku"
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 09.05.12 - klo: 07.42

Vai olisiko helpompi ajattaa tyyliin 1/16 A ja B 10 kuskia ja sitten 1/8 A ja B 10 kuskia ja 1/4 A ja B 10 kuskia.

1/2 A ja B finaalit sitten ajettais 12 kuskilla. Nousut normaalisti ja kaikille jää tarvittavat mekkausajat.

Helpottaa aloittelijoita kun ei ole paljon kuskeja erässä.

Yhden 1/16 finaalin pois jättämisellähän ei todellisuudessa aikaa säästetä.

Jos halutaan ajattaa vain yksi 1/16 finaali, niin senhän voi sitten ajaa 10 minuutin mittaisena.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 09.05.12 - klo: 09.11
Mielestäni perusajatuksellisesti kaikki nousufinaalit ajetaan siten, että kaikissa nousuissa on saman verran kuskeja. Siis joko 10 tai 12 ja ehkä tulevaisuudessa ajajakorokkeen ja radan salliessa sitten vaikka 14 kuskilla. Tästä haluan pitää kiinni. Toki poikkeuksena voisi nyt olla tuo alin finaali 13-14 kuskilla jos lauteet, rata ja mekaanikkotilat sen sallii.

Kun ajajamäärä ylittää 56 kuljettajaa tarvitaan 1/16 finaali tai finaalit. Tällöin näissä finaaleissa on kuskeja 5 ... 12. Hyvin usein olen ollut todistamassa että "kaikki liikkuvat autot nousevat" tilanteen. Turussa olisi tullut tilanne, että 1/16 finaaleihin jää 6 kuskia/nousuerä. Tällöin mielestäni kaikki seikat puoltavat alimpien nousuerien yhdistämistä. On vähemmän nostettavaa. Urheilullisempi lopputulos hakea 8 parasta 12 kuskista. Aikataulullisesti hieman parempi varsinkin jos kaikki nousut on 20 minuuttisia, johon mielestäni pitää pyrkiä.

Ainoat haittapuolet finaalien yhdistämisessä ovat a haaran katsastus, numerointi, ajanoton kiireet sekä mekkausajan puute.  Mutta ei varmasti ole rakettitiedettä viestittää katsastukseen mitkä neljä autoa menevät a haaraan ja siten ensin katsastukseen. Samalla voi katsastus huolehtia, että uudelleen numerointiin saadaan heti oikeat numerot. Mekkausajan puute on tosiasia, mutta en koe sitä kovin suureksi ongelmaksi. Kyllä siinä renkaat ehtii vaihtamaan sekä jonkun pienen rempan tekemään.

B- haaran autoja tarvitse mihinkään parc permeehen laitella. Heillä nousut tapahtuvat ihan normaalisti.

Yhdistettyjen finaalien jälkeen toki voi ottaa aikataulullisesti vaikka 10 minuutin lisätauon ja silti aikataulu on helpompi laatia. 20 minuutin nousun ajaminen vie kuitenkin kalenteriaikaa 30 minuuttia. Säästö on 20 minuuttia näinkin laskien.

Ajatellaan positiivisesti. A-haaralaiset ajavat finaalin kahdessa osassa 20 + 20 ja kukaties vielä 20 min.

Mutta erityisesti ne, jotka kuvittelevat olevansa tässä tilanteessa voisivat kommentoida.

JTH-X ehdotus tarkoittaa, että 12 kuskista vain 2 nousisi. En kannata. Toisaalta 10 minuutin 1/16 finaalit eivät kyllä nekään kummoista mekkaamisaikaa tarjoa ainakaan a haaralle. Siinähän b haaralaiset saavat lisäksi enemmän mekkaamisaikaa (jos 1/8 finaali on pidempi kuin 1/16). En tiedä mitä isoja säätöjä tehdään 1/16 ja 1/8 nousejen välissä? Tuskin muuta kuin hajoamiset korjataan, renkaat vaihdetaan, ja joku pieleen mennyt säätö palautetaan (iskariöljyt tulee mieleen). Tuskin siinä diffiöljyjä toisiksi vaihdetaan.

Toisaalta, jos kuskeja on säännöllisesti yli 60, niin pitää harkita 2 päiväisiä kisoja. Mutta se taas tiputtaa kuskien määrää, joten ojasta allikkoon. Esim tämä Turun viikonloppuna on sunnuntaina äitienpäivä. Taitaisi tulla ikuinen hellasärö tai reilusti vapaata rc-harrastukseen, jos tuona päivänä ajettaisiin.

Itse kuvittelisin, että yksi superviikonloppu kesään mahtuisi, jossa olisi kahden päivän kisat. Formaatti olisi joko efran mukainen tai muokattu, ehkä pisteytys erilainen. Alkueriä enemmän ja siitä vaikka puolet (ylimääräiset) pisteet jakoon. Tai jotain sellaista.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 09.05.12 - klo: 09.29

Niin nousut normaalisti
1/16, 1/8 ja 1/4 finaallissa 10 joista nousee 4.

Eikö se menisi näin 1/16 finaaliin 20 kuskia aika-ajoista, 1/8 ja 1/4 finaaleihin 12 kuskia aika-ajoista ja 1/2 finaaliin 16 aika-ajoista näistä sitten jako A ja B haaraan.

20+12+12+16 = 60 kuskia.

Superviikonloppuhan voisi olla ensimmäinen päivä normaalisti ja toisena päivänä ajetaan suoraan finaalit edellisen päivän järjestyksen mukaisesti puolikkailla pisteillä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.12 - klo: 10.30
B- haaran autoja tarvitse mihinkään parc permeehen laitella. Heillä nousut tapahtuvat ihan normaalisti.

Et ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Ne jotka tästä yhdistetystä finaalista nousevat B haaraan.

Muutenhan heillä on pidempi mekkaustauko kuin niillä jotka nousivat A haaraan.

Eli... Yhdistetystä finaalista nousee 1. 3. 5. 7. A haaraan joka ajetaan tämän alimman jälkeen.
2. 4. 6. 8. taas nousevat B haaraan joka ajetaan vasta sen A haaran jälkeen.
Eli heillä on yli 20 minuuttia pidempi huoltoväli kuin heillä jotka nousivat A haaraan.

Eli ei tietenkään B haaran pidä olla parkissa, vaan näiden jotka nousivat yhdistetystä 1/16 finaalista B haaraan.

Aivan samoinhan semifinaalin jälkeen A haara on parkissa siihen asti kun B semistä tulleet saavat autonsa katsastuksesta... Tässä kuvio vaan menee periaatteessa toisinpäin, mutta homma on sama.

Muuten kannattaa tottakai 1/16 finalistien taktikoida ajamalla parilliselle sijalle, eikä kannata edes voittaa.
Pääsee rauhassa tarkistamaan auton ennen seuraavaa nousuaan.

Eihän se nyt näin saa mennä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 09.05.12 - klo: 10.41
Joo, nyt mä ymmärsin mitä hait takaa. Tuossahan on ideaa ajoajan suhteen, muttei se tosin aikatauluhaastetta 1/16 nousun osalta poista.

Mutta siis jos alimpaan finaaliin laitettaisiin (hieman muuttaen) 12 autoa, joista 6 nousisi 1/8 finaaliin. 1/8 finaalista nousisi jälleen 6 1/4 finaaliin, josta nousisi 4 1/2 finaaliin. Semistä sitten taas se 6 kuskia a-finaaliin. Näin saataisiin 12+ 6 + 6 + 8 = 32 / haara. Tällöin teoriassa ainoastaan 6 kuskia 1/16 noususta sekä 2 kuskia 1/2 noususta ajaisi ilman nousua eli 24/32 kuskista ajaisi kaksi nousufinaalia.

Nykykaaviolla sama on 32 autolla/haara laskien 4/8 +  4/8 + 4/8 + 6/8 = 18/32.

Kokonaisuutena nykymallilla 36 kuskia nousee seuraavaan nousuun 64 kuljettajasta. Täydellä 1/16 finaalimallilla 48 ajaa toisen nousufinaalin 64 kuskista. 12 kuskia saisi toisen nousun.

Tätähän pitää pohtia lisää!
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.12 - klo: 10.54
4 nousee systeemi on hyvä ja toimiva nousuihin ja ainoastaan semeissä sitten 6 nousee.
Pitää kuvion selkeänä.

Lähinnä tarkoitin aikaisemmin vain sitä että jos nyt käy niin että 1/16 finaaleissa olisi yhteensä esimerkiksi 10 kuskia niin tämähän tarkoittaa silloin että näistä kuskeista jokatapauksessa 8 nousee 1/8 finaaleihin.
Vain 2 kuskia tippuu.
Eli eikös se olisi sitten aivan sama jättää koko 1/16 finaali/finaalit ajamatta ja laittaa kaikki 10 kuskia suoraan 1/8 finaaleihin.
Näissä finaaleissa olisi täten poikkeuksellisesti 13 kuskia joista edelleen nousee se ihan normaali 4 per finaali.

Tälläkin tavalla poistuis ne "turhat" finaalit joista jokainen nousee... aikataulu myös helpottuu kummasti kun sieltä poistuu kyseinen kierros kokonaan.

On tullut tosiaan nähtyä alimpia finaaleita missä jo startin tapahduttua jokainen kuski on suoraan jatkossa.
Tällaisen ajattaminen on suoraansanottuna surkuhupaisaa, kun kuskit olis voinu läntätä suoraan seuraavaan finaaliin... eli finaaliin johon jokatapauksessa pääsivät, ajoi tai ei.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 09.05.12 - klo: 11.09
Hoken vastaukseen.

Ymmärrän mitä haet takaa, mutta olen eri mieltä. A- ja B-haaralaiset nousijat ajavat eri haaroissa. Heidän välillä ei tule mitään eriarvoisuutta. Eri arvoisuus tulee vain A-haaran nousijoille, joilla ei ole A1/8-finaaliin suoraan päässeiden mukaista mekkausaikaa. Mutta mitäs jäivät alimpaan finaaliin! Se on tiedossa. Toisaalta joskus myös 20 minuuttia ajamista ennen seuraavaa nousua on etu eikä haitta.

Onkos se sitten oikein, että jos nousuerien pituus vaihtelee, niin silloinkin a- ja b- haarat saavat eri mekkausajan? Ja vieläpä niin, että se parempi a-haara saa vähemmän! Ero toki on vain 5 tai 10 minuuttia, mutta ei tässä tasa-arvo toteudu kuitenkaan.

Enkä ole kirjoittanut sääntöä niin, että on pakko yhdistää alimmat finaalit. Saa yhdistää jos haluaa. Ajetaan vaan esim. se 10 + 10 alimmat jos tuntuu paremmalta. Tuo vie kalenteriaikaa 40 minuuttia. Yhdistetty 20 minuutin nousu vie 30 min. Siihen voi lisätä vielä vaikka mekkausaikaa 10 minuuttia ennen 1/8 a nousua ja silloin on kalenteriaikaa kulutettu sama 40 minuuttia, mutta ajettu 10 min per nassu enemmän. Puhumattakaan niistä, jotka eivät nousseet. Kisan kliimaksi jäi 10 minuutin rykäsyyn verrattuna "oikeaan" 20 minuutin nousuun. Ja kaikki vain siksi, että a haaralaiset saisivat saman mekkausajan kuin b- haaralaiset. Eiköhän kilpauraa aloittelevien ja harrastelijoiden tarkoitus ole kuitenkin ajaa kisassa eikä mekata kisapaikalla! Ei nää ritsat enää ole niin huonoja, että auto pitää purkaa joka erän jälkeen (paitsi Arton ennen a finaalia :smiley:)

Tasa-arvo on hyvä asia muttei itsetarkoitus.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.12 - klo: 17.26
En ole sanallakaan sanonut että B haara saisi eri mekkausajan.

Ainoastaan se väli mikä on 1/16 nousijoilla.
Pitäähän heille sallia sama mekkausaika 1/16 nousun jälkeen, oli se jatkoonpääsyhaara sitten A tai B.

Eli... ajat 1/16 finaalissa ja voitat... mekkausaikasi on todella lyhyt. (joo, olkoot)
No mutta ajat 1/16 finaalissa ja tulet toiseksi niin mekkausaikasi on tämä todella lyhyt + 1/8A hiitin viemä aika.
Toisinsanoen yli 20 minuuttia pidempi kuin tosiaan 1/16 finaalin voittajalla, kolmannella, viidennellä ja seitsemännellä.
Eli 1/16 finaalin jälkeen autot katsastuksen jälkeen parkferme alueelle... Tai sitten parkferme alueelle siinä vaiheessa kun 1/8A starttaa.
En ymmärrä miksi tämän finaalin välinen aika on eri riippuen kumpaan haaraan joudut, kun sitten tämän jälkeen kuitenkin aina jatkoon pääsevillä on aivan sama aika mekkaamiseen, eli menossa olevan finaalin verran.

Vähän sama kuin A finaali ajettaisiin välittömästi semi B:n jälkeen.
A haaralaiset saisivat mekkailla semiB:n ajan ja B haaran tyypit ehtisivät vain katsastamaan autonsa ja vaihtamaan numerot ja taas mennään.
Eihän se näin mene, vaan kaikille suodaan sama aika mekkaamiseen, eli semi A:n jälkeen autot jää parkferme alueelle ja kaikki finaaliin päässeet saavat saman mekkausajan.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 09.05.12 - klo: 18.44
Semeistä finaalin nousemisessa on eri asiasta kyse. Siinä taistellaan voitosta ja eri haarat yhdistyvät. Silloin pitää olla molemmilla nousuhaaroilla sama aika roplata autoa. Urheilulliset seikat puoltavat tasa-arvoa. Yhdistelmäfinaalin urheilulliset seikat puoltavat ajoajan lisäämistä eikä mekkausta. Alimpaan finaaliin lähtijät lähtevät ajatuksella ajaa seuraavat 40 minuuttia. Minusta se ei kuullosta yhtään huonolta.

Lue hoke edellinen vastaus ja sen toiseksi viimeinen kappale. Kommentoi sitä myöskin.

Heitänpä vielä senkin sääntöomituisuudenkin kuin teknisen kympin. Miksi se sallitaan vain semissä ja finaalissa? Missä on 1/8 finalistien tekniset? Ja miksi sen usein ottaa jälkipään lähtijä a-finaalissa, semissä kuka sen ajokkinsa nyt rikkoo.

Vaikka Hoken mielipidettä arvostankin, niin vielä mieluummin kuulisin ajatuksia näiltä todennäköisesti alimpia eriä ajavia.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jarkko - 09.05.12 - klo: 19.03

Heitänpä vielä senkin sääntöomituisuudenkin kuin teknisen kympin. Miksi se sallitaan vain semissä ja finaalissa? Missä on 1/8 finalistien tekniset? Ja miksi sen usein ottaa jälkipään lähtijä a-finaalissa, semissä kuka sen ajokkinsa nyt rikkoo.


Muutaman M-8 kisavuoden kokemuksella pidän teknistä kymppiä sääntöturhakkeena meillä Suomessa. Lähes poikkeuksetta tilanne on ollut juuri tuon Tuukan kommentin mukainen eli teknistä kymppiä käytetään semin ja finaalin välisen mekkaustauon jatkeena.

Jos tekninen kymppi on kv. kisojen säännöissä mukana, niin se ei tarkoita että sitä pitäisi jotenkin harjoitella kotimaan SM-sarjassa.

Tämä ei ymmärtääkseni ole ollenkaan teknisen kympin tarkoitus ja sen vuoksi sääntöjä tulisi muuttaa. Aikataulu on sama kaikille ja jos auto ei huoltamiselta ja korjaamiselta ehdi lämmittelyyn "kisakunnossa" niin se on sitten vaan "ikävämpi juttu". Erään voi lähteä muiden perään aikataulun mukaisen startin jälkeenkin.

Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jarkkom - 09.05.12 - klo: 19.46
Aikataulu on sama kaikille ja jos auto ei huoltamiselta ja korjaamiselta ehdi lämmittelyyn "kisakunnossa" niin se on sitten vaan "ikävämpi juttu". Erään voi lähteä muiden perään aikataulun mukaisen startin jälkeenkin.

No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Itsellä ei ollut viimeksi semin alussa tankki enää tarpeeksi tiivis auton käyntiin saamiseksi, vaikea sitä oli varikolla havaita.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.05.12 - klo: 23.16
Tuukka.

Mun pointti ei olekaan siinä että mekkausaikaa pitäisi olla siinä yhdistetyn 1/16 ja 1/8 finaaleiden välissä.
Kunhan aikaa on edes siihen että saadaan autot katsastettua ja uudet numerot koreihin.

Mutta jos ne jotka nousee B haaraan, saavat ottaa autonsa heti katsastuksen jälkeen niin heillä on automaattisesti mekkaustaukoa sen 1/8 A ajan.
Eihän tämä ole tasapuolista, koska nimenomaan voittamalla 1/16 finaalin, olet huonommassa asemassa kuin esim 8. ajanut.

Eikös tämä ole hieman pöljää???

Eli ihan sama jos ei siihen väliin laiteta mitään mekkaustaukoa, mutta sitten ne jotka nousevat kyseisestä yhdistetystä finaalista B haaraan, jättävät autonsa katsastukseen ja saavat ottaa ne siitä vasta kun 1/8 A kuskit ovat maalissa.
Silloin se on näille yhdistetystä finaalista nousseille tasa-arvoista.

Muuten esim jos sattuisin rupeltamaan kaikki alkueräni (taas) niin pahasti että olisin alkuerien jälkeen koko joukon hännillä ja ajaisin tässä 1/16 finaalissa niin en tietenkään ajaisi maaliin ykkösenä.
Vetäisin auton vaikka varikolle parkkiin siksi aikaa että saan jonkun toisen edelle ja pääsen maaliin toisena, tai millä tahansa parillisella sijoituksella 2 / 4 / 6 / 8
Pääsenpähän tarkistamaan hiitin jälkeen että kaikki on reilassa, kun taas parittomalla sijalla maaliin tulleet lähtevät heti perään ajamaan.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 10.05.12 - klo: 15.15
On pöljää. Mutta edelleen kommentoi myös sitä mitä pyysin kommentoimaan. Halutaanko ajaa vai mekata?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.12 - klo: 18.33
On pöljää. Mutta edelleen kommentoi myös sitä mitä pyysin kommentoimaan. Halutaanko ajaa vai mekata?

Vastaan puhtaasti tähän kysymykseen...

Ajaa.

Mutta sillä ei olekaan mitään tekemistä sen kanssa mistä puhuin.


Nimenomaan se mistä puhun, vähentää B haaraan nousevien mekkausajan samaksi kuin se on A haaraan nousevilla.

Eihän siinä ole sen jälkeen yhtään mitään eroa mekkausajoissa kun nouset haarassa eteenpäin.
1/8 A finaalista nouset 1/4 A ja siitä 1/2 A
1/8 B finaalista nouset 1/4 A ja siitä 1/2 A

Ensin ajaa A ja sen jälkeen B.
Aikataulu takoo kokoajan samalla erävälillä.
Eikä sillä ole mitään vaikutusta vaikka 1/8 finaali olis esim 10 minuuttinen... sekä A että B haarassa nousevilla on edelleen aivan sama mekkausaika.

Tämä pätee nimenomaan oli niiden finaaleiden pituudet sitten ihan mitä tahansa... Molemmista haaroista nousevilla on täysin sama mekkausaika.

Ainoastaan tuo yhdistetty finaali tekee poikkeuksen kun tosiaan kaikki parittomat jatkoonpääsijät ajavat välittömästi perään, kun taas parilliselle sijalle sijoittuneet vasta A haaran jälkeen.
Miksi ihmeessä heille suotaisiin mekkausaikaa enemmän kuin näille jotka nousevat A haaraan, eli parittomilla sijoilla maaliin tulleet, kuten esim ykkönen.

Koko asialla ei siis ole mitään tekemistä minkään muiden erien mekkausten ym asioiden kanssa.
Vain ja ainoastaan tuo kyseinen yhdistetty 1/16 ja 1/8 A/B haarojen väli... vain tämä yksi väli.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 10.05.12 - klo: 21.55
Tulipahan taas yksi asia mieleen mikä tuossa yhdistetyssä finaalissa hankaloittuu.
Nostaminen.
Alimman finaalinhan nostaa semeihin suoraan päässeet.
No ketkäs sitten nostaa ne kaksi seuraavaa???
Alimmasta finaalista pudonneet???
Ne kaikki parikolme jotka sattui putoamaan?

Vai pidetäänkö ne semeihin päässeet siellä kolmen finaalin ajan nostamassa?
Ei käy.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 11.05.12 - klo: 11.05
1/16 tippuneiden määrä ei riipu ajetaanko yhdistefinaali vai erikseen. Tippuneiden määrä on tasan tarkkaan sama. Edelleen tarvitaan semimiehiä nostajiksi 1/8 finaaleihin. Eri asia on, että jos kuskeja on paljon 1/16 finaaleissa, mutta sillonhan ei koko yhdistelmäfinaalia ajetakaan, eikä semimiehiä tarvita 1/8 nostajiksi tai tarvitaan vähemmän.

TQ muuten ajaa A-haarassa ja saa siten puolituntia vähemmän mekkausaikaa. Pöljää sekin.

Jos haluaa mekata, niin sijoittukaa 1/4 B haaraan, silloin mekkausaikaa on eniten.

En kannata 1/16 yhdistefinaalista nousseiden autojen holdaamista tasa-arvon nimissä. Minusta B-haaralaisten pakkopitäminen on suurempi hölmöys kuin A-haaralaisten kokema haitta. Nyt kuitenkin puhutaan kuskeista sijoilla 49 - 56. En halua olla kokemassa sitä urheiluhenkeä, jossa sijalla 54 sijoittunutta rikkinäistä autoa ei saa korjata a-haaran tasa-arvon nimissä. Sijan 53 rikkoutunutta autoa ei auta latin vertaa, että sama on 54 auton kohtalo. Yhden pettyneen sijasta on kaksi pettynyttä. Tasa-arvoista joo, mutta hölmöä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 11.05.12 - klo: 15.19
TQ muuten ajaa A-haarassa ja saa siten puolituntia vähemmän mekkausaikaa. Pöljää sekin.

Se mekkausväli mikä on suoraan semeihin päässeillä on niin pitkä että tuo mekkausajan ero ei tunnu missään.
Se on lähinnä kahvitaukoilua se ero.
Onhan suoraan semeihin päässeillä kuitenkin mekkausaikaa yli tunti väkisinkin.

Ei ollenkaan verrattavissa 1/16 nousijoihin joilla toisilla ei ole tippaakaan ja toisilla reilu 20 minuuttia.
Ero on 100%
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 27.06.12 - klo: 21.24
Olisko muuten vantaan sm kisojen yhteyteen
mahdollista laittaa muutaman erän kisa m8e
autoille luokkaa 10min per erä .. ?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 29.06.12 - klo: 14.56
Ehdota kisajärkkäreille suoraan. Jos pidetään 2 päiväiset kisat, niin silloin aikataulu sen sallii. Eri asia sallivatko nitromiehet sähkiksiä :grin:. 

En kuitenkaan kannata sitä, että SM nitroilijoilla on myös sähköauto eli sitten täysin eri kuskit pitää olla. Muuten kisa ei ole reilu.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 29.06.12 - klo: 21.39
Juu eri miehet olis varmaan se juttu.
Ehdotetaan, kiitos Tuukka.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JQ - 30.06.12 - klo: 02.22
miten niin kisa ei ole reilu. Jos ajetaan sähköjä myös, kaikki jotka haluavat pitää saada ajaa
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 30.06.12 - klo: 21.34
Samaa mieltä tästä. Silloin nähdään samalla mihin sähköautot oikeesti pystyy.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 02.07.12 - klo: 00.56
Äsh...

Eihän se ole tasapuolista että pari hassua kuskia jotka ajaa myös polttista, treenaa rataa sähkiksellä.
Saa ajaa rataa paljon enemmän kuin kuskit jotka ajavat ainoastaan polttista.

Mun suora henkilökohtainen mielipide on että SM kisoista pidetään pois tällaiset täytteet.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 02.07.12 - klo: 10.55
SM-kisat ovat SM-kisoja. Ei siellä tehdä eriarvoisiksi kuljettajia. Sarjasääntöihin on kirjoitettu mahdollisuus ajaa erikoisfinaali ennen a-finaalia. Erikoisfinaalissa ei saa ajaa a-finalistit. Jos M8 sähköautoilla ajetaan koeluonteisesti SM-kisassa, niin se on tehtävä siten, että itse SM-kilpailu on tasapuolinen kaikille.

Jos nyt Lavangossa halutaan kokeilla sähköM8-autoja, niin se tehdään joko eri kuljettajien toimesta,  erikoisfinaalin säännöin tai a-finaalin jälkeen. Toivon, että tälläinen kokeilu järjestettäisiin Lavangon kisan yhteydessä, varsinkin jos ne on kaksipäiväiset.

Ensi vuonna, jos päätetään pitää 2-päiväiset kisat joka viikonloppuna, niin silloin voidaan ajaa sähköM8-luokka. Silloin kaikki tietävät ennen kauden alkua, että näin mennään. Ja kaikki voivat hankkia sähkövehkeet jos kiinnostaa.  Mielestäni 2-päiväisessä kisassa saadaan harjoittelua, alkuerien pituuttta tai alkueriä määrää lisättyä siten, että lisäksi sähköllä ajavat eivät saavuta mitään etua. Ruvetaan vain kuulemaan marinaa mekkausajan puutteesta ja sitä rataa.

Itse kyllä pelkään, että käy kuin tukkiluokan, joka alkuinnostuksen jälkeen on käytännössä kuollut. Ehkä tästä aiheesta on syytä tehdä oma otsikko. Mutta eihän tässä ole kausi kuin puolivälissä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 02.07.12 - klo: 11.02
2 päiväisyyttä haluttiin siksi että päivä ei olisi niin pitkä...

Nyt sitten haluttaiskin joku täyteluokka sekaan pidentämään päiviä.

Ei vaan mahdu mun paksuun kaaliin nää porukoiden logiikat.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 02.07.12 - klo: 11.30
Tuukan ajatus on kyllä hyvä. Hienoa
jos tällainen mahis avautuisi. Ajetaanhan
sähkö M8ia jo monessa maassa nitrojen ohella,
Saksa, usa ..
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jerzirccar1 - 02.07.12 - klo: 11.42
Kuinka monta m8e olis viivalle tulossa noin rehellisesti.
Pitäkääs nyt tuon m8 tuollaisena nyt vaan.
Jerzi
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 02.07.12 - klo: 12.15
Kyllähän asioita pitää kokeilla tai ainakin näitä ajatuspalloja heitellä, jotta tiedetään mitä porukat haluaa.

Jokainen tietää kuinka kortilla on Suomen suven viikonloput ja suomalaisnaisten miehenkaipuu juuri sinä viikonloppuna. Siksi näitä  kokeiluja on käytännössä pakko sijoittaa muiden kisojen yhteyteen.

Kyllä 2-päiväisessä kisassa voidaan kisapäivän pituutta pitää kurissa vaikka siten, että e8M luokan finaalit on M8 jälkeen. Mutta eihän tälläiset järjestelyt mitään ideaalisia ole.

Itse voisin sähkön sijaan ehdottaa nitro M8 "jokamiesluokkaa", jossa olisi määrätty halpa kone+pilli sekä ehkä se rengaskin. Ja samaan syssyyn vielä vakioiskaritkin, niin saadaan säpinää radalle.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: andetee - 03.07.12 - klo: 11.19
Kuinka monta m8e olis viivalle tulossa noin rehellisesti.
Pitäkääs nyt tuon m8 tuollaisena nyt vaan.
Jerzi

Nokian m8e-kisoissa oli 15 kuskia ilmoittautunut, joista paikalle taisi loppuen lopuksi tulla 13. Ihan ok kapinat saatiin aikaan. On totta, että kisapäivässä on tekemistä ihan vaan yhdellekin luokalle. En ole tutustunut polttiskisojen ajokaavioihin yms, joten en osaa sanoa, voiko sieltä jostain väleistä lohkaista esim 2 x 10 min "näytöskisa"-tyyliin patterikaseille. Jos tälläinen olisi mahdollista, niin olisihan se hyvä tilaisuus ajaa sisään tätä luokkaa. Kuinka montaa erilaista sarjaa Suomen kokoinen maa pystyy pystyy kannattelemaan, en tiedä? Jenkkilä ja britit nyt on sen takia huono vertaus, että siellä sitä populaa on paljon enemmän. SC:t on olleet hyvässä nousussa, joten uuden luokan saaminen mukaan on mahdollista.

Tässä nyt tuli suollettua suurinpiirtein samaa tahtia tekstiä näppikselle kuin mitä ajattelin. Yllä on siis ajatuksia puolesta ja vastaan. Loppukaneettina olkoon, että: "Haluan ajaa m8e-kisoja! Töissä lotraan kemikaalien kanssa tarpeeksi, joten ei nitroautoa minulle, ainakaan vielä  :azn:"

Kiitos ja anteeksi!  :tongue:

Edit: Unohtui se, että lisenssit taitaakin tulla tuossa ongelmaksi, jos ajetaan SM-kisojen yhteydessä... Kovin moni "kokeilija" tuskin haluaa maksella vielä jäsenyyttä (ellei ole) ja lisenssiä...
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 03.07.12 - klo: 17.01
Kokeiijat joo.. no kokeilut kannattaa jättää sinne treeneihin, mutta jos kuitenkin muutamia "vakavasti" sähkökrossia ajavia löytyy joilla on lisenssitkin jos sellasen tarvii niin siinä voisi saada hyvänkin kisan aikaiseksi. Sellasia jamppoja jotka muutenkin käyvät ajamassa, kai niitä erällisen verran tästä maasta löytyy ekaan kertaan. Seuraavalla kerralla sitten taas vähän enemmän  :wink:
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 03.07.12 - klo: 17.40

Kaksi päiväsessä kisassahan 45 finaalin jälkeenhän voi ajaa ennen palkintojen jakoa näytösajona. Varsinaiseen kilpailuun ei kannata lähtiä sotkemaan kun päivät ovat muutenkin pitkät.

Näytösajon lisäarvosta en kyllä ossaa sanoa, tuoko se vaiko viekö.

M8 sarjaan kaivattaisiin enemmän kisoja kesän aikana, mutta kesä on lyhyt ja vähä luminen.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JQ - 04.07.12 - klo: 12.50
Jos ajetaan 2 päiväisiä SM kisoja niin sekaan mahtuu ihan hyvin 2 erää sähköjä. Nythän ongelmana on että eriä on liian vähän, eli eräväli on liian lyhyt (tunti)

Turhaa siinä on pitää jotain taukoa että eräväli olisi sopivampi, silloin voisi ajattaa pari sähkö erää.
Ja ei siinä pitäisi olla mitään rajoituksia, ketkä saa ajaa. Ihan typerää. Eihän sekään ole reilua että minä olen ajanut enemmän kun joku muu, tai että lavanko on minun kotirata, tai Jyväskylä Siltasen kotirata. Ei sekään ole "reilua". Minulla on vielä oma automerkki, ei sekään ole reilua. Ihan typerää puhetta. Jos sähköluokka ajetaan, niin silloin kaikkien tulisi saada ajaa se. Ja tiedoksi, minä tuskin ajan sitä, jos joku olettaa että yritän saada itselleni lisää ajoaikaa. Sitä en tarvitse.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 04.07.12 - klo: 13.06
Niin kauan kun kisat ajetaan kiinteillä radoilla, rata ei ole koskaan kaikille sama. Treenimäärät vaikuttaa jne.
Mutta kun asia käännetään toisinpäin, se toimii myös porkkanana paikallisille kuskeille kiitoksena kisojen järjestämisestä. Kotikisaa tuskin on monella enempää kuin kaksi kaudessa. Eli näin tilanne vain on eikä se siitä muutu ellei ajeta jotain hiekkakenttä kisoja.

Itse olen aiemminki maininnut ja sanon taas, mutta toivoisin näkeväni tilanteen, jossa ns. arvokisoja ajettaisiin myös noissa uusissa luokissa kuten M-8e ja SC tyyliin "kerrastapoikki SM", jolloin usealla ois mahdollisuus osallistua kisaan. SM-arvoa vaan on vaikea saada uusille luokille käsittääkseni. Tosiasia kuitenkin on, että kovimpia kuskeja ei saa paikalle, ennenkuin kisalla on jokin lisäarvo, SM-titteli tai jokin muu, mikä?

Eikä kisan tarvitsisi olla SM-kisa, kunhan sen arvoa sais jollain pönkitettyä niin, että muutkin kuin paikalliset olisivat paikalla.

Ajetaanhan rataluokissa yleisesti arvostetut kisat muina kuin EM tai MM kisoina (IIC, Snowbirds, ETS, LRP masters, DHI-CUP) jne.

Ongelmaksi muodostuu vain vapaiden viikonloppujen määrä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 04.07.12 - klo: 13.43

Näillä harrastajamäärillä on kuitenkin tosia asia, että mitä enemmän luokkia sitä huonompi taso.

M8 sarjaan vois herätellä rinnalle kansallisen sarjan, jossa vois sitten ajaa M8 ja M8e omina luokkina tai sitten tehdä SM sarjasta 6 osakilpailun mittaisen kun ratoja saadaan tarvittava määrä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 13.48
No jaa.. ei kai toi M8e ole keneltäkään pois vai onko?
Itse en kuitenkaan ajaisi nitro luokkaa edes kotiradalla, mutta sähköllä tulisin mukaan.

JQ:n kanssa helppo olla samaa mieltä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 04.07.12 - klo: 13.53
JQ. Tämänvuotinen M8 SM ajetaan nykysäännöillä, joita ei muuteta noin vain, kun siltä tuntuu. Lähtökohtaisesti säännöt ovat sellaisenaan voimassa koko kauden, ainoastaan havaittuja epäkohtia muutetaan tarpeen mukaan. eM8 ajaminen nyt SM-kisan yhteydessä on mielestäni radikaali muutos M8 kisaamisen kannalta.

MUTTA. Ensi vuonna voidaan tehdä vaikka mitä, jos vain yhteistä halukkuutta löytyy.

Tulkaa muuten JKL kisojen yhteydessä puhumaan minulle mitä te tahdotte ensikaudesta.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 14.36
Tarkoittaako lehmäpaimen sitä ettei tämän
vuoden kisoista kannata enää puhua edes
koemielessä m8e suhteen? Eli Vantaan kisa
pitää siis unohtaa ja katsoa ensi vuoteen?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 04.07.12 - klo: 14.40
Kuten kaikissa muissakin luokissa, edellisvuonna on sovittu ja lyöty lukkoon kalenteri ja säännöt.

Kaikki SM-kisoissa ajettavat lisäluokat vaativat AINA lisenssin. Ensi vuonna voi kaavailla uusia juttuja, JOS tekihjämiehet ovat ajoissa liikenteessä, eli heti kesän jälkeen sääntöehdotukset tehtynä uutta sääntökirjaa varten. Loka-marraskuussa muistaakseni tehdään seuraavan kauden säännöt SM-luokkien osalta sääntökirjaan, mikäli muutoksia halutaan.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 04.07.12 - klo: 15.09
Gt warrior. Siellä on jo kisakutsu Lavankoon. He eivät ole näemmä käyttäneet sääntöjen suomaa mahdollisuutta ajaa erikoisfinaalissa eM8 autoja.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Poinas2 - 04.07.12 - klo: 15.34
Kaikki SM-kisoissa ajettavat lisäluokat vaativat AINA lisenssin. Ensi vuonna voi kaavailla uusia juttuja, JOS tekihjämiehet ovat ajoissa liikenteessä, eli heti kesän jälkeen sääntöehdotukset tehtynä uutta sääntökirjaa varten. Loka-marraskuussa muistaakseni tehdään seuraavan kauden säännöt SM-luokkien osalta sääntökirjaan, mikäli muutoksia halutaan.

Ehkä tässä voisi katsoa pidemmälle kuin se perinteinen skooppi. Fakta on, että sähkökasi menee siinä missä M8. Ainoa mitä ylipäätään tässä vaiheessa kannattaa rajata on kennomäärä ja laittaa minimipaino ja rajata kaupallisia konversioita lukuunottamatta pois kaikki ropelipäitten härvelit (tämä ihan puhtaasti sen takia ettei sinne raijata jotain savukoneita tai muita äpöstyksiä -> helpottaa hommaa huomattavasti. Kaikkia ei voi miellyttää eikä mun mielestä tässä tarvikkaan). EM rajaukseen löytyy maailmalta valmis toimiva esimerkki. Tällä lähestymistavalla niitä tekijämiehiä ja kisaajiakin saataisiin paikalle katsomaan tuleeko tästä luokasta ensikesänä mitään. Remun sanoin sen pitää olla tarpeeksi yksinkertaista että jengi tajuu  :cool:
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 04.07.12 - klo: 15.46
Tais mennä mun pointti nyt ohi - SM-kisoissa on myös muissa oheisluokissa ajavilla oltava lisenssi, joka käsittääkseni on useimmille uusille tulijoille se kompastuskivi.

Tuohon ei muutosta saa varmasti vaikka haluaisikin....
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 16.22
Gt warrior. Siellä on jo kisakutsu Lavankoon. He eivät ole näemmä käyttäneet sääntöjen suomaa mahdollisuutta ajaa erikoisfinaalissa eM8 autoja.

Joo no ei ehditty kai olee asian kanssa riittävän ajoissa, onhan kisaan enää 3 vkoa.
Mutta eipä ennen kutsua ainakaan mulla ollut käsitystä edes kenelle puhua. Korvenmaalle laitoin YV:tä heti kun näin kutsun.

Minä en tässä ns. kylähulluksi rupea, mutta jos jotkut jaksavat ottaa M8e asiakseen ensi kautta ajatellen niin hyvä. Mukana ajamassa pyrin olemaan toki. Ja Lavangossa pyörii ajot ke ja su iltaisin ainakin, tosin ei meitä aktiivisia monta ole, näkisin hyvin mielelläni muutaman ukon lisää ja jonkun oikein kovankin kuskin keulamieheksi, vaikka JQ omalla merkillään tjsp.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 04.07.12 - klo: 16.59
Lainaus

Minä en tässä ns. kylähulluksi rupea, mutta jos jotkut jaksavat ottaa M8e asiakseen ensi kautta ajatellen niin hyvä. Mukana ajamassa pyrin olemaan toki

Juuri tuota asennetta tarkoitan yleisellä tasolla, koska se on ihan liian yleistä, ne tekijämiehet on aika vähissä, valmiiseen pöytään tulijoita riittää. Käsien levittelyllä ei asiat etene valitettavasti. Oma-aloitteisuus on aika vähissä, netissä on helppo huudella. Tekoja kaivataan jos asioita halutaan edistää.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jerzirccar1 - 04.07.12 - klo: 20.43
Lainaus

Minä en tässä ns. kylähulluksi rupea, mutta jos jotkut jaksavat ottaa M8e asiakseen ensi kautta ajatellen niin hyvä. Mukana ajamassa pyrin olemaan toki

Juuri tuota asennetta tarkoitan yleisellä tasolla, koska se on ihan liian yleistä, ne tekijämiehet on aika vähissä, valmiiseen pöytään tulijoita riittää. Käsien levittelyllä ei asiat etene valitettavasti. Oma-aloitteisuus on aika vähissä, netissä on helppo huudella. Tekoja kaivataan jos asioita halutaan edistää.

Mi laik.
jerzi
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 21.50
No en usko että kukaan haluaa mun vetävän kyseistä luokaa. Ja olen myös rehellinen enkä maalaile taivaanrantoja eli tuskin aika siihen riittäisikään tässä elämäntilanteessa.

Valmiiseen pöytään tulen mielelläni  :grin:
Plus että euroja poltetaan kohtuullisesti tätä opetellassa ja kun/jos joku kaipaa neuvoja niin aika hyvä käsitys alkaa olee siitä mitä toimii ja mikä ei. Joten know-how:ta ainakin löytyy vaikka luokkaa ei vedettäisikään  :wink: Kysyä siis saa.

Se mitä tänään vaihdettiin lyhyesti sanaa radalla, niin patterikasit varmasti ovat tulevaisuutta, aika ei ehkä kuitenkaan ole vielä. Ja mm. hyvä ydinryhmähän meillä jo nyt on kasassa, tosin aika pieni vielä (3 hlöä Vantaalla). 10 vuotta sitten asiaa ei oikeestaan voinut edes kuvitella joten paljon on tapahtunut R/C scenessä vuosien aikana.

BTW- yksi kaveri lapsineen sattui autojen putsauspaikalle, olivat tulossa sähkisradalta. Herrasmiehen nimi ei tullut puheissa esille, mutta oli ajanut menneisyydessä Cronolla polttiskrossia kun Kyosho oli vasta tuloillaan (oletan 90-luvun alkupuolta siis). Häntä kovasti kiinnosti patterikasi ja kertoi sellaista ajatelleensa; polttiksia kun ei kuulemma tule enää hellasärön välttämiseksi, jonka ymmärrän hyvin. Tästä tarinoinnista siis vedettäköön johtopäätöksiä että tilaus on olemassa kunhan hieman odotellaan vielä.

pari lisäplussaa
+ ei tarvii mekkaria
+ samalla autolla voi harjoitella myös talvella sisällä
(+ korvat ei soi vanhalla iällä illan päätteeksi)
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jon.lindgren - 04.07.12 - klo: 21.56
Kaikki SM-kisoissa ajettavat lisäluokat vaativat AINA lisenssin. Ensi vuonna voi kaavailla uusia juttuja, JOS tekihjämiehet ovat ajoissa liikenteessä, eli heti kesän jälkeen sääntöehdotukset tehtynä uutta sääntökirjaa varten. Loka-marraskuussa muistaakseni tehdään seuraavan kauden säännöt SM-luokkien osalta sääntökirjaan, mikäli muutoksia halutaan.

Ehkä tässä voisi katsoa pidemmälle kuin se perinteinen skooppi. Fakta on, että sähkökasi menee siinä missä M8. Ainoa mitä ylipäätään tässä vaiheessa kannattaa rajata on kennomäärä ja laittaa minimipaino ja rajata kaupallisia konversioita lukuunottamatta pois kaikki ropelipäitten härvelit (tämä ihan puhtaasti sen takia ettei sinne raijata jotain savukoneita tai muita äpöstyksiä -> helpottaa hommaa huomattavasti. Kaikkia ei voi miellyttää eikä mun mielestä tässä tarvikkaan). EM rajaukseen löytyy maailmalta valmis toimiva esimerkki. Tällä lähestymistavalla niitä tekijämiehiä ja kisaajiakin saataisiin paikalle katsomaan tuleeko tästä luokasta ensikesänä mitään. Remun sanoin sen pitää olla tarpeeksi yksinkertaista että jengi tajuu  :cool:

Mitä tarkoitat kaupallisilla konversioilla? Vain autovalmistajan E-mallit kelpaavat?
Pitääkö olla akkukotelo, moottoripukki, moottori, akku ja muut ostettu samasta kaupasta?
Vai voiko moottoripukin ja akkukotelon, jotka ovat yksinkertaisia osia, tehdä itse?
Nyt taitaisi suurin osa porukasta jäädä ulos jos tälle linjalle lähdetään.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 22.04
Totta; olis aika typerä sääntö rajata omat konversiot pois. Toki osat pitää olla autossa tehty siten ettei niihin pääse nostaja vahingoittamaan itseään, kuten PA-säännöissä yleisesti ottaen lukee (jos oikein muistan).

Minimipaino 3500gr (heitto) ja akut 4S. Buggyn mitat muuten.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: andetee - 04.07.12 - klo: 23.41
Totta; olis aika typerä sääntö rajata omat konversiot pois. Toki osat pitää olla autossa tehty siten ettei niihin pääse nostaja vahingoittamaan itseään, kuten PA-säännöissä yleisesti ottaen lukee (jos oikein muistan).

Minimipaino 3500gr (heitto) ja akut 4S. Buggyn mitat muuten.

Noilla vois mennä, painoraja taitaa olla ROARin mukaan 3200 gr. Anyway, turha näistä mitoista yms kalistella sapeleita vielä tässä vaiheessa, kun se "kylähullu" puuttuu. Meitä oli pieni ryhmä Nokialle niitä kisoja järkkäämässä ja ei se mikään älytön homma ollut. Porukassa jos tekee, niin hommia on vähemmän per pää. Tosin, jonkun pitää olla se, joka ottaa vastuun ja pitää hommat näpeissään. Sellaisen henkilön on varmaankin hyvä olla kokenut kaveri. Itseäni ko. sarja kiinnostaa kovasti, m8e on ehdottomasti hauskin auto, jota olen ajanut! Jos tämä nyt ketään auttaa, niin "järjestelytoimikuntaan" lähden mieluusti mukaan, mut se yhteyshlö/pomo saa kyllä olla joku muu. Vielä kun kroppa pelaa, niin urheilut on kuitenkin listalla nro 1  :grin:

Ai niin, sellainen tuli tässä vielä mieleen kaverin kanssa keskustelusta, että patterikasit kun syö noita akkuja aika urakalla, niin ajopaikalla olis hyvä olla kunnon sähköt latailuja varten. Tuskin on järkevää kantaa kisaan mukaan esim kuuteen erään 2x2s akkupaketit. Vai latailisko porukka sitten 1:1-autoistaan... Mitkä radat sitten tähän oikein soveltuu, kun kymppikrossirataa ei viittis "heavy bombereilla" tuhota?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: goos - 04.07.12 - klo: 23.48
Ai niin, sellainen tuli tässä vielä mieleen kaverin kanssa keskustelusta, että patterikasit kun syö noita akkuja aika urakalla, niin ajopaikalla olis hyvä olla kunnon sähköt latailuja varten. Tuskin on järkevää kantaa kisaan mukaan esim kuuteen erään 2x2s akkupaketit. Vai latailisko porukka sitten 1:1-autoistaan... Mitkä radat sitten tähän oikein soveltuu, kun kymppikrossirataa ei viittis "heavy bombereilla" tuhota?
Kyllähän tuota 240V löytyy seinästä suurimassa osassa paikoissa? Ja ei tuo 2x2s lataaminen mikään ihme juttu ole nykypäivän latureilla.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 04.07.12 - klo: 23.57
Onko goos riittävän kylähullu?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.12 - klo: 23.59
Ai niin, sellainen tuli tässä vielä mieleen kaverin kanssa keskustelusta, että patterikasit kun syö noita akkuja aika urakalla, niin ajopaikalla olis hyvä olla kunnon sähköt latailuja varten. Tuskin on järkevää kantaa kisaan mukaan esim kuuteen erään 2x2s akkupaketit. Vai latailisko porukka sitten 1:1-autoistaan... Mitkä radat sitten tähän oikein soveltuu, kun kymppikrossirataa ei viittis "heavy bombereilla" tuhota?

Täällähän puhutaan M8 luokan sarjasäännöistä.

Kyllä se on ihan vaatimus SM kisoissa että sähköt löytyy.

Mitkä radat tähän nyt sitten soveltuis... No just nimenomaan ne radat mitkä tähän topikkiin liittyy, eli ihan kunnon M8 radat jotka soveltuvat SM kisojen järjestämiseen.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: andetee - 05.07.12 - klo: 09.46
Ai niin, sellainen tuli tässä vielä mieleen kaverin kanssa keskustelusta, että patterikasit kun syö noita akkuja aika urakalla, niin ajopaikalla olis hyvä olla kunnon sähköt latailuja varten. Tuskin on järkevää kantaa kisaan mukaan esim kuuteen erään 2x2s akkupaketit. Vai latailisko porukka sitten 1:1-autoistaan... Mitkä radat sitten tähän oikein soveltuu, kun kymppikrossirataa ei viittis "heavy bombereilla" tuhota?
Kyllähän tuota 240V löytyy seinästä suurimassa osassa paikoissa? Ja ei tuo 2x2s lataaminen mikään ihme juttu ole nykypäivän latureilla.

Joo, kyllähän niitä akkuja lataa nykyään vaikka neljää yhtä aikaa (tai kahdeksaa, jos rakentelee vielä sarja- tai rinnankytkentäkaapelit  :azn: Lähinnä tää ajatus nousi siitä, että Tampereen radalla se ei onnistu, kun ei oo kunnon sähköjä. Ja tähän asiaan taas Hoke vastasi aika osuvasti, sillä Tampereen radalla ei kai ole enää ihan hetkeen sm-kisoja ajettu. Uudella radalla varmaan sitten joskus...

Ehkä muutenkin tästä m8e-jutusta kannattais jatkaa sen omassa topikissa?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 05.07.12 - klo: 10.16
No eikö tämä ole aivan oikea paikka keskustelulle
jotta saadaan polttis ja SM näkökulmaa mukaan.
Ei tämä yksinään omassa lokerossa edisty ja
samoista autoistahan tässä käytännössä puhutaan.
Tuukankin pojan kanssa ajettiin samoja läppejä
eilen, joka varmaan osoittaa autojen potentiaalin?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Volvospede - 05.07.12 - klo: 10.41
Ruuvatkaa sääntöjä ens vuodeks niin että noi patteriautot saa ajaa polttisten seassa. Vaihtakoot sit akkuja tarpeen mukaan jne. Sit kukin saa ajaa millä käyttövoimalla haluaa! Ei tarvii järjestää eri kisoja, E autot menis siellä seassa.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: andetee - 05.07.12 - klo: 10.45
No eikö tämä ole aivan oikea paikka keskustelulle
jotta saadaan polttis ja SM näkökulmaa mukaan.
Ei tämä yksinään omassa lokerossa edisty ja
samoista autoistahan tässä käytännössä puhutaan.
Tuukankin pojan kanssa ajettiin samoja läppejä
eilen, joka varmaan osoittaa autojen potentiaalin?

Voit olla kyllä oikeassa, yhteen ne kuuluu, ainakin tässä tapauksessa. Ehkä muhun on vaan tarttunut tää rc10:ssä muuten vallitseva "sille on jo tuo oma ketju"-mentaliteetti liiankin hyvin :police:
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: goos - 05.07.12 - klo: 10.51
Oma mielipide on se että ihan turha puhua siitä että m8e:t olis sm kisoissa sivuluokkana tai muuten jotenki sm kisoihin liittyen, ennenkuin niillä on selkeesti toimivaa kerhotoimintaa.

Eli jos joskus halutaan että m8e on tässä keskustelussa mukana niin hopihopi kehittelemään kerhoskaboja, että harrastajamäärät saadaan isommaksi kuin 1-2 henkilöä vantaan radalla.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: andetee - 05.07.12 - klo: 10.51
Ruuvatkaa sääntöjä ens vuodeks niin että noi patteriautot saa ajaa polttisten seassa. Vaihtakoot sit akkuja tarpeen mukaan jne. Sit kukin saa ajaa millä käyttövoimalla haluaa! Ei tarvii järjestää eri kisoja, E autot menis siellä seassa.

Kuinkahan paljon patteriautoilija antaa  tasoitusta tässä akkujenvaihdon yhteydessä? Kori pois, johdot irti, akut pois, uudet sisään, johdot kiinni (oikein), kori kiinni ja menoksi, kuulostaa aikaa vievemmältä kuin löpöä sisään ja matka jatkuu. Toisaalta, akuilla vois vetää 15 min stinttiä, jos motti+nopari kestää. Miten on sitten 45 minuutin kanssa? Hyvä idea, mut ehkä ne Jenkkilän pojat ajaa vielä syystä erillään nitroista.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.12 - klo: 10.55
Oma mielipide on se että ihan turha puhua siitä että m8e:t olis sm kisoissa sivuluokkana tai muuten jotenki sm kisoihin liittyen, ennenkuin niillä on selkeesti toimivaa kerhotoimintaa.

Eli jos joskus halutaan että m8e on tässä keskustelussa mukana niin hopihopi kehittelemään kerhoskaboja, että harrastajamäärät saadaan isommaksi kuin 1-2 henkilöä vantaan radalla.

Juurikin näin.
Ei todellakaan mitään muutaman auton luokkaa tungeta mukaan suomen suurimpaan yksittäiseen SM luokkaan.

M8 SM kisat eivät ole sama asia kuin esim WJ joka sekin sentään on vakavasti otettava kisasarja.

Täällä puhutaan täysin lapsen kengissä olevan luokan tunkemista mukaan suurimpaan SM luokkaan...
Kerrankin oikein nyppii nähdä koko keskustelua.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 05.07.12 - klo: 10.58
Ruuvatkaa sääntöjä ens vuodeks niin että noi patteriautot saa ajaa polttisten seassa. Vaihtakoot sit akkuja tarpeen mukaan jne. Sit kukin saa ajaa millä käyttövoimalla haluaa! Ei tarvii järjestää eri kisoja, E autot menis siellä seassa.

Kuinkahan paljon patteriautoilija antaa  tasoitusta tässä akkujenvaihdon yhteydessä? Kori pois, johdot irti, akut pois, uudet sisään, johdot kiinni (oikein), kori kiinni ja menoksi, kuulostaa aikaa vievemmältä kuin löpöä sisään ja matka jatkuu. Toisaalta, akuilla vois vetää 15 min stinttiä, jos motti+nopari kestää. Miten on sitten 45 minuutin kanssa? Hyvä idea, mut ehkä ne Jenkkilän pojat ajaa vielä syystä erillään nitroista.

Heitetäänkö samantien koko M8 luokalla vesilintua ja poistetaan SM arvo.

Luokka on suomen suurin sekä koko maailmassa yksi suurimmista ja arvostetuimmista luokista... Ellei suurin ja arvostetuin.
Ei nyt jukoliste kuninkuusluokan kanssa aleta tällätavoin pelleilemään.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 05.07.12 - klo: 10.59
Näkisin että JOS luokalle on tilausta, kisat ajettaisiin erillään ehdottomasti M-8 kisoista, esimerkiksi yhdessä SC kesäsarjan kanssa. Jokin vakavasti otettava sarja tai mieluiten 1-2 isompaa kisaa jossa on jokin merkittävä panos, voisi houkutella kuskeja oikeasti.

Pelkät puheet ja mieletön halu ei riitä,vaaditaan tekoja ja näyttöä. Vasta tänä kesänä SC-luokkakin on oikeasti ollut nousussa kisojen suhteen, kisoja oli ennenkin mutta kukaan ei ole vaivautunut paikalle.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 05.07.12 - klo: 11.00
Oma mielipide on se että ihan turha puhua siitä että m8e:t olis sm kisoissa sivuluokkana tai muuten jotenki sm kisoihin liittyen, ennenkuin niillä on selkeesti toimivaa kerhotoimintaa.

Eli jos joskus halutaan että m8e on tässä keskustelussa mukana niin hopihopi kehittelemään kerhoskaboja, että harrastajamäärät saadaan isommaksi kuin 1-2 henkilöä vantaan radalla.

3 henkilöä.

Kerhoskaboja on ajettu koemielessä yhdessä polttisten kanssa.
Ja harjoiteltu useampana päivänä viikossa. En vain minä vaan muutkin jätkät. No toki toiminta on vielä pientä.

Ei se ole niin yksinkertaista laittaa kisoja pystyyn radalla jos on muitakin radan käyttäjiä. Ei haluta sotkea polttisten harjoitteluaikaa. Siksi on kysytty mahsita ajaa polttisten kanssa samoissa kisoissa. Ainakin JQ kuulosti myönteiseltä joten uskon että muitakin on ajattelevat niin.

No ei mulla ole mikään kiire. Voin hyvin odotella ensi vuoteen ja siitäkin eteenpäin. Harrastuksena tämä palvelee täydellisesti muutenkin.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Poinas2 - 05.07.12 - klo: 11.05
Tais mennä mun pointti nyt ohi - SM-kisoissa on myös muissa oheisluokissa ajavilla oltava lisenssi, joka käsittääkseni on useimmille uusille tulijoille se kompastuskivi.

Tuohon ei muutosta saa varmasti vaikka haluaisikin....

Tai sit ei menny. Mä hain puhtaasti sitä, että sinne M8 oheesa voi enskaudella järkätä hyvin vapailla säännöillä patterikasti ajamaan muutaman rundin. Eli pointtina se. ettei tehdä asiata tietentahtoen järjestävän tahon kannalta liian raskasta kaikkine sääntökirjoineen jne. Jos se on SM yhteydessä sinne tarvii lisenssin. Jos aktiivisesti lajia ajaa, säästää todennäköisesti ratamaksuissa jne seuran jäsenmaksun kuitenkin ja pienoisautoilun peruslisenssin kustannus ei ole mitään verrattuna siihen mitä kalusto maksaa. Tällä saa isoimman näjkyvyyden ko. lajille. Toinen vaihtoehto on että pidetään pelkkiä kyläkisoja tai FO tyyppinen juttu missä ei lisenssiä vaadita mutta se vaatii oman koneiston järjestämiseen. Voisi veikata että em on se parempi vaihtoehto?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 05.07.12 - klo: 11.06
+1
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Poinas2 - 05.07.12 - klo: 11.14

Mitä tarkoitat kaupallisilla konversioilla? Vain autovalmistajan E-mallit kelpaavat?
Pitääkö olla akkukotelo, moottoripukki, moottori, akku ja muut ostettu samasta kaupasta?
Vai voiko moottoripukin ja akkukotelon, jotka ovat yksinkertaisia osia, tehdä itse?
Nyt taitaisi suurin osa porukasta jäädä ulos jos tälle linjalle lähdetään.

No ihan ekana, kaikkia ei voi miellyttää. Toiseksi kannattaa lukea se viesti ja koittaa sisäistää sisältö eikös ?

Kaupalinen konversio = kaupalliseen M8 runkoon saa konversiokitin joltain valmistajalta jonka tuotteet normijormapetterin ostettavissa. Voi toki olla valmistajan X moottoripukki ja valmistajan Y akkutelineet tms. Akku moottori jne. ei mun mielestä millään tavalla kuulu konversiosettiin saati sitten niiden ostopaikka mutta tämä nyt ilmeisesti oli vähän ontuvaa provoa??

Kuten totesin, niin tällä haetaan puhtaasti sitä, että sinne radalle ei tule mitään 5kg pommeja jotka menee 100km/h ja pahimmassa tapauksessa jonkun onnettoman nostajan / katsojan silmille "kun ei se mun purkka-teippi-patentti nyt näköjään pitänytkään" tai vastaavalla tavalla kiinnitetty soft-case 6S paketti jossain hypyssä kiven puhkaisemana päättää päästää toimintasavut pihalle. Samalla yksinkertaistetaan sitä kontrollia että noita pommeja ei sinne kisaan pääse.

Jos suomessa on suurin osa (kuten indikoit) jotain itse ehkä vähän kärjistäen "lattaraudasta" väkerrettyjä konversioita, niin ehkäpä aika ei olekkaan vielä kypsä lajille ? Ei ideana ole sulkea pois ketään vaan pitää huoli siitä että homma on turvallista. Simppeliä
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 05.07.12 - klo: 11.17
Kovakuoriset max 4S (tai 2 x 2S) akut niin ei tule edellä kuvattuja skenaarioita, uskoisin.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Volvospede - 05.07.12 - klo: 11.25
Heh, itsetehty mottipukki ja akkukotelo nostaa auton painon viiteen kiloon, mutta samalla vauhtikin nousee hunttiin! Simppeliä.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: goos - 05.07.12 - klo: 11.28
Heh, itsetehty mottipukki ja akkukotelo nostaa auton painon viiteen kiloon, mutta samalla vauhtikin nousee hunttiin! Simppeliä.
Luit liian kirjaimellisesti tekstiä etkä pohtinut mikä säännön henki olisi.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *Wimmu* - 05.07.12 - klo: 17.02

Ainakin JQ kuulosti myönteiseltä joten uskon että muitakin on ajattelevat niin.


Kilpailuista kaksi päiväiset niin onnistunee varmasti, edellyttäen M8e kuskeilta kilpailulisenssiä.
Muutenkin on nämä M8 yhdenpäivän kilpailut jo alkaneet tulla tiensä päähän. Vuorokaudessa kun on
vain 24h ja rajoituksia kilparadoilla ajoaikojen suhteen niin kannatan ensi kaudeksi kaksi päiväisiä kilpailuita.
Joten miksi tehdä tiukka aikataulu, joka kilpailussa sama vika, jatkuva kiire.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: mikari - 05.07.12 - klo: 18.41
Mainiota Wimmu! Hieno asenne  :cool: oikeesti!
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 05.07.12 - klo: 20.06

Eikö myös M8e voisi olla kansallisena luokkana kaksipäiväisen M8 kisan seassa? Vähän niinku maastosarjassa, mutta sekin tietysti kaksipäiväisenä. Näin ei tarvis olla lisenssejä.

Näin niillä voisi olla omat erien pituudet, ei tarvis väkisin vääntää M8 erämittoihin.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Zakko - 05.07.12 - klo: 20.43
virallisissa kilpailuissa tarvii aina lisenssin.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: JTH_X - 09.07.12 - klo: 07.56

Tarkemmin kun asiaa miettii, niin ei missää tapauksessa sähköautoja saa laittaa nitroautojen kanssa samaan erään eikä edes samaan kilpailuun.

Nostajat eivät millään voi turvallisesti hoitaa hommaansa, kun muutenkin nostajan on reakoitava todella nopeasti tilanteeseen. Kun radalla liikkuu "äänettömiä" autoja, niin vaaratilanteita alkaa tulemaan ja sitä myötä lisää vahinkoja.

Kaikki jotka ovat olleet nostamassa kun radalla ajetaan molemmilla autoilla, niin suurimmaksi osaksi sähköautojen liikkeet jää pimentoon.

Sekakilpailut on hieno ajatus, mutta ei toteutettavissa.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: goos - 09.07.12 - klo: 08.45
Sekakilpailut on hieno ajatus, mutta ei toteutettavissa.
Ei kyl tarvii pelätä että SM-kisoihin laitettais sähköautoja pari kappaleta sekaan siks että yks herra haluu ajaa "kilpaa". SM-kisat on siksi olemassa, että meillä olisi korkeanprofiilin kisat, ei siksi että voitaisiin kasvattaa jotain toista luokkaa missä ei ole vielä edes kerhokisakulttuuria.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.12 - klo: 10.17
Sekakilpailut on hieno ajatus, mutta ei toteutettavissa.
Ei kyl tarvii pelätä että SM-kisoihin laitettais sähköautoja pari kappaleta sekaan siks että yks herra haluu ajaa "kilpaa". SM-kisat on siksi olemassa, että meillä olisi korkeanprofiilin kisat, ei siksi että voitaisiin kasvattaa jotain toista luokkaa missä ei ole vielä edes kerhokisakulttuuria.




+1
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 09.07.12 - klo: 10.38
Eikö M8e kisoja ja SC kisojen kesäkisasarjaa voisi yhdistää?

Sellainen järjestelyhän on mahdollinen, että SM-kisojen jälkimmäisenä päivänä ajettaisiin lisenssittömät luokat, kun puitteet on jo muuten kunnossa ja mahdollisesti järjestäjän porukkaakin varattu kisoja varten. Olettaen että varapäivää ei tarvitse käyttää. Näin ei tarvitse lisenssiä kun kisat ajetaan kertsikisoina (samana päivänä ei ole SM-kisoja=lisenssiä ei tarvitse)
Otsikko: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: uijui - 09.07.12 - klo: 10.44
Hyvä idea Vesa! Eikös Sc:llä pysty ajamaan isommalakin radalla ihan ok?
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: jon.lindgren - 09.07.12 - klo: 10.50
Eikö M8e kisoja ja SC kisojen kesäkisasarjaa voisi yhdistää?

Sellainen järjestelyhän on mahdollinen, että SM-kisojen jälkimmäisenä päivänä ajettaisiin lisenssittömät luokat, kun puitteet on jo muuten kunnossa ja mahdollisesti järjestäjän porukkaakin varattu kisoja varten. Olettaen että varapäivää ei tarvitse käyttää. Näin ei tarvitse lisenssiä kun kisat ajetaan kertsikisoina (samana päivänä ei ole SM-kisoja=lisenssiä ei tarvitse)

M8e on tehty M8-radalle, jonka hypyt taas ovat liian isoja 1:10 SC-autoille. Osa SC-kisoista ajetaan sähköradoilla joille ei varmaan haluta M8e-autoja näiden suuren tehon ja painon takia.

Lavangossa rataa vähän muokkaamalla saisi ajettua molemmat luokat samalla radalla. En tiedä, onko tämä mahdollista muualla. Lavangossa M8-radalla on käyttäjiä paljon ja radan varaaminen muuhun käyttöön ei ehkä saisi kannatusta. Monta ehkää ja paljon lisähommaa kisajärjestäjille...
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Vesa - 09.07.12 - klo: 10.58
Iso osa liikenteessä olevista 4wd correista kyllä taitaa painaa ihan saman kuin M8 autokin, ainakin ne kyntää rataa ihan samalla tavalla, joten se ei varmaankaan ole "este" jos muuten vaan on sopivat radat. Ja onhan noita ratoja aika monessa paikassa.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.12 - klo: 11.09
SC möykyt ei nimenomaan kynnä sitä rataa yhtä karusti kuin kasit.

Kaseilla sudittelun jälkeen rata on pahemmassa kunnossa kuin SC möykyillä.

Eli siis epäilenpä että harva suostuisi kymppiradalle päästämään kasikrossia.

Ja taas moni kasirata on hyppyreiltään turhan iso jne näille SC mötköille.

Mutta ei kylläkään mahdoton idea... Niinhän turussa ajetaan samalla radalla... taitaa vaan SC:t vetää lyhennettyä rataa.
Tammisaaressa pidettiin M8 radalla SC kisat hieman lyhennetyllä radalla.
Ei siis ollenkaan mahdotonta.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: Tuukka - 09.07.12 - klo: 11.20
ÄÄNELLISIÄ ja äänettömiä ei pidä laittaa koskaan samanaikaisesti ajamaan. M8 kisan yhteydessä sähköt ajaisivat aina erikseen.

SC autojen kanssa kannattaa yrittää saada kisat aikaiseksi. Kaksi samankaltaista toistaiseksi pientä luokkaa parempi yhdistää. Jos ne toimivat ja saavat ajajia, niin sitten haetaan SM-arvoa kisoille.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: goos - 09.07.12 - klo: 11.22
Eikö M8e kisoja ja SC kisojen kesäkisasarjaa voisi yhdistää?

Sellainen järjestelyhän on mahdollinen, että SM-kisojen jälkimmäisenä päivänä ajettaisiin lisenssittömät luokat, kun puitteet on jo muuten kunnossa ja mahdollisesti järjestäjän porukkaakin varattu kisoja varten. Olettaen että varapäivää ei tarvitse käyttää. Näin ei tarvitse lisenssiä kun kisat ajetaan kertsikisoina (samana päivänä ei ole SM-kisoja=lisenssiä ei tarvitse)
Miksei vaan järjestetä m8e kisoja niinku viime talvena oli? Porukkaa oli kisoissa ihan hyvin, miksi pitää jotenki tehdä asioista hankalia? Itse veikkaan että SC luokka kasvaa sen verran talven aikana että voi tehdä tiukkaa laittaa 10-15mins M8e lähtöjä väliin.
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: copter - 09.07.12 - klo: 12.13
Noniin. Luinpa tätä keskustelua hieman lävitse. Mitä tulee nyt tähän patterikasiin, niin sitä ei olla työntämässä viimeisen M-8 SM osakilpailun yhteyteen mukaan (Lavanko). Se että keksitään 3 viikkoa ennen kisaa että olisi kiva ajaa näitä tuolla kisassa, niin se ei huutoäänestyksellä tilannetta muuta että Lavangossa ajetaan M-8 SM-sarjan päätös jota ei nyt lähetä sössimään millään kokeiluilla.

M-8e autoista on jo pitkään puhuttu, mutta niiden todellinen tuleminen on vielä minulta jäänyt näkemättä vaikka sitä on odotettu ainakin 5 vuotta. Käytännössä odotan näkeväni kilpailusarjan jossain muodossa, jossa osallistujia olisi enemmän kuin 15. Sen jälkeen luokan tulevaisuutta voidaan miettiä vakavasti. Tarkoitan nyt esim. kerhokisasarjaa taikka jotain muuta vastaavaa (Finnish Open, Hobao Cup tms), joka siis käytännössä vaatii aktiivisuutta seuroilta / harrastajilta. Hieman sama kuin huuma Truggyjen suhteen aikoinaan, joka ei sitten kuitenkaan kestänyt.

Uusien sarjojen / luokkien suhteen homma menee aina siten, että ensiksi pitää olla pohja jonka päälle rakentaa jotain kansallista sarjaa tms yleensäkin virallisia sääntöjä. Jos tätä pohjaa ei ole ja on vain 5 tms kuskia, niin silloin on todela vaikea lähteä siitä rakentamaan mitään kestävää ratkaisua luokalle.

Uusille luokille ei koskaan anneta suoraan SM-arvoa vaan ensiksi ne kirjoitetaan sääntöihin tavalla taikka toisella ja sen jälkeen niissä ajetaan esim. kansallista sarjaa ilman SM-arvoa, kunnes sitten jos niin halutaan, niin SM-arvoa voidaan esittää sarjalle. Tosin ei tässä nyt varmaan kukaan mitään SM-arvoa ole kaipaamassakaan välttämättä, mutta joku sen tässä ketjussa otti esille.

Itse näkisin että M-8e voitaisiin tavalla taikka toisella ottaa huomioon M-8 luokan osakilpailujen yhteydessä esim. kansallisena luokkana / sarjana, mutta tosiaan se pitää suunnitella kunnolla ja sitä ennen kyllä pitäisi niitä autoja näkyä jossain muuallakin että tiedetään kysyntää olevan.

Mitä tulee tässä ketjussa puhuttuun SC sarjan ja M-8e sarjan yhdistämiseen, niin se on toki yksi vaihtoehto. Tällä hetkellä myös vakavissaan mietitään SC luokkien lisäämistä maastosarjan yhteyteen kansallisten luokkien tilalle lauantaille ja sunnuntaille. Jos SC menee maastosarjan kylkeen ja M-8e puolestaan M-8 mukana, niin silloin molemmat luokat olisivat niille tarkoitetuilla radoilla (toisin kuin jos yhdistettäisiin) ja saataisiin myös kesän aikataulua hieman helpotettua. Jos meillä on epävirallinen SC / M-8e sarja, niin se on taas sitten kalenterin kannalta ongelma (vie viikonloppuja).

Lisäksi toisin kuin yleisesti luullaan, niin SM-kilpailun yhteydessä on mahdollista ajaa täyteluokka ilman lisenssivaatimusta. Käytännössä kilpailut tulee vain eriyttää paperilla ja kerhokisaluokka tms voidaan ajaa ilman lisenssivaatimusta. Luokkien pitää myös nostaa oman luokkansa sisällä. Tämä on aina ollut mahdollista, mutta sitä ei pahemmin olla koskaan hyödynnetty. Tämän pitäisi helpottaa SC luokan lisäämistä Maastosarjan kylkeen (joka kaiketi oli aiemmin ongelma) ja sama koskeen M-8e luokkaa jos sellainen halutaan M-8 sarjan kylkeen. Käytännössä SC suhteen tiedetään että pohja on olemassa, mutta M-8e suhteen olisi hieman steppejä joita pitäisi tapahtua jos ensi kaudeksi sarja halutaan:

1) Sarjan vastuuhenkilö
2) Sarjasääntöjen laadinta jne
3) Kerhokisasarja loppuvuosi 2012 - 2013 alku, josta nähtäisiin että kuljettajia on (loppukesästä ulkona, syksyllä / talvella sisällä).

Tuon jälkeen sitten voitaisiin yhdessä esim. Lintulan kanssa katsoa miten käytännössä sovitus tehtäisiin kaudelle 2013 että M-8 ja M-8e voisivat elää yhdessä
Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: copter - 09.07.12 - klo: 12.23
Vielä muutama pointti. M-8 ja M-8e eivät voi ajaa yhdessä (M-8e ei täytä M-8 teknisiä sääntöjä). Jos näin haluttaisiin, niin silloin tulisi M-8 luokan sääntöjä muuttaa ja M-8e luokkaa ei olisi laisinkaan. Tätä tuskin kukaan haluaa.

Kesällä järjestettävien kerhokisojen suhteen tällä hetkellä ongelma on, että viikonloppuja on yksinkertaisesti liian vähän ja oikeen missään välissä ei ole seuran kannalta järkevää järjestää kerhokisoja. Tämän takia näkisin järkevänä että luokkia koetettaisiin lisätä olemassa oleviin kilpailuihin eikä siis rakentaa uusia sarjoja. Lisäksi kilpailujen järjestäminen on seuralle tällöin kannattavampaa ja halukkaita seuroja on enemmän. Kilpailujen järjestelyjen taso myös nousee tällöin. Samalla kerhokilpailujen järjestäminen helpottuu ja kuskien jotka ajavat useampaa sarjaa, on helpompi suunnitella viikonloppunsa kun päällekkäisyyksiä kisojen kanssa ei tule niin helposti ainakaan.


Otsikko: Vs: M8 sarjasäännöt 2012
Kirjoitti: copter - 09.07.12 - klo: 12.30
Vielä lisäys, että yllä puhuin kansallisista sarjoista jne. Ilman lisenssivaatimusta jos halutaan se täyteluokka, niin silloin tietysti kyseessä on kerhokisasarja tms nimikkeellä kulkeva sarja eikä siis kansallinen kilpailu / sarja. Ihan selvyyden vuoksi.