RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bigbear - 27.05.12 - klo: 20.42

Otsikko: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 27.05.12 - klo: 20.42
Mikä nopari on SE nopari Shortcourse nelkuissa? Oma halpis kiinalainen ei kestänyt kisarasitusta lämpimässä säässä.
Noparin tulisi toimia sekä sensorilla että ilman.
Vesitiiveys plussaa.
Dataloggeri plussaa.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: bluebeetle - 27.05.12 - klo: 21.46
Moottoreista ja nopeudensäätimistä: http://rc10.fi/index.php?topic=12687 (http://rc10.fi/index.php?topic=12687)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: bluebeetle - 27.05.12 - klo: 22.09
Lukko avattu aloittajan pyynnöstä.

Jos sc-autojen säätimet vaativat oman topicin niin olkoon niin..
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: FLANA64 - 27.05.12 - klo: 23.28
Parhaasta en tiedä, mutta Hobbywingin 120 A nopareita ei olla vielä saatu rikki. Talvi ajettu 550 kokoisen 4,5T Hobbywingin koneen kanssa ja nyt ekat ulkokisat takana + vähän treeniä ulkona. Ei ole vesitiivis eikä mitään dataloggereita saa kiinni.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Jämsä - 28.05.12 - klo: 00.32
Novak Havoc SC Pro on ihan hyvä Novak 4.5t pitkällä kannulla.
Kestää kylläkin vain 2S akut, jos ajatuksenasi on ajaa myös 3S tai isommilla.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Hazard - 28.05.12 - klo: 06.01
Parasta nopariahan tässä haetaan ja se on CS Rocket Comp. Itsellä on käytössä 1/8 malli mutta varmasti tuo 1/10 mallin 120A riittää kaikille koneille? Tuo nopari on liimattu koteloonsa yhdeksi kököksi eikä se näin ollen välitä pienistä kolhuista tai tärinästä ja sen uskaltaa laittaa teipillä suoraan pohjalevyyn kiinni. Vesitiiviiksi sitä ei mainosteta ja olenkin itse tunkenut kotelon aukot täyteen sinitarraa ulkoajoa varten. Säätövaroja PC-ohjelmiston kanssa on vähintään riittävästi.

Oma noppa ei tarvitse tuuletinta Novakin 550 tai Tekinin Pro4 moottoreiden kanssa vaan lämmöt on luokkaa 65c täyden akullisen jälkeen.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 28.05.12 - klo: 15.47
mistä noita cs rocket comp nopareita saa? Mitä eroja 1/10 ja 1/8 noparilla on kuin virrankesto?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: FrOZ - 28.05.12 - klo: 15.59
mistä noita cs rocket comp nopareita saa? Mitä eroja 1/10 ja 1/8 noparilla on kuin virrankesto?

RCM:stä saa.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: mop - 28.05.12 - klo: 17.20
Hobbywing Xerun SCT Pro on myös varmasti ihan harkitsemisen arvoinen laite. Tälläsella (http://fi.eurorc.com/product/2138/hobbywing-xerun-sct-pro-c-110-4000kv-combo) kombolla on tullut ajelttua muutamana päivänä useampi akku putkeen treeniä sisällä, yhdet skabat sisällä ja yhdet ulkona. Lämpojen tai minkään muun kanssa ei ole ollut ongelmaa, paitsi että parissa erässä viikonlopun kisoissa tuntui olevan jarrussa vähän yliherkkyyttä. Mitään vikaa en kuitenkaan osannut tuolla perusteella epäillä, mutta akkua vaihtaessa syylliseksi paljastui irronnut sensorikaapeli. Hyvin toimi näkojään ilmankin sensoria.

Säätimen säätöihin en ole tarkemmin perehtynyt. Pakin otin pois, muuten on menty vakioasetuksilla. Team C:n nelkkuSC ottaa vakiopinjonilla näillä asetuksialla ripeesti kuuskymppiä tauluun ja rata-ajoon on potkua riittävästi ja vähän päälle. Muista tämän kokoluokan säätimistä ei ole juuri kokemusta, mutta eipä ole tullut eteen yhtään syytä ostaa kalliimpaakaan. Ainakin hintateholaatusuhde vaikuttaisi olevan passeli.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Poinas2 - 28.05.12 - klo: 18.30
"Parasta" säädintä ei ole olemassakaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa, sanoo kuka sitten mitä tahansa. Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen ja se mikä toimii yhdellä on toisen mielestä täysi susi. Hyviä sen sijaan löytyy paljonkin.  Hommaat minkä tahansa tunnetun merkin joka on tarkoitettu haluamaasi käyttöön ELI moottorityyppi ja kennomäärä. Sen jälkeen selvität myyjäliikkeen asiantuntemuksella sopivat välitysvaihtoehdot omaan autoosi ko. kombinaatiolle ja radalla testaat että homma pelaa ja mikään ei kyykkää / kärtsää ja säädät asetuksen mieleiseksesi kaasutuntuman, jarrujen jne. osalla. Siinä sulla on "paras" säädin ko. tarkoitukseen.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: LorenttioRC - 28.05.12 - klo: 18.50
Itellä on kokemusta tosta Xerun SCT Pron halvemmasta ja vain sensorittomasta mallista eli Ezrun SC8:sta. Ihan hyvin toiminu raskaassa losissa Tenshock:n sc401 4600kv moottorin kanssa. Ei mikään paras, mutta hyvä hintalaatusuhde myös tässä säätimessä, kun sitä on Suomestakin saanut 89e hintaan. Tenshock moottorina ei ilmeisesti ole ihan tehottomimmasta päästä, varmaan aika samaa luokka kuin Tekinin Pro4. Näillä kokemuksilla voin suositella molempia näistä Hobbywingin säätimistä.

Jos parasta haluaa niin ainakin maailmalla tuntuvat kehuvan kovasti Tekinin Rx8, kallis tuo ainakin on. Tiedä sitten onko paras ja tuo on kyllä totta mitä Poinas2 kirjoitti yllä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: 4wdkanootti - 28.05.12 - klo: 20.12
Kysytääns nyt "raadin mutua": tekeekö SC autoissa näillä nykysillä CastleCreationsin tuotteilla mitään, vai onko ex ajoaika varattu takuupostituksiin niillä?
Meinaa kohta viimesistäkin kaupoista loppua vanhat kunnon Mambamaxit, ne 100A jatkuvaa-luvatut.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Hazard - 28.05.12 - klo: 20.39
Tekin RX8 on kuulemma tuntumaltaan huipputasoa ja tehokas setti mutta niitä on jo pari hajonnut tän vuoden puolella meillä päin. Takuukäytännöistä ei mitään hajua. CS noppa on myös hajonnut kun sen on kaksi kertaa kytkenyt akkuun väärinpäin. Kaksi paikallista CS:ää ei suostunut toimimaan 4pole moottoreiden kanssa edes ohjelmapäivitysten jälkeen, omani toimi ilman virpomista suoraan paketista. Tämä asia jäi selvittämättä kun valmistajaa ei kiinnostanu vastata yhteenkään neljästä sähköpostista jotka sinne lähetettiin. Varmasti kielimuuri.

Castlen vehkeistä ei ole kokemusta paitsi niistä maineikkaista MMP:stä joiden rikkoutumisprosentti on huikea.

Poinas2 on varmasti oikeassa, kaikki noparit on huonoja kun niitä käyttää väärin. Itse olen edelleen siinä uskossa että yksi kallis on huolettomampi kuin 3 kiinalaista.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: HVoltage - 28.05.12 - klo: 20.57
Itselläni on SC-autossa ollut käytössä Speed Passionin GT 2.0 PRO säädin, ruokkimassa LRP:n X12L 4.5T konetta. Sisällä kovalla huopamattopidolla virrat oli liikaa ja säädin "kyykkäsi", mutta ulkona näytti saavan laittaa kaikki peliin. Sensorin kanssa pitää olla vaan tarkkana, jos se "putoaa" kyydistä, niin häviää puolet tehosta samalla. Mut siis pointti on se, että sen säätimen ei tartte olla välttämättä just SC-säädin...


PS: SC4-10 autoon...  otsikossa luokka on heikunkeikun...
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 28.05.12 - klo: 21.49
PS: SC4-10 autoon...  otsikossa luokka on heikunkeikun...
Katsos.. Otsikko korjattu  :grin:
Mulla on kokemusta myös Novak Havoc Pro:sta. Periaatteessa asiansa ajava, mutta ohjelmointi hiukan tuskallinen ja toimii ainoastaa sensorillisena. Talvella jäi yksi finaali kesken irronneen sensorikaapelin takia. Nopari sanoi sopparinsa irti alle vuoden vanhana.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: FrOZ - 28.05.12 - klo: 21.59
PS: SC4-10 autoon...  otsikossa luokka on heikunkeikun...
Katsos.. Otsikko korjattu  :grin:
Mulla on kokemusta myös Novak Havoc Pro:sta. Periaatteessa asiansa ajava, mutta ohjelmointi hiukan tuskallinen ja toimii ainoastaa sensorillisena. Talvella jäi yksi finaali kesken irronneen sensorikaapelin takia. Nopari sanoi sopparinsa irti alle vuoden vanhana.

Mulla on myös hyviä ja huonoja kokemuksia Novakin kyseisestä setistä. Ensimmäinen sanoi sopimuksensa irti muutaman kymmenen akun jälkeen. Syynä ei starttaa. Hain uuden vastaavan noparin ja kytkin paikalleen. Virrat päälle, opetus ja PUM! konkka kärähti. Vaihdoin uuden konkan ja koitin että toimii.

Tilasin kuitenkin uudemman XDriven johon olen ollut melko tyytyväinen. Ainoa mihin olen vähän pettynyt on ettei nopari pelaa kuitenkaan ilman tuuletinta. Osa syy voi olla ettei kestä ilman tuuletinta on se että ajaa norsulla(Losilla). Vantaalla ja yksi erä kesken kun tuuletin irtosi ja tuli lämpökatko joka tiputti tehot 25%iin.

Takuuasiat toimivat hienosti Novakin kanssa suoraan ja tekniset henkilöt vastailevat sähköposteihin reippaasti, jopa sunnuntaina..
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: goos - 29.05.12 - klo: 00.28
Tekin RX8 on kuulemma tuntumaltaan huipputasoa ja tehokas setti mutta niitä on jo pari hajonnut tän vuoden puolella meillä päin. Takuukäytännöistä ei mitään hajua.
Tekin käytännössä korvaa/korjaa kaiken mitä sinne suuntaan lähettää jos on valmistusvirhe iästä riippumatta, jos on ite rikkonu niin silloin saa myös nauruhintaan korjatun säätimen. Randy Pike antaa myös todella hyvää asiakaspalvelua.

Tekinin tuotteet eivät ole halvimmasta päästä mutta niiden support ja korvauskäytännöt ovat tosi hyvät kuluttajan näkökulmasta.

RX8 säädöistä sen verran että kun se on oikein säädetty 4wd SC:hen tai m8e:hen niin lämmöt pitäisi pysyä sen verran kurissa ettei tuuletinta tarvita. Eli jos lämmöt nousee sen verran että tuuletin huutaa niin on syytää tsekata säädöt. Tuuletin menee siis päälle kun lämmöt nousee tietyn asteen yli, en nyt ulkoa muista paljonko se oli.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Aland - 29.05.12 - klo: 12.03
Vantaan SC-skaboissa ajoin RX8 + Pro4-4600 combolla Losissa ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.
Moottori oli noin 55-58 asteessa ja nopari ei edes lämmennyt kunnolla.

Tuuletin olen poistanut noparista koska sitä ei tarvita SC-autossa jos nopari on oikein säädetty. Vantaalla minulla oli 0-ennakko ja current limit (punch) oli 50%.

Sisä-corrissa (Slash SSC 4x4) on myös RX8. Ajoin koko talven sillä ilman tuuletinta ja ilman lämpöongelmia.

Ja niin kuin goos kirjoitti, Tekiniltä (randy pike) saa hyviä neuvoja ja kotisivuilta pystyy lataamaan setuppeja säätimiin. 
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: JUkka-san - 29.05.12 - klo: 21.31

Tekin käytännössä korvaa/korjaa kaiken mitä sinne suuntaan lähettää jos on valmistusvirhe iästä riippumatta, jos on ite rikkonu niin silloin saa myös nauruhintaan korjatun säätimen. Randy Pike antaa myös todella hyvää asiakaspalvelua.



Hieman OT, mutta hyvää infoa "nauruhinnasta"...

Korjauskeikan hinta on luokkaa 160 euroa RX8-noparille kun mukaan lasketaan postit molempiin suuntiin ja tullit ja alvit. Säätimen lähetys Tekinille maksoi 32,25€. Noparin "korjaus" (siis uusi nopari) ja posti Suomeen oli 135,34 dollaria (104 euroa maaliskuun valuuttakurssilla).  Lisäksi piti maksaa tullit ja alvit, jotka olivat 23,79€.

Homma sujui helposti ja aikaa koko operaatioon meni noin kolmisen viikkoa. Samalla rahalla saa tosin jo uuden HW noparin.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 30.05.12 - klo: 17.19
Miten kun monessa noparissa( Hobbywing) on rajoituksena vaikka 5,5T moottorit, niin toimiiko niissä 4,5T 550 kokoiset moottorit?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: goos - 30.05.12 - klo: 18.36

Tekin käytännössä korvaa/korjaa kaiken mitä sinne suuntaan lähettää jos on valmistusvirhe iästä riippumatta, jos on ite rikkonu niin silloin saa myös nauruhintaan korjatun säätimen. Randy Pike antaa myös todella hyvää asiakaspalvelua.



Hieman OT, mutta hyvää infoa "nauruhinnasta"...

Korjauskeikan hinta on luokkaa 160 euroa RX8-noparille kun mukaan lasketaan postit molempiin suuntiin ja tullit ja alvit. Säätimen lähetys Tekinille maksoi 32,25€. Noparin "korjaus" (siis uusi nopari) ja posti Suomeen oli 135,34 dollaria (104 euroa maaliskuun valuuttakurssilla).  Lisäksi piti maksaa tullit ja alvit, jotka olivat 23,79€.

Homma sujui helposti ja aikaa koko operaatioon meni noin kolmisen viikkoa. Samalla rahalla saa tosin jo uuden HW noparin.
1) sun ei tarvii maksaa alvia tuotteesta mistä olet jo sen maksanut
2) Olisit voinut lähettää tuotteen tekin europelle britteihin.
3) postit on luokkaa 10e kun valitsee sopivan tavan lähettää.

eli loppuhinta oli 114e oikeasti. Joka on kohtuu halpa hinta Tekin RX8 säätimelle jos olet itse sössinyt. Toki sillä saa jo abouttirallaa uuden hobbywingin, mikä taas kertoo siitä että ne on kohtuu edullisia :)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 30.05.12 - klo: 18.39
Miten kun monessa noparissa( Hobbywing) on rajoituksena vaikka 5,5T moottorit, niin toimiiko niissä 4,5T 550 kokoiset moottorit?

Kyllä ne moottorit toimivat, kyse on siitä että säädin ei ehkä kestä. Veikkaisin tosin että oikein säädettynä tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Säätimet kestävät tietyn määrän "vastusta". Vastusta tulee tehohäviöistä ja "kireemmästä" moottorista. Tämän takia 2wd:ssä säätimet kestävät kireempiä koneita. Vastusta joka on yhtäkuin säätimen lämpö voidaan sitten kompensoida tuulettimella ja hyvällä jäähdytyksellä tai lyhyemmällä ajoajalla. Liian pitkä välitys lisää myös "vastusta" reilusti, mutta lämpö päätyy yleensä moottoriin. Kun taas liian lyhyt välitys taas tekee sen että virta menee moottorist läpi todella vähällä vastuksella ja lämmittää säädintä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: JUkka-san - 30.05.12 - klo: 22.46
Tuosta tullin  maksamisesta jo kertaalleen maksetulle tuotteelle... tullin tätille on vaikea yrittää selittää että säädin on korjattu, kun paketissa on uusi ja käyttämätön tuote. Olen kerran yrittänyt fillarin osan kanssa samaa, ulostullasin tuotteen kun se lähti korjaukseen, takaisin tuli uusi tuote ja siitä oli maksettava tullit ja verot korjauksen hinnasta.

Hyvä tietää että rikkoutuneet Tekinit voi lähettää myös Englantiin.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 31.05.12 - klo: 01.00
Tuosta tullin  maksamisesta jo kertaalleen maksetulle tuotteelle... tullin tätille on vaikea yrittää selittää että säädin on korjattu, kun paketissa on uusi ja käyttämätön tuote. Olen kerran yrittänyt fillarin osan kanssa samaa, ulostullasin tuotteen kun se lähti korjaukseen, takaisin tuli uusi tuote ja siitä oli maksettava tullit ja verot korjauksen hinnasta.

Hyvä tietää että rikkoutuneet Tekinit voi lähettää myös Englantiin.
Kyllä ne saa alvittomina ainakin, itsellä ei ole ollut ongelmia. Mutta asioin myös tullissa viikottain ja heitän aina läppää tätien kanssa :)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Poinas2 - 31.05.12 - klo: 07.59
Lienee sulla sama homma kun Itellan kanssa ;)
Otsikko: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 31.05.12 - klo: 19.19
Osallistun myös keskusteluun, kun toinen Novak Havoc SC 550 4.5 T combo on antanut periksi. Ensin oli "perus versio", nyt x-drivellä.

Ekalla kerralla syy oli oma: auto kävi lammikon kautta. Konkka jysähti. Silloin huomioin kuitenkin, että Novak oli lähtenyt käyttämään fyysiesti paljon suurempaa konkkaa kuin alkuperäisessä setissä oli. On siis saattanut olla aluksi alimitoitettu komponentti kyseessä?

X-drive versio taas hajosi itsestään. Mulla on ollut setti just yli onnettoman takuu ajan.

Nyt mulle tulee LRP SXX TC spec Version 2. Onko kokemuksia 4.5 T myllyllä käytettynä?



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Maxxi - 31.05.12 - klo: 22.35
Osallistun myös keskusteluun, kun toinen Novak Havoc SC 550 4.5 T combo on antanut periksi. Ensin oli "perus versio", nyt x-drivellä.

Ekalla kerralla syy oli oma: auto kävi lammikon kautta. Konkka jysähti. Silloin huomioin kuitenkin, että Novak oli lähtenyt käyttämään fyysiesti paljon suurempaa konkkaa kuin alkuperäisessä setissä oli. On siis saattanut olla aluksi alimitoitettu komponentti kyseessä?

X-drive versio taas hajosi itsestään. Mulla on ollut setti just yli onnettoman takuu ajan.

Nyt mulle tulee LRP SXX TC spec Version 2. Onko kokemuksia 4.5 T myllyllä käytettynä?



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Minulla on ollut LRP SXX TC spec version 1 ja novak 4.5 pitkäkannu. Vanhempi malli, mutta varmaan aika samanlainen kun sinun uudempi versio. Muuten oli kyllä ihan hyvä eikä kuumentunut kuin n. 50c, mutta minua häiritsi se että ei toiminut ilman sensoria. Irtosi aina sillointällöin kovissa alastuloissa tai kolareissa eikä sitten enää liikkunut. Se ominaisuus tappoi sitten noparin, kun unohdin ottaa virrat pois, ja tökin sensorijohtoa takaisin kiinni ruuvimeisselillä. Tuli oikosulku ja nopari päästi savut ulos... Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän. Sen jälkeen olen koittanut Hobbykingin 120A ja Mamba Max Prota, enkä pystynyt huomaamaan tuntuvaa eroa muussa kuin koossa (varmaan koska en ole tarpeeksi hyvä/kokenut kuski  :laugh:). Tai no, ehkä se oli vähän smoothimpi...
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 31.05.12 - klo: 23.11
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 31.05.12 - klo: 23.18
Hmmmm...

Oon nyt ajellut kolme kokonaista talvea samalla speedpassion LPF säätimellä ja suurimman osan ajasta pakki toiminnassa.
Moottorina 5.5T joka on hyvinkin säätimen sietorajoilla.

Jos fetit puolittuu ja siis tehonkseto myös niin miten ihmeessä kyseinen säädin on voinut kestää tuon moottorin???

Sama säädin palvelee edelleen SC autossa 6.5 moottorilla... tosin pakki ei tainnut olla tänä talvena kertaakaan toiminnassa... Mutta heti ekana talvena kun kyseisen säätimen hommasin niin ajoin vähintään parisataa akullista pakki käytössä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
Kirjoitti: samp-pa - 31.05.12 - klo: 23.19
RX8 säädöistä sen verran että kun se on oikein säädetty 4wd SC:hen tai m8e:hen niin lämmöt pitäisi pysyä sen verran kurissa ettei tuuletinta tarvita.
Tämän takia olen itse pitänyt RX8:sta, sekä Losi SCTE:ssä Tenshock SC411 4600kv:lla että M8e:ssä on lämmöt pysynyt kurissa ilman tuuletinta. M8e:lla tosin olen ajanut vasta tämän vuoden keväästä alkaen, joten vielä on kokematta mitä noparin lämmöille käy, kun ulkolämpötila nousee hellelukemiin.
RX8:n tuuletin ei taida olla erityisen kestävä, omastani katosi jo ekan akullisen aikana about puolet lavoista, mutta siinähän se tuli huomattua ettei tuulettimelle olekaan tarvetta...   
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: ajv - 31.05.12 - klo: 23.24
Tuohon fettien määrän puolittumiseen kuulisin minäkin vähän teknisemmän perustelun. Eihän se pakki tee muuta kun vaihtaa 2 vaiheen kulmaa 180 astetta, eli sama kun kääntäisi kaksi moottorin johtoa. Tai näin ainakin taajuusmuuttajissa, tuskin näissä sitä sen monimutkaisemmin on toteutettu.
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Maxxi - 31.05.12 - klo: 23.34
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 31.05.12 - klo: 23.36
Hmmmm...

Oon nyt ajellut kolme kokonaista talvea samalla speedpassion LPF säätimellä ja suurimman osan ajasta pakki toiminnassa.
Moottorina 5.5T joka on hyvinkin säätimen sietorajoilla.

Jos fetit puolittuu ja siis tehonkseto myös niin miten ihmeessä kyseinen säädin on voinut kestää tuon moottorin???

Sama säädin palvelee edelleen SC autossa 6.5 moottorilla... tosin pakki ei tainnut olla tänä talvena kertaakaan toiminnassa... Mutta heti ekana talvena kun kyseisen säätimen hommasin niin ajoin vähintään parisataa akullista pakki käytössä.
Johtuu siitä että "rajat" ovat suosituksia. Kun suosituksia seuraa niin suurinosa harrastajista pitää tuotteensa ehjänä. Sit on olemassa myös parempia ja huonompia yksilöitä ja tietysti ajoaika merkkaa tosi paljon. Mutta veikkaan että jos rikot jonkun laakerin ja ajat väkisin 30mins erän niin voi olla hei hei säätimelle tai sitten ei, senhän näkee kun testaa ja kattoo paljonko lämpöjä saa aikaiseksi :)

Viime talven pohjat oli 140 astetta hobbywingin v2.1:lla mistä olen tietoinen ja hyvin toimi vielä senkin jälkeen, eli ei ne aina possahda vaikka lämpöjä tulisi reilusti liikaa.
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 31.05.12 - klo: 23.39
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?

Esimerkkini oli varmaan huonot, en tiedä tarkalleen miten tehtaat määrittelevät ampeerinsa. Mutta teknologia toimii siten että jos sinulla on fwd/brk kaikki fetit on käytössä eteenpäin. Mutta jos on pakki niin säädin joutuu varaamaan puolet pakille.

Kannattaa myös unohtaa toi päätön tuijottaminen "rajoihin" kun ne olisivat jotain seiniä minkä yli ei pysty tai voi mennä. Säädintä/moottoria on vaikea saada rikki jos testaa hallitusti paljonko se kestää.
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Maxxi - 31.05.12 - klo: 23.48
Ei myös ollut pakkia mikä häritsi vähän.
Säätimiä kannattaa ajaa FWD/BRK modessa, jos laitat pakin päälle puolitat FET:n määrän joka on yhtä kuin puolittaisit säätimen keston. Eli 60A säätimestä tuleekin 30A ja 120A säätimestä 60A jne.

Kiinnostavaa! Miksi sitten tuoteselityksissä ei löydy tätä mainintaa? Koska jos näin on niin ihmeellistä etten koskaan ole nähnyt yhtään varoitusta että pakilla tämä nopari ei sittenkään kestä yhtä paljon virtaa.

Ja miten minun noparit ovat kestäneet kun olen ajanut esim MMP säätimellä (kestää kai n100-120A) ja pakilla ja on toiminut hyvin eikä edes lämmennyt erityisesti nelkkucorrissa ja 4.5t pitkäkannuisessa? Koska se kyllä ottaa yli 60a jatkuvaa? Ja hobbyking 150a nopari kestää ongelmitta moottoria jonka max amps on 129A laparenkailla hiekkamonttua ylös vaikka minulla on pakki noparissa

Vai tarkoitatko että kun olen pakittamassa nopari kestää vain puolet?

Kannattaa myös unohtaa toi päätön tuijottaminen "rajoihin" kun ne olisivat jotain seiniä minkä yli ei pysty tai voi mennä. Säädintä/moottoria on vaikea saada rikki jos testaa hallitusti paljonko se kestää.

Varmaan totta, mutta miksi noparivalmistajat eivät kerro sitä että jos pakki on käytössä nopari kestää vähemmän? Yleensä kun lukee esim ennakosta niin manuaali varoittaa että pitää olla varovainen ettei ylikuumene. Jos sama pätee pakkia niin olishan se kiva tietää...
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.06.12 - klo: 01.56
Hmmmm...

Oon nyt ajellut kolme kokonaista talvea samalla speedpassion LPF säätimellä ja suurimman osan ajasta pakki toiminnassa.
Moottorina 5.5T joka on hyvinkin säätimen sietorajoilla.

Jos fetit puolittuu ja siis tehonkseto myös niin miten ihmeessä kyseinen säädin on voinut kestää tuon moottorin???

Sama säädin palvelee edelleen SC autossa 6.5 moottorilla... tosin pakki ei tainnut olla tänä talvena kertaakaan toiminnassa... Mutta heti ekana talvena kun kyseisen säätimen hommasin niin ajoin vähintään parisataa akullista pakki käytössä.
Johtuu siitä että "rajat" ovat suosituksia. Kun suosituksia seuraa niin suurinosa harrastajista pitää tuotteensa ehjänä. Sit on olemassa myös parempia ja huonompia yksilöitä ja tietysti ajoaika merkkaa tosi paljon. Mutta veikkaan että jos rikot jonkun laakerin ja ajat väkisin 30mins erän niin voi olla hei hei säätimelle tai sitten ei, senhän näkee kun testaa ja kattoo paljonko lämpöjä saa aikaiseksi :)

Viime talven pohjat oli 140 astetta hobbywingin v2.1:lla mistä olen tietoinen ja hyvin toimi vielä senkin jälkeen, eli ei ne aina possahda vaikka lämpöjä tulisi reilusti liikaa.

Niin kyllä... Suosituskia...
Se on ollut tiedossa siitä lähtien kun elämäni ensimmäisen elektronisen säätimen näin.

Mutta jos laitteessa tosiaan käy niin että fetit puolittuu jos vain pakki on ylipäätään edes toiminnassa niin sillonhan suosituskin on tippunut jo niin alas että olen mennyt jatkuvasti tuplaten suositusten yli.
Luulis valmistajien ilmoittavan asiasta edes jotenkin ettei kuluttajat ylitä jatkuvasti suositusarvoja tuplasti.

Suosituksissa on yleensä jotain perää.
Ei valmistaja turhaan ilmoittele mitään suosituksia, ellei tiedä että suositusten yli mennessä ollaan laitteen sietokykyjen rajoilla niin että laite voi hajota.
Eikä valmistaja itsekään tällöin usko vankasti että suosituksen yli voi mennä tuplasti ongelmitta.
Muuten aivan varmasti ilmoittaisivat tästä edes jollain tavalla.

En usko sekuntiakaan mihinkään puolittumiseen ennenkuin näen mustaa valkoisella.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 01.06.12 - klo: 08.42
Ehkä asia pitäisi nähdä siten että jos ei oo pakkia käytössä nopari kestää enemmän? :) Suositukset on olemassa että tietää suunnilleen mitä nopari kestää, sit säädöillä ja omalla tekemisellä voi vaikuttaa paljon.

Toinen mikä tuli mieleen on se että ehkä säätimissä missä on pakkiviive ei puolita FET:ja vaan "vaihtaa suuntaa lennosta" ja tästä tulee viive en tiedä joku elektroniikka suunnitellut ehkä osaa kertoa? Tämä siis puhasta spekulaatiota, mutta se on faktaa että Tekineissä puolittaa FET:t jos pakki on käytössä.

En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.06.12 - klo: 10.10
En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.

Älä silloin vänkää, vaan laita faktoja tiskiin.
Siihen asti koko juttu kuulostaa todella yliampuvalta.


Ei pakkia käytössä niin nopari kestää enemmän...  :laugh:
Eli tästä lähtien kaikki nämä säätimet joissa on suosituksena 5.5 voidaankin olettaa että tuo on vain pakki päällä ja kestää tuplat kireemmän koneen ilman pakkia...
Eihän tässä tarvita pro säätimiä enää mihinkään.

On kyllä mielenkiintosta kun käytäntö ei ole vuosien aikana tuonut ilmi mitään tällaista.

Ihan oikeesti faktaa esiin tai tän höpinän voi heittää samantien syvälle unholaan.

Vänkäys seis ja näyttöjä peliin.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 01.06.12 - klo: 10.39
En ala hoken kanssa vänkäämään asiasta jolla ei oikeasti ole mitään merkitystä joten jätän viestiin vastaamatta.

Älä silloin vänkää, vaan laita faktoja tiskiin.
Siihen asti koko juttu kuulostaa todella yliampuvalta.


Ei pakkia käytössä niin nopari kestää enemmän...  :laugh:
Eli tästä lähtien kaikki nämä säätimet joissa on suosituksena 5.5 voidaankin olettaa että tuo on vain pakki päällä ja kestää tuplat kireemmän koneen ilman pakkia...
Eihän tässä tarvita pro säätimiä enää mihinkään.

On kyllä mielenkiintosta kun käytäntö ei ole vuosien aikana tuonut ilmi mitään tällaista.

Ihan oikeesti faktaa esiin tai tän höpinän voi heittää samantien syvälle unholaan.

Vänkäys seis ja näyttöjä peliin.
vänkävänkä vänkä, vastaat varmaan ihan jokaiseen viestiin missä lukee Hoke?

Laitoin sulle faktaa, Tekineissä FET:t puolittuu jos käytät pakkia. Sun kannattais myös pohtia kuka raapustaa sen virtamäärän siihen säätimeen, onko se insinööri vai markkinointimies? Tajuaako markkinointimies mitä FET on?

omalta osalta OT loppuu tähän, ehkä joku kiltti moderaattori jaksaa siivota tänkin threadin jonnekkin perjantaivääntötopiciin, niitä taitaa olla pari mihin mene hyvin jatkeeks.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.06.12 - klo: 10.52
No hyvä että aloitit vänkäämisen ja myös jatkat sitä.

Osoitas mulle missä kohdassa on sitä faktaa edes tekin säätimistä.


Tuohon fettien määrän puolittumiseen kuulisin minäkin vähän teknisemmän perustelun. Eihän se pakki tee muuta kun vaihtaa 2 vaiheen kulmaa 180 astetta, eli sama kun kääntäisi kaksi moottorin johtoa. Tai näin ainakin taajuusmuuttajissa, tuskin näissä sitä sen monimutkaisemmin on toteutettu.

Näinpä...
Tämän takia sellainen oikea fakta kiinnostaa, eikä kenenkään vänkä spekulointi.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 01.06.12 - klo: 10.55
Osoitas mulle missä kohdassa on sitä faktaa edes tekin säätimistä.
Randy Pike joka toimii Tekinin tehtaan virallisena edustajana. Sieltä sen kommentin voi käydä kaivamassa rctechin Tekin RS threadista joskus vuodelta 2010 alkuvuodesta. Oisko jollain sivulla 700-1200
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jarpeli - 01.06.12 - klo: 11.01
Pitäs tehdä oma topicci tälle aiheelle.
Minulle ei kyllä käy järkeen miten tuo virran kesto puolittuu.
Ainoa tapa puolittaa tehonkesto samoilla komponenteilla on poistaa rinnalta toinen samansuuntainen fetti.Myötäsuuntaisesti fettin/transistorien määrä ei missään vaiheessa mielestäni voi puolittua pakille mentäessä. Ja tuolla rinna  kytketyllä fetillä ei ole mitään tekemistä pakin kanssa.
Toinen tapa pakille tuon vaihesiirron lisäksi olisi laittaa vastasuuntaisesti fetit ja kytkeä niitä päälle pakitettaessa mutta ei niidenkään poistaminen tuo lisää tehon kestoa sillä niitä ei voida hyödyntää taas myötäsuuntaan mentäessä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 01.06.12 - klo: 11.27
Laitoin sulle faktaa, Tekineissä FET:t puolittuu jos käytät pakkia.

Laitoit mulle faktaa???

Aijaa... siis rctechin kirjoitus vuodelta 2010...

Joku ei nyt menny ihan yksiin.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 01.06.12 - klo: 12.47
Tää topic on muuten hyvä. SC autolle noparia itse valkatessa meinasi lähteä homma lapasesta, kun en hankkinut tällä kerralla tuotteita combona. Tuo alle 5.5 T moottorin rajoitus tuli eteen uusimmassa Wingissä ja Speed Passionissa.

Näiden seikkojen vuoksi + PJ:n suosituksesta päädyin Lerppuun.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jukis - 01.06.12 - klo: 20.12
http://www.teamtekin.com/rs.html (http://www.teamtekin.com/rs.html)

"RS specs"

Motor Limit Brushless Mode: 7.5 Turn, 540 2-pole (36mm)
Motor Limit Brushed Fwd Only Mode: None
Motor Limit Brushed Fwd/Rev Mode: 12 Turn

Taitaa siis olla kyseessä se että harjallista moottoria käyttäessä tuo esc pystyy käyttämään vain puolia Fet:eistä jos on pakki päällä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: ajv - 01.06.12 - klo: 20.48
Taitaa siis olla kyseessä se että harjallista moottoria käyttäessä tuo esc pystyy käyttämään vain puolia Fet:eistä jos on pakki päällä.

Noniin, tuo kuulostaa järkevältä, harjallisissa vehkeissä se virran suunta täytyy oikeasti kääntää, mutta 3-vaihemoottoreissa se pyörimissuunta määrätään sillä, missä järjestyksessä niihin vaiheisiin/käämeihin tungetaan virtaa.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 01.06.12 - klo: 22.12
Goos vaan haluaa myydä 2 noparia autoon. Toinen eteenpäin ja toinen taaksepäin ajoon :)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 01.06.12 - klo: 23.57
Goos vaan haluaa myydä 2 noparia autoon. Toinen eteenpäin ja toinen taaksepäin ajoon :)
Hehe, mutta selvennyksi niin Goos kyllä omistaa Eurorc:n mutta kirjoittelee yksityishenkilönä. EuroRC.com nimimerkki toimii sitten kaupan edustajana.

Mutta joo ehkä se sitten oli harjallisissa, jos joku haluaa tsekata niin voi tosiaan kahlata tekin RS threadin läpi :)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: bcan - 02.06.12 - klo: 02.09
Sääli että näinkin hyvä topicci on menny tällaseen järmäämiseen. Jos joku modi vois siivota täältä pahimmat pois niin voitais jatkaa siitä mihin topicci jäi.
Fakta taitaa nyt olla että harjallisissa tolla pakilla on merkitysä, mutta jos faktaa löytyy harjattomiinkin niin laittakaa ihemmeessä.
Mikään expertti en oo mutta eiks ton pakkijutun sais helpolla testattuan niin että ajaa esim 5 minuuttia pakki enabloituna ja sitten vaikka samalla akulla latauksen jälkeen toiset 5 minuuttia niin että pakki on pois ja katsoo onko mennyt eri määrä virtaskaa akkuun.

Mutta asiaakin...
Ite olen ollut tyytyväinen Novakin SC Prohon, vaikkain mun SC Pro/Ballistc 550 combo pimahti parisen viikkoa sitten, mutta en ole vielä kerennyt varmistamaan onko vika moottorissa vai noparissa. Novakin tech supportista sain nopesti vastauksen (eli se puoli toimii Novakilla) miten testailla ja kunhan ehdin niin testailen missä vika piilee. Suurin ongelma tossa Novakin noparissa varmaankin on että se ei toimin kuin minuutin verran ilma tuuletinta ja noita tuulettimia on hajonnut monta. Syynä on varmaan paljolti myös rajut alastulot hypyistä ja niiden aheuttat täräykset.

Nyt autossa on Hobbywingin SCT Pro nopari, se on ollut käytössä vasta viikon verran joten arvosanaa on vaikea antaa vielä. Ajoin kyllä oman bestläpin Jyrkkälässä ekalla kerralla kun ton kanssa siellä ajelin. Moottorikin oli kyllä myös uusi ja se tohon läppiin varmaan enemmän vaikutti. Mutta jos toi mun 550 ballistic motti osittauttu ehjäkis niin sitten saan suoraan verrattua Novakkia ja Hobbywingiä
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 02.06.12 - klo: 09.12
Onko kokemuksia Viper nopareista? Nopareista ilmoitetaan vaikka mitä arvoja virrankeston lisäksi. Voisiko joku täsmentää mitä kaikkea ne tarkoittavat. Siellä on ilmoitettu sisäisistä vastuksista ja jännitteen tippumisista jne.

Onko muuten noparien dynaamisesta ennakosta mitään hyötyä 540/550 kokoisissa 4,5t moottoreissa? Aka moni valmistaja ei edes salli dynaamista ennakkoa käytettäväksi noin kireissä moteissa?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jukis - 02.06.12 - klo: 10.04
Ainakin 4 pole moottorit "tykkäävät" staattisesta ennakosta joka on juuri kohdallaan. Riippuu toki käämityksestä. Se liene yksi syy siihen ettei esim hobbywing SCT:ssä ole dynaamista ennakkoa kun se on juurikin niille moottoreille suunniteltu.
Valmistajan suositukset pitäisi löytää sille ennakolle ja säätää sen mukaan, kaikki moottorit eivät ole edes viileimmillään 0 ennakolla.
Tuota hobbywing SCT pro:ta voi kyllä hyvin suositella 4x4 sc:hen koska se on ylivertainen monessa suhteessa 1:10 nopareihin ja pienempi kuin 1:8 noparit. Siinä on hyvä kaasutuntuma, jäähdytysteho on todella hyvä, virrankesto luvattu 120A on aivan varmasti enemmän kuin vastaavassa 1:10 noparissa tuon jäähdytystehon takia. Sitä pystyy käyttämään 2-4S akuilla ja hinta on todella edullinen.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Soo - 02.06.12 - klo: 10.15
Onko kokemuksia Viper nopareista? Nopareista ilmoitetaan vaikka mitä arvoja virrankeston lisäksi. Voisiko joku täsmentää mitä kaikkea ne tarkoittavat. Siellä on ilmoitettu sisäisistä vastuksista ja jännitteen tippumisista jne.

Onko muuten noparien dynaamisesta ennakosta mitään hyötyä 540/550 kokoisissa 4,5t moottoreissa? Aka moni valmistaja ei edes salli dynaamista ennakkoa käytettäväksi noin kireissä moteissa?

Nyt vuoden verran pöristellyt Viperin nopereilla ja hienosti pelaa. Tärkein juttu noissa on helppokäyttösyys ja viileys.
Tosi helppoja säätää tolla kapulalla ja säädöt selväkielisiä.

Hyvä juttu on myös markkinoiden paras BEC eli servolle voit antaa 4-7v ja 5A, joten millään servolla ei saa tuota kyykkäämään ja 7v takaa nopeuden ja väännön.

Tuo resistanssi "ON Resistance: 0.000225Ω * 2" on suoraan verrannollinen noparin lämmöntuotteen, sillä vastushan perjaatteessa lämmön noparissa aiheuttaa.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jämsä - 02.06.12 - klo: 19.29
Pitäis saada lisää vauhtia koneeseen, niin kannattaako 4.5t 550 Novakin Ballisticissa vääntää lisää ennakkoa koneen päädystä vai säätää mieluummin lisää punchia ja dynaamista ennakkoa Novakin säätimestä?

Miten käy väännön kummassakin tapauksessa?
Entä epäilys miten lämmöt muuttuu? Moottorissa? Noparissa?

Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 02.06.12 - klo: 19.44
Itse en ole yleensä muuttuvan ennakon kannalla, koska se tappaa kaasutuntumaa...
Mutta toisaalta nykyään ainakin säätimet joita itse käytän, on niin hyvin ohjelmoitavissa että voi lisätä sitä ennakkoa sinne korkeille kierroksille, eli niin että ennakkoa tulee lisää vain pääsuoralla.

Tosin ilmalennon aikana jos joutuu korjailemaan hyppyasentoa niin tuo tekee hieman tunteettoman sillekin.

Mielummin aina säätelisin ennakot vain säätimestä, eli sitä perus ennakkoa vaan.

Toisinsanoen sanoisin että kokeile mielummin kääntää ennakkoa lisää mekaanisesti... mielummin kuin dynaamista säätimestä.

Mutta siis kokeilemalla tuo tietysti selviää parhaiten mikä on omalle sormelle paras.

Jos dynaamista laittaa niin pitää sen hyvin maltillisena, eli niin että sillä saa vain karvanverran lisää vauhtia pääsuoralle.
Ja viiveet tietysti minimiin.

Liiallinen dynaaminen ennakko tekee pintakaasusta tosi pehmeän tuntuisen ja kaasua pitää painaa enemmän jotta auto liikkuu kunnolla.
Ei mun ajotyylille ollenkaan sopiva, koska tykkään ajaa hyvin pienellä kaasulla ja loput kaasusta on lähinnä vain reserviä pääsuoralle.
Eli ajan siis yleensä radan läpi korkeintaan puolella kaasulla ja vain pääsuoralla käytän kaasua pohjassa.

Sellaiselle tyylille dynaaminen ennakko ei oikein sovellu, koska se vaatii yleensä kaasun pohjaan painamisen ennenkuin se ennakko alkaa tulemaan mukaan.
Otsikko: Vs: "Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon" -aiheesta lähtenyt fettikeskustelu
Kirjoitti: pijokela - 02.06.12 - klo: 22.50
http://www.rctech.net/forum/members/randy_pike-52215.html (http://www.rctech.net/forum/members/randy_pike-52215.html)

On oikea ja tosiaan Randy on Team Tekinin edustaja ja toimii äänenä harrastajien suuntaan.

Löysin vuodelta jotain hämärää keskustelua pakin käyttämisestä jarruna .. Randy varoitti sen polttavan nopareita. Sitten löysin tämän:
http://www.rctech.net/forum/6422281-post7313.html (http://www.rctech.net/forum/6422281-post7313.html)

Lainaus käyttäjältä: cyanyde
Randy, is there any difference in performance between brushless fwd/brake and fwd/brake/revese?

Lainaus käyttäjältä: Randy_Pike
There will be no performance difference between fwd/brake and fwd reverse since we're simply changing the order that we fire the phases...

(Selasin läpi Randyn kirjoitukset, joissa oli sana "reverse" tai "fet". Oli muuten paljon mielenkiintoisia kirjoituksia. Kiitoksia vinkistä.  :wink:)
Otsikko: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 03.06.12 - klo: 15.53
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 03.06.12 - klo: 16.00
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?

Mieto asetus eli pienin mahdollinen, tsekkaa lämmöt ja jos ei vieläkään kulje tarpeeks niin voihan sitä pykälän nostaa ja kattoo sit lämpöjä taas.
Otsikko: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 03.06.12 - klo: 16.58
Thanx,
Näin mä asian päättelinkin. Kieltoa käytöstä ei ainakaan heti löydy, vaikka näin olen kuullut.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 03.06.12 - klo: 17.11
Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Eikös Novak kieltänyt dynaamisen ennakon antamisen tuolle koneelle? Mekaanista ennakkoa taitaa olla se vakio 30astetta?

Mikä rajoittaamoottoria? Moottorin kierroskestävyys sekä lämmöt? Entä mikä rajoittaa noparia? Eikö nopari vaan pysy vauhdissa mukana?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: jon.lindgren - 03.06.12 - klo: 18.55
Mielenkiinnosta kyselen ajaako kukaan sensorittomalla säätimellä nelkkua?
Onko edes kokeillut?
Tarvitaanko nelkussa oikeasti sensorillisen parempaa kontrollia hiljaisilla pyörimisnopeuksilla?
Tässä olisi kohtuu edullinen sensoriton (http://www.rcecho.com/HOBBYWING-EZRUN-WP-SC8-Waterproof-120A-Brushless-ESC-Speed-Controller-SL564.html)
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Hazard - 03.06.12 - klo: 19.20
Sensoritonkin toimii hienosti. Viime kesänä ajelin onnelisen tietämättömänä ilmeisen pitkän aikaa katkenneella sensorin johdolla. Johto oli sen näköinen että irtojohtimet olivat jo pyörineet hetken aikaa savessa. Toisilla nopareilla ei tule mitään katkosta käytössä vaikka johdon nyppäsee kesken ajon pois.

Ei näillä vehkeillä niin hiljaa ajeta että moottori alkaisi rykimään sensorittomuuttaan. Paikaltaan lähtöönkään tuo ei näköjään vaikuttanut, ainakaan en sitä itse huomannut.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jukis - 03.06.12 - klo: 19.32
Niin tosiaan miksipä nelkkucorrissakaan sensoria tarviisi kun patterikasissakin pärjää ihan hyvin ilman sitä.

http://fi.eurorc.com/product/1153/hobbywing-ezrun-sc-8-combo-120a-4000kv (http://fi.eurorc.com/product/1153/hobbywing-ezrun-sc-8-combo-120a-4000kv) alkuperäiseen postaukseen sopivin combo mutta ilman sensoria. Tuosta waterprooffista ei ole tietoa, toinen saitti lupaa että tuolla kestäisi jopa vedessä ajaa, tuuletin vain kärsii siitä. Saa nähdä miten sit hobbywing suhtautuu takuukorjauksiin jos on järvessä uittanut noita nopareita.. Ilmeisesti hobbywing on kuitenkin hyvin myönteinen korjausten suhteen eikä ihan helpolla laita käyttäjän piikkiin korjauksia. Oman Xerun 120A:n juuri lähetin sinne sensorivian takia korjaukseen.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Datajätkä - 07.06.12 - klo: 10.15
Nyt autossa on Hobbywingin SCT Pro nopari, se on ollut käytössä vasta viikon verran joten arvosanaa on vaikea antaa vielä. Ajoin kyllä oman bestläpin Jyrkkälässä ekalla kerralla kun ton kanssa siellä ajelin. Moottorikin oli kyllä myös uusi ja se tohon läppiin varmaan enemmän vaikutti. Mutta jos toi mun 550 ballistic motti osittauttu ehjäkis niin sitten saan suoraan verrattua Novakkia ja Hobbywingiä


Onko kokemuksia kertynyt tosta hobbywingin noparista. Alkaa itellä menemään jo hermo omiin romuihin ja hintansa puolesta tuo hobbywing kiinnostaisi. Millaisia moottoreita ja akkuja on ton kanssa käytössä, osaisi hieman pohtia omia setuppeja myös.

Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: tuplaesa1 - 07.06.12 - klo: 12.38
Kävin ekan kerran savagella meidän paikallisella radalla ajamassa, tosi mukavaa puuhaa.
Nykyinen setuppi on aika karkea ja voimaa tuntuisi tuolle pienelle syheröiselle radalle olevan enemmän kuin tarpeeksi. Voisin pohtia tuota SCT pro noppaa tuohon laitokseen. Onkohan savage liian raskas tällaiselle, periaatteessa 1/10 nopalle? Vai onks tuo teidän mielestä 1/10 vai 1/8

Kun nykyisellään paikallaan on HW 80A esci, toisin sanoen M1A combo ja minun logiikka sanoisi että 80 < 120 joten tämä olisi vielä jytympi paketti? Tossa ylemmän linkin videollakin tosin veti tuon, oliko tuo nyt  Traxxas Slash, ympäri katolleen.
En ole nähnyt Slashia koskaan livenä etten tiedä minkä kokoinen auto on, luulisin että se on ainakin kevyempi kuin Savage Flux.

Vedenkestävyyshän on aina vain plussaa, harmi että ehdin tilata 150A hobbywingin niin tätä pakettia ei nyt varmaan ihan äkkiä pääse testaamaan. Hintansa puolesta olisi myös tervetullut.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 07.06.12 - klo: 13.43
Kävin ekan kerran savagella meidän paikallisella radalla ajamassa, tosi mukavaa puuhaa.
Nykyinen setuppi on aika karkea ja voimaa tuntuisi tuolle pienelle syheröiselle radalle olevan enemmän kuin tarpeeksi. Voisin pohtia tuota SCT pro noppaa tuohon laitokseen. Onkohan savage liian raskas tällaiselle, periaatteessa 1/10 nopalle? Vai onks tuo teidän mielestä 1/10 vai 1/8
SCT on 1/8 luokan säädin joka on laitettu hieman pienempään pakettiin. SCT kestää myös 1/8 moottoria ja 4s setuppia missä se on vastaava säädin kuin HW 80A
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 10.06.12 - klo: 22.07
Hiukan OT, mutta vahvistan ettei noparin virrankesto muutu vaikka pakki olisi käytössä.
Tämä siksi, ettei kukaan oleta toisin.
Lähde Tekinin tekninen tuki.
Otsikko: Re: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 10.06.12 - klo: 22.14
Testit LRP:llä ajettu. Alla lopputulos parilla akulla ja auton mekaanisen toimivuuden varmistamisen jälkeen:

- 13T ja rata-ajoa = mylly ylikuumeni
- Johtojen uusi juottaminen ja siirto toiseen SCTE:n. Moottori kuumeni edelleen reilusti, mutta ei cut-offiin.
- Toinen akku: nopari antoi periksi

Sen jälkeen selamaan rctechiä: ko. nopareita on paukkunut kuten popcorneja. V2 ei kestä.

Hello,
Menee hieman off-topicin suuntaan, mutta tämä tuntuu sopivimmalta kohdalta kysyä asiaa kun kyseessä on nimenomaan sc-vehkeet:

- Säädin LRP SXX TC v2
- Moottori LRP X12L SC 550 modified 4.5 T
- Auto SCTE

Esim. Novak kielsi ainakin mekaanisen ennakon antamisen 4.5 T moottorille.

Manuaalista en löydä kieltoa LRP:n kohdalla "Boost" parametrin säätöön. Mikä mahtaa olla asian laita ja minkälaista asetusta suosittelette ko. combolla?




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Datajätkä - 10.06.12 - klo: 22.24
Nyt autossa on Hobbywingin SCT Pro nopari, se on ollut käytössä vasta viikon verran joten arvosanaa on vaikea antaa vielä. Ajoin kyllä oman bestläpin Jyrkkälässä ekalla kerralla kun ton kanssa siellä ajelin. Moottorikin oli kyllä myös uusi ja se tohon läppiin varmaan enemmän vaikutti. Mutta jos toi mun 550 ballistic motti osittauttu ehjäkis niin sitten saan suoraan verrattua Novakkia ja Hobbywingiä


Onko kokemuksia kertynyt tosta hobbywingin noparista. Alkaa itellä menemään jo hermo omiin romuihin ja hintansa puolesta tuo hobbywing kiinnostaisi. Millaisia moottoreita ja akkuja on ton kanssa käytössä, osaisi hieman pohtia omia setuppeja myös.

että oisko jollain kokemuksia kiitos?

Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: ajv - 10.06.12 - klo: 22.38
Mulla ainakin on ihan hyviä kokemuksia tuosta hobbywingin sct:stä viime syksystä lähtien, voin suositella. Ny on Durangon nelkkukorris se uusin kombo kiini sillä 4-pole moottorilla ja autohan suorastaan lentää.
Otsikko: Vs: Re: Vs: Re: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Koheltaja - 11.06.12 - klo: 07.19
Testit LRP:llä ajettu. Alla lopputulos parilla akulla ja auton mekaanisen toimivuuden varmistamisen jälkeen:

- 13T ja rata-ajoa = mylly ylikuumeni
- Johtojen uusi juottaminen ja siirto toiseen SCTE:n. Moottori kuumeni edelleen reilusti, mutta ei cut-offiin.
- Toinen akku: nopari antoi periksi

Sen jälkeen selamaan rctechiä: ko. nopareita on paukkunut kuten popcorneja. V2 ei kestä.

Tunnetusti en muutenkaan mistään mitään tiedä mutta... 1/10 sähköjen laittaminen Losin panssarivaunuun on ongelmien kerjäämistä oli ne minkä merkkiset tahansa, Losi painaa sen verran että mä en laittaisi sinne muuta kuin 1:8 kokoluokan sähköjä. Kevyessä Durangossa tilanne on toinen, siinä ei ole niin paljoa massaa liikuteltavana.
Otsikko: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 11.06.12 - klo: 08.13
Testit LRP:llä ajettu. Alla lopputulos parilla akulla ja auton mekaanisen toimivuuden varmistamisen jälkeen:

- 13T ja rata-ajoa = mylly ylikuumeni
- Johtojen uusi juottaminen ja siirto toiseen SCTE:n. Moottori kuumeni edelleen reilusti, mutta ei cut-offiin.
- Toinen akku: nopari antoi periksi

Sen jälkeen selamaan rctechiä: ko. nopareita on paukkunut kuten popcorneja. V2 ei kestä.

Tunnetusti en muutenkaan mistään mitään tiedä mutta... 1/10 sähköjen laittaminen Losin panssarivaunuun on ongelmien kerjäämistä oli ne minkä merkkiset tahansa, Losi painaa sen verran että mä en laittaisi sinne muuta kuin 1:8 kokoluokan sähköjä. Kevyessä Durangossa tilanne on toinen, siinä ei ole niin paljoa massaa liikuteltavana.

Mulla on ainakin ollut oletuksena ,että 550 kokoiset motit toimivat ja kestävät Losissa? Itse ajelin Novakin noparilla ja tekin sx4pro myllyllä ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Koheltaja - 11.06.12 - klo: 08.25
Mun moka, jäi huomaamatta että oli 550 kone, lähinnä toi mun kommentti koski noparin kestävyyttä. Mutta kuten jo mainitsin niin mä mistään mitään tiedä... :grin:
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: bcan - 11.06.12 - klo: 08.47
Nyt autossa on Hobbywingin SCT Pro nopari, se on ollut käytössä vasta viikon verran joten arvosanaa on vaikea antaa vielä. Ajoin kyllä oman bestläpin Jyrkkälässä ekalla kerralla kun ton kanssa siellä ajelin. Moottorikin oli kyllä myös uusi ja se tohon läppiin varmaan enemmän vaikutti. Mutta jos toi mun 550 ballistic motti osittauttu ehjäkis niin sitten saan suoraan verrattua Novakkia ja Hobbywingiä


Onko kokemuksia kertynyt tosta hobbywingin noparista. Alkaa itellä menemään jo hermo omiin romuihin ja hintansa puolesta tuo hobbywing kiinnostaisi. Millaisia moottoreita ja akkuja on ton kanssa käytössä, osaisi hieman pohtia omia setuppeja myös.

että oisko jollain kokemuksia kiitos?
Tähän mennessä hyvältä vaikuttaa Losissa, noparia erikseen en sen tarkemmin osaa arvioida mutta kokonaisuutena toi Hobbywingin kombo vaikuttaa hyvältä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: *HOKE* - 11.06.12 - klo: 10.30
Hiukan OT, mutta vahvistan ettei noparin virrankesto muutu vaikka pakki olisi käytössä.
Tämä siksi, ettei kukaan oleta toisin.
Lähde Tekinin tekninen tuki.


Älä vänkää  :wink:
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mop - 11.06.12 - klo: 16.29
että oisko jollain kokemuksia kiitos?
Tähän mennessä hyvältä vaikuttaa Losissa, noparia erikseen en sen tarkemmin osaa arvioida mutta kokonaisuutena toi Hobbywingin kombo vaikuttaa hyvältä.

Sama homma tosin Losia kevyemmässä kärryssä. Kombokoneen kanssa menee täysii ja voi huoletta ajella akullisia peräjälkeen ilman kummempia jäähdyttelytaukoja.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 12.06.12 - klo: 10.15
Sensoritonkin toimii hienosti. Viime kesänä ajelin onnelisen tietämättömänä ilmeisen pitkän aikaa katkenneella sensorin johdolla. Johto oli sen näköinen että irtojohtimet olivat jo pyörineet hetken aikaa savessa. Toisilla nopareilla ei tule mitään katkosta käytössä vaikka johdon nyppäsee kesken ajon pois.

Ei näillä vehkeillä niin hiljaa ajeta että moottori alkaisi rykimään sensorittomuuttaan. Paikaltaan lähtöönkään tuo ei näköjään vaikuttanut, ainakaan en sitä itse huomannut.

Mikä funktio on sensorijohdossa olevassa ylimääräisessä piuhassa? Siis CS:n noparissa
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: micsa.fi - 14.06.12 - klo: 01.17
Ainakin 4 pole moottorit "tykkäävät" staattisesta ennakosta joka on juuri kohdallaan. Riippuu toki käämityksestä. Se liene yksi syy siihen ettei esim hobbywing SCT:ssä ole dynaamista ennakkoa kun se on juurikin niille moottoreille suunniteltu.
Valmistajan suositukset pitäisi löytää sille ennakolle ja säätää sen mukaan, kaikki moottorit eivät ole edes viileimmillään 0 ennakolla.

Tähän kommenttiin viitaten, onko kenelläkään havaintoa mikä olisi hyvä ajoitus Tenshockin SC401 moottoriin? Tämä Tenshockin vanhempi mallihan on sensoriton ja ainakin alustavissa testeissä tuntuu 0-ennakolla lähtevän paikaltaan hieman nikoitellen. Kun vauhtiin on päästy, tehoa piisaa sitten reilusti.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: samp-pa - 14.06.12 - klo: 08.47
Tuolta löytyy "Recommended timing: 8"
http://www.tenshock-motors.de/Tenshock-Brushless-Motor-6-Pole-TSTS-X-401-Car-Motor (http://www.tenshock-motors.de/Tenshock-Brushless-Motor-6-Pole-TSTS-X-401-Car-Motor)

Käytännönkokemusta ennakon vaikutuksesta minulla ei ole, hieman rykivä lähtö ei sitä vertaa haitannut, että olisin edes kokeillut muuta kuin 0-ennakkoa.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mamyllyn - 16.06.13 - klo: 17.31
Olen ajanut aiemmin Losin SCTE:tä seuraavilla säätimillä:

- Novak Havoc SC Pro
- Novak Havoc SC Pro (x-drivellä)
- LRP SXX TC spec Version 2
- Tekin RX8
- Hobbywing SCT Pro

Nyt autona on kaikista raskain tykki, eli Tekno RC SCT410 (3100 g) seuraavalla kokoonpanolla:

Akku: Race Formula 7.4V 7200mAh 70C
Moottori: Hobbywing Xerun 3656SD 4000kv SCT
Pinion: 16-18T

Auto painaa paljon ja potkua saa olla reilusti, jotta se kiihtyy ripeästi. Nyt ensimmäinen osuus kokeilusta on tehty kahden säätimen osalta:

Hobbywing SCT Pro vs Team Orion Vortex R10 Pro 160A.

Molemmissa säätimissä käytettiin lähes tehdasasetuksia ja tulos oli todella mielenkiintoinen:
- Kaasutuntuma on lähes sama
- Orion antaa paljon paremman kiihtyvyyden sekä huippunopeuden, kuin Hobbywing!

Testiä ennen kysyin Eurorc:ltä myös mahdollisuutta saada HW 3.1:n mukaan testiin, mutta se todettiin "turhaksi".

Tämän jälkeen säädin asetuksia kireämmälle (lähinnä Orionista, koska HW:ssa ei ole montaa säätöä "punchin" lisäksi) ja jatkoin testejä. Uusilla säädöillä ero ei ollut kovin merkittävä.

Nyt paikalla on taas Hobbywingin säädin ja tehon puute on iso joka mielessä. Auto siis lähtee hitaammin paikaltaan ja se kiihtyy huonommin, sekä huippunopeus on matalampi. Orion käy edelleen viileänä joten asetuksia on varaa kiristää näinkin raskaalla laitteella.

Teemme vielä sokkotestin, jossa kolme kuskia ajaa samaa autoa tietämättä mikä nopari on paikalla ja raportoin sen jälkeen eroista.

Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Maxxi - 16.06.13 - klo: 23.53
Olen ajanut aiemmin Losin SCTE:tä seuraavilla säätimillä:

- Novak Havoc SC Pro
- Novak Havoc SC Pro (x-drivellä)
- LRP SXX TC spec Version 2
- Tekin RX8
- Hobbywing SCT Pro

Nyt autona on kaikista raskain tykki, eli Tekno RC SCT410 (3100 g) seuraavalla kokoonpanolla:

Akku: Race Formula 7.4V 7200mAh 70C
Moottori: Hobbywing Xerun 3656SD 4000kv SCT
Pinion: 16-18T

Auto painaa paljon ja potkua saa olla reilusti, jotta se kiihtyy ripeästi. Nyt ensimmäinen osuus kokeilusta on tehty kahden säätimen osalta:

Hobbywing SCT Pro vs Team Orion Vortex R10 Pro 160A.

Molemmissa säätimissä käytettiin lähes tehdasasetuksia ja tulos oli todella mielenkiintoinen:
- Kaasutuntuma on lähes sama
- Orion antaa paljon paremman kiihtyvyyden sekä huippunopeuden, kuin Hobbywing!

Testiä ennen kysyin Eurorc:ltä myös mahdollisuutta saada HW 3.1:n mukaan testiin, mutta se todettiin "turhaksi".

Tämän jälkeen säädin asetuksia kireämmälle (lähinnä Orionista, koska HW:ssa ei ole montaa säätöä "punchin" lisäksi) ja jatkoin testejä. Uusilla säädöillä ero ei ollut kovin merkittävä.

Nyt paikalla on taas Hobbywingin säädin ja tehon puute on iso joka mielessä. Auto siis lähtee hitaammin paikaltaan ja se kiihtyy huonommin, sekä huippunopeus on matalampi. Orion käy edelleen viileänä joten asetuksia on varaa kiristää näinkin raskaalla laitteella.

Teemme vielä sokkotestin, jossa kolme kuskia ajaa samaa autoa tietämättä mikä nopari on paikalla ja raportoin sen jälkeen eroista.
Itselläni on vastaavanlaisia kokemuksia orion vs HW SCT-pro;
Minulla oli 4sc durangossa ensin HW SCT-pro, sitten HW v.2.1 ja nykyään Orion R10 Pro. Olin aina ihan tyytyväinen SCT-proohon ja ajoin ensin HW 4pole koneella. Vaihdoin LRP 7.5t normi 540 koneen 4 pole koneen tilalle ja ajettavuus parani selkeästi. Mielestäni kaikki toimi hyvin. Jotkut sanoi että minun noparissa oli huono kaasutuntuma, mutta en itse huomannut sellaista. Sen jälkeen päätin kokeilla HW v2.1 kun sattui löytyä pakista. Ajo parantui selkeästi. Auto oli tehokkaampi ja oli enenmmän jarrua mutta kaasutuntuma oli paremepi ja perä lähti vähemmän alta vaikka auto oli tehokkaampi. SCT-Pro oli vähän niinkuin on/off kytkin verrattuna v2.ykköseen  :grin: Sekä Bestläppi että varsinkin tasaisuus parani noparivaihdolla. Kevyeessä Durangossa pystyi hyvin ajaamaan v2.1 ja nopari lämpeni n. 50 asteeseen. Ilman tuuletinta en olisi kauheasti viitsinyt ajaa, lämmöt silloin n. 70c. Sen jälkeen hankin Orionin r10 Proon ja auto parani entisestään. Tehoa oli jostain syystä enemmän kuin v2.1 vaikka siinä oli ennakot melkein tapissa ja orionissa ei ollut mitään ennakkoa. Orioni oli myös vieläkin pehmeämpi ajaa. En päässyt samalla radalla vertaamaan kierroksia, mutta mielestäni auto muuttui helpommaksi vaikka tehoa oli enemmän. Orion lämpenei tänään kuin mittasin akun jälkeen 36 asteeseen, pohjalevy oli 33 ja moottori 50. Käytössä on Orion 7.5t motti. Vanha SCT-pro lämpeni n. 40 asteeseen. Tämä testi ei ihan vastaa sun kysymykseen koska ajat 4pole moottorilla, mutta sanotaanko niin että hintaeron huomaa kyllä laadussa...

Nyt ulkona sähköinä Orion r10 Pro ja HW 4k kone ja tehoa on ihan järkyttävän paljon. Noparin lämmöt riippuen ulkoläpötiloista n.35-40, moottori n. 55-65. Ennakot minimissä ja punchi ykkösessä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 10.07.13 - klo: 12.51
Kysymys: Vaikuttaako "punchi" huipputehoon vai ainoastaan kuinka nopeasti nopari antaa tehon moottorille.

Mulla on Losi SCTE/MIP ja HW 4000kv 4pole+SCT pro noparina ja uskallan väittää sen olevan ihan yhtä tehokas kuin Maxin/Mamyllyn autot Orioneilla :)

Moottori noin 70-75 asteinen ja nopari ehkä 50 asteinen
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Maxxi - 11.07.13 - klo: 00.41
väittää sen olevan ihan yhtä tehokas kuin Maxin/Mamyllyn autot Orioneilla :)

Challenge accepted! Lavangossa otetaan viivat ens kerralla kun tulet ajamaan!  :cool:
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Volvospede - 11.07.13 - klo: 09.49
Mä väitän että mun asso on tehokkaampi kuin teidän autot yhteensä!
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: jon.lindgren - 11.07.13 - klo: 10.10
Dyno pitäisi olla. Muuten tää on (taas) turhaa jauhantaa :tongue:
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 14.07.13 - klo: 16.35
Dyno pitäisi olla. Muuten tää on (taas) turhaa jauhantaa :tongue:
Mulla on loggeri, joka mittaa jänniteen, virran jne. Tuolla saadaan ottoteho selville. Sitten vaan parkkipaikalle kiihdyttelemään. 
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Mikko_ - 29.08.13 - klo: 10.23
Olen ajanut aiemmin Losin SCTE:tä seuraavilla säätimillä:

- Novak Havoc SC Pro
- Novak Havoc SC Pro (x-drivellä)
- LRP SXX TC spec Version 2
- Tekin RX8
- Hobbywing SCT Pro

Nyt autona on kaikista raskain tykki, eli Tekno RC SCT410 (3100 g) seuraavalla kokoonpanolla:

Akku: Race Formula 7.4V 7200mAh 70C
Moottori: Hobbywing Xerun 3656SD 4000kv SCT
Pinion: 16-18T

Auto painaa paljon ja potkua saa olla reilusti, jotta se kiihtyy ripeästi. Nyt ensimmäinen osuus kokeilusta on tehty kahden säätimen osalta:

Hobbywing SCT Pro vs Team Orion Vortex R10 Pro 160A.

Molemmissa säätimissä käytettiin lähes tehdasasetuksia ja tulos oli todella mielenkiintoinen:
- Kaasutuntuma on lähes sama
- Orion antaa paljon paremman kiihtyvyyden sekä huippunopeuden, kuin Hobbywing!

Testiä ennen kysyin Eurorc:ltä myös mahdollisuutta saada HW 3.1:n mukaan testiin, mutta se todettiin "turhaksi".

Tämän jälkeen säädin asetuksia kireämmälle (lähinnä Orionista, koska HW:ssa ei ole montaa säätöä "punchin" lisäksi) ja jatkoin testejä. Uusilla säädöillä ero ei ollut kovin merkittävä.

Nyt paikalla on taas Hobbywingin säädin ja tehon puute on iso joka mielessä. Auto siis lähtee hitaammin paikaltaan ja se kiihtyy huonommin, sekä huippunopeus on matalampi. Orion käy edelleen viileänä joten asetuksia on varaa kiristää näinkin raskaalla laitteella.

Teemme vielä sokkotestin, jossa kolme kuskia ajaa samaa autoa tietämättä mikä nopari on paikalla ja raportoin sen jälkeen eroista.

Joko sokkotestit on pidetty?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Bigbear - 29.08.13 - klo: 11.20
Pojat vaan puhuu.. Vaasan radalla tutkattiin autoja ja Maxin ultrakevyt sikanopee Orion ihme oli jotain 63 km/h ja Micsan vakio Losi 61km/h, jossa HW SCT pro nopari. autoissa painoeroa varmaan 15-20%, joten kiihtyvyys on teoreettisesti tuon verran hitaampaa.

Todellisuudessa tuossa on niin monta asiaan vaikuttavaa elementtiä ettei tuosta voi vetää juuri johtopäätöksiä.

Mielenkiintoista oli, että nelkkukrossarit meni korkeintaan samaa vauhtia kuin corrit. Ehkä corri kuskit jarrutti myöhemmin?
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: InfernoSP4 - 29.08.13 - klo: 14.43
Kertokaapa nyt viisaammat, mikä olisi hyvä ja kohtuuhintainen combo Slashiin Traxxasin vakiosähköjen tilalle?  Käyttötarve on leppoisaa ajelua radalla!  :smiley:  Kalustoa löytyy sekä Rustler että Slash ja tuohon
Rustleriin pitäisi päivittää tekniikkaa, kun siinä on pientä häikkää nykyisellään. Ehkäpä järkevintä olisi sitten
laittaa Slashiin uusi moottori + nopari -paketti ja siirtää siinä nyt oleva Velineon tuohon Rustleriin.

Mutta mikä setti siis hankintaan? Vai onko selvinä pitäytyä alkuperäisessä? Waterproof olisi toivottava
ominaisuus.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mikari - 29.08.13 - klo: 15.06
Pojat vaan puhuu.. Vaasan radalla tutkattiin autoja ja Maxin ultrakevyt sikanopee Orion ihme oli jotain 63 km/h ja Micsan vakio Losi 61km/h, jossa HW SCT pro nopari. autoissa painoeroa varmaan 15-20%, joten kiihtyvyys on teoreettisesti tuon verran hitaampaa.

Todellisuudessa tuossa on niin monta asiaan vaikuttavaa elementtiä ettei tuosta voi vetää juuri johtopäätöksiä.

testissä puhuttiin erityisesti kiihtyvyydestä ja olihan onhan tossa huippunopeuskin parempi.
just saying ..
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: goos - 29.08.13 - klo: 15.09
testissä puhuttiin erityisesti kiihtyvyydestä ja olihan onhan tossa huippunopeuskin parempi.
just saying ..
2km huippunopeus ero saattaa tulla akuista myös tai puhtaasti siitä miten ajoit mutkaan :) Ei nyt oleteta että koska tää on "nopeussäädin topic" että kaikki muut asiat olisivat vakioita yhtäkkiä.
Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: mikari - 29.08.13 - klo: 15.11
Siis tämä testi alla, ei tuo nopeustesti.

Olen ajanut aiemmin Losin SCTE:tä seuraavilla säätimillä:

- Novak Havoc SC Pro
- Novak Havoc SC Pro (x-drivellä)
- LRP SXX TC spec Version 2
- Tekin RX8
- Hobbywing SCT Pro

Nyt autona on kaikista raskain tykki, eli Tekno RC SCT410 (3100 g) seuraavalla kokoonpanolla:

Akku: Race Formula 7.4V 7200mAh 70C
Moottori: Hobbywing Xerun 3656SD 4000kv SCT
Pinion: 16-18T

Auto painaa paljon ja potkua saa olla reilusti, jotta se kiihtyy ripeästi. Nyt ensimmäinen osuus kokeilusta on tehty kahden säätimen osalta:

Hobbywing SCT Pro vs Team Orion Vortex R10 Pro 160A.

Molemmissa säätimissä käytettiin lähes tehdasasetuksia ja tulos oli todella mielenkiintoinen:
- Kaasutuntuma on lähes sama
- Orion antaa paljon paremman kiihtyvyyden sekä huippunopeuden, kuin Hobbywing!

Testiä ennen kysyin Eurorc:ltä myös mahdollisuutta saada HW 3.1:n mukaan testiin, mutta se todettiin "turhaksi".

Tämän jälkeen säädin asetuksia kireämmälle (lähinnä Orionista, koska HW:ssa ei ole montaa säätöä "punchin" lisäksi) ja jatkoin testejä. Uusilla säädöillä ero ei ollut kovin merkittävä.

Nyt paikalla on taas Hobbywingin säädin ja tehon puute on iso joka mielessä. Auto siis lähtee hitaammin paikaltaan ja se kiihtyy huonommin, sekä huippunopeus on matalampi. Orion käy edelleen viileänä joten asetuksia on varaa kiristää näinkin raskaalla laitteella.

Teemme vielä sokkotestin, jossa kolme kuskia ajaa samaa autoa tietämättä mikä nopari on paikalla ja raportoin sen jälkeen eroista.


Otsikko: Vs: Paras nopeudensäädin SC4-10 autoon.
Kirjoitti: Jarpeli - 29.08.13 - klo: 16.04
Tuo suoralle kiihdytys testi ei kauhesti kerro.
Itsekin pesin sc masterssissa pikkukannusella monet möhkömoottoreilla ajelijat, sekä kiihdytyksessä sekä loppunopeudessa.
Olisikin kiva saada tietää mitä nopeuksia itselläni oli suoranpäässä. Mutta kun ei tullut tuota kysästyä.
Pitää kai ottaa tuo luotettava hotwheels-tutka mukaan joku päivä.

EDIT: Noparina oli laiskantuntuisen smoothi reventon pro.