RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: m.e. - 11.07.12 - klo: 08.52

Otsikko: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 11.07.12 - klo: 08.52
Kisapäivät 2012-2013. Sarjapisteisiin lasketaan 4/6 kisaa.

3.11. PKSRCA
24.11. Nokia
5.1. Turku
2.2. Kuopio
23.3.Jyväskylä
27.-28.4. Model Expo

Matti / WJ-sarja
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: bcan - 11.07.12 - klo: 18.04
SC Winter Cup ajettaneen myös ensi talvena ja kuten viime talvena ainakin osa kisoista kannattaa laittaa samalle vikolopulle kuin Winter jumps. Viime talvena oli kaksi kisaa neljästä oli sunnuntaina kun Winter Jumps kisa oli ollut edeltävänä lauantaina.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 23.07.12 - klo: 17.40
Halukkaat kisajärjestäjät, laittakaapa ilmoitusta, mikäli haluatte järkätä WJ-kisat ensi talvikaudella. Parit ilmoitukset vasta olen saanut, muutkin saavat aktivoitua. =)
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 07.08.12 - klo: 00.31
Nostetaampa tätäkin topikkia, halukkaat seurat, infotkaa Eskelisen Mattia kisaisännyydestä, mikäli sellaiseen on halukkuutta. Olettaisin että ainakin seuraavat haluavat kisat:

PKSRCA
Turku/LRP areena
Nokia
Vaasa?
Jyväskylä?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 07.08.12 - klo: 00.49
Alustava hahmotelma olisi seuraavanlainen (keskimäärin 1 kisa / kk):

PKSRCA marraskuun alku
Nokia marraskuun loppu / joulukuun alku
Turku tammikuun alku
Kuopio helmikuu
Jyväskylä maaliskuu
Model Expo huhtikuu

Ja 4/6 laskettaisiin loppupisteisiin.

Pitää nuo päivät säätää kohdalleen, kun on kalanterihahmotelma FTT-kisoista / KV-kisoista olemassa.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 07.08.12 - klo: 00.54
Hahmotelma näyttää loistavalta.
Varsinkin tuo 4/6

Ja hienoa että on tullut uusi kaupinki mukaan.
Saanpahan kerrankin syyn käydä kuopiossa.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: MirosHima - 07.08.12 - klo: 09.03
Finaalien määrään toivos semmosen muutoksen että kaikki ajettan väh. kolmin kertasena.
Ei ole kovinkaan reilua että alemmat finaalit jossa yleensä on ne kokemattomammat kuskit ajetaan kaksin kertasena ja molemmat lasketaan. Alottelijalla kisa on siis selvä kun tulee yksi virhe/tehniikka pettää.
Päivän pituuteen tuo ei vaikuta kuin kymmeniä minuutteja.

Saman uudistuksen soisi tulevan myös maastosarjaan ensi kesälle.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: jerzirccar1 - 07.08.12 - klo: 09.13
On se hienoa että Matti jaksaa vetää tätä sarjaa edelleen läpi, ja huomautan viellä laadukasta sarjaa kaiken lisäksi  :wink:
Olishan se hienoa että kaikki saisi ajella yhtä paljon.
Jerzi
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: MirosHima - 07.08.12 - klo: 09.42
On se hienoa että Matti jaksaa vetää tätä sarjaa edelleen läpi, ja huomautan viellä laadukasta sarjaa kaiken lisäksi  :wink:
Olishan se hienoa että kaikki saisi ajella yhtä paljon.
Jerzi

Ei sekään ole välttämättä pointti, vaan se että A finaalissa ajaville huippukuskeille annetaan mahollisuus yhteen virheeseen, mutta kokemattomille ei. Hieman eriarvoistamista mielestäni.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Hegetus - 07.08.12 - klo: 10.07
Miksi pitäisi jo ennestään pitkiä päiviä alkaa viellä jatkamaan?
Uusia kilpailijoita on kumminkin tullut viime talvina melkoisesti.
Nyt jo kisapäivät venyvät ilta kasiin sunnuntaisin, ja porukan pitää viellä satojen kilometrien päähän kotiin ajaa, ja aamulla töihin.


Itse ainakin lopetan kisailemisen jos päivät pitenee viellä tästä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: MirosHima - 07.08.12 - klo: 10.29
Miksi pitäisi jo ennestään pitkiä päiviä alkaa viellä jatkamaan?
Uusia kilpailijoita on kumminkin tullut viime talvina melkoisesti.
Nyt jo kisapäivät venyvät ilta kasiin sunnuntaisin, ja porukan pitää viellä satojen kilometrien päähän kotiin ajaa, ja aamulla töihin.


Itse ainakin lopetan kisailemisen jos päivät pitenee viellä tästä.


Sittenhän siinä vapautuu yksi paikka jollekin jolle aikataulut passaa ;)

Tuo kaikkien finaalien ajo x3 ei niin paljon muuta päivää että siitä pitäs kenellekään ongelmaa tulla, jos on aamulla oltava sian pierasun aikaan töissä niin sitten pitää miettiä muutenkin koko hommaa.  Jyväskylän WJ:ssä olis päivä kyllä venynyt tunnin verran, koska tuuppeja oli E finaaliin asti.

wj:tä tuskin kannattaa edes suunnitella 2 päiväseksi, jos aikataulut alkaa oleen kauhee ongelma niin pitää rajoittaa kuskimäärää. Vai pudotetaanko C finaalista eteenpäin -> finaalit kokonaan pois, voi tulla aika kova kuskikato tollakin tavalla.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: -HL- - 07.08.12 - klo: 12.29
3x Kaikki finaalit ois jees, tietty tää ei ongelma niille jotka on automaattisesti a finaalissa :grin: Vaikka päivä vähän pidentyskin niin sais silti ajella niistä häntäpään sijotuksista kanssa.

Jkl wj rata oli sen kokonen, että ois voinu pitää a finaalissa 10 kuskia ja muihin enemmän-> yks finaali vähemmän.

Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 07.08.12 - klo: 12.59
TUossa tännekkin liitteeksi tuo 10 erän aikataulu 3 kertaisilla finaaleilla ja 2 erätreenillä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 07.08.12 - klo: 18.21
Miksi pitäisi jo ennestään pitkiä päiviä alkaa viellä jatkamaan?
Uusia kilpailijoita on kumminkin tullut viime talvina melkoisesti.
Nyt jo kisapäivät venyvät ilta kasiin sunnuntaisin, ja porukan pitää viellä satojen kilometrien päähän kotiin ajaa, ja aamulla töihin.


Itse ainakin lopetan kisailemisen jos päivät pitenee viellä tästä.

Tätä oon ihmetelly aina kun on puhe kotiin pääsemisestä.

Kun menemme kisoihin niin miksi menemme? Haluammeko ajaa kilpaa, vai päästä kotiin ajoissa?

Toisaalla puhutaan että halutaan päästä kotiin ajoissa jne, ja toisaalla puhutaan aina kaksipäiväiseksi venyttämisestä.
Mun mielestä kakspäiväset kisat vievät varsinkin pitkänmatkalaisilta koko viikonlopun, alkaen perjantai iltapäivästä ja loppuen pahimmillaan sunnuntai aamuyöhön (riippuen tietysti kuinka pitkästä matkasta on kyse)
Jos taa kisat ovat yksipäiväiset, kuten nytkin... venykööt vaikka iltamyöhään.
Silti on edelleen se sunnuntai vaikka aikaa ajella rauhassa kotiin, tai jos on tullut kotiin sunnuntai aamuyöllä niin sunnuntai on vielä lepopäivä ennen maanantain työrupeamaa.

Mä kannatan aina henkilökohtasesti mielummin vaikka 8-20.00 kisoja kuin kaksipäiväisiä.
Tai että eriä vähennellään jne että päivä onkin lyhyempi.
En halua lyhyempiä päiviä, koska kun itse lähden ajamaan kilpaa, haluan ajaa kilpaa.
Ja lähes aina kisat ovat mielestäni loppu ennenkuin kunnolla alkoikaan.
Tämä johtuu vain siitä että tykkään ajaa kilpaa.
Haluan sitä lisää ja enemmän.
En halua lähteä kotiin kun vihdoinkin pääsen kisaamisen makuun.
Ajan vaikka silmät ristissä viimeisen finaalin mielummin kuin olisin samaan aikaan jo kotona lyhyemmän päivän takia.

Tässä asiassa käyttäydyn puhtaasti lapsellisesti.
Lapsethan haluavat olla esim linnanmäellä vaikka aamusta tappiin asti... siihen asti kun nukahdetaan jo vuoristorataan... Ja kun pitäis kotiin läheä niin ei... vielä...
Ikinä ei käy selitykseks että ollaan tänään pari tuntia niin päästään huomenna taas pariks tunniks.
Ei käy.

Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Silppa - 07.08.12 - klo: 20.32

Tätä oon ihmetelly aina kun on puhe kotiin pääsemisestä.

Kun menemme kisoihin niin miksi menemme? Haluammeko ajaa kilpaa, vai päästä kotiin ajoissa?


+1

Kyllä sinne kotiin kerkee tunnin myöhemminkin.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Hegetus - 07.08.12 - klo: 20.53
Noita kolminkertaisia kaikkia finaaleita, voitaisiin kokeilla tänä talvena vaikka Kuopion osakilpailussa?
Tämä tietysti vain jos järjestäjät näin haluavat tehdä?
Kisapäiväkin voitaisiin siirtää sunnuntaiksi? Niinkuin Turussa on ollut.

Katotaan mikä nillitys alkaa kehäkolmosen sisältä, kun viimeisiä finaaleita ajetaan klo 21:30 ja palkintojen jako on vaikka klo22 ja kotiin kilometrejä 450.


Ja kyllä kun kisoihin lähden, lähden nimenomaan kilpailemaan ja hauskaa pitämään, siksi ajankin kahta luokkaa.

Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 07.08.12 - klo: 20.59
Unohdetaan perjantain treenit ja sunnuntai kisat niin ei tartte kenenkään itkeä.

Täältä kehäIII sisäpuolelta on käyty Oulussakin jo muutama kerta ja lähdetty palkintojenjaon jälkeen ajelemaan kotia kohti.
Oli oikein mukava nukkua sunnuntaina pitkälle ja löhöillä koko sunnuntai ilta sohvalla.
Mielummin se kuin lyhyt kisa kaukana että olis jo illalla kotona.
Tai kakspäivänen kisa jollon jokatapauksessa koko viikonloppu menee kuviolla... Töistä lähtö kisoihin. Lyhyet yöunet, kisat, hotellilla neppailua (kaljottelua ja yleistä sekoilua), lyhyet yöunet, kisat, kotiin, lyhyet yöunet... töihin.

Raskasta.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: MirosHima - 07.08.12 - klo: 21.02
kisapäivä PITÄÄ olla lauantai.  :roll:
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 07.08.12 - klo: 21.09
Kisapäiväkin voitaisiin siirtää sunnuntaiksi? Niinkuin Turussa on ollut.

WJ kisat oli viimevuonna (muistelisin että edellisenäkin) Turussakin lauantaina.
SC kisat oli sunnuntaina joo, mutta SC ei olekaan WJ luokka mitä tässä topikissa käsitellään  :wink:
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 07.08.12 - klo: 21.56
Lauantai on ensisijainen kisapäivä WJ-sarjan kisoissa, tosin Model Expon kisa ajetaan kaksipäiväisenä, jolloin WJ-luokat jaetaan, todennäköisesti kuten viimeksikin.

Sunnuntait on varattu WJ-kisojen yhteydessä SC-sarjan kisoille, jos siis samalla paikalla järjestetään tuo SC-kisa. Näin yhdellä organisaatiolla voidaan hoitaa molemmat kisat.

Ensi talven kisoista vielä keskustellaan, mutta oletus on, että ainakin 2-3 kisaa voidaan ajattaa molemmissa sarjoissa samoilla paikkakunnilla.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: vlle - 09.08.12 - klo: 18.09
Turun WJ oli toissa talvena sunnuntaina, olin maanantai aamuna kotona n. 5.15 ajeltuani kotia kohti noin yhdeksän tuntia siis, ajallisesti tuota matkaa jatkoi tosin se, että tuulilasia sai skrapata joka toisella dösärillä, kun alijäähtynyttä vettä ei enää satanut niin alkoi lumimyrsky ja kun imatran kohdalla lopetti sateet, niin taakse ilmestyi siniset ja punaiset valot... Mutta siis, tämäkin tuli tehtyä kun tykätään ajaa pikkuautoilla... Jos finaaleja oisi ajettu enemmän olisin voinu ajaa suoraan duuniin, tuolloin piti käydä himassa tunti nukkumassa... 
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 09.08.12 - klo: 18.23
Kuten todettua... Kisapäivä on lauantai ja viimevuonnahan kaikki WJ kisat olivat lauantaina, lukuunottamatta messuja jotka myös messujen aukioloajasta johtuen ovat kaksipäiväiset.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: anzi - 09.08.12 - klo: 21.15
Turun WJ oli toissa talvena sunnuntaina, olin maanantai aamuna kotona n. 5.15 ajeltuani kotia kohti noin yhdeksän tuntia siis, ajallisesti tuota matkaa jatkoi tosin se, että tuulilasia sai skrapata joka toisella dösärillä, kun alijäähtynyttä vettä ei enää satanut niin alkoi lumimyrsky ja kun imatran kohdalla lopetti sateet, niin taakse ilmestyi siniset ja punaiset valot... Mutta siis, tämäkin tuli tehtyä kun tykätään ajaa pikkuautoilla... Jos finaaleja oisi ajettu enemmän olisin voinu ajaa suoraan duuniin, tuolloin piti käydä himassa tunti nukkumassa...

Lauantaille senkin olisi silloin haluttu järjestää, tuo sunnuntai oli silloin poikkeuksellinen pakon sanelema tilanne kun toinen vaihtoehto olisi ollut ilmeisesti peruuttaa koko kilpailu.

Kokemuksesta tiedän että halutessaan/pakon edessä sitä venyy kummasti yhden yön ilman unia (batteryn voimalla) kun on monet kerrat tullut lähdettyä Lapin keskuksista tiukan kisapäivän jälkeen (joka alkaa jo ennen kuutta ja ollaan koko päivän rinteessä)tykittämään Turkua kohti että maanantai aamuksi tytär kerkiää kouluun ja itse töihin.

 
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: MirosHima - 30.08.12 - klo: 13.00
Alustava hahmotelma olisi seuraavanlainen (keskimäärin 1 kisa / kk):

PKSRCA marraskuun alku
Nokia marraskuun loppu / joulukuun alku
Turku tammikuun alku
Kuopio helmikuu
Jyväskylä maaliskuu
Model Expo huhtikuu

Ja 4/6 laskettaisiin loppupisteisiin.

Pitää nuo päivät säätää kohdalleen, kun on kalanterihahmotelma FTT-kisoista / KV-kisoista olemassa.

Monikohan järjestäjistä olisi valmiita järjestämään SC CUP kisan sunnuntaina.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: JTH_X - 30.08.12 - klo: 13.24
Alustava hahmotelma olisi seuraavanlainen (keskimäärin 1 kisa / kk):

PKSRCA marraskuun alku
Nokia marraskuun loppu / joulukuun alku
Turku tammikuun alku
Kuopio helmikuu
Jyväskylä maaliskuu
Model Expo huhtikuu

Ja 4/6 laskettaisiin loppupisteisiin.

Pitää nuo päivät säätää kohdalleen, kun on kalanterihahmotelma FTT-kisoista / KV-kisoista olemassa.

Monikohan järjestäjistä olisi valmiita järjestämään SC CUP kisan sunnuntaina.

Kuopiossa voidaan ajaa sunnuntaina SC-luokat.

Jouko
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: RikuRassi - 10.09.12 - klo: 14.00
Nokialla ollaan nyt jo myös henkisesti varauduttu siihen että la 24.11. on WJ ja 25.11. olisi SC kisat


Riku
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Janne A - 11.09.12 - klo: 13.37
^ Saatasko muiltakin tässä kohta puoleen tarkempia WJ:n kisapäivämääriä, ainakin tämän vuoden puolella ajettaviin kisoihin?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Nicke - 11.09.12 - klo: 13.48
Pitää nuo päivät säätää kohdalleen, kun on kalanterihahmotelma FTT-kisoista / KV-kisoista olemassa.

^ Saatasko muiltakin tässä kohta puoleen tarkempia WJ:n kisapäivämääriä, ainakin tämän vuoden puolella ajettaviin kisoihin?

Käsittääkseni niitä odotellaan wj organisaation suunnalta, eikä toisin päin. Käytännössä PKSRCA:n osalta 3-4.11 tai 10-11.11, riippuen vähän muista kisoista. Torstaina tarkempaa tietoa, kun käydään talven kalenteri läpi.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: JTH_X - 12.09.12 - klo: 09.13

Kuopiossa kisat voisivat olla 2.2. ja tarvittaessa SC-cup 3.2.

Jouko
KUA
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Nicke - 14.09.12 - klo: 00.16
Ensimmäinen WJ ajetaan kalenterin mukaisesti, eli 3.11.

Warm Up kilpailu järjestetään 6.10 (http://rc10.fi/index.php?topic=69858.0), tervetuloa!
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Pööki - 14.09.12 - klo: 11.31
Täällä on puhuttu että Nokian kisa olisi 24.11 mutta Vesan viimeisimmässä kalenterissa se olisi 17.11. Kumpi nyt pitää paikkansa? (Itse toivon tuota 24.11 jotta pääsisi osallistumaan kisaan...)
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 14.09.12 - klo: 12.22
Mun kalenterissa on virhe jos se on tuolleen, pitäs olla 24-25. Korjaan kunhan illalla kotona.

Laittakaa mulle päivämäärät kun tiedätte. Kuopio ja nokia on ainoat varmat ilmoitetut, sekä eka pksrca:n kisa. Model expon laitoin mutu-tuntumalta huhtikuun lopulle.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Soo - 15.09.12 - klo: 19.33
Tuonkin voi laittaa varmaksi.

26.04.2013 - 28.04.2013   Model Expo 2013
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: seinäkello - 19.10.12 - klo: 22.56
Ensimmäinen WJ ajetaan kalenterin mukaisesti, eli 3.11.

Warm Up kilpailu järjestetään 6.10 (http://rc10.fi/index.php?topic=69858.0), tervetuloa!
missäköhän se kalenteri on?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Nicke - 19.10.12 - klo: 23.08
missäköhän se kalenteri on?
Täällä.  (http://rc10.fi/index.php?topic=67164.msg609213#msg609213)
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 19.10.12 - klo: 23.23
Yks kisa puuttuu kalenterista, vai ajetaanko 4 vai 5 kisaa?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 20.10.12 - klo: 12.54
Tässäpä WJ-sarjan kisapäivät. Sarjapisteisiin lasketaan 4/6 kisaa.

3.11. PKSRCA
24.11. Nokia
5.1. Turku
2.2. Kuopio
23.3.Jyväskylä
27.-28.4. Model Expo
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: rcpoju - 20.10.12 - klo: 13.09
onko täällä oulun aluueela mitään toimintaa tai muita kisoja?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 21.10.12 - klo: 00.10
Joulukuussa 2 kpl mattorataluokan SM-kisoja, maaliskuussa mattorataluokan EM-kisat, ensi kesänä Hannuksessa krossin SM-kisat.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Zakko - 30.10.12 - klo: 07.39
Nyt kun eka kisa on tällä viikolla niin vois säännöt laittaa esille.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 31.10.12 - klo: 07.28
Moro.

Jeps, säännöthän pohjautuvat Maastosarjan säntöihin tietyin päivityksin. Ehdin illemmalla laittaa päivitetyt säännöt ja kilpailunumerot tänne esille.

Matti
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 31.10.12 - klo: 15.27
Päivitetyt säännöt löytyy liitteenä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Potski - 01.11.12 - klo: 15.29
Moi,

 Mitenkäs uusille kuljettajille, jotka ei numerolistassa ollut? Ajoin kyllä Model expon kisan (C-finaalin monesko lie), mutta nimi ei ollut listassa.

Samppa
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Stilo - 01.11.12 - klo: 15.54
Tuo sarjataulukko joka sääntöjen kautta löytyy, on 2010-2011.  Onkos niitä viimetalven sarjapisteitä missään foorumilla?

Edit. vissii tässä viestissä olevat on oikeaa tietoa? http://rc10.fi/index.php?topic=60822.msg601388#msg601388 (http://rc10.fi/index.php?topic=60822.msg601388#msg601388)
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 01.11.12 - klo: 18.23
Kiitti huomiosta. Nyt pitäisi olla oikeat numerot tuossa sääntöliitteessä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 04.11.12 - klo: 12.55
WJ-kausi on nyt saatu hienosti käyntiin, kiitti PKSRCA:n porukalle kisoista. Varikolla keskusteltiin jonkin verran siitä, pitäisikö insertti määritellä tietyksi, esim. Schumin mediumiksi, jotta inserttikikkailua ei esiintyisi.

Perusteena tuolle olisi tosiaan se, että kuskien ei tarvitsisi testailla ja mietiskellä, millä insertillä ajaisi.

Perusteena taas vapaalle insertille olisi ainakin se, että inserttien valvonta toisi lisätyötä kisajärjestäjille ja voisi olla vaikeaa.

Nyt olisikin hyvä käydä rakentavaa keskustelua aiheesta. Eli laittakaapa kommentteja ja mielipiteitä asiasta sekä kokemuksia, mikä insertti toimii milläkin radalla ja milläkin renkaan kulumisasteella. Mitä avoimemmin tämä keskustelu käydään, sitä paremmaksi saadaan säännöt muokattua. Jollakin voi toki olla syynsä jättää kertomatta, mikä insertti missäkin toimii, mutta toivottavasti kaikki jakaisivat omat kokemuksensa.

Toinen asia on renkaan hiominen / peseminen. Itse huomasin, että uudella eturenkaalla ei ainakaan Tiksin sileällä laatalla kääntynyt riittävästi ja hiomapaperilla sai nappulan "avattua", jolloin se toimi paremmin. Tästäkin asiasta olisi kokeneiden kuskien hyvä jakaa kokemukset ja huomiot, jotta kaikille kisaajille saataisiin mahdollisimman tasapuoliset lähtökohdat uudelle radalle tultaessa (mikä rengas toimii ja kuinka kuluneena).

Alun perin, kun sarjasääntöjä tehtiin, niin oletus oli, että kaikki radat olisivat ns. multi surface ratoja, joissa olisi siis ainakin kahta eri pintamateriaalia. Nyt lattian lisäksi muuta materiaalia käytetään vain hyppyreissä. Tuo eri pintojen yhdistely todennäköisesti tasoittaisi eroja kuluneen ja uuden renkaan välillä.

Eli kommentteja asiaan, kiitti!
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: JQ - 04.11.12 - klo: 15.25
Pitoaine poistaisi kaikki ongelmat renkaiden suhteen
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.12 - klo: 17.18
Ja tekis samalla luokasta täysin naurettavan hyppyturistipelleilyn.

Ei kiitos.

Mitä insertteihin tulee niin en kannata yksityyppisyyttä.
AKA insertillä se voitto ja nopein läppi taaskin irtosi, vaikka joillain muilla inserteillä näytti olevan enemmän pitoa.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: fsp - 04.11.12 - klo: 17.27
Uutena ja toistaiseksi ulkopuolisena...

- Eikö se nyt ole kuitenkin yksi kilpaa ajamisen idea että tehdystä työstä (testauksesta) saat palkkion -> paremman pidon ja homma sitä kautta hallussa?
- Pitoaine varmaan laittaa joka jätkän samalle viivalle jos sallitaan? Tai sitten siirtää sen ongelman pidon vähyydestä liikaan pitoon samoilla kuskeilla?
- Pelkkä rengasrajoitus mielestäni riittää, antaa inserttien olla.

Ja tohon viimeiseen kaneettiin... Ihmettelin tuossa ketjussa aiemmin ollutta tarinaa että oli vaihdettu toiset takarenkaat insertin takia kesken kisan. Mitä minä missasin säännöissä kun siellä sanotaan että 1 pari renkaita/kisa?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: uijui - 04.11.12 - klo: 17.29
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Soo - 04.11.12 - klo: 17.39
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.

Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.12 - klo: 17.46
Hah...

Mikähän tuolla oli inserttien kanssa ihmeellistä, kun se schumin insertti tarjosi parhaan pidon.
Itse en sillä ajanut, koska AKA insertillä saan itselle parhaan tuntuman, vaikka annankin hieman tasoitusta pidossa.
Pitoaineet olis täys vitsi. Slikseillä mentäis ja tajuttoman kovaa hyppyturistia.
Krossi on kaukana.
Nähty moneen otteeseen.

Ainoa oikea ongelma on renkaiden tasalaatuisuus.
Niissä kun on tupannut olemaan eroja.

Tiksi ei ollut nytkään luistinrata... Miks tollasta edes pitää kommentoida varsinkin herran joka ei edes ollut ajamassa.

Videoiltahan sitten näette.

Ne kerrat kun olen ulkona krossia ajanut niin siellähän liukasta vasta onkin kun linjalta poikkeaa...
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: uijui - 04.11.12 - klo: 19.13
Herra kommentoi, koska ei pidä siitä, että yhdelläkään radalla ei enää ole mattoa jolla vois repiä menemään.... Tämähän on henkilökohtainen mielipide, niinkuin korin värikin. Joko miellyttää, tai ei  :laugh: Eikös tässä kommentoida WJ:n tämän vuoden kilpasarjaa?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Potski - 04.11.12 - klo: 19.21
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.

Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.

Moi,

 En ihan allekirjottaisi tuota insertin vaikutusta noin isoksi.

 Esimerkiksi nyt eilen kisoissa tuupissa top3 inserttejä meidän kerhosta:

 Karri - vanha käytetty Schumi medium, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasi
 Jarno - en ole ihan varma, veikkaisin AKA
 Minä - vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin

 Ero tuli käsistä ja varmuudesta, ei inserteistä.

 Vastaavasti meidän kerhokisoissa ajoin itse nelkun P-L:n foameilla (uudet), sijoitus toinen Hoken jälkeen, yhden finaalin voitinkin. Tuupissa ajoin uusilla Akoilla molemmissa päissä, kun halusin kokeilla, sijoitus toinen Karrin ja Jarnon välissä.

  Treeneissä olen testaillut eri inserttejä ''back-to-back'' tyyppisesti, eikä suurta eroa ole ollut - edes kellossa, veikkaisin, että ajan ihan yhtä lujaa kaikilla testaamillani inserteillä (AKA, P-L foam ja valettu, Schumi med ja hard). Nyt olen tullut siihen tulokseen, etten osta enää inserttejä, vaan ajelen talven näillä mitä on. Ei tarvitse murehtia yksityyppisyyksistä tms. sen kuin laitan renkaisiin sen mitä sattuu olemaan.

 Isoin ero tuntuu tulevan sen sijaan renkaista. Toinen sarja voi olla harmaa ja ''jauhoinen'' jo pussista otettaessa, kun taas toinen sarja on piki musta, notkea ja kuminen. Toinen sarja ei kulu millään, toinen kuluu 15 akulla ''ghost pinnille'' ja jää siihen. Toinen ei koskaan pidä mitään, toisella renkaat vinkuu toisesta akusta lähtien.
 Lisäksi tuntuu, että renkaita pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta ne lämpiävät ja alkavat toimia halutulla tavalla. Jos ajaa liian varovasti, renkaat eivät pysy lämpimänä/lämpiä ollenkaan, eivätkä sitä myöden toimi ollenkaan. Tämä taas korostuu - jos renkaat pääsevät ''kylmettymään'', niillä ei voi ajaa agressiivisesti, jolloin ne ei enää lämpene. Sama toimii myös toisinpäin. Ainakin Tikkurilassa.
Vastaavasti myös eri lattialaaduille tuntuu eriverran kuluneet renkaat sopivan paremmin - ja tätä ei voi tietää kuin kokeilemalla. Tämän takia kotietu on todella merkittävä sisäkisoissa.

 Päissäni kun olen tätä pohtinut, niin ainoaksi fiksuksi ratkaisuksi olen keksinyt matto-krossin (EOS). Matto - tai multisurfacebaanoihin en ota kantaa, koska kummallakaan en ole ajanut koskaan, joten ei tähän ole pohjaa. Varmaankin ovat molemmat toteutettavissa hyvin ja toimivasti, kun tehdään fiksusti.

 Mitä yksityyppi insertteihin tai pitoaineisiin tulee: en kannata kumpaakaan. Ensimmäiseen perusteita yllä, jälkimmäinen kuuluu toiseen lajiin.

 Tämä kaikki siis alle vuoden kokemuksen ja täysin käsistä lähteneen treenaamisen ja testaamisen pohjalta.

 Samppa
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Janne A - 04.11.12 - klo: 20.54
Pitää sitä kesälläkin sisäänajaa renkaita joissain olosuhteissa, siksi en näe nappuloiden hiomista/leikkaamista ongelmana.
Insertin määrittely olisi varmaan järkevää, koska jokaisella radalla on omat kikkansa ja erilaiset insertit lisää (ehkä) tarvittavien settien määrää.
Pakolliset matto-osuudet kuulostaa keinotekoiselta. Tikkurilan rata oli yksi parhaita layoutteja ja alustoja, millä olen sisällä ajanut. Silloin mielestäni radassa on oikeanlainen pito kun sillä voi ajaa ulkosäädöillä, eikä tarvitse tehdä autosta ylijäykkää, kuten joskus paljon mattoa sisältäneillä radoilla piti tehdä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: fsp - 04.11.12 - klo: 22.00
Tulosten mukaan Marko Eklund oli ajanut neljä alkueräänsä 3,2 sekunnin sisään ja oli alkuerien jälkeen 12. Oliskohan ollu A-finaalissa jos olis ollu "vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin" inserttinä?

Säännöt on jo, mennään niillä. Tai sitten AKAN insertti ainoaksi sallituksi. Koska mulla ei muita ole.  :grin:
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.12 - klo: 22.02
Tuohon on pakko lisätä että kisoissa radasta tuli todella paljon kehuja.

Erittäin moni sanoi radan olleen paras millä on koskaan ajanut...
Kehuttiin oikeastaan kaikkea.

Se mikä tiksissä on selkeä ongelma johtuen sileästä laatasta, on pöly mitä kertyy ajolinjan ulkopuolelle.
Sitä tulee ihan jo renkaiden kulumisesta.
Se on ainoa asia joka tekee radasta aloitteleville kuskeille hankalan.
Jos ei pysy linjalla päinkään niin on kirjaimellisesti kusessa.
Tämä korostuu sitä enemmän mitä kuluneemmat renkaat ovat.
Uudet renkaat ovat tottakai pölylle vähemmän herkät... sileät keräävät murun pintaan ja hetken on liukasta vaikka ajaisi tarkasti linjaa pitkin.
Ja mitä enemmän porukka pyörii linjan ulkopuolella, sitä enemmän se lika tulee myös linjalle.
Linja puhdistuu toki kisoissa jo yhden hiitin aikana missä kuskit ovat ajaneet pääsääntöisesti linjalla.

Lähes mikä tahansa rata jolla olen nyt useina vuosina ajanut... niin matto, turffi, betoni, maalattu betoni, kivilaatta, keraaminen laatta jne...
Aina on toimivin rengas ollut hieman tai paljon kulunut.
Sileällä uusi rengas ei pidä niinkuin puolikulunut.
Matolla taas toisinpäin...
Ja siis uusi rengas pitää matolla aivan liikaa, jolloin jälleen se nopeampi rengas on ollut kulunut.

Tässä mielessä ei kotikenttäedustakaan oikein voi puhua kun oli rata mikä tahansa niin aina uusi on ollut hitaampi ja taas täysin sileä joko ei pidä, tai tuo ongelmia jos ajautuu linjalta ulos.

Oli insertti sitten mikä tahansa niin kummasti se kärki tuppaa olemaan aina sama.
Tottakai poikkeuksia tulee, mutta se ei johdu puhtaasti renkaasta tai insertistä, vaan miten kukakin on saanut autonsa toimimaan juuri vallitsevissa olosuhteissa ja mikä tärkeintä... Miten kuski saa itsensä säädettyä kohdalleen.

Omalla kohdalla suurin tuskailu on aina loppupeleissä ollut peilin kanssa.
Ja aina se tasainen varma eleetön suoritus on ollut toimivin.

Näitäkin asioita on voinut katsella radan viereltä ja videoista.
Lupaan että nyt olleista kisoista kun tulee ekan nelkku A finaalin video niin mun ajo on todella tylsän näköistä katseltavaa... Ei mitään puristusta, vaan pelkkää varmistelua... joka oli taas itsellekin täysi yllätys sitten kun tuloksia kävin katsomassa. Mielestäni ajoin niin naurettavan hiljaa että ei voinut olla kovia kierroksia, mutta kello näytti jotain aivan muuta.

Rajaniemen Juho ajoi loistavasti neljänneksi.
Ja tämäkin johtui siitä että kuskille on nyt toista talvea toistettu samaa asiaa ja Ari vielä tuloslistalta näytti hänelle missä se juju on.
On aivan turha katsella niitä bestläppejä ja yrittää ajaa samaa kuin nopeammat.
Pitää vain keskittyä siihen omaan tasaiseen suoritukseen niin kovat kierrokset alkavat tulemaan sitten itsestään.
Ja kun Juho sitten malttoi ajaa omaa puhdasta suoritustaan niin pääsi hienosti A finaaliin... Ja kun vielä sielläkin muisti että ei yritä lähteä puskemaan edellä olevista ohi ja polkemaan kovempaa, vaan pitää paketin kasassa niin lopputulos oli todella hieno 4.

Hattunen myöskin... hän lähti finaaliin ruudusta 10
Sillä asenteella lähti että ei ole mahiksia lähteä sinne kärkeen taistelemaan jne... ajaa vain omaa suoritusta.
Ja kuinkas kävikään.
Lopulta 6.


Hirveästi keskitytään insertteihin ja ties mihin kaikkiin sivuseikkoihin, mutta unohdetaan aina se mikä lopulta ihan oikeasti merkitsee.
Pidä pulkka linjalla, älä hölmöile... älä runno menemään, vaan kierrä mollat ja keskity hyppäämään hypyt nätisti... pyri pitämään auto mahdolllisimman eleettömänä.
ÄLÄ YRITÄ POLKEA YYBER LÄPPEJÄ
Jos yrittää sitä haamuläppiä niin voi olla satavarma että tulos on huono.


Jos pito tuntuu huonolta ja menee sladitteluksi niin aja hiljempaa...
Älä turhaan sladittele ja sudita.
Kello kertoo karun totuuden.

Jos ihan oikeasti nytkin inserttejä oli molempien luokkien kärkikolmikossakin useampia niin mitä sitten.
Sijoitukset olisivat olleet podiumin osalta edelleen aivan samat.

Porukka on hyvä ja laittaa mitkä insertit kuulostaa omaan korvaan parhaalta, tai tekee vielä helpomman ratkaisun eikä mieti vaan hommaa ihan vaikka ne perus schumacher mediumit.
Menee ajamaan ja yhä ajamaan.

Nyt on jälleen todistettu että se treenaaminen on kuitenkin kaiken A ja O
Nickekin veti itsensä podiumille... Mistähän tämä johtui????
No ei todellakaan insertistä tai renkaasta.
Hän on treenannut jopa enemmän kuin minä, ajanut mun kanssa treeniä, luntannut mun tekemisiä jne aivan jatkuvasti.
Ja hittolainen... kohta pitää varmaan ruveta jotain niksejä jättää kertomatta kun jätkä meinaa antaa mulle käkättimeen joka treeneissä ja kisoissakin tulee konttiin hiillostamaan.

Lopulliset erot tulee jokatapauksessa kisakokemuksesta ja ajotaidosta, oli insertti tai kumi mikä tahansa.

Hyvät säännöt tällähetkellä ja tosiaan mattojen väheneminen radoilta on ollut vain puhdasta plussaa... nyt ajetaan jopa krossia muistuttavaa lajia.
Matolla ei ajeta krossia... pitoaineilla vielä vähemmän.

Keskittykää oleelliseen ja lopettakaa nyt hyvät ihmiset turhista asioista ressaaminen...
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 04.11.12 - klo: 22.13
Uutena ja toistaiseksi ulkopuolisena...

- Eikö se nyt ole kuitenkin yksi kilpaa ajamisen idea että tehdystä työstä (testauksesta) saat palkkion -> paremman pidon ja homma sitä kautta hallussa?
- Pitoaine varmaan laittaa joka jätkän samalle viivalle jos sallitaan? Tai sitten siirtää sen ongelman pidon vähyydestä liikaan pitoon samoilla kuskeilla?
- Pelkkä rengasrajoitus mielestäni riittää, antaa inserttien olla.

Ja tohon viimeiseen kaneettiin... Ihmettelin tuossa ketjussa aiemmin ollutta tarinaa että oli vaihdettu toiset takarenkaat insertin takia kesken kisan. Mitä minä missasin säännöissä kun siellä sanotaan että 1 pari renkaita/kisa?

Juuri näin...

Ja tuohon loppuun... Vasta enen ensimmäistä alkuerää katsastetaan autot ja merkataan renkaat.

Eli eräharjoitusten aikana saat ajaa ja vaihdella mitä renkaita tahansa.

Itse olen kerran tehnyt kaksi uutta rengas sarjaa ennen kisoja, ajellut molemmat sarjat sisään ennen kisaa ja sitten kisoissa eräharjoituksissa kokeillut nämä ja valkannut toimivamman sarjan tai kerran olen jopa ottanut ekasta sarjasta eturenkaat ja tokasta takarenkaat.
Itse renkaiden pidoissa oli eroja ja kahdesta sarjasta sain itselleni sarjan jolla sitten ajoin kisat läpi.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Vesa - 04.11.12 - klo: 23.51
Nyt ois EFRA-kisapäivät tiedossa ja kalenterin niputusta ens viikolla. Mites on, joko tiedossa kisapäivät? Käsittääkseni sarja on jo alkanut joten voisi olla aika ne julkaista...
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 05.11.12 - klo: 07.20
Vesalle; Tuossa peri viestiä ylempänä on kisapäivät tällä kaudella.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: fsp - 03.02.13 - klo: 20.48
Koska ajetaan Jyväskylässä?
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 03.02.13 - klo: 21.02
24.3. merkattu kilpailukalenteriin.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: fsp - 03.02.13 - klo: 21.22
24.3. merkattu kilpailukalenteriin.
En osannu ettiä, mutta tuohan taitaa käydä hyvin. Ktos.

EDIT: Tai siis etsin kyllä, mutta väärästä paikasta. En nyt ihan kotelo ole.  :afro:
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: kyoshodbx - 04.02.13 - klo: 16.19
Oliko tarkoitus että lauantai ois kisapäivä? Jyväskylään osallistumista tässä mietin.meillä tuo kalenteri näyttää 24 ois sunnuntai.kisauran alkuvaiheessa pakko kysellä vähän tyhmempiäkin.jos tuota sattuis silleen oikeena päivänä paikalle.(lauantai ois parempi jos se nyt ketään kiinnostaa)
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: *HOKE* - 04.02.13 - klo: 16.35
Kalenterissa on näköjään virhe.
Lauantai on kisapäivä, eli tarkemmin siis 23.3. on WJ jyväskylä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 26.02.13 - klo: 11.02
Viestiketjun ensimmäiseen viestiin päivitetty loput kisapäivät sekä liitetiedostona löytyy loppukauden spekulointeja varten pistetaulukko, jossa on laskettu 3 parasta kisaa neljästä.
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: Blaze - 14.03.13 - klo: 18.51
Onkos missään listaa mitkä numerot ovat jo käytössä ?
Otsikko: Lopputulokset Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 18.03.13 - klo: 19.46
WJ-sarjan loppupiste-ennustus löytyy liitteenä. Siinä on näpytelty keskiarvot pisteistä kuskeittain ja lisätty keskiarvopisteet "loppupiste-ennusteeksi".

Taulukossa saattaa olla kaikenlaisia pikkuhäröjä, mutta sieltä saa aika hyvän kuvan, kuka tällä kaudella voittaa ja kuka ei. Voi myös alkaa valmistautumaan kukin omalta kohdaltaan ennustettuun loppusijoitukseen sarjassa...
Otsikko: Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
Kirjoitti: m.e. - 19.04.13 - klo: 06.41
Viimeinen osakisa lähestyy ja korkeimmat pystit on jo jaettu. Muut sijoitukset on vielä auki, joten reilun viikon päästä ollaan viisaampia senkin suhteen. Laitellaan välipalana tähän hieman melkein vintage-henkistä videopätkää ajalta, jolloin ajettiin vapaalla renkaalla, pitoaineella läträttiin ja kumeja sorvailtiin kisoissa...

Lippulaiva - 4WD - A-Final - Winter Jumps 2008-2009 (http://www.youtube.com/watch?v=Ct6JIvFp35A#)

Ja jos vielä mennään hieman kauemmaksi, niin päästää WJ-sarjan juurille legendaariseen Kortepohjan liikuntasaliin. Mm. ajasta 3.43 eteenpäin löytyy tuttuja kasvoja palkintojen jaosta. =)

Winter Jumps 2007 (http://www.youtube.com/watch?v=C7JC5gtRJng#)