RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: bcan - 19.09.12 - klo: 21.32

Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 19.09.12 - klo: 21.32
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt

SC Winter Cup 2012-2013 on kilpailusarja 2wd ja 4wd Short Course autoille

Muutoksista sääntöihin tai muuhun sarjaan liittyvistä asioista tiedoitetaan erikseen tämän threadin toisessa viestissä jota päivitetään aina kun muutoksia tulee.

Kisapäivät ja paikat:
SC Winter Cup  #1 La 20.10, Vantaa
SC Winter Cup #2 La 12.1, Nokia
SC Winter Cup #3 La 16.2, Vantaa
SC Winter Cup #4 La 9.3, Turku

Sarjan yhteyshenkilö(t)
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com

Facebook
http://on.fb.me/shortcoursesummercup2012 (http://on.fb.me/shortcoursesummercup2012)

Säännöt
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Short Course
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa)

Moottori
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponderi
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Summer Cupin numerot liitteenä

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 1-3 kertaa (Laskentatapa pistein, riippuen alkuerämäärästä)
Finaalit 3-5 kertaa (joista 2-4 parasta lasketaan, riippuen finaalierien määrästä). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.

Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00, sovittaminen tehdään täyteluokista karsimalla.
Ilmoitetut täyteluokat ajetaan vain silloin kun osallistujia on vähintään 6, täyteluokat eivät aja sarjaa.

Kilpailupäivän vapaa aamuhajoittelu kiplailunjäjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Tuomarit
Finaaleissa tuomari(t) joko vakituinen tuomari kilpailujärjestäjän puolesta tai joku kilpailijoista. Alkuerissä tuomarointi kilpailunjärjestäjän päätettävissä.

Osallistumismaksut
Maksimissaan 20 eur / luokka

Palkinnot
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Täyteluokkien palkitseminen järjestäjän päätettävissä.

EuroRC on kesäsarjan tavoin tukemassa myös talvisarjaa joten EuroRC lahjakortteja arvotaan taas jokaisessa SC sarjan osakilpailussa.
Nuoria sekä aloittelevia kuljettajia tullaan palkitsemaan erikseen jokaisessa kisassa.

Sarjatilanne:
http://bit.ly/XWHGp4 (http://bit.ly/XWHGp4)

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY (http://bit.ly/WCMbTY)


Sarjaa tukee:
(http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/900x600/logo-Team-EuroRC.jpg) (http://fi.eurorc.com)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 19.09.12 - klo: 21.32
20.9 Summer Cup numerot lisätty liitteeksi
2.1 Päivitystä numeroihin
4.11 Muutos korisääntöön sekä kisaformattiin aamihajoituksen osalta.
8.11 Kahden viimeisen kisan päivät lisätty
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: FLANA64 - 20.09.12 - klo: 20.56
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 21.09.12 - klo: 21.54
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25
Numeroita löytyy kyllä
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MirosHima - 23.09.12 - klo: 10.04
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25
Numeroita löytyy kyllä

Numeroita on ja oli tarkoitus tehdä talvelle uudet numerotkin.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 28.09.12 - klo: 20.44
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 28.09.12 - klo: 23.30
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?

Esim. ?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 28.09.12 - klo: 23.40
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?

Esim. ?
Muut muovit ja laminaatit kuten hiilikuitu
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 29.09.12 - klo: 11.36
Mielestäni ei ole kannattavaa.
Hiilikuidusta saa selvästi kevyemmän kuin lexanista...
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.

Ja tuo vie myös sitä aloittelijaystävällisyyttä kauemmas kun kahjoimmat lähtee kilpavarusteluissaan tekemään jo korinkin hiilikuidusta.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 29.09.12 - klo: 20.06
Eiköhän toi korisäännön lavennus olisi vaan kädenojennus ti-miehiä kohtaan. Kun monella harrastajalla on peukalo jossain muualla kuin keskellä kämmentä ja kaikenlaista syntyy niin olisi niitä kiva käyttääkin. :smiley:

Samalla tavalla kaupasta ostettuihin polykarbonaattikoreihin tulee todella teräviä repeämiä ja kulmia joihin nostaja voi teloa kätensä. Muutenkin nostajilla olisi hyvä olla hanskat kädessä, tämän voisi mielummin lisätä sääntöihin.

Tuskin podiumille kiivetään muulla kuin kaupallisella valmisteella, oli se kori tai pohjalevy. Jos tilanne muuttuu voi sääntöä tarvittaessa tiukentaa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: ajv - 29.09.12 - klo: 22.28
Muutenkin nostajilla olisi hyvä olla hanskat kädessä, tämän voisi mielummin lisätä sääntöihin.
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 29.09.12 - klo: 22.42
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.

Ratassuoja on pakollinen M2-10:ssä, ja uskoisin että enemmän kilpailleet pitää sitä correissakin itsestäänselvyytenä. Mutta olisi kyllä hyvä lisäys sääntöihin.
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 30.09.12 - klo: 19.54
Hoken pointti hiilikuidun vaarallisuudesta riittää mielestäni jo siihen että ei ole mitään järkeä sitä hyväksyä. Ihan sama vaikka painais puolet enemmän tai vähemmän, mutta tuo turvallisuus seikka on tärkeä.
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 30.09.12 - klo: 20.04
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.

Ratassuoja on pakollinen M2-10:ssä, ja uskoisin että enemmän kilpailleet pitää sitä correissakin itsestäänselvyytenä. Mutta olisi kyllä hyvä lisäys sääntöihin.

Miksi edes jättää ratassuojaa pois? laiskuutta vai?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HLuomanen - 03.10.12 - klo: 00.53
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.


Lisää pointteja hiilukuitukoria vastaan:

Kun Hornetit ja niiden myötä hiilikuitumateriaalit tuli Ilmavoimille 90-luvulla, koulutettiin porukkaa varomaan särkynyttä hiilikuitua onnettomuustilanteissa. Opetettiin että kuidut ei ole kivoja hengittää, ovat asbestin tapaista biohazardia ja kevyinä leijuvat ilmassa jonkin aikaa. Tutkintaporukoille varattiin hengityssuodattimia.

Jotenkin tuli vaan mieleen että kymmenen rataa kiertävää repaleista hiilarikoria ei ehkä ole hyvä juttu hengitysilman terveellisyyden kannalta. Hiilarikorilla ajo ainakin pitäisi keskeyttää heti korin alkaessa repsottaa. Tai voidaan tietysti määrätä hanskat käteen ja riittävän tehokkaat hiukkassuojat kaikkien naamalle kisoihin.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 03.10.12 - klo: 07.57
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.


Lisää pointteja hiilukuitukoria vastaan:

Kun Hornetit ja niiden myötä hiilikuitumateriaalit tuli Ilmavoimille 90-luvulla, koulutettiin porukkaa varomaan särkynyttä hiilikuitua onnettomuustilanteissa. Opetettiin että kuidut ei ole kivoja hengittää, ovat asbestin tapaista biohazardia ja kevyinä leijuvat ilmassa jonkin aikaa. Tutkintaporukoille varattiin hengityssuodattimia.

Jotenkin tuli vaan mieleen että kymmenen rataa kiertävää repaleista hiilarikoria ei ehkä ole hyvä juttu hengitysilman terveellisyyden kannalta. Hiilarikorilla ajo ainakin pitäisi keskeyttää heti korin alkaessa repsottaa. Tai voidaan tietysti määrätä hanskat käteen ja riittävän tehokkaat hiukkassuojat kaikkien naamalle kisoihin.

Höpö höpö. Hiilikuitu pöly on vaarallista kuten muutkin kuitupölyt, mutta tuo on nyt liioittelua. Hiilikuitu pohjat ja muut vastaavat osat pitäisi samalla kieltää jos noin ajattelee..

Tuo nostajan "turvallisuus" on ainoa järki pointti tässä asiassa. Harmi sinänsä, että muita ti osia saa tehdä, mutta koreja ei.

Mutta no hätä treenikoreja valmistunee lähiaikoina :)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 03.10.12 - klo: 08.01
Mielestäni ei ole kannattavaa.
Hiilikuidusta saa selvästi kevyemmän kuin lexanista...
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.

Ja tuo vie myös sitä aloittelijaystävällisyyttä kauemmas kun kahjoimmat lähtee kilpavarusteluissaan tekemään jo korinkin hiilikuidusta.

Olen tehnyt korin Hiili+Aramidikuidusta ja se ei helpolla rapsahda säröille. Aramidi on puolet halvempaakin kuin hiilari.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 19.10.12 - klo: 09.45
Hiilikuitu koria ei sallita ainakaan tässä vaiheessa. Kokemukset hiilikuitukorista on vielä niin vähäiset että ei voida olla varmoja että se ei hajotessaa aiheuta teräviä lohkeamia jotka voi tehdä pahojakin haavoja nostajalle.
Lexankin kyllä hajoaa, mutta kun se hajoaa niin aiheuttaa korkeintaan naarmuja koska antaa periksi. Hiilikuitu ei välttämättä taivukkaan niin helpolla ja menee ihosta läpi.

Tuon ratassuojan voisin listätä sääntöihin.

Sen verran vois muistuttaa kun sisälle siirrytään SC sarjaa ajamaan että säännöissähän mainitaan akkujen kohdalla että:"Lataus suojapussissa". :police:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 21.10.12 - klo: 18.50
Vuoden 2013 kilpailukalenterissa v.0.9 (katso linkki alla) on merkitty Winter Cupin osakilpailu Kuopioon su 3.2. Kuopiossa ajetaan WJ-kisa saman vlopun lauantaina. Onko tuo SCWC kisa jo varmaa tietoa vai väärinymmärrys?

http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375 (http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Potski - 21.10.12 - klo: 21.01
Moi,

 Ihan alkuun: en aja ko. luokkaa, enkä tod. näk. aiokaan tänä vuonna - tuskin seuraavanakaan. Toimin tuomarina ja yleismiehenä ensimmäisessä Winter Cup osakisassa ja siitä näkökulmasta pari ehdotusta sääntöihin. Vähän kerkesin luokkayhteyshenkilölle (bcan?) jutustelemaankin aiheesta.

 - numeroiden koko ja taustan väri ja koko määrätty säännöissä, fontti nykyistä paksumpi
 - numeroiden paikat korissa määrätty säännöissä (esim. tuulilasin oikea laita ja molemmat ''ovet'')
 - kilpailijan tulee anoa kilpailunumeronsa luokkayhteyshenkilöltä ennen ilmoittautumistaan ensimmäiseen sarjan kilpailuun

 Syynä näihin ehdotuksiin on ihan puhtaasti autojen tunnistamisen helpottaminen ja ilmoittautumisen nopeuttaminen. Loppupeleissä se numero on kuitenkin välttämätön ''paha'' ja vain ja ainoastaan tuomaria, kuuluttajaa, katsojia ja pistetaulukon ylläpitäjää varten - jos numerosta ei saa selvää tai se ei näy kolme neljästä jää pois.

 Samppa
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 22.10.12 - klo: 08.47
Vuoden 2013 kilpailukalenterissa v.0.9 (katso linkki alla) on merkitty Winter Cupin osakilpailu Kuopioon su 3.2. Kuopiossa ajetaan WJ-kisa saman vlopun lauantaina. Onko tuo SCWC kisa jo varmaa tietoa vai väärinymmärrys?

http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375 (http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375)
Kuopiossa ei ajeta SCWC:tä, kolmannen kisan paikka helmikuussa on vielä hieman auki ja neljäs kisa on Turussa maaliskuussa.

Vesa oli laittanut kilpailukalenteriin SCWC kisat samaan kuin WJ, mutta toimitan Vesalle tiedon kun päivät noihin kahteen varmistuu niin saadaan kalenterikin kohdalleen.

- numeroiden koko ja taustan väri ja koko määrätty säännöissä, fontti nykyistä paksumpi
 - numeroiden paikat korissa määrätty säännöissä (esim. tuulilasin oikea laita ja molemmat ''ovet'')
 - kilpailijan tulee anoa kilpailunumeronsa luokkayhteyshenkilöltä ennen ilmoittautumistaan ensimmäiseen sarjan kilpailuun

 Syynä näihin ehdotuksiin on ihan puhtaasti autojen tunnistamisen helpottaminen ja ilmoittautumisen nopeuttaminen. Loppupeleissä se numero on kuitenkin välttämätön ''paha'' ja vain ja ainoastaan tuomaria, kuuluttajaa, katsojia ja pistetaulukon ylläpitäjää varten - jos numerosta ei saa selvää tai se ei näy kolme neljästä jää pois.

 Samppa
Jep, tästä jo juteltiinkin kisan jälkeen.  Uudet numerotarrat tulee Nokian kisaan ja varmistetaan että numerot myös löytyy autoista.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 30.10.12 - klo: 14.46
Takasiipisiä koreja tulee lisää markkinoille.
Tässä SP:n versio. Linkki (http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=SP000207&c=BODYSHELL)
(http://www.speedpassion.net/uploadfiles/products/20121029152830SP000207-r01.jpg)
Kielletäänkö siivet kokonaan vai sallitaanko joidenkin täällä määriteltävien mittojen mukaan ne myös vanhoihin koreihin?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: eSATA - 30.10.12 - klo: 14.56
Oma mielipide on että kielletään kaikki muut lisäsiivekkeet paitsi numerokyltti heti hytin jälkeen.
Ja tämän levyn maksimi kooksi esim. korkeus max. katon korkeus ja pituus vaikka 75mm hytin takareunasta.

--esa
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Hazard - 30.10.12 - klo: 15.51
Ykstyyppirenkaiden sijaan voisi puhua ykstyyppikoreista. Ainakaan sisällä ei noilla siipihärpäkkeillä saa mainittavaa hyötyä mutta ulkoratojen vauhdeissa mahdollisesti? Itseäni ei siivet häiritse mutta korisääntöä pitäisi ehkä hieman hioa vielä.

Pitääkö korissa olla takahelma, edes ns. takavalojen kohdalla? Saako rungossa, korin alla, olla ilmanohjaimia? Tarvitaanko puskureita? Porsaanreikiä varmasti etsitään jo kun luokan kilpahenkisyys on kovassa nosteessa.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 30.10.12 - klo: 17.58
Pikainen mittaus DESC210 korista näyttäis että joko menee mittojen puolesta sellaisenaan, tai joutuu korkeintaan hieman lyhentämään siipiläppää.

Muutamat näkyy olevan sitä mieltä että pitäis korin mukana tullut siipi kieltää, vaikka se säännöissä sallittu onkin.

Jotain perusteluitakin olis kiva saada, kun omat kokemukset ovat että ei siitä siivestä ole hyötyä kuin todella nimellisesti... Tai lähinnä hyöty on korvien välissä.

Korin rei'ittäminen ja leikkely sitävastoin tuo todella selkeitä mutoksia auton käyttäytymiseen.

Lähinnä mulle tulee mieleen että jos ne korien mukana tulevat lätkät ovat kielletty niin alkaa menemään säännöt tiukkapipoisemmaksi ja luokka tarvitsee kohta tarkan katsastuksen.
Tuntuu siinämielessä myös hieman hölmöltä että kohta tulee Durangon tuuppi SC myös RTR laitteena kaupan hyllyille niin siinä olisi heti kaupasta ostettuna jotain laitonta paikoillaan.

Se sotii jotenkin luokan henkeä vastaan mielestäni.
Koska tosiaan nuo korin mukana tulevat ilmanohjaimet ovat ainakin sisällä huomattu todella mitättömiksi niin miksi näistä pitäisi ruveta kiristämään "pipoa" kun kyseinen kiristely on lähinnä turhaa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: hmort - 30.10.12 - klo: 18.07
Pikainen mittaus DESC210 korista näyttäis että joko menee mittojen puolesta sellaisenaan, tai joutuu korkeintaan hieman lyhentämään siipiläppää.

Muutamat näkyy olevan sitä mieltä että pitäis korin mukana tullut siipi kieltää, vaikka se säännöissä sallittu onkin.

Jotain perusteluitakin olis kiva saada, kun omat kokemukset ovat että ei siitä siivestä ole hyötyä kuin todella nimellisesti... Tai lähinnä hyöty on korvien välissä.

Korin rei'ittäminen ja leikkely sitävastoin tuo todella selkeitä mutoksia auton käyttäytymiseen.

Lähinnä mulle tulee mieleen että jos ne korien mukana tulevat lätkät ovat kielletty niin alkaa menemään säännöt tiukkapipoisemmaksi ja luokka tarvitsee kohta tarkan katsastuksen.
Tuntuu siinämielessä myös hieman hölmöltä että kohta tulee Durangon tuuppi SC myös RTR laitteena kaupan hyllyille niin siinä olisi heti kaupasta ostettuna jotain laitonta paikoillaan.

Se sotii jotenkin luokan henkeä vastaan mielestäni.
Koska tosiaan nuo korin mukana tulevat ilmanohjaimet ovat ainakin sisällä huomattu todella mitättömiksi niin miksi näistä pitäisi ruveta kiristämään "pipoa" kun kyseinen kiristely on lähinnä turhaa?

Juurikin näin.. Miksi pitää kieltää jos kaikki valmistajat alkaa tekemään siipikoreja... Ja niinkuin Hoke totesi RTR auto on heti laiton..
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jucca - 30.10.12 - klo: 18.44
Jos ohjaimista ja siivestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä niin miksi valmistajat edes alkavat tekemään koreja joissa siivekkeitä ym. on? Vai onko tässä taas kyse siitä että tehdään jotain vähän erilaista jotta porukka ostaisi uusia tuotteita, en tiedä. SC-autojen pitäisi "minun mielestäni" näyttää esikuviensa näköisiltä. Jos kaikenlaiset siivekkeet ym. muutokset alkavat lisääntymään, niin voi olla, että parin vuoden päästä SC-autot alkavat näyttää enemmän truggy:ltä tai joltain muulta kuin alunperin oli tarkoitus.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: PaavoNokkava - 30.10.12 - klo: 19.23
Jos ohjaimista ja siivestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä niin miksi valmistajat edes alkavat tekemään koreja joissa siivekkeitä ym. on? Vai onko tässä taas kyse siitä että tehdään jotain vähän erilaista jotta porukka ostaisi uusia tuotteita, en tiedä. SC-autojen pitäisi "minun mielestäni" näyttää esikuviensa näköisiltä. Jos kaikenlaiset siivekkeet ym. muutokset alkavat lisääntymään, niin voi olla, että parin vuoden päästä SC-autot alkavat näyttää enemmän truggy:ltä tai joltain muulta kuin alunperin oli tarkoitus.

+1

Tältä näyttää SC auto, numerokyltit on, reikiä on mutta ei mitään takasiipiä:

(http://image.off-roadweb.com/f/off-road-news/lucas-oil-challenge-cup-on-tv/29985308/short-course-trucks.jpg)

Enkä usko että aloittelijan kisat jää ajamatta jos joutuu RTR Durangosta siiven ruuvaan irti..?

-Henkka
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 30.10.12 - klo: 20.15
Joo, siivet sallitaan säännöissä koska kuuluvat koriin kun kerran sen mukana tulevat. Hoken pointti RTR autossa olevasta siivestä on kyllä aivan totta. Pistää varmaan aloittelijan pikkusen ihmettelemään kun pakasta vedetyllä autolla tulee ajamaa korrikisaa ja sitten sanotaa että "revippäs toi läppä autosta irti".
Ajetaan tämä talvi siipien kanssa, katotaan kesää varten sitten hommaa uudestaan.

Sarjan henkeen kuuluu että koitetaan välttää pikkutarkkoja sääntöjä ja pidetään hauskaa radalla.
Tämä johtaa kuitenkin siihen että kuskien pitää ottaa vastuuta siitä että sarjan henki säilyy. Ei sitä siipeä ole pakko laittaa siihen autoon vaikka sillä kympin saisikin kierrosajasta pois.

Ainakin itse olettaisin että SC sarja on kasvanut juuri rennon meiningin kautta tähän pisteeseen kun se on nyt.
Jos aletaan vääntämään jokainen kohta säännöistä pikkutarkaksi pykäläviidakoksi niin varmaan alkaa kuskeja putoamaan kyydistä.

Korin takahelmat on vähän vaikee juttu, itellä ainakin korit hajoo ekana just takaosasta ja leikkelen siten koko takapään pois jotta siellä ei ole mitään melkein irtonaisia lirpakkeita. Puskurit pitäis kyllä olla paikallaan ja tähänkin RTR auto on ihan hyvä esimerkki, on ne niissäkin pääsääntöisesti :wink:

Koitetaan nyt vaan pitää sarja rentona ja ratkastaan kisa radalla ajamalla eikä millään ylimääräisillä siivillä ja muilla härpäkkeillä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Roudari - 30.10.12 - klo: 20.39
Mä toivon, että jatkossa mallia tullaan ottamaan luokan kotimaasta eli Ameriikan Yhdysvalloista. ROAR-säännöissä on yksiselitteisesti sekä lisätyt että koriin kuuluvat siivet kielletty.

"8.10.12.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed"

Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 01.07
Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.


Kuulin jo ennen viimekisoja parilta kuskilta ihmettelyä että voiko tulla kisoihin kun on kylki"puskurit" rikki.

Todella pieni asia, mutta oli kynnyksenä parilla kuskilla.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Roudari - 31.10.12 - klo: 07.56
Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.

Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: RoddeR - 31.10.12 - klo: 08.29
Itse olen sc autoissa kaikkia siipiä vastaa koska sellaisia ei löydy esikuvistakaan muuta kuin noista numerokylteistä jos niitä nyt voi siiviksi laskea. Rtr auton laillisuuteen kisoissa on vedottu niin mitäs sitten jos/kun? durango tai joku muu merkki tuo markkinoille korin jossa on siipi esim katolla, auton nokalla tai perässä tuplasiipi niin onko sekin sen jälkeen sallittu kisoissa? Pienen summan voisin melkein lyödä vetoa että koriostoksia tekevät hankkii siivellä varustetun korin jos se vain suinkin sopii omaa härveliin oli siitä hyötyä tai ei mutta eipä jää ainakaan paitsi mistää tällä tavalla.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 31.10.12 - klo: 08.42
Itse olen myös henkilökohtaisesti ylimääräisiä siipiä vastaa ja omassa autossa ei ole edes niitä numelolätkiä ollut. Mutta se että muutamassa myynnissä olevassa korissa tulee mukana siipi auton taakse, ei mielestäni ole syy lähteä korisääntöa muuttamaa kesken kautta.
Mutta jos tästä tulee suurempia ongelmia kesken kauden niin sittenhän asialle täytyy tehdä jotain.
Tässä sarjassa sääntöjen muuttaminen ei ole niin suuri asia kuin virallisemmissa sarjoissa, mutta en niitä silti kovin helpolla lähtisi muuttamaan.
Tottakai sääntöjä tuunataan vähitellen siihen suuntaan että kaikilla olisi helpompaa ja mukavampaa ajaa sarjaa.

Sittenhän asia on ihan toinen jos sarjaa aletaan ajamaan enemmän totisen kilpasarjan suuntaan.

Toivoisin kyllä että varsinkin pro kuskit jättäisivät nuo siivet pois esimerkkinä siitä että kaikkia keinoja ei tarvitse käyttää pärjätäkseen. Luulempa että ei ne kärkikuskit alempiin finaaleihin putoa vaikka siipeä ei olisikaan.

T:Tero
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: PaavoNokkava - 31.10.12 - klo: 08.59
Ei ainakaan Durangon promo kuvissa näy siipeä RTR:ssä valmiiksi kiinnitettynä, voi toki olla myyntilaatikossa se on jo kiinnitetty...

(http://www.team-durango.com/race-cars/desc210rtr/graphics/gallery/03/10.jpg)

-Henkka
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Ender - 31.10.12 - klo: 09.09
Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.

Kannatan ehdottomasti noiden siipien kieltämistä. Noiden autojen aerodynamiikka on lähtökohtaisesti niin huono, että virittelyllä pystyy kyllä saamaan tuloksia aikaan.

Lisäksi sääntöihin pitää lisätä maininta onko ylimääräinen harjoittelu sallittua kilpailupäivänä ja jos on miten asia on järjestetty. (Oma mielipide on edelleen, että kilpailupäivänä ei saisi radalla ajaa virallisten lähtöjen lisäksi)

Muutenkin aloittelijan kannalta selkeät säännöt voivat olla myös kilpailukynnystä helpottava asia. Tästä on omaa kokemusta, kun suunnittelin GT-8 –luokkaan osallistumista. Myös FTT (TSS-10) –kisoihin on erittäin helppo lähteä… Säännöissä on korit, renkaat, moottorit…
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 31.10.12 - klo: 09.12
Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.

Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.

En näe miten siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia. Eivät vaan ole esikuvien mukaisia enää. Luokan hengen vastaista on alkaa pikkutarkasti sääntöjä viilaamaan. Sitten voi samantien lätkästä SM arvon ja lisenssipakon.
Sitä en sitten ymmärrä ollenkaan jos nuo numerokyltit aletaan kieltämään. Niitä kun on esikuvissakin. Spoilerin kieltämisen ymmärrän.

On varmaan turha odottaa että kesken kauden sääntöjä muutetaan. On myöskin turha odottaa että kuski joka ajaa tosissaan, ottaa siiven pois jos se säännöissä on sallittu. Ja mielestäni on turhaa heille siitä kiukutella. Jotkut ajelee leikillään ja jotkut tosissaan. Kaikilla on oikeus osallistua.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: goos - 31.10.12 - klo: 09.20
On varmaan turha odottaa että kesken kauden sääntöjä muutetaan. On myöskin turha odottaa että kuski joka ajaa tosissaan, ottaa siiven pois jos se säännöissä on sallittu. Ja mielestäni on turhaa heille siitä kiukutella. Jotkut ajelee leikillään ja jotkut tosissaan. Kaikilla on oikeus osallistua.

Eiköhän se ongelma ole se että tietyllä korilla tulee tietty siipi mukana, joka tekee siitä laillisen. Alkuperäisen säännön henki ei varmastikkaan ole ollut se että aletaan työntämään ovaaliajosta tuttuja siipiä SC autoihin. Jos siivet kielletään en näe että kyseessä olisi sääntömuutos, lähinnä tarkennus sääntöihin että sääntöjen henki pysyy.

Itse nään jo kun SC autoihin viritetään krossarista siipiteline ja perälavan päälle laitetaan 4wd krossarista siipi. En usko että kukaan haluaa viedä luokkaa tähän suuntaan mutta tämä on tällä hetkellä laillista, ei ole kauhean iso vaiva tehdä kaupallista tuotetta missä on krossisiipi mukana.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 31.10.12 - klo: 09.39
Mä toivon, että jatkossa mallia tullaan ottamaan luokan kotimaasta eli Ameriikan Yhdysvalloista. ROAR-säännöissä on yksiselitteisesti sekä lisätyt että koriin kuuluvat siivet kielletty.

"8.10.12.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed"

Tässä kohtaa voitaisiin seurata ROAR:n sääntöjä. Helppoa ja esikuvan mukaista.

Sääntöihin voidaan aina määritellä "aloittelija", jota siipisääntö ei koske. Sitten pääsee RTR-autolla mukaan vaikka siipi olisikin kiinni eikä sitä osaa irrottaa.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 31.10.12 - klo: 09.53
Vaikkakin luokan henki on ollut rennon löyhä sääntöjen suhteen ja siten ajateltu, että luokkaan on ollut helppo tulla mukaan, ei se tarkoita ettei sääntöjä tarvita.

Uskon, että on kaikkien etujen mukaista, niin uusien aloittelevien kuin vanhojen porsaanreikkiä metsästävien kehäkettujen, että luokassa on selkeät säännöt. Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?

Lisäksi Tikkurilassa ilmi tullut "vapaa" treenailu kisapäivänä aamulla olisi myös ehdottomasti mainittava säännöissä tai edes kisakutsussa. Toisaalta jos tämmöinen asia ei ole säännöissä ei kaikki - edes Suomen suurin seura - tiedä asiasta. Tämmöiset kirjoittamattomat säännöt ovat myös varsin epäreiluja. Ensinnäkään kaikki ei niistä tiedä, eikä siten saa mahdollisuutta harjoitteluun. Toisaalta jos kaikki tietäisi tästä mahdollisuudesta ei kaikki mahtuisi treenaamaan radalla tasapuolisesti.

SC -luokka on kasvava luokka ja kilpailuista tulee vääjäämättä "totisempia". Enemmän kuljettajia tarkoittaa enemmän arvostusta, mikä tarkoittaa myös suurempaa panostusta kisaamiseen.

Sääntöjä ei pidä säätää alati suuntaan ja toiseen, mutta kun joitakin asioita tulee ilmi niin olisi ne mielestäni hyvä päivittää sääntöihin riittävän harkinnan jälkeen. Koska tämä ei ole AKK:n alainen SM -luokka meillä on mahdollisuus tarkentaa sääntöjä myös kauden edetessä. Esim tämän siiven kieltäminen ei aiheuttaisi kenellekkään minkäänlaisia taloudellisia tappioita tai suuria kaluston muuttamispaineita, ei siis ole kyse suuresta muutoksesta.

Oma mielipide:
- Vaakatasossa olevien siipien kieltäminen (ei siis numerokylttejä).
- Ei vapaata harjoittelua kisapäivänä ennen virallista ohjelmaa. Kilpailunjärjestäjällä on halutessaan mahdollisuus organisoida kaikille tasapuoliset mahdollisuudet harjoitteluun.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: RoddeR - 31.10.12 - klo: 10.01
Hyvä kirjoitus Mikolta. Sen verran vielä sc-luokan säännöistä että eihän selvät säännöt millään tavalla pilaa luokan "rentoa" henkeä kunhan säännöt on selvät, kaikkien tiedossa ja eivät ole liian pikkutarkat. Esim. tämä siiven kielto ei varmasti kenellekään ole ylitsepääsemätön asia (edes aloittelijalle) ja ei pilaa kenenkään kisafiilistä.
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 31.10.12 - klo: 12.17
Itse tarkoitin lähinnä juuri sitä että jos nuo numerokyltitkin kielletään, niin menee jo hieman liiottelun puolelle. Itse ainakin ajattelin ne laittaa paikalleen ihan ulkonäkösyistä. Ja numeron ajattelin maalata siihen.
Tarkoittaako tuo ROAR sääntö että numerokyltitkin on kielletty? Onko se siipi vai ei? Jonkinlainen evä se on :)

Toki numerokyltin koko pitäisi varmaan jotenkin määritellä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: peejii_h - 31.10.12 - klo: 12.48
Hupo Honigl yritti kans jotain ison maklman sarjaa (EOS?) ajaa Durangon siivellä ja se kiellettiin.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 13.43
Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?


Täh... Tuohonhan on osattu antaa vastaus niin kauan kun kyseiset säännöt on ollut olemassa.
Vastaus annettiin myös kisoissa.

Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 31.10.12 - klo: 14.13
Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.

Siksi tätä keskustelua käydään että saadaan sääntöjä kehitettyä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Jarpeli - 31.10.12 - klo: 14.14
Hetken kuluttua meillä on markkinoilla jos jonkilaista ufokoria, jotka ovat SC-johdannaisia ja niissä on valmiiksi yhtä paljon siipiä kuin kimin ferrarissa aikanaan.

Miksi ei vain oteta mallia ROAR säännöistä. Itsekkin kesällä aloittaneena ihmettelin joitain sääntöjä. Esimerkiksi saako tuota urarengasta käyttää vai tullaanko se kieltämään heti kun sellaiset postista tipahtaa. ROARissahan tämä kyseinen rengas on kielletty.

Nyt kun kerran on puhuttu tuosta aloittelija ystävällisestä lajista, niin mielestäni luokalle sopisi muutenkin yksityyppi rengas.(Tai mahdollisesti 2 eri rengasta) Ei aloittelijan tarvitsisi arpoa ostaako subculterea vai meneekö akalla.
Sisällähän asia on aika selkeä, joko minipin tai minispike.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 14.34
Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.

Siksi tätä keskustelua käydään että saadaan sääntöjä kehitettyä.

Mitä tähän sanois.

Sanotaan vaikka no shit.

Katso mihin vastasin.

Vastaus oli että kyseinen sääntö oli jo ennen kisoja ja on edelleen, eli eihän tuossa ole mitään epäselvää.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 31.10.12 - klo: 15.39
Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?


Täh... Tuohonhan on osattu antaa vastaus niin kauan kun kyseiset säännöt on ollut olemassa.
Vastaus annettiin myös kisoissa.

Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.
Juu kyllähän tuo sääntö on ja se kisa-aamuna löytyikin, mutta ei se selvää kenellekkään ollut. Kun asiasta tiedustelin ammun mittaan niin kukaan, ei sanonut suoraan juupas tai eipäs. Mutinaa tuli kyllä, ei siipiä - eihän. Mutta siipi tuli korin mukana - ai no sit kai joo... Loppujen lopuksi yhdessä todettiin, että saa käytää kun säännöissä mainitaan korin mukana tulevat siivet.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.11.12 - klo: 01.59
Kun katselee miten täällä sekä maailmalla enemmistö suhtautuu siipiin niin näyttää siltä että tuota siipisääntöä pitää säätää eli käytännössä kieltää ne.
Samalla saadaan tuo sääntö tarkennettua sen alkuperäisen hengen mukaiseksi.
Kun muutetaan sääntöä tässä kohtaa niin että siivet on kielletty niin toivottavasti vältytään monelta säädöltä jatkossa sekä täällä että kisapaikoilla.

Eli jatkossa vain numerolaput sekä auton suuntaisesti olevat ilmanohjaimet jotka korin mukana tulee on luvallista laittaa koriin kiinni.
Lisään sääntöihin myös että puskurit pitää olla sekä sen että aamuharjotus on kisajärjestäjän päätettävissä mutta mainittava kilpailukutsussa.

T:Tero
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Vesa - 04.11.12 - klo: 23.50
Nyt ois EFRA-kisapäivät tiedossa ja kalenterin niputusta ens viikolla. Mites on, joko tiedossa kisapäivät? Käsittääkseni sarja on jo alkanut joten voisi olla aika ne julkaista...
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: kappi - 05.11.12 - klo: 13.02
Nyt tarvis olla puskurit. Takapuskuri on Durangon uudessa DESC410v2 versiossa mutta edellisessä ei. OK, uuden version puskuri kai käy, mutta tarviiko se laittaa autoon johon se ei kuulu alkuperäisesti?

Ei löytynyt Suomen kaupoista kyseistä osaa pikaisella vilkaisulla.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 05.11.12 - klo: 13.31
Lainaus
Lightweight race bumpers sit at the front and rear of the car, with a full width front bumper, a small rear bumper and side impact - absorbing 'nerf' guards - all designed to be as lightweight as possible without sacrificing strength.
Ainakin Durangon sivuilla mainitaan että jokun pieni takapuskuru autosta löytyy. Tarkempaa tietoa ei mulla kyllä ole.
http://www.team-durango.com/race-cars/desc410r/ (http://www.team-durango.com/race-cars/desc410r/)


Puskurisääntö on mainittu myös ROAR:in säännöissä ja otin sen mukaan koska siitä myös tiedusteltiin.
Lainaus
8.10.12.8
Race vehicles must have front and rear bumpers. Made from non Metal
material nor contain sharp edges.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: kappi - 05.11.12 - klo: 13.50
No hyvä. En ois kyllä osanu tuota läppää puskuriksi yhdistää, mutta onhan se jos niin kerran väitetään. Asiahan on kunnossa sitten. Otin kuvan puskurista, se on tuo juttu tuolla keskellä autoa, ulottuu pari milliä takapyörien takapuolelle ja on noin 50mm korilinjan sisäpuolella.

(http://i9.aijaa.com/t/00371/11228349.t.jpg) (http://aijaa.com/gUMVWD)

Anteeksi turha häiriö :azn:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.11.12 - klo: 15.02
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-rungon-osat/desc410r-rear-bumper-set-td320141 (http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-varaosat-rungon-osat/desc410r-rear-bumper-set-td320141)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 08.11.12 - klo: 16.14
Kolmanned ja neljännen kisa päivät on nyt vihdoin saatu lyötyä lukkoon

SC Winter Cup #3 La 16.2, Vantaa
SC Winter Cup #4 La 9.3, Turku

T:Tero
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 23.01.13 - klo: 10.18
Linkkin sarjatilanteseen lisätty ensimmäiseen postaukseen.

Jos huomaatte virheitä ottakaa yhteyttä :wink:
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 23.01.13 - klo: 14.11
Tero, nelkkujen taulukosta taitaa puuttua Nokialla A-finaalissa olleiden Lampisen, Ruokolaisen ja Ylisen pisteet.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 23.01.13 - klo: 14.22
Tero, nelkkujen taulukosta taitaa puuttua Nokialla A-finaalissa olleiden Lampisen, Ruokolaisen ja Ylisen pisteet.
Jep kiitos, ilmankos mulla oli kolme tyhjää riviä taulukossa kun tota olin sharettamassa, ihmettelinkin et mistähän ne tuli :wink:
Kun löydätte lisää virheitä niin ilmotelkaa taas :roll:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 24.01.13 - klo: 00.47
Pieni pilkun viilaus...
Nelkussa Max on sarjaa johtava.

Tasapisteissä voitot ratkaisee... Mikäli sijoitukset menevät tasan niin viimeisen kilpailun sijoitus ratkaisee.
Ja koska Nickellä ja Maxxilla on samat sijoitukset niin viimeisen kisan mukaan Max kuuluu kärkeen.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 17.02.13 - klo: 13.11
Sarjatilanne päivitetty: http://bit.ly/XWHGp4 (http://bit.ly/XWHGp4)
Toivittavasti tällä kertaa meni laakista oikein  :wink:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 23.02.13 - klo: 22.57
Keräsin taulukkoon tietoa kalustoista aiempien kilpailujen ilmoittautumistietojen ja omien muistikuvien perusteella. Kommentoikaa puutteita ja virheitä:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsBt6bDkxu0zdF9jQXU5VGh2bGl1NlBPaWYxNE9HYmc&usp=sharing

Takavedossa Durangon syksyllä myyntiin tullut malli on heti noussut suosituimmaksi autoksi, tosin Kyosholla ja Assolla ajaa lähes yhtä moni. Muita merkkejä on selvästi vähemmän.

Nelkuissa Losi on ylivoimaisesti suosituin automalli, Durango ja Asso aika lailla tasoissa seuraavina.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Maxxi - 25.02.13 - klo: 15.06
Hienoa työtä Mikko! Mielenkiintoista luettavaa. Pari lisäystä jotka itse tiedän:

Nelkussa Mikko Lampinen Durango DESC, Mika Jormalainen Durango DESC, Joel Hallenberg Hobao (tällä hetkellä  :wink:)
Tuupissa: Jerry Hellström Kyosho ultima, Einar Viira Durango DESC, Ilpo Ruotsalainen Durango DESC, Janne Kiiski Durango DESC, Roope Laasanen Durango DESC, Aatu Ruotsalainen Traxxas slash

Nelkuissa pistetilanteessä top 16 ajaa Losilla tai Durangolla (suuripää yksi kisa teknolla) eli aika selkee mitkä autot ovat tällä hetkellä ne "nopeat"

Tuupissa Durango ja Kyosho ovat pistetilanteissa aika ylivoimaisia, top 10:issä 5 durangoa ja 4 kyoshoa.

Pistetilanne toki muuttuu vielä kun kaikilla ei ole yhtä monta ajettua kisaa...
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Candyman - 02.03.13 - klo: 17.48
mitäs jos ei ole autossa numeroa?
eka kisa :)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 02.03.13 - klo: 18.32
Tämän aiheen ensimmäisestä viestistä: (http://rc10.fi/index.php?topic=70034.msg634429#msg634429)
"Kilpailijanumero
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Summer Cupin numerot liitteenä"

Eli pyydät itsellesi vapaan numeron niin ei tarvitse kisa-aamuna säätää.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 04.03.13 - klo: 22.09
Nyt kun turun kilpailun kutsussa käsitellään turun formaattia, niin vähän yleisemmin asiasta täällä.

Koska kyseessä on (pitäisi olla) rento sarja, niin ehdottaisin muutamaa muutosta ensi kaudeksi:

-Alkuerissä lasketaan 1/3 tai 2/4, rennompi formaatti, vähentää perjantain treenin tarvetta

-Rataa muutetaan vaikka viikon sisään ennen kilpailuja. Eli edeltävä viikonloppu on ok, tämän pitäisi onnistua kohtuu helposti kaikkialla. Esimerkiksi nyt ei ole mukava lähteä turkuun ajamaan kun tietää että kyseistä profiilia on paikalliset hinkannu ainakin 4 kuukautta, eli laitetaan joku järkevä raja kotiedun hakemiselle. Vähentää myös perjantain treenin tarvetta.

Miksi haluan vähentää tarvetta treenaamiselle perjantaina? Koska se helpoittaa osallistumista. Ei tarvitse perjantaiksi vapaata töistä/koulusta tai muita ylimääräisiä järjestelyitä, ei välttämättä tarvitse hotellia jne. Eli vähentää kuluja.

Tällä saataisiin myös mukaan enemmän kuljettajia muista luokista, lähinnä sähkökrossista, ja tasoa nostettua. Pidetään WJ luokkana missä on pakko treenata perjantaina pärjätäkseen, ja tämä rentomielisempänä minne voi hyvin lähteä vasta lauantaina ihmettelemään omaa tasoa aamun treeneissä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 04.03.13 - klo: 22.34
Esimerkiksi nyt ei ole mukava lähteä turkuun ajamaan kun tietää että kyseistä profiilia on paikalliset hinkannu ainakin 4 kuukautta, eli laitetaan joku järkevä raja kotiedun hakemiselle.

Joo, kun Turkulaiset on ajamassa sarjavoitosta yhdellä kotikisalla, sehän on 25% kaikista kisoista...
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 04.03.13 - klo: 22.46
Joo, kun Turkulaiset on ajamassa sarjavoitosta yhdellä kotikisalla, sehän on 25% kaikista kisoista...

Näin, arvatenkin joku tarttui tähän eikä kokonaisuuteen. Nimenomaan tätä haen, että olisi samat säännöt/tavat kaikkialla. Ettei jollain radalla aina muuteta rataa ennen kisoja, ja toisella taas ajeta koko talvea samalla kuten tilanne on tällä hetkellä. Kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta turkua vastaan, vaan faktasta. Ainakin kuvien perusteella kyseinen profiili on ollut 1.12 kisoissa käytössä, en tiedä miten pitkään ennen sitä.

Eli ennen kun joku muu vetäsee hernen nenään, kyseessä on vain ja ainoastaan esimerkki siitä mitä en henkilökohtaisesti halua ensi kaudelle, ei ole mitään mitä tulkita rivien välistä.

Pahoittelen että kerron julkisesti mielipiteeni muutoksen toivossa  :wink:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HVoltage - 04.03.13 - klo: 22.55
Samaan äpäriin voisi laittaa myös sen, että kahta saman sarjan kisaa ei ajettaisi samalla lattialla...   

(Ulkokisoissa tilanne on eri, koska olosuhteet voivat olla hyvin erilaiset, mutta tämä ei liity viestiketjun aihepiiriin)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 04.03.13 - klo: 23.00
Samaan äpäriin voisi laittaa myös sen, että kahta saman sarjan kisaa ei ajettaisi samalla lattialla...   

Kyllä, ehdottomasti. Kunhan löytyy järjestäjiä/ratoja, tänä talvena taisi olla vähän heikkoa.

Ja sen että ei kannata alkaa karsimaan kilpailunjärjestäjiä tuolla ehdotuksella. Ei näillä muutamalla kaverilla ihmeitä saada aikaan niinkuin pääkaupunkiseudulla jossa porukkaa on ku leipäjonossa. Helppo se on siellä vaikka purkaa koko rata ja kasata uusiksi. Täällä on hyvä kun sellanen ylipäätään tällä porukalla on saatu aikaiseksi.

Ei tietenkään, vaan kuten kirjoitin niin rajaksi voisi laittaa että profiilia muutetaan edellisenä viikonloppuna. Nämä kisat ovat kuitenkin tiedossa kuukausia etukäteen, jolloin muutenkin normaalin profiilinvaihdon voi ajoittaa viikonlopulle ennen kisoja.
Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 04.03.13 - klo: 23.01
Ja sen että ei kannata alkaa karsimaan kilpailunjärjestäjiä tuolla ehdotuksella. Ei näillä muutamalla kaverilla ihmeitä saada aikaan niinkuin pääkaupunkiseudulla jossa porukkaa on ku leipäjonossa. Helppo se on siellä vaikka purkaa koko rata ja kasata uusiksi. Täällä on hyvä kun sellanen ylipäätään tällä porukalla on saatu aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 04.03.13 - klo: 23.18
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 04.03.13 - klo: 23.25
Sarjasäännöissä on puitteet sille missä formatissa kisat ajetaan. Järjestävä seura on kuitenkin se joka tekee päätökset tarkasta formatista. Näin on toimittu kaikissa SC Cupin kisoissa, tänä talvena, viime kesänä ja taisi olla jopa viime talvenakin. Ensi kesän suhteen täytynee jotain tarkennusta laittaa tähän(kin) asiaan.

Rataa on Turussa muutettu jonkin verran viime torstaina, esim. helpotettu röykkysuoraa jotta se ei antaisi niin suurta kotietua.

Tikkurilassa ajettiin tänä talven kaksi kisaa koska Jyväskylässä ei ollut tarpeeksi ajoissa varmuutta siihen että saadaanko sinne rata. Siinä vaiheessa mieli teki ottaa Turkuun kaksi kisaa mutta halusin välttää mahdolliset puheet siitä että vedän kotiinpäin niin kisat annettiin Tikkurilaan koska sielläkin kiinnostusta oli järjestää toinen kisa ja oli odotettavissa että siellä saadaan suuri osallistuja määrä (miten kävikin, kiitos siitä)

Henkilökohtaisesti minulla ei ole väliä montako alkuerää tai finaalia lasketaan kunhan siinä on vaan jotain järkeä.
Kotietua on aina ja joka radalla ja jonkin verran pitääkin olla omasta mielestä. LRP Areenalla tehtiin torstaina muutosta, en ollut talkoissa kun oli muuta menoa mutta kun lauantaina pari akkua olin ajanut niin vauhti oli jo suht samaa mitä se oli ennen muutosta. Tuon kun suhteuttaa minun suhteellisen huonoon ajotaitoon niin tuo muutos ei paljoakaan vaikuttanut omaan ajooni. Toki muutokset eivät koskeneet koko rataa ja ne lähinnä helpottivat kokonaisuutta, mutta silti.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: pande-72 - 04.03.13 - klo: 23.31
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Viime vuonna tikkurila cuppia ajamassa käyneenä totesin että kun profiilia ei ollut muutettu niin ero kärkeen omalla kohdalla kapeni,ei kasvanut.

Ja scwc3 kisassa 1/3 laskentatavalla tuli pataan verratuna 2/3 laskentaan.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 05.03.13 - klo: 00.27
Tehdään niin että järjestetään tiksissä yks kisa profiililla jonka suunnittelen ja jolla treenaan kuukauden putkeen.

Mietitään sen jälkeen kotietuja ja spekuloidaan että olisko ero ollu sama jos rata olis ollu mulle täysin uusi kun ekaan eräharjoitukseen lähden.

Tottakai on sitä isompi etu mitä pidempään rata on ollut sama ja asut radalla tahkoamassa 1000 kierrosta enemmän kuin kukaan.
Siihen lisättynä se että alkuerissä on onnistuttava useampi kerta peräjälkeen.

Eihän siihen tarvita sherlockia että tajuaa miten helppo mun olis ajaa perus kruisailu tuloksia vaikka 4 peräjälkeen, verrattuna siihen että joku tulee radalle elämänsä ekaa kertaa... saati ajamaan vaikka ekaa kisaansa.

Ikinä ei pystytä poistamaan kotietua, ellei sitten rata ole vain kyseistä kisaa varten olemassa alustalla millä kukaan ei ole koskaan ajanut, mutta etua on helppo vähentää...
Ja se tapahtuu nimenomaan muuttamalla profiili juuri ennen kisaa siten ettei kukaan ehdi ajamaan siinä kierrostakaan ennen kisaa, ja laittamalla kierroksia enemmän joista lasketaan vähemmän.
Nyky tekijämäärällä ratojen muokkailu ennen kisaa on haasteellista.
Jep... sen takia tuota edellisenä iltana profiilin muutosta ei pahemmin nykyään nähdä.
Mutta luokka jossa henkenä on rento meininki... ajetaan 3 kierrosta josta lasketaan 2...
Jep jep... tyrit kerran ja voit unohtaa rentouden kokonaan jos haaveilet vielä kivasta sijoituksesta.
Tehdään sitten vaikka niin että otetaan vain bestläppikisa.
Vain yksi 3 minuutin hiitti missä pitää kyseinen kierros ajaa... Ilmeisesti sillä tavoin olis kotikenttäetu minimissään.
Enemmän yrityksiä takaa aina paremman onnistumismahdollisuuden ekaa kertaa rataa kiertävälle.

Ja vielä loppuun painotuksena että mulle on sama millä nyt ajetaan.
Ihan täysin sama...
Pistää vain niin ihmetyttämään miten porukka ei missään nimessä edes halua nähdä asiaa, vaan melkein sanotaan että kotikenttäetu on pienempi jos rata on jatkuvasti sama ja ajetaan vaikka 5 kierrosta joista kaikki lasketaan.

Miks ei missään nimessä haluta viedä hommaa siihen jonka varmasti suurin osa hetken miettimisen jälkeen ymmärtää olevan ystävällisempi ekaa kertaa kyseiselle radalle tulevalle, ja suosivan edes hieman vähemmän radan pro kierroskuningasta.


Vikana esimerkkinä edellinen kisa.
Tulin tiksiin treenaamatta ja profiilille minkä näin ekaa kertaa.
Mört oli päässyt hieman treenaamaan kyseistä profiilia.
Ja miten kävikään...
Turpaan tuli että heilahti ja nimenomaan puhtaasti siksi että kaverilla oli alla enemmän kierroksia kyseisellä radalla... oli tiedossa ajopaikka korokkeella, niksit hyppyreissä ja ajolinjatkin takaraivossa.
Perus varmalla tekemisellä anto opetuksen paljon kokeneemmille kuskeille jotka kohelsivat radalla minkä nikseistä ei ollut mitään käryäkään.

Ainiin, mutta ei sillä väliä koska ainoastaan se radan pinta on se joka ratkasee...
Sanoisinko että radan pinta oli esim minulle 50 kertaa tutumpi kuin maxille, koska olen vähinään senverran enemmän aikaa radalla viettänyt.
Hyppyrit, mutkat jne maxille taas yhtälailla tutummat kuin minulle.
Olihan hän ajanut ainakin sen 50 kertaa useammin radan läpi kuin minä.

Mut eihän millään noilla asioilla ole mitään merkitystä vaan päinvastoin  :huh:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: RikuRassi - 05.03.13 - klo: 08.31
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Viime vuonna tikkurila cuppia ajamassa käyneenä totesin että kun profiilia ei ollut muutettu niin ero kärkeen omalla kohdalla kapeni,ei kasvanut.

Ja scwc3 kisassa 1/3 laskentatavalla tuli pataan verratuna 2/3 laskentaan.


Juuri tätä samaa on laskeskeltu meidäkin kerhossa, kun on keskusteltu eri ajotavoista.

Olisi mielenkiintoista jos Nicke tekisi uudet alkuerätuloslistat SCWC3 tuloksista 1/3 vs 2/3? Itse sain kohtuullisen tuloksen joten luulen etten häviä/kärsi paljon ja MAX oli silti JÄÄTÄVÄ!!!!  :grin:

Oma (ja liikaakin esilletuomani) mielipiteeni on että mitä enemmän saa reenata, sitä paremmin pystyy edes vähän kisaamaan kotiratakerhon porukkaa vastaan, ja rauhallisesti 2/3 ajamalla pääsee korkeammalle, sillä jos pitää pystyä ajamaan yksi tosi nopea setti, yleensä tulee kuitenkin oudosta radasta ja hypyistä johtuva yksi moka vähintään ja se jää unelmaksi..

Varsinkin jos koko perjantai ja la-aamureenit pois, ei olisi mitään varmaa valintaa renkaiden suhteen, varsinkin tolu-radoilla. Nyt sain hyvän vinkin perjantaina että kaikki setit millä meinaa ajaa kannattaa ajaa sisään (KIITOS, Sami!) Se auttoikin ja olinkin vissiin ainoa ei PKSRCA kuski tuupin finaalissa SCWC 3 kisassa?

Joku syy lienee myös siihen että EFRAn pistelaskusäännöt krosseissa on 1/2, 2/3, 2/4 jne.. 1/12 ja 1/10ICTC aja kaiketi koko viikon Rocket-Roundia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että SC-sarjan pitää tätä noudattaa, hyvä että asiasta keskustellaan.

Riku

EDIT, liitteenä .pdf 1/3 vs 2/3 tuupissa
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 05.03.13 - klo: 09.01
Toisaalta jos ajaa vain SC luokkaa, niin ei tuo treeni perjantain järjestäminen aivan mahdotonta ole. Tietenkin jos ajaa sitä sivuluokkana, niin saattaa treenit jäädä pois.

Periaatteessa nykyinen treenipakko menestykseen järjestelmä antaa mahdollisuuden huonommallekin kuskille menestyä jos keskittyy sarjaan.

Joskus olen kuullut kuskien käyvän naapuriradalla treenaamassa jo paljon ennen kisoja. Näen asian pelkästään positiivisena. Näkee muiden seurojen toimintaa, tapaa uusia ja vanhoja harrastajia sekä tietenkin saa ajaa erilaisilla radoilla.

Otsikko: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jannes28 - 05.03.13 - klo: 09.07
Tottakai niillä on merkitystä. Mutta en tajua miksi niistä esim kisakutsussa tarvitsee alkaa vänkäämään. Toivomus on varmaan huomioitu jo ja käsitellään.

Laittakaa jatkossa YV:tä niinkuin muutkin tekee. YV:n käyttö poistaa ylimääräiset mutinat  ja kommentoinnit.

Eräjaossa toki kannatan yleisesti itsekin 2/4 jakoa.

Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 05.03.13 - klo: 09.47
Jos katsoo kahden viikon takaisen SCWC3 kisan tuloksia vähän laajemmin A-finalistien osalta, niin taisi olla eniten kotiseuran kuskeja A-finaaleissa kuin missään muussa kisassa aiemmin:

- tuupissa 9 kuskia kymmenestä kotiradan kuskeja
- nelkussa sijat 1-5 kotiradalla ajaneille

Tämä siis siitä huolimatta, että profiili meni täysin uusiksi ja avattiin vasta kisaa edeltävänä torstai-iltana ja näin ollen perjantai oli ainoa kunnon mahdollisuus treenata uutta profiilia. Tuon treenimahdollisuuden käytti moni, kun klo 11 avattuani ovet alkoi porukkaa valua paikalle ja klo 14 mennessä paikalla oli jo 20+ kuskia treenaamassa, iso osa ulkopaikkakuntalaisia.

Tämä siis ehkä osoittaa, että pelkkä profiilin muuttaminen ei aina tasoita kotiradan etua vaan myös radan pinnan tunteminen ja sopivalla kulutusasteella olevien renkaiden valinta on erityisesti Tiksissä tärkeää.

Toisaalta tämä kuuma keskustelu sisäkisoista on sikäli toisarvoista, että oikeilla ulkoradoilla profiilit on joka tapauksessa lähes kiinteitä ja näin kotietua syntyy väistämättä. Tästä kukaan jaksaa purnata hirveästi?

Mitä tulee kisojen määrään per paikkakunta, niin minusta tärkeintä on että kisoja on riittävästi ja pääsee ajamaan paljon paikasta riippumatta (ehkä siksi ajankin kahta luokkaa). Syksyllä kun keskusteltiin Winter Cupin kisamäärästä, niin itse olin 5-6 kisan kannalla. Esim. joulukuussa Turussa ajettu Mock-up kisa olisi mielestäni voinut kuulua sarjaan, kun kisajärjestelyt ja osanottajien määrä sen hyvin osoitti.

t. Mikko (#12 / #8)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: APK - 05.03.13 - klo: 10.21

Joku syy lienee myös siihen että EFRAn pistelaskusäännöt krosseissa on 1/2, 2/3, 2/4 jne.. 1/12 ja 1/10ICTC aja kaiketi koko viikon Rocket-Roundia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että SC-sarjan pitää tätä noudattaa, hyvä että asiasta keskustellaan.

Riku
Sen verran selvennystä, että pistelasku on kaikissa 1/12&1/10 sähköluokissa nykyään. Efra 2013 säännöt kohta 9.4.2 liitteenä (kun ei voi copypastettaa).


Mitä tulee tuohon uusi rata kaikille vs ajettu rata:
Suomen ulkoradat ovat pääosin pysyviä ja rakennettu siten, että niitä ei helposti muutella - toisin sanoen radat ovat samanlaisia kesän ellei kaksikin.
Eikä mikään estä mennä treenaamaan kyseisille radoille aukioloaikojen puitteissa.
Ainahan jollakin on etua, on sitten uusi rata tai ei. Hoke toi hyvin asian esiin, siitä että on etua jos tuntee pinnan ja voi myöskin olla etua jos tuntee hypyt ja profiilin takaraivosta.

En ota kantaa siihen, onko kumpi parempi vaihtoehto, uusi rata kisapäivän aamuksi vai ajettu rata, kaikille osapuolille. Anyway parempi on se, että säännöissä (luokasta riippumatta) on jonkinlainen tarkennus asiaan kuin se, että jää spekuloitavaa ja soveltamista?

Jos rata tehdään vasta kisapäiväksi valmiiksi, voi jäädä huomaamatta myös jokin ajamista liikaa vaikeuttava asia (esim. näköeste), jonka vuoksi rataa voi joutua muuttamaan kisapäivän aikana.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 05.03.13 - klo: 12.11
Rikun laskelmaa kun katsoo niin suurimmmalla osalla on korkeintaan kahden sijan heittoja 1/3 tai 2/3 laskentatavoissa. Muutamalla on useamman sijan heitto, mutta pääsääntöisesti näyttää kuitenkin siltä että ei tuolla 1/3 mitään sen suurempaa eroa saada aikaiseksi.
Täytynee koittaa saada aikaiseksi sama vertailu Nokian kisasta ja Turun kisastaa kunhan se vain saadaan ensi ajettua. Tuo auttaisi kyllä ensi kesän formati suunnittelussa. Jos jollain on jotain valmiita taulukoita tms tuon laskentaan niin valmiitkin tulokset kelpaa mulle :wink: Mutta eipä tuolla niin kiire ole, kesän kisoihin on kuitenkin vielä jonkin verran aikaa.

Mikon statistiikan kun ottaa huomioon niin aika selkeästi tulee läpi se että kotietua on ollut viime kisassa. Toki PKSRCA:n kuljettajat ovat yleisestikin olleet korkeammilla sijoilla tänä talvena kuin aiemmissa sarjoissa ja hyvä niin, mutta onhan lopputulos kuitenkin aika selvä. Nähtäväksi jää toistuuko sama Turussa. Ja taisi Nokiallakin olla paikalliset tuloslistoilla korkeammalla kuin ovat Tiksin kisoissa olleet.

Sarjaa on ajettu menestyksekkäästi pari kautta ennen tätä talvea ilman suurempia ongelmia alkuerä formatin tai muidenkaan asioiden suhteen.
En usko että SC sarjan rentous on tulos ajoformatista, ajopaikasta tai misään erityisestä sääntöpyläkästä vaan siitä että iso osa kuskeista ajaa sarjaa rennolla fiiliksellä jolloin sillä sijoituksella ei ole niin hirveästi väliä.

Sarjaa kun on tässä jokusen kauden vetänyt niin trendi on selkeästi vakavampaan suuntaan SC kisailussa. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta koitetaan pitää mielessä että yksi sarjan tavoitteita on saada uusia harrastajia lajin pariin. Ja jos homma menee liikaa vääntämiseksi jo ennen kisoja niin se ei anna oikeaa kuvaa lajista kokonaisuutenakaan.

Joten se että ajetaanko alkuerät 1/3 tai 2/3 on suhteellisen pieni asia koska kaikki ajaa samalla formatilla. Ja jos eri kisoissa ajetaan eri formatilla niin se on hyvä, koska silloin oppii ajamaan alkuerät eri tavalla. Enkä usko että kisamista aloitteleva juurikaan välittää miten alkuerät lasketaan.

Itse kun tuloslistan loppupäässä olen tottunut majailemaan niin katsoisin että 2/3 on parempi koska silloin ei tarvitse näillä taidoilla yrittää saada sitä yhtä kovaa tulosta mitä tehdessä tulee kuitenkin paljon virheitä.
Mutta kun koittaa ajaa kolme alkuerää tasaisesti ilman virheitä niin se tuloskin on kokonaisuudessaan parempi kun kolmesta tasaisesta erästä otetaan vielä se huonoin pois. Tämä siis vain oma mielipide eikä välttämättä päde muihin joilla on paremmat kisahermot :tongue:

Ensi kesän sääntöihin teen tarkennuksia useaankin kohtaan, osa osa ehkä toimivampia kuin toiset mutta pointti on se että sarjasäännöt määrää sen minkä rajojen sisällä mennään kuluva kausi vaikka ne olisivatkin huonot.

Alla ote AKK:n sääntökirjasta  (http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-11-01T16-09-25175.pdf) kohdasta 3.6.2. ALKUERÄT (joka on muuten heti SC kohdan jälkeen, kannattaa lukea samalla SC:n virallinen sääntökohta)
Lainaus
Tapa 1. (EFRA “Round by Round”)
Pisteet Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne.
Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100
pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan erä-
kierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet)
ratkaisee. Jos sama, niin parhaan alkueräsijoituksen
tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne.
Jos alkuerät tai kilpailu joudutaan keskeyttämään
pakottavasta syystä ennen 3. alkuerän loppua, huomioidaan tuloksiin pisteet 1/1 tai 1/2.
Tapa 2. (EFRA “Fastest Time”)
Alkuerien / aika-ajon paras tulos, tasatuloksissa toiseksi
paras tulos, jne ratkaisee finaaleihin pääsyn.
Ajotapa tulee mainita kilpailukutsussa.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mice - 05.03.13 - klo: 18.37
En itse henkilökohtaisesti ymmärrä tuota "lätinää" kotikenttä edusta.
Miksi talvella pitäisi muuttaa profiilia juuri ennen kisaa?
Kesä radoilla tuskin kukaan lähtee muuttamaan rataa juuri ennen kisoja.

Tiksissä kotikenttä etu perustuu ihan täysin ja ainoastaan radan törkeeseen "tappopitoon". Eli Tiksin ratamuutokset eivät poistaneet etua. Elikkä Tiksissä olis pitäny saada se pidotus pois vähentämästä kotietua...

Pro kuski oppii ja sisäistää uuden profiilin muutaman akullisen aikana. Mutta säätöjen hakuun menee helposti koko päivä.
Toisaalta voisin kuvitella että ei niin pro kuski tykkäisi ajaa radalla jolla on ajettu jo jokunen kuukausi sitten. Uskoisin sen olevan joten kuten muistissa sillon, eikä tarttis alkaa taas alusta asti opetteleen uutta profiilia.

Ajo formaatti on mulle se ja sama.

-Mikko-
#88


ps. tulis jo kesä, ni loppuis lätinä...  :evil:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 05.03.13 - klo: 20.02
ps. tulis jo kesä, ni loppuis lätinä...  :evil:
Sit lätisee vaan vesi kun sataa taivaan täydeltä ja radalla pääsis veneellä paremmin  :cry:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 06.03.13 - klo: 09.38
Tiksissä kotikenttä etu perustuu ihan täysin ja ainoastaan radan törkeeseen "tappopitoon". Eli Tiksin ratamuutokset eivät poistaneet etua. Elikkä Tiksissä olis pitäny saada se pidotus pois vähentämästä kotietua...

Joo sit ois hienoo ajaa, varsinkin takavedoilla... jos tota pintaa ei pidoteta, on olosuhteet jotain jään ja lumen väliltä.

Tosta näytettä eiliseltä, pidottamattomalta alueelta ajelusta. Olis vissiin mielekästä ajaa kilpaa tollasella pinnalla.
http://youtu.be/I90vKhE5eKk (http://youtu.be/I90vKhE5eKk)
taustalla soivan biisin nimessä oli sana turku joten ajattelin sen sopivan hyvin tähän keskusteluun.  :tongue:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mice - 06.03.13 - klo: 10.23
Lainaus
Joo sit ois hienoo ajaa, varsinkin takavedoilla... jos tota pintaa ei pidoteta, on olosuhteet jotain jään ja lumen väliltä.

Mun mielestä se viime talvinen Tiksin pito oli ihan hyvä, tosin ajan nelkku.
Silloin pystyi ajamaan samoilla säädöillä kun muuallakin ja pystyi haastamaan tosissaan paikallisia.
Nyt ei ollut mitään mahkuja pysyä paikallisten perässä.

Mutta kuten jo niin useasti on huomattu, kaikkia ei pysty miellyttämään.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 06.03.13 - klo: 10.34
Ja kaikki siis johtui vain ja ainoastaan pidosta... Missään nimessähän meillä ei yksikään kuski ole kehittynyt.

Miks ihmeessä meillä edes on hyppyreitä ja mutkia radassa kun koko homma perustuu pelkkään alustatuntemukseen????
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 06.03.13 - klo: 10.41
Pidettäiskö tää topikki ihan vaan SC Winter Cup info/sääntö topikkina jooko ?

Väännöt erilaisten ratojen pidoista ja niitten vaikutuksista ajamiseen voi varmaa laittaa jonnekkin muualle.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 09.03.13 - klo: 23.07
Sarjan lopputulokset löytyypi tuolta http://bit.ly/XWHGp4 (http://bit.ly/XWHGp4)

Pidemmät turinat sarjasta seuraa jossain vaiheessa perästä, mutta tässä vaiheessa isot kiitokset kaikille jotka on sarjaan jollain tavalla osallistunut. Kyl korrii on vaan kiva ajaa hyvässä seurassa  :cool: