RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: copter - 03.11.12 - klo: 18.10

Otsikko: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: copter - 03.11.12 - klo: 18.10
Tässäpä taas hieman juttua täältä Brysselistä, jossa istuskelen itse 1/8 ja 1/10 IC track kokouksessa (TP-10 ja C-8 luokat).

Oleellisia päätöksiä:
- Yksityyppirengas tulee käyttöön periaatteella, että renkaat otetaan boksista juuri ennen erää ja autot palautetaan katsastuksesta ilman renkaita. Yksi koko / shore eteen ja taakse, valmistaja / malli ilmoitetaan 8 viikkoa ennen kisaa.
- Pitoaineet kielletään
- Painoraja nousee 1650g
- Vanteiden kokoihin tehty pieniä muutoksia ja toleransseja viilattu / poistettu.

Pöytäkirjat kokouksesta tulee myöhemmin tänään / huomenna nettiin Efran sivuille, josta sitten näkee tarkemmin.

Jussi on M-8 kokouksessa ja Vesa sähköluokkien kokouksessa, joista varmaan tulee kanssa päivitystä jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: Vesa - 03.11.12 - klo: 20.59
Sahkoluokista muutama asia jotka paallimmaisena:

Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: copter - 04.11.12 - klo: 11.03
Täältä löytyy pöytäkirjoja: http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=1204&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2013-01-01 (http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=1204&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2013-01-01)
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: MrOllinmaki - 06.11.12 - klo: 18.30
Täältä löytyy pöytäkirjoja: http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=1204&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2013-01-01 (http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=1204&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2013-01-01)

Oliko Matti niin että nämä jutut tulee vuoden viiveellä voimaan PM-tasolla? Eli siis 2013 ajetaan vielä 7min erillä ja ns. vanhalla kone/fuilisäännöllä?

-A-
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: MrOllinmaki - 06.11.12 - klo: 18.34
- Yksityyppirengas tulee käyttöön periaatteella, että renkaat otetaan boksista juuri ennen erää ja autot palautetaan katsastuksesta ilman renkaita. Yksi koko / shore eteen ja taakse, valmistaja / malli ilmoitetaan 8 viikkoa ennen kisaa.

.. saako tähän tarkennuksen? Tarkoitatko siis että pyörillä ajetaan vain 1 lähtö ja järjestäjä kerää kaikki käytetyt pyörät pois katsastuksessa? En löytänyt ulkomaankielisestä materiaalista mainintaa tästä asiasta.

-A-
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: Vesa - 06.11.12 - klo: 19.20
Joo joka erään uudet rattaat järjestäjän toimesta.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: MrOllinmaki - 06.11.12 - klo: 19.45
Ja siis kuka maksaa ne renkaat? Montako euroa kilpailija maksaa renkaiden käyttämisestä?

6päivää * 5lähtöä * 25Eur/setti = 750EUR???

-A-
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: Vesa - 06.11.12 - klo: 20.04
Kisahiiteissä on oltava handoutit, eli alkuerät jne. En tiedä tarkemmista määrittelyistä.

Mun mielestä tuo on hyvä juttu, mutta voi olla liian nopealla aikaväillä.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: MrOllinmaki - 06.11.12 - klo: 20.37
Spekkirengas on OK mulle.

Sitä että renkaan kokoa ei pääse itse määräämään, en ole sulattanut vielä.

Ameriikan foorumilla tuotiin äsken ehdotus erillisestä alkuerärenkaasta (pieni ja pehmeä) ja erikseen finaalirenkaasta (kovempi ja isompi). Tämä olisi haluttaessa mahdollista järjestää ja auttaisi asiaa paljon.

Molempien luokkien renkaan koko on turhan iso. 1/8 toimiva takarenkaan koko on noin 71-73 (EM rengas on siis 76mm!!) ja 1/10 renkaan nopea koko on noin 61mm (EM renkaan koko on siis 64mm).

Tämä on miltei sama asia kuin että TSM-10 luokkaa pitäisi ajaa nykyautoilla 67mm pyörällä tai mattoautoja 45mm takarenkaalla. Viimeisestä et varmaan itsekkään olisi kovin ihastunut, vaikka se olisikin kaikille sama.

Säännöt on säännöt ja niiden mukaan mennään. Parempi tämä ratkaisu on kuitenkin kuin rengasmankelit ja syklipaineistajat.

-A-
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: -Tony- - 06.11.12 - klo: 21.01
Kisahiiteissä on oltava handoutit, eli alkuerät jne. En tiedä tarkemmista määrittelyistä.

Mun mielestä tuo on hyvä juttu, mutta voi olla liian nopealla aikaväillä.


Siis haloo, mitä hemmettiä! 1/8 ja 1/10 rataluokissa renkaat kuluu melko paljon alkueränkin aikana! Jos handout renkaat ovat alkueriin lähdössä saman kokoiset auton vasemmalla ja oikealla puolella, niin ajetun alkuerän jälkeen ne ovat ihan eri kokoiset! Entäs sitten semin tai A-finaalin jälkeen?!?! Semi saattaa vielä mennäkin mutta 1/10 polttiksissa finaalin loppupuolella renkaat on joko loppu tai ne loppuivat jo aiemmin!

Ketkä helvetin amatöörit näitä sääntöjä sinne Efraan oikein edes kehtaa esittää? Saati sitten päättää sääntöjä tällaisiksi! Johtuuko ratapolttiksessa tällaiset p*skat päätökset siitä että jotkut ovat "salaa" käyttäneet pitoaineita? Jos näin on, niin annetaan kilpailukieltoa sääntöjen rikkojille eikä rankaista muita kisaajia näin paskoilla säännöillä!

Jos ratapolttiksissa mennään handout renkaisiin jotka saadaan just ennen kisaerää, niin kysymykseni kuuluu myös että pitääkö liimaus?!? Jos ekoissa alkuerissä todetaan että "oho!", ni siinä on kaikkien kisa pilalla! Ollaan vähän reenattu kisoja varten, matkustettu kisoihin, reenattu EM:ssä 4 päivää ja sit todetaan että ekoissa alkuerissä renkaat ei pysy vanteilla kun ne on huonosti liimattu! Se oli sit siinä!

Täytyy olla todella vahvat perustelut että pystyn ymmärtämään tällaiset uudet säännöt! No, sehän on vain minun ymmärtämättömyyttäni.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: Vesa - 06.11.12 - klo: 21.08
tarkemmin en tiedä mitä yllä kerroin, olin ite sähköluokkien kokokuksessa kun nuo päätettiin, matilla on tietoa.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: -Tony- - 06.11.12 - klo: 22.08
tarkemmin en tiedä mitä yllä kerroin, olin ite sähköluokkien kokokuksessa kun nuo päätettiin, matilla on tietoa.


Ymmärsin kyllä että puhut (kirjoitat) eri luokasta. Enkä edes kritisoi Suomen edustajia, tiedän että siellä Efra kokouksessa ei pysty yksi pieni maa kääntämään harrastajamäärältään isompien maiden mielipiteitä. Näitä uusien sääntöjen "syntyä" kannattaisi hieman avata jotta kisaajat pystyisivät ymmärtämään että mihin näillä uusilla säännöillä pyritään.

Näillä nykyisillä tiedoilla ja mietteillä nämä ratapolttisten Efra säännöt on ihan p*skat (sanoisin että terveestä, mutta en kehtaa ku olen niin ujo).
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: MrOllinmaki - 06.11.12 - klo: 22.26
Niin vieläkö muuten sinne Japaniin saisi paikkaa anoa (siis 1:8 WC-2013)? Menikö siihenkin aika umpeen lokakuun lopussa vai miten tuo on??

-A-
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: Vesa - 07.11.12 - klo: 00.14
Ne paikat kysyttiin tuolla viikonloppuna, matti tietää senkin kun oli paikalla.

Tony:

joo meinasinki vaan että matilla on paremmin tilannekatsaus hallussa, meillä ei varsinaista kantaa ollu rengasasiaan tuossa luokassa.  Handout rengas on vähän kakspiippunen homma, tapa jolla se ens vuonna tulee TP-10 ja C-8 EM:iin on ehkä aika iso muutos ja voi vaikuttaa osallistujamääriin. ajatus on kuitenki hyvä, ja keskustelua siellä oli paljonki käyty aiheesta.

Sähköluokkien sääntöasioista voi kysellä multa jos on jotakin joka arveluttaa.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: copter - 07.11.12 - klo: 16.51
Terve,

PM kisoihin sovittiin että 1/10 ja 1/8 IC kisoissa käytetään vapaata rengasta, eli poiketaan EFRA säännöstä kun kisat on pienemmät.

2013 PM kisoissa kuitenkin muilta osin EFRA säännöt pitävät paikkansa, eli siis 5 min ajo-aika ja välitankkaus sallittu.

1/8 IC WC kisaan ei ollut yhtään paikkaa ilmoitettu haettavaksi, joten sitä ei kokouksessa haettu. Haku voidaan kuitenkin vielä tehdä ja paikka pitäisi tulla OK koska joka maalle on taattu vähintään 1 paikka mikäli sitä anotaan, eli siis paikka voidaan anoa ja varmaan myös saadaan ym. perusteella. Ilmoitatko Toni halukkuudestasi jos haluat lähteä.

Mitä tulee tässä keskusteltuun rengassääntöön noin muuten, niin kustannuksista itse keskustelin juuri tuolla kokouksessa ja esitin siihen liittyen juuri epäilyt siitä että renkaat tulisivat kalliiksi kuljettajille. Tässä keskustelussa kuitenkin EFRA puolelta todettiin että koska renkaita tarvitaan niin suuri määrä, että niiden kilpailutetun kappalehinnan pitäisi jäädä pieneksi ja että tällöin renkaiden hinta kilpailijalle pitäisi jäädä n. 150 EUR tasolle, joka normaalistikin renkaisiin menee kun vie omat nakit mukana.

Lainaus
Johtuuko ratapolttiksessa tällaiset p*skat päätökset siitä että jotkut ovat "salaa" käyttäneet pitoaineita? Jos näin on, niin annetaan kilpailukieltoa sääntöjen rikkojille eikä rankaista muita kisaajia näin paskoilla säännöillä!

Kyllä tämä johtuu siitä juuri. Ongelma on se, että kemialliset aineet joita pidotuksessa käytetään kehittyvät (muuttuvat) niin nopeasti ja ovat osittain koostumukseltaan todella lähellä renkaissa käytettäviä liimoja, joten pitoaineihin tunnistaminen on todella hankalaa ja jossain tapauksissa jopa mahdotonta. Kahtena edellisenä vuonna kisoissa on käytetty laitetta pitoaineiden tunnistukseen, mutta sen toiminta ei ole ollut varmaa ja se on myös antanut vääriä ilmaisuja, varsinkin silloin kun rengas on todella tuore.

Handout renkaat koskevat finaaleita, alkueriä sekä harjoituksia joita käytetään kilpailijoiden siidaukseen. Muut harjoitukset saa ajaa omilla renkailla halutessaan.
Otsikko: Vs: EFRA 2012 AGM kokouksen antia
Kirjoitti: copter - 07.11.12 - klo: 16.55
Vielä rengasasiaan liittyen, niin vuodessa järjestetään 4 EM kisaa ja on sovittu, että renkaat toimitetaan vuorottain kunkin valmistajan toimesta. Eli siis käytännössä kaikki valmistajat saavat vuorollaan toimittaa renkaat tasapuolisuuden nimissä. EFRA tekee listan ja sen perusteella sitten valitaan toimittaja kuhunkin kisaan. Kilpailun järjestäjä siis ei valmistajaa valitse.