RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: jt-87 - 26.03.13 - klo: 17.09

Otsikko: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 26.03.13 - klo: 17.09
Tuli haaste otettua vastaan ja teen kauko-ohjatun alustan täytetylle karhulle. Eihän tässä muuten mitään hätää, mutta koskaan en ole tehnyt käytännössä mitään kauko-ohjaukseen liittyvää. Eli termit ja mahdollisuudet vahvasti hakusessa.

Tämän näköinen(tai siis tietenkin hienompi) laite olisi tulossa:
(http://www.netikka.net/haricot/Typy%20ja%20Konekarhu%20Pena%20Kannus2010.jpg)

Renkaina ovat kottikärryn renkaat, joille sorvataan 20mm rautatangosta akselit. Akselit laakeroidaan kiinni kahdella pukkilaakerilla vaneri-kanttiputkialustaan varmuuden vuoksi. Renkaissa on laakerit itsessäänkin ja veto on näin aluksi tarkoitus toteuttaa suoravedolla polkupyörän dynamon tavoin. Eli moottoriin kiinni pieni kitkapyörä joka tulee rengasta vasten.

Moottorit ovat aluksi akkuporakoneesta. Tehoa omien laskujen mukaan on 60w/moottori ja niitähän tulee yksi molemmille vetäville renkaille. Jos teho ei tunnu riittävän, tilaan jostakin harjattomat moottorit.
Alennusvaihteistot ovat porakoneen, jonkin sortin tuplaplaneettapyörästö se on. Jos ne eivät mahdollisien uusien moottoreiden kanssa, joutuu kehittelemään ketju/hihnavetoisen välityksen. Tällöin vanteet lukitaan akseliin ja akselille tehty laakerointi tulee tarpeeseen.

Kääntyminen tällä laitteella hoituu telavehkeiden tyyliin vetävien pyörien keskinäisiä nopeuksia muutellen.


Sen verran on jo kokemattomuus kostautunut, että tämä ei sovellu pakittavaan karhuun:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html)
Oletin että tuo ohjain toimii kuten Wanhat kunnon Nikkoautojen ohjaimet, eli tatti keskellä ei liikuta ja suuntaan tai toiseen liikuttamalla auto liikkuu eteen tai taakse päin :embarrassed:


noparit ovat toistaiseksi (muistaakseni)tällaiset:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html)
Tai no yksi nopari on tuollainen, toinen taisi jo hajota kun kokeilin sen jarrutusominaisuutta. Ei ole sen jälkeen moottori pyörinyt.



Eli nyt tarvitaan apua sopivan ohjaimen löytämiseksi. Karhun tilaaja vakuutteli että ei haittaa vaikka karhu ei pakita, mutta mielestäni se vaatii pakin. Ohjain ei saisi maksaa montaa kymppiä. Kierrätysosat ovat varteenotettava vaihtoehto; Saako juurikin lelukauko-ohjattavan radio-vastaanotin yhdistelmän ohjaamaan hieman tehokkaampaa moottoria?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: rizardi - 26.03.13 - klo: 17.21
Sun noparissa ei ole pakkia. Ei se ohjaimesta johdu.
Pistä ostetaan palstalle ilmoitus että ostat pari harjallista pakillista noparia, vaikka moottoreineen.
Uusi mabuchi maksaa päälle kympin ja se sama mylly löytyy monesta akkuporakoneestakin.

Alennusvaihteen teet itse hihnavedolla.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Roko - 26.03.13 - klo: 17.22
Auton akku käytössä?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Janne A - 26.03.13 - klo: 18.11
Ei vielä ole 1.4.?  :grin:
Saanko kysäistä ihan vaan uteliaisuuttani, että miksi joku haluaa kuljetella täytettyä karhua kauko-ohjattavalla lavalla?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: akkunen - 26.03.13 - klo: 18.25
Ei vielä ole 1.4.?  :grin:
Saanko kysäistä ihan vaan uteliaisuuttani, että miksi joku haluaa kuljetella täytettyä karhua kauko-ohjattavalla lavalla?

kuules koira palstoilla on nyt kova kysyntä, karhu ja susi testeistä :grin:testaavat "mitenkä" koira käyttäytyy kun näkee tuollaisen karvakasan
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: rizardi - 26.03.13 - klo: 19.01
Jos löytyisi ylimääräinen täytetty karhu niin ihan naapureiden iloksi/kauhuksi värkkäisin itsekkin.

Paljonko ko. karhu painaa?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 26.03.13 - klo: 19.49
Auton akku käytössä?
Tod.näk. sitten lopulta. Nyt alkuun kuitenkin poran akuilla.

Sun noparissa ei ole pakkia. Ei se ohjaimesta johdu.
Pistä ostetaan palstalle ilmoitus että ostat pari harjallista pakillista noparia, vaikka moottoreineen.
Uusi mabuchi maksaa päälle kympin ja se sama mylly löytyy monesta akkuporakoneestakin.

Alennusvaihteen teet itse hihnavedolla.

Tuo helpotti, täytyy laittaa hankintalistalle pakilliset noparit. Miten se muuten tulkitsee että milloin täytyy pakki lyödä päälle, kun ohjaimen toisessa ääriasennossa nykyisellä noparilla moottori ei pyöri ollenkaan ja toisessa päässä taas on täyskaasu? Puolivälissä yllättäen on päällä puoliteho...

Alennusvaihdetta en vielä värkkää itse, äkkiseltään ei parilla hihnapyörällä selviä jos karhun haluaa liikkuvan max 15km/h. Ja poratkin on jo ostettu ja purettu, joten onhan niitä hyödynnettävä :roll:


Ja karhu painaa alustoineen suunnilleen 60kg ja juurikin niitä koiratestejä varten tämä on minulta tilattu.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: rizardi - 26.03.13 - klo: 20.02
Ohjaimen tatin asennon määrittelet kalibroidessa noparia ja hienosäädön ohjaimen trimmillä.

Pakki on tosiaan noparin ominaisuus. Tarvitset siis noparin jossa on mahdollisuus pakittaa ilman viivettä.
Tämä ei tietenkään ole pakollinen, mutta oikean tankkiohjauksen saamiseksi sellainen pitää olla.

Monissa pakki tulee vasta, kun ensin jarrutat ja painat sitten uudelleen jarrua tai jarru pohjassa viiveen jälkeen.

Kannattaa tutkia porakoneen liipasinta. Saattaa hyvin olla, että liipasimen voi jättää välistä ja kytkeä porakoneen oma nopari suoraan vastariin.
Kone siis auki ja yleismittarilla katsot millaisia jännitteitä liipasimen kautta kulkee. Jos on max n.6V niin pitäisi onnistua.

Pitäisi itse olla ropaamassa niin olisi viisaampi. Hieman hankalaa näin näppiksen kautta.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 26.03.13 - klo: 21.12
Ei siinä porassa pakki pelaa niin helposti, erillisellä kytkimellä ainakin ulkoisesti. Kyllähän se liipasimen kanssa samassa mötikässä on, mutta pakki kytketään mekaanisesti.

Eli kahta viiveetöntä harjallista pakkinoparia saa tarjota!
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 29.03.13 - klo: 12.13
Moro,

olen itse tehnyt noin 25kg painavan pienoiskuormaajan, joka kulkee kahdella poran moottorilla noin 1m/s. Tuolla vauhdilla on kyllä sitten voimaa puskea.

Sanoisin äkkiseltään että 60kg, 15km/h, kaksi normi akkuporaa...mahdoton yhtälö. Savu nousee. Tai no, joku Dewaltin jättipotti, tai akkuporavasara. Mutta niissä taas jännitteet on korkeampia. Ja sopivaa harjallisen säädintä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Olen muuten tehnyt semmoisen sydeemin, jossa yksi servo käyttää porakoneen säädintä, ja pakit ja kaikki pelaa. Periaatteena; naru käyttää kaasua,eli servon varren kääntö kumpaankin suuntaan lisää kaasua ja keskellä kaasu pois. Plus varressa vipu joka käyttää suunnanvaihtoa.

Mutta sen ohjaimesi ei keskittävän tikun saat helposti muokattua keskittäväksi, niinkuin se toinen on. Avaat ohjaimen, ja lisäät pari jousta, ja modailet vähän. Itsellä on juurikin tuo ohjain kuormaajassa.

rc-martista löydät pakillisen säätimen 30dollarilla pala. Ja se viive voi olla ihan hyvä olla. On meinaan melko rytkäys kun vedät vivut taakse täydestä vauhdista ilman viivettä...jos se painaa sen 60kg.

p

muokkasin vähän...säädin/ohjain...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 01.04.13 - klo: 14.51
Kiitos pajatso! Jostakin nopeasti toimittavasta kaupasta nyt harjattomat moottorit 2kpl ja niille pakilliset, viiveelliset noparit :azn:

Tuo ohjaimen palautushommeli olikin jo tiedossa. Tai ainakin arvasin että sen saa muokattua palauttavaksi hyvinkin helposti. Taidan samalla lukita ohjaimet niin että niitä saa liikuteltua vain eteen ja taakse, ei sivuille ollenkaan. Käyttäjänä kuitenkin tulee olemaan eläkeikäinen ihminen, joten liian yksinkertaista siitä tuskin voi tehdä.

Ja jostakin täytyy etsiä sopivan kokoisia rattaita ja ketjuja, suunnilleen polkupyöräjäreys lie sopiva. Mistähän niitä saisi järkihintaan?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 01.04.13 - klo: 17.48
moro,

hyvä jos oli edes vähän apua.

Varmaan sitten jostain Kiinankaupasta isot mahd pienellä kv:llä. Sanoisin että se 60kg jos täytyy saada kulkemaan 15km/h...esim nurtsilla, niin tehoa saa olla ainakin 500W. Vertaa Kiinan "sähköpotkulaudat/pikkumopot", jotka kulkee hikisesti 15km/h aikuinen päällä, ja tehoa voi olla esim 250/300W. Mutta se on asfaltilla....


Ite olen hakenut 3/8 ketjua ja ketjupyöriä Laakeriketjusta (Tre Nekala) omiin kikottimiin. Se on aika edullista ja todellakin riittävän vahvaa. Mutta tarvitset varmaan ensin jonkun kevyemmän alennusvaihteen heti siihen moottorin jatkoksi ja sitten esim ketjuilla ja rattailla lisää alennusta. Joku matopyörävaihdekin voisi olla passeli, mutta teollisuuskäyttöön tarkoitetut maksaa ihan sigana.



Tuollaisessa laitteessahan mahtuu olemaan pikkasen isompikin hihnapyörä piilossa... Jos ite tekisin, niin ettisin varmaan pari vanhaa pesukonetta ja niistä ryöstäisin hihnat ja pyörät. Tulisi kerralla kunnon alennus, halvalla. Ja sitten sen ison hihnapyörän akselilta ketjulla veto renkaaseen.
Jos teet pelkillä ketjuilla alennuksen, niin saa vetää monta settiä peräkkäin että alenee riittävästi.


2X 300W kiinan pikkumopossa olis periaatteessa tarvittava tekniikka ilman pakkia... Servoilla vähän kaasupotikkaa ja suunnanvaihtorelettä ohjaisi...


p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 01.04.13 - klo: 19.57
Joo, niitä kiinan mopoja ensin etsittiin, vaan kun ei löytynyt, tehdään kokonaan itse :smiley: Tosin se ensimmäinen alennusvaihde tulee akkuporasta, kai se kestää vähän reilummat tehot kun kuitenkin vääntö pysyy maltillisena kovista kierroksista johtuen.



Ja nyt sitten ne ensimmäiset kuvat, niitähän täällä kai on odotettu:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_lokarit.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/lokarit.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_alusta.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/alusta.jpg.html)
Akseli on 20mm mustaa rautaa ja laakeripukit on tehty itse. Sorvautin holkit laakereille ja hitsasin ne kiinni lattaraudan paloihin, säästyi monta euroa valmiiseen nähden :grin:



Ohjaimeen taas tein rajoittimet, jotka estävät vipujen vääntämisen sivuille. Tässä tapauksessa kun niin ei saada mitään aikaiseksi. Samalla tein toisestakin vivusta palauttavan ottamalla jousen ja tangon sivuliikkeen palauttimesta.
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_ohjain.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/ohjain.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_korjattu_ohjain.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/korjattu_ohjain.jpg.html)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 01.04.13 - klo: 21.31
Moro,

siellähän on jo alusta tuloillaan! Huippua! Nää on parhaita projekteja.

Saksan e-baysta koittaisin e-scooteria katella josko lähettävät jostakin sopuhintaan tänne.

Kyllä se alennusvaihde voi olla vähän kovilla. Meinaan sitä voimaa pitää olla vaan niin paljon enemmän kuin siinä poran koneessa. Perus akkuporan moottori kiertää sen 20000. Pistät siihen loodan perään 50000 kiertävän harjattoman, niin saattaa sen ekan planeetan rattaat alkaa hitusen venyä/paukkua :) Ja joku osa tehostahan siihen jää lämmöksi. Jotenkin tuntuu että jos sieltä repii vaikka sen 200W läpi, niin morjens.


Toimiskohan sähköperämoottorin motit kuivalla maalla...jäähdytys lähinnä... Ne olis 12V koneita, joten joku semijämäkkä harjallinen auton säädin riittäisi. Testaappa tämä, niin voin sitten peesailla seuraavassa projektissa.  :tongue:

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 02.04.13 - klo: 19.04
Pitää jo vähitellen ollakin jotain valmiina, tilaajan mielestä tämän pitäisi olla valmis tällä viikolla. Ei sikäli kohtuuton pyyntö, johan tätä kuukausi on suunniteltu.

Katselin niitä e-scooterin moottoreita, tahtovat olla 24 volttisia :huh: Semmoisiin ei oikein löydy nopareita. Rattaita sen sijaan löytyy, kierroksia noissa skootterin moottoreissa on suunnilleen 2500, jolloin jopa suora välitys 11-90 riittää 23km/h nopeuteen.
Kokonainen 120w skootteri maksaa halvimmillaan 46e, mutta ainakaan se myyjä ei Suomeen toimita. Voihan se postitus onnistua jos kyselee, mutta kun tuo teho on aika pieni ja heti nousee kokonaishinta jos alkaa ostelemaan vielä 45e hintaisia moottoreita. Lisäksi tarvittaísiin pari kappaletta servoja ja jokin hieno systeemi pakille...   Pohdinta jatkukoon, ei vielä ole niin helppoa ja varmaa ratkaisua että tilaisin yhtään mitään :sad:

EDIT:
Tuollaiset vaihteistot tilasin. En tiedä välityksiä, mutta alennusvaihde se on...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=251091768648 (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=251091768648)

Lisäksi tekniikka alkaa taas vaihteeksi hahmottua: Sähkömopon 250-350w 24v moottori, saman vehkeen säädin ja kaasukahva. Kauko-ohjaus servolla joka pyörittää kaasukahvaa ja samalla kytkee oikean kulkusuunnan kytkimellä. Hintaa tulee kai suunnilleen 60e/rengas...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 08.04.13 - klo: 12.31
Uusia kysymyksiä, joihin toivon pikaista vastausta:

Toimiiko jos minulla on tuo aloitusviestin vastaanotin ja seuraavat osat:
24v autonakkujärjestelmä antamassa virtaa
Servoina http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__33364__Turnigy_S3317B_Servo_19g_2_5kg_14sec_NL_Warehouse_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__33364__Turnigy_S3317B_Servo_19g_2_5kg_14sec_NL_Warehouse_.html)
Ja virtaa muuntaa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31702__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly_NL_Warehouse_.html
 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31702__TURNIGY_5_7_5A_8_42v_HV_UBEC_for_Lipoly_NL_Warehouse_.html)

Servoilla pyöritän sähköskootterin kaasukahvoja...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 09.04.13 - klo: 18.36
Moro,

kyllä varmaan pitäisi toimia.

Aika pienet servot, mutta kai ne piisaa. Ottaisin ehkä vähän isommat, silmälläpitäen suunnanvaihtoa...kytkimen kääntö puolessa välissä.

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: andy98 - 10.04.13 - klo: 08.00
Eikös tohon kaasukahvan vääntämiseen ois joku vinssiservo aika hyvä?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 11.04.13 - klo: 19.48
Moro,

onkos se vinssiservo sellainen, jossa ei ole "nollakohtaa" ollenkaan? Voi olla vähän huono ratkaisu, jos haluaa että karhu toppaa kun tikut päästää keskelle. Muutenkin pitää varmaan olla joku varosysteemi. 60 kilonen karhu kun rullaa päälle reipasta juoksuvauhtia, niin voi vähän tennarit heilahtaa.... :wink:

Itse ottaisin isommat servot, ja tekisin semmoisen mekamismin, että kun servoa kääntää nollakohdasta kumpaan tahansa suuntaan, niin skootterin kahva kääntyy. Periaatteessa vaikka narut servon sarven molempiin päihin kiinni, ja toiset päät kaasuhahvan ympäri. Mutta se pyöritys voi vaatia vähän voimaa. Kymppikilonen...
Tai voihan sen potikan kaivaa ulos sieltä kaasukahvasta, niin pääsee vähemmällä voimalla.

Sitten siihen servon yhteyteen mikrokytkin, joka ohjaa suunnanvaihtorelettä, tai suoraan kytkin jossa kahdet vaihtokärjet.

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 12.04.13 - klo: 12.20
Noh, karhua soviteltu alustalle ja täyttäjä ei ollutkaan mikään ammattilainen. Karhu painaakin siis kokonaista 20kg :grin: Tosin joutuu sitä vielä vahvistamaan kun ei tahdo pysyä kasassa paikallaan ollessakaan.

Saattaa olla varmin että tosiaan ottaa ne potikat sieltä esille että on vähemmän hajoavia osia välissä.
Alennusvaihteet muuten tulivat, välitys oli eri kuin arvelin. Arvaus oli 1:2, mutta 1:4 välittää, joten saattaa olla ensimmäisellä takaratasvaihtoehdolla vähän hidas karhu...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 12.04.13 - klo: 21.29
Moro,

hidas on parempi kuin tämän tästä kärähtävät vehkeet.

no ei se 60kg silti ole kauheen kaukana. Vahvistat karhua +10kg, ja se alusta painaa helposti 20kg. Akulla saa kyllä painoa lisää mukavasti jos tuntuu liian kevyeltä. Mutta tosiaan jo tasaisella nurmikolla ajaminen tuollaisella massalla on aika raskasta menoa. Vaatii voimaa.

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 19.04.13 - klo: 09.05
Noniin, moottorit saatu pyörimään kauko-ohjatusti. hip hurraa...

(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_eturengas.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/eturengas.jpg.html)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_noparia1.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/noparia1.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_noparia2.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/noparia2.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_noparia3.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/noparia3.jpg.html)
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_pakkireleet.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/pakkireleet.jpg.html)

Tuli vain tuosta omasta "noparista" sen verran epävarman oloinen laite että kai tässä nyt sitten tulee vielä kolmas tekniikkaversio ennen kuin olen tyytyväinen. Ensimmäinen jos oli porakoneet, toinen tämä sähköskootteriviritys, niin kolmas on sitten harjattomat moottorit harjattomalla pakillisella noparilla. Vain alennusvaihteet ovat myysteerio.


Eli konekarhu ver. 3:
kauko-ohjain ja vastaanotin: $23
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html
 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8337__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_1_.html)noparit: $70
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html)

Nuo ovat melko varmoja tapauksia, eli toimivat. Mutta entäs moottorit?
Moottorit: $60
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22036__NTM_Prop_Drive_50_60_270KV_2400W.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22036__NTM_Prop_Drive_50_60_270KV_2400W.html)

Ja alennusvaihteet ne vasta hakusessa ovatkin :undecided:


Että ei vissiin kannata ensin suunnitella kunnolla ja sitten vasta aloittaa tekeminen...

Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 19.04.13 - klo: 13.10
Jos vaan saisit sopivan välityksen, niin itse ajaisin noita moottoreita 6-8s akulla, jolloin saisin virrankulutuksen pienemmäksi. Nopari kestää vain 4s. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta olen jostain lukenut, että tuollaisen sensorittoman moottorin kanssa tulee ongelmia suunnanvaihdossa. Moottori/nopari palaa helposti jos vauhdissa laittaa pakin päälle tai toisin päin. Kattele porakoneiden vaihdelaatikoiden purkuosia, esimerkiksi tässä koneessa on tosi hidas välitys. http://sahkotuote.fi/kauppa/images/categories/64/61/6461506.jpg (http://sahkotuote.fi/kauppa/images/categories/64/61/6461506.jpg)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 19.04.13 - klo: 22.18
Moro,

Joo...sensoriton vs. perinteinen harjallinen, tällaisessa laitteessa jolla ei ajeta mitään kisoja....ottaisin ehkä harjallisen. Mutta näinä aikoina ongelma on saada halvalla harjallisen nopeudensäädin, ja varsinkin korkeammille jännitteille.

Millä tavalla siitä tuli epävarma? Se servon ympäristö ei ihan auennut kuvista...

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 20.04.13 - klo: 07.34
Se on sitten sensorillinen harjaton minkä hommaan.

Epävarmuus tuli lähinnä pienestä takkuilusta toiminnassa, ei luistanut tuo liikkuva osa riittävän hyvin. Nyt kuitenkin sain sen toimimaan, joten katsotaan...
Tuossa video asiasta: Servo sunnanvaihtimena ja noppeuden säätimenä (http://www.youtube.com/watch?v=bzYbxTXOmWw#)

Nuo moottorit jotenkin tuntuvat todella voimattomilta, kunhan saa ketjulinjan tehtyä niin sittenhän sen näkee. Nyt alennusvaihteelta lähtee ratas väärällä jaolla :undecided:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 20.04.13 - klo: 09.13
Kappas, hieno mekaaninen nopari ja portaatonkin vielä.  :azn:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 20.04.13 - klo: 10.57
Moro,

no tuohan on just asiallinen, kunhan luisti ei jää jumiin. Huutaako servo kuinka tuskissaan?

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 25.04.13 - klo: 18.56
Eipä niillä servoilla siellä hätä liene, eivät ainakaan takeltele yhtään. Sen verran ne huutavat kuin mitä videolla kuuluu. Ja uuttakin videota tarjolla:
Konekarhu elää sittenkin (http://www.youtube.com/watch?v=Sdl99f4krPY#)
Vähän on kovaääninen tuossa vielä, pari ketjuihin liittyvää ongelmaa oli jotka korjattiin. Tilaaja jo sen sai itselleen ja vaikutti jokseenkin tyytyväiseltä, mitä nyt luovutus kesti tunnin erinäisten teknisten ongelmien johdosta :embarrassed:
Renkaat mm. irtosivat laakereiltaan, renkaan kiinnitysmutterit akselilta ja vielä se toinen "nopari" vähän jumitti. Paineilma auttoi jumimiseen, hyvä siitä tulee.
Tehoa oli enemmän kuin arvelin, nopeus on sopiva vaikkakin alle sen mitä alunperin piti olla (15km/h) nyt saattoivat tosin akutkin olla hieman tyhjiä.

Vaikka lopputulos oli melko hyvä, pohditaan silti se unelmatekniikka kasaan. Ostan sen vaikka sitten vain varalle ja kasaan siihen jotain muuta kivaa, jos ei karhusta enää kuulu korjauskehoituksia...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 26.04.13 - klo: 11.19
Hatunnoston arvoinen suoritus! Hienosti näyttää toimivan. Ladon ovi taisi taustalla hiukan narista? :tongue:
Ootko moottorin lämpöjä seuraillut? Kuinka kuumaksi mahtaa tulla esimerkiksi 5min ajon jälkeen?
Konekarhun ajo vaikuttaa kovin samallaiselta kuin Segway, joten sellainen seuraavaksi? :cool:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jucca - 26.04.13 - klo: 20.59
Aiheeseen liittyvää.

http://yle.fi/uutiset/konekarhu_testaa_koiran_sisun_eramessuilla/6609667 (http://yle.fi/uutiset/konekarhu_testaa_koiran_sisun_eramessuilla/6609667)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 26.04.13 - klo: 21.15
Moro

Hieno! Massatuotantoon.  :azn:

Tuollaisessa painavassa vehkeessä kun saa noin periaatteessa vauhdista pakin päälle, niin akseleihin kiinnitykset on tosi kovilla.

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 27.04.13 - klo: 22.44
Ei ihan vielä massaa tästä :embarrassed: Tuli soittoa että toisen puolen moottori ei pyöri...
Ilmeisesti pakkireleet sökönä. Huomenna selvitellään sitä sitten... mie kun luulin että se oli sillä selvä, että nyt se toimii...

Ja ei se ihan suoraan pakkia iske päälle, pieni viive tulee jo ihan servon liikkeen hitaudesta. Eikä saillä ole rallia tarkoitus ajaa muutenkaan :wink:

Eli vaihtoehtotekniikkaa haetaan edelleen, pohjana se Hobbykingin halppis ohjain/vastaanotin ja jotkin auton noparit.
Moottoreiksi sensorilliset harjattomat?
Alennusvaihdetta jostakin, 4wdkanootti oli käyttänyt kahta 1/8 krossarin keskitasauspyörästöä, löytääkö joku jostakin sellaisia? Minä en löytänyt(eikä toisaalta ihmetytä ollenkaan, ei täysin ole hallussa että mitä olen etsimässä)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 29.04.13 - klo: 13.31
Omaan "ei rc" rakennelmaani valitsn shortcource auton keskidiffi-moottoripukit, sain 8mm sijasta 10mm pyöränakselin. Se sTtui sopimaan mulle paremmin pyörien vaihduttua, ei muura syytä.   Sellaisia ostaessa kannattaa katsoa mitä laakeria se käyttää. Suomesta kysyisin rc-navetta.fi ja mallin scrt10 pukkia, pinionrattaita, isorattaita. Rc-monster.com toimittaa ulostuloakseliin soviteltavissa olevia rattaankeskiöitä nimellä single speed conversion. Aina on jotain tehtävä kuitenkin itse, ainakin kiinnitys alustaan ratasvälys oikeana..
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 11.05.13 - klo: 20.33
Kiitokset 4wdkanootille selvennyksestä! soittelen tulevalla viikolla tuonne ja kyselen hintoja :azn:

Vikaa on muuten ehtinyt olemaan pariinkin kertaan:
Pakkirelevika olikin kärähtänyt ohjainboxi. Kiersin sen tekemällä releistä on-off pakittoman ohjauksen. Eli kaasuvipua kääntämällä lähdetään kaasu pohjassa eteenpäin. Voltteja moottorille menee 12v, joten kovin isoa vaaraa 24v moottorin palamisesta ei ole.

Vähän kävi kyllä eilen mielessä että moottori on palanut, kun tuli vaihteeksi soittoa että ei karhu taaskaan pelaa. Tänään auoin ja mittailin osia ja moottorissahan se vika oli. Ei onneksi ollut palanut, vaan oli moottorin sisästä irronnut virtajohto... Vähän maanantaikappale, hiiletkin ottavat ankkuriin kiinni vain parin millin matkalta :shocked:

Pari kuvaa muuten matkan varrelta:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_edestauml.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/edestauml.jpg.html) (http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_voimansiirto.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/voimansiirto.jpg.html)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 24.05.13 - klo: 20.50
Taas pari kertaa karhua korjattu:
Nopeudensäädin laitettu releiden tilalle
Moottorista vaihdettu melkein kaikki kun kärähti
Nopeudensäädin vaihdettu kun sekin kärähti samalla moottorin kanssa.

Kakkostekniikkaa olen jo vähän saanut edistymään:
Alennusvaihteet tulevat olemaan peräisin järeästä Makitan akkuporasta. Maahantuojalta saa postikulujen hinnalla käytettyjä :cool:
Ne kun ensiviikon aikana saapuvat, pääsee tilailemaan moottoreita ja säätimiä.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 09.07.13 - klo: 21.42
Pientä edistymisen tapaista on tapahtunut. Sain Makitalta vaihteistot(1/60 ja 1/30 välitykset valittavissa) ja moottoriin kiinni tulevan rattaankin "lievän" odottelun jälkeen.
Seuraava ongelma onkin tuon rattaan vaatima akselipaksuus, 3,95mm. Ei tahdo sellaisia olla RC-puolella tarjolla...

Saattaa olla että sorvaan moottorin akselia sopivammaksi ihan kotioloissa viilalla moottorin pyöriessä... mutta jos jostain kävelisi vastaan sopiva holkki, jolla 3,175mm akseli lihotetaan 3,95mm kokoon, ottaisin sen kyllä
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: eSATA - 09.07.13 - klo: 22.09
Entä jos reikää suurentaisi viiteen millimetriin?
Silloin voisi käyttää 3,17--5 mm pinioni adapteria.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 10.07.13 - klo: 07.09
Silloin olisi sama käyttää 5mm akselilla olevaa moottoria. On vain niin pieni tuo ratas että en tiedä onnistunko poraamaan suoraan sen reiän. Rattaan kestävyyskin huononee samalla, mutta täytyy tuokin vaihtoehto tutkia ennen moottoreiden tilausta.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 11.07.13 - klo: 22.17
Ei ole pakko mennä 5 milliin asti: Lehnerin koneet on 4mm akselilla!
Voi tietääkseni tilata valmiin "3,17mm to 4mm" adapterin myös, jos ei halua suoraan siirtyä Lehnerin laadukkaisiin, mutta kalliinpiin koneisiin.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 12.07.13 - klo: 07.39
Kiitos iso taas 4wdkanootti! Yritin etsiä 3,17mm to 3,95mm -adapteria, vaan ei löytynyt. Nyt sitten tuli heti vastaan liitin tuolla 3,17-4mm haulla ja sellaiset on nyt tilattu.

Sitten se loppuosa tekniikkasta:
noparit:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28377__Hobbyking_X_Car_120A_Brushless_Car_ESC_sensored_sensorless_.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28377__Hobbyking_X_Car_120A_Brushless_Car_ESC_sensored_sensorless_.html)

Moottorit:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html)

Moottori on sensorillinen ja nopari pakillinen, jäikö vielä jotain huomaamatta?
Jännitettä kestää enemmän kuin on tarjolla(12v) ja tehoa on tuplat verrattuna nykyiseen tekniikkaan.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 16.07.13 - klo: 18.57
....kiitskiits

mut

Eikös tuo sun verottaja (-karhu) ollut montakymmentä kiloa painava?
En itte uskaltas tintata kaasua pohjaan (ja ehkä melko pian täysjarrulle), jos noparin piikkivirran sietokyky on vaan 480A !
Sen verran oli 1/10 kokoluokan harjallisissa 20 vuotta sitten. Myönnän että lähteminen on kalliilla nopareilla siistimpää.... toi vaan ei ole niitä.

On kalliinpi tuo hobbykingin 150A autonopari, mutta sitä tiedän itse laittaneeni rullakonvetimeen. Se joutuu kiskomaan 300-1000 kilon satseja vaakasuoraan maalatulla betonilla, eikä ole polttanut nopariaan.
- siinä on piikkivirta mainittu yli tuplaksi   1080A !
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__Hobby_King_150A_High_performance_Brushless_Car_ESC.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__Hobby_King_150A_High_performance_Brushless_Car_ESC.html)

(e-bikeä testatessani mä sitten sain toisen samanlaisen kuumenemisvikaiseksi: se ei osannut miljoonasegmenttistä vanne-napamoottoria käskeä, outo juttu! miljoona= 51 teeth and 46 poles, olikos se yli 2 napanen
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 18.07.13 - klo: 23.21
Moro,

onkos niissä Makitan vaihteistoissa myös ne momenttisäätöjutut mukana? Niillähän voi eliminoida jumitilanteet.
Oma viimeisin viritys (sähköistetty lasten muovinen traktori) juuri "asiakkaalle". Ensimmäisessä versiossa oli pari heikkoa kohtaa.
Tässä uusimmassa on semmoinen sininen  vähän vanhempi Boshin 10,8V ruuvinväännin, ketjulla välitys alas 1:6,  12V lyijyakku ja "noparina" 12V akkuporan oma säädin(valtava jäähdytyselementti kiinnitettynä säätimeen). Jotain 8A menee virtaa kun lämä tiskissä vetää asvaltilla...ja paljon enemmän kun vetää nurtsilla ylämäkeen. Tämähän kulkee vain noin 1m/s, mutta ei se karhukaan näyttänyt kauhean nopealta. Painoa laitteella on varmaan 15kg, + kuski 20kg.
Ruuvinvääntimen momenttisäädön jätin yhtä vaille porausasentoon. Nyt jos 20kg kuljettaja tempaisee nurmikolla kaasun pohjaan, kuten joskus mukuloilla tapana on, niin poran momentinsäätö päästää pari paukausta, mutta totaali jumia ei tule. Opastaa vähän niinkuin painamaan kaasua rauhallisesti.

Eli uskoisin että kahdella loodalla, plus momenttisäädöllä jotka melkein tapissa, saisi aika painavankin mötikän liikkeelle. Se liikkeelle lähtöhän se paha tilanne on.

p

Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 19.07.13 - klo: 17.06
Olihan siinä se räikkä, on vähän vielä vaiheessa että miten sen lukitsen kokonaan pois käytöstä. Kyllä tuo revittää jos ei pääse liikkumaan, eli en jätä välille mitään "sulaketta". Onpahan yksi vikapaikka vähemmän kun ei pääse räikkä löystymään omia aikojaan. Osat muuten on nyt tilattu hobbykingiltä, saas nähhä milloin tulevat.

Onko tuon 4wdkanootin ehdottaman noparin kanssa odotettavissa ohjelmointia/säätämistä ennen kuin pakki ja muut systeemit toimivat kuten kuuluukin?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 19.07.13 - klo: 19.41
Moro,

ei kai ne itellään liiku... Pätkä jotain ankaraa kummiputkee ympärille, ja pari klemmaria....

ite olen lukinnut neljällä pidätinruuvilla niistä kuulanrei'istä tuommoisia halppis koneen murikoita.

Jättäisin kyllä sen räikän sinne :)


p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 21.07.13 - klo: 21.24
Katkasijan piuhan päässä on on/off-kytkimen lisäksi se setuppinappi jolla radiolaitteen rajat opetetaan.  Sitten toimii pakillisena, jarrullisena.
Muistaakseni pakki tulee vasta jarrutuksen jälkeen toisella kerralla, eli pitää käydä neutraalilla ensin. Estää pistämästä pakkia täyskaasusta läpi, kuten lapset renkkais..

Jos haluaa muuttaa enempi, pitää se ohjainkortti hommata. Omistan kai jossain semmosenkin.....
Jäänyt kokeilematta ne ajotuksen muuttelemiset. Mukanalee lipare, jossa lukee tarkkaan saapumishetken oletusastukset.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 10.02.14 - klo: 20.04
Pitkästä aikaa tapahtuu karhulle:
tekniikka ver. 3.123 tai jotain alkaa olla kasassa.

(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/th_moottorit_vaihteistoineen.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/moottorit_vaihteistoineen.jpg.html)

Kasailin ensimmäisen moottorin nopareineen paikalleen ja yritin saada "ensisavuja" mutta eipäs lähtenyt moottori pyörimään... Noparin tuuletin kyllä huutaa heti kun virran laittaa päälle, mutta moottori ei lähde päälle.

Moottorin johdot on liitetty oikein päin ja sensorin johtokin on paikallaan. Missä osaa olla vika? Kai tuo nopari antaa moottorin liikkua ilman ohjelmointia tai muita kikkailuja?!?


Moottori on:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31192__XK3650_7900KV_Sensored_Brushless_Inrunner_UK_Warehouse_.html] [url]http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31192__XK3650_7900KV_Sensored_Brushless_Inrunner_UK_Warehouse_.html (http://[url)[/url]
Ja nopari: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__hobby_king_150a_high_performance_brushless_car_esc.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__hobby_king_150a_high_performance_brushless_car_esc.html)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 10.02.14 - klo: 22.17
Sun tarttee ensin kalibroida nopari, sitten vasta saat ne ensisavut. :grin:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 11.02.14 - klo: 06.03
Eli painetaan sitä pikkunappia virtakytkimen vieressä ja rämpätään kauko-ohjainta ees-taas? Vai miten se menee, ei ole kokemusta näistä.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 11.02.14 - klo: 09.04
Eli painetaan sitä pikkunappia virtakytkimen vieressä ja rämpätään kauko-ohjainta ees-taas? Vai miten se menee, ei ole kokemusta näistä.

Jotenkin noin se menee, en tiedä tarkkaan kun ei ole kokemuksia kyseisestä noparista. Ohjeesta tuo selvinee. :smiley:
Onkos nuo planeettavaihteet muuten porakoneesta? Noparin spekseissä varoitettiin käyttämästä 4 pole moottoreita ja pikaisella googletuksella nuo ei ilmeisesti 4 poleita ole?? :roll:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 11.02.14 - klo: 10.06
On niin pitkään nuo osat hyllyssä odotelleet, että en enää löytänyt käyttöohjeita  :undecided: nopari sopii kommenttien mukaan myös neli-pole moottorille, enkä ole minäkään varma että millainen on tuo moottorini. Kumma kun ei HK:n sivuilla ole mitään mainintaa asiasta.

Ja vaihteistot ovat makitasta, huollosta laittoivat postikulujen hinnalla käytetyt  :grin: välitykset ovat 1/30 ja 1/60, joista käyttöön pääsee tuo hitaampi.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 11.02.14 - klo: 13.29
Kun opetetaan radioparin arvoja noparille eli tehdään setuppi:
Kone kytkettynäkoska se toimii piipitysäänien viestimenä.
Akku ja nopari-vastari piuha myös, lähetin päällä.
Kaasusormi haluttuun eteen suuntaan pohjaan
Setuppinappia kunnes saat fanfaari.
Erilainen f. Kertoo ette max eteen on tallennettu
Sormi täyspakille odota kummes f. Siitä
Sormi neutraalille ja sen fanfaari.
Odota kunnes uudet arvot on tallennettu ka nopari laskee akun voltit.
Jos kaikki hyvin voit sammutta ja käynnistää noparin ja se antaa kaksi sointua.
Ekassa se kertoo esim piipiipiip paap 3s lipo löydetty. Tilulilu kertoo että talmemmettu neutraaali
Ja kahvan tarjoama vastaavat, valmis ajokäskyihin.
Jos et saanut edes setupin ekaa piipitystä, pitää kaasun kanavan e/t suunta reversoida.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 15.02.14 - klo: 16.36
Kyllähän vaan toinen moottori lähti pyörimään. Saman tien vain petti vaihteiston ja moottorin välinen jatkoholkki, ei ehtinyt rengas pyöriä kierrostakaan :cry:

Ja nopari päästi voimasavut, voisiko johtua siitä että yritin ohjelmointinappia painaa kun moottori pyöri?!? Ensimmäinen ohjelmointi kun ei sujunut kovin hyvin, jäi pakki opettamatta :embarrassed: ...pakitti silti...


Millähän sen akselien liitoksen saisi kestämään...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 16.02.14 - klo: 10.11
Ei se ohjelmointi namiskuukkeli nappula noparia käräytä. Olitko kytkenyt molemmat moottorit yhteen nopariin?
Melkoiset voimat saa moottorissa olla jos jatkoholkki hajos. Mistä matskusta se on tehty? Jostain pehmeestä purukumista ilmeisesti. :tongue:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 16.02.14 - klo: 20.43
Molemmilla moottoreilla on oma nopari, ei muuten tämä karhu käänny. Mikähän siinä sitten savuja päästeli?!?

Ilmeisesti alumiiniadapteri antoi periksi, en kai ollut kiristänyt niitä onnettoman pieniä pidätinpultteja tarpeeksi. Kunhan flunssasta selviän, käyn tutkimassa asiaa tarkemmin...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 20.02.14 - klo: 16.59
Toinen nopari taisi olla jo tehtaalta tullessaan mykkä :undecided:
Tuo joka päästeli savuja, päästi vain ohjelmointi/virtamokkulan piuhat oikoseen :angry:

Karhulla on jo ajettu, mutta on täyttä tuskaa:
toinen puoli vetää taaksepäin 100% teholla ja eteenpäin 60%
Toinen puoli eteen 60% ja taakse 50%.

Moottorit saa helposti pyörimään myötäpäivään(moottorin takaa katsottuna) mutta toiseen suuntaan joutuu houkuttelemaan hyvin varovaisella vivun hivutuksella.


Veikkaisin sen olevan kiinni ohjelmoinnin epäonnistumisesta, en saanut kummaltakaan puolelta mitään fanfaareita, se vain lähti pyörimään jossakin vaiheessa ....


Yritin ohjelmoida uudelleen:
1. kaikki piuhat kiinni.
2. virrat päälle ensin kauko-ohjaimeen ja sitten nopariin(noparin mukana virrat vastaanottimeen)
3. ohjelmointinappi pohjaan
4. ohjain täyttä eteen
5. ihan sama mitä, ei sieltä ääniä kuulu...


...se pettänyt osa voimansiirrossa olikin vaihteenvalitsin, joka oli jäänyt kahdenvaihteen väliin...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 20.02.14 - klo: 18.38
Onko moottori myös kytketty nopariin? Ilman moottoria ei piippauksia tule.

Tais moottorit olla paikallaan kun kerran lähti kesken kaiken pyörimään. Ohjelmointi ongelmalta tuo kyllä kuulostaa. Ootko toisesta noparista ottanut +johdon irti siitä liittimestä joka menee vastarille?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 20.02.14 - klo: 20.15
Juu, oli moottori kiinni noparissa.

Tuotapa en ole tehnyt, eli punainen piuha irti vastarille menevästä musta-puna-valko yhdistelmästä? Mitäs se haittaa vaikka se paikallaan on? Ja alussa oli vain toinen moottori-nopariyhdistelmä, joten ei se ainakaan ohjelmointia ole hankaloittanut...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 20.02.14 - klo: 22.18
Jep siitä juuri. Becit ruokkii toisiaan ja se ei oo hyvä juttu pidemmän päälle.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 21.02.14 - klo: 12.46
Becit poissa ja erillinen virrantuotto vastarille nyt.

Ei vain toimi yhtään paremmin, en osaa ohjelmoida ja pakittaminen on pilkkimistä + vasen puoli ei jostain syystä jaksa liikkua juuri ollenkaan. Alamäkeen menee, muttei ylämäkeen.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 21.02.14 - klo: 18.18
Anna moottorille vauhtia ja sitten kaasua. Jos toimii normaalisti, niin yksi vaihe todennäköisesti pimeenä.
Moottori pyörii kahdellakin vaiheella, mutta tarvitsee käynistyäkseen sen kolmannenkin.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 21.02.14 - klo: 20.11
Kyllä se rengas ilmassa lähtee hyvin käyntiin, ei vain vedä yhtälailla kovaa kuin toinen puoli.
Loppuu kohta ideat tämän suhteen, ei toimi vaikk amitä yrittää :embarrassed:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 22.02.14 - klo: 10.12
Ensin tästä: "petti vaihteiston ja moottorin välinen jatkoholkki" 
Oliko tuo siis lehnerin valmistama paksuudensovite 3,17 to 4mm ,vai onko se erikseen tuossa ?

Toisena asiana: pyörät pyörivät eri vauhtia 100 vs 60 . Eli tehdasasetusten rajotuksen mukaan.
Kyseisen noparin asetuksista murikan läpi löytyy sekä eteen, että taakseppäin menemisille rajotus% arvot, joten sieltä , pitäisi ainakin, saada koneet menemään samaa nopeutta per suunta.
Kunhan ko asetuksien säätely on tuttua :)

Kolmantena: suunnan vaihto nopareissa, missä on tuo pakotettu "pyörintä-seis + kaasu_neutraalilla", ennenkuin pakin saa, tulee nyt vehkeeseen aina! Mikä on yhdelle eteenpäin, on toiselle pakkia.
Pyydettäessä toinen huolisi käskyn heti, mutta toinen vasta hyväksyttyään pakin.
Toiseen suuntaa vain mietiskelijä vaihtuu.

suositellessani, ko noparimallia muistelin, et tän saa pois päältä, mutta en suositellut, amppeerit kasvaa pilviin. Valikossa vaan ei ole sitä enää.
Ratkaisuksi ehdottasin seuraavaa:
Asetuksista kääntää vain toisen noparin pyörintäsuunnan! Näin molemmille on eteenpäin sama suunta, ja mahdollinen viive koskee niitä symmetrisesti yhteen suuntaan!

Itse säätelen moni-nopari vehkeissä aina yksinään yhtä, ja kokeilut sitten vehkeet yhdistettynä vasta.
Eliminoi mahdollisuuden, että käsky lähtee väärään älyyn sottaamaan. Siis nopari-vastari, välin johto irti kaikesta siinä joka ei saa muuttua.

Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 22.02.14 - klo: 16.06
Noniin, Akku latauksessa ja setuppi löydetty:

Homma alkaa siitä että missään ei ole virtaa ja kaikki johdot on kytketty niille tarkoitettuihin piakkoihin.
1. vastariin ja ohjaimeen virrat päälle.
2. noparin ohjelmointinappi pohjaan.
3. noparin virta päälle
4. odotetaan että nopari käynnistyy ja menee ohjelmointitilaan, eli punainen valo syttyy ja vaihtuu oranssiksi.
5. päästetään ohjelmointinappi vapaaksi.
6. ohjaimesta täysiä eteen ja odotetaan noprain välkyttävän oranssia ja antavan äänimerkin. Jos näin ei tapahdu, täysillä pakkia ohjaimesta.
7. täysillä pakkia ohjaimesta ja odotetaan välkyntä ja äänimerkki.
8. ohjain vapaalle ja välkyntä ja äänimerkki siitäkin.
9. noparista virrat pois ja takaisin, homma valmis.

4wdkanootti:lle isosti kiitoksia tästä!


Ja vastauksena edelliseen viestiin:
Oli vain poran vaihteiston vaihteenvalitsin jäänyt kahden vaihteen väliin, siksi pyöri tyhjää. Sen kun huomasi ja korjasi, pääsi karhulla liikkeelle. Epäilin siis turhaan sitä Lehnerin sovitetta.


Pakki ja eteen ovat säädetyt molemmat 100% ja ovat nyt yhtä nopeat.


Seuraavaksi käyn moottoreiden keskinäisten pyörimisnopeuserojen kimppuun, saattaa olla jopa vähäisen akunlatauksen ansiota se. Jos on nopareissa pienikin ero, se korostuu kun virta lähestyy loppua.
Kytkin moottorit "ristiin" ja vasen oli nytkin hitaampi. Tosin oikean puoleinenkin hidastui huomattavasti kun vähän revitteli :roll:... Eli täydellä akulla uutta testiä.


Edittinä kuva joka tuli luvattua:
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_tekniikka_ver3.png) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/tekniikka_ver3.png.html)
Otsikko: epäilys harjattomassa koneessa
Kirjoitti: 4wdkanootti - 22.02.14 - klo: 21.54
1. sulla on 2 samanlaista konetta myyntitietojen mukaan, mutta onko ne koskaan olleet samanlaiset?
(ei olis eka kerta ku saat muuta ku tilaat.)
Ilmassa ja vedessä, missä kuormitus on pehmeää ja tasaista pidonvaihtelun suhteen, pojat uskaltaa tehdä y- haarat, ja laittaa 2 konetta yhteen nopariin täysin rinnan (tietty ilman hal-antureita) Käyttävät suhteessa puolet kuormittavia propelleita tai massalimppuja. Vertailevat letkun tai tuurnan läpi kuuntelemalla ääniä....
Mä en ole koskaan edes koittanut tuota, ku vaihe-eron pitäs paperilla tehdä sykkivä oikkari.....

"pelotteluosio":
Tommonen 100A virtoihin pystyvä 60mm pitunen kone on 0,018 ohmin vastuksella! Sitä ei tavallisen mittarin virheen yli edes näe. Sen työ perustuu pieniin sykäyksiin oikkaria, ja jäähytaukoihin. Sen käämin pitäs tehdä järkkykova magneettikenttä, eikä toimia vastuksena. Tähän se tarttee vasteen, näissä se on toi kestomagneetti. Jos Sisään tuupattu 14v100A eli yht 1400 wattia muuttuu 90% hyötysuhteella liikkeeksi, ni hukkalämmöksi jää 10%, suht  140 watin lämpö. Sen pitää imeytyä jonnekkin, yleensä ajoviimaan ja rakenteitten massaan leviten. Kuvitellaanpa, et saat koneen magneetin sataan asteeseen ja tyystin magneetittomaksi! Sait 1400wattisen kiukaan, koska yhtään energiasta ei osaa muuttua liikkeeksi!.
Toinen kuias tulee sitten viereen, eihän nopari osaa enää tahdistua, vaan palaa toiseen oikkariin...
Tuplaan kuormaan palaa sitten useimmiten akut !

Mä en tiedä edes virallista konstia, mutta kerron miten mä sen teen.

Ankkurin magneetin testauksen puupalan läpi taisin jo kertoa puhelimella. Siis että 26mm puupalan läpi kannattaa erittäin hyvin kylmänä ittensä, eikä laatukoneen magnetismin eroa ehdi huomata , ku ottaa astiasta jossa on hanakuumaa vettä kuumentanut akselin. Halppiskiinalainen kannattelee itteään, mutta heikentymän huomaa. Jos ei huone-kylmänä kannattele itteään, roskiin tai jääkaapin oveen laskupinoa pitämään.

Käämin testaan näin:
Mä rouhasen halppiskaupasta 3 kpl "traktorin" H4 lamppuja, mitä isommalla wattimäärällä sitä parempi.
Mä laitan joka johtoon sarjaan koneen kanssa H4 lampun jossa molemmat langat palamaan yhtäaikaa rinnan. (Ehkä pari löysää kieppiä rautalankaa ja jesari yli et jotain näkis viereenkin, jos kestää sen hiillostumislöyhkän sitten.) Tollanen on min 10A välikorma, ja pieni, mutta mun noparit on ruvenneet pyörimään näinkin, viimeistää heittämällä alkuun.
Pyörintämassana mulla on ex porakoneen istukka akseliin kuin poranterään kiinnitettynä, rumpu.
Kun yrittää ajaa konetta niin hiljaisilla kiekoilla kuin trimmerillä kaasusta jatkuvaa tulee, ja säämiskä-rukkasella jarrutteleekin, saa nähtyä lievää välkynvärinää valoissa.
Terveessä koneessa ei tule liki salaman olisia kirkkaita välähdyksiä sekaan, oikkaroiva-käämisessä tulee, yleensä vain yhteen. Sellasen koneen ankkurin testaan, kuoret käämeineen pistän "verkonpainokasaan".
Poislukien ne ryntäilyt, kun nopari hukkaa tahdin ja aloittaa alusta, silloin joka lamppu kirkastu samalla lailla hetkeksi.
Sitten  pussissa samaan hanakuumaan uimaan se koko kone,  ja uusi testi tästä lämmöstä hiljalleen jäähtyen.
Kastumisesta:
Jos se ei saa suolaa, tai suolaista savea, ni vesi ei oikkaroi.  Terveeksi uskottu saa sitten min. pari vuorokautta, avattuna, aikaa kuivua käämien seasta sitä vettä, jos kastui.. Jos vettä oli käämien seassa ja otat työtä, ni se painepesee lakat kupareista justiinsa.
Kiinni liimattuja olen joko viikon kuivannut, tai availlut. Jälkimmäinen ohjeeksi erikseen pyydettäessä, ettei turpoa juttu kirjastoksi asti.

Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 22.02.14 - klo: 23.35
Täytyy huomenna lukea 4wdkanoottin teksti uudelleen läpi oikein ajatuksen kanssa. :grin:

Se mikä tuossa kuvassa näyttää huolestuttavalta, on noparin ja akun virtajohdot.
Kannattaa ottaa kaikki löysät pois ja pitää ne mahdollisimman lyhkäsenä.
Nopari saa jumalattomia jännitepiikkejä ja saattaa hajota ennen aikojaan ja nuo sokeripalatkin olisi hyvä vaihtaa kunnollisiin liittimiin.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 23.02.14 - klo: 09.48
Tai pistää sinne autostereoitten häjy ANL 200A sulake.
http://www.ebay.com/itm/1-Nickel-ANL-Fuse-200-Amp-Car-Audio-200Amp-Boat-Auto-/191077817802 (http://www.ebay.com/itm/1-Nickel-ANL-Fuse-200-Amp-Car-Audio-200Amp-Boat-Auto-/191077817802)

Toisaalta, jos sinne päävirtapiuhoihin haluaa tietoisesti sen heikoimman lenkin, voi se yhtä hyvin olla liitinkin.

Laittaa vaan, vaikka sokeripakan kuorista kohdan tai useita, jotka estää katkenneen johdon pomppimasta vääriin kytköksiin sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 23.02.14 - klo: 18.43
Nopari oli sökönä, sen vaihtamalla lähti karhu toimimaan.
Johdot siistitään, tuo oli vain testivaihe. Toinen akkukin tulee vielä, jolle pääsee vetämään paksua piuhaa. Sokeripalojen toimintavarmuuteen en ota kantaa, en kuitenkaan niitä lähde vaihtamaan.

Video tulee kun on ladannut, kestää vajaan neljä tuntia näillä näkymin se lataaminen:
Konekarhu toimii viimeinkin! (http://www.youtube.com/watch?v=eOJnmzt3scE#)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 23.02.14 - klo: 19.31
400A rajalle merkattu sähköhitsin puristinkin liittyy ruuvein puristamalla johtoon.
Sama koskee sähkökeskuksia! Sisääntulot ja maajohdot ruuvataan kiskoihinsa puristusotteella.
Oikein mitoitettuna messikinen sokeripala riittää ihan hyvin lyhytaikaiseen kontaktiin.
En edes saanut kuumenemaan uutta sellaista mambamax-noparin 100A virroilla. Se sulatti kivasti Deansin ja 4mm putkiliittimen irti piuhasta. Hehkuuntunut liitin on sitten roska niissäkin.
Pitkäaikaiset kytkennät voikin juottaa, tai täydellisyyttä tavoittelevat vaikka kovajuottaa.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 23.02.14 - klo: 22.13
400A rajalle merkattu sähköhitsin puristinkin liittyy ruuvein puristamalla johtoon.
Sama koskee sähkökeskuksia! Sisääntulot ja maajohdot ruuvataan kiskoihinsa puristusotteella.
Oikein mitoitettuna messikinen sokeripala riittää ihan hyvin lyhytaikaiseen kontaktiin.
En edes saanut kuumenemaan uutta sellaista mambamax-noparin 100A virroilla. Se sulatti kivasti Deansin ja 4mm putkiliittimen irti piuhasta. Hehkuuntunut liitin on sitten roska niissäkin.
Pitkäaikaiset kytkennät voikin juottaa, tai täydellisyyttä tavoittelevat vaikka kovajuottaa.

Jep, kyllä sokeripalat virtaa kestää, mutta ongelmana onkin johtojen nopea murtuminen. Sähkökaapissa johdot saa olla ihan rauhassa eikä jatkuvaa tärinää niissä suuremmin ole.

Edit: Mainitsitkin näköjään aikasemmassa postauksessa saman asian.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Qazu - 23.02.14 - klo: 22.20
Jaaha. Pena ottaa vähän kiekkaa siellä! :)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 25.02.14 - klo: 15.02
Kattelin, ja kuuntelee n ton videon verottajasta. Kivastihan tuo nyt lähti ja pysähtyi. Liukkaat tassut  :police:
Moottori tai voimansiirto piti erilaista ääntä per puoli. Voisi olla poraillessa lootat erilaistuneet, tai toinen kuivempi.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 25.02.14 - klo: 17.17
Hyvä huomio tuo äänen erilaisuus! Itse olen ihmetellyt samaa, oikean puolen vaihteisto pitää aika paljon kovempaa ääntä kuin vasen. Sen voi aiheuttaa vaikkapa kiinnityksen erilaisuus; oikealla puolella voi hyvinkin olla vähän epäkeskisyyttä tai vaikka moottori liian lähellä vaihteistoa. Nuo moottori/vaihteisto telineet kun kasattiin melko lailla silmävaraisesti...


Ja karhu pelaa muuten edelleen, joten kai sen kohta uskaltaa luovuttaa asiakkaalle toivottavasti viimeistä kertaa!
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 25.02.14 - klo: 17.23
Mites moottorin lämmöt? Saako sormea pidettyä kannussa kiinni? :grin:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 26.02.14 - klo: 11.35
Kyllähän se lämpiää aika reilusti kun pidempään paahtaa kaasu pohjassa. Eilen sain jopa noparin suojatilaan kun lämpesi niin paljon. Motor timing on jo minimissä.
Karhu kulkee niin kovaa, että taidan laittaa vielä limitit jonnekkin 60% tienoille että rauhoittuu.

Nyt muuten tekee taas tuo vasemman puoleinen sitä että pienellä nopeudella kulkee mutta isolla kaasulla pysähtyy. Ihan kuin nopari ei saisi tarpeeksi virtaa... Taidan vaihtaa sokeripalat vähän isommiksi ja piuhat paksummiksi että saa varmasti kunnolla kosketusta.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 28.02.14 - klo: 18.58
Vasemmalla puolella on ongelmia :cry: Polttaa noparista konkat. Kahdesta on jo kärähtänyt konkkien jalat poikki, toisesta jopa vaihtokonkatkin. Kovaa en ajanut ja alkoi savu nousta...

Virran saanti on varmistettu 8mm2 piuhalla ja kunnolisilla liittimillä, joten siinä ongelma ei ole.

Vika on siis joko nopareissa tai moottorissa. Moottori on yhtä tehokas kuin toisellakin puolella, ei pidä ylimääräistä ääntä tai lämpene enempää kuin toinen. Ilman mittauksia siis väittäisin sen olevan kunnossa.

Voisi sen kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaa samalla kun laittaa uuden tänään tilatun noparin...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 28.02.14 - klo: 20.36
Toimiva kytkentä ei konkkia polta! Sen sijaan, jos konkat lähti jo, ni ajaa ei ihanilman konkkia saisi senttiäkään.
Tasainen, notkumaton jännite ei konkkaa kuormita, sen suurin työ on tasata jännitteen vaihteluita. Jossain kohdataan kuitenkin liian työn määrä, ja siitä konkka poxahtaa. 
Joko anto notkuu työhön nähden, eli tarttis kymmenkertasen määrän konkkia, tai johdot kuristaa, väkisinkin.
Tai sitten pitää hommata pienempi välitys ja vähentaa sillä virran tarvettakin!
Tämä hidastaminen helpottais lähtöjä, ja huippunopeutta, taloudellisemmin kuin maksimikaasun rajottelu, muutenkin.

Jos lähdet uusimaan moottoreita, mieti samalla isomman kv-luvun ja valitun volttimäärän kestäviä!
Nykyisiähän ei oltu edes luvattu tuohon.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: Miksu L - 28.02.14 - klo: 21.50
Isomman kv luvun kestäviä? :shocked:
Minä kyllä lähtisin hakemaan tuohon mahdollisimman pienen kv moottorin, joko noin 200-1000 kv:n ulkopyöriä tai 1/5 sisäpyöriä ja mahdollisimman paljon jännitettä 6S tai jopa 12S. Välitykset sitten sen mukaan mitä on tarvetta. Näin saisin virrat pysymään todella pienenä ja hyötysuhteen korkeella.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 28.02.14 - klo: 23.03
HUPS! Siis joo juurikin pienemmän. "ajatuspieru", sori.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 05.04.14 - klo: 14.15
Sain kuulla, että taas on yksi nopari tullut tiensä päähän karhulla.
Mietin pari tuntia (samalla käkin synttärijuhlissa) ja mutuna täytyis nyt toi rikkovan puolen moottori testata paremminkin. Kaikki testi pitää sitten tehdä ilman antureita, ne "korjaa etsityn viean piiloon".
---  mun 1 moottori löi ihan näkyvää valokaarta kuoreen aina kun koneen kierrokset oli laskemassa,esim.
Roska kone käämivuodon vuoksi. Sama pakilla, ja kulki hyvin muuten, mutta ajokerta ja nopari pox.

- jos moottori on vaikka speksattu sietämään 12 volttia, ni 36-48 voltilla ja pienilla amppeereilla vuototarkistus toisiin käämeihin. Isommilla volteilla en mä osaa enää arvioida, mut joka jarrutuksesa tuon verran pitää saada koneeseen tulla varmasti. Tämä sitten riippuu vähän kytkennästä, että onko Y- vai kolmio käämikytkentä, että mitä pitäs näkyä.
   Y-kytketyssä ei vapaaseen vaihepiuhaan saa olla kummaltakaan puolelta vuotoa. Pyöritysvaste pitää olla joka käämissä sama.
D eli kolmiokytkentäisessä päätyön tekee 1 käämi, ja 2 muuta on kuin sarjakytketyt pistämään vastaan puolella voimalla. Saadaan isommalla virtamäärällä silti kovempi vääntö. Testitulos on kolmannessa piuhassa laitettava lamppuun, ja varrattava välkkymistä tai volttien muutosta.
- joka vaihejohdon väliin 45+55 wattinen polttimo (H4 molemmat langat), ja kovaa vierinrtävastetta vasten pienillä kierroksilla kattoo, lyökö se välkettä lamppuun epätasaisesti.

Vaikka vielä vaihtaa koneen toiseen vaihteistoon, että pää-pyörintäsuunta vaihtuu niillä keskenään. Näkee käämityksen ennakkomuutoksen.
Eri noparilla testata kone asennettuna.
Jos on ehjäksi uskottu noppa, ni setuppipalikalla tarkistaa et se todella muuttaa säätöjään, äly pelaa.
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 17.04.14 - klo: 21.20
(http://i1143.photobucket.com/albums/n632/jt-87/Konekarhu/th_tekniikka_ver4.jpg) (http://s1143.photobucket.com/user/jt-87/media/Konekarhu/tekniikka_ver4.jpg.html)

Josko olisi vähän toimivampi moottori-nopari yhdistelmä tällä kertaa. Moottori kestää 120A, 11v ja on varmasti 2pole. Kv-lukukin on puolet pienempi kuin edellisessä.
Akseli on 5mm edellisen 3,175mm sijaan, joten tuo välisovite piti sorvailla uusi. Yritin entisen porata isommaksi, mutta reikä meni niin pahasti vinoon etten edes yrittänyt enää toista. Siispä 20mm akselista 2m kärkivälin "kellosepän"sorvilla pyöräytin paremmat... Huomaa että sorvissa olisi vielä säätämistä kun vähän jäivät reiät vinoon holkissa. Ei kuitenkaan niin pahasti että menoa haittaisi.

Nuo moottorit siis nyt ovat vuorostaan kokeilussa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39547 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39547)

Huomenna taas testaamaan kunahn saan juotettua toisellekin moottorille piuhat....
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 18.04.14 - klo: 16.55
Joko linkkisi moottoriin on väärin, tai valitsit edellistä suuremman loppunopeuden antavan koneen! Siis Vielä heikommin kestävän samoilla välityksillä. (tosin isomman voiman läpäsevän sitten vuorostaan)

Nim. "Miksu L"  ehdotti topiikin viimesellä sivulla konetta, jonka KV-luku olisi alle 1000...
Olin samaa mieltä.
Itsekkin mainitsin joutuvasi rajoittamaan täyskaasua niillä vanhoilla. Jos ne vielä antautui, niin kuvittelin seuraavaksi valikoituvan kaikkein speksien mukaan sopivamman.

PVM 12.07. 2013 linkissäsi oli kone Motor 2600Kv kierrosluvulla, mutta voimaa vähän.
(  http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html)  )

Nyt laitoit linkin koneesta: 
Can Size: 550
Turns: 4
RPM/v: 4150kv
Poles: 2
Sensored: Yes (Standard 6 pin harness)
Max voltage: 7.4~11.1 (2~3S)
Max Current: 120A
Max Watts: 860w

Jos koko ajan ajat 12 voltin akulla, tuli ekalla koneella alkavaa volttia kohden 2600*12=  31200 RPM
Laakerit vikisee, mutta jos tehon vaatimuksissa pysyttäisiin, voisi toimima.

Tällä tokalla kv luku isompana anta täysillä volteilla 4150*12= 49800 RPM
Jo pelkästään laakerien voitelu jää ihan rajalleen noin kovilla kierroksilla, huoltoväli kasvaa.
Tietty sitten jos käytät vajaana kaasuna, samaa rpm kuin ennenkin, laakerit sietää, muttamutta.
Se on 18600 kierrosta minuutissa enemmän! Tai 37% lisäys  mikä selvimmältä tuntuu.
? vieläkö on mistä rajoittaa noinkin iso ero lisää ?

Mainitaan nyt vielä, että vajaa kaasu noparille ei ole koskaan niin hyvällä hyötysuhteella, kuin täysi.
Mikään lelupainojen auto-nopeudensäädin ei ole tehty läpäisemään tunteja putkeen täyttä VIRTAA.
Siis eri asia kuin täysi kaasu, kun puhutaan kiihdyttämisestä tai suurta vastetta, kuten painoa, vastaan puurtamisesta. Oikea tapa olisi keventää välitys niin hitaaksi ja voimakkaaksi, että virran kulutus pysyy pienenä, ja täyttä kaasua ehtii edes näyttää sillointällöin. Loppu virransieto piti olla yllättävän hyvän pidon antaneen maastokohdan pelivaraksi, jarrutuksen lisä-lämpöpiikin sietoon, tms.
Tai, valita kone joka sietää isompia vasteita, ja antaa täysikaasullakin suoraan sopivaa vauhtia.
Jos on painos, pituus rajallinen, niin vääntöä kasvattaisian ottamalla muutaman millin paksumman koneen.
Siis mutuna kone olisi optimina;
KV 800-1600 haarukassa,
virransieto 80-120 haarukassa, ni noppa voi sen kestää läpästä
Jännittensieto vajaan akun 8 voltista, täyden lyijyakun 16½ volttiin vähintään.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4935__KB45_11XL_1000kv_Brushless_Inrunner.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4935__KB45_11XL_1000kv_Brushless_Inrunner.html)
  akseli 6mm.. muut numerot antas ymmärtää  kierrosluvun olevan ehkä jo liiankin pieni enää 12 voltilla.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4941__KB45_12L_1400kv_Brushless_Inrunner.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4941__KB45_12L_1400kv_Brushless_Inrunner.html)
 mallissa ilkeästi 6mm akseli, mutta numerot kivat

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29355__Dr_Mad_Thrust_1600kv_2400watt_90mm_EDF_Inrunner_6s_version_36mm_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29355__Dr_Mad_Thrust_1600kv_2400watt_90mm_EDF_Inrunner_6s_version_36mm_.html)
Palasi 5mm akseliin, pituus 74mm voi olla ongelma, hiton 4-pole pilaa tän

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8485__Turnigy_3648_Brushless_Motor_1450kv.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8485__Turnigy_3648_Brushless_Motor_1450kv.html)

pikkukesynä hkä vielä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8489__Turnigy_4250_Brushless_Motor_1000kv.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8489__Turnigy_4250_Brushless_Motor_1000kv.html)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 18.04.14 - klo: 22.26
Moro,

nää olis varmaan liian helppoja ratkaisuja...  :wink:

http://www.bmsbattery.com/scooter-motor/639-6-8-10-scooter-motor.html (http://www.bmsbattery.com/scooter-motor/639-6-8-10-scooter-motor.html)

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 10.05.14 - klo: 17.46
Mites pakki noille? Muuten näppärä vehje, halpakin vielä.


Linkki oikein moottorilla.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39547 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39547)
Edellinen karhussa paikallaan ollut moottori oli 7900kv, joten aika kivasti alaspäin tultiin.

Nuo pyörivät 50% rajoituksella, joten vissiin 2000kv olisi sopiva rajoitusta ajatellen. Nyt kuitenkin karhu kasassa ja saa olla puolestani niin pitkään käytössä ilman korjauksia kuin suinkin kestää!




On vähän päivittäminen jäänyt, kun sai karhun toimivaksi ja pois mielestä. Ollut niin paljon stressiä ja vaivaa tästä, ettei tehnyt mieli ihan heti palata miettimään vikoja.

Loppuyhteenvetona:
Ensin karhu oli hiljainen ja epävarma tekniikaltaan, kenties vähän hidaskin. Itse tehdyt "noparit" yhdistettynä e-scootterin moottoreihin aiheutti ongelmia. Lisäksi 330w moottorit alkoivat kärähdellä.

Kakkosversiossa lentokonemoottorit, jotka olivat vissiin 4 pole -mallia ja sen noparit huomasivat. Niistä kärähteli korillinen konkkia... Lisäksi moottorit kuumenivat reilusti.

Nyt kolmosversiossa tehokkaammat moottorit, jotka eivät normaaliajossa juurikaan lämpene. Melua lähtee aika paljon, mutta mitäpä sillekkin osaisi. Vaimennusmatto ei paljoa auttanut.
Karhu kestää seinää vasten revittelyn eikä ongelmia ole suuremmin. Jonkin kerran soittoa asiakkaalta on tullut halvaantuvasta oikean puolen moottorista. Ongelma on vissiin ollut kauko-ohjaimen trimmi, joka on ollut väärässä asennossa...


Eli homma pulkassa, iso kiitos kaikille auttaneille!
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: 4wdkanootti - 12.05.14 - klo: 12.43
Hyvä että toimii!
Jos melua yrittää alentaa, pitäs arvailla taajuudesta sen lähde.
Moottori, tai moottorin kiinnitys: kumi- tai piki massaa koneen pukkiin.
  Mahdollisesti koneen paikka elää? Pingoitus kumilla!? Paksumpi pukki?
Ensiövaihde ulisee kuormalla: paksumpaa voiteluainetta. Massa yli lisäksi.
Ketjut ja ketjurattaat rohiseva rallatus: puusepän kynällä grafiittia, tosipaksu
 rasva kerää likaa, mut vaimentas myös. "Grafiittirasvassa keitetyt ketjut"....
Sutiessa ropisevaan kivisateen ääneen korkeintaan kumiset sisälokarit..
Ympärillä äänteleviin eläimiin en hiljentäjää arvaile :-D
Hekottelijoille toinen tölkki?
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 18.05.14 - klo: 20.16
Kyllä se ääni lähtee moottorin ja vaihteiston väliltä. Siellä on pientä epäkeskisyyttä joka aiheuttaa tärinää ja ääntä. Varmaan pukin alle kumia ja hiljenisi.
Sais ny vaan rahat pois, jo viikon myöhässä maksu :sad:
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: jt-87 - 21.05.14 - klo: 14.35
800e tappiota tuli tästä projusta :cry: Sovittiin viimeistä kertaa karhua korjatessa että jos ei pysy kasassa, voi laskun jättää maksamatta. Kun ei alkanut rahoja kuulua eikä  puheluihin/viesteihin vastattu, uhkailin perinnällä, selvisi että ei karhu pysy kasassa: noparit, moottorinkiinnike ja eturengas jo vaihdettu ja 500e maksaneet korjaukset...

Että näin päättyi tämä tarina...
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 24.05.14 - klo: 19.14
No voi räkä....

Tällaisessa rojektissa on kyllä aika iso riski. Jos meinaa saada luotettavan laitteen laakista tekniikasta ymmärtämättömälle, niin kaikki pitää ylimitoittaa aivan hulluna, pehmokäynnistys, suunnanvaihtoviiveet kehiin tai jopa pakki pois, jne...ja tehot mielellään alakanttiin.

Itellä toista kertaa siskon pojan traktori korjauksessa. Näissä painavammissa vehkeissä alamäet on haastavia monelle säätimelle. Moottori toimii generaattorina ja aiheuttaa melko mielenkiintoisia vikatilanteita.... En antaisi takuuta. :)
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 25.05.14 - klo: 14.57
Moro,

no tänään paneuduin oikein huolella omaan ongelmaa tuon akkuporan moottorilla toimivan lasten traktorin kanssa.

Eli se teki sitä, että toisinaan meni vaan jotenkin jumiin, ja alamäissä otti huikeita virtapiikkejä...ajoittain...satunnaisesti...todella ärsyttävää.


Yleensä käytän näissä projekteissa ihan noitten 10 eur porien tekniikkaa. Niissä ei ole muuta kuin sähköinen jarru.
Mutta tässä nyt käyttämässäni boshilaisessa ruuvinvääntimessä onkin lisänä mekaaninen jarru...ja molempiin suuntiin. Eli kun liipasimen nostaa nopsaan, niin pinnit kiilautuvat niin, että kone sitten tosiaankin toppaa.
No tämä ilmiö näkyi juuri alamäissä, kun tilanne vaihtuu vedosta jarrutukseen. Kun on painavahko laite + kuski, niin lukitusrullan jää nojaamaan siihen lukitusasentoon (porakoneessa tällaista ei käy), ja tilanne laukeaa vain pyöräyttämällä pikkasen taaksepäin....tai toisinaan kun nappula painaa pedaalin pohjaan, ja jos sulake/nopeudensäädin sattuu kestämään.


Sinullahan on varmaan aika pro koneen loodat. Niissä on varmaan tuo sama juttu karhussa.

Purin lukitusrullat pois(kuva)...kolmen planeettavaihteen takaa... nyt pitää pistää pihapiirin lapset testaamaan.

Sellasta...

p
Otsikko: Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
Kirjoitti: pajatso - 12.06.14 - klo: 12.16
Moro,

kommentoidaan nyt vielä että nyt toimii tuo traktori ruuvinvääntimellä, kun poistin lukitusrullat.

Mutta tosiaan sen mekaanisen lukituksen ollessa paikallaan poran loodassa painavat koneet jumittelevat.

p