RC10.FI

Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: manez - 13.04.13 - klo: 19.12

Otsikko: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 13.04.13 - klo: 19.12
Aloitetaanpas tällekin uudelle bensacrossille oma osio.
Eli kyseisellä autolla ajattelin tämän kauden päristellä ja ensinhän se tietysti täytyy rakentaa.
AJAPROD B4.2 on Losi 5ive-t corrista tehty EFRA lailllinen krossi konversio, jos sitä ei vielä joku tiennyt.
Tästä se sitten lähtee.
Alkuun piti tietenkin Losi 5ive-t laittaa osiksi ja hommata Ajaprod B4.2 "black edition" konversio kitti.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130405_002_zps480549fb.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130405_002_zps480549fb.jpg.html)

Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: vwlt35 - 13.04.13 - klo: 21.11
Hyvä et tulee uusia merkejä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 13.04.13 - klo: 22.09
Äkkiä valmiiks ja kovaa testiä
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 29.04.13 - klo: 18.13
Tarinoidaanpas hiukan projektista.
Losi 5ive-t purettu ruuveiksi ja homma lähti liikkeelle diffien kokoamisella. Diffit näyttää ihan samalta kuin 8 krossin diffit, vain koko on suurempi :grin:
diffin sisukset:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130407_005_zps3872d3d4.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130407_005_zps3872d3d4.jpg.html)
Alkuperäiset losin diffiöljyt on RTR autossa etu 7000, keski 5000 ja taka 2000.
Tähän päätin laittaa alkuun monelta foorumilta luettujen juttujen jälkeen Eteen 30 000, keski 150 000 ja taka 10 000
Kuva takadiffistä koottuna:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_008_zpsc717a693.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_008_zpsc717a693.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 29.04.13 - klo: 18.21
Seuraavaksi olikun vuorossa keskidiffi ja jarrujen mietintä. Näissä isoissa utossa kun tuota jarru teho pitäisi jotenki löytää.

Kuva orkkis osista:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_024_zpsaa2449d3.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_024_zpsaa2449d3.jpg.html)

Ensimmäisenä korvasin metalli levyt, uusilla epoxi levyillä.

Orkkis metallilevyt vs hippo epoxilevyt:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_029_zpsca9837ec.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_029_zpsca9837ec.jpg.html)

Tässä keskidiffi ja jarrut asennettuna:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_032_zpsf68bd74e.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_032_zpsf68bd74e.jpg.html)

Jotenkin jäi vaan sellainen olo että noi yhdet levyt ei voi pitää kunnolla.
No tilasin sitten tupla jarrulevy setin ja odottelen sitä nyt maailmalta. Kuvia asennuksesta laitan myöhemmin.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 29.04.13 - klo: 19.21
Etupää kasattu ja ajaprod etutorni istui nätisti paikalleen.
Iskareissa pidän edessä ja takana näin alkuun 35wt, sekä siniset jouset. Näkee sitten miten toimii.
Täytyy sanoa iskareista, että on kyllä Losin huippu laatu saatu näin isoon mittaankin onnistumaan. :grin:
Kuva keulasta:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_002_zps789ca9c9.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_002_zps789ca9c9.jpg.html)

Taakse tuli myös ajaprod iskaritorni.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_013_zps621a6ad2.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130409_013_zps621a6ad2.jpg.html)

Ja tässä osat istutettuna Ajaprod black edition pohjalevyyn, alkaa jo muistuttamaan autoa. :wink:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130409_021_zps7fca28d8.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_0130409_021_zps7fca28d8.jpg.html)

Keskidiffikin ja lyhyemmät kardaanit löysivät paikkansa, vaikka siihen jarrut vielä päivitän. HUOM! Kardaanit ja vetarit ovat kaikki saman mittaisia.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130411_005_zps296473b8.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130411_005_zps296473b8.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 29.04.13 - klo: 19.31
Sitten radiolevyn kimppuun dremein kanssa.

Muutaman minuutin jälkeen näyttää tältä. Eli akkukotelo poistui Samban teharin teiltä ja ohjaus servoiksi tulee 2 pientä servoa, joten koloa piti editoida.. Uusi adapteri pikku servoille näkyy kuvassa.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130413_004_zps76c8cd55.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130413_004_zps76c8cd55.jpg.html)

Tässä vielä malli kuva kahdella vanhalla savöx sc-1256 servolla. Kuvan jälkeen heivasin savöxit ja tilaalle tulee vääntävämmät ja nopeammat spektrum s6100 lipo servot.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130413_009_zpsed59eaf8.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130413_009_zpsed59eaf8.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 29.04.13 - klo: 20.07
Mielenkiintoinen projekti ja kiva seurata kun on laadukkaat kuvat ja teksti mukana..
Jatka samaan malliin  :wink:
Minkä moottorin muuten laitat autoon, ja millanen samban putki?
Onko se tää samban tötsä?
Hemmetin hieno näkönen tää malli, mut se myytävä versio on kaiketi musta?
(http://www.losishop.eu/101-218-thickbox/exhaust-pipe-for-buggy-b42.jpg)
(http://www.losishop.eu/101-230-thickbox/exhaust-pipe-for-buggy-b42.jpg)
Tuolla ajalla ois ollu muuten tällästä jarrupakettia myös kaupan 36€.
(http://www.losishop.eu/95-203-thickbox/ajal048-kit-4-disques-epoxy.jpg)
http://www.losishop.eu/en/upgrade-parts/95-ajal048-kit-4-disques-epoxy.html (http://www.losishop.eu/en/upgrade-parts/95-ajal048-kit-4-disques-epoxy.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 29.04.13 - klo: 20.55
Just toi samba tulee autoon, sekä noi jarrut. :grin:
Koneeksi tulee Modellsport R1 26cc factory team edition.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 01.05.13 - klo: 10.06
Näyttää ja kuulostaa kovalta kisapeliltä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 10.05.13 - klo: 10.39
Päivitystä topiciin. Kauden aloitus on Lauantaina ja kaikki tarvittavat osatkin on saapunut viimeisellä viikolla.
Servoiksi valitsin kokeekesi pienet ja tehokkaat Spektrum S6100 (speksit 7,4V, 26Kg, 0,11s ja paino 60g)
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130504_004_zps7b7a76d3.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130504_004_zps7b7a76d3.jpg.html)

Tässä kuva asennettuna. Toistaiseksi tehty pikainen servojen linkitys, mutta suunnitellaan sitten paremmalla ajalla kestävämpi/nätimpi ratkaisu.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130507_002_zps76406633.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130507_002_zps76406633.jpg.html)

Jarrut päivitin myös tuplalevyillä ja nyt pitäisi pysähtyä. Näkyy asennettuna aiemmassa kmuvassa
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130506_003_zpsdd3f8e06.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130506_003_zpsdd3f8e06.jpg.html)

Vastariakku sovittelua tollaisella ratkaisulla. Losi originaali akkulaatikko poistui putken tieltä.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130508_003_zps255d3abe.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130508_003_zps255d3abe.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 10.05.13 - klo: 10.50
Moottoriksi autoon tuli Italiasta Modellsport 26cc R1 team edition, johon asennettiin vielä Ajaprod Musta jäähdytys siili.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130509_047_zpsd728b035.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130509_047_zpsd728b035.jpg.html)
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130509_046_zps4a5c2f55.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130509_046_zps4a5c2f55.jpg.html)

Tänään vielä Samban asennus ja pikainen sisään ajo ennen huomista kisaa.  :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lerppu86 - 10.05.13 - klo: 11.26
:Gaaaaaaaa:

leukani taisi mennä sijoiltaan...
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 10.05.13 - klo: 12.11
Nythän tämä alkaa näyttää jo autolta. Kiitokset pOINTERille pikaisesta korin maalauksesta.
Tässä kuva korin dremelöinnin jälkeen. Korin pesu ja tarroitus vielä täytyy tehdä.  :grin:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130509_048_zpsbfe33fa5.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130509_048_zpsbfe33fa5.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: vihku - 10.05.13 - klo: 14.28
Aikas makee kärry sulla!!  :cool:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: mylperi - 10.05.13 - klo: 16.27
Komia on, huomena nähdään livenä  :wink:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 10.05.13 - klo: 16.31
Tänään saadaan ensityypit. Kiva päästä näkemään livenä tuo auto. On se vaan niin komia!!!!
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 10.05.13 - klo: 22.18
Auto sisään ajettu ja huomenna nokka kohti vääksyä OR5 kisoja. Säädetään siellä sitten lisää. :grin:

Samban uuden putken istutin ajaprodiin ja nätisti mahtuu krossi korin alle.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130510_064_zps1252c20e.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130510_064_zps1252c20e.jpg.html)

Tässä auto penkillä, juuri ennen sisäänajon aloitusta. Hyvin lähti Modellsport R1 tulille.

(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130510_062_zpsd1e597ba.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130510_062_zpsd1e597ba.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 11.05.13 - klo: 19.17
Ihan v..n siisti toi sun auto, ei voi ku ihailla..namnam :tongue:
Miten meni kisat muuten?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 11.05.13 - klo: 19.33
Kisat meni surkeesti!!  Koko pävän ihmettelin miksi auto teki vähän väliä omiaan. Tarkistin liittimet, akun ja vaihdoin jopa ponderin(ainoa vanha osa sähköpuolella). Ei vaan auttanut kunnes sitten päivän lopuksi huomasin että kaasuliinkki jumitti ajossa, mutta toimi pöydällä nätisti. Toinen ongelma on kaasuservon hirvittävä lämpeäminen kun pakari on liian lähellä. Täytyy tehdä servon siirto toiseen paikkaan. Siitä kuvia myöhemmin.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 11.05.13 - klo: 21.50
Toi on tota kun uusi auto on, ensi kisassa pääsee sit jo kunnolla mittaa muista ottamaan :azn:
Hiilikuidusta joku levy tohon väliin, tai sellanen kennorakenne tsydeemi, niin pitäisi pysyä servokin viileenä..
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Nutechracing.fi - 14.05.13 - klo: 14.32
No panic. Seuraavaan kisaan kaasu/jarru servo siirretään uuteen paikkaan. Päivitys jo tulossa. :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Racinwhitbaja - 15.05.13 - klo: 21.23
Komee kyl on! Millanen toi kulkupuoli ja käyttäytyminen on Nutech:iin tai MCD:hen verrattuna?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 17.05.13 - klo: 13.56
Kulkupuolesta on itselläni vielä vähän kokemusta, kun eka skapassa oli kaasu/jarru puolen kanssa ongelmia (Linkki jumiutui ja servo ylikuumeni). Mutta suurin ero aikaisempiin autoihin on aivan älytön kääntyvyys.
Ei tää huono voi olla kun viime viikonloppuna Team MCD:n Mark Kreising jätettiin kakkoseksi Ranskan OR5 kisoissa.  :laugh:

Tässä kuva autosta ennen ensimmäistä kisa starttia.
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130511_006_zpscd37f1bb.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130511_006_zpscd37f1bb.jpg.html)

Tässä kuva kaasuservon uudelleen sijoittelusta. Tää on tehty pikaisesti ja tuntui toimivan todella hyvin.
Hannolta on tulossa oikeen servopöytä tuolle ratkaisulle, mutta oli pakko itse kokeilla protoilemalla toiminta. :wink:
(http://i774.photobucket.com/albums/yy26/jroslof/WP_20130515_004_zpse739c163.jpg) (http://s774.photobucket.com/user/jroslof/media/WP_20130515_004_zpse739c163.jpg.html)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: mikari - 16.06.13 - klo: 22.50
Hiltunen & kumpp. oli tänään valmistelemassa Barcelonan matkaa ja näin tämmösen livenä.
Valitettavasti en ajossa, ku oli jotain iskari rempaa Losin iskareiden kanssa. Kyllä ne siitä baanalle sitten meni mutta sitten en enää ollut varikolla katsomassa. Hienon oloinen peli keskidiffi ja kaikki eli ihan perus buggy.

Hienoa että oli Lavangon 1/5 radalle käyttöä. Itse asiassa jokaisella neljällä radalla oli porukkaa, hauska juttu.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 11.08.13 - klo: 23.05
Hahaa. Mulle tuli kans ajaprodi. Katsotaan kummonen kärrystä tulee kun päässä vilisee aivan ihmeellisiä suunnitelmia ja outoja ajatuksia.

Jos kaikki menee niin kuin päässä olevat ajatukset ovat nyt, niin taitaa autosta valmistua AjaLosi tai ainakin jotain sinne päin???
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 12.09.13 - klo: 10.59
No jotain modia tähänkin autoon piti tehdä.

En ollut aivan tyytyväinen noihin Losin patentoimiin alatukivarren tappeihin. Noh, onneksi lääke löyty läheltä. Eli tapit pois ja tilalle 12,9 osakierreruuvit katkaistuna sopivaan mittaan. Lisäksi ne muoviset päätylaipat saivat lähteä, paitsi yksi. Se takadiffiboksin etummainen muovi piti säästää jotta se kynsi joka menee rungossa olevaan reikään on tarpeeksi tiukka. Samalla lisäsin 6mm aluslevyjä tukivarren ja päätylaipan väliin jotta turhat välykset sain pois. Kuvat kertokoon loput.

(http://i10.aijaa.com/t/00097/12654934.t.jpg) (http://aijaa.com/YHqaKd)

(http://i6.aijaa.com/t/00188/12654935.t.jpg) (http://aijaa.com/t3GR8D)

(http://i8.aijaa.com/t/00889/12654936.t.jpg) (http://aijaa.com/9wLf6J)

Nuo modaukset toimii sit perus Losissakin ihan mukavasti jos sellaisia haluaa väkästellä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 12.09.13 - klo: 13.12
Hyvä Esa, just näin. Jos tarkkaan katsot mun laittamia kuvia kun perä on nipussa niin näet myös 12,9 patentin, sekä shimmi prikat  :grin:
Vähän ohi tästä topiikista mutta: EM-kisoissa Heikkilä teki samanmoisen edition uuteen MCD RR5 autoon.  :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 27.09.13 - klo: 13.52
No niin.

ELS AjaLosi projekti otti tuulta siipiensä alle ja eteni pienen pykälän.

Eli runkolevy olis suurin piirtein valmis ja nyt pääsee mallintamaan tekniikkaa paikoilleen. Kuvat kertokoon loput. Toisessa kuvatuksessa on Ajaprodin orkkis runkolevy vieressä skaalan hahmottamiseksi.

(http://i5.aijaa.com/t/00446/12698706.t.jpg) (http://aijaa.com/EXGYjo)

(http://i3.aijaa.com/t/00835/12698707.t.jpg) (http://aijaa.com/LKisTw)

(http://i2.aijaa.com/t/00492/12698708.t.jpg) (http://aijaa.com/JqXRdo)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 27.09.13 - klo: 15.14
Hmm..
Pari senttiä lyhkäsemmän rakennat..
Pitääkö kardaania muokata?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 27.09.13 - klo: 16.55
Hyvältä näyttää. Lastua vaan reilusti pois vielä noista kevennyksistä.  :grin:
Joko huomenna päästään testaa? :wink:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 27.09.13 - klo: 20.59
Jahas. En sitten malttanut olla sovittelematta osasia paikoilleen. Lisää muutoksia tulossa korpilahden kapinoiden jälkeen kunhan saan kaikki kivat kevymiiniset tuuninkiosaset kotio, Tällä hetkellä näyttää siltä että bensatankki tulee siirtymään noin 20mm taakse päin.

juhamatille vastaukseksi jotta takakardaani pitää lyhentää sopivaksi tuohon takapään töpöön. Pieni kotikutoinen koneistus, jatkoholkki ja hitsaustaitoa hivenen niin kyllä tuosta tarpeeksi kestävän saa. Heti kun pääsen luukuttamaan viripannulla niin näkee tuliko tuosta lyhennyksestä kestävä.

Ja kuvathan ne mielenkiintoisia ovat kaikille koska saa paremman käsityksen mitä täällä hämeessä touhutaan syysiltojen pimennossa, niin olkaatten hyvät

(http://i5.aijaa.com/t/00217/12699994.t.jpg) (http://aijaa.com/ygrhWx)

(http://i2.aijaa.com/t/00018/12699995.t.jpg) (http://aijaa.com/2MqoN8)

(http://i3.aijaa.com/t/00364/12699996.t.jpg) (http://aijaa.com/o8WaPV)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 28.09.13 - klo: 08.44
Onko tuo ajaprodin pohjalevy mihinkä kasaat auton?
Mitä haet tuolla lyhennetyllä pohjalevyllä?
Agressiivisempää kääntyvyyttä??
Tuo on kyllä makeen näkönen muutos-sarja losista ajaprodiksi.
Oletko miettinyt korin maalausta vielä, jotain mututuntumaa mikä on väritys?
Jatka samaan malliin  :azn:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 28.09.13 - klo: 09.50
Siis esa on pidentänyt ajaprod pohjaa 3,5cm. Pohja on tehty losin orkkispohjasta lyhentämällä n. 4cm
Akseliväli  tulee tolla n. 57cm. Joka on 1cm pidempi kun esim uudessa mcd rr5:ssa. :wink:
Ja huhujen mukaan Ranskan mestarilla oli käytössä pidennetty Ajaprod B4.3, eli esa suunta on oikea.
Jatka samaan malliin niin päästään pian kokeilee.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 28.09.13 - klo: 16.25
Mittavirhepaholainen päässyt iskemään kun akseliväli nopean mittauksen mukaan näyttäisi asettuvan 565mm. Väritykseen olen ajatellut das bomber, der kaine panzers tai red baron teemaa. Tässä nyt on onneksi vielä muuta mietittävää auton suhteen ennen kuin väritys lyödään lukkoon.

Laitan ensi viikolla kuvatuksia lisää kunhan projekti etenee.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 28.09.13 - klo: 17.41
Nou hätä esa. Saat muutamat millit shimmattua suuntaan jos toiseenkin. Nyt sulla näyttää olevan shimmattu keskikohtaan.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 28.09.13 - klo: 18.11
Aijaa..
Mikäs toi toinen pohjalevy on, mikä on itte tehty?
http://aijaa.com/JqXRdo#zoom (http://aijaa.com/JqXRdo#zoom)
Toi on ainakin lyhkäsempi kuin tuo toinen..
Sorry, en ole noista loseista niin perillä.
Mut kuulostaa tosiaan hyvältä jos suunta on oikea, ja aja tekee proto juttuja ton suuntasilla rungoilla.
Mut eikös se lyhkäsempi akseliväli ole enempi yliohjaava ku pitkä??
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 28.09.13 - klo: 19.23
Tuo lyhkäsempi pohjalevy on ensimmäinen Ajaprodin pohjalevy joka tänne härmään on saatu.

Nykyään viimeistely ja jyrsinnät on tehty paljon paremmin. Tuo eka näyttää itse väännetyltä kun taitaa olla ensimmäisiä protoja.

Toi mun pohjalevy on modattu losin alkuperäisestä käyttäen Ajaprodin levyä mallina sekä mitat on omasta päästä repästy. Nämä nyt on tuollaisia kokeiluja ja virityksiä ennen kuin on saatu lopulliset mitat pituuden ja auton leveyden suhteen.

Valmis tuote, jos sellaista koskaan edes tulee, löytynee Hannon kaupasta sit joskus tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 28.09.13 - klo: 19.42
Ok, no nyt kertoo jo enempi :azn:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 28.09.13 - klo: 21.33
No olihan hätäisesti mitattu tuo akseliväli. Asia jäi niin paljon häiritsemään että auto pöydälle, renkaat suoraan ja mittaamaan tarkasti. Akseliväli tasan, siis TASAN 570mm.

Alkoi jo epäilyttämään tuo ensimmäisen mittauksen tulos.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 07.10.13 - klo: 17.32
No niin.

AjaLosi projekti edistyy hitaasti mutta varmasti.

Autoon asennettu Bartolonen Meshplate, Turtlen kytkinkotelo, Ajaracingin kytkinkellon kannake, Joferin alustasuojat, Savöxin servot, kaasuservon tuki / asennuslevy (made by Hanno), omatekele tulppasuoja ja kaikkee muuta pienempää nippeliä.

Losin paremmat iskarirungot odottaa hyllyssä käyttöön ottamista joka tapahtuu sit joskus tulevaisuudessa.

Puutteita:

-Kori joka on jo tilattu Majurilta
-Korin takakannake joka on tuloillaan kunhan postipoika jaksaa sen perille kantaa
-Ilman ohjurit koneen lämmön pois johtamiseen
-Pakoputki joka sekin tilaillaan tällä viikolla

Koeajoa sikarilaatikkovaimentimella ja ilman koria tarkoitus suorittaa keskiviikkona.

Ja ne kuvat, olkaatten hyvät:

(http://i1.aijaa.com/t/00909/12729795.t.jpg) (http://aijaa.com/NMBfdl)

(http://i6.aijaa.com/t/00986/12729796.t.jpg) (http://aijaa.com/sWpN8R)

(http://i6.aijaa.com/t/00986/12729796.t.jpg) (http://aijaa.com/sWpN8R)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 08.10.13 - klo: 09.09
esa, toi on niin vanhan aikaista.
ens vuonna ajetaan kisat ilman renkaita :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=568118193237544 (https://www.facebook.com/photo.php?v=568118193237544)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 08.10.13 - klo: 09.16
Kuten huomaat ei minunkaan autossa yhdessäkään kuvassa ole renkaita :smiley:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 09.10.13 - klo: 21.35
Hoblaa.

Ensi savut otettu.

Hyvää:

- Vaikka auto on pidempi kuin aikaisemmat autoni niin kääntyvyys jyrkissä mutkissa yllätti positiivisesti
- Jarrut on todella hyvät ja lukkojarrutukseen kuivalla asfaltilla sekä sliksi renkailla ei paljon servosta vääntöä tarvita.
- Auto käyttäytyi todella loogisesti nopeammassa kiharassa tuolla putkella ajettaessa
- Pitoa tuntui olevan yhtä paljon etu- ja takapäässä

Huonoa:

- Pinjoni äänestä pääätellen jo aika väljä => vaihtoon
- Koneen suorituskyky varsin onneton vaikka viilattu onkin johtuen telkänpönttövaimentimesta, VRC tilattu
- Renkaiden kulmat hakusessa niin etu- kuin takapäässä, säätöä säätöä
- Ohjauksen geometria hieman hukassa, sekin paranee säädöllä kunhan pääsee enemmän ajelemaan

JA PARAS PLUSSA: Työkaverit jakso kysellä autosta ja tekniikasta loputtomiin sekä ihastella luomusta pitkään.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: mylperi - 09.10.13 - klo: 23.30
Nätin näköistä tulee  :azn: Ehteekkö saamaan ton kisakuntoon Raision sisäkisoihin?  :cheesy:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 10.10.13 - klo: 06.25
tosi hienoa jälkeä se esa tekee.
jälki on myös tsuumauksen kestävää.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 10.10.13 - klo: 07.54
Tällä hetkellä Raision kapinat on tavoitteena, eli kisailmoittautuminen tehty sillä varauksella että saan auton ajoon.

Ei tuo jälki nyt niin hyvää ole. Tämä kun on tuollainen ensimmäinen kehitysversio niin alustasta löytyy ylimääräisiä reikiä sun muita ajatusvirheiden ja kokeilujen jälkeistä kyönää.

Jos tuosta siistin haluaa myöhemmin tehdä pitää joko hitsuutella ylimääräiset reiät umpeen tai ostaa uusi iskemätön pohjalevy ja tehdä siitä virallinen katseiden ja lähemmän tarkastelun kestävä versio.

Tonij anto taas eilen hyviä vinkkejä auton jatkokehitystä ajatellen joten uskoakseni tämä kuvissa näkyvä versio onkin sitten proto 1. Jos vanhat merkit pitää paikkansa proto 2 ja ainakin proto 3 tulee vielä tehtyä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 11.10.13 - klo: 21.21
Projekti jatkuu säätöjen merkeissä.

Eli etupään ja takapään ylätukivarret mietitty uudelleen niin pituuden kuin iskaritornin kiinnityksen korkeuden suhteen. Jousitukseen panostettu hieman enemmän ajattelua ja nyt alkoi jo tuntumaan paremmalta. Saattaa olla että takajousitus kaipaa jäykempiä jousia, mutta se selviää viimeistään radalla ajaessa.

Ohjauksen geometria löyty kerralla kohdalleen Losin okkis ohjausservon varrella, suuri kiitos manezille!!
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 12.10.13 - klo: 10.26
No senhän näki jo kuvista ettei toi sun servovarsi ja "hirveessä" kulmassa oleva linkki toimi. :wink:
Nyt vaan kun saat sen putken ja korin niin päästään kunnolla testaa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 12.10.13 - klo: 12.26
onko tuo auton akseli väli mitattu auton pohjalevystä teoreettinen vai pyöristä?
Tämä mittahan on eri koska losissa säädetään auton  taka aurausta diffboxissa olevien korvien pituudella eli auton pöyrienakseli väli muuttuu aina kun säädetään aurausta.. Ja myöskin auton painojakauma muuttuu myös..
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 13.10.13 - klo: 20.18
Akselista akseliin mittasin. Nykyisellään akseliväli on karvan alle 570, mutta jossain vaiheessa taakse varmaankin vaihtuu 2-asteenaurauspala jolloin akselivälikin muuttuu.

Katsotaan nyt minkälainen tästäkin projektista sitten lopulta tulee?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 23.10.13 - klo: 10.16
Projekti kävi eilen puntarilla. Vaaka näytti painoksi 13,125kg (max heitto ± 20g) ajokunnossa ja bensaa oli tankissa arviolta 200g.

Lopullinen auton paino asettunee jonnekin 13,4 - 13,7kg välimaastoon.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 23.10.13 - klo: 18.40
Missäs ne kuvat projektista viipyy :)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 24.10.13 - klo: 07.12
Laitetaan kuvatuksia viimeistään lauantain kotipizzakarkeloista, tai sen jälkeen.

Tuolla on tarkoitus testata autoa ensimmäistä kertaa radalla. Auto on varmaankin rauhallinen ajettava kun tehoputkea en ehdi saamaan tuohon tapahtumaan vaan telkänpöntöllä mennään. Kokeilin noin 1/2 tankillista asfaltilla niin yläpäässä ei tapahdu mitään ja alapää on silleen mukavan puutunut. Noh, eipä ainakaan renkaat kulu turhaan sutimiseen.

Kyllä mä Nuudelinkin mukaan otan ihan varmuuden vuoksi jos tuo AjaLosin tehon puute alkaa kyllästyttämään.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 27.10.13 - klo: 15.30
No niin. Kisailut ovat ohi ja auton ensitestit radalla takana.

Olin oikein tyytyväinen autoon ja sen käytökseen huomioiden se seikka, että auto on keskeneräinen ja uusi minulle. Päivä menikin enemmän säätöjen opetteluun kuin itse kisaamiseen.

Positiivista oli auton kääntyvyys jyrkissä mutkissa vaikkakin akseliväli on kasvanut 3,5cm. Lisäksi auto oli rauhallinen ajettava eikä mitään yllättäviä suunnan muutoksia tullut esille. Ohjaus oli minun makuun liiankin herkkä, koska tuntui että rattia kääntäessä joutu itseään pidättelemään jottei tullut loivia mutkia ajettua turhan jyrkällä kääntösäteellä.

Kuvat silvous plait. Huomatkaa mahtava "tehoputki".

(http://i3.aijaa.com/t/00014/12786102.t.jpg) (http://aijaa.com/qVGTHw)

(http://i7.aijaa.com/t/00434/12786103.t.jpg) (http://aijaa.com/GUBE5j)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 27.10.13 - klo: 18.32
heh niin se sikarilaatikko oli noin hieno komistus :grin: nyt ymmärrän miksi liikkuminen aavistuksen tahmeaa :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: juhamatti - 27.10.13 - klo: 18.46
Onko tohon millasta koria sulla olemassa?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 27.10.13 - klo: 20.31
Koreiksi löytyy 2 eri tavalla leikattua kuplan koppaa, mutta en ole kehdannut niitä tänne foorumille kuvan kanssa laitella kun kumpasessakaan ei ole väriä. Tarkoitus olis maalata toinen riemukuplaksi ja toinen oman 1:1 kuplan kopioksi.

Kisat ajoin Hannon vanhalla Ajaprodin korilla joka kylläkin on liian lyhyt tähän autoon ja sen kiinnittämiseksi joutui taas tekemään ELS:sää kohtuudella että edes joten kuten sai sen pysymään kyydissä. Noh, kisan tuoksinassa osoittautuikin todeksi se pelko että kuskin ajotaidot loppui kesken ja tuli kaato ja kori lähti takakiinnikkeistään irti. Tämän tempun kutale tekikin sitten jokaisessa 5 erässä mitkä tuli ajettua.

Auto tulee vielä muuttumaan tästä kehitysversiosta toisenlaiseksi niin en ole jaksanut noiden korien kanssa panikoida.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 27.10.13 - klo: 20.38
Mikäs Esa oli sijoitus kisassa? Hanno nappas Ajaprodilla ykköspaikan. MAHTAVAA!! Sitä on odotettukin.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 27.10.13 - klo: 20.51
Tuloksissa lopullinen sijoitus oli 8, eli jatkopaikka A-finaaliin jäi harmittavan 3 sekunnin päähän.

Noh, Hiltunen armahti aloittelevaa harmistuksen vallassa olevaa kuskia ja ilmoitti jättävänsä väliin koko A-finaalin, joten pääsin kuin pääsinkin ajamaan tuon 30min kestävän lähdön ensimmäistä kertaa koko kisahistoriani aikana.

A-finaalin sijoitus olikin sitten 3. Eli tuo 3 sekkaa tiputti mut sijalta 3 sijalle 8!!!!
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 30.10.13 - klo: 10.28
AjaLosi eteni pienen askeleen taas. Tuli laitettua Lauterin 4 palanen kytkin ja tehtyä viimeiset hipostelut kytkinkellon kannakkeeseen, kytkinkelloon ja mesh plateen.

Nyt onkin mukava säädellä kytkintä kun mitään ei tarvitse erikseen purkaa jotta pääsee säätöruuveihin käsiksi.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 15.11.13 - klo: 19.07
Jahas, jotain aina.

Tuplaservo-ohjaukseen tuli puuttuvat palikat, mutta voihan ketkun ketku!!!!!!

VRC:n pojat yllätti vääränlaisella putkella, tai ainakaan se ei aivan samanlainen ollut mitä kuvissa!!! Putken kiinnityslaippa on väärässä kohdassa ja tuntuu jotta muutkaan putken mitat ei täsmää. Noh, eihän tämä nyt ollutkaan kuin vaan 1kk odottelu takana että sai edes tämän kotiin. Taitaa olla niin jotta tämä projekti ei sitten valmistu ennen kevättä, jos edes silloinkaan.

Palaan asiaan jos jossain vaiheessa olis jotain positiivista sanottavaa etten kaikkien muiden harrasteintoa mene pilaamaan. ELS kuittaa ja lopettaa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Fleku - 15.11.13 - klo: 20.48
Se on välillä sellasta,ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä  :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: sulo2604 - 15.11.13 - klo: 22.43
Elämä on lähes täynnä vastoinkäymisiä, mutta väliin mahtuu myös pieniä pettymyksiä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 10.02.14 - klo: 12.32
Jahas. Vanhojen vastoinkäymisten haavat on nuoltu ja katse suunnattu tulevaan.

Nyt auto jo edistynyt hieman. Ohessa muutama kuvatus miltä auto näyttää tällä hetkellä. Muutama päivitysosa on vielä matkalla, mutta auton suurimmat komponentit ovat löytäneet paikkansa.

Edellisiin kuviin muuttuneet osat ovat: pakoputki, bensatankki ja ilmansuodatin.

Sais kelit vaan kuivua jotta pääsis testaamaan autoa ulkona.

(http://i9.aijaa.com/t/00672/13040587.t.jpg) (http://aijaa.com/6FhVo5)

(http://i8.aijaa.com/t/00984/13040588.t.jpg) (http://aijaa.com/l0DsIo)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 10.02.14 - klo: 12.49
no nyt näyttää hyvältä
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 11.02.14 - klo: 09.36
eipä kauvaa kestäny saada läjään  :grin: mä sain myös eilen tilattua vihdoin varaosia autoon ja tilasin sitten hieman ylimääräistäkin.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: jounihi - 11.02.14 - klo: 10.15
Näyttää hyvälle, muutama kyssäri heräs: miten meinasit jäähdyttää takaiskarit kun on alurunkoiset ja putkesta hohkaa kuumaa niihin ja kestääkö diffibxi kuumuuden?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 11.02.14 - klo: 10.38
Takaiskareihin en ole vielä kiinnittänyt huomiota. Uskoisin että eivät lämpöjä ota kun putki on kuitenkin sen verran kaukana. Kuva saattaa vääristää hieman. Sit kun joskus pääsee oikein radalle testaamaan niin selviää.

Takadiffiboksin ja putken väliin on laitettu tuki sekä lämpöeriste. Epäilen että ei kuitenkaan ole riittävä tuo nykyinen tekele, vaan joutuu miettimään tuon kohdan vielä uusiksi. Käytännön testauksella tuokin selviää.

Auton punnitsin tänään ilman koria, kuvissa näkyvillä renkailla ja tankki tyhjänä. Vaaka näytti 13,2kg. Tämä tosin oli sellainen henkilövaakapunnitus eli tarkkuus on mitä on. Punnitsen auton oikein kunnon laitteella kunhan kaikki lämpösuojat ja muut vermeet ovat löytäneet paikkansa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 16.02.14 - klo: 23.09
miten on porukka ohjaus servot istuttanu losiin?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 18.02.14 - klo: 11.10
Autoon tuli sit ruuvattua tuuninkipalikkaa ohjaukseen ja takapäähän.

Ohjausta päivitettiin Team Chasen tuotteilla, eli laakeroitu ackerman:

(http://i4.aijaa.com/t/00149/13059617.t.jpg) (http://aijaa.com/Uf9vne)

Takapään auraus muutettiin 3-asteesta pykälän pienemmäksi Team Fast Eddyn 2-asteen palalla:

(http://i9.aijaa.com/t/00062/13059616.t.jpg) (http://aijaa.com/u237ZL)

Tavaroiden hankinnasta ISO kiitos DIY-manille
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 01.03.14 - klo: 20.20
tämmöinen rojekti ensi kesän kisoihin.. niihin mihin kerkeän..

autosta puuttuu viel muutamat osat mutta muuten kohta testi kunnossa.
tarkka silmäiset huomaavat mitä muutoksia olen tuohon tehnyt.

(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1920610_10201450604536320_927669275_n.jpg)

(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1/1795537_10201450602536270_1772868012_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1939820_10201450600976231_1819574766_n.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: maukkadamngod - 02.03.14 - klo: 08.18
Sehän alkaa näyttää jo hyvältä, lyhkäsempää pohjalevyä on ainakin askarreltu....
Victoryn putkesta ei ilmeisesti saanu tehtyä crossiin soveltuvaa?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 02.03.14 - klo: 09.21
kaikkia osia on vähän joutunut muuttamaan taikka siirtämään.
pohjalevyn reunojen kulmaa on lisätty 20 asteesta 25:een millä saan koria pikkuisen ylemmäksi ettei korin kattoon tarvitse tehdä moottorille reikää koska minulle tulee autoon ajaprod 4.2 kori.
pohjalevy oli kyllä hankalin tehä mitä miesmuistiin muistan.
pohjalevyyn on sekoteltu tuumasia ja millisiä mittoja,upotuksia ja reikiä.
victory rc:n putki oli kyllä hyvä mutta ei sopinut mulle ollenkaan :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 02.03.14 - klo: 11.41
Hieno projekti. Kumpaa ajaprod koria aattelit? Uusi malli ei varmastikaan mahdu ilman moottorin reikää. On meinaa sen verran matala tosta katosta.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 02.03.14 - klo: 12.14
Hieno projekti. Kumpaa ajaprod koria aattelit? Uusi malli ei varmastikaan mahdu ilman moottorin reikää. On meinaa sen verran matala tosta katosta.

juurikin tämä uudempi malli tulee mulle.
...yritys on kyllä että koriin en tekisi moottorin reikää. ja veikkaanki ettei tarvitsisi tehä sitä kun nostin tuota kylkilinjan korkeutta niin kori tuleekin silloin korkeemmalle kuin normisti.
mutta viisaampi olen sitten kuin se kori mulle saapuu.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 02.03.14 - klo: 12.24
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa..
Eli tulppa tulee aika korkeelle.

Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 02.03.14 - klo: 14.10
Hienoa työtä Toni!!!

Mukava saada lisää näitä konversio Loseja kilparadoille.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 02.03.14 - klo: 19.04
kylläpä tuo nro.3 näyttää hyvältä  :wink:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 05.03.14 - klo: 02.28
tuli tehtyy pohjaan kulutuspalat ja edessä samassa palassa puskuri
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1974243_10201468688228401_614736581_o.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: kenblock - 05.03.14 - klo: 12.21
Kui se tonij o losi ostanu, suhan piti olla henkee ja veree mcd kuksija :shocked:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: 69sale - 05.03.14 - klo: 13.15
Hienot palat kuinka paksut? Vaihtoehtoja on hyvä olla ja aja/losi on kyllä
varteenotettava auto... jokos satakunnan ameriikan poika on bensa auton ostanut
vai muuten vaan leukailee? Kilpailuissa kävijät/ajajat
tietää kyllä "enemmän" .
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 05.03.14 - klo: 13.36
palat on normi leikkuulautaa.
5mm on paksuus ja kestää todella hyvin pohjakosketuksia.
Losiin päädyin ihan mielenkiinnon vuoksi ja pääsi vähän lähemmäksi "tätä päivää"
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Nieminen - 05.03.14 - klo: 14.52
tonij

Hyvältä näyttää! Kuinka paksusta aineesta pohjalevyn teit?
Losi/Aja:t on niitä oikeita bensa krossareita!  :wink:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 05.03.14 - klo: 17.06
4mm  levystä olen sen pohjan tehny.
Ja mitä omasta ajaprodista niin toivottavasti ois hyvä ajaa:]

Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 05.03.14 - klo: 17.24
ja kenblock, kuksiminen autojen kanssa ei minua oikein kiinnosta mutta emännän kanssa se on makoisaa. Uskon ja vannon että sinäkin siitä tykkäät kun löydät sen kohteen ja maltat odottaa kivesten laskeutumisen.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: kenblock - 05.03.14 - klo: 18.45
Gyl gyl ne kassit o laskeutunu kuule jo ja niit o jo käytetty, en mä vaa viiti yhtee naisee jäädä roikkuu, joka viikoloppu uutta putkee  :wink:
Iha dorka läppä minkä sulle heiti, sorgesteri.
Mut mitä sä oot tykänny tost los/aja pelist?
Onx ollu jotai mist diggaat ja mist et?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Pazuu - 06.03.14 - klo: 07.48
Heh, jotenkin piristi aamua  :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Nieminen - 06.03.14 - klo: 10.59
kaikkia osia on vähän joutunut muuttamaan taikka siirtämään.
pohjalevyn reunojen kulmaa on lisätty 20 asteesta 25:een millä saan koria pikkuisen ylemmäksi ettei korin kattoon tarvitse tehdä moottorille reikää koska minulle tulee autoon ajaprod 4.2 kori.
pohjalevy oli kyllä hankalin tehä mitä miesmuistiin muistan.
pohjalevyyn on sekoteltu tuumasia ja millisiä mittoja,upotuksia ja reikiä.
victory rc:n putki oli kyllä hyvä mutta ei sopinut mulle ollenkaan :grin:

Ilmeisesti putki otti diffi/Iskari torniin kiinni? Olisiko saanut sopimaan jos alkukäyrän liitoskohtaa jatkaisi?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 06.03.14 - klo: 14.30
putki oli koonsapuolesta sopiva mutta oli 2 kammioinen ja kisoissa pitää olla 3.
Myöskin liian kova ääninen kilpakäyttöön.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 06.03.14 - klo: 15.26
muutamat erinlaiset tulpan suojat tuli tehtyy muovista.
osilla ei ole mun mielestä muuta virkaa kuin vaan suojata ettei tulppa mene poikki kuperkeikassa.

(http://aijaa.com/img/b/00079/13101534.jpg)

(http://aijaa.com/img/b/00722/13101535.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 06.03.14 - klo: 15.49
tuossa kuvaa lautterin kytkimen sovituksesta losiin.
siivut kytkimestä ja kellon pohjan saumoista niin passaa toisiinsa.

ennen työstöjä
(http://aijaa.com/img/b/00206/13101596.jpg)

kellosta ja pultista siivut pois

(http://aijaa.com/img/b/00164/13101593.jpg)
(http://aijaa.com/img/b/00641/13101592.jpg)

kellosta hitsisaumaa tasaisemmaksi

(http://aijaa.com/img/b/00382/13101594.jpg)

tuloksena..

(http://aijaa.com/img/b/00778/13101591.jpg)
(http://aijaa.com/img/b/00168/13101595.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 07.03.14 - klo: 07.16
Ehdotuksena heittäisin tuon kytkinkellon kannakkeen silpomisen.

Muutama reikä siihen niin kytkimen tuuletus paranee entisestään ja kestävyys ei kauheasti siitä kärsi.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 07.03.14 - klo: 07.57
oletko esa löytänyt kuvia miten se kellon kannakkeen tuuletus kannattaa toteuttaa?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 07.03.14 - klo: 08.21
Vähän niin kuin tuota tyyliä tarkoitin http://www.google.fi/imgres?biw=1067&bih=665&tbm=isch&tbnid=HBW7CPQVTpQcnM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.rclargescale.com%2Fforum%2Fdarksoul-racing%2F6916-darksoul-losi-5ive-t-vented-clutch-bell-carrier.html&docid=I8okDcRlJMXmZM&imgurl=http%3A%2F%2Fwww.rclargescale.com%2Fforum%2Fmembers%2Fbadger-1426-albums11-915.jpg&w=800&h=533&ei=j2QZU5bqOePiywOtsYCYCQ&zoom=1&iact=rc&dur=421&page=4&start=54&ndsp=23&ved=0CJECEK0DMD4 (http://www.google.fi/imgres?biw=1067&bih=665&tbm=isch&tbnid=HBW7CPQVTpQcnM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.rclargescale.com%2Fforum%2Fdarksoul-racing%2F6916-darksoul-losi-5ive-t-vented-clutch-bell-carrier.html&docid=I8okDcRlJMXmZM&imgurl=http%3A%2F%2Fwww.rclargescale.com%2Fforum%2Fmembers%2Fbadger-1426-albums11-915.jpg&w=800&h=533&ei=j2QZU5bqOePiywOtsYCYCQ&zoom=1&iact=rc&dur=421&page=4&start=54&ndsp=23&ved=0CJECEK0DMD4)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: kenblock - 07.03.14 - klo: 09.35
Kuva tost ylemmäst linkist
(http://www.rclargescale.com/forum/members/badger-1426-albums11-915.jpg)
Joko tonij tyypittäny losi/ajadia?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 07.03.14 - klo: 14.35
en ole vielä. Auto on palasina vielä. Kori ja putki viel puuttuu.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: kenblock - 07.03.14 - klo: 23.07
Tonij varmaa iha kisoihi autoo rakentaa?
Sä et oo niit kundei jotka hupii auto ostaa :cool:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 20.03.14 - klo: 09.42
Jahas. Korin muokkaus vielä hieman kesken, mutta tämän kauden väri tulee olemaan sininen.

Majurille suuri kiitos korista. Tuo kori on alun perin tehty MCD RRV4 autoon, eli pientä muokkausta joutu harrastamaan että sen sai istumaan tuohon omaan tekeleeseen. Korin takahelmoissa näkyvät rutut onkin sitten ihan mun omaa käsialaa kun tuli koria muokatessa annettua hieman liikaa lämpöä. Noh, eipä tuo haittaa kun kaikki jotka on nähnyt mun ajavan radalla tietää että meikäläisen ajotaidoilla korit ei ole todellakaan hirveän pitkäikäisiä.

Jos joku tuntee omistavansa ajotaitoa liikaa voin ostaa sitä sopuhinnalla itselleni ainakin yhden ämpärillisen verran :roll:

Takasiipikin näyttää kuvissa olevan vielä vinossa. Pitänee suoristella kunhan ehtii.

Kuvat kaikille kauhisteltavaksi:

(http://i7.aijaa.com/t/00696/13136945.t.jpg) (http://aijaa.com/iuoQ2h)


(http://i8.aijaa.com/t/00960/13136947.t.jpg) (http://aijaa.com/13mHQy)


(http://i7.aijaa.com/t/00494/13136948.t.jpg) (http://aijaa.com/JPehvL)


(http://i10.aijaa.com/t/00497/13136949.t.jpg) (http://aijaa.com/G9HCIx)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 20.03.14 - klo: 10.35
jäniksen käpälänkö oot teipannut takasiipeen ajo onnea tuomaan?
hieno siitä tuli.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 20.03.14 - klo: 10.42
Kylläpä hieno tuli  :azn: 
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 20.03.14 - klo: 11.15
jäniksen käpälänkö oot teipannut takasiipeen ajo onnea tuomaan?
hieno siitä tuli.

Juu, kaikki sallitut keinot käytetään. Jäniksenkäpälä ja nelilehtinen apila autossa mukana näin ensi alkuun. Jos tuo ei riitä niin sitten maalivahtien vakiot käyttöön, eli kolme vuotta vanhat pesemättömät onnenkalsarit jalkaan kisapäivinä. Ainakin ajajakorokkeella olis mulle ihan omaa tilaa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 27.03.14 - klo: 19.08
Ah auto viimein kasassa pienien vastoinkäymisten jälkeen. Kelit suosii joten testiä tiedossa lauantaina ja kovaa  :grin: :grin:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 27.03.14 - klo: 22.40
Ah auto viimein kasassa pienien vastoinkäymisten jälkeen. Kelit suosii joten testiä tiedossa lauantaina ja kovaa  :grin: :grin:
ihan uteliaana, minkälaisen asian kanssa painit?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 27.03.14 - klo: 22.41
Ah auto viimein kasassa pienien vastoinkäymisten jälkeen. Kelit suosii joten testiä tiedossa lauantaina ja kovaa  :grin: :grin:
ihan uteliaana, minkälaisen asian kanssa painit?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 30.03.14 - klo: 19.50
ei onnes mitään vakavampaa  :grin: toureksin renkaat saapui pitkän odottelun jälkeen ja yhdestä renkaasta puuttui vanteen sisältä tukirengas jonka sain teetettyä paikallisella pajalla toinen oli seervon varsi jonka tilasin savoxiin ja oli tehtaan valuvikainen eikä mahtunut.onneksi sain nopeasti uuden tilalle ja torstai iltana kaikkivalmiina  :azn:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 31.03.14 - klo: 12.35
tämmöistä olen askarrellut taas.

(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/l/t31.0-8/1891550_10201621273802945_1069479632_o.jpg)
alumiini pultti sarjaa..
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t31.0-8/1890388_10201621280563114_664867746_o.jpg)
akkutelinettä..
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t31.0-8/1909170_10201621277683042_885846894_o.jpg)
 
sinistä alumiini pulttii ja rikkaa kiinni
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t31.0-8/1966075_10201621275442986_802063519_o.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31.0-8/1496080_10201621281123128_1523414188_o.jpg)

pakoputken lämpösuojaa..
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/971786_10201618209486339_1543907874_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31.0-8/1077178_10201618205846248_1544207295_o.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 31.03.14 - klo: 12.38
On se vaan nättiä katseltavaa kun joku viitsii tehdä auton kunnolla!!! Taitaa yhden kuvan taustalla vilahtaa myös jatkettu monsteri MCD?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 31.03.14 - klo: 12.57
juu siellähän se...

koriin tuli vain tämmöinen reikä kattoon koska pohjassa on 25asteen kantti 20 asteen sijaan niin kylkilinja nousi vähän korkeammaksi jolloin korikin tuli vähän korkeammalle.

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10156081_10201621338084552_1425430228_n.jpg)

sorvasin hpi:n hexit losille sopiviksi ja porasin 5mm tappien reijät.
samalla oon poistellut metalli rikkoja ja korvannut niitä alumiini rikoilla.
joitain on löytynyt kaupasta ja joitain oon joutunut tekemään itse.
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t31.0-8/1980379_10201621329684342_1074664028_o.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 01.04.14 - klo: 08.39
Kyllä on tyylikästä jälkeä  :azn: Purin eilen oman auton atomeis ja käyn auton läpi täysin. havaittuja vikoja:oik.puol servoseiverin yksi laakeri täysin jumissa,pohjalevy taipunut hieman joten täytyy koittaa saada varovasti taivutettua takaisin oikeaan asentoon. Diffi öljyt vaihtoon,iskarit huoltoon ym...
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 05.04.14 - klo: 18.14
nyt ois ajaprodin korikin värissä.
kiitos j.hoville

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10151161_10201650023801677_843652467_n.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lerppu86 - 05.04.14 - klo: 18.24
Onpas komea!

Kyllä tuolla passaa rataa kiertää, hienoa jälkeä.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 07.04.14 - klo: 07.32
Nätti kori. Eihän tuolla edes voi radalla ajaa kun saa pelätä kaatoa koko ajan.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 07.04.14 - klo: 09.04
ajamiseen tämä on tarkoitettu :azn:
(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1530435_10201663243932172_1684457988_n.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 07.04.14 - klo: 10.58
Kylläpäs näyttää kilpa-auto komialta.

Koskas alkaa testaaminen krossiradalla?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Andrimus - 07.04.14 - klo: 11.02
toi koppa on käheen näköinen. pitäisi radalla erottua edukseen.
ei muuta kun rankkaa testiä..
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 16.05.14 - klo: 14.56
vähän on taas tullu rakenneltuu autoa.
kaasu/jarru servo muutti paikkaa ja kaasu sai oman servon niinkuin jarrukin.
jarruiksi tuli vähän tehokkaammat kuin vakiot..kupari palat ja rauta levyt.
keskidiffi myöskin kokenut muutoksia..
ja moni muukin osa :azn:

(https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10251915_10201888173075260_368086628684768225_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10341539_10201888170715201_7182928711630319057_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10357236_10201888177755377_8472331002198719070_n.jpg)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pkr - 16.05.14 - klo: 18.49
hienoa jälkeä! onko keskidiffipukki myös omaa tuotantoa.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Kratos - 16.05.14 - klo: 23.32
Moi

Löytyykö keltään ylimääräisiä pultteja kytkimen kiinnitykseen. Pitäisi olla zenoah mallia. Menin ostamaan cy koneen pultit eikä ne sovi!!! Jos vielä löytyisi pääkaupunki seudulta?
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: tonij - 16.05.14 - klo: 23.35
Juu, on omaa tuotantoa.
ja idea on tuolla saada Se servo pois siitä putken vierestä ja Se servon paikka oli myöskin liiian korkealla.
oli liian lähellä koria. Esim kuperkeikassa saattaa vioittua kaasu ja jarrua.
painoa myöskin sain vähän alemmas..vaikuttaako minun ajoihin ? ..paha sanoa.
ja vielä puolet vivustoista sain myöskin pois. Eli vähemmän huolia niistäkin.
ja mikä omaan mieleen yks parhaistajutuista tuossa on Se että sain jarrun ja kaasun eri aux:eihin eli sain molemmille omat trimmit.myöskin sain lisää nopeutta kaasuun ja jarruun.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pkr - 17.05.14 - klo: 00.57
hyvän näkönen ratkasu. ja ei ole koskaan huono juttu että paino siirtyy alemmaksi.
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: Lehtibakka - 17.05.15 - klo: 21.12
Laitetaas tännekin päivitystä kun on ollut hiljaista tässä säikeessä.

Uusi kori sai värin. Kuvia alla:

(http://i11.aijaa.com/t/00287/13840523.t.jpg) (http://aijaa.com/t9i0sf)

(http://i5.aijaa.com/t/00965/13840524.t.jpg) (http://aijaa.com/SfkhdB)
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: pöllölaakso - 18.05.15 - klo: 14.53
onpa hieno kori  :wink:
Otsikko: Vs: AJAPROD B4.2 projekti
Kirjoitti: manez - 20.05.15 - klo: 09.11
Pistetääs tänne tarinaa omasta LOSI lightweight protosta.
Eli kyseessä ei ole ajaprod vaan Hannon suunnittelema Losi X1, jota halusin lähteä keventämään.
Aloitus paino noin 1kk sitten oli 13,7Kg (EFRA punnitus, tanki tyhjä ja kaikki kilkkeet kiinni).

Nyt auto on vihdoin valmis ja sama puntari näytti painoksi 12,5Kg, joka ylitti omat odotuksetkin.
Korpilahdella nähdään miten pysyy nipussa.  :laugh:
Tässä puntari kuva, kun kukaan ei kuitenkaan usko. :wink: