RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: bcan - 30.08.13 - klo: 09.21

Otsikko: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 30.08.13 - klo: 09.21
SC Winter Cup 2013-2014 on kilpailusarja 2WD ja 4WD Short Course autoille.

Kisapäivät ja paikat (6 Kisaa):
SC Winter Cup #1 Turku 2.11 (vko 44)
SC Winter Cup #2 Joensuu 4.1 (vko 1)
SC Winter Cup #3 Vantaa 1.2 (vko 5)
SC Winter Cup #4 Vaasa 16.2 (vko 7)
SC Winter Cup #5 Turku 8.3 (vko 10)
SC Winter Cup #6 Nokia 29.3 (vko 13)

Sarjan yhteyshenkilöt
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com
Mikko Mäkelä (micsa.fi), micsa (at) iki.fi

Facebook:
https://www.facebook.com/SCFinland (https://www.facebook.com/SCFinland)

Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat:
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku:
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa).

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. 2013 Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Linkki numeroihin tämän postauksen lopussa

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 3-4 kertaa (Laskentatapa pistein, 2/3 tai 2/4 )
Finaalit 3-5 kertaa (Laskenta, 2/3, 2/4 tai 3/5). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.
Kaikki finaalit ajetaan yhtä monta kertaa.
Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00

Kilpailupäivän vapaa aamuhajoittelu kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari pakollinen. Alkuerissä tuomarointi kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur / luokka.

Palkinnot:
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 4 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee.

Sarjatilanne:

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY (http://bit.ly/WCMbTY)


Sarjan päätukija:
(http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/900x600/logo-Team-EuroRC.jpg) (http://fi.eurorc.com)

EuroRC lahjoittaa TeamC TS2 kitin auton joka arvotaan viimeisessä osakilpailussa vähintään viiteen osakilpailuun osallistuneiden kesken. Jokaisessa osakilpailussa jaetaan totuttuun tapaan aloitteleville kuskeille EuroRC:n lahjakortti.

(http://i.imgur.com/gqIK3cX.jpg)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: bcan - 30.08.13 - klo: 09.21
Varattu
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: HALK534 - 01.10.13 - klo: 16.42
Olen Venäjältä. Haluan osallistua talvella kilpa SCT 2VD. Kun on ensimmäinen kisa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: bcan - 03.10.13 - klo: 09.01
No niin, säätöä on ollut paikoissa ja päivämäärissaä ja sama jatkuu vieläkin. Mutta aloitetaan Winter Cup Turussa 2.11.

Loput päivämäärät ja paikat pyritään saamaan kalenteriin mahdollisimman pian, mutta ainakin aloitus on nyt selvillä.

T:Tero
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: bcan - 11.10.13 - klo: 14.52
Muutama kisa lisätty kalenteriin, lisätään vielä yksi tai kaksi kisaa kun saadaan varmistettua.

T:Tero
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: jon.lindgren - 11.10.13 - klo: 15.33
Miten monta kisaa lasketaan sarjapisteisiin?

Kun tämäkin sarja näköjään leviää maantieteellisesti tulee kisamatkoista turhankin pitkiä viikonloppukisoiksi. Pitäisi ainakin yöpyä kisapaikkakunnalla jotta ehtisi vähän nukkuakin ennen kisaa, treeni vaatisi jo vapaapäivän töistä ja kotiin ei ehkä jaksa ajaa kisapäivän jälkeen. Joensuuhun tuskin tulee lähdettyä em. syistä ja jos sarjaan lasketaan 4/5 ei enää jää tilaa epäonnistumiselle... Eli ei ehkä tarvitse lähteä muihinkaan kisoihin... Tulipa nyt kirjoitettua negatiiviseen sävyyn, ei ollut tarkoitus mutta kai tää aukeaa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: Master Calgar - 11.10.13 - klo: 16.49
Miten monta kisaa lasketaan sarjapisteisiin?

Kun tämäkin sarja näköjään leviää maantieteellisesti tulee kisamatkoista turhankin pitkiä viikonloppukisoiksi. Pitäisi ainakin yöpyä kisapaikkakunnalla jotta ehtisi vähän nukkuakin ennen kisaa, treeni vaatisi jo vapaapäivän töistä ja kotiin ei ehkä jaksa ajaa kisapäivän jälkeen. Joensuuhun tuskin tulee lähdettyä em. syistä ja jos sarjaan lasketaan 4/5 ei enää jää tilaa epäonnistumiselle... Eli ei ehkä tarvitse lähteä muihinkaan kisoihin... Tulipa nyt kirjoitettua negatiiviseen sävyyn, ei ollut tarkoitus mutta kai tää aukeaa?

Itsekkin tuota vähän pohdiskelen. Joensuu on täältä länsirannikolta vähän turhan pitkällä omaankin makuun, tosin saa nähdä innostuuko sitä lähtemään, mutta mitä luultavammin jäisi käymättä matkan vuoksi.

Toki näin aloittelijana tekisi mieli ottaa osaa mahdollisimman moneen eikä tässä nyt niin sijoituksista ajella, mutta tietty sitä haluaa vähän nähdä sitten omaa osaamista muihinkin verrattuna :)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: Bigbear - 11.10.13 - klo: 16.51
Miten monta kisaa lasketaan sarjapisteisiin?

Kun tämäkin sarja näköjään leviää maantieteellisesti tulee kisamatkoista turhankin pitkiä viikonloppukisoiksi. Pitäisi ainakin yöpyä kisapaikkakunnalla jotta ehtisi vähän nukkuakin ennen kisaa, treeni vaatisi jo vapaapäivän töistä ja kotiin ei ehkä jaksa ajaa kisapäivän jälkeen. Joensuuhun tuskin tulee lähdettyä em. syistä ja jos sarjaan lasketaan 4/5 ei enää jää tilaa epäonnistumiselle... Eli ei ehkä tarvitse lähteä muihinkaan kisoihin... Tulipa nyt kirjoitettua negatiiviseen sävyyn, ei ollut tarkoitus mutta kai tää aukeaa?
kovat jätkät ajaa samana päivänä jenssiin ja takaisin. Näitä on tehty muutama . Junallakin pääsee Joensuuhun mukavasti ja rennosti.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: kaistapää - 11.10.13 - klo: 17.09
Kovat jätkät pyyhkäsee 1200 kilsaa tosta vaan ja vieläkin kovemmat hommaa yömestat ja tutustuu joensuun hurjaan yöelämään.Arimmille luvataan opastus :police:.....
kisapaikka on käytännössä aivan keskustassa,löytyy muutamia edullisia majapaikkoja kävelymatkan päässä.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: jon.lindgren - 11.10.13 - klo: 17.17
Mä en ole enää kova jätkä vaan vanha laiskimus :smiley:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: Mölli - 11.10.13 - klo: 19.28
Miten monta kisaa lasketaan sarjapisteisiin?

Kun tämäkin sarja näköjään leviää maantieteellisesti tulee kisamatkoista turhankin pitkiä viikonloppukisoiksi. Pitäisi ainakin yöpyä kisapaikkakunnalla jotta ehtisi vähän nukkuakin ennen kisaa, treeni vaatisi jo vapaapäivän töistä ja kotiin ei ehkä jaksa ajaa kisapäivän jälkeen. Joensuuhun tuskin tulee lähdettyä em. syistä ja jos sarjaan lasketaan 4/5 ei enää jää tilaa epäonnistumiselle... Eli ei ehkä tarvitse lähteä muihinkaan kisoihin... Tulipa nyt kirjoitettua negatiiviseen sävyyn, ei ollut tarkoitus mutta kai tää aukeaa?
kovat jätkät ajaa samana päivänä jenssiin ja takaisin. Näitä on tehty muutama . Junallakin pääsee Joensuuhun mukavasti ja rennosti.

Junamatka käy kyllä maksan päälle.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: jon.lindgren - 12.10.13 - klo: 14.31
kovat jätkät ajaa samana päivänä jenssiin ja takaisin. Näitä on tehty muutama . Junallakin pääsee Joensuuhun mukavasti ja rennosti.

Junalla kulkee lottovoittajat :smiley:
Pöytien ja tuolien ja RC-kamojen kanssa reissaaminen junalle ei taida olla mun juttu. Varsinkin kun on kahden kuskin kamat roudattavana. Kisapaikkakaan tuskin on aseman vieressä eikä no romppeet mahdu taksikuskien vakiovessoihin.

Miten ne pisteet? 4/7 kuten WJ tai 3/5? Kalenteriin tunkee muutakin ohjelmaa...
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: peltimikko - 13.10.13 - klo: 14.23
joensuusta helsinkiin on 437,7km ! ja helsingistä joensuuhun aikalailla sama matka..turusta joensuuhun o 574,22km ja sama matka myös toiseen suuntaan... ja kysymys kuuluu oliko sitä elämää kehä kolmosen ulkopuolella ? ohhoijaa! kauas on pitkä matka. oisko tää etäisyys keskustelu nyt tässä ? ja palattai aiheeseen, eli pikkuautoilu !
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: jon.lindgren - 13.10.13 - klo: 16.25
Mites ne sarjapisteet?
Tehdäänkö kuten WJ:ssä että ei ole pakko kiertää kaikkia kisoja?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: bcan - 14.10.13 - klo: 09.56
Viidellä kisalla lasketaan 3 parasta mukaan. Jos kalenteriin saadaan se kuudeskin kisa niin sitten lasketaan 4 parasta

Onhan tässä Jyväskylässäkin ajettu kisoja jonne on ainakin meidän pihasta se neljän tunnin ajomatka eikö tuo Joensuu ole niin kauhenan paljoa kauempana.
Mun mielestä on hienoa että saadaan sarjaan mukaan uusia ratoja ja ehkä jopa uutta porukkaa kietämään kisoja.

Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt, alustava
Kirjoitti: bcan - 14.10.13 - klo: 10.37
Talven kalenteri alkaa nyt olla aikas pitkälti kasassa. Mukana on kuusi kisaa joista neljä parasta lasketaan sarjapisteisiin.

Tervetuloa kisaamaan !
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HALK534 - 14.10.13 - klo: 19.22
Kalenteri on valmis? Määritä sijainti kilpailuista kiitos.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 14.10.13 - klo: 20.21
Kalenteri on valmis? Määritä sijainti kilpailuista kiitos.

Kisapäivät ja paikat (6 Kisaa):
SC Winter Cup #1 Turku 2.11 (vko 44)
SC Winter Cup #2 Joensuu 4.1 (vko 1)
SC Winter Cup #3 Vantaa 1.2 (vko 5)
SC Winter Cup #4 Vaasa 16.2 (vko 7)
SC Winter Cup #5 Turku 8.3 (vko 10)
SC Winter Cup #6 Nokia 29.3 (vko 13)
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HALK534 - 15.10.13 - klo: 19.13
Ja siellä on kilpailu Helsingissä?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 15.10.13 - klo: 19.50
Helsingissä ei ole rataa.
Tikkurilan rata on Vantaalla.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: HALK534 - 19.10.13 - klo: 19.13
Mistä voin rekisteröityä ensimmäinen kilpailu?

On kartan radalla?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mölli - 19.10.13 - klo: 23.14
Mistä voin rekisteröityä ensimmäinen kilpailu?

On kartan radalla?

Jokaiseen kilpailuun tulee erillinen kutsu kohdassa Kilpailukutsut. Kutsussa on ilmoittautumisohjeet ja kilpailupaikan osoite.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 20.10.13 - klo: 10.04
Tuleeko kilpailukutsu Turkuun kohta? Kilpailuun on nyt alle kaksi viikkoa.
Uusitaanhan profiili ennen kilpailua?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 22.10.13 - klo: 17.54
Onko Vaasan kisa sunnuntaina? Pääseekö lauantaina treenaamaan eli onko rata auki correille silloin. Tämä nyt on hiukka aikasin kyselty, mutta anyway..
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: APK - 22.10.13 - klo: 19.53
WJ la ja SC su.

En tuosta treenaamisesta tiedä
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 29.10.13 - klo: 20.42
EuroRC lahjoittaa TeamC autokitin joka tullaan arpomaan sarjan viimeisessä kisassa vähintään viiteen osakilpailuun osallistuneiden kesken. Tarkempaa tietoa tulossa lähipäivinä  :cool:

Lauantain kisan ilmoittautuminen on vielä auki joten jos ei vielä ole ilmo lähtenyt niin vielä ehtii Turkuun kisaamaan ja hakemaan ensimmäistä osaa "arpalipukkeesta".
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 07.01.14 - klo: 21.53
Ohessa sarjatilanne spekulointia varten kahden ajetun kilpailun jälkeen. Mahdollisista virheistä voi raportoida minulle tai tähän ketjuun.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlPphlzQRIvkdFgzR1Jna3ZWMU1feWVSVkRrQV8zSnc&usp=sharing
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: seinäkello - 18.01.14 - klo: 15.25
Mikä kilpailu numero minulla on nelkku Sc:ssä T Sami Luodemäki
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 18.01.14 - klo: 18.47
Mikä kilpailu numero minulla on nelkku Sc:ssä T Sami Luodemäki

Ei sulla taida olla numeroa. Tero varmaan arpoo sulle vapaan numeron. Eli ole yhteydessä Teroon
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 18.01.14 - klo: 19.05
Mikä kilpailu numero minulla on nelkku Sc:ssä T Sami Luodemäki

Ei sulla taida olla numeroa. Tero varmaan arpoo sulle vapaan numeron. Eli ole yhteydessä Teroon
Numero 42 laitettu sulle.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: JiiIii - 24.01.14 - klo: 23.30
Saako pizzan kanssa mennä korokkeelle jos pidetään lounastaukotreenit?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 25.01.14 - klo: 17.00
Saako pizzan kanssa mennä korokkeelle jos pidetään lounastaukotreenit?
Lounastauko on hyvä jakaa joko syömiseen siihen paremmin soveltuvilla paikoilla tai treenaamiseen, jolloin ajajakoroke lienee paras paikka ajaa.

Onko sinulla tarvetta ajaa ja syödä samaanaikaan? :)

Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: TheJR - 26.01.14 - klo: 20.17
Minkäs numeron saan ens viikonlopulle nelkku sc kun eka kisa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.01.14 - klo: 20.22
Lähetä Terolle (bcan) viesti, tämän ketjun ensimmäisessä viestissä on linkki numeroihin jos haluat valita itse.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: SampoM - 26.01.14 - klo: 21.48
Moi! Tarviiko kilpailu numeron olla auton sivussa vai voiko olla katossa?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 26.01.14 - klo: 22.24
Moi! Tarviiko kilpailu numeron olla auton sivussa vai voiko olla katossa?

Moi!

Jos sitä ei määritellä luokan säännöissä, niin ainakin tuulilasiin yksi. Yleensä tuulilasi + jompi kumpi kylki riippuen siitä miten rata menee tuomariston/ajanoton edessä, tai sitten parhaimmassa tapauksessa kolme numeroa. Ohjeistetaan kyllä kisapaikalla.  :wink:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: SampoM - 26.01.14 - klo: 22.35
Tämä selvä kiitos paljon. :smiley: :azn:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: MacMahma - 03.02.14 - klo: 05.28
Mitens toi paino mitataan ? Onko ajoakkukin myös punnituksessa kiinni ?
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 03.02.14 - klo: 06.20
Kyllä, akku kinni ja muutenkin täysin ajokunnoasa.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 03.02.14 - klo: 14.00
Vaikka kesään on vielä aikaa niin silti ajattelin herätellä keskustelua SC -sarjan (kesä ja talvi) kisaformaatista.

Joskus taannoin oli paljonkin keskustelua monta treeniä/ alkuerää/ finaalia ajetaan ja silloin päädyttiin nykyiseen malliin.

Nykyisessä formaatissa hiukan tökkii laskentamalli 2/ 3 alkuerää ja 2/ 4 finaalia. Ensiksikin syystä, että 2/ 3 on melko raaka ajatellen, että yksi keskeytys syystä tai toisesta niin muut kaksi pitää ajaa hyvin - ilman keskeytyksiä tai muuta epäonnea.

Toisaalta 2/ 4 finaalista on taas mukavan rento, mutta... Jälleen Tiksin kilpailun voitto ratkesi tulosvertailulla - hiukan sama kuin lätkän MM ratkaistaan rankkareilla  :undecided: Finaaliajot on kuitenkin jokainen aina erilainen ja niissä ajetaan toisia vastaan rinta rinnan, ei niinkään kelloa vastaan.

Vaikka joskus ajateltiin, että SC on se rento luokka jossa pidetään hauskaa kisaamisen merkeissä ja varmaan osin siksi ei voitu kuvitella ajettavan samassa formaatissa kuin tiukkapipoinen maastosarja.

Tässä kohtaa kun luokka on, edelleen pysynyt rennonletkeänä ja mukavana, kehittynyt vakavasti otettavaksi kilpaluokaksi ehdottaisin, että kisaformaatissa siirryttäisiin maastosarjan kanssa samaan formaattiin -> 1-2 treeniä, 2/ 4 alkuerää ja 2/ 3 finaalia. Tällöin alkuerissä yhden keskeytyksen/ epäonnen jälkeen on mahdollisuus vielä yhteen epäonneen, mutta kuitenkin tasaisuus palkitaan kun kaksi lasketaan yhteen. Lisäksi finaaleissa olisi huomattavasti harvinaisempaa voiton ratkaisu tulosvertailulla.

Niin ja tämä ei nyt sitten ollut juuri tulosvertailussa hävinneen osapuolen katkeraa tilitystä systeemiä vastaan :roll:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 03.02.14 - klo: 14.41
Kannatan Mikko L:n ehdotusta.
En usko, että kisasarjan rentous sillä häviää. Siihen vaikuttavat aivan muut asiat.

Tässä vielä pari omaa ajatusta lisäksi mukaan keskusteluun.
Alkueräkaavio on nykyisellä 2/3 laskennalla melko haastava. Helpompi olisi vaikkapa 1/3 alkueräpisteillä, jos siis ei haluta (ajanpuutteen tai jonkun muun syyn takia) ajaa neljää alkueräkierrosta ja 2/4 alkueräpisteillä.

Alkuerässä pitäisi voida ajaa riskillä hyvää nopeaa tulosta kelloa vastaan ja parantaa ajoaan päivän mittaan. Finaalissa taas omasta mielestäni pitäisi suosia tasaista ajoa. Ehkä joku ajattelee tästä eri tavalla ja suosii enempi riskin ottoa finaalissa.

Nykyinen 2/4 finaalilaskenta on ollut luokan alkuvaiheessa hyvä, koska sillä on saatu kuskit nopeammiksi lyhyemmässä ajassa. Nyt kun samassa finaalissa moni kuski on muutaman sekunnin sisällä, niin 2/3 tai 3/4 voisi olla parempi.

SC-autokisoissa parasta on se, että kaikki saavat ajaa yhtä paljon. Pitäkää se. Nykyisellään kaikki finaalit ovat olleet nelinkertaisia. Älkää lyhentäkö päiviä alempien finaalien kustannuksella. Ja antakaa porukan treenata vapaalla ajalla päivän mittaan.

Nämä olivat vain lisäajatuksia kun mietitte seuraavan kauden asioita. Luotan Teron ja Mikon arvostelukykyyn ja kehittämiskykyyn luokan sääntöjen suhteen.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 03.02.14 - klo: 14.52
Nykyisessä formaatissa hiukan tökkii laskentamalli 2/ 3 alkuerää ja 2/ 4 finaalia. Ensiksikin syystä, että 2/ 3 on melko raaka ajatellen, että yksi keskeytys syystä tai toisesta niin muut kaksi pitää ajaa hyvin - ilman keskeytyksiä tai muuta epäonnea.

Itse asiassa sarjasäännöt on kirjoitettu sen verran väljiksi että sekä formaatit 2/3AE+2/4FIN että 2/4AE+2/3FIN ovat molemmat mahdollisia. Lauantaina käytössä ollut formaatti on toki ollut vakiintunut käytäntö useimmissa kisoissa, mutta esim. Joensuussa ajettiin 2/4 alkuerät ja 2/3 finaalit. Alkuperäinen idea väljillä säännöillä oli mahdollistaa erilaiset kisaformaatit kun osanottajien määrä vaihtelee eri kisoissa.

Yritän saada pistetilanteen lasketuksi tänään niin saadaan asetelmat tietoon ennen Vaasan kisaa.

t. Mikko M
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 03.02.14 - klo: 15.08
Ehkä joku ajattelee tästä eri tavalla ja suosii enempi riskin ottoa finaalissa.

Ainakin jos meidän kerhon nuorisojaostoa kuuntelee, niin se on bestläppi joka ratkaisee...!!!  :laugh: :laugh: :laugh: :tongue: :tongue: :tongue: niin treeneissä, aika-ajossa, finaaleissa kuin kisojen ulkopuolella: "paljo oli bestläppi!?!?"

Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Bigbear - 03.02.14 - klo: 21.20
Ehkä joku ajattelee tästä eri tavalla ja suosii enempi riskin ottoa finaalissa.

Ainakin jos meidän kerhon nuorisojaostoa kuuntelee, niin se on bestläppi joka ratkaisee...!!!  :laugh: :laugh: :laugh: :tongue: :tongue: :tongue: niin treeneissä, aika-ajossa, finaaleissa kuin kisojen ulkopuolella: "paljo oli bestläppi!?!?"
Taitaa toimia kun miettii missä junnut on lopputuloksissa  . Pitäis joskus kokeilla kerhokisoissa yhden läpin aika-ajoa samaan tyyliin kuin oli aikoinaan F1:ssä. Voisi saada mielenkiintoisia lähtöruudukoita.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 03.02.14 - klo: 22.10
Muistaakseni joskus nokian kisassa alkuerien lähtöjärjestys määräytyi eräharjoitusten bestläppien perusteella. Vai oisko siinä vaan yks kierros mikä ajettais ja sen aika ratkaisis? No aika samat jampat varmaan olis kärjessä oli systeemi mikä tahansa. Meidän kerhossa yks jätkä laittais järjestyksen varmaan huippunopeuden perusteella ja toinen dynossa mitattavan tehon perusteella!  :grin: :grin: :grin: :tongue: :tongue: :tongue:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Nicke - 03.02.14 - klo: 22.12
Ja antakaa porukan treenata vapaalla ajalla päivän mittaan.

Tästä olen eri mieltä, mielestäni pitäisi olla jo kielletty säännöissä jotta ei synny turhaa vääntöä jos ei ole sallittua.

Esimerkiksi tiksin kutsussahan tästä kinattiin - ihan turhaan. Päivän aikana olisi lounastauolla, 15min, kerennyt ajamaan muutaman läpin. Mutta silloinkin radalla tehtiin pari ponderikokeilua, sekä tietysti julkaistiin finaalilistat yms, joten miten moni olisi ollut ajamassa.

Ja jos olisi ollut sallittua sekä halukkaita, niin miten määritellään ketkä saavat treenata kun kaikki eivät mahdu?

Mielestäni pieni asia mikä kannattaa laittaa sääntöihin ennen kuin se ensimmäistä kertaa on oikeasti ongelma  :azn:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 03.02.14 - klo: 22.35
Oheisen linkin takaa löytyy päivitetty sarjatilanne Vantaan kisan jälkeen:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlPphlzQRIvkdFgzR1Jna3ZWMU1feWVSVkRrQV8zSnc&usp=sharing

t. Mikko M
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Max - 04.02.14 - klo: 17.48
Omasta mielestä aika ajon lähtojörjestyksen pitäisi määräytyä harjoituksissa 3 parasta peräkkäistä kierrosta tai että tuloksen mukaan koska on tyhmää olla kaikista nopein mutta olla silti erän toinen tai kolmas pelkästään sen takia että joudut ohittelemaan hitaampia autoja. Mielestäni olisi myös hyvä idea kokeilla joissain kerhokisoissa ajaa aika ajot parhaan kierroksen tai parhaiden 3 peräkkäisen kierroksen mukaan.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Ender - 04.02.14 - klo: 18.24
FTT -sarjan malli on musta hyvä:

"Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT
Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisessa järjestyksessä."
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 05.02.14 - klo: 09.06
Tuosta ajoformaatistahan on tosiaan jo keskusteltu aiemminkin. Ja niinkuin MikkoM:kin kirjoitti niin säännöt on ajoformatin osalta hyvinkin joustavat.
Yksi syy minkä takia tuo noin on se että saataisiin vähän vaihtelua ajoformattiin kisojen välillä ja sitä kautta kuskit oppisivat ainakin jotain pieniä juttuja mitkä eri formateissa kannattaa ottaa huomioon omissa ajoissa.

Mutta tottahan on että SC luokka on mennyt eteenpäin aikas rajusti varsinkin viimeisen vuoden aikana. Kilpailijamäärät ja taso on molemmat nousseet ja se voisi antaa syyn muokata sääntöjä enemmän ns. kilpasarjamaisiksi.

Mutta miksi niin pitäis tehdä kun homma toimii aivan loistavasti näinkin. Sääntöjä on hienosäädetty kun siihen on tarvetta tullut, mutta suurimmalti osin ajetaan vieläkin samalla perussetillä sääntöjä mitä oli jo valmiina kun aloin SC sarjaa vetämään.

Vapaa hajoittelu kisapäivän aikana on täysin kisajärjestäjän käsissä, joten kun se ilmoitetaan kilpailukutsussa niin asian pitäis olla selvä kaikille.
Tiksin kisan kutsutopikissa ollut keskustelu radan aukiolosta kisapäivänä lähti liikkeelle ihan normista kysymyksestä että saako ajaa ja siihen tuli selkeä vastaus ja homma oli periaatteessa selvä mutta normaaliin RC10 tapaan homma lähti rönsyilemään.
Joensuun kisassa tais ruokatauolla olla sen verran paljon porukkaa menossa radalle että korokkeelle tuli jonoa, mutta eipä siinä tainut mitään ongelmaa olla.

Iso kysymys onkin se että onko SC sarja rentomielinen harraste ja sisäänheitto sarja vai vakavamielinen kisasarja. Ainakin tällä hetkellä se palvelee molempia tarkoituksia vaikkakin enemmän tuota harrastepuolta.

Tähän asiaan olisi hyvä saada mielipiteitä myös vähän suuremmalta porukalta. Kuskeja kuitenkin on kisoihin osallistunut aika paljon. Omat ajatukset voi laittaa vaikka YV:llä mulle jos ei halua kaiken kansan edessä niitä jakaa.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Volvospede - 05.02.14 - klo: 09.22
Tuosta ajoformaatistahan on tosiaan jo keskusteltu aiemminkin. Ja niinkuin MikkoM:kin kirjoitti niin säännöt on ajoformatin osalta hyvinkin joustavat.
Yksi syy minkä takia tuo noin on se että saataisiin vähän vaihtelua ajoformattiin kisojen välillä ja sitä kautta kuskit oppisivat ainakin jotain pieniä juttuja mitkä eri formateissa kannattaa ottaa huomioon omissa ajoissa.

Jos eri formaatteja kokeillaa, niin mulle se on ainakin ihan ok, mutta siitä pitäisi sitten tiedottaa selkeästi kilpailukutsussa ja ihan sanallisesti avata mitä se käytännössä tarkoittaa. Ja kerrata tämä kisapaikalla viimeistään ajajakokouksessa. Tosin kokoushan on eräharjoitusten jälkeen, joten jos eräharjoitukset vaikuttaa lähtöjärjestykseen, se olisi kiva tietää ennen niitä eräharjoituksia. Helposti konkarit kirjoittaa tai kertoo asioita tyyliin: "ajetaan niinku ennenki tai samanlailla kuin FTT tai alkuerät 2/3 ja finaalit 2/4. jne.jne."
No monihan tuon ymmärtääkin, ehkä jopa minäkin mutta eipä siinä montaa minuuttia menis jos sen kirjoittaa niin että ensikertalainenkin sen tajuaisi. Kyllä tuolla kisapaikoilla kuulee niin paljon keskustelua asioista jotka on silti jääneet epäselväksi.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 05.02.14 - klo: 12.18
Hyviä mielipiteitä.

Volvospede, hyvä kommentti noista itsestäänselvyyksistä. Sitä monesti unohtaa, että pitäisi kertoa laveammin kuin yrittää pikemminkin typistää omaa viestiään.

Mainitsin alkuerien ja finaalien määristä. Useampi alkueräkierros mahdollistaa oppimaan radan paremmin ja olemaan nopeampi. Yksi alkueräkierros (neljäs? ) lisää auttaa myös sellaista kuskia, joka on rikkonut autonsa aamupäivän aikana ja saanut siitä erästään huonon tuloksen. Näin hänelläkin on vielä mahdollisuus yrittää nopeata tulosta ja nousta listalla ylemmäksi. Kun joka eräkierrokselta saa tuloksen kokonaisjärjestysluvun osoittaman määrän alkueräpisteitä ja niistä lasketaan yhteen vaikkapa kaksi omaa parasta pistetulosta neljästä, niin on vielä hyvät mahdollisuudet ajaa riskillä nopeampaa tulosta, koska vain kaksi tulosta merkitsee.

En kannata 1/3 tai 1/4 tapauksissa pelkän kierrosmäärän ja kellonajan seuraamista vaan nimenomaan pistelaskulla, ettei käy niin, että radan nopeutuessa päivän mittaan vain viimeisen eräkierroksen tulokset jäävät voimaan. Jos olet aamulla ollut kaikkein nopein, niin sillä ei ole mitään merkitystä kun ajallisesti tulos voi olla huono.

Finaaleissa on mukava ajaa muita vastaan. Silloin myös kilpakaverit ovat valikoituneet paremmin omaa vauhtia ja taitoja vastaaviksi. Finaaleista tulee siis tiukkoja. Silloin tasaisuus alkaa merkitä enemmän. Kun teet virheen, niin joudut ohittamaan saman kaverin uudestaan. Pääsetkö ohi ilman kolaria? Näitä juttuja luin edellisistäkin viesteistä. Kun laskentatapa on esim. kolmen finaalin pisteet lasketaan neljästä ajetusta tai kaksi finaalia kolmesta ajetusta, niin tasaisuus alkaa näkyä ajossa paremmin.

Ajattelin tällä kirjoituksella tuoda esille, että 2/4 alkuerät ja 2/3 finaalit tukisivat paremmin vähemmän harrastaneiden kuskien kisakokemusta ja sitä, että finaaleita pitää ajaa hieman eri tavalla kuin alkuerässä pelkkää kelloa vastaan. Ja myös sitä, että kokeneemmat kilpakuskit saavat parempitasoisia finaaleita.

SC-luokka on erittäin hyvä luokka aloittelijan tulla mukaan opettelemaan kilpailemista. Se on hyvä muistaa. Tämän luokan avulla olemme omassa kerhossamme saaneet todella paljon uusia harrastajia. Kiitos Terolle ja Mikolle ja muille, jotta tällainen luokka säilyy sellaisena, jossa osallistumiskynnys on erittäin matala.
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: peltimikko - 05.02.14 - klo: 20.47
jou. meikä mielestä sc skabat toimii just nyt hyvin.paitsi omasta mielestä tuomarointia pitäis lisätä "mikä tuntuu olevan muissakin luokissa/ kisoissa ongelma" vastaus taitaa olla et aika pieni porukka loppupeleissä näitä hoitaa... ja joo. kannatan et kisa-ilmotuksessa kerrotaan saako harjotella vai ei. erien määrät jne. taitaa riippuu osallistumis määristä.ja pakkohan niitä on soveltaa kisakohtasesti. mut ei se bestläppi vaan tulos  :wink:
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 20.02.14 - klo: 00.55
Oheisen linkin takaa löytyy sarjatilanne Vaasan kisan jälkeen. Taulokosta löytyy erikseen pistetilanne kaikki neljä kisaa huomioituna sekä erikseen kolme parasta huomioituna, joka ehkä kuvaa kokonaistilannetta paremmin. Lopullisiin pisteisiin huomioidaan 4 kisan pisteet kuudesta kilpailusta.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlPphlzQRIvkdFgzR1Jna3ZWMU1feWVSVkRrQV8zSnc&usp=sharing

Jos löytyy virheitä tai muuta kommentoitavaa, laittakaa tänne tai vaikka yv:tä.

t. Mikko M
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 09.03.14 - klo: 22.59
Ohessa liitteenä sarjatilanne lauantaina ajetun Turun osakilpailun jälkeen. Aiempaa Google Docs -taulukkoa ei kannata enää katsella, sitä ei ole enää päivitetty kun työkalun ominaisuudet loppuivat kesken perinteiseen Exceliin verrattuna.

Tarkastakaa omat tuloksenne ja pisteenne ja ilmoittakaa minulle yv:nä tai tähän ketjuun jos löyyy kommentoitavaa! Nokian päätöskisassa ei ehditä enää kaivelemaan vanhojen kisojen tuloksia...

Tuupissa mestaruus on vielä avoinna, Tervo ja Hattunen pelissä mukana. Molemmilla on kaksi voittoa tähän mennessä.

Nelkussa mestaruus on ratkennut jo Maxille, kovin kisa käydään kakkossijasta.

Nokialla sitten kolmen viikon päästä kauden finaali!

EDIT (10.3.): Korjattu Turun kisan pisteet yhden kuljettajan osalta.



Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: micsa.fi - 31.03.14 - klo: 20.33
Ohessa liitteenä SC Winter Cup 2013-2014 lopulliset sarjapisteet.

Kiitokset kaikille mukana olleille hienosta talvikaudesta! Kuten osallistujamääristä näkyy, SC-luokan suosio on vahvaa ja muutamista poisjäänneistä huolimatta uusia kuskeja on saatu hienosti mukaan. Erityisesti nelivetoluokan suosio oli tänä talvena huimaa, ja näin taistelu sarjasijoituksista oli kovaa mutta rehtiä.

Kuten Nokialla palkintojenjaossa oli juttua, kesäsarjan suunnittelu on jo pitkällä ja pari ekaa kisaa on jo kiinnitettu kalenteriin. Uusi sarjainfo kesää varten julkaistaa lähiaikoina.

Terveisin,

sarjavastaavat Tero ja Mikko
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: Maxxi - 02.04.14 - klo: 01.22
ISO kiitos sarjan vetäjille, kisa järjestäjille ja kaikille osallistujille. Talvisarja oli mielestäni Tosi onnistunut eikä mitään isompia ongelmia ollut. Kisat oli todella tiukat ja taso tosi kova. Viime talvesta sarja on kehittynyt paljon ja kilvan ajo on kovempaa ja tasokkaampaa ja osallistujia oli enemmän eli tosi hyvä juttu.

Oma sarja meni hyvin, tänä talvena en ole ehtinyt treenata läheskään niin paljon kun olisin halunnut, mutta ihan hyvin kuitenkin meni ja kun tulin kisoihin aina edeltävänä päivänä niin sai taas vähän tuntumaa. Ekaa kertaa koskaan ajoin myös tuupilla kisaa ja sekin oli tosi hauskaa, valitettavasti sarja jäi vaan vajaaksi enkä saannut 4 kisaa täyteen mutta lainakalustolla ja vähäisellä treenaamisella olin kuitenkin tosi tyytyväinen tuuppiin. Nelkussa taas lähdin kauteen voitto tavoitteena. Kovaa piti kyllä ajaa jokaisessa kisassa, ja varsinkin junnut antaa kyllä tosi kovaa vastusta. Huikeeta nähdä miten kovaa meidän kerhon junnut ajaa nykyään.

Tammisaaressa nähdään, toivottavasti kova taso ja hyvä ilmapiiri jatkuu koko kesän!
Otsikko: Vs: Short Course Winter Cup 2013-2014 info ja sarja säännöt
Kirjoitti: bcan - 02.04.14 - klo: 12.55
Taas on yksi kausi takana ja seuraavan alkua odotellaan. Kuskeja oli tänä talvena mukana todella hyvä määrä.

Kisajärjestelyt toimi hienosti kaikissa kisoissa ja porukalla näytti olevan hauskaa sekä varikolla että radalla, joten isot kiitokset järjestäjille ja kuskeille.

Taso on taas noussut, A-finaaleissa ajetaan tiukkaa kisaa ja alemmissakin finaaleissa muutamatkin kaadot merkkaa jo paljon.

Ja kiitokset tietysti vielä EuroRC:lle. Monen vuoden yhteistyö EuroRC:n ja SC sarjan kanssa parantunut kausi kaudelta ja jatkaa samaa rataa. Kesän ekaan kisaan Tammisaaressa onkin luvassa jotain bonusta :wink:
Ja muutakin uutta on tekeillä SC sarjan tiimoille :cool:

Ja onnittelut voittajille, Maxille ja Tommille.

EuroRC:n lahjoittaman TeamC TS2 auton onnellinen uusi omistaja arvonnan jälkeen on Jon, onnea !
(http://roudari.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia%20kuvia.%20Miscellaneous%20pictures./RC/2013-2014%20SCWC%20VI%20Nokia/IMG_1705.jpg/_full.jpg)
Kuva by Marko Tetri