RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Tamiya => Aiheen aloitti: Serpent - 11.08.04 - klo: 16.30

Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Serpent - 11.08.04 - klo: 16.30
Eli tänne keskustelua kyseisestä pelistä.
Kokemuksia ja mielipiteitä, kaikki mitä päähän pälkähtää.
Olisiko tuossa hyvä peli kakkos-autoksi talvea varten?

(http://www.tamiya.nl/pics/tamiya/rc/415_320.jpg)
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: jerzirccar - 11.08.04 - klo: 22.36
Tuo on hyvä kysymys. Haluat maailman parhaasta autosta hyvä kakkos auto, on kaverilla otsaa :wink:  :wink:  :wink:
Osta se vaikka vara osa autoksi, voihan siinä muutama mutteri sopia johonkin sinun vanhoihin kisa autoihin :lol:
En suosittele tuota edes mihinkään piha peliksi.
Jerzi
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Serpent - 12.08.04 - klo: 15.37
Tämäkö on ihan yliveto auto  :shock:
Sen verran on ollut nimi auto varjon puolella että paljoa tästä en ole kuullut?
Onko kellään omia kokemuksia? Minkälainen auto toi on, onko kisapeliksi?
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Heuli - 12.08.04 - klo: 16.06
Tuon auton edeltäjä on mm. hallitseva Maailmanmestari joten eiköhän tuollakin pysty ajamaan kovaa :wink:
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Serpent - 12.08.04 - klo: 16.30
Okei.. Tietääkö kukaan onko suomessa yhtään tuommoista?
Pärjää varmasti xrayn ja asson kanssa? Malli ei ole mitenkään tuttu..
Näyttäisi aika kevyeltä autolta, mutta mitkä ajo-ominaisuudet ja säätömahdollisuudet?
Joku voisi kertoa tässä topicissa vaikka omia kokemuksia ja mieltymyksiä.
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Juhana - 12.08.04 - klo: 17.18
Eikös Männyn Mika (mikaM) aja tuolla ihan kisaakin?
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Mika M - 12.08.04 - klo: 17.45
Kuka mitä minä missä hä...

Joo tuolla on tullut nyt kesä ajeleskeltua. Hyvä autohan tuo on. Huippuauto tosiaan siinä missä Asso ja Xraykin.

Autossa sinällään ei ole mitään uutta ja ihmeellistä verrattuna moniin muihin autoihin. Osien laatu ja toteutus on vain hyvää tasoa ja onhan tuo ainakin hienoimman näköinen pirssi jos ei muuta :)

Suomeen tota ei vain kukaan tuo mikä vaikeutta tuolla ajamista huomattavasti. Osat joutuu hommaamaan suomen ulkopuolelta. Ja säätöä ei suomessa voi kerhokavereilta kovin hyvin kopioida kun autoja ei ole. Jos tykkää ite säädellä ja kokeilla niin sitten oiva peli.

Itse voin todeta monen vuoden Assolla ajelun jälkeen, että varmaan aika samaa vauhtiaa menee autot. Tamiyan kanssa joutuu vain joskus säätöjen kanssa hukkaan kun niitä yksin etsii. Varsin erilainen ajettava kuin asso tosin. Mutta tämä johtuu täysin siitä, että toinen on remmiauto ja toinen kardaanipeli.

Jos tuommoisen aikoo tilata, niin seuraavat osat kuluu nopeiten (joten näitä kannattaa hommata samalla)
- Takavetarit (alumiina). teräksiset kestää piiitkäään.
- Diffin ulostulot
- Alumiisiet rattaat pääakselille
- Ainiin ja diffin kuulat jotka tulee paketissa on ihan surkeet. Mikä on outoa kun kaikki muut osat on huippu luokkaa. Karbiidikuulat samantien tilalle. 3mm kuulat diffissä.

Yhtään osaa en ole vielä autosta rikkonut kolaroimalla, joten kestävä se on. Toistaiseksi on mennyt yhdet takavetarit ja diffin ulostulot vaihtoon kulumisen vuoksi.
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Serpent - 12.08.04 - klo: 18.25
Oisko sulla mika meille linkkia jossa olisi autostasi kuvia?
Otsikko: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Heuli - 12.08.04 - klo: 18.32
Tuossa on Mikan auto EM:issä suojattuna http://www2.softhouse.se/em2004//IMG_3580.JPG  8)
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 13.12.09 - klo: 14.33
On hieman vanha topic, mutta varmasti käytin hakua ja löysin sen sopivimman kysymykselleni


Minulla on (tietääkseni) kaksi kappaletta Tamiya TRF 415 msx -autoa.

Niissä on keskenään erilaiset spurriakselit (en tiedä tämäm akselin oikeaa nimeä).

Akselin paikoillaan pitävä kansi on myöskin keskenään erilainen - toinen on tasainen, ja toisessa kohoumat.  Toinen akseli vaatii tällaisen kohoumalla varustetun kannen, ja toinen taas vaatii tasaisen.

Akselit ovat eri mittaiset.  Kummassakaan ei ole keskionewaytä, molemmat ovat kiinteät - mutta erilaisin rattain varustettu (muoviset vs. alumiini).

Ilmeisesti tuo alumiininen kiinteä ratas on vanhaa tuotantoa, sitä ei enää valmisteta.


Nyt kaipaisin ko. auton asiantuntijoilta selitystä näiden akseleiden eroille.  Onko ne molemmat tosiaan alkuperäisiä msx -akseleita? Onko toinen kenties jokin upgrade, tai uudemman erän osia?


Akselien eroista kuvia:

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2831.jpg)

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2835.jpg)

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2837.jpg)

Kuvia akseleista paikoillaan autoissa:

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2824.jpg)

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2829.jpg)


Kannet:

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2823.jpg)

(http://i160.photobucket.com/albums/t179/Isosuo86/TRFakselit/IMG_2828.jpg)



Tarkoitus oli vaihtaa tuo kulunut yhtenäinen alumiiniratas muovisiin, koska alumiinisen valmistus on tosiaan lopetettu.  Mitä osia tarvitsen vaihtoon? Tarvitseeko minun löytää jostakin kokonaan uusi lyhyempi akseli, uusi kansi kohoumilla, alumiiniset laakeripesät?


Neuvoja ja ehdotuksia kaivataan. Älä vastaa, jos vastauksesi on "kato vattu googlesta".
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Panu.V - 13.12.09 - klo: 23.16
On hieman vanha topic, mutta varmasti käytin hakua ja löysin sen sopivimman kysymykselleni


Minulla on (tietääkseni) kaksi kappaletta Tamiya TRF 415 msx -autoa.

Niissä on keskenään erilaiset spurriakselit (en tiedä tämäm akselin oikeaa nimeä).

Akselin paikoillaan pitävä kansi on myöskin keskenään erilainen - toinen on tasainen, ja toisessa kohoumat.  Toinen akseli vaatii tällaisen kohoumalla varustetun kannen, ja toinen taas vaatii tasaisen.

Akselit ovat eri mittaiset.  Kummassakaan ei ole keskionewaytä, molemmat ovat kiinteät - mutta erilaisin rattain varustettu (muoviset vs. alumiini).

Ilmeisesti tuo alumiininen kiinteä ratas on vanhaa tuotantoa, sitä ei enää valmisteta.


Nyt kaipaisin ko. auton asiantuntijoilta selitystä näiden akseleiden eroille.  Onko ne molemmat tosiaan alkuperäisiä msx -akseleita? Onko toinen kenties jokin upgrade, tai uudemman erän osia?


Tarkoitus oli vaihtaa tuo kulunut yhtenäinen alumiiniratas muovisiin, koska alumiinisen valmistus on tosiaan lopetettu.  Mitä osia tarvitsen vaihtoon? Tarvitseeko minun löytää jostakin kokonaan uusi lyhyempi akseli, uusi kansi kohoumilla, alumiiniset laakeripesät?


Neuvoja ja ehdotuksia kaivataan. Älä vastaa, jos vastauksesi on "kato vattu googlesta".

Moro, nuo molemmat akselit on tosiaan MSX-mallista. Lyhyempi, alumiininen on hieman uudemmasta Marc Rheinard-edition-mallista, jossa siis käytettiin TA05:sen muovisia hihnapyöriä. Tuo pidempi akseli on vanhempaa mallia ja sama joka oli jo ensimmäisessä TRF415-mallissa joskus muutama vuosi takaperin...

Jos haluat vaihtaa nuo alurattaat muovisiin, pääset melko varmasti helpoimmalla jos löydät jostakin tuommoisen alumiinisen akselin. Se kumpaa "kantta" keskiakselilla käytät riippuu siitä kumpia laakerinpidikkeitä käytät. Noilla alumiinisilla saa tarvittaessa nostettua keskiakselia, jos jostain syystä haluat käyttää aivan järkyttävän isoa spurria  :grin:. Molempiin laakerinpidikkeisiin käy muistaakseni samat laakerit ja edelleen kumpi tahansa akseli...

Jos ei alumiinista akselia löydy, voi vastaavan(siis semmoisen johon sopii nuo muoviset hihnapyörät) kasata myös  TA05:sen akseliosista. Sellaiseen akseliin tarviit seuraavat palikat:

51214 Centershaft
9808019 Centershaft-C-rings
9808018 Centershaft-Spacer (alu 2,8mm wide)
51213 Centerpulleys (2pcs.)
3455870 Spurgear-holder
53874 precision-bushing (1pcs.)
9805672 BB 840 (2pcs.)
51211 Spurgear screws
53586 spacer for centershaft

Nuo osat sai ainakin vielä 2006 tilattua Racingfactoryn kautta  :mrgreen: . Voi olla ettei enää valmisteta, mutta toivottavasti oli jotain apua kuitenkin...
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 13.12.09 - klo: 23.26
KIITOS IHAN MIELETTÖMÄSTI!
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 14.12.09 - klo: 00.00
jostain kun löytäisi vielä nuo alumiinisten laakeripesien varaosanumerot... ja samalla tietty ton kannen, missä on kohoumat alumiinisia laakeripesiä varten.  Olisiko tietoa niistä?
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Panu.V - 14.12.09 - klo: 09.25
jostain kun löytäisi vielä nuo alumiinisten laakeripesien varaosanumerot... ja samalla tietty ton kannen, missä on kohoumat alumiinisia laakeripesiä varten.  Olisiko tietoa niistä?

Alumiiniset laakeripesät: 9804263 Aluminium bearing holder
ja tuo uudempi kansi: 3454404 Aluminium upper brace (MRE)

ja vielä nuo vanhempien osien numerot jos niitä tarviit:

muoviset laakeripesät: 51052 Bearing holder
litteä kansi: 3455895 Aluminium upper brace (MSX)
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 02.11.10 - klo: 12.35
Noniin, moni kuitenkin ko. autolla vielä ajaa (itselläni kolme kpl ko. autoja), joten laitetaan tänne tietoja jotka tahdon jakaa myös muiden kanssa.

Monesti olen miettinyt hihnoja ostettaessa, että mitkä nyt ovat siihen omaan autoon ne sopivat.  Minulla on siis MSX sekä MSX MRE -autot, joihin käy samat hihnat.  Tamiya on valmistanut hihnoja eri tuotenumeroilla. Seuraavat hihnat käyvät tähän autoon, ja ovat keskenään samanmittaisia:

51062 TRF415 Front Belt
51063 TRF415 Rear Belt
53706 TRF415 Low Friction Front Belt (White) not for mod racing
53707 TRF415 Low Friction Rear Belt (White) not for mod racing
6245013 TRF415 MSX Front Belt
6245014 TRF415 MSX Rear Belt

TRF416 hihnat eivät käy TRF415 -autoon, sillä 416 etuhina on 3 hammasta (9mm) pidempi, ja takahihna vastaavasti yhden hampaan lyhyempi (3mm).



Lisäksi tässä topicissa esitin kysymyksiä koskien keskiakselia ja tämän kantta.
Lyhyempään keskiakseliin on siis vielä saatavissa muovisia hihnapyöriä varaosina, kiinteää alumiinista ei enää valmisteta tuolle pidemmälle akselille, mutta sitä saattaa vielä löytää jostakin (kuten Ampdrawilta).  Huonoa pidemmässä akselissa on se, että joutuu purkamaan hihnapyörän irti jos tahtoo vaihtaa spurrin.  Lyhyemmässä spurrin vaihto onnistuu hihnapyöriä irroittamatta, eli helpommin.

Myöskin tarvittaessa moottori pukissaan mahtuu lähemmäs spurria, kun muoviset pidemmän akselin laakeriholkit eivät ole tiellä. (Lyhyemmässä akselissa kun laakerikupit ovat sisäpuolella.)


Ampdrawilla ainakin löytyi tätä (mielestäni parempaa) keskiakselia hyllystäkin jopa:

Lyhyempi keskiakseli:
http://www.ampdraw.com/product/21979/Tamiya-3454395-RC-Direct-Center-Shaft:-49394

Tälle alumiiniset laakerikupit:
http://www.ampdraw.com/product/4327/Tamiya-9804263-840-Aluminum-Bearing-Holder

Ja sopiva kansi jossa kohouma:
http://www.ampdraw.com/product/4193/Tamiya-3454404-Aluminum-Upper-Brace

Akselille sopivat hihnapyörät:
http://www.ampdraw.com/product/4081/Tamiya-51213-TA05-16T-Center-Pulley
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 13.01.11 - klo: 19.37
Tälläinen ongelma olisi: Täydellä kaasulla eturenkaat ääriasentoon käännettynä jostakin kuluu aivan tajuton rutina mutta kun kaasua höllää niin rutina loppuu ja sama juttu jos täydellä kaasulla renkaita oikaisee hieman niin rutina loppuu???????? vaihdoin etuvetarit mutta sillä ei ollu minkäänlaista vaikutusta tuohon rutinaan.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 13.01.11 - klo: 21.48
Liian pitkät vetarit ja liian lyhyet tukivarret?

Tuohon kun tietääkseni on saanut myös lyhyenmallisia tukivarsia. Eri vetareitakin on saatavilla kahta eri pituutta, lienee ne lyhyemmät paremmat lyhyisiin tukivarsiin...?

En sano että asia on näin tapauksessasi kuitenkaan...

Liikaa vain kääntyvyyttä?
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: seppomikael - 13.01.11 - klo: 22.51
Tälläinen ongelma olisi: Täydellä kaasulla eturenkaat ääriasentoon käännettynä jostakin kuluu aivan tajuton rutina mutta kun kaasua höllää niin rutina loppuu ja sama juttu jos täydellä kaasulla renkaita oikaisee hieman niin rutina loppuu???????? vaihdoin etuvetarit mutta sillä ei ollu minkäänlaista vaikutusta tuohon rutinaan.

Minulla tekee XRay T3ssa ihan samaa.
Olen tulkinnut että se on nimenomaan vetareista kuuluvaa ja johtuu liiasta kääntökulmasta ja luultavasti myös vetovastuksen puuttumisesta mikä saa koko eturipustuksen resonoimaan.
Nämä ovat siis omia ajatelmiani ilmiöstä. En ole ajossa havainnut vastaavaa ilmiötä eikä ääni ilmeisesti ajossa kuulu koska siitä ei kukaan ole huomautellut....
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: *HOKE* - 13.01.11 - klo: 22.53
Nimenomaan se on vetareista.
Etuvetareiden nivelet pitää rasvata.
Vähentää rutinaa yleensä selkeästi.

Normaali vetarit tosin rutisee vastaan rasvattuinakin kun rekaita kääntää jyrkästi.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 14.01.11 - klo: 06.55
Tälläinen ongelma olisi: Täydellä kaasulla eturenkaat ääriasentoon käännettynä jostakin kuluu aivan tajuton rutina mutta kun kaasua höllää niin rutina loppuu ja sama juttu jos täydellä kaasulla renkaita oikaisee hieman niin rutina loppuu???????? vaihdoin etuvetarit mutta sillä ei ollu minkäänlaista vaikutusta tuohon rutinaan.

Minulla tekee XRay T3ssa ihan samaa.
Olen tulkinnut että se on nimenomaan vetareista kuuluvaa ja johtuu liiasta kääntökulmasta ja luultavasti myös vetovastuksen puuttumisesta mikä saa koko eturipustuksen resonoimaan.
Nämä ovat siis omia ajatelmiani ilmiöstä. En ole ajossa havainnut vastaavaa ilmiötä eikä ääni ilmeisesti ajossa kuulu koska siitä ei kukaan ole huomautellut....

Kyllä tuo rutina kuuluu ajossakin, mutta onkos porukalla kokemusta näistä http://cgi.ebay.com/Tamiya-TRF416-C-V-Universal-Swing-Shaft-Spec-R-/230511033870?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item35ab873e0e ovat kylläkin trf416 autoon mutta saisikohan nuo soviteltua paikoileen tuohon trf415 malliin.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 14.01.11 - klo: 08.06
Juuri tuota linkittämääsi tuplanivelvetaria ovat suositelleet tärinäilmiön poistamiseen. Siitä en tiedä käykö 415 -malliin... miksei kävisi?

Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 14.01.11 - klo: 08.07
Juuri tuota linkittämääsi tuplanivelvetaria ovat suositelleet tärinäilmiön poistamiseen. Siitä en tiedä käykö 415 -malliin... miksei kävisi?



Ja mikäli tuolla sivulla olevaa videota on uskominen niin se myös aika hyvin ne tärinät poistaa, täytyypä laitella tilaukseen.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 23.01.11 - klo: 10.49
Sopiikos 80/36 välit tähän autoon?? Kertokaahan mikä ratastus on pieni ja mikä isoin mahdollinen? Pitäisi saada tasan 5.00 välit ja tuolla 80/36 se tulisi mutta mahtuuko se paikalleen?.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 23.01.11 - klo: 21.36
Voi olla ettei moottoripukissa riitä varat, mutta itse olen vaihtanut omaan 415 -autooni TA05 hihnapyörät, jolloin auton sisäinen välitys on 2,25.  Käytän 100 spurria ja 45 pinionia, jolloin välityssuhde on tasan 100/45 * 2,25 = 5.


EDIT:

Niin tosiaan, sulla taitaakin olla 2,25 sisäinen välitys... laita yllämainitsemani spurri ja pinioni, mahtuvat olemaan hyvin!

EDIT 2:

Ei tietty väliä onko 64 tai 48 pitch, mutta jos käytät 48 pitchiä niin mainitsemani rattaat voivat olla aika isokokoiset...  Itse käytän 64dp:tä
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: bluebeetle - 23.01.11 - klo: 22.04

Niin tosiaan, sulla taitaakin olla 2,25 sisäinen välitys... laita yllämainitsemani spurri ja pinioni, mahtuvat olemaan hyvin!

Ja tässä käsittääkseni puhutaan nyt hienommasta 64dp hammasjaosta..?
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 23.01.11 - klo: 22.09
Lainaus
EDIT 2:

Ei tietty väliä onko 64 tai 48 pitch, mutta jos käytät 48 pitchiä niin mainitsemani rattaat voivat olla aika isokokoiset...  Itse käytän 64dp:tä


Jep jep
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: bluebeetle - 23.01.11 - klo: 22.12
Muokkauksista ei näemmä ilmoitella ollenkaan, uusista kommenteista kylläkin.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 24.01.11 - klo: 08.09
Mun moka sorry olisin voinut tuon jaon ilmoittaa joka on juurikin tuo 48p muuutta täytyypä varmaan vaihtaa se tuohon 64dpeehen, vai mahtuuko nuo 48peen rattaat siellä olemaan vaikka ovatkin isokokoiset??
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 24.01.11 - klo: 09.26
48 pitchillä 100 hampainen on halkaisijaltaan 53.97mm
64 pitchillä 100 hampainen on halkaisijaltaan 40.48mm

En osaa sanoa mahtuuko 48dp 100 hampainen tuossa olemaan, mutta tiukahkoksi menee. En omista 48dp rattaita, joten kokeileminenkaan ei onnistu.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 24.01.11 - klo: 11.26
48 pitchillä 100 hampainen on halkaisijaltaan 53.97mm
64 pitchillä 100 hampainen on halkaisijaltaan 40.48mm

En osaa sanoa mahtuuko 48dp 100 hampainen tuossa olemaan, mutta tiukahkoksi menee. En omista 48dp rattaita, joten kokeileminenkaan ei onnistu.

OK kiitoksia kumminkin avusta.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 26.01.11 - klo: 20.46
Sopiikos 80/36 välit tähän autoon??

Ei sopinu, joten 68/30 saa kelvata eli 5.1
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Cruisaaja - 28.01.11 - klo: 19.39
Kävikö ne nivelvetarit ilman modausta?
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 30.01.11 - klo: 20.16
Kävikö ne nivelvetarit ilman modausta?

En ole vielä saanut niitä :sad:
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 01.02.11 - klo: 16.36
Kävikö ne nivelvetarit ilman modausta?

Tänään saapui nuo tuplanivel vetarit, sovittelin niitä paikoilleen ja niinhän siinä kävi että eivät ne sovellu trf415 alustaan. Vetarissa on tuo nivel osa sen verran pitempi että se ottaa c-palaan kiinni.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Cruisaaja - 01.02.11 - klo: 18.43
Kokeile voiko dremelillä suurentaa sitä c-palan aukkoa hieman että se nivel mahtuisi siitä läpi
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: matti1983 - 01.02.11 - klo: 19.20
Kokeile voiko dremelillä suurentaa sitä c-palan aukkoa hieman että se nivel mahtuisi siitä läpi

Kyllähän sitä voisi suurentaa dremelillä mutta en viitsisi sitä tehdä koska c-palahan heikeäntyisi siinä aika radikaalisti.
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 19.03.11 - klo: 14.27
RATASDIFFI 415-autoon modaamalla

Olen tuskaillut noiden 8-kuuladiffien kanssa ja tuntuu ettei niitä kovin pitkäikäisiksi saa, ja tuntuvat aina olevan suht rouheita...

Olen lähtenyt kehittelemään josko 416/417 -autoon tarkoitettua 37-hampaista ratasdiffiä / spoolia saisi mahdutettua 415-autoon. Taitaa onnistua pienellä modaamisella!

Bulkkeihin käy samat laakerit, mutta 417-auto on bulkeiltaan kapeampi, joutuu laakeripesiin (ne muoviset epäkeskopalat) tekemään kapeat holkit ettei ratasdiffi heilu sivusuunnassa.

Myöskin spurriakselin yläkantta joutuu hieman dremelöimään, ettei uusi vakiota kaksi pykälää isompi ratasdiffi ota siihen kiinni. Taakse yltää nippanappa tällöin 415-remmi, mutta jää liian tiukalle. 415-takaremmi on 59 pykäläinen, joten 60 pykäläinen riittänee. Sopivaksi takahihnaksi oletan tätä:
Xray T1/ T2 / 007 (60 hammasta) (3.0mm)

Edessä 37-hampainen spooliratas mahtuu juuri ja juuri pyörimään ilman modauksia. Hankaluuden teettää se, ettei 415-spooliakselin kiinnitysruuvien reiät ole tarpeeksi ulkona 37-hampaista ratasta varten, eikä sitä hyvin saa modattua jotta saisi hyvin kiinni.

Ostin 416/417 spoolin akselin, ja koska ko. malleissa eturatas on vasemmassa tai oikeassa laidassa ja 415-mallissa keskellä, joutuu rattaan kiinnittämään 'väärälle' puolelle spooliakselia. Tällöin ratas on miltei auton keskilinjassa ja ratas käy suoraan oikeisiin kiinnitysreikiinsä!  :azn:

Nähtävästi edessä spoolin leveyssuuntainen välys ei ole riittävä (on aika nafti), mutta sorvaamalla puolisen milliä sopivasta paikasta saa välyksen sopivaksi.

Eteen joutunee hankkimaan myöskin pykälän, mieluummin kaksi pykälää pidemmän remmin.
Tässä olisi kahtapykälää pidempi remmi:
Xray T2 009 EU Motor Forward Conversion (171 hammasta) (3.0mm).
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Cruisaaja - 19.03.11 - klo: 20.59
Mulla on omassa 415:ssa 16 kuulanen diffi joka on kestänyt ajossa aika kauan >> normaalia pitempi huoltoväli.

Toisena vaihtoehtona 3 vuotta sitten hommattu Serpentin 36th ratasdiffi joka käy suoraan ilman modifikaatioita paitsi että siihen vasempaan reunaan laitoin 2mm shimmin jolloin välys oli sopiva ja keskitys kohdillaan.

Täytyis kokeilla sitä vielä tämän kevään aikana matolla
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Isosuo - 19.03.11 - klo: 21.35
Mulla on omassa 415:ssa 16 kuulanen diffi joka on kestänyt ajossa aika kauan >> normaalia pitempi huoltoväli.

mistä autosta tommonen 16 -kuulainen on?

Tamiyan uusimmissakin kun on vain 12 -kuulaiset...
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Stilo - 19.03.11 - klo: 21.47
Ei varsinaisesti missään. (http://racingfactory.wordpress.com/2007/08/13/building-the-16-ball-trf415-diff/)
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: Cruisaaja - 11.04.11 - klo: 16.26
Kävikö ne nivelvetarit ilman modausta?

Tänään saapui nuo tuplanivel vetarit, sovittelin niitä paikoilleen ja niinhän siinä kävi että eivät ne sovellu trf415 alustaan. Vetarissa on tuo nivel osa sen verran pitempi että se ottaa c-palaan kiinni.

Oletko kuitenkin kokeillut tehdä sitä c-palan koloa isommaksi? Tiedän vaan että hommaanko omaani samanlaiset kesäksi?
Otsikko: Vs: Tamiya TRF415
Kirjoitti: glade - 11.04.11 - klo: 19.00
Tuli kyseiset vetarin tänään kotiin kotiin ja dremelöimisekshän se meni, c palojen reikää isommaksi ja hyvin toimii.