RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 16.32

Otsikko: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 16.32
Kuinka moni kisaajista ja kauppiaista on tajunnut että että yli 23% nitroa sisältävät löpöt ovat nykyään luvanvaraisia? Lupa maksaa 30e jos sellaisen poliisilta saa. Poliisin linkki aiheesta ei ainakaan tällä hetkellä toimi. Mä hankin luvan jo syksyllä, mutta veikkaan että tämä tulee aika monelle yllätyksenä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument (https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument)

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html (http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html)
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 13.03.15 - klo: 16.48
Kuinka moni kisaajista ja kauppiaista on tajunnut että että yli 23% nitroa sisältävät löpöt ovat nykyään luvanvaraisia? Lupa maksaa 30e jos sellaisen poliisilta saa. Poliisin linkki aiheesta ei ainakaan tällä hetkellä toimi. Mä hankin luvan jo syksyllä, mutta veikkaan että tämä tulee aika monelle yllätyksenä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument (https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument)

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html (http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html)


Siirtymäaika on 2.3.2016 sakka jo halussa oleville aineille ja vasta 30% painoprosenttia tarvitsee luvan

https://www.poliisi.fi/luvat/lupa_lahtoaineiden_ostamista_varten (https://www.poliisi.fi/luvat/lupa_lahtoaineiden_ostamista_varten)
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 16.55
vasta 30% painoprosenttia tarvitsee luvan
Jep, mutta kun myytävät aineet ovat tilavuusprosentteja ja niin se maksimi 25% on sännöissäkin. 30 painoprosenttia = 23% tilavuusprosenttia, kuten tuossa ilmailukaupan linkissäkin todetaan. Eli siis edelleenkin tarvitaan lupa jos haluat ostaa 25 prossasta fuilia kaupasta.

Mä mainitsin tästä herra poliisille että niille tulee ihan kiva ruuhka koska tuo säännöissä sallittu 25% tilavuusprosenttia ylittää 30 painoprosenttia. Siihen se vaan huokaili että ei ne mahda näille EU-säädöksille mitään. Oishan tuo nyt tietenkin voinut olla niin korkea tuo raja että sen 25 prossasen fuilin saisi kaupasta ostaa ilman lupia, mutta ei.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 13.03.15 - klo: 17.00
http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619 (http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619)

2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Käsittääkseni nykyiset krossipolttoaineet jäävät alle rajan kun niissä on paljon öljyjä. Kauppiashan sen tietää ja vaatii jos vaatii.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 17.15
http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619 (http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619)

2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Käsittääkseni nykyiset krossipolttoaineet jäävät alle rajan kun niissä on paljon öljyjä. Kauppiashan sen tietää ja vaatii jos vaatii.
Ilmeisesti asian voi tulkita tasan kahdella tavalla. Autofuileissa (alle 15%) nimenomaan on vähän öljyä verrattuna lennokkifuileihin (yli 18%), joten mielenkiintoisia tulkintoja aiheesta.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 13.03.15 - klo: 17.31

Tuo 23% (tarkka 23,6%) tulee olettamuksesta ettei seoksessa ole öljyä, mutta kun öljy otetaan huomioon niin 25% nitrossa on vain 29,6 painoprosenttia nitroa (öljyn osuus 10%).

Luvanhan voi hakea, mutta kauppiashan sen luvan vaatii myytäessä. Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 17.57

Tuo 23% (tarkka 23,6%) tulee olettamuksesta ettei seoksessa ole öljyä, mutta kun öljy otetaan huomioon niin 25% nitrossa on vain 29,6 painoprosenttia nitroa (öljyn osuus 10%).

Luvanhan voi hakea, mutta kauppiashan sen luvan vaatii myytäessä. Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
Ei pidä paikkaansa. Laskin 12% öljypitoisuuden mukaan jonka pelkän öljyn ominaispaino on 0,88. Tällaisella kaavalla 25% fuilissa on 32% painoprosenttia nitroa.

Mulle on aivan sama miten jotkut tulkitsee. Minä jouduin sen luvan hakemaan jokatapuksessa koska tarvitsen eksoottisia pitoisuuksia mitä ei kaupsta saa. Tässä vaan tätä juttua kaikille tiedoksi. Mun, ja jokusen muunkin tulkinnan mukaan 25% nitrofuili ei mene alle 30 painoprosenttia. Jos Byron on muuta väittänyt niin sitten siinä on vähemmän nitro kuin on ilmoitettu...

Tässä kalkkyyli:

                ominaispaino   tilavuuspitoisuus         paino
metanoli        0,7869             63%             0,495747
öljy               0,88                12%             0,1056
nitro             1.1371             25%             0,284275

                                      yhteispaino 0,885622

0,284275/0,885622=0,32

Jos öljyä on 18% niin tulos on 31,89 painoprosenttia, eli niin vähän tuo öljyn pitoisuus vaikuttaa asiaan. Öljyn ominaispaino arvottu keskimääräisen synteettisen moottoriöljyn mukaan.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 17.59
Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
Ei voi jos olet ostamassa sitä kaupasta.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: miksalo - 13.03.15 - klo: 18.03
Ei pärkäles... EI voi olla enää totta..
Kohta pitää olla varmaan lupa etta saa pitää auton takaluukussa Jerzikannussa ysivitosta.
Vaarallisempaahan se on kuin rc polttoaineet vaikka olisi nitroa 50%...
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Hazard - 13.03.15 - klo: 18.47
No ethän sä saa autotallissakaan pitää 25kg/l enempää bensiiniä varastossa, kerrostalossa et yhtään. Autossa toki saa pitää 60kg/l tankissa olevan lisäksi.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: miksalo - 13.03.15 - klo: 18.52
Ei saa ei.. mutta luulisi että tossa nitrossa olisi kanssa joku litra rajoitus.

Täytyy varmaan säityttää 25% nitrot 16% purnukoissa...   :) vitsi vitsi
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: goos - 13.03.15 - klo: 18.57
Osa fueleista on alle toiset yli, se on just rajoilla.

Ruotsissa ajavat vanhoilla fueleilla mutta kaikilta vaaditaan luvat, joten ne on niitä hankkinu kevättä pitkin. Tuossahan on voi olla monen kuukauden odotus jos ruuhkaantuu.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 20.20
Osa fueleista on alle toiset yli, se on just rajoilla.
JOS fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa niin se ON yli rajan. Eri asia on sitten mitä valmistaja valehtelee tai maahantuojat haluaa uskotella. Ylläolevista numeroista voi jokainen itse laskea että ei tuo tilanne miksikään oleellisesti muutu vaikka laskee millä tahansa öljypitoisuudella.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: goos - 13.03.15 - klo: 21.27
Osa fueleista on alle toiset yli, se on just rajoilla.
JOS fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa niin se ON yli rajan. Eri asia on sitten mitä valmistaja valehtelee tai maahantuojat haluaa uskotella. Ylläolevista numeroista voi jokainen itse laskea että ei tuo tilanne miksikään oleellisesti muutu vaikka laskee millä tahansa öljypitoisuudella.

Lienee syy miks ruotsalaiset haluaa mennä luvilla. En oo ite sen enempää perehtyny, seurannu vaan ruotsalaisten keskustelua.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: *HOKE* - 13.03.15 - klo: 23.32
Ominaispainomittarillahan tuo nitromäärä tarkistetaan kisoissakin.

Sitähän en tiedä mitä lukemaa sillä sitten katsellaan mutta painoa siinä puntaroidaan.

Eli onko tuo nyt sittenkään mikään ongelma autofuileissa?
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 13.03.15 - klo: 23.53
Ominaispainomittarillahan tuo nitromäärä tarkistetaan kisoissakin.

Sitähän en tiedä mitä lukemaa sillä sitten katsellaan mutta painoa siinä puntaroidaan.
Juu puntaroidaan kun se on ainoa nopea tapa analysoida sitä nitromäärää. Itsekin aikoinaan jännittänyt että meneekö oma fuili katsastuksesta läpi. Säännöt puhui ainakin 20 vuotta sitten tilavuusprosenteista ja sitä noi myytävät fuilitkin oli silloin, ja uskon että vieläkin. Ei muuta kuin sääntökirjaa pläräämään ja valmistajaa haastettelemaan että onko kyseessä tilavuus- vaiko painoprosentteja. Väitän että kyseessä on sekä säännöissä että purkeissa vieläkin tilavuusprosentteja.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: *HOKE* - 14.03.15 - klo: 00.04
Mutta siis häh.

Jos kisoissakin puntaroidaan painoa ja fuilit menee tarkistuksista läpi niin eikös se sillon ole putelin kyljessä painoprosentteja... Eli siis olis edelleen ilman mitään erillis lupia saatavissa?

Mut tosiaan kuten sanoin en tiedä mikä lukema katsastuksessa on rajana... Mut puntarilla kun se katotaan niin kos siitä katsellaan 25 rajaa niin eikös se ole noilla eu säädöksillä edelleen luvanvarasta ilman erillistä lupaa?
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 00.27
Mutta siis häh.
Puntarilla katotaan että onko se fuili ominaispainoltaan alle tuon 0,885622, joka on 25% tilavuusnitrofuilin ominaispaino kun seassa on 12% öljyä. Comprende? Puntari on ainoa nopea tapa tarkistaa asia, ja taasen fuilin sekoittaminen menee vaikeaksi painoprosentin mukaan. Eköhän tämä ole syy miksi säännöt ovat ainakin tällaisia olleet. 20 vuotta sitten ajettiin paljon omilla sekoituksilla vielä ja aika hemmetin vaikeaksi tuo sekoittaminen olisi mennyt silloin kotikonstein ilman digivaakaa. Nykyään helpompaa kun noita tarkkoja digivaakoja saa 15 eurolla, mutta tosiaan tietääkseni sääntöjä ei ole muutettu tilavuusprosenteista painoprosenteiksi. Ota Hoke jostain sääntökirja käteen ja plärää.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: *HOKE* - 14.03.15 - klo: 03.25
Mites kun eri fuileissa on kuitenkin eri määrät öljyjä ja ominaispainomitoilla fuilit on ollu sallituiksi mittailtuja aina kun olen kisoissa nähnyt kun noita mittaillaan...

Mut tosiaan. En tiedä mitä lukema näyttää mitatessa, enkä ole säännöistäkään koskaan katsellut.
Enkä itseasiassa jaksa nytkään tuota ihmetellä.
Sillä mennään mitä säännöt sanoo jne. Rupes vaan kiinnostamaan että onko tuo asia nyt oikeasti niin että nyt pitää lupia alkaa anomaan vai ei... Kun tuosta on pitkään aikaisemminkin ollut puhetta ja aina on puhuttj ettei todellisuudessa tule vaikuttamaan mihinkään kun autofuilit jää kuitenkin alle rajan.
Mikä nyt sitten on ihan oikea fakta ja mikä ei... Ei mulla aavistustakaan...
Lukeeko säännöissä miten ja valmistetaanko fuili oikeasti sitten miten... Tjaa a.
Jos nitrokrossin säännöt muuttuvat maailmallakin 16% fuiliin niin selvä... Sitten ajellaan sillä kun sen aika on.

Mielenkiinnolla odotan millon joku mittaa 25% autofuilin ja kertoo mitä se todellisuudessa näyttää.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 14.03.15 - klo: 09.01

5.7. Fuel may only contain methanol (methyl alcohol) CAS number 67-56-1), lubricating oil,
a small content of anti-corrosion chemicals and maximum 25% of nitro methane (Cas
number 75-52-5) in volume. The specific gravity of the mixture may not be heavier than
0.91 grams/cc at 20°C and standard atmospheric pressure. For quick testing a Nitromax 25
can be used , but in case of failure with the Nitromax an official density meter must be used
to control the specific gravity of the fuel including the temperature recorded during the test.
A specific table will be produced to report the density (gr/cc) based on the temperature
(from 0 to 50°C) The tolerance on the measurement will be +/- 0,5% based on the data
reported in density table. Any violation with fuel which means any proof of the use of other
additives as mentioned will means 5 years of disqualification from any EFRA and IFMAR
event.

Eiköhän ne polttoaineiden valmistajat / maahantuojat / myyjät vaadi ostoluvan jos ne menevät rajan yli. Muuten mennään sillä olettamuksella että lupia ei tarvitse.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Rc-Navetta - 14.03.15 - klo: 11.35
Kait mäki sit osallistun tähän, kun aiemminkin jo asiasta puhuin.

Byronilta kysyin asiaa ja kommentti oli että 25% nitrossa on alle 30%tilavuudessa. Tarkkaa lukemaa eivät suostu kertomaan vedoten markkinasalaisuuteen.
Sanoivat että siihen vaikuttaa hyvin oleellisesti öljyt joita käytetään, Byron käyttää kolmea eri viskositeetin öljyä joista osa on raskaampia.

Syy miksei tehdas tarkkaan ilmoita sitä painoprosenttia on yksinkertainen. Kilpailu, siinä syy.
Jos ne ilmoittaisivat tuonkin kilpailijoiden olisi helpompi selvittää käytetyt aineet ja suhteet.

Kuten sanottu eroja on varmasti eri valmistajilla ja tämä on asia minkä jälleenmyyjän pitää selvittää.

Tuliko muuten Ruotsiinkin tuo 30% raja? Yleisesti Euroopassahan sen raja on 40%.

Terkuin
Jarno
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 12.03
Eli säännöt ovat samat ja juuri niinkuin oletinkin. Eli 25% tilavuusnitroa nitroa on sallittu määrä ja se tarkistetaan puntarilla. Näköjään fuili saa painaa 0,91 koska onhan tuossa oltava virhemarginaaliakin.

Nyt on tilanne vaan se että vaikka lasketaan tuon säännöisssä sallitun 0,91 mukaan niin siltikin fuili jossa on 25% tilavuusprosenttia nitroa, menee yli rajan ollen 31,2 painoprosenttia (0,284275/0,91=0,3124). Tämä tarkoittaa suomeksi siis sitä että jos fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa, niin jotta se voi olla säännöissä sallittu, siis ominaispainoltaan alle 0,91, niin tällöin nitron painoprosentti täsä sopassa on kuitenkin 31,2%. Näin ollen Byronin väittämä siitä että heidän 25% nitrofuili menee alle 30% painoprosenttia, voi pitää paikkaansa vain jos se on painavempaa kuin 0,91 jolloin se on säännöissä kielletty aine. Tai sitten siinä ei ole 25% nitroa. Tää on vaan ihan hemmetin yksinkertaista matematiikkaa eikä sitä kenenkään uskomus muuta asiaa.

Nyt jo on se tilanne että kauppa A on ilmoittanut että eivät vaadi lupia 25% tavaralle ja kauppa B on ilmoittanut että vaativat luvan yli 23% aineille. Mitäs luulette että kauppa B tekee kun heille selviää että joku vääristää kilpailua?

Mulla kesti tuon luvan saamisessa yli 2kk ja silloin ei vielä ollut mitään ruuhkasumaa koska laitoin hakemuksen vetämään samana päivänä kun tämä määräys astui voimaan.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 14.03.15 - klo: 12.16

Nyt jo on se tilanne että kauppa A on ilmoittanut että eivät vaadi lupia 25% tavaralle ja kauppa B on ilmoittanut että vaativat luvan yli 23% aineille. Mitäs luulette että kauppa B tekee kun heille selviää että joku vääristää kilpailua?


Eiköhän kauppias B kysy polttoaineen valmistajalta meneekö heidän polttoaine rajan alle, eikä arvaile mitä se voisi olla. Mitä sivusilmällä seurailin viime kesänä efran mittausta niin polttoaineet jäävät aika kauas tuosta rajasta.

Voisin väittää että 99% varmuudella suomeen tuotavat autofuilit menevät rajan alle.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 12.28
Eiköhän kauppias B kysy polttoaineen valmistajalta meneekö heidän polttoaine rajan alle, eikä arvaile mitä se voisi olla.
Ja kuten yllä osoitin niin asia on aivan selvä, riippumatta mitä valmistaja valehtelee. Matematiikka ei valehtele.


Mitä sivusilmällä seurailin viime kesänä efran mittausta niin polttoaineet jäävät aika kauas tuosta rajasta.
Mikä siis vain nostaa sitä nitron painoprosenttia sopassa. Mitä kevyempi yhteissoppa, sitä suurempi suhteellinen osuus nitrolla on. Enkä usko että yksikään valmistaja laittaa promilleakaan vähemmän nitroa kuin mitä se suurin sallittu määrä on mikälia haluavat voittaa jotain.


Voisin väittää että 99% varmuudella suomeen tuotavat autofuilit menevät rajan alle.
Mutta ovat 100% yli rajan ruotsissa. Eli siis painoprosentti fuileissa maagisesti laskee kun ne tulee itämeren yli? Ei tässä uskomukset nyt auta kun faktat on lyöty pöytään. Jokainen voi tuon itse laskea.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 12.42
Ruotsissa sama 30 painoprosenttia: https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/ (https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/)

Ja ruotsissa siis vaaditan lupa 25% kisafuilin ostoon.

http://radiostyrdbilsport.nu/2014/11/07/regler-om-nitrometan-i-sverige-efter-september-2014/ (http://radiostyrdbilsport.nu/2014/11/07/regler-om-nitrometan-i-sverige-efter-september-2014/)
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 14.03.15 - klo: 13.05

Kuka määrittelee polttoaineen koostumuksen? Valmistaja --> jos he ilmoittavat että polttoaine sisältää alle rajan nitroa --> polttoaine ei vaadi lupia. Tämän on jo osa kauppiasta selvittänyt ja myynti jatkuu normaalisti.

Tarkaa arvoa ei voi matemaattisesti laskea, vain polttoaineen valmistaja tietää kuinka paljon nitroa polttoaine sisältää.


Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. Detta motsvarar 23-25 volymprocent för typiska modellbränslen för modellfarkoster, beroende på oljeinblandningen.

Mitäs tämä Ruotsin pykälä tarkalleen sanoo?

Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 13.23
Tarkaa arvoa ei voi matemaattisesti laskea, vain polttoaineen valmistaja tietää kuinka paljon nitroa polttoaine sisältää.
Eli oletat että valmistajat, jotka ílmoittavat fuilin sisältävän 25% nitroa, valehtelee. Mä kun luulin että jos purkissa lukee 25% niin siinä on 25% eikä 23%. Tottakai valmistaja haluaa myydä näitä aineita ja sen takia sanoo mitä ostaja haluaa kuulla.


Mitäs tämä Ruotsin pykälä tarkalleen sanoo?
Tämä teksti Ruotsin AKK:ta vastaavalla nettisivulla sanoo selkeästi ruotsinkielellä:

http://radiostyrdbilsport.nu/2014/11/07/regler-om-nitrometan-i-sverige-efter-september-2014/ (http://radiostyrdbilsport.nu/2014/11/07/regler-om-nitrometan-i-sverige-efter-september-2014/)

"MSB (virasto joka valvoo asiaa) on julkistanut säädökset koskien nitrometaania.

Tämä koskee meitä ja ja on voimassa oleva sääntö"

Eiköhän fakta ole tässä. Mutta aivan varmasti koitat kieltää asian ihan viimeiseen asti. Ruotsissa siis matematiikka pätee ja siellä vaaditaan luvat 25% fuilille ja siellä on sama 30% painoprosenttiraja. Mutta kyllähän samat fuilit suomessa ovat tietenkin alle tuon rajan juu...



Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: -Juho- - 14.03.15 - klo: 16.51
Mitäs jos siinä fuilissa onkin 24,95% nitroa, eikö sekin ole huijausta? Kuinka moni valmistaja uskaltaa mennä niin lähelle sääntöjen maksimia, ettei tule hylkyä kisoissa? Ei niissä kaupan ruoissakaan ole aina 400g vaikka paketissa niin lukee..
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Screwed - 14.03.15 - klo: 17.18
Mitäs jos siinä fuilissa onkin 24,95% nitroa, eikö sekin ole huijausta? Kuinka moni valmistaja uskaltaa mennä niin lähelle sääntöjen maksimia, ettei tule hylkyä kisoissa? Ei niissä kaupan ruoissakaan ole aina 400g vaikka paketissa niin lukee..
Jos olisit lukenut tämän säikeen olisit huomannut että säännöissä suurin sallittu ominaispaino fuilille on reilusti yli sen mitä se fuili painaa 25% nitrolla. Eli hylkyä ei voi tulla vahingossa, vaan jos sellainen todetaan niin vilppiä on kyllä tehty ihan tietoisesti.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: micsa.fi - 15.03.15 - klo: 09.10
Ensinnäkin, kiitos nm Screwedille että herättelee keskustelua aiheesta josta juuri ei ole keskusteltu. On hienoa huomata että joku on perehtynyt fuilien koostumuksiin syvällisemmin.

Näin harrastajan näkökulmasta näen asian niin, että niin kauan kun lähimmästä RC-kaupasta saa nitroa ilman viranomaislupia, niin kaikki on kunnossa. Se, että mistä se johtuu on minulle toissijaista. Jos valmistajat valehtelevat ja pyöristelevät nitron määrää ylöspäin pysyäkseen tuon 30:n painoprosentin alapuolella, niin ei se minua paljon hetkauta.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: goos - 15.03.15 - klo: 10.01
Näin harrastajan näkökulmasta näen asian niin, että niin kauan kun lähimmästä RC-kaupasta saa nitroa ilman viranomaislupia, niin kaikki on kunnossa. Se, että mistä se johtuu on minulle toissijaista. Jos valmistajat valehtelevat ja pyöristelevät nitron määrää ylöspäin pysyäkseen tuon 30:n painoprosentin alapuolella, niin ei se minua paljon hetkauta.
Tuo on hyvin lyhytnäköistä ja ei varmastikkaan ole hyvä harrastuksen kasvulle jatkossa. Tärkeetä on se että toiminta on laillista ja kestää päivänvalon.

Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 15.03.15 - klo: 10.07

Ainut asia mihin harrastaja voi luottaa on valmistajan / myyjän ilmoitukseen tarvitseeko polttoaine luvan.

Kyllä Ruotsistakin voi vielä ostaa 25% polttoainetta ilman lupaa, odottavat siellä myös valmistajien ilmoituksia tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin liitto on vain antanut infoa asiasta että uusi säännöstö tulee voimaa, he eivät ole ottaneet kantaa tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin viranomainen on todennut että raja menee 23%-25% riippuen öljyjen määrästä.

2016 krossissa siirrytään 16% polttoaineeseen (EFRA päätös 2014 marraskuussa).
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: micsa.fi - 15.03.15 - klo: 10.41
Näin harrastajan näkökulmasta näen asian niin, että niin kauan kun lähimmästä RC-kaupasta saa nitroa ilman viranomaislupia, niin kaikki on kunnossa. Se, että mistä se johtuu on minulle toissijaista. Jos valmistajat valehtelevat ja pyöristelevät nitron määrää ylöspäin pysyäkseen tuon 30:n painoprosentin alapuolella, niin ei se minua paljon hetkauta.
Tuo on hyvin lyhytnäköistä ja ei varmastikkaan ole hyvä harrastuksen kasvulle jatkossa. Tärkeetä on se että toiminta on laillista ja kestää päivänvalon.

Arvasin, että joku tarttuu tähän.

Oletko goos siis sitä, mieltä että jokaisen harrastajan pitäisi siis haastaa valmistajat/maahantuojat/myyjät ja väittää että niiden väitteet prosenttiosuuksista ei voi pitää paikkansa? En väittänytkään että laittomuksiin pitäisi mennä, mutta kyllä tässä asiassa vastuu on valmistajilla/maahantuojilla/myyjillä varmistaan toiminnan laillisuus.

 Tuossa aiemmin Screwedin ominaispainolaskelmahan osoitti, että 25 tilavuus-% nitroa menee yli 30:n painoprosentin, oli öljyn osuus mikä tahansa. Tämä siis tarkoittaa, että

A) nykyisin kannuissa oleva 25% on palturia ja totuus on paremminkin 22% TAI
B) kannuissa oleva 25 tilavuus-% pitää paikkansa jolloin myynti on jatkossa luvanvaraista

Edit: tajusin että sanamuotoni ekassa postauksessa oli puuttellinen ja ei kiteyttänyt selvästi pointtiani. Pointti siis oli, että jos vaihtoehto A) toteutuu, niin suurimmalle osalle harrastajista se on samantekevää ja nuo pari puuttuvaa prosenttia tuskin muuttaa harrastuksen mielekkyyttä mihinkään. Sen sijaan B-skenaario olisi lajin kannalta huono. Sen takia varmasti siirytäänkin 16% fuileihin vuoden päästä.




Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: jucca - 15.03.15 - klo: 11.31
Vähän taas OT mutta, saa nähdä hyppääkö 16% fuilin hinta ensi vuonna 25% polttoaineen tasolle :police:
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: goos - 15.03.15 - klo: 12.07
Oletko goos siis sitä, mieltä että jokaisen harrastajan pitäisi siis haastaa valmistajat/maahantuojat/myyjät ja väittää että niiden väitteet prosenttiosuuksista ei voi pitää paikkansa? En väittänytkään että laittomuksiin pitäisi mennä, mutta kyllä tässä asiassa vastuu on valmistajilla/maahantuojilla/myyjillä varmistaan toiminnan laillisuus.
En tähän fueli asiaan ottanut suoraan kantaa vaan ihan yleisellä tasolla on hyvä, että harrastus on laillista ja kestää päivänvalon(olisi varmaan pitänyt tarkentaa sitä edellisessä viestissä). Se mahdollistaa että harrastus voi kasvaa. Mut jos joku yhden tonkan fuelia myy laittomasti, niin eihän se mihinkään oikeesti vaikuta, mutta jos kaikki tonkat myydään laittomasti, niin ei se ole hyvä asia.

Jos tehdas/mahaantuojat/kauppiaat myyvät tuotteita väärillä argumenteilla/faktoilla, niin kyllhään se on harrastajien tehtävä olla poliiseja kuka muu olisi? Tätähän ollaan LiPo puolella varsinkin nähty kun harrastajat ovat kouluttaneet itseään ja eivät usko kaikkia C- ja kapsiteettilukuja mitä akkuihin nykyään painetaan.

Lähtökohtaisesti AKK/EFRA/IFMAR tekee säännöt jotka mahdollistivat laillisen toiminnan. Valmistajat/maahantuojat/kauppiaat sitten tuottavat/ottavat myyntiin ne tuotteet jotka ovat laillisia ja kisalaillisia. Mitä laillisuuteen tulee niin jokainen tietysti hoitaa oman tonttinsa.

Jos laki kieltää myymisen/ostamisen, niin se on tietysti kauppiaan edun mukaista että he tietävät säännöt, jotta voivat siitä kertoa harrastajille. Jos laki kieltää käyttämisen ja hallussapidon niin vastuu on luonnollisesti harrastajan. Tässä hyvänä esimerkkinä videolähettimet joiden teho on yli 25mw. Niiden käyttäminen on lähtökohtaisesti Suomessa kiellettyä mutta myyminen ja ostaminen on laillista.

Mutjoo sen verran off-topicia jo että jätän asian tähän. Itse toivon että AKK/lajiryhmä ottaisi fueliasiaan kantaa, koska ovat säännöt laatineet tälle kaudelle sekä EFRA:n kokouksissa olleet kun asiaa on käsitelty euroopan tasolla. Siellähän on jo kaikki asiat selvitelty ja pohdittu, eli turhaa duunia spekuloida forumilla kun joku on duunin jo tehnyt. Sanomattakin on selvää että parasta on jos lupia ei tarvita kaikille osapuolille.


Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: micsa - 15.03.15 - klo: 12.12
Jouko ja Micsa kirjoittelee asiaa, ei kait se nyt ole tavallisen kuluttajan homma ruveta laskemaan löpön laillisuutta ja osto tilanteessa opastaa myyjää kysymään lupaa.
Harrastajan näkökulmasta on aivan sama onko pönikässä 22% vai 25% nitroa, ei vaikuta kierrosaikoihin.
Joten eiköhän kauppiaat itse osaa tehdä ratkaisunsa luvanvaraisuudesta.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: Crikter - 15.03.15 - klo: 14.51

Lajiryhmä tulee käsittelemään tämän asian seuraavassa kokouksessaan.
Kuten aikaisemmin on todettu, EFRA:n säännöissä mainitaan että 2016 siirrytään 16% polttoaineen käyttöön myös krossissa.
Olemassa olevien polttoaineiden hallussapitoon oikeuttavan siirtymäajan puitteissa nykyisillä polttoaineilla voidaan ajaa tuleva kausi.

Kaikissa lähteissä on mainittu, että kauppiaan tulisi tarkistaa tarkistaa tämä ostolupa asiakkaalta.
Joten suurin tekijä tässä asiassa tulee olemaan kauppias, joka myy polttoaineen asiakkaalle.

 
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: SavageRS - 15.03.15 - klo: 16.21
Onhan tuossa vaihtoehtona ajaa myös 20% Nitro:lla, ei mitään käytännön eroa 25%, olen huomannut että sillä saa paremmin säätöihinkin ja sisältää monesti enempi öljyäkin (Byron). Tuo 16% on isompiin .28 - .36 -> .46 koneisiin aika mietoa kamaa.

Eipä tuo vaikuta tavallisen käyttäjän polttoaineen ostamiseen käytännössä mitenkään, niin kauan kun sitä yleensä myydään. Mikä estää hankkimasta lupaa, jos se siitä on kiinni ? Kriminaaleille ei myönnetä ? Ihan oikein.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 18.03.15 - klo: 09.36

Jos nyt joku kauppias vaatii ostoluvan niin sen voi hakea näin (sähköpostilla on suositus)

Yksityishenkilö hakee lupaa Poliisihallitukselta, jonne hakemuksen voi jättää tulevaisuudessa sähköisesti. Toistaiseksi hakemus voidaan jättää joko poliisilaitokselle tai toimittaa suoraan Poliisihallitukseen joko sähköpostitse skannattuna (asehallinto@poliisi.fi) tai postitse osoitteella Poliisihallitus / Asehallinto, PL 50, 11101 Riihimäki.

Alkuvaiheessa luvan hakemiseen ei ole käytettävissä valmista lomaketta, vaan lupaa haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:

- luvanhakijan nimi ja henkilötunnus
- osoite, puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite
- hankittavan lähtöaineen nimi ja pitoisuus, (nitrometaani (CAS RN 75–52–5) xx paino–%)
- hankittava määrä
- lähtöaineen käyttötarkoitus
- osoite / paikka, johon lähtöaine varastoidaan, jos eri kuin hakijan ilmoittama kotiosoite
- osoite / paikka, jossa lähtöainetta käytetään, jos eri kuin hakijan ilmoittama
- hakijan allekirjoitus
- mahdollinen liite / todistus esimerkiksi harrastustoiminnasta.

Myönnetty lupa postitetaan kotiin. Lupa on maksullinen ja se myönnetään enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Luvan hinta tulee alkuvaiheessa olemaan 30 euroa.


Voit esimerkiksi näin hakea lupaa sähköpostilla (asehallinto@poliisi.fi)

Hakisin lähtöainelupaa nitrometaani (CAS RN 75–52–5) 60 paino–%, käyttötarkoitus pienoisautoilu nitrokäyttöisillä autoilla, hankittava määrä 60l.

Hakija: Etunimi Sukunimi (Sotu), katuosoite, postinumero postitoimipaikka, puhelinnumero

Luvan käsittelyaika on 2-4 arkipäivää.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: jarkko - 18.03.15 - klo: 09.43
Kyllä on vaarallisia laitteita nää meidän lelut, kun lupakin pitää hakea poliisin asehallinnosta.

NiMh akkuihin niiden käytön loppuaikoina olisi oikeasti ollut syytäkin olla "räjäytysluvat" ja pakollinen käsittelykoulutus, mutta fuiliin ?!?!?

Muutamille kirjoittajille propsit huolellisesta perehtymisestä asiaan ja sen mukaisesta kattavasta infosta.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: nitropaimen - 13.04.15 - klo: 10.49

5.7. Fuel may only contain methanol (methyl alcohol) CAS number 67-56-1), lubricating oil,
a small content of anti-corrosion chemicals and maximum 25% of nitro methane (Cas
number 75-52-5) in volume. The specific gravity of the mixture may not be heavier than
0.91 grams/cc at 20°C and standard atmospheric pressure. For quick testing a Nitromax 25
can be used , but in case of failure with the Nitromax an official density meter must be used
to control the specific gravity of the fuel including the temperature recorded during the test.
A specific table will be produced to report the density (gr/cc) based on the temperature
(from 0 to 50°C) The tolerance on the measurement will be +/- 0,5% based on the data
reported in density table. Any violation with fuel which means any proof of the use of other
additives as mentioned will means 5 years of disqualification from any EFRA and IFMAR
event.

Eiköhän ne polttoaineiden valmistajat / maahantuojat / myyjät vaadi ostoluvan jos ne menevät rajan yli. Muuten mennään sillä olettamuksella että lupia ei tarvitse.
Säännöt puhuu ominaispainosta. Itselleni hankin jo ajat sitten Serpentin ominaispainomittarit (aluminiluodit lasiputkessa) 16% ja 25% varten. Tämä siksi että "kaupalliset valmistajat yrittävät säästää nitrossa, sen verran kallista se on"... Ihan järjestään, kun tuolla mittarilla mittaa, voi lisätä nitroa, jotta kuulaa just ja just  antaa raja-arvon. Miettikää: kun valmistetaan tuhansia litroja, on prosentin parin nipistys tuhansia dollareita vuodessa. Sitten on erikseen esim: Model technics, joka sekoittaa Nitro ETAANIA Nitro Metaanin tilalle osatilavuudesta. Sitten on nämä uudet "vihreät" Etanolifuilit jonne sekoitetaan myös Nitro Etaania "Oikean nitron" lisäksi. Fuiliala on RC bisneksen alue jossa huijataan raskaimmin ja härskeimmin, eikä tuo Öljypuoli ole se suinkaan se ainoa alue. Jos haluatte kusettaa esimerkiksi Buggyfuileissa, ostakaa 30% nitrofuilia (Helifuilit) jossa on paljon synteettistä öljyä (jopa 20%) lorauttakaa 1/10 tai 1/15 osa ISOPROPANOOLIA sekaan, millään RC hobbyn piirissä löytyvällä testerillä sitä ei saada selville. Isopropanollilla on jonkun verran lämpöjä nostava ominaisuus , mutta fuilikulutus tippuu aivan muihin lukemiin. Myös tilkka MTBE:tä (Diesel polttoainen lisäaine) tekee ihmeitä fuilikulutukselle.
Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: micsa.fi - 16.09.15 - klo: 09.43
2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Mikäs on tilanne tämän asian kanssa? Jos oikein katson, niin ainakin syksyn 2014 EFRA AGM:ssa olisi päätetty että vuonna 2016 ajetaan EM-kisat 16% nitrolla, mutta sen tuoreempaa tietoa asiasta ei ole.

Mikä lienee SM-sarjan osalta tilanne ensi vuonna?

Otsikko: Vs: Nitro taas luvanvarainen kun yli 23%
Kirjoitti: JoukoH - 16.09.15 - klo: 11.40
2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Mikäs on tilanne tämän asian kanssa? Jos oikein katson, niin ainakin syksyn 2014 EFRA AGM:ssa olisi päätetty että vuonna 2016 ajetaan EM-kisat 16% nitrolla, mutta sen tuoreempaa tietoa asiasta ei ole.

Mikä lienee SM-sarjan osalta tilanne ensi vuonna?

AKK:n hallitus elokuussa
Pienoisautoilu: Hallitus hyväksyi sääntömuutokset koskien polttoaineen nitrometaanipitoisuutta kaudelle 2016. Todettiin, että EFRA:n kokouksen myötä saattaa vielä tulla sääntömuutoksia marraskuun alussa.